ach ja, als je het maar kunt lezen he
Ok, en wat verwacht je nu van ons?mutsje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:13:
[...]
Niks behalve dat ik hun een foto van de verpakking heb gestuurd. Mischien dat ze beter gaan inpakken voor toekomstige klanten. Dan help je die weer.
Niks, dropte het gewoon ff hier
Gisteren mijn eerste piston machine, een BZ10 uit 2013, opgehaald. Ben er zeer content mee, zat enkel een portafilter bij voor 1 kop, verder niets. Verder heb ik nog geen accesoires zoals tamper, mat, melkkannen of precisie weegschaal en dat heb ik geweten. Portafilter vloog door de lucht doordat deze niet goed vast zat omdat ik er teveel gemalen koffie in had gedaan tijdens mijn eerste shot. Ik heb ook geen precisie weegschaal dus alles op de gok. Vervolgens heel de keuken onder de koffie prut. Daarna melk in een mok proberen op te schuimen, dat ging in eerste instantie goed, maar probeer daarna vanuit een mok maar eens goed over te schenken. Hop +/- 60 graden melk over mijn hand heen waarmee ik mijn espresso vast hield.
Maw, ik ben aan het shoppen voor accessoires. Ik heb tot op heden nog geen fatsoenlijke bak espresso kunnen zetten. Ook omdat de maling helemaal verkeerd staat, ik kreeg een volume aan water er door heen voor een americano. De mano meter resoneerde continu tussen de 6 en 3 bar, wss door channeling door het gebruik van een pillenpotje ipv een tamper ...
Tot zover mijn vorderingen ...
Maw, ik ben aan het shoppen voor accessoires. Ik heb tot op heden nog geen fatsoenlijke bak espresso kunnen zetten. Ook omdat de maling helemaal verkeerd staat, ik kreeg een volume aan water er door heen voor een americano. De mano meter resoneerde continu tussen de 6 en 3 bar, wss door channeling door het gebruik van een pillenpotje ipv een tamper ...

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
@WeaZuL Dat klinkt inderdaad als het reguliere startpunt. Veel plezier/succes de komende weken.
LOL, yep, klinkt ook mij bekend in de oren, een goed weegschaaltje scheelt al flink, ik zweer ook bij een 'leveler' voor sommige bonen zelfs zonder daarna te tampen. Afhankelijk van je maal kwaliteit een 'rake' (al is het maar een kurk met een paperclip erin gestoken) helpt ook behoorlijk, een IMS filterbakje, ook zo een dingetje, en echt die maakt een verschil!WeaZuL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:28:
Gisteren mijn eerste piston machine, een BZ10 uit 2013, opgehaald. Ben er zeer content mee, zat enkel een portafilter bij voor 1 kop, verder niets. Verder heb ik nog geen accesoires zoals tamper, mat, melkkannen of precisie weegschaal en dat heb ik geweten. Portafilter vloog door de lucht doordat deze niet goed vast zat omdat ik er teveel gemalen koffie in had gedaan tijdens mijn eerste shot. Ik heb ook geen precisie weegschaal dus alles op de gok. Vervolgens heel de keuken onder de koffie prut. Daarna melk in een mok proberen op te schuimen, dat ging in eerste instantie goed, maar probeer daarna vanuit een mok maar eens goed over te schenken. Hop +/- 60 graden melk over mijn hand heen waarmee ik mijn espresso vast hield.
Maw, ik ben aan het shoppen voor accessoires. Ik heb tot op heden nog geen fatsoenlijke bak espresso kunnen zetten. Ook omdat de maling helemaal verkeerd staat, ik kreeg een volume aan water er door heen voor een americano. De mano meter resoneerde continu tussen de 6 en 3 bar, wss door channeling door het gebruik van een pillenpotje ipv een tamper ...![]()
Verder geduld, en herhalen, en geloof het of niet, zo af en toe maak je gewoon een GOD shot om je gemotiveerd te houden
Al is het mij tot op heden niet gelukt om dat niveau consequent te brouwen
Welkom bij je nieuwe hobbyWeaZuL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:28:
Maw, ik ben aan het shoppen voor accessoires. Ik heb tot op heden nog geen fatsoenlijke bak espresso kunnen zetten. Ook omdat de maling helemaal verkeerd staat, ik kreeg een volume aan water er door heen voor een americano. De mano meter resoneerde continu tussen de 6 en 3 bar, wss door channeling door het gebruik van een pillenpotje ipv een tamper ...![]()
Van daaruit d.m.v. OVAT naar de juiste instelling toe. Veel plezier en succes. Als we kunnen helpen horen we het wel
PS ik heb random wat opties gelinkt om je een beetje een idee te geven. Geen affiliate links
[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 14-01-2022 12:37 . Reden: tpyo's ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Sjeez,
Haal ik een Ims douche voor me R Silvia, past ie eigenlijk niet, veel te strak, zodat ie er scheef op komt te zitten.
Maar tis gelukt, na een half uurtje met een schuurpapiertje grit 120 te hebben gezeten..
Na een test espresso zag ik al meteen dat het schoner werkt zo. Nice job me..
Zeg wat gebruiken jullie om te ontkalken? zijn die supermarkt flessies van melitta goed genoeg? of dat spul van action?
Haal ik een Ims douche voor me R Silvia, past ie eigenlijk niet, veel te strak, zodat ie er scheef op komt te zitten.
Maar tis gelukt, na een half uurtje met een schuurpapiertje grit 120 te hebben gezeten..
Zeg wat gebruiken jullie om te ontkalken? zijn die supermarkt flessies van melitta goed genoeg? of dat spul van action?
Dat is een onderwerp die regelmatig langskomt en hoewel er in de groep zeker mensen zijn die ontkalken, is de algemene consensus binnen de koffiewereld dat kalk voorkomen beter is. Ook voor de smaak van de koffie, of het nu filter of espresso is. Maar ontkalken kan uiteraard ook. Citroen en aluminium mogen elkaar niet, dus mocht je machine van binnen een aluminium boiler/thermoblok of iets anders hebben, dan moet je niet daarmee ontkalken.copyer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:26:
Sjeez,
Voor de tamper zou ik zelf een iets grotere nemen, 58,3 of 58,5. Werkt wat mooier, minder randjes in je portafilter.Ravhin schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:35:
[...]
Welkom bij je nieuwe hobbyWeegschaaltje, IMS basket en tamper zijn je eerste vereisten. Bij elkaar hoeft dat niet veel meer dan €60 te kosten en kan je in eder geval consistent espresso's verklooien
![]()
Van daaruit d.m.v. OVAT naar de juiste instelling toe. Veel plezier en succes. Als we kunnen helpen horen we het wel
PS ik heb random wat opties gelinkt om je een beetje een idee te geven. Geen affiliate links
De Rancilio heeft een messing boiler, wel oke dan?Nomad schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:40:
[...]
Dat is een onderwerp die regelmatig langskomt en hoewel er in de groep zeker mensen zijn die ontkalken, is de algemene consensus binnen de koffiewereld dat kalk voorkomen beter is. Ook voor de smaak van de koffie, of het nu filter of espresso is. Maar ontkalken kan uiteraard ook. Citroen en aluminium mogen elkaar niet, dus mocht je machine van binnen een aluminium boiler/thermoblok of iets anders hebben, dan moet je niet daarmee ontkalken.
Of op melkzuur beter?
Idd, met name die ridgeless VST/IMS bakjes zijn vaak wel net iets breder dan normaal. Heb die van mij wel eens opgemeten en kwam op 58.9mm. Met een tamper van 58mm had je altijd van die randjes. Heb nu 58.4 of .5 mm als ik me niet en dan heb je een volledige tamp zonder dat je je druk hoeft te maken over vacuum trekken.Alouwerse schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Voor de tamper zou ik zelf een iets grotere nemen, 58,3 of 58,5. Werkt wat mooier, minder randjes in je portafilter.
Guys, guys!
@WeaZuL begint net!ik zoek een paar goedkope accessoires en jullie gaan er meteen overheen met tampers van twee keer die prijs!
De upgraderitus moet wel een paar stappen kunnen doorlopen hoor; niet meteen van 0 naar Decent 🤪
@WeaZuL begint net!ik zoek een paar goedkope accessoires en jullie gaan er meteen overheen met tampers van twee keer die prijs!
De upgraderitus moet wel een paar stappen kunnen doorlopen hoor; niet meteen van 0 naar Decent 🤪
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik heb een busje Calcinet gekocht. Gebruikt voor een HX en DB en lijkt vooralsnog goed te werkencopyer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:26:
Sjeez,
Ik had wel een paar centjes kunnen besparen als ik wat stappen overgeslagen hadRavhin schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:22:
Heb nog wel een mooie nieuwe alu tamper liggen die voor een zacht prijsje overgenomen mag worden.
Zo, de Gaggia was er al een paar dagen, en vandaag ook de J-Max binnengekregen!
Tot vandaag met de Timemore Slim Plus gemalen. Dat viel me alleszins mee; op de gok op ‘ongeveer espresso’-stand gezet en meteen shots van ~30s. Geen andere standen geprobeerd. Zou waarschijnlijk ook niet succesvol zijn, het belangrijkste zwakke punt van de Slim Plus is weinig clicks per rotatie.
Maar nu de J-Max:
:strip_exif()/f/image/11mW3tkGsiwR1Elo3mjhLW71.jpg?f=fotoalbum_large)
Flink groter dan de Slim, maar ook een echt premium gevoel. Lijkt een fractie langzamer te malen dan de Slim, maar wel een flink stuk ‘soepeler’. 17 gram in ongeveer een halve minuut.
Eerste twee pogingen te fijn gemalen en de machine gechoked, toen een shot van ruim 50 seconden en daarna eentje van 25 seconden. Hier zitten nog tien clicks tussen, dus ik denk dat ik er wel uit ga komen
De slim zet ik nu weer wat grover, voor de Aeropress. Kan ik ook m’n filterkoffieslobberbakjes blijven maken
Tot vandaag met de Timemore Slim Plus gemalen. Dat viel me alleszins mee; op de gok op ‘ongeveer espresso’-stand gezet en meteen shots van ~30s. Geen andere standen geprobeerd. Zou waarschijnlijk ook niet succesvol zijn, het belangrijkste zwakke punt van de Slim Plus is weinig clicks per rotatie.
Maar nu de J-Max:
:strip_exif()/f/image/11mW3tkGsiwR1Elo3mjhLW71.jpg?f=fotoalbum_large)
Flink groter dan de Slim, maar ook een echt premium gevoel. Lijkt een fractie langzamer te malen dan de Slim, maar wel een flink stuk ‘soepeler’. 17 gram in ongeveer een halve minuut.
Eerste twee pogingen te fijn gemalen en de machine gechoked, toen een shot van ruim 50 seconden en daarna eentje van 25 seconden. Hier zitten nog tien clicks tussen, dus ik denk dat ik er wel uit ga komen
De slim zet ik nu weer wat grover, voor de Aeropress. Kan ik ook m’n filterkoffieslobberbakjes blijven maken
Ik ben dankzij RoosW reeds voorzien van een tamper. Daardoor net mijn eerste fatsoenlijke espresso kunnen zetten op 9 bar! Wat een verschil met mijn Nespresso, had ik veel eerder moeten doenYpuh schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:44:
[...]
Ik had wel een paar centjes kunnen besparen als ik wat stappen overgeslagen had.
Heb nog wel een mooie nieuwe alu tamper liggen die voor een zacht prijsje overgenomen mag worden.

Nu nog wat melkkannen scoren en mss op zoek naar houten knopjes en .. en .. en zo blijf ik bezig

Mijn huidige setup:

[ Voor 7% gewijzigd door WeaZuL op 15-01-2022 14:53 ]
Mijn Sage Dose Control Pro lijkt defect. Van de ene op de andere dag komen er alleen nog maar klonten koffie uit en lijkt ook nog eens de helft achter te blijven van wat ik er ingooi. Redelijk vervelend dus.
Vandaag maar eens helemaal uit elkaar halen en schoonmaken om te kijken of dat wat oplost of dat ik wellicht een defect ontdek. Iemand bekend met dit probleem? Andere optie is toegeven aan mijn wens om een nieuwe grinder te kopen en dan voor de df64 te gaan zodat mijn single dose routine ook een grinder heeft die daar bij hoort en mijn espresso's ook meteen beter zijn. Kan ik ook meteen mijn Baratza Encore voor filterkoffie opbergen.
Vandaag maar eens helemaal uit elkaar halen en schoonmaken om te kijken of dat wat oplost of dat ik wellicht een defect ontdek. Iemand bekend met dit probleem? Andere optie is toegeven aan mijn wens om een nieuwe grinder te kopen en dan voor de df64 te gaan zodat mijn single dose routine ook een grinder heeft die daar bij hoort en mijn espresso's ook meteen beter zijn. Kan ik ook meteen mijn Baratza Encore voor filterkoffie opbergen.
Mij niet helemaal duidelijk met een HX, maar kun je met de Lelit MaraX tegelijkertijd koffiezetten en melkstromen?
JaStreamert schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:46:
Mij niet helemaal duidelijk met een HX, maar kun je met de Lelit MaraX tegelijkertijd koffiezetten en melkstromen?
Iedere HX kan dat. Alleen single boilers kunnen het niet doordat ze maar één temperatuur aan kunnen (koffie ergens rond de 95 graden en stoom rond de 125 graden).
Ik twijfel momenteel tussen een MaraX, een ECM Classica II PID en een Bellezza Chiara Lena. Allemaal rond dezelfde prijs, waar ze MaraX de kleinste is en een wat minder ‘robuuste’ indruk maakt. Ik benieuwd of iemand ervaring met deze machines heeft en een uitgesproken voorkeur.
[ Voor 0% gewijzigd door Streamert op 16-01-2022 23:02 . Reden: Taalfout ]
Deze ECM is een single boiler machine. Vooral geschikt als je niet al te vaak (zeg één keer per week of minder) een cappuccino maakt.
De andere twee zijn warmtewisselaar machines. Lekker makkelijk als je iedere dag cappuccino maakt.
Wat mij niet duidelijk is, is hoe er vers water in de boiler komt van de Bellezza. De Marax heeft een kraan om thee water te gebruiken / af te tappen. Dat heeft die Bellezza niet. Een 969 heeft dat ook niet, daar laat je af en toe de boiler leeg lopen via een kraantje onderop.
De andere twee zijn warmtewisselaar machines. Lekker makkelijk als je iedere dag cappuccino maakt.
Wat mij niet duidelijk is, is hoe er vers water in de boiler komt van de Bellezza. De Marax heeft een kraan om thee water te gebruiken / af te tappen. Dat heeft die Bellezza niet. Een 969 heeft dat ook niet, daar laat je af en toe de boiler leeg lopen via een kraantje onderop.
Warmhoudplaatje of thermoskan?
Dit is vast vloeken in de kerk hier, maar ik vraag het lekker toch.
Ik drink simpele filterkoffie en meestal alleen.
Bij het ontbijt maak ik een pot van 3-6 koppen koffie en bewaar wat ik niet direct opdrink in de thermoskan van mijn onlangs overleden Philips HD7692/90.
Omdat ik geen volle pot zet gaat er relatief veel warmte verloren aan het opwarmen van de pot, ook al wordt die door het koffiezetapparaat voorverwarmd via het warmhoudplaatje.
Ik ben lui en daarom heb (had) ik een apparaat dat de pot zelf voorverwarmd, voorspoelen met warm water ik doe ik dus niet aan.
Mijn koffie blijft nu tot een uur drinkbaar, niet zo lekker als vers maar goed genoeg dat ik de koffie liever opdrink dan weggooi. De lat ligt dus niet bijzonder hoog.
Ik heb een hekel aan de smaak van koffie die te lang (of te heet?) op zo'n plaatje heeft gestaan. Daarom heb ik in het verleden voor de thermoskan gekozen. Maar omdat die thermoskan eigenlijk niet meer dan een uur voldoet en ik toch iets nieuws nodig heb heroverweeg ik nu mijn opties. Misschien onderschat ik de warmhoudplaatjes van de betere apparaten.
Een snelle verkenronde laat mij zien dat de meeste apparaten hun warmhoudplaatje binnen een uur uitschakelen. Dat suggereert dat de makers weten dat de koffie daarna echt niet meer lekker is. Mijn vermoeden is dus dat zo'n plaatje de koffie wel langer heet kan houden maar dat het smaakverlies groter is dan de thermoskan. Ik zie echter veel meer warmhoudplaatjes dan thermoskannen. Ik weet alleen niet of dat meer zegt over de kwaliteit van de koffie of over de prijs van een thermoskan.
Boven aan mijn shortlist staat nu een apparaat Moccamaster maar dat is nog geen uitgemaakte zaak. Moccamaster lijkt een goed merk dus ik hoop dat ook hun warmhoudplaatje goed is. Maar ze staan ook bekend als low-tech dus ik verwacht niet dat ze een 'smart' warmhoudplaat hebben of zo iets.
Dus, is er concensus over wat beter is? Warmhoudplaatje of thermoskan?
Bij het ontbijt maak ik een pot van 3-6 koppen koffie en bewaar wat ik niet direct opdrink in de thermoskan van mijn onlangs overleden Philips HD7692/90.
Omdat ik geen volle pot zet gaat er relatief veel warmte verloren aan het opwarmen van de pot, ook al wordt die door het koffiezetapparaat voorverwarmd via het warmhoudplaatje.
Ik ben lui en daarom heb (had) ik een apparaat dat de pot zelf voorverwarmd, voorspoelen met warm water ik doe ik dus niet aan.
Mijn koffie blijft nu tot een uur drinkbaar, niet zo lekker als vers maar goed genoeg dat ik de koffie liever opdrink dan weggooi. De lat ligt dus niet bijzonder hoog.
Ik heb een hekel aan de smaak van koffie die te lang (of te heet?) op zo'n plaatje heeft gestaan. Daarom heb ik in het verleden voor de thermoskan gekozen. Maar omdat die thermoskan eigenlijk niet meer dan een uur voldoet en ik toch iets nieuws nodig heb heroverweeg ik nu mijn opties. Misschien onderschat ik de warmhoudplaatjes van de betere apparaten.
Een snelle verkenronde laat mij zien dat de meeste apparaten hun warmhoudplaatje binnen een uur uitschakelen. Dat suggereert dat de makers weten dat de koffie daarna echt niet meer lekker is. Mijn vermoeden is dus dat zo'n plaatje de koffie wel langer heet kan houden maar dat het smaakverlies groter is dan de thermoskan. Ik zie echter veel meer warmhoudplaatjes dan thermoskannen. Ik weet alleen niet of dat meer zegt over de kwaliteit van de koffie of over de prijs van een thermoskan.
Boven aan mijn shortlist staat nu een apparaat Moccamaster maar dat is nog geen uitgemaakte zaak. Moccamaster lijkt een goed merk dus ik hoop dat ook hun warmhoudplaatje goed is. Maar ze staan ook bekend als low-tech dus ik verwacht niet dat ze een 'smart' warmhoudplaat hebben of zo iets.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Thermoskan, maar koop een echt goede, ik weet dat er zijn die de koffie veel langer warm kunnen houden, wat heel veel helpt (zo doe ik het zelf) is eerst de thermoskan direct voor gebruik even vullen met heet water, zodat je niet veel temperatuur verliest bij het vullen met de koffie.
Ik zet hem klaar met heet water op het moment dat ik koffie ga zetten, gooi hem leeg als die klaar is, en dan de koffie in de kan.
Op reis is die dan nog drinkbaar (qua temperatuur) na enige uren.
Doe ik dit niet, dan is ie best al wel hitte kwijt, en lijkt de smaak ook erg naar te bitter te neigen.
Ik zet hem klaar met heet water op het moment dat ik koffie ga zetten, gooi hem leeg als die klaar is, en dan de koffie in de kan.
Op reis is die dan nog drinkbaar (qua temperatuur) na enige uren.
Doe ik dit niet, dan is ie best al wel hitte kwijt, en lijkt de smaak ook erg naar te bitter te neigen.
een Moccamaster is altijd een goede investering :-)CAPSLOCK2000 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:39:
Maar ... een stuk goedkoper: een thermos. Maar dan wel een goede, als je koffie al koud is na een uur dan is het dus geen goede... Kijk eens naar die van Stanley
En als je hem, zoals al door @RoosW gezegd, voorverwarmd moet het helemaal goed komen.
Van de andere kant: een Moccamaster is zeker een hele leuke aanwinst
Hi Ha Hopjesvla
Eigenlijk is koffie het lekkerst versgezet, maar vooruit: Moccamaster houdt de koffie op 80-85 C. Thermoskan: Koop een goede en de juiste maat: Een thermoskan werkt optimaal als hij volledig gevuld is. Half gevuld zal je er niet zoveel plezier van hebben.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:39:
Of een Amber mug. Volgens mij een mok met verwarming er in.
Bedankt voor het advies!
Jullie hebben helemaal gelijk dat een hele pot lekkerder is dan een halve en dat het beter is om voor te spoelen. Maar dat doe ik niet, dan zou ik iedere dag een halve pot koffie weg moeten gooien. En voorverwarmen betekent dat ik de kan een keer extra tussen de keuken en de kamer heen en weer moet slepen iedere keer dat ik koffie zet, en dat komt er gewoon niet van.
Gemak is erg belangrijk want anders doe ik het niet, zo goed ken ik mezelf wel.
Dat vinden jullie vast dom en dat is het ook, maar dat zijn nu eenmaal de randvoorwaarden, dat is waarom ik uitgebreid heb uitgelegd hoe ik het gebruik. Ik weet dat het niet optimaal is maar probeer het beste te maken van deze suboptimale situatie
Dus bedankt voor die adviezen maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik ze deels negeer. 
Ik maak dus geen vergelijking tussen een voorverwarmde en volledige gevulde kwaliteitsthermos en een warmhoudplaatje, maar tussen een onverwarmde, nog niet half gevulde thermoskan van gewone kwalitiet en een warmhoudplaatje. Het is niet anders.
Ik sta op zich open voor het kopen van een betere thermoskan maar die moet wel compatible zijn met het koffiezetapparaat. Zo'n Moccamaster heeft een sensor om te bepalen of de kan goed is geplaatst en een aparte vuldop dus dat moet allemaal wel precies passen. Ik denk dat dat wel oplosbaar is. Maar zeggen jullie nu eigenlijk dat die thermoskan van Moccamaster niet goed is of lees ik dan te veel in jullie woorden? Als die kan toch niet goed is en ik een andere thermos moet kopen dan kies ik natuurlijk het apparaat met warmhoudplaatje, of ik dat nu gebruik of niet.
Mijn conclusie is in ieder geval dat mijn voorkeur voor een thermoskan juist is en niemand enthousiast wordt van een warmhoudplaatje.
(En dat die Moccamaster jullie goedkeuring krijgt is ook fijn om te horen, al knap ik behoorlijk af op het niet-afneembare waterreservoir).
Jullie hebben helemaal gelijk dat een hele pot lekkerder is dan een halve en dat het beter is om voor te spoelen. Maar dat doe ik niet, dan zou ik iedere dag een halve pot koffie weg moeten gooien. En voorverwarmen betekent dat ik de kan een keer extra tussen de keuken en de kamer heen en weer moet slepen iedere keer dat ik koffie zet, en dat komt er gewoon niet van.
Dat vinden jullie vast dom en dat is het ook, maar dat zijn nu eenmaal de randvoorwaarden, dat is waarom ik uitgebreid heb uitgelegd hoe ik het gebruik. Ik weet dat het niet optimaal is maar probeer het beste te maken van deze suboptimale situatie
Ik maak dus geen vergelijking tussen een voorverwarmde en volledige gevulde kwaliteitsthermos en een warmhoudplaatje, maar tussen een onverwarmde, nog niet half gevulde thermoskan van gewone kwalitiet en een warmhoudplaatje. Het is niet anders.
Ik sta op zich open voor het kopen van een betere thermoskan maar die moet wel compatible zijn met het koffiezetapparaat. Zo'n Moccamaster heeft een sensor om te bepalen of de kan goed is geplaatst en een aparte vuldop dus dat moet allemaal wel precies passen. Ik denk dat dat wel oplosbaar is. Maar zeggen jullie nu eigenlijk dat die thermoskan van Moccamaster niet goed is of lees ik dan te veel in jullie woorden? Als die kan toch niet goed is en ik een andere thermos moet kopen dan kies ik natuurlijk het apparaat met warmhoudplaatje, of ik dat nu gebruik of niet.
Mijn conclusie is in ieder geval dat mijn voorkeur voor een thermoskan juist is en niemand enthousiast wordt van een warmhoudplaatje.
(En dat die Moccamaster jullie goedkeuring krijgt is ook fijn om te horen, al knap ik behoorlijk af op het niet-afneembare waterreservoir).
[ Voor 62% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 17-01-2022 12:45 ]
Er is ook een Moccamaster KBGT, waar de T staat voor Thermos. Koffie onmiddellijk in de thermos, na de eerste kop, zet je de andere dop er op en koffie blijft warm zoals ieder andere thermoskan.
De Moccamaster zet koffie tussen de 92 en 96° C, dankzij het koperen verwarmingselement. Er zijn weinig toestellen die deze temperatuur halen, en dit is noodzakelijk voor een goede extractie van filterkoffie. Zelfs bij mijn eerste koffie met DE rood had ik al betere koffie dan met mijn vorige koffiezetapparaat. Maar van zodra ik verse koffiebonen gebruikte, dan pas proefde ik echt het verschil.
De Moccamaster zet koffie tussen de 92 en 96° C, dankzij het koperen verwarmingselement. Er zijn weinig toestellen die deze temperatuur halen, en dit is noodzakelijk voor een goede extractie van filterkoffie. Zelfs bij mijn eerste koffie met DE rood had ik al betere koffie dan met mijn vorige koffiezetapparaat. Maar van zodra ik verse koffiebonen gebruikte, dan pas proefde ik echt het verschil.
James Hoffman adviseert om die reden juist om koffiezetters met thermoskan te gebruiken, ipv warmhoudplaatje.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:39:
Bedankt voor het advies!
Dat vinden jullie vast dom en dat is het ook, maar dat zijn nu eenmaal de randvoorwaarden, dat is waarom ik uitgebreid heb uitgelegd hoe ik het gebruik. Ik weet dat het niet optimaal is maar probeer het beste te maken van deze suboptimale situatieDus bedankt voor die adviezen maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik ze deels negeer.
Zowel sage als moccamaster hebben modellen met thermos. Daarmee ben je denk ik het beste geholpen, als ik je verhaal zo lees.
Even snelle google hit ter vergelijk:
https://www.coolblue.nl/e...ision-brewer-thermal.html
https://www.coolblue.nl/e...gt-polished-aluminum.html
Dat is precies het apparaat dat ik op het oog heb, al lijkt het momenteel lastig te krijgen.RigolleM schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:51:
Er is ook een Moccamaster KBGT, waar de T staat voor Thermos. Koffie onmiddellijk in de thermos, na de eerste kop, zet je de andere dop er op en koffie blijft warm zoals ieder andere thermoskan.
Ik heb het gekozen omdat er veel mensen erg enthousiast over lijken te zijn maar heb wel nog wat twijfels bij het gebruiksgemak.
Ik snap dat er een flink spectrum is tussen "makkelijk" en "lekker". Na een paar jaar als koffiesnob te hebben geleefd heb ik besloten dat de smaak van luxe koffie niet opweegt tegen het extra werk, de prijs en het feit dat alle andere koffie tegenvalt als je thuis dagelijks luxe espresso drinkt. Daarom ben ik teruggegaan naar simpele DE filterkoffie uit een relatief eenvoudig apparaat. Na 10 jaar heb ik daar nog steeds geen spijt van maar heb wel besloten om een kwalitatief goed apparaat te kopen. Dat is nog altijd goedkoper dan het eenvoudigste espresso-apparaat. Nu mezelf nog overtuigen dat het echt beter gaat bevallen dan een Phillips voor de helft van de prijs.
PS. Misschien lijkt het alsof geld een grote factor is maar dat is niet zo. Gemak telt veel zwaarder. Maar het is zonde om veel geld uit te geven aan dure koffie als ik die vervolgens toch zo mishandel dat nuance verloren gaat, of aan duur apparaat die meer werk oplevert dan een prul van de Blokker en toch niet tot z'n recht komt.
[ Voor 12% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 17-01-2022 13:06 ]
Voor de overstap sinds kort op een Jura E8 een paar jaar gedaan met de Moccamaster KBGT. Prima ding, goede, lekkere, hete filterkoffie. Versie met thermoskan gekozen om bv. een halve pot te zetten en mee te nemen naar mijn home office op zolder om niet elke keer naar beneden te hoeven lopen. Eerst even voorverwarmen met kokend water uit de Quooker, Moccamaster klaarzetten, koffiekan legen en meteen koffie zetten. Maar uiteindelijk blijft het een thermoskan, dus de temperatuur loopt echt wel terug na een tijdje, en een volle kan smaakt inderdaad beter dan "maar" 3-4 bakjes. Al met al prima oplossing, maar verwacht zeker geen complete ochtend verse hete koffie uit de kan. Ook kan de "altijd-open" schenktuit van de kan mij niet echt bekoren, koelt toch af, schenkt rommelig als je even niet oplet, en gasten die zelf inschenken willen altijd eerst de dop losdraaien (wat dus niet hoeft).CAPSLOCK2000 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Dat is precies het apparaat dat ik op het oog heb, al lijkt het momenteel lastig te krijgen.
Ik heb het gekozen omdat er veel mensen erg enthousiast over lijken te zijn maar heb wel nog wat twijfels bij het gebruiksgemak.
Ik snap dat er een flink spectrum is tussen "makkelijk" en "lekker". Na een paar jaar als koffiesnob te hebben geleefd heb ik besloten dat de smaak van luxe koffie niet opweegt tegen het extra werk, de prijs en het feit dat alle andere koffie tegenvalt als je thuis dagelijks luxe espresso drinkt. Daarom ben ik teruggegaan naar simpele DE filterkoffie uit een relatief eenvoudig apparaat. Na 10 jaar heb ik daar nog steeds geen spijt van maar heb wel besloten om een kwalitatief goed apparaat te kopen. Dat is nog altijd goedkoper dan het eenvoudigste espresso-apparaat. Nu mezelf nog overtuigen dat het echt beter gaat bevallen dan een Phillips voor de helft van de prijs.
PS. Misschien lijkt het alsof geld een grote factor is maar dat is niet zo. Gemak telt veel zwaarder. Maar het is zonde om veel geld uit te geven aan dure koffie als ik die vervolgens toch zo mishandel dat nuance verloren gaat, of aan duur apparaat die meer werk oplevert dan een prul van de Blokker en toch niet tot z'n recht komt.
In alle kleuren gewoon leverbaarCAPSLOCK2000 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Dat is precies het apparaat dat ik op het oog heb, al lijkt het momenteel lastig te krijgen.
Die thermoskan is prima, maar als je hem meestal maar half vult zou ik een goede kleinere thermoskan overwegen eventueel in combinatie met een KBG Select (dus met warmhoudplaatje).
Mooie setup, waar ik ook een tijdje over heb nagedacht. Dit is toch de Silvia Pro? En wat was voor jou de doorslaggevende factor om voor deze machine te gaan? Hoe bevalt de Eureka (Specialita)? Kostte je dit veel moeite om de juiste maling te vinden?copyer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:46:
Dit is mijn bescheiden espresso-hoekje..
[Afbeelding]
Heb m nu ruim 4 maanden en wat een 'Roller coaster ride' is het.
Na +- 15 jaar Seo gedronken te hebben, is het zeker een verbetering, maar valt nog veel te leren..
Een gewone, Silvia Pro heeft een PID bovenaan.Streamert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:00:
[...]Dit is toch de Silvia Pro?
Ik ben nu twee dagen aan het spelen met de BZ10. Ik loop tegen het volgende aan, ik heb een 14gr bezerra basket. Ik begrijp dat je bij 18gr in 36gr uit moet krijgen. Ik heb momenteel het probleem dat ondanks de druk tijdens een shot tegen 9 a 10 bar aan zit (dan zit de maling toch goed?), er teveel water uit het portafilter komt. Op youtube zie ik bij verschillende filmpjes bijna stroperige mini straaltjes, bij mij lijkt het alsof de BZ10 alle sluizen open gooit, dikke stralen komen er uit het portafilter. Dit resulteert in een 75gr uit ipv 36gr uit.
Wat doe ik verkeerd?
Wat doe ik verkeerd?
Je maalt veel te grof. Je zult de maler zo fijn af moeten stellen, bijna tot het nulpunt waarbij de schijven elkaar raken, om te zorgen dat de puck genoeg weerstand biedt voor een langzamere doorloop.WeaZuL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:14:
Ik ben nu twee dagen aan het spelen met de BZ10. Ik loop tegen het volgende aan, ik heb een 14gr bezerra basket. Ik begrijp dat je bij 18gr in 36gr uit moet krijgen. Ik heb momenteel het probleem dat ondanks de druk tijdens een shot tegen 9 a 10 bar aan zit (dan zit de maling toch goed?), er teveel water uit het portafilter komt. Op youtube zie ik bij verschillende filmpjes bijna stroperige mini straaltjes, bij mij lijkt het alsof de BZ10 alle sluizen open gooit, dikke stralen komen er uit het portafilter. Dit resulteert in een 75gr uit ipv 36gr uit.
Wat doe ik verkeerd?
Het beste werkt om eerst het nulpunt van jouw specifieke maler te bepalen (dit is vaker niet dan wel de '0' op je stelmechanisme). Probeer zonder bonen met de maler draaiend heel voorzicht het nulpunt op te zoeken tot je hoort dat de schijven elkaar voorzichtig raken (chirpen). Vanaf daar neem je een paar kleine stapjes groffer en dat is een mooi startpunt voor espresso.
Verder is het vrij simpel: duurt het langer dan 30 seconden om van 18 gram maalsen 36 gram koffie te produceren, dan moet je grover malen. Duurt het korter, dan fijner. Doe dit met correcties van max 2mm op je stelmechanisme.
Nee, die 9 a 10 bar heeft niet direct is te maken met de maling.WeaZuL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:14:
Wat doe ik verkeerd?
Met een 14gram basket. Zou ik gaan mikken op 14 gram in, 28 gram uit in ca. 30 seconden.
Mijn inschatting is dat je echt significant fijner moet gaan malen. 1 omdat je minder in je bakje gaat doen, 2 je veel minder output wilt.
Ok duidelijk, vandaar. Ik dacht dat instellen is zo gedaanYpuh schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Je maalt veel te grof. Je zult de maler zo fijn af moeten stellen, bijna tot het nulpunt waarbij de schijven elkaar raken, om te zorgen dat de puck genoeg weerstand biedt voor een langzamere doorloop.
Het beste werkt om eerst het nulpunt van jouw specifieke maler te bepalen (dit is vaker niet dan wel de '0' op je stelmechanisme). Probeer zonder bonen met de maler draaiend heel voorzicht het nulpunt op te zoeken tot je hoort dat de schijven elkaar voorzichtig raken (chirpen). Vanaf daar neem je een paar kleine stapjes groffer en dat is een mooi startpunt voor espresso.
Verder is het vrij simpel: duurt het langer dan 30 seconden om van 18 gram maalsen 36 gram koffie te produceren, dan moet je grover malen. Duurt het korter, dan fijner. Doe dit met correcties van max 2mm op je stelmechanisme.

Ai dan gaan we minder malen en nog meer testen, zit niets anders opSquareOne schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:23:
[...]
Nee, die 9 a 10 bar heeft niet direct is te maken met de maling.
Met een 14gram basket. Zou ik gaan mikken op 14 gram in, 28 gram uit in ca. 30 seconden.
Mijn inschatting is dat je echt significant fijner moet gaan malen. 1 omdat je minder in je bakje gaat doen, 2 je veel minder output wilt.

[ Voor 20% gewijzigd door WeaZuL op 17-01-2022 15:38 ]
Als je één keer goed zit, is het niet zo moeilijk. Daar dacht ik de eerste weken ook heel anders over, maar nu vraag ik me af waarom ik daar zoveel moeite mee had (het zijn ook wel erg veel variabelen aan het begin, en zonder wegschaal ben je sowieso kansloos).
De kunst van het afstellen zijn kleine correcties. Iedere boon heeft een sweetspot. Bij goede bonen is die sweetspot vaak wat breder dan oude/supermarkt/goedkope bonen, dan is het sowieso een onbegonnen zaak want in de sweetspot is de koffie ook te bitter. Als je de dosering, ratio en doorlooptijd goed hebt, kun je een beetje gaan spelen met een grammetje of graadje meer/minder, maar dat zou geen wereld van verschil meer mogen maken alleen de bittere/zure tonen wat meer balanceren.
Druk hoef je als de machine goed afgesteld is in principe nooit naar te kijken.
De kunst van het afstellen zijn kleine correcties. Iedere boon heeft een sweetspot. Bij goede bonen is die sweetspot vaak wat breder dan oude/supermarkt/goedkope bonen, dan is het sowieso een onbegonnen zaak want in de sweetspot is de koffie ook te bitter. Als je de dosering, ratio en doorlooptijd goed hebt, kun je een beetje gaan spelen met een grammetje of graadje meer/minder, maar dat zou geen wereld van verschil meer mogen maken alleen de bittere/zure tonen wat meer balanceren.
Druk hoef je als de machine goed afgesteld is in principe nooit naar te kijken.
De machines nog leren kennen
Been there, done that. Ook mijn zakje van 250 gram aan bonen gingen er zo door om een beetje maling te krijgen en de Specialita af te stellen. Dacht eerst dan stel ik hem wel af zonder te malen, maar dan merk je niks op. Juist hoe grof/fijn de maling eruit komt is je feedback.
En ja dat kost meer bonen dan mij ook lief was. Gelukkig had ik een el cheapo DE Café koffiebonen via Scoupy bewaard voor dit doel. Ik vind het minder erg om €3 aan koffiebonen op te maken aan te grove maling dan een €7 verpakking.
Afhankelijk van het resultaat (te snelle doorloop) gooi ik de gezette koffie ook weg. Ben geen ambtenaar die koffie als water drinkt. Pas toen ik een beetje op een 1:2 verhouding uit kwam tegen de 30 seconden besloot ik dat te gaan gebruiken om op te drinken. Dus het is gewoon veel proberen en testen. Je eigen espresso machine en maler tweaken zo je wil
@WeaZuL daarnaast zou ik adviseren om te beginnen met een kilozak van 1 specifieke boon voordat je allerlei bonen door elkaar gaat proberen.Joosie200 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:51:
[...]
De machines nog leren kennen
Been there, done that. Ook mijn zakje van 250 gram aan bonen gingen er zo door om een beetje maling te krijgen en de Specialita af te stellen. Dacht eerst dan stel ik hem wel af zonder te malen, maar dan merk je niks op. Juist hoe grof/fijn de maling eruit komt is je feedback.
En ja dat kost meer bonen dan mij ook lief was. Gelukkig had ik een el cheapo DE Café koffiebonen via Scoupy bewaard voor dit doel. Ik vind het minder erg om €3 aan koffiebonen op te maken aan te grove maling dan een €7 verpakking.
Afhankelijk van het resultaat (te snelle doorloop) gooi ik de gezette koffie ook weg. Ben geen ambtenaar die koffie als water drinkt. Pas toen ik een beetje op een 1:2 verhouding uit kwam tegen de 30 seconden besloot ik dat te gaan gebruiken om op te drinken. Dus het is gewoon veel proberen en testen. Je eigen espresso machine en maler tweaken zo je wil
Ook hier gingen de proefzakjes er heel snel doorheen zonder de echte sweetspot te vinden. Een kilozak geeft veel meer mogelijkheden om de sweetspot te vinden
Het is de gewone Silvia, zoals #RigolleM opmerkt.Streamert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:00:
[...]
Mooie setup, waar ik ook een tijdje over heb nagedacht. Dit is toch de Silvia Pro? En wat was voor jou de doorslaggevende factor om voor deze machine te gaan? Hoe bevalt de Eureka (Specialita)? Kostte je dit veel moeite om de juiste maling te vinden?
Kijken, maanden kijken vergelijken, het zou de Gaggia of deze worden.
Doorslag duurzaam en in een aanbieding,er is veel zelf te vervangen en te upgraden, in tegenstelling tot een plastic machine.
Heb ze bij vitelli coffee, als pakket.
Het malen, wat gezegt word, het nulpunt en dan 2 nummer op de schaal verdelling terug stellen, dan 1:2 in 30 a35 sec en verder fijn tunnen...
Op de eerste dag proberen, hakte er wel in.. proeven en als ie niet goed was opnieuw proberen met hart kloppingen en zeer slechte nacht rust...
[ Voor 8% gewijzigd door copyer op 17-01-2022 16:01 ]
Ik heb trouwens (misschien vloeken in de kerk) mijn eerste te grove maling opnieuw in de hopper gedaan nadat ik later met DE bonen de fijnere maling had gevonden. Het kwam er een stuk fijner uit en die inhoud heb ik in een weckpot gedaan met nieuwe seal in een keukenkastje. De maling verouderd misschien sneller qua smaak maar voor het €7 zakje aan bonen vond ik die trial en error wel waard. Denk zo krijg ik het nog het beste luchtdicht verpakt.SquareOne schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Ook hier gingen de proefzakjes er heel snel doorheen zonder de echte sweetspot te vinden. Een kilozak geeft veel meer mogelijkheden om de sweetspot te vinden.
Daarna natuurlijk wel grondig mijn Eureka maalsel vrij gemaakt maar goed ik schrijf het toe aan de ontdekkingsreis van een newbie met je eigen maler + half automaat.
Daar had ik dus geen zin in. Gelukkig waren mijn ouders over de vloer als proefpersooncopyer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:58:
[...]
Op de eerste dag proberen, hakte er wel in.. proeven en als ie niet goed was opnieuw proberen met hart kloppingen en zeer slechte nacht rust...
[ Voor 16% gewijzigd door Joosie200 op 17-01-2022 16:28 ]
Als ik het verhaal over de BZ10 lees, lijkt het alsof je de molen eerst zo had afgesteld dat de tegendruk van de koffie 9 bar was. Daar gaat het denk ik mis.
Het is bedoeling dat er met 14gram bonen, ongeveer 30 gram koffie wordt gezet in ongeveer 25 seconde.
De meeste huishoud machines hebben een pomp die 16 bar levert, een overdruk ventiel (opv) die dat verlaagt naar 12 bar. Jouw machine werkt dus normaal op maximaal 12 bar.
De trend is tegenwoordig om de opv op 9 bar af te stellen. Dat is de werkdruk van de machine.
Met de grof / fijn van de molen regel je de doorlooptijd.
Het is bedoeling dat er met 14gram bonen, ongeveer 30 gram koffie wordt gezet in ongeveer 25 seconde.
De meeste huishoud machines hebben een pomp die 16 bar levert, een overdruk ventiel (opv) die dat verlaagt naar 12 bar. Jouw machine werkt dus normaal op maximaal 12 bar.
De trend is tegenwoordig om de opv op 9 bar af te stellen. Dat is de werkdruk van de machine.
Goed punt, die had ik dan wel, een kilozak aan goede bonen. Maar dan nog, ik had de kilozak open gemaakt en hij slinkt toch harder dan ik had verwachtSquareOne schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:54:
[...]
@WeaZuL daarnaast zou ik adviseren om te beginnen met een kilozak van 1 specifieke boon voordat je allerlei bonen door elkaar gaat proberen.
Ook hier gingen de proefzakjes er heel snel doorheen zonder de echte sweetspot te vinden. Een kilozak geeft veel meer mogelijkheden om de sweetspot te vinden.
Klopt, dat had ik dus ook gedaan. Vnvd verder experimenteren, hopelijk zonder hartkloppingenTeus.espresso schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:08:
Als ik het verhaal over de BZ10 lees, lijkt het alsof je de molen eerst zo had afgesteld dat de tegendruk van de koffie 9 bar was. Daar gaat het denk ik mis.
Bedankt voor de tips, ik zag het ff niet meer!
[ Voor 42% gewijzigd door WeaZuL op 17-01-2022 18:43 ]
Nou net 6 shots gedaan. Eerst het nulpunt opgezocht van de Specialita, de maal schijven raakten elkaar net aan op -0.5. Tel 2 er bij op en dan zit ik op 1,5.
De Sweet spot zit tussen 1,5 en 1 waar 1,5 38gr oplevert en 1 18gr bij 14gr in.
Ik heb moeite met het vinden van de Sweet spot, de Specialita is moeilijk precies af te stellen. Ik las eerder dat men die knop verving door een grotere afstelknop voor een nauwkeurigere resolutie. Ik vond het er niet uitzien maar nu begrijp ik de aanleiding. Een kleine wijziging betekend al snel 5gr verschil. Morgen weer maar eens proberen!
Met een schuin oog kijk ik naar de ovat methode. Het is nog best moeilijk constant te blijven met je variabelen. Ik gebruik nu bijv. een keuken weegschaal tot 5kg. Zou kunnen zijn dat die ook minder precies is met kleine hoeveelheden. Toch maar eens kijken naar een dedicated weegschaal met auto shottimer?
In die 30 seconden shottijd zit daar de puk saturatie tijd bij in? Ik druk eerst twee seconden de water knop in om de puk te bevochtigen, wacht drie seconden en dan 30 seconden shot timen? Of gewoon droge puk 30s en done?
De Sweet spot zit tussen 1,5 en 1 waar 1,5 38gr oplevert en 1 18gr bij 14gr in.
Ik heb moeite met het vinden van de Sweet spot, de Specialita is moeilijk precies af te stellen. Ik las eerder dat men die knop verving door een grotere afstelknop voor een nauwkeurigere resolutie. Ik vond het er niet uitzien maar nu begrijp ik de aanleiding. Een kleine wijziging betekend al snel 5gr verschil. Morgen weer maar eens proberen!
Met een schuin oog kijk ik naar de ovat methode. Het is nog best moeilijk constant te blijven met je variabelen. Ik gebruik nu bijv. een keuken weegschaal tot 5kg. Zou kunnen zijn dat die ook minder precies is met kleine hoeveelheden. Toch maar eens kijken naar een dedicated weegschaal met auto shottimer?
In die 30 seconden shottijd zit daar de puk saturatie tijd bij in? Ik druk eerst twee seconden de water knop in om de puk te bevochtigen, wacht drie seconden en dan 30 seconden shot timen? Of gewoon droge puk 30s en done?
[ Voor 44% gewijzigd door WeaZuL op 17-01-2022 22:56 ]
Probeer eerst maar eens te timen vanaf pomp aan tot pomp uit. Ik ben nu een jaar verder, maar heb dat hele pre-wetten ook nog niet begrepen. Er zijn al genoeg variabelen om je druk over te maken dat het lijkt dat je vanaf een rijdende trein op een mug in de verte probeert te schieten.
Lees nu dat je een Specialita hebt. Zo lang je met dezelfde boon werkt en weet dat je sweetspot ergens tussen de 1 en 1.5 zit, ben je al aardig op weg. Ik verstel zelf eigenlijk niet meer dan 0.1 of 0.2. Dag versheid van de bonen kan al voor zulke verschillen zorgen.
De verschillen tussen bonen kunnen ook nog wel redelijk zijn, vandaar het advies om eerst misschien 2kg van dezelfde boon te gebruiken. Meestal zijn verschillen tussen bonen maar 0.2-0.3 op het stelwieltje (wat deels met de versheid te maken heeft), maar soms ook wel 1 of heel soms zelf 2 volledige punten. Dat is meestal als je van een oude donker gebrande boon naar een verse licht gebrande boon gaat. Hoe dan ook merk je dat snel genoeg. Meestal heb ik binnen 1-2 shots wel de juiste range te pakken (en die koppen kun je vaak ook wel gewoon drinken). Toevallig vandaag een lichter gebrande boon geopend (Bocca Gusto) waarbij de eerste 2-3 koppen door de goot moesten, maar dat is zeldzaam.
Lees nu dat je een Specialita hebt. Zo lang je met dezelfde boon werkt en weet dat je sweetspot ergens tussen de 1 en 1.5 zit, ben je al aardig op weg. Ik verstel zelf eigenlijk niet meer dan 0.1 of 0.2. Dag versheid van de bonen kan al voor zulke verschillen zorgen.
De verschillen tussen bonen kunnen ook nog wel redelijk zijn, vandaar het advies om eerst misschien 2kg van dezelfde boon te gebruiken. Meestal zijn verschillen tussen bonen maar 0.2-0.3 op het stelwieltje (wat deels met de versheid te maken heeft), maar soms ook wel 1 of heel soms zelf 2 volledige punten. Dat is meestal als je van een oude donker gebrande boon naar een verse licht gebrande boon gaat. Hoe dan ook merk je dat snel genoeg. Meestal heb ik binnen 1-2 shots wel de juiste range te pakken (en die koppen kun je vaak ook wel gewoon drinken). Toevallig vandaag een lichter gebrande boon geopend (Bocca Gusto) waarbij de eerste 2-3 koppen door de goot moesten, maar dat is zeldzaam.
@WeaZuL maak je niet te druk om 5gr verschil in output.
Heb het hier vaker gezegd, dus voor de vaste lezers sorry dat ik in de herhaling val; Ik zet mijn eerste kop met nieuwe bonen (met de 'oude' maalgraad) in een wat groter kopje, houd gewoon in 25-30sec zettijd aan, en zo lang het in een enigszins acceptabele range zit, van een 1:1 ristretto tot aan dat het nog net in het kopje past (laten we zeggen: 150-200ml met 1:10 verhouding?), zou het prima drinkbaar moeten zijn, en drink ik het dus ook gewoon op.
De rest is finetuning. Elk opvolgend kopje is in theorie net iets beter, tot je gewoon goed zit natuurlijk. Met de specialita kan dat wel eens gepriegel zijn met dat mini wieltje. Een stapje van 0,1 op het wieltje kan best die 5gr verschil zijn.
Maar als ik mik op 40ml kan het bijv. best van 150ml -> 50ml -> 35ml -> 40ml gaan, voordat ik niet meer aan het stelschroefje kom.
Kort samengevat bepaalt de zettijd grotendeels de balans van zuren en bitters, en de maalgraad voornamelijk de doorloopsnelheid. Dit uitgaande van een constante temperatuur en hoeveelheid koffie.
Met temperatuur variëren, afwijken van de aanbevolen hoeveelheid koffie (voor jouw filterbakje), dingen als pre-infusie, technieken als WDT, etc. doe je m.i. pas als je specifieke problemen ervaart, óf als je je koffie al goed hebt, maar je gewoon verder wilt experimenteren/leren.
Edit: zettijd is overigens ook een range, dus let niet teveel op wat anderen exact aanhouden, ligt ook aan jouw wensen en is ook afhankelijk van andere factoren.
'OVAT'; ik kende de term niet, maar één variabele per keer veranderen is inderdaad een heel goed plan.
Op basis van bovenstaande adviseer ik:
- Hoeveelheid maalsel gewoon aanhouden wat op het bakje staat (als dat een range is, ga je in het midden zitten)
- Zettijd even spelen, ballpark is 25-35sec, of je nu telt vanaf overhalen hendel of eerste druppel mag je zelf weten, maar hou het consistent
- Stel maalgraad af dat je ongeveer in het gewenste gebied zit (meestal verhouding van 1:2)
- Speel opnieuw met zettijd om je gewenste balans zuur/bitter te vinden, en houd dat vast
- Als je niet meer op de gewenste hoeveelheid koffie zit, kun je nu weer met de maalgraad gaan spelen, waarbij je de zettijd constant houdt op wat je eerder als fijne balans hebt ervaren.
Dan zou je er in de basis moeten zijn. Ervaar je specifieke problemen / krijg je het niet goed, dan kun je naar andere zaken gaan kijken. Vanuit deze baseline kun je ook verder gaan experimenteren.
Heb het hier vaker gezegd, dus voor de vaste lezers sorry dat ik in de herhaling val; Ik zet mijn eerste kop met nieuwe bonen (met de 'oude' maalgraad) in een wat groter kopje, houd gewoon in 25-30sec zettijd aan, en zo lang het in een enigszins acceptabele range zit, van een 1:1 ristretto tot aan dat het nog net in het kopje past (laten we zeggen: 150-200ml met 1:10 verhouding?), zou het prima drinkbaar moeten zijn, en drink ik het dus ook gewoon op.
De rest is finetuning. Elk opvolgend kopje is in theorie net iets beter, tot je gewoon goed zit natuurlijk. Met de specialita kan dat wel eens gepriegel zijn met dat mini wieltje. Een stapje van 0,1 op het wieltje kan best die 5gr verschil zijn.
Maar als ik mik op 40ml kan het bijv. best van 150ml -> 50ml -> 35ml -> 40ml gaan, voordat ik niet meer aan het stelschroefje kom.
Kort samengevat bepaalt de zettijd grotendeels de balans van zuren en bitters, en de maalgraad voornamelijk de doorloopsnelheid. Dit uitgaande van een constante temperatuur en hoeveelheid koffie.
Met temperatuur variëren, afwijken van de aanbevolen hoeveelheid koffie (voor jouw filterbakje), dingen als pre-infusie, technieken als WDT, etc. doe je m.i. pas als je specifieke problemen ervaart, óf als je je koffie al goed hebt, maar je gewoon verder wilt experimenteren/leren.
Edit: zettijd is overigens ook een range, dus let niet teveel op wat anderen exact aanhouden, ligt ook aan jouw wensen en is ook afhankelijk van andere factoren.
'OVAT'; ik kende de term niet, maar één variabele per keer veranderen is inderdaad een heel goed plan.
- Hoeveelheid maalsel gewoon aanhouden wat op het bakje staat (als dat een range is, ga je in het midden zitten)
- Zettijd even spelen, ballpark is 25-35sec, of je nu telt vanaf overhalen hendel of eerste druppel mag je zelf weten, maar hou het consistent
- Stel maalgraad af dat je ongeveer in het gewenste gebied zit (meestal verhouding van 1:2)
- Speel opnieuw met zettijd om je gewenste balans zuur/bitter te vinden, en houd dat vast
- Als je niet meer op de gewenste hoeveelheid koffie zit, kun je nu weer met de maalgraad gaan spelen, waarbij je de zettijd constant houdt op wat je eerder als fijne balans hebt ervaren.
Dan zou je er in de basis moeten zijn. Ervaar je specifieke problemen / krijg je het niet goed, dan kun je naar andere zaken gaan kijken. Vanuit deze baseline kun je ook verder gaan experimenteren.
[ Voor 29% gewijzigd door defusion op 18-01-2022 00:02 ]
Goede tips, zo ga ik nu ook verder. Ik heb net de eerste cappuccino wederom gefabriceerd, dit resulteerde in 50gr uit, maar qua smaak was hij goed te doen, ik ben nog niet zo'n fijnproever denk ik. Ik heb de maalsettings aangepast naar iets fijner, kijken waar dat in resulteert volgende shot.defusion schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:45:
@WeaZuL maak je niet te druk om 5gr verschil in output.
@All Nogmaals dank voor het sparren, hier kom ik verder mee. Heel erg fijn om van gedachten te kunnen wisselen want zonder was ik niet verder gekomen.
Precies datdefusion schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:45:
@WeaZuL'OVAT'; ik kende de term niet, maar één variabele per keer veranderen is inderdaad een heel goed plan.
Ik heb in mijn laboratoriumjaren Design of Experiments gebruikt waarbij je gebruik maakt van statistiek om een optimum te vinden. Vroegâh was dit een crime om te doen (alles met het handje) maar tegenwoordig zijn de schema's vrij beschikbaar en is Excel je beste vriend (hoewel wij gebruik maakten van dedicated software voor de toffe plaatjes). OVAT is de 'oude' manier om tot een (lokaal) optimum te komen
Voor de gewone gebruiker is-ie echter heel erg bruikbaar.
Nou, net een cappuccino voor mijn vriendin gezet en ik kreeg met 14gr. in, binnen 30s, 30gr uit. Langzaam maar zeker komen we er wel. Helaas was de volle melk op en moest ik het met halfvolle melk doen, tot zover de OVAT methode
Daarentegen was de smaak, wat mij betreft, bellissimo! Er valt nog veel te winnen, de pakking moet vervangen worden want er lekken wat druppels water langs het portafilter etc. etc. maar ondertussen genieten we hier wel van heerlijke beverrages!

Daarentegen was de smaak, wat mij betreft, bellissimo! Er valt nog veel te winnen, de pakking moet vervangen worden want er lekken wat druppels water langs het portafilter etc. etc. maar ondertussen genieten we hier wel van heerlijke beverrages!
Lekken van druppels water langs het PF kan ook een teken zijn van teveel druk. Of, in mijn geval, teveel doseren en hierdoor drukopbouw. In jouw geval lijkt het geen overdosering aangezien je doorlooptijd en de 30 gr. uit netjes in balans lijken.
Zelfs met teveel druk mag er niks langs gaan, als dat gebeurd is je groepring ’op’. Nieuwe halen, vervangen is 10 mins werk.headout schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:21:
Lekken van druppels water langs het PF kan ook een teken zijn van teveel druk. Of, in mijn geval, teveel doseren en hierdoor drukopbouw. In jouw geval lijkt het geen overdosering aangezien je doorlooptijd en de 30 gr. uit netjes in balans lijken.
Hmm, niet helemaal mijn ervaring. Groepring vervangen >> overdosering of teveel druk >> lekkage, of erger, de PF schiet los.Hercul3s schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:52:
[...]
Zelfs met teveel druk mag er niks langs gaan, als dat gebeurd is je groepring ’op’. Nieuwe halen, vervangen is 10 mins werk.
Precies, je doet toch ook een backflush met een blindfilter ? Dan zou de boel uit elkaar moeten klappen, lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Precies. Druppels die lekken wijst op op een versleten of hard geworden groepering, dus vervangen. Normaal niet veel werk, hoewel die dingen aardig vast kunnen komen te zitten.
Of natuurlijk gewoon wat koffieresten die ertussen zitten waardoor hij niet goed afdicht. Dan is het een kwestie van schoonmaken. Blijft de boel dan nog steeds lekken, dan is vervangen inderdaad wel de oplossing.MJV schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:48:
Precies. Druppels die lekken wijst op op een versleten of hard geworden groepering, dus vervangen.
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb naar aanleiding van deze lekkage een bestelling gedaan voor een aantal items. Hoofdzakelijk voor onderhoud maar ook de machine n.a.v. slijtage wat knoppen en boutjes vervangen om de boel weer mooi te maken. Daarnaast wat verbeteringen n.a.v. tips uit dit topic (IMS). Stiekem toch weer 100eu, ach een hobby mag geld kostendreamscape schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:41:
[...]
Of natuurlijk gewoon wat koffieresten die ertussen zitten waardoor hij niet goed afdicht. Dan is het een kwestie van schoonmaken. Blijft de boel dan nog steeds lekken, dan is vervangen inderdaad wel de oplossing.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 3 x Kalkfilter standaard (W401) 2 x Drukknop schakelaar ovaal 17x13mm (H401b) 2 x Support schakelaar ovaal (H401a) 1 x Boutje magneetklep Parker (F704) 1 x Pakking body/groep Bezzera BZ serie (K402) 3 x Boutje zetgroep Bezzera BZserie (R13) 1 x Pistonring / groepenring Bezzera BZserie 9,3mm Conisch <28-01-2014 (U401) 1 x O-ring/pakking element Bezzera BZ07 / BZ10 (T309b) 1 x Onderhoudsset E61 zetgroep (DUSTY + WP01+WP03) 1 x Filter E61 IMS competitie style 12/18 gram RIDGELESS (T301) 1 x Douche Bezzera IMS RA 200 IM competitie style (U406) 1 x Ontkalkingsmiddel 1 liter (BIODESCALE) |
Daarnaast nog een bestelling gedaan in de USA voor wat optische verbeteringen aan de BZ10. Via een doorzend service want verzenden naar Europa dat kent men niet. Dat wordt spannend, sowieso of het ooit aankomt en als het aankomt, kunnen de bijkomende importkosten ervoor zorgen dat de kosten hiervoor hoger worden dan de aanschafprijs van de BZ10

[ Voor 31% gewijzigd door WeaZuL op 20-01-2022 09:33 ]
Ik heb sinds ongeveer een maandje een Philips EP2220 volautomatische espressomachine. Elke week spoel ik braaf de zetgroep af en laat hem een nachtje aan de lucht drogen op het aanrecht. Inmiddels is het tijd om ook een reinigingstablet te gebruiken. Volgens de handleiding moet ik ergens midden in dat proces ook de zetgroep even schoonspoelen en daarna terugplaatsen. Er staat echter niets over drogen.
Ik heb Philips gebeld hoe dat zit maar die komen niet verder dan het advies: volg maar gewoon de handleiding.
Maar het is enerzijds toch gek dat ik hem nu niet hoef te laten drogen en normaal gesproken wel. Aan de andere kant zou het echter gek zijn dat je de tabletprocedure gedurende een uurtje of 12 moet onderbreken om de zetgroep te laten drogen.
Weet iemand raad. Kan het kwaad om de zetgroep nat terug te zetten?
Ik heb Philips gebeld hoe dat zit maar die komen niet verder dan het advies: volg maar gewoon de handleiding.
Maar het is enerzijds toch gek dat ik hem nu niet hoef te laten drogen en normaal gesproken wel. Aan de andere kant zou het echter gek zijn dat je de tabletprocedure gedurende een uurtje of 12 moet onderbreken om de zetgroep te laten drogen.
Vol verwachting begon ik aan het avontuur van de halfautomaat. Echter merk ik dat ik het toch wat te bewerkelijk vind en onze inbouwmachine weer ben gaan gebruiken.. Een baby van 6 maanden geeft mij al veel (leuk) werk dat ik de rest van de processen in het huis zo automatisch mogelijk wil laten verlopen 
Dus mijn set mag van de hand. En voor dat ik een marktplaatsadv type peil ik even of hier interesse is.
het gaat om:
Koffiemachine : Lelit Pl41EM Anna
Maler : Eureka Mignon MCI
Div Accesoires : Tamper, Leveler, afklopbak, doceerring, hoekmat en een weegschaal.
Hele set mag weg voor 500
:strip_exif()/f/image/g2Tdv3j5bVEOgZiBwDLF6By9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C3bk5dr3jxnyJLpYBRyAy8aC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PyhpjwlFUiF4wMPBe4s6b2B9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus mijn set mag van de hand. En voor dat ik een marktplaatsadv type peil ik even of hier interesse is.
het gaat om:
Div Accesoires : Tamper, Leveler, afklopbak, doceerring, hoekmat en een weegschaal.
:strip_exif()/f/image/g2Tdv3j5bVEOgZiBwDLF6By9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C3bk5dr3jxnyJLpYBRyAy8aC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PyhpjwlFUiF4wMPBe4s6b2B9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IxlHrT3ZYhmwA2gW0HOSe3cy.jpg?f=fotoalbum_large)
www.mariovisser.com
Nee, ik zet hem altijd nat terug, met katten in huis is het geen goed idee hem op het aanrecht te laten staan, voor je het weet heb je haren op plekken waar je het echt niet wilt. Ik heb lang geleden al afgeleerd te denken dat als ik ze nooit op het aanrecht zie (als ik er ben) omdat we ze dat afgeleerd hebben, ze het dan ook echt niet doenkadoendra schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:54:
Ik heb sinds ongeveer een maandje een Philips EP2220 volautomatische espressomachine. Elke week spoel ik braaf de zetgroep af en laat hem een nachtje aan de lucht drogen op het aanrecht. Inmiddels is het tijd om ook een reinigingstablet te gebruiken. Volgens de handleiding moet ik ergens midden in dat proces ook de zetgroep even schoonspoelen en daarna terugplaatsen. Er staat echter niets over drogen.
Leuk setje, kun je zo de koffiewereld mee instappen, maar ik denk dat je hem beter in het vraag en aanbod gedeelte van Tweakers.net kunt plaatsen https://tweakers.net/koffiezetapparaten/aanbod/Mavi86 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:59:
Vol verwachting begon ik aan het avontuur van de halfautomaat. Echter merk ik dat ik het toch wat te bewerkelijk vind en onze inbouwmachine weer ben gaan gebruiken.. Een baby van 6 maanden geeft mij al veel (leuk) werk dat ik de rest van de processen in het huis zo automatisch mogelijk wil laten verlopen
het gaat om:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit vind de moderator vast niet OK
Inderdaad een leuke setup en instap voor wie met espresso's aan de slag wil. Volgens mij voldoe je daarmee al aan de 80/20 regel qua diminishing returns en kun je er al een heel eind mee komen.
Zet hem anders op Koffiepraat, daar zijn ook veel nieuwe en enthousiaste geïnteresseerden.
Zet hem anders op Koffiepraat, daar zijn ook veel nieuwe en enthousiaste geïnteresseerden.
Eigenlijk is het wel ok om het eerst hier te melden en als er geen “koffie Tweakers” interesse hebben het daarna in V&A te plaatsen. In V&A komt immers iedereen zo ongeveer.RoosW schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:54:
[...]
Leuk setje, kun je zo de koffiewereld mee instappen, maar ik denk dat je hem beter in het vraag en aanbod gedeelte van Tweakers.net kunt plaatsen https://tweakers.net/koffiezetapparaten/aanbod/
Dit vind de moderator vast niet OK
Verdere communicatie kan inderdaad het beste direct lopen via een PB.
Andere vraag over het nat droog reinigen.
Mijn vorige volautomaat was het ook zo dat de zetgroep eerst afgespoeld moest worden om daarna met de reininingstablet aan de gang te gaan.
De hele zetgroep eerst laten drogen was niet nodig.
Wel even de overtollige nattigheid eraf vegen voor het terugzetten.
Ben vandaag bezig met het ontkalken van mijn Quickmill 4005. Bij de tweede liter naspoelen stopt de pomp ermee.. verdorrie, maar weer uitvogelen..
Leek een luchtbel te zijn die de boel blokkeerde, hij spoelt weer
Leek een luchtbel te zijn die de boel blokkeerde, hij spoelt weer
[ Voor 19% gewijzigd door vinpower op 20-01-2022 16:21 ]
(Verwijderd)
[ Voor 93% gewijzigd door max.schollen op 21-01-2022 20:19 ]
Mooi setje voor een keurige prijs Mavi! Als iemand hier aan lurken en is en op zoek is naar een set kan ik het zeker aanbevelen
Raar zojuist plopte hij er hier ook af. Allu ring + zwarte plastic binnenring. Enige vorm van bevestiging lijkt te ontbreken… morgen maar op goed geluk naar de dealer. Of heb jij een oplossing gevonden?MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:23:
Sindskort (BF) een Jura D6 hier staan. Werkt top, wel nog wat experimenteren maar dat hoort erbij geloof ik
.
Wel 1 ‘probleem’, het uitloopmondje van de melkschuim zit los en valt de hele tijd eraf, bij het maken van een melkproduct beland dit onderdeel steevast als eerste in het glas door de drukmaar ook met de hand is aanraken al voldoende om hem te laten vallen. Toch lijkt er niet iets van een bevestiging op/aan te zitten. Wat mis ik hier? Zie foto, gehele ‘RVS’ onderdeel komt los van het zwarte onderdeel erboven.
[Afbeelding]
Bedoel je dit stukje?JeroenGans schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Raar zojuist plopte hij er hier ook af. Allu ring + zwarte plastic binnenring. Enige vorm van bevestiging lijkt te ontbreken… morgen maar op goed geluk naar de dealer. Of heb jij een oplossing gevonden?
Ik heb een E8 EB en dat onderdeel kun je zo los halen.
Ook handig om even schoon te maken want er loopt melk doorheen.
Is hier nog niet vanzelf los gegaan.
Het zwarte stuk waar deze opgedrukt zit (cappuccinatore) is aan de binnenkant van rubber/siliconen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RaCnvhM8PGs5QPL01m6TL6JQ.webp?f=user_large)
Goed te horen dat t kan. De vraag is, hoe krijg ik m er weer aanHoppyF schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:32:
[...]
Bedoel je dit stukje?
Ik heb een E8 EB en dat onderdeel kun je zo los halen.
Ook handig om even schoon te maken want er loopt melk doorheen.
Is hier nog niet vanzelf los gegaan.
Het zwarte stuk waar deze opgedrukt zit (cappuccinatore) is aan de binnenkant van rubber/siliconen.
[Afbeelding]
Gewoon erop drukken.JeroenGans schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:33:
[...]
Goed te horen dat t kan. De vraag is, hoe krijg ik m er weer aan
Zo werkt het bij de E8 tenminste.
Kan zijn dat het bij een E6 net wat anders werkt.
Heb je echter de uitloop zoals in mijn eerdere plaatje, dan moet het haast op dezelfde manier werken.
Soms gaat de binnenste ring los zitten. Dat kan onder andere zijn door schoonmaak middel die de boel "slipperig" maakt.
Je kan bij de dealer een nieuwe vragen. Of ze je er één kosteloos geven is aan hun. Je kan ook zelf die ring schoonmaken en met een druppeltje lijm vast zetten. Dan hoef je de deur niet uit en zit het ook weer vast.
Je kan bij de dealer een nieuwe vragen. Of ze je er één kosteloos geven is aan hun. Je kan ook zelf die ring schoonmaken en met een druppeltje lijm vast zetten. Dan hoef je de deur niet uit en zit het ook weer vast.
Bestelling afgelopen vrijdag binnen gekregen en vandaag de boel goed uit elkaar kunnen trekken. De lekkage is nu gelukkig voorbij uit de zetgroep. De oude pakking was hard geworden. Gelijk de kartonnen pakking vervangen tussen de body van de bz10 en de elektrisch verwarmde zetgroep. De oude viel van ellende uit elkaar.WeaZuL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb naar aanleiding van deze lekkage een bestelling gedaan voor een aantal items. [....]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 3 x Kalkfilter standaard (W401) 2 x Drukknop schakelaar ovaal 17x13mm (H401b) 2 x Support schakelaar ovaal (H401a) 1 x Boutje magneetklep Parker (F704) 1 x Pakking body/groep Bezzera BZ serie (K402) 3 x Boutje zetgroep Bezzera BZserie (R13) 1 x Pistonring / groepenring Bezzera BZserie 9,3mm Conisch <28-01-2014 (U401) 1 x O-ring/pakking element Bezzera BZ07 / BZ10 (T309b) 1 x Onderhoudsset E61 zetgroep (DUSTY + WP01+WP03) 1 x Filter E61 IMS competitie style 12/18 gram RIDGELESS (T301) 1 x Douche Bezzera IMS RA 200 IM competitie style (U406) 1 x Ontkalkingsmiddel 1 liter (BIODESCALE)
[...]
Aangezien de machine toch open lag heb ik de OPV aangepast van 12 naar 10 bar m.b.v de blind basket -> hallo crema!
Al met al super content met het resultaat! Enige minpunt is dat mijn puk moeilijker uit de ims basket komt TOV de Bezzera basket. Waarschijnlijk door de haakse hoek IPV schuine hoek van de originele Bezzera basket. Dat betekend nog harder met het portafiler los gaan dan ik al deed

Vreemd dat de puck zo slecht loskomt - bij mij zijn het niet meer dan een paar lichte tikjes om hem te storten. Door het ridgeless design zou hij makkelijker uit de basket moeten komen dan voorheen (ja oké, schuine rand, maar toch). Ik zou op ongeveer 1/4 van de rand tegen de stang tikken. Door de excentrische kracht komt bij mij dan de puck er erg makkelijk uit.
Wou wat koffies bestellen bij Koffiestation, maar vind €78 voor 4x 500g toch iets teveel van het goede hoor. Hetzelfde geldt voor Manhattan die met €50/kg zowaar nog duurder is.
Waar ligt voor jullie ongeveer de grens? Er zijn zoveel branders die ik nog uitproberen wil, maar de prijzen varieren ook flink. Heb mijn volgende bonen besteld bij Koepoort. Hier ook voorbij zien komen, die lijken wel iets redelijker geprijsd.
Waar ligt voor jullie ongeveer de grens? Er zijn zoveel branders die ik nog uitproberen wil, maar de prijzen varieren ook flink. Heb mijn volgende bonen besteld bij Koepoort. Hier ook voorbij zien komen, die lijken wel iets redelijker geprijsd.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 23-01-2022 21:59 ]
Ik moet zeggen dat Koffiestation mijn go-to leverancier is. Ze stellen nooit teleur en zijn light-roasted. Je hebt dan wel de duurdere koffietjes gekozen denk ik - de Kembarare Estate is de duurste die ze ooit gehad hebben (en IMO het niet waard voor espresso).
Ik maak 4 espresso per dag (8 maximaal) en ik kan erg genieten van de smaak van het Koffiestation. Ik doe ongeveer een maand met 1500 g ==> €2,50 per dag en dat heb ik er voor over. Zera heb ik ook geprobeerd maar kan IMHO niet tippen aan KS.
Ik maak 4 espresso per dag (8 maximaal) en ik kan erg genieten van de smaak van het Koffiestation. Ik doe ongeveer een maand met 1500 g ==> €2,50 per dag en dat heb ik er voor over. Zera heb ik ook geprobeerd maar kan IMHO niet tippen aan KS.
[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 23-01-2022 22:12 ]
@Ypuh
Koffiestation en het hoofdkwartier zijn mijn favo winkels. Ik vind koffiestation niet superduur, maar dat is ook maar hoe je het bekijkt. Mijn ouders kopen al 20jr dezelfde koffie bij de hanos, steeds in de aanbieding voor nog geen tientje de kilo. En die vinden ze superlekker
Met €78 voor 2kg heb je volgens mij wel de wat duurdere koffies bij hen uitgezocht.
@Ravhin
Die kembarare hebben wij ook geprobeerd. We waren bang dat we deze heel lekker zouden vinden en dus vanaf nu volledig leeg zouden gaan lopen op koffie. Maar ook wij vonden hem tegenvallen. Vooral heel sterk van smaak, terwijl wij juist van wat mildere koffie houden. (dus niet "slappe" koffie, maar gewoon koffie met een wat mildere smaak). Onze portemonnee is er blij mee
Koffiestation en het hoofdkwartier zijn mijn favo winkels. Ik vind koffiestation niet superduur, maar dat is ook maar hoe je het bekijkt. Mijn ouders kopen al 20jr dezelfde koffie bij de hanos, steeds in de aanbieding voor nog geen tientje de kilo. En die vinden ze superlekker
Met €78 voor 2kg heb je volgens mij wel de wat duurdere koffies bij hen uitgezocht.
@Ravhin
Die kembarare hebben wij ook geprobeerd. We waren bang dat we deze heel lekker zouden vinden en dus vanaf nu volledig leeg zouden gaan lopen op koffie. Maar ook wij vonden hem tegenvallen. Vooral heel sterk van smaak, terwijl wij juist van wat mildere koffie houden. (dus niet "slappe" koffie, maar gewoon koffie met een wat mildere smaak). Onze portemonnee is er blij mee
Eens, het moet wel leuk blijven. Koepoort, dank voor de tip! Heb het afgelopen jaar enkel kg zakken besteld bij koffie Hoorn, blijft mijn favoriet. Maar om tunnelvisie te voorkomen, kan bij de buren neuzen op zijn tijd geen kwaadYpuh schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:59:
Wou wat koffies bestellen bij Koffiestation, maar vind €78 voor 4x 500g toch iets teveel van het goede hoor. Hetzelfde geldt voor Manhattan die met €50/kg zowaar nog duurder is.
M.b.t je vraag over de max prijzen, tegen de 30€ per kg is mij wat te gortig, boven de 25€ eigenlijk al. Rond de 20€ is mijn Sweet spot zogezegd.
[ Voor 12% gewijzigd door WeaZuL op 23-01-2022 23:44 ]
Ik bestel altijd bij het Hoofdkwartier, als iets lekkers is dan probeer ik het zo te houden...
Ik was aan het zien bij Koepoort, en ik zie geen keuze qua verpakkingsgewicht. Er staat aantal '1' voor € 16,95 Braziliaanse Yellow Bourbon vers gebrand. Eens rondgekeken op hun website, maar niks terug gevonden. Ik betaal € 13,50 bij het Hoofdkwartier dus ik vermoed dat dit 500g zal zijn.
Ik was aan het zien bij Koepoort, en ik zie geen keuze qua verpakkingsgewicht. Er staat aantal '1' voor € 16,95 Braziliaanse Yellow Bourbon vers gebrand. Eens rondgekeken op hun website, maar niks terug gevonden. Ik betaal € 13,50 bij het Hoofdkwartier dus ik vermoed dat dit 500g zal zijn.
Bij extra informatie staat dat het 1kg is. Ik ben vooral benieuwd hoe licht/donker koepoort brand. Laatst bij brandzaak besteld maar dat was mij toch te donker gebrand.RigolleM schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:05:
Ik bestel altijd bij het Hoofdkwartier, als iets lekkers is dan probeer ik het zo te houden...
Ik had 5 zakjes van 250gr besteld bij Koepoort, branding is (iets) lichter als Brandzaak, maar niet veel, ik bespeurde wel meer zoet als ik bij Brandzaak in doorsnee proef van hun bonen, maar mij zijn ze iets te donker gebrand, de smaak is erg uniform richting de notige en donkere (wat meer bittere) smaaknoten, niet storend, maar vooral niet erg spannend.Tinkerer84 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Bij extra informatie staat dat het 1kg is. Ik ben vooral benieuwd hoe licht/donker koepoort brand. Laatst bij brandzaak besteld maar dat was mij toch te donker gebrand.
Ik ben aan de laatste 2 zakjes bezig, volgend weekend maar eens kijken waar we weer nieuwe bonen naast mijn standaard Brute Bonen vandaan gaan halen.
Meestal bestel ik rond de €10 - 13 per 250gr of €40 tot €50 per kg. Soms bestel ik een ‘fancy’ koffie mee van €25 per 250gr wat natuurlijk al €100 per kg isYpuh schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:59:
Ik begon ook met pakjes van €7 bij Boot koffie destijds, sindsdien langzaam wat ge upgrade qua bonen. Mijn moment kwam toen ik ergens de Hopong Bant Sauk van Shokunin dronk en die super lekker vond, daarna is het wat ontspoort
Aan de andere kant gaat het soms over setups van €1000 en meer, dan mag de koffie ook wat kosten.
Klopt, het zijn allemaal kilo zakken. Ik heb dezelfde vraag, maar ervaring leert dat er maar één manier is om erachter te komen. Ik heb al donker gelabelde bonen gehad die best licht waren en vice versa.Tinkerer84 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Bij extra informatie staat dat het 1kg is. Ik ben vooral benieuwd hoe licht/donker koepoort brand. Laatst bij brandzaak besteld maar dat was mij toch te donker gebrand.
Mijn grens ligt ook een beetje op €25/kg. €30 wil ik nog wel eens doen als iemand ze aanraadt, maar €38,50 - 100 per kg vind ik wel net iets te gek hoor. Je pakt dan al snel een 250g verpakking wat ik vaak te weinig vind om een boon goed te leren kennen. Soms is de afstelling wel juist, maar duurt het een paar dagen voordat een boon echt lekker is, die kans krijg je dan niet.
Idd dat idee heb ik ook, 250gr. is te weinig om een koffie echt goed te leren kennen. Aan de andere kant als het tegen valt zit je met een zak van 1kg ..Ypuh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:06:
[...]
Klopt, het zijn allemaal kilo zakken. Ik heb dezelfde vraag, maar ervaring leert dat er maar één manier is om erachter te komen. Ik heb al donker gelabelde bonen gehad die best licht waren en vice versa.
Mijn grens ligt ook een beetje op €25/kg. €30 wil ik nog wel eens doen als iemand ze aanraadt, maar €38,50 - 50 per kg vind ik wel net iets te gek hoor. Je pakt dan al snel een 250g verpakking wat ik vaak te weinig vind om een boon ook goed te leren kennen. Soms is de afstelling wel juist, maar duurt het een paar dagen voordat een boon echt lekker is, die kans krijg je dan niet.

Bij Giraffe doen ze aan 350g i.p.v. 250g, dat vind ik soms wel een uitkomst.
350-500g lijkt mij ook ideaal. Heb overigens nog niet heel vaak meegemaakt dat ik een kilozak met tegenzin opdronk, maar als het gebeurd is het wel vervelend ja. Meestal heeft dat meer met de branding te maken dan de smaak van de boon.
Als je bonen met een goede fles wijn gaat vergelijken wordt het een ander verhaal, maar je kunt ook niet iedere dag een fles wijn van €150 opentrekken lijkt mij, en er zijn ook genoeg lekkere wijnen van €7.
Vind die vergelijking niet helemaal opgaan. Een auto van een ton gooi je ook geen andere brandstof in dan een klein boodschappenwagentje, maar toch geniet je van meer comfort/luxe en is de gehele ervaring beter.Hercul3s schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:55:
Aan de andere kant gaat het soms over setups van €1000 en meer, dan mag de koffie ook wat kosten.
Als je bonen met een goede fles wijn gaat vergelijken wordt het een ander verhaal, maar je kunt ook niet iedere dag een fles wijn van €150 opentrekken lijkt mij, en er zijn ook genoeg lekkere wijnen van €7.
Wij hebben/hadden altijd bonen van Keen en die zaten rond de 31 euro per Kg.
Deze hebben sinds dit jaar een prijsverhogen doorgevoerd en ik merk aan mezelf dat de grens echt bij de ~32,50 tot MAX 35,- per Kg ligt.
De enige uitzondering hierop is een keer de El Diamante Maria van ze. DIE is zijn dure prijs 100% waard. Uiteraard om op mijn verjaardag mezelf een keer te trakteren.
Ik begrijp waarom het duurder is geworden; Slechte oogsten in o.a. Brazilie in 2021.
Deze hobby mag geld kosten , maar 35+ euro voor een Kg is toch net teveel. Er gaat bij ons een Kg per maand door heen dus het wordt dan een erg dure hobby.
De laatste 2 keer hebben we bij Boot en Lucifer besteld. De prijs zit dan nog rond de 30 euro per Kg en de koffie smaakt prima.
Deze hebben sinds dit jaar een prijsverhogen doorgevoerd en ik merk aan mezelf dat de grens echt bij de ~32,50 tot MAX 35,- per Kg ligt.
De enige uitzondering hierop is een keer de El Diamante Maria van ze. DIE is zijn dure prijs 100% waard. Uiteraard om op mijn verjaardag mezelf een keer te trakteren.
Ik begrijp waarom het duurder is geworden; Slechte oogsten in o.a. Brazilie in 2021.
Deze hobby mag geld kosten , maar 35+ euro voor een Kg is toch net teveel. Er gaat bij ons een Kg per maand door heen dus het wordt dan een erg dure hobby.
De laatste 2 keer hebben we bij Boot en Lucifer besteld. De prijs zit dan nog rond de 30 euro per Kg en de koffie smaakt prima.
Meteen maar het proefpakket bij ze besteldD. Ninjai schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:12:
Bij Giraffe doen ze aan 350g i.p.v. 250g, dat vind ik soms wel een uitkomst.
Ben nieuwsgierig wat je er van vindt. Ik zat deze keer te twijfelen tussen Giraffe en Koepoort en ben voor die laatste gegaan.
Een kilo per maand, ik wou dat het bij mij zo zuinig ging. Mijn (persoonlijke) verbruik ligt toch wel iets hoger
Eens even rekenen, gemiddeld 4 kopjes per dag, dus 4x18gr - 72gr per dag, x30 = 2160gr, ruim 2 kilo per maand dus zo ongeveer.Ypuh schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:53:
[...]
Ben nieuwsgierig wat je er van vindt. Ik zat deze keer te twijfelen tussen Giraffe en Koepoort en ben voor die laatste gegaan.
Een kilo per maand, ik wou dat het bij mij zo zuinig ging. Mijn (persoonlijke) verbruik ligt toch wel iets hoger.
Een kilo per maand kom je op 2 bakjes per dag, net aan, oef, da's wel heel mager qua koffie consumptie
IK drink soms iets meer, soms iets minder, een stuk minder als ik me niet lekker voel (medicatie wissel etc) drink ik meestal thee ipv koffie, en als ik echt brak ben, geen van tweeën, maar Appelsap, geen idee waarom, dat spul lust ik normaliter echt niet
Ik zit ook op 2kg per maand :x maar ik neem ook eigen koffie mee naar werk, anders kan ik wel met 1kg uit denk ik
Mijn consumptie ligt ook op zo'n 4-5 kopjes per dag (5 * 18g * 30 dagen = 2.700g). Tel daar nog bij op af en toe een nieuwe boon inregelen en wat bezoek, en je komt op 2-3 kg per maand.
Het helpt ook dat je het aantal dagen dat ik van huis geweest ben de afgelopen twee jaar zo'n beetje op beide handen tellen kunt. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat als we straks niet meer thuis hoeven te werken. Mijn koffiesetup is inmiddels dusdanig uit de hand gelopen dat deze iets te duur geworden is voor maar één of 2 koffies per dag
.
Het helpt ook dat je het aantal dagen dat ik van huis geweest ben de afgelopen twee jaar zo'n beetje op beide handen tellen kunt. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat als we straks niet meer thuis hoeven te werken. Mijn koffiesetup is inmiddels dusdanig uit de hand gelopen dat deze iets te duur geworden is voor maar één of 2 koffies per dag
Heeft er iemand wat adresjes voor koffiebonen in België? Het valt me op dat de meeste NL branderijen wel gratis verzenden naar NL, maar niet naar BE, wat de koffie ineens een pak duurder maakt natuurlijk.
Ik heb sinds kort mijn basisvolautomaat vervangen door een Sage Bambino Plus, maar wacht nog op de levering van m'n koffiemolen (Eureka Specialita), dus heb ik nu even tijd om rond te kijken voor verschillende adresjes. Aangezien ik nog maar net aan het begin sta van mijn espresso-avontuur(ik heb wel al best wat ervaring met filterkoffie en mijn mokapot), heb ik nog geen zin om buitensporig veel geld uit te geven aan koffie, maar ik wil wel graag lekkere espresso drinken en ontdekken.
Vooral proefpakketjes vind ik wel leuk, al besef ik dat je wel heel wat koffie kan verspillen, zeker in het begin, aan het afregelen van de koffiemolen.
Ik heb sinds kort mijn basisvolautomaat vervangen door een Sage Bambino Plus, maar wacht nog op de levering van m'n koffiemolen (Eureka Specialita), dus heb ik nu even tijd om rond te kijken voor verschillende adresjes. Aangezien ik nog maar net aan het begin sta van mijn espresso-avontuur(ik heb wel al best wat ervaring met filterkoffie en mijn mokapot), heb ik nog geen zin om buitensporig veel geld uit te geven aan koffie, maar ik wil wel graag lekkere espresso drinken en ontdekken.
Vooral proefpakketjes vind ik wel leuk, al besef ik dat je wel heel wat koffie kan verspillen, zeker in het begin, aan het afregelen van de koffiemolen.
Het eerste dat ik vind in Google: https://misterbarish.be/koffiebranderijen-in-belgie/KriVaDesign schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:31:
Heeft er iemand wat adresjes voor koffiebonen in België? Het valt me op dat de meeste NL branderijen wel gratis verzenden naar NL, maar niet naar BE, wat de koffie ineens een pak duurder maakt natuurlijk.
Een hele waslijst aan mogelijkheden
Kijk eens bij Fascino.KriVaDesign schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:31:
Hangt wel van de orderwaarde af.
Je kunt ook een eenmalige gratis verzenden code krijgen bij aanmelding van de nieuwsbrief.
Ik weet alleen niet zeker of dit ook werkt bij verzending naar België.
https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten
Voor afleveradressen in België zijn de verzendkosten gratis bij een orderwaarde van meer dan € 55,-. Bij een orderwaarde van minder dan € 55,- zijn onze verzendkosten voor afleveradressen in België € 3,95 per bestelling.
Vreemd eigenlijk, want PostNL bezorgt ook gewoon in België en is nauwelijks duurder dan verzenden naar NL.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1