Punctuality is the politeness of kings
Koffiesoorten, herkomstgebieden, verwerkingsmethodes, brandprofielen, cupping, waterkwaliteit, melkvarianten etc. etcdreamscape schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:15:
[...]
Ik snap de 'helaas' niet zo goed. Had je gehoopt iets met volautomaten te doen bij een baristacursus?
Een cursus in Duitsland?Zawaponga schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:40:
Gisteren een barista cursus gevolgd, duurde ongeveer 5 uur en ging helaas alleen over halfautomaten. Niet echt veel nieuwe dingen geleerd, behalve specifieke handelingen zoals cooling flush of hoe een blindfilter werkt. Wat ik wel heb meegenomen is dat ik geen fan ben van hopper malen (single dosing is zo veel beter) en dat het hebben van 2 weegschalen een must is.
Wij waren met zo'n 10 man en gingen per 2 aan een machine. De grinders waren allemaal eureka mignons, die best fijn (no pun intended) malen, maar elke keer wegen en dan weer onder de grinder houden totdat je je 18,5 gram hebt slaat nergens op. Ik snap dat je de maaltijd kunt instellen maar ik vind het logischer om de bonen te wegen --> in de grinder --> uit de grinder. Retenties is natuurlijk een ding, maar daar heb je de niche voor
Ik had een bezzera bm10 (helaas geen foto gemaakt) wat best een fijne machine was, maar ja 't was ook mijn eerste half automaat dus geen referentie.
Hier nog een paar fotos:[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Disclaimer: dit is niet de molen die wij hebben gebruikt maar de nieuwe eureka single dose.
Ik zie bij de foto’s een papier liggen met alleen maar tekst in het Duits.
Verder best wel interessant om te weten wat je er van opgestoken hebt.
In Aken, je moet de Duitse taal beheersen anders wordt het moeilijkRavhin schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:51:
Tof! Waar heb je de barista cursus gevolgd en raad je hem ook aan?
En ik raad hem alleen aan mensen die net beginnen in de koffie wereld. Ik denk dat de meesten hier niets nieuws zullen leren.
Nee nee, maar in de beschrijving van de cursus stond ook iets van dripper, cold brew en andere methoden.dreamscape schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:15:
[...]
Ik snap de 'helaas' niet zo goed. Had je gehoopt iets met volautomaten te doen bij een baristacursus?
Dat kwam allemaal aan bod in het theorie gedeelte, daar had ik niets aan toe te voegen en werd goed uitgelegd. Behalve cupping, dat werd niet besproken.bszz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:58:
[...]
Koffiesoorten, herkomstgebieden, verwerkingsmethodes, brandprofielen, cupping, waterkwaliteit, melkvarianten etc. etc
Jep, dat heb je goed opgemerkt. Het bedrijf heet Kaffeegold en doet consulting voor allerlei koffie apparaten en grinders en toebehoren. Mokkamaster werd bij het proeven van filter koffie gebruikt. Kunnen jullie Nederlanders toch iets goedHoppyF schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:04:
[...]
Een cursus in Duitsland?
Ik zie bij de foto’s een papier liggen met alleen maar tekst in het Duits.
Verder best wel interessant om te weten wat je er van opgestoken hebt.
Omdat je anders altijd je weegschaal moet verplaatsen, een keer om de bonen te wegen en een keer om de kijken wanner je stopt met je shot.vinpower schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:07:
@Zawaponga waarom zijn twee weegschalen en must met singledosing? Ik red me makkelaar hier met 1.
Maar wat heb je nu wel geleerd? Ik lees alleen maar de mindere dingen
Single dose, lijkt niet meer zo singleDisclaimer: dit is niet de molen die wij hebben gebruikt maar de nieuwe eureka single dose.
Ik ben sinds kort ook een zeer tevreden bezitter van een Lelit Mara X en een Eureka Mignon Specialita. Nooit verwacht dat zelfgemaakte espresso zo lekker kan zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Streamert op 21-02-2022 13:14 ]
Wat zouden jullie doen?
1. Proberen terug te sturen naar leverancier
2. Marktplaats
3. Nog even volhouden? Wellicht met meer ervaring dat er toch vaker echt goede koffie uit komt?
Volhouden natuurlijk, 1,5 maanden is niet zo lang. Voordat ik mijn dagelijkse boon had ingedialed, heeft het minstens 6 maanden geduurt.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:38:
Hmm.. ik ben nu toch aan het twijfelen om 1,5 maand na aanschaf de R58 en Faustino te koop te zetten. Wellicht is het het gevolg van algemene "moeheid", maar ik begin er af en toe tegenop te zien om gewoon even een kop koffie te zetten. Het hele proces van bonen wegen, malen, stampen, zetten, wegen, hopen dat de smaak goed is.. Dat komt ook omdat ik maar heel af en toe een echt lekkere kop koffie eruit krijg (dit is wel aanzienlijk verbeterd sinds ik eigenlijk alleen nog de bonen maal met de Comandante).
Wat zouden jullie doen?
2. Marktplaats
3. Nog even volhouden? Wellicht met meer ervaring dat er toch vaker echt goede koffie uit komt?
Jammer dat het je tegen staat. Zou het niet helpen als de Faustino goed ingesteld is qua timing of dat je een goeie single dose maler haalt? Ik heb voor onderweg bijv. een handmaler maar dat duurt een eeuwigheid om mee te malen, terwijl mijn elektrische maler zo klaar is.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:38:
Hmm.. ik ben nu toch aan het twijfelen om 1,5 maand na aanschaf de R58 en Faustino te koop te zetten. Wellicht is het het gevolg van algemene "moeheid", maar ik begin er af en toe tegenop te zien om gewoon even een kop koffie te zetten. Het hele proces van bonen wegen, malen, stampen, zetten, wegen, hopen dat de smaak goed is.. Dat komt ook omdat ik maar heel af en toe een echt lekkere kop koffie eruit krijg (dit is wel aanzienlijk verbeterd sinds ik eigenlijk alleen nog de bonen maal met de Comandante).
Wat zouden jullie doen?
2. Marktplaats
Daarnaast, wat stoort je het meest? Eenmaal ingedialed zou je in principe geen tot weinig slechte shots moeten krijgen.
Om wa tijd te winnen, kan je misschien je bonen vooraf al wegen en in kleine containers doen op een moment da je wel tijd en zin hebt?
Dat scheelt toch al een dikke halve minuut?
Ik doe dat ook en kan zo echt snel een espresso zetten als ik wil..
Zoals je het hier beschrijft optie 2. Klinkt alsof je er niet veel plezier uit haalt of zin hebt er meer tijd/energie in te steken. Aan de apparatuur zal het niet liggen, dus 1 valt af.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:38:
Wat zouden jullie doen?
2. Marktplaats
Zelf hou ik rekening met dat wanneer het hele thuiswerken een beetje voorbij is, ik weer simpel/snel een lekkere bak koffie zetten kan/wil. Het afgelopen jaar was een mooie barista leerschool waar ik iedere dag 5-6 pogingen had om te oefenen. Inmiddels kan ik met speels gemakt consistent een heerlijke bak koffie zetten. Daar ga ik ook plezier van hebben als ik straks weer vaker van huis ben.
Of ik na 1.5 maand alles onder de knie had kan ik kort zijn; nee. Veel lezen, uitproberen, vaak slechte koffie en bij een nieuwe boon begon dat proces weer opnieuw. Ik heb dat vanaf dag 1 wel leuk gevonden en vind het nog steeds erg leuk, maar ook fijn dat het nu met een slaperige kop en ogen half dicht ook gewoon lukt. Dat wegen, stampen, nog een keer wegen valt wel iets te winnen/versnellen (bijv. GBW maler en level tamper), maar is wel nog steeds onderdeel van mijn routine. Het kost mij al met al zo'n 2.5-3 minuten voor een goede espresso. Dat is inclusief single dosen, vooraf bonen afwegen, maalsel wegen en output wegen.
Als ik het via de hopper doe en een beetje opschiet valt er nog wel een minuutje te winnen. Dat vind ik reuze meevallen. De tijd die ik op koffie fora doorbreng of lig te malen over mijn volgende aanschaf is een veelvoud daar van.
volhouden en misschien iets minder rigoureus te werk gaan als dat ntoch niet jouw manier van werken is? Blijf bij dezelfde soort bonen en na verloop van tijd laat je het hele wegen enzo achterwegen zelfs timen kan je dan wel op gevoel. Als er dan een prima kopje uitkomt is het prima, toch? Je heb dan niet altijd de sweetspot, maar voor mij is al jaren geleden gebleken dat dit voor mij de werkbare manier is. Tuurlijk zit er iets variatie in, maar het gebrek aan "gedoe" maakt voor mij al heel wat goed, en smaakt mijn espresso alsnog steeds beter dan in menige andere tent.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:38:
Wat zouden jullie doen?
2. Marktplaats
Hi Ha Hopjesvla
Ik wacht nog even de nieuwe maalschijven af van de Faustino.. ik heb er wel redelijk goede hoop op dat die de smaak goed gaan beinvloeden. Het valt me enorm op hoeveel lekkerder de koffie is als ik het handmatig maal met de Comandante. Dat moet die Faustino ook gewoon kunnen. Ik denk dat er inderdaad teveel fijne en grove tussen zitten waardoor ik bitters en zuren doorelkaar heen krijg.Hercul3s schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:46:
[...]
Jammer dat het je tegen staat. Zou het niet helpen als de Faustino goed ingesteld is qua timing of dat je een goeie single dose maler haalt? Ik heb voor onderweg bijv. een handmaler maar dat duurt een eeuwigheid om mee te malen, terwijl mijn elektrische maler zo klaar is.
Daarnaast, wat stoort je het meest? Eenmaal ingedialed zou je in principe geen tot weinig slechte shots moeten krijgen.
Iedere keer handmatig malen wordt je wel moe van
Ah klopt, die schijven idd. Denk dat dat wel verschil gaat maken, ook als je die maler weer kan gebruiken. Je kan evt ook nog een filter setje aanschaffen of aeropress om dat te proberen. Soms heb ik geen zin in espresso of geen zin in het gedoe of geen zin om 30 mins te wachten tot hij warm is. Dan is filter wel een uitkomst.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:03:
[...]
Ik wacht nog even de nieuwe maalschijven af van de Faustino.. ik heb er wel redelijk goede hoop op dat die de smaak goed gaan beinvloeden. Het valt me enorm op hoeveel lekkerder de koffie is als ik het handmatig maal met de Comandante. Dat moet die Faustino ook gewoon kunnen. Ik denk dat er inderdaad teveel fijne en grove tussen zitten waardoor ik bitters en zuren doorelkaar heen krijg.
Iedere keer handmatig malen wordt je wel moe vanMaar okee, ik hou het dus gewoon nog even vol. Bedankt voor de inzichten
Wellicht verwacht ik teveel van mezelf na 1,5 maand spelen
Beetje een Technivorm Moccamaster rip-off, maar in mijn ogen beter (Moccamaster heb ik ook gehad maar die gaf zoveel water in één plens dat ik de koffie te bitter vond, die ging na drie dagen retour).
Espresso is fijn (ik heb een volautomaat die iets zet wat in de buurt komt) maar niets verslaat een keuken die gevuld is met de heerlijke geur van een pot filterkoffie in de ochtend.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Misschien een keer een training doen? Even paar uurtje en dan krijg je kleine aanwijzingen die je verder helpen. Net zoals de meeste, in een paar maanden moet je een redelijke bak kunnen zetten, zeker met zo’n setup.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:03:
[...]
Ik wacht nog even de nieuwe maalschijven af van de Faustino.. ik heb er wel redelijk goede hoop op dat die de smaak goed gaan beinvloeden. Het valt me enorm op hoeveel lekkerder de koffie is als ik het handmatig maal met de Comandante. Dat moet die Faustino ook gewoon kunnen. Ik denk dat er inderdaad teveel fijne en grove tussen zitten waardoor ik bitters en zuren doorelkaar heen krijg.
Iedere keer handmatig malen wordt je wel moe vanMaar okee, ik hou het dus gewoon nog even vol. Bedankt voor de inzichten
Btw ik heb zelf de espresso en latte art gevolgd bij Cupp in Utrecht.
Mag ik optie 4 voorstellen?RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:38:
Wat zouden jullie doen?
2. Marktplaats
Ik heb een maand na mijn aanschaf een thuis barista cursus gevolgd. Duurde 3 uurtjes. Eerste uurtje was theorie over de oorsprong van koffie. Leuk en interessant maar niet m’n doel. Wel leuk om je visite wat te vertellen als je zelf druk bezig bent met je apparaat om voor hun een bakje te zeggen.
2 overige uren ging over het in regelen van je bonen maler en zelf oefenen met zetten.
Laatste half uurtje melk op schuimen.
Gaat er vooral in een 1 op 1 sessie om dat je eruit haalt wat jij wilt. prima van te voren afspraken over te maken
Kost je wel wat geld. Ik had ook voor
Mn aanschaf heel veel YouTube gekeken maar de praktische tips in de cursus thuis waren onbetaalbaar
Denk dat je op het goede spoor zit. Lijkt mij in dit geval ook iets met de maler als het met de commandante wel smaakt.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:03:
[...]
Hopelijk is het opgelost met andere maalschijven, en krijg je de smaak te pakken.
Als alternatief op een baristacursus: persoonlijk zou ik geneigd zijn gewoon een kilo bonen te kopen, en een middagje reserveren om te experimenteren. (niet alles opdrinken hè)
Maar als het je uiteindelijk geen plezier brengt, dan houdt het een keer op natuurlijk. Maar volautomaten zijn hier ook welkom hoor
Dat is dus ook het irritante wat volgens mij door de Faustino komt.. er komt geen consistente bak koffie uit. Denk ik eenmaal de juiste instelling gevonden te hebben, dan moet ik ineens voor de volgende koffie een seconde langer of korter malen, en is de smaak wéér anders. Terwijl ik echt mijn best doe alles hetzelfde te houden: zelfde koffie, zelfde maalgraad, zelfde mate van WDT, hetzelfde tampen. Ik werd zelfs zo paranoia dat ik niet meer van portafilter (naked of double-spout) ging veranderen.defusion schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:00:
[...]
Denk dat je op het goede spoor zit. Lijkt mij in dit geval ook iets met de maler als het met de commandante wel smaakt.
Hopelijk is het opgelost met andere maalschijven, en krijg je de smaak te pakken.
Als alternatief op een baristacursus: persoonlijk zou ik geneigd zijn gewoon een kilo bonen te kopen, en een middagje reserveren om te experimenteren. (niet alles opdrinken hè)
Goed, voorlopig maar ff handkarren dus, tot de nieuwe maalschijven binnen zijn
Ja precies, ik maal 18gr voor de 18gr IMS basket. De ene keer duurt dat 19,5 seconde, de volgende keer 21,5. En daarna weer 20,5. Het is niet altijd zo inconsistent maar wel zodanig dat de tijdsinstelling op de machine vrijwel nutteloos is, ik kan er echt niet vanuit gaan dat het in de buurt van 18gr zit als je het eenmaal hebt ingesteld.Zawaponga schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:57:
@RvdH Weeg je de koffie die uit jouw faustino komt? Want je schreef over een seconde korter of langer malen. En hoeveel gram koffie moet in de basket?
Zojuist gebeld voor een status update. Machine is gerepareerd en gaat nu door de laatste controles/wasstraat volgens helpdesk.Ypuh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:11:
Wel leuk om een keer zo'n 'casus' voorbij te zien komen. Ben benieuwd wat er uit komt als het technisch voor de rest identieke machines zouden moeten zijn.
In de logging is aangegeven dat de pomphouder vervangen is. Klinkt ergens plausibel als deze er voor zorgde dat er resonantie optreedt tijdens het zetproces. We gaan het zien zodra de E8 terug is. Verwacht vandaag of morgen een retourmelding
@Teus.espresso
Mijn boefje is liev!
Die staat hier ook wel op de wishlist.. maar eerst zorgen dat ik écht zeker weet dat ik alles wil houden. Ben nu een single-dosing funnel aan het 3D-printen voor op de Faustino (ik ga er even voor het gemak vanuit dat die voor de Eureka Mignon ook op de Faustino past). Single-dosing bevalt an sich wel, zou nog makkelijker zijn om een X aantal van die buisjes te hebben om te pre-dosen.vinpower schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:30:
Dat was inderdaad ook mijn grootste frustratie met malen op tijd. Daarom toen maar de niche zero genomen. Vooraf 18gram wegen is 18gram uit.
Ik ben nog steeds erg blij met mijn Clever Dripper, hoe simpel wil je het hebben!franssie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:23:
Over FIlterkoffie gesproken, ik ben er altijd een groot fan van geweest en zet nu al een paar jaar de koffie met een https://cms.melitta.nl/nl/AromaSignature-DeLuxe-668.html
Beetje een Technivorm Moccamaster rip-off, maar in mijn ogen beter (Moccamaster heb ik ook gehad maar die gaf zoveel water in één plens dat ik de koffie te bitter vond, die ging na drie dagen retour).
Espresso is fijn (ik heb een volautomaat die iets zet wat in de buurt komt) maar niets verslaat een keuken die gevuld is met de heerlijke geur van een pot filterkoffie in de ochtend.
Deze -> https://www.bol.com/nl/nl...r-500ml/9200000087063585/
Perfect voor een forse snelle bak koffie. 500ml haal je niet, maar 350-400 wel.
Die buisjes zien er inderdaad mooi uit. Maar ik zelf gebruik kleine plastic bakjes van de Xenos. Veel goedkoper dan die buisjes met een standaard van honderden eurosRvdH schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:58:
[...]
Die staat hier ook wel op de wishlist.. maar eerst zorgen dat ik écht zeker weet dat ik alles wil houden. Ben nu een single-dosing funnel aan het 3D-printen voor op de Faustino (ik ga er even voor het gemak vanuit dat die voor de Eureka Mignon ook op de Faustino past). Single-dosing bevalt an sich wel, zou nog makkelijker zijn om een X aantal van die buisjes te hebben om te pre-dosen.
Het leukste aan zo'n barista cursus lijkt me dat je ook de kans krijgt om eens wat verschillende machines uit te proberen en je een referentie krijgt van smaken. In het begin had ik ook moeite met zuur en bitter van elkaar te onderscheiden. Ook weet je niet of het nou aan je maler, koffie, puck prep of machine ligt en voordat je het weet zit je in een doolhof van variabelen.RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:14:
Barista cursus stond/staat zeker in de planningThuis of ergens anders maakt niet zoveel uit, ik had https://www.kbc-arnhem.nl...n-opleidingen/#trainingen gevonden maar die hebben nog geen nieuwe data aangekondigd ivm Corona. Hopelijk snel
Ga er vanuit dat met de tijd alles leert, maar het helpt om variabelen 1-voor-1 uit te sluiten. Een goede manier om te weten of iets klopt is door er een maler/machine naast te zetten (liefst met eigenaar) waarvan je weet dat het goed is. Ook helpt het als iemand je iets vertellen kan over de bonen en smaaktonen, en dan ook gelijk laten proeven/uitproberen.
Als je eenmaal weet hoe je (snel) de sweetspot van een boon kunt vinden, kun je vanuit daar gaan spelen met de balans tussen zuur en bitter, verschillende temperaturen of desnoods pompdruk/flow profile. De 80/20 regel is hier aardig van toepassing (of 95/5
Leuker is zoals voorgesteld om 1-2kg goede bonen te kopen en samen met een vriend/kennis experimenteren. Liefst met een goede maler erbij om te vergelijken.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 22-02-2022 11:13 ]
Ik heb de laatste keer 3kg bonen besteld (https://branderijduursma....e-natuf/espresso-melange/) met precies deze reden, om ook weer voorlopig een variable uit te sluiten. Ik krijg toch echt steeds de betere koffie met de Comandante, en dus ook steeds meer hoop dat het goed komt met de nieuwe maalschijven voor de Faustino.Ypuh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Leuker is zoals voorgesteld om 1-2kg goede bonen te kopen en samen met een vriend/kennis experimenteren. Liefst met een goede maler erbij om te vergelijken.
:strip_exif()/f/image/pBmvYq6G0G5nyLiCZIKps9fZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heb ik overigens net voorzien van een 3D-geprinte single-dosing-hopper, ontworpen voor de Eureka Mignon, maar past perfect. Die bellows denk ik nog even over na.. heb sowieso dat materiaal niet in huis.
Dit klinkt overigens wel écht alsof er iets mis is hoor. Ten eerste is de maaltijd veel te lang, die zou ergens rond de 12-14s moeten liggen, in sommige gevallen lager dan dat, al is dat allemaal afhankelijk van de boon, vochtigheid etc.RvdH schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:25:
[...]
Ja precies, ik maal 18gr voor de 18gr IMS basket. De ene keer duurt dat 19,5 seconde, de volgende keer 21,5. En daarna weer 20,5. Het is niet altijd zo inconsistent maar wel zodanig dat de tijdsinstelling op de machine vrijwel nutteloos is, ik kan er echt niet vanuit gaan dat het in de buurt van 18gr zit als je het eenmaal hebt ingesteld.
Ten tweede zou de timer vrij consistent moeten zijn. Mijn ervaringen met de Specialita en XL waren dat ze eigenlijk altijd wel binnen 0.2g zitten voor een gezette tijd. Van dag tot dag varieert dat wel eens, maar dat heeft meer met het verouderen van de bonen te maken. Als je hem s'ochtends een klein beetje bijstelt zou het de rest van de dag weer goed moeten zijn. Let dan op dat je niet teveel versteld omdat het achtergebleven maalsel van de dag ervoor vaak voor de grootste variatie in doorloop zorgt. Eerst een paar grammen doorspoelen lijkt me niet nodig, dat zal de smaak niet teveel beinvloeden maar kan wel voor een wat snellere flow zorgen. Bij het 2e kopje zou dit weer opgelost moeten zijn.
Als mijn Faustino dat straks doet met nieuwe maalschijven ben ik heel blij. Deze workflow klinkt veel, veel beter. Ik heb ook het idee dat de "speelruimte" waarin ik mijn espresso kan instellen ontzettend klein is, een verschil van twee millimeter op de knop (dus zegmaar van standje 1.0 naar 1.2) betekent al 5 seconden meer/minder doorlooptijd.Ypuh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:47:
[...]
Dit klinkt overigens wel écht alsof er iets mis is hoor. Ten eerste is de maaltijd veel te lang, die zou ergens rond de 12-14s moeten liggen, in sommige gevallen lager dan dat, al is dat allemaal afhankelijk van de boon, vochtigheid etc.
Ten tweede zou de timer vrij consistent moeten zijn. Mijn ervaringen met de Specialita en XL waren dat ze eigenlijk altijd wel binnen 0.2g zitten voor een gezette tijd. Van dag tot dag varieert dat wel eens, maar dat heeft meer met het verouderen van de bonen te maken. Als je hem s'ochtends een klein beetje bijstelt zou het de rest van de dag weer goed moeten zijn. Let dan op dat je niet teveel versteld omdat het achtergebleven maalsel van de dag ervoor vaak voor de grootste variatie in doorloop zorgt. Eerst een paar grammen doorspoelen lijkt me niet nodig, dat zal de smaak niet teveel beinvloeden maar kan wel voor een wat snellere flow zorgen. Bij het 2e kopje zou dit weer opgelost moeten zijn.
Terwijl de handleiding zelf zegt:
/f/image/PIbPhyF1CRFoum5cU8I9O6CQ.png?f=fotoalbum_large)
Wat zij dan precies verstaan onder een "notch" is de vraag.. ik denk de streepjes bij 0, 0.5, 1, 1.5 etc. Dan is die van mij dus een stuk gevoeliger (thats what she said)
Heb trouwens net nog eens een leuk experiment gedaan (al zeg ik het zelf). Ik heb mijn "oude" Philips EP3246 er bij gepakt en dezelfde bonen erin gemikt, de Lunar erbij gepakt en het e.e.a. gemeten.
* Standaard maling, enkele espresso: 45gr uit. Smaak: amper te waarnemen, heel saai.
* Standaard maling, dubbele espresso: 90gr uit. Smaak: onveranderd
* Maling op standje 12 (grofste): amper smaakverschil
* 9gr voorgemalen koffie met de Comandante, 45 gr uit: best okee, in elk geval *wat* smaak erin. Maar komt niet in de buurt van wat er uit de Rocket komt (maar dat is dan ook 18gr in en 55/60gr eruit)
Ik ga nog eens de maling op standje 1 proberen, ik ging er eigenlijk vanuit dat 12 de fijnste stand zou zijn (met de klok mee) maar blijkbaar is dat volgens de handleiding niet zo. Ik vond het ook best opvallend dat hij maar ongeveer 9gr koffie gebruikt en er 45gr uit haalt en dat espresso noemt.. met een ratio van 1:5 is dat toch zeker lungo gebied. Maargoed dat is maar terminologie, ik betwijfel ook of er ergens met 9 bar water door de koffie heen gedrukt wordt.
De cijfers an sich zeggen niet zoveel; maar de espresso range voor alle bonen beperkt zich grofweg maar tot zo'n 2 hele getallen (bijv. tussen de 2 en 4). Zulke grote stappen zet je alleen als je van hele oude donkere bonen gaat naar hele lichte verse bonen. Als je altijd medium drinkt en iedere maand verse bonen koopt, dan zullen die verschillen klein blijven.
:strip_exif()/f/image/H7cC3sufWQqAM5PUMyZkq2XG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was eergisteren jarig en kreeg van mijn broer en zus deze naked portafilter voor mijn verjaardag. Geeft wel mooie plaatjes zo
Alleen word het nu wel steeds verleidelijker om die walnoothout set voor de MaraX te kopen want dat ziet er wel mooier uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Ozzie op 23-02-2022 11:47 ]
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Nespresso noemt 5gr in 40gr uit ook nog espresso, en dat vond ik ooit nog best lekker ook.RvdH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:32:
[...]
Ik ga nog eens de maling op standje 1 proberen, ik ging er eigenlijk vanuit dat 12 de fijnste stand zou zijn (met de klok mee) maar blijkbaar is dat volgens de handleiding niet zo. Ik vond het ook best opvallend dat hij maar ongeveer 9gr koffie gebruikt en er 45gr uit haalt en dat espresso noemt.. met een ratio van 1:5 is dat toch zeker lungo gebied. Maargoed dat is maar terminologie, ik betwijfel ook of er ergens met 9 bar water door de koffie heen gedrukt wordt.
Inderdaad. Heb wel vaker gezegd dat ik voor een nieuwe zak gewoon mijn oude maalgraad en doorlooptijd aanhoud, en even kijk hoeveel er uit komt.Ypuh schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:41:
De cijfers an sich zeggen niet zoveel; maar de espresso range voor alle bonen beperkt zich maar tot zo'n 2 hele getallen (bijv. tussen de 2 en 4). Zulke grote stappen zet je alleen als je van hele oude donkere bonen gaat naar hele lichte verse bonen. Als je altijd medium drinkt en iedere maand verse bonen koopt, dan zullen die verschillen klein blijven.
Voor de zekerheid gebruik ik een wat groter kopje, maar meestal scheelt het zo weinig dat het prima in een gewoon espressokopje had gekund, en hoef ik vaak zelfs niks bij te stellen. Helemaal als het van dezelfde brander komt.
@RvdH de bellow (en singe dose hopper (ander model)) heb ik besteld via Etsy. Is verzonden uit Duitsland (Dusseldorf dacht ik).vinpower schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:38:
Die bellow is volgens mij juist het essentieelst voor single dosing
Ik heb zelf de Specialita met single dose mod.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ligt aan je doel, ik denk dat als het doel uitsluitend is gewicht in = gewicht uit, en niet meer klooien met timers, dat het prima zonder kan. Denk dat de variatie daar klein genoeg voor is.vinpower schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:38:
Die bellow is volgens mij juist het essentieelst voor single dosing
Maar als je retentie wilt minimaliseren, en/of regelmatig van bonen wilt wisselen, dan moet je wel.
Zo hoort de workflow ook te zijn, veel meer echt niet. Ik heb hier een Specialita staan, en qua werkwijze is dat denk ik vergelijkbaar aan de Faustino. Wegen doe ik af en toe, met name een paar malingen na het openen van een nieuwe zak bonen. Hooguit een keer extra. Dat kan betekenen dat er soms een paar miligrammen extra of te weinig in het bakje liggen; het zij zo. Dat proef je echt niet.RvdH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:29:
Met een druk op de knop malen, ervanuit kunnen gaan dat er 18gr in de basket is gekomen, even WDT eroverheen, stampen en de koffie zetten.
Top! Gefeliciteerd nogOzzie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:44:
[Afbeelding]
Ik was eergisteren jarig en kreeg van mijn broer en zus deze naked portafilter voor mijn verjaardag. Geeft wel mooie plaatjes zoVind het tampen ook wat makkelijker gaan omdat ik heb veel beter recht kan leggen. Dus nu lekker oefenen met deze en dan toepassen op de normale portafilter
Alleen word het nu wel steeds verleidelijker om die walnoothout set voor de MaraX te kopen want dat ziet er wel mooier uit.
Ik weet niet hoe het bij de Mara X zit, maar bij de Lelit Bianca is recht tampen super eenvoudig. Als je de portafilter op het aanrecht zet, is de filter namelijk perfect waterpas (mits je aanrecht dat ook is
Maar als je single-doset doe je het zo niet he. Dan weeg je x gram bonen en die gooi je er in. Die zouden er ook weer grotendeels moeten uitkomen als je maler niet te veel retentie heeft. En daar zou de bellows dan weer kunnen bij helpen.RvdH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:29:
Ik denk dat als die timer straks met de andere maalschijven wél weer accuraat is.. ik dan toch liever weer de grote hopper erop zet. Die hele workflow is voor overdag toch wat fijner. Met een druk op de knop malen, ervanuit kunnen gaan dat er 18gr in de basket is gekomen, even WDT eroverheen, stampen en de koffie zetten.. Is toch handiger dan druk op de knop, wegen, nog wat erbij malen, wegen, nog wat erbij malen, wegen, met een lepeltje het teveel gemaalde weer eraf halen, wegen.. etc etc.
Ik krijg net een mail dat er weer workshops zijn:RvdH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:14:
Barista cursus stond/staat zeker in de planningThuis of ergens anders maakt niet zoveel uit, ik had https://www.kbc-arnhem.nl...n-opleidingen/#trainingen gevonden maar die hebben nog geen nieuwe data aangekondigd ivm Corona. Hopelijk snel
Ik vraag me alleen wel af of de basis nog veel toevoegt aan mijn praktijkervaringOp de volgende zaterdagen zijn er weer workshops:
(van 13.30 tot 16.30 uur):
19 Maart
2, 9, 23 en 30 April
7, 14, 21 en 28 Mei
11, 18 en 25 Juni
2 en 9 Juli
Zo doe ik het ook gewoon inderdaad ja. ~18 gram erin, dan moet er ook ongeveer zoiets uitkomen. Dat kleine beetje retentie neem ik wel voor lief. Ik heb het niet gemeten, maar zal vast elke keer ongeveer hetzelfde zijn.Annun schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:30:
[...]
Maar als je single-doset doe je het zo niet he. Dan weeg je x gram bonen en die gooi je er in. Die zouden er ook weer grotendeels moeten uitkomen als je maler niet te veel retentie heeft. En daar zou de bellows dan weer kunnen bij helpen.
Ik hoop trouwens dat die Eureka Mignon Oro hopper+bellows ook los beschikbaar komt. Die zou ik wel mooi vinden op mijn Specialita.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Die heb ik ook gekregen.. je zou bijna denken dat ze het topic volgencryptapix schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:06:
[...]
Ik krijg net een mail dat er weer workshops zijn:
[...]
Ik vraag me alleen wel af of de basis nog veel toevoegt aan mijn praktijkervaringEr is ook een cursus voor gevorderden.
Misschien is er iemand bij je in de buurt in dit topic die je een uurtje wil helpen?RvdH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:11:
[...]
Die heb ik ook gekregen.. je zou bijna denken dat ze het topic volgenEn hier dezelfde twijfel. Hoewel ik pas 1,5 maand praktijkervaring heb. Wellicht is het toch niet zo'n slecht idee, eerst ff de basis goed krijgen, of in elk geval de bevestiging dat je de basisdingen onder de knie hebt..
Ben zelf verre van expert maar kan inmiddels wel een bakkie zetten. Als iemand hier in de buurt hulp nodig heeft zou ik best even willen helpen
[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 23-02-2022 16:00 ]
Ik woon wel in de buurt van @RvdH en wil hem best wel helpen, maar ook ik zit net de vraag of ik de basis voldoende onder de knie heb. Dat zou je wel denken na 1 jaar, maar wellicht valt er toch nog veel meer te leren (of wellicht begrijpen418O2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:50:
[...]
Misschien is er iemand bij je in de buurt in dit topic die je een uurtje wil helpen?
Ben zelf verre van expert maar kan inmiddels wel een bakkie zetten. Als iemand hier in de buurt hulp nodig heeft zou ik best even willen helpen
Wat mij nu wel frustreert is dat ik (volgens mijn weegschaal) hetzelfde aantal gram weeg maar dat bij kopje 1 de koffie net iets te snel doorloopt (17 gr in, 34 gram in 23 seconden) en kopje 2 de machine compleet choked (alsof de maalgraad veel te fijn is). Ook hier ga ik uit van 17gr in (volgens de weegschaal).
Workflow is:
- portafilter wegen/op nul zetten
- malen tot 17 gram;
- met een fake OCD tool de koffie verdelen;
- tampen;
- espresso zetten.
Heeft iemand suggesties? Ik zelf heb het idee dat mijn weegschaal niet zuiver genoeg is waardoor je ongemerkt een verkeerde weging doet.
Ik zou af en toe gewoon iets eenvoudiger (zonder steeds te wegen) consistenter espresso willen kunnen zetten..
Gebruik je wel een precisie weegschaal, dus die per 0,01 gram weegt?DanielvdMark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:45:
Ik heb mijn Gaggia Classic Pro met Eureka Mignon manuele nu bijna 1,5 jaa maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik uit de losse pols een espresso kan zetten. Ik weeg de koffie uit de maler en ik weeg de output uit de machine en dat gaat soms goed, soms niet.
Wat mij nu wel frustreert is dat ik (volgens mijn weegschaal) hetzelfde aantal gram weeg maar dat bij kopje 1 de koffie net iets te snel doorloopt (17 gr in, 34 gram in 23 seconden) en kopje 2 de machine compleet choked (alsof de maalgraad veel te fijn is). Ook hier ga ik uit van 17gr in (volgens de weegschaal).
Workflow is:
- malen tot 17 gram;
- tampen;
- espresso zetten.
Heeft iemand suggesties? Ik zelf heb het idee dat mijn weegschaal niet zuiver genoeg is waardoor je ongemerkt een verkeerde weging doet.
Ik zou af en toe gewoon iets eenvoudiger (zonder steeds te wegen) consistenter espresso willen kunnen zetten..
https://www.normcorewares...-loaded-tamper-upgrate-v4
Een precisie weegschaal zou imo niet echt nodig moeten zijn. Zolang je niet meer in je basket doet dan maximaal aangegeven zit het wel goed. Vermits je op dezelfde manier distribueerd en tampt. Maar recht en consistent rampen met dezelfde kracht is nog wel een ding (en daar ben ik ook niet per se goed in, vandaar de level tamper)
En een WD tool/rake kan ook helpen @DanielvdMark
[ Voor 69% gewijzigd door 418O2 op 23-02-2022 23:21 ]
0,1gr nauwkeurigheid is prima.
[ Voor 27% gewijzigd door defusion op 23-02-2022 23:38 ]
Ik lees ook veel dat de kracht waarmee je tampt niet uit zou maken, maar idd toen de koffie niet doorliep en ik daarna opnieuw begon en na het verdelen heel lichtjes had getampt liep de koffie wel door.418O2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:11:
En hoe tamp je? Dat maakt echt veel uit. Ik heb zelf net een level tamper gekocht om het giswerk er uit te halen
https://www.normcorewares...-loaded-tamper-upgrate-v4
Een precisie weegschaal zou imo niet echt nodig moeten zijn. Zolang je niet meer in je basket doet dan maximaal aangegeven zit het wel goed. Vermits je op dezelfde manier distribueerd en tampt. Maar recht en consistent rampen met dezelfde kracht is nog wel een ding (en daar ben ik ook niet per se goed in, vandaar de level tamper)
En een WD tool/rake kan ook helpen @DanielvdMark
De frustratie is bij mij dus dat ondanks ik het gevoel heb niets anders te doen dan anders, de ene keer een acceptabele espresso heb en de andere keer de machine totaal chocked 😖
De standaard double basket van de Gaggia. Die zou 18 gram aan moeten kunnen ( maar ik meet nu zelf af op 17gr)418O2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:41:
Maar als zijn basket 18 aan kan dan zou het toch gewoon goed moeten gaan? Wat voor basket gebruik je?
Dan zou een weegverschil niet veel moeten uitmaken, tenzij dat ding echt heeeeel veel afwijkt.DanielvdMark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:43:
[...]
De standaard double basket van de Gaggia. Die zou 18 gram aan moeten kunnen ( maar ik meet nu zelf af op 17gr)
Een precisieweegschaal maakt dan zeker wel uit.418O2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:45:
[...]
Dan zou een weegverschil niet veel moeten uitmaken, tenzij dat ding echt heeeeel veel afwijkt.
Als je 18g wil met een gewone weegschaal (die op 1g nauwkeurig weegt), ligt de waarheid tussen 17,51 en 18,49g.
Als je telkens op de uitersten van deze range zit gaat je doorlooptijd ook fluctueren.
Bij een precisieweegschaal is de foutmarge veel kleiner (tussen 17,96 en 18,04g), wat tot een consistentere hoeveelheid in je basket - en dus doorlooptijd - moet leiden.
Het is goed mogelijk dat de temperatuur hoger is bij het tweede kopje, dat kan de doorlooptijd ook beïnvloeden.DanielvdMark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:45:
Ik heb mijn Gaggia Classic Pro met Eureka Mignon manuele nu bijna 1,5 jaa maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik uit de losse pols een espresso kan zetten. Ik weeg de koffie uit de maler en ik weeg de output uit de machine en dat gaat soms goed, soms niet.
Workflow is:
- malen tot 17 gram;
- tampen;
- espresso zetten.
Andere mogelijkheid is dat je wat retentie hebt in je maler waardoor het eerste kopje met gedeeltelijk niet vers gemalen koffie wordt gezet.
[ Voor 5% gewijzigd door Tinkerer84 op 24-02-2022 09:55 ]
Op een honderste van een gram zie ik niet echt de toegevoegde waarde, maar ik zou wel kijken naar een weegschaal die op een tiende gram nauwkeurig is. Ik heb ook een weegschaal die op grammen afweegt en als ik die check op mijn koffieweegschaaltje is 18 gram alles tussen 17,5 en 18,8DanielvdMark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:11:
Nee, de weegschaal waarmee ik de input weeg, meet alleen hele grammen. Ik vermoed dat die onderdeel van het probleem is en dat afwijking soms meer is dan 1 gram.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
+1 voor een weegschaal die 0,1 gram nauwkeurig is.DanielvdMark schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:11:
Nee, de weegschaal waarmee ik de input weeg, meet alleen hele grammen. Ik vermoed dat die onderdeel van het probleem is en dat afwijking soms meer is dan 1 gram.
Heb je al een IMS bakje? Anders is dat ook nog een tip. Verder is een Naked Portafilter wel een aanrader om wat meer te zien wat er gebeurd (weet niet of je die al hebt). Soms heb je channeling die je niet goed ziet in een gewone portafilter en is je volgende shot zonder channeling maar daardoor super lang.
Ik heb nog geen IMS bakje (of IMS showerscreen) en een Naked Portafilter staat ook nog wel op mijn lijstje. Mijn eerste prioriteit is voor nu meer consistentie krijgen in mijn espresso's. Als ik consistent espresso kan maken, kan ik af en toe ook gewoon zonder weegschaal e.d. aan de gang (mijn vrouw vindt het nog steeds gek/belachelijk dat dit niet lukt
Ik ga nu kijken naar een andere weegschaal.
https://www.koffiewarenhu...efrex-precisie-weegschaalDanielvdMark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:23:
Thanks allemaal voor de tips.
Ik heb nog geen IMS bakje (of IMS showerscreen) en een Naked Portafilter staat ook nog wel op mijn lijstje. Mijn eerste prioriteit is voor nu meer consistentie krijgen in mijn espresso's. Als ik consistent espresso kan maken, kan ik af en toe ook gewoon zonder weegschaal e.d. aan de gang (mijn vrouw vindt het nog steeds gek/belachelijk dat dit niet lukt).
En wat is een "fake OCD tool" waarmee je je koffie verdeelt?
headout schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:50:
Een naked PF lijkt me persoonlijk meer van waarde en prioriteit dan een weegschaaltje die wel of niet die 0,1 gram meet. My 2 cents (of 0,2 cents, zo u wenst).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hRr1J6UcNZb9Q2YuoMlLWIkG.jpg?f=user_large)
een koffieverdeler maar dan niet van OCD maar een ander merk.
[ Voor 3% gewijzigd door DanielvdMark op 24-02-2022 12:03 ]
Ik zou juist eerder zeggen andersom. Een naked PF is leuk en ziet er mooi uit maar een weegschaal zodat je elke keer dezelfde hoeveelheid koffie in je PF kan doen is veel belangrijker bij consistent elke keer goede shots pullen.headout schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:50:
Een naked PF lijkt me persoonlijk meer van waarde en prioriteit dan een weegschaaltje die wel of niet die 0,1 gram meet. My 2 cents (of 0,2 cents, zo u wenst).
Als je een naked PF vooral beschouwt als leuk en mooi, mis je het punt van een naked portafilter. Als ik iedere keer tot op de 0,1 gram nauwkeurig in de basket stop, en daarna het tampen compleet verprutst, ga ik dat zonder naked PF never nooit zien, maar uiteindelijk wel proevenOzzie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Ik zou juist eerder zeggen andersom. Een naked PF is leuk en ziet er mooi uit maar een weegschaal zodat je elke keer dezelfde hoeveelheid koffie in je PF kan doen is veel belangrijker bij consistent elke keer goede shots pullen.
Het is niet dat ik de waarde van een weegschaal niet zie (die is er wel degelijk), maar qua prioritering zou een naked mijn voorkeur hebben als ik het verhaal van @DanielvdMark zo lees.
Alleen goed leren tampen kan net zo goed met een normaal portafilter, je heb alleen iets minder zicht op wat er gebeurt. Maar je kan nog steeds gewoon de doorlooptijd, gewicht in, gewicht uit meten. Goed afwegen kan niet zonder weegschaal.headout schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:14:
[...]
Als je een naked PF vooral beschouwt als leuk en mooi, mis je het punt van een naked portafilter. Als ik iedere keer tot op de 0,1 gram nauwkeurig in de basket stop, en daarna het tampen compleet verprutst, ga ik dat zonder naked PF never nooit zien, maar uiteindelijk wel proeven
Het is niet dat ik de waarde van een weegschaal niet zie (die is er wel degelijk), maar qua prioritering zou een naked mijn voorkeur hebben als ik het verhaal van @DanielvdMark zo lees.
Begrijpelijk idd. IMS bakje zorgde bij mij wel voor meer consistente espresso's, vandaar dat ik hem noemde.DanielvdMark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:23:
Thanks allemaal voor de tips.
Ik heb nog geen IMS bakje (of IMS showerscreen) en een Naked Portafilter staat ook nog wel op mijn lijstje. Mijn eerste prioriteit is voor nu meer consistentie krijgen in mijn espresso's. Als ik consistent espresso kan maken, kan ik af en toe ook gewoon zonder weegschaal e.d. aan de gang (mijn vrouw vindt het nog steeds gek/belachelijk dat dit niet lukt).
Geen enkele koffieverdeler, OCD of welk merk ook, werkt zo goed als een (veel goedkopere) WDT tool.DanielvdMark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:02:
[...]
[Afbeelding]
een koffieverdeler maar dan niet van OCD maar een ander merk.
Die koffieverdelers raken alleen de bovenste laag aan van de gemalen koffie en kunnen juist extra channeling veroorzaken.
https://www.baristahustle...s-distribution-technique/
https://www.reddit.com/r/...tribution_tools_worth_it/
https://socraticcoffee.co...solved-solids-extraction/
Dat is het gevaar van een forum. Zoveel mensen zoveel meningen418O2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:00:
Conclusie, je moet een bottomless filter, precisieweegschaal met timer, WDT tool en twaalf soorten specialty koffie met verschillende brandingen halen en dan komt het goed!
Liefst ook nog een machine van 3.000 euro en een maler van 2.000 euro418O2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:00:
Conclusie, je moet een bottomless filter, precisieweegschaal met timer, WDT tool en twaalf soorten specialty koffie met verschillende brandingen halen en dan komt het goed!
Al met al is dit nog geen slecht advies418O2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:00:
Hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten, met €100 aan accessoires ben je al een flink stuk op weg. Als je kijkt naar de machines die hier voorbij komen zou dat geen probleem mogen zijn. Dat mensen dan vervolgens weer weegschalen van €300, tampers van €180 en WDT tools van €295 uit gaan zoeken zijn ze zelf bij, maar maakt de koffie niet per se beter.
Order annuleren en elders bestellen dus maar. Gourmet green is een mooie kleur, maar ook niet zo mooi dat ik er nog maar eens een maand op wil wachten.
Dus nu blijft de vraag: wil ik een Specialita of een XL? Nog even over nadenken...
Een naked PF is om te zien of je resultante van koffie, water, druk verdeling etc. goed is. je weegschaal is onontbeerlijk in die fase. Je krijgt zonder weegschaal een naked PF wat waarschijnlijk je hele keuken gaat sproeien. Wat mij betreft nee dusheadout schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:50:
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Volgens mij zeg ik nergens dat een weegschaal niet van waarde is, of dat je zonder kan.Ravhin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:24:
[...]
Een naked PF is om te zien of je resultante van koffie, water, druk verdeling etc. goed is. je weegschaal is onontbeerlijk in die fase. Je krijgt zonder weegschaal een naked PF wat waarschijnlijk je hele keuken gaat sproeien. Wat mij betreft nee dus
Gebruikt, via BVA veilingen te koop.
Zal vermoedelijk wel een service beurtje nodig hebben.
Plus een schoonmaakbeurt aan de buitenkant.
Je moet hem wel ophalen in Deurne, dus daar ergens in de buurt wonen.
Verder blijft het afwachten of er niet teveel opgeboden wordt.
Prijs staat nu al op €480.
https://www.bva-auctions..../lot/62856/18738507?pid=0
:strip_exif()/f/image/WSBvg3Wjc6BNiVryYNbRRsyH.jpg?f=fotoalbum_large)
1gr meer koffie in de portafilter (22 ipv 21) zorgt voor een flinke reductie van de output. (Ca 30 ipv 45) in een doorlooptijd van 25sec
[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 24-02-2022 18:37 . Reden: Incorrect gewicht leeg kopje gebruikt. Gecorrigeerd. ]
Als het for science is: hoeveel metingen heb je gedaan en wat was hierbij je foutmarge?defusion schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:30:
For science:
1gr meer koffie in de portafilter (22 ipv 21) zorgt voor een flinke reductie van de output. (Ca 30 ipv 45) in een doorlooptijd van 25sec
Ik ook niet maar er zijn wellicht Tweakers die dit wel aandurven en handig genoeg zijn om eventueel zelf onderhoud uit te voeren. Het gaat om een gebruikt maar werkend apparaat.418O2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:29:
Die loopt nog wel even en de prijs loopt vast nog goed op. En je hebt geen idee wat je koopt. Ik zou het niet aandurven.
De staat waarin deze verkeerd is inderdaad onbekend.
Er is een kijkdag dus als je in de buurt woont kan het de moeite waard zijn om eerst te gaan kijken.
Er is nog wel een escape om een miskoop te voorkomen en dat is het herroepingsrecht.
Retourneren?
Dit betreft een online veiling met wettelijk herroepingsrecht. Dat betekent dat je een aankoop binnen 14 dagen na ontvangst mag retourneren. Bekijk de "mijn leveringen" pagina van je account voor meer informatie. De retourkosten zijn voor eigen rekening en je bent zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van de zaken.
Wat is hier de huidige stand, is er nog interesse? Ik ben best bereid dit te organiseren, maar ik weet niet of er genoeg tweakers zijn die zin en tijd hebben.vinpower schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:22:
Mij lijkt het nog steeds een leuk idee om een meet met Tweakers van dit topic te hebben. Lekker praten over koffie en koffie gear! Geen idee hoe, wat en wanneer. Maar ik wil toch even jullie interesse peilen!
Poll: Heb jij interesse in een Tweakers Koffie-meet? (na Covid)
• Ja
• Nee
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
PM me maar wat jouw eerste gedachten zijn voor de meet.
Als ik mijn plan klaar heb stuur ik je een pm @vinpower
Om maar meteen een goede maler te hebben bij Freek van frekko.nl langsgegaan om een DF64/G-iota te kopen. Echt een aanrader om daar langs te gaan als je er iets wil kopen. Beetje ouwehoeren over koffie met een bakje espresso van door hem gebrande bonen. Erg leuk.
:strip_exif()/f/image/7GtQkBEf8NRygSK1ZWyg4WPo.jpg?f=fotoalbum_large)
Set up nu compleet dus! Wellicht slaat ooit de upgradedrang weer toe, maar voor nu helemaal tevreden met wat ik heb. De PID geeft de brew temperature aan, wat apart is voor een HX machine maar las op internet dat dit erg nauwkeurig is. Mede door de actief verwarmde groep.
Alleen me nog even verdiepen in water voor de machine zodat het onderhoud wat makkelijker is.
Aha, heb jij die Bezzera gekocht!Koets89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:02:
Nadat een tijd geleden mijn maler kapot ging, het met een Baratza Encore gedaan en dus voornamelijk filterkoffie gedronken (Clever Dripper) ipv espresso. Vervolgens de Breezy retourkansjes in de gaten gehouden op Ebay (zelfde als bol.com, maar met actuele foto's) en zo na het verkopen van mijn Quick Mill een Bezzera Crema PID gekocht met alleen een kras in de beschermfolie.
Om maar meteen een goede maler te hebben bij Freek van frekko.nl langsgegaan om een DF64/G-iota te kopen. Echt een aanrader om daar langs te gaan als je er iets wil kopen. Beetje ouwehoeren over koffie met een bakje espresso van door hem gebrande bonen. Erg leuk.
[Afbeelding]
Set up nu compleet dus! Wellicht slaat ooit de upgradedrang weer toe, maar voor nu helemaal tevreden met wat ik heb. De PID geeft de brew temperature aan, wat apart is voor een HX machine maar las op internet dat dit erg nauwkeurig is. Mede door de actief verwarmde groep.
Alleen me nog even verdiepen in water voor de machine zodat het onderhoud wat makkelijker is.
Ik heb deze gezien voor een mooie prijs maar opeens was hij ook weg.
Het is ook een wat apart model, een Crema met PID.
Hoe dan ook moet dit een goede halfautomaat dacht ik zo.
hahaha ja, echt een fantastische tip dat Breezy, thanks! En op Ebay dus duidelijk wat de schade was en dat de foto op bol.com de verkeerde was (was zonder PID).HoppyF schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:13:
[...]
Aha, heb jij die Bezzera gekocht!![]()
Ik heb deze gezien voor een mooie prijs maar opeens was hij ook weg.
Het is ook een wat apart model, een Crema met PID.
Hoe dan ook moet dit een goede halfautomaat dacht ik zo.
Klopt, had ik ook gezien.Koets89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:18:
[...]
hahaha ja, echt een fantastische tip dat Breezy, thanks! En op Ebay dus duidelijk wat de schade was en dat de foto op bol.com de verkeerde was (was zonder PID).
Ebay (Breezy returns) plaatst daar ook vaak fouten.
Omschrijvingen die van een ander model zijn dan het werkelijk is.
Foto’s van het model maken meestal wel duidelijk waar het om gaat.
De schade is vaak gering en soms niet eens aanwezig.
Denk dat je een goede aankoop hebt gedaan.
Ik weet niet veel van halfautomaten maar las wel dat de Crema een elektrisch verwarmde zetgroep heeft.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1