Over het algemeen wel, maar de temperatuur van de stoomboiler bepaald ook de temperatuur van het water dat uit de boiler binnenin de stoomboiler komt.
Het klinkt allemaal wat omslachtig, en dat is het ook, maar ik heb nu twee Giotto apparaten gehad, een ECM zonder PID en de Rocket (v3) met PID, en voor de duidelijkheid, degene die beweren dat een PID in een HX machine geen zin heeft, die zitten er dus naast.
Je hebt dan niet de snelle omzet van PID veranderen en bijna direct invloed op de eindtemperatuur, maar de eenmaal gekozen basis temperatuur is vele malen stabieler als de mechanische druk regelaar kon verzorgen.
Dit betaald zich simpel weg in makkelijker betere koffie kunnen zetten, Niet hoeven flushen (behalve om de kop schoon te spoelen, maar ik doe dit zelf telkens met een 'lege' backflush).
Voor mij was het verschil echt enorm.
Het enige wat wel zo jammer is, als ik switch van boon, en ik neem een donkere boon ipv een lichte, breng ik de temperatuur van de stoomboiler van 122c terug naar 117c, dit resulteert in een verlaging van 92c naar 85/86c maar wel pas nadat ik eerst stoom/heet water heb getapt en daarna een korte flush.
Een paar handelingen extra dus.
Of je wacht een minuut of wat.
Heeft het zin, jawel, zeer zeker.
Is het net zo handig als met een enkele / dubbele boiler, nope, maar een verbetering is het echt wel.
@
Koets89 Die tabel is wel een leidraad, wat het precies op jouw apparaat is, dat verschilt, dus eerst uitpluizen wat voor het betreffende apparaat de basis is, dan kun je aan de hand van het verschil de tabel hanteren.
Die van mij zat er 1c (hoger) van af.
[
Voor 8% gewijzigd door
RoosW op 08-02-2022 21:47
]