Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:32
Sethro schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:51:
[...]

En ik geef je een reden om te upgraden >:)
Denk dat ik eerst maar upgrade naar walnoothout op mijn MaraX, aangezien ik deze heb sinds 31 december heb is het een beetje zonde om nu al te vervangen :)

In other news, ik krijg net terwijl ik dit aan het typen was mijn Friedhats koffie binnen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICtTDjPXCl6oGB8jpXAvNP4AfXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LK9BGDCUq6DmcdOubA43wgnX.jpg?f=fotoalbum_large

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Teus.espresso schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:41:
Mestal komt dat gezoem van de transformator. Deze zit bij de E8 in het midden van het achterpaneel.
Normaal is een groot woord maar ik kom het zo af en toe tegen.
Is op zich niet slecht maar als je je eraan ergert kan je het laten verhelpen.
Dankjewel voor de toelichting. Als er verder geen negatieve gevolgen zijn, dan heb ik er geen probleem mee.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:51
Als upgrade-verslaafde vind ik houten upgrades (meestal) wel mooi om te zien, maar mijn brein blokkeert als het om enkel visuele upgrades gaat.

Een strak ingebouwde shot timer, bodemloze filterdrager of flow control kit daarentegen... Op één of ander manier heb ik minder moeite met uitgaven die ook een (hoe klein dan ook) functionele waarde hebben.

Juich het verder van harte toe; ik kijk ook liever naar mooie machines ook al zijn die niet van mij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ozzie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Denk dat ik eerst maar upgrade naar walnoothout op mijn MaraX, aangezien ik deze heb sinds 31 december heb is het een beetje zonde om nu al te vervangen :)

In other news, ik krijg net terwijl ik dit aan het typen was mijn Friedhats koffie binnen :)
[Afbeelding]
Vette verpakking alleen al. Ben benieuwd hoe die smaakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Nou ik denk dat ik m'n Lelit Anna PID en de Eureka Specialita in de verkoop doe. Het lukt me gewoon niet om een lekkere espresso te maken en ik haal gewoon meer plezier uit m'n V60, mokapot en Aeropress :)

Daarom ook erg blij met m'n nieuwe Commandate C40 _/-\o_

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:32
HoppyF schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Ok.
Maar je wacht nog steeds op je bestelde E8 begrijp ik?
Dacht dat deze wel uit voorraad te leveren waren.
Waar heb je deze besteld?
Mister Barish. Er zijn inderdaad wel modellen uit voorraad te leveren. Maar niet in de kleur die ik wil.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:34
Me pomp blijft veel kuren geven sinds me ontkalkingsesie van paar weken terug. Waar ik eerder dacht dat er wat lucht in zat, gebeurt er steeds vaker niks als ik de pomp aanzet. Zou er dan kalk losgeschoten zijn die wat blokkeert of toch een pomp die aan het overlijden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:57
vinpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:22:
Me pomp blijft veel kuren geven sinds me ontkalkingsesie van paar weken terug. Waar ik eerder dacht dat er wat lucht in zat, gebeurt er steeds vaker niks als ik de pomp aanzet. Zou er dan kalk losgeschoten zijn die wat blokkeert of toch een pomp die aan het overlijden is?
Ik ben bang van wel, die losse kalk dan, als je handig bent kun je kijken naar alle ventielen en kleppen vanaf de pomp, en die openen en door raggen (voor zover mogelijk) danwel vervangen, goede kans dat er ergens een prop kalk in een vernauwing is gelopen.
Anders bij gebrek aan twee rechter handen, als je in de buurt van van Pommeren, Redspresso of een van de andere goede reparateurs woont, misschien even een bezoekje plannen. Zij weten vaak precies waar bij bepaalde machines te zoeken naar dit soort problemen, succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Als het echt alleen de pomp is en je bent zelf een beetje handig, dan kun je misschien eerst wel deze alleen vervangen? Vibratiepompen zijn volgens mij 99 van de 100x van Ulka en die koop je voor €15-20. Heb je een rotatiepomp dan is dat iets duurder, maar het is de moeite waard om die eerst zelf te vervangen voordat je hem wegbrengt.

Grote kans dat het verderop in het systeem zit, bijv. ergens een verstopt naaldventiel/restrictor, dan gaat het mij ook boven de pet. Regulier onderhoud is zelf wel te doen, maar een probleem oplossen vraagt vaak wat meer kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
BaRF schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:10:
Nou ik denk dat ik m'n Lelit Anna PID en de Eureka Specialita in de verkoop doe. Het lukt me gewoon niet om een lekkere espresso te maken en ik haal gewoon meer plezier uit m'n V60, mokapot en Aeropress :)

Daarom ook erg blij met m'n nieuwe Commandate C40 _/-\o_
Wat zijn je settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57
vinpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:22:
Zou ook nog een slecht contact kunnen zijn. Toch even open halen en alle contacten checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Heb echt alles geprobeerd, van 80 tot 96 graden, alle mogelijke hoeveelheden koffie & ratio's, tig maalstanden en iets van 40 soorten verse koffiebonen variërend van Brandzaak tot Boot :)

Ik denk dat mijn probleem is dat ik heel moeilijk steeds maar 1 variabele kan veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
BaRF schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:58:
[...]

Heb echt alles geprobeerd, van 80 tot 96 graden, alle mogelijke hoeveelheden koffie & ratio's, tig maalstanden en iets van 40 soorten verse koffiebonen variërend van Brandzaak tot Boot :)

Ik denk dat mijn probleem is dat ik heel moeilijk steeds maar 1 variabele kan veranderen ;)
Tja, daarom weeg ik mijn boontjes (single dose) zodat ik enkel de maalgraad wijzig, toen ik nog time based grinding deed was het haast niet mogelijk herhaalbaar goede koffie te maken, nu is elke bak uitstekend, en één op de 5 drinkbaar, en dat is puur door minder zaken tegelijk te wisselen.
Voor je de handel de deur uit doet, kun je dat nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26
[...]

Is het geen idee om iemand met wat meer ervaring je te laten helpen? Of als je niemand kent (en er geen bereidwillige tweaked in de buurt woont), een workshop te volgen bij een lokale espressobar/brander/shop etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Tja, singledosen doe ik ook inderdaad wel. Misschien is het een idee om iemand mee te laten kijken, zal nog eens denken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@BaRF Ik denk dat het zelf alles uitvinden vanaf 0 echt heel ontmoedigend kan zijn. Daarom is het fijn als je molen alvast is afgesteld door de verkoper obv bonen die je dan ook meeneemt. Dan heb je in ieder geval een goede start.

Als je nog tips wil, moet je misschien beschrijven wat je precies doet en wat er dan niet goed gaat. Weeg in ieder geval elke keer dezelfde hoeveelheid koffie af. Als dat te veel fluctueert is het eigenlijk alleen met geluk nog mogelijk een goed shot te krijgen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49
cryptapix schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:24:
@BaRF Ik denk dat het zelf alles uitvinden vanaf 0 echt heel ontmoedigend kan zijn. Daarom is het fijn als je molen alvast is afgesteld door de verkoper obv bonen die je dan ook meeneemt. Dan heb je in ieder geval een goede start.

Als je nog tips wil, moet je misschien beschrijven wat je precies doet en wat er dan niet goed gaat. Weeg in ieder geval elke keer dezelfde hoeveelheid koffie af. Als dat te veel fluctueert is het eigenlijk alleen met geluk nog mogelijk een goed shot te krijgen ;)
Dat afstellen heb je natuurlijk weinig aan. Je hebt op een gegeven moment toch andere bonen die nieuwe settings nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik ben in de markt voor een volautomaat, en heb na wat adviezen links en rechts mijn oog laten vallen op een Schaerer Coffee Joy.

Deze zijn goed servicebaar, en kwalitatief zeer goed, aldus de kenners.

Nu ben ik even benieuwd wat nou de tellerstand zegt over de machine? Ik kom ze tegen met <2k maar ook met >30k. Natuurlijk snap ik dat alles valt en staat met onderhoud, maar waar moet ik nu precies op letten, en wat is nou echt 'veel' voor een dergelijke machine?

Daarnaast ben ik fan van goede koffie. -duh-. Ik en mijn vriendin drinken beide sterke koffie die niet te zuur is, maar wel vol van smaak. We komen van een nespresso, dus ik ben even benieuwd naar wat een goede instap-boon is om mee te beginnen. Bij voorkeur iets dat ik gewoon in de supermarkt kan halen, en zodat we gelijk aan de slag kunnen als de machine er is.

Ik moet me nog storten in de wereld van de koffieboon, maar ik moet ook nog mijn verbouwing afronden en zien te overleven met een kop koffie zonder daar weken aan verschillende bonen voor te testen. (wat ik wel graag zou willen in een later stadium!)

Ik zoek dus eigenlijk soort all-round prima krachtige koffieboon waarmee we gewoon los kunnen, al twijfel ik of die bestaan als ik dit topic zo door lees 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:17

Ravhin

no <root>...

Sterke koffie zonder zuurtje uit de supermarkt - de meeste supermarktbonen zijn zeer donker gebrand dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Illy heeft een standaard hoog te houden en kan zeker je startpunt zijn.

Als je écht wat ander wil maar niet meteen de specialties in wil is Miscela 'd Oro ook een optie; échte italiaanse koffie van hoge kwaliteit. Die moet je alleen online bestellen vrees ik.

Een mooie specialty die niet zuur is (IMHO), is de Yellow Bourbon van de Brandzaak. Een allemansvriend.

Vanuit de voorkeur van één van deze smaken kunnen we je vast weer verder helpen als dat nodig is.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
418O2 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:32:
[...]

Dat afstellen heb je natuurlijk weinig aan. Je hebt op een gegeven moment toch andere bonen die nieuwe settings nodig hebben
Je hebt er wel degelijk wat aan. Je kunt oefenen met malen, tampen en espresso zetten waarbij je weet dat de maling in ieder geval goed is. Scheelt je een variabele in het begin. Bij nieuwe bonen moet je inderdaad wel bijstellen, maar je zit wel al redelijk in de buurt van de juiste maalgraad. Ik heb nooit van 1 naar voorbij 5 moeten draaien met m’n specialita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:18
en iets van 40 soorten verse koffiebonen variërend van Brandzaak tot Boot :)
Heb je één boon de kans gegeven om zich aan te passen aan uw maler? Hiermee wil ik zeggen deze boon gebruiken tot je wel een goed resultaat hebt en niet na 250 of 500g switchen naar een andere boon, zonder dat de vorige boon goed was afgesteld?

Ik koop altijd 1kg van 1 soort boon en na een 3-tal espresso's zit ik terug op de sweetspot van de boon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
RigolleM schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:17:
Ik koop altijd 1kg van 1 soort boon en na een 3-tal espresso's zit ik terug op de sweetspot van de boon.
Zo doe ik het ook. Het verschil in versheid maakt vaak een groter verschil dan tussen bonen onderling. Ga je van een hele donkere (zachtere boon) naar een lichte (hardere boon) dan wil dat ook nog wel eens een sprongetje zijn. Ik verwacht dat mensen eerder teveel verstellen als te weinig. Eenmaal in de juiste sweetspot zijn de correcties maar heel klein.

Heb laatst eens wat uitgebreidere instructies geschreven, en @defusion ook. Daarmee zou je een heel eind moeten kunnen komen. Mocht je er nog steeds niet uitkomen dan is het aan te raden om wat hulp in te schakelen en/of naar de apparatuur te kijken:
Ypuh in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 16:38
Koekstra schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:10:
Ik ben in de markt voor een volautomaat, en heb na wat adviezen links en rechts mijn oog laten vallen op een Schaerer Coffee Joy.

Deze zijn goed servicebaar, en kwalitatief zeer goed, aldus de kenners.

Nu ben ik even benieuwd wat nou de tellerstand zegt over de machine? Ik kom ze tegen met <2k maar ook met >30k. Natuurlijk snap ik dat alles valt en staat met onderhoud, maar waar moet ik nu precies op letten, en wat is nou echt 'veel' voor een dergelijke machine?

Daarnaast ben ik fan van goede koffie. -duh-. Ik en mijn vriendin drinken beide sterke koffie die niet te zuur is, maar wel vol van smaak. We komen van een nespresso, dus ik ben even benieuwd naar wat een goede instap-boon is om mee te beginnen. Bij voorkeur iets dat ik gewoon in de supermarkt kan halen, en zodat we gelijk aan de slag kunnen als de machine er is.

Ik moet me nog storten in de wereld van de koffieboon, maar ik moet ook nog mijn verbouwing afronden en zien te overleven met een kop koffie zonder daar weken aan verschillende bonen voor te testen. (wat ik wel graag zou willen in een later stadium!)

Ik zoek dus eigenlijk soort all-round prima krachtige koffieboon waarmee we gewoon los kunnen, al twijfel ik of die bestaan als ik dit topic zo door lees 8)7
Hoe kom je op die keuze voor een volautomaat?
Wat is je budget?
Je komt van Nespresso maar wat drinken jullie doorgaan?
Espresso’s, Lungo’s, cappuccino’s?

Koffiebonen zijn heel vaak in dit topic aan de orde.
Kwestie van smaak maar ook verschil in kwaliteit en prijs.
Vers gebrande koffiebonen geven het beste resultaat maar kosten ook meer.
Reken iets tussen de €18-25 per kilo.
Vrij recent zijn de prijzen ook weer gestegen helaas.

Supermarkt koffiebonen kunnen wel goed zijn maar ook heel matig.
Zelf gebruik ik naast vers gebrande koffiebonen (Fascino) ook wel eens horeca koffiebonen.
Deze zijn weliswaar niet vers gebrand maar wel van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
[...]

[Afbeelding]
Nice! Vond de El Salvador erg lekker!
Nu is de Colombia natural van AMOC echt favoriet hier in huis.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Hoe kom je op die keuze voor een volautomaat?
Die specifieke automaat, of überhaupt een volautomaat?
Wat is je budget?
Momenteel zo'n €300. Niet veel, maar zit zoals gezegd midden in een verbouwing met andere prioriteiten.
Je komt van Nespresso maar wat drinken jullie doorgaan?
Espresso’s, Lungo’s, cappuccino’s?
Espresso's. We drinken geen melk gerelateerde koffie's. Enkel keertje pak ik wel eens een groter kopje en laat ik m wat langer door lopen, maar over het algemeen worden ze daar met de zelfde (sterkte 10/12 espresso cups) niet beter van qua smaak.

Voor mijn ouders heb ik andere lungo cups, en grotere kopjes.
Koffiebonen zijn heel vaak in dit topic aan de orde.
Kwestie van smaak maar ook verschil in kwaliteit en prijs.
Vers gebrande koffiebonen geven het beste resultaat maar kosten ook meer.
Reken iets tussen de €18-25 per kilo.
Vrij recent zijn de prijzen ook weer gestegen helaas.

Supermarkt koffiebonen kunnen wel goed zijn maar ook heel matig.
Zelf gebruik ik naast vers gebrande koffiebonen (Fascino) ook wel eens horeca koffiebonen.
Deze zijn weliswaar niet vers gebrand maar wel van goede kwaliteit.
Belangrijkste is dat ik even een base-line kan leggen waar vandaan we zegmaar wat meer kunnen finetunen. Maar ik denk dat we wel een eind komen bij de bekendere merken als ik de algemene tendens zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Koekstra schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Die specifieke automaat, of überhaupt een volautomaat?

[...]

Momenteel zo'n €300. Niet veel, maar zit zoals gezegd midden in een verbouwing met andere prioriteiten.

[...]

Espresso's. We drinken geen melk gerelateerde koffie's. Enkel keertje pak ik wel eens een groter kopje en laat ik m wat langer door lopen, maar over het algemeen worden ze daar met de zelfde (sterkte 10/12 espresso cups) niet beter van qua smaak.

Voor mijn ouders heb ik andere lungo cups, en grotere kopjes.

[...]

Belangrijkste is dat ik even een base-line kan leggen waar vandaan we zegmaar wat meer kunnen finetunen. Maar ik denk dat we wel een eind komen bij de bekendere merken als ik de algemene tendens zo lees.
Ik bedoelde die specifieke volautomaat.
Een nieuwe volautomaat zit al gauw boven je budget van €300.
Echter de keuze zonder melkspecialiteiten maakt het weer wat goedkoper.

De wat betere supermarkt koffiebonen kun je best ook proberen.

Ook binnen je budget (€283) maar een heel andere wending:
Een halfautomaat, Lelit PL41Plus.
Mooie instapper met PID!
Retourmodel maar wel zgan dus geen gedoe met Marktplaats enz.

Prima voor espresso’s.
Nadeel?
Je hebt een koffiebonen maler nodig…. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vludFRbKRG1kJzJXZEtEH8LZFJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mf8UpZOqH9AJyJHhffWvmeIK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:09:
[...]

Mooie instapper met PID!

Prima voor espresso’s.
Nadeel?

[Afbeelding]
Ja het allerliefste neem ik een piston machine, maar de WaF is echt vrij belangrijk in deze (iets met thuiswerken).

Specifiek de coffee joy omdat ik van verschillende monteurs/liefhebbers heb vernomen dat je beter een gebruikte professionele machine kan kopen, dan een nieuwe consumenten machine voor de zelfde prijs.

Alles heeft natuurlijk te maken met servicebaarheid, verkrijgbaarheid van reserve onderdelen, kwaliteit van de gebruikte zetgroeppen en dergelijke, en ik kan wel mee gaan in die filosofie.

Schaerer is een kwaliteitsmerk, en hun kleinst betaalbare machine is dus de coffee joy. Zelf heb ik een wmf presto 1400 in beheer bij onze vereniging (oudje, maar top ding!) en bij de beurtjes/onderhoud zie ik gewoon dat dit gemaakt is om lang mee te gaan.

Een collega van me had een jura thuis machine, en die liep altijd te kloten met het uit elkaar halen bij storingen en onderhoud.

Samengevat: Beter een gebruikte kwaliteitsmachine dan een nieuwe 'wegwerp' automaat :9 (kort door de bocht, maar je snapt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Koekstra schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Ja het allerliefste neem ik een piston machine, maar de WaF is echt vrij belangrijk in deze (iets met thuiswerken).

Specifiek de coffee joy omdat ik van verschillende monteurs/liefhebbers heb vernomen dat je beter een gebruikte professionele machine kan kopen, dan een nieuwe consumenten machine voor de zelfde prijs.

Alles heeft natuurlijk te maken met servicebaarheid, verkrijgbaarheid van reserve onderdelen, kwaliteit van de gebruikte zetgroeppen en dergelijke, en ik kan wel mee gaan in die filosofie.

Schaerer is een kwaliteitsmerk, en hun kleinst betaalbare machine is dus de coffee joy. Zelf heb ik een wmf presto 1400 in beheer bij onze vereniging (oudje, maar top ding!) en bij de beurtjes/onderhoud zie ik gewoon dat dit gemaakt is om lang mee te gaan.

Een collega van me had een jura thuis machine, en die liep altijd te kloten met het uit elkaar halen bij storingen en onderhoud.

Samengevat: Beter een gebruikte kwaliteitsmachine dan een nieuwe 'wegwerp' automaat :9 (kort door de bocht, maar je snapt me)
Had ik toch wel goed gegokt met een piston machine! :P
Ik begrijp echter de overwegingen wel. Ik heb hier dus ook een volautomaat.
Kwaliteit en onderhoud dan.
Tsja, lastig.
Tussen de volautomaten zitten ook grote verschillen.
Ik heb nu een aantal maanden een Jura en die biedt veel gebruikersgemak.
Makkelijker als dat wordt het eigenlijk niet.
Onderhoud is ook minimaal. Koffie prut en lekbak legen en schoonmaken en melksysteem doorspoelen.
Dat is alles.
Jaarlijks onderhoud of service beurten zijn ook niet nodig.

Een professioneel apparaat zal echter ook wel goed werken die zijn immers gemaakt om veel gebruikt te worden. Beetje in de lijn van horeca koffiebonen malers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:50:
[...]

Had ik toch wel goed gegokt met een piston machine! :P
Ik begrijp echter de overwegingen wel. Ik heb hier dus ook een volautomaat.
Kwaliteit en onderhoud dan.
Tsja, lastig.
Tussen de volautomaten zitten ook grote verschillen.
Ik heb nu een aantal maanden een Jura en die biedt veel gebruikersgemak.
Makkelijker als dat wordt het eigenlijk niet.
Onderhoud is ook minimaal. Koffie prut en lekbak legen en schoonmaken en melksysteem doorspoelen.
Dat is alles.
Jaarlijks onderhoud of service beurten zijn ook niet nodig.

Een professioneel apparaat zal echter ook wel goed werken die zijn immers gemaakt om veel gebruikt te worden. Beetje in de lijn van horeca koffiebonen malers.
Ja je zat zeker goed qua piston machines :+

Maargoed, dan nog de vraag, uitgaande van het feit dat ik (voor alsnog) een coffee joy op het oog heb, wat is qua gezette kopjes 'veel' voor een machine? Ik ga er dan ook vanuit dat ze minimaal onderhoud hebben gehad, of minstens een beurtje nodig hebben daar de onderhoudshistorie veelal vaag of onbekend is bij gebruike machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Koekstra schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:45:
[...]

Maargoed, dan nog de vraag, uitgaande van het feit dat ik (voor alsnog) een coffee joy op het oog heb, wat is qua gezette kopjes 'veel' voor een machine? Ik ga er dan ook vanuit dat ze minimaal onderhoud hebben gehad, of minstens een beurtje nodig hebben daar de onderhoudshistorie veelal vaag of onbekend is bij gebruike machines.

Bij de meeste machines maakt het geen zak uit, om het maar grof te zeggen. De techniek is heel simpel en vrijwel alle slijtageonderdelen zijn goedkoop te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]

Ik weet niet van voor molen hier in zit, maar van de Miele's die ik (als hobby) open heb gehad was de molen na zo'n 30 a 40k kopjes wel versleten. Vermoed dat alles wel goed te vervangen is maar de vraag is of je dat wil :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Als je de onderhoudshistorie van een professioneel apparaat kent maar het aantal kopjes niet zoveel uit.
Wellicht is de molen of maalschijven het onderdeel wat het eerste vervangen zal moeten worden.
Die kosten zijn wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:59
[...]

Mooie instapper met PID!

Prima voor espresso’s.
Nadeel?

[Afbeelding]
Goede deal wel weer! Hoe vind je toch steeds deze deals? Ga je bij elk apparaat na of er een returndeal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Koets89 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Goede deal wel weer! Hoe vind je toch steeds deze deals? Ga je bij elk apparaat na of er een returndeal is?
Nee, gewoon toeval deze keer. ;)

Toen ik zelf een Jura E8 zocht hield ik het wel in de gaten.
Nu kijk ik af en toe of er wat leuks tussen zit.
Niet dat ik zelf nu een ander koffie apparaat wil gaan kopen.

Buiten koffie apparaten kun je nog meer koopjes tegen komen.
Het gaat niet altijd om een koopje te scoren maar ook om tweedehands spullen een tweede kans te geven.
Vaak is er niets mis mee of een kleine beschadiging, beetje zonde om weg te gooien.
Mist er een onderdeel dan kun je deze altijd nog bij bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:59
HoppyF schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Nee, gewoon toeval deze keer. ;)

Toen ik zelf een Jura E8 zocht hield ik het wel in de gaten.
Nu kijk ik af en toe of er wat leuks tussen zit.
Niet dat ik zelf nu een ander koffie apparaat wil gaan kopen.

Buiten koffie apparaten kun je nog meer koopjes tegen komen.
Het gaat niet altijd om een koopje te scoren maar ook om tweedehands spullen een tweede kans te geven.
Vaak is er niets mis mee of een kleine beschadiging, beetje zonde om weg te gooien.
Mist er een onderdeel dan kun je deze altijd nog bij bijbestellen.
Ben het ook zeker eens met dingen echt een tweede leven gooien ipv dat alles maar weggegooid wordt. Vroeg me af hoe je ze steeds vindt. Maar je zal wel op tweedehands kunnen sorteren bij bol?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Koets89 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Ben het ook zeker eens met dingen echt een tweede leven gooien ipv dat alles maar weggegooid wordt. Vroeg me af hoe je ze steeds vindt. Maar je zal wel op tweedehands kunnen sorteren bij bol?
Er zijn meerdere manieren om ze te vinden.
Breezy heeft echter wel een groot aanbod welke je onder andere bij Bol kunt vinden.
Hier dus als het om pistonmachines gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:10:
[...]

Er zijn meerdere manieren om ze te vinden.
Breezy heeft echter wel een groot aanbod welke je onder andere bij Bol kunt vinden.
Hier dus als het om pistonmachines gaat.
Staat leuk spul tussen, als ik niet al mijn Giotto had zou die Apartamento wel top zijn, al zit er een deuk in de cup tray (die er vast wel grotendeels uit te beunen valt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:32:
[...]

Staat leuk spul tussen, als ik niet al mijn Giotto had zou die Apartamento wel top zijn, al zit er een deuk in de cup tray (die er vast wel grotendeels uit te beunen valt).
Paar weken terug was er een Rocket Mozzafiato Evolutione R.
De link op Bol bestaat nog alleen is deze blijkbaar verkocht.
Prijs was iets van €1350 dus nog wel een flink bedrag.
https://www.bol.com/nl/nl...nmachine/9200000080763059

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Zo’n rocket staat bij mij wel hoog op de lijst van mogelijke vervanger van mijn expobar als die er mee ophoudt. Het is jammer dat de “nieuwe” modellen van expobar kwalitatief schijnbaar erg slecht zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

lex schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:00:
Zo’n rocket staat bij mij wel hoog op de lijst van mogelijke vervanger van mijn expobar als die er mee ophoudt. Het is jammer dat de “nieuwe” modellen van expobar kwalitatief schijnbaar erg slecht zijn
Oh? Daar had ik nog niks over gehoord. Ik ga eens kijken (ik heb een 2019 model). Met mijn exemplaar heb ik gelukkig weinig issues (afkloppen).

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

Ze zijn nu onderdeel van Crem en worden onder die naam verkocht. Wat ik begreep is dat er flink bezuinigd is op de productie van onderdelen, een en al boiler problemen met lekkende aansluitingen en electronica issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Welnu, dan blijft ik voorlopig bij mijn Brewtus IV PID :) Van Pommeren heeft er nog één in hun assortiment staan - dat zal dan waarschijnlijk hun laatste voorraad zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

[...]

[Afbeelding]
Hier tijdje geleden overgestapt van Gardelli naar FriedHats. Prima koffie, erg tevreden met de Etheopische roasts. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 15:38

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Nou sinds dat ik de BZ10 in gebruik heb genomen, is mijn dagelijkse consumptie van koffie toegenomen. Tegelijkertijd was ik een zwaardere boon gaan gebruiken die ik nog had liggen en op wilde maken (1kg) maar ik merkte dat mijn maag steeds meer ging protesteren, opkomend maagzuur etc.
Ik had afgelopen week een bestelling binnen gekregen met nieuw bruin/zwart goud. Daar zaten onverwacht wat extra zakjes met andere boontjes bij om te proberen. Vandaag de keuze gemaakt om over te schakelen naar een lichtere boon, ondanks dat de zwaardere indonesie zak met bonen nog niet op was. Daar komtie weer, had ik veel eerder moeten doen.

Zoals eerder in dit topic benoemd, had het veranderen van boon nog wat voeten in aarde. Ik had in eerste instantie niets gewijzigd aan de maal settings van de Specialita. Lees oude boon eruit en nieuweboon erin en zelfde maaltijd voor een output van (voorheen) 18gr leverde de volgende resultaten:

code:
1
2
3
4
5
1. maling 22gr. uit -> shot bleef uit, er kwam niets uit het portafilter, bakje zat sowieso te vol;
2. maaltijd 0.5 sec korter -> maling 21gr. uit  -> shot was zeer minimaal, er kwamen een paar druppels uit het portafilter;
3. maaltijd 1sec korter -> maling 18gr. uit -> shot was wederom minimaal, er kwam een minimaal straaltje het portafilter;
4. Maalstand minimaal aangepast naar iets grover -> 18gr. uit en eindelijk iets wat begint te lijken op een shot;
5. Maalstand minimaal aangepast naar iets grover -> 18gr. uit en een betere shot.

Ik twijfel aan de juistheid van mijn huidige weegschaal, hopen dat de timemore scale spoedig op de deurmat valt.
Daarnaast merk ik wel en dat is ook al eerder aangehaald in dit topic, dat een zakje van 250gr. weinig is om een koffie te leren kennen wanneer je zelf maalt. Ik zit toch tegen de 5 a 6 keer malen (+/- 100gr) aan zonder dat ik echt een goede shot heb kunnen trekken. Dan heb je nog 150gr. over om de boon te "ervaren") = +/- 8 shots.

Maargoed, een ervaring rijker. Een kilo zware bonen achter elkaar weg tassen is blijkbaar niet aan mij besteed. }:O

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]

[Afbeelding]
Die El Salvador is wel 1 van mijn favo's bij Friedhats. Hoe vind jij em?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Hercul3s schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Die El Salvador is wel 1 van mijn favo's bij Friedhats. Hoe vind jij em?
Ik zit nu nog aan de Peru. Als die op is begin ik aan de El Salvador, dus ben benieuwd :)

De Peru bevalt tot nu toe erg goed. Al moet ik hem wel echt heel fijn malen om er een behoorlijke espresso uit te krijgen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
WeaZuL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:40:
Nou sinds dat ik de BZ10 in gebruik heb genomen, is mijn dagelijkse consumptie van koffie toegenomen. Tegelijkertijd was ik een zwaardere boon gaan gebruiken die ik nog had liggen en op wilde maken (1kg) maar ik merkte dat mijn maag steeds meer ging protesteren, opkomend maagzuur etc.
Ik had afgelopen week een bestelling binnen gekregen met nieuw bruin/zwart goud. Daar zaten onverwacht wat extra zakjes met andere boontjes bij om te proberen. Vandaag de keuze gemaakt om over te schakelen naar een lichtere boon, ondanks dat de zwaardere indonesie zak met bonen nog niet op was. Daar komtie weer, had ik veel eerder moeten doen.

Zoals eerder in dit topic benoemd, had het veranderen van boon nog wat voeten in aarde. Ik had in eerste instantie niets gewijzigd aan de maal settings van de Specialita. Lees oude boon eruit en nieuweboon erin en zelfde maaltijd voor een output van (voorheen) 18gr leverde de volgende resultaten:

code:
1
2
3
4
5
1. maling 22gr. uit -> shot bleef uit, er kwam niets uit het portafilter, bakje zat sowieso te vol;
2. maaltijd 0.5 sec korter -> maling 21gr. uit  -> shot was zeer minimaal, er kwamen een paar druppels uit het portafilter;
3. maaltijd 1sec korter -> maling 18gr. uit -> shot was wederom minimaal, er kwam een minimaal straaltje het portafilter;
4. Maalstand minimaal aangepast naar iets grover -> 18gr. uit en eindelijk iets wat begint te lijken op een shot;
5. Maalstand minimaal aangepast naar iets grover -> 18gr. uit en een betere shot.

Ik twijfel aan de juistheid van mijn huidige weegschaal, hopen dat de timemore scale spoedig op de deurmat valt.
Daarnaast merk ik wel en dat is ook al eerder aangehaald in dit topic, dat een zakje van 250gr. weinig is om een koffie te leren kennen wanneer je zelf maalt. Ik zit toch tegen de 5 a 6 keer malen (+/- 100gr) aan zonder dat ik echt een goede shot heb kunnen trekken. Dan heb je nog 150gr. over om de boon te "ervaren") = +/- 8 shots.

Maargoed, een ervaring rijker. Een kilo zware bonen achter elkaar weg tassen is blijkbaar niet aan mij besteed. }:O
Wat ik merk is dat ik wel beter wordt in het inschatten 'hoeveel' aanpassing nodig is na een eerste shot met een nieuwe boon. Dus stel hij blokkeert, dan pak ik (op mijn Niche) zo'n 5 cijfers 'grover' met dezelfde hoeveelheid (17gr) en zit ik vaak in de buurt / is hij drinkbaar.

Aan de andere kant heb ik soms ook wel 2 of 3 afstel shots nodig. Bij lichtere roasts kun je wel makkelijker over de 25s gaan zonder dat de shots slecht worden. Laatst een nieuwe boon, 45s doorlooptijd voor 34gr maar was eigenlijk heel erg lekker. Dus daarna bij een lange doorlooptijd gebleven :D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Knoop doorgehakt en hou het voorlopig echt bij de v60 - dus voor de geïnteresseerden: advertenties in m'n sig :+ Binnenkort maar eens gaan zoeken naar een mooie E8 ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:31

Stekeltje

Nothing to see here move along

Ik heb sinds kort een Jura E6 en ben wat bonen aan het uitproberen, het valt mij echter op dat relatief wat bonen zuur smaken terwijl ik dit hiervoor nooit in koffie had geproefd.

Nu ben ik wel wat aan het spelen met de maal intensiteit om van het zure af te komen maar zelfs als ik de maaldichtheid hoger zet, dan krijg ik het zure er niet af. Zijn er nog andere parameters waarmee ik kan spelen of is dan het type boon gewoon niet voor mij geschikt?

Heb het nu bij:
- Giraff Pacific blend
- Alle bonen van een hobby brander
- Highlands Gold

Bonen die ik wel lekker vond waren de Illy Classico, de Segafredo Intermezzo en Giraff Original vond ik mwa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
BaRF schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:18:
Knoop doorgehakt en hou het voorlopig echt bij de v60 - dus voor de geïnteresseerden: advertenties in m'n sig :+ Binnenkort maar eens gaan zoeken naar een mooie E8 ofzo :P
Snif…. :'(

Tip, voor de Jura’s dit in de gaten houden.
Nu even geen E8 maar wel andere modellen.
https://www.bol.com/nl/nl...99/4278104001/?rating=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Stekeltje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:42:
Ik heb sinds kort een Jura E6 en ben wat bonen aan het uitproberen, het valt mij echter op dat relatief wat bonen zuur smaken terwijl ik dit hiervoor nooit in koffie had geproefd.

Nu ben ik wel wat aan het spelen met de maal intensiteit om van het zure af te komen maar zelfs als ik de maaldichtheid hoger zet, dan krijg ik het zure er niet af. Zijn er nog andere parameters waarmee ik kan spelen of is dan het type boon gewoon niet voor mij geschikt?

Heb het nu bij:
- Giraff Pacific blend
- Highlands Gold

Bonen die ik wel lekker vond waren de Illy Classico, de Segafredo Intermezzo en Giraff Original vond ik mwa.
Wat drink je?
Espresso’s of Lungo’s?
Misschien kun je nog wat doen met de temperatuur.
Ik heb deze niet gewijzigd en gelaten zoals ze in de profielen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:24

Heb het nu bij:
- Giraff Pacific blend
- Highlands Gold

Ik zou de maler zo fijn mogelijk zetten en zelf vermijd ik Afrikaanse bonen voor een volautomaat omdat ze zuurder zijn door de fruitigheid. Die van mij (Siemens EQ9) kan er niet fijn genoeg voor malen. In de Pacific Blend zit Ethiopië, dat is misschien daarom wel tricky. Heb momenteel Giraffe Latin American Blend erin zitten en dat komt er heerlijk uit zonder aan de instellingen te zitten. Ik zou focussen op Midden- en Zuid-Amerika, die zijn wat vriendelijker voor automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:23
D. Ninjai schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Ik zou de maler zo fijn mogelijk zetten en zelf vermijd ik Afrikaanse bonen voor een volautomaat omdat ze zuurder zijn door de fruitigheid. Die van mij (Siemens EQ9) kan er niet fijn genoeg voor malen. In de Pacific Blend zit Ethiopië, dat is misschien daarom wel tricky. Heb momenteel Giraffe Latin American Blend erin zitten en dat komt er heerlijk uit zonder aan de instellingen te zitten. Ik zou focussen op Midden-Amerika, die zijn wat vriendelijker voor automaten.
Hier hetzelfde met de E8, vanwege het volume drink ik vaker lungo's dan espresso's, maar vaak zurig. Maalstand nog niet op allerfijnst gehad (meestal op 3), wel wat geprobeerd met volume (70-120 ml) en temperatuur (normaal/hoog). Verse bonen van Brandzaak, single origins pakket. Lekkerste en minst zure tot nu toe de Indiase, maar ook Zuid/Midden-Amerikaanse zoals Guatamala en Honduras die relatief donker zijn toch zurig. Nu is smaak na COVID nog niet op orde, maar dit komt er wel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:31

Stekeltje

Nothing to see here move along

D. Ninjai schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Ik zou de maler zo fijn mogelijk zetten en zelf vermijd ik Afrikaanse bonen voor een volautomaat omdat ze zuurder zijn door de fruitigheid. Die van mij (Siemens EQ9) kan er niet fijn genoeg voor malen. In de Pacific Blend zit Ethiopië, dat is misschien daarom wel tricky. Heb momenteel Giraffe Latin American Blend erin zitten en dat komt er heerlijk uit zonder aan de instellingen te zitten. Ik zou focussen op Midden-Amerika, die zijn wat vriendelijker voor automaten.
Fijne tips, bedankt. Temperatuur nog niet aan gedacht, pak ik ook even mee!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lex

lex

Ravhin schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:38:
Welnu, dan blijft ik voorlopig bij mijn Brewtus IV PID :) Van Pommeren heeft er nog één in hun assortiment staan - dat zal dan waarschijnlijk hun laatste voorraad zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99oZwlm4s6KKByyEOE4tBuQ6rHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyqMitzivshJqpfRAa7a5Kzj.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Heb het nu bij:
- Giraff Pacific blend
- Highlands Gold

sommige mensen houden gewoon niet van light roasts; als ik je opsomming zo zie ben jij er ééntje van. Niks mis mee, smaken verschillen :) Je zal vooral op zoek moeten naar dark / medium roasts, die passen meer bij jouw smaakpalet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW

Heb het nu bij:
- Giraff Pacific blend
- Highlands Gold

Lichte roasts hebben hogere 'brew' temperaturen (en vaak een fijnere maling) nodig, de extractie loopt anders, waardoor de smaak naar zuur neigt als de temperatuur te laag is omdat de bitterstoffen (nog) niet los gespoeld zijn.
Wil je in de donkerder richting doorgaan, Brandzaak & Fascino hebben een betaalbaar assortiment, welke standaard vrij donker gebrand worden, zuurtjes ga je er zeker niet in aantreffen.
Koepoort heeft ook een uitgebreid assortiment en prettige prijzen, ook zij branden donker(der) maar lichter als de vorige twee.
Het Hoofdkwartier heeft overigens een koffie, Black Betty, die het werkelijk uitstekend doet in de volautomaat, twee verschillende brandingen in dezelfde blend in gebruik (heel donker voor de 5% Robusta bonen, lichter voor de Arabica bonen in de blend), ik kan die je van harte aanbevelen!
Stevige smaak zonder zuren maar door de (weinige) Robusta bonen toch een heel interessante smaak beleving. Meer als die 5% gaan naar mijn beleving de Robusta bonen overheersen, en dat proef je dan wel, nu is het enkel een prettige verdieping in de donkerder smaak tonen.

[ Voor 7% gewijzigd door RoosW op 03-02-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Nu het walnoot hout langskwam ben ik zelf ook wel geïnteresseerd in een setje voor mijn 'oude' Alex Duetto 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTcXGBmPc3MFYWLfRfNjLORB2bw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a5llHx2TAlPkuqNON1l9Zblh.jpg?f=user_large

Zou mooi staan bij mijn walnoten naked portafilter, nog afgezien van de extra smaak die je daardoor krijgt :D.

Nu lijkt het er op alsof dit bijna dezelfde knopjes zijn als die van de Lelit Mara X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa_iQkzjGDKrJxUl7wR3f30tXTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DNnb9EUvhJxUxjXoTsAs79rk.png?f=user_large

Alleen zitten daar nog sier knopjes op en bij mij zitten daar boutjes, maar kan me voorstellen dat dat niet zoveel uitmaakt?

TL;DR, past de MaraX set op mijn machine? Zou wat makkelijker zoeken en bestellen zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik heb zo ongeveer dezelfde vraag voor de Rocket Giotto v3, ik heb een 8mm knop (van de vorige ECM Giotto) maar die past niet (voor de pull hevel) dus moet ik een 10mm hebben, ik heb knoppen gezien voor de stoom en waterkraan, maar die zijn volgens mij voor nieuwere modellen, er word over een 'gleuf' geneuzeld, waar ik meen dat die van mij (en die zien er uit als die van @Hercul3s ) met een ronde opening en schroefdraad vast zitten. Ik moet ze eens losmaken en kijken hoe of wat denk ik.
Ik heb twee mooie walnoten handvatten voor mijn E61 filterdragers, maar krijg met geen mogelijkheid de handvatten (zwart plastiek) die er op zitten er af. Ik ben al aan het klooien geweest met heet water, zoals ik elders gelezen had, maar 'no joy' :/
Het zou zo mooi passen bij mijn walnoten set met leveler en tamper (en walnoten bakjes) die ik nu gebruik, zucht.

Overigens @Hercul3s is die MaraX set wel loei duur vind ik! Die Pull dop bv in walnoot, iets van 8 euro, de handvatten voor de filterdragers, 10 a 11 euro per stuk.
De kranen die ik in walnoot vind, 23,- per stuk. kom ik rond de 75,- uit, waar ik geloof dat die MaraX set er een 1 voor zet.

[ Voor 14% gewijzigd door RoosW op 03-02-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:18
Die houtlook zat standaard op mijn machine:

Afbeeldingslocatie: https://sparkaffee.de/media/image/opc/lg/bianca860.jpg

En Lelit verkoopt het omgekeerde:

Afbeeldingslocatie: https://espressoplanet.r.worldssl.net/images/D/PLA2200.jpg

8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:45:
Die houtlook zat standaard op mijn machine:

[Afbeelding]

En Lelit verkoopt het omgekeerde:

[Afbeelding]

8)7
Niet helemaal. Die zwarte set is nog steeds hout ipv plastic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 12:22
Zijn er mensen hier die een Gaggia vol automaat hebben en hoe bevalt dat?
Ik ben in de markt voor een nieuwe volautomaat.
budget tot 650,-

Moet in elk geval automatisch capuccino/latte machiato kunnen zetten.

Mijn oog is gevallen op de Gaggia Magenta Prestige. Goede keus of toch beter wat anders?
Of toch een Melitta Barista T Smart?

[ Voor 79% gewijzigd door Robbie T op 03-02-2022 19:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07
Ik heb vorige week mijn Quickmill 3004 bij D.R. Trading gebracht. Ik was niet helemaal tevreden over de kracht tijdens het stomen. Ze hebben wat aanpassingen gedaan waardoor de stoomfunctie een soort van “boost” krijgt.

Daarnaast heb ik zelf wat onderzoek gedaan naar het aanpassen van het stoom pijpje, ik heb dus ook gelijk een ander stoompijpje erop laten zetten en de combinatie van die twee aanpassingen bevalt echt goed. Het opschuimen van melk gaat een stuk sneller en beter. Daarnaast blijft de melk een stuk minder plakken dan het vorige stoompijpje. Het ziet er overigens ook een stuk mooier uit :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_-KOd-tyR7I8Q8UeHWUGmPqlpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G825AOR5N6Ucjx3spY5VTRvR.jpg?f=fotoalbum_large

Wat meer informatie over de stoompijp “mod” (Duits): https://www.kaffee-netz.d...ckmill-3004.127508/page-3

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hmm ik heb iets bijzonders met mijn Jura E8. Deze is nu net een jaartje oud en ik dacht dat het geluid wat ie maakte "normaal" is qua dB.

Mijn broertje heeft door mijn goede verhalen ook een E8 gehaald sinds kort en het viel me meteen al op dat deze veel stiller is. Malen, brommen alles is veel stiller bijna een "oase" van rust zeg maar. Nu dacht ik nog dat het wellicht de locatie was, dus hebben we ze langs elkaar gezet. Je hoort echt een groot verschil in volume.

Iemand bekend met dit fenomeen :? Mijn inziens is dit bij ons al vanaf het begin, alsof er gewoon demping in de machine mist ofzo. Geen idee of Jura dit aan wil horen, dus dacht eerst eens hier advies in te winnen alvorens ik daar ga bellen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
JB schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:05:
Hmm ik heb iets bijzonders met mijn Jura E8. Deze is nu net een jaartje oud en ik dacht dat het geluid wat ie maakte "normaal" is qua dB.

Mijn broertje heeft door mijn goede verhalen ook een E8 gehaald sinds kort en het viel me meteen al op dat deze veel stiller is. Malen, brommen alles is veel stiller bijna een "oase" van rust zeg maar. Nu dacht ik nog dat het wellicht de locatie was, dus hebben we ze langs elkaar gezet. Je hoort echt een groot verschil in volume.

Iemand bekend met dit fenomeen :? Mijn inziens is dit bij ons al vanaf het begin, alsof er gewoon demping in de machine mist ofzo. Geen idee of Jura dit aan wil horen, dus dacht eerst eens hier advies in te winnen alvorens ik daar ga bellen :)
Geen idee, heb er maar 1 dus lastig vergelijken ;) Nu is de perceptie van geluid nogal subjectief en ook de akoestiek van de plek speelt vast mee. Kan je ze niet eerst eens naast elkaar zetten op dezelfde plek en dan vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Er zit een groot verschil tussen de molens van de eerdere series E8 en de nieuwste.
Ik heb in mijn J9 nu ook de nieuwste molen geschroefd en dat is de stilste molen die er ooit in heeft gezeten.
Helaas voor jou staat Jura het meestal niet of pas veel later toe om een nieuw type molen in te bouwen. Wat ik doe met mijn privé machine mag ik absoluut niet doen met klanten machines.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2

Domobar is terug van onderhoud, temperatuur is goed afgesteld, boiler is geisoleerd, internals zijn vernieuwd, alles is schoongemaakt. Blijf wel lastig malen met de Mignon, dus daar heb ik toch maar nieuwe maalschijven voor besteld. Maar hij loopt nu bijna optimaal door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

dajappie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Geen idee, heb er maar 1 dus lastig vergelijken ;) Nu is de perceptie van geluid nogal subjectief en ook de akoestiek van de plek speelt vast mee. Kan je ze niet eerst eens naast elkaar zetten op dezelfde plek en dan vergelijken?
Dat heb ik gedaan :P Of leg ik het verkeerd uit?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Teus.espresso schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:19:
Er zit een groot verschil tussen de molens van de eerdere series E8 en de nieuwste.
Ik heb in mijn J9 nu ook de nieuwste molen geschroefd en dat is de stilste molen die er ooit in heeft gezeten.
Helaas voor jou staat Jura het meestal niet of pas veel later toe om een nieuw type molen in te bouwen. Wat ik doe met mijn privé machine mag ik absoluut niet doen met klanten machines.
Dit zijn beide de laatste modellen. Verder is het niet alleen de molen zoals gezegd. Al het geluid is veel harder, dus het brommen/klikken enz na het malen ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G14BNoGFChxXTGEeJSnYuESbQlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9dd2vQCnkSordJgv1RuBqk6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door JB op 04-02-2022 09:32 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dajappie
JB schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Dat heb ik gedaan :P Of leg ik het verkeerd uit?
Sorry dat had ik even gemist, nog geen koffie gehad vanmorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Dat is dan raar dat er een verschil zit tussen twee gelijke machines.
Je kan contact opnemen met Jura Nederland daar met ze overleggen;
079-363 1500
helpdesk@nl.jura.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Teus.espresso schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:35:
Dat is dan raar dat er een verschil zit tussen twee gelijke machines.
Je kan contact opnemen met Jura Nederland daar met ze overleggen;
079-363 1500
helpdesk@nl.jura.com
Het is alsof er gewoon isolatie mist. Ik ga bellen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Jura gebeld. Ze gaan overleggen en mij mailen... Verwacht er weinig van eigenlijk. Ook het binnenhalen gaat niets oplossen want ze testen de machine en sturen 'm weer terug. Daar gaat niemand met een dB meter bij staan, dat geloof ik niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Nu online
Ik geloof er wel in. Ervan uitgaande dat er een duidelijk verschil zit tussen jullie beide machines.
Over het algemeen neemt Jura dit soort dingen heel serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Teus.espresso schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:50:
Ik geloof er wel in. Ervan uitgaande dat er een duidelijk verschil zit tussen jullie beide machines.
Over het algemeen neemt Jura dit soort dingen heel serieus.
Dat is fijn om te horen. Heb ook aangegeven dat ik ze langs elkaar wil zetten. Ook mijn zwager heeft de E8 (ik heb geen aandelen Jura...) en daar viel het me eerder al op, maar die machine heb ik nooit bij ons neer gezet. Ik kan als het moet 3 dezelfde langs elkaar zetten...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Wel leuk om een keer zo'n 'casus' voorbij te zien komen. Ben benieuwd wat er uit komt als het technisch voor de rest identieke machines zouden moeten zijn.

Tussen halfautomaten zit ook nog wel verschil is mij opgevallen. De ene halfautomaat met een vibratiepomp kan stiller zijn dan de andere met een rotatiepomp. Ben zelf onlangs ook overgestapt en het eerste wat opviel was hoe stil de nieuwere machine is terwijl ze beide een rotatiepomp hebben. Dat heeft niet eens te maken met isolatie in de behuizing, want dat hebben ze beide niet. Denk dat het vooral te wijten is aan algehele bouwkwaliteit, stevige onderdelen/frame, geen draden of andere onderdelen die ergens tegen aan kunnen klapperen.

Toen de koper voor mijn oude machine langskwam was het eerste wat hij zei 'wat is deze machine (Rocket) stil, je hoort hem bijna niet'. Die was volgens mij een Expobar Brewtus gewend. Hij kocht hem voor de rotatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:05:

Overigens @Hercul3s is die MaraX set wel loei duur vind ik! Die Pull dop bv in walnoot, iets van 8 euro, de handvatten voor de filterdragers, 10 a 11 euro per stuk.
De kranen die ik in walnoot vind, 23,- per stuk. kom ik rond de 75,- uit, waar ik geloof dat die MaraX set er een 1 voor zet.
Linkjes? Voor €23 allicht te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Hercul3s schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Waarschijnlijk op Etsy. Daar is veel van dit spul te koop. Overigens is de hele set, origineel, ook wel voor rond de 100 euro te vinden. Hier bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
[...]

Mooie instapper met PID!

Prima voor espresso’s.
Nadeel?

[Afbeelding]
Even een kleine update op deze... Ik heb de vrouw overtuigd van een halfautomaat, mits er maar een nespresso naast komt voor de snelle koffie die ze even tussen de bedrijven door kan zetten oOo

Betekent wel dat ik me weer helemaal mag gaan storten 8n de wereld van halfautomaten en malers.. Maar heb hier al 500+ pagina's om mee te beginnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
cryptapix schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Waarschijnlijk op Etsy. Daar is veel van dit spul te koop. Overigens is de hele set, origineel, ook wel voor rond de 100 euro te vinden. Hier bijvoorbeeld.
Ook om Amazon.de, https://www.amazon.de/-/e...00%2Caps%2C69&sr=8-2&th=1

Of de set met een bottomless portafilter op amazon.de voor 160 euro. Nog steeds een hoop geld, maar al wat beter dan 130 euro wat je in NL betaald voor alleen de set knopjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HoppyF
Koekstra schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Even een kleine update op deze... Ik heb de vrouw overtuigd van een halfautomaat, mits er maar een nespresso naast komt voor de snelle koffie die ze even tussen de bedrijven door kan zetten oOo

Betekent wel dat ik me weer helemaal mag gaan storten 8n de wereld van halfautomaten en malers.. Maar heb hier al 500+ pagina's om mee te beginnen...
O jee! ;)

Die Lelit die ik noemde staat er nog.
Niet te duur vind ik.
Maar ja, je heb nog een maler nodig.
De heel vaak geroemde Eureka Mignon Specialita kost nieuw nu €399.
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc

Overnemen van tweaker @BaRF kan ook.
Praktisch nieuw immers.
V&A aangeboden: Eureka Mignon Specialita

Je budget is wel bepalend voor wat je kunt gaan aanschaffen.
Halfautomaat + goede maler is niet goedkoop.

Er zitten hier genoeg experts die een halfautomaat hebben.
Favoriet is de Lelit MaraX wel maar goed die kost alleen al tegen de €1000.

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 04-02-2022 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:34
@HoppyF super van je met zulke behulpzame post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ozzie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Ook om Amazon.de, https://www.amazon.de/-/e...00%2Caps%2C69&sr=8-2&th=1

Of de set met een bottomless portafilter op amazon.de voor 160 euro. Nog steeds een hoop geld, maar al wat beter dan 130 euro wat je in NL betaald voor alleen de set knopjes.
Door jouw reactie realiseer ik me dat ik niet helemaal wakker was. Die sets onder de 100e zijn excl handvat voor de portafilter. Dus eigenlijk gewoon best duur in vergelijking met wat @RoosW noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Sorry voor mijn late reactie https://www.drtradingshop.nl/search/?search=walnoot
Maar deze kranen zullen vermoedelijk niet op de MaraX passen, net als ze vermoedelijk ook niet op mijn Rocket Giotto v3 passen, die (knoppen van mijn Giotto) zien er meer uit als die van de MaraX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Koekstra schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Ik heb inderdaad een mooie Lelit en een Specialita staan ter overname, dus wie weet een goeie deal voor je :)

Thanks @HoppyF :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Mijn vriendin had ik gevraagd om barista havermelk mee te nemen.

Had ze amandel barista melk meegenomen. Dat proef je helaas wel... Niet te hakken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
418O2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:34:

Had ze amandel barista melk meegenomen. Dat proef je helaas wel... Niet te hakken
Amsterdamse baby heeft haar eerste havermelktand

Afbeeldingslocatie: https://hooiberg.speld.nl/wp-content/uploads/babytandformaat_596fd7b0a58426181c21b572080ce823_2000.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
418O2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:34:

Nu wil ik niet alles voor je verraden, maar als ze havermelk had gekocht zou je dat “helaas” ook proeven. Natuurlijk proef je dat. Zou zonde zijn als je 2,50 euro voor een pak betaalt met amandelmelk en het smaakt vervolgens naar koemelk toch?

Ik vind het overigens wel lekker (al drink ik zelden cappuccino). Mijn vrouw vindt het erg lekker. Je bent hier volgens mij ook de eerste die het zo vies vindt dat hij/zij schrijft “niet te hakken”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
cryptapix schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Nu wil ik niet alles voor je verraden, maar als ze havermelk had gekocht zou je dat “helaas” ook proeven. Natuurlijk proef je dat. Zou zonde zijn als je 2,50 euro voor een pak betaalt met amandelmelk en het smaakt vervolgens naar koemelk toch?

Ik vind het overigens wel lekker (al drink ik zelden cappuccino). Mijn vrouw vindt het erg lekker. Je bent hier volgens mij ook de eerste die het zo vies vindt dat hij/zij schrijft “niet te hakken”.
Het hoeft niet maar koemelk te proeven, neutraal is prima. Ik heb het idee dat ik aangelengde marsepein drink ofzo. Ik ben echt niet heel pietluttig, maar ik drink dat niet voor mijn lol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWIF8ixaI_gwv5MXyhY93cQUUOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pqw8eukgSevQNA9EFB7KvFD1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZzweDj5YmFuxIa_gTR_WDm9G80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztPc7s8QMWPoPFd7dIF1qZgR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7MTYZtFF9mHlp9-DuhiUp9Q4is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWIfwgFWibuPgHNEvoje2ACo.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe maalschijven, maakt wel serieus uit. Gaat de helft sneller nu

[ Voor 44% gewijzigd door 418O2 op 05-02-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
418O2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Het hoeft niet maar koemelk te proeven, neutraal is prima. Ik heb het idee dat ik aangelengde marsepein drink ofzo. Ik ben echt niet heel pietluttig, maar ik drink dat niet voor mijn lol

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nieuwe maalschijven, maakt wel serieus uit. Gaat de helft sneller nu
Hoe lang zijn deze schijven meegegaan?
Zo maar uit nieuwsgierigheid deze vraag want ik heb geen losse maler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
HoppyF schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Hoe lang zijn deze schijven meegegaan?
Zo maar uit nieuwsgierigheid deze vraag want ik heb geen losse maler.
Juli 2020 heb ik hem gekocht. Niet overdreven lang dus. Maar wel veel gebruikt, want ik werk thuis. Dus drie bakjes per dag ongeveer. Nieuwe schijven waren 35 euro

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 05-02-2022 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Maalschijven horen zo rond de 300 350 kg koffie aan te kunnen, althans standaard spul, voor SDP schijven kun je daar een 0 achter zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
418O2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Juli 2020 heb ik hem gekocht. Niet overdreven lang dus. Maar wel veel gebruikt, want ik werk thuis. Dus drie bakjes per dag ongeveer. Nieuwe schijven waren 35 euro
Juli 2020 - nu is 1,5 jaar. 3x20 gram is 60 gram per dag, maal 365 maal 1,5 is nog geen 33 kg. Die schijven zijn amper ingemalen en nog niet op 1/10 van hun levensduur. Waarom vervang je die al? Was er iets mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
cryptapix schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Juli 2020 - nu is 1,5 jaar. 3x20 gram is 60 gram per dag, maal 365 maal 1,5 is nog geen 33 kg. Die schijven zijn amper ingemalen en nog niet op 1/10 van hun levensduur. Waarom vervang je die al? Was er iets mis mee?
Ze deden 17 seconde over 18 gram. Had het idee dat er iets niet helemaal goed zat. Ze waren ook al aardig bot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
418O2 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:01:
[...]

Ze deden 17 seconde over 18 gram. Had het idee dat er iets niet helemaal goed zat. Ze waren ook al aardig bot
Mmmm, dan waren ze blijkbaar al wat versleten toen je het apparaat kocht.
Dat kan alleen niet kloppen als je het apparaat nieuw gekocht hebt.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een klein beetje slijtage en flink versleten.
Het slijtage proces verloopt geleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tsja, dat weet ik ook niet. En om eerlijk te zijn maakt het me niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 12:22
Sinds vandaag een nieuwe volautomaat. Een Gaggia Magenta Prestige. Eerst bezig geweest met wat instellen maar na een aantal bakjes vond ik de koffie nog steeds waterig.

De zetgroep er eens uit gehaald en het bleek dat 't koekje nog op de zetgroep lag. Erg nat. Geen koekjes in 't bakje.

Schoongemaakt en de maker op 't fijnste gezet. Koekjes nog steeds erg nat maar nu gaan ze wel naar 't bakje. Een verse zak bonen gepakt.
De Lavazza crema e aroma. Dit gaat beter. Koekjes vind ik nog wel aan de natte kant.

Inmiddels bij de supermarkt als test nieuwe bonen de l'or espresso forza maar hier hetzelfde euvel.

Koffie smaakt wel prima. Ik ben echter gewend droge koekjes te hebben. Is dit normaal? Kan ik hier wat aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

HoppyF schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Mmmm, dan waren ze blijkbaar al wat versleten toen je het apparaat kocht.
Dat kan alleen niet kloppen als je het apparaat nieuw gekocht hebt.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een klein beetje slijtage en flink versleten.
Het slijtage proces verloopt geleidelijk.
Hmm, mijn Faustino doet ook 19,5s - 20s over 19gr... is dat niet goed? Voor mij 1ste keer dat ik een bonenmaler heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RvdH schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:27:
[...]

Hmm, mijn Faustino doet ook 19,5s - 20s over 19gr... is dat niet goed? Voor mij 1ste keer dat ik een bonenmaler heb.
Per merk en model verschilt de hoeveelheid gemalen koffie.
Bij de specificaties zul je wel een waarde terug kunnen vinden.
Bij versleten maalschijven verloopt het malen trager maar worden de korrels ook niet consistent.
Dat heb ik er tenminste van begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Goed ik heb mijn Nespresso machine weten te verkopen. De Mara ligt nog ter reparatie tot eind deze maand. Dus denk ik koop een v60 setje om in de tussentijd aan mijn koffiemoment te komen thuis. Maar wat maakt deze Hario decanter €10 beter dan deze no name?

Voor het verschil in prijs kan ik nog kijken naar nieuwe koffie, koffiekopjes en andere zaken. Vind zo'n decanter qua model/vorm wel mooier dan de standaard set https://www.bol.com/nl/nl...ete-set/9200000124073209/
Pagina: 1 ... 125 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1