Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:21

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

RoosW schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Die zat ik net op te zoeken, heb ik ook namelijk, nu nog geen jaar, maar heb er maar 37,- voor betaald, moses wat is dat ding duur geworden!
Ik heb die Timemore 2021 Black Mirror Basic+ Plus deze week dus binnen gekregen voor 47eur. Ik ben er zeer content mee, mooie toevoeging voor mijn setup.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ozzie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:17:
[...]
Mag best een beetje geld kosten dat vind ik echt niet erg maar moet wel binnen het redelijke blijven.
Als jij gaat bepalen wat redelijk is dan gaat uw partner u daarin volgen... Ik zou die Lunar op mijn verlanglijstje zetten en haar zelf laten beslissen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
WeaZuL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Ik heb die Timemore 2021 Black Mirror Basic+ Plus deze week dus binnen gekregen voor 47eur. Ik ben er zeer content mee, mooie toevoeging voor mijn setup.
Via onze vrienden uit China? Of een NL kanaal?
Zag 'm voor die prijs hier maar probeer zo min mogelijk van Aliexpress te kopen.
https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:01
RigolleM schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Als jij gaat bepalen wat redelijk is dan gaat uw partner u daarin volgen... Ik zou die Lunar op mijn verlanglijstje zetten en haar zelf laten beslissen 8)
Naja ik vind dat dus niet redelijk :) Bovendien geeft mijn vrouw mij al een ander cadeau, workshop pizza's bakken in de houtoven + weekendje weg, dus het ging in dit geval meer om bijvoorbeeld iets wat ik aan mijn ouders of vrienden kan vragen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
WeaZuL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Via Alie? Lijkt mij ook een prima idee voor mijn verjaardag. Dat of alu kannetjes, meer kopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 16:21

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Via onze vrienden uit China? Of een NL kanaal?
Zag 'm voor die prijs hier maar probeer zo min mogelijk van Aliexpress te kopen.
https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
Vrienden van Ali, direct van de TimeMore webwinkel. Uiteindelijk komt het allemaal uit dezelfde fabriek?! Ik ben er wel zeer content mee, hier een aardige review van de functionaliteit.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-FH_YyuQbKsNuxkx8z2HhAx4tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shjYbyIRUrP6FGyBYmRO0gpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8P-RE3AUEGRezxTGAhkPG6sDx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvTcbaT3XITPp4E9PHHMjykE.jpg?f=fotoalbum_large

Precies wanneer ik te horen krijg dat het servicecenter vertraging heeft met mijn Lelit heb ik nu deze binnen. Kan ik pielen met een andere zetmethode. En volgende week mooi cappuccino e cornetto bestellen in Venezia. Ik hoef thuis iig geen instant koffie als ik de Hario van vers gemalen koffie kan voorzien.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

JB

Cédric roelt!

Teus.espresso schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:50:
Ik geloof er wel in. Ervan uitgaande dat er een duidelijk verschil zit tussen jullie beide machines.
Over het algemeen neemt Jura dit soort dingen heel serieus.
Morgen wordt de E8 hier thuis opgehaald. Nog tips mbt ophalen los van de instructies die Jura/Dynalogic verstuurd :? Serienummer krijg ik zo snel niet gevonden in de settings. Bij "versie" lijken me de algemene E8 gegevens te staan. Moet de machine nog afkoppelen, dus wellicht zit er nog ergens een sticker op, behalve de doos.

Dynalogic... krijg ik alweer kriebels van maar goed, we moeten vertrouwen hebben... :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:31
JB schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:47:
Jura gebeld. Ze gaan overleggen en mij mailen... Verwacht er weinig van eigenlijk. Ook het binnenhalen gaat niets oplossen want ze testen de machine en sturen 'm weer terug. Daar gaat niemand met een dB meter bij staan, dat geloof ik niet.
JB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Dynalogic... krijg ik alweer kriebels van maar goed, we moeten vertrouwen hebben... :/
Gelukkig sta je verder lekker positief in dit verhaal! ;)

• JB

JB

Cédric roelt!

418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:00:
[...]

[...]

Gelukkig sta je verder lekker positief in dit verhaal!
Goed hé. Dynalogic heb ik alleen maar gezeik mee gehad ikv ophalen/reparaties. Meerdere malen, meerdere fabrikanten die er zaken mee deden.

Verder ook eerst eens zien of die leenmachine er is, anders mogen ze 2x komen.

Mijn boefje is liev!

• 418O2
JB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Goed hé. Dynalogic heb ik alleen maar gezeik mee gehad ikv ophalen/reparaties. Meerdere malen, meerdere fabrikanten die er zaken mee deden.

Verder ook eerst eens zien of die leenmachine er is, anders mogen ze 2x komen.
Je hebt hem niet bij een lokale dealer gekocht zeker?

• JB

JB

Cédric roelt!

418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:04:
[...]

De Vier Heerlijkheden in Leerdam :)

Mijn boefje is liev!

• 418O2
JB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:08:
[...]

De Vier Heerlijkheden in Leerdam :)
Waarom breng je hem daar niet gewoon heen dan? Is toch hun probleem?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:46
@418O2 garantie loopt direct via Jura.
Is toch niet nodig om te insinueren dat de machine 'zeker niet bij een lokale dealer is gekocht', dat doet er toch totaal niet toe?

@JB Serienummer staat onder op de machine.

Wat betreft Dynalogic: vorig week is ook mijn Jura opgehaald (defect scherm).
Eerste poging: geen transportkist aanwezig. Bezorger zou gaan bellen...
Tweede poging: geen transportkist aanwezig. Bezorger wilde wel een Jura afleveren (die niet van mij was). Geeft me wel een apart gevoel over hoe ze met hun zendingen omgaan.
Derde poging: die ging wel goed, na eerst contact te hebben gehad met Jura.

Ik begrijp je zorgen dus wel, hoewel de fout ook ontstaan kan zijn door verkeerde instructies van Jura aan Dynalogic.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:22
418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Over zo’n soort aanname zei iemand laatst iets heel pakkends. Even zoeken. Ah gevonden:
418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:00:
[...]
Gelukkig sta je verder lekker positief in dit verhaal! ;)
})

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Mijn ervaringen met Dyna qua smartphones zijn ook niet je van het. En het lijkt me stug als ze RMA procedures niet op dezelfde manier verwerken ongeacht het te repareren object.

Enfin tweede dag met pour over. Is weer eens iets anders qua manier van zetten. Ik heb in de tussentijd wel alvast een smart stekker gekocht voor als de Lelit terug is. Kan ik lekker lui vanachter mijn bureau de machine laten opstarten voor een half uur voor ik koffie ga halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Joosie200 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:30:
Mijn ervaringen met Dyna qua smartphones zijn ook niet je van het. En het lijkt me stug als ze RMA procedures niet op dezelfde manier verwerken ongeacht het te repareren object.

Enfin tweede dag met pour over. Is weer eens iets anders qua manier van zetten. Ik heb in de tussentijd wel alvast een smart stekker gekocht voor als de Lelit terug is. Kan ik lekker lui vanachter mijn bureau de machine laten opstarten voor een half uur voor ik koffie ga halen.
Ah ik ben dus niet de enige die dat doet :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Joosie200
  • Niet online
Ozzie schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Ah ik ben dus niet de enige die dat doet :)
Ik heb al smart lampen met Philips hue Bridge. Als de Tapo P100 smart stekker ook met Zigbee werkt past het er mooi bij. Ik heb het niet nodig voor het monitoren van energieverbruik. De P110 kan dat wel maar kost €5 meer.

Nu nog een walking fridge als butler ;)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Hoe doen jullie dat met onderhoud aan (lood)zware espresso machines? Die van mij weegt tussen de 25-30kg. Als jullie onderhoud laten plegen, halen die bedrijven ze dan op of moet je ze in de kofferbak gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Basfr schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:26:
@418O2 garantie loopt direct via Jura.
Is toch niet nodig om te insinueren dat de machine 'zeker niet bij een lokale dealer is gekocht', dat doet er toch totaal niet toe?
Dat doet er zeker wel toe; die kunnen dan je garantie afhandelen en hebben eventueel een leenmachine voor je

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:27
RvdH schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:54:
Hoe doen jullie dat met onderhoud aan (lood)zware espresso machines? Die van mij weegt tussen de 25-30kg. Als jullie onderhoud laten plegen, halen die bedrijven ze dan op of moet je ze in de kofferbak gooien?
Optillen en netjes in de kofferbak zetten. Ik heb in de schuur wat stevige kratten en ik zet het ding daarin om hem te vervoeren.

Niet zomaar een klapkrat pakken, want een beetje E61-machine zakt daar dwars doorheen. En dat is onaangenaam. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:59
Bij ons wordt 95% van de machines door de klant zelf gebracht.
Wel helpen we regelmatig met het uit en weer in de auto tillen van de machine.
En inderdaad de plastic kratten schieten te kort. Ik heb mensen heel beteuterd zien kijken met de handvatten nog in de hand en de machine in onderdelen op de grond. Gelukkig voor hen was dat bij het inbrengen dus die reparatie kwam bovenop de service beurt. Overigens kan je zo'n plastic klap krat wel in de auto gebruiken om te voorkomen dat de machine verschuift onder het rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:20
418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:54:
[...]

Dat doet er zeker wel toe; die kunnen dan je garantie afhandelen en hebben eventueel een leenmachine voor je
Het is eigenlijk simpel met garantie claims.
De verkoper/winkel is verantwoordelijk voor garantie afhandeling.
Dat Jura (Nederland) in de praktijk de reparaties doet is netjes maar formeel zijn zij niet de verkoper.
Ik heb wel vaker gelezen dat Jura (als fabrikant en importeur) coulant is en ook bv bij in Duitsland gekochte Jura’s (officiële dealers) hier ook garantie op levert.

Dynalogic is inderdaad een drama.
Ik begrijp niet dat fabrikanten/winkels/dealers nog zaken met zo’n bedrijf doen.
Ze vervoeren bv ook (dure) TV’s. Gaat ook niet altijd lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:26
[...]

Morgen wordt de E8 hier thuis opgehaald. Nog tips mbt ophalen los van de instructies die Jura/Dynalogic verstuurd :? Serienummer krijg ik zo snel niet gevonden in de settings. Bij "versie" lijken me de algemene E8 gegevens te staan. Moet de machine nog afkoppelen, dus wellicht zit er nog ergens een sticker op, behalve de doos.

-S/N en artikelnummer: staat onder op de machine: de korte code is het artuikelnummer, de lange het serienummer
-Geef de machine zonder doos mee. De doos verdwijnt in Zoetermeer bij het oud papier ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19
Onderdelen bestellen en zelf doen :D.

• JB

JB

Cédric roelt!

bszz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:43:
[...]

-S/N en artikelnummer: staat onder op de machine: de korte code is het artuikelnummer, de lange het serienummer
-Geef de machine zonder doos mee. De doos verdwijnt in Zoetermeer bij het oud papier ;)
Zij pakken m netjes in :? Ik wil geen beschadigingen/krassen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:46
JB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:52:
[...]
Ze komen (als het goed is) met een transportkist waar je machine in past.
Vervolgens zetten ze hem in de kist met bandjes vast.
Als je je daar zorgen over maakt dan foto's maken van elke stap, en desnoods wikkel je hem nog in bubbelfolie :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:37
Zet hem in de auto op de stoel naast me neer, gordel om en onderweg naar de monteur nog een paar lieve woordjes. Een soort kiss&ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
JB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:52:
[...]
Zeker, In een krat, met een bescherming en vastgezet met banden

• JB

JB

Cédric roelt!

Dank voor alle input! Morgen even verslaglegging doen en dan beste van hopen :)

Mijn boefje is liev!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:56
Ik heb vandaag geprobeerd wat decaf koffie te malen met een Timemore c2, om deze vervolgens dan in het gemalen koffie trechter van mijn Jura E8 te doen. Helaas viel de puck behoorlijk nat in het afvalbakje. Dus nu vraag ik me af of ik de koffie te fijn heb gemalen, of dat ik er te weinig koffie in gedaan heb (of te grof gemalen?).

Ik had stand 17 of 18 op de timemore, dat zit boven wat ze daar de espresso maling noemen. Hij leek me zelf ook redelijk grof, maar heb daar (nog) niet echt veel verstand van ;). Bij de Jura geven ze aan dat je maximaal twee afgestreken maatlepels mag pakken. Ik heb een keer ~1.5 maatlepel gepakt, de andere keer ~2.

Als ik online zoek vind ik voornamelijk dat bij espresso machines een te fijne maling ervoor zorgt dat de puck erg waterig wordt. Ik neem aan dat dat bij volautomaten dan ook het geval is, en dat ik de maling groffer moet maken?. Iemand hier ervaring mee, en welke kant ik op moet?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Yaldair ik had ook werkelijk geen idee, maar eerste google link kwam hier op uit:
YouTube: Ask Gail: Soupy Pucks on a Superautomatic Espresso Machine

Conclusie in principe te grof óf te fijn. In jouw geval waarschijnlijk te grof.

• Ypuh
D. Ninjai schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Bedankt voor deze tip, heb gelijk een zakje besteld met bonen uit Thailand. Nu staat dat land niet bekend om hoogstaande kwaliteit koffie maar lijkt me gewoon leuk om te proberen :)
Wat vond je van de bonen van Schot?

• HoppyF
Even iets anders.
Momenteel staat er in een veiling een Jura Giga X3.
Niet iets voor thuis maar meer voor een klein kantoor of een heel groot huishouden.
Als je toevallig zoiets zoekt zou dit interessant voor je kunnen zijn.
Waar de prijs op uit gaan komen kan ik niet voorspellen.
Lees de omschrijving op de site maar even.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:47
Ypuh schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:11:
[...]

Wat vond je van de bonen van Schot?
De Thai heeft mij wel verrast. Niet heel uitgesproken qua smaken maar wel aangenaam om te drinken. Zal zeker weer een zakje bij hem bestellen maar dan uit een ander land.

[ Voor 5% gewijzigd door D. Ninjai op 11-02-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Toch even meedoen met de Dynalogic haat, ik had tot vandaag nog nooit met ze te maken gehad maar vandaag komen ze mijn nieuwe fornuis leveren. Ik kreeg vannacht een e-mail dat dat vandaag tussen 13:45-15:45 zou gaan gebeuren. Om 14:00 een sms dat ze er om 14:35 zouden zijn. Dus so far so good, dacht ik.

Alleen nu bijna 2 uur later zijn ze er nog steeds niet, en de Track&Trace site van ze geeft inmiddels aan dat ze geen contact meer hebben met de tablet van de bezorger. Na een belletje wisten ze met te vertellen dat ze 'in ieder geval vertraging hebben' en ze zou me nog even terugbellen wanneer ze hier nu echt zijn. Dat deed ze net met de mededeling dat ze 1 a 1,5u vertraging hebben opgelopen, maar waarom ze hier dan bijna 2 uur na de tijd in het smsje nog niet zijn wist de (overigens zeer vriendelijke) mevrouw aan de telefoon ook niet.

Dus @JB hoop dat het bij jou wat soepeler gaat allemaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ozzie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Toch even meedoen met de Dynalogic haat, ik had tot vandaag nog nooit met ze te maken gehad maar vandaag komen ze mijn nieuwe fornuis leveren. Ik kreeg vannacht een e-mail dat dat vandaag tussen 13:45-15:45 zou gaan gebeuren. Om 14:00 een sms dat ze er om 14:35 zouden zijn. Dus so far so good, dacht ik.

Alleen nu bijna 2 uur later zijn ze er nog steeds niet, en de Track&Trace site van ze geeft inmiddels aan dat ze geen contact meer hebben met de tablet van de bezorger. Na een belletje wisten ze met te vertellen dat ze 'in ieder geval vertraging hebben' en ze zou me nog even terugbellen wanneer ze hier nu echt zijn. Dat deed ze net met de mededeling dat ze 1 a 1,5u vertraging hebben opgelopen, maar waarom ze hier dan bijna 2 uur na de tijd in het smsje nog niet zijn wist de (overigens zeer vriendelijke) mevrouw aan de telefoon ook niet.

Hier is de E8 opgehaald en Jura had keurig een leen machine in diezelfde krat zitten. So far so good. Gastje welke de automaat op kwam halen wel aangesproken want die pakken zo'n machine gewoon lomp vast en kwakken 'm in de krat. Ga je toch houden...

Hij had het over Dynafix... Ik mag toch hopen dat de E8 naar Jura zelf gaat... :X :( :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gF_TlHXxXAJqn-qw74tsFWO_N4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z4amLVXhS07TXuWHzxuZs1cn.jpg?f=user_large

Verder vond ik de klittenbandjes maar lala, dus hopelijk gaat het allemaal goed :|

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ozzie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Ik heb soortgelijke ervaringen, alleen zijn ze bij mij na verzending het apparaat kwijt geraakt, na 3 maanden!! Is het terug gevonden en werd het DEFECT weer bij mij thuis afgeleverd, om daarna wederom door dezelfde droplul opgehaald te worden, nee, hij wist nergens vanaf.
Niet goed bereikbaar, niemand weet iets, kastje <-> muur.. Ik begin al te schuimbekken als ik de naam hoor.

@JB Dynafix?! Ik hoop het niet voor je, die zijn net zo beroerd als hun transport poot :(

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 11-02-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17
Bewaar in ieder geval ook gewoon de doos. Heb hetzelfde euvel in het verleden gehad met loodzware versterkers. Was ik erg blij dat ik die stevige doos, met bijbehorende piepschuim nog had zodat het ding netjes en veilig kon worden vervoerd.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Iemand hier wel eens bonen van Bocca geproefd? Net de Bocca Gusto opgemaakt, wat een explosie van geuren. Snap nu wat ze met 'fruitig' bedoelen. Na een paar dagen werd die geur wel minder, maar leuk om eens iets anders te proberen.

De bonen van Koepoort vind ik een stuk minder. Althans, de eerste (Peru) die ik opentrok was gewoon verbrand, het rook en proefde ook bijna naar as, echt niet goed. Daarna ook 2 andere zakjes uit het proefpakket open gemaakt en die waren wel iets beter en gewoon drinkbaar. De Honduras vond ik wel oké en nu begonnen aan de Monsooned Malabar, maar dat is niet echt mijn smaak.

[ Voor 127% gewijzigd door Ypuh op 11-02-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
JB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:30:
[...]
Hier is de E8 opgehaald en Jura had keurig een leen machine in diezelfde krat zitten. So far so good. Gastje welke de automaat op kwam halen wel aangesproken want die pakken zo'n machine gewoon lomp vast en kwakken 'm in de krat. Ga je toch houden...

Hij had het over Dynafix... Ik mag toch hopen dat de E8 naar Jura zelf gaat... :X :( :/

[Afbeelding]

Verder vond ik de klittenbandjes maar lala, dus hopelijk gaat het allemaal goed :|
Nee, gaat naar Jura Zoetermeer en de vervoerder heet Dynalogic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crack_david
  • Laatst online: 04-10 20:51
Yaldair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:22:
Ik heb vandaag geprobeerd wat decaf koffie te malen met een Timemore c2, om deze vervolgens dan in het gemalen koffie trechter van mijn Jura E8 te doen. Helaas viel de puck behoorlijk nat in het afvalbakje. Dus nu vraag ik me af of ik de koffie te fijn heb gemalen, of dat ik er te weinig koffie in gedaan heb (of te grof gemalen?).

Ik had stand 17 of 18 op de timemore, dat zit boven wat ze daar de espresso maling noemen. Hij leek me zelf ook redelijk grof, maar heb daar (nog) niet echt veel verstand van ;). Bij de Jura geven ze aan dat je maximaal twee afgestreken maatlepels mag pakken. Ik heb een keer ~1.5 maatlepel gepakt, de andere keer ~2.

Als ik online zoek vind ik voornamelijk dat bij espresso machines een te fijne maling ervoor zorgt dat de puck erg waterig wordt. Ik neem aan dat dat bij volautomaten dan ook het geval is, en dat ik de maling groffer moet maken?. Iemand hier ervaring mee, en welke kant ik op moet?
Ik zou beginnen met eens te wegen hoeveel koffie je in je portafilter doet. In mijn ervaring is het vaker dat er te weinig koffie in zit, in plaats van de maal graad.
Daarnaast denk ik dat je eerder te grof dan te fijn zit als het nat wordt.

Maar beide punten zijn wel puur vanuit eigen ervaring, er zit geen enkele theorie achter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:47
Yaldair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:22:

Met mijn Siemens maal ik vergelijkbaar voor een V60. Dat is medium/fijn. Wel lastig om te communiceren maar je kunt googlen op ‘medium find grind’ voor wat plaatjes. Voor wat het waard is gezien ik een ander model heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Nee, gaat naar Jura Zoetermeer en de vervoerder heet Dynalogic ;)
Klopt, maar Dynalogic is berucht om zijn miskleunen.
Heeft niets met koffie te maken maar ik zou mij (dure) Jura niet graag door ze laten transporteren.
Lees maar wat klachten hier over dit bedrijf.
De oplossingen (of het gebrek daaraan) wordt er ook bij vermeld.
https://www.klacht.nl/dynalogic/

Hopelijk komt het gerepareerde apparaat heelhuids terug bij @JB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:50:
[...]

Klopt, maar Dynalogic is berucht om zijn miskleunen.
Heeft niets met koffie te maken maar ik zou mij (dure) Jura niet graag door ze laten transporteren.
Lees maar wat klachten hier over dit bedrijf.
De oplossingen (of het gebrek daaraan) wordt er ook bij vermeld.
https://www.klacht.nl/dynalogic/

Hopelijk komt het gerepareerde apparaat heelhuids terug bij @JB.
Voor wt het waard is: Ik laat al 8 jaar machines vervoeren door Dynalogic en er is nog nooit wat mis gegaan, op een dag vertraging na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:00:
[...]

Voor wt het waard is: Ik laat al 8 jaar machines vervoeren door Dynalogic en er is nog nooit wat mis gegaan, op een dag vertraging na.
Wat vertraging is in deze Corona crisis acceptabel mits je op de hoogte gehouden wordt dat er vertraging is en wanneer ze wel langskomen.
Nou ja, wellicht gaat het bij @JB gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het heeft gelukkig vrij weinig met koffie te maken ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8slayer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 22:45
Outerspace schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:09:
Het heeft gelukkig vrij weinig met koffie te maken ;)
Bakkie doen dan maar?

Play every day

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
Had via MP een Puck rake gevonden en raakte met de verkoper aan de praat. Die gaat nu ook een nieuwe knop voor mijn eureka specialita printen
https://www.thingiverse.com/thing:4810497

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
418O2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:55:
Had via MP een Puck rake gevonden en raakte met de verkoper aan de praat. Die gaat nu ook een nieuwe knop voor mijn eureka specialita printen
Die van E15? Heb hem paar weken terug ook gekocht, fijn ding! Werkt beter dan de kurk met 1 naald die ik daarvoor gebruikte :+ .

Iets anders, had wat problemen met zowel channeling als smaak van mijn laatste light roast. Helaas (nog) geen flow control dus gewoon de hendel overgehaald tot het ventiel open is maar de pomp net niet aan en wachten tot de eerste druppels doorkomen, daarna pomp aan. Werkt verrassend goed eigenlijk, veel meer egale extractie en vooral de smaak is veel beter. Kan ik nog even verder sparen voor de flow control :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Hercul3s schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Die van E15? Heb hem paar weken terug ook gekocht, fijn ding! Werkt beter dan de kurk met 1 naald die ik daarvoor gebruikte :+ .

Iets anders, had wat problemen met zowel channeling als smaak van mijn laatste light roast. Helaas (nog) geen flow control dus gewoon de hendel overgehaald tot het ventiel open is maar de pomp net niet aan en wachten tot de eerste druppels doorkomen, daarna pomp aan. Werkt verrassend goed eigenlijk, veel meer egale extractie en vooral de smaak is veel beter. Kan ik nog even verder sparen voor de flow control :).
Dat werkt volgens mij vooral als je machine op een vaste wateraansluiting zit. Zonder werkt het volgens mij een stuk minder (of niet?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:16
418O2 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:55:
Linkje naar de puk rake?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
The puck rake, koffie distributie tool!
€ 14,95
https://link.marktplaats.nl/m1760166281

Er staat exact 1 op marktplaats ;)

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 13-02-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Yep, heb ik, bevalt prima! @418O2
Moest wel een en paar gaatjes goed doorprikken die niet helemaal open waren om de naalden erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:56
@Crack_david , @defusion ,@D. Ninjai bedankt voor de input.Heb nu de maler van ~stand 17 naar stand 11 gezet en dan 10gr koffie (dat lijken ~2 afgestreken maatlepels te zijn, wat aangehouden wordt als de max). De laatste keer kwam deze er redelijk heel als puck uit. In ieder geval niet meer zo nat. Nu moet ik eigenlijk voor de test nog eens wat groffer malen. Bij de JURA zetten ze erbij dat je niet "te fijn gemalen" koffie erin mag doen vanwege mogelijke verstoppingen. Had het idee dat bij standje 10 van de Timecore de koffie wel redelijk poederig begint te worden, maar hij liep nog prima door. Dus waarschijnlijk is het wel goed. Ga hoe dan ook nog wat verder spelen denk ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nog even en die Jura E6 kost je bij de Duitse saturn winkel €571.50 want die hebben straks een btw weg ermee actie. https://www.saturn.de/de/...ano-black-eb-2648518.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
RoosW schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:17:
Yep, heb ik, bevalt prima! @418O2
Moest wel een en paar gaatjes goed doorprikken die niet helemaal open waren om de naalden erin te zetten.
Hij zei wel dat ze het ontwerp hebben aangepast hij nu fijner wordt geprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
418O2 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Hij zei wel dat ze het ontwerp hebben aangepast hij nu fijner wordt geprint
Ik heb hem dus zo’n 2 weken terug gekregen en geen problemen gehad met de gaatjes. Verder werkt hij fijn, enige is misschien dat het plastic wat minder past bij de ‘alles van zwaar metaal’ espresso vibe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shovelhead1340
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:04
Hoi allen, ik ben nieuw op dit forum en heb nog niet alle pagina's doorgelezen.
Jaren geleden had ik een Francis X3 en een goedkope maler. Daarna een gebruikte Jura van een kennis gehad tot die stuk ging met hoge reparatiekosten. Overgestapt op n espressopotje en ook nog een paar jaar uit n Saeco volautomaat gelurkt.
Nu ben ik ongeveer n half jaartje handmatig met een ROK bezig en dat vind ik best leuk maar ik wil toch weer met n pistonmachine aan de slag.
Ik heb nu 2 malers: een Graef CM800 en een CMA Rossi rr45 (bakbeest)
Na wat rondsurfen denk ik dat een Gaggia Classic of Rancilio Silvia voldoen voor mijn gestuntel en ruim binnen mijn budget en op mijn aanrecht passen.
Ik lees ook dat de Vibiemme Domobar een grote stap vooruit is tov de Gaggia en Rancilio maar ik kan eigenlijk nergens vinden wát die machine dan zoveel beter maakt.
Ja, de zetgroep....maar smaakt de espresso dan beter? Is het maken van de espresso minder werk? Gaat het sneller? Kan die een fijnere maling aan? Is het onderhoud minder/makkelijker?

Kan iemand hier wat meer over zeggen?

Oh, een stoompijpje heeft voor mij trouwens 0,0 waarde want ik drink zwart. En voor bezoek ga ik niet lopen stomen.

Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door shovelhead1340 op 14-02-2022 00:44 ]

Ik lul ook zomaar wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 14:24

Ravhin

no <root>...

Goedemorgen :)
De Gaggia of Rancilio zijn zeer zeker goede starters, waarbij het gros blijft hangen op die merken omdat er gewoon oprecht goede koffie uit komt. De Vibiemme zal beter scoren op het gebied van temperatuurstabiliteit, een sleutelfactor om de juiste maken uit het maalsel te extraheren. Alle E61 machines (en hun opvolgers) zijn t.o.v. de Gaggia et al stabieler qua temperatuur en hebben vaak wat extra features zoals instelbare OPV , PID en standaard formaat filterhouders waardoor je makkelijker kan switchen. Ik ken de specificaties niet van de RR45, maar je kan vooral betere koffie krijgen door een goede maler te hebben. Beter om eerst daar in te investeren dan in een dure E61 HX hutsefluts :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
Eens met @Ravhin wat betreft de maler. Als je handig bent kan je zelf een PID inbouwen bij de Rancilio Silvia of Gaggia. Genoeg online over te vinden en zo heb je toch een stabiele temperatuur. Als je geen melk opschuimt, is een veel duurdere machine niet nodig denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:32
Koets89 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:26:
Eens met @Ravhin wat betreft de maler. Als je handig bent kan je zelf een PID inbouwen bij de Rancilio Silvia of Gaggia. Genoeg online over te vinden en zo heb je toch een stabiele temperatuur. Als je geen melk opschuimt, is een veel duurdere machine niet nodig denk ik
Ik heb een PID ingebouwd in een Rancilio Silvia. Het is erg leuk om te doen, maar of het me iets heeft opgeleverd? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 15:23
shovelhead1340 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:33:

Na wat rondsurfen denk ik dat een Gaggia Classic of Rancilio Silvia voldoen voor mijn gestuntel en ruim binnen mijn budget en op mijn aanrecht passen.
Ik lees ook dat de Vibiemme Domobar een grote stap vooruit is tov de Gaggia en Rancilio maar ik kan eigenlijk nergens vinden wát die machine dan zoveel beter maakt.
Ja, de zetgroep....maar smaakt de espresso dan beter? Is het maken van de espresso minder werk? Gaat het sneller? Kan die een fijnere maling aan? Is het onderhoud minder/makkelijker?

De (Gino) Rossi rr45 is prima met een Gaggia/Silvia. Vergelijkbaar met een Fiorenzato T80 of andere horeca standaard 64mm bak.

Ik ben destijds met een vergelijkbare vraag uitgekomen op een E61 Zaffiro, met als idee dat ik beter goed kon starten i.p.v. later nog de wens te hebben om te upgraden. Als alle (semi)prof apparaten het hebben zal het wel goed zijn was toen mijn logica. Hierboven is er ook al uitgelegd wat de voordelen zijn volgens mij.

Bovendien is de prijsstap naar een E61 VBM Domobar of equivalent E61 apparaat niet zo heel groot in mijn ervaring. Daarna zelf er een PID (en boiler isolatie, en wat geluidsdemping en....) in hobbyen is leuk werk!

Mijn apparaat draait hier nu al kleine 4 jaar, waarna 2,5 met PID. I.t.t. vorige post merk ik wel echt verschil. Eerst was er een verschil van 20(!) graden tussen de verhittingscycli.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS2pV2HnljI_b13HRlxpSR6dmkc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93HIx4o0aYsodHiW1HbL7mKP.jpg?f=user_large

Ja, dat verschil proef je (proefde ik!). Of het ook zo extreem is qua temp bij een Gaggia/Silvia weet ik niet. Wel dat ze niet zomaar zo veel gePID worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
bermuda1980 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:11:
[...]

De (Gino) Rossi rr45 is prima met een Gaggia/Silvia. Vergelijkbaar met een Fiorenzato T80 of andere horeca standaard 64mm bak.

Ik ben destijds met een vergelijkbare vraag uitgekomen op een E61 Zaffiro, met als idee dat ik beter goed kon starten i.p.v. later nog de wens te hebben om te upgraden. Als alle (semi)prof apparaten het hebben zal het wel goed zijn was toen mijn logica. Hierboven is er ook al uitgelegd wat de voordelen zijn volgens mij.

Bovendien is de prijsstap naar een E61 VBM Domobar of equivalent E61 apparaat niet zo heel groot in mijn ervaring. Daarna zelf er een PID (en boiler isolatie, en wat geluidsdemping en....) in hobbyen is leuk werk!

Mijn apparaat draait hier nu al kleine 4 jaar, waarna 2,5 met PID. I.t.t. vorige post merk ik wel echt verschil. Eerst was er een verschil van 20(!) graden tussen de verhittingscycli.

[Afbeelding]

Ja, dat verschil proef je (proefde ik!). Of het ook zo extreem is qua temp bij een Gaggia/Silvia weet ik niet. Wel dat ze niet zomaar zo veel gePID worden natuurlijk.
Altijd leuk om te zien, thermostaat vs PID :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
shovelhead1340 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:33:
Hoi allen, ik ben nieuw op dit forum en heb nog niet alle pagina's doorgelezen.
Jaren geleden had ik een Francis X3 en een goedkope maler. Daarna een gebruikte Jura van een kennis gehad tot die stuk ging met hoge reparatiekosten. Overgestapt op n espressopotje en ook nog een paar jaar uit n Saeco volautomaat gelurkt.
Nu ben ik ongeveer n half jaartje handmatig met een ROK bezig en dat vind ik best leuk maar ik wil toch weer met n pistonmachine aan de slag.

Oh, een stoompijpje heeft voor mij trouwens 0,0 waarde want ik drink zwart. En voor bezoek ga ik niet lopen stomen.

Alvast bedankt
Wat is je budget ongeveer?
Misschien is deze Lelit Grace PL81T iets voor je.
Voor zo’n €550 euro heb je een apparaat met een PID.
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000079922455/

Iets duurder (€590) een ECM Casa V.
(titel is fout gaat om een V geen IV)
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000046983955/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

HoppyF schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Wat is je budget ongeveer?
Misschien is deze Lelit Grace PL81T iets voor je.
Voor zo’n €550 euro heb je een apparaat met een PID.
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000079922455/

Iets duurder (€590) een ECM Casa V.
(titel is fout gaat om een V geen IV)
https://www.bol.com/nl/nl...machine/9200000046983955/
Of een mooie zo goed als nieuwe Lelit PL41TEM hint hint :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
BaRF schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Of een mooie zo goed als nieuwe Lelit PL41TEM hint hint :P
Deze bedoel je?
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc
Scheelt alleen niet zo heel veel met de nieuwprijs.

Ook wel leuke koopjes:
Rancilio EM-01006 Silvia Eco V6 vanaf €382
https://www.bol.com/nl/nl...asc&suggestionType=browse

Of een QuickMill 3000 voor €280

[ Voor 35% gewijzigd door HoppyF op 14-02-2022 12:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
HoppyF schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Deze bedoel je?
Gok dat hij zijn eigen Lelit bedoeld die hij wil verkopen. Dat scheelt wel redelijk wat met de nieuwprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

HoppyF schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Deze bedoel je?

Ook wel leuke koopjes:
Rancilio EM-01006 Silvia Eco V6 vanaf €382

Of een QuickMill 3000 voor €280
haha nee zie m'n sig ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
Spoiler-alert: dit is een ietwat cynische post, maar ik zal mijn best doen het positief te houden ;P

Ik ben een nespresso drinker, vooral vanuit het gemak. Daarbij maak ik gebruik van Hema cups, die me verrassend goed smaken (de wat sterkere en roasted varianten). Natuurlijk proef ik het verschil met verse bonen, maar het gemak maakt dit tot nu toe goed.

Nadat mijn oude Magimix Nespresso apparaat na 6 jaar de geest gegeven had, heb ik een Delonghi Citiz gekocht. Nu zijn we nog niet eens 6 maanden verder, en hij begint al dezelfde kuren qua doorloopsnelheid/druk van het water te krijgen, ARGH! Ik begrijp dat dit komt doordat Nespresso het aluminium cupje heeft gepatenteerd, en de non-brand cups niet goed genoeg perforeert. Daardoor wordt het apparaat steeds slechter.

Ik ben er wel klaar mee, ik vind het een naai-actie van Nespresso. Dus op zoek naar iets nieuws, toch maar een volautomaat met bonen.

Nu komt het cynische gedeelte: ik heb niet het idee dat de gemiddelde (of zelfs hogere middensegment) volautomaat ontworpen en/of gebouwd is om meer dan ca. 5 jaar mee te gaan. Ik kan daarom de "businesscase" voor mezelf ook niet echt maken als ik kijk naar de Nivona's, Jura's of Siemens die 500+ euro kosten.

Daarom mijn vraag: is er een enigszins acceptabele bonen volautomaat die 3-4 jaar meegaat, en die "on a budget" is, bv ca 250 euro? Ik zoek dus iets dat ergens tussen een 140 euro Nespresso Citiz en een 500+ euro Nivona ed uitkomt, en dan toch een jaartje of 3 a 4 meegaat, voordat ie de geest mag geven (ervan uitgaande dat ik het apparaat wel enigszins normaal behandel en schoon houdt).

Iemand die me hiermee kan helpen? BVD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Mijn wat cynische antwoord is dan;
Voor dat bedrag zijn er heel wat tweedehands volautomaten te vinden van een jaar of 10 oud die met gemak nog 5 jaar meegaan. Dan kom je er ook meteen achter dat jouw aanname omtrent volautomaten niet klopt.
De volgende vraag is wat heb je zelf al uitgezocht? Of moeten wij gewoon iets roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

olafmol schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:08:
Spoiler-alert: dit is een ietwat cynische post, maar ik zal mijn best doen het positief te houden ;P

Ik ben een nespresso drinker, vooral vanuit het gemak. Daarbij maak ik gebruik van Hema cups, die me verrassend goed smaken (de wat sterkere en roasted varianten). Natuurlijk proef ik het verschil met verse bonen, maar het gemak maakt dit tot nu toe goed.

Nadat mijn oude Magimix Nespresso apparaat na 6 jaar de geest gegeven had, heb ik een Delonghi Citiz gekocht. Nu zijn we nog niet eens 6 maanden verder, en hij begint al dezelfde kuren qua doorloopsnelheid/druk van het water te krijgen, ARGH! Ik begrijp dat dit komt doordat Nespresso het aluminium cupje heeft gepatenteerd, en de non-brand cups niet goed genoeg perforeert. Daardoor wordt het apparaat steeds slechter.

Ik ben er wel klaar mee, ik vind het een naai-actie van Nespresso. Dus op zoek naar iets nieuws, toch maar een volautomaat met bonen.

Nu komt het cynische gedeelte: ik heb niet het idee dat de gemiddelde (of zelfs hogere middensegment) volautomaat ontworpen en/of gebouwd is om meer dan ca. 5 jaar mee te gaan. Ik kan daarom de "businesscase" voor mezelf ook niet echt maken als ik kijk naar de Nivona's, Jura's of Siemens die 500+ euro kosten.

Daarom mijn vraag: is er een enigszins acceptabele bonen volautomaat die 3-4 jaar meegaat, en die "on a budget" is, bv ca 250 euro? Ik zoek dus iets dat ergens tussen een 140 euro Nespresso Citiz en een 500+ euro Nivona ed uitkomt, en dan toch een jaartje of 3 a 4 meegaat, voordat ie de geest mag geven (ervan uitgaande dat ik het apparaat wel enigszins normaal behandel en schoon houdt).

Iemand die me hiermee kan helpen? BVD!
https://www.coolblue.nl/p...plus-stainless-steel.html
https://www.vanpommeren.nl/gaggia-classic

Hier zijn ze op https://old.reddit.com/r/espresso gek op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:56
olafmol schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:08:
*knip*

*knip*
Ik heb thuis een Jura die inmiddels 12 jaar oud is, werkt nog steeds prima! Onderhoud is af en toe wel nodig aan zo'n apparaat. Als je een beetje handig bent kun je het zelf (deels) doen.
Maar onderhoud heb je ook aan een machine van 300,- of welke prijs dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Teus.espresso schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:28:
Mijn wat cynische antwoord is dan;
Voor dat bedrag zijn er heel wat tweedehands volautomaten te vinden van een jaar of 10 oud die met gemak nog 5 jaar meegaan. Dan kom je er ook meteen achter dat jouw aanname omtrent volautomaten niet klopt.
De volgende vraag is wat heb je zelf al uitgezocht? Of moeten wij gewoon iets roepen?
Dank voor je reactie :) Ik heb zelf flink lopen zoeken en lezen op het forum hier, Reddit, en ik ben altijd wel een fan van de über-specifieke Duitse reviews op amazon.de. Vandaar ook mijn conclusie dat de meeste (recentere misschien?) volautomaten van Jura, Nivona, Siemens in de budgetrange rond de 600-800 euro na een paar jaar vaak al defect lijken te gaan of de nodige kuren beginnen te geven. Ik begrijp de negatieve bias van internet recensies wel, maar toch valt het me wel op.

Ik laat me natuurlijk graag corrigeren, misschien vergis ik me compleet en is er een merk/type waarvan jullie experts zeggen: daarmee kun je met gemak 10+ jaar doen, en de investering is niet te bizar hoog. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 14-02-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
BernardV schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb thuis een Jura die inmiddels 12 jaar oud is, werkt nog steeds prima! Onderhoud is af en toe wel nodig aan zo'n apparaat. Als je een beetje handig bent kun je het zelf (deels) doen.
tnx...welk type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
BernardV schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:37:
[...]

double post...sorrie..

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 14-02-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ach natuurlijk! ;)
Ik zat vandaag met gedachten even ergens anders vandaar dat ik er compleet overheen keek.
@Koets89 heeft gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:52
olafmol schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:33:
[...]

tnx, dit is geen volautomaat denk ik?
Nee, een halfautomaat, dus geen bonenmaler en met piston. Als ik je post zo lees dan schat ik in dat dit niks voor je is.

Als je bereid bent wat meer te betalen voor een betere machine die wat langer meegaat: koop je machine bij een speciaalzaak zoals Van Pommeren. Als er dan kuren zijn dan helpen ze je gewoon gelijk goed en doe je ook gewoon langer met zo'n apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

[...]

Ah. My bad. Superautomaat, volautomaat, halfautomaat.. bomen bos enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Misschien is een retourgoed/tweedekans volautomaat iets voor je.
Praktisch nieuw dus geen oud apparaat wat al veel gebruikt is maar soms met een kleine beschadiging.
Ben je voor €300 klaar en kun je toch jaren vooruit.

Dit model wat er staat heb ik toevallig zelf gehad en verkocht en een Jura terug gekocht.
Echter de Jura zit ook tweedehands of retourgoed boven je budget.
De Siemens is makkelijk zelf te onderhouden en ook nog eens gebruikersvriendelijk.

Je kunt ook nog een goedkoper klasse vinden zoals de Philips volautomaten maar dat gaat je denk ik wel tegenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij Jura kan je naar een compacte Ena of naar een J serie kijken. Dat zijn de meest betrouwbare modellen van dat merk.
Melk geen prioriteit dan is het de Ena 5 of Ena 7 waarbij de 7 ook een extra sterke kop kan zetten.
J5 is als een Ena5 maar dan gemiddeld qua grootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:56
Lidl Duitsland heeft nu een Krups volautomaat in de aanbieding voor 299,- in NL voor 319,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Teus.espresso schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:13:
Bij Jura kan je naar een compacte Ena of naar een J serie kijken. Dat zijn de meest betrouwbare modellen van dat merk.
Melk geen prioriteit dan is het de Ena 5 of Ena 7 waarbij de 7 ook een extra sterke kop kan zetten.
J5 is als een Ena5 maar dan gemiddeld qua grootte.
Kan inderdaad.
Wil @olafmol het budget nog wat oprekken dan is een Jura D6 binnen bereik.
Ook deze is op Bol te vinden onder de €500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shovelhead1340
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:04
olafmol schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:37:
[...]
Ik laat me natuurlijk graag corrigeren, misschien vergis ik me compleet en is er een merk/type waarvan jullie experts zeggen: daarmee kun je met gemak 10+ jaar doen, en de investering is niet te bizar hoog. _/-\o_
Mijn vriendin heeft al bijna 10 jaar een probleemloze Saeco Xsmall, mijn broer ruim 10 jaar een Saeco Odea.
Nee er komt geen barista kwaliteit espresso uit maar het zijn wel betrouwbare en betaalbare automaten dus wat je zoekt is vast wel te vinden.

Ik lul ook zomaar wat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
@Alouwerse ,

Vandaag eerste bestelling bij A Matter of Concrete gedaan. Leuk dat ze ook meerdere verpakkingsopties aanbieden. Heb 002 Colombia — Caturra, 003 Papua New Guinea — Typica, 007 Brasil — Catuaí, 008 Ethiopia — Enat Buna, JARC gehaald. Ze klonken wel interessant iig :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
Hercul3s schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:33:
@Alouwerse ,

Vandaag eerste bestelling bij A Matter of Concrete gedaan. Leuk dat ze ook meerdere verpakkingsopties aanbieden. Heb 002 Colombia — Caturra, 003 Papua New Guinea — Typica, 007 Brasil — Catuaí, 008 Ethiopia — Enat Buna, JARC gehaald. Ze klonken wel interessant iig :D.
Nice! 002 is echt favoriet hier in huis! 007 en 008 nog niet op, maar staan al op het lijstje!
Maar heb nu volgens mij 24 verschillende soorten bonen hier liggen, dus eerst weer wat opmaken.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Als ze aangeven 'filter' als roast, drinken jullie deze dan ook gewoon als espresso?

Heb wel eens begrepen dat filter doorgaans iets lichter gebrand is, maar branders als Friedhats bieden beide aan voor dezelfde boon. Zou je dan niet juist een keer de lichtste willen proberen als espresso?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 14:24

Ravhin

no <root>...

De Gankeke van Koffiestation wordt verkocht als een filterkoffie maar die doet het ook prima als espresso. Mijn ervaring is dat de boon iets lastiger goed is te krijgen (lees: gebalanceerd) maar dat een beetje home-barista daar wel weg mee weet ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik ben een weekje in Venetië en ga elke dag naar een andere Caffè. Begonnen bij Torrefazione in cannaregio vlakbij de joodse wijk. Het is dat ik een kwartier voor sluitingstijd binnen kwam (google zei 13u, bleek 12u te sluiten) waardoor ik voor een cappuccino to go ging. Maar goed bij bestellen zag ik zes Eureka Mignon Specialita op een rij + een Eureka Atom en als espressomachine een Marzocco. Zegt nog niks of ze ook verse bonen gebruiken. Wel kon je uit een flinke selectie kiezen: Colombia, Ethiopië, Guatemala, India, nog een mix tussen Arabica en Robusta.

Nog andere aanraders? Las over Caffè del Doge in de buurt van de Rialto brug. Daar ga ik morgen buurten. Want de koffie in mijn hotel is niet te hachelen zo slecht. |:( Drie sterren zegt niks, locatie vlak naast het San Marco plein is wel chill qua HQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@hidde212 hoe is je ervaring met de bonen van Brinks coffee roasters tot nu toe? Ik ben bijna door mijn voorraad heen en overweeg daar te bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:20:
@hidde212 hoe is je ervaring met de bonen van Brinks coffee roasters tot nu toe? Ik ben bijna door mijn voorraad heen en overweeg daar te bestellen.
Ik heb toevallig van het weekend een Brinks espresso gehad bij Koffiebar Koen in Nijmegen.
Dat is vanaf nu mijn mikpunt, hoe ik wil dat mijn espresso's gaan smaken... heerlijk fruitig met een klein zuurtje :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ML0sNzD1ZJA66Y1TuRxWTnuqdeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4UXxObJMIPDGGMHo99xXXwd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Toevallig laatst eens langs Brinks gefietst. Ze zitten in Hedel wat echt de middle of nowhere is. Best een groot pand ook. Toch vind ik hun site een beetje onduidelijk. Heb het idee dat ze zich meer richten op horeca dan individuele klanten en specialty koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RvdH Leuk! Zuurtje hoeft van mij overigens niet zo (gek, want zuur bier is wel echt mijn favo!). Weet je toevallig welke boon ze hadden?

@Ypuh Waar leid je dat uit af? Pand? Ik snap wel dat coffee roasters zich liever richten op grote afzet, maar ze verkopen veelal per 500 gram. Dat is niet echt op horeca gefocust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Het pand idd, maar ook de hoeveelheid blends die ze aanbieden. Van de ~10 verschillende koffies die ze aanbieden zijn er maar 1 of 2 single origin? Wel leuk om te lezen dat ze die plantages veelal ook zelf bezocht hebben, maar de video en afbeeldingen waar ze naar referen zijn vervolgens niet zichtbaar.

Ben niet per se negatief, maar ook niet per se positief. Via één van de medewerkers was me een keer een proefpakket toegezegd, maar vervolgens heeft die nooit meer iets van zich laten horen. Ga zelf niet zo goed op slordigheidjes.

Ps. Als de koffie goed is bestel ik ook gewoon hoor. Ze staan nog op m'n lijstje om een keer uit te proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 15-02-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:14
Hola!

Weer een koffien00b hier, die onlangs een Jura E6 heeft aangeschaft. Is dat vloeken in de kerk hier, een volautomaat?

Hoe dan ook: de koffie kan me nog niet echt bekoren. De bonen die ik tot dusver heb geprobeerd zijn echt veel en veel te zuur, een toon die ik helemaal niet waardeer in koffie (terwijl ik ontzettend van ingelegd eten en zuren etc houd). Hebben jullie nog tips voor goede bonen, liefst in de supermarkt te halen?
Verder ook benieuwd of er nog tips zijn voor de maalgraad en aromalevel.

Mijn vriendin is trouwens ook niet echt fan van de koffie. Nu was ik benieuwd of er een manier is om volautomaat koffie wat meer te laten smaken als filterkoffie. Ik vind espresso heerlijk, maar eigenlijk vind ik filterkoffie lekkerder dan de Lungo (of wat is het?) die uit een volautomaat komt. Maar om nou een apparaat van 80 euro naast een apparaat van 900eu te zetten... :D

[ Voor 4% gewijzigd door goldmemberf1 op 15-02-2022 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
goldmemberf1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:48:
Hola!

Weer een koffien00b hier, die onlangs een Jura E6 heeft aangeschaft. Is dat vloeken in de kerk hier, een volautomaat?
Nee hoor.
Hoe dan ook: de koffie kan me nog niet echt bekoren. De bonen die ik tot dusver heb geprobeerd zijn echt veel en veel te zuur, een toon die ik helemaal niet waardeer in koffie (terwijl ik ontzettend van ingelegd eten en zuren etc houd). Hebben jullie nog tips voor goede bonen, liefst in de supermarkt te halen?
Hier begin je wel te vloeken in de kerk :+ Gebruik aub verse bonen. In de topicstart staan genoeg adressen.

Overigens zou je ook met supermarktbonen geen zure koffie uit je automaat moeten krijgen. Fijner maken en/of zettemperatuur verhogen.
Mijn vriendin is trouwens ook niet echt fan van de koffie. Nu was ik benieuwd of er een manier is om volautomaat koffie wat meer te laten smaken als filterkoffie. Ik vind espresso heerlijk, maar eigenlijk vind ik filterkoffie lekkerder dan de Lungo (of wat is het?) die uit een volautomaat komt. Maar om nou een apparaat van 80 euro naast een apparaat van 900eu te zetten... :D
Oei, heb je dan wel de juiste keuze gemaakt? Wellicht heet water toevoegen (americano/long black).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:48:
Hola!

Probeer eens de bonen van Fascino, zij branden net als Brandzaak donkerder, zure koffie is altijd licht gebrande bonen, geen probleem als je de zet temperatuur naar rond de 90-92C kunt brengen, anders te zure koffie.
Een andere optie, de Black Betty van Het Hoofdkwartier, die doet het echt super, zelfs in ons rete goedkope volautomaat ellende ding.
Mocht verse koffie helemaal niet jouw ding zijn, dan zijn er zat zaken die 'iets beter als supermarkt' aanbieden.
Uit de supermarkt zelf, de blikje Illy bonen vond ik prima koffie produceren (in de volautomaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:14
cryptapix schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Nee hoor.

[...]

Hier begin je wel te vloeken in de kerk :+ Gebruik aub verse bonen. In de topicstart staan genoeg adressen.

Overigens zou je ook met supermarktbonen geen zure koffie uit je automaat moeten krijgen. Fijner maken en/of zettemperatuur verhogen.

[...]

Oei, heb je dan wel de juiste keuze gemaakt? Wellicht heet water toevoegen (americano/long black).
Americano zullen we eens proberen voor m'n vriendin :) Wat is dan het resultaat van een fijnere maalgraad?
RoosW schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:59:
[...]

Probeer eens de bonen van Fascino, zij branden net als Brandzaak donkerder, zure koffie is altijd licht gebrande bonen, geen probleem als je de zet temperatuur naar rond de 90-92C kunt brengen, anders te zure koffie.
Een andere optie, de Black Betty van Het Hoofdkwartier, die doet het echt super, zelfs in ons rete goedkope volautomaat ellende ding.
Mocht verse koffie helemaal niet jouw ding zijn, dan zijn er zat zaken die 'iets beter als supermarkt' aanbieden.
Uit de supermarkt zelf, de blikje Illy bonen vond ik prima koffie produceren (in de volautomaat).
Begrijp ik je goed dat een light roast in de basis meer zure tonen heeft? Ik was juist altijd in de veronderstelling dat die milder en zoeter zou smaken.
Pagina: 1 ... 127 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1