Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 130 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:41

MJV

Hoewel ik netjes de Lelit kalkfilters gebruik, en het water hier niet super hard is (nouja, 7,5 dH); heb ik het idee dat er misschien toch kalk in de machine terecht komt. Ik krijg dit idee met name doordat er zich wat (kalk?)-afzetting voordoet rond de uitloop van de OPV (?). Hier dus, hoewel niet super zichtbaar op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8pJwp1bxNAK7OnVKwdy3a3p414=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LULmsv2ugpXQBZGVgDugsEOI.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben meer mensen last van kalkachtige afzetting op die plek van hun e61 machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45
MJV schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:20:
Hoewel ik netjes de Lelit kalkfilters gebruik, en het water hier niet super hard is (nouja, 7,5 dH); heb ik het idee dat er misschien toch kalk in de machine terecht komt. Ik krijg dit idee met name doordat er zich wat (kalk?)-afzetting voordoet rond de uitloop van de OPV (?). Hier dus, hoewel niet super zichtbaar op de foto.
[Afbeelding]

Hebben meer mensen last van kalkachtige afzetting op die plek van hun e61 machine?
Hoe lang gebruik je de machine sinds het laatste onderhoud?

Mijn machine (Lelit Bianca) is onlangs voor onderhoud weggeweest, maar voordat hij wegging zag ik op die plek ook iets dat op kalk leek (na circa 3 jaar gebruik en circa 2500 shots volgens de teller). In de zetgroep zelf werd toen ook erg veel kalkaanslag gevonden. Dat vond ik vreemd, omdat de machine altijd gebruikt is met een Brita kan. Mij werd geadviseerd om voortaan die Lelit filters te gebruiken :+ Ik ben dus ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18
cryptapix schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Hoe lang gebruik je de machine sinds het laatste onderhoud?

Mijn machine (Lelit Bianca) is onlangs voor onderhoud weggeweest, maar voordat hij wegging zag ik op die plek ook iets dat op kalk leek (na circa 3 jaar gebruik en circa 2500 shots volgens de teller). In de zetgroep zelf werd toen ook erg veel kalkaanslag gevonden. Dat vond ik vreemd, omdat de machine altijd gebruikt is met een Brita kan. Mij werd geadviseerd om voortaan die Lelit filters te gebruiken :+ Ik ben dus ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
En je verving de britta filters zoals voorgeschreven? En nooit ontkalkt in die drie jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
418O2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:28:
[...]

En je verving de britta filters zoals voorgeschreven? En nooit ontkalkt in die drie jaar?
Mijn machine heb ik van een mede-tweaker overgenomen toen de machine circa 2 jaar oud was geloof ik. Hij gaf aan dat de machine altijd is gebruikt met Brita kan (en inderdaad tijdige vervanging) en extra zakje in de tank. Geen reden om aan te twijfelen. Ik wist op dat moment dat regulier onderhoud nodig was, maar omdat de lokale shop een wachtrij had van 8-10 weken heb ik dat een maand of 8-10 uitgesteld ;) Ook ik heb de filters elke 4-5 weken vervangen (qua liters kwam ik niet eens in de buurt van de max).

Maar ontkalken zou niet nodig moeten zijn bij juist gebruik van Brita kan zou ik denken. Is dat een misvatting? Er zat overigens alleen kalk in de zetgroep, niet in de boilers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cryptapix
https://www.moyeecoffee.c...an-warship-go-f-yourself/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qsk6Alsyu9aOYwFqRBp227Po4-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MneqFHfeZJ4A1ahnfNraewTi.jpg?f=fotoalbum_large
+1 voor de naam en het doel.

[ Voor 66% gewijzigd door cryptapix op 25-02-2022 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Ik ben influenced door @Ypuh... Ik upgrade mijn domobar naar een rocket r58 straks. Net de domobar geüpgraded en onderhoud gegeven, kan hij al naar marktplaats...

Tevens een normcore spring loaded tamper en normcore puck screen onderweg. Mooie dingen :)

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 25-02-2022 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Ik ook. Heb nog 1.5kg bonen liggen en verwacht van deze Moyee bonen geen top notch, maar alleen al de naam en het doel zijn voldoende motivatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:46
cryptapix schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Ik ook. Heb nog 1.5kg bonen liggen en verwacht van deze Moyee bonen geen top notch, maar alleen al de naam en het doel zijn voldoende motivatie.
Precies, en 2kg alhier :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:51
418O2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:25:
Tevens een normcore spring loaded tamper en normcore puck screen onderweg. Mooie dingen :)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0510/5670/5732/products/209914592_544468616710669_5617445437165799765_n_1000x.jpg?v=1630471883

Past heel mooi bij mijn setup... :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Ook besteld... kan ze ook als filterkoffie gebruiken... ook al heb nog maar pas 1kg besteld by schot coffee, naast 2kg espresso bonen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
RigolleM schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:41:
[...]

[Afbeelding]

Past heel mooi bij mijn setup... :Y
Waar is je Puck rake? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Is niet mijn setup op de foto ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
RigolleM schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:01:
[...]

Is niet mijn setup op de foto ;)
Ah!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4unsIQmcPy2dknLUN_6izuauew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fEPUf2UWF5XvEJP1FKMUNmI.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staat het hier nu. Werkt wel even een tandje mooier dan de domobar. Melk opschuimen ook, zou alleen niet weten waarom dat zo is

De specialita lijkt echt klein nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 09:50
Vanavond de uitzending gezien over de prijsknallers.
Best interessant programma en treurig ook dat de koffieboeren zo slecht betaald worden.
Vooral de grote koffiemerken zijn schuldig aan de misstanden.
Positief is wel het direct trade verhaal van twee heren.
Weet niet welke koffiebranderij het is maar wellicht herkennen jullie ze wel.
https://kro-ncrv.nl/persb...-prijsknaller-over-koffie

De koffiebrander die ook in het programma te zien was is Hesselink.
https://hesselinkkoffie.nl/

Afbeeldingslocatie: https://assets.kro-ncrv.nl/public/media/image_library/de_prijsknaller4.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door HoppyF op 25-02-2022 23:27 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp4WvoSWl4uIpayXMTtUFCoLxN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LEdnRjxPp1MtbQL6mZ7aaPvD.png?f=fotoalbum_large

Eindelijk de vrouw kunnen overtuigen dat we toch écht een koffie-bar setup nodig hadden.. Dus een mooie BROR opgepikt bij de Ikea en meteen mooie kleine containertjes voor gedoseerde koffie erbij gekocht. Werkt al meteen een stuk fijner dan in de hoek van de keuken zitten te prutsen met veel te weinig ruimte.. en het zal wel toeval zijn, maar meteen komt er het beste bakje espresso uit de Faustino/R58 tot nu toe?? Lekker wakker worden, wel <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 13:46
HoppyF schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:17:
[...]

Vanavond de uitzending gezien over de prijsknallers.
Best interessant programma en treurig ook dat de koffieboeren zo slecht betaald worden.
Vooral de grote koffiemerken zijn schuldig aan de misstanden.
Positief is wel het direct trade verhaal van twee heren.
Weet niet welke koffiebranderij het is maar wellicht herkennen jullie ze wel.
https://kro-ncrv.nl/persb...-prijsknaller-over-koffie

De koffiebrander die ook in het programma te zien was is Hesselink.
https://hesselinkkoffie.nl/

[Afbeelding]
Had gezocht en de twee heren branden niet. Verkopen de groene bonen.
https://thissideup.coffee/
Staat een lijst van branderijen op de site die van ze kopen. Onder andere Schot en Koepoort.

Verder niet heel verrassend hoe het gesteld is met die handel. Slechte bonen kopen voor weinig geld en zwart branden voor de consument. Wel treurig om te zien hoe het bewust in stand gehouden wordt met schimmige praktijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Koets89 op 26-02-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RvdH schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:36:
[Afbeelding]

en meteen mooie kleine containertjes voor gedoseerde koffie erbij gekocht.
Mooi bij elkaar gebracht zo. Zijn die single dose buisjes deze: https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-60391350/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Joosie200 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Mooi bij elkaar gebracht zo. Zijn die single dose buisjes deze: https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-60391350/
Thanks, klopt, zit op de foto 18gr koffiebonen in.. moeilijk te zien maar net iets meer dan half-vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Koets89 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Had gezocht en de twee heren branden niet. Verkopen de groene bonen.
https://thissideup.coffee/
Staat een lijst van branderijen op de site die van ze kopen. Onder andere Schot en Koepoort.

Verder niet heel verrassend hoe het gesteld is met die handel. Slechte bonen kopen voor weinig geld en zwart branden voor de consument. Wel treurig om te zien hoe het bewust in stand gehouden wordt met schimmige praktijken.
Ok, had ik niet meteen gezien dat het om ongebrande koffie ging.
Maar inderdaad je kunt als consument ook via Koepoort (groene) ongebrande koffiebonen kopen.
Zelfs preorder voor wat er nog komen gaat.
Nu zal zelf koffiebranden zo simpel nog niet zijn, je hebt immers apparatuur en kennis nodig.
https://koffiebranderijde...e-voorbestellen-ism-tsu/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
HoppyF schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Ok, had ik niet meteen gezien dat het om ongebrande koffie ging.
Maar inderdaad je kunt als consument ook via Koepoort (groene) ongebrande koffiebonen kopen.
Zelfs preorder voor wat er nog komen gaat.
Nu zal zelf koffiebranden zo simpel nog niet zijn, je hebt immers apparatuur en kennis nodig.
https://koffiebranderijde...e-voorbestellen-ism-tsu/#
Ik kon toevallig een zak koffie goed zien en zocht de naam op die er opstond en kwam zo bij hun site terecht. Was in het programma niet echt duidelijk of ze brandden.

Thuis branden lijkt me fantastisch, maar die rabbit hole ontwijk ik liever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:41
418O2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:44:
De specialita lijkt echt klein nu...
Heb ik misschien ook wel een oplossing voor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:17
Koets89 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:55:
[...]

Ik kon toevallig een zak koffie goed zien en zocht de naam op die er opstond en kwam zo bij hun site terecht. Was in het programma niet echt duidelijk of ze brandden.

Thuis branden lijkt me fantastisch, maar die rabbit hole ontwijk ik liever.
Ik heb een kleine electrische genecafe brander. Als je er moeite in stopt en de planeten goed staan dan kan je daar prima koffie mee branden. Grote voordeel is dat je ze exact zo licht of donker kan branden als je wil. Maar je hebt beperkte controle over de temperatuur en andere variabelen, het resultaat is dan ook nogal... variabel.

Mijn conclusie was dat een serieuze brander ook serieus geld kost, denk minimaal 5k oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tinkerer84 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Ik heb een kleine electrische genecafe brander. Als je er moeite in stopt en de planeten goed staan dan kan je daar prima koffie mee branden. Grote voordeel is dat je ze exact zo licht of donker kan branden als je wil. Maar je hebt beperkte controle over de temperatuur en andere variabelen, het resultaat is dan ook nogal... variabel.

Mijn conclusie was dat een serieuze brander ook serieus geld kost, denk minimaal 5k oid.
Ja, dat is zo jammer.
Koffiebrander is blijkbaar echt wel een vak waarbij je ook goede (en dure!) apparatuur nodig hebt.
Dat ga je dan met een kleine thuisbrander niet redden vrees ik.
De kosten haal je dan ook niet terug want zoveel kilo gaat er per maand niet door.

Het gat in de markt zou dus een kleine koffiebrander zijn die makkelijk en consistent kan branden.
Daarvoor is de markt echter te klein denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 13:57

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

HoppyF schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Ja, dat is zo jammer.
Koffiebrander is blijkbaar echt wel een vak waarbij je ook goede (en dure!) apparatuur nodig hebt.
Dat ga je dan met een kleine thuisbrander niet redden vrees ik.
De kosten haal je dan ook niet terug want zoveel kilo gaat er per maand niet door.

Het gat in de markt zou dus een klein koffiebrander zijn die makkelijk en consistent kan branden.
Daarvoor is de markt echter te klein denk ik.
Gat in de markt? Dat gat zie ik zo 123 nog niet. Er zijn in NL een behoorlijk aantal grote en kleine koffiebranders. Ik had een behoorlijk romantisch beeld bij koffiebranden totdat ik een rondleiding kreeg in een koffiebranderij in Breda waar men 3 diensten per dag van 8h draaide en o.a. bonen Brand voor een Nespresso cup fabrikant. De aanlevermethode, vertelde men doodleuk, verliep middels big bags, sinds dat corona een feit was. Daarvoor was de horeca de grootste afnemer.
De romantiek was daar ver te zoeken, was gewoon een fabriek ala repeterend, lopende band werk!

Hobbymatig is het leuk, lowbudget etc. Ik zag bijv. op YT een video met een specifieke broodbakmachine i.c.m een hittepistool, tel daar wat sensoren bij op i.c.m. opensource software en Bob is je oom. Maar zoals je zelf ook al zegt, makkelijk en consistent komen met een prijskaartje en in het geval van commercieel branden zal dat minimaal terug verdiend moeten worden, winstmarge daargelaten.

Maw ik was na deze rondleiding genezen van mijn beeld van een romantische koffiebranderij _O-
Ik zie daarnaast (kleine) branderijen ontstaan vanuit passie voor het product maar een echte vetpot is het niet. Tenzij je 24h*5 gaat branden, maar dan is de lol passie er snel vanaf!

[ Voor 5% gewijzigd door WeaZuL op 26-02-2022 20:50 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
WeaZuL schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Gat in de markt? Dat gat zie ik zo 123 nog niet. Er zijn in NL een behoorlijk aantal grote en kleine koffiebranders. Ik had een behoorlijk romantisch beeld bij koffiebranden totdat ik een rondleiding kreeg in een koffiebranderij in Breda waar men 3 diensten per dag van 8h draaide en o.a. bonen Brand voor een Nespresso cup fabrikant. De aanlevermethode, vertelde men doodleuk, verliep middels big bags, sinds dat corona een feit was. Daarvoor was de horeca de grootste afnemer.
De romantiek was daar ver te zoeken, was gewoon een fabriek ala repeterend, lopende band werk!

Hobbymatig is het leuk, lowbudget etc. Ik zag bijv. op YT een video met een specifieke broodbakmachine i.c.m een hittepistool, tel daar wat sensoren bij op i.c.m. opensource software en Bob is je oom. Maar zoals je zelf ook al zegt, makkelijk en consistent komen met een prijskaartje en in het geval van commercieel branden zal dat minimaal terug verdiend moeten worden, winstmarge daargelaten.

Maw ik was na deze rondleiding genezen van mijn beeld van een romantische koffiebranderij _O-
Ik zie daarnaast (kleine) branderijen ontstaan vanuit passie voor het product maar een echte vetpot is het niet. Tenzij je 24h*5 gaat branden, maar dan is de lol passie er snel vanaf!
Inderdaad.
Ik denk dat kleine koffiebranderijen best wel een goed bestaan kunnen leiden mits ze een kwalitatief goed product blijven leveren. Als je als klant bv een paar keer matige koffie hebt gehad koop je daar niet meer.
Is de ervaring goed dan blijf je terugkomen. Kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur ook wel.
Wat ik lekker vindt, laat jij misschien links liggen.
De markt voor “thuisbrandertjes” is gewoon te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:47
Je kan bij de Jura E8 ook de water temperatuur in stellen maar ik zie dit niet op het scherm terug, volgens de gebruiksaanwijzing moet op toets P drukken , wordt aangeduid als P met een driehoek van stippen. Ik zie deze toets niet terug op het scherm.

Iemand een idee waar ik moet zoeken of hoe te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

ramrodwillem schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:42:
Je kan bij de Jura E8 ook de water temperatuur in stellen maar ik zie dit niet op het scherm terug, volgens de gebruiksaanwijzing moet op toets P drukken , wordt aangeduid als P met een driehoek van stippen. Ik zie deze toets niet terug op het scherm.

Hoe ziet jouw scherm eruit? Volgens dit filmpje staat ie duidelijk links onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb die 4 producten in beeld maar links onderin staat bij mij een tandwiel .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:28
ramrodwillem schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:14:
Ik heb die 4 producten in beeld maar links onderin staat bij mij een tandwiel .
2 seconden de knop links/rechts van de productkeuze vasthouden, dan kom je bij de instellingen per product. Hier kun je de temperatuur, sterkte, etc. aanpassen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Naar aanleiding van bovenstaande video besloot ik vandaag maar eens een home-cupping sessie voor mezelf te organiseren :) Leuk experimentje voor op de zondagmorgen... Gisteren het proefpakket van Brinks ontvangen die ik vergelijk met m'n huidige bonen. Dit alles met het doel om een beetje te ontdekken wat ik nu zelf eigenlijk lekker vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mmabNzNGiaJt-Hm1nNXUHhLSjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ldDotzwpxohf0XfooGvdU8M3.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opviel:
  • Het is echt lastig in eerste instantie om goed de verschillen op te merken tussen de koffie's. Dat wordt wel makkelijker naarmate de koffie afkoelt.
  • De Braziliaanse koffie vond ik echt niet lekker.
  • Mijn voorkeur voor zoete dingen werd nogmaals bevestigd
  • Het herkennen van smaken is waarschijnlijk voorlopig nog niet aan mij besteedt..
Maar, leuk! Ik ben heel benieuwd hoe die drie bonen gaan smaken als pour-over, aeropress, mokapot en espresso :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Basfr schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:19:
[...]

2 seconden de knop links/rechts van de productkeuze vasthouden, dan kom je bij de instellingen per product. Hier kun je de temperatuur, sterkte, etc. aanpassen.
Thx die 2 seconden vast houden was de truc .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RvdH wat zijn de branddata van de bonen? Bij mij waren 2 vd 3 zakken al 3-4 weken oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:35:
@RvdH wat zijn de branddata van de bonen? Bij mij waren 2 vd 3 zakken al 3-4 weken oud.
Nou, dat viel mij ook wel een beetje tegen. De Sweet Combo is van 26-01-22, de andere twee zijn van 16-02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Nou, dat viel mij ook wel een beetje tegen. De Sweet Combo is van 26-01-22, de andere twee zijn van 16-02.
Vind dat toch wel tegenvallen van een brander die zich zo profileert.

Bij mij was het niet veel anders. Zie cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Ik vond bonen van 26/1 toen al oud, maar die nu (een week later) nog sturen vind ik eigenlijk echt niet kunnen voor die prijs.

Gemiste kans van Brinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:42:

Probleem heb je al opgelost zo te zien maar dat is ook het verschil tussen een oudere E8 en de E8 (EB).
Als je een E8 (EB) hebt is dat het nieuwste type en bestaat de P ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Wel een leuk verhaal van een Schotse koffiebrander. Inderdaad geen vetpot en redelijk indie hipster als je het begin voorstelt, maar uiteindelijk wel gewoon een mooi bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Voor de mensen met een halfautomaat: Hoeveel koffie "verpesten" jullie bij het afstellen van de molen bij nieuwe bonen? Ik moet nu met de G-iota weer erg wennen aan het dial in proces en merk dat het dan erg hard gaat door shots die niet te drinken zijn of dat er niet eens water door de puck komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:03
Ik heb dat sporadisch nog. Vaak als ik echt een totaal andere boon neem dat ik echt mijn Niche Zero aantal tandjes moet verstellen. Maar vaak is het 1 tandje meer of minder op basis van het eerste kopje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Koets89 meestal zit ik met de instelling van de vorige boon al aardig dichtbij en drink ik ook het eerste shot gewoon op. Komt zelden voor dat ik een shot weggooi omdat het echt niet te drinken is. Soms zijn de eerste 1-2 shots wel minder lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50
Koets89 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:23:
Voor de mensen met een halfautomaat: Hoeveel koffie "verpesten" jullie bij het afstellen van de molen bij nieuwe bonen? Ik moet nu met de G-iota weer erg wennen aan het dial in proces en merk dat het dan erg hard gaat door shots die niet te drinken zijn of dat er niet eens water door de puck komt.
vinpower schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:37:
Ik heb dat sporadisch nog. Vaak als ik echt een totaal andere boon neem dat ik echt mijn Niche Zero aantal tandjes moet verstellen. Maar vaak is het 1 tandje meer of minder op basis van het eerste kopje.
Dit inderdaad. Meestal geen en soms 1 (of 2) shots. Ook met een Niche.

Schijnt wel dat platte schijven iets minder vergevingsgezind zijn en wat meer hit or miss.

Evt nog een tip, na wat experimenteren met langere zettijden doe ik nu een 10s pre-infusie op boiler druk (dus hendel net voordat de pomp aan gaat) en dan rond de 20s zettijd. Door de preinfusie heb ik minder channeling en betere extractie. Ook de maalgraad wordt iets minder kritiek omdat de preinfusie op super lage druk gebeurd en dus nooit 'giet'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Hercul3s schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:19:
Meestal geen en soms 1 (of 2) shots.
Same.

Als er een keer 50 gram uit komt i.p.v. 36g of 45 seconden doorloopt zijn die vaak ook wel prima te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Thanks voor de reacties. Denk dat het ook weer even wennen is. Met de vorige maler had ik het gevoel al voor kleine afstellingen (ondanks dat het met stapjes moest) om het kloppend te krijgen. Nu nog even wennen en wellicht is er in dat opzicht wel een verschil tussen de conische en de platte schijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

cryptapix schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:14:
@Koets89 meestal zit ik met de instelling van de vorige boon al aardig dichtbij en drink ik ook het eerste shot gewoon op. Komt zelden voor dat ik een shot weggooi omdat het echt niet te drinken is. Soms zijn de eerste 1-2 shots wel minder lekker ;)
Ik ervaar hetzelfde, ik switch regelmatig tussen decaf (wel van dezelfde brander) en mijn huidige boon. Dat resulteert vaak in wat kleine aanpassingen maar leidt eigenlijk nooit tot een mislukt shot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Koets89 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:35:
Thanks voor de reacties. Denk dat het ook weer even wennen is. Met de vorige maler had ik het gevoel al voor kleine afstellingen (ondanks dat het met stapjes moest) om het kloppend te krijgen. Nu nog even wennen en wellicht is er in dat opzicht wel een verschil tussen de conische en de platte schijven.
Of dat je moet wennen aan de andere smaak van de nieuwe andere boon

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:13

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik snap dat iedereen beredeneert vanuit zijn eigen ervaringen, maar er zijn genoeg bonen die totaal anders gemalen moeten worden. Maar doordat je een voorkeur hebt voor bepaalde smaakprofielen kies je bijvoorbeeld redelijk vaak zuid-amerikaanse bonen (columbiaanse/brazil etc)...die mogelijk meer op elkaar lijken qua hardheid/vochtigheid/vettigheid van de boon en zodoende goed gezet kunnen worden met kleine aanpassingen van maalgraad.

Maar ik heb wel wisselingen van bonen gehad waarbij de Honduras ontzettend fijn gemalen moest worden, zo fijn dat mijn maler van die tijd het maar net aan kon (Quamar m80e op 1 na fijnste standje). Als de maler ingesteld was voor die boon en ik ging erna over naar een Indonesische Raja Batak, dan komt er echt geen drup door de koffiepuk heen. Een Monsooned Malabar uit India die erg licht gebrand is (heeft bijna geen zuren dus dat kan) moet dan weer veeel en veel fijner dus als ik die na de Raja Batak in de maler duw, dan spoelt die door zonder druk op te bouwen verwacht ik. En dat zal echt geen drinkbare koffie (voor mij) opleveren.

Dus ja, je kan van boon naar boon net de pech hebben dat ze behoorlijk anders gezet moeten worden en in het verleden heeft mij dat ook wel eens 6 sink-shots achter elkaar opgeleverd. Zeker licht gebrande koffie komt vrij precies, als die er in 22 seconden uitkomt ipv 33, reken maar dat je dan zuurder kijkt dan goed voor je is :p. Andere donker gebrande koffies (gebrand.nl / fascino / brandzaak etc etc) daar zijn de contrasten veel minder groot tussen koffie's. Dus dat je daar met 2x afstellen wel weer goed (genoeg) zit, dat is dan ook logischer.

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 28-02-2022 12:48 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:27
Halfautomaten zijn sowieso mooi om te zien en dat was vroeger niet anders. Tof filmpje van Mr. James over oude en zeldzame espressomachines:

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
D. Ninjai schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:09:
Halfautomaten zijn sowieso mooi om te zien en dat was vroeger niet anders. Tof filmpje van Mr. James over oude en zeldzame espressomachines:

[YouTube: Buying A Vintage Espresso Machine].
Ook mooi hoe weinig er relatief gezien is veranderd sinds die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ik vind dat eerder best triest. Er heeft dus gewoon geen innovatie plaats gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:37:
Ik vind dat eerder best triest. Er heeft dus gewoon geen innovatie plaats gevonden.
Niet helemaal mee eens.
  • Decent Espressomachine
  • E61 met naaldventiel
  • PID integratie
Al die dingen laten mij zien dat meet- en regeltechniek uit de industrie de weg vinden naar Espresso en met succes worden toegepast!
Je zal dat vooral zien in consistentie van de machine (altijd dezelfde druk, temperatuur) waardoor je nóg dichter bij het randje van de enveloppe kan werken. De basis zal echter vrijwel hetzelfde blijven (hoewel HX machines ook iets uit de nieuwe tijd zijn). :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
vinpower schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:37:
It just works ™️

Innovatie zit natuurlijk ook in de malers en er is wel eea veranderd zoals gezegd, maar relatief gezien valt het wel mee, maar dat is een persoonlijke opvatting.

Innovatie zit natuurlijk meer in de volautomaten. Maar dat is juist ook de reden dat ik halfautomaten leuker vind, het is wat tastbaarder en je hebt zelf invloed op het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Laatst online: 16:19
Ravhin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Niet helemaal mee eens.
  • Decent Espressomachine
  • E61 met naaldventiel
  • PID integratie
Al die dingen laten mij zien dat meet- en regeltechniek uit de industrie de weg vinden naar Espresso en met succes worden toegepast!
Je zal dat vooral zien in consistentie van de machine (altijd dezelfde druk, temperatuur) waardoor je nóg dichter bij het randje van de enveloppe kan werken. De basis zal echter vrijwel hetzelfde blijven (hoewel HX machines ook iets uit de nieuwe tijd zijn). :)
Ik heb en gebruik een HX-machine uit begin jaren '70. Wanneer begint de nieuwe tijd? :+

Verder groot liefhebber van vintage. Veel oud spul blijkt gemaakt voor de eeuwigheid. Heb je een model waarvan onderdelen nog goed verkrijgbaar zijn (cruciaal!), dan kun je jaren vooruit met zo'n stukje geschiedenis. Ik heb nog altijd de stiekeme hoop om tegen een oude Faema hevelmachine aan te lopen in een Italiaanse achterstraat...

edit - die Gaggia in dat filmpje is echt een plaatje - wauw!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 17:52
(jarig!)
Wij hebben een aantal machines die door dit bedrijf gedaan zijn. Werkelijk prachtig gerestaureerd. Ik zal morgen een paar foto's maken als ik weer aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ravhin schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Niet helemaal mee eens.
  • Decent Espressomachine
  • E61 met naaldventiel
  • PID integratie
Ja merendeel van de laatste jaren. Als je kijkt naar dat filmpje heeft het dus 50 jaar stil gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Er is onder de motorkap best veel veranderd in espressomachines. PID controllers, saturated group heads, pressure profiling in half automaten, app aansturing, tijdschakelaars, een stuk stabieler/stiller/energiezuiniger. Anderzijds is het net als met een oude auto. Qua uiterlijk zijn ze nog niet eens zo anders, de basis opbouw is relatief gelijk gebleven en je komt er ook nog steeds mee van A naar B.

Vind het zelf wel fijn dat het allemaal niet zo snel gaat. Innovatie is soms een soort ziekte. Hoe meer technologische ontwikkeling, hoe sneller de boel ook weer verouderd. Uiteindelijk blijft het ook gewoon maar een koffiemachine wat niet meer is dan wat warm water door boontjes drukken. Koffie is nu al lekker, waarom zou je het moeilijker/duurder/ingewikkelder willen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-07 12:41
Tinkerer84 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Ben het helemaal met je eens over de Gene.. ik heb de mijne jaren geleden over genomen van John Schot, die maakte daar zijn proefbrandsels mee( gewoon vanuit zijn woonhuis) de voordelen van zelf branden zijn, altijd vers, je eigen kleurtje, en de prijs..goedkoper dus.. en het is heel leuk om te doen. (Wel op de rook en stank letten ivm de buren :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
vinpower schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:57:
[...]

Ja merendeel van de laatste jaren. Als je kijkt naar dat filmpje heeft het dus 50 jaar stil gestaan.
Dan zet jij lekker een Jura met een schermpje en PEP neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:17
zebsite schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:03:
[...]

Ben het helemaal met je eens over de Gene.. ik heb de mijne jaren geleden over genomen van John Schot, die maakte daar zijn proefbrandsels mee( gewoon vanuit zijn woonhuis) de voordelen van zelf branden zijn, altijd vers, je eigen kleurtje, en de prijs..goedkoper dus.. en het is heel leuk om te doen. (Wel op de rook en stank letten ivm de buren :) )
Ik brand altijd in de tuin in verband met de rookontwikkeling. Alleen kan je dan met het klimaat hier maar beter een back-up batch in de vriezer hebben liggen voor als het weer eens de hele week regent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
vinpower schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:57:
[...]
Eigenlijk wel ja. Blijkbaar was het principe goed :D.

Iets soortgelijks zie je natuurlijk bij veel andere dingen, zo hebben wij een keukenmachine van 40j oud die nog goed werkt. Het meest interessante vind ik vaak verbrandingsmotoren, die zijn ook alweer 100j+ oud en in principe nog steeds 'hetzelfde'.

Maar goed, we dwalen af :D.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 17:52
(jarig!)
Zoals beloofd foto's van gerestaureerde machines van Maltoni. Voor meer info, zijn website is https://www.espressomadeinitaly.com
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpg_OwergDB-156BlzIsYaSWW7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73OOzkM1NiyoyZacUa87fWNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzjvXSScRE2nL9s07mzDTRTZAOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByEGqXJv19G8J7RlLqRr0HcC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LZ6mSoobnfDI7fN2Y9vK-odN6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAiOuaKjOwMzvFRrm2wTH1JJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Teus.espresso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:35:
Zoals beloofd foto's van gerestaureerde machines van Maltoni. Voor meer info, zijn website is https://www.espressomadeinitaly.com
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ooohhh
<3 <3 <3 d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Teus.espresso schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dan wel weer zo'n kopje - maar mijn hemel, wat een Plaatje! B) <3 :Y

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoppyF
Liefhebbers van filterkoffie?
Nu wel een leuke aanbieding van Bodum inclusief gratis 250gram koffie naar keuze.
Gebruik kortingscode your10off voor nog 10% extra korting.
Bij een order onder de €40 komt er nog wel €4,90 verzendkosten bij.

https://www.bodum.com/nl/nl/11571-01s-pour-over

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3xeOAkduGFdSeM8-mVh9J-A5UU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ctKYIOEX54mT2WJMWCQ0iKkr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Goed zes weken verder maar ik kan vrijdag een nieuwe Lelit Mara X ophalen bij mijn ouders. Rma Kommentar: Ausgeführte Arbeiten: Neuer Artikel. Ik heb nog een foto van de serial als rma ingezonden Mara X. Ze lieten niet weten wat het defect was.

Na een week Venetië heerlijke espresso en cappuccino drinken was het wel weer wennen en voelt als behelpen met een V60 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:09
Voor mensen die het leuk vinden om eens iets anders te proberen. Via de coffeevine kocht ik een koffie van een brander in Estland en 1 uit België. Ben nieuwsgierig naar hoe ze smaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H64U_avxMowFGw8UjfUUiPuFlgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zlYHYVHIMsI3A8dcX5QyPNl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
NLS_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:20:
Voor mensen die het leuk vinden om eens iets anders te proberen. Via de coffeevine kocht ik een koffie van een brander in Estland en 1 uit België. Ben nieuwsgierig naar hoe ze smaken.

[Afbeelding]
Kende dit helemaal niet, maar wat leuk! Ook maar eens naar kijken. Leuke manier om dingen te ontdekken.

Laatste twee zakken van Koepoort vallen me toch erg tegen. De Admiraal de Ruijter is gewoon erg saai en de India was wel erg olie-ig.

Van Friedhats de Colombia (espresso) en Indonesia (omni) gehad nu en die zijn fantastisch. Had ze beiden voor espresso maar de Indonesia ook als filterkoffie getest en erg lekker. Qua prijs ook niet te vergelijken met Koepoort natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Indonesia Java, Washed Arabica, Blawan Estate, Grade 1 × 1

Ethiopia Arabica, Washed, Yrgacheffe, Grade 1, Kochere × 1

Rwanda Washed Arabica AB Plus, Bourbon, Ishema Women´s Coffee Washing Station × 1
Maar weer eens bij gebrand.nl besteld. Was eigenlijk altijd wel tevreden over hun leveringen. Heb een aantal andere leveranciers geprobeerd, maar merkte dat de prijs die ik betaalde steeds opliep. Nu maar weer eens terug naar "goedkope" koffie (17-20 euro per kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
418O2 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Maar weer eens bij gebrand.nl besteld. Was eigenlijk altijd wel tevreden over hun leveringen. Heb een aantal andere leveranciers geprobeerd, maar merkte dat de prijs die ik betaalde steeds opliep. Nu maar weer eens terug naar "goedkope" koffie (17-20 euro per kg)
Heb net het probeer pakket daar besteld, maar: 8,50 verzendkosten?? Wow
17,50 voor het pakket had me niet voorbereid op 26,-- in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
RoosW schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:06:
[...]

Heb net het probeer pakket daar besteld, maar: 8,50 verzendkosten?? Wow
17,50 voor het pakket had me niet voorbereid op 26,-- in totaal.
Tsja, klein bedrijfje, die brengen het zelf weg en betalen de volle mep waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Koets89 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:00:
Laatste twee zakken van Koepoort vallen me toch erg tegen. De Admiraal de Ruijter is gewoon erg saai en de India was wel erg olie-ig.
Herkenbaar, het is een beetje hit or miss nog. Als je net een verkeerde zak besteld dan is 1kg wel direct heel veel. 250-300g (ze stoppen ze goed vol) gaat dan nog wel, maar dan drink je al 3-4 dagen niet de lekkerste koffie.

Het valt me op hoe snel je went aan goede bonen. Zal vast nog wel eens wat bonen van €18-20/kg bestellen, maar de bonen die ik nu heb liggen kosten allemaal meer dan €40 als je het terugrekend naar kiloprijs. Ik geef momenteel maandelijks meer uit aan koffiebonen dan benzine :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Herkenbaar, het is een beetje hit or miss nog. Als je net een verkeerde zak besteld dan is 1kg wel direct heel veel. 250-300g (ze stoppen ze goed vol) gaat dan nog wel, maar dan drink je al 3-4 dagen niet de lekkerste koffie.

Het valt me op hoe snel je went aan goede bonen. Zal vast nog wel eens wat bonen van €18-20/kg bestellen, maar de bonen die ik nu heb liggen kosten allemaal meer dan €40 als je het terugrekend naar kiloprijs. Ik geef momenteel maandelijks meer uit aan koffiebonen dan benzine :+.
Herkenbaar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

WeaZuL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Ik ervaar hetzelfde, ik switch regelmatig tussen decaf (wel van dezelfde brander) en mijn huidige boon. Dat resulteert vaak in wat kleine aanpassingen maar leidt eigenlijk nooit tot een mislukt shot.
Ik kom terug op mijn bovenstaande post, ik ben net geswitched van een Cuba boon naar Brazilliaanse boon en zonder aanpassingen kwam er niets uit het portafilter. Na twee kleine aanpassingen aan de specialita om wat grover te malen kwamen er enkel nog wat druppels uit. Ik merkte ook dat, omdat ik grover maalde er meer resultaat (in gram) in het portafilter terecht kwam, hierdoor kwam mijn tamper steeds hoger in het bakje te staan. Ik moest dus ook opnieuw het out resultaat afwegen.

Maw, ik had hier tijdens het switchen tussen boon dus daadwerkelijk wel meer dan twee mislukte shots. :| Viel me wel tegen eerlijk gezegd .... maargoed is wel in lijn met de post van @Nomad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
WeaZuL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Ik kom terug op mijn bovenstaande post, ik ben net geswitched van een Cuba boon naar Brazilliaanse boon en zonder aanpassingen kwam er niets uit het portafilter. Na twee kleine aanpassingen aan de specialita om wat grover te malen kwamen er enkel nog wat druppels uit. Ik merkte ook dat, omdat ik grover maalde er meer resultaat (in gram) in het portafilter terecht kwam, hierdoor kwam mijn tamper steeds hoger in het bakje te staan. Ik moest dus ook opnieuw het out resultaat afwegen.

Maw, ik had hier tijdens het switchen tussen boon dus daadwerkelijk wel meer dan twee mislukte shots. :| Viel me wel tegen eerlijk gezegd .... maargoed is wel in lijn met de post van @Nomad
Als je je op tijd maalt moet je je realiseren dat wanneer je grover maalt dus ook meer output krijgt. Er ontstaan dan twee variabelen die je moet aanpassen.

En precies dit was een grote frustratie voor mij bij me vorige maler (Quamar M80E). Nieuwe boon, iets grover malen, maar ook meteen korter malen. En dan met een rententie van 4 gram, was het bij tweede kopje weer afstellen.

Maar het waren nog wel drinkbare kopjes.

[ Voor 10% gewijzigd door vinpower op 02-03-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik probeer het altijd te eyeballen en dan op tijd de maler te stoppen, dan trek ik de resterende tijd af van de ingesteld tijd en dan zit het ongeveer wel goed qua gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nou de nieuwe Mara X staat nu bij mijn ouders. Productiedatum 12/21. Ga het vrijdag zien maar ditmaal dus met opv mod built in + zwart logo zoals het er naar uit ziet. Andere serial + product date dus gloednieuw d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-07 13:40
Voor de geïnteresseerden, er staat op BVA auctions een riviera&bar dual boiler voor 150€ (zonder boden), nog 2 dagen.
Is gewoon een Breville/Sage dual boiler, maar onder de Franse naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Gisteren nog een finca Don Ruben, Panama geisha op. Genieten!
Wil toch een keer met water aan de slag. Zag dat Lance Hedrick een product hiervoor op de markt gaat brengen.
Anders maar aan de slag met baking soda en epsom zout.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ben nu eens bezig met een proefpakket van Brandzaak. Ben altijd gebruiker geweest van Lévelt, geen topkwaliteit maar een lokale winkel die ik graag steun en prima te drinken. Helaas kreeg ik langzamerhand steeds ouder koffie mee en ik denk dat te proeven, het wordt wat stoffiger en smakelozer.
Maar volgens mij zijn die van Brandzaak ook een stuk minder vettig (aan de buitenkant iig), kan dat kloppen? De pucks komen er ook een stuk droger uit. Lijkt me niet verkeerd voor de machine.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Gonadan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:04:
[…]
Maar volgens mij zijn die van Brandzaak ook een stuk minder vettig (aan de buitenkant iig), kan dat kloppen? De pucks komen er ook een stuk droger uit. Lijkt me niet verkeerd voor de machine.
Dat kan kloppen ja. Hoe donkerder gebrand hoe meer olie op de buitenkant van de boon zichtbaar is. Of dat nou echt slecht is voor een machine weet ik niet; het kan ook als smeermiddel werken.

Of de pucks er droog uitkomen of niet maakt voor de machine volgens mij verder niet heel veel uit. Door regelmatig te backflushen spoel je de boel goed door.

Ik ga hier wel uit van een halfautomaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Nou, de normcore level tamper en puckscreen zijn binnen. Tot nu toe zijn de shots goed, maar nog niet genoeg kunnen testen voor een eindoordeel

[ Voor 130% gewijzigd door 418O2 op 06-03-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 14:08
Nou, heb nu 2-3 maandjes de Jura E8 EB n.a.v. dit topic.
Ik had het niet gedacht, maar dat ik er geen twee melkdranken tegelijk mee kan zetten vind ik toch erg storend. Onze vorige machine had dit wel en we gebruikten het regelmatig, maar qua koffie merken we amper verschil met onze vorige Saeco en het zetten van twee drankjes tegelijk missen we ontzettend.

Ga hem vandaag/morgen op MP zetten en mijn verlies dan maar voor lief nemen.

Er moet natuurlijk ook een nieuwe komen. We zitten te denken aan weer een Xelsis: de suprema, of de Siemens EQ700. Heeft iemand hier ervaring met een van deze 2?
Ik neig naar de Saeco omdat ik die al 'ken', maar eigenlijk is de enige update het scherm. Zetgroep etc is gelijk, maar was er wel heel erg tevreden over. Stoomfunctie reiniging is ook erg prettig.
De Siemens heb ik geen ervaring mee, maar heeft wel een nieuwe zetgroep. Heeft veel goede reviews ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAJ-0ubOC2TR5M-9fZULTvzq6WE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/29fnFKQG2wEw5Xg2ykETWL4V.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXZVQdnCQlymbw23cGpTNQAu_94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2dPfvRfJy3qx8btJo6wXYMWr.webp?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door iasix op 06-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
iasix schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:57:
Nou, heb nu 2-3 maandjes de Jura E8 EB n.a.v. dit topic.
Ik had het niet gedacht, maar dat ik er geen twee melkdranken tegelijk mee kan zetten vind ik toch erg storend. Onze vorige machine had dit wel en we gebruikten het regelmatig, maar qua koffie merken we amper verschil met onze vorige Saeco en het zetten van twee drankjes tegelijk missen we ontzettend.

Ga hem vandaag/morgen op MP zetten en mijn verlies dan maar voor lief nemen.

Er moet natuurlijk ook een nieuwe komen. We zitten te denken aan weer een Xelsis: de suprema, of de Siemens EQ700. Heeft iemand hier ervaring met een van deze 2?
Ik neig naar de Saeco omdat ik die al 'ken', maar eigenlijk is de enige update het scherm. Zetgroep etc is gelijk, maar was er wel heel erg tevreden over. Stoomfunctie reiniging is ook erg prettig.
De Siemens heb ik geen ervaring mee, maar heeft wel een nieuwe zetgroep. Heeft veel goede reviews ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maakt dat nu echt zoveel uit of je één of twee kopjes redelijk kan zetten?
Misschien 1 minuutje extra wachten.

De Siemens heeft één uitloop voor koffie/espresso en de melk.
Druk alles er doorheen.
De Jura E8 heeft tenminste gescheiden uitlopen voor alleen koffie en de ander voor koffie plus melk.
O ja, plus nog separaat heet water.
Goed kijken dus wat de Saeco en Siemens doen.

De kwaliteit koffie wat uit mijn E8 komt is echt beter dan mijn vorige Siemens.
Eerlijk vergeleken met dezelfde koffiebonen die erin gaan.
De kwaliteit van de koffiebonen bepaalt ook voor een belangrijk deel het resultaat maar wel in combinatie met een goede volautomaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
HoppyF schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Maakt dat nu echt zoveel uit of je één of twee kopjes redelijk kan zetten?
Misschien 1 minuutje extra wachten.

De Siemens heeft één uitloop voor koffie/espresso en de melk.
Druk alles er doorheen.
De Jura E8 heeft tenminste gescheiden uitlopen voor alleen koffie en de ander voor koffie plus melk.
O ja, plus nog separaat heet water.
Goed kijken dus wat de Saeco en Siemens doen.

De kwaliteit koffie wat uit mijn E8 komt is echt beter dan mijn vorige Siemens.
Eerlijk vergeleken met dezelfde koffiebonen die erin gaan.
De kwaliteit van de koffiebonen bepaalt ook voor een belangrijk deel het resultaat maar wel in combinatie met een goede volautomaat.
Maakt voor ons gebruik veel uit. Eén van de redenen dat ik voor de E8 ging was jouw enthousiasme, maar de koffie van de E8 en mijn vorige Saeco smaakte hetzelfde. Ook: de EQ700 komt uit dezelfde fabriek van Jura (Eugster Frisimag).
Als je een cappuccino maakt met je E8 komt het inderdaad uit een andere uitloop, maar daardoor heb je ook niet de P.E.P. die juist zo gewaardeerd wordt. Het is een prachtige machine, maar vond na twee maandjes gebruik mijn vorige Saeco toch fijner. Zowel de Siemens als de Saeco die ik noemde zijn duurder helaas, maar dat accepteer ik dan nu maar.

Gaat me niet om "waarom E8 toch houden", dat wil ik dus niet. Vraag is nu vooral: iemand ervaring met die Siemens of Saeco?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:30
Ik heb voor mijn verjaardag een kleine brander gekregen en vandaag de eerste 100 gram bonen gebrand. Erg leuk en aangezien dit apparaat volledig automatisch werkt met enkel een keuze tussen medium of dark is het om mee te beginnen ideaal.

Het eerste probeersel ziet er ook goed uit, alleen vroeg ik me af hoe lang ik de bonen nu moet laten liggen voor ze de E8 in gaan. Ik lees 24 uur, 48 uur en ook wel 7 dagen. Wat is nu verstandig?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
iasix schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:20:
[...]

Maakt voor ons gebruik veel uit. Eén van de redenen dat ik voor de E8 ging was jouw enthousiasme, maar de koffie van de E8 en mijn vorige Saeco smaakte hetzelfde. Ook: de EQ700 komt uit dezelfde fabriek van Jura (Eugster Frisimag).
Als je een cappuccino maakt met je E8 komt het inderdaad uit een andere uitloop, maar daardoor heb je ook niet de P.E.P. die juist zo gewaardeerd wordt. Het is een prachtige machine, maar vond na twee maandjes gebruik mijn vorige Saeco toch fijner. Zowel de Siemens als de Saeco die ik noemde zijn duurder helaas, maar dat accepteer ik dan nu maar.

Gaat me niet om "waarom E8 toch houden", dat wil ik dus niet. Vraag is nu vooral: iemand ervaring met die Siemens of Saeco?
Ik ben nog steeds enthousiast over de Jura E8.
Had de Siemens EQ.500 classic wat een prima machine is vwb het gebruikersgemak en het schoonmaken ervan gaat ook prima. Maar zeker een verschil vwb de smaak.
Uiteindelijk gaat het daarom, het resultaat.

Wat ik alleen vreemd vind is dat je de Jura hebt gekozen terwijl je zo kunt nagaan of twee melkspecialiteiten tegelijk zetten mogelijk is of niet.
Als dat voor jou een uitsluitende voorwaarde is valt hij dus af.
De Jura E8 is gewild dus die raak je makkelijk kwijt dus ik verwacht niet dat je dit veel geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Aziraphale schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:31:
Ik heb voor mijn verjaardag een kleine brander gekregen en vandaag de eerste 100 gram bonen gebrand. Erg leuk en aangezien dit apparaat volledig automatisch werkt met enkel een keuze tussen medium of dark is het om mee te beginnen ideaal.

Het eerste probeersel ziet er ook goed uit, alleen vroeg ik me af hoe lang ik de bonen nu moet laten liggen voor ze de E8 in gaan. Ik lees 24 uur, 48 uur en ook wel 7 dagen. Wat is nu verstandig?
Leuk!
Nog gefeliciteerd.
Maar hoe werkt zo’n branden nu?
Hoe weet deze of de bonen voldoende gebrand zijn of niet?
Neem aan dat niet alle groene bonen hetzelfde zijn.
Paar dagen laten liggen zal wel nodig zijn, weet alleen niet hoe lang tov vers gebrande bonen uit een koffiebranderij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Afgaande op de ervaring die ik heb met de Brandzaak (die vers gebrand versturen) zou ik 4-7 dagen wachten. Best lastig, als je verder wil experimenteren 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroek
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-06 18:44
Aziraphale schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:31:

Ik maak de cappuccino (met dank aan tip hier op forum) eerst melkschuim en dan expresso met pep-functie. Smaakt een stuk beter, is iets minder bitter denk ik. Kan je nog proberen, is echt een verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
HoppyF schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Ik ben nog steeds enthousiast over de Jura E8.
Had de Siemens EQ.500 classic wat een prima machine is vwb het gebruikersgemak en het schoonmaken ervan gaat ook prima. Maar zeker een verschil vwb de smaak.
Uiteindelijk gaat het daarom, het resultaat.

Wat ik alleen vreemd vind is dat je de Jura hebt gekozen terwijl je zo kunt nagaan of twee melkspecialiteiten tegelijk zetten mogelijk is of niet.
Als dat voor jou een uitsluitende voorwaarde is valt hij dus af.
De Jura E8 is gewild dus die raak je makkelijk kwijt dus ik verwacht niet dat je dit veel geld gaat kosten.
Heb je helemaal gelijk in hoor. We kwamen er zelf ook pas achter dat we dat belangrijk vonden nadat we de functie niet meer hadden haha.
Morgen of overmorgen maar eens een fotoshoot van de E8 doen en hem dan te koop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:30
HoppyF schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Leuk!
Nog gefeliciteerd.
Maar hoe werkt zo’n branden nu?
Hoe weet deze of de bonen voldoende gebrand zijn of niet?
Neem aan dat niet alle groene bonen hetzelfde zijn.
Paar dagen laten liggen zal wel nodig zijn, weet alleen niet hoe lang tov vers gebrande bonen uit een koffiebranderij.
Dankjewel! 😊

Het is een Beem heteluchtbrander en die werkt gewoon een vast programma af. Dat zal vast niet bij iedere groene boon het optimale zijn, maar daarom is het ook een leuk ding om het eens mee te proberen.

@Ravhin Ik ga het proberen, maar dat wordt wel moeilijk... O-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Aziraphale schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Dankjewel! 😊

Het is een Beem heteluchtbrander en die werkt gewoon een vast programma af. Dat zal vast niet bij iedere groene boon het optimale zijn, maar daarom is het ook een leuk ding om het eens mee te proberen.

@Ravhin Ik ga het proberen, maar dat wordt wel moeilijk... O-)
Aan de andere kant kun je ook meteen proberen en kijken wat het resultaat is na 1 dag, 2 dagen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Heb dat idee van super dagverse bonen een beetje losgelaten. Proberen kan altijd, maar de eerste 5 dagen zijn bonen soms wat onvoorspelbaar.

Van 1-6 weken proef ik geen verschil, mits je ze gewoon in de verpakking laat. Hetzelfde geldt voor verse bonen in de hopper. 2-3 dagen is prima, daarna merk je wel dat ze verouderen.

Voor mij werken 250 gram zakjes het beste en deze in een dag of 3-4 op te maken. Meestal doe ik genoeg ik de hopper voor 1 dag, maar kan op zich ook prima het hele zakje ineens in de hopper gooien. Meestal bestel ik zo'n 2kg wat binnen een maand wel op is en dan hoef je ze ook niet in te vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:44:
Heb dat idee van super dagverse bonen een beetje losgelaten. Proberen kan altijd, maar de eerste 5 dagen zijn bonen soms wat onvoorspelbaar.

Van 1-6 weken proef ik geen verschil, mits je ze gewoon in de verpakking laat. Hetzelfde geldt voor verse bonen in de hopper. 2-3 dagen is prima, daarna merk je wel dat ze verouderen.

Voor mij werken 250 gram zakjes het beste en deze in een dag of 3-4 op te maken. Meestal doe ik genoeg ik de hopper voor 1 dag, maar kan op zich ook prima het hele zakje ineens in de hopper gooien. Meestal bestel ik zo'n 2kg wat binnen een maand wel op is en dan hoef je ze ook niet in te vriezen.
Op zich wel eens, bedoel je 1-6 weken ongeopend in verpakking? Na opening is mijn ervaring dat het met de week wel slechter wordt, ook in afgesloten verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Klopt ja. Eenmaal de zak een keer geopend is gaat de teller van weken naar dagen. Vandaar dat 250g zakjes ook wel de voorkeur hebben.

Omwille van kiloprijzen en hoeveelheid verpakkingsmateriaal koop ik meestal toch gewoon kilozakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:32
Ik vind deze wel vrij goed werken om de koffie wat vers te houden. Ook niet té lang natuurlijk.

pot met deksel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Annun schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:20:
Ik vind deze wel vrij goed werken om de koffie wat vers te houden. Ook niet té lang natuurlijk.

pot met deksel
Je wil volgens mij juist geen afgesloten pot. Het is niet voor niks dat koffiezakken altijd een 'ventiel' hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:32
Ventiel is voor het outgassen van de CO2 ja. Maar ik koop vrij lichtgebrande koffie en vul de pot maar voor zo'n kwart eerlijk gezegd. Maar je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Annun schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:29:
Ventiel is voor het outgassen van de CO2 ja. Maar ik koop vrij lichtgebrande koffie en vul de pot maar voor zo'n kwart eerlijk gezegd. Maar je hebt gelijk.
Ik moet zeggen dat ik soms wel wat twijfel aan het 'nut' van een ventiel. Hij gaat pas open bij toch best wat druk, lijkt me dat het pakje best bol moet staan voordat dat ding open gaat en eigenlijk heb ik nog nooit een pakje gezien waar die druk op stond.

O.a. Friedhats verpakt in PET bussen en ik merk eigenlijk niet echt verschil tussen beide verpakkingsmanieren of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hercul3s schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:31:
[...]

Ik moet zeggen dat ik soms wel wat twijfel aan het 'nut' van een ventiel. Hij gaat pas open bij toch best wat druk, lijkt me dat het pakje best bol moet staan voordat dat ding open gaat en eigenlijk heb ik nog nooit een pakje gezien waar die druk op stond.

O.a. Friedhats verpakt in PET bussen en ik merk eigenlijk niet echt verschil tussen beide verpakkingsmanieren of mis ik iets?
Een ventiel in de verpakking van koffiebonen is om CO2 te laten ontsnappen.
Omgekeerd kan zuurstof van buitenaf niet de verpakking in.
Het heeft dus niets te maken met overdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 15:35

woutur

Klauwtjes uit!

HoppyF schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Een ventiel in de verpakking van koffiebonen is om CO2 te laten ontsnappen.
Omgekeerd kan zuurstof van buitenaf niet de verpakking in.
Het heeft dus niets te maken met overdruk.
Een ventiel heeft druk nodig om te werken... dat is zijn hele punt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1 ... 130 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1