Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24

dr.lowtune

Deugt niet

Zijn er hier toevallig mensen met een Jura ENA 8? Wij twijfelen tussen de ENA 8 of een volledig gereviseerde Z6 gen3 inclusief garantie, qua prijs weinig verschil.

De ENA8 is wel mooi compact, maar met die Z6 heb ik het gevoel dat je wel echt een mooie machine hebt staan. E8 heb ik ook gezien, maar die vind ik niet mooi :P Keuzes keuzes….

Nu hebben we trouwens een Siemens EQ6, maar die begint echt wel op te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-07 22:18
dr.lowtune schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:11:
Zijn er hier toevallig mensen met een Jura ENA 8? Wij twijfelen tussen de ENA 8 of een volledig gereviseerde Z6 gen3 inclusief garantie, qua prijs weinig verschil.

De ENA8 is wel mooi compact, maar met die Z6 heb ik het gevoel dat je wel echt een mooie machine hebt staan. E8 heb ik ook gezien, maar die vind ik niet mooi :P Keuzes keuzes….

Wat is je budget?
Ik heb een Jura E8 chroom.
Erg glimmend inderdaad maar goed het model moet je wel aanspreken.

Hou je van zwart?
Er staat een zgan zwarte (all black) Jura ENA 8 hier voor €777.
Nette prijs wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RvdH schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:50:
So.. workflow dingetje.. de koffie die ik gebruik heeft een ratio van 19gr in, 52gr uit voor een dubbele espresso.
52gr in mn bakkie voor een cappuccino wordt wel een erg volle/grote cappuccino, toch?
Daarom pak ik bij die ratio ook een groter glas voor een latte. Ik merk zelf bij 19 in, 38 uit + 150ml melk dat ik voor mijn gevoel te weinig koffie heb. Dus ik hou nu zelf 18 in, 54 uit aan dus 1:3 aan. Meer lungo variant dus. Geeft net wat meer koffie maar in een klein cappuccino kopje gaat het dan niet meer passen nee.

Ik speel ook meer met ratio nu. Pin me niet vast op 1:2, dan 1:3, dan 1:2, enkele keer lette ik niet op en is het 1:4 want de deurbel ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:11
Joosie200 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Daarom pak ik bij die ratio ook een groter glas voor een latte. Ik merk zelf bij 19 in, 38 uit + 150ml melk dat ik voor mijn gevoel te weinig koffie heb. Dus ik hou nu zelf 18 in, 54 uit aan dus 1:3 aan. Meer lungo variant dus. Geeft net wat meer koffie maar in een klein cappuccino kopje gaat het dan niet meer passen nee.

Ik speel ook meer met ratio nu. Pin me niet vast op 1:2, dan 1:3, dan 1:2, enkele keer lette ik niet op en is het 1:4 want de deurbel ging.
Maar ik neem aan dat je de maalgraad dan tussendoor ook aan past?
1:2, 1:3, 1:4 is een hele andere maalgraag met een doorlooptijd van ca. 30 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Maar ik neem aan dat je de maalgraad dan tussendoor ook aan past?
1:2, 1:3, 1:4 is een hele andere maalgraag met een doorlooptijd van ca. 30 sec.
Nee dat niet. Vind de maalgraad die ik nu heb (net boven het punt dat de schijven elkaar raken) prima qua smaak bij 1:2, 1:2,5 of 1:3. Maar dat is bij mijn huidige voorraad bonen zo. Misschien bij de volgende dat ik het weer ga aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
Joosie200 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Nee dat niet. Vind de maalgraad die ik nu heb (net boven het punt dat de schijven elkaar raken) prima qua smaak bij 1:2, 1:2,5 of 1:3. Maar dat is bij mijn huidige voorraad bonen zo. Misschien bij de volgende dat ik het weer ga aanpassen.
Dan heb ik de verkeerde bonen:
aan de ene kant van het spectrum drink ik net azijn, aan de andere kant van het spectrum is het alsof ik een asbak leeg drink :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
cryptapix schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Dat is 25% korting ipv 50% zoals bij Alpro regelmatig is. € 1,99 voor Oatley vs €1,35 voor Alpro Barista. Mijn vrouw vindt de haver van Oatley nou ook weer niet zo lekker dat dat een meerprijs van net geen 50% tov Alpro Kokos of Amandel rechtvaardigt ;)
Vanmorgen het pak Wunda open gemaakt.
Een Flat White mee gezet.
De smaak? Flauw en plat.
Geen of weinig smaak aan.
Geen romigheid te bespeuren maar dat is niet zo vreemd want er zit maar 1,4% vet in.
In volle melk zit 3,6% en dat proef je dus wel.
Echter, vies is het ook niet en het schuimt verder goed op.
Wel vergelijkbaar met de houdbare volle melk.
En verder is Wunda wel beter voor de koeien, en vast ook wel voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

HoppyF schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Wat is je budget?
Ik heb een Jura E8 chroom.
Erg glimmend inderdaad maar goed het model moet je wel aanspreken.

Hou je van zwart?
Er staat een zgan zwarte (all black) Jura ENA 8 hier voor €777.
Nette prijs wel.
Er stond in de winkel een chromen s8, die vond ik wel heel mooi (dus die e8 zal er vergelijkbaar uit zien), maar mijn vrouw maakte direct kenbaar dat chroom geen optie was :P

Ik zat zo tot E1300 te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
dr.lowtune schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Er stond in de winkel een chromen s8, die vond ik wel heel mooi (dus die e8 zal er vergelijkbaar uit zien), maar mijn vrouw maakte direct kenbaar dat chroom geen optie was :P

Ik zat zo tot E1300 te kijken.
Ja, dan is de kleur en model toch een kwestie van smaak.
Een foto van mijn E8 staat hier wel in het topic.
Eigenlijk is deze zwart met veel chroom.
De S8 en E8 lijken verder wel veel op elkaar.
De verschillen zijn hier in het topic al vaker genoemd.
In de prijsklasse tot €1300 moet je vast wel wat kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-07 09:48

spartacusNLD

This is Sparta!!

spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:57:
Zo, ik ga mijn eerste stappen maken in het kunnen zetten van een ''goede kop koffie'' thuis. Daarvoor na wat onderzoek deze machine gekocht: pricewatch: Krups Intuition Preference EA8738 Zwart met de 200 euro cashback actie die er op moment van schrijven nog geld is de prijs / kwaliteit, met mijn huidige kennis van zaken, meer dan prima. Mocht iemand nog suggesties hebben in deze prijsrange. Ik hoor het graag.

Na het lezen van dit topic kwam ik voor de koffieboon uit bij deze soort: Brazil – Pe de Cedro van koffiestation. beste een dure boon als ik dat vergelijk met een zak DE bonen van de AH. Maar het kwaliteit verschil zal er zeker zijn. Wat ik me wel af vraag, staat de prijs van de boon in verhouding met de kwaliteit van mijn machine? En ga ik dat verschil wel proeven met mijn machine? O-)

Wij drinken voornamelijk soya melk. Nu las ik dat je voor een cappuccino het beste de ''barista'' versie van soya (alpro) en haver (oaltly) kan gebruiken. Klopt dat? Iemand nog tips?

De machine is er vanavond. Ik ben benieuwd :)
Eerste ervaring met deze machine is helaas geen goede. Een XL latte zou 350ml moeten zijn, Er komt net 150ml uit. Ik denk dat het melk systeem niet werkt. Waar ik bij alle youtube filmpjes een constante stroom melk uit het apparaat zie komen is dat bij die van mij zeker niet zo, het komt het heel schokkerig met bijbehorend tikkend geluid uit. Vanmiddag komt een nieuwe binnen als vervanging.

De koffie daarentegen :o d:)b.. wat een verschil met die dolce gusto cupjes, dat kan je eigenlijk niet eens meer koffie noemen. Het verschil in cafeïne merkte ik ook wel.. :+

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 27-01-2022 13:40 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

HoppyF schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Vanmorgen het pak Wunda open gemaakt.
Een Flat White mee gezet.
De smaak? Flauw en plat.
Geen of weinig smaak aan.
Geen romigheid te bespeuren maar dat is niet zo vreemd want er zit maar 1,4% vet in.
In volle melk zit 3,6% en dat proef je dus wel.
Echter, vies is het ook niet en het schuimt verder goed op.
Wel vergelijkbaar met de houdbare volle melk.
En verder is Wunda wel beter voor de koeien, en vast ook wel voor het milieu.
Bij onze AH verkopen ze opeens geen normale alpro soya melk meer, alle andere specialiteiten wel. Maar de meest simpele variant niet. Daarom sinds een paar weken ook Wunda in de koelkast staan. Gaat nog steeds prima met mijn cerials. Ik zal hem ook eens proberen en vergelijken met Oatly barista die ik nu ook heb.. maar eerst nog een werkende machine :9

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
spartacusNLD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Eerste ervaring met deze machine is helaas geen goede. Een XL latte zou 350ml moeten zijn, Er komt net 150ml uit. Ik denk dat het melk systeem niet werkt. Waar ik bij alle youtube filmpjes een constante stroom melk uit het apparaat zie komen is dat bij die van mij zeker niet zo, het komt het heel schokkerig met bijbehorend tikkend geluid uit. Vanmiddag komt een nieuwe binnen als vervanging.

De koffie daarentegen :o d:)b.. wat een verschil met van die dolce gusto cupjes, dat kan je eigenlijk niet eens meer koffie noemen. Het verschil in cafeïne merkte ik ook wel.. :+
Wat een pech.
Lijkt mij ook dat er een constante stroom melkschuim uit moet komen.
Dat was bij mijn vorige Siemens zo en bij de Jura E8 ook.

Gelukkig is de koffie smaak verbeterd!
Ja, ik geloof best wel dat je het gaat proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Dan heb ik de verkeerde bonen:
aan de ene kant van het spectrum drink ik net azijn, aan de andere kant van het spectrum is het alsof ik een asbak leeg drink :P
Ik zit dan ook net 1 stapje groffer dan het middelpunt van mijn Specialita. Is voor elke Eureka weer anders had ik begrepen. Ik heb nog geen zuurbommetje of bitterbal gehad qua koffiesmaak. Maargoed zit pas aan mijn tweede zakje bonen dus zeg nooit nooit. De tweede is bijna op dus dan kan het finetunen opnieuw beginnen. Voor hetzelfde zet ik straks wel een bakkie zuur of bakkie bitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

HoppyF schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Wat een pech.
Lijkt mij ook dat er een constante stroom melkschuim uit moet komen.
Het nieuwe model heeft exact het zelfde ''probleem''.. ik ga nu twijfelen of ik zelf wat fout doe. Zo maar eens krups bellen. :/

nog steeds dat een XL latte die volgens het boekje 350ml zou moeten zijn er als 150ml uit komt. De koffie komt er prima uit. De melk totaal niet :F

Dit kan toch niet komen omdat ik Oatly barista gebruik ipv echte (volle) melk?

[ Voor 25% gewijzigd door spartacusNLD op 27-01-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
spartacusNLD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Het nieuwe model heeft exact het zelfde ''probleem''.. ik ga nu twijfelen of ik zelf wat fout doe. Zo maar eens krups bellen. :/

nog steeds dat een XL latte die volgens het boekje 350ml zou moeten zijn er als 150ml uit komt. De koffie komt er prima uit. De melk totaal niet :F

Dit kan toch niet komen omdat ik Oatly barista gebruik ipv echte (volle) melk?
Nou, ik twijfel dan toch aan de Oatly.
Probeer eens houdbare volle melk. Welk merk maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

HoppyF schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Nou, ik twijfel dan toch aan de Oatly.
Probeer eens houdbare volle melk. Welk merk maakt niet zoveel uit.
Toch wel?

Al je onderstaande vergelijkt (duits gesproken filmpje, kijk vanaf 14:50):

En vergelijk dit met mijn apparaat (even snel opgenomen, de hond op de achtergrond is het er ook niet mee eens):

We maken beide het zelfde drankje (XL).. maar het lijkt toch totaal niet op elkaar? :? Ook deze kwam er weer als 150ml uit.. op het eerste filmpje zie je dat er gewoon veel meer melk uit komt. Je ziet de melk in het reservoir ook veel sneller leeglopen.

Bij mij is het allemaal maar zielig gespetter -O- En dit is dus het tweede model. Het model wat ik eerder deze week heb ontvangen deed precies het zelfde. Ik snap er niks meer van 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 27-01-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
spartacusNLD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:17:
[...]

Toch wel?

Al je onderstaande vergelijkt (duits gesproken filmpje, kijk vanaf 14:50):
[YouTube: Krups Intuition Preference EA8738 - Erfahrungsbericht - Deutsch]

En vergelijk dit met mijn apparaat (even snel opgenomen, de hond op de achtergrond is het er ook niet mee eens):
[YouTube: Krups Intuition Preference EA8738 milk problems]

We maken beide het zelfde drankje (XL).. maar het lijkt toch totaal niet op elkaar? :? Ook deze kwam er weer als 150ml uit.. op het eerste filmpje zie je dat er gewoon veel meer melk uit komt. Je ziet de melk in het reservoir ook veel sneller leeglopen.

Bij mij is het allemaal maar zielig gespetter -O- En dit is dus het tweede model. Het model wat ik eerder deze week heb ontvangen deed precies het zelfde. Ik snap er niks meer van 8)7
Eerste filmpje is prima. Stevig schuim waar je een lepeltje bovenop kunt leggen.
Dat gespetter uit het tweede filmpje klopt niet.
Het hoort gewoon soepel door te lopen en flink volume geven in een glas of beker.

Ik heb geen idee waarom dit niet goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58
HoppyF schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Eerste filmpje is prima. Stevig schuim waar je een lepeltje bovenop kunt leggen.
[…]
Die lepeltest is een fabel. Zie bijv. https://www.liesbethsleij...agazine-liesbeth-rose.pdf

Edit: eerste linkje dat ik kon vinden. Er is ook ooit een (volgens mij) keuringsdienst van waarde geweest in een hotel in Amsterdam of zo waar dit aan de orde kwam.

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 27-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-07 17:39

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik heb een Krups EA8918. Heel blij mee. Ik heb een RVS melkkan bij dit apparaat gekregen maar ik zou niet weten waarom ik deze zou moeten gebruiken. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je melk uit je pak eerst in je melkkan doet, daarna aansluit op je koffiemachine. Waarom zou je niet direct uit je pak doen? Of kan de melkkan met daarin melk gewoon in de koelkast? Ik ben echt in de war over het nut van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:01
Oatley Barista schuimt super goed voor een alternatieve melkdrank, maar nog steeds vrij slecht als je het vergelijkt met volle melk. Denk dat daar wel een deel van het probleem zit.

Verder is het melk in dat eerste filmpje ook niet goed, letterlijk foam en ziet er goed uit, maar geen basis voor een lekkere cappuccino of latte. In het 2e filmpje ziet het er helemaal zielig en onsmakelijk uit, maar kan je zo niet vertellen waar het aan ligt. Te heet misschien? Wat zijn je instelopties?

Zou eerst maar eens beginnen met volle houdbare melk. Als dat er nog zo uitkomt, dan ligt het ergens aan de machine. Stomme vraag misschien, maar heb je de handleiding al eens doorgenomen?

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 27-01-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ypuh schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:32:
Oatley Barista schuimt super goed voor een alternatieve melkdrank, maar nog steeds vrij slecht als je het vergelijkt met volle melk. Denk dat daar wel een deel van het probleem zit.

Verder is het melk in dat eerste filmpje ook niet goed, letterlijk foam en ziet er goed uit, maar geen basis voor een lekkere cappuccino of latte. In het 2e filmpje ziet het er helemaal zielig en onsmakelijk uit, maar kan je zo niet vertellen waar het aan ligt. Te heet misschien? Wat zijn je instelopties?

Zou eerst maar eens beginnen met volle houdbare melk. Als dat er nog zo uitkomt, dan ligt het ergens aan de machine. Stomme vraag misschien, maar heb je de handleiding al eens doorgenomen?
Er is niet heel veel in te stellen. 3 optie voor temperatuur. Die staat op stand 3, dat zal ik nog eens naar stand 1 proberen te zetten. Zal morgen nog eens wat volle melk gaan halen en opnieuw proberen. Dan nog snap ik niet waarom oaltly er voor zou zorgen dat er 200ml te weinig uit het apparaat komt.

Handleiding.pdf is helemaal doorgenomen, geen instellingen of wat dan ook wat dit kan verklaren.

Al met al een enorme teleurstelling, ik had mijn vriendin net zo ver eindelijk voor zoiets te gaan. Die is er ook klaar mee. :P Ondertussen al met een schuin oog naar deze aan het kijken: pricewatch: Philips 3200-serie LatteGo EP3241/50 Glossy black

[ Voor 16% gewijzigd door spartacusNLD op 27-01-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:21:
Ik heb een Krups EA8918. Heel blij mee. Ik heb een RVS melkkan bij dit apparaat gekregen maar ik zou niet weten waarom ik deze zou moeten gebruiken. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je melk uit je pak eerst in je melkkan doet, daarna aansluit op je koffiemachine. Waarom zou je niet direct uit je pak doen? Of kan de melkkan met daarin melk gewoon in de koelkast? Ik ben echt in de war over het nut van dat ding.
Kan allebei, enige voordeel is dat je dus niet de hele tijd dat pak open en dicht moet maken. Op de kan zit een handig klepje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Krijg nu van een andere tweaker met het zelfde apparaat dit doorgestuurd:
[YouTube: Krups latte]

Zo moet het dus. Kan niet anders dan dat ik twee defecte modellen binnen heb gekregen zou je denken. :|

[ Voor 20% gewijzigd door spartacusNLD op 27-01-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
cryptapix schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Die lepeltest is een fabel. Zie bijv. https://www.liesbethsleij...agazine-liesbeth-rose.pdf

Edit: eerste linkje dat ik kon vinden. Er is ook ooit een (volgens mij) keuringsdienst van waarde geweest in een hotel in Amsterdam of zo waar dit aan de orde kwam.
Inderdaad!
Mooi artikel wel.
Ik wilde met de lepel op het melkschuim alleen maar aangeven dat er een net melkschuim uitkomt.
Niet zo zeer dat dit de beste manier is om het te laten zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
spartacusNLD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:48:
Krijg nu van een andere tweaker met het zelfde apparaat dit doorgestuurd:
[YouTube: Krups latte]

Zo moet het dus. Kan niet anders dan dat ik twee defecte modellen binnen heb gekregen zou je denken. :|
Dat ziet er beter uit ja!

Om wat uit te sluiten misschien morgen toch maar met volle melk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-07 17:39

HollovVpo1nt

I like gadgets

spartacusNLD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Kan allebei, enige voordeel is dat je dus niet de hele tijd dat pak open en dicht moet maken. Op de kan zit een handig klepje.
Ah oké. Dus het is echt de bedoeling op melk in de RVS kan te doen en het daarna in de koelkast te doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Nou.. ik ben er achter wat het probleem was. Er zat een plastic stuk tussen de rubberen slang en het apparaat. Daarin zaten twee gaatjes. Er zit een pin tool bij om dat schoon te maken. Blijkt dat die twee gaatjes maar half waren doorgeprikt in de fabriek en ik met die pin tool dus gewoon nog meer ruimte kon maken. De melk kon er dus gewoon maar half / niet door heen. Dat is dus bij mijn 1e apparaat ook fout gegaan. Moet bijna wel een fout in het productieproces zijn lijkt mij.

Resultaat: Een perfecte kop koffie zoals op de filmpjes die ik eerder gedeeld heb hier. Geen gespetter meer en gewoon een dikke laag schuim, en dat dus met oatly barista :9

Toch bedankt voor de hulp @HoppyF @Ypuh @coinman63 :)

[ Voor 28% gewijzigd door spartacusNLD op 27-01-2022 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
spartacusNLD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:58:
Nou.. ik ben er achter wat het probleem was. Er zat een plastic stuk tussen de rubberen slang en het apparaat. Daarin zaten twee gaatjes. Er zit een pin tool bij om dat schoon te maken. Blijkt dat die twee gaatjes maar half waren doorgeprikt in de fabriek en ik met die pin tool dus gewoon nog meer ruimte kon maken. De melk kon er dus gewoon maar half / niet door heen. Dat is dus bij mijn 1e apparaat ook fout gegaan. Moet bijna wel een fout in het productieproces zijn lijkt mij.

Resultaat: Een perfecte kop koffie zoals op de filmpjes die ik eerder gedeeld heb hier. Geen gespetter meer en gewoon een dikke laag schuim, en dat dus met oatly barista :9

Toch bedankt voor de hulp @HoppyF @Ypuh @coinman63 :)
Aha! :)
Gelukkig opgelost.
Was ook een vreemd gezicht zo weinig actie bij het opschuimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Proefpakket ontvangen van }:O -poort. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OkdXYWP.jpeg

[ Voor 83% gewijzigd door Ypuh op 27-01-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 09:50
bszz schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:17:
[...]
De eiwitten zorgen voor het schuim, de vetten voor stabiliteit/romigheid
Volgens mij zit het net iets anders. Door het stomen ontvouwen opgerolde eiwitten zich en kunnen ze een verbinding aan gaan met de vetten. Als deze zich verbinden en er wordt lucht in geblazen uit het stoompijpje krijg je melkschuim.

Daarom kun je ook makkelijker volle melk opschuimen dan halfvolle melk, volle melk is vetter. (en in barista melk wordt nog wel eens extra eiwit toegevoegd).

Hoe het zit voor plantaardige melkvervangers weet ik echt niet? Dat drink ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:24
NLS_ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:41:
[...]

Volgens mij zit het net iets anders. Door het stomen ontvouwen opgerolde eiwitten zich en kunnen ze een verbinding aan gaan met de vetten. Als deze zich verbinden en er wordt lucht in geblazen uit het stoompijpje krijg je melkschuim.

Daarom kun je ook makkelijker volle melk opschuimen dan halfvolle melk, volle melk is vetter. (en in barista melk wordt nog wel eens extra eiwit toegevoegd).

Hoe het zit voor plantaardige melkvervangers weet ik echt niet? Dat drink ik nooit.
Volgens mij heeft (een deel) van de eiwitten een hydrofoob en een hydrofiel uiteinde. Ze vormen een laag om de lucht die door de melk heen geblazen wordt met de hydrofiele zijde aan de buitenkant van de luchtbelletjes. Eiwitten vormen daarmee de basis van het schuim zonder dat daar vet voor nodig is. Het vet zorgt ervoor dat het schuim niet te droog wordt en snel instort....

Correct me if I'm wrong...

En plantaardige alternatieven die je kunt opschuimen bevatten ook eiwitten.

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 27-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 09:50
Nieuwsgierig geworden naar hoe het nu ook al weer zit heb ik "Over eten & koken" van Harold McGee er bij gepakt. Onderstaande is letterlijk over genomen, omdat jullie het wellicht ook interessant vinden.
melkschuim
Een schuim is een hoeveelheid vloeistof vol luchtbelletjes - een vochtige, lichte massa die haar vorm behoudt.
......
Melk dankt de mogelijkheid tot schuimvorming aan de eiwitten, die een dun laagje rond de luchtbelletjes vormen, de belletjes isoleren en verhinderen dat de sterke cohesie van het water ze vernielt.
.......
Melkschuim is kwetsbaarder en houdt korter stand dan eierschuim omdat melk minder eiwitten bevat dan het wit van een ei en omdat twee derde van de melkeiwitten zich niet laat openvouwen om tot een stevig netwerk te stollen, terwijl de meeste witten van een ei dat graag doen. Bij een hitte van 70 graden gaan echter wel de wei-eiwitten (nauwelijks 1% van melkgewicht) open. En als dat gebeurt op de grens van lucht en water van een belletjeswand, dan maakt de onevenwichtigheid van krachten dat de eiwitten onderling een binding aangaan en het schuim kort stabiliseren.
Melksoorten en hun schuim
Sommige soorten melk geven een beter schuim dan andere. Omdat de wei eiwitten (nauwelijks 1% van melkgewicht in normale melk)is de melk waaraan extra eiwitten zijn toegevoegd (vooral vetarme en magere melk), de beste schuimer. Volvette schuimen zijn echter voller van smaak en textuur. Neem altijd zo vers mogelijke melk, want melk die zuur aan het worden is, kan bij verhitting schiften.
Espresso apparaten: Belletjes en hitte tegelijk
.....
Door stoom in de melk te gebruiken bereikt u twee essentiële dingen tegelijkertijd: er ontstaan belletjes in de melk, en die worden heet genoeg om de wei-eiwitten te laten opengaan tot een stabiliserend netwerk. De stoom zelf maakt die belletjes niet, Want de stoom is waterdamp die in het koude water van de melk gewoon condenseert. De belletjes ontstaan doordat de stoom de melk en lucht met kracht mengt, en dat gaat het best als de tuit zich vlak onder het melkoppervlak bevindt. Een factor die die het gebruik van stoom bemoeilijkt, is het feit dat heel hete melk geen stabiel schuim oplevert. Schuim stort in doordat de zwaartekracht de vloeistof uit de bolletjeswanden trekt, en hoe heter de vloeistof, des te sneller dat gaat. Neem dus genoeg koude melk - minsten 1,5 deciliter - om te zorgen dat de melk niet te snel opwarmt en te slap wordt voordat het schuim ontstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:51
Ypuh schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:22:
Proefpakket ontvangen van }:O -poort. Ben benieuwd.

[Afbeelding]
Ik heb ongeveer hetzelfde proefpakket binnen. Zojuist begonnen met de Myanmar, en de eerste espresso was meteen goed. Zoet en fruitig met een aangenaam zuurtje. Branding is wel iets donkerder dan wat mijn voorkeur heeft, maar lichter dan bijvoorbeeld Brandzaak.
Wat mij betreft uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix5FZdcfW3LIYn7AJ22WlmfR5No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zx8C6q4v3qYH1O6YrdOovzD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Tinkerer84 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:47:
Ik heb ongeveer hetzelfde proefpakket binnen. Zojuist begonnen met de Myanmar, en de eerste espresso was meteen goed. Zoet en fruitig met een aangenaam zuurtje. Branding is wel iets donkerder dan wat mijn voorkeur heeft, maar lichter dan bijvoorbeeld Brandzaak.
Wat mij betreft uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Inderdaad iets donkerder, maar nog zeker niet vettig/olie-achtig. Moet eerlijk toegeven dat tot op de dag van vandaag ik nog niet écht licht gebrande bonen heb mogen ontvangen. Heb toch al verschillende branders uitgeprobeerd waaronder Brandzaak, Fascino, Bocca, Hoofdkwartier, Casabarista, Op de Weis en dan vergeet ik er ook nog wel een paar.

Anderzijds; op Fascino na vond ik ze ook nooit té donker. Er wordt volgens mij ook (onterecht) veel waarde gehangen aan lichte branding. Ik gok dat het grote publiek gewoon medium-medium/donker prefereert. Van de niet-specialty koffie is gewoon alles donker tot verbrand.

De branders die dan wel iets lichter branden (Koffiestation, Friedhats, Manhattan) vragen daar ook direct €35-50/kg voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
Ypuh schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:49:
[...]

De branders die dan wel iets lichter branden (Koffiestation, Friedhats, Manhattan) vragen daar ook direct €35-50/kg voor.
Het idee is ook dat het bij echt goede bonen loont om licht te branden. Daar heb je de smaken die je zo overeind houdt. Slechte/matige/minder goede bonen kan je verbloemen door donkerder te branden, maar voor echt goede bonen is dat zonde. Vraag me af of je gelukkig wordt van bepaalde bonen als ze minder donker gebrand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Koets89 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Het idee is ook dat het bij echt goede bonen loont om licht te branden. Daar heb je de smaken die je zo overeind houdt. Slechte/matige/minder goede bonen kan je verbloemen door donkerder te branden, maar voor echt goede bonen is dat zonde. Vraag me af of je gelukkig wordt van bepaalde bonen als ze minder donker gebrand zijn.
Eens. Maar daar staat tegenover dat ik me (ook) afvraag of licht branden met goede groene bonen nou zo zaligmakend is. Het ligt volgens mij ook behoorlijk aan je zetmethode. Een lichtgebrande boon kan het goed doet in filter, maar in espresso kunnen de smaken er niet voldoende uitkomen waardoor het helemaal geen lekkere espresso wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:25
cryptapix schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Eens. Maar daar staat tegenover dat ik me (ook) afvraag of licht branden met goede groene bonen nou zo zaligmakend is. Het ligt volgens mij ook behoorlijk aan je zetmethode. Een lichtgebrande boon kan het goed doet in filter, maar in espresso kunnen de smaken er niet voldoende uitkomen waardoor het helemaal geen lekkere espresso wordt.
Dat klopt, een goede brander heeft dan ook filter branding, en espresso branding, je kunt de eerste ook als espresso gebruiken, maar je hebt een goede molen nodig, veel geduld voor het uitbalanceren van de smaak en maling, en een mogelijk matig resultaat.
De brander heeft al uitgeprobeerd wat wel en niet werkt (zo ongeveer) en kan je adviseren desgewenst wat nog wel of net niet meer haalbaar is.
Nu is dat niet zaligmakend, met de juiste apparatuur kom je vast heel ver, als je een machine als bv een Decent hebt, kun je echt enorm veel Tweaken aan het eindresultaat, maar bij doorsnee molen en machine (de sub 2000,- per onderdeel markt zeg maar) loop je met heel lichte bonen heel snel tegen de einde van je mogelijkheden aan.
Op het andere koffieforum was bv iemand die op zijn bijna nieuwe Specialita mopperde omdat ie zo vaak vastliep, waardoor ie de setting naar grof moest draaien en na het niet langer vastlopen van de molen dan weer naar fijner, de eerste reactie van een medelid, dat ie vast heel licht gebrande bonen heel fijn probeerde te malen, die dingen kunnen kneiter hard zijn.
Dat vastlopen kwam niet door het op elkaar lopen van de schijven, maar door boontjes die 'die hard' na speelden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 28-01-2022 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
Ik heb vandaag voor het eerst mijn Specialita uit elkaar gehaald om schoon te maken. Hoe vaak maken jullie gemiddeld je koffiemolen schoon? Zijn daar nog speciale middeltjes voor om het extra goed te doen? Ik heb nu gewoon droge borstel en stofzuiger gebruikt en dat ging op zich prima.

Net ook weer ff koffie besteld, bij Friedhats dit keer. Wel een beetje prijzig, maar mijn broertje zweert erbij dus ook maar een keer proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ozzie op 28-01-2022 16:39 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 21:48

Hoholi

The only one

Heb zelf mijn Speciality nog niet uit elkaar gehaald om te reinigen na 4 kg bonen in 3 maand tijd. Heb wel al 2 keer Urnex Grindz reinigingsmiddel door de molen laten draaien, maar heb nog niet gekeken of ie daar echt schoner van word. Wat ik wel regelmatig doe is met een Chinees eetstokje in de uitloop van de maler peuteren omdat ik de indruk heb dat juist bij de uitloop het meeste maalsel zich oploopt.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Ozzie Geen water en zeep gebruiken. Slijpschijven roesten makkelijk en zeep is funest voor koffie oliën (ook die na het schoonmaken). Gewoon een borsteltje/tandeborstel en stozuiger is prima.

Ik maak mijn maler eens per 2 maanden schoon, gewoon omdat ik het leuk/ontspannen vind. Eens per half jaar ofzo lijkt me ook prima.

Grindz of rijst wordt volgens mij afgeraden. Het doet niets en weken later vind je nog steeds deeltjes terug in je koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ik doe het eens in de circa 3 maanden en gebruik enkel een borsteltje en een microvezeldoek. Verder ben ik het helemaal eens met @Ypuh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:28
max 1 x per jaar. Maar ligt er denk ik ook aan je gebruik. Van de andere kant merk ik ook niets van tussen wel of niet schoonmaken als ik eerlijk ben. Dus of het überhaupt iets doet, of meer tussen de oren zit...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je wilt vooral niet dat de oude aangekoekte koffie ranzig wordt en invloed heeft op de rest. 2-3 maanden lijkt mij wel een redelijke termijn. De eerste keer heeft bij mij langer geduurd en toen merkte ik wel echt verschil. Sindsdien zal het ook eens per 3 maanden ongeveer zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ypuh schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:53:
@Ozzie Geen water en zeep gebruiken. Slijpschijven roesten makkelijk en zeep is funest voor koffie oliën (ook die na het schoonmaken). Gewoon een borsteltje/tandeborstel en stozuiger is prima.

Ik maak mijn maler eens per 2 maanden schoon, gewoon omdat ik het leuk/ontspannen vind. Eens per half jaar ofzo lijkt me ook prima.

Grindz of rijst wordt volgens mij afgeraden. Het doet niets en weken later vind je nog steeds deeltjes terug in je koffie.
Water en zeep leek mij ook niet verstandig nee. Die grindz had ik een tijdje geleden gevonden inderdaad, kon niet meer op de naam komen maar leek mij niet echt beter dan gewoon open maken en met een borstel aan de slag.

Eens per 2-3 maanden ga ik het denk wel doen. Het is zo gedaan in ieder geval en ik vind het inderdaad ook wel ontspannend en daarna lekker een espresso drinken :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Ozzie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:12:
[...]

Water en zeep leek mij ook niet verstandig nee. Die grindz had ik een tijdje geleden gevonden inderdaad, kon niet meer op de naam komen maar leek mij niet echt beter dan gewoon open maken en met een borstel aan de slag.

Eens per 2-3 maanden ga ik het denk wel doen. Het is zo gedaan in ieder geval en ik vind het inderdaad ook wel ontspannend en daarna lekker een espresso drinken :)
Met grindz moet je wel rekening houden met je retentie van je maler volgens mij. Als er standaard 3 gram achterblijft dan blijft ook van dat grindz spul. Aangenomen dat het niet blijft zitten. Of je moet nog steeds naborstelen.

Ik zou ook gewoon de maler openhalen en afborstelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:49:
[...]

Inderdaad iets donkerder, maar nog zeker niet vettig/olie-achtig. Moet eerlijk toegeven dat tot op de dag van vandaag ik nog niet écht licht gebrande bonen heb mogen ontvangen. Heb toch al verschillende branders uitgeprobeerd waaronder Brandzaak, Fascino, Bocca, Hoofdkwartier, Casabarista, Op de Weis en dan vergeet ik er ook nog wel een paar.

Anderzijds; op Fascino na vond ik ze ook nooit té donker. Er wordt volgens mij ook (onterecht) veel waarde gehangen aan lichte branding. Ik gok dat het grote publiek gewoon medium-medium/donker prefereert. Van de niet-specialty koffie is gewoon alles donker tot verbrand.

Probeer koffie van Johan Schot eens. In mijn beleving vrij licht gebrand (ik koop altijd espresso branding).
https://schotcoffeeroasters.nl/cart/

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Boeryepes schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Probeer koffie van Johan Schot eens. In mijn beleving vrij licht gebrand (ik koop altijd espresso branding).
Weer een nieuwe voor mij. Bedankt voor het delen! Gave verpakkingen hebben ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:48
Boeryepes schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor deze tip, heb gelijk een zakje besteld met bonen uit Thailand. Nu staat dat land niet bekend om hoogstaande kwaliteit koffie maar lijkt me gewoon leuk om te proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
D. Ninjai schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Bedankt voor deze tip, heb gelijk een zakje besteld met bonen uit Thailand. Nu staat dat land niet bekend om hoogstaande kwaliteit koffie maar lijkt me gewoon leuk om te proberen :)
:) Die is erg zacht, nauwelijks bitters en zuur (dito de Indische bonen). Ik vond 'em niet lekker maar ik had daarvoor Colombiaanse bonen en die zijn altijd wat zurig en dat was een te grote stap.

De Braziliaanse Dulce is mijn favoriet, mede omdat ie erg makkelijk is en altijd ok is - smaak is vol en rond en de prijs is erg ok.

De topper voor mij qua smaak zijn de Ethiopische bonen maar die laten zich lastig goed zetten tenzij je alles heel goed beheerst en constant weet te houden - en dat doe ik bewust niet (geen zin in :+ )

En John is erg benaderbaar (als je mailt dan krijg je antwoord) en de bonen zijn vers gebrand (<1 week).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 09:44

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Net een YT van James bekeken en het onderwerp was pucks. Mijn puck is altijd nat, er staat achteraf altijd een laagje water op. Ik begreep nooit waarom, zegt James dat er dan te weinig koffie in zit .. 8)7

Dat kan zo maar eens kloppen want ik doe er 14gr. In en het is een basket van ims 12-18gr. Tis gelukkig geen rocket science, maar waarom ik daar nou zelf niet eerder aan gedacht heb ... :F

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:29
Grr, zie net dat er verticale strepen in het scherm van mijn E8 zitten. Kan online niet veel vinden over dit probleem, dus het lijkt niet veel voor te komen.
Zijn er gebruikers die hetzelfde gehad hebben, en hoe is dit afgelopen?

Machine is pas een half jaar oud, dus ik neem in ieder geval wel contact op met jura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Basfr schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:57:
Grr, zie net dat er verticale strepen in het scherm van mijn E8 zitten. Kan online niet veel vinden over dit probleem, dus het lijkt niet veel voor te komen.

Machine is pas een half jaar oud, dus ik neem in ieder geval wel contact op met jura.
O jee!
Herken dit niet maar mijn E8 is ook nog niet zo oud.
Ik vermoed dat je een defect display hebt.
Kun je zelf niet veel aan doen dus zal het wel repareren gaan worden door Jura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-07 17:33
Ik heb een Krups EA895 welke op dit moment bij de reparateur staat omdat hij ergens lek is. Morgen is de laatste dag dat de reparatie nog afgemeld mag worden anders wordt een andere oplossing aangeboden.

Probleem wat ik vanaf een week of 2 met deze machine heb gehad is dat een koffie met melkbereiding waardeloos is, tenzij ik de koffie uitloop ding elke nacht in een heet bakje met zeepsop leg. Ook als ik die dag geen melkproduct hebt gezet.

Hopelijk is dat probleem nou ook verholpen, maar komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ik zit net wederom op YT en omdat ik wss steeds meer Barista content tot mij neem krijg ik een winnende presentatie sessie van een Poolse dame op de World Barista Championship uit 2018 getoond. Grappig om te zien dat zoiets een mix is van product kennis, techniek, workflow maar ook de interactie met de klant (jury). Ze heeft het over het herkennen en opleiden van een terugkerende klant etc... interessant om te zien!

Ze werkt met van die voorbereide, voor gewogen buisjes (single dose). Wat is daar nu zo anders aan, of anders gezegd, wat is daar nu het voordeel van tov normaal malen op basis van tijd en zo nu en dan de portafilter wegen ter controle?

Een ander punt wat ze aanhaalt is een opgeruimde presentatie (balie). Daar ben ik ook een voorstander van, een opgeruimde, bijna serene, koffie werkplek.

Daarnaast zag ik ook dat ze helemaal geen druk zet op met de tamper. Lichtjes drukt ze die aan, nadat ze met een leveler eroverheen gegaan is. Ik zet nog best wel wat lichaamsgewicht in de strijd, helemaal niet nodig blijkbaar? Ook maar eens gaan shoppen voor zo'n leveler. Ik zag dat daar ook nog verschil in is. Welke levelers gebruiken jullie?

[ Voor 30% gewijzigd door WeaZuL op 30-01-2022 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
In een commerciële omgeving kun je waarschijnlijk beter op tijd malen, dan stel je 's morgens je maler in voordat de klanten komen, en maal je de hele dag door op die instelling. Zal geen significant verschil in zitten, en is bij doorlopend gebruik qua workflow een stuk sneller/handiger.

Thuis maak je als het goed is aanzienlijk minder koffie per dag, en dan krijg je dus het probleem dat je elke paar dagen je maler moet bijstellen omdat de bonen weer ietsjes zijn verouderd; weer ietsjes fijner draaien, maar dan klopt de timer ook niet meer, want doordat je fijner heb afgesteld moet je ook langer malen om dezelfde hoeveelheid er uit te krijgen. Moet je dat weer bijstellen. Doe je dat niet, zal je koffie waarschijnlijk (nog) sneller doorlopen, klopt je ratio en balans nog minder, etc. Ben je zo weer een paar shots verder voordat je dat goed hebt, en een paar dagen later mag je weer opnieuw beginnen.

Met die meestal 2-3 espresso's die ik voor mezelf zet per dag, is het naar mijn mening efficiënter om vooraf te wegen, dan steeds opnieuw maler corrigeren qua maaltijd.
Ik houd de doorlooptijd gewoon gelijk, en als er nu met de zelfde doorlooptijd eens 50gr ipv de gewenste 40-45 uit komt, draai ik de maler iets fijner, en is het de volgende keer meteen goed. Verder geen gedoe.

Nog afgezien van als je tussentijds van bonen wisselt; met malen op tijd m.i. niet te doen om daar enige consistentie in te krijgen. Alleen de maalgraad steeds weer goed krijgen is al genoeg om je zorgen over te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
WeaZuL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:01:
[…]

Ze werkt met van die voorbereide, voor gewogen buisjes (single dose). Wat is daar nu zo anders aan, of anders gezegd, wat is daar nu het voordeel van tov normaal malen op basis van tijd en zo nu en dan de portafilter wegen ter controle?
Dat ze geen tijd verliest aan het wegen van haar bonen; ze heeft maar een beperkte tijd ;) Grind by time is niet zo consistent. Grond nu weight is een stuk beter, maar niet veel (betaalbare) thuismalers kunnen dat.
[…]
Een ander punt wat ze aanhaalt is een opgeruimde presentatie (balie). Daar ben ik ook een voorstander van, een opgeruimde, bijna serene, koffie werkplek.
Dat hebben wij met onze hele keuken. Met ons hele huis zelfs :+
[…]
Daarnaast zag ik ook dat ze helemaal geen druk zet op met de tamper. Lichtjes drukt ze die aan, nadat ze met een leveler eroverheen gegaan is. Ik zet nog best wel wat lichaamsgewicht in de strijd, helemaal niet nodig blijkbaar? Ook maar eens gaan shoppen voor zo'n leveler. Ik zag dat daar ook nog verschil in is. Welke levelers gebruiken jullie?
Echt hard drukken hoeft zeker niet. Maar het maakt allemaal niet zo heel veel uit, zolang je het maar consistent doet. Zijn aardig wat filmpjes op YT over levelers, wdt, tampen, tikken, etc.

Ik gebruik een leveler en tamp daarna lichtjes, maar ik denk dat ik de koffie met het tampen nog geen halve mm indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 17:51

MJV

Heb ergens begrepen dat de kracht waarmee je tampt niet zoveel uitmaakt, mits je maar een bepaald minimum haalt waarmee eventuele luchtzakjes uit het koffiebed worden geperst. Te hard is vooral nadelig in een commerciële setting, het levert niets extra's, en vergroot de kans op arm/polsblessures.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
...en als je volle kracht drukt heb je (wegens minder controle) meer kans dat je scheef gaat. Dat is wel een probleem/zorgt voor ongelijke extractie.

Persoonlijk houd ik het op de leveler, dan is het altijd vlak. Dat is belangrijker dan zo hard mogelijk aandrukken.
De tamper haal ik tevoorschijn als ik met alleen levelen last heb van channeling. Dan kan het helpen om iets harder aan te drukken. Komt niet vaak voor, en meestal is het ook op te lossen door net 1gr meer te malen dan wat je normaal doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Aangezien de titel van het topic ook de "kop" bevat, misschien wel leuk voor dit topic: ik heb sinds een paar weken de Ember mok (2, groot, wit). Voor wie hem niet kent: het is een mok met een ingebouwde accu, die je koffie op een vaste temperatuur houdt.

Kost veel te veel geld, maar ben er wel blij mee. Geen koude koffie meer, wat toch zonde is van goede bonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Je kan ook sneller drinken, of kleinere kopjes zetten natuurlijk... Hoe zulke bakken zet je dat je een verwarmde mok nodig hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

gebruiker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:48:
Aangezien de titel van het topic ook de "kop" bevat, misschien wel leuk voor dit topic: ik heb sinds een paar weken de Ember mok (2, groot, wit). Voor wie hem niet kent: het is een mok met een ingebouwde accu, die je koffie op een vaste temperatuur houdt.

Kost veel te veel geld, maar ben er wel blij mee. Geen koude koffie meer, wat toch zonde is van goede bonen.
https://www.coolblue.nl/p...er-mug-2-zwart-groot.html 150 euro 8)7

Wel een leuke gadget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
James Hoffmann heeft een mooie review op zijn koffie-Youtube-kanaal.
418O2 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:51:
Je kan ook sneller drinken, of kleinere kopjes zetten natuurlijk... Hoe zulke bakken zet je dat je een verwarmde mok nodig hebt ?
Ik drink nogal een hoop koffie, vooral veel dubbele americano's. Met veel meetings vind ik het wel fijn om continu koffie te hebben staan.

[ Voor 38% gewijzigd door gebruiker op 31-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
gebruiker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:59:
Ik drink nogal een hoop koffie, vooral veel dubbele americano's. Met veel meetings vind ik het wel fijn om continu koffie te hebben staan.
Herken dat wel, ben/was ook zo iemand. Sinds ik een espresso machine heb drink ik eigenlijk alleen nog maar espresso's en af en toe een cappuccino. Beide heb je binnen ~2 minuten na het zetten wel op, dus dan is kop (voor)verwarmen niet zo'n issue.

Thuis of op kantoor vind ik het ook wel lekker om gewoon een mok te hebben met DE filterkoffie of van die vieze automaatkoffie met van die bevroren DE zakken er in. Dat moet dan liever niet koud zijn nee :+.

Zoek eigenlijk nog wel een oplossing om ook weer eens filterkoffie te drinken, maar dan wordt het waarschijnlijk ook weer een 2e maler en de rest van de slippery slope, dus ik hou het maar gewoon bij espresso/americano's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-07 17:06

hidde212

Free your mind...

Ik ben onlangs tegen koffie aangelopen van een kleine branderij; deze werd als espresso geserveerd bij een restaurant hier in Arnhem (schaamteloze promotie: Sound & soul), viel erg in de smaak. Wellicht dat het iets is voor in de TS?
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink websiteVerzendkosten
Brinks coffee roastersHedelJa€ 26Wisselt?Jahttps://www.brinkscoffeeroasters.nl/€ 7.26, gratis vanaf € 30

Ik heb hier zelf het specialty proefpakket besteld, omdat wij zelf vooral filter en af en toe mokapot drinken. (Een espressomachine komt zeker later nog! Het begin is al gemaakt met een Jx Pro). Hun andere proefpakket betreft vooral wat donkerdere koffies, qua smaak en vermoedelijk ook qua branding, wat mij betreft minder interessant voor filter dus.
Echter werd ons per abuis het black collection proefpakket bezorgd; na contact hierover hebben ze aangeboden dat we dit proefpakket mogen houden en krijgen we daarbovenop ook nog het specialty proefpakket toegestuurd! Goede service dus. Zitten straks wel met 3kg koffie, dat wordt maar een zakje weggeven :)

Branddatum van de pakken in de black collection waren overigens ruim een week oud (18, 21, en 21 januari, besteld op 28 januari, in huis op 29e).

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
Ypuh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Zoek eigenlijk nog wel een oplossing om ook weer eens filterkoffie te drinken, maar dan wordt het waarschijnlijk ook weer een 2e maler en de rest van de slippery slope, dus ik hou het maar gewoon bij espresso/americano's.
Welke maler heb je nu? Als het afstellen lastig is, is een aeropress of clever dripper een goede optie. Redelijk vergevend qua maalgraad in tegenstelling tot bijvoorbeeld pour over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Ja @Ypuh misschien moet je een aeropress halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
hidde212 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:57:
Ik ben onlangs tegen koffie aangelopen van een kleine branderij; deze werd als espresso geserveerd bij een restaurant hier in Arnhem (schaamteloze promotie: Sound & soul), viel erg in de smaak. Wellicht dat het iets is voor in de TS?
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink websiteVerzendkosten
Brinks coffee roastersHedelJa€ 26Wisselt?Jahttps://www.brinkscoffeeroasters.nl/€ 7.26, gratis vanaf € 30

Ik heb hier zelf het specialty proefpakket besteld, omdat wij zelf vooral filter en af en toe mokapot drinken. (Een espressomachine komt zeker later nog! Het begin is al gemaakt met een Jx Pro). Hun andere proefpakket betreft vooral wat donkerdere koffies, qua smaak en vermoedelijk ook qua branding, wat mij betreft minder interessant voor filter dus.
Echter werd ons per abuis het black collection proefpakket bezorgd; na contact hierover hebben ze aangeboden dat we dit proefpakket mogen houden en krijgen we daarbovenop ook nog het specialty proefpakket toegestuurd! Goede service dus. Zitten straks wel met 3kg koffie, dat wordt maar een zakje weggeven :)

Branddatum van de pakken in de black collection waren overigens ruim een week oud (18, 21, en 21 januari, besteld op 28 januari, in huis op 29e).
Bij de omschrijving van het proefpakket staat 3x 250 gram, dat zal wel 3x 500 gram moeten zijn toch?
Verderop staat namelijk 1500 gram.
https://www.brinkscoffeer...efpakket-black-collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-07 17:06

hidde212

Free your mind...

HoppyF schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Bij de omschrijving van het proefpakket staat 3x 250 gram, dat zal wel 3x 500 gram moeten zijn toch?
Verderop staat namelijk 1500 gram.
https://www.brinkscoffeer...efpakket-black-collection
Goeie, het is inderdaad 1500gr, dat is tenminste wat hier is geleverd. Als ik zo op de site rondkijk verkopen ze voor de rest ook alleen maar 500gr zakken.

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:57
Ypuh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:41:
[...]
Voor ik mezelf kon overtuigen om te investeren in een espressomachine, ben ik gestart met een Moccamaster en verse bonen. Om die verse bonen te malen had ik mij een Baratza Encore aangeschaft. Dat ding maalt behoorlijk voor filterkoffie, is nog up te graden met betere maalschijven.. maar heb daar voorlopig geen behoefte aan. Enige wat mij stoort aan de Baratza is het hels geluid... zeker omdat ik 's morgens vroeg koffie zet en de rest nog ligt te slapen 8)

Een Hario V60 is nog een goedkope oplossing, heb die ook staan voor als ik alleen pour over drink... en met dezelfde instellingen op de maler als mijn Moccamaster heb ik nog behoorlijke lekkere koffie, met dezelfde bonen als die van mijn espressomachine.

[ Voor 13% gewijzigd door RigolleM op 31-01-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:25
RigolleM schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Voor ik mezelf kon overtuigen om te investeren in een espressomachine, ben ik gestart met een Moccamaster en verse bonen. Om die verse bonen te malen had ik mij een Baratza Encore aangeschaft. Dat ding maalt behoorlijk voor filterkoffie, is nog up te graden met betere maalschijven.. maar heb daar voorlopig geen behoefte aan. Enige wat mij stoort aan de Baratza is het hels geluid... zeker omdat ik 's morgens vroeg koffie zet en de rest nog ligt te slapen 8)

Een Hario V60 is nog een goedkope oplossing, heb die ook staan voor als ik alleen pour over drink... en met dezelfde instellingen op de maler als mijn Moccamaster heb ik nog behoorlijke lekkere koffie, met dezelfde bonen als die van mijn espressomachine.
Ach joh, alles is relatief, wacht maar tot je van hetzelfde merk de Sette Wi hoort, bij die geluidsproductie vallen alle andere malers in het niet..
Mijn vrouw was er al snel helemaal klaar mee, de G-Iota die ik nu heb staan is ook niet stil, maar wel veel beschaafder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

hidde212 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:57:

Goede tip! Zit bij mij in de buurt en ik denk dat ik binnenkort eens de sweet combo bij hen ga afhalen.

Ik heb ondertussen 1/3 van mijn eerste zak Brazil – Pe de Cedro koffie van koffiestation op. Zoals ik eerder aangaf is dit mijn eerste stap in de bonen koffie wereld en het bevalt mij heel erg goed! De Drie Afrika Melange staat ook op de verlanglijst ondertussen. Leuke hobby dit.. :9

Als er nog light blend (hoe zoeter hoe beter) aanbevelingen zijn voor mijn volautomaat houd ik me aanbevolen :>

[ Voor 3% gewijzigd door spartacusNLD op 31-01-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

dr.lowtune schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:11:

Inmiddels zijn we een weekje verder en wat euro's armer. De keuze is toch gevallen op de Jura Z6 en tot nu toe maakt hij de verwachtingen waar. Als ik 'm vergelijk qua smaak ten opzichte van de Siemens EQ6 die we hadden is het verschil echt dag en nacht (ondanks dat een EQ6 ook geen goedkope machine is).

Nu de verschillen in smaak van koffie (we kregen er een mooi proefpakket bij, maar hebben uiteraard vergeleken met de bonen die we hadden ;) ) zo goed naar boven komen kunnen we ook een serieus onderzoeken wat het beste bij ons past!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
dr.lowtune schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Inmiddels zijn we een weekje verder en wat euro's armer. De keuze is toch gevallen op de Jura Z6 en tot nu toe maakt hij de verwachtingen waar. Als ik 'm vergelijk qua smaak ten opzichte van de Siemens EQ6 die we hadden is het verschil echt dag en nacht (ondanks dat een EQ6 ook geen goedkope machine is).

[…]
Mja, dat is geen verrassing. Je vergelijkt een oude machine die mogelijk niet goed (genoeg) is onderhouden met een gloednieuwe machine. Als je een nieuwe EQ6 had gekocht, had je waarschijnlijk hetzelfde geconstateerd. Je kunt zoiets alleen eerlijk vergelijken indien de beide machines in dezelfde staat verkeren.

Maar hoe dan ook, gefeliciteerd met je aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
418O2 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:06:
Ja @Ypuh misschien moet je een aeropress halen
Heb ik dus zelf wel gedaan, de Vibiemme staat voor onderhoud.

Ik kan hier wel mee leven, komt een goeie bak koffie uit. Doe nu een variatie op de hoffman-methode (18g koffie, 250ml water, 2 minuten trekken, swirlen, pressen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hier ook een aeropress ernaast, maar mijn idee van 'dan drink ik af en toe ook eens filterkoffie', daar komt niet veel van terecht.
Espresso geniet nog altijd de voorkeur.

Maar afgelopen jaar toch paar keer gebruikt:
- Mee naar het werk
- Op vakantie
- Toen de keuken werd verbouwd en alle espressomeuk wat minder makkelijk bereikbaar was
- Toen we even zonder stroom zaten wegens vervangen meterkast
- Als ik op het einde van een zak bonen zit, en niet genoeg heb voor een espresso is het vaak: ofwel blenden met de volgende zak, ofwel het restantje gebruiken in de aeropress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:04
Basfr schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:57:

Ik heb er gelukkig geen last van en heb de E8 sinds september vorig jaar. Kun je eens een foto maken en hier plaatsen? Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet. Verder, staat de E8 de hele dag aan? Ik snap namelijk niet waarom de E8 niet op een screensaver springt naar verloop van tijd. De E8 LCD staat nu constant op dezelfde pagina met volle contrast/helderheid.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:11
Ja dat snap ik ook niet van die screensaver,of dat het display uit gaat en weer aan zodra je een toets indrukt. Mijne gaat automatisch uit na 5 uur. Waardoor die dus wel vaak en lang aanstaat dat display.

[ Voor 19% gewijzigd door Qosmic op 01-02-2022 11:06 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
defusion schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:49:
Hier een een aeropress ernaast, maar mijn idee van 'dan drink ik af en toe ook eens filterkoffie', daar komt niet veel van terecht.
Espresso geniet nog altijd de voorkeur.
Ik moet nog even zien hoe ik het in mijn routine krijg, qua afwisseling is het wel lekker. Moet alleen kijken hoe ik mijn specialita daar handig in kan gebruiken zonder elke keer de espressomaling opnieuw te moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46
418O2 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Ik moet nog even zien hoe ik het in mijn routine krijg, qua afwisseling is het wel lekker. Moet alleen kijken hoe ik mijn specialita daar handig in kan gebruiken zonder elke keer de espressomaling opnieuw te moeten doen
Ik heb thuis mijn specialita staan, en ik gebruik gewoon Espresso maling van mijn specialita in de Aeropress... werkt perfect !. Dat is juist het mooie vind ik van die Aeropress, je hoeft dus niks aan te passen aan je maling. Hou dan wel de "steep" time redelijk kort (30 s tot 1 minuut).

Nu heb ik voor hier op de zaak waar ze vreselijk bocht als koffie hebben de volgende setup:

- Timemore C2 handmaler (van Amazon voor +- 70 euro - top aankoop)
- Aeropress

Die timemore is een prima maler, maar ik ben nood gedwongen toch wat grover gaan malen zodat ik snel klaar ben met malen. Espresso maling met de handmolen is echt een verschrikking :+ :+
Nu laat ik de Aeropress 3-4 minuten steepen en dan heb je gewoon weer een uitstekende bak.
Aeropress is wat mij betreft echt een top uitvinding, juist omdat de grindsize minder kritisch komt.

Als ik thuis een V60 bakkie zet waar ik nu een beetje mee aan het klooien ben, gebruik ik ook die Timemore C2. Gaat echt razendsnel het hand malen op een grove stand en je heb veel minder "fines" die je filterbed verstoppen t.o.v. de Specialita. Dus ik ben wel fan van een goede handmaler voor filter voor erbij (en voor on the road)

[ Voor 16% gewijzigd door Lollercopter op 01-02-2022 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:29
PatrickC schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Ik heb er gelukkig geen last van en heb de E8 sinds september vorig jaar. Kun je eens een foto maken en hier plaatsen? Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet. Verder, staat de E8 de hele dag aan? Ik snap namelijk niet waarom de E8 niet op een screensaver springt naar verloop van tijd. De E8 LCD staat nu constant op dezelfde pagina met volle contrast/helderheid.
Goed punt inderdaad, een screensaver was wel handig geweest.

Het is geen scherpe foto, maar de strepen zitten links in het scherm.
Onder en boven het display lopen ook een blauwe/rode streep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5v4OQQtifnEU71bgeafZtyMBXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmdytDAtxCDQcKLQmgDzsbpF.jpg?f=fotoalbum_large

Heb al contact met Jura gehad en de machine wordt opgehaald voor onderzoek/reparatie.
Tot nu toe alleen maar positief over de communicatie en service van Jura :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Lollercopter allright. Zal er eens mee experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:37

DonJunior

NO Moderator

Heb eind november een JURA E8 (zwart) besteld. *O*
Zit er nu nog steeds op te wachten. -O-
Aldus het tekort aan chips zit JURA blijkbaar met productie problemen.

Wel een goede tip om het display dus in de gaten te houden lees ik net..

Vraagje aan de JUristen (*pun intended): Laten jullie de machine de hele dag aan staan (ook snachts?)
Ik gebruik nu al zo'n jaar of 10 een Nespresso Magimix .. en na elk kopje zet ik deze eigenlijk gewoon uit met de stroom knop. Vind het onzinnig om dergelijke apparaten in standby te laten staan. De Nespresso Magimix is ook binnen no-time weer operationeel dus dat werkt prima.
Hoe lang duurt het voordat een dergelijke machine als de JURA E/S series operationeel is?

[ Voor 5% gewijzigd door DonJunior op 01-02-2022 11:23 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34

timovd

Voorsprong door techniek

Farrell schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
Ik heb de IMS The Single 9,5 gram (en de 18/22gram ridgeless) inmiddels een tijdje binnen en uitgeprobeerd. Wat bevindingen van de single:

- Goede puck, blijft niet plakken onder de douche.
- Hoge druk op de puck (rond de 10,5bar) (ratio is 1:2,1 en bij de 18gram 1:2,9)
- Erg fijn zo'n ridgeless basket, geen geknoei meer
- De puck gaat niet heel mooi uit de basket, er blijft behoorlijk wat achter

Het is even opnieuw instellen allemaal en eigenlijk wil ik maling grover zetten zodat de single beter doorloopt naar 2,5 en minder druk op de puck staat, maar dat gaat dan weer ten koste van de double. Tips iemand? Maar opzich wel tevreden en kan ik nu redelijke single shots zetten. Ook de ridgeless baskets zijn echt veel fijner in gebruik, want je knoeit niet meer als je de tamper eruit haalt.

[Afbeelding]
Ten opzichte van wat zijn de ridgeless ridged (toch?) baskets beter? Ik heb even gezocht en zo te zien heb je een E61 zetgroep. Hebben die niet een conisch filter?
Ik heb zelf een QuickMill 3000 met 58mm filter in een conische vorm (Edit: deze: https://www.drtradingshop...losse-koffie/#description). Wat zou de IMS The Single dan beter maken?
Ik doe ca 8,0 gram in het "7 gram" filter en mijn pucks zijn vrij nat (want bakje is niet helemaal vol, maar geen kanaalvorming). Niet erg; alleen wat meer schoonmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 01-02-2022 11:50 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
Een Jura is ergens tussen de 1 minuut (neuwe Ena serie) en twee minuten (oudere S series) aan het opwarmen.
De hele nacht aan laten staan, is dus helemaal niet nodig.
Ook zit er op de modernere Jura's ook een spaarstand. Daarbij gaat het stoom thermoblok (bij een dual thermoblok machine) uit en of gaat de temperatuur in het koffie thermoblok omlaag.
Probeer gewoon de instellingen die bij jou fijn werken. Dat is namelijk voor iedereen (en vaak op verschillende dagen) anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 23:30
@DonJunior Ik zet mijn Jura in de ochtend aan. Heb de standby-timer op 9hr staan. Maar vaak druk ik in de middag even wat knopjes in zodat hij tot de avond aan blijft. Meestal zet ik namelijk in de avond nog een kopje of twee. Reden om hem zo lang aan te laten staan is omdat er iemand hier was die ook ong. 4 koppen per dag dronk en dan 's ochtends en 'savonds de Jura aanzette. Gevolg: filter moest na een maand (misschien minder) al vervangen worden. Dus voornamelijk de reden dat ik hem niet steeds aan zet en aan laat staan is omdat hij dan steeds spoelt --> filter sneller vervangen.

Hoop niet dat dit problemen met het scherm gaat geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Yaldair schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:54:
@DonJunior Ik zet mijn Jura in de ochtend aan. Heb de standby-timer op 9hr staan. Maar vaak druk ik in de middag even wat knopjes in zodat hij tot de avond aan blijft. Meestal zet ik namelijk in de avond nog een kopje of twee. Reden om hem zo lang aan te laten staan is omdat er iemand hier was die ook ong. 4 koppen per dag dronk en dan 's ochtends en 'savonds de Jura aanzette. Gevolg: filter moest na een maand (misschien minder) al vervangen worden. Dus voornamelijk de reden dat ik hem niet steeds aan zet en aan laat staan is omdat hij dan steeds spoelt --> filter sneller vervangen.

Hoop niet dat dit problemen met het scherm gaat geven...
Lang aan laten staan kan op zich geen kwaad.
Het iedere keer uit/aan zetten zorgt inderdaad voor meer spoelingen.
Je moet dus een balans zoeken tussen het gebruik en de stand-by tijd.
Voor het display maakt het overigens niets uit of deze uren aan staat of niet.
Een display van dit soort is ervoor gemaakt om lang aan te kunnen staan en gaat hierdoor niet defect.

Ik gebruik nu geen waterfilter meer omdat het drinkwater hier zacht is (dH 5.9).
Die enkele keer ontkalken neem ik wel voor lief zo vaak zal dit niet nodig zijn.
Tot nu toe ook nog geen melding van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:04
Teus.espresso schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:44:
Een Jura is ergens tussen de 1 minuut (neuwe Ena serie) en twee minuten (oudere S series) aan het opwarmen.
De hele nacht aan laten staan, is dus helemaal niet nodig.
Ook zit er op de modernere Jura's ook een spaarstand. Daarbij gaat het stoom thermoblok (bij een dual thermoblok machine) uit en of gaat de temperatuur in het koffie thermoblok omlaag.
Probeer gewoon de instellingen die bij jou fijn werken. Dat is namelijk voor iedereen (en vaak op verschillende dagen) anders.
In het begin had ik mijn E8 zo ingesteld dat deze al na 15 minuten uitschakelde. Maar dat betekende voor elke kop koffie op de dag dat de machine 2 spoelingen deed. Ik heb dit nu naar 6 uur gezet, maar ik zet ‘m ‘s avonds altijd handmatig uit na de laatste kop koffie van de dag en de dagelijkse schoonmaakbeurt.

Ik heb wel een vraag hierover. Sinds de E8 langer aan staat, zoemt hij ook heel zacht (alleen hoorbaar als het verder helemaal stil is). Is dat normaal bij deze machines?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:15:
[...]

In het begin had ik mijn E8 zo ingesteld dat deze al na 15 minuten uitschakelde. Maar dat betekende voor elke kop koffie op de dag dat de machine 2 spoelingen deed. Ik heb dit nu naar 6 uur gezet, maar ik zet ‘m ‘s avonds altijd handmatig uit na de laatste kop koffie van de dag en de dagelijkse schoonmaakbeurt.

Ik heb wel een vraag hierover. Sinds de E8 langer aan staat, zoemt hij ook heel zacht (alleen hoorbaar als het verder helemaal stil is). Is dat normaal bij deze machines?
Ik heb de uitschakel tijd op 4 uur staan.
Ik hoor verder niets maar dat kan ook aan mijn gehoor liggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Mestal komt dat gezoem van de transformator. Deze zit bij de E8 in het midden van het achterpaneel.
Normaal is een groot woord maar ik kom het zo af en toe tegen.
Is op zich niet slecht maar als je je eraan ergert kan je het laten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
cryptapix schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Mja, dat is geen verrassing. Je vergelijkt een oude machine die mogelijk niet goed (genoeg) is onderhouden met een gloednieuwe machine. Als je een nieuwe EQ6 had gekocht, had je waarschijnlijk hetzelfde geconstateerd. Je kunt zoiets alleen eerlijk vergelijken indien de beide machines in dezelfde staat verkeren.

Maar hoe dan ook, gefeliciteerd met je aankoop :)
Volgens mij maakt het niets uit.
Een wat oudere EQ6 is net zo schoon als een nieuwe mits je zelf de zetgroep e.d. goed schoon maakt.

Je kunt denken dat een nieuw (duurder!) apparaat ook een hogere kwaliteit zal produceren.
Maar ik weet toch echt zeker dat dit klopt.
Ben zelf van een Siemens naar een Jura gegaan en krijg dus een beter resultaat met dezelfde koffiebonen.
Ook andere koffiebonen geven een beter resultaat.
Het placebo effect bestaat maar ik vind het zeker een vooruitgang.

Om alle twijfel uit te sluiten zou je een blinde proef moeten doen met beide apparaten naast elkaar en dezelfde bonen erin. Dan iemand laten proeven wat het beste smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Teus.espresso schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:41:
Mestal komt dat gezoem van de transformator. Deze zit bij de E8 in het midden van het achterpaneel.
Normaal is een groot woord maar ik kom het zo af en toe tegen.
Is op zich niet slecht maar als je je eraan ergert kan je het laten verhelpen.
Kan dit mogelijk resonantie zijn?
Het meetrillen van bv metalen onderdelen?

Wel opvallend dat er nog een (dikke?) transformator gebruikt wordt.
Lijkt mij iets uit de jaren 70.
Tegenwoordig tref je in voedingen geen grote transformatoren meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:37

DonJunior

NO Moderator

Thanks allen voor jullie antwoord. Juist naar de informatie als het spoelen was ik opzoek. Dat wist ik dus niet (heb nog geen machine) .. dan heeft het dus nut om hem wat langer aan te laten. Mijn vrouw en ik werken beiden thuis op het moment dus drinken wat meer koffie dan anders dan is het zonde om het ding na elke zetbeurt uit te schakelen. Dank!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DonJunior schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:02:
Thanks allen voor jullie antwoord. Juist naar de informatie als het spoelen was ik opzoek. Dat wist ik dus niet (heb nog geen machine) .. dan heeft het dus nut om hem wat langer aan te laten. Mijn vrouw en ik werken beiden thuis op het moment dus drinken wat meer koffie dan anders dan is het zonde om het ding na elke zetbeurt uit te schakelen. Dank!
Ok.
Maar je wacht nog steeds op je bestelde E8 begrijp ik?
Dacht dat deze wel uit voorraad te leveren waren.
Waar heb je deze besteld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Net de waarde van mijn BZ10 verdubbeld :X , de espresso's smaken zoveel beter nu :+ . Echter met een klein bijsmaakje, er werd door clive coffee geadverteerd dat er een bottomless portafilter bij zat. Juist daarom die set uit de US laten overkomen ($$$) Zit er een single spout portafilter bij i.p.v. een bottomless :/, wordt vervolgd.

Het resultaat mag er wezen mijns inziens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e034MDoQkB-zgYd1vFLSe8C0wI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQEMsXbTqBKLGug2TZufRWHM.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 29% gewijzigd door WeaZuL op 01-02-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
WeaZuL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:40:
Net de waarde van mijn BZ10 verdubbeld :X , de espresso's smaken zoveel beter nu. Echter met een klein bijsmaakje, er werd door clive coffee geadverteerd dat er een bottomless portafilter bij zat. Juist daarom die set uit de US laten overkomen ($$$) Zit er een single spout portafilter bij i.p.v. een bottomless :/, wordt vervolgd.

Het resultaat mag er wezen mijns inziens:

[Afbeelding]
Ik moet mezelf nog overtuigen om ook zo'n set te kopen voor mijn MaraX. Maakt het wel echt af, alleen kost het ook 150 euro dus weet nog niet of ik dat het waard vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ozzie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Ik moet mezelf nog overtuigen om ook zo'n set te kopen voor mijn MaraX. Maakt het wel echt af, alleen kost het ook 150 euro dus weet nog niet of ik dat het waard vind.
Bij de Bianca zit dit standaard. Krijg je er een upgrade bij kado.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 01-02-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Sethro schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Bij de Bianca zit dit standaard
Ja, maar ik heb een MaraX :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ozzie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Ja, maar ik heb een MaraX :)
En ik geef je een reden om te upgraden >:)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teus.espresso
Wij hebben diezelfde set liggen. Ook met de enkele spout. Dat is hoe Bezzera ze levert.
Als alternatief kan je hier in Nederland ook een set samenstellen. Inclusief Tamper en deksel voor de molen. Soort hout en vorm van accessoires kan je zelf uitkiezen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SweDujA1fdL3RnBvL3IiD9NuUo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2UeQzTLUUVrAeb2huskr9ju.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMccqFdPUGwWmRTByhczDktj6YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akMbtWo2aUuRnwx2hFwpyOzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ozzie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Idd, ik moet bekennen dit gekocht te hebben door continu tegen mijzelf te zeggen .... mooi, mooi .... mooi en tegelijkertijd de prijs te ontwijken.
Ik verdedig nu de aanschaf door te zeggen, het is 1 keer pijn leiden (financieel) maar daarna is het iedere dag (visueel) genieten.
Sethro schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:51:
[...]

En ik geef je een reden om te upgraden >:)
_/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door WeaZuL op 01-02-2022 14:58 ]

Pagina: 1 ... 124 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1