Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:42
Ik heb eens een Fellow Atmos cannister erbij gedaan om de verzendkosten te drukken. Door te twisten kun je deze vacuum trekken maar bonen kunnen door het ventiel nog wel ontgassen.

Je merkt dat hele verse bonen snel hun vacuum verliezen door dat ontgassen, ca.1-2 dagen als hij vol zit. Bij licht gebrande bonen van een week oud zie je dat hij 4-5 dagen vacuum houdt (langer heb ik niet geprobeerd), die gassen dus minder.

Kan de Fellow niet per se aanraden. De cannister is niet bedoelt om vaak open/dicht te doen, maar ook niet om bonen langdurig op te slaan. Wel zijn ze mooi gemaakt, maar bewaren in de zak is ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y7zUcrzjg1ioCNrNhNkqK0_MUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkEg4Upsnv56RCUMMZ4qVFKs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:57
Ypuh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:07:
Kan de Fellow niet per se aanraden. De cannister is niet bedoelt om vaak open/dicht te doen, maar ook niet om bonen langdurig op te slaan. Wel zijn ze mooi gemaakt, maar bewaren in de zak is ook prima.
Niet mee akkoord, ik gebruik met tevredenheid 2 Fellow Atmos canisters. Eén voor espressobonen (1,2l) en één voor filterbonen (700ml). Tegen dat ik de bonen in de Fellow Atmos giet zijn ze al een weekje ontgast.. Als je één van beiden een paar dagen niet opent lost hij vanzelf, maar daar ik dagelijks filter- en espressokoffie drink heb ik daar geen last van.

Ik doe +/- anderhalve week met 1 zak bonen van 1kg, en hoef mijn maler bijna niet aan te passen, dus de versheid blijft wel intakt.

Ik draai ze dicht terwijl de bonen aan het malen zijn.. met een Niche Zero heb je dus 2 vrije handen tijdens het malen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
woutur schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:03:
[...]

Een ventiel heeft druk nodig om te werken... dat is zijn hele punt.
Een ventiel in de zin van een fietsventiel of een ventiel van een autoband wel ja.
Misschien is ventiel niet helemaal de juiste benaming maar het wordt wel zo gebruikt.
Een pak met vers gebrande koffiebonen staat zeker niet bol van de druk tgv vrijgekomen CO2 gas.

Citaat:
Een ventiel op elke zak laat de kooldioxide door die in de verpakking ontstaat, maar voorkomt dat zuurstof (welke de smaak aantast) binnenkomt. Zuurstof en licht zijn funest voor de kwaliteit en smaak van koffiebonen. Het gebruik van ventielzakken zorgt voor een hogere barrière, zodat zuurstof en licht van buiten worden geweerd en het aroma in de verpakking behouden blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25

Ravhin

no <root>...

Je zou het eigenlijk een éénwegklep moeten noemen om goed te begrijpen wat het is en wat het doet :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Ravhin schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:23:
Je zou het eigenlijk een éénwegklep moeten noemen om goed te begrijpen wat het is en wat het doet :)
Maar nog steeds gaat die klep pas open als er druk op staat toch?
When coffee beans are bagged shortly after roasting, they’ll continue releasing carbon dioxide inside their packaging. Without an exit point, those gasses can build up inside the bag and cause it to expand or even tear. A valve allows carbon dioxide to escape without letting oxygen or moisture in, both of which can make your coffee go stale or bad more quickly.
- https://www.bhg.com/news/coffee-bag-valve/

Kijk, ik begrijp dat zuurstof slecht is voor koffie. Ik vraag me alleen af in hoeverre zo'n ventiel bijv. nodig is bij lichte roasts. Zo heb ik recent koffie gehaald die in een vacuum verpakking zit (zonder ventiel), en na 2 weken is die verpakking nog best wel vacuum. Er zit een beetje ruimte in maar echt heel weinig. Dus ik vraag me meer af hoeveel CO2 er dan vrij komt en in hoeverre dat uit de verpakking zou moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Maar nog steeds gaat die klep pas open als er druk op staat toch?
Jaein :)
Strikt genomen heb je gelijk maar hiermee mis je de werkelijke functie. Deze ventielen / éénwegkleppen zijn bedoeld om een atmosfeer te handhaven, in dit geval dat er geen buitenlucht de zak in kan komen. Bijkomend voordeel is dat de zak kan 'ontluchten' als het drukverschil tussen binnenin de zak en daarbuiten te groot wordt.
Een fietsventiel is gebouwd om een bepaalde 𝚫P in stand te kunnen houden; deze om een atmosfeer te borgen. Zelfde techniek, andere toepassing.
Hercul3s schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Kijk, ik begrijp dat zuurstof slecht is voor koffie. Ik vraag me alleen af in hoeverre zo'n ventiel bijv. nodig is bij lichte roasts. Zo heb ik recent koffie gehaald die in een vacuum verpakking zit (zonder ventiel), en na 2 weken is die verpakking nog best wel vacuum. Er zit een beetje ruimte in maar echt heel weinig. Dus ik vraag me meer af hoeveel CO2 er dan vrij komt en in hoeverre dat uit de verpakking zou moeten.
Vergis je niet - 1 gram vast materiaal (zeg suiker) vormt omgezet 786 mL kooldioxide. Als je 1 kilozak dat moet opvangen ga je écht Poef horen. Light Roasts hebben hier minder last van. Je kan je alleen wel voorstellen dat het moment van verpakken meespeelt. Als de brander vrijwel direct na afkoelen verpakt, zit al het CO2 nog in de boon en dat komt er echt uit. Als je, zeg maar, een dag wacht kan je je voorstellen dat een deel van de CO2 al weggedampt is. Ik zou, als brander, niet het risico willen lopen dat ik gebeld word omdat mijn zakjes denken dat ze een confettikanon geworden zijn oOo

[ Voor 47% gewijzigd door Ravhin op 08-03-2022 14:46 . Reden: aanvulling ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

https://www.marktplaats.n...he-zero-witte-koffiemolen

Is dit interessant? Een Niche Zero van 2019?

Ik bedoel niet voor anderen, maar voor mij :P Als ik deze oppik, maak ik dan een fout? Hij lijkt me al best een beetje oud namelijk :)

[ Voor 29% gewijzigd door RvdH op 08-03-2022 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:20
Top, net een bod gedaan, en hoger ga ik niet ;) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Top, net een bod gedaan, en hoger ga ik niet ;) Bedankt voor de tip!
Haha damn you. Nouja, mijn vraag in elk geval beantwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:25
RvdH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:30:
https://www.marktplaats.n...he-zero-witte-koffiemolen

Is dit interessant? Een Niche Zero van 2019?

Ik bedoel niet voor anderen, maar voor mij :P Als ik deze oppik, maak ik dan een fout? Hij lijkt me al best een beetje oud namelijk :)
Dan moet je nu @RoosW overbieden :+

2019 is natuurlijk niet oud. Maar een niche zero is altijd fout. Lelijke Senseo machine dat het is. Nee zonder gekheid, het is kwalitatief kennelijk een goede maler. Ik zou voor dat geld denk ik richting een nieuwe Specalita single dose gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:36:
[...]

2019 is natuurlijk niet oud. Maar een niche zero is altijd fout. Lelijke Senseo machine dat het is. Nee zonder gekheid, het is kwalitatief kennelijk een goede maler. Ik zou voor dat geld denk ik richting een nieuwe Specalita single dose gaan.
Ja ik bedoel.. het is niet écht oud, maar er kunnen al behoorlijk wat kg's aan bonen doorheen zijn gegaan, en ik weet niet of er productie-issues hebben gezeten in de eerste versies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Niets over gehoord, productie problemen, het enige dat me dwars zit is dat ie gekocht is voor de Brexit waanzin, dus voor rond de 500,- en nu speculeert op de 800,- die het nu zo om en nabij kost. 600,- geboden en das mijn enige en laatste bod. Meer heb ik er niet voor over, dan gaat mijn G-Iota als filter maler functioneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:45:
Niets over gehoord, productie problemen, het enige dat me dwars zit is dat ie gekocht is voor de Brexit waanzin, dus voor rond de 500,- en nu speculeert op de 800,- die het nu zo om en nabij kost. 600,- geboden en das mijn enige en laatste bod. Meer heb ik er niet voor over, dan gaat mijn G-Iota als filter maler functioneren :)
£ 499 is geen € 499 maar € 600 ;-)
Ik heb € 730 voor betaald, en geen € 800.. met een beetje geluk gaat de koper op de marktplaats er meer voor betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

cryptapix schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:36:
[...]

Als Niche gebruiker lijkt die Specalita Single dose mij eigenlijk niets. Ik denk dat je voor de Niche een premium betaald omdat hij zo simpel in gebruik is. Zowel het afstellen en gebruik is een stuk sneller/makkelijker bij de Niche.

Bij de Eureka maler heb je te maken met een afstelsysteem dat moeilijk te regelen is (zeker als je vaak switched tussen filter en espresso) en moet je gebruik maken van de bellows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik had begrepen dat de eerste kopers (was het geen Kickstarter oid?) rond de 450 euro hem thuis hadden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:05:
Ik had begrepen dat de eerste kopers (was het geen Kickstarter oid?) rond de 450 euro hem thuis hadden staan.
Kickstarter is natuurlijk altijd goedkoper dan retail omdat je een risico neemt en langer moet wachten, dat is geen eerlijk vergelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:40
Dat waar de early perks @roos. De standaard prijs was 499BP en 20BP voor shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
lasharor schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Als Niche gebruiker lijkt die Specalita Single dose mij eigenlijk niets. Ik denk dat je voor de Niche een premium betaald omdat hij zo simpel in gebruik is. Zowel het afstellen en gebruik is een stuk sneller/makkelijker bij de Niche.

Bij de Eureka maler heb je te maken met een afstelsysteem dat moeilijk te regelen is (zeker als je vaak switched tussen filter en espresso) en moet je gebruik maken van de bellows.
Precies, ik ga echt nooit meer terug naar Timebased maal system, ik werd helemaal mal van de volume veranderingen, en gewicht veranderingen bij het veranderen van de maal standen.
De G-Iota is een prima molen, maar de Niche lijkt me net een tandje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RvdH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Ja ik bedoel.. het is niet écht oud, maar er kunnen al behoorlijk wat kg's aan bonen doorheen zijn gegaan, en ik weet niet of er productie-issues hebben gezeten in de eerste versies.
Volgens mij is alleen die NFC disk toegevoegd en die heeft deze persoon. Vermoed dat de prijs nog wel boven de E600 gaat, en volgens reddit is de prijs in NL incl. import E725, dus kun je hem mss beter gewoon nieuw kopen? :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnvMhZB6bO1S_ZtRwaCS51NuNrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YTlgveCtjKNtwXsq4oSQC30M.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
418O2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Kickstarter is natuurlijk altijd goedkoper dan retail omdat je een risico neemt en langer moet wachten, dat is geen eerlijk vergelijk
@RoosW In de Kickstarter zat geen flow control disc (popcorning) en was je eigenlijk een beta tester. Niche Zero kan je ook niet vergelijken met de Eureka of G-iota want die hebben flat burrs, terwijl Niche Zero conische schijven heeft. Volgens kenners proef je het verschil (flat <-> conical) maar ik weet van niet beter 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RigolleM schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:17:
[...]

@RoosW In de Kickstarter zat geen flow control disc (popcorning) en was je eigenlijk een beta tester. Niche Zero kan je ook niet vergelijken met de Eureka of G-iota want die hebben flat burrs, terwijl Niche Zero conische schijven heeft. Volgens kenners proef je het verschil (flat <-> conical) maar ik weet van niet beter 8)
Zeker een verschil idd. Grote voordeel v/d Niche is denk ik de workflow en makkelijke verstelbaarheid / wisselen tussen espresso en filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Hercul3s schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Zeker een verschil idd. Grote voordeel v/d Niche is denk ik de workflow en makkelijke verstelbaarheid / wisselen tussen espresso en filter.
Workflow kan ik beamen... met afzonderlijke cups voor het op voorhand afwegen van de bonen als je eens veel volk hebt, kan de workflow nog sneller. Tijdens het malen kan je ondertussen iets anders doen, ik giet meestal de melk in het kannetje ;-)

Heb wel een extra grinder voor de filterkoffie want hoeveel ik keer ik al maalsel weg moeten gooien heb omdat de instelling verkeerd stond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hoe lang doet een Niche Zero eigenlijk over het malen van zo'n 18gr koffie? Ik heb mijn Faustino (ik wacht nog steeds op de nieuwe maalschijven) nu op 40s staan, tegen die tijd zijn alle boontjes toch wel tussen de schijven terecht gekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Precies, ik ga echt nooit meer terug naar Timebased maal system, ik werd helemaal mal van de volume veranderingen, en gewicht veranderingen bij het veranderen van de maal standen.
De G-Iota is een prima molen, maar de Niche lijkt me net een tandje hoger.
Als je dan toch €600 uit wilt geven kun je dan niet beter deze kiezen?
Eureka Mignon Single Dose Mat Zwart:
https://www.bol.com/nl/nl...iemolen/9300000080573344/
Splinternieuw voor €599.
Geen aanbieding gewone prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
RvdH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:32:
Hoe lang doet een Niche Zero eigenlijk over het malen van zo'n 18gr koffie? Ik heb mijn Faustino (ik wacht nog steeds op de nieuwe maalschijven) nu op 40s staan, tegen die tijd zijn alle boontjes toch wel tussen de schijven terecht gekomen..
14,5s voor 17g, gemeten vanaf de schakelaar naar beneden en laatste boon door de schijven en schakelaar weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
HoppyF schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Als je dan toch €600 uit wilt geven kun je dan niet beter deze kiezen?
Eureka Mignon Single Dose Mat Zwart:
https://www.bol.com/nl/nl...iemolen/9300000080573344/
Splinternieuw voor €599.
Geen aanbieding gewone prijs.
De Eureka is niet beter, maar anders... dus appels met peren vergelijken.
Mocht ik vandaag voor de keuze staan, zou ik alsnog de Niche Zero aanschaffen, wegens hier reeds al aangehaalde redenen (conisch, workflow, makkelijker instelbaar, looks :+ ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

with (y)
Die vierkante blokkendozen komen er bij mij niet in :+

Alle gekheid op een stokje: de Niche is een machine met een zeer prettige workflow, goede bang-for-buck en om een beter resultaat te krijgen moet je al snel veel meer betalen (diminishing returns). De Mignons zijn zeker goed, maar vragen om een andere workflow.

De tijd die je er over doet om bonen te malen; ik snap wel/niet waar jullie over vallen. Ik stort de bonen, zet de machine aan en ga over tot de andere preparatie. Zodra ik de machine hoor idlen gaat-ie uit en kan ik verder. Zelden meer dan 30 seconden (V60 met 30 g boontjes).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
Na rijp beraad (hum hum) besloten om mijn bod in te trekken, 3 jaar oud, en geen idee van de staat van de maalschijven, en de foto' s zijn niet top qua helderheid en duidelijkheid. Waarom marktplaats de optie om 'richt click' een foto naar een andere tab te mikken uitgezet heeft is mij een raadsel, dat vreselijke foto display systeem van Marktplaats vind ik een drama.
Ik haal nog even adem, en zet een nieuwe op de rol voor rond augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:05:
Na rijp beraad (hum hum) besloten om mijn bod in te trekken, 3 jaar oud, en geen idee van de staat van de maalschijven, en de foto' s zijn niet top qua helderheid en duidelijkheid. Waarom marktplaats de optie om 'richt click' een foto naar een andere tab te mikken uitgezet heeft is mij een raadsel, dat vreselijke foto display systeem van Marktplaats vind ik een drama.
Ik haal nog even adem, en zet een nieuwe op de rol voor rond augustus.
Ik heb ook even gekeken naar de ad. Ik vond het deksel wat verkleurd (dit hoort niet gelig te zijn) maar dit gebeuren als-ie vol in het zonlicht heeft gestaan. Als @RvdH hierop biedt zou ik zeker de machine uit elkaar nemen (dit is 5 minuten werk) om te zien hoe hij er van binnen aan toe is. Vooraf wellicht zelf boontjes meenemen en luisteren naar idlen / malen / idlen.

In principe kan er niet veel stuk aan en een setje schijven is €75 dacht ik. Als er echter veel interne slijtage is kan je je achter je oren gaan krabben.

* Ravhin heeft ook één witte van 3 jaar oud en die ziet er wel een beetje beter uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
[Mompelt iets over 'ik wil een zwarte']
Ja, dat was me al opgevallen, ik vond het geheel er ook een tikje groezelig uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:11:
Ja, dat was me al opgevallen, ik vond het geheel er ook een tikje groezelig uitzien.
Over groezelig gesproken:
Er staat hier nog een Jura WE8 uit 2016 te koop.
Uiteraard gebruikt en wellicht flink ook maar nu nog een koopje in de veiling.
Is volgens mij afkomstig uit het faillissement van D-reizen dus heeft in een vestiging gestaan.
https://www.bva-auctions..../lot/62427/18803968?pid=0

Niet iets voor jou @RoosW maar wellicht ziet iemand anders er iets in voor klein kantoor of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:11:
Apparaat zit ook gewoon onder het koffiepoeder. Dit straalt niet uit dat het goed behandeld is.

Prima als je een goede prijs krijgt. Maar een tweedehands niche voor > 600 euro is geen echt goede prijs imo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Tweedehands Niches gingen een tijdje terug vrolijk voor €800+ weg. Veel vraag, weinig aanbod.
Inmiddels is het weer wat normaler. Al duurt het nog wel circa 2 maanden na bestellen voor je er een in huis hebt.
Heb er afgelopen jaar ook bijna €800 nieuw voor betaald, inclusief invoerrechten etc.
Workflow vind ik heel fijn, zou nog wel eens flat burrs willen, maar dan ga je al snel richting een Lagom P64 oid.

Eureka single dose vind ik qua instelbaarheid de plank mis slaan. Niche en de G-iota hebben daar imo een stuk beter op ingespeeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:48
Dag allen, hoewel ik nog steeds geniet van mijn Silvia, wil ik me eens wat gaan verdiepen in simpele pour overs. Laatst heb ik al een Hario handmalertje gekregen, maar nog geen V60 o.i.d.

Welke raden jullie aan? Het hoeft geen dure te zijn, maar zou liever wel iets willen waarmee je ook kunt bloomen en het dus kunt dicht zetten. Volgens mij kan dat niet met een standaard V60 toch? Tips? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Je kan prima bloomen met een V60 - daar zijn voldoende technieken voor.
Als je écht een V60 wil, zou ik met deze beginnen. Als je dat niet wilt en meer naar de infusie wil (een andere techniek) dan kan je voor een Clever Dripper gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Ravhin op 08-03-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Is het filter probleem al opgelost van de v60? Vorig jaar bijna een v60 gekocht totdat ik de reviews bij de filter las. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Alouwerse schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:27:
Workflow vind ik heel fijn, zou nog wel eens flat burrs willen, maar dan ga je al snel richting een Lagom P64 oid.
... en dat ding is verdikkeme €1500 - over diminishing returns gesproken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:42:
Is het filter probleem al opgelost van de v60? Vorig jaar bijna een v60 gekocht totdat ik de reviews bij de filter las. ;(
Geen idee waar je naar refereert. Er zijn ruim voldoende filters te krijgen van diverse aanbieders met diverse perks / cons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Dat de originele "Japanse" niet leverbaar zijn. Degene die nu overal verkrijgbaar zijn dat die te dik zijn en erg stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Over groezelig gesproken:
Er staat hier nog een Jura WE8 uit 2016 te koop.
Uiteraard gebruikt en wellicht flink ook maar nu nog een koopje in de veiling.
Is volgens mij afkomstig uit het faillissement van D-reizen dus heeft in een vestiging gestaan.
https://www.bva-auctions..../lot/62427/18803968?pid=0

Niet iets voor jou @RoosW maar wellicht ziet iemand anders er iets in voor klein kantoor of zo.
Hoe werkt die veiling? Is er een minimum bod? Wij hebben nu (voor mijn vrouw) een deLonghi staan een cheap ass versie die bagger koffie produceert, een goede vervanger zou welkom zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:56:
[...]

Hoe werkt die veiling? Is er een minimum bod? Wij hebben nu (voor mijn vrouw) een deLonghi staan een cheap ass versie die bagger koffie produceert, een goede vervanger zou welkom zijn...
Vrij simpel, je kijkt wat de prijs nu is, en kijkt dan of je direct het volgende bod wilt doen of een autobod plaatsen.
Klik je onder het huidige bod op de blauwe tekst (excl. bijkomende kosten) dan zie je hoeveel extra kosten erbij komen bv veilingkosten BTW en eventueel verzendkosten.
Niet alle veilingen worden thuisbezorgd er zijn ook veilingen waar ze zelf de spullen moet ophalen op een bepaalde dag.
Een volgend bod kan €1 hoger zijn maar ook bv €10 of €25 afhankelijk van wat er aangeboden wordt en hoe hoog het hoogste bod is.
Bij een autobod stel je zelf de bovengrens in wat je maximaal wil gaan betalen, dat is exclusief de extra kosten.
Staat een bod op €10 en wil je maximaal tot €100 gaan dan kan dat.
Er zullen vast mensen bv 12 of 15 bieden. Je autobod gaat dan €16 bieden of €20 ook weer afhankelijk van de stappen. Je hebt er dan geen omkijken naar. Gaat de prijs over je maximale autobod heen lig je eruit.
Je krijgt een e-mail dus kunt alsnog een nieuw bod gaan doen of nog een keer een autobod starten.

De WE8 is niks denk ik voor je.
Er staat nu nog wel een Jura E8 retourgoed, huidige bod gaat nu €477 worden inclusief.
Redelijk hoog wel.
De laatste bieder heeft €312 geboden, dom want het bod ervoor was €110.
Hij dacht waarschijnlijk bijdehand te zijn.
Deze veiling loopt echter nog een week.

Er staat nog zoveel, kijk maar:
https://www.bva-auctions....hQuery=espresso&page=2&f=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 12:00
vinpower schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:42:
De 40 filters bij de decanter zijn niet de beste nee, lopen veel trager door dan de goede waardoor je:

- 500ml niet kunt zetten op de hoffman manier. Filter is gewoon vol met water als je aan het einde van de normale tijd komt.
- je brouwsels een stuk bitterder zijn.

Je kunt er wat om heen werken door je maalgraad te veranderen, maar dat is het toch niet helemaal. Ik heb er nog een deel in de kast liggen die ik niet gebruik (had mijn karaf laten vallen en wou een nieuwe, dus heb ik dus ook die filters erbij gehad). Ik heb onlangs deze https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 besteld en dat zijn wel goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Annun schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:53:
[...]

De 40 filters bij de decanter zijn niet de beste nee, lopen veel trager door dan de goede waardoor je:

- 500ml niet kunt zetten op de hoffman manier. Filter is gewoon vol met water als je aan het einde van de normale tijd komt.
- je brouwsels een stuk bitterder zijn.

Je kunt er wat om heen werken door je maalgraad te veranderen, maar dat is het toch niet helemaal. Ik heb er nog een deel in de kast liggen die ik niet gebruik (had mijn karaf laten vallen en wou een nieuwe, dus heb ik dus ook die filters erbij gehad). Ik heb onlangs deze https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1 besteld en dat zijn wel goede.
Yep, die heb ik ook, bevallen me heel goed inderdaad!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ravhin schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Ik heb ook even gekeken naar de ad. Ik vond het deksel wat verkleurd (dit hoort niet gelig te zijn) maar dit gebeuren als-ie vol in het zonlicht heeft gestaan. Als @RvdH hierop biedt zou ik zeker de machine uit elkaar nemen (dit is 5 minuten werk) om te zien hoe hij er van binnen aan toe is. Vooraf wellicht zelf boontjes meenemen en luisteren naar idlen / malen / idlen.

In principe kan er niet veel stuk aan en een setje schijven is €75 dacht ik. Als er echter veel interne slijtage is kan je je achter je oren gaan krabben.

* Ravhin heeft ook één witte van 3 jaar oud en die ziet er wel een beetje beter uit 8)
Beetje te laat om hem nog van binnen te bekijken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doY7LtkUgF4Htmyq1iRkXvsv08s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMsFiocnUJcM6xBvOOjynZq0.png?f=fotoalbum_large
8)

Deksel ziet er prima uit (helemaal niet verkleurd) evenals de gehele staat van het ding. Voor €550 meegenomen, hij kwam toevallig uit de buurt van m'n werk dus na werk meteen even langsgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:25
@RvdH Ervan uitgaande dat het dat ding gewoon goed functioneert heb je een goede deal. Wie weet heeft het intrekken van het bod door @RoosW ook nog invloed gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Haha @RvdH baas! Mooi hoor, zijn de houten accenten gemod? of kwamen die bij het witte model al in deze kleur? Ik gebruik die van mij met grote tevredenheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ravhin schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:01:
De tijd die je er over doet om bonen te malen; ik snap wel/niet waar jullie over vallen. Ik stort de bonen, zet de machine aan en ga over tot de andere preparatie. Zodra ik de machine hoor idlen gaat-ie uit en kan ik verder. Zelden meer dan 30 seconden (V60 met 30 g boontjes).
Hier wou ik nog even op terugkomen.. Het probleem met mijn Faustino, die er 40s voor nodig heeft om door 18gr bonen heen te komen, is dat je tijdens die 40s niks anders kan doen. Tenzij je dus iets fabriceert om er een dosing cup onder te zetten en de portafilter-houder eraf schroeft. Want als je die houder erop houdt, moet je ook je dosingcup schuin onder de chute houden die 40s, of je moet je portafilter vast houden want anders trilt ie ervan af (en een naked portafilter moet je sowieso vast houden).
Dit is iets wat mij meteen heel goed beviel de 1ste keer malen met de Niche.. schakelaar omzetten en iets anders kunnen doen. Je hebt je handen vrij. Heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

vinpower schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:31:
Haha @RvdH baas! Mooi hoor, zijn de houten accenten gemod? of kwamen die bij het witte model al in deze kleur? Ik gebruik die van mij met grote tevredenheid!
Verkoper gaf aan deze zelf een donkerder tintje te hebben gegeven om het beter bij de machine te laten passen. Staat hier ook niet verkeerd in de keuken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
RvdH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Verkoper gaf aan deze zelf een donkerder tintje te hebben gegeven om het beter bij de machine te laten passen. Staat hier ook niet verkeerd in de keuken :)
Nu nog ff de houten knoppen voor je rocket fiksen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
Hier een Mignon Specialita, en ik gebruik gewoon de hopper om er voor 2 a 3 dagen bonen in te gooien. Ik heb thuis lekkerdere espresso dan waar dan ook, dus waarom allemaal moeilijk doen met single dose systemen?

Ik heb wel altijd vers gebrande bonen, die moeten juist nog even uitdampen om op hun top te komen. Na 1 of 2 weken zijn ze het lekkerst. Een dagje in de hopper helpt dan juist!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

pirke schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:16:
Hier een Mignon Specialita, en ik gebruik gewoon de hopper om er voor 2 a 3 dagen bonen in te gooien. Ik heb thuis lekkerdere espresso dan waar dan ook, dus waarom allemaal moeilijk doen met single dose systemen?
Wat ik een groot voordeel vindt aan single-dosing, is dat ik 's avonds in alle rust m'n flesjes kan vullen met 18gr doses. En dan weet ik zeker dat er voor 18gr aan bonen door de maler heen gaat. Dus gedurende de (werk)dag is het dan een stuk sneller om een flesje bonen erin te mikken, te malen tot ie klaar is, tampen, koffie zetten.

In plaats van ongeveer 20s malen, wegen wat er in je dosingcup/portafilter terecht is gekomen, erbij malen (of gemalen koffie weggooien(!)) tot je op de 18gr zit, tampen en koffie zetten. Bij mij bleek er aardig wat variatie te zitten in de tijd dus ik kon er nooit vanuit gaan dat er 18gr in de portafilter terecht was gekomen, ik moest altijd wegen, wegen, wegen.

Dus tsja de workflow is voor mij in elk geval een stuk makkelijker geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
RvdH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Wat ik een groot voordeel vindt aan single-dosing, is dat ik 's avonds in alle rust m'n flesjes kan vullen met 18gr doses. En dan weet ik zeker dat er voor 18gr aan bonen door de maler heen gaat. Dus gedurende de (werk)dag is het dan een stuk sneller om een flesje bonen erin te mikken, te malen tot ie klaar is, tampen, koffie zetten.

In plaats van ongeveer 20s malen, wegen wat er in je dosingcup/portafilter terecht is gekomen, erbij malen (of gemalen koffie weggooien(!)) tot je op de 18gr zit, tampen en koffie zetten. Bij mij bleek er aardig wat variatie te zitten in de tijd dus ik kon er nooit vanuit gaan dat er 18gr in de portafilter terecht was gekomen, ik moest altijd wegen, wegen, wegen.

Dus tsja de workflow is voor mij in elk geval een stuk makkelijker geworden.
Ik weeg voornamelijk tijdens het inregelen vd maler bij een nieuwe zak, daarna on the fly aanpassingen op basis van de smaak als de bonen wat ouder worden (een mini tikje grover/fijner, of 0,1 sec korter/langer), de rest blijft constant. De retentie van mijn maler is niet 0 maar zeer minimaal, effectief niet merkbaar bij dit soort mini aanpassingen.

De eerste 1 a 2 weken na het openen van een nieuwe zak doe ik bijna dagelijks wel een hele kleine aanpassing, daarna vrijwel niet meer.

Ik laat me vooral leiden door de smaak, en bepaal aan de hand daarvan of ik meer of minder extractie wil. Dose, maalgraad en brew-ratio zijn knoppen waar ik aan draai om tot de (voor mij) perfecte smaak te komen. Waarbij de brew ratio per kopje wel eens varieert omdat ik dat ook vaak "op het oog" doe, ipv op een weegschaal. Behalve als ik de zak bonen voor het eerst open trek, want dan zit er 1 cm aan crema op, dat is te gortig om op het oog te doen :) Mijn brew ratio zit meestal rond de 2,2, en een afwijking van 0,1 heeft geen mega groot effect op smaak.

James Hoffman (om maar iemand te quoten) past liever de dose en brew-ratio aan dan de maalgraad. Die maalgraad zet je grofweg in de goede stand, de rest regel je met dose en brew-ratio op smaak. De hoeveelheid gram bij je eerste kopje van een nieuwe zak is dan ook slechts een richtlijn voor de rest vd kopjes uit die zak, als je dat constant maakt mis je een grote factor om de smaak optimaal te houden terwijl de bonen ouder worden.

De doorlooptijd is een uitkomst, daar stuur ik niet op. Met een 15 sec pre-infusion onder lage druk loopt hij daarna meestal in 15-35 seconde door, afhankelijk vd boon. Meestal komen na 15 seconde pre-infusion de eerste druppels in het kopje, dan is de puck mooi egaal nat en kan de druk erop. Ik maal veel fijner dan gebruikelijk, en als ik geen pre-infusion doe slaat de puck direct dicht. Door eerst de puck goed nat te laten worden krijg je een geweldige extractie en geen channeling ondanks de fijne maalgraad.

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:34
RvdH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]
8)

Deksel ziet er prima uit (helemaal niet verkleurd) evenals de gehele staat van het ding. Voor €550 meegenomen, hij kwam toevallig uit de buurt van m'n werk dus na werk meteen even langsgegaan.
Hahaha wat goed. Hopelijk vind je de lol/smaak weer terug met deze maler. Andere maler had je net nieuwe schijven voor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
RvdH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]
8)

Gefeliciteerd! Mooie deal, bevalt ie? Ik had nog niet eens gekeken waar de molen stond. De foto' s op marktplaats waren dan ook wel met een aardappel genomen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
pirke schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:59:
[...]
De doorlooptijd is een uitkomst, daar stuur ik niet op. Met een 15 sec pre-infusion onder lage druk loopt hij daarna meestal in 15-35 seconde door, afhankelijk vd boon. Meestal komen na 15 seconde pre-infusion de eerste druppels in het kopje, dan is de puck mooi egaal nat en kan de druk erop. Ik maal veel fijner dan gebruikelijk, en als ik geen pre-infusion doe slaat de puck direct dicht. Door eerst de puck goed nat te laten worden krijg je een geweldige extractie en geen channeling ondanks de fijne maalgraad.

My 2 cents.
Sinds een paar weken doe ik ongeveer hetzelfde, 10s prefinfusie en dan zetten. Heb ook het idee dat het hele proces daardoor meer vergevingsgezind wordt, minder channeling en makkelijkere extractie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

pirke schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Ik weeg voornamelijk tijdens het inregelen vd maler bij een nieuwe zak, daarna on the fly aanpassingen op basis van de smaak als de bonen wat ouder worden (een mini tikje grover/fijner, of 0,1 sec korter/langer), de rest blijft constant. De retentie van mijn maler is niet 0 maar zeer minimaal, effectief niet merkbaar bij dit soort mini aanpassingen.
...
My 2 cents.
Dit werkt inderdaad allemaal ook prima.... als je maler consistent is :) Die van mij was dat dus niet..:)
Koets89 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:00:
[...]

Hahaha wat goed. Hopelijk vind je de lol/smaak weer terug met deze maler. Andere maler had je net nieuwe schijven voor toch?
Die moeten nog komen.. en dan ga ik een tijdje de Faustino met z'n flat burrs goed vergelijken met de Niche. Uiteindelijk zal er eentje weer vertrekken (2 malers is wel een béétje overdreven..).
RoosW schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Gefeliciteerd! Mooie deal, bevalt ie? Ik had nog niet eens gekeken waar de molen stond. De foto' s op marktplaats waren dan ook wel met een aardappel genomen ;)
Ben pas 3 kopjes verder maar so far so good! Goeie smaak en handjes vrij tijdens malen is een groot pluspunt. Workflow bevalt me wel. De foto op Marktplaats was idd wel slecht, hij had hem gewoon "ff snel" op marktplaats gegooid. Maar hij is wel goed onderhouden en schoon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:56:
[...]

Misschien is deze Jura D6 wel iets voor als vervanger voor je DeLonghi.
https://www.ebay.nl/itm/325020959628
Mist een melkslang maar dat is niet zo’n probleem denk ik.
Prijs €461.
Exact dezelfde staat ook op Bol maar dan kun je de echte foto niet zien.
Op EBay wel.
https://www.bol.com/nl/nl...asc&suggestionType=browse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RvdH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Dit werkt inderdaad allemaal ook prima.... als je maler consistent is :) Die van mij was dat dus niet..:)

[...]

Die moeten nog komen.. en dan ga ik een tijdje de Faustino met z'n flat burrs goed vergelijken met de Niche. Uiteindelijk zal er eentje weer vertrekken (2 malers is wel een béétje overdreven..).

[...]

Ben pas 3 kopjes verder maar so far so good! Goeie smaak en handjes vrij tijdens malen is een groot pluspunt. Workflow bevalt me wel. De foto op Marktplaats was idd wel slecht, hij had hem gewoon "ff snel" op marktplaats gegooid. Maar hij is wel goed onderhouden en schoon :).
Benieuwd naar je Niche vs Faustino ervaring als je de nieuwe schijven binnen hebt :). Goed om te horen dat hij in eerste instantie bevalt. Ik heb hem sinds Oktober 2020 en vind het nog steeds een fijne maler. Ook wel interessant om te zien dat er anno 2022 nog niet echt een alternatief is in deze price range met dezelfde features.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hercul3s schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Benieuwd naar je Niche vs Faustino ervaring als je de nieuwe schijven binnen hebt :). Goed om te horen dat hij in eerste instantie bevalt. Ik heb hem sinds Oktober 2020 en vind het nog steeds een fijne maler. Ook wel interessant om te zien dat er anno 2022 nog niet echt een alternatief is in deze price range met dezelfde features.
Nu 5 shots gepulled volgens mij en ik vind het verschil al bizar. Niet zozeer in smaak, maar wel in consistentie. Ik heb vanochtend een shotje gepulled die me iets te lang duurde, beetje de maalgraad gewijzigd, en sindsdien heb ik dus 4 shots gepulled, allemaal 18gr in 57-59gr uit, allemaal in 26-27s. En de smaak is iedere keer hetzelfde. Zo. Veel. Consistentie. Bij m'n Faustino ging het alle kanten op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
RvdH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:18:
[...]

Nu 5 shots gepulled volgens mij en ik vind het verschil al bizar. Niet zozeer in smaak, maar wel in consistentie. Ik heb vanochtend een shotje gepulled die me iets te lang duurde, beetje de maalgraad gewijzigd, en sindsdien heb ik dus 4 shots gepulled, allemaal 18gr in 57-59gr uit, allemaal in 26-27s. En de smaak is iedere keer hetzelfde. Zo. Veel. Consistentie. Bij m'n Faustino ging het alle kanten op..
26-27 sec niet wat kort? Of tel je vanaf eerst druppel in kopje?
Ik merk dat ik de beste resultaten krijg met ca 34 sec. Waarbij eerste druppel na 9 sec valt. (Lelit Mara X)

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 09-03-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
SquareOne schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:20:
[...]
26-27 sec niet wat kort? Of tel je vanaf eerst druppel in kopje?
Ik merk dat ik de beste resultaten krijg met ca 34 sec. Waarbij eerste druppel na 9 sec valt. (Lelit Mara X)
Bij mij hangt dit wel erg af van de boon, sommige vind ik beter bij 24s, andere juist bij 30s+. Aan de andere kant kan experimenteren nooit kwaad natuurlijk.
RvdH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:18:
[...]

Super fijn. Ja, consistentie in grind is key. Ik heb hiervoor 2 slechtere molens gehad met veel retentie/inconsistentie en dat werkt echt niet fijn. Besef je ook pas als het consistent wordt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 16:53
HoppyF schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Misschien is deze Jura D6 wel iets voor als vervanger voor je DeLonghi.
https://www.ebay.nl/itm/325020959628
Mist een melkslang maar dat is niet zo’n probleem denk ik.
Prijs €461.
Exact dezelfde staat ook op Bol maar dan kun je de echte foto niet zien.
Op EBay wel.
https://www.bol.com/nl/nl...asc&suggestionType=browse
Even iets verder lezen: Mist wel iets meer dan een melkslangetje. Als ik het goed begrijp ook beschadigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
James Hoffmann aan de Juristen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:17:
[...]

Even iets verder lezen: Mist wel iets meer dan een melkslangetje. Als ik het goed begrijp ook beschadigingen.
2 reinigingstabletjes….. ;)
Klein krasje zoals je op de foto kunt zien.
Voor de rest is het (waarschijnlijk) een compleet nieuw ongebruikt apparaat.
Zo was het met mijn E8 tenminste wel.
In dit geval moet je een melkslangetje erbij kopen met twee koppelstukjes want die zullen dan ook wel ontbreken.
Valt wel mee dus.
De prijs is stukken lager dan een geheel nieuw apparaat, maar je moet uiteraard zelf de afweging maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Een leuke YT, en het geeft meteen aan waarom de espresso uit een volautomaat geen 'espresso' is. Halfautomatisten Rejoice! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
Ravhin schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:31:
[...]
Een leuke YT, en het geeft meteen aan waarom de espresso uit een volautomaat geen 'espresso' is. Halfautomatisten Rejoice! :+
Inderdaad een heel leuk filmpje, maar wat me dan weer verbaast is de focus op espresso. Waarom is dat de heilige graal als het om koffie gaat?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Aziraphale schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:52:
Inderdaad een heel leuk filmpje, maar wat me dan weer verbaast is de focus op espresso. Waarom is dat de heilige graal als het om koffie gaat?
Dat is het niet. Het is het meest moeilijke qua koffieproducten om te maken. Logisch dat je die keuze dan checkt, het is immers knap als een volautomaat dat goed kan! Veel (zo niet alle) machines pretenderen 'espresso' te maken (dat is het knopje waar je op drukt). Hoffmann laat zien dat de units niet in staat zijn om écht espresso te zetten (1:2, hoge extractie, geen channeling etc) maar iets doen wat er op lijkt (1:4, geen puck prep, grovere maling en lagere extractie).

Dit neemt niet weg (en dat zegt de Hoff ook!) dat er prima koffie uit deze units kan komen. Weet alleen wat je wel en niet kan verwachten. Caveat Emptor :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Omdat dat de meest intense smaak belevenis geeft, zeg maar de top van de koffie piramide, en omdat de maker voornamelijk over espresso gerelateerde zaken (Halfautomaten/malers) praat, het is zijn ding, zijn zat andere Video makers die over andere koffie zaken spreken :Y
Niet dat andere soorten van koffie bereiding niet boeiend zijn, maar niet zo technisch en niet met zoveel mogelijkheden om je geld naar toe te gooien ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:15:
Omdat dat de meest intense smaak belevenis geeft, zeg maar de top van de koffie piramide, en omdat de maker voornamelijk over espresso gerelateerde zaken (Halfautomaten/malers) praat, het is zijn ding, zijn zat andere Video makers die over andere koffie zaken spreken :Y
Niet dat andere soorten van koffie bereiding niet boeiend zijn, maar niet zo technisch en niet met zoveel mogelijkheden om je geld naar toe te gooien ;)
Vooral die laatste ja. Vind het altijd grappig om te zien hoe er voor espresso een hele setup staat en als je dan filter maakt je voor E20 ongeveer klaar bent :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53

HollovVpo1nt

I like gadgets

De zetgroep van mijn volautomaat is niet uitneembaar, dus moet er extra zuinig mee omgaan wat betreft onderhoud. Ik las dat het type boon ook daarin uitmaakt, dat een te vette boon de zetgroep sneller aantast.
Welk merk bonen moet ik over het algemeen opzoeken en welke vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
Ik heb het idee dat als ik de koffiebonen in de bonenmaler laat zitten dat dit ik dan inconsistente resultaten krijg. Als ik bonen uit de zak gebruik krijg ik met 18 gram netjes rond de 36 gram koffie. Maar als mijn bonen langer (lees één nacht) in de bonenmaler zitten krijg ik hele andere resultaten, zou dit te maken kunnen hebben met temperatuurschommelingen en de luchtvochtigheid? Zelfs de hoeveelheid gemalen koffie is anders terwijl ik de tijdsinstelling niet heb gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Arg, irritant, ik dacht Breezy in de gaten gaan houden voor een mogelijke Jura, maar wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar op Bol.com om hun specifieke aanbiedingen zichtbaar te krijgen, wel sommige zaken middels de 'ook tweedehands' knop onder de nieuwprijs, maar wou graag een compleet overzicht :(
Iemand een tip voor deze Noob?

Overigens die video van Hoffman gekeken over vintage espresso apparaten [kwijl] o jee, nu is mijn hebbe hebbe knopje om, dat word weken op mijn handen zitten en smachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@HollovVpo1nt Als bonen glimmen zijn ze vettig. Dit geldt vaak voor donker gebrande (supermarkt?) bonen. Koop je vers bij een kleinere branderij dan mag je er vanuit gaan dat ze redelijk droog zijn.

@Freezhost Er blijven altijd een paar half gebroken bonen tussen je maalschijven hangen als je een hopper maler hebt. Die bonen worden snel oud (een nachtje is voldoende idd) en zorgen voor een snellere doorloop. Voor hele bonen zal het niet zo hard lopen, ook niet als ze in je hopper zitten (2-3 dagen is prima). Dit is ook de reden dat mensen graag een maler met weinig retentie willen. 1-2 gram 'oude' bonen bij je eerste kop van de dag zal geen grote impact hebben, maar bij 5-6 gram merk je dat de doorloop en smaak beinvloed.

Ligt een beetje aan hoeveel je drinkt per dag. Je zou s'ochtends ff 5-6 gram door kunnen spoelen of gewoon accepteren dat het eerste kopje minder lekker is, maar de 5-6 koppen daarna prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ypuh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:21:
@HollovVpo1nt Als bonen glimmen zijn ze vettig. Dit geldt vaak voor donker gebrande (supermarkt?) bonen. Koop je vers bij een kleinere branderij dan mag je er vanuit gaan dat ze redelijk droog zijn.
Dat is balen, ik heb net D/E bonen gehaald in de veronderstelling duurder = beter. Waarom ik dit bij bonen wel heb gedaan terwijl ik deze stelling bij alle andere dingen niet doe is mij ook een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
De supermarkt zou ik echt vermijden voor koffiebonen. Je zult hier alleen maar voorstanders vinden van vers gebrande bonen, die beginnen zo rond de €15-18 per kilo.

Van wat ik gehoord heb zijn Hema bonen ook wel goed. Die verkopen ook best snel, dus mogelijk zijn ze nog enigszins vers gebrand (< 3 maanden). DE is echt geen premium merk, integendeel. Voor filterkoffie misschien prima, maar voor hele bonen niet.

Fascino budget bonen worden hier vaak aangeraden maar vond ik zelf ook niks (veel te donker). Geef dan nog ff €3-4 meer uit en koop bijvoorbeeld Onyx Blend of Yellow Bourbon van Brandzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ypuh schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:43:
De supermarkt zou ik echt vermijden voor koffiebonen. Je zult hier alleen maar voorstanders vinden van vers gebrande bonen, die beginnen zo rond de €15-18 per kilo.

Van wat ik gehoord heb zijn Hema bonen ook wel goed. Die verkopen ook best snel, dus mogelijk zijn ze nog enigszins vers gebrand (< 3 maanden). DE is echt geen premium merk, integendeel. Voor filterkoffie misschien prima, maar voor hele bonen niet.

Fascino budget bonen worden hier vaak aangeraden maar vond ik zelf ook niks (veel te donker). Geef dan nog ff €3-4 meer uit en koop bijvoorbeeld Onyx Blend of Yellow Bourbon van Brandzaak.
Hoelang gaan die bonen mee? Mijn gevoel zegt namelijk hoe verser hoe sneller het bederft ofzo. Ik drink 5-10 kopjes per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
HollovVpo1nt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Dat is balen, ik heb net D/E bonen gehaald in de veronderstelling duurder = beter. Waarom ik dit bij bonen wel heb gedaan terwijl ik deze stelling bij alle andere dingen niet doe is mij ook een raadsel.
>:) Ehh, niet verkeerd opvatten hoor, maar erm, duurder = beter in dezelfde zin als DE _O-
Wat betreft koffiebonen toch wel de bodem van de markt na eigen merken en Aldi + Lidl.
Vanaf zo een 17,- euro per kilo heb je versgebrande bonen die dit niet zullen vertonen. Of je gaat een stapje goedkoper, bij diverse koffie verkopers online kun je zo rond de 10 a 12 euro per kilo 'horeca' bonen kopen, minder vers, maar beter als DE IMHO O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

RoosW schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:46:
[...]

>:) Ehh, niet verkeerd opvatten hoor, maar erm, duurder = beter in dezelfde zin als DE _O-
Wat betreft koffiebonen toch wel de bodem van de markt na eigen merken en Aldi + Lidl.
Vanaf zo een 17,- euro per kilo heb je versgebrande bonen die dit niet zullen vertonen. Of je gaat een stapje goedkoper, bij diverse koffie verkopers online kun je zo rond de 10 a 12 euro per kilo 'horeca' bonen kopen, minder vers, maar beter als DE IMHO O-)
Ik zag dat DE /kg duurder was dan de 'premium' varianten van Lavazza en L'OR dus ik dacht dat zal wel goed zijn :P Ik dronk tot voor kort Senseo, dus dat ik een beetje mijn kennis en referentie niveau van koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
HollovVpo1nt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:46:
Hoelang gaan die bonen mee? Mijn gevoel zegt namelijk hoe verser hoe sneller het bederft ofzo. Ik drink 5-10 kopjes per week.
Je moet koffie eenmaal gebrand gewoon als een versproduct zien. Na het branden hebben ze even 1-2 dagen nodig om tot rust te komen, en daarna blijven ze ongeveer 2 maanden op hun piek, vanuitgaande dat je ze in de verpakking laat. Eenmaal geopend gaat het verouderingsproces een stuk sneller en zou ik zeggen max 4-5 dagen.

Als je maar 5-10 kopjes per week drinkt zou ik juist versere bonen nemen en kleinere verpakkingen (250-350g). Een geopende kilozak zou anders na een maand echt niet lekker meer zijn (veel te bitter, waar supermarkt bonen vaak al erg bitter zijn). Je kunt nog overwegen om kleinere porties in te vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Ypuh Ik zet gemiddeld 3 a 4 keer per dag koffie, aan de maler zou het niet moeten liggen dat is een Eureka Mignon Silenzio.

Mogelijk dat het ook komt doordat ik Lavazza bonen heb, hiervoor had ik bonen van het Hoofdkwartier en voor mijn gevoel had ik toen minder schommelingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 10-03-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zie het gewoon als garbage in - garbage out. Je koffie moet een aantal stappen door; van plantage tot branding, van gemalen koffieboon tot gezette koffie.

Gaandeweg het proces kun je dingen eigenlijk alleen maar vern*en. Als je er goedkope/oude bonen in stopt (waar ook Lavazza, Segafredo, Illy, Starbucks en DE onder vallen) dan ga je daar nooit consistent een lekker verse bak uit krijgen. Een duurdere machine gaat daar geen verschil in maken.

Je kunt een keer geluk hebben met een batch die niet verbrand is en lang in een magazijn gestaan heeft, maar die kans is klein. Als je Illy koopt, ben je overigens gewoon goedkoper uit als je bij een brander op de hoek besteld. Prijs zegt niet zoveel (duurder is niet altijd beter, goedkoper dan €18/kg is vaak wel te weinig).

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 10-03-2022 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Freezhost schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:55:
@Ypuh Ik zet gemiddeld 3 a 4 keer per dag koffie, aan de maler zou het niet moeten liggen dat is een Eureka Mignon Silenzio.

Mogelijk dat het ook komt doordat ik Lavazza bonen heb, hiervoor had ik bonen van het Hoofdkwartier en voor mijn gevoel was het toen minder.
[Blinks]
hiervoor had ik bonen van het Hoofdkwartier en voor mijn gevoel was het toen minder.
Ehh? Daar komen prima bonen vandaan! Mijn enige problemen met hun bonen lagen aan mij, niet aan hen, apparaat met wiebelende temperatuur en te hoge druk, op geen manier een consequente goede bak mee te brouwen, en dus HELE zure koffie met de yellow Bourbon bonen, met mijn huidige machine zijn die bonen echt fluweel zacht, enkel te 'middle of the road' voor mijn huidige smaak.
Probeer de Black Betty van hen maar eens wow, echt een top bakkie als je van de wat meer 'old school' smaakprofielen houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Interessant wel, die supermarkt-bonen-discussie :) Mijn vrouw heeft de Phillips LatteGo weer uit de kelder gehaald omdat ze de hoge doses koffie/caffeine van de Rocket niet trekt. En ik heb gezegd prima, maar daar komen mijn bonen niet in, dat vind ik zonde... kan ze dan beter de duurdere bonen van de AH halen (Lavazza), of juist zo goedkoop mogelijk? Want het maakt qua smaak toch niet uit, ze maakt er alleen maar latte's mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@RoosW Ik zie dat ik het niet helemaal correct heb verwoord :D ik bedoel het namelijk andersom, met de Black Betty heb ik minder schommelingen dan met de Lavazza. Met Black Betty en de andere bonen van het Hoofdkwartier was het resultaat wel consistent.

Ik heb nu de Lavazza Espresso Barista Perfetto, meer mensen die deze boon gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door Freezhost op 10-03-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Joosie200 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:39:
Nog even en die Jura E6 kost je bij de Duitse saturn winkel €571.50 want die hebben straks een btw weg ermee actie. https://www.saturn.de/de/...ano-black-eb-2648518.html
Kan weinig over de duitse BTW actie vinden. Is die al geweest? Ik overweeg een Jura E6 aan te schaffen, maar zie hem nu voor 729 (dark inox) bij zowel Saturn als Mediamarkt. En dit is met een korting van 17%.

Nogal een verschil met de prijs die jij hier noemt.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zelf bij koffievoordeel een proefpakket kunnen bestellen voor niks. Zes zakjes van 250 gram maar daarvan zijn er vier duidelijk te donker gebrand naar mijn smaak. Je proeft gewoon verbrande bonen. Twee zakjes kunnen ermee door. Zonder branddatum weet je ook niet waar je aan toe bent. Wel doe ik 250 gram in zijn geheel in mijn hopper. Pak vaak twee bakken koffie : een in de ochtend en een in de middag. Gebruik de 18-21 basket in mijn Lelit en na zeven dagen vind ik het nog kunnen qua veroudering van de bonen.

Dus ik doe een week met een 250gr verpakking. Heb geen behoefte om kilo verpakkingen te halen en ben nog aan het uitproberen welke koffieboon ik het lekkerste vind. Een pondsverpakking zou nog kunnen maar meer is zonde van de bonen. Die verpakkingen komen op 12-14 euro de kilo. De Yellow bourbon verpakking van 250 gram kwam uit op 24/28 euro de kilo. Smaakt beter maar is mij te prijzig.

Dus ik ga zoeken naar rond de 20 euro/kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
BoschR schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Kan weinig over de duitse BTW actie vinden. Is die al geweest? Ik overweeg een Jura E6 aan te schaffen, maar zie hem nu voor 729 (dark inox) bij zowel Saturn als Mediamarkt. En dit is met een korting van 17%.

Nogal een verschil met de prijs die jij hier noemt.
Die actie was alleen die paar dagen toen ik hem gepost had. Zie het als de btw weg ermee weekactie bij de NLse Mediamarkt. Die blijft ook niet continu erop dus nu je 4 weken later reageert zie je de oude duurdere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Joosie200 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Die actie was alleen die paar dagen toen ik hem gepost had. Zie het als de btw weg ermee weekactie bij de NLse Mediamarkt. Die blijft ook niet continu erop dus nu je 4 weken later reageert zie je de oude duurdere prijs.
Ik snap hoe het werkt. Ik weet niet naar wel tijdsbestek je verwees met "straks". Maar dat was dus rond de tijd van je post.

729 is nog steeds een gunstige prijs tov de prijs hier in NL. Maar ik begrijp dat het nog een stuk voordeliger moet kunnen.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:10:
[...]

Er zijn meerdere manieren om ze te vinden.
Breezy heeft echter wel een groot aanbod welke je onder andere bij Bol kunt vinden.
Hier dus als het om pistonmachines gaat.
Hoe doe je dat? Ik krijg de espressomachines van dezelfde op geen enkele manier in de kijkert??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:10

headout

Oi oi!

RoosW schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Hoe doe je dat? Ik krijg de espressomachines van dezelfde op geen enkele manier in de kijkert??
De pagina van de bewuste verkoper opzoeken (https://www.bol.com/nl/nl/v/breezy-retourkansjes/916223/) en dan aanbod >> elektronica >> Keukenapparaten >> koffiemachines >> Pistonmachines

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
headout schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:04:
[...]

De pagina van de bewuste verkoper opzoeken (https://www.bol.com/nl/nl/v/breezy-retourkansjes/916223/) en dan aanbod >> elektronica >> Keukenapparaten >> koffiemachines >> Pistonmachines
Ja, zoiets inderdaad.
Bij de onderstaande links kun je ook nog fine tunen op merk enz.

Piston machines:
https://www.bol.com/nl/nl...2/?sort=price1&rating=all

Espresso machines:
https://www.bol.com/nl/nl...9/?sort=price0&rating=all

Let op!
Zelfde bedrijf Breezy Returns zit ook op EBay.
Aanbod loopt niet altijd synchroon met Bol.
Prijzen kunnen ook verschillen, soms zijn ze gelijk soms niet.
Ene keer staat een apparaat wel op EBay maar niet op Bol of andersom.
Mooie aan Ebay is dat daar vaak de echte foto’s van het apparaat bij staan en niet alleen de standaard plaatjes.

Ebay koffie en thee machines:
https://www.ebay.nl/str/b...html?_sacat=38250&_sop=16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RvdH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:28:
Interessant wel, die supermarkt-bonen-discussie :) Mijn vrouw heeft de Phillips LatteGo weer uit de kelder gehaald omdat ze de hoge doses koffie/caffeine van de Rocket niet trekt. En ik heb gezegd prima, maar daar komen mijn bonen niet in, dat vind ik zonde... kan ze dan beter de duurdere bonen van de AH halen (Lavazza), of juist zo goedkoop mogelijk? Want het maakt qua smaak toch niet uit, ze maakt er alleen maar latte's mee :P
Ik zou misschien een kilo verpakking van een wat goedkopere brander meenemen zoals Fascino of Brandzaak. Zelfs in Latte zou dat verschil merkbaar moeten zijn, vooral dat je minder bitters hebt en meer smaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Ik zou misschien een kilo verpakking van een wat goedkopere brander meenemen zoals Fascino of Brandzaak. Zelfs in Latte zou dat verschil merkbaar moeten zijn, vooral dat je minder bitters hebt en meer smaak.
Tip: ga voor de Yellow Bourbon van de Brandzaak. Niet de wereld qua prijs en als boon vind bijna iedereen die lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Interessant wel, die supermarkt-bonen-discussie :) Mijn vrouw heeft de Phillips LatteGo weer uit de kelder gehaald omdat ze de hoge doses koffie/caffeine van de Rocket niet trekt. E
Je kan toch gewoon een americano maken door espresso aan te lengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Je kunt ook deze koffiebonen proberen.
Gaat wel met 6 kilo tegelijk.
Prijs komt zo op €5 of €6 uit.
Dagelijks wel terug te vinden op deze site.
Er zijn ook meer varianten van blonde espresso bv.
https://www.bva-auctions..../lot/62979/18790870?pid=0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

418O2 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:33:
[...]

Je kan toch gewoon een americano maken door espresso aan te lengen?
Het gaat niet zozeer om de sterkte of de smaak ofzo (er wordt toch een latte van gemaakt).. eerder het.. laxerende effect van koffie zullen we maar zeggen :+ Misschien moet ik anders eens een goeie decaf voor haar zoeken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
headout schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:04:
[...]

Elektronica --- 8)7 :F
Ja daar had ik dus nooit gezocht Huishoudelijk, koken en dergelijke, en vele anderen, maar niet daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
RvdH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Het gaat niet zozeer om de sterkte of de smaak ofzo (er wordt toch een latte van gemaakt).. eerder het.. laxerende effect van koffie zullen we maar zeggen :+ Misschien moet ik anders eens een goeie decaf voor haar zoeken.. :)
Ik zou juist verwachten dat bij espresso veel minder cafeïne vrij komt vanwege de korte zettijd. Laxerende effect zou ik eerder in de melk zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:15:
Ik zou juist verwachten dat bij espresso veel minder cafeïne vrij komt vanwege de korte zettijd. Laxerende effect zou ik eerder in de melk zoeken.
:/ Caffeine in coffee and other caffeinated drinks can affect gastrointestinal motility and gastric acid secretion.
Wikipedia. Espresso heeft wellicht minder cafeïne dan filterkoffie, de absolute hoeveelheid die je binnenkrijgt kan nog steeds veel zijn.

@RvdH : Ik moet ook zeggen dat je ervaring van jouw partner aansluit bij mijn ervaring die ik heb met mijn espresso in de ochtend. O-)

Goede decaf: koffiestation of Brandzaak.

[ Voor 37% gewijzigd door Ravhin op 10-03-2022 16:28 . Reden: decaf! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
vinpower schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:15:
[...]
Gemiddelde volautomaat met 8gr grofgemalen koffie en een beetje onder extractie vs 18gr fijn gemalen en vrij goede extractie scheelt wel behoorlijk in caffeine gehalte.

Volgens mij kun je het wat vergelijken met nespresso vs 'espresso'. Van nespresso kun je rustig 3 kopjes drinken voordat je iets merkt, terwijl ik een goede dubbele espresso wel vrij snel merk.
Pagina: 1 ... 131 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1