Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heb verschillende verse branders geprobeerd, en heb nu een zak DE speciaal en... dat smaakt eigenlijk beter dan de meeste andere die ik heb gehad. Eindelijk een koffie die er niet zuur uit komt - die andere doen dat wel zelfs als ik mega fijn maal om te proberen te forceren een bittere bak te krijgen als ander extreem.
Bizar... allicht goed voor de portemonnee, maar toch maar even beetje mee gaan testen en spelen.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 10:31
Ypuh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:16:
350-500g lijkt mij ook ideaal. Heb overigens nog niet heel vaak meegemaakt dat ik een kilozak met tegenzin opdronk, maar als het gebeurd is het wel vervelend ja. Meestal heeft dat meer met de branding te maken dan de smaak van de boon.

[...]

Vind die vergelijking niet helemaal opgaan. Een auto van een ton gooi je ook geen andere brandstof in dan een klein boodschappenwagentje, maar toch geniet je van meer comfort/luxe en is de gehele ervaring beter.

Als je bonen met een goede fles wijn gaat vergelijken wordt het een ander verhaal, maar je kunt ook niet iedere dag een fles wijn van €150 opentrekken lijkt mij, en er zijn ook genoeg lekkere wijnen van €7.
Zeker waar, misschien ook meer om het voor mezelf te verantwoorden :). Aan de andere kant merk ik voor mij dat ik en mijn vriendin wel genieten van wat duurdere bonen. Ook wissel ik vaak van koffies dus dan is het aanbod bij 1 brander al gauw ‘op’. Verder ben ik qua dial in vaak 0 of 1 kopje kwijt dus dat valt ook wel mee, hoewel dat wel meer pijn doet met duurdere koffies.

In de wijn vergelijking heb je dan 1 avond een fles wijn (a €150) of anderhalve maand duurdere koffie, dus in die zin gaat die vergelijking ook niet helemaal op ;).

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:14
Zebby schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:14:
Heb verschillende verse branders geprobeerd, en heb nu een zak DE speciaal en... dat smaakt eigenlijk beter dan de meeste andere die ik heb gehad. Eindelijk een koffie die er niet zuur uit komt - die andere doen dat wel zelfs als ik mega fijn maal om te proberen te forceren een bittere bak te krijgen als ander extreem.
Bizar... allicht goed voor de portemonnee, maar toch maar even beetje mee gaan testen en spelen.
Zit even snel door je posts heen te lezen, maar volg je proces niet helemaal. Je geeft aan vooral last te hebben van zure koffies, maar dat de Yirgacheffe je favoriet is wat ongeveer de zuurste koffieboon is die er bestaat. Vervolgens lees ik iets over een teruggestuurde zak Cafe du Jour omdat die te donker gebrand zijn (en volgens mij ook niet altijd vers?), maar nog steeds zuur.

Weet je zeker dat je smaken niet door elkaar en aan de verkeerde variabelen aan het draaien bent?

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 13:32

bebopper

I'm an absolute beginner...

HoppyF schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Kijk eens bij Fascino.
Hangt wel van de orderwaarde af.
Je kunt ook een eenmalige gratis verzenden code krijgen bij aanmelding van de nieuwsbrief.
Ik weet alleen niet zeker of dit ook werkt bij verzending naar België.
https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten

Voor afleveradressen in België zijn de verzendkosten gratis bij een orderwaarde van meer dan € 55,-. Bij een orderwaarde van minder dan € 55,- zijn onze verzendkosten voor afleveradressen in België € 3,95 per bestelling.
Ja, dit werkt ook naar Belgie :) (spreek uit ervaring)

• Zebby
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Zit even snel door je posts heen te lezen, maar volg je proces niet helemaal. Je geeft aan vooral last te hebben van zure koffies, maar dat de Yirgacheffe je favoriet is wat ongeveer de zuurste koffieboon is die er bestaat. Vervolgens lees ik iets over een teruggestuurde zak Cafe du Jour omdat die te donker gebrand zijn (en volgens mij ook niet altijd vers?), maar nog steeds zuur.

Weet je zeker dat je smaken niet door elkaar en aan de verkeerde variabelen aan het draaien bent?
Dat kan heel goed! De Yirgacheffe heb ik al een tijdje niet meer gehad, ik filter op de koffie sites meestal op "niet zuur", of lage score daar, maar proef zelden verschil.

Ik heb een Bezerra machine en de temperatuur al iets omhoog gezet, en de druk iets omlaag (nu ~9). Naar mijn weten is fijner malen = meer bitters, dus in theorie als ik extreem fijn maal = niet zuur, maar dat komt lang niet altijd uit (nog even los van wat ook echt lekker is).

De Cafe du Jour zijn wel altijd vers, meestal gebrand op de dag van bestelling. Kwaliteit is echter wel so-so, het lijkt alsof ze heel ruig omgaan tijdens het branden? Niet zo mooi als de duurdere als Giraffe, maar qua smaak proef ik weinig verschil.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-05 10:33
Als je geen zuur wil moet je Braziliaanse koffie kopen. Veel andere varianten ook mogelijk maar dan hangt het er maar net van af. De Cuba van hoofdkwartier is ook heel zacht. Yirgacheffe is bijna altijd met citrustonen (= zuur) tenzij ze hem wel heel donker branden.

• Ypuh
Zebby schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Dat kan heel goed! De Yirgacheffe heb ik al een tijdje niet meer gehad, ik filter op de koffie sites meestal op "niet zuur", of lage score daar, maar proef zelden verschil.

Ik heb een Bezerra machine en de temperatuur al iets omhoog gezet, en de druk iets omlaag (nu ~9). Naar mijn weten is fijner malen = meer bitters, dus in theorie als ik extreem fijn maal = niet zuur, maar dat komt lang niet altijd uit (nog even los van wat ook echt lekker is).

De Cafe du Jour zijn wel altijd vers, meestal gebrand op de dag van bestelling. Kwaliteit is echter wel so-so, het lijkt alsof ze heel ruig omgaan tijdens het branden? Niet zo mooi als de duurdere als Giraffe, maar qua smaak proef ik weinig verschil.
De basisregels die ik zelf een beetje aanhoud zijn:
- Donker gebrand = eenvoudigere extractie, iets lagere temperatuur (91-93 graden) om over extractie te voorkomen
- Lichter gebrand = moeilijkere extractie, daarom iets hogere temperatuur (94-96 graden) om onderextractie te voorkomen
- Langere doorlooptijd (35s >) = meer kans op overextractie
- Kortere doorlooptijd (< 25 s) = meer kans op onderextractie
Overextractie = bitter
Onderextractie = zuur

Maalgraad heeft er an sich niet zoveel mee te maken. Daarmee bepaal je vooral de doorlooptijd, all other things being equal (1:2 ratio, gelijkmatige tamp en flush routine etc). Zo lang je een beetje aan de volgende ranges houdt; zou je een zuurtje of bitter relatief eenvoudig op moeten kunnen lossen:
- Temperatuur 91-96 graden
- Ratio 18 gram in, 36-44 gram out
- Doorlooptijd 30 seconden +/- 3-5 seconden

Leer om te beginnen eens herkennen wat écht zuur is of écht bitter; ofwel maak een kopje van dezelfde boon op 96 graden en laat deze 35-40s doorlopen voor een 1:2 brew ratio, met daarnaast een kopje op 91 graden en 20-25s voor een 1:2 brew ratio. Ga vanuit daar naar de midden bewegen en je zult er achter komen dat er voor vrijwel iedere boon een balans is die jij persoonlijk lekker vindt.

Bovengenoemde ranges zijn niet 'hard' hoor, ik lees ook wel leden hier die 87 graden 25s (relatief zuur dus) lekker vinden. Overextractie vindt volgens mij niemand lekker, maar voor wie van iets bitterder houdt zijn er donker gebrande bonen.

[Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2022 14:35]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Zebby je had ook al getest met extreme zettijden? 40-50sec en dan nog zuur?

Dan verwacht ik dat er wellicht iets mis met de temperatuur (te laag).
Je laat je machine+filterdrager overigens netjes opwarmen? Maak er voor de zekerheid een uur van ofzo.
Kopjes ook warm?
Of dus gewoon defecte thermostaat/PID... lijkt mij als geen enkele koffie er ooit goed uit komt (en supermarktkoffie nog het beste smaakt) nog best waarschijnlijk ook.

Ook geen last van overduidelijke channeling oid?

• Zebby
  • Nu online
defusion schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:28:
@Zebby je had ook al getest met extreme zettijden? 40-50sec en dan nog zuur?

Dan verwacht ik dat er wellicht iets mis met de temperatuur (te laag).
Je laat je machine+filterdrager overigens netjes opwarmen? Maak er voor de zekerheid een uur van ofzo.
Kopjes ook warm?
Of dus gewoon defecte thermostaat/PID... lijkt mij als geen enkele koffie er ooit goed uit komt (en supermarktkoffie nog het beste smaakt) nog best waarschijnlijk ook.

Ook geen last van overduidelijke channeling oid?
Machine meestal uur, de kop warmt op en daarmee de filterdrager. Lampjes sowieso netjes uit. Kopje niet warm, maar ik proef het wel eens uit de kopjes er boven, maakt niet heel veel uit.
Ik heb wel eens gemeten hoe heet het water uit de kop komt, uit mijn hoofd 65c?
Channeling meestal niet, ik tamp stevig.

Zou wel wat koffie kunnen proberen met de bak open zodat ik de temperatuur makkelijk kan aanpassen, wel een gepiel met die machine :D

• defusion
  • Niet online
@Zebby dan denk ik dat je het probleem hebt gevonden. Dat is veel te laag, zo laag dat het duidt op een defect (en niet een verkeerde instelling oid)

edit: het is natuurlijk lastig om te meten, omdat je direct temperatuur verlies hebt zodra het er uit komt. Maar heb eens een geïsoleerd kopje gevuld (om op te warmen), leeg geschud, en opnieuw gevuld, en kwam zo rond de 80-85 uit. Lijkt mij aannemelijk als temperatuur van het water zo rond de 90-95 zit. 65 iig veel te laag.

edit2: weet je de boilerdruk? heb je daar een metertje voor op het apparaat? uitgaande dat die niet ook defect is zou dat een indicatie moeten geven van de temperatuur. Waar staat die op?

[Voor 68% gewijzigd door defusion op 24-01-2022 15:41]

• KriVaDesign
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-04 17:00
Dank je voor de hints en links allemaal, ik ga wat verder op zoek.
Een mens moet iets doen al wachtende he...

• Ypuh
Heb net ook even een kopje water via de broeikop getrokken met een thermometer erin. De machine staat ingesteld op 93 graden, en zonder m'n best te doen (normale theemok, geen voorverwarming etc.) en het water wat eruit komt zit op zo'n 80-85 graden in de mok.

Lijkt mij dus ook dat er technisch iets niet helemaal goed gaat, en dan klinkt het idd logisch dat het ondanks 40-45s doorlooptijd nog steeds zuur is (= onderextractie).

• Zebby
  • Nu online
Mogelijk herinner ik het me verkeerd en was het wel in de 80c, ik ga morgen even goed uur voorverwarmen (wat ik anders ook doe) en met een thermapen meten.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
wat gebruiken jullie eigenlijk om kalk te voorkomen? Ik heb op dit moment een inline filter die met de machine was gekomen een lelit filtertje. Daarnaast gebruik ik een BWT waterkan met zo een filter (vergelijkbaar met Brita waterkan) om de reservoir te vullen. Ik wil de inline filter dus vervangen voor zo een onthardingszakje (oscar150, brita aquagusto 250 of bwt bestsave pad)..

Beter dubbel safe dan sorry?

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Figo112 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:27:
wat gebruiken jullie eigenlijk om kalk te voorkomen? Ik heb op dit moment een inline filter die met de machine was gekomen een lelit filtertje. Daarnaast gebruik ik een BWT waterkan met zo een filter (vergelijkbaar met Brita waterkan) om de reservoir te vullen. Ik wil de inline filter dus vervangen voor zo een onthardingszakje (oscar150, brita aquagusto 250 of bwt bestsave pad)..

niets, gaat al dik 15 jaar goed op de Silvia. Maar ligt er natuurlijk ook vooral aan hoe het met je water gesteld is.

• cedrix5

BWT bestmax premium met magnesium om water weer iets meer TDS te geven maar machine wel beschermen tegen kalk. Die is wel inline op een rotary pomp, de zakjes werken minder goed maar zijn te overwegen. In NL heb je vaak al redelijk goed water uit de kraan rechtstreeks, is wel uniek in de wereld.

• Figo112
  • Nu online
cedrix5 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:37:
[...]

BWT bestmax premium met magnesium om water weer iets meer TDS te geven maar machine wel beschermen tegen kalk. Die is wel inline op een rotary pomp, de zakjes werken minder goed maar zijn te overwegen. In NL heb je vaak al redelijk goed water uit de kraan rechtstreeks, is wel uniek in de wereld.
Ja diezelfde magnesium van bwt gebruik ik dus nu als waterkan. Die wil ik ook blijven gebruiken, geeft het water net iets meer zachtere smaak. Daarbij dacht ik neem zo een onthardingszakje die werken over het algemeen langzaam maar gaan lang mee. Dus dacht met deze 2 zou het meer dan voldoende moeten zijn.

• Figo112
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:34:
[...]

niets, gaat al dik 15 jaar goed op de Silvia. Maar ligt er natuurlijk ook vooral aan hoe het met je water gesteld is.
Hmm heb je dan helemaal geen last van kalk? kan ik mij bijna niet voorstellen, waterleiding in randstad heeft een hardheid van 7.5 en dat is toch teveel van het goede?

Mijn waterkoker is bijv. altijd best snel vol met kalk die vul ik met normaal tapwater.

[Voor 9% gewijzigd door Figo112 op 24-01-2022 16:43]

• cedrix5
Hier is het 6 Duitse graden, maar stoomoven reservoir verkalkt ook lichtjes inderdaad. Daar gaat elke 2 maand een berg citroenzuur door om het schoon te krijgen. Heb nu machine 1,5 jaar geleden laatst op onderhoud gedaan. Wat doen jullie qua frequentie met duurdere apparaten? Is een double boiler, zet ongeveer 100 kopjes per maand.

• Hopjesvla79
Figo112 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Hmm heb je dan helemaal geen last van kalk? kan ik mij bijna niet voorstellen, waterleiding in randstad heeft een hardheid van 7.5 en dat is toch teveel van het goede?

Mijn waterkoker is bijv. altijd best snel vol met kalk die vul ik met normaal tapwater.
Wat is last? Eens in het jaar even ontkalker erin en hoppa.. meer niet.

Neem ik meteen de waterkoker mee, maar meer dan wat spikkels op de bodem is er dan niet aanwezig.

[Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-01-2022 16:59]

• Figo112
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Ja ok dat kan natuurlijk ook maar zie mij zelf geen HX of double boiler ontkalken. Ik probeer dat zodanig te rekken dat het met regulier onderhoud om de 2 a 3 jaar als het nodig is gedaan kan worden.

• Figo112
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Neem ik meteen de waterkoker mee, maar meer dan wat spikkels op de bodem is er dan niet aanwezig.
Waar woon je dan als je in je waterkoker na 1 jaar geen kalk waarneembaar is heb je wel erg zacht water

• Hopjesvla79
Figo112 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Waar woon je dan als je in je waterkoker na 1 jaar geen kalk waarneembaar is heb je wel erg zacht water
onderkant Veluwe, dus mooi zacht water. Ben er ook wel blij mee moet ik bekennen. Het is niet dat ik niets zie je, maar erg dramatisch is het absoluut niet. In huis is het trouwens ook wel fijn, douchewanden bv .

• Figo112
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:03:
[...]

onderkant Veluwe, dus mooi zacht water. Ben er ook wel blij mee moet ik bekennen. Het is niet dat ik niets zie je, maar erg dramatisch is het absoluut niet. In huis is het trouwens ook wel fijn, douchewanden bv .
Misschien moet ik maar ook die kant verhuizen :*)

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08
Figo112 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Misschien moet ik maar ook die kant verhuizen :*)
Nou, pas op waar je dan gaat wonen. Ik zou Arnhem ook plaatsen onder “onderkant veluwe”, maar daar is het water toch echt niet zo zacht dat je geen maatregelen tegen kalk in je machine wil treffen ;)

• Ypuh
Hier ook een hardheid van 7,6 dH. Valt een beetje aan de bovenkant van wat je nog 'zacht' noemen mag. In Duitsland lees je wel eens van hardheid van 18-25 dH. 7,6 dH is net iets te hoog om rechtstreeks in je machine te doen en verwachten dat je nooit hoeft te ontkalken. Ik denk dat als je maar iets van water behandeling doet, dat je dan al snel goed zit.

Zelf heb ik een Brita kan en zo'n Oscar90 bilt zakje in m'n reservoir. Heb nooit getest wat voor water eruit komt, maar verwacht in de aanbevolen range van 5-6 dH.

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 03:24
wat gebruiken jullie eigenlijk om kalk te voorkomen?
Ik gebruik een "Everpure Claris Ultra 250 Waterfilter". Is instelbaar, haalt niet alle kalk eruit maar wel genoeg om er geen last meer van te hebben en de koffie is er (een klein beetje) lekkerder door.

Zo'n filter is vrij prijzig, maar heb door kalk een machine af kunnen schrijven (Isomac Tea HX machine, was een oud beestje) en een dure reparatie gehad bij een andere machine. Dus ondertussen mijn lesje wel geleerd.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:33

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Nou, pas op waar je dan gaat wonen. Ik zou Arnhem ook plaatsen onder “onderkant veluwe”, maar daar is het water toch echt niet zo zacht dat je geen maatregelen tegen kalk in je machine wil treffen ;)
Kijk, dat is nou toevallig. Ik open dit topic om precies deze vraag te stellen. Ik woon dus in Arnhem en volgens Vitens is de hardheid 5,9 ºdH.

Is het nu wel handig om een filter in het waterreservoir van m'n espressomachine te stoppen? Want ik heb ook gelezen dat té zacht water weer nadelig is voor de smaak van de koffie?

twitter - keybase

• Ypuh
RvdH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Kijk, dat is nou toevallig. Ik open dit topic om precies deze vraag te stellen. Ik woon dus in Arnhem en volgens Vitens is de hardheid 5,9 ºdH.

Is het nu wel handig om een filter in het waterreservoir van m'n espressomachine te stoppen? Want ik heb ook gelezen dat té zacht water weer nadelig is voor de smaak van de koffie?
Té zacht zou < 3 dH zijn. Dat haal je niet zo snel, tenzij je met 'Zero' waterfilters en 'omgekeerde osmose' gaat werken.

Eigenlijk weet ik het antwoord zelf ook al (meten = weten), maar zou wel altijd iets van een filter/zakje gebruiken.

• cryptapix
Ypuh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:45:
Hier ook een hardheid van 7,6 dH. Valt een beetje aan de bovenkant van wat je nog 'zacht' noemen mag. In Duitsland lees je wel eens van hardheid van 18-25 dH. 7,6 dH is net iets te hoog om rechtstreeks in je machine te doen en verwachten dat je nooit hoeft te ontkalken. Ik denk dat als je maar iets van water behandeling doet, dat je dan al snel goed zit.

Zelf heb ik een Brita kan en zo'n Oscar90 bilt zakje in m'n reservoir. Heb nooit getest wat voor water eruit komt, maar verwacht in de aanbevolen range van 5-6 dH.
Ik denk eerder 0-1 dH. Misschien iets hoger als filters tegen het wisseling zitten. Zie bijv ook dit topic op koffiepraat.
[...]

Kijk, dat is nou toevallig. Ik open dit topic om precies deze vraag te stellen. Ik woon dus in Arnhem en volgens Vitens is de hardheid 5,9.

Ik zou de link weghalen als ik jou was. Je postcode staat erin en ik weet nu in ieder geval in welke straat je woont en aan welke zijde daarvan ;) @Ypuh dan moet jij ook even je quote aanpassen.

Volgens mij zit er ook nog een verschil in Arnhem tussen boven en onder de Rijn. Hoe dan ook, ik persoonlijk zou altijd iets van waterbehandeling doen ivm de levensduur van de machine. Als je een volautomaat hebt of iets zonder boiler, kun je nog overwegen om het op te lossen met eens in de zoveel tijd een anti-kalkbehandeling (kan met boiler(s) ook, maar is veel meer werk). Qua smaak is het persoonlijk. Het water dat uit mijn Brita kan komt, vind ik niet lekker als puur water, maar voor espresso vind ik het wel acceptabel. Ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal ;)

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

cryptapix schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Ik denk eerder 0-1 dH. Misschien iets hoger als filters tegen het wisseling zitten. Zie bijv ook dit topic op koffiepraat.

[...]

Ik zou de link weghalen als ik jou was. Je postcode staat erin en ik weet nu in ieder geval in welke straat je woont en aan welke zijde daarvan ;) @Ypuh dan moet jij ook even je quote aanpassen.

Volgens mij zit er ook nog een verschil in Arnhem tussen boven en onder de Rijn. Hoe dan ook, ik persoonlijk zou altijd iets van waterbehandeling doen ivm de levensduur van de machine. Als je een volautomaat hebt of iets zonder boiler, kun je nog overwegen om het op te lossen met eens in de zoveel tijd een anti-kalkbehandeling (kan met boiler(s) ook, maar is veel meer werk). Qua smaak is het persoonlijk. Het water dat uit mijn Brita kan komt, vind ik niet lekker als puur water, maar voor espresso vind ik het wel acceptabel. Ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal ;)
Ik maak me niet zo'n zorgen over de postcode hoor, er wonen wel meer mensen hier in de straat ;)

Maar nog steeds conflicterende berichten dus. Als zo'n zakje een paar dH van de waarde afhaalt zit je volgens mij al in het gebied dat je het nadelig gaat proeven. En waar doe je het dan voor? Kalkvorming hebben we hier al niet..

Je hebt trouwens wel gelijk vwb boven/onder de Rijn! Als ik kijk op een postcode in Zuid is het daar wel 7,6 dH.

twitter - keybase

• cryptapix
RvdH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Ik maak me niet zo'n zorgen over de postcode hoor, er wonen wel meer mensen hier in de straat ;)

Maar nog steeds conflicterende berichten dus. Als zo'n zakje een paar dH van de waarde afhaalt zit je volgens mij al in het gebied dat je het nadelig gaat proeven. En waar doe je het dan voor? Kalkvorming hebben we hier al niet..

Je hebt trouwens wel gelijk vwb boven/onder de Rijn! Als ik kijk op een postcode in Zuid is het daar wel 7,6 dH.
Dat geloof ik wel, maar het gaat ook meer om allerlei kleine stukjes die samen de puzzel maken natuurlijk ;)

Wat mij betreft doe je het echt tegen kalk, niet voor de watersmaak. Als je waterbehandeling voor de watersmaak wil doen, dan is daar een heel mooi en diep rabbit hole voor (lees: waterrecepten).

Ik zit in een gebied met een dH van 7,5-8. Na gebruik van mijn Brita kan, zit het water op <1 dH (als ik de Tetra GH druppeltest mag geloven).
Sec dH zegt niet per se wat over de smaak, het is het palet aan verschillende stoffen dat de smaak bepaalt en calcium is daar slechts een van.

Ik heb begin deze maand hier nog wat gepost over de forse kalkaanslag in mijn zetgroep. Helaas is niet zeker of dat aan mij ligt. Dat weten we pas volgend jaar :+

Maar verder is dit niet mijn expertise. Ik heb me ooit eens proberen te verdiepen in waterbehandeling, maar teveel onduidelijkheden en tegenstrijdige verhalen. Toen ben ik maar gewoon bij m’n Brita kan gebleven.

• Hopjesvla79
[...]

dit is exact het water wat ik ook heb ;)

prima water. Hoef zelfs in de vaatwasser geen zout te gebruiken volgens de fabrikant (alhoewel dat toch wel in het blokje zit), maar dat terzijde.

Mocht ik het gevoel hebben dat het verandert dan zou ik ook wel iets aan behandeling gaan doen met een volgende machine, maar vooralsnog die ik al jaren niets, behalve dus elke jaar een keer ontkalker erin. Maar dat is met een single boiler inderdaad wel een stuk gemakkelijker dan met een HX.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 14:58

spartacusNLD

This is Sparta!!

Zo, ik ga mijn eerste stappen maken in het kunnen zetten van een ''goede kop koffie'' thuis. Daarvoor na wat onderzoek deze machine gekocht: pricewatch: Krups Intuition Preference EA8738 Zwart met de 200 euro cashback actie die er op moment van schrijven nog geld is de prijs / kwaliteit, met mijn huidige kennis van zaken, meer dan prima. Mocht iemand nog suggesties hebben in deze prijsrange. Ik hoor het graag.

Na het lezen van dit topic kwam ik voor de koffieboon uit bij deze soort: Brazil – Pe de Cedro van koffiestation. beste een dure boon als ik dat vergelijk met een zak DE bonen van de AH. Maar het kwaliteit verschil zal er zeker zijn. Wat ik me wel af vraag, staat de prijs van de boon in verhouding met de kwaliteit van mijn machine? En ga ik dat verschil wel proeven met mijn machine? O-)

Wij drinken voornamelijk soya melk. Nu las ik dat je voor een cappuccino het beste de ''barista'' versie van soya (alpro) en haver (oaltly) kan gebruiken. Klopt dat? Iemand nog tips?

De machine is er vanavond. Ik ben benieuwd :)

[Voor 14% gewijzigd door spartacusNLD op 25-01-2022 09:02]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Hercul3s
Figo112 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Ja ok dat kan natuurlijk ook maar zie mij zelf geen HX of double boiler ontkalken. Ik probeer dat zodanig te rekken dat het met regulier onderhoud om de 2 a 3 jaar als het nodig is gedaan kan worden.
Veel meer dan ‘doe ontkalker in het reservoir, vul boiler(s) tot het reservoir leeg is, laat een uur aan staan en spoel door met schoon water’ is het niet trouwens. Beide keren was ik er een kwartier aan werk tijd aan kwijt met een uurtje wachten tussendoor. Zowel bij HX als DB.

• Ypuh
@spartacusNLD Alles valt of staat met goede bonen. Een goede machine kan ook een goede boon wel slecht laten smaken, maar zelfs de beste machines kunnen van een slechte boon geen goede koffie maken.

Of een goedkopere machine wel de juiste smaken uit een goede boon kan halen is lastig te zeggen. Espresso is in feite heel simpel; met een constante druk (+/- 9 bar) en gelijkmatige waterverdeling bij een vaste temperatuur door de koffie duwen, en het gaat goed. De maler is vervolgens verantwoordelijk dat die waterstroom ook op de juiste manier door de koffie vloeit, niet te snel, niet te langzaam en met een gelijkmatige korrel.

Voor Lungo's heb je wat minder veeleisende apparatuur nodig, simpelweg omdat de korrels groter zijn en de smaak verdund wordt. Voor een 18g in, 36g uit espresso moet al het bovenstaande wel kloppen.

Wat je niet wil is dit:

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:05
spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:57:
Wat ik me wel af vraag, staat de prijs van de boon in verhouding met de kwaliteit van mijn machine? En ga ik dat verschil wel proeven met mijn machine? O-)
Neen, zelfs met een goedkoop koffiefiltermachine ga je het verschil proeven als je verse bonen gebruikt.
Wij drinken voornamelijk soya melk. Nu las ik dat je voor een cappuccino het beste de ''barista'' versie van soya (alpro) en haver (oaltly) kan gebruiken. Klopt dat? Iemand nog tips?
Ik heb beide getest toen ik net begon met zelf cappuccino's te zetten, maar krijg nog altijd betere (lees lekkerdere) resultaat met vette melk zoals AH Holland Jersey volle melk. Maar smaken verschillen, dus laat je maar gaan en probeer ze eens.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:28
Zo, ik ga mijn eerste stappen maken in het kunnen zetten van een ''goede kop koffie'' thuis. Daarvoor na wat onderzoek deze machine gekocht: pricewatch: Krups Intuition Preference EA8738 Zwart met de 200 euro cashback actie die er op moment van schrijven nog geld is de prijs / kwaliteit, met mijn huidige kennis van zaken, meer dan prima. Mocht iemand nog suggesties hebben in deze prijsrange. Ik hoor het graag.

Na het lezen van dit topic kwam ik voor de koffieboon uit bij deze soort: Brazil – Pe de Cedro van koffiestation. beste een dure boon als ik dat vergelijk met een zak DE bonen van de AH. Maar het kwaliteit verschil zal er zeker zijn. Wat ik me wel af vraag, staat de prijs van de boon in verhouding met de kwaliteit van mijn machine? En ga ik dat verschil wel proeven met mijn machine? O-)

Het is maar net wat je uitgangspunt is bij deze stap.
Wat dronk je eerst voor een koffie en uit welk apparaat?
Verander je het apparaat dan is een betere koffieboon ook aan te bevelen.
Net wat @Ypuh ook al zegt.
Een erg dure koffieboon hoeft niet meteen ook de beste keuze voor jou te zijn.
Ik zou, als ik jou was, gewoon wat vers gebrande koffiebonen proberen als je dit al niet eens eerder hebt gedaan. Bv een proefpakket.
Hier in het topic zijn er al veel genoemd, er is genoeg keuze.
Een volautomaat brengt gebruiksgemak en vaak ook een consistent resultaat.
Wat dat betreft wel een veilige keuze.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Figo112
  • Nu online
Hercul3s schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Veel meer dan ‘doe ontkalker in het reservoir, vul boiler(s) tot het reservoir leeg is, laat een uur aan staan en spoel door met schoon water’ is het niet trouwens. Beide keren was ik er een kwartier aan werk tijd aan kwijt met een uurtje wachten tussendoor. Zowel bij HX als DB.
Volgens mij werkt dat niet zo simpel en kost het hele proces toch zeker een aantal uren. Tenminste als je het doet zoals de fabrikant dit voorschrijft. zie bijv. hoe de lelit mara x moet:

YouTube: MaraX PL62X - Bianca PL162T: How to execute the descaling procedure

kwartiertje gaat mij dit niet lukken helaas. Dan maar zo lang mogelijk uitstellen tijdens een onderhoudsbeurtje kijken of het nodig is.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Figo112 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Volgens mij werkt dat niet zo simpel en kost het hele proces toch zeker een aantal uren. Tenminste als je het doet zoals de fabrikant dit voorschrijft. zie bijv. hoe de lelit mara x moet:

kwartiertje gaat mij dit niet lukken helaas. Dan maar zo lang mogelijk uitstellen tijdens een onderhoudsbeurtje kijken of het nodig is.
Bedankt voor het filmpje, duurt misschien wel langer dan een kwartier maar stelt voor de rest niet zoveel voor toch? Ik denk dat het een uurtje werk is of zo? Vullen met ontkalker en vervolgens een aantal keer spoelen met schoon water. Dat moet toch prima te doen zijn. Ik ga het volgend jaar wel zelf doen in ieder geval.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Wij drinken voornamelijk soya melk. Nu las ik dat je voor een cappuccino het beste de ''barista'' versie van soya (alpro) en haver (oaltly) kan gebruiken.
De barista versies zouden beter schuimen wanneer je met een stoompijpje aan de gang gaat. Het makkelijkste is voor jezelf een aantal verschillende melk (of melkvervangers) te proberen, en daar je keuze op te maken. Hierbij zal de prijs natuurlijk ook mee gaan tellen. Is het de extra prijs waard ten opzichte van wat je krijgt als kwaliteit bij een goedkopere optie.

Als je daar veel technische details bij wilt hebben van de achtergrond kan je bij, hoe kan het ook anders, James Hoffman terecht. Hij heeft daar een video over waar hij in gaat op Barista Mylk (waar hij bij betrokken is).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Figo112
  • Nu online
Ozzie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:20:
[...]

Bedankt voor het filmpje, duurt misschien wel langer dan een kwartier maar stelt voor de rest niet zoveel voor toch? Ik denk dat het een uurtje werk is of zo? Vullen met ontkalker en vervolgens een aantal keer spoelen met schoon water. Dat moet toch prima te doen zijn. Ik ga het volgend jaar wel zelf doen in ieder geval.
Ja opzich wel te doen, maar eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat het nodig is. als je bijv. zacht water heb tot max 8dh en je gebruikt zo een zakje in je tank om de 6 maanden + een waterkan (brita,Bwt etc) dat je dan uberhaupt nog zou moeten ontkalken.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb mijn espressomachine (Rocket R-Cinquantotta 😎) nu zo'n 10 dagen. Voor mijn gevoel gaan er véél meer bonen doorheen dan mijn vorige (super)automaat (Philips 3200 LatteGo), terwijl ik toch echt minder koppen drink. Tuurlijk, je verbruikt wat meer koffie met het dialing-in enzo.

Maar nu gebruik ik 17gr in (34gr out) (tussen de 25-30 sec). Iemand enig idee hoeveel gram die Phillips 3200 gebruikte per kopje "gewone" koffie of cappuccino? De pucks die bij de Phillips in het bakje belandden waren volgens mij ook een stúk kleiner.

En ik heb net de laatste bonen van een 1kg zak in de maler gegooid, waarbij ik begon met andere bonen.. dus ik gok dat er in 10 dagen zo'n 1 á 2kg aan bonen doorheen zijn gegaan, met ongeveer 7 a 10 espresso's per dag?

10 espresso's * 17gr * 10 dagen = 1700gr plus nog wat grinding in en spielerij.. klopt dus wel aardig. Maar is dit een hoog verbruik?

twitter - keybase

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:48
Geen hoog verbruik, kijk maar de afgelopen twee pagina's van dit topic. Daar geven andere info weer over hun verbruik.

Een volautomaat gebruikt in de regel veel minder koffie. Denk aan 9 gram. Dan ga je nu inderdaad bijna twee keer zo snel door je bonen heen.

• Hercul3s
Figo112 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Hij leeft/vult hem in meerdere etappes lijkt het en spoelt 4x een reservoir na. Maar meer dan vul vloeistof, spoel door lijkt dit ook niet?

Wat @Ozzie zei dus :).

Volgens mij heb je uiteindelijk altijd wat ook vorming, ook met zacht water. Maar ben benieuwd hoe zich dat opbouwd en op welke termijn idd.

[Voor 10% gewijzigd door Hercul3s op 25-01-2022 13:38]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Trouwens, wat ik (in hindsight) ook wel erg grappig vind.

Die LatteGo hebben we nu al 2 keer teruggestuurd naar CoolBlue, omdat op een gegeven willekeurig moment de koffie gewoon door de hele zetgroep heen leek te vallen, en vervolgens het hele compartiment waar de zetgroep en puck-box zit vol zat met natte bonen crap. Daarna gebeurde er niks meer als je op de koffie-knoppen drukte.

Wat blijkt nou.. mijn vrouw had die keren de bonen bijgevuld. En die had aangenomen dat ze in het kleine vakje met klepje moesten.. dat kleine vakje waar je de voorgemalen koffie in gooit ipv de hele bonen. Sinds ik haar heb laten zien waar ze wél in moesten is het probleem niet meer voorgekomen 😅

Sorry CoolBlue 😘

[Voor 11% gewijzigd door RvdH op 25-01-2022 13:57]

twitter - keybase

• HoppyF
vinpower schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:29:
Geen hoog verbruik, kijk maar de afgelopen twee pagina's van dit topic. Daar geven andere info weer over hun verbruik.

Een volautomaat gebruikt in de regel veel minder koffie. Denk aan 9 gram. Dan ga je nu inderdaad bijna twee keer zo snel door je bonen heen.
9 gram is wat weinig.
Mijn volautomaat (Jura) komt uit op zo’n 12,5-13,5 gram.
Het resultaat verschilt iets omdat we niet altijd dezelfde specialiteit zetten.
Het is dus een mix.
De ingestelde sterkte van de specialiteit bepaalt het aantal grammen.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
HoppyF schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:04:
[...]

9 gram is wat weinig.
Mijn volautomaat (Jura) komt uit op zo’n 12,5-13,5 gram.
Het resultaat verschilt iets omdat we niet altijd dezelfde specialiteit zetten.
Het is dus een mix.
De ingestelde sterkte van de specialiteit bepaalt het aantal grammen.
Wij hebben een deLonghi, en als ik het omreken (aantal kopjes gedeeld door ingeworpen koffie) kom ik rond de 9 gram, moderne Jura's zullen (vanwege de betere smaak en het 3D water injectie gebeuren) vast meer gebruiken, maar de doorsnee apparaten zijn zuinig wat betreft de koffie.
Nu vind ik persoonlijk de koffie uit de deLonghi niet te zuipen, slappe prut, slechte thee met iets meer kleur (staat op bijna fijnste maling en grootst mogelijke hoeveelheid koffie) waar onze vorige Siemens in ieder geval nog een fatsoenlijke bak produceerde.
Ik begrijp dan ook werkelijk niet hoe dit (cheepass) apparaat op het internet zulke goede recensies heeft gekregen.
Ik hoop dat ie in de loop van volgend jaar de pijp aan Maarten geeft, dan zal er wel een E8 EB voor in de plaats komen, heb ik ook een redelijke bak als ik geen zin in mijn uitgebreidere ritueel heb.
Om een lang verhaal korter te maken, de Jura zit aan de bovenkant van koffie gebruik, de Phillips/Krups/deLonghi (zeker de goedkopere versies) allen aan de lagere kant, nl de genoemde 9 a 10 gram maximaal.

• HoppyF
RoosW schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Wij hebben een deLonghi, en als ik het omreken (aantal kopjes gedeeld door ingeworpen koffie) kom ik rond de 9 gram, moderne Jura's zullen (vanwege de betere smaak en het 3D water injectie gebeuren) vast meer gebruiken, maar de doorsnee apparaten zijn zuinig wat betreft de koffie.
Nu vind ik persoonlijk de koffie uit de deLonghi niet te zuipen, slappe prut, slechte thee met iets meer kleur (staat op bijna fijnste maling en grootst mogelijke hoeveelheid koffie) waar onze vorige Siemens in ieder geval nog een fatsoenlijke bak produceerde.
Ik begrijp dan ook werkelijk niet hoe dit (cheepass) apparaat op het internet zulke goede recensies heeft gekregen.
Ik hoop dat ie in de loop van volgend jaar de pijp aan Maarten geeft, dan zal er wel een E8 EB voor in de plaats komen, heb ik ook een redelijke bak als ik geen zin in mijn uitgebreidere ritueel heb.
Om een lang verhaal korter te maken, de Jura zit aan de bovenkant van koffie gebruik, de Phillips/Krups/deLonghi (zeker de goedkopere versies) allen aan de lagere kant, nl de genoemde 9 a 10 gram maximaal.
Klopt wel dat niet alle volautomaten hetzelfde verbruiken.
Dat verschilt nogal.
Een Jura is behoorlijk flexibel, staat ook in de specificaties.
Maar weinig koffie erin geeft ook weinig koffie eruit, dus een slap bakkie.
Maar mijn ervaring met de Jura is met zo’n 12,5 gram gemiddeld, best een sterke bak.
De instelling met sterkte 8 (maximaal 10) is behoorlijk sterk.

• Zebby
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:45:
Heb net ook even een kopje water via de broeikop getrokken met een thermometer erin. De machine staat ingesteld op 93 graden, en zonder m'n best te doen (normale theemok, geen voorverwarming etc.) en het water wat eruit komt zit op zo'n 80-85 graden in de mok.

Lijkt mij dus ook dat er technisch iets niet helemaal goed gaat, en dan klinkt het idd logisch dat het ondanks 40-45s doorlooptijd nog steeds zuur is (= onderextractie).
Na 1 uur voorverwarmen komt het water er uit rond de ~70-75c, na 2+ uur 80-85c in een voorverwarmde kop. De koffie kwam er toen in voorverwarmde kop uit op 72-75c. Helaas.
Die koffie was echter nog steeds initieel zuur, daarna nog wat bitter leuk genoeg. Geen van beide in een aangename manier.
Ik ga kijken of ik morgen gewoon ff mijn ritueel kan opnemen, en dan zo netjes mogelijk. Dat lijkt me meer zeggen dan tekst }:O

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ypuh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:13:
@spartacusNLD Alles valt of staat met goede bonen. Een goede machine kan ook een goede boon wel slecht laten smaken, maar zelfs de beste machines kunnen van een slechte boon geen goede koffie maken.
Top, bedankt. Ondertussen deze koffieboon besteld. Hoe kom ik er achter welke fijnheid het beste bij deze koffieboon past? Ik kan zo 123 niet vinden wat de branding is van deze boon.

Dit staat in de handleiding van mijn machine:

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

HoppyF schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Het is maar net wat je uitgangspunt is bij deze stap.
Wat dronk je eerst voor een koffie en uit welk apparaat?
Dolce Gusto O-)

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:25
spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Top, bedankt. Ondertussen deze koffieboon besteld. Hoe kom ik er achter welke fijnheid het beste bij deze koffieboon past? Ik kan zo 123 niet vinden wat de branding is van deze boon.

[Afbeelding]
Kwestie van proberen. Te bitter? Dan moet ie groffer gemalen. Te zuur? Dan moet ie fijner.

• HoppyF
Ok….
Nou dan zal het meeste wat je nu gaat proberen ongetwijfeld beter smaken.
Is misschien ook even wennen want je raakt aan een bepaalde smaak gewend.

• Ozzie
  • Nu online
Ik heb zondag voor het eerst sinds ik mijn MaraX heb ergens anders koffie gehaald, bij een Shell Cafe want ik had echt koffie nodig na een zwaar weekend en 2 uur auto rijden met nog ruim een uur te gaan. Maar man dat viel ff tegen zeg. Ik heb nog veel te leren met het maken van de perfecte shot op mijn apparaat, maar het was al 3x beter dan wat ze daar serveerde.
Ik had verwacht dat ik niet zo'n koffiesnob zou worden, maar er is blijkbaar niet aan te ontkomen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• cryptapix
[…]

Mijn vrouw drinkt enkel plantaardige melk in haar cappuccino (voornamelijk amandel en kokos maar soms ook haver en soya). De “Barista” versies zijn wel veel beter (of uberhaubt) op te schuimen. Qua haver vinden wij beiden de Alpro Barista niet zo goed. De Oatley heeft wat ons betreft een veel “vollere” smaak / veel meer smaak.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb een 500ml melkkan en sinds kort een 350ml melkkan. Die laatste heb ik erbij gekocht omdat ik voor mezelf een cappuccino maak en ik veel melk verspil in de 500ml melkkan. Die is wel prima voor de latte macchiato's voor m'n vrouw.

Maar ik vind het echt bijzonder moeilijk om met die 350ml melk op te schuimen.
Als ik er genoeg melk in doe, dan:
* ben ik nog steeds melk aan het verspillen
* schenkt het niet goed m'n mok in (meer melk dan schuim)
* blaas ik het bijna de melkkan uit (komt tot bovenaan de rand tijdens steamen)

Doe ik er minder melk in, dan verbrand ik de melk heel snel zonder dat er fatsoenlijke schuim komt.
De mok is deze: https://www.casabarista.n...s-cappuccino-xl-grey-6st/.

Nou zag ik dat ik bij de machine ook een extra stoompijp-tipje heb gekregen met kleinere gaatjes. Zou dat helpen?

Edit: YouTube: Milk Steaming For Latte Art - Barista Tutorial | Chris Baca gezien en ga eerst maar eens de tips in die video uitproberen :)

[Voor 10% gewijzigd door RvdH op 25-01-2022 20:28]

twitter - keybase

• Ypuh
Ozzie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:02:
Ik heb zondag voor het eerst sinds ik mijn MaraX heb ergens anders koffie gehaald, bij een Shell Cafe want ik had echt koffie nodig na een zwaar weekend en 2 uur auto rijden met nog ruim een uur te gaan. Maar man dat viel ff tegen zeg. Ik heb nog veel te leren met het maken van de perfecte shot op mijn apparaat, maar het was al 3x beter dan wat ze daar serveerde.
Ik had verwacht dat ik niet zo'n koffiesnob zou worden, maar er is blijkbaar niet aan te ontkomen.
Heb het al een paar keer eerder genoemd; het grootste nadeel aan een mooie setup thuis is dat je opeens veel vaker niet lekkere koffie drinkt.

Initieel dacht ik niet dat de koffie uit een halfautomaat nou zoveel beter was. Op ieder kopje is eigenlijk wel iets aan te merken; te zuur, te bitter, te sterk, te weinig uitgesproken smaken, teveel crema, te weinig body etc. Tot mijn machine voor onderhoud moest en er een onderdeeltje besteld moest worden en 3 weken aan de Nespresso zat. Man, wat word je op het laatst dan gefrustreerd met je onderhoudsmonteur. Hoe heb ik ook serieus ~10 jaar dagelijks Nespresso kunnen drinken? Oud, verbrand, veel te heet, waterig, weinig smaak.

Verse DE filterkoffie bij mijn ouders gaat op zich nog (die pakken mogen ook niet te oud zijn en de koffie mag niet te lang staan) maar vrijwel al het andere begin ik niet meer aan. Uit beleefdheid zeg ik vaak nog 'ja', maar zie het dan gewoon soort als een afgeleide variant; thee met iets van een koffiesmaak.

Had ook niet verwacht een koffiesnob te worden, maar het gaat sneller dan je denkt. Geen seconde spijt gehad van m'n aankopen.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:06:
[...]
Hoe heb ik ook serieus ~10 jaar dagelijks Nespresso kunnen drinken? Oud, verbrand, veel te heet, waterig, weinig smaak.

Uit beleefdheid zeg ik vaak nog 'ja', maar zie het dan gewoon soort als een afgeleide variant; thee met iets van een koffiesmaak.

Had ook niet verwacht een koffiesnob te worden, maar het gaat sneller dan je denkt. Geen seconde spijt gehad van m'n aankopen.
Ik vond er vooral weinig smaak meer aan zitten toen ik elders Nespresso voorgeschoteld kreeg. En mijn zwager helemaal blij met zijn goedkope Lidl volautomaat met Lidl koffiebonen. Wil niet zeggen dat ik nu zulke perfecte shots uit de Lelit wist te halen dat weekend maar het smaakte iig beter.

Sinds ik die ervaring heb zeg ik gewoon: heb nog koffie thuis gedronken dus doe maar wat fris.

De Lelit ligt inmiddels bij de reparatiedienst wat 2 tot 4 weken kan duren kreeg ik van de week door. Dus nog een maandje langer met mijn el cheapo Delonghi.

• WeaZuL
  • Laatst online: 08:42

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

RvdH schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:11:
Ik heb een 500ml melkkan en sinds kort een 350ml melkkan. Die laatste heb ik erbij gekocht omdat ik voor mezelf een cappuccino maak en ik veel melk verspil in de 500ml melkkan. Die is wel prima voor de latte macchiato's voor m'n vrouw.

Doe ik er minder melk in, dan verbrand ik de melk heel snel zonder dat er fatsoenlijke schuim komt.

Nou zag ik dat ik bij de machine ook een extra stoompijp-tipje heb gekregen met kleinere gaatjes. Zou dat helpen?

Edit: YouTube: Milk Steaming For Latte Art - Barista Tutorial | Chris Baca gezien en ga eerst maar eens de tips in die video uitproberen :)
Toevallig vandaag mijn kannetjes (ook 500 en 350ml) van Ali binnengekregen en voor het eerst melk op proberen te schuimen ... Ik ga die video eens goed bestuderen want het was niet veel soeps ... :'(

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• cryptapix
@WeaZuL ik ken de kwaliteit van Ali kannetjes niet, maar zijn ze wel van wat dikker RVS? Hoe dunner de wand, hoe sneller alles warm wordt en hoe minder tijd je dus hebt. Dat geldt uiteraard ook voor kleinere kannetjes.

Je zou eens kunnen gaan oefenen met water met wat afwasmiddel. Zijn wel filmpjes over te vinden op YouTube. En James Hofman heeft ook vast een filmpje over melkschuimen.

• defusion
  • Niet online
@RvdH je kunt ook nog de temperatuur/druk van de stoomboiler wat lager zetten, dan gaat het allemaal wat langzamer.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 16:48

Ravhin

no <root>...

spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een lichte branding - ik zou beginnen op standje 2 en van daaruit verder punniken.

[Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 26-01-2022 10:00. Reden: verandering van inzicht]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Joosie200
  • Niet online
WeaZuL schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:02:
[...]

Toevallig vandaag mijn kannetjes (ook 500 en 350ml) van Ali binnengekregen en voor het eerst melk op proberen te schuimen ... Ik ga die video eens goed bestuderen want het was niet veel soeps ... :'(
Ik haal genoeg van Ali maar alu kannetjes zou ik dan weer vooral hier halen. Bijvoorbeeld bij Ikea. James heeft er wel een leuke video van gemaakt hoe goed de koffie items van Ikea zijn. De meeste simpelweg prut maar een enkele item beviel wel. Geloof vooral de mokkapot + thermosfles.

Verder is dat ook veel oefenen. It's no use crying over spilt milk dus tja blijft toch weer een aparte tak van sport. Goed opschuimen om de goede textuur/structuur te hebben om latte art te overwegen. Met mijn Delonghi ben ik nog blij dat ik een aparte milk frother heb want het stoompijpje is 3x niks, stoomkracht 3x niks en daar word je niet blij van.

• Ypuh
Melkopschuimen is ook niet mijn beste kwaliteit. Net toen ik het onder de knie dacht te krijgen kocht ik een andere machine en begon het leerproces opnieuw. Soms denk ik het te snappen, maar dan mislukt het weer.

Ik wissel nog wel eens tussen haver (die van Oatley is lekker) en volle melk. Met Oatley heb ik vaak weer net iets te weinig schuim voor de melk (te) heet is, en volle melk vaak weer net iets te makkelijk waardoor je soms alleen maar foam hebt.

Met één cappuccino per dag schiet het leerproces ook niet echt op.

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 03:24
Ik heb precies hetzelfde gehad met melk opstomen in een kannetje van 350 ML. Ik had altijd teveel schuim waardoor het kannetje overstroomde, of de melk werd zo snel warm waardoor deze ging koken. Het is veel makkelijker om een wat groter volume op te stomen.

In mijn geval bleek het gewoon een gevalletje "oefening baart kunst". Ik heb eerst vaak geoefend met water tot een bepaalde temperatuur te verwarmen. Daarna een paar pakken melk erdoorheen gejaagd om te oefenen en de handelingssnelheid te verhogen. Vanaf dat moment was het geen probleem meer, ik heb niet veel verlies en de structuur van de opgestoomde melk is ook mooi.

Wat ook helpt is dat mijn espressomachine vanzelf afslaat na een ingesteld volume aan water. Daardoor hoef ik alleen maar te letten op het opstomen van de melk. Bij een vriend, die dat niet heeft zit ik altijd te hannesen als ik tegelijk espresso zet en opstoom en gaat het dus mis (dan is 1 voor 1 dus handiger).

• Figo112
  • Nu online
Ypuh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Heb het al een paar keer eerder genoemd; het grootste nadeel aan een mooie setup thuis is dat je opeens veel vaker niet lekkere koffie drinkt.

Initieel dacht ik niet dat de koffie uit een halfautomaat nou zoveel beter was. Op ieder kopje is eigenlijk wel iets aan te merken; te zuur, te bitter, te sterk, te weinig uitgesproken smaken, teveel crema, te weinig body etc. Tot mijn machine voor onderhoud moest en er een onderdeeltje besteld moest worden en 3 weken aan de Nespresso zat. Man, wat word je op het laatst dan gefrustreerd met je onderhoudsmonteur. Hoe heb ik ook serieus ~10 jaar dagelijks Nespresso kunnen drinken? Oud, verbrand, veel te heet, waterig, weinig smaak.

Verse DE filterkoffie bij mijn ouders gaat op zich nog (die pakken mogen ook niet te oud zijn en de koffie mag niet te lang staan) maar vrijwel al het andere begin ik niet meer aan. Uit beleefdheid zeg ik vaak nog 'ja', maar zie het dan gewoon soort als een afgeleide variant; thee met iets van een koffiesmaak.

Dit is echt grappig. Precies bij mij ook, elke bakje denk ik moet beter kunnen maar ondertussen die iedereen bij mij een cappuchino heeft gedronken maakt reklame bij andere familieleden, vrienden etc dat ze de lekkerste koffie hebben gedronken.

• Hercul3s
RvdH schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:11:

Ik weeg sinds een tijdje de melk hoeveelheid, om zo verspilling tegen te gaan en wat meer consistentie te hebben want herken precies wat je zegt qua teveel melk.

Voor een cappuccino kopje gebruik ik dan het kleine kannetje met 130ml melk er in, dan heb je veel ruimte om te schuimen. Verder ook de vraag wat voor melk je wil, dik of dun (flat white bijv).

• WeaZuL

WeaZuL

Hercul3s schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Ik weeg sinds een tijdje de melk hoeveelheid, om zo verspilling tegen te gaan en wat meer consistentie te hebben want herken precies wat je zegt qua teveel melk
Voor een cappuccino kopje gebruik ik dan het kleine kannetje met 130ml melk er in, dan heb je veel ruimte om te schuimen. Verder ook de vraag wat voor melk je wil, dik of dun (flat white bijv).
130 ml, dat is niet veel! Is dat voldoende voor een cappuccino? Ik zie op YT dat ze veelal met kannen van 500ml opschuimen. Dan zit ik zo door mijn pak van 1,5 liter heen, maar ook veel over voor een enkele kop.

• Ozzie
  • Nu online
WeaZuL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:56:
[...]

130 ml, dat is niet veel! Is dat voldoende voor een cappuccino? Ik zie op YT dat ze veelal met kannen van 500ml opschuimen. Dan zit ik zo door mijn pak van 1,5 liter heen, maar ook veel over voor een enkele kop.
Ik gebruik maar 100-120g per cappuccino, is dat te weinig? Alleen meestal maak ik meteen 2 cappuccino's dus dan is het 200-240g wat ik in een keer opschuim. In mijn kopjes is dat precies genoeg met een shot espresso erbij zit die dan tot de rand vol.

Al moet ik zeggen dat mijn opschuim skills ook nog niet perfect zijn. Meestal gebruik ik (houdbare) half volle melk, maar nu had ik een pak volle melk en dan gaat het weer heel anders.

• Joosie200
  • Niet online
https://www.saturn.de/de/product/_jura-e8-eb-2672701.html

Voor wie nog de Jura E8 zoekt. Is nu €800 bij de Saturn filialen in Duitsland. Er zijn vast Tweakers dichtbij de Duitse grens op zoek naar zo'n volautomaat.

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Joosie200 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:17:
https://www.saturn.de/de/product/_jura-e8-eb-2672701.html

Voor wie nog de Jura E8 zoekt. Is nu €800 bij de Saturn filialen in Duitsland. Er zijn vast Tweakers dichtbij de Duitse grens op zoek naar zo'n volautomaat.
909,- als ik kijk op de link die je poste? Ah, 'Direktabzug' 100,- dus 809,- scherpe prijs!

[Voor 6% gewijzigd door RoosW op 26-01-2022 12:22]

• Joosie200
  • Niet online
RoosW schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:20:
[...]

909,- als ik kijk op de link die je poste? Ah, 'Direktabzug' 100,- dus 809,- scherpe prijs!
En nog €10 nieuwsbrief korting niet te vergeten. Voor mij part probeer je nog shoop.de Een Duitse CashbackXL site waarmee ik bij mijn Lelit ook nog €20 cashback kreeg.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:48
Joosie200 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:47:
[...]

En nog €10 nieuwsbrief korting niet te vergeten. Voor mij part probeer je nog shoop.de Een Duitse CashbackXL site waarmee ik bij mijn Lelit ook nog €20 cashback kreeg.
Maar alleen de Piano Black. Bv. de Moonlight Silver is nog gewoon dezelfde 949,-- na korting als voor deze actie. Adviesprijs kunstmatig beetje opgekrikt zo te zien.

• WeaZuL

WeaZuL

Ozzie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Ik gebruik maar 100-120g per cappuccino, is dat te weinig? Alleen meestal maak ik meteen 2 cappuccino's dus dan is het 200-240g wat ik in een keer opschuim. In mijn kopjes is dat precies genoeg met een shot espresso erbij zit die dan tot de rand vol.

Al moet ik zeggen dat mijn opschuim skills ook nog niet perfect zijn. Meestal gebruik ik (houdbare) half volle melk, maar nu had ik een pak volle melk en dan gaat het weer heel anders.
Nou ik heb het net wederom geprobeerd met verse volle melk en het resultaat was gewoon warme melk :F Ik krijg geen schuim, ik ga nog even oefenen!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-05 15:48
Wat mij in het begin heeft geholpen( en gebruik het nog steeds) is een melk thermometer.. kost haast niets, en is ook goed tegen verbrande handen. Staat gewoon een schaalverdeling op voor de beste melk temperatuur.

Bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...Ffg0AbsV4AToaAkOaEALw_wcB

[Voor 37% gewijzigd door zebsite op 26-01-2022 13:34]

• RigolleM
Ik gebruik kopjes van 250ml en een dubbele espresso van 36g, dus daar blijft zo'n +/- 200ml aan melk over. Ik gebruik een 360ml melkkan van Rhinowares. Ik vul melk tot waar de tuit van de melkkan start. Ik stoom op 2 bar (131°C), een 3-tal seconden het sis geluid en dan de stoomtip halverwege en de tuit zo houden dat de melk circuleert in de melkkan, tot ik rond de 60°C zit (met thermometer). Het lukt niet altijd, soms ben ik wat afgeleid en let ik niet goed op, maar meestal heb ik zo'n melkschuim die je kan vergelijken met verf qua structuur. Hiermee heb je het beste resultaat, maar mijn skills zijn nog niet op punt, dus daar durf ik wel eens de mist in gaan. Af en toe lukt het mij om een mooie latte art te presenteren, maar soms blijft het bij een hartje (voor de vrouw) :*)

• WeaZuL

WeaZuL

zebsite schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:26:
Wat mij in het begin heeft geholpen( en gebruik het nog steeds) is een melk thermometer.. kost haast niets, en is ook goed tegen verbrande handen. Staat gewoon een schaalverdeling op voor de beste melk temperatuur.
Goed punt, ik heb geen idee van de temperatuur momenteel. Ga hem gelijk bestellen.

• RigolleM
WeaZuL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Goed punt, ik heb geen idee van de temperatuur momenteel. Ga hem gelijk bestellen.
In veel filmpjes zeggen ze dat je moet opschuimen tot het niet meer aangenaam is om de melkkan vast te houden, maar in mijn geval is dit maar op 45°C terwijl je moet opschuimen tot 55 à 60°C, dus daarom ook een thermometer er moeten bijhalen. Kost inderdaad 2x niks!

• HoppyF
dajappie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Maar alleen de Piano Black. Bv. de Moonlight Silver is nog gewoon dezelfde 949,-- na korting als voor deze actie. Adviesprijs kunstmatig beetje opgekrikt zo te zien.
De Chrome is ook veel duurder daar.
Beetje prijs stunten, doen ze wel vaker met de Piano Black E8.
Blijft wel de moeite waard want het prijsverschil met hier is behoorlijk.
Het is ook merkwaardig dat de MM in Nederland niet mee doet met deze acties.
Het is uiteindelijk hetzelfde moederbedrijf.

• cryptapix
WeaZuL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Nou ik heb het net wederom geprobeerd met verse volle melk en het resultaat was gewoon warme melk :F Ik krijg geen schuim, ik ga nog even oefenen!
Ik vermoed dat je je stoomtip dan te diep in je melk doet. Dat is de enige reden die ik kan bedenken. Dan “sla” je namelijk geen lucht in de melk en warm je enkel op.

Maar terwijl ik dit typ valt m’n oog op “verse volle melk”. Is dat bewust? Ik gebruik zelden dierlijke melk, maar als ik het gebruik is het houdbare volle melk. Schuimt verse melk eigenlijk wel? Daarin zitten volgens mij aanzienlijk minder vetten (en juist die zijn nodig voor schuim). Maar ik ben geen dierlijke-melk-opschuim-expert :+

Edit: schijnt gewoon te werken ;)

[Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 26-01-2022 19:08]

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:45
Verse volle melk werkt prima.

• HoppyF
cryptapix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Ik vermoed dat je je stoomtip dan te diep in je melk doet. Dat is de enige reden die ik kan bedenken. Dan “sla” je namelijk geen lucht in de melk en warm je enkel op.

Maar terwijl ik dit typ valt m’n oog op “verse volle melk”. Is dat bewust? Ik gebruik zelden dierlijke melk, maar als ik het gebruik is het houdbare volle melk. Schuimt verse melk eigenlijk wel? Daarin zitten volgens mij aanzienlijk minder vetten (en juist die zijn nodig voor schuim). Maar ik ben geen dierlijke-melk-opschuim-expert :+
Kan allemaal, maar houdbare melk is langer houdbaar en vaak ook goedkoper.
Zelf gebruik ik meestal Globemilk Barista wat in feite gewone houdbare volle melk is maar met een iets hoger vetpercentage. Meestal is verse of houdbare volle melk 3,6% vet maar Globemilk is 3,8% vet.
Dat verschil is niet groot maar mijn ervaring is dat het lekkere opschuimmelk is.
In de aanbieding is het nog goedkoop ook, iets van €0,85.

Plantaardige opschuim “melk” bestaat ook maar ik heb het nog niet vaak geprobeerd.
Toevallig heb ik deze week een pak Wunda ongezoet gekocht (Scoupy).
Eens kijken of dat wat is.

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 20:49
HoppyF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Kan allemaal, maar houdbare melk is langer houdbaar en vaak ook goedkoper.
Zelf gebruik ik meestal Globemilk Barista wat in feite gewone houdbare volle melk is maar met een iets hoger vetpercentage. Meestal is verse of houdbare volle melk 3,6% vet maar Globemilk is 3,8% vet.
Dat verschil is niet groot maar mijn ervaring is dat het lekkere opschuimmelk is.
In de aanbieding is het nog goedkoop ook, iets van €0,85.

Plantaardige opschuim “melk” bestaat ook maar ik heb het nog niet vaak geprobeerd.
Toevallig heb ik deze week een pak Wunda ongezoet gekocht (Scoupy).
Eens kijken of dat wat is.
Wunda is prima te schuimen, gaat zelfs heel makkelijk! Kids houden ervan, want als wij aan de cappuccino zitten, willen zij aan de ‘melk’schuim. Zelf gebruiken we Oatly (grijze pakken). Prima te doen, krijg alleen niet dezelfde structuur als melk voor een mooi hartje voor elkaar. Smaak is prima (uiteraard anders dan bij gewone melk).

• WeaZuL

WeaZuL

[...]

Klopt, ik steek hem redelijk diep B) Ga het nu nog een keer proberen maar dan minder diep, kijken of dat wat textuur genereert voor de eerste keer

• cryptapix
WeaZuL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Klopt, ik steek hem redelijk diep B) Ga het nu nog een keer proberen maar dan minder diep, kijken of dat wat textuur genereert voor de eerste keer
Heb je dan de filmpjes waar je zelf naar linkt wel bekeken? :+ Je moet wel het typische sissende geluiden horen. Het tipje moet net iets boven de melk zitten om de melk te “stretchen”.

• Ozzie
  • Nu online
Ik had laatst van die Friesche vlag 'Latte Opschuimmelk' maar dat vond ik in ieder geval niet te zuipen. Volgens mij voegen ze daar suiker aan toe ofzo want mijn cappuccino's smaakte ineens alsof er een klont suiker in zat en als ik iets niet te zuipen vind ik het wel koffie met suiker dus dat komt er hier niet meer in.

Bij de Makro heb ik ook weleens van Friesche vlag Professional opschuimmelk gekocht en dat smaakte wel prima, maar was weer een stuk duurder dan gewoon houdbare melk uit de supermarkt en dat verschil vond ik niet de moeite waard. Het was wel iets makkelijker opschuimen.

Edit:
Voor de James Hoffman liefhebbers, YouTube: Everything You Need To Know To Steam Great Milk hier zijn uitleg over melk opschuimen. Ik vind dat wat prettiger kijken en luisteren dan het filmpje die hierboven gelinked werd.

[Voor 19% gewijzigd door Ozzie op 26-01-2022 21:05]

• WeaZuL

WeaZuL

cryptapix schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Heb je dan de filmpjes waar je zelf naar linkt wel bekeken? :+ Je moet wel het typische sissende geluiden horen. Het tipje moet net iets boven de melk zitten om de melk te “stretchen”.
Klopt, ik had het net dus nog een keer geprobeerd. Weer warme melk. Weggegooid, nieuwe melk weer warm .. }:| hop weer nieuwe melk gepakt en de tip bijna uit / boven de melk en hello schuim.
Ik was zo enthousiast dat ik gelijk het resultaat aan mijn vriendin liet zien en de temperatuur vergat. Onder toeziend oog vervolgens falende late art skills presenteren waarna ik een cappuccino serveerde ..... die redelijk koud/lauw was :F zucht

Maar ik heb hem nu door, denk ik, morgen weer een dag! Thnx voor de tips!! d:)b

• cryptapix
@WeaZuL mooi! Succes met verder oefenen. Nog een tipje, als je meerdere keren melk achter elkaar wil schuimen, is het handig als je kan tussendoor afkoelt. Een warme kan geeft je simpelweg minder tijd bij het schuimen. Ik spoel mijn kannetje daarom altijd met koud water.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:11
[...]

De eiwitten zorgen voor het schuim, de vetten voor stabiliteit/romigheid

• RigolleM
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar de beste resultaten krijg ik met Holland Jersey volle melk. Dacht eerst, toen ik op verschillende fora las dit één van de betere opschuimmelken was, hoe geraken we daar in godsnaam gemakkelijk aan in het zuidelijke België, blijkt ze dit gewoon te verkopen in de AH, 500m van mijn deur.

• HoppyF
RigolleM schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:59:
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar de beste resultaten krijg ik met Holland Jersey volle melk. Dacht eerst, toen ik op verschillende fora las dit één van de betere opschuimmelken was, hoe geraken we daar in godsnaam gemakkelijk aan in het zuidelijke België, blijkt ze dit gewoon te verkopen in de AH, 500m van mijn deur.
Albert Heijn verkoopt dit inderdaad.
Deze Jersey melk is een stuk vetter dan gewone volle melk.
Gewone volle melk is 3,6% en Jersey 6%.
De melk is alleen twee keer zo duur.
De vraag is of het dus de moeite waard is.
https://www.ah.nl/product...holland-jersey-volle-melk

• RigolleM
HoppyF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:22:
[...]

Albert Heijn verkoopt dit inderdaad.
Deze Jersey melk is een stuk vetter dan gewone volle melk.
Gewone volle melk is 3,6% en Jersey 6%.
De melk is alleen twee keer zo duur.
De vraag is of het dus de moeite waard is.
https://www.ah.nl/product...holland-jersey-volle-melk
Misschien niet voor een volautomaat maar voor halfautomaten met een melkschuimpijpje maakt dit wel een verschil ja.
Daarbij ik betaal geen € 1.99 maar € 1.39, zonet gecheckt op het kasetiket van deze week ;-)
Ik koop er zo'n 5 per keer en doe er een ganse week mee.
Bij de betere espressobars waar ik woon gebruiken ze vaak Oatly! havermelk en dat is pas duur.. ook getest en de smaak vond ik niet zo lekker als de Holland Jersey die de helft goedkoper is.

• cryptapix
RigolleM schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:18:
[...]

Misschien niet voor een volautomaat maar voor halfautomaten met een melkschuimpijpje maakt dit wel een verschil ja.
Daarbij ik betaal geen € 1.99 maar € 1.39, zonet gecheckt op het kasetiket van deze week ;-)
Ik koop er zo'n 5 per keer en doe er een ganse week mee.
Bij de betere espressobars waar ik woon gebruiken ze vaak Oatly! havermelk en dat is pas duur.. ook getest en de smaak vond ik niet zo lekker als de Holland Jersey die de helft goedkoper is.
Mijn vrouw en ik vinden de Oatley Haver Barista de lekkerste “melk” voor cappucino. Maar wat je zegt, erg duur. Voorheen kochten we dat samen met Alpro Professional Kokos, Amandel of Soya bij de Sligro. Prijs maakt niets uit, maar die Alpro Professional smaken hadden ze toen niet bij de supermarkt (wel de normale variant, maar die was in tegenstelling tot de professional variant niet op te schuimen). Tegenwoordig hebben ze die wel (al heet het tegenwoordig Alpro Barista of iets dergelijks). Nu wachten wij op een bonus aanbieding en kopen dan direct 20+ pakken. 1+1 scheelt veel en dat spul is lang houdbaar. Helaas is de Oatley nooit in 1+1 aanbieding en is de havermelk van Alpro naar onze smaak niet zo lekker, dus daarom staat hier de kast enkel nog vol met kokos en amandel.

• Ypuh
RigolleM schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:59:
Opvallend dat de 750ml pakken €1.85 per liter kosten en de literpakken €1.99. Zal het ook wel eens proberen, maar het schuim is niet per se wat een cappuccino lekkerder maakt, dat is toch vooral de smaak.

De haver, soya en andere alternatieven vind ik over het algemeen zoeter dan gewone melk. Soms lekker, soms ook niet. Oatley is ook hier de favoriet na ze allemaal geprobeerd te hebben. Ben zelf niet tegen melk drinken en normaal gesproken ook niet zo vatbaar voor de €2,85/lt die grotendeels naar hype/marketing gaat, maar als de smaak (iets) beter is voel ik me ook niet te beroerd dat toe te geven.

De melkalternatieven overheersen wel een groot deel van de koffie dus als de smaak je niet bevalt, heeft het verder weinig zin.

@cryptapix Oatly is regelmatig 2e halve prijs, dus 4 halen 3 betalen. Ook bij de Jumbo vaak ietsjes goedkoper (€2,60 i.p.v. €2,85).

[Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 27-01-2022 09:48]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

So.. workflow dingetje.. de koffie die ik gebruik heeft een ratio van 19gr in, 52gr uit voor een dubbele espresso.
52gr in mn bakkie voor een cappuccino wordt wel een erg volle/grote cappuccino, toch?

Maar de single basket gebruiken vind ik nog een behoorlijke challenge. Daar zou dan ongeveer 10gr in moeten (in een 7gr basket? kan dat?) - en de pogingen die ik tot nu toe heb gedaan om er 27gr uit te krijgen waren nog niet echt heel succesvol.

Ik wil alleen ook niet de helft van die dubbele espresso wegpleuren..

twitter - keybase

• Ypuh
RvdH schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:50:
So.. workflow dingetje.. de koffie die ik gebruik heeft een ratio van 19gr in, 52gr uit voor een dubbele espresso.
52gr in mn bakkie voor een cappuccino wordt wel een erg volle/grote cappuccino, toch?

Maar de single basket gebruiken vind ik nog een behoorlijke challenge. Daar zou dan ongeveer 10gr in moeten (in een 7gr basket? kan dat?) - en de pogingen die ik tot nu toe heb gedaan om er 27gr uit te krijgen waren nog niet echt heel succesvol.

Je kunt ook gewoon 18 of 17g vullen en een iets lagere ratio dan 1:2,7 proberen? Die gegevens zijn niet set in stone maar slechts een indicatie van wat de brander een goed startpunt vindt.

Een paar gram minder in de basket zou geen verschil mogen maken in smaak, hooguit dat het bij het uitkloppen een beetje een troep wordt.

• cryptapix
Ypuh schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:41:
[...]
@cryptapix Oatly is regelmatig 2e halve prijs, dus 4 halen 3 betalen. Ook bij de Jumbo vaak ietsjes goedkoper (€2,60 i.p.v. €2,85).
Dat is 25% korting ipv 50% zoals bij Alpro regelmatig is. € 1,99 voor Oatley vs €1,35 voor Alpro Barista. Mijn vrouw vindt de haver van Oatley nou ook weer niet zo lekker dat dat een meerprijs van net geen 50% tov Alpro Kokos of Amandel rechtvaardigt ;)

• defusion
  • Niet online
RvdH schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:50:

Maakt toch niet uit? Althans, je mag helemaal zelf weten hoeveel melk je erbij wilt hebben en welke term je daar aan wilt hangen.
Mijn melkdrankje naar keuze is een dubbele espresso (21gr in-> ~40-45 uit), in een 'flat white' kopje van 150ml, aangelengd met gestoomde melk dus.

Maar als jij die verhoudingen niet lekker vindt, dan moet je er ofwel meer melk bij doen/een groter kopje gebruiken, of inderdaad minder koffie gebruiken. Even experimenteren dus.
Pagina: 1 ... 123 ... 140 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee