Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

418O2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Geef die spammer nou geen aandacht
Een account aanmaken om speciaal in dit koffie topic z'n brol te promoten. Maar of dat nou slim is, juist bij de koffie liefhebber zal dit toch niet echt leiden tot het "dat-wil-ik-hebben' gevoel. BIj mij iig niet :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
bebopper schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Een account aanmaken om speciaal in dit koffie topic z'n brol te promoten. Maar of dat nou slim is, juist bij de koffie liefhebber zal dit toch niet echt leiden tot het "dat-wil-ik-hebben' gevoel. BIj mij iig niet :9
Nog in het verkeerde topic ook, aangezien het cups zijn. Nu zullen hier vast een paar cupgebruikers zitten, maar vast niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53
Een vraag over kopjes. Ik neig nu naar ACME kopjes voor espresso (70ml). Voor cappuccino twijfel ik tussen 150ml en 190ml. Volgens ACME zelf zijn de 150ml cups voor flat white en de 190ml voor cappuccino. In cappuccino gebruik ik doorgaans een enkele shot espresso. Zou 150ml cups dan echt te klein zijn? Ik hou wel van wat sterkere cappuccino, maar ik drink zelden cappuccino dus belangrijkste is dat de gemiddelde cappuccino drinkende bezoeker hier het als een normale cappuccino ervaart.

Iemand ervaring/ideeën?

@Ypuh jij had volgens mij ooit 190ml cups, dus vandaar de tag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb ze van rocket en die zijn 177ml. Voor zover ik dat kan bepalen een prima formaat voor capucinno

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25

Ravhin

no <root>...

cryptapix schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:26:
Een vraag over kopjes. Ik neig nu naar ACME kopjes voor espresso (70ml). Voor cappuccino twijfel ik tussen 150ml en 190ml. Volgens ACME zelf zijn de 150ml cups voor flat white en de 190ml voor cappuccino. In cappuccino gebruik ik doorgaans een enkele shot espresso. Zou 150ml cups dan echt te klein zijn? Ik hou wel van wat sterkere cappuccino, maar ik drink zelden cappuccino dus belangrijkste is dat de gemiddelde cappuccino drinkende bezoeker hier het als een normale cappuccino ervaart.

Iemand ervaring/ideeën?

ik heb 150 mL cups voor Cappuccino (van Loveramics). Ik gebruik deze met een dubbele espresso en dat vind ik erg lekkere cappuccino 😊

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Deze week de Nespresso ingeruild voor een Bianca V3 en Caedo E6P. Wéér een topic erbij dat ik vaker in de gaten ga houden dan goed voor me is :')

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YRwvMVf/20220323-074916.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
418O2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:59:
Ik heb ze van rocket en die zijn 177ml. Voor zover ik dat kan bepalen een prima formaat voor capucinno
Dat klinkt als een mooie tussenmaat :p ACME heeft die niet, maar Loveramics lijkt er enorm op dus is te overwegen.
Ravhin schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:28:
[...]
ik heb 150 mL cups voor Cappuccino (van Loveramics). Ik gebruik deze met een dubbele espresso en dat vind ik erg lekkere cappuccino 😊
Ik denk dat dat voor ons bezoek iets too much is. Vraag me nu ook wel af wat een koffiebar gebruikt qua maat/verhouding.
Bulder schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:04:
Deze week de Nespresso ingeruild voor een Bianca V3 en Caedo E6P. Wéér een topic erbij dat ik vaker in de gaten ga houden dan goed voor me is :')

[Afbeelding]
Prachtig! Welkom hier en welkom bij de Bianca club ;)

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 24-03-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ik drink de cappuccino wel met een dubbele espresso. Maar dat is echt niet teveel in dat kopje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:20
418O2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:45:
Ik drink de cappuccino wel met een dubbele espresso. Maar dat is echt niet teveel in dat kopje
Helemaal mee eens, met een enkele espresso is de verhouding melk/koffie scheef, ook bij een cappuccino moet je wel proeven dat er ergens koffie in is gegaan, de meeste restaurant bakkies, zijn meer melk schuim sop als een koffie drank :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:42
cryptapix schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:26:
Goed onthouden, haha! Heb de Acme 190ml kopjes weggedaan omdat ik ze aan de kleine kant vond voor een cappuccino met een dubbele espresso van 18gr. Daar in plaats 300ml cups van Loveramics voor teruggekocht en die zijn weer te groot (echt latté cups).

Conclusie: Momenteel toch weer een paar Loveramics 200ml kopjes in bestelling samen met een kleiner filterbakje (14gr). Als je een lagere dose gebruikt lijkt dat me toch het beste formaat. Ben inmiddels ook beter in melk opschuimen, minder foam en dan mengt de melk meer met espresso i.p.v. er een schuimlaag op ligt. Een dubbele espresso is (beetje afhankelijk van de branding) 60-70ml, dus 150ml vind ik persoonlijk te krap. 1/3 espresso en 2/3 melk vind ik het lekkerste.

Eén van de redenen dat ik ze wegdeed was omdat ik ze in het zwart niet zo mooi vond en nu voor verschillende kleurtjes gegaan ben. Ook had ik van de 6 kopjes maar max. 2 in gebruik. Acme of Loveramics zijn kwalitatief om het even. Loveramics is iets goedkoper (kijk eens bij HomeBarista.be of Baristaservies.nl). In 6-pack zijn ze gunstig geprijsd.

De 70ml gebruik ik iedere dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 24-03-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09 13:56
RoosW schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:48:
De e6 (eb) heeft al de nieuwe '3d' methode voor nog meer aroma/smaak, van de e4 weet ik het niet, de ena heeft hem zeker nog niet.
[...]

Misschien niet de 3d dinges, maar wel de betere molen, en daar draait in koffie kwaliteit veel omheen.
De e4 is volgens de Jura site juist degene die wel over 3d beschikt. Ik denk inderdaad de e6 niet, maar twijfel of het verschil daadwerkelijk te proeven is. Zeker gezien nagenoeg gelijke prijs tussen de e4 vs e6/ena8 neig ik steeds meer naar de e6 of ena8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:40
Ypuh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:54:
[...]

Goed onthouden, haha! Heb de Acme 190ml kopjes weggedaan omdat ik ze aan de kleine kant vond voor een cappuccino met een dubbele espresso van 18gr. Daar in plaats 300ml cups van Loveramics voor teruggekocht en die zijn weer te groot (echt latté cups).

Conclusie: Momenteel toch weer een paar Loveramics 200ml kopjes in bestelling samen met een kleiner filterbakje (14gr). Als je een lagere dose gebruikt lijkt dat me toch het beste formaat. Ben inmiddels ook beter in melk opschuimen, minder foam en dan mengt de melk meer met espresso i.p.v. er een schuimlaag op ligt. Een dubbele espresso is (beetje afhankelijk van de branding) 60-70ml, dus 150ml vind ik persoonlijk te krap. 1/3 espresso en 2/3 melk vind ik het lekkerste.

Eén van de redenen dat ik ze wegdeed was omdat ik ze in het zwart niet zo mooi vond en nu voor verschillende kleurtjes gegaan ben. Ook had ik van de 6 kopjes maar max. 2 in gebruik. Acme of Loveramics zijn kwalitatief om het even. Loveramics is iets goedkoper (kijk eens bij HomeBarista.be of Baristaservies.nl). In 6-pack zijn ze gunstig geprijsd.

De 70ml gebruik ik iedere dag.
Dat zijn grote dubbele espressos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Interessant. @Ravhin, @418O2 en @RoosW zitten op de lijn dubbele shot in 150-177ml en @Ypuh vindt 190ml te klein voor een dubbele shot. Zoveel mensen zoveel smaken. Maar @Ypuh zegt ook dat hij dubbele shot in 300ml geen goede verhouding geeft. Dat komt wel aardig in buurt van enkele shot in 150ml.

Wellicht is dat inderdaad geen goede verhouding, maar volgens mij zijn onze huidige kopjes richting de 200 en die vindt m’n vrouw perfect voor cappucino met enkel shot. Lijkt meer latte, maar ach: happy wife, happy life.

Denk dat ik maar voor de 150ml ga. Thanks iedereen voor de ervaringen/tips.

@Ypuh war viel je tegen aan de zwarte kleur? Ik twijfel tussen Whale en zwart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Het zal wellicht ook erg liggen aan je boon ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
60-70ml voor een dubbele espresso is idd iets te grof geschat. Denk dat 18gr in, 36gr uit ongeveer 50ml oplevert. Heb je een donkere hele verse boon, dan is het door de crema misschien iets meer.

Met 300ml cups en een verhouding van 1:6 ben je grotendeels melk aan het drinken. Met 150ml zit je op 1:3 maar dan moet je melkschuim wel goed zijn, anders wordt het een koffie verkeerd of espresso met wat foam. In 200ml heb je een beetje meer ruimte om ook latte art te oefenen of hou je een goede verhouding over als het schuim iets te luchtig is.

Dit is bijv. al teveel foam in een Acme 190ml cup:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRgjFhM_qq8sPMVrHr1rYkjvFM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjFjmQLO0qVrhFfONRR2o6NU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
150-200ml kan prima voor een cappu waarbij richting de 200ml de niet echte espresso/koffie drinkers de verhouding waarschijnlijk lekkerder vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bezoek hier is doorgaans erg tevreden met 21gr basket in 300ml kop (of, meestal, 2 van 150).
In verhouding is dat dus hetzelfde als een 14gr shot op 200ml.
Ik maak ze voor mezelf eerder als flat white verhouding.

[ Voor 15% gewijzigd door defusion op 25-03-2022 00:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:57
Ik heb de Loveramics Egg Cappuccino van 200ml in verschillende kleurtjes en ik mix kop en schotel met kleurtjes: kopje teal, schotel gunpower bv,... Ik zet 17g/34g espresso en de rest melk... smaakt even lekker als in mijn favoriete koffiebar waar ze dezelfde kopjes gebruiken (en ook kleurtjes mixen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Ik heb de 150ml kopjes en 200ml mokjes van Loveramics. Beide lekker met 16gr in / 36 gr uit en de rest melk. Voor de kleine schuim ik meestal 130gr melk en voor de grote 140gr.

[ Voor 4% gewijzigd door Hercul3s op 25-03-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbynaish
RigolleM schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:56:
Ik heb de Loveramics Egg Cappuccino van 200ml in verschillende kleurtjes en ik mix kop en schotel met kleurtjes: kopje teal, schotel gunpower bv,... Ik zet 17g/34g espresso en de rest melk... smaakt even lekker als in mijn favoriete koffiebar waar ze dezelfde kopjes gebruiken (en ook kleurtjes mixen).
Ja die heb ik ook. Prima kopjes 👌🏼

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoJVTROTOoqQDu4hq2pBeeviJtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPoS2WeiRFymiCS5yCtou5Ul.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
Upgrade van mijn koffiehoekje (met dank aan @Bracha25 voor het delen van zijn ervaringen met de Robot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_Ws9_zvlkC8gdfDesiq62py2ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCum6bCIeB6WgFD3vAP5ytpq.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel filter als espresso met de hand. Geluk gehad met de glazen V60 set, kreeg die voor bijna gratis mee omdat ze een ander product niet meer hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45
RoosW schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Helemaal mee eens, met een enkele espresso is de verhouding melk/koffie scheef, ook bij een cappuccino moet je wel proeven dat er ergens koffie in is gegaan, de meeste restaurant bakkies, zijn meer melk schuim sop als een koffie drank :(
Het probleem is dan een hoop genuil als je dan wel een dubele (17-20gr) espresso als de basis gebruikt. "Wat is het sterk!" Vervolgens gaat er een lading suiker in je met moeite gebrouwen cappuccino :+

Een hoop mensen zijn die melkbakkies met licht koffie aroma gewend helaas

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Chocovla schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Het probleem is dan een hoop genuil als je dan wel een dubele (17-20gr) espresso als de basis gebruikt. "Wat is het sterk!" Vervolgens gaat er een lading suiker in je met moeite gebrouwen cappuccino :+

Een hoop mensen zijn die melkbakkies met licht koffie aroma gewend helaas
Precies wat hier gebeurt, helaas. Mijn ouders beamen gelukkig dat de koffie hier beter is dan hun senseo/dolce gusto/etc. maar een dubbele espresso in een cappuccino vinden ze te sterk. Suiker weiger ik principieel, meestal lukt dat maar soms nemen ze hun eigen zoetje mee :+ Daar komt nog bij dat m’n vrouw koffie wel heel lekker vindt, maar er niet zo heel goed tegen kan. Dus zij drinkt dan liever een enkele espresso (al dan niet met melk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
Waarom zou je in godsnaam principieel suiker gaan weigeren?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
Aziraphale schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:35:
Waarom zou je in godsnaam principieel suiker gaan weigeren?
Omdat je in een restaurant ook niet om maggi vraagt, er geen ananas op pizza hoort en spaghetti bolognese niet bestaat in Italië.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 27-03-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
cryptapix schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Omdat je in een restaurant ook niet om maggi vraagt, er geen ananas op pizza hoort en spaghetti bolognese niet bestaat in Italië.
Maggi krijg je er ook niet standaard bij in een restaurant en suiker wel bij je koffie, ananas is een kwestie van smaak en simpelweg niet authentiek Italiaans (maar dat zijn wel meer pizza's niet) en het enige issue met ragu alla Bolognese is dat deze origineel met tagliatelle gegeten wordt. Maar als je zo principieel wilt zijn over de authenticiteit van dingen dan moet je juist suiker in je espresso doen omdat de Italianen dat ook doen: 'Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l‘amore.' En uiteraard weigeren om na het ontbijt nog iemand cappuccino te serveren.
.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Overigens mag ook vermeld worden dat in Italië cappuccino ook slap wordt gedronken. Daar zetten ze vaak een enkele espresso als je 1 cappuccino bestelt en gaat er naar verhouding vrij veel melk in. Voor sterkere varianten wijken de Italianen uit naar bijv een espresso macchiato.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Als iemand er suiker in wil dan doe ik dat. Uiteindelijk zijn mensen dan bij mij te gast en zal ik moeite doen om ze te vermaken.

(Hoewel iemand die een steak well done van de bbq wil wel vriendelijk, doch dringend, wordt verzocht te vertrekken :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
Bulder schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:04:

[Afbeelding]
Even uit nieuwsgierigheid.
Waarom deze ommezwaai?
Had je dit topic of andere koffie topics al doorgenomen voordat je tot deze aanschaf bent over gegaan?
Ben je tevreden met het resultaat?
De espresso’s of cappuccino’s die je nu drinkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik vraag altijd of bezoek suiker en melk bij de koffie wil om dan 2 seconden later tot de conclusie te komen dat ik dat helemaal niet in huis heb. Mijn ouders namen een keer hun eigen koffiemelk en suikerklontjes mee toen ze langskwamen, dat was wel het signaal om er even rekening mee te houden :+.

Mijn cappuccino's worden vaak wel gewaardeerd en andere koffie varianten al snel 'te sterk' ervaren. Hele dure bonen van €40-50 per kilo hoef je ze dus ook niet voor te schotelen. Als ze een espresso machine zien dan ligt een dark roast/bittere klap in het gezicht ook wel in hun lijn der verwachting. Een wat lichtere zuurdere roast wordt zelden gewaardeerd als men DE snelfiltermaling, Nespresso of bij hoge uitzondering; supermarktbonen gewend zijn.

Lekkere koffie met suiker is altijd nog beter dan niet lekkere koffie met suiker.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 27-03-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Dat is waar. De meest mensen verwachten een echte Italiaanse espresso smaakbeleving. Maar gelukkig heb je tegenwoordig ook genoeg goede branders met een wat donkere single origin of blend die bij veel mensen in de smaak valt.
Bezoek krijgt dan ook vaak een nespresso als ze koffie of espresso willen 😏
Want ook filter koffie is vaak niet in lijn van de verwachting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
HoppyF schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid.
Waarom deze ommezwaai?
Had je dit topic of andere koffie topics al doorgenomen voordat je tot deze aanschaf bent over gegaan?
Ben je tevreden met het resultaat?
De espresso’s of cappuccino’s die je nu drinkt?
Goeie vragen, snap dat het verschil nogal extreem is en deze sprong wat ondoordacht kan lijken.

M'n vriendin overweegt op (vrij lange) termijn een koffiezaak te openen. Interesse in koffie hadden we beide altijd wel, maar we hadden thuis bewust matige koffie om onze koffie intake wat te beperken. Met succes overigens ;)

We hebben de keuze voor deze apparaten gebaseerd op advies van professionals uit onze omgeving, aangevuld met wat online speurwerk. Heb het idee dat beide wel een goede zet zijn geweest. Niet goedkoop natuurlijk, maar gezien het einddoel vonden we dat geen probleem.

Had eigenijk verwacht dat we de eerste maanden moesten toewerken naar goede koffie, maar ik ben tot nu toe lang niet ontevreden. Het smaakt wat mij betreft al stukken beter dan wat ik in menig koffiezaak krijg voorgeschoteld, al hoeft dat ook niet per se veel te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Bulder schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Goeie vragen, snap dat het verschil nogal extreem is en deze sprong wat ondoordacht kan lijken.

M'n vriendin overweegt op (vrij lange) termijn een koffiezaak te openen. Interesse in koffie hadden we beide altijd wel, maar we hadden thuis bewust matige koffie om onze koffie intake wat te beperken. Met succes overigens ;)

We hebben de keuze voor deze apparaten gebaseerd op advies van professionals uit onze omgeving, aangevuld met wat online speurwerk. Heb het idee dat beide wel een goede zet zijn geweest. Niet goedkoop natuurlijk, maar gezien het einddoel vonden we dat geen probleem.

Had eigenijk verwacht dat we de eerste maanden moesten toewerken naar goede koffie, maar ik ben tot nu toe lang niet ontevreden. Het smaakt wat mij betreft al stukken beter dan wat ik in menig koffiezaak krijg voorgeschoteld, al hoeft dat ook niet per se veel te zeggen.
Bedankt voor je uitleg, dat maakt veel duidelijk.
Mooie set is het zeker en het resultaat zal (met wat oefenen ;) ) ook wel prima zijn.
Het risico bestaat wel dat je nu juist met zo’n set meer koffie gaat drinken gewoon omdat er lekkere koffie uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47

JB

Cédric roelt!

Pfff ik word een beetje moedeloos van mijn E8 en/of afstelling. Ik haal de "smaak" niet uit de koffie zoals zo prachtig verwoord. Heb nu de Giraffe Sertao Estate - Brazilie in de machine zitten. Maalgraad al fijner gezet maar ik blijf een zure? afdronk houden bij espresso. Als ik dan kijk naar de "zachte eigenschappen" ben ik compleet lost, omdat ik niet eens een beetje in de buurt lijk te komen van;
Brazilië
Sertão Estate
romig, chocolade, noten

Als je houdt van zacht-zoete romige koffies met tonen van chocolade, stop dan met zoeken! In het zuidelijk deel van Minas Gerais, vind je terroir en kennis bij boeren om de mooiste natural yellow bourbons van Brazilië te kunnen telen. Het resultaat: romig, rijk, rond, zoet en een geweldige finale van chocolade.
Kan iemand me wat tips geven waar ik het kan/moet zoeken?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Die Giraffe bonen komen hier toevallig morgen ook binnen. Wat me opviel op hun site is dat ze een doorloop van slechts 24s adviseren (ik zit meestal rond de 30-35s). Zuur en bitter worden vaak met elkaar verward, dus misschien loont het om daar eens mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ypuh schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:55:
Die Giraffe bonen komen hier toevallig morgen ook binnen. Wat me opviel op hun site is dat ze een doorloop van slechts 24s adviseren (ik zit meestal rond de 30-35s). Zuur en bitter worden vaak met elkaar verward, dus misschien loont het om daar eens mee te spelen.
Poeh, das wel weer heel specifiek. Heb niet het idee dat mijn espresso zetten langer dan 24 seconden duurt. Eerder korter, nooit veranderd in ieder geval. Kan dat ook van invloed zijn? Ik sta inmiddels (weer) strak van de "shotjes"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Tja ik ervaar het zelfde met mijn E8, vaak zurig, heb diverse bonen al geprobeerd, van Giraffe en Brandzaak, temperatuur nu op max staan , fijne maalgraad, 60ml . Ik heb nu bonen van ESR uit Ridderkerk (fijne zaak trouwens) en deze smaken niet zurig met bovenstaande instellingen.

Al die kenmerken , chocolade,karamel, noten E.D zou ik niet niet te serieus nemen, het is maar wat je denkt te proeven, als het er niet op had gestaan zou je het niet eens merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
Ik denk dat je te complexe bonen hebt gekozen voor een volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ramrodwillem schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:04:
Tja ik ervaar het zelfde met mijn E8, vaak zurig, heb diverse bonen al geprobeerd, van Giraffe en Brandzaak, temperatuur nu op max staan , fijne maalgraad, 60ml . Ik heb nu bonen van ESR uit Ridderkerk (fijne zaak trouwens) en deze smaken niet zurig met bovenstaande instellingen.
Hmm oké. Heb je de fijnste maalgraad? Hoe verhoud dat zich weer tot de overige programma's zoals cappuccino, koffie en latte macchiato?
Al die kenmerken , chocolade,karamel, noten E.D zou ik niet niet te serieus nemen, het is maar wat je denkt te proeven, als het er niet op had gestaan zou je het niet eens merken.
Uiteraard, maar ik haal totaal geen volle body icm chocolade uit deze boon tot nu toe, dus dan wijkt het wel heel erg af...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:42
vinpower schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:05:
Dat zou goed kunnen. Heb ook wat specialty coffees gekozen toen ik net mn E8 had, maar lastig om goede smaak eruit te krijgen. Nu als test de meer gewone Fascino Romana en Grande Alta en met een lage koffiesterkte komt daar een lekkere bak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vinpower schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:05:
Ik heb meerdere smaken liggen nu van Giraffe (allemaal zachte tonen). Kijkende naar volautomaat zoek ik nog steeds/altijd de juiste beleving maar valt beetje tegen. In welke richting moet ik dan kijken qua bonen icm volautomaat? Wij zijn niet van de uitgesproken koffie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSgho11O_CuLL4PQSfnDamPA-5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FgciLf3tf9AknZWQueh4apGj.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door JB op 28-03-2022 10:13 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
> Hmm oké. Heb je de fijnste maalgraad? Hoe verhoud dat zich weer tot de overige programma's zoals > cappuccino, koffie en latte macchiato?

Ik zet bij nieuwe bonen om eerst te proeven een espresso dan proef ik beter de bitter of zurigheid maar ik drink altijd een cappuccino.

Het mij nog niet gelukt om een volle ronde niet scherpe cappuccino te maken.

Je zou bonen van ESR uit Ridderkerk (fijne zaak trouwens) kunnen proberen deze smaken niet zurig met bovenstaande instellingen en een niet te complexe boon, deze werd ook door de eigenaar aanbevolen.

[ Voor 21% gewijzigd door ramrodwillem op 28-03-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Ik denk dat giraffe te licht brand voor een volautomaat. Ik denk dat je beter bijvoorbeeld die grande alts kan proberen van fascino.

Maarrrr de heilige meneer Hoffman heeft recent een filmpje gemaakt over dialing in volsutomaten. Hieronder de link, grappig genoeg raad hij aan om grover te malen bij lichtgebrande bonen. Probeer dat eens.

YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

vinpower schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:16:
Ik denk dat giraffe te licht brand voor een volautomaat. Ik denk dat je beter bijvoorbeeld die grande alts kan proberen van fascino.

Maarrrr de heilige meneer Hoffman heeft recent een filmpje gemaakt over dialing in volsutomaten. Hieronder de link, grappig genoeg raad hij aan om grover te malen bij lichtgebrande bonen. Probeer dat eens.

YouTube: How To Dial In A Bean To Cup Machine (Like A Nerd)
Fascino ook meermaals gehad. Erg sterk/uitgesproken allemaal (met name mijn vrouw kon er niets mee). Wellicht zit ook dit weer in de instellingen...

Hmm zal 'm eens grover instellen dan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:18:
[...]

Hmm zal 'm eens grover instellen dan.
Grover is juist prettiger bij deze boon zo lijkt inderdaad. Veel minder vervelend op de tong bij afdronk (1 na grofste stand nu).

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 28-03-2022 10:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
JB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Grover is juist prettiger bij deze boon zo lijkt inderdaad. Veel minder vervelend op de tong bij afdronk (1 na grofste stand nu).
:D snel uitgeprobeerd! Vergeet ook niet dat je smaken moet leren herkennen. Wat nu zuur is kan je misschien over 5 kopjes wel beter waarderen. Eventueel kan je ook nog proberen de dosis te vergroten of verkleinen bij deze stand van maling. Proeven wat voor effect dat heeft. Zeker met bonen zoals van giraffe is het een ontdekkingstocht om de smaak te krijgen. Geen zin erin? Dan kan je beter kijken naar de "gewoner" bonen en blends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tip!
Vandaag
bij BVA veilingen een aantal nieuwe (geen retour of tweedekans) espresso apparaten van La Pavoni en Isomac waaronder met één, twee of drie groepen.
Klik

Iemand voor de bling/bling? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOhOExvTT88mwuz4dJIBrBfIKyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXfQd1g8HKKhkGtpvOp0SMFp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HoppyF op 28-03-2022 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
vinpower schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:33:
[...]

:D snel uitgeprobeerd! Vergeet ook niet dat je smaken moet leren herkennen. Wat nu zuur is kan je misschien over 5 kopjes wel beter waarderen. Eventueel kan je ook nog proberen de dosis te vergroten of verkleinen bij deze stand van maling. Proeven wat voor effect dat heeft. Zeker met bonen zoals van giraffe is het een ontdekkingstocht om de smaak te krijgen. Geen zin erin? Dan kan je beter kijken naar de "gewoner" bonen en blends
Volgens mij was het advies van Hoffman voornamelijk:

- Maximale dosis
- Maximale temperatuur
- Grind size standaard of 1tje fijner
- Even wegen hoeveel koffie je machine gebruikt per keer
- Een 1:4 ratio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
edit verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door haakjesluiten op 28-03-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
HoppyF schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:42:
Tip!
Vandaag
bij BVA veilingen een aantal nieuwe (geen retour of tweedekans) espresso apparaten van La Pavoni en Isomac waaronder met één, twee of drie groepen.
Klik

Iemand voor de bling/bling? ;)

[Afbeelding]
In sommige landen doet deze het zeker goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:51
Sinds ik wat problemen ervaar met mijn the Barista Touch SES880 heb ik dit topic doorgezocht helaas zonder resultaat. Ik hoop dat iemand mij kan doorverwijzen naar een plek waar het zelfde probleem wordt besproken, of natuurlijk dat iemand oplossingen heeft.

Ik gebruik de ingebouwde maler en haal mijn bonen bij een lokale brander (toast n roast), als ik voor mijzelf een kop zet is er eigenlijk bijna nooit wat aan de hand. Ik maak een dubbele espresso, 18 gram +/- in, 33 - 40 gram uit. Daarnaast laat ik de machine zelf melk op schuimen wat geweldig werkt naar mijn idee.

Het probleem ontstaat wanneer voor meerdere mensen koffie maak, dan gebeuren er 2 dingen:
1. Melk schuim nozzle is erg vaak geblokkeerd, soms bij elke kop die ik zet.
2. De hoeveelheid koffie die ik in het kopje krijg is soms gehalveerd met gelijke instellingen.

Ik overzie niet hoe deze 2 problemen eventueel aan elkaar gelieerd zijn, hiermee hoop ik ook dat jullie dat eventueel wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ypuh schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:16:
Ik vraag altijd of bezoek suiker en melk bij de koffie wil om dan 2 seconden later tot de conclusie te komen dat ik dat helemaal niet in huis heb. Mijn ouders namen een keer hun eigen koffiemelk en suikerklontjes mee toen ze langskwamen, dat was wel het signaal om er even rekening mee te houden :+.

Mijn cappuccino's worden vaak wel gewaardeerd en andere koffie varianten al snel 'te sterk' ervaren. Hele dure bonen van €40-50 per kilo hoef je ze dus ook niet voor te schotelen. Als ze een espresso machine zien dan ligt een dark roast/bittere klap in het gezicht ook wel in hun lijn der verwachting. Een wat lichtere zuurdere roast wordt zelden gewaardeerd als men DE snelfiltermaling, Nespresso of bij hoge uitzondering; supermarktbonen gewend zijn.

Lekkere koffie met suiker is altijd nog beter dan niet lekkere koffie met suiker.
Grappig, ik hem mijn Gaggia nu in verband met de ruimte in huis redelijk "in het zicht" staan. Wat er voor zorgt dat mensen die op visite komen gelijk vragen wat dat is etc met als resultaat dat ze natuurlijk koffie willen drinken. Onderhand is het in de vriendenkring redelijk bekend dat de koffie bij ons thuis lekker is.

Veelal hebben mensen echt bijzonder positieve feedback. Maar, dit zijn dan wel de mensen die melkdrankjes voorgeschoteld krijgen. Toen ik laatst een keer iemand een espresso mocht maken kreeg ik een heel andere reactie. "Anders dan verwacht", "voller van smaak". Weet niet of het voor hem voor herhaling vatbaar was.

Zelf natuurlijk wel van tevoren geproefd of er iets lekkers uitkomt anders had ik het natuurlijk niet gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:34
daantjuh68 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:29:

Het probleem ontstaat wanneer voor meerdere mensen koffie maak, dan gebeuren er 2 dingen:
1. Melk schuim nozzle is erg vaak geblokkeerd, soms bij elke kop die ik zet.
2. De hoeveelheid koffie die ik in het kopje krijg is soms gehalveerd met gelijke instellingen.
1. na het melkstomen, maak je de milk wand/nozzle meteen schoon, inclusief 'purgen'? Erg belangrijk namelijk. Anders kan er wel eens melk vastkoeken.
2. Zelfs qua schoonmaken denk ik. zijn het douchescherm en de filter schoon? Nergens koffieresten die de flow bemoeilijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:51
Koets89 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:05:
[...]

1. na het melkstomen, maak je de milk wand/nozzle meteen schoon, inclusief 'purgen'? Erg belangrijk namelijk. Anders kan er wel eens melk vastkoeken.
2. Zelfs qua schoonmaken denk ik. zijn het douchescherm en de filter schoon? Nergens koffieresten die de flow bemoeilijken?
Ik neem met een natte doek het pijpje af, het systeem spoelt daarna geautomatiseerd door (het is ook een automatische melkschuimer)
Schoonmaken schiet er inderdaad wel eenbeetje bij in als ik voor meerdere mensen koffie maak, mede doordat het langer duurt. ik zal hier meer op gaan letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
daantjuh68 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Ik neem met een natte doek het pijpje af, het systeem spoelt daarna geautomatiseerd door (het is ook een automatische melkschuimer)
Schoonmaken schiet er inderdaad wel eenbeetje bij in als ik voor meerdere mensen koffie maak, mede doordat het langer duurt. ik zal hier meer op gaan letten
hmm, ik weet niet of het daar aan ligt dan hoor. Als het automatisch reinigt zou het met stomen geen probleem moeten opleveren. Zet je de koffie achter elkaar en dan de melk of doe je elke keer koffie-melk-koffie-melk? Want in het tweede geval moet de stoom natuurlijk weer op temperatuur komen, want het is geen dual boiler toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Ypuh op 30-03-2022 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Vandaag eindelijk de laatste boontjes van KEEN door de maler: Ypuh in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Vond het geen geslaagd experiment. De bonen zien er mooi en licht gebrand uit, maar ik vond ze allemaal erg zuur en ze liepen ook niet mooi door. Heb van alles geprobeerd van 91 graden tot 95 graden en 35s doorloop tot uiteindelijk 24-25s waar ze het beste smaakte (kwam hier te laat achter).

Het mooie was wel zoals @__fred__ eens omschreef "de "love-or-hate" relatie die je met een natural processed koffie hebt". Denk dat deze vooral niet echt mijn smaak waren. Van de 3 vond ik de Danilo Salazar nog wel oké, maar die andere 2 was ik echt blij dat ze op waren. Ben nu ook wel even klaar met de zuur-fruitige Afrikaanse koffies en heb eerder voorkeur voor de bessen/bloem fruitige bonen en iets met meer body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Ja dat heb ik met Anaerobic. Op zijn tijd kan ik dat waarderen maar over het algemeen altijd single origin washed of natural bonen in Filter of Medium Roast.
Hoe lichter je gaat des te kleiner is de sweetspot. Juiste apparatuur helpt daarbij maar ook de puckprep moet juist zijn.

Nu aan wat donkere bonen van Drupa (Amsterdam) en ook dat kan ik erg lekker vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Voor de geïnteresseerden: bij Saturn extra korting op jura machines. E6 te verkrijgen voor 649 en de e4 voor 629.

Ik twijfel persoonlijk nog welke van de twee ik zal nemen. De e4 heeft nieuwste zetgroep met 3d technologie. De e6 daarentegen is beter in te stellen (meer verschillende koffiesterktes, koffietemperatuur is te veranderen en hoeveelheid water is makkelijker. Daarnaast heeft e6 natuurlijk de mogelijkheid tot melkproducten.

Ik drink zelf weinig melkproducten (kan ook met losse melkopschuimer) maar het geringe prijsverschil zet me toch aan het twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

Gelijk weer voor 600 euro aan materiaal besteld!

(Grapje)

Maar vind het wel tof hoeveel van die onzin mensen bedenken

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 30-03-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:41
In hoeverre is het nodig om het melkslangetje bij een Jura (in mijn geval een E8 (EB)) regelmatig te vervangen? Volgens de handleiding moet je dit elke 3 maanden doen, maar als je het melksysteem dagelijks schoonmaakt, dan wordt dit melkslangetje toch ook schoongespoeld? Ook de kleine plastic doorzichtige melkuitloop zou je elke 3 maanden moeten vervangen. Maar bij mij zien het slangetje en de melkuitloop er nog schoon uit.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
418O2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:05:
[YouTube: How I Make Espresso: Tools and Techniques]

(Grapje)

Maar vind het wel tof hoeveel van die onzin mensen bedenken
Alles behalve papier onderin je portafilter kende ik wel. Ga daar ook niet aan beginnen. Had hem wel een puqpress willen zien gebruiken met zijn mening erover. Maar hij is zich er al bewust genoeg van hoe duur veel is voor minimaal voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
418O2 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:05:

(Grapje)
Had de pinpas al opgeborgen voor ik ging kijken, maar blijkt dat ik het meeste al wel heb afgedekt :+.

Als ik er twee mocht kiezen die het meest zinvol zijn dan zijn dat een simpel WDT tooltje (verbetert kwaliteit van extra) en een level tamper (foolproof/minder nadenken). N.a.v. deze video heb ik mijn goedkope Ali distributor tool eens achterwege gelaten en merk eigenlijk geen verschil, positief of negatief. Met distributor tool werkt iets netter, dus kans is groot dat ik hem er toch weer bij pak.

Zou nog wel graag een funnel willen die er strak op ligt i.p.v. in het mandje, maar ga geen €100+ betalen voor de Decent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die funnel is inderdaad mooi. Ik kende de meeste tools ook wel, alleen die vibratie distributietool niet. Maar die is heel duur en werkt ook niet lekker, dus daar missen we niks aan.

Die porcupress vind ik wel een gaaf apparaat trouwens. Zowel qua uiterlijk als werking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ypuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Had de pinpas al opgeborgen voor ik ging kijken, maar blijkt dat ik het meeste al wel heb afgedekt :+.

Als ik er twee mocht kiezen die het meest zinvol zijn dan zijn dat een simpel WDT tooltje (verbetert kwaliteit van extra) en een level tamper (foolproof/minder nadenken). N.a.v. deze video heb ik mijn goedkope Ali distributor tool eens achterwege gelaten en merk eigenlijk geen verschil, positief of negatief. Met distributor tool werkt iets netter, dus kans is groot dat ik hem er toch weer bij pak.

Zou nog wel graag een funnel willen die er strak op ligt i.p.v. in het mandje, maar ga geen €100+ betalen voor de Decent.
https://www.casabarista.n...gnetic-dosing-funnel-blc/ Deze is ook met magneetjes. Gebruik ik met veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@RvdH Is dat zonder zo'n randje die het filterbakje in gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ypuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:10:
@RvdH Is dat zonder zo'n randje die het filterbakje in gaat?
Ja 100%, het klikt magnetisch bovenop het filterbakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0803/1509/products/funnel-silver-portafilter-top_1088x1088.jpg?v=1620967296

Ziet er goed uit zo. Past ook goed bij mijn machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:10

headout

Oi oi!

Ik gebruik zo'n ring sinds enige maanden. Heb me daarna altijd afgevraagd waarom ik dat niet jaren eerder had gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb dat filmpje van James Hoffmann over het inregelen van volautomaten nog eens bekeken en de beschreven procedure gevolgd voor mijn E8. De specificaties van Jura kloppen, want er komt exact 16 gram koffie in de zetgroep bij een maximale instelling. Hij maalt zelfs iets meer, want er valt altijd wel iets naast. Voor degenen die dit ook willen nawegen met hun Jura is het wel van belang om te weten dat je hem niet voor een espresso moet laten malen, want door het voorverwarmen van het systeem komt er wat vocht in de opvangbak en heb je geen droog maar een gedeeltelijk iets vochtig maalsel in de bak. Scheelt toch weer een gram bij het nawegen.

Ik heb vervolgens met een 1/4 ratio een espresso gezet met 60ml water en die smaakte prima. Bedenk me nu alleen dat ik de espresso niet heb gewogen, dus ik weet nog niet wat er overbleef. Kom ik nog op terug. De smaak was in ieder geval wel goed, al heb ik later toch weer wat suiker toegevoegd. Dat werkt voor mijn maag toch beter...

Nog wel even een puntje: Waarom werkt Hoffmann met de maximale hoeveelheid maalsel? Een espresso zou je toch met zo'n 9 gram moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Aziraphale bijna niemand set enkele espressos, omdat dat bijna niet te doen is omdat de puck zo klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Ja dat kan met 9 gram maar indien je voor een wat medium/donkere branding gaat zou je uitkomen op 18 gram output (1:2).
Vandaar dat hij denk ik aangeeft voor de maximale hoeveelheid maalsel te gaan voor een volautomaat gezien de verhouding daar zeker geen 1:2 is maar meer 1:6.
Overigens kan je het ook geen echte espresso noemen uit een volautomaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door robbynaish op 31-03-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@418O2 Aha, dat wist ik dus niet.

@robbynaish Dat het geen echte espresso is wist ik, maar hij geeft toch echt 1 op 4 aan en niet 1 op 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:05:
@418O2 Aha, dat wist ik dus niet.

@robbynaish Dat het geen echte espresso is wist ik, maar hij geeft toch echt 1 op 4 aan en niet 1 op 6.
Ja maar dan nog 1 op 4 is bijna water ;)
Zelfs als ik filterbranding gebruik voor espresso zit ik nog rond de 1:3 verhouding.
Maar ik denk dat hij het wel zo bedoelt met zijn maximale dosering in vol automaat. Overigens het filmpje niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerring1980
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:54:
Ik heb dat filmpje van James Hoffmann over het inregelen van volautomaten nog eens bekeken en de beschreven procedure gevolgd voor mijn E8. De specificaties van Jura kloppen, want er komt exact 16 gram koffie in de zetgroep bij een maximale instelling. Hij maalt zelfs iets meer, want er valt altijd wel iets naast. Voor degenen die dit ook willen nawegen met hun Jura is het wel van belang om te weten dat je hem niet voor een espresso moet laten malen, want door het voorverwarmen van het systeem komt er wat vocht in de opvangbak en heb je geen droog maar een gedeeltelijk iets vochtig maalsel in de bak. Scheelt toch weer een gram bij het nawegen.

Ik heb vervolgens met een 1/4 ratio een espresso gezet met 60ml water en die smaakte prima. Bedenk me nu alleen dat ik de espresso niet heb gewogen, dus ik weet nog niet wat er overbleef. Kom ik nog op terug. De smaak was in ieder geval wel goed, al heb ik later toch weer wat suiker toegevoegd. Dat werkt voor mijn maag toch beter...

Nog wel even een puntje: Waarom werkt Hoffmann met de maximale hoeveelheid maalsel? Een espresso zou je toch met zo'n 9 gram moeten zetten?
Ik zou in jouw geval de espresso doppio instellen met op die hoeveelheid die jij aangeeft (16 in, 60 uit). De single espresso zou je dan bijvoorbeeld kunnen instellen op die 9gram met zelfde ratio (35 out).

Vraag me dan wel af hoe hij 2x espresso zal malen, dat is wel een optie op de e8, maar 18 gram past niet in de zetgroep. Het lijkt er dus op dat espresso doppio niet exact hetzelfde is als 2x single espresso ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
jerring1980 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:28:
[...]

Ik zou in jouw geval de espresso doppio instellen met op die hoeveelheid die jij aangeeft (16 in, 60 uit). De single espresso zou je dan bijvoorbeeld kunnen instellen op die 9gram met zelfde ratio (35 out).

Vraag me dan wel af hoe hij 2x espresso zal malen, dat is wel een optie op de e8, maar 18 gram past niet in de zetgroep. Het lijkt er dus op dat espresso doppio niet exact hetzelfde is als 2x single espresso ;-)
Nou, de E8 maalt (en zet) gewoon twee keer voor een doppio. Daar krijg je standaard dus 32 gram in, maar ik weet zo snel niet hoeveel er uit komt. De standaard sterkte-instelling voor een espresso is 9 van 10, wat neer zou moeten komen op 15 gram. De hoeveelheid maalsel is namelijk in 10 stappen instelbaar en loopt van 5-16 gram. Overigens heb ik dit niet gewogen, maar 15 gram lijkt me op stand 9 waarschijnlijk. Hierbij gaat er standaar 45ml door, dus dan zou je 1 op 3 moeten hebben. Ik zal nog eens wegen hoeveel er dan daadwerkelijk uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
32g koffie in zal het niet zijn. Denk eerder 2x8 gram voor een doppio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ok, checked it. Bij de doppio wordt er twee keer gemalen en kan ik bij beide mailingen de sterkte in 10 stappen instellen. Vervolgens gaat er per mailing 45 ml water door en daar hou ik uiteindelijk 2 gram koffie van over.

Maalsel wegen is uiteraard weten, maar ik had even geen zin om het bakje schoon en droog te maken. Morgen zal ik nog een weging doen voor een (halve) doppio en dan ook een voor standje 5 van de hoeveelheid. Kan ik direct zien of mijn redenatie klopt dat iedere stap overeenkomt met 1( of eigenlijk 1,1) gram. Stand 5 zou dan 10,5 gram moeten zijn, maar zo precies is mijn keukenweegschaal helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Bij mijn E8 schommelt de espresso tempratuur nog al, vandaag rond de 57graden in een voorverwarmd kopje, zowel direct na aan zetten en op temperatuur en later weer aan gezet 20 min gewacht daarna espresso gezet ook rond die temperatuur. Vorige week , niet gemeten maar was het een stuk heter niet direct te drinken. Waar kan dat nou aan liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Misschien een vraag voor het Jura topic?

[ Voor 25% gewijzigd door Ypuh op 31-03-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
ramrodwillem schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:59:
Bij mijn E8 schommelt de espresso tempratuur nog al, vandaag rond de 57graden in een voorverwarmd kopje, zowel direct na aan zetten en op temperatuur en later weer aan gezet 20 min gewacht daarna espresso gezet ook rond die temperatuur. Vorige week , niet gemeten maar was het een stuk heter niet direct te drinken. Waar kan dat nou aan liggen?
Wellicht een overbodige vraag maar op welke temperatuur heb je je espresso ingesteld?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Ypuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:16:
Misschien een vraag voor het Jura topic?
Hoezo? Dit topic gaat toch ook over volautomaten (zie topic start)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
PatrickC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Hoezo? Dit topic gaat toch ook over volautomaten (zie topic start)?
Was een subtiele hint dat er een hoop niet-volautomaat gebruikers dat zouden willen. Want dat sneeuwt nu onder

Poll: Topic splitsen in volautomaten en alle andere zetwijzen? Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404390&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik denk dat je het veilig kan scheiden, overlap is marginaal. Ik zie juraisten niet praten over speciality bonen e.d. bijvoorbeeld

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 31-03-2022 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:34:
[...]

Was een subtiele hint dat er een hoop niet-volautomaat gebruikers dat zouden willen. Want dat sneeuwt nu onder

Poll: Topic splitsen in volautomaten en alle andere zetwijzen? [Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Dit topic gaat toch ook over koffiebonen? Waarom zou je die in één topic met halfautomaten willen hebben en dan de volautomaten in een apart topic, zelfs eentje apart voor Jura zoals voorgesteld? En de meeste posts in dit topic gaan volgens mij nog altijd over halfautomaten, dus hoezo sneeuwt dit topic onder in posts over volautomaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
PatrickC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Wellicht een overbodige vraag maar op welke temperatuur heb je je espresso ingesteld?
Op zn hoogst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Erm... Ik ben toch wel degelijk bezig met het maken van zo lekker mogelijke koffie uit hele bonen en zoek daarom ook naar de boon die ik het lekkerste vind en probeer de beste instellingen voor mijn Jura te vinden. Als je de redenatie van @418O2 volgt dan kun je beter een topic over specialty bonen maken dan de volautomaten hier uit te knikkeren.

Eerlijk gezegd vind ik deze splitssuggestie vooral getuigen van een zekere arrogantie van de kant van de halfautomatisten en losse malers. Blijkbaar zetten zij de 'echte' koffie en zijn mensen met een Jura enkel geïnteresseerd in gemak. Beetje hetzelfde als de eerder gemaakte opmerking over suiker.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 418O2
PatrickC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Dit topic gaat toch ook over koffiebonen? Waarom zou je die in één topic met halfautomaten willen hebben en dan de volautomaten in een apart topic, zelfs eentje apart voor Jura zoals voorgesteld? En de meeste posts in dit topic gaan volgens mij nog altijd over halfautomaten, dus hoezo sneeuwt dit topic onder in posts over volautomaten?
Het voorstel is dus om volautomaten een eigen topic te geven. Dus niet apart Jura.

Als half automaat gebruiker is dit topic weinig aan, omdat 70% "welke Jura moet ik hebben" en "waarom doet mijn Jura het niet goed" is. Daardoor sneeuwen de onderwerpen die ik/wij interessant vinden onder (over bonen of tools bijvoorbeeld)
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:46:
Erm... Ik ben toch wel degelijk bezig met het maken van zo lekker mogelijke koffie uit hele bonen en zoek daarom ook naar de boon die ik het lekkerste vind en probeer de beste instellingen voor mijn Jura te vinden. Als je de redenatie van @418O2 volgt dan kun je beter een topic over specialty bonen maken dan de volautomaten hier uit te knikkeren.

Eerlijk gezegd vind ik deze splitssuggestie vooral getuigen van een zekere arrogantie van de kant van de halfautomatisten en losse malers. Blijkbaar zetten zij de 'echte' koffie en zijn mensen met een Jura enkel geïnteresseerd in gemak. Beetje hetzelfde als de eerder gemaakte opmerking over suiker.
het is geen arrogantie, het is gewoon een heel ander principe en daardoor niet zo heel boeiend voor weerszijden

[ Voor 35% gewijzigd door 418O2 op 31-03-2022 21:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ypuh
Denk niet dat ik het netjes omschrijven kan zonder dat zich mensen aangevallen voelen, maar voor mijn gevoel gaan de meeste posts rondom volautomaten/Jura over de aanschaf of troubleshooten van de machine. Wanneer het aankoopadvies geslaagd of het probleem opgelost is verdwijnen ze 9 van de 10x weer. Voor mij als niet-Jura bezitter zit er geen nieuwswaarde/interesse in dat type posts die in mijn beleving afleiden van wat dit topic leuk maakt; de koffie, experimenten, ervaringen uitwisselen etc.

Het komt op mij over alsof je in een reis-topic continu reizigers over vliegtickets of de wachtrijen op Schiphol begint of in een kampeertopic voor de zoveelste keer iemand vraagt wat de beste tent is. Er zijn uitzonderingen hoor en ik heb alweer teveel gezegd; de clou is dat de mensen om wie het gaat dit niet lezen en de mensen met eenzelfde machine het niet storend vinden. Dus nee @PatrickC (of @HoppyF) dit is niet op jullie als persoon gericht.

Voor vragen/ervaringen over koffiebonen, branders of zetmethoden is iedereen van harte welkom, maar de rest van de vragen voelen meer als een Servicedesk of dat ik in een MediaMarkt sta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Maar waarom dan de volautomaten afsplitsen? Hou je dan de Aeropress, V60, Chemex etc hier wel? Of moeten die er ook uit? En Jura maakt echt geen 70% van het topic uit. Overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:54:
Maar waarom dan de volautomaten afsplitsen? Hou je dan de Aeropress, V60, Chemex etc hier wel? Of moeten die er ook uit? En Jura maakt echt geen 70% van het topic uit. Overdrijven is ook een vak.
Omdat je dan alle handmatige manieren samen hebt. En de volautomaten

Ik krijg wel het idee dat iedereen die er op tegen is, een volautomaat heeft. Dat zegt ook wel genoeg.

Ik vind het leuk om te lezen over tampers, distributie tools, wdt's, malers, dubbele boiler systemen etc. Als dat nu besproken wordt, sneeuwt dat binnen no time onder door een gesprek over volautomaten en/of aankoop advies en dat is zonde.

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 31-03-2022 21:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koets89
Aziraphale schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:54:
Niet echt een wens voor afsplitsing, maar de reden om jura af te splitsen heeft ook met de vraagstelling te maken. Troubleshooten voor een elektrisch apparaat is wat anders dan het over koffie hebben. Zelfde geldt voor aankoopadvies. De methodes die je verder noemt, zijn methodes om echt ‘koffie te zetten’ so to speak. Veel zelf in de hand on het maximale uit bonen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
418O2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Het voorstel is dus om volautomaten een eigen topic te geven. Dus niet apart Jura.

Als half automaat gebruiker is dit topic weinig aan, omdat 70% "welke Jura moet ik hebben" en "waarom doet mijn Jura het niet goed" is. Daardoor sneeuwen de onderwerpen die ik/wij interessant vinden onder (over bonen of tools bijvoorbeeld)

[...]

het is geen arrogantie, het is gewoon een heel ander principe en daardoor niet zo heel boeiend voor weerszijden
Als volautomaten gebruiker, en ja ik heb een Jura sinds vorig jaar, vind ik het ook leuk om de ervaringen van halfautomaten te lezen, speciality bonen en het plezier te zien wat mensen in hun koffie hobby hebben.

Ik heb hier eerder al een opmerking over geplaatst en de vergelijking getrokken met het topic waar ik het meeste verblijf, het ‘grote sporthorloges met GPS topic’. Dat topic wordt ook voor een groot deel beheerst door Garmin posts en welke moet ik kopen. Maar het is ook nog gewoon het topic om alles over deze horloges te lezen en er vindt dus geen versplintering plaats in verschillende topics. Dus een apart Garmin topic is er niet en daar ben ik blij om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Sporthorloges is toch juist een afsplitsing van Smartwatches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Ypuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:01:
Sporthorloges is toch juist een afsplitsing van Smartwatches?
Nee, smartwatches zoals de Apple watch worden ook gewoon in dat topic besproken. Het gaat over horloges waarmee gesport kan worden. Dit topic gaat over hoe je van koffiebonen koffie kunt zetten en dat doe je ook met een volautomaat (zie titel topic). Een Nespresso en Senseo zet je niet met (verse) bonen, dus die hebben al een ander topic.

Als je het dan eerlijk wilt opslitsen, maak dan een apart topic per zetmethode en een apart topic over verse koffiebonen. Nu worden volautomaten eigenaren naar een ander topic gedirigeerd, omdat (sommige) halfautomaat eigenaren het schijnbaar moeilijk vinden het topic te scannen op berichten die ze zelf wel interessant vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:59:
[...]

Als volautomaten gebruiker, en ja ik heb een Jura sinds vorig jaar, vind ik het ook leuk om de ervaringen van halfautomaten te lezen, speciality bonen en het plezier te zien wat mensen in hun koffie hobby hebben.

Ik heb hier eerder al een opmerking over geplaatst en de vergelijking getrokken met het topic waar ik het meeste verblijf, het ‘grote sporthorloges met GPS topic’. Dat topic wordt ook voor een groot deel beheerst door Garmin posts en welke moet ik kopen. Maar het is ook nog gewoon het topic om alles over deze horloges te lezen en er vindt dus geen versplintering plaats in verschillende topics. Dus een apart Garmin topic is er niet en daar ben ik blij om.
Zo is dat.
Je kunt ieder topic hier op GoT wel opsplitsen in talloze sub topics.
Niet zinvol.
Het gaat hier ook over half automaten waar ik als Jura bezitter weinig aan heb.
Als het gaat of er nu 14 of 16 gram koffie in moet en de ratio 1:4 of zoiets is kan ik daar ook weinig mee.
Toch vind ik dat niet erg.
Aankoopadviezen komen in de diverse topics ook vaak voor.
Logisch want potentiële kopers zien dat er experts in het topic zitten en willen graag tips ontvangen voordat ze tot aanschaf overgaan.
Behalve over het apparaat op zich komt de prijs dan ook aan de orde. Waar kun je bv goedkoop kopen of krijg je goede service. Dat soort dingen.
Kortom, wat mij betreft mag het topic zou blijven als het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Ypuh Dat ben ik ook wel met je eens en aankoopadvies moet je hier ook niet (al te veel) willen. Daar is wel een ander forum voor. Maar ik ben met mijn Jura dus wel bezig met proberen om het maximale er uit te halen en te experimenteren en zit er bepaald niet op te wachten om naar een aankoopadvies en probleemoplossingsforum te worden 'verbannen'.

Ik heb eigenlijk hetzelfde als @PatrickC en de opmerking van @Koets89 over 'echt koffie zetten' vind ik totale onzin en precies de arrogantie die ik bedoelde. Aan mijn machine valt heel wat in te stellen en ik ben wel degelijk 'echt' koffie aan het zetten en ook voorzichtig met zelf branden aan het experimenteren. Dan zou je dus, bij wijze van, als V60 zetter hier wel terecht kunnen als je er DE Roodmerk in gooit, maar als bezitter van een volautomaat die met verschillende bonen wil experimenteren niet. Vind ik heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Er is ook een apart Apple Watch topic, maar heeft weinig geholpen dus.

Maar ik denk dus dat het voornamelijk gaat om de vragen over dingen die fout gaan aan een apparaat terwijl het een koffie topic is. Mij maakt t weinig uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Koets89 op 31-03-2022 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Maar wordt het topic daar nou zo door overheersr? Ik zit ook in een Jura groep op FB en daar gaat het dus op het irritante af over slecht melkschuim en welke reinigingstabletten er nodig zijn. Hier gaat het tenminste over koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Koets89 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:10:
Er is ook een apart Apple Watch topic, maar heeft weinig geholpen dus.

Maar ik denk dus at het voornamelijk gaat om de vragen over dingen die fout gaan aan een apparaat terwijl het een koffie topic is.
Dus over halfautomaten worden hier geen aankoopadviezen gevraagd of om probleem oplossingen mbt halfautomaten gevraagd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
@Aziraphale je maakt het nu allemaal wel heel moeilijk en onrealistisch. Hoeveel chemex gebruikers gebruiken roodmerk en hoeveel juraisten betalen meer dan 20 euro voor een kilo koffie? Laten we het wel een beetje realistisch houden.

Maar ik weet wel genoeg, een topic over halfautomaten zal wel gaan lopen, zal er morgen mee bezig gaan
Pagina: 1 ... 133 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1