cryptapix schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:18:
[...]
Eens. Maar daar staat tegenover dat ik me (ook) afvraag of licht branden met goede groene bonen nou zo zaligmakend is. Het ligt volgens mij ook behoorlijk aan je zetmethode. Een lichtgebrande boon kan het goed doet in filter, maar in espresso kunnen de smaken er niet voldoende uitkomen waardoor het helemaal geen lekkere espresso wordt.
Dat klopt, een goede brander heeft dan ook filter branding, en espresso branding, je kunt de eerste ook als espresso gebruiken, maar je hebt een goede molen nodig, veel geduld voor het uitbalanceren van de smaak en maling, en een mogelijk matig resultaat.
De brander heeft al uitgeprobeerd wat wel en niet werkt (zo ongeveer) en kan je adviseren desgewenst wat nog wel of net niet meer haalbaar is.
Nu is dat niet zaligmakend, met de juiste apparatuur kom je vast heel ver, als je een machine als bv een Decent hebt, kun je echt enorm veel Tweaken aan het eindresultaat, maar bij doorsnee molen en machine (de sub 2000,- per onderdeel markt zeg maar) loop je met heel lichte bonen heel snel tegen de einde van je mogelijkheden aan.
Op het andere koffieforum was bv iemand die op zijn bijna nieuwe Specialita mopperde omdat ie zo vaak vastliep, waardoor ie de setting naar grof moest draaien en na het niet langer vastlopen van de molen dan weer naar fijner, de eerste reactie van een medelid, dat ie vast heel licht gebrande bonen heel fijn probeerde te malen, die dingen kunnen kneiter hard zijn.
Dat vastlopen kwam niet door het op elkaar lopen van de schijven, maar door boontjes die 'die hard' na speelden
[
Voor 3% gewijzigd door
RoosW op 28-01-2022 15:27
]