Zebby schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:10:
[...]
Dat kan heel goed! De Yirgacheffe heb ik al een tijdje niet meer gehad, ik filter op de koffie sites meestal op "niet zuur", of lage score daar, maar proef zelden verschil.
Ik heb een Bezerra machine en de temperatuur al iets omhoog gezet, en de druk iets omlaag (nu ~9). Naar mijn weten is fijner malen = meer bitters, dus in theorie als ik extreem fijn maal = niet zuur, maar dat komt lang niet altijd uit (nog even los van wat ook echt lekker is).
De Cafe du Jour zijn wel altijd vers, meestal gebrand op de dag van bestelling. Kwaliteit is echter wel so-so, het lijkt alsof ze heel ruig omgaan tijdens het branden? Niet zo mooi als de duurdere als Giraffe, maar qua smaak proef ik weinig verschil.
De basisregels die ik zelf een beetje aanhoud zijn:
- Donker gebrand = eenvoudigere extractie, iets lagere temperatuur (91-93 graden) om over extractie te voorkomen
- Lichter gebrand = moeilijkere extractie, daarom iets hogere temperatuur (94-96 graden) om onderextractie te voorkomen
- Langere doorlooptijd (35s >) = meer kans op overextractie
- Kortere doorlooptijd (< 25 s) = meer kans op onderextractie
Overextractie = bitter
Onderextractie = zuur
Maalgraad heeft er an sich niet zoveel mee te maken. Daarmee bepaal je vooral de doorlooptijd, all other things being equal (1:2 ratio, gelijkmatige tamp en flush routine etc). Zo lang je een beetje aan de volgende ranges houdt; zou je een zuurtje of bitter relatief eenvoudig op moeten kunnen lossen:
- Temperatuur 91-96 graden
- Ratio 18 gram in, 36-44 gram out
- Doorlooptijd 30 seconden +/- 3-5 seconden
Leer om te beginnen eens herkennen wat écht zuur is of écht bitter; ofwel maak een kopje van dezelfde boon op 96 graden en laat deze 35-40s doorlopen voor een 1:2 brew ratio, met daarnaast een kopje op 91 graden en 20-25s voor een 1:2 brew ratio. Ga vanuit daar naar de midden bewegen en je zult er achter komen dat er voor vrijwel iedere boon een balans is die jij persoonlijk lekker vindt.
Bovengenoemde ranges zijn niet 'hard' hoor, ik lees ook wel leden hier die 87 graden 25s (relatief zuur dus) lekker vinden. Overextractie vindt volgens mij niemand lekker, maar voor wie van iets bitterder houdt zijn er donker gebrande bonen.
[Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 24-01-2022 14:35]