RvdH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Wat ik een groot voordeel vindt aan single-dosing, is dat ik 's avonds in alle rust m'n flesjes kan vullen met 18gr doses. En dan weet ik zeker dat er voor 18gr aan bonen door de maler heen gaat. Dus gedurende de (werk)dag is het dan een stuk sneller om een flesje bonen erin te mikken, te malen tot ie klaar is, tampen, koffie zetten.
In plaats van ongeveer 20s malen, wegen wat er in je dosingcup/portafilter terecht is gekomen, erbij malen (of gemalen koffie weggooien(!)) tot je op de 18gr zit, tampen en koffie zetten. Bij mij bleek er aardig wat variatie te zitten in de tijd dus ik kon er nooit vanuit gaan dat er 18gr in de portafilter terecht was gekomen, ik moest altijd wegen, wegen, wegen.
Dus tsja de workflow is
voor mij in elk geval een stuk makkelijker geworden.
Ik weeg voornamelijk tijdens het inregelen vd maler bij een nieuwe zak, daarna on the fly aanpassingen op basis van de smaak als de bonen wat ouder worden (een mini tikje grover/fijner, of 0,1 sec korter/langer), de rest blijft constant. De retentie van mijn maler is niet 0 maar zeer minimaal, effectief niet merkbaar bij dit soort mini aanpassingen.
De eerste 1 a 2 weken na het openen van een nieuwe zak doe ik bijna dagelijks wel een hele kleine aanpassing, daarna vrijwel niet meer.
Ik laat me vooral leiden door de smaak, en bepaal aan de hand daarvan of ik meer of minder extractie wil. Dose, maalgraad en brew-ratio zijn knoppen waar ik aan draai om tot de (voor mij) perfecte smaak te komen. Waarbij de brew ratio per kopje wel eens varieert omdat ik dat ook vaak "op het oog" doe, ipv op een weegschaal. Behalve als ik de zak bonen voor het eerst open trek, want dan zit er 1 cm aan crema op, dat is te gortig om op het oog te doen

Mijn brew ratio zit meestal rond de 2,2, en een afwijking van 0,1 heeft geen mega groot effect op smaak.
James Hoffman (om maar iemand te quoten) past liever de dose en brew-ratio aan dan de maalgraad. Die maalgraad zet je grofweg in de goede stand, de rest regel je met dose en brew-ratio op smaak. De hoeveelheid gram bij je eerste kopje van een nieuwe zak is dan ook slechts een richtlijn voor de rest vd kopjes uit die zak, als je dat constant maakt mis je een grote factor om de smaak optimaal te houden terwijl de bonen ouder worden.
De doorlooptijd is een uitkomst, daar stuur ik niet op. Met een 15 sec pre-infusion onder lage druk loopt hij daarna meestal in 15-35 seconde door, afhankelijk vd boon. Meestal komen na 15 seconde pre-infusion de eerste druppels in het kopje, dan is de puck mooi egaal nat en kan de druk erop. Ik maal veel fijner dan gebruikelijk, en als ik geen pre-infusion doe slaat de puck direct dicht. Door eerst de puck goed nat te laten worden krijg je een geweldige extractie en geen channeling ondanks de fijne maalgraad.
My 2 cents.