Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 126 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Joosie200 die no-name lijkt een zeef te hebben waar het koffiefilter in gaat. Dat lijkt mij van invloed op hoe het doorloopt / het eindresultaat. De (originele) filters zijn qua doorloopsnelheid afgestemd op hoe een V60 in elkaar zit.
Natuurlijk betaal je bij hario een deel voor het merk, en zal er vast ook iets zijn dat (haast) identiek is voor iets minder geld. Maar beide is nou niet bepaald duur te noemen, en voor die € 10 verschil zou ik fijn de 'echte' nemen. Als het nou € 5 vs. € 30 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 07:26
Is de Solis Gran Gusto een goed apparaat? Ik heb gezocht in de search maar er kwam geen hit uit.

https://www.bol.com/nl/nl...nen-rvs/9200000104029224/

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 15:38

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Iemand was toch op zoek naar een piston apparaat met beperkt budget? Ik kwam net op MP deze Bezzera tegen, interessante prijs (stond initieel op €350 maar is ineens gewijzigd??). Wellicht een mooi beginners apparaat.

Houdt rekening met het onderhoud, ik vernam van de huidige eigenaar dat het apparaat uit 2014 komt. Mocht het tegen zitten dan ben je voor een onderhoudsbeurt zo €200 extra kwijt. Maw goedkoop kan duurkoop zijn. Ik ken overigens de verkoper niet, dus van tevoren goed informatie vergaren! Eerste eigenaar, onderhoudshistorie, ontkalkings en reinigings procedures (if any), aantal kopjes in de week etc. En testen uiteraard op locatie, btje moeilijk momenteel met Covid maar vooruit. Wat ook mogelijk is, is een low-ball offer en vervolgens ophalen zonder gezeur.

Laat je niet gek maken, er komen de laatste periode relatief veel gebruikte apparaten beschikbaar naar aanleiding van het upgraderitus fenomeen en thuiswerken. Dus wat ik wil zeggen is eigenlijk, bezint eer ge begint (aan een gebruikte machine) :z

Als ik namelijk goed kijk naar die afbeeldingen van de MP advertentie zie ik behoorlijk wat kalkopbouw aan het einde van de uitlaat van die E61 groep :X

[ Voor 49% gewijzigd door WeaZuL op 06-02-2022 11:34 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
WeaZuL schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:50:
Laat je niet gek maken, er komen de laatste periode relatief veel gebruikte apparaten beschikbaar naar aanleiding van het upgraderitus fenomeen en thuiswerken. Dus wat ik wil zeggen is eigenlijk, bezint eer ge begint (aan een gebruikte machine) :z
De vraag is alleen ook erg hoog. Goede machines voor een redelijke prijs zijn dus ook binnen een week weer verkocht.

Eén van de voordelen van de 'prosumer machines' zijn dat het doorgaans ook degelijke machines zijn. De wegwerp-winstmaximalisatie strategie heeft deze industrie nog niet geheel bereikt. Een beetje een degelijke machine (E61 HX van Rocket/Lelit/ECM/Bezzera/VBM/Expobar etc.) kan in principe oneindig opgelapt worden.

Onderhoudskosten zijn wel iets om rekening mee te houden, zeker wanneer het geen populair merk betreft (onderhoudsbeurt kan dan een aanzienlijk deel van de dagwaarde zijn), maar over het algemeen zou ik het wel aandurven. Geef persoonlijk dan wel de voorkeur aan een populairder merk, dan weet je dat je ook na een onderhoudsbeurt en paar jaar gebruik de machine nog weer kwijt kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 16:38
Ypuh schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:34:
[...]

De vraag is alleen ook erg hoog. Goede machines voor een redelijke prijs zijn dus ook binnen een week weer verkocht.

Eén van de voordelen van de 'prosumer machines' zijn dat het doorgaans ook degelijke machines zijn. De wegwerp-winstmaximalisatie strategie heeft deze industrie nog niet geheel bereikt. Een beetje een degelijke machine (E61 HX van Rocket/Lelit/ECM/Bezzera/VBM/Expobar etc.) kan in principe oneindig opgelapt worden.

Onderhoudskosten zijn wel iets om rekening mee te houden, zeker wanneer het geen populair merk betreft (onderhoudsbeurt kan dan een aanzienlijk deel van de dagwaarde zijn), maar over het algemeen zou ik het wel aandurven. Geef persoonlijk dan wel de voorkeur aan een populairder merk, dan weet je dat je ook na een onderhoudsbeurt en paar jaar gebruik de machine nog weer kwijt kunt.
Als je dan toch rekening wilt houden met de kosten zou ik niet snel €500 uitgeven aan een 8 jaar oud apparaat op Marktplaats. Je kent immers de historie en het gebruik niet.
Tel daar dan meteen maar een service beurt bij op ongeacht of je dit zelf kunt of laat uitvoeren.
Ik zou dan liever een tweedekans product pakken. (ja, daar is ie weer….)
Is in feite nieuw en toch goedkoper. Mogelijk moet je een onderdeel vervangen als deze echt gekrast is maar meestal is dat niet eens zo.Vaak heb je dan ook nog eens een aantal maanden garantie.

Er staat bv een ECM Casa V voor €634.
Ok, dat is meer dan €500 maar een servicebeurt komt daar niet bij.

Neemt niet weg dat er op Marktplaats ook goede deals te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 12:57
WeaZuL schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:50:
Iemand was toch op zoek naar een piston apparaat met beperkt budget? Ik kwam net op MP deze Bezzera tegen, interessante prijs (stond initieel op €350 maar is ineens gewijzigd??). Wellicht een mooi beginners apparaat.

Houdt rekening met het onderhoud, ik vernam van de huidige eigenaar dat het apparaat uit 2014 komt. Mocht het tegen zitten dan ben je voor een onderhoudsbeurt zo €200 extra kwijt. Maw goedkoop kan duurkoop zijn. Ik ken overigens de verkoper niet, dus van tevoren goed informatie vergaren! Eerste eigenaar, onderhoudshistorie, ontkalkings en reinigings procedures (if any), aantal kopjes in de week etc. En testen uiteraard op locatie, btje moeilijk momenteel met Covid maar vooruit. Wat ook mogelijk is, is een low-ball offer en vervolgens ophalen zonder gezeur.

Als ik namelijk goed kijk naar die afbeeldingen van de MP advertentie zie ik behoorlijk wat kalkopbouw aan het einde van de uitlaat van die E61 groep :X
Ik heb mijn huidige machine en de 3 daarvoor van MP. Wat ik wel gemerkt heb is dat “goed onderhouden” vaak niet zoveel betekend. Bij alle machines was er in ieder geval een ontkalkingsbeurt nodig en revisie van de E61 groep. Beide niet moeilijk (bij Bezzera zal het iets anders zijn dan standaard E61) en niet heel duur als je het zelf doet. Laten doen kan idd wel richting de €200 gaan dus houd daar wel rekening mee.

Verder wel veel plezier gehad van de apparaten en het maakt de upgrade wat minder pijnlijk omdat je niet zoveel afschrijft op de machine.

Toevoeging: daar onder die je eigenlijk altijd wel kalk vorming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:13
418O2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Ze deden 17 seconde over 18 gram. Had het idee dat er iets niet helemaal goed zat. Ze waren ook al aardig bot
Ah, dan had jij de verkeerde schijven, een hele batch molens (Eureka) had daar problemen mee, resulterend in langere maal tijden als gewoon.
De nieuwe schijven zijn weer goed uitgebalanceerd en geven dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
RoosW schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Ah, dan had jij de verkeerde schijven, een hele batch molens (Eureka) had daar problemen mee, resulterend in langere maal tijden als gewoon.
De nieuwe schijven zijn weer goed uitgebalanceerd en geven dat probleem niet.
Die hadden ook een andere inscriptie in de schijven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
418O2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Die hadden ook een andere inscriptie in de schijven toch?
Daarvoor verwijs ik naar een van de leden die dit laatstelijk vervangen hebben, ik heb (nog) geen Eureka gehad, alleen wel een boel gelezen over hoeveel mensen deze problemen hadden, ook mensen die buiten de door Eureka aangewezen serienummers zaten.
Bij allen was een zeer grote afname van tijdsduur van het malen op te merken. Niemand maakte melding van grote slijtage, dus ik neem aan dat alle schijven an sich in orde waren (qua scherpte) en het enkel een uitlijn probleem betrof (bodemplaat niet strak/glad/recht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:56:
[...]

Daarvoor verwijs ik naar een van de leden die dit laatstelijk vervangen hebben, ik heb (nog) geen Eureka gehad, alleen wel een boel gelezen over hoeveel mensen deze problemen hadden, ook mensen die buiten de door Eureka aangewezen serienummers zaten.
Bij allen was een zeer grote afname van tijdsduur van het malen op te merken. Niemand maakte melding van grote slijtage, dus ik neem aan dat alle schijven an sich in orde waren (qua scherpte) en het enkel een uitlijn probleem betrof (bodemplaat niet strak/glad/recht?)
Hier staat ook wel wat eerder beschreven.
Vitabissj in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Precies, de melding dat de nieuwe schijven minder bitter en zuur opleverden, duidt ook op uitlijn problemen, bij ongelijke ligging krijg je een heel diverse maalgradatie met veel fine's, resulterend in slechte extractie en een smaakprofiel als omschreven met zowel veel bitters als veel zuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
LuPo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:17:
Is de Solis Gran Gusto een goed apparaat? Ik heb gezocht in de search maar er kwam geen hit uit.

https://www.bol.com/nl/nl...nen-rvs/9200000104029224/
In dit segment zou ik voor de Gaggia classic of Rancillio Silvia gaan. Zou zelf dan op MP kijken want dit zijn eenvoudige en onverwoestbare machines. Onderdelen goed verkrijgbaar.

En mocht je dan weer willen upgraden verkoop je deze voor zelfde bedrag weer door.

En vergeet vooral niet om een goede molen te kopen. In dit segment kosten machine en molen ongeveer hetzelfde. Reserveer daar dus voldoende voor.

Solis is wat minder degelijk en meer plastic.

[ Voor 31% gewijzigd door Sethro op 06-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Na veel dubben en verschillende machines dit weekend toch overstag gegaan met een wat meer geavanceerde machine. Wij hebben een Illy cupjes machine gehad, toen een volautomatische en daarna een Nespresso. Die laatste hadden we zo’n abonnement van 40€ pm (100 cups) en daar zat de machine dan bij met een jaarabonnement. Waar we in verbouwing zaten was dat even makkelijk. Nu het abonnement afliep had ik even berekend wat we gemiddeld per cup betalen in 2022 en toen schrok ik even: €0,46

Met een beetje bonen rond 20€ de kilo zit je dus aan ,16€ Per shot. Dat is dus 30€ per maand goedkoper bij 100 kopjes koffie, iets dat ik met thuiswerken makkelijk red. Zelfs iets meer sommige maanden.

Derhalve dus een Quickmill 3035 gekocht. Kon m’n vriendin niet overtuigen om een koffiemachine en een bonenmaler op het aanrecht te zetten. Eerste bakje was oké maar enorm teleurstellend. Toen veel research en getweakt en nu heb ik een shot espresso al aardig onder de knie. Nu het melk schuimen nog 🥸.

Oh en ik heb nog een maand aan cupjes. Ik blijf erbij dat Nespresso aardige koffie is, maar het nieuwe went snel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vl65oSctso4jw4JeEht8iOd3es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaZDENinXnLJm5lIde8IK9dx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:02
N1ckk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:03:
Na veel dubben en verschillende machines dit weekend toch overstag gegaan met een wat meer geavanceerde machine. Wij hebben een Illy cupjes machine gehad, toen een volautomatische en daarna een Nespresso. Die laatste hadden we zo’n abonnement van 40€ pm (100 cups) en daar zat de machine dan bij met een jaarabonnement. Waar we in verbouwing zaten was dat even makkelijk. Nu het abonnement afliep had ik even berekend wat we gemiddeld per cup betalen in 2022 en toen schrok ik even: €0,46

Met een beetje bonen rond 20€ de kilo zit je dus aan ,16€ Per shot. Dat is dus 30€ per maand goedkoper bij 100 kopjes koffie, iets dat ik met thuiswerken makkelijk red. Zelfs iets meer sommige maanden.

Derhalve dus een Quickmill 3035 gekocht. Kon m’n vriendin niet overtuigen om een koffiemachine en een bonenmaler op het aanrecht te zetten. Eerste bakje was oké maar enorm teleurstellend. Toen veel research en getweakt en nu heb ik een shot espresso al aardig onder de knie. Nu het melk schuimen nog 🥸.

Oh en ik heb nog een maand aan cupjes. Ik blijf erbij dat Nespresso aardige koffie is, maar het nieuwe went snel!

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Als ik het goed zie zit het plastic "hulpmiddel" om je stoompijpje, die hebben wij toentertijd direct er afgehaald waardoor het schuimen wat beter ging. Verder is het ook een stuk makkelijker schoonmaken zonder.

Just do it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
@N1ckk Gefeliciteerd met de aanschaf!

0,16 per shot klinkt mij wel wat optimistisch. Bij 20e per kilo reken je dan met 125 shots à 8 gram. Ga je echt single shots zetten? Want bij dubbele shots ga je dan al naar 0,32e natuurlijk. En dat is met een “klein” shot met 16 gram. Ik gebruik 18 gram en dan is een dubbele shot bij 20e per kilo alweer 36 cent. Kom je toch snel dichtbij de nespresso-prijs.

Enfin, de conclusie is hier al vaker getrokken: voor de besparing moet je het niet doen. Wel voor de kwalitatief veel betere espresso :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:32
Joosie200 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:49:
Goed ik heb mijn Nespresso machine weten te verkopen. De Mara ligt nog ter reparatie tot eind deze maand. Dus denk ik koop een v60 setje om in de tussentijd aan mijn koffiemoment te komen thuis. Maar wat maakt deze Hario decanter €10 beter dan deze no name?

Voor het verschil in prijs kan ik nog kijken naar nieuwe koffie, koffiekopjes en andere zaken. Vind zo'n decanter qua model/vorm wel mooier dan de standaard set https://www.bol.com/nl/nl...ete-set/9200000124073209/
Ik doe zelf exclusief pour-over (wel zelfgemalen bonen) en ik heb de echte set. Ga je een echt verschil merken? Waarschijnlijk niet, maar je betaalt altijd wel iets meer voor het "echte" merk.

Met die no-name zit je met een metalen filter natuurlijk. Je kan daar papieren filters insteken nog ook, ik zou zeker niet met enkel de metalen filter brouwen. De echte set heeft er 10 filters bij trouwens om te beginnen. Op amazon.nl heb je de hario set voor 25,57 momenteel, dat is al maar een paar euro verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Annun schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Ik doe zelf exclusief pour-over (wel zelfgemalen bonen) en ik heb de echte set. Ga je een echt verschil merken? Waarschijnlijk niet, maar je betaalt altijd wel iets meer voor het "echte" merk.

Met die no-name zit je met een metalen filter natuurlijk. Je kan daar papieren filters insteken nog ook, ik zou zeker niet met enkel de metalen filter brouwen. De echte set heeft er 10 filters bij trouwens om te beginnen. Op amazon.nl heb je de hario set voor 25,57 momenteel, dat is al maar een paar euro verschil.
Ik was sowieso van plan om de bijbehorende filters te gaan gebruiken. Heb al wat footage van James bekeken inclusief een vergelijking tussen filters made in Japan vs made in Holland. Zelfs met een smaaktest erbij _/-\o_

Voor nu heb ik mijn Philips filters en filterhouder weer uit de kast gehaald + vers gemalen koffie daar in gedaan. Maar dat is meer improvisatie pour over dan de V60 methode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
Handmatig pour-over is natuurlijk wat meer werk dan gewoon koffie de koffiezet ingooien en het apparaat aanzetten. Maar ik vind persoonlijk het ritueel tof. Ik ga mijn dochter afzetten op de kinderopvang en als ik terug thuis spendeer ik een paar minuten aan mijn koffie zetten en dan kan ik rustig aan de thuiswerk dag beginnen.

Heb ondertussen wel al redelijk wat geld uitgegeven, waardoor het niet meteen een goedkope methode is met mijn setup. Degelijke bonenmaler voor pour-over (Wilfa uniform) en mooie goose neck waterkoker (de bekende Stagg EKG). Duur ding, maar wel mooi (persoonlijke smaak natuurlijk) en zoveel makkelijker gieten dan een klassieke waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Voor de mensen die een iets simpelere manier van pour over willen;
Kijk eens naar de tricolate. Een no bypass brewer.
Je kan echt hoge extracties halen ermee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 12:17

Ravhin

no <root>...

Voor een Vriend O-) ben ik aan het kijken voor een Jura volautomaat. Gezien zijn
  • budget (€1000)
  • Melkdrankjes
  • Oog voor detail
dacht ik aan een E6 of een ENA8. Zijn jullie het eens met die conclusie of zie ik iets over het hoofd?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
Alouwerse schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
Ik had hem al op youtube zien voorbijkomen, maar nu nog eens opgezocht. Die hun website is wel vrij slecht leesbaar. Stukken zijn zwarte tekst op een donkere achtergrond. Ik vind het product echter te duur :/ Ik heb nog nooit de extractie van mijn brews gemeten natuurlijk, maar de smaak is goed voor mij (afhankelijk van de boon af en toe de maalgraad of de temperatuur een beetje aanpassen) en heb niet het gevoel dat ik speciaal dit nodig heb om betere koffie te krijgen.

[edit] prijs op offieciële website is wel in australische dollar, is dus wel minder in euro dan ik eerst dacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Annun op 07-02-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Annun schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Ik had hem al op youtube zien voorbijkomen, maar nu nog eens opgezocht. Die hun website is wel vrij slecht leesbaar. Stukken zijn zwarte tekst op een donkere achtergrond. Ik vind het product echter te duur :/ Ik heb nog nooit de extractie van mijn brews gemeten natuurlijk, maar de smaak is goed voor mij (afhankelijk van de boon af en toe de maalgraad of de temperatuur een beetje aanpassen) en heb niet het gevoel dat ik speciaal dit nodig heb om betere koffie te krijgen.

[edit] prijs op offieciële website is wel in australische dollar, is dus wel minder in euro dan ik eerst dacht.
€52 inclusief 100 filters bij AMOC.
Omdat het no bypass is, veranderen je ratio’s ook. Voor de duurdere koffies soms wel lekker :).
Zo kan je met de tricolate volgens mij relatief makkelijk naar 1:21 ratio toe.
Maalgraad mag wel een stukje fijner dan bij een traditionele v60.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:07:
[...]

€52 inclusief 100 filters bij AMOC.
Omdat het no bypass is, veranderen je ratio’s ook. Voor de duurdere koffies soms wel lekker :).
Zo kan je met de tricolate volgens mij relatief makkelijk naar 1:21 ratio toe.
Maalgraad mag wel een stukje fijner dan bij een traditionele v60.
Even voor de Tricolate leken onder ons, hoe verschilt dit van een Aeropress?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

cryptapix schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:25:

0,16 per shot klinkt mij wel wat optimistisch. Bij 20e per kilo reken je dan met 125 shots à 8 gram. Ga je echt single shots zetten? Want bij dubbele shots ga je dan al naar 0,32e natuurlijk. En dat is met een “klein” shot met 16 gram. Ik gebruik 18 gram en dan is een dubbele shot bij 20e per kilo alweer 36 cent. Kom je toch snel dichtbij de nespresso-prijs.

Enfin, de conclusie is hier al vaker getrokken: voor de besparing moet je het niet doen. Wel voor de kwalitatief veel betere espresso :Y)
Ja dat is idd de rekensom, maar in principe toch wel goede vergelijking waar het Nespresso cupje ook "1 shot" is - of zie ik dat verkeerd? Althans, maakt ook niet heel veel uit... zo lul ik het een beetje goed voor mezelf :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:52

MJV

cryptapix schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:25:

Legitiem punt. Ik heb n.a.v. o.a. dit topic een IMS The Single (9,5g versie) aangeschaft, die doet het voor enkele espresso's verbazingwekkend goed.

Aanleiding was voor mij niet eens zozeer het kostenaspect van een enkele versus een dubbele espresso, maar wel het verminderen van mijn cafeïneconsumptie op een dag. De enkele filter die standaard bij de Bianca zat werkte slecht dat ik altijd maar dubbels maakte, maar dan dronk ik er wel zo'n 3 op een dag, dat wil ik nu grotendeels halveren (van 17g naar 9,5g) per shot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Laatst online: 14:08
Voordat ik dit topic ben gaan volgen heb ik een Sage Barista Pro gekocht (ThermoJet en ingebouwde maler).
Al snel wist ik (mede door dit topic) dat dit - op zijn zachtst gezegd - niet de beste keuze was en daarom is de ingebouwde maler niet meer in gebruik. In plaats daarvan heb ik sinds afgelopen oktober - naar volle tevredenheid - een Niche Zero.

Nu begint het te jeuken om de koffiemachine zelf te gaan vervangen door een professionelere variant. Wij willen thuis absoluut niet meer terug naar nespresso, maar op termijn zie ik naast espresso en cappu's ook wel een v60 als toevoeging aan het koffie assortiment.

Nu twijfel ik heel erg of ik meteen flink uit moet geven zodat we een apparaat hebben waar we de komende tig jaar mee vooruit kunnen, zoals de Lelit Bianca, Profitec Pro 700 of Ecm Synchronika. Mooie van deze apparaten is natuurlijk dat ze Dual Boiler zijn en dat we geen waterreservoir meer hoeven te gebruiken.

Er zijn ook argumenten om niet meteen €3000 uit te geven, maar om bijvoorbeeld een MaraX te kopen die zijn werk ook erg goed doet.

Is het een gek idee om meteen de Bianca, Pro 700 of Synchronika te kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 21:52

MJV

Thysiej schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:21:
Lees even wat terug in de topic (zoek op Bianca), ik heb voor dezelfde keuze - althans MaraX versus Bianca gestaan - en ben uiteindelijk voor de Bianca gegaan, m.n. vanwege flow-control. Ik ben blij met die keuze, ook omdat het prijsverschil (aangeschaft in DE) uiteindelijk niet zo heel groot was (nouja nog steeds €650, maar % te overzien) t.o.v. de MaraX.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:18
Er zijn ook argumenten om niet meteen €3000 uit te geven, maar om bijvoorbeeld een MaraX te kopen die zijn werk ook erg goed doet.
Ja, dit is hier al regelmatig aan bod gekomen, eerst waar ik aan denk:

- ik heb geen € 3k 8)
- ik vind € 3k voor een espresso apparaat echt veel te veel geld, spendeer dit liever aan een mooie halsketting voor mijn partner
- ik zet weinig melk geörienteerde koffies
- ik zoek een smalle E61 machine
- ik wil heb geen mogelijkheid om hem een vast waterpunt aan te sluiten
- ...
Draai het bovenstaande gewoon om :+

Btw. Bianca kost geen € 3k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Weet niet waarom, maar ik ben me al een aantal weken aan het bezighouden met de zin/onzin van een machine 24/7 aan laten staan, of anderzijds een machine voor iedere kop in/uitschakelen en alles daartussen. Makkelijkste is om te kijken naar het stroomverbruik en de extra stroomkosten af te wegen tegen de mogelijke slijtage, of onderdelen die juist gespaard blijven door in/uitzetten van metalen te reduceren.

Een echte conclusie kan ik nog niet geven, behalve qua energieverbruik. De kosten van 24/7 aan laten staan liggen minder hoger dan aanvankelijk gedacht, maar ik heb ook nog geen (overtuigende) voordelen kunnen ontdekken.
Mijn machine heb ik nu ongeveer het volgende gemeten:
- Opwarmen en daarna 1 espresso zetten en weer uitschakelen kost ongeveer 0.45 kWu
- Machine aanlaten in standby kost ongeveer 0.125 kW per uur
- 4 of 10 koffies zetten maakt qua energieverbruik niet veel meer uit, het gaat om de boiler op temperatuur brengen/houden

Met een cyclus van 8.30u opstarten en 16.30u uitschakelen kom ik dus op ongeveer 8 x 0.125 kWu = 1 kWh + 0.45 kWu voor het opwarmen = 1.45 kWu energieverbruik per dag. In de weekend laat ik de machine vaak tot 20.00u aanstaan en kom dan ook op ~2 kWh uit.

Met 24/7 verbruik zonder in/uitschakelen komt op ongeveer 24 * 0.125 kWh = 3 kWu uit. S'avonds is stroom doorgaans ook iets goedkoper (€0.05 tot €0.15 per kWh), wat het verschil in stroomkosten tot zo'n 365 dgn * 1 - 1.5 kWh a €0.25 = €91,25 ~ €136.88 brengt (ofwel €0,25 - €0,38 per dag) tegen de huidige gemiddelde daltarieven.

Dat is minder dan ik dacht, maar voor het bedrag dat je per jaar uitspaart kun je ook een onderhoudsbeurt uit laten voeren. Voor personen die s'avonds na 20.00u ook nog wel een kop koffie lusten loont het dus bijna niet meer om de machine uit te schakelen.

Dit is natuurlijk maar één machine met een grote 3.5L boiler. De Rocket die ik hiervoor had was een stuk zuiniger, zowel in opwarmen als idle. Andere machines zoals die van Lelit hebben naar mijn weten ook een stand-by stand waarin de boiler nog wel warm gehouden wordt, maar op een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Laatst online: 07-07 17:51
Ravhin schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:25:
Voor een Vriend O-) ben ik aan het kijken voor een Jura volautomaat. Gezien zijn
  • budget (€1000)
  • Melkdrankjes
  • Oog voor detail
dacht ik aan een E6 of een ENA8. Zijn jullie het eens met die conclusie of zie ik iets over het hoofd?
Als de melkdrankjes echt belangrijk zijn ga je voor een E8 ipv E6. Maak je af en toe een cappuccino dan is een E6 ook prima.
Geen idee hoever je van de grens woont, maar ik ben afgelopen zaterdag even op en neer gereden naar de Saturn in Kleve vanuit Rotterdam voor een E6, 639 euro betaald :-)
E8 is daar ook ruim onder je budget te verkrijgen, even goed de aanbiedingen in de gate houden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:51
*knip* V&A is niet de bedoeling op het forum.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 07-02-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ypuh schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:52:
Weet niet waarom, maar ik ben me al een aantal weken aan het bezighouden met de zin/onzin van een machine 24/7 aan laten staan, of anderzijds een machine voor iedere kop in/uitschakelen en alles daartussen. Makkelijkste is om te kijken naar het stroomverbruik en de extra stroomkosten af te wegen tegen de mogelijke slijtage, of onderdelen die juist gespaard blijven door in/uitzetten van metalen te reduceren.

Een echte conclusie kan ik nog niet geven, behalve qua energieverbruik. De kosten van 24/7 aan laten staan liggen minder hoger dan aanvankelijk gedacht, maar ik heb ook nog geen (overtuigende) voordelen kunnen ontdekken.

[...]
Ik heb hem aan een slimme stekker hangen en sinds kort de boiler geïsoleerd. Dat is een investering van 30-40 euro geweest en heb ik binnen een jaar terug. Tevens heb ik er geen ongemak van.

Net even getimed, ik maal nu 19.8gram in 10 seconde. Met de oude schijven was dat 17-18 seconde. En ik heb niks afgesteld qua uitlijning van de schijven

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 07-02-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44

RvL

Toch hier eens het een en ander navragen, want ik heb het idee dat we het (nog) niet helemaal/helemaal niet goed doen :)

Sinds een aantal dagen hebben we een halfautomaat, de Sage The Barista Express. Daarvoor hebben we tijden een Delonghi volautomaat gehad, maar nu we ons wat meer aan het verdiepen zijn in de verschillende (verse) koffiebonen wilden we ook overstappen naar een halfautomaat. De bonen die we momenteel gebruiken zijn Brandzaak Honduras. Op deze koffie zijn we uitgekomen nadat we in onze volautomaat een tijdje Simon Levelt Red Honey hebben gehad. De schrijving van de Brandzaak Honduras kwam redelijk overeen.

Maar ik heb het gevoel dat we de instellingen van de automaat nog niet helemaal lekker krijgen, ondanks het volgen van gebruiksaanwijzing en tutorials. Zo blijft de druk aan de hoge kant (bovenkant espressobereik van de manometer) en heb ik het idee dat de koffie snel zuur wordt, zeker als hij ook maar iets afkoelt.

Hoe doen we 't?
De ingebouwde maler staat op stand 6 (van 18). Er komt momenteel 18gr. gemalen koffie uit. Dat probeer ik zo goed mogelijk in de portafilter te verdelen. Vervolgens tamperen tot een egaal bed. Die kunst moet ik nog even in de vingers krijgen, want hoeveel druk moet je nu eigenlijk zetten :)

Dan de portafilter in de automaat en zetten maar. Ik wil beginnen met 25s voor 36gr. espresso (1:2). Op stand 6 zit ik nog iets te snel, zo'n 20-21s, maar als ik fijner ga malen, loopt de druk hoger op dan wat de machine aangeeft als 'espresso-bereik'.

Daarnaast vind ik de koffie, zoals ik al zei, vrij zuur. Te zuur zou volgens mijn beperkte kennis betekenen te grof gemalen/te snelle extractietijd. Maar een fijnere maling betekent dat de druk hoger wordt en de koffie niet egaal doorloopt.

Ik doe ongetwijfeld iets fout. Moet ik minder op de druk focussen en meer op de extractietijd? Tamper ik verkeerd? Verkeerde koffiebonen (ondanks dat aciditeit 2/5 wordt aangegeven)?

en ja, ik weet dat er ongetwijfeld betere machines en betere malers zijn. Het grote verschil is dat deze binnen ons budget valt ;-)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Laatst online: 14:08
RigolleM schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Ja, dit is hier al regelmatig aan bod gekomen, eerst waar ik aan denk:

- ik heb geen € 3k 8)
- ik vind € 3k voor een espresso apparaat echt veel te veel geld, spendeer dit liever aan een mooie halsketting voor mijn partner
- ik zet weinig melk geörienteerde koffies
- ik zoek een smalle E61 machine
- ik wil heb geen mogelijkheid om hem een vast waterpunt aan te sluiten
- ...

[...]

Draai het bovenstaande gewoon om :+

Btw. Bianca kost geen € 3k
bedankt voor je reactie, een bianca kost inderdaad geen 3k. Een synchronika gaat wel snel die richting op.
3k is inderdaad veel geld, elke paar jaar een nieuwe machine kopen omdat je toch weer net iets meer wilt is onder aan de streep nog een stuk duurder...

Wellicht was advies de verkeerde insteek, het is vooral een persoonlijke kwestie of ik het geld uit wil geven aan een HX of DB.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07
Minder focus op druk en meer op extractietijd. Laat hem eens doorlopen met 35 seconden en wat fijner malen. Volgens mij word het dan al stuk minder zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

vinpower schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Minder focus op druk en meer op extractietijd. Laat hem eens doorlopen met 35 seconden en wat fijner malen. Volgens mij word het dan al stuk minder zuur.
Dank! Dat gaan we eens proberen. Ik las elders in dit topic al dat iemand anders dezelfde automaat en koffie heeft, dus ik ga eens wat fijner malen

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RvL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:33:
[...]

Dank! Dat gaan we eens proberen. Ik las elders in dit topic al dat iemand anders dezelfde automaat en koffie heeft, dus ik ga eens wat fijner malen
En mocht je wat technisch aangelegd zijn:

https://www.coffeeforums....-barista-express-opv-mod/

Blijkbaar zit er een OPV in maar is hij soms wat hoog afgesteld. Waarschijnlijk voor je pressurized bakje icm. supermarkt koffie, zodat je dan nog wat crema hebt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Hercul3s schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:48:
[...]

En mocht je wat technisch aangelegd zijn:

https://www.coffeeforums....-barista-express-opv-mod/

Blijkbaar zit er een OPV in maar is hij soms wat hoog afgesteld. Waarschijnlijk voor je pressurized bakje icm. supermarkt koffie, zodat je dan nog wat crema hebt :D.
Eerst maar eens kijken of we de basis goed krijgen ;)

Extractietijd meten, is dat vanaf de eerste druppel of moet je de pre-infusie meetellen? Ik tel nu vanaf de eerste druppel.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 07-02-2022 15:28 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
RvL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Eerst maar eens kijken of we de basis goed krijgen ;-)

Extractietijd meten, is dat vanaf de eerste druppel of moet je de pre-infusie meetellen? Ik tel nu vanaf de eerste druppel.
Ik houd 30 seconden aan vanaf start van het zet proces, het duurt (afhankelijk van de maling) tussen de 5 en de 9 seconden voor de doorloop begint, maar mijn koffie is nooit meer zuur ;)
Grootste probleem bij de Sage (behalve belabberde kwaliteit onderdelen) is dat de molen stapsgewijs werkt, en niet fijn genoeg kan (vanaf de fabriek) er zijn zaken die je kunt doen om hem fijner te laten malen. Moet je even op Youtube neuzen, filmpjes zat over hoe je dat precies moet vlooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Vreemde adviezen in de media.
Koffieprijzen zijn sterk gestegen tgv slechte oogst in Brazilië.
(hoor je ooit wel eens iets over het omgekeerde???)

Advies: ga de koffie consumptie halveren of ga thee drinken.
(hebben theeplanten geen last van slechte oogsten?)

https://www.destentor.nl/...-het-goedkoopst~a78ec53c/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
Hercul3s schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:11:
[...]

Even voor de Tricolate leken onder ons, hoe verschilt dit van een Aeropress?
Tricolate is groter, koffie is wat meer verspreid. Dus eerder nat als het water er overheen gaat.
Filter plaatsing is wat anders. En je hebt een soort showerscreen erboven die het water evenredig verdeelt. Handig als je geen gooseneck kettle hebt.

Verder denk ik dat het verschil niet groot is. Met een aeropress kan je ook echt een hoop :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:59
Alouwerse schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Tricolate is groter, koffie is wat meer verspreid. Dus eerder nat als het water er overheen gaat.
Filter plaatsing is wat anders. En je hebt een soort showerscreen erboven die het water evenredig verdeelt. Handig als je geen gooseneck kettle hebt.

Verder denk ik dat het verschil niet groot is. Met een aeropress kan je ook echt een hoop :)
Het is ook het verschil tussen inmmersion en perculation, toch? Immersie is veel vergevingsgezinder. De Tricolate zou dit ook moeten zijn tov bijvoorbeel een v60 trouwens, maar toch wel een verschil met een aeropress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
HoppyF schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:33:

Tja, op zich staat de verklaring er duidelijk bij. De gebieden waar koffie geproduceerd kan worden zijn door de hoogte en het warme klimaat wat daarvoor nodig is (Zuid Amerika, Midden Afrika, klein deel van ZO Azie), schaarser dan de gebieden waar thee geproduceerd kan worden. Brazilie is veruit het grootste koffieproducerende land (32%) en heeft uitzonderlijke droogte en vorst gehad. Dat het klimaat veranderd en voor onverwachte situaties zorgt moge inmiddels duidelijk zijn, in Limburg hadden ze vandaag ook ineens weer natte voeten en de rivieren hier in de buurt staan ook al het gehele jaar uitzonderlijk hoog.

Volgens mij doet koffie er gemiddeld zo'n 3 jaar over om geplant te worden tot dat wij deze opdrinken. Als er één oogst mislukt en de vraag neemt in de tussentijd ook nog eens toe, dan kun je wel inbeelden hoe lang je daar last van kunt hebben. Op olie na is koffie de meest verhandelde grondstof/commodity ter wereld, meer dan bijvoorbeeld kolen, suiker, goud en aardgas. In de huidige globale economie is al gebleken dat er maar één schip/schakel dwars hoeft te liggen om een supply chain maanden te ontregelen.

De prijs; tja. Dat is een ander verhaal. De boer vangt nog geen euro voor de kilo specialty bonen waar wij €20-40 voor betalen. Toch durf ik wel met zekerheid te zeggen dat als de boer zijn prijzen met €0.50 verhoogd, dat het bij ons niet bij een tientje blijft. Dat is hoe moderne de wereldhandel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:04

bert pit

asdasd

Stekeltje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:42:
Ik heb sinds kort een Jura E6 en ben wat bonen aan het uitproberen, het valt mij echter op dat relatief wat bonen zuur smaken terwijl ik dit hiervoor nooit in koffie had geproefd.

Nu ben ik wel wat aan het spelen met de maal intensiteit om van het zure af te komen maar zelfs als ik de maaldichtheid hoger zet, dan krijg ik het zure er niet af. Zijn er nog andere parameters waarmee ik kan spelen of is dan het type boon gewoon niet voor mij geschikt?

Heb het nu bij:
- Giraff Pacific blend
- Alle bonen van een hobby brander
- Highlands Gold

Bonen die ik wel lekker vond waren de Illy Classico, de Segafredo Intermezzo en Giraff Original vond ik mwa.
In dat pallet past degene waar ik altijd op terug kom: Romcaffè Miscela Gold, Ook de Ionia Cinque Stelle is lekker maar iets minder complex. Begrijp me goed, dit zijn geen specialties met een indrukwekkend verhaal en terroir, maar een zeer goede espresso boon waar je iedereen een plezier mee doet met een breed inzetbereik, geen zuren en een mooie crema.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voordat ik dit topic ben gaan volgen heb ik een Sage Barista Pro gekocht (ThermoJet en ingebouwde maler).
Al snel wist ik (mede door dit topic) dat dit - op zijn zachtst gezegd - niet de beste keuze was en daarom is de ingebouwde maler niet meer in gebruik. In plaats daarvan heb ik sinds afgelopen oktober - naar volle tevredenheid - een Niche Zero.

Nu begint het te jeuken om de koffiemachine zelf te gaan vervangen door een professionelere variant. Wij willen thuis absoluut niet meer terug naar nespresso, maar op termijn zie ik naast espresso en cappu's ook wel een v60 als toevoeging aan het koffie assortiment.

Nu twijfel ik heel erg of ik meteen flink uit moet geven zodat we een apparaat hebben waar we de komende tig jaar mee vooruit kunnen, zoals de Lelit Bianca, Profitec Pro 700 of Ecm Synchronika. Mooie van deze apparaten is natuurlijk dat ze Dual Boiler zijn en dat we geen waterreservoir meer hoeven te gebruiken.

Vind je melkdrankjes belangrijk?
Wil je op vast water aansluiten?

Dat zijn volgens mij de redenen om naar dit segment te kijken. Anders is een HX machine ook een hele goede optie die je minder kost in aanschaf en gebruik. En net zo goede koffie zet.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 07-02-2022 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 15:11
HoppyF schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:33:

Brazilië is verreweg de grootste koffieproducent ter wereld (ongeveer 30%). De schaal waarop nu de oogst mislukt is enorm. Hun theeproductie stelt niks voor. De wereldtheeproductie is dan ook niet geraakt door het slechte weer in Brazilië. Zo vreemd is dat advies dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 07-02-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Alouwerse schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
Eerlijk gezegd vind ik het nogal gekunsteld overkomen: Een douche om het water evenredig te verdelen maar feitelijk een immersiemethode. Betwijfel of dat een merkbaar effect heeft. Wat is er zo revolutionair in vergelijking met bijvoorbeeld een Espro cafetiere met papieren filter? Een hoger extractieverhouding in combinatie met een fijnere maling levert ook niet perse een lekkere (gebalanceerde) koffie op. Als hij op mijn pad komt wil ik hem zeker uitproberen maar vooralsnog wordt ik er niet warm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Tja, op zich staat de verklaring er duidelijk bij. De gebieden waar koffie geproduceerd kan worden zijn door de hoogte en het warme klimaat wat daarvoor nodig is (Zuid Amerika, Midden Afrika, klein deel van ZO Azie), schaarser dan de gebieden waar thee geproduceerd kan worden. Brazilie is veruit het grootste koffieproducerende land (32%) en heeft uitzonderlijke droogte en vorst gehad. Dat het klimaat veranderd en voor onverwachte situaties zorgt moge inmiddels duidelijk zijn, in Limburg hadden ze vandaag ook ineens weer natte voeten en de rivieren hier in de buurt staan ook al het gehele jaar uitzonderlijk hoog.

Volgens mij doet koffie er gemiddeld zo'n 3 jaar over om geplant te worden tot dat wij deze opdrinken. Als er één oogst mislukt en de vraag neemt in de tussentijd ook nog eens toe, dan kun je wel inbeelden hoe lang je daar last van kunt hebben. Op olie na is koffie de meest verhandelde grondstof/commodity ter wereld, meer dan bijvoorbeeld kolen, suiker, goud en aardgas. In de huidige globale economie is al gebleken dat er maar één schip/schakel dwars hoeft te liggen om een supply chain maanden te ontregelen.

De prijs; tja. Dat is een ander verhaal. De boer vangt nog geen euro voor de kilo specialty bonen waar wij €20-40 voor betalen. Toch durf ik wel met zekerheid te zeggen dat als de boer zijn prijzen met €0.50 verhoogd, dat het bij ons niet bij een tientje blijft. Dat is hoe moderne de wereldhandel werkt.
Ja, je verhaal is wel duidelijk.
Ik snap ook wel dat het weer van grote invloed kan zijn op de oogst in een bepaald gebied.
Zeker bij een groot producerend land als Brazilië heeft dit impact.
Aan de andere kant is het land ook erg groot.
De prijs die de boer voor een kilo koffie krijgt is inderdaad relatief laag.
Zelfs als de boer een dubbele prijs moet vragen ivm weinig productie zou dit op onze prijzen weinig effect moeten hebben. Het is eerder speculatie die de prijs doet oplopen.
Nou ja, koffie drinken doe ik wel en thee drink ik ook nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:11:
[...]

Ja, je verhaal is wel duidelijk.
Ik snap ook wel dat het weer van grote invloed kan zijn op de oogst in een bepaald gebied.
Zeker bij een groot producerend land als Brazilië heeft dit impact.
Aan de andere kant is het land ook erg groot.
De prijs die de boer voor een kilo koffie krijgt is inderdaad relatief laag.
Zelfs als de boer een dubbele prijs moet vragen ivm weinig productie zou dit op onze prijzen weinig effect moeten hebben. Het is eerder speculatie die de prijs doet oplopen.
Nou ja, koffie drinken doe ik wel en thee drink ik ook nog steeds.
De prijs voor koffie wordt (mede) bepaald door vraag en aanbod op de wereldmarkt. Schaarste leidt tot hogere prijzen op de wereldmarkt en vertaalt zich in hogere prijzen voor boeren. Wat ook een rol speelt is dat Brazilie, on der meer door schaalvoordelen en een dominante positie op de wereldmarkt een prijsdrukkend effect heeft gehad. Ook dat effect is een stuk kleiner geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:38:
[...]

De prijs voor koffie wordt (mede) bepaald door vraag en aanbod op de wereldmarkt. Schaarste leidt tot hogere prijzen op de wereldmarkt en vertaalt zich in hogere prijzen voor boeren. Wat ook een rol speelt is dat Brazilie, on der meer door schaalvoordelen en een dominante positie op de wereldmarkt een prijsdrukkend effect heeft gehad. Ook dat effect is een stuk kleiner geworden.
Als de oogst gehalveerd is kan ik mij voorstellen dat de boer een gelijk inkomen wil behouden.
Krijgt hij bv normaal €2 de kilo zal dit bij een halve opbrengst wel €4 moeten zijn.
Ik noem maar even een bedrag want ik weet de werkelijke bedragen zo niet.
De rest van de handel, inkopers, branders en supermarkten hoeven uiteraard niet meer per kilo te verdienen.
Zij leveren hier immers geen bijdrage aan.
Het probleem zit ‘em bij de bron niet aan het eind van de keten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Als de oogst gehalveerd is kan ik mij voorstellen dat de boer een gelijk inkomen wil behouden.
Krijgt hij bv normaal €2 de kilo zal dit bij een halve opbrengst wel €4 moeten zijn.
Ik noem maar even een bedrag want ik weet de werkelijke bedragen zo niet.
De rest van de handel, inkopers, branders en supermarkten hoeven uiteraard niet meer per kilo te verdienen.
Zij leveren hier immers geen bijdrage aan.
Het probleem zit ‘em bij de bron niet aan het eind van de keten.
Heel simpel: De laatste jaren is er een overschot aan koffie geweest. Dat dreigt nu een tekort te worden. Dat simpele economische principe leidt tot hogere prijzen. Tel daarbij de enorm gestegen kosten voor transport en en energie et voilà, de prijzen schieten omhoog. Overigens zijn ook de theeprijzen gestegen, onder andere door de hogere transportkosten.

De aanname dat boeren invloed hebben op de prijs is overigens discutabel: In ieder geval tot vorig jaar hebben vele boeren (vooral buiten Brazilië) onder kostprijs gewerkt juist vanwege een aanbod dat de vraag overtrof, niet omdat ze ons zo graag een goedkoop kopje koffie gunden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:06:
[...]

Heel simpel: De laatste jaren is er een overschot aan koffie geweest. Dat dreigt nu een tekort te worden. Dat simpele economische principe leidt tot hogere prijzen. Tel daarbij de enorm gestegen kosten voor transport en en energie et voilà, de prijzen schieten omhoog. Overigens zijn ook de theeprijzen gestegen, onder andere door de hogere transportkosten.

De aanname dat boeren invloed hebben op de prijs is overigens discutabel: In ieder geval tot vorig jaar hebben vele boeren (vooral buiten Brazilië) onder kostprijs gewerkt juist vanwege een aanbod dat de vraag overtrof, niet omdat ze ons zo graag een goedkoop kopje koffie gunden.
Overschot?
Niets van gemerkt en ook niet van lage prijzen.
Dit terwijl de olieprijs (transport!) ook een tijd laag is geweest.
Ik word een beetje simpel van iedere keer dezelfde smoesjes te moeten lezen als hogere energieprijzen tekort aan containers enz.
Is niet jouw schuld natuurlijk, en ook een beetje off-topic hier.

Ik ben wel van mening dat boeren een fatsoenlijke prijs voor hun koffie of thee moeten krijgen.
Zij doen het zware werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:18:
[...]

Overschot?
Niets van gemerkt en ook niet van lage prijzen.
Omdat jij wellicht specialty coffee koopt en geen kiloknallermeuk.
Dit terwijl de olieprijs (transport!) ook een tijd laag is geweest.
Ik word een beetje simpel van iedere keer dezelfde smoesjes te moeten lezen als hogere energieprijzen tekort aan containers enz.
Ik ben toch echt bang dat het geen smoesjes zijn......
Is niet jouw schuld natuurlijk, en ook een beetje off-topic hier.

Ik ben wel van mening dat boeren een fatsoenlijke prijs voor hun koffie of thee moeten krijgen.
Zij doen het zware werk.
Zeker, maar daar is helaas lang niet iedere handelaar gevoelig voor.....

[ Voor 18% gewijzigd door bszz op 07-02-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
N1ckk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Ja dat is idd de rekensom, maar in principe toch wel goede vergelijking waar het Nespresso cupje ook "1 shot" is - of zie ik dat verkeerd? Althans, maakt ook niet heel veel uit... zo lul ik het een beetje goed voor mezelf :+
Eigenlijk is het niet te vergelijken omdat de zetmethode anders is. Door de techniek van nespresso kunnen ze met minder koffie in een cup af. Het zetten van echt single shots met een halfautomaat is niet altijd eenvoudig. Ik hoor ook hier wisselende successen. Het is niet zelden dat een espressobar altijd dubbele shots zet en er 1 weggooit/zelf opdrinkt als iemand een enkele espresso bestelt.
MJV schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Legitiem punt. Ik heb n.a.v. o.a. dit topic een IMS The Single (9,5g versie) aangeschaft, die doet het voor enkele espresso's verbazingwekkend goed.

Aanleiding was voor mij niet eens zozeer het kostenaspect van een enkele versus een dubbele espresso, maar wel het verminderen van mijn cafeïneconsumptie op een dag. De enkele filter die standaard bij de Bianca zat werkte slecht dat ik altijd maar dubbels maakte, maar dan dronk ik er wel zo'n 3 op een dag, dat wil ik nu grotendeels halveren (van 17g naar 9,5g) per shot.
Ik ga dat wellicht ook proberen. Ik drink vanwege de caffeine inname maar 1 enkele (andere is voor m’n vrouw) en 1 dubbele per dag. Zou liever 3 enkele drinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
N1ckk schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Je moet eigenlijk gewoon een kilo erdoor jassen en kijken hoe lang je er mee doet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
Gewoon niet goed lullen voor jezelf... Scheelt een hoop gedoe :)

Voor alleen de kosten van mijn halfautomaat+grinder kan ik al 3.000 nespresso cupjes of 35-56 maanden zo'n nespresso abonnement. Dus pas daarna word het echt goedkoper. Alleen als je vervolgens dure koffie gaat kopen dan kom je alsnog op 70-80 cent voor 18g espresso uit.
Of 40 cent per dubbel shot bij de iets voordeligere betere koffie's.

Alleen dan heb je wel 18g koffie erin zitten, terwijl in een nespresso cupje maar 6-7g zit.

Dus als je het voor jezelf wil goed praten zeg dan 'dit smaakt zo enorm veel beter dan nespresso, dat is het prijsverschil wel waard'.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hercul3s
Sethro schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:54:
[...]
Vind je melkdrankjes belangrijk?
Wil je op vast water aansluiten?

Dat zijn volgens mij de redenen om naar dit segment te kijken. Anders is een HX machine ook een hele goede optie die je minder kost in aanschaf en gebruik. En net zo goede koffie zet.
Ik zou eerder zeggen vind je temp stabiliteit belangrijk en het feit dat je 2 gescheiden boilers hebt. Vast water kan evt (HX met rotatiepomp) en melkdrankjes zijn (heel) goed te doen met de meeste HX'ers.

Vaak het idee dat er 2 'kampen' zijn, 'buy once cry once' die richting de endgame gaan als start en de 'klein beginnen' die een start setje kopen en dan langzaam upgraden. Ik ben meer van het laatste maar kan me de eerste ook goed voorstellen. Het kost toch altijd weer tijd en moeite om te upgraden, aan de andere kant vind ik het upgrade proces ook leuk.
Ozzie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:20:
Gewoon niet goed lullen voor jezelf... Scheelt een hoop gedoe :)

Voor alleen de kosten van mijn halfautomaat+grinder kan ik al 3.000 nespresso cupjes of 35-56 maanden zo'n nespresso abonnement. Dus pas daarna word het echt goedkoper. Alleen als je vervolgens dure koffie gaat kopen dan kom je alsnog op 70-80 cent voor 18g espresso uit.
Of 40 cent per dubbel shot bij de iets voordeligere betere koffie's.

Alleen dan heb je wel 18g koffie erin zitten, terwijl in een nespresso cupje maar 6-7g zit.

Dus als je het voor jezelf wil goed praten zeg dan 'dit smaakt zo enorm veel beter dan nespresso, dat is het prijsverschil wel waard'.
+1

Af en toe verlang ik wel terug naar de tijd dat ik Nespresso echt lekker vond, machine aan, cupje er meteen in en 1 min later heb je koffie. Eventueel nog de aeroccino aan voor melk en dat was het.

Nu apparaat (op tijd) aan, laten opwarmen, bonen afwegen, maalgraad checken, malen en dan je naked portafilter in, WDT, leveler, tamp, korte flush, constateren dat hij biiiiiiijna helemaal goed doorloopt maar niet perfect, afvragen wat ik in de puck prep nog kan verbeteren, doorlooptijd en uitloop checken, shot eindigen, maler bijstellen als hij iets te lang/kort liep, stoompijpje even open om het water er uit halen, melk opschuimen, niet te dik, niet te dun, goed microfoam, soms toch net te lang opgeschuimd of net te kort, lukt de latte art niet helemaaaal zoals ik hem wilde hebben, koffie klaar, wel erg lekker maar misschien zou hij net beter zijn met 2s langere doorloop en een iiiiiets dunner melkje, nouja, voor de volgende keer.

Volgende koffie, repeat :D.

/rant

[ Voor 21% gewijzigd door Hercul3s op 08-02-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

JB

Cédric roelt!

Teus.espresso schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:50:
Ik geloof er wel in. Ervan uitgaande dat er een duidelijk verschil zit tussen jullie beide machines.
Over het algemeen neemt Jura dit soort dingen heel serieus.
De machine wordt opgehaald. Ik hoop dat het soelaas biedt, want ze kunnen het ook afdoen als producteigenschap en/of binnen de marges. Had graag gezien dat ze het hier ter plekke zouden vergelijken, maar "hun mannetje" haalt de machine alleen op om in Zoetermeer gecontroleerd te worden.

ze hadden momenteel geen leenmachine beschikbaar, dus aangegeven te willen wachten tot deze er is

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:05:
Ik heb zo ongeveer dezelfde vraag voor de Rocket Giotto v3, ik heb een 8mm knop (van de vorige ECM Giotto) maar die past niet (voor de pull hevel) dus moet ik een 10mm hebben, ik heb knoppen gezien voor de stoom en waterkraan, maar die zijn volgens mij voor nieuwere modellen, er word over een 'gleuf' geneuzeld, waar ik meen dat die van mij (en die zien er uit als die van @Hercul3s ) met een ronde opening en schroefdraad vast zitten. Ik moet ze eens losmaken en kijken hoe of wat denk ik.
Ik heb twee mooie walnoten handvatten voor mijn E61 filterdragers, maar krijg met geen mogelijkheid de handvatten (zwart plastiek) die er op zitten er af. Ik ben al aan het klooien geweest met heet water, zoals ik elders gelezen had, maar 'no joy' :/
Het zou zo mooi passen bij mijn walnoten set met leveler en tamper (en walnoten bakjes) die ik nu gebruik, zucht.

Overigens @Hercul3s is die MaraX set wel loei duur vind ik! Die Pull dop bv in walnoot, iets van 8 euro, de handvatten voor de filterdragers, 10 a 11 euro per stuk.
De kranen die ik in walnoot vind, 23,- per stuk. kom ik rond de 75,- uit, waar ik geloof dat die MaraX set er een 1 voor zet.
Heb nog even nagevraagd bij DrTrading, en die geven aan dat voor mijn machine deze knoppen passen:

https://www.drtradingshop...a-vibiemme-walnoot-6x6mm/

Dan alleen nog de verchroomde messing dopjes erbij en het hendel dopje en we zijn al klaar :D. Misschien dat ik dit een dezer dagen bestel, ziet er wel goed uit icm walnoot naked portafilter :D

Iets anders, heb de laatste tijd wat 'moeilijkere' koffie's die beter tot hun recht komen met langzamer zetten/meer preinfusie dus ik dacht aan flow control. Zijn hier andere die flow control gebruiken icm lichte brandingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:15
JB schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:55:
[...]

De machine wordt opgehaald. Ik hoop dat het soelaas biedt, want ze kunnen het ook afdoen als producteigenschap en/of binnen de marges. Had graag gezien dat ze het hier ter plekke zouden vergelijken, maar "hun mannetje" haalt de machine alleen op om in Zoetermeer gecontroleerd te worden.

ze hadden momenteel geen leenmachine beschikbaar, dus aangegeven te willen wachten tot deze er is
Jura Nederland maakt gebruik van een koeriers dienst.
Degene die de machine ophaalt rijdt alleen maar rond om machines op te halen. Vandaar dat hij of zij nergens naar kijkt. In Zoetermeer wordt er pas echt naar jouw machine gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMkyPrIPiWZeYk7xT4yC3SrIGM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6cANRWtDX5wmLS49JzoSJYL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

JB

Cédric roelt!

Teus.espresso schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:41:
[...]

Jura Nederland maakt gebruik van een koeriers dienst.
Degene die de machine ophaalt rijdt alleen maar rond om machines op te halen. Vandaar dat hij of zij nergens naar kijkt. In Zoetermeer wordt er pas echt naar jouw machine gekeken.
[Afbeelding]
Ja precies. Dus hopelijk wordt mijn klacht daar ook juist ervaren...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Heb nog even nagevraagd bij DrTrading, en die geven aan dat voor mijn machine deze knoppen passen:

https://www.drtradingshop...a-vibiemme-walnoot-6x6mm/

Dan alleen nog de verchroomde messing dopjes erbij en het hendel dopje en we zijn al klaar :D. Misschien dat ik dit een dezer dagen bestel, ziet er wel goed uit icm walnoot naked portafilter :D

Iets anders, heb de laatste tijd wat 'moeilijkere' koffie's die beter tot hun recht komen met langzamer zetten/meer preinfusie dus ik dacht aan flow control. Zijn hier andere die flow control gebruiken icm lichte brandingen?
Ik zal het eens navragen bij ze, ik zag dat mijn knoppen een diepe 'schacht' naar achter hebben lopen ook van plastic, die zie ik op dit plaatje niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik krijg morgen de Hario V60 decanter in huis. Zelfs al is mijn Lelit over drie weken weer volledig operationeel. Het is handig als backup voor als ik in 1x een groep van vijf/zes moet bedienen en die liever een bakkie pleur drinken dan een espresso weten te waarderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ozzie
Ik heb de 9Barista van mijn broertje hier in huis deze week. 'Hij doet het niet meer' maar toen ik hem open schroefde zag ik overal kalk zitten. Dus even ontkalkt en schoongemaakt met een Cafiza tabletje en hij doet het weer perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r26Fp4KbFXrFBeq9k-4HFlozU7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPNUQODS2Seys9KAJA0MkJRm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXh8xksxDp3NYmhZiEmbbwgnCCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDvb6HxGSMMApGbCdCUNHrtg.jpg?f=fotoalbum_tile

Komt gewoon echt lekkere espresso uit dit kleine apparaatje, maar daarna heb ik melk opgeschuimd met mijn MaraX en cappuccino ermee gemaakt :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Weet iemand hoeveel nut een PID op een HX-machine heeft? Zou de brew temperature aan moeten geven, maar een HX kan alleen de stoomtemperatuur echt bepalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Koets89 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:17:
Weet iemand hoeveel nut een PID op een HX-machine heeft? Zou de brew temperature aan moeten geven, maar een HX kan alleen de stoomtemperatuur echt bepalen toch?
Dat is wat je dan ook doet eigenlijk. Een controller kan de relatie eventueel wel berekenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Toen ik aan het inlezen was over de Rocket Mozzafiato begreep ik inderdaad dat de PID de stoomtemperatuur regelt, en de brew temp daar een afgeleide van is. Je zoekt dan ook op in een tabelletje in de handleiding welke PID instelling (bvb 120 graden) welke brew temperatuur is (92 graden). Maar begreep ook dat de Rocket daar afwijkend in was t.o.v. andere merken, andere merken lieten je de brew temperatuur instellen (wat inhield dat je stoomtemperatuur hoger werd om die brew temp te bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb sinds 2 dagen een IMS nanotech 18 gram mandje (D24661NT) in plaats van de standaard Rocket double basket in de filterdrager zitten. Naast dat ik flink fijner moest malen merk ik nu dat de hele tijd de puck vast blijft zitten aan het doucheschermpje. Ik ben ook van 18 gram naar 16 gram gegaan.

Wat kan ik doen tegen dat blijven plakken van de puck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:48:
Ik heb sinds 2 dagen een IMS nanotech 18 gram mandje (D24661NT) in plaats van de standaard Rocket double basket in de filterdrager zitten. Naast dat ik flink fijner moest malen merk ik nu dat de hele tijd de puck vast blijft zitten aan het doucheschermpje. Ik ben ook van 18 gram naar 16 gram gegaan.

Wat kan ik doen tegen dat blijven plakken van de puck?
Normaal zou ik zeggen proberen met minder koffie in je filter, maar begrijp ik je goed dat de puck met 16 gram ook nog blijft plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Normaal zou ik zeggen proberen met minder koffie in je filter, maar begrijp ik je goed dat de puck met 16 gram ook nog blijft plakken?
Ja juist sinds ik 16g gebruik. Die 16gr ging nog wel goed in het standaard Rocket mandje. Het is pas sinds de fijnere maling en/of het IMS mandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Ja juist sinds ik 16g gebruik. Die 16gr ging nog wel goed in het standaard Rocket mandje. Het is pas sinds de fijnere maling en/of het IMS mandje.
Huh, dus je hebt niet met 18 gram in het 18 grams filter geprobeerd? Dan is het niet gek dat je veel fijner moet malen. Waarom gebruik je geen 18 gram in een filter dat voor 18 gram bedoeld is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
De Rocket Evo R is een super temperatuurstabiele machine dankzij de PID die er op zit. Op internet lees je veelal dat een HX met PID geen zin heeft, maar ben het daar niet mee eens. Als je precies weet wat je doet en de juiste flush routine van jouw machine kent heb je een PID niet nodig, maar net als een automaat geschakelde auto of cruise control maakt het je leven wel aangenamer. Zeker aan het begin als er al genoeg variabelen zijn om je druk over te maken, is het fijn dat temperatuur enigszins stabiel en daarmee een zorg minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Huh, dus je hebt niet met 18 gram in het 18 grams filter geprobeerd? Dan is het niet gek dat je veel fijner moet malen. Waarom gebruik je geen 18 gram in een filter dat voor 18 gram bedoeld is?
Dat kan ik nog wel gaan proberen, maar sinds ik terug gedoseerd heb naar 16gr smaakt deze koffie Zo. Veel. Beter. ten opzichte van met 18gr en dezelfde ratio en doorlooptijd. Ik heb begrepen (uit een James Hoffmann filmpje, waar anders) dat dat te maken kan hebben met de extractie. Minder koffie, meer tijd = meer extractie.

Dus ik heb nu een maand een espresso machine en éindelijk een gruwelijk lekkere espresso :9 eruit gekregen, en een beetje bang dat weer kwijt te raken... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
RvdH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:43:
[...]

Toen ik aan het inlezen was over de Rocket Mozzafiato begreep ik inderdaad dat de PID de stoomtemperatuur regelt, en de brew temp daar een afgeleide van is. Je zoekt dan ook op in een tabelletje in de handleiding welke PID instelling (bvb 120 graden) welke brew temperatuur is (92 graden). Maar begreep ook dat de Rocket daar afwijkend in was t.o.v. andere merken, andere merken lieten je de brew temperatuur instellen (wat inhield dat je stoomtemperatuur hoger werd om die brew temp te bereiken).
Ja, ik zag de tabel voor de Rocket. Zag alleen ook een Bezzera die dan weer de brew temperatuur instelt/weergeeft. Benieuwd hoe nauwkeurig dit dan is, maar zal een verder zoeken, thanks
Ypuh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:14:
De Rocket Evo R is een super temperatuurstabiele machine dankzij de PID die er op zit. Op internet lees je veelal dat een HX met PID geen zin heeft, maar ben het daar niet mee eens. Als je precies weet wat je doet en de juiste flush routine van jouw machine kent heb je een PID niet nodig, maar net als een automaat geschakelde auto of cruise control maakt het je leven wel aangenamer. Zeker aan het begin als er al genoeg variabelen zijn om je druk over te maken, is het fijn dat temperatuur enigszins stabiel en daarmee een zorg minder is.
ja, stabiele temperatuur is wel een ding. Merk dat dat bij wat goedkopere machines een probleem is. Ook weten waar je qua temp zit is wel fijn ivm soort roast dat je hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
Over het algemeen wel, maar de temperatuur van de stoomboiler bepaald ook de temperatuur van het water dat uit de boiler binnenin de stoomboiler komt.
Het klinkt allemaal wat omslachtig, en dat is het ook, maar ik heb nu twee Giotto apparaten gehad, een ECM zonder PID en de Rocket (v3) met PID, en voor de duidelijkheid, degene die beweren dat een PID in een HX machine geen zin heeft, die zitten er dus naast.
Je hebt dan niet de snelle omzet van PID veranderen en bijna direct invloed op de eindtemperatuur, maar de eenmaal gekozen basis temperatuur is vele malen stabieler als de mechanische druk regelaar kon verzorgen.
Dit betaald zich simpel weg in makkelijker betere koffie kunnen zetten, Niet hoeven flushen (behalve om de kop schoon te spoelen, maar ik doe dit zelf telkens met een 'lege' backflush).
Voor mij was het verschil echt enorm.
Het enige wat wel zo jammer is, als ik switch van boon, en ik neem een donkere boon ipv een lichte, breng ik de temperatuur van de stoomboiler van 122c terug naar 117c, dit resulteert in een verlaging van 92c naar 85/86c maar wel pas nadat ik eerst stoom/heet water heb getapt en daarna een korte flush.
Een paar handelingen extra dus.
Of je wacht een minuut of wat.
Heeft het zin, jawel, zeer zeker.
Is het net zo handig als met een enkele / dubbele boiler, nope, maar een verbetering is het echt wel.

@Koets89 Die tabel is wel een leidraad, wat het precies op jouw apparaat is, dat verschilt, dus eerst uitpluizen wat voor het betreffende apparaat de basis is, dan kun je aan de hand van het verschil de tabel hanteren.
Die van mij zat er 1c (hoger) van af.

[ Voor 8% gewijzigd door RoosW op 08-02-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:14:
Ja precies, mijn Rocket Giotto (v3) is ook enorm stabiel, blijft dat ook na 3 bakjes achter elkaar, enkel flink stomen doet de temperatuur best wel dippen, maar dat bouwt ie ook zeer snel weer op. De PID heb ik van iemand die de Evo R uitvoering van de Giotto heeft begrepen, is helaas exact dezelfde als in mijn Giotto (anders had ik de zijne wel over willen nemen), ik vind het principe ideaal, de uitvoering klote, wat een gemier om hem te verzetten, en dan verstopt achter de lekbak, niet handig.
Nee, dan de R58 waar het een display aan een (langere) kabel buiten het apparaat is, veel handiger!

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 08-02-2022 21:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:15
De redenatie achter waarom volgens sommigen een PID geen zin heeft op een HX machine is dat de temperatuur wordt gemeten aan de binnenkant van de machine en dat de plek waar koffie gemaakt wordt 10 centimeter verderop in de buitenlucht is. Het verschil tussen de gemeten temperatuur en de temperatuur van de kop kunnen dus variëren onder wisselende omstandigheden.
Bij een compactere machine waarbij boiler en kop één geheel zijn (Rancilio Sylvia, Isomac Venus, Gaggia Classic) is het temperatuur verschil tussen sensor en kop veel kleiner. Daar is een PID dus onder dezelfde wisselende omstandigheden toch effectiever.
In het begin toen machines met PID uitkwamen, was het de meerprijs eigenlijk niet waard bij een HX machine door de beperkte return on investment. Technisch een goede oplossing met zeker voordelen maar €300+ voor minder temperatuur fluctuaties en minder stress op het verwarmingselement was eigenlijk een slecht idee. Met de dalende meerprijs van PID is het ook op een HX machine inmiddels een goed idee voor de liefhebbers.

[ Voor 1% gewijzigd door Teus.espresso op 08-02-2022 22:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Vraagje: wat is volgens jullie een reële vraagprijs voor een Specialita van 7 maanden oud (inc factuur van Van Pommeren) - ik dacht dat dit nog wel 340 zou kunnen zijn omdat hij echt als nieuw is, maar ik krijg enkel biedingen van max 300,- Ik weet dat het wellicht een gevoels-dingetje is maar ben ik nou zo naief? :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ozzie
BaRF schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:30:
Vraagje: wat is volgens jullie een reële vraagprijs voor een Specialita van 7 maanden oud (inc factuur van Van Pommeren) - ik dacht dat dit nog wel 340 zou kunnen zijn omdat hij echt als nieuw is, maar ik krijg enkel biedingen van max 300,- Ik weet dat het wellicht een gevoels-dingetje is maar ben ik nou zo naief? :P
Ik heb die van mij in December nieuw gekocht voor €395,- dus dan vind ik 340 voor een tweede hands ook vrij veel. Voor die 45 euro extra zou ik hem dan gewoon nieuw kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Tja, het schijnt te zijn wat de markt wil bieden, probeer 320 en glij af naar 310 als rock bottom indien niet gebeten word. Het is wat het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Of probeer het als set te verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
BaRF schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:30:
Als ik via Bol retourdeals een Specialita chrome voor €340 kan bestellen heb ik garantie op eigen naam. Om dan €340 te betalen voor een langer gebruikte Specialita mja: nee.

Als je ook qua espressomachine gaat upgraden dan wel downgraden: verkoop beide als set is een beter idee. Neem je gewoon 340 als deel van de prijs voor de specialita mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Ja denk dat ik het nog een keer als set ga plaatsen, thanks voor de tips

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

RvdH schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Dat kan ik nog wel gaan proberen, maar sinds ik terug gedoseerd heb naar 16gr smaakt deze koffie Zo. Veel. Beter. ten opzichte van met 18gr en dezelfde ratio en doorlooptijd. Ik heb begrepen (uit een James Hoffmann filmpje, waar anders) dat dat te maken kan hebben met de extractie. Minder koffie, meer tijd = meer extractie.
18gr geprobeerd maar zelfde probleem, alleen dan met nog meer koffie dat blijft hangen :P Kleine simpele workaround is heel even de pomp aanzetten zodat het vacuum verbroken wordt voordat je de portafilter draait.

Maar blijft irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RvdH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:57:
[...]Kleine simpele workaround is heel even de pomp aanzetten zodat het vacuum verbroken wordt voordat je de portafilter draait.
Je drukt de hendel na het zetten wel helemaal door zodat het overtollige water eruit kan, en zover ik kan beoordelen er dus ook geen vaccuum meer moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

defusion schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Je drukt de hendel na het zetten wel helemaal door zodat het overtollige water eruit kan, en zover ik kan beoordelen er dus ook geen vaccuum meer moet zijn?
Jazeker.. voorzover ik heb begrepen uit googlen gisteren, kan het komen doordat er meer/teveel ruimte is tussen puck en showerscreen, en op het moment dat je de hendel terug duwt wordt de puck tegen de showerscreen aangezogen, omdat alle druk (en water) via de groep teruggezogen wordt en in de lekbak terecht komt. Wellicht dat ik de hendel te snel beweeg waardoor de druk te snel eraf gehaald wordt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RvdH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Jazeker.. voorzover ik heb begrepen uit googlen gisteren, kan het komen doordat er meer/teveel ruimte is tussen puck en showerscreen, en op het moment dat je de hendel terug duwt wordt de puck tegen de showerscreen aangezogen, omdat alle druk (en water) via de groep teruggezogen wordt en in de lekbak terecht komt. Wellicht dat ik de hendel te snel beweeg waardoor de druk te snel eraf gehaald wordt...?
Te snel kan ik me bijna niet voorstellen. Of je moet echt als een bezetene die hendel terugduwen :+

Ik kreeg ooit eens als tip om na het tampen een muntje (10cent) op de puck te leggen en de filterdrager dan in de groep te zetten. Als je de filterdrager dan direct weer uit de groep haalt, zou het muntje een klein beetje in de puck moeten zijn geduwd (circa de helft). Als het muntje volledig in de puck is geduwd heb je teveel koffie in je filter, als het muntje helemaal niet in de puck is geduwd heb je te weinig koffie.

Of het echt een goede maatstaf is weet ik niet, maar bij mij wordt het muntje voor de helft in de puck gedrukt en mijn puck blijft niet hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RvdH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Bij mij hangt het samen met maalgraad/boon/dosering. Meestal heb ik het niet, maar af en toe een bepaalde boon op een bepaalde maalgraad wel. Iets andere maalgraad en hij blijft niet meer plakken ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik ga het zo eens proberen met een normaal IMS mandje van 18gr zonder "nanotech coating" - wellicht dat de koffie in het oude Rocket mandje net genoeg bleef plakken aan het mandje omdat daar ook geen coating in zat. En dat dus die nanotech coating ervoor zorgt dat de koffie heel makkelijk loslaat van het mandje.

https://www.wholelattelov...er-basket#product-details
This electropolished portafilter basket features deburred edges to ensure you get a precise and consistent pull of your favorite espresso. There are exactly 661 double punched holes which are noticeably larger and specifically designed to relieve back pressure, avoid channeling, and promote a smoother extraction. A nanoquartz finish inside the basket protects against corrosion, boosts longevity, and repels grinds, making for easy cleanup with a non-scratching cloth.
and repels grinds..nou dat kan je wel zeggen ja.

[ Voor 51% gewijzigd door RvdH op 09-02-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nou.. da's grappig. Een espresso gemaakt van 16gr en eentje van 15gr (bonen waren op) in de niet-nanotech IMS basket en allebei de pucks bleven netjes in het mandje zitten. Interesting :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 15:38

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Deze week mijn precisie weegschaal binnen gekregen van Ali met auto shottimer en sindsdien zijn mijn shots een partijtje consistent aiaiaiiiii. Mits de BZ10 warm is, tover ik een cappuccino op tafel binnen 2 a drie minuten. Het opschuimen van de melk gaat ook steeds beter, dwz, ik ben nu aangekomen op het punt dat ik tijdens het opschuimen met wijzigingen speel en kijk wat dat voor effect heeft op het resultaat. Eerst waren het enkel vlokken melk die ik in mijn kopje schonk, nu begint het meer op vloeibare substantie te lijken waardoor het schenken wat makkelijker gaat. Vooruitgang! 8)

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
WeaZuL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:21:
Deze week mijn precisie weegschaal binnen gekregen van Ali met auto shottimer en sindsdien zijn mijn shots een partijtje consistent aiaiaiiiii. Mits de BZ10 warm is, tover ik een cappuccino op tafel binnen 2 a drie minuten. Het opschuimen van de melk gaat ook steeds beter, dwz, ik ben nu aangekomen op het punt dat ik tijdens het opschuimen met wijzigingen speel en kijk wat dat voor effect heeft op het resultaat. Eerst waren het enkel vlokken melk die ik in mijn kopje schonk, nu begint het meer op vloeibare substantie te lijken waardoor het schenken wat makkelijker gaat. Vooruitgang! 8)
Volgende stap naar Latte art? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Wat is eigenlijk een goede weegschaal met timer? Ben over 2 weken jarig en is wel een leuk klein cadeautje die ik kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ozzie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:02:
Wat is eigenlijk een goede weegschaal met timer? Ben over 2 weken jarig en is wel een leuk klein cadeautje die ik kan vragen.
Acaia Lunar 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Mja die had ik ook al gevonden, maar 250 euro voor een weegschaaltje vind ik echt absurd. Ik zou nog eerder een espresso apparaat van een paar duizend euro kopen dan een weegschaal van 250.

Zat meer aan 25-50 euro te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Te snel kan ik me bijna niet voorstellen. Of je moet echt als een bezetene die hendel terugduwen :+

Ik kreeg ooit eens als tip om na het tampen een muntje (10cent) op de puck te leggen en de filterdrager dan in de groep te zetten. Als je de filterdrager dan direct weer uit de groep haalt, zou het muntje een klein beetje in de puck moeten zijn geduwd (circa de helft). Als het muntje volledig in de puck is geduwd heb je teveel koffie in je filter, als het muntje helemaal niet in de puck is geduwd heb je te weinig koffie.

Of het echt een goede maatstaf is weet ik niet, maar bij mij wordt het muntje voor de helft in de puck gedrukt en mijn puck blijft niet hangen ;)
Wat heet teveel koffie? De maal graad speelt daar een rol in, grover gemalen neemt meer volume in, ik heb ook een 18gr bakje, gaat ook prima 18 gram in, zit het na het losmaken tegen de kop aan? Jawel, de koffie expandeert bij het nat worden. ik heb ook wel eens dat de koffie aan de kop hangt, enkel met bepaalde bonen echter, net zoals weer andere bonen altijd na het zetten nog water boven de puck heeft staan. probeer eens fijner te malen (minder volume) en van 18 naar 17,5 gr te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Niet 25-50 euro, maar wel stuk goedkoper dan de Acaia Lunar.
"TIMEMORE BLACK" ca. 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Die zat ik net op te zoeken, heb ik ook namelijk, nu nog geen jaar, maar heb er maar 37,- voor betaald, moses wat is dat ding duur geworden!

Hier, de updated versie voor 55,- bij Wish, zoeken naar Timemore.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJv-9yEDRCAtP3slgjq9etKlgsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YXwUWzGvOdqsd9H7lG9XCAok.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door RoosW op 09-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:14:
[...]

Kijk, zoiets is inderdaad meer waar ik aan dacht. Mag best een beetje geld kosten dat vind ik echt niet erg maar moet wel binnen het redelijke blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ozzie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:11:
Zat meer aan 25-50 euro te denken.
Je niet waagt die niet wint.. altijd hoger mikken... :+
Pagina: 1 ... 126 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1