Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:03
Zuur doet mij vermoeden dat iets in de instellingen niet goed staat. Supermarkt koffie zit eerder aan de bittere kant van het spectrum. Zuur ga je met (verse) bonen zonder de instellingen aan te passen niet oplossen lijkt me?

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 15-02-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:17
goldmemberf1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:09:
[...]

Americano zullen we eens proberen voor m'n vriendin :) Wat is dan het resultaat van een fijnere maalgraad?

[...]

Begrijp ik je goed dat een light roast in de basis meer zure tonen heeft? Ik was juist altijd in de veronderstelling dat die milder en zoeter zou smaken.
Zoeter wel, ja, maar altijd met ook een zuurtje, de beste brandingen voor hen die zuurtjes niet hoeven zitten net op die grens van branding waar je het zoet nog proeft en het zuur net aan kwijt bent.
De Koepoort heeft er een aantal, vond ik prima brandingen tegen aantrekkelijke prijzen.
Donkere brandingen neigen weer meer naar te bitter (hele donkere brandingen, te herkennen aan de olie glans op de bonen). Voor lichte brandingen heb je hogere temperaturen nodig om ook de bitterstoffen mee te krijgen die je koffie een mooie ronde smaak geven, te koud, te zuur, te heet, te bitter om het simpel te schetsen.

Overigens ben ik het met @Ypuh eens dat een volautomaat eigenlijk nauwelijks last van te zure koffie zou mogen hebben, graaf eens in de menu' s naar op welke temperatuur ie staat? Of beter meet eens wat ie aan graden C uitspuugt, ik vermoed dat er inderdaad ergens iets mis is.

[ Voor 12% gewijzigd door RoosW op 15-02-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:27
[...]

Americano zullen we eens proberen voor m'n vriendin :) Wat is dan het resultaat van een fijnere maalgraad?
Minder zure tonen uit je koffie ;) Zoek maar even naar het espreso kompas als je meer wil weten over dit onderwerp.
Begrijp ik je goed dat een light roast in de basis meer zure tonen heeft? Ik was juist altijd in de veronderstelling dat die milder en zoeter zou smaken.
Dat begrijp je goed. Hitte breekt de zuurgraad af. Maar je hebt ook minder zure light roast en zuurdere donkerdere roast. Het ligt eraan hoeveel zuur er in de groene boon zit voordat die geroast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 09:50
goldmemberf1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:48:
Hola!

Weer een koffien00b hier, die onlangs een Jura E6 heeft aangeschaft. Is dat vloeken in de kerk hier, een volautomaat?

Hoe dan ook: de koffie kan me nog niet echt bekoren. De bonen die ik tot dusver heb geprobeerd zijn echt veel en veel te zuur, een toon die ik helemaal niet waardeer in koffie (terwijl ik ontzettend van ingelegd eten en zuren etc houd). Hebben jullie nog tips voor goede bonen, liefst in de supermarkt te halen?
Verder ook benieuwd of er nog tips zijn voor de maalgraad en aromalevel.

Mijn vriendin is trouwens ook niet echt fan van de koffie. Nu was ik benieuwd of er een manier is om volautomaat koffie wat meer te laten smaken als filterkoffie. Ik vind espresso heerlijk, maar eigenlijk vind ik filterkoffie lekkerder dan de Lungo (of wat is het?) die uit een volautomaat komt. Maar om nou een apparaat van 80 euro naast een apparaat van 900eu te zetten... :D
Heb hier een Jura E8 en ik herken je klacht niet.
Ik heb hier vers gebrande koffiebonen maar ook wel horeca (soort supermarkt) koffiebonen gehad maar die zijn niet zuur eerder wat bitter aan de hand hoe ze gebrand zijn.

Welke koffiebonen heb je geprobeerd?
Kijk even naar de maalstand van de maler en de sterkte die je in het profiel hebt staan.
De watertemperatuur is ook wel te veranderen maar meestal staat deze wel goed in de gekozen profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-07 06:28
[...]

[...]

Heet een caffe barista op je E6. Eventueel meer water toevoegen.
Ik heb er nu nog Lavazza qualita d’oro in zitten, prima Bakkie met supermarkt bonen. Bijna op en dan gaan voor het eerst de yellow bourbon van brandzaak erin hier :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-07 22:52
ExiZTeNcE schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:01:
[...]

Bijna op en dan gaan voor het eerst de yellow bourbon van brandzaak erin hier :-)
Persoonlijke favoriet voor dagelijks gebruik, goed voor een mooie prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:21
Wat zijn de prijzen van de koffie bij Koepoort laag! Je wilt bijna meteen alles bestellen. Mensen hier tevreden over de kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02:04
vinpower schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:39:
Wat zijn de prijzen van de koffie bij Koepoort laag! Je wilt bijna meteen alles bestellen. Mensen hier tevreden over de kwaliteit?
Ik ben nog met het proefpakket bezig, ik ben erg te spreken over de Ethiopië Sidamo en de Myanmar voor espresso. Alleen de Michiel de Ruyter huisblend vind ik maar matig, veel te donker gebrand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 13:46
Onlangs een proefpakket besteld. Ik drink momenteel voornamelijk filterkoffie (clever dripper) en de Cuba vond ik erg tegenvallen. Wellicht onbewuste associatie, maar had soms echt het gevoel alsof ik een sigaar aan het drinken was haha. Nu de Oeganda aan het drinken en die bevalt me goed. Toevallig daar wel een espresso mee gezet en dat was ook zeker niet verkeerd.

Bonen wat lichter gebrand dan brandzaak en fascino lijkt het. Dat ik een boon niet lekker vind zegt niks over de kwaliteit natuurlijk. Denk namelijk dat dat wel goed zit. Het is geen specialty coffee, maar daar is de prijs ook wel naar. Denk dat ik eerder hier weer zal bestellen dan bij fascino. Helemaal nu ze mijn favoriet de Peru Tunki hebben vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
Ohjah Cubaanse koffie. Die had ik wel eens bij brandzaak besteld. Man man, alsof je oude sigaar aan het eten was. Dat is de enige keer dat ik een zak bonen heb weggegooid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik heb het proefpakket nu bijna op, ze branden om en nabij net zo donker als brandzaak, al bespeur ik bij de meeste bonen van hen nog wel het zoetje dat ik bij Brandzaak meestal niet vind.
Tinkerer84 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Ik ben nog met het proefpakket bezig, ik ben erg te spreken over de Ethiopië Sidamo en de Myanmar voor espresso. Alleen de Michiel de Ruyter huisblend vind ik maar matig, veel te donker gebrand.
Yep ik heb dezelfde ervaringen. De Ethiopische Mocca bonen waren ook erg lekker, al was het lastig dat ik die (mede door het donkere branden) echt rond de 87C moest zetten ipv mijn standaard 91-92C om niet te bitter en vlak te worden.
Op zich is het prima koffie, al zou nog net een tandje lichter mijn preferentie wezen.
De Michiel de Ruyter heb ik nu de laatste bonen van staan, matig, te donker inderdaad, van de 5 echt de minste. Nog steeds een drinkbare bak, maar echt geen feestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
vinpower schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:53:
Ohjah Cubaanse koffie. Die had ik wel eens bij brandzaak besteld. Man man, alsof je oude sigaar aan het eten was. Dat is de enige keer dat ik een zak bonen heb weggegooid :p
Ah, lag dus niet aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 12:54
vinpower schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:53:
Ligt er een beetje aan denk ik, iets met regel en uitzondering. Van mijn tripje naar Cuba zelf ook bonen meegenomen (van een lokale permacultuur boer. Moet eerlijk zeggen dat deze na malen prima over de percolator ging.

Maar nogmaals, grote kans dat de standaard Cuba boon voornamelijk hierheen kan komen voor marketing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ben nu bij de laatste zakjes van de 2kg. De prijs staat wel in verhouding met wat je krijgt. Eén zakje vond ik echt smerig en naar as smaken (de Peru), dat beloofde weinig goeds voor de rest maar viel gelukkig mee.

Heb nu de Malabar die wel echt anders proeft (pittiger). De koffie uit Honduras vond ik de lekkerste van de 5. De Sidamo beviel ook wel en de Myanmar heb ik nog liggen. Zou dan nog op een respectabele 3 uit 5 kunnen komen, maar dat ene zakje met verbrande bonen heeft het wel een beetje verpest. Als het een kilozak geweest was had ik hem weggedonderd.

Zou net als @Koets89 toch ook eerder weer bij Koepoort bestellen dan bij Fascino.

[ Voor 22% gewijzigd door Ypuh op 16-02-2022 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waar bij andere branders de "gratis" verzending verdisconteerd wordt in de prijs, is dat bij koepoort niet zo. Dat maakt het prijsverschil met bijv fascino en brandzaak wat kleiner.

Een hele tijd terug eens een kilo besteld, maar die was zo licht gebrand dat je het groene er nog aan proefde heb ik het idee.

Later heb ik gehoord dat ze op basis van feedback donkerder zijn gaan branden, maar dat het juist weer te donker was.

Recent een paar naturals besteld (3 stuks), maar vind ze niet heel bijzonder (voor natural bonen). Maar voor de prijs prima spul en nu wel prima branding.

Zijn wel nog lerende op de vlak denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 19:13
Ypuh schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:54:
Als ze aangeven 'filter' als roast, drinken jullie deze dan ook gewoon als espresso?

Heb wel eens begrepen dat filter doorgaans iets lichter gebrand is, maar branders als Friedhats bieden beide aan voor dezelfde boon. Zou je dan niet juist een keer de lichtste willen proberen als espresso?
Ik neem meestal espresso roast als die er is, en filter als die er niet is, om espresso te zetten dus. Ben het eens met wat eerder is gezegd, lichte roast is vaak wat gevoeliger qua maalgraad en zetten. Bij espresso branding is de extractie makkelijker.

Over het algemeen zijn de espresso brandingen van bijv. Friedhats ook niet heel donker maar fijn voor espresso. Als hij wel te donker is / smaakt dan zou ik daarna de filter idd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
defusion schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:11:
Waar bij andere branders de "gratis" verzending verdisconteerd wordt in de prijs, is dat bij koepoort niet zo. Dat maakt het prijsverschil met bijv fascino en brandzaak wat kleiner.

Een hele tijd terug eens een kilo besteld, maar die was zo licht gebrand dat je het groene er nog aan proefde heb ik het idee.

Later heb ik gehoord dat ze op basis van feedback donkerder zijn gaan branden, maar dat het juist weer te donker was.
Klopt wel, ze zijn wat donkerder gaan branden omdat het dan over het algemeen wat makkelijker zetten is.
Wel jammer, kwam er altijd graag (nog steeds wel voor een kletspraatje), maar vind de koffie voor mijn smaak nu wat te donker gebrand.

Over het algemeen zijn de koffies die ze hebben wel allemaal fair trade en specialty, vaak met behoorlijk hoge cupping scores.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vraagje aan de Jura (E8/EB) eigenaren… Bij een kopje espresso gebruikt de machine het P.E.P. systeem, wat ook duidelijk te zien/horen/proeven is als je een espresso maakt. Maar bij een cappuccino lijkt de machine P.E.P. niet te gebruiken? Maar een cappuccino wordt toch gemaakt met een espresso, dus ik vraag me af waarom dan geen P.E.P. wordt gebruikt?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:35

Kraz

Saving the world

Mocht er nog iemand gebruik van willen maken;
10% koffie bij je bestelling bij Keen Coffee

Ik kreeg deze via de mail omdat ik al even niets meer hij ze heb besteld. Ze zijn over mijn (psychologische) grens van 35 euro/Kg heen gegaan. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 38% gewijzigd door Kraz op 16-02-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:59:
Vraagje aan de Jura (E8/EB) eigenaren… Bij een kopje espresso gebruikt de machine het P.E.P. systeem, wat ook duidelijk te zien/horen/proeven is als je een espresso maakt. Maar bij een cappuccino lijkt de machine P.E.P. niet te gebruiken? Maar een cappuccino wordt toch gemaakt met een espresso, dus ik vraag me af waarom dan geen P.E.P. wordt gebruikt?
Het geluid tijdens het bereiden van een espresso is inderdaad anders dan bv een cappuccino.
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het verschil te maken heeft met het volume.
Een espresso wordt gezet met bv een volume van 45 ml.
Een cappuccino is 60 ml (melk niet meegerekend) en dus geen uitgerekte espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kraz schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:53:
Ik kreeg deze via de mail omdat ik al even niets meer hij ze heb besteld. Ze zijn over mijn (psychologische) grens van 35 euro/Kg heen gegaan. :)
Ben niet de enige dus. Ligt voor mij ook precies op dat punt.

Ben binnen een jaar al van €18/kg naar €30-35/kg gegaan, mede omdat je vaak wel verschillen proeft. Om nou te stellen dat die koffies ook 2x zo lekker zijn is niet helemaal waar. Heb inmiddels een klein boodschappenautootje aan apparatuur staan, maar met een verbruik van zo'n 3kg per maand tikt het prijsverschil wel aan.

De laatste branderijen die ik getipt kreeg en op een lijstje staan zijn o.a. Keen, Blommers, Dutch Barista, Friedhats en Koffiestation, maar bijna allen vragen €38,50-44,95 per kg. In het kader van 'experimenteren' is er veel mogelijk, maar vind dat persoonlijk net iets te duur. Voor medium-donker gebrande bonen betaal je een stuk minder, maar zijn de smaken wat minder uitgesproken (niet per se vies).

Misschien toch maar eens gaan single dosen met gewoon een huis-koffie in bulk en specialty koffie voor erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
HoppyF schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:21:
[...]

Het geluid tijdens het bereiden van een espresso is inderdaad anders dan bv een cappuccino.
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat het verschil te maken heeft met het volume.
Een espresso wordt gezet met bv een volume van 45 ml.
Een cappuccino is 60 ml (melk niet meegerekend) en dus geen uitgerekte espresso.
Ik heb de cappuccino ook op 45 ml koffie gezet, dus aan het volume ligt het niet. Het lijkt er op dat P.E.P. alleen gebruikt kan worden als de koffie uit de middelste uitloop komt en bij de E8 komt de koffie bij een cappuccino uit de rechter uitloop. Ik heb nu een paar keer de cappucino gemaakt door eerst los melkschuim te maken en hierna een espresso eroverheen via de middelste uitloop.. en dan vind ik ‘m lekkerder smaken. Maar ja… daar koop je geen volautomaat voor. :+

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 12:22
Ypuh schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:25:
[...]

Ben niet de enige dus. Ligt voor mij ook precies op dat punt.

Ben binnen een jaar al van €18/kg naar €30-35/kg gegaan, mede omdat je vaak wel verschillen proeft. Om nou te stellen dat die koffies ook 2x zo lekker zijn is niet helemaal waar. Heb inmiddels een klein boodschappenautootje aan apparatuur staan, maar met een verbruik van zo'n 3kg per maand tikt het prijsverschil wel aan.

De laatste branderijen die ik getipt kreeg en op een lijstje staan zijn o.a. Keen, Blommers, Dutch Barista, Friedhats en Koffiestation, maar bijna allen vragen €38,50-44,95 per kg. In het kader van 'experimenteren' is er veel mogelijk, maar vind dat persoonlijk net iets te duur. Voor medium-donker gebrande bonen betaal je een stuk minder, maar zijn de smaken wat minder uitgesproken (niet per se vies).

Misschien toch maar eens gaan single dosen met gewoon een huis-koffie in bulk en specialty koffie voor erbij.
Ik heb nu een kilozak van Fascino (±€23/kg) en hiervoor van bonen van Friedhats (€45/kg) en moet zeggen dat ik het dat prijsverschil eigenlijk niet waard vind. Nou komt dat waarschijnlijk ook voor een deel doordat ik pas net begin met mijn espresso-avontuur dus nog niet het optimale uit de bonen haal. Ook zijn de bonen van Fascino nu de eerste waar ik een kilozak van heb besteld zodat ik echt goed kan oefenen met de maalgraad e.d. Dus misschien over een tijdje weer een keer wat duurdere bestellen, maar denk dat ik voorlopig bij zakken van ±€25/kg blijf. Is ook alweer een stuk duurder dan de Segafredo bonen die ik eerst altijd had.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Ik heb de cappuccino ook op 45 ml koffie gezet, dus aan het volume ligt het niet. Het lijkt er op dat P.E.P. alleen gebruikt kan worden als de koffie uit de middelste uitloop komt en bij de E8 komt de koffie bij een cappuccino uit de rechter uitloop. Ik heb nu een paar keer de cappucino gemaakt door eerst los melkschuim te maken en hierna een espresso eroverheen via de middelste uitloop.. en dan vind ik ‘m lekkerder smaken. Maar ja… daar koop je geen volautomaat voor. :+
Wellicht heb je gelijk.
Maar een Lungo komt ook uit de middelste uitloop, daarbij wordt er ook heet water bij gedaan uit de heetwateruitloop.
Heb er alleen niet op gelet of dit nu via P.E.P. loopt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ozzie schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Ik heb nu een kilozak van Fascino (±€23/kg) en hiervoor van bonen van Friedhats (€45/kg) en moet zeggen dat ik het dat prijsverschil eigenlijk niet waard vind. Nou komt dat waarschijnlijk ook voor een deel doordat ik pas net begin met mijn espresso-avontuur dus nog niet het optimale uit de bonen haal. Ook zijn de bonen van Fascino nu de eerste waar ik een kilozak van heb besteld zodat ik echt goed kan oefenen met de maalgraad e.d. Dus misschien over een tijdje weer een keer wat duurdere bestellen, maar denk dat ik voorlopig bij zakken van ±€25/kg blijf. Is ook alweer een stuk duurder dan de Segafredo bonen die ik eerst altijd had.
Zo rond de €20 vind ik ook wel genoeg.
Duurder betekent inderdaad ook niet meteen ook veel beter.
Blijft een beetje zoeken tussen de balans wat je wilt betalen en toch een lekker koffie aflevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
HoppyF schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Wellicht heb je gelijk.
Maar een Lungo komt ook uit de middelste uitloop, daarbij wordt er ook heet water bij gedaan uit de heetwateruitloop.
Als mijn gehoor me niet in de steek last, dan gebruikt de E8 geen P.E.P. bij koffie, caffè barista en lungo barista. Alleen bij espresso.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:44
HoppyF schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:08:
[...]

Wellicht heb je gelijk.
P.E.P.alleen bij de korte recepten (espresso en ristretto om te compenseren voor de snelle doorlooptijd. Een Cappuccino wordt bij een volautomaat meestal met een groter volume koffie gezet en dan liever geen PEP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
bszz schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:54:
[...]

P.E.P.alleen bij de korte recepten (espresso en ristretto om te compenseren voor de snelle doorlooptijd. Een Cappuccino wordt bij een volautomaat meestal met een groter volume koffie gezet en dan liever geen PEP
Ok, dat verklaart het dan. Jammer dat de machine niet detecteert dat ik het koffie volume bij de cappuccino zelf naar 45ml, dus hetzelfde als de standaard volume setting van de espresso, heb gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:57
Ypuh schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:54:
Als ze aangeven 'filter' als roast, drinken jullie deze dan ook gewoon als espresso?
Soms probeer ik het wel, maar meestal wordt de espresso dan te zuur naar mijn smaak.

Wat ik erg leuk vind is om van dezelfde boon een filter en een espresso branding te bestellen en dan de verschillen proeven. Of een omniroast en dan v60 en espresso naast elkaar drinken.

Laatste tijd lees ik ook veel in het forum over de gestegen prijs van koffie. Wat nog wel eens wil helpen is een zakelijk account aanmaken. Bij sommige sites (zoals Varietalscoffee) krijg je een betere prijs als je met een zakelijk account in 1 keer 2 kilo besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb mijn Rocket R58 nu een maandje ongeveer en krijg er nu echt wel consistent goede koffie uit, ik vind het al heel wat dat niet elke kop zuur of bitter is. Maar om de smaak echt te finetunen moet ik denk ik nog wel een hoop oefenen qua "settings tweaken".

Ik heb inmiddels begrepen dat je ten eerste de balans moet zoeken tussen zuur - goed - bitter. Maar ik vind het nog erg lastig om zuur en bitter van elkaar te onderscheiden. Heeft iemand daar tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Ok, dat lijkt mij inderdaad wel een logische verklaring.
Om smaakverschillen te kunnen ontdekken zou je inderdaad kunnen testen door een cappuccino te maken door eerste een espresso te zetten en er daarna melkschuim bij te doen.
Eigenlijk andersom, eerst melkschuim en dan espresso erin doen.
Zijn wel twee stappen ipv een one touch cappuccino of flat white.
Ik ga het wel eens proberen of ik verschil proef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:21:
[...]

Ok, dat verklaart het dan. Jammer dat de machine niet detecteert dat ik het koffie volume bij de cappuccino zelf naar 45ml, dus hetzelfde als de standaard volume setting van de espresso, heb gezet.
Wil je een sterkere cappuccino dan kun je ook een Extra Shot kiezen.
Dus knop naast het wieltje lang indrukken en selectie maken.
Dit maakt echt een verschil met een normale cappuccino of flat white.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:57
RvdH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:52:
Ik heb mijn Rocket R58 nu een maandje ongeveer en krijg er nu echt wel consistent goede koffie uit, ik vind het al heel wat dat niet elke kop zuur of bitter is. Maar om de smaak echt te finetunen moet ik denk ik nog wel een hoop oefenen qua "settings tweaken".

Ik heb inmiddels begrepen dat je ten eerste de balans moet zoeken tussen zuur - goed - bitter. Maar ik vind het nog erg lastig om zuur en bitter van elkaar te onderscheiden. Heeft iemand daar tips voor?
Ik moest even over je vraag nadenken. Ik gok erop dat je het verschil an sich wel kan proeven. Neem een hap van een citroen proeft dat zuur of bitter? Neem daarna een hap van donkere chocolade en proef opnieuw.

Nu kan het zijn dat je in je espresso zowel zure als bittere tonen proeft. Dan proef je dus niet het een of het andere, maar het beide tegelijk. Soms duidt dat op een ongelijke extractie (deels onder extractie, deels over extractie), kan verschillende oorzaken hebben.

Wat mij helpt met koffie proeven is het gebruik van "coffee flavour tasters wheel". Dit helpt mij woorden geven aan wat ik proef en hoe vaker je het gebruikt hoe beter je er in wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW

Aan de hardware zal het zeker niet liggen ;)
Belangrijker als theoretische uitkomsten is gewoon, Wat vind JIJ lekker, makkelijker word het niet, toch?
Mijn leidraad, als ik nog steeds zoetige tonen proef, zit ik in de goede range.
Zodra die wieberen zijn nijgt de koffie naar of
- Te zuur: te lage brouw temperatuur of te grof gemalen of, voor dat speciale 'Dubro Citroen' ervaring bakje, beide. Licht gebrand - richttemperatuur rond de 90-92C Sommige bonen zelfs nog iets hoger.
- Te bitter: te heet voor de branding die je gebruikt, in mijn persoonlijke ervaring, bonen die donkerder gebrand zijn (Brandzaak/Fascino etc) doen het qua smaak beter als je de brouw temperatuur naar rond de 85-87C brengt. Of, te fijn gemalen, maar dan slipt de puck vaak helemaal dicht voor er veel uitkomt, dus dat weet je dan meteen.

Tot zover wat ik zelf uitgepielt en gelezen + door experimenteren bevestigd heb.
Feit is dat als je het zoetje niet meer proeft, en dat moet haast met elke vers gebrande boon mogelijk zijn zolang ze niet liggen te zweten omdat ze 'extra dark roast' (lees, niet te pruimen dus maar stevig door geroosterd) geroosterd zijn, bij dat laatste ben je alle nuances kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koets89

Een goede manier kan een salami shot zijn. Dan houd je om de paar seconde een ander glas oner je uitloop. Zo proef je de verschillende fases/smaken van een shot. Zo weet je meteen dat de eerste slok erg zuur is en de laatste erg bitter met alles er tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Bedankt voor de tips! Ik heb inmiddels de temperatuur op 94gr staan voor deze bonen: https://branderijduursma....e-natuf/espresso-melange/
Ik ga die eens omlaag brengen en kijken of er een duidelijk smaakverschil is.

Ander dingetje:

Mijn Faustino grinder blijkt erg langzaam te zijn. Volgens de specificaties zou hij 1.2gr-1.8gr per seconde moeten malen, maar hij doet 21,5 seconden over 18 gram. Daarnaast fluctueert de tijd ook behoorlijk, in de loop van de dag kan hij tot een seconde sneller zijn. Maar dit alles lijkt in niets op de 19,5gr in 11 seconden die er in dit filmpje over gedaan wordt: https://www.youtube.com/watch?v=xzXFFOP5rjE 
Hoe komt dit? Heb ik een defect model?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 19:50

Jazeker.
Volg eens het volgende principe.
Gebruik een dubbele espresso portafilter.
Vul deze met 18 gram koffie die in 25 seconden doorloopt. Dat zou grofweg jouw instelling moeten zij m’n van een redelijke bak koffie

Onder 1 van de 2 uitlopen plaats je een kopje koffie en die laat je staan

Onder de andere uitloop plaats je de 1e 8 seconden een kopje. Na die 8 seconden haal je die weg en zet je een nieuw kopje neer. Opnieuw voor 8 seconden. Dan zit je inmiddels op 16 seconde.
Dan de laatste 9 seconden vul je een 3e kopje
Koffie. Totaal zit je nu op een extractie tijd can 25 seconde.

Proef in volgorde van zetten de 3 kopjes

De 1e bak heeft voornamelijk zuur
De 2e bak is heel vlak.
De 3e bak is heel bitter.

Gezamenlijk maakt dat een lekker kopje expresso.
Drink nu het kopje die je de volle 25 seconden hebt gevuld. Zo proeven de 3 kopjes samen.
Zo kan je goed proeven wat te kort of te lange extractie doet en kan je goed proeven wat zuur en wat bitter is.

Erg leuk om te eens een keer te doen ook…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinpower

Klinkt misschien stom, maar gewoon lekker koffie drinken. Neit te veel nadenken. Af en toe beetje spelen met de variabelen. Je komt dan vanzelf achter wat lekker is en wat niet. Bij mij duurde het ook een tijdje voor ik het verschil tussen zuur en bitter had.

Edit: deze moet ik even delen hier _O-
https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

[ Voor 9% gewijzigd door vinpower op 16-02-2022 23:41 ]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
Die moet ik een keer proberen denk ik

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-07 17:08
RvdH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:30:
Bedankt voor de tips! Ik heb inmiddels de temperatuur op 94gr staan voor deze bonen: https://branderijduursma....e-natuf/espresso-melange/

Ander dingetje:

Mijn Faustino grinder blijkt erg langzaam te zijn. Volgens de specificaties zou hij 1.2gr-1.8gr per seconde moeten malen, maar hij doet 21,5 seconden over 18 gram. Daarnaast fluctueert de tijd ook behoorlijk, in de loop van de dag kan hij tot een seconde sneller zijn. Maar dit alles lijkt in niets op de 19,5gr in 11 seconden die er in dit filmpje over gedaan wordt: https://www.youtube.com/watch?v=xzXFFOP5rjE 
Hoe komt dit? Heb ik een defect model?
Jij bent al de 2e of 3e hier in dit forum die zich zorgen over de maaltijd van zijn maler maakt.
Zijn die 20 seconden echt zo erg? Jouw prioriteiten liggen imo fout. De maler moet de koffie malen met een zo goed mogelijke uniformiteit. Alles andere is veel minder belangrijk. Stel de motor van jouw grinder niet optimaal is en hij maalt de koffie perfect alleen ietjes langzamer, zou je hem dan echt terugsturen?
Ik gebruik sinds meer dan 2 jaar een handmaler en dat duurt eerder 2 minuten :+

• Hercul3s
RvdH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:30:
Gezien het soort bonen (brazilie en nicaragua) in de blend zou het best kunnen dat je hem wat lager kan zetten inderdaad. Hoe donker is de roast?

Misschien ook een idee om misschien wat andere bonen te proberen? Een proefpakket van wat leuke single origins bijv. bij 1 v/d branders uit de topicstart. Zelf vind ik Friedhats altijd wel uitgesproken smaken hebben (soms heel positief, andere keren wat minder :D).

Ik vermoed dat je dan iets makkelijker verschillende smaken eruit haalt.

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:23
Ik gebruik een wilfa uniform (geen espresso, dus stepped grinder geen probleem) en die is bekend om relatief traag te zijn. Maar dat stoort me totaal niet. Waterkoker doet er toch nog langer over en moet mijn filter plooien enzo, dus de maaltijd is absoluut niet limiterend.

Ik geef wel regelmatig eens meer dan €30 per kilo uit merk ik. Maar ik drink dan ook niet zo verschrikkelijk veel koffie, ik kom toe met 1 a 1,5 kg per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Zawaponga schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Jij bent al de 2e of 3e hier in dit forum die zich zorgen over de maaltijd van zijn maler maakt.
Zijn die 20 seconden echt zo erg? Jouw prioriteiten liggen imo fout. De maler moet de koffie malen met een zo goed mogelijke uniformiteit. Alles andere is veel minder belangrijk. Stel de motor van jouw grinder niet optimaal is en hij maalt de koffie perfect alleen ietjes langzamer, zou je hem dan echt terugsturen?
Je begrijpt het verkeerd. Ik vind het niet erg dat malen 20 seconden duurt. Ik vind het wel erg, en wijzen op een probleem, dat exact hetzelfde apparaat bij iemand anders er de helft zo lang over doet.

Inmiddels contact gehad met de winkel en ze gaan me een nieuw setje maalschijven opsturen. Ik had ook ergens gelezen dat er bij Eureka's soortgelijke issues zijn geweest met verkeerd geproduceerde maalschijven of iets dergelijks.. dus ik hoop dat dat het oplost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]
Hoewel er natuurlijk wel de 'mignon gate' is geweest van de langzaam malende schijven die het minder goed deden. Misschien dat iemand hier die dit heeft gehad kan aangeven in hoeverre dat de grind en smaak beinvloedde.

Edit: precies wat je hierboven zegt :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hercul3s schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Gezien het soort bonen (brazilie en nicaragua) in de blend zou het best kunnen dat je hem wat lager kan zetten inderdaad. Hoe donker is de roast?

Misschien ook een idee om misschien wat andere bonen te proberen? Een proefpakket van wat leuke single origins bijv. bij 1 v/d branders uit de topicstart. Zelf vind ik Friedhats altijd wel uitgesproken smaken hebben (soms heel positief, andere keren wat minder :D).

Ik vermoed dat je dan iets makkelijker verschillende smaken eruit haalt.
Dit is inmiddels de derde of vierde type boon die ik probeer :) Overigens vanochtend de temp naar 90gr gezet en ik proefde eerlijk gezegd geen merkbaar verschil. Dus voorlopig hou ik hem op 92gr en probeer ik eerst andere variablen te veranderen voor ik weer aan de temperatuur ga zitten.

Op aanraden van jullie (en wat YouTube filmpjes, dank Lance en James) heb ik net ook een salami-shot gedaan :) Heel interessant! Eerste kopje was wel echt duidelijk onmiskenbaar zuur. Middelste kopje "ok" en laatste kopje was bijna gewoon water. Slechte kantoor koffie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ou162o2Lxe6VqFpHXWGFPEhwCjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aR5j5IwvLPuqvwWYR6IGfuPX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Hoewel er natuurlijk wel de 'mignon gate' is geweest van de langzaam malende schijven die het minder goed deden. Misschien dat iemand hier die dit heeft gehad kan aangeven in hoeverre dat de grind en smaak beinvloedde.

Edit: precies wat je hierboven zegt :D
Ik vermoed dat de verkeerd uitgelijnde schijven een overproductie aan fijne en grove deeltjes geven, en dat nieuwe wel uitgelijnde schijven een veel gelijkmatiger resultaat leveren, en ja dat zou je moeten proeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

Aangezien de meeste de middelen niet hebben om te vergelijken, kun je op z'n minst proberen de beste prestaties te halen uit de maler die je hebt.

Bij mij knaagde het, volgens mij klopte er iets niet. Ben op onderzoek uitgegaan, contact opgenomen met Eureka die van niets wist en me doorstuurde naar de retailer die direct nieuwe schijven opstuurde. Sindsdien een man of 20-30 voorbij zien komen die hetzelfde pad gevolgd hebben en allemaal dezelfde vooruitgang geboekt hebben.

Voor een maler die zoveel verkocht en geprezen is (de Rocket is ook gewoon een Eureka maler) en dat er gedurende meer dan een jaar suboptimale maalschijven meegeleverd zijn, vind ik op z'n minst opmerkelijk. Je leest er nauwelijks iets over, maar gezien het gemak waarmee Eureka nieuwe schijven opstuurt doet mij vermoeden dat het eigenlijk gewoon een recall had moeten zijn. De malers zijn niet stuk, alleen veel langzamer dan ze zouden moeten zijn.

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat @Ypuh zegt!

Zelfde probleem. Zonder discussie nieuwe schijven. Maaltijd ging twee keer sneller en ook minder “klontjes”. Voor deze dure malers niet vreemd.

Goede service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ypuh schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Aangezien de meeste de middelen niet hebben om te vergelijken, kun je op z'n minst proberen de beste prestaties te halen uit de maler die je hebt.

Bij mij knaagde het, volgens mij klopte er iets niet. Ben op onderzoek uitgegaan, contact opgenomen met Eureka die van niets wist en me doorstuurde naar de retailer die direct nieuwe schijven opstuurde. Sindsdien een man of 20-30 voorbij zien komen die hetzelfde pad gevolgd hebben en allemaal dezelfde vooruitgang geboekt hebben.

Voor een maler die zoveel verkocht en geprezen is (de Rocket is ook gewoon een Eureka maler) en dat er gedurende meer dan een jaar suboptimale maalschijven meegeleverd zijn, vind ik op z'n minst opmerkelijk. Je leest er nauwelijks iets over, maar gezien het gemak waarmee Eureka nieuwe schijven opstuurt doet mij vermoeden dat het eigenlijk gewoon een recall had moeten zijn. De malers zijn niet stuk, alleen veel langzamer dan ze zouden moeten zijn.
Wat goed! Thanks voor de link, ik ben alles aan het doorlezen en so far is het behoorlijk herkenbaar.

Ik ga ook eens met mijn Commandante C40 proberen voor de espresso te grinden, kijken of ik met dezelfde koffie een andere smaak krijg. Aangezien ik ervan uit ga dat die burrs wel 100% goed zijn. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 13:41

hidde212

Free your mind...

cryptapix schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:20:
@hidde212 hoe is je ervaring met de bonen van Brinks coffee roasters tot nu toe? Ik ben bijna door mijn voorraad heen en overweeg daar te bestellen.
Het bevalt eigenlijk best goed! De branding van het specialty proefpakket lijkt inderdaad wat lichter. Ondanks (of juist dankzij) dat het volgens mij allemaal blends zijn, is de smaak redelijk in balans. De "Custom Brasil" is al op, die was erg lekker, met een licht zoetje. Nu begonnen aan de "Guatemala Adventure", die bevalt eigenlijk beter, je kunt duidelijk rood fruit/zwarte bessen ruiken en proeven, zeker bij filterkoffie.

Ik kan het specialty proefpakket zeker aanraden! Losse zakken zijn met €26-28 de kilo iets aan de prijzige kant, mijn inziens zou het voor mij voor €25/kg zeker een blijvertje zijn. Al met al is dit absoluut voor herhaling vatbaar!

...and your ass will follow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RvdH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:18:
[...]
Ik ga ook eens met mijn Commandante C40 proberen voor de espresso te grinden, kijken of ik met dezelfde koffie een andere smaak krijg. Aangezien ik ervan uit ga dat die burrs wel 100% goed zijn. Ben benieuwd.
Net geprobeerd.. heel interessant. Naar mijn (newbie) idee was de shot veel meer gebalanceerd, maar ook een beetje "saai". Zat op ~12 clicks, 18gr in, 58gr uit in 27s. Dus vrij hoge lungo-achtige ratio. Ik ga eens een standje fijner malen en proberen 45gr uit te krijgen in dezelfde tijd.

Edit: 11 clicks, 18gr in, 45gr uit, 35 seconden.. eerste druppel pas na 11 seconden. Die was niet lekker.. veel te sterk..

Volgende poging: 11 clicks, 17gr in, 45gr uit.. leuke hobby wel hoor. Krijg wel een beetje lamme arm van die Comandante :P

[ Voor 17% gewijzigd door RvdH op 17-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
Elektrische schroefmachine erop zetten!

• Zawaponga
RvdH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:28:

Volgende poging: 11 clicks, 17gr in, 45gr uit.. leuke hobby wel hoor. Krijg wel een beetje lamme arm van die Comandante :P
Welkom in mijn wereld, ik heb nu een gespierde linkerarm en een zwakke rechterarm ;) _O-

• Zawaponga
Ypuh schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Dan aan jouw de vraag of je dat ook geproeft hebt met de nieuwe schijven. Ik snap dat iedereen een fatsoenlijke grinder wil hebben, jullie hebben er immers ook een duit geld aan uitgegeven, maar als het niets aan het uiteindelijke resultaat verandert, dan zou het mij persoonlijk niet schelen en zou ik het zo laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Zawaponga schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Welkom in mijn wereld, ik heb nu een gespierde linkerarm en een zwakke rechterarm ;) _O-
Pas je op dat je geen Matthias Schlitte look-a-like wordt? :+
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/zl3U3iQyREC18tI-NepS4ZQWWFt1YfRSWlGUNZGgDCA.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=4a3ea91b34a40c6501a7135025a111721fa48a88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Zawaponga schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Dan aan jouw de vraag of je dat ook geproeft hebt met de nieuwe schijven. Ik snap dat iedereen een fatsoenlijke grinder wil hebben, jullie hebben er immers ook een duit geld aan uitgegeven, maar als het niets aan het uiteindelijke resultaat verandert, dan zou het mij persoonlijk niet schelen en zou ik het zo laten.
Niet per se nee, vooral omdat ik geen zin had om te wachten en in de tussentijd een Mignon XL besteld heb. Wat wel direct opviel was dat ik meer bereik kreeg om de boon af te stellen (van dat de schijven elkaar bijna raakten tot een paar cijfers er vanaf). Dat is in mijn ogen wel een 'upgrade' die waarschijnlijk terug te leiden is naar een betere uitlijning.

Hoe dan ook zou ik ook geen Ferrari willen als deze 12 seconden deed over 0-100. Dat je er boodschappen mee kunt doen is niet de enige reden dat je zoveel geld neer telt. Ken genoeg mensen die een veelvoud aan een maler uitgegeven hebben voor upgrades kleiner dan het (gratis) vervangen van deze foute batch maalschijven.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 17-02-2022 13:45 ]

• cryptapix
@hidde212 dat klinkt goed! Thanks. Ik dacht aan de black collection omdat die smaakbeschrijving me wat meer aanspreekt (voor espresso).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RvdH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:28:
[...]
Nou dat maakte dus niets uit.. 17gr in, 45gr uit, 34 seconden en een vieze plakkerige puck aan mn grouphead. Maakt niet uit verder.. maar wel even de Red Clix besteld voor de Comandante, ik mis duidelijk de juiste instelling..

• PatrickC
  • Nu online
HoppyF schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:04:
[...]

Wil je een sterkere cappuccino dan kun je ook een Extra Shot kiezen.
Dus knop naast het wieltje lang indrukken en selectie maken.
Dit maakt echt een verschil met een normale cappuccino of flat white.
Ik heb deze optie vandaag even geprobeerd. Resultaat is natuurlijk een veel sterkere cappuccino, die toch weer anders smaakt dan wanneer ik handmatig een espresso met P.E.P. toevoeg aan melkschuim. En je bent natuurlijk een dubbele hoeveelheid koffie kwijt. Ik zal eens bij Jura navragen waarom de cappuccino niet met een P.E.P. espresso kan worden gezet (op de E8 EB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:26:
[...]

Ik heb deze optie vandaag even geprobeerd. Resultaat is natuurlijk een veel sterkere cappuccino, die toch weer anders smaakt dan wanneer ik handmatig een espresso met P.E.P. toevoeg aan melkschuim. En je bent natuurlijk een dubbele hoeveelheid koffie kwijt. Ik zal eens bij Jura navragen waarom de cappuccino niet met een P.E.P. espresso kan worden gezet (op de E8 EB).
Er zijn inderdaad verschillende combinaties mogelijk.
Je gebruikt dan ook meer of minder koffie per kopje.
Ik ben wel benieuwd wat Jura voor een verklaring heeft er zal vast wel een goede reden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Leuk artikel over het drinken van koffie.
Er wordt steeds vaker gekozen voor kwaliteit.
Vers gebrande koffie wordt ook genoemd.

https://www.destentor.nl/...ege-thuiswerken~a9ce5dc3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:31
,,Normaal dronk ik nog weleens cappuccino of haalde ik een lekkere latte bij het restaurant of de barista in de centrale hal op mijn werk. Maar dat ging niet meer, dus heb ik het koffiegebeuren thuis een upgrade gegeven. Ik moest veel thuiswerken, dus ik wilde mijzelf wel een beetje verwennen. In de keuken staat een mooie nieuwe machine met melk en siroopjes. Een Nespresso DeLonghi Lattissima Pro. Of dat megaluxe is? Ik weet het niet, maar ik geniet er heel erg van. Ik maak latte machiato, cappucino en vorig jaar ook een sterke espresso. Zeker vier of vijf bakkies per dag, maar nu ik zwanger ben, houd ik het op maximaal twee per dag.’’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
HoppyF schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:02:
Leuk artikel over het drinken van koffie.
Er wordt steeds vaker gekozen voor kwaliteit.
Vers gebrande koffie wordt ook genoemd.

https://www.destentor.nl/...ege-thuiswerken~a9ce5dc3/
Ik heb zo m’n twijfels bij dit artikel ;)

[ Voor 44% gewijzigd door cryptapix op 18-02-2022 14:30 . Reden: flinke rekenfout ;) ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:55
Mijn indruk bij mensen die "luxe koffie" willen is regelmatig dat ze dan eenmalig een zak geld op tafel gooien voor een dure volautomaat, om daar vervolgens de goedkoopste bonen uit de supermarkt in te gooien en nooit meer om te kijken naar als zaken als afstelling. Heb je dan een Jura oid thuis staan waar een middelmatig bakkie uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 08:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Die 'Nespresso DeLonghi Lattissima Pro' is trouwens nog best prijzig zie ik. Dacht dat het voordeel van die Nespresso dingen juist was dat het apparaat zelf goedkoop is alleen de cupjes prijzig.

Al kan je hem zo te zien ook bijna gratis krijgen bij zo'n nespresso abonnement.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Wouterkaas schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:55:
Mijn indruk bij mensen die "luxe koffie" willen is regelmatig dat ze dan eenmalig een zak geld op tafel gooien voor een dure volautomaat, om daar vervolgens de goedkoopste bonen uit de supermarkt in te gooien en nooit meer om te kijken naar als zaken als afstelling. Heb je dan een Jura oid thuis staan waar een middelmatig bakkie uit komt.
Mijn ouders dus. Wat echt zonde is, want ze konden geen genoeg krijgen van mijn espresso uit een halfautomaat. Misschien maar eens met de instellingen spelen als ik er ben, moet veel meer uit te halen zijn dan ze nu doen. Ook met de matige bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Koets89 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:07:
[...]

Mijn ouders dus. Wat echt zonde is, want ze konden geen genoeg krijgen van mijn espresso uit een halfautomaat. Misschien maar eens met de instellingen spelen als ik er ben, moet veel meer uit te halen zijn dan ze nu doen. Ook met de matige bonen.
Dit is mijn vader ook inderdaad. Zijn vriendin en hijzelf vonden de cappuccino's en latte's hier zo lekker, uit mijn Delonghi Dedica nog, dus daarom heeft hij zelf maar een volautomaat gekocht. Maar daar gaan vervolgens koffiebonen van de lidl in en hij staat zo ingesteld dat een cappuccino echt een belachelijke hoeveelheid melk heeft dus je proeft de koffie niet eens als je het drinkt. Eerste wat ik daar altijd doe ik die melk terugzetten naar normaal zodat het in ieder geval naar cappuccino smaakt ipv warme melk met een vleugje koffie.

Maar ach, voor 90% van de mensen is dat gewoon prima koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ozzie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Die 'Nespresso DeLonghi Lattissima Pro' is trouwens nog best prijzig zie ik. Dacht dat het voordeel van die Nespresso dingen juist was dat het apparaat zelf goedkoop is alleen de cupjes prijzig.
die hoge verkoopprijs is zodat....
Al kan je hem zo te zien ook bijna gratis krijgen bij zo'n nespresso abonnement.
een goede aanbieding lijkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Wouterkaas schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:55:
Je mag ook wel verwachten dat mensen zelf een beetje nadenken en onderzoek doen.
Bagger in is immers bagger uit.
Nu heeft iedereen wel een eigen voorkeur en smaak maar je kunt zelf ook wel bedenken dat koffie van €5 de kilo niet de beste keuze is.
Maar ik durf ook wel te zeggen dat ik jaren terug ook wel eens goedkope supermarkt koffie kocht.

Je ziet dit soort ontwikkelingen op allerlei gebieden.
Ik zit ook veel in het LG OLED topic maar als je leest dat er nog steeds volksstammen zijn die naar een relatief goedkope LCD TV kijken (die dan wel een fors formaat moet hebben!), vraag ik me ook af of ze wel eens verder gekeken hebben dan hun neus lang is.
Jarenlang onderzoek is daar echt niet voor nodig, en veel technische kennis ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ach, de koffie zal er vast niet minder van worden als je een mooie machine koopt. Verder komt er best wat bij kijken om een goede espresso te zetten. Voor een lungo of 'cafe creme' heb je misschien wat meer marge, maar kan me voorstellen dat het mensen tegenvalt wat ze er nog allemaal voor moeten doen.

Voor wat betreft upgrades van televisies/auto's/laptops tot vloerwarming; de ellende begint meestal pas als je gewend bent aan een hoger niveau en dan terug moet. Iets missen/kwijtraken komt harder aan dan wat je wint aan vooruitgang (is ook meermaals bewezen). Daar komt de uitspraak 'ignorance is bliss' ook vandaan :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:10
De koffie wordt er misschien niet minder van, maar zo veel lekkerder als je er wel wat goeds in stopt. Al zijn het de Initio van Fascino, die zijn al zo veel beter dan supermarktbonen.

Laatst was er hier iets misgegaan met het inkoopbeleid en heb ik, na wat uitzoekwerk, maar een pak Segafredo bonen gehaald omdat die voor supermarktbonen best te pruimen zouden zijn. Wat was ik blij toen ik weer gewoon mijn Sumatra Orang Utan en Mujeres de Giraldo had.... Mijn vrouw merkte het in de cappuccino minder, maar ik vond die Segafredo echt zonde van het geld.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Aziraphale schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:39:
De koffie wordt er misschien niet minder van, maar zo veel lekkerder als je er wel wat goeds in stopt. Al zijn het de Initio van Fascino, die zijn al zo veel beter dan supermarktbonen.

Laatst was er hier iets misgegaan met het inkoopbeleid en heb ik, na wat uitzoekwerk, maar een pak Segafredo bonen gehaald omdat die voor supermarktbonen best te pruimen zouden zijn. Wat was ik blij toen ik weer gewoon mijn Sumatra Orang Utan en Mujeres de Giraldo had.... Mijn vrouw merkte het in de cappuccino minder, maar ik vond die Segafredo echt zonde van het geld.
Ach ja, smaken verschillen, ik gooi wel eens (als ik net nieuwe zendingen binnen heb en snel over wil op een specifieke boon) de verse bonen in de volautomaat, maar mijn echtgenote proeft daar helemaal niets van, vind ze hetzelfde als de 9,- per kg bonen die er standaard in gaan. :F
Maar goed, scheelt wel flink geld.
Kan ook komen doordat ons goedkope De'Longhi barrel op alle vlakken zuigt en nog geen decente bak koffie kan brouwen van de beste boon die je kopen kunt. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 04-07 08:33

Ravhin

no <root>...

Over barrel gesproken :P
Mijn trouwe Expobar dook gistermiddag van een stabiele 96 graden naar 56 - ik vrees dat de loop van het hitte-element van de broeikop een defect heeft.
Vanochtend een V60 gemaakt (ook lekker) en voor de missess een kop thee, en nu maar eens nadenken of ik zelf wil gaan punniken of dat ik hem op ga sturen.

Vandaag eerst maar eens even openmaken denk ik.
Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm2wajzJQuVwXNE49TBdefz7jUA=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IiAGIdg7RWmGwAgHXcrQ4yBy.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Roq_PWGpDt51pErHPrr06Ia54g=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/pgLsJSesVFRZypAJhlceYLLI.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NY5PWXOBgFahMrBoPwnf_s6Lyg=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6kHUIbGY4MGRkIpKxHdYV3vN.gif?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgMPsEqCPkWUPvetUlW6GOPOrTg=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/INHswiYXQrjhpQQwLErN72RW.gif?f=fotoalbum_tile

Nou, dat wordt wegbrengen. alle elektrische elementen zijn aangekoppeld en de relais gaan netjes aan. Mijn vermoeden is dat het óf de thermistor is (witte ding bovenop, meest waarschijnlijk), óf het hitte element zelf (onderin de boiler vooraan, minst waarschijnlijk). Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin in deze klus ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Ravhin op 19-02-2022 10:40 . Reden: Storingzoeken toegevoegd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:10
RoosW schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:31:
[...]

Ach ja, smaken verschillen, ik gooi wel eens (als ik net nieuwe zendingen binnen heb en snel over wil op een specifieke boon) de verse bonen in de volautomaat, maar mijn echtgenote proeft daar helemaal niets van, vind ze hetzelfde als de 9,- per kg bonen die er standaard in gaan. :F
Maar goed, scheelt wel flink geld.
Kan ook komen doordat ons goedkope De'Longhi barrel op alle vlakken zuigt en nog geen decente bak koffie kan brouwen van de beste boon die je kopen kunt. ;w
Tja, ik heb een E8 en daarin proef je het wel echt duidelijk. Hiervoor hadden we een Jura C5 en daaruit was het verschil tussen bonen ook minder aanwezig (zeker in vrouwliefs cappuccino's), dus het effect van een betere maler en zetgroep is ook bij volautomaten wel duidelijk. En dan ben ik nog niet eens een enorme fijnproever, want het hele gedoe met een aparte maler en afwegen is aan mij niet besteed.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ravhin schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:36:
Over barrel gesproken :P
Mijn trouwe Expobar dook gistermiddag van een stabiele 96 graden naar 56 - ik vrees dat de loop van het hitte-element van de broeikop een defect heeft.
Vanochtend een V60 gemaakt (ook lekker) en voor de missess een kop thee, en nu maar eens nadenken of ik zelf wil gaan punniken of dat ik hem op ga sturen.

Vandaag eerst maar eens even openmaken denk ik.
Edit:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Nou, dat wordt wegbrengen. alle elektrische elementen zijn aangekoppeld en de relais gaan netjes aan. Mijn vermoeden is dat het óf de thermistor is (witte ding bovenop, meest waarschijnlijk), óf het hitte element zelf (onderin de boiler vooraan, minst waarschijnlijk). Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n zin in deze klus ;)
Die thermistor kun je denk ik wel doormeten en zelf vervangen.
(op de derde foto linksboven rood/witte draden als ik het goed zie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@hidde212 vandaag mijn bestelling van Brinks ontvangen. White collection proefpakket.

Branddata lopen erg uiteen. 1x 16/02, 1x 28/01 en 1x 26/01. Die uit januari vind ik eigenlijk net iets te oud omdat ik die 1.5kg nu niet ga opkrijgen binnen circa 6 weken na branden.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

HoppyF schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Die thermistor kun je denk ik wel doormeten en zelf vervangen.
(op de derde foto linksboven rood/witte draden als ik het goed zie)
Wat doe ik dan? Weerstand doormeten? En als deze oneindig is bij een lage temperatuur is-ie kaduuk?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
cryptapix schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:28:
@hidde212 vandaag mijn bestelling van Brinks ontvangen. White collection proefpakket.

Branddata lopen erg uiteen. 1x 16/02, 1x 28/01 en 1x 26/01. Die uit januari vind ik eigenlijk net iets te oud omdat ik die 1.5kg nu niet ga opkrijgen binnen circa 6 weken na branden.

Ik ben benieuwd!
Oh wauw, 26-01 is bijna een maand oud. Niet wat ik verwacht bij koffies van bijna €30 per kilo. Ook niet het einde van de wereld; ik kom steeds vaker tot de realisatie dat koffies wel even nodig hebben om te rusten (7-10 dagen komt de smaak vaak wel ten goede) en dat een paar dagen in de hopper de smaak nauwelijks beinvloed (na dag 4 begin je wel iets te proeven).

Kreeg van de week (14-02) bonen binnen van Bocca die een week oud waren (07-02). Vond dat eigenlijk wel prima, kon ze gelijk uitproberen. Aanrader trouwens als je van iets zuurdere fruitige koffie houdt; Bocca Ethiopie. Ook de Bocca Gusto heeft een vrij uitgesproken geur en smaak van bessen. Kreeg deze getipt door een vriend en in korte tijd nu al 2x besteld :).

@Kraz Met de kortingscode die Kraz plaatste maar wat bij KEEN besteld om uit te proberen. Gister toevallig ook een paar zakjes cadeau gekregen van Dutch Barista, dus een mooie collectie veel te dure koffies voor de komende maand. Eerste indruk is dat het straks snel gedaan is met de zakken van sub €30/kg :+ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM2mp9xRXARpqj3iMe2YXpHSrLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5PlaYmmW6q8FtK8ndfEBXKP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Ypuh op 19-02-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Ypuh schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Oh wauw, 26-01 is bijna een maand oud. Niet wat ik verwacht bij koffies van bijna €30 per kilo. Ook niet het einde van de wereld; ik kom steeds vaker tot de realisatie dat koffies wel even nodig hebben om te rusten (7-10 dagen komt de smaak vaak wel ten goede) en dat een paar dagen in de hopper de smaak nauwelijks beinvloed (na dag 4 begin je wel iets te proeven).

Kreeg van de week (14-02) bonen binnen van Bocca die een week oud waren (07-02). Vond dat eigenlijk wel prima, kon ze gelijk uitproberen. Aanrader trouwens als je van iets zuurdere fruitige koffie houdt; Bocca Ethiopie. Ook de Bocca Gusto heeft een vrij uitgesproken geur en smaak van bessen. Kreeg deze getipt door een vriend en in korte tijd nu al 2x besteld :).

@Kraz Met de kortingscode die Kraz plaatste maar wat bij KEEN besteld om uit te proberen. Gister toevallig ook een paar zakjes cadeau gekregen van Dutch Barista, dus een mooie collectie veel te dure koffies voor de komende maand. Eerste indruk is dat het straks snel gedaan is met de zakken van sub €30/kg :+ .

[Afbeelding]
Da's een flinke lading!
Wij zijn fan van de Wolichu Wachu :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ravhin schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Wat doe ik dan? Weerstand doormeten? En als deze oneindig is bij een lage temperatuur is-ie kaduuk?
Je meet inderdaad de weerstand.
Een thermistor is een temperatuur gevoelige weerstand.
Afhankelijk van het type (NTC of PTC) neemt de weerstand toe of af bij verhoging van de temperatuur.
Bij kamer temperatuur meet je bv 10Kohm maar wordt het warmer dan gaat de weerstand naar 11 of 9 Komh.
Met een goedkope digitale multimeter kun je dit al meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik vroeg mij het volgende af. Hoeveel nut heeft het aquacleanfilter van mijn Philips volautomaat eigenlijk als ik al een 'echte' waterontharder heb?

Ik neem aan dat dat filter voornamelijk kalk filtert waardoor de koffie zachter zal smaken. Klopt dat?

Verder ben ik nog steeds op zoek hoe ik in de buurt kom van de smaak zoals je die hebt in een goed koffiehuis. Afgelopen week een proefpakket van Giraffe binnen gekregen, dus wie weet zit daar wat bij. Tot nu toe heb ik prima koffie gevonden, maar nog nooit echt die 'wow factor'. 1 koffieboon van Fascino uit Sumatra vond ik echt lekker, maar die ging na 1 keer bestellen uit het leveringsgamma :( De opvolger daarvan, ook uit Sumatra, vond ik dan weer weinig bijzonder.

Het is al met al nog best een gepuzzel om een zo goed mogelijk kopje koffie te maken. Maar dat is part of the fun toch? :)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
PaT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:51:
[…]

Verder ben ik nog steeds op zoek hoe ik in de buurt kom van de smaak zoals je die hebt in een goed koffiehuis?
[…]
1. verse bonen;
2. een goede maler:
3. een goede espressomachine;
4. veel blijven oefenen, afstellen, etc.

1 heb je, nu 2 tm 4 nog ;)

Wat de filter van je Philips volautomaat precies doet weet ik niet, maar het enige dat het zou hoeven doen is ontkalken. Dat komt de levensduur van je machine ten goede. Qua watersmaak: dat is echt een rabit hole. Google maar eens op waterrecepten voor espresso ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

cryptapix schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:57:
[...]

1. verse bonen;
2. een goede maler:
3. een goede espressomachine;
4. veel blijven oefenen, afstellen, etc.

1 heb je, nu 2 tm 4 nog ;)

Wat de filter van je Philips volautomaat precies doet weet ik niet, maar het enige dat het zou hoeven doen is ontkalken. Dat komt de levensduur van je machine ten goede. Qua watersmaak: dat is echt een rabit hole. Google maar eens op waterrecepten voor espresso ;)
Tsja, 2 en 3 is wat het is en dat is mijn Philips volautomaat. Kwam wel als 1 van de betere uit diverse testen in zijn prijssegment. Met de maalgraad experimenteer ik wel eens wat, maar merk niet woest veel verschil.

Dus dan toch maar verder met stap 4 :+

En wat dat aquafilter betreft, dan blijf ik hem gewoon resetten zodra het apparaat weer aangeeft dat het vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
PaT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Tsja, 2 en 3 is wat het is en dat is mijn Philips volautomaat. Kwam wel als 1 van de betere uit diverse testen in zijn prijssegment. Met de maalgraad experimenteer ik wel eens wat, maar merk niet woest veel verschil.

Dus dan toch maar verder met stap 4 :+

En wat dat aquafilter betreft, dan blijf ik hem gewoon resetten zodra het apparaat weer aangeeft dat het vervangen moet worden.
Je kunt stap 4 oneindig uitvoeren, maar in stap 2 en 3 zit je bottleneck. Een consumentenmarkt volautomaat van Philips komt gewoon echt niet in de buurt van de koffie in een goede koffiebar. Er kan een vast een acceptabele espresso uitkomen, maar niet koffiebar-like.

Als maalgraadinstellingen geen verschil in smaak opleveren gaat er iets niet goed. Maalgraad aanpassen levert bij gelijkblijvende andere omstandigheden per definitie een andere smaak op. Misschien moet je wat verder verstellen dan “1 tik” om smaakverschillen te proeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 04-07 12:44
cryptapix schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Je kunt stap 4 oneindig uitvoeren, maar in stap 2 en 3 zit je bottleneck. Een consumentenmarkt volautomaat van Philips komt gewoon echt niet in de buurt van de koffie in een goede koffiebar. Er kan een vast een acceptabele espresso uitkomen, maar niet koffiebar-like.

Als maalgraadinstellingen geen verschil in smaak opleveren gaat er iets niet goed. Maalgraad aanpassen levert bij gelijkblijvende andere omstandigheden per definitie een andere smaak op. Misschien moet je wat verder verstellen dan “1 tik” om smaakverschillen te proeven.
Verse bonen leveren niet per definitie lekkere koffie op en zijn niet per definitie geschikt in een volautomaat. Als je je Philips wilt houden zou ik eerst een aantal verschillende bonen proberen, en dan bedoel ik ook echt verschillend, zowel in roast als in smaakprofiel. Neem bijv. een aardse Indonesische, een zoete Braziliaan en een fruitigere boon. Daar zou de zoektocht moeten beginnen. Het is een denkfout dat het niet aan de boon ligt "want vers en van een gerenommeerde brander".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
bszz schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:43:
[...]

[...]

Verse bonen leveren niet per definitie lekkere koffie op en zijn niet per definitie geschikt in een volautomaat. Als je je Philips wilt houden zou ik eerst een aantal verschillende bonen proberen, en dan bedoel ik ook echt verschillend, zowel in roast als in smaakprofiel. Neem bijv. een aardse Indonesische, een zoete Braziliaan en een fruitigere boon. Daar zou de zoektocht moeten beginnen. Het is een denkfout dat het niet aan de boon ligt "want vers en van een gerenommeerde brander".
Zo absoluut bedoelde ik het ook niet. @PaT heeft diverse verse bonen geprobeerd, maar komt niet aan koffiebar-like koffie. Verse bonen zijn daarvoor wat mij betreft een must. Dat wil niet zeggen dat iedere verse boom geschikt is voor iedere machine en/of zetmethode.

In dit topic zijn al meerdere bonen voorbij gekomen die het goed doen in volautomaten (en vaak specifiek Jura).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@bszz die zoektocht ben ik al een jaar mee bezig. Anders dan velen hier kan ik best een goede kop koffie waarderen, maar heb er simpelweg geen zin in om iedere keer er een heel ritueel van te maken met afwegen, malen, aanstampen en weet ik al niet wat.

Als die keuze van mij er toe zal leiden dat ik nooit een barista-bakkie zal kunnen zetten (of iets wat er een beetje in de buurt komt), dan is dat maar zo.

Op zo'n moment is het voor mij 'maar' koffie.

Overigens al diverse bonen gehad van Fascino, Brandzaak en nu Giraffe (daar moet ik nog aan beginnen) en ook simpelweg van DE of L'or. Tussen deze supermarktkoffies en die van branderijen proef je uiteraard ook wel degelijk het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:22
@PaT Verkoop die koffiebar de bonen niet die ze gebruiken, of kan je het eens vragen waar ze hun bonen vandaan halen. Als ik naar de stad ga, stop ik regelmatig in dezelfde koffiebar en die verkopen ook de bonen die ze gebruiken. Op die manier schakel je toch al puntje één uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

RigolleM schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:13:
@PaT Verkoop die koffiebar de bonen niet die ze gebruiken, of kan je het eens vragen waar ze hun bonen vandaan halen. Als ik naar de stad ga, stop ik regelmatig in dezelfde koffiebar en die verkopen ook de bonen die ze gebruiken. Op die manier schakel je toch al puntje één uit ;)
Ehh, de 'koffiebar' was figuurlijk bedoeld in de zin van een plek waar je een goede kop koffie kan drinken. Daarmee doelde ik niet specifiek op 1 winkel. Giraffe is overigens wel zo'n zaak als jij bedoelt, dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@PaT als je echt graag goede koffie thuis wil gaan zetten, dan moet je misschien toch gaan kijken naar een halfautomaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Of filterkoffie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Of een huisgenoot met een koffie hobby!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ozzie
Ypuh schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:26:
Of een huisgenoot met een koffie hobby!
Zo doet mijn vrouw het inderdaad :+

Ze heeft gisteren voor het eerst zelf cappuccino gemaakt met de MaraX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
+1, filter koffie is een makkelijke en vrij goedkope manier om wat dichter in de buurt te komen van de koffiehuis koffie. Met de aeropress bijv ben je best flexibel ook qua sterkte. Aan de maler zitten wat minder eisen dan bij espresso en kun je met een goedkopere elektrische maler of handmaler al uit de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nu mijn Expobar besloten heeft er even mee op te houden heb ik zaterdag een mokapot gehaald (ik wil toch écht goede koffie in de ochtend!). Hier kan je ook lekkere koffie mee maken die in de buurt van espresso komt ;)
Ik kwam gisteren op Marktplaats nog een Mukka tegen; die komt als het goed is deze week binnen om uit te proberen :)

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 21-02-2022 09:03 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:23
@Ypuh Die Wolichu Wachu heb ik pas ook gekocht bij een brander een paar minuten van thuis. Vond hem heel lekker als pour-over alleszins.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zawaponga
Gisteren een barista cursus gevolgd, duurde ongeveer 5 uur en ging helaas alleen over halfautomaten. Niet echt veel nieuwe dingen geleerd, behalve specifieke handelingen zoals cooling flush of hoe een blindfilter werkt. Wat ik wel heb meegenomen is dat ik geen fan ben van hopper malen (single dosing is zo veel beter) en dat het hebben van 2 weegschalen een must is.
Wij waren met zo'n 10 man en gingen per 2 aan een machine. De grinders waren allemaal eureka mignons, die best fijn (no pun intended) malen, maar elke keer wegen en dan weer onder de grinder houden totdat je je 18,5 gram hebt slaat nergens op. Ik snap dat je de maaltijd kunt instellen maar ik vind het logischer om de bonen te wegen --> in de grinder --> uit de grinder. Retentie is natuurlijk een ding, maar daar heb je de niche voor :9
Ik had een bezzera bm10 (helaas geen foto gemaakt) wat best een fijne machine was, maar ja 't was ook mijn eerste half automaat dus geen referentie.

Hier nog een paar fotos:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as0SxCtHqNq0v8kkmi2TbM_pEv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbk7wT8zTryg2DvCdDdjEUEe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKZ8694rHIYuN-caB68wq-hY0-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soLWDQomJdxxjzScvJ9JnZNp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dVc6-zUSc74lTwGkkHZiqp8U-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lInglcJRPGcDhM9bJtsNqxp.jpg?f=fotoalbum_large
Disclaimer: dit is niet de molen die wij hebben gebruikt maar de nieuwe eureka single dose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Tof! Waar heb je de barista cursus gevolgd en raad je hem ook aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
@Zawaponga waarom zijn twee weegschalen en must met singledosing? Ik red me makkelaar hier met 1.
Maar wat heb je nu wel geleerd? Ik lees alleen maar de mindere dingen :p
Pagina: 1 ... 128 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1