"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Je kon gewoon bestellen in dr vakantie hoor. Het werd alleen niet geleverdOzzie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:53:
[...]
Oeh leveren ze weer, ik wilde daar 31 december bestellen maar toen hadden ze vakantieMorgen maar ff kijken of ik nog iets ga bestellen, heb eigenlijk ook nog genoeg van Fascino en Giraffe op voorraad.
Mja precies, maar ik kreeg de 31e mijn Mara X binnen. Beetje lullig als ik dan tot nu moest wachten op koffie. Dus in de dagen voor de 31e bij Giraffe besteld zodat ik in ieder geval goede koffie zou hebben voor mijn nieuwe apparaat en daarna nog een bestelling gedaan bij Fascino dus heb nu nog 5 verschillende zakjes van 250g staan.__fred__ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:54:
[...]
Je kon gewoon bestellen in dr vakantie hoor. Het werd alleen niet geleverd
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik was niet zo snugger en heb noodvoorraad in de supermarkt moeten kopen de 31e. Medium roast maar zo verbrand dat ik het niet meer te zuipen vind. Merk dat mijn smaak is veranderd afgelopen jaar. Alleen nog maar light roasts hier. Heb de zak Roots koffie aan mijn ouders gegeven.Ozzie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:56:
[...]
Mja precies, maar ik kreeg de 31e mijn Mara X binnen. Beetje lullig als ik dan tot nu moest wachten op koffie. Dus in de dagen voor de 31e bij Giraffe besteld zodat ik in ieder geval goede koffie zou hebben voor mijn nieuwe apparaat en daarna nog een bestelling gedaan bij Fascino dus heb nu nog 5 verschillende zakjes van 250g staan.
:strip_exif()/f/image/4kB7vrBtuQZNzamSxE189fiI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 07-01-2022 20:10 ]
Hoofdkwartier heeft ook YB toch? En Koepoort, van meerdere landen trouwens. Heb bij Koepoort vorige week twee zakken bonen gehaald, Yirgacheffe en Mokka Djima, eerst laatste restje Sidamo van Fascino opmaken en dan daar aan beginnen, ben benieuwdYpuh schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:10:
Zag van de week dat ze in de Jumbo tegenwoordig ook Yellow Bourbon bonen verkopen. 500 gram a €5, branddatum 23-11. Zal binnenkort eens een zakje meenemen. €19,95 voor 250gr bij Friedhats wordt mij wat te gek.
€78 per kilo gaat ook mij wat ver, hoewel het me wel benieuwd maakt over hoe anders ze smaken in vergelijking met bonen voor €17-€25 per kilo.
[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 07-01-2022 20:27 ]
Die heb ik laatst gehaald bij Jumbo. Niet te zuipen. Veel te donker gebrand.Ypuh schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:10:
Zag van de week dat ze in de Jumbo tegenwoordig ook Yellow Bourbon bonen verkopen. 500 gram a €5, branddatum 23-11. Zal binnenkort eens een zakje meenemen. €19,95 voor 250gr bij Friedhats wordt mij wat te gek.
Maar wellicht is de Yellow Bourbon gewoon niet mijn smaak. Heb nu een zak van Brandzaak, maar ook die krijg ik niet lekker. Ik ben overigens wel fan van de Costa Rica van Brandzaak.
@Joosie200 @twit het water dat onder uit de groep komt is volgens mij niet hetzelfde als het water dat wordt terug geleid naar de boiler.
[ Voor 16% gewijzigd door SquareOne op 07-01-2022 22:04 ]
Niet verkeerd. Ik betaalde €7.25 voor 250 gram zonder branddatum dus eigenlijk gewoon een dikke rip off bij Simon Levelt. Bij Kalor en Brandzaak tegen de €10.75 voor 500 gram.Ypuh schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:10:
Nee, je krijgt nog steeds wel wat in je lekbak maar het is sterk gereduceerd van wat ik begrepen heb, een afname van 66% oid las ik. Enfin vandaag eerst maar eens beginnen met een back flush. En ik las dat als je de blind filter voor schoonmaak gebruikt kun je snel genoeg testen of de opv mod een feit is.SquareOne schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:01:
[...]
@Joosie200 @twit het water dat onder uit de groep komt is volgens mij niet hetzelfde als het water dat wordt terug geleid naar de boiler.
Goed: na de eerste start sequence volgens de handleiding de Lelit een half uur laten opwarmen. Met blind filter discharged ie 20 gram aan water in de lekbak. Simpelweg de lekbak leeg laten en alles wat erin valt in een kopje gooien om te kijken hoeveel je kwijt bent. 20 gram na elke shot vind ik prima te overzien.
[ Voor 12% gewijzigd door Joosie200 op 08-01-2022 09:06 ]
Benieuwd!__fred__ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:51:
[Afbeelding]
Jeey. Eindelijk mijn handen kunnen leggen op een Geisha koffie voor een redelijke prijs. Volgende week meer. Deze moet eerst nog een klein beetje uitwasemen.
Maar die 20 gram is volgens mij niet hetgeen wat is opgelost in de nieuwe Mara X.Joosie200 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 07:25:
[...]
Niet verkeerd. Ik betaalde €7.25 voor 250 gram zonder branddatum dus eigenlijk gewoon een dikke rip off bij Simon Levelt. Bij Kalor en Brandzaak tegen de €10.75 voor 500 gram.
[...]
Nee, je krijgt nog steeds wel wat in je lekbak maar het is sterk gereduceerd van wat ik begrepen heb, een afname van 66% oid las ik. Enfin vandaag eerst maar eens beginnen met een back flush. En ik las dat als je de blind filter voor schoonmaak gebruikt kun je snel genoeg testen of de opv mod een feit is.
Goed: na de eerste start sequence volgens de handleiding de Lelit een half uur laten opwarmen. Met blind filter discharged ie 20 gram aan water in de lekbak. Simpelweg de lekbak leeg laten en alles wat erin valt in een kopje gooien om te kijken hoeveel je kwijt bent. 20 gram na elke shot vind ik prima te overzien.
Het gaat over het water dat er via de OPV valve uit lekt, die zie je niet.
/f/image/KnokU6N9T1nf3C6G8ZHpje1z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/F0Lxtf8EPABTYpZMleonBvJi.webp?f=fotoalbum_large)
Het nieuwe model heeft dat inderdaad niet. Tenminste ik heb het bij die van mij nog niet gezien.SquareOne schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:16:
[...]
Maar die 20 gram is volgens mij niet hetgeen wat is opgelost in de nieuwe Mara X.
Het gaat over het water dat er via de OPV valve uit lekt, die zie je niet. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lette er al op in het begin met de schoonmaak / blind basket. Toen zag ik terwijl de machine doorliep achter de zetgroep op jouw markering bij mijn Lelit slechts een paar druppels in de lekbak stromen. Pas wanneer ik klaar was met een shot van 30 seconden kwam er vanuit de zetgroep vanuit de opv echt meer water in de lekbak. Maar dat is zoals het hoort omdat er meer water vanuit de zetgroep achterblijft die dan vrij gegeven wordt.SquareOne schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:16:
[...]
Maar die 20 gram is volgens mij niet hetgeen wat is opgelost in de nieuwe Mara X.
Het gaat over het water dat er via de OPV valve uit lekt, die zie je niet. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 08-01-2022 11:44 ]
Kon me niet inhouden. Nog iets teveel CO2 dus lastig in te regelen. Aan het begin een paar druppels die heel rap in een sterke flow overgaan door het gas. Toch al aardige espresso weten te zetten. Megaveel rood fruit, limoen. Body van donker fruit. Nasmaak is pure marmelade. Blijft heel lang hangen. Zoet en zuur is mooi gebalanceerd. Denk dat de temperatuur nog iets omhoog kan de volgende.
Kwam het nou uit de zetgroep (logisch) of uit de OPV (niet zo logisch). Het water wat uit je zetgroep stroomt na een shot, is niet het water dat via/door de OPV ontsnapt maar enkel het water dat in de zetgroep zat en niet door je koffie naar buiten is gekomen.Joosie200 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:38:
[...]
Ik lette er al op in het begin met de schoonmaak / blind basket. Toen zag ik terwijl de machine doorliep achter de zetgroep op jouw markering bij mijn Lelit slechts een paar druppels in de lekbak stromen. Pas wanneer ik klaar was met een shot van 30 seconden kwam er vanuit de zetgroep vanuit de opv echt meer water in de lekbak. Maar dat is zoals het hoort omdat er meer water vanuit de zetgroep achterblijft die dan vrij gegeven wordt.
Ik lees op internet dat je de stand van het tandwieltje kunt veranderen door :
Dit werkt niet. De stand van het tandwieltje krijg ik niet veranderd. Ik krijg ook direct bij het opstarten een melding dat de zetgroep niet kan worden gevonden (klopt want hij past er niet meer in).Houd de "My Coffee/recepten"-toets inge-ƒdrukt. Druk tegelijkertijd op de Aan/Uit-knop. Het apparaat voert een initialisatie uit. Laat de toetsen weer los.
Heeft iemand zo'n apparaat en weet wat ik moet doen ? Of heeft iemand nog een mooie tip voor een apparaat van rond de 1k die twee bonenreservoirs heeft ?
Ik breek mijn eerdere toezegging even.HoppyF schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Er is nog een Lelit Mara X retourdeal te koop voor €895.
Ik heb navraag gedaan of er foto’s van zijn ivm de zwarte logo uitvoering.
Helaas zijn er geen foto’s.
Het apparaat is onbeschadigd en compleet (volgens Breezy).
Er zit 6 maanden garantie op en het apparaat mag binnen 30 dagen retour.
Nu hou ik even op met de retour deals, met de informatie hier in het topic kunnen potentiële kopers zelf wel op zoek gaan. Er zijn nu voorbeelden genoeg gegeven.
Garantie
Bij ons ben je verzekerd van 6 maanden verkopersgarantie. Mocht het artikel binnen deze termijn onverhoopt kapot gaan of problemen vertonen, dan kun je je aankoop gratis retour sturen voor een volledige terugbetaling.
Zijn er nog potentiële Lelit Mara X kopers hier?
De prijs voor een retour goed is nu €765.
Toch wel erg scherp voor een onbeschadigd apparaat.
https://www.ebay.nl/itm/324943431558
Meteen weg? Zie trouwens wel duidelijke stijging van de prijzenHoppyF schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:57:
[...]
Ik breek mijn eerdere toezegging even.
Zat idd ook even te kijken, maar de goedkoopste modellen lijken nu weer richting de €1.100 te gaan.Figo112 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Meteen weg? Zie trouwens wel duidelijke stijging van de prijzen
Kan nog steeds niet verklaren waarom de Mara-X verhoudingsgewijs zo goedkoop is. Die machines worden toch ook gewoon in Italië geproduceerd? Waarom kunnen zij deze zoveel goedkoper aanbieden? Die plastic beugeltjes i.p.v. staal zullen het verschil niet maken in de kostprijs lijkt me. Besteden ze een deel van de productie uit o.i.d?
Bij Rocket weet je dat je ook iets voor de marketing betaald, maar uiteindelijk kost het gewoon een 10-tal uur aan €50 per uur (ik noem maar iets) om zo'n apparaat te assembleren. Dan nog wat design, materiaal, transport, overhead kosten etc. en kan me niet voorstellen dat ze bij €900 waarvan €200 BTW nog noemenswaardige winst draaien. Dat terwijl het helemaal niet nodig is om zo goedkoop te gaan, duurdere machines zijn ook niet aan te slepen.
Enige reden die ik bedenken kan is marktaandeel veilig stellen. Hun flashy website onderschrijft dat wel (de meeste A-merken in de koffieindustrie hebben hun website door een stel scholieren/hun neefje laten bouwen).
Edit: Hier een kort interview met de eigenaren (3 broers die het bedrijf overgenomen van hun vader) en interviewer met dezelfde vraag: "So we had one burning question. How do they do it?"
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 09-01-2022 14:14 ]
Waarschijnlijk verkocht nadat iemand het hier gelezen heeft.Figo112 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Meteen weg? Zie trouwens wel duidelijke stijging van de prijzen
Zou wel leuk zijn als iemand dat even zou melden.
Het kan ook toeval zijn dat iemand buiten dit forum hem gekocht heeft.
Hoe dan ook komen dit soort aanbiedingen vaker voor.
Vanwege de (relatief) lage prijs heb ik hem genoemd.
Voor €735 kun je ook nog een Bezzera Magica S scoren.
Geen Lelit maar wel een halfautomaat met PID.
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc
Op ebay is hij weg met als laatste prijsvermelding 765. Bij bol stond hij nog op 907. Welke Tweaker hier is de gelukkige?HoppyF schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:57:
[...]
Nuttige interview even checken.Ypuh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Zat idd ook even te kijken, maar de goedkoopste modellen lijken nu weer richting de €1.100 te gaan.
Kan nog steeds niet verklaren waarom de Mara-X verhoudingsgewijs zo goedkoop is. Die machines worden toch ook gewoon in Italië geproduceerd? Waarom kunnen zij deze zoveel goedkoper aanbieden? Die plastic beugeltjes i.p.v. staal zullen het verschil niet maken in de kostprijs lijkt me. Besteden ze een deel van de productie uit o.i.d?
Bij Rocket weet je dat je ook iets voor de marketing betaald, maar uiteindelijk kost het gewoon een 10-tal uur aan €50 per uur (ik noem maar iets) om zo'n apparaat te assembleren. Dan nog wat design, materiaal, transport, overhead kosten etc. en kan me niet voorstellen dat ze bij €900 waarvan €200 BTW nog noemenswaardige winst draaien. Dat terwijl het helemaal niet nodig is om zo goedkoop te gaan, duurdere machines zijn ook niet aan te slepen.
Enige reden die ik bedenken kan is marktaandeel veilig stellen. Hun flashy website onderschrijft dat wel (de meeste A-merken in de koffieindustrie hebben hun website door een stel scholieren/hun neefje laten bouwen).
Edit: Hier een kort interview met de eigenaren (3 broers die het bedrijf overgenomen van hun vader) en interviewer met dezelfde vraag: "So we had one burning question. How do they do it?"
Maar denk dat ze uiteindelijk gewoon een groter martkaandeel willen veroveren. Je ziet nu dat het erg populair is en mensen toch vaak voor een marax kiezen dan een rocket terwijl ik een rocket wel mooier vind. Maar functionaliteit net iets zwaarder weegt. Voor 800/900 no brainer
Het enigszins inhoudelijk beantwoorden van vragen is niet het sterkste punt van de drie broers zo lijkt hetYpuh schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Die watertank geloof ik dan nog wel, dat is vooral wat denkwerk, en in productie misschien ietsjes duurder (meer RVS).
Budget is zo'n 1000-1500 euro..
Heeft iemand een goede suggestie voor een koffiemachine die minder diep is dan 40 cm?
Als je dan bedenkt dat de pootjes vaker wat naar binnen staan zou ik het met de 43 nog wel aandurven denk ik... Let wel op bereikbaarheid waterbak.Blik1984 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:53:
Gekke vraag wellicht, ben op zoek naar een (seni)volautomaat koffiemachine voor mn espresso’s. Echter, wegens een specifiek kastje waar die op zou moeten komen te staan mag die maar maximaal 40 cm diep zijn. Dat maakt de spoeling wel dus heb ik het idee, en het merendeel van de koffiemachines die ik kan vinden zijn tussen de 43-47 diepte.
Heeft iemand een goede suggestie voor een koffiemachine die minder diep is dan 40 cm?
Wat is voor jou een semivolautomaat? Bedoel je een semiautomaat? Mijn Lelit Bianca is 40cm diep volgens de specificaties. Komt nog wel de diepte van een (haakse) stekker bij denk ik.Blik1984 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:53:
Gekke vraag wellicht, ben op zoek naar een (seni)volautomaat koffiemachine voor mn espresso’s. Echter, wegens een specifiek kastje waar die op zou moeten komen te staan mag die maar maximaal 40 cm diep zijn. Dat maakt de spoeling wel dus heb ik het idee, en het merendeel van de koffiemachines die ik kan vinden zijn tussen de 43-47 diepte.
Terechte vraag, denk dat ik gewoon een volautomaat bedoel. Was niet van plan om een separate bonenmaler erbij te nemencryptapix schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:03:
[...]
Wat is voor jou een semivolautomaat? Bedoel je een semiautomaat? Mijn Lelit Bianca is 40cm diep volgens de specificaties. Komt nog wel de diepte van een (haakse) stekker bij denk ik.
Klopt, de enige die ik zo kon vinden was een Sage Barista Express.cryptapix schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:36:
@Blik1984 dan denk ik wel dat het lastig gaat worden. 40cm is niet zoveel. Ik verwacht dat de usual suspects (Jura en Siemens EQ) wel dieper zijn dan dat.
De Jura D4 lijkt op 41,5 uit te komen, zou nog een mogelijk kunnen zijn
https://nl.jura.com/nl/vo...s/D4-Piano-Black-EU-15221
[ Voor 18% gewijzigd door Blik1984 op 09-01-2022 21:51 ]
Dat dan een Sage en een Jura beide een optie zijn, begrijp ik dan weer niet.
Mag ik je aanraden met een meetlat of iets dergelijks naar een speciaalzaak te gaan. Je voor te laten lichten over voor en nadelen van vol- en halfautomaten. En na het maken van die keuze te kijken naar een voor die ruimte passende machine.
Kijk voor het meten dan wel naar de afstand van de voorste voetjes tot achterwand. Dat de lade iets over het aanrecht steekt is vaak niet erg.
Mijn eigen requirements:
- Vol automaat
- Simpele bediening
- Onderhoudsvriendelijk
- Ik drink meestal 10 bakken koffie per dag, dus een kleine lekbak/residu bak is niet prettig.
Minder harde requirements:
- Mijn vrouw en vriendinnen drinken graag melkproducten zoals cappuccino's en latte machiato's maar we hebben al een Nespresso opschuimer. Zij geeft aan dit niet persee in de machine te willen hebben en de opschuimer van Nespresso prima te vinden.
- Design vind ik redelijk belangrijk, in de keuken is nagenoeg alles zwart dus koffie machine mag wat mij betreft ook zwart zijn.
- Connected met het internet is een pré
Budget: +/- 800, maar als het mogelijk is om een hele toffe machine voor 400 euro te vinden heeft dit uiteraard mijn voorkeur.
Na het beetje lezen van onder andere dit forum kwamen 2 merken het meeste naar boven:
- Jura
- Siemens
- Maar online zie je ook d'longhi, melitta, krups etc..
Ik neig naar onderstaande modellen:
- Jura E4: https://www.bol.com/nl/nl...JHIA_0_33.43.ProductTitle
- Jura E6: https://www.bol.com/nl/nl...1KpQ.2_23.24.ProductTitle
- Jura E8: https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc (deze spreekt mij qua design eigenlijk niet aan)
Mijn eerste gedachte ging in eerste instantie uit naar Siemens, echter door onder andere mijn buren werd ik weer wat meer naar Jura getrokken. Ik heb werkelijk nog geen clue waar ik goed aan doe. Ik zou jullie input erg kunnen waarderen om mij de juiste keuze te laten maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Stekeltje op 10-01-2022 22:18 ]
De 8 heeft iets meer mogelijkheden maar het grote verschil is wel / geen melk.
Van de Siemens weet ik niks.
Wat waardeloos zeg. Als dit de reden was zullen ze dat wel gerepareerd hebben toch? Tenzij de vorige koper het niet gemeld heeft. Maar je hebt gewoon garantie toch?Joosie200 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:46:
Ik kom vanochtend bij de Mara, wil hem een half uur laten opwarmen voor ik bezig ga. Staat ie in een plas met water. Terwijl de lekbak niet vol zit en overloopt en het waterreservoir met zachte klik op zijn plek zit. Dus ergens in de machine zelf is er een lek. Het was me van het weekend nog niet opgevallen maar dit is wss de reden waarom dit exemplaar geretourneerd is.
Garantie maar dan ben je de machine weer even kwijt, zelfde geld is het een slangetje die niet lekker zit. Is de Mara gesealed met een garantie sticker of kan je de machine zonder issues openen om het e.e.a. te checken?Koets89 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:36:
[...]
Wat waardeloos zeg. Als dit de reden was zullen ze dat wel gerepareerd hebben toch? Tenzij de vorige koper het niet gemeld heeft. Maar je hebt gewoon garantie toch?
Ik heb namelijk zelf in het verleden ook een dergelijke lekkage gehad aan mijn machine. De enig manier om te constateren waar de lekkage vandaan komt is door het visueel vast te stellen. Bij mij betekende dat de kappen van het apparaat afhalen, het apparaat in bedrijf stellen en vaststellen waar de lekkage vandaan komt.
[ Voor 26% gewijzigd door WeaZuL op 11-01-2022 09:54 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Hoe het precies zit met de Mara weet ik niet, maar bij mijn Bianca zit in de lekbak een dop om hem op de afvoer te kunnen aansluiten. Daar kan het lekken als de dop niet goed zit.
sowieso het makkelijkste ja. Kleine dingen zelf doen is sneller zolang je dus geen sticker oid hebt te verbreken.WeaZuL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Garantie maar dan ben je de machine weer even kwijt, zelfde geld is het een slangetje die niet lekker zit. Is de Mara gesealed met een garantie sticker of kan je de machine zonder issues openen om het e.e.a. te checken?
Ik heb namelijk zelf in het verleden ook een dergelijke lekkage gehad aan mijn machine. De enig manier om te constateren waar de lekkage vandaag komt is door het visueel vast te stellen. Bij mij betekende dat de kappen van het apparaat afhalen het apparaat in bedrijf stellen en vaststellen waar de lekkage vandaan komt.
Het stond er niet vermeld. Grote kans dat de vorige koper het niet heeft gemeld bij retour sturen. En dan checkt de shop enkel of alle onderdelen erbij zitten en hop terug online.Koets89 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:36:
[...]
Wat waardeloos zeg. Als dit de reden was zullen ze dat wel gerepareerd hebben toch? Tenzij de vorige koper het niet gemeld heeft. Maar je hebt gewoon garantie toch?
Ik heb nog geen garantiesticker (warranty void if broken zoals met videokaarten) gezien. Heb al wel een filmpje op YouTube gevonden van Lelit insider (volgens mij gewoon een van de Lelit broers gelet op het Italiaanse Engels) hoe de kap eraf te halen.WeaZuL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Garantie maar dan ben je de machine weer even kwijt, zelfde geld is het een slangetje die niet lekker zit. Is de Mara gesealed met een garantie sticker of kan je de machine zonder issues openen om het e.e.a. te checken?
Ik heb namelijk zelf in het verleden ook een dergelijke lekkage gehad aan mijn machine. De enig manier om te constateren waar de lekkage vandaag komt is door het visueel vast te stellen. Bij mij betekende dat de kappen van het apparaat afhalen, het apparaat in bedrijf stellen en vaststellen waar de lekkage vandaan komt.
Als het een slangetje is dan kost dat niet al te veel. Maar bij andere onderdelen gaat het duurder zijn om te vervangen. Die dop waar zou die precies te vinden zijn? Door het weghalen van de lekbak? Ik vond daar alleen een schakelknop maar geen dop om hem aan de vaste wateraanvoer aan te sluiten?cryptapix schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:41:
@Joosie200 Balen! Maar het lijkt me dat zo’n lek meestal redelijk eenvoudig te repareren is. Een slangetje of een koppeling niet helemaal goed? Hopelijk is het geen scheur in een duur onderdeel (boiler, pomp, etc.).
Hoe het precies zit met de Mara weet ik niet, maar bij mijn Bianca zit in de lekbak een dop om hem op de afvoer te kunnen aansluiten. Daar kan het lekken als de dop niet goed zit.
[ Voor 8% gewijzigd door WeaZuL op 11-01-2022 10:23 ]
Nu zat ik echter ermee dat ik soms visite heb die dan liever decaf drinkt, en daarnaast kan ik zelf misschien ook (beter?) 's avonds decaf pakken. In dat geval is het wel handig om ook wat decaf bonen te kopen, die zelf te malen, en in het aparte bakje voor gemalen koffie te doen.
Aangezien dit sporadisch gaat zijn (of 's avonds waar ik er meer tijd voor heb) kan ik dan wel af met een handmaler denk ik. Is een hario skerton pro of timemore C2 hier dan voldoende voor? Denk dat ik dan later nog een V60 set aanschaf voor op de vakantie, en de handmaler daar dan ook voor gebruik. Voelt beetje gek aan om hier ook weer 150+ euro voor uit te geven namelijk
Ik sta aan het begin van m’n espresso hobby :-)
Uit de machine an sich ben ik nog niet helemaal uit. Ik twijfel tussen een Gaggia new classic of een Lelit Anna PL41TEM, waarbij de laatste de voorkeur heeft. Ik wil graag nieuw kopen en qua budget het niet al te idioot maken.
Vwb de maler gaat het een eureka mignon worden. Nou kwam ik een retour deal tegen van een Puristico. Schijnt specifiek voor de Duitse markt te zijn, 55mm schijven diamant. Kan er alleen erg weinig over vinden (behalve wat Duitse sites). Schijnt een uitgeklede magnifico te zijn, wederom Duits. En ergens tussen de Silenzio en Specialita in te hangen.
Iemand toevallig ervaring met deze maler? Klinkt volgens mij meer dan prima
Het grootste verschil tussen die twee is wel het materiaal van de maalschijven (en daarmee ook hoe die maalschijven vast worden gehouden in de molen). Bij keramische schijven is dat toch voornamelijk met plastic, wat vaak niet langdurig overleeft. Aan de andere kant geef je wel aan dat het sporadisch gebruikt zal worden, en of je eigenlijk wel zin hebt om met de hand aan de slag te gaanYaldair schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:03:
Aangezien dit sporadisch gaat zijn (of 's avonds waar ik er meer tijd voor heb) kan ik dan wel af met een handmaler denk ik. Is een hario skerton pro of timemore C2 hier dan voldoende voor? Denk dat ik dan later nog een V60 set aanschaf voor op de vakantie, en de handmaler daar dan ook voor gebruik.
Je kan natuurlijk ook vragen in de koffie zaak of ze de decaf bonen willen malen voor je op de gewenste fijnheid. Ook niet ideaal bij slechts sporadisch gebruik, maar dat is het laten staan van de decaf bonen ook eigenlijk weer niet. Het is de vraag of dat een merkbare invloed heeft of jouw eigen beleving of die van de gasten.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Aii balen net gemist! Ik ben in de markt voor een Mara X hopelijk komt er nog een deal voorbij binnenkort.HoppyF schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:57:
[...]
Ik heb een Siemens volautomaat gehad en heb nu een Jura E8.Stekeltje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:17:
Onze Nespresso begint na 8 jaar erg intensief gebruik kuren te vertonen en de volgende stap zou bonen zijn. Nu ben ik de zoektocht een beetje begonnen maar er is veel informatie te verwerken.
Mijn eigen requirements:
- Vol automaat
- Simpele bediening
- Onderhoudsvriendelijk
- Ik drink meestal 10 bakken koffie per dag, dus een kleine lekbak/residu bak is niet prettig.
Minder harde requirements:
- Mijn vrouw en vriendinnen drinken graag melkproducten zoals cappuccino's en latte machiato's maar we hebben al een Nespresso opschuimer. Zij geeft aan dit niet persee in de machine te willen hebben en de opschuimer van Nespresso prima te vinden.
- Design vind ik redelijk belangrijk, in de keuken is nagenoeg alles zwart dus koffie machine mag wat mij betreft ook zwart zijn.
- Connected met het internet is een pré
Budget: +/- 800, maar als het mogelijk is om een hele toffe machine voor 400 euro te vinden heeft dit uiteraard mijn voorkeur.
Na het beetje lezen van onder andere dit forum kwamen 2 merken het meeste naar boven:
- Jura
- Siemens
- Maar online zie je ook d'longhi, melitta, krups etc..
Ik neig naar onderstaande modellen:
- Jura E4: https://www.bol.com/nl/nl...JHIA_0_33.43.ProductTitle
- Jura E6: https://www.bol.com/nl/nl...1KpQ.2_23.24.ProductTitle
- Jura E8: https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc (deze spreekt mij qua design eigenlijk niet aan)
Mijn eerste gedachte ging in eerste instantie uit naar Siemens, echter door onder andere mijn buren werd ik weer wat meer naar Jura getrokken. Ik heb werkelijk nog geen clue waar ik goed aan doe. Ik zou jullie input erg kunnen waarderen om mij de juiste keuze te laten maken.
Beiden zijn eenvoudig te bedienen en onderhouden.
De Jura is nog iets makkelijker want die maakt zelf de zetgroep schoon.
Kwalitatief komt er betere koffie uit de Jura.
Dat weet ik zeker omdat ik met dezelfde koffiebonen een beter resultaat krijg.
Je hebt de melk specialiteiten niet persé nodig lees ik maar de E8 heeft ze wel en het gaat bijna vanzelf.
Melkschuim is gewoon erg goed en je hoeft niet met een losse opschuimer te werken.
Prijs is wel een dingetje want voor €800 heb je geen E8 tenzij je een retour deal neemt.
Die heb je zelf al gevonden. Toevallig een E8 Chroom, die heb ik hier staan.
Als je in dit topic op mijn naam zoekt kom je de foto’s wel tegen.
Chroom is geen zwart maar ik vind hem wel mooi staan in de keuken.
Kwestie van smaak.
Als je buren een Jura hebben en er fatsoenlijke koffie in doen ken je de smaak wellicht al.
Ander alternatief voor je zou een E4 kunnen zijn.
Jammer man, vaak gaat het goed maar soms heb je zoiets. Welke shop had je hem gehaald? Meestal adviseer ik bijv. alleen bij amazon of bol zulke zaken aan te schaffen omdat je dan meteen nieuwe krijgt Als je hem nog retour moet sturen en op moet wachten dat het in een ander land gerepareerd moet worden dan ben je wel zo een maand verder.Joosie200 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:46:
Ik kom vanochtend bij de Mara, wil hem een half uur laten opwarmen voor ik bezig ga. Staat ie in een plas met water. Terwijl de lekbak niet vol zit en overloopt en het waterreservoir met zachte klik op zijn plek zit. Dus ergens in de machine zelf is er een lek. Het was me van het weekend nog niet opgevallen maar dit is wss de reden waarom dit exemplaar geretourneerd is.
Ik zou hem wel trouwens via garantie laten repareren of retour sturen en ergens anders aanschaffen.
[ Voor 83% gewijzigd door jorgen83 op 11-01-2022 13:37 ]
Decent is 36cmBlik1984 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:53:
Gekke vraag wellicht, ben op zoek naar een volautomaat koffiemachine voor mn espresso’s. Echter, wegens een specifiek kastje waar die op zou moeten komen te staan mag die maar maximaal 40 cm diep zijn. Dat maakt de spoeling wel dus heb ik het idee, en het merendeel van de koffiemachines die ik kan vinden zijn tussen de 43-47 diepte.
Alleen geen volautomaat...
Hij lekte toch eerst niet?Joosie200 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:46:
Dan is het geen defect wat er al in zat.
Misschien is het gewoon een kleinigheidje.
Even goed kijken of alles goed zit en waar het lek vandaan komt.
Hij lekte van zaterdag op zondag ook. Maar toen enkel ten hoogte van het waterreservoir +afdruk van het waterreservoir qua plas. Dus dacht ik: ik heb het reservoir niet goed vastgeklikt. Als nog gedaan want je hoort bij het vast zetten een zachte klik. Vanochtend echter lag er een grotere plas water maar nu niet vanuit het water reservoir maar ten hoogte van de boiler/pomp/slangetjes intern.HoppyF schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Hij lekte toch eerst niet?
Dan is het geen defect wat er al in zat.
Misschien is het gewoon een kleinigheidje.
Even goed kijken of alles goed zit en waar het lek vandaan komt.
Mmm..Joosie200 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Hij lekte van zaterdag op zondag ook. Maar toen enkel ten hoogte van het waterreservoir +afdruk van het waterreservoir qua plas. Dus dacht ik: ik heb het reservoir niet goed vastgeklikt. Als nog gedaan want je hoort bij het vast zetten een zachte klik. Vanochtend echter lag er een grotere plas water maar nu niet vanuit het water reservoir maar ten hoogte van de boiler/pomp/slangetjes intern.
Ik ken deze apparaten verder niet maar vermoedelijk zit er een slangetje los of lekt er een afdichting of zoiets. Kan haast niet veel bijzonders zijn.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad bij een retourdeal van een Rancilio Silvia, ik had een flinke lekkage bij het aanzetten van de pomp. Ik denk niet dat ze bij de retour leverancier echt een grondige check doen technisch, maar puur of de verpakking en het product zelf nog in goede staat is. Ik heb het er niet op gegokt en de Silvia terug gestuurd (uiteraard vooraf even met ze gebeld dat het product lekt en daarom weer terug gestuurd wordt, maar had niet het idee dat ze er echt een boodschap aan hadden)Joosie200 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Hij lekte van zaterdag op zondag ook. Maar toen enkel ten hoogte van het waterreservoir +afdruk van het waterreservoir qua plas. Dus dacht ik: ik heb het reservoir niet goed vastgeklikt. Als nog gedaan want je hoort bij het vast zetten een zachte klik. Vanochtend echter lag er een grotere plas water maar nu niet vanuit het water reservoir maar ten hoogte van de boiler/pomp/slangetjes intern.
Die dop zou je direct moeten zien zitten in de bodem van de lekbak. Het water valt namelijk gewoon in de lekbak, maar kan er dan in het midden uit.Joosie200 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:57:
[...]
Als het een slangetje is dan kost dat niet al te veel. Maar bij andere onderdelen gaat het duurder zijn om te vervangen. Die dop waar zou die precies te vinden zijn? Door het weghalen van de lekbak? Ik vond daar alleen een schakelknop maar geen dop om hem aan de vaste wateraanvoer aan te sluiten?
Heeft MaraX niet.cryptapix schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:27:
[...]
Die dop zou je direct moeten zien zitten in de bodem van de lekbak. Het water valt namelijk gewoon in de lekbak, maar kan er dan in het midden uit.
Zou idd even de kap open maken en een eerste check doen. Is het iets simpels dan ben je zo klaar en scheelt een retour traject.HoppyF schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Mmm..
Ik ken deze apparaten verder niet maar vermoedelijk zit er een slangetje los of lekt er een afdichting of zoiets. Kan haast niet veel bijzonders zijn.
Vandaag voor het eerst mijn Jura E4 (EA) met een bijgeleverd 3-in-1 reinigingstablet schoongemaakt.Teus.espresso schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:05:
De 3e laag doet iets met preventieve bescherming bij de nieuwe tabletten van Jura.
Ik heb nog geen echt verschil kunnen vinden behalve dat het water blauw kleurt bij het reinigen wat er cool uitziet.
Het zijn gewoon de nieuwere tabletten die de oude vervangen.
Echt appeltje-eitje met als resultaat mooi blauw water (en een schoon apparaat binnenkant als het goed is)
Als braafste jongetje van de klas heb ik me voorgenomen om de originele Jura 3-in-1 reinigingstabletten te blijven gebruiken, en geen andere merken, gebaseerd op @Teus.espresso zijn ervaringen vanuit de praktijk.
Wie heeft de unieke tip waar de Jura 3-in-1 reinigingstabletten het meest gunstig geprijsd zijn?
Teus.espresso schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:40:
Er zijn wel goedkopere reinigingstabletten maar die van Jura zijn ook echt veel beter dan alle andere merken die ik geprobeerd heb (en dat zijn er veel).
Teus.espresso schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:40:
Ok, een onderbouwing dus;
In de afgelopen 14 jaar dat ik espresso machines repareer komt mijn werkgever regelmatig met nieuwe reiniging middelen om te kijken of het werk makkelijker enig beter gaat. En om te kijken of die middelen interessant zijn voor ons om te verkopen. Die middelen gebruik ik dan om de machines van klanten te reinigen. Vervolgens kijk in naar het schoonmaak resultaat.
In al die jaren ben ik op chloor na geen reinigingsmiddel tegen gekomen dat de zetgroep beter schoonmaakt dan de nieuwe Jura tabletten. Het is dus gebaseerd op ervaringen met tientallen middelen niet op wetenschap.
De originele vraag was, heeft iemand advies?
Ja, ik heb advies op basis van ervaring.
"Neem de originele Jura tabletten, die zijn de beste die ik ooit ben tegen gekomen."
Gebruik dit molentje ook voor filterkoffie met de Mocca Master.
Nu wil ik espresso's gaan maken. Helaas is dat geen sterk punt van deze molen; de 'clicks' tussen de standen zijn te grof om precies de goede maalgraad in te kunnen stellen voor espresso. Maar het ritueel van handmalen bevalt me erg goed, dus ik wil wel graag met de hand blijven malen. Nu dus een 1Zpresso J-Max gekocht:

En als machientje een Gaggia Classic:

Redenen voor dit machientje:
* Simpel apparaatje
* Kleine boilertje die snel opwarmt
* Grote mod-community (heb al een andere veer besteld voor 9 bar druk ipv de 13 bar waar hij standaard mee komt, en verwacht ook een PID in te bouwen, en wellicht iets als pre-infusion en verwarmen-tijdens-zetten om een consistentere intra-shot temperatuur te houden)
Ben benieuwd
Deze misschien?LeGato23 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:49:
Wie heeft de unieke tip waar de Jura 3-in-1 reinigingstabletten het meest gunstig geprijsd zijn?
https://www.123schoon.nl/...etten-25-stuks-i9954.html
Maar dan heb je er wel in één keer 25!
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
https://shop.misterbarish...6118578348&pr_seq=uniform nog iets goedkoper zo te zienPatrickC schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Deze misschien?
https://www.123schoon.nl/...etten-25-stuks-i9954.html
Maar dan heb je er wel in één keer 25!
Bij de Brandmeester een 3-tal verschillende soorten koffie gekocht
Maar wat zou ik graag willen dat mijn apparaat 2 containers had: 1 voor de lungo bonen en 1 voor de espresso bonen. Maargoed, je kan niet alles hebben
Melk: ik ben van AH Halfvolle Melk gegaan naar volle melk, en ik probeer wat verschillende smaken uit. Het schuimt mooier en de smaak is voller (duh), maar het combineert gewoon veel makkelijker en mooier met de smaken van de koffie. In een koffieglas lijkt het ook dat volle melk mooier mengt, geen idee of dat klopt of niet.
De combinatie van settings die ik niet goed begreep maar wel heb aangepast nu (nog altijd spelende) zijn:
- De maalstand heb ik in het midden gezet in plaats van heel erg fijn. Er komt nu meer crema op de koffie en de smaak lijkt sterker, ruwer.
- De spuit waar de koffie uitkomt kan ik van instellen hoe nauw hij is, ik had hem volledig open staan, nu iets onder het midden. De koffie loopt langer door maar de smaak werd er ook beter van.
- Verder heb ik de hoeveelheid koffie ingesteld voor de lungo en espresso, allebei waren gek genoeg te weinig en door meer koffie te laten persen krijg ik in combinatie met bovenstaande settings (en een aantal in de software) gewoon erg fijne koffie.
Maar voorlopig niet terug naar Nespresso, dus
- Goede puck, blijft niet plakken onder de douche.
- Hoge druk op de puck (rond de 10,5bar) (ratio is 1:2,1 en bij de 18gram 1:2,9)
- Erg fijn zo'n ridgeless basket, geen geknoei meer
- De puck gaat niet heel mooi uit de basket, er blijft behoorlijk wat achter
Het is even opnieuw instellen allemaal en eigenlijk wil ik maling grover zetten zodat de single beter doorloopt naar 2,5 en minder druk op de puck staat, maar dat gaat dan weer ten koste van de double. Tips iemand? Maar opzich wel tevreden en kan ik nu redelijke single shots zetten. Ook de ridgeless baskets zijn echt veel fijner in gebruik, want je knoeit niet meer als je de tamper eruit haalt.
:strip_exif()/f/image/Z43gmynfRvFESLyWg4CsOAkl.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een Vertuo next nu zo’n 3 maanden en aan de onderkant onder het apparaat ontstaat een kleine water plas .
Betekent dit dat hij lek is of voert hij op die manier water af wat hij kwijt moet ?
Ik kan me niet voorstellen dat dat zo hoort.max.schollen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:17:
Weet niet of ik in het goede topic zit
Heb een Vertuo next nu zo’n 3 maanden en aan de onderkant onder het apparaat ontstaat een kleine water plas .
Betekent dit dat hij lek is of voert hij op die manier water af wat hij kwijt moet ?
Die Corazon vind ook ik erg lekker. Zijn er soortgelijke bonen (om te varieeren)? Ikzelf ben nog niet zo'n kenner en ben enorm aan het rondkijken en proberen wat mijn smaak is.Joosie200 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:19:
Bij gebrek aan nieuwe bonen (250gr yellow bourbon ben je zo doorheen) een 250gr zakje bij Simon Level gehaald van Corazon. Mix van Robusta en Arabica uit Latijns Amerika en Indonesië. Nu zie ik geen branddatum op de verpakking dus je gaat niet te weten komen hoelang de bonen al bij hun op de plank liggen. De smaak zelf vond ik niet verkeerd.
Meer uit gemak zo gedaan, had beter de afgelopen twee weken kunnen kijken welke speciaalzaak bij mij in de buurt zit.
Verder ben ik ook op zoek naar wellicht iets praktischer dan nu.
Momenteel is mijn setup erg basis, goedkope Russel hobbs filter koffiemachine (lidl) en daarnaast een instap/basis bonenmalert. Soms is mijn koffie erg bitter (met dezelfde boon) en de volgende keer ineens meer smaak en stukken minder bitter. Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden ligt dat dus aan de bonenmaling die niet consistent is.
Als ik de videos van Hoffmann op youtube mag geloven (goede videos maakt de man, wel heel ander niveau dan ik), zijn die basis bonenmalers en koffiemachines niet echt ok voor consistentie (goedsmakende), puur vanwege de inconsistentie maling en de werking van de machine.
Wat zou een mogelijkheid zijn kwa upgrade(s)? Momenteel zou ik niet meer willen uitgeven dan 350 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door stategamer op 13-01-2022 11:45 ]
Silenzio zou ook nog lukken denk ik.
Ik ben een groot fan van de bonen van Het Hoofdkwartier en ik denk dat je hier goed mee in die richting zit: https://www.hoofdkwartier...e-koffiebonen-dark-roast/stategamer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:35:
[...]
Die Corazon vind ook ik erg lekker. Zijn er soortgelijke bonen (om te varieeren)? Ikzelf ben nog niet zo'n kenner en ben enorm aan het rondkijken en proberen wat mijn smaak is.
Verder ben ik ook op zoek naar wellicht iets praktischer dan nu.
Momenteel is mijn setup erg basis, goedkope Russel hobbs filter koffiemachine (lidl) en daarnaast een instap/basis bonenmalert. Soms is mijn koffie erg bitter (met dezelfde boon) en de volgende keer ineens meer smaak en stukken minder bitter. Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden ligt dat dus aan de bonenmaling die niet consistent is.
Als ik de videos van Hoffmann op youtube mag geloven (goede videos maakt de man, wel heel ander niveau dan ik), zijn die basis bonenmalers en koffiemachines niet echt ok voor consistentie (goedsmakende), puur vanwege de inconsistentie maling en de werking van de machine.
Wat zou een mogelijkheid zijn kwa upgrade(s)? Momenteel zou ik niet meer willen uitgeven dan 350 euro.
Brute Bonen heeft ook een dergelijke melange (het enige dat ze leveren) https://brutebonen.nl/product/500-gram-brute-bonen/
Beide bevallen ons hier, zowel in de volautomaat als in de Rocket Giotto, uitstekend.
Wat betreft een Koffie molen, kijk voor een Eureka Specialita (bv een retour exemplaar via bol oid) of deze, al zit ie net boven je budget https://homebarista.be/en...ta-koffiemolen-g-iota-wit
Die heb ik zelf, prettige molen, al heb ik hem (50 euro duurder) met de Titanium schijven, het is wel even omschakelen naar Single Dosen, en je hebt een (goedkoop) weegschaaltje nodig dat per .1 gram kan wegen.
Succes
[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 13-01-2022 12:18 ]
De blaasbalg is om de restjes eruit te blazen zodat je bij de volgende keer malen geen 'oude' koffie meer in de maler hebt zitten.Joosie200 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:18:
Wat nu zelf doe met mijn Eureka. Ik gooi er 18 gram in de hopper. En met het schuifje tussen hopper en maalschijven hou je popcorning tegen omdat 18 gram precies de ruimte onderin opvult richting de maalschijven. Heb ik niet eens een mod met blaasbalgjes voor nodig.
Snap ik, al merk ik zelf weinig van de retentie / achterblijven van veel oude koffie. Als ik er 18 gram in gooi haal ik er ook net zoveel uit. Heb nog geen weegschaal die nauwkeurig op een tiende iets weergeeft maar 18 in, 18 uit. Zelfs al zou dat in de praktijk 18 in, 17.5 uit zijn vind ik het retentie deel verwaarloosbaar. Maar ik ga niet zover om tot op een tiende nauwkeurig alles uit te balanceren.SquareOne schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:20:
[...]
De blaasbalg is om de restjes eruit te blazen zodat je bij de volgende keer malen geen 'oude' koffie meer in de maler hebt zitten.
Met een balgje haal je ook inderdaad goeddeels alles er uit en heb je minder oude koffie in je portafilter
Kan best zijn dat je vaak genoeg koffie zet en er geen nadelige invloed van ondervindt
[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 13-01-2022 12:47 . Reden: tpyo's ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Mijn workflow: bij nieuwe bonen, alles heel nauwkeurig afwegen en afstellen met de weegschaal. Juist het perfecte aan die specialita is dat hij heel nauwkeurig op tijd maalt en dus altijd de juiste hoeveelheid in je portafilter blaft. Dus na het afstellen berg ik die weegschaal op en dan is het gewoon lekker vlot koffie zetten en op smaak nog een beetje finetunen zo nodig. Werkt als een speer.
Ik ben ook super tevreden met mijn bonen opslag protocol trouwens. Ik koop 2kg aan top koffie bij de online koffiebranders (in mijn geval heel blij met Zera koffie). Die laat ik eerst een paar dagen rusten in de zak om op smaak te komen (5-6 dagen na branding). Dan portioneer ik de boel in 250g porties, vacumeer en dan in de vriezer. Steeds haal ik een 250g batch uit de vriezer zo nodig. Nooit meer gekloot met net te weinig koffie om af te stellen, of bestelling te laat, of een bezoek van 20 man en geen koffie etc. etc. Smaak verlies bij vriezen is verwaarloosbaar, sterker nog, ik druk dus een maand lang koffie van 5-10 dagen oud
Nonsense, Ik heb 22 container(tje)s staan, zalfpotjes van 55ml inhoud, waar ik één maal per week een kwartier aan besteed om 22 doses van 18 gr (diverse) bonen af te wegen, mijn maalsel weeg ik nooit (ok de eerste 10 keer om te zien hoe de retentie was van mijn G-Iota).Lollercopter schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:06:
Ik purge altijd 1-2 gram aan koffie met mijn specialita als ik een paar uur geen bak gezet heb. Geen idee of je dan die <0.5g oude koffie mee-ververst maargoed. Ik ben 100% te lui om te gaan single dosen, die weegschaal word ik wel echt verdrietig van. Sta je een beetje als een kneus de koffie af te wegen en dan nog eens de output gaan wegen, en dan is het helemaal feest omdat bij het dichtzetten van de groep hij nog effe lekker de weegschaal onderblaft![]()
![]()
Het moet wel leuk blijven natuurlijk, als ik 3 koffies achter elkaar zet zou ik daar niet vrolijk van worden.
Mijn workflow: bij nieuwe bonen, alles heel nauwkeurig afwegen en afstellen met de weegschaal. Juist het perfecte aan die specialita is dat hij heel nauwkeurig op tijd maalt en dus altijd de juiste hoeveelheid in je portafilter blaft. Dus na het afstellen berg ik die weegschaal op en dan is het gewoon lekker vlot koffie zetten en op smaak nog een beetje finetunen zo nodig. Werkt als een speer.
Ik ben ook super tevreden met mijn bonen opslag protocol trouwens. Ik koop 2kg aan top koffie bij de online koffiebranders (in mijn geval heel blij met Zera koffie). Die laat ik eerst een paar dagen rusten in de zak om op smaak te komen (5-6 dagen na branding). Dan portioneer ik de boel in 250g porties, vacumeer en dan in de vriezer. Steeds haal ik een 250g batch uit de vriezer zo nodig. Nooit meer gekloot met net te weinig koffie om af te stellen, of bestelling te laat, of een bezoek van 20 man en geen koffie etc. etc. Smaak verlies bij vriezen is verwaarloosbaar, sterker nog, ik druk dus een maand lang koffie van 5-10 dagen oud
In ieder geval zit ik niet te kneuzen met een Time Based apparaat dat bij elke maalgraad aanpassing een volledig ander volume produceert.
Het is maar net wat je belangrijk vind.
Dat lijkt mij ook niet maar vindt t extreem snel na 3 maanden al lekken en zet niet extreem veel koffie .. vraag me dan af hoe goed de bouw kwaliteit van de Vertuo iscryptapix schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat dat zo hoort.
Heb dat nu ook een week of 3-4 gedaan, maar ben er ook wel weer zat van eigenlijk. Ben niet voor single dosen in de wieg gelegd kom ik nu achter.Joosie200 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:18:
Wat nu zelf doe met mijn Eureka. Ik gooi er 18 gram in de hopper. En met het schuifje tussen hopper en maalschijven hou je popcorning tegen omdat 18 gram precies de ruimte onderin opvult richting de maalschijven. Heb ik niet eens een mod met blaasbalgjes voor nodig.
Het is me anderzijds wel meegevallen en heeft ook wel z'n voordelen hoor. De Mignon XL doet het vermalen nog steeds binnen een redelijke 10-11 seconden (i.p.v. 7.5s). Je kunt wisselen van boon als je dat wil en ook voor het afstellen van je maler is het fijn als hij tussen malingen gewoon leeg is en je geen koffie hoeft te verspillen. Ook knoei je relatief weinig; er gaat 18.2g in en er komt zo'n 18g weer uit. Er gaat niets naast en blijf weinig hangen wat er later weer uit kan vallen etc.
Hoe dan ook; voor mezelf beslist dat een eventuele volgende maler geen single dosing wordt. Wél een maler met weinig/geen retentie. Ik zie wel de smaakvoordelen van altijd versgemalen bonen (met name in doorlooptijd van de eerste espresso van de dag).
Bij sommige merken moet je zelf een gat boren voor een afvoer...
Ik zou je OPV afstellen naar max 9 bar, hoger wil je eigenlijk niet komen. Hoe is her verschil in maalgraad trouwens tussen deze en dubbel? Passen verder je gewone tamper en leveler hierop?Farrell schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:02:
Ik heb de IMS The Single 9,5 gram (en de 18/22gram ridgeless) inmiddels een tijdje binnen en uitgeprobeerd. Wat bevindingen van de single:
- Goede puck, blijft niet plakken onder de douche.
- Hoge druk op de puck (rond de 10,5bar) (ratio is 1:2,1 en bij de 18gram 1:2,9)
- Erg fijn zo'n ridgeless basket, geen geknoei meer
- De puck gaat niet heel mooi uit de basket, er blijft behoorlijk wat achter
Het is even opnieuw instellen allemaal en eigenlijk wil ik maling grover zetten zodat de single beter doorloopt naar 2,5 en minder druk op de puck staat, maar dat gaat dan weer ten koste van de double. Tips iemand? Maar opzich wel tevreden en kan ik nu redelijke single shots zetten. Ook de ridgeless baskets zijn echt veel fijner in gebruik, want je knoeit niet meer als je de tamper eruit haalt.
[Afbeelding]
Prima toch, ieder zijn dingRoosW schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:09:
[...]
Nonsense, Ik heb 22 container(tje)s staan, zalfpotjes van 55ml inhoud, waar ik één maal per week een kwartier aan besteed om 22 doses van 18 gr (diverse) bonen af te wegen, mijn maalsel weeg ik nooit (ok de eerste 10 keer om te zien hoe de retentie was van mijn G-Iota).
In ieder geval zit ik niet te kneuzen met een Time Based apparaat dat bij elke maalgraad aanpassing een volledig ander volume produceert.
Het is maar net wat je belangrijk vind.
* Er komt water uit het stoompijpje
* Er komt water uit de solenoid valve als ik een blind filter gebruik
* Ik heb cafiza gebruikt maar dit maakt niet uit
* Ik heb de hele groep schoongemaakt maar dit lost het niet op
* Ik heb de machine ontkalkt maar ook dit lijkt niet uit te maken
* Ik heb daarna nogmaals ontkalkt met melkzuur (eerst citroenzuur), ook dit maakt niet zoveel uit
Wat kan ik nog proberen? Of is de enige oplossing de hele machine uit elkaar te halen?
Ik heb 4 verschillende bonen in de potjes zitten (genummerd) en ik wissel meerdere bonen per dag, start bv met een Black Betty, dan wat milders, en start van de avond Decaf.Lollercopter schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Prima toch, ieder zijn dingMaar wissel je dan ook tussen bonen om de dag ? Of laat je alles toch op dezelfde maling staan ? Als je elke dag andere bonen drinkt met een specifieke setting kan ik er zeker wat bij voorstellen.
Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ik zou gaan single-dosen maar nu ik mijn apparaat heb vind ik het toch wel een prettige methode. Vooral omdat mijn vrouw zwanger is en dus niet zoveel caffeine wil drinken dus ik vaak wissel tussen decaf en normaal. Als ik dan elke keer de hopper moet leeg gooien en het restje bonen in de molen eruit moet draaien was dat heel veel gedoe.
Maar als ik van te voren had geweten dat ik zou gaan single-dosen had ik misschien een andere grinder dan de specialita genomen. Het afwegen vind ik weinig moeite in ieder geval. Schud gewoon 18g uit de zak en gaan. Maar ik had ook al een precisieweegschaal dus niks extra's hoeven aan te schaffen.
Toen ik nog een Gaggia Classic had, werd mij ontraden te ontkalken, omdat de mogelijkheid bestond dat stukje losgekomen kalk de leiding/ventielen etc. zouden kunnen verstoppen, klinkt alsof dat bij jou gebeurt is.lasharor schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:14:
Mijn Gaggia Classic wilt niet meer. Er komt maar weinig water uit de groep.
* Er komt water uit het stoompijpje
* Er komt water uit de solenoid valve als ik een blind filter gebruik
* Ik heb cafiza gebruikt maar dit maakt niet uit
* Ik heb de hele groep schoongemaakt maar dit lost het niet op
* Ik heb de machine ontkalkt maar ook dit lijkt niet uit te maken
* Ik heb daarna nogmaals ontkalkt met melkzuur (eerst citroenzuur), ook dit maakt niet zoveel uit
Wat kan ik nog proberen? Of is de enige oplossing de hele machine uit elkaar te halen?
Een externe grote onderhoudsbeurt lijkt me een goed idee (en gelukkig kun je die Gaggia ook makkelijk meenemen, moet ik met mijn Giotto niet aan denken
Als je echt handig bent, fotograferen, stap voor stap onder het verwijderen van alle onderdelen, zodat je nooit meer zit met 'waar de feck moet dit stukje nu?' en door ragen/poeren + nakijken alle los te halen onderdelen. Hopelijk zit het niet in de ketel zelf, die is het duurst om te vervangen.
Misschien die toch eens naar beneden gaan zetten inderdaad. Ik houd de maalgraad hetzelfde voor singel en dubbel. De gewone tamper en leveler passen erop, het is iets van 58,5mm.Hercul3s schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:54:
[...]
Ik zou je OPV afstellen naar max 9 bar, hoger wil je eigenlijk niet komen. Hoe is her verschil in maalgraad trouwens tussen deze en dubbel? Passen verder je gewone tamper en leveler hierop?
Ik beschouw mezelf niet als echt handig en ik heb een paar jaar geleden mijn Gaggia Classic met succes tot de laatste schroef uit elkaar gehaald en in elkaar gezet. Ik ben ongeveer verliefd op dat apparaat geworden door hoe eenvoudig dat ding eigenlijk is. Inderdaad onderweg even foto's maken en draadjes goed markeren en dan moet het wel lukken.RoosW schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Als je echt handig bent, fotograferen, stap voor stap onder het verwijderen van alle onderdelen, zodat je nooit meer zit met 'waar de feck moet dit stukje nu?' en door ragen/poeren + nakijken alle los te halen onderdelen. Hopelijk zit het niet in de ketel zelf, die is het duurst om te vervangen.
@lasharor heb je dit filmpje al eens gezien? Lijkt jouw probleem te beschrijven
YouTube: Unblocking a Solenoid Valve on Gaggia Espresso Machines - Gaggia Caf...
(tl;dr of tl;dw: ontkalker erin, pomp aanzetten en dan stoomknop een paar keer aan en uitzetten voordat je de pomp weer uitzet.)
[ Voor 8% gewijzigd door Wouterkaas op 13-01-2022 15:16 ]
Ik had deze al gezien en denk ook dat dit het probleem is. Eerder vandaag al een poging gedaan maar zal nog wel eens proberen.Wouterkaas schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:06:
[...]
Ik beschouw mezelf niet als echt handig en ik heb een paar jaar geleden mijn Gaggia Classic met succes tot de laatste schroef uit elkaar gehaald en in elkaar gezet. Ik ben ongeveer verliefd op dat apparaat geworden door hoe eenvoudig dat ding eigenlijk is. Inderdaad onderweg even foto's maken en draadjes goed markeren en dan moet het wel lukken.
@lasharor heb je dit filmpje al eens gezien? Lijkt jouw probleem te beschrijven
YouTube: Unblocking a Solenoid Valve on Gaggia Espresso Machines - Gaggia Caf...
(tl;dr of tl;dw: ontkalker erin, pomp aanzetten en dan stoomknop een paar keer aan en uitzetten voordat je de pomp weer uitzet.)
Anders moet ik maar aan de slag met de schroevendraaier. Heb zelf al een pid geinstalleerd dus ben wel bekend met de binnenkant. Heb er gewoonweg niet zoveel zin in
Zo’n ding is natuurlijk een typisch plastic consumentenproduct en zal geen jaren meegaan. De brouwkwaliteit zal ook veel minder zijn dan machines die hier voorbij komen van >1000euro. Maar hoe dan ook is 3 maanden natuurlijk wel bijzonder kort (lees: te kort). Ik neem aan dat je garantie hebt? Wat verwacht je van ‘ons’?max.schollen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Dat lijkt mij ook niet maar vindt t extreem snel na 3 maanden al lekken en zet niet extreem veel koffie .. vraag me dan af hoe goed de bouw kwaliteit van de Vertuo is
je moet eens op reddit nespresso forum lezen.max.schollen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Dat lijkt mij ook niet maar vindt t extreem snel na 3 maanden al lekken en zet niet extreem veel koffie .. vraag me dan af hoe goed de bouw kwaliteit van de Vertuo is
Daar wordt de Vertuo Next heel hard afgekraakt.
Het probleem dat jij hebt, komt daar ook dikwijls terug.
Die Next modellen zijn dikke prul en zouden gewoon niet verkocht mogen worden als je zo leest.
Beter terugsturen of omruilen tegen een Plus.
Uiteindelijk nogmaals die video gevolgd. Leek niet te werken. Heb het daarom maar even met rust gelaten. Uur later nogmaals een poging gedaan. Machine aangezet en direct de pomp aan. Begon wat te rommelen, opeens hoor ik een geluidje alsof de druk omlaag gaat. Daarna begon hij weer als normaal te werken.
Hopelijk blijft het zo
Ja ik heb gewoon garantie maar als dit probleem vaker voor komt bij mij dan ben ik er op een gegeven moment klaar meecryptapix schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:00:
[...]
Zo’n ding is natuurlijk een typisch plastic consumentenproduct en zal geen jaren meegaan. De brouwkwaliteit zal ook veel minder zijn dan machines die hier voorbij komen van >1000euro. Maar hoedanigheid ook is 3 maanden natuurlijk wel bijzonder kort (lees: te kort). Ik neem aan dat je garantie hebt? Wat verwacht je van ‘ons’?
Ik was eigenlijk gewoon even benieuwd hoe het nou zit en wat jullie ervaringen zijn met de Vertuo next
Heb nespresso een berichtje gestuurd maar helaas omruilen voor een nieuwe of een andere is niet mogelijk.Vitabissj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:03:
[...]
je moet eens op reddit nespresso forum lezen.
Daar wordt de Vertuo Next heel hard afgekraakt.
Het probleem dat jij hebt, komt daar ook dikwijls terug.
Die Next modellen zijn dikke prul en zouden gewoon niet verkocht mogen worden als je zo leest.
Beter terugsturen of omruilen tegen een Plus.
Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1max.schollen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Heb nespresso een berichtje gestuurd maar helaas omruilen voor een nieuwe of een andere is niet mogelijk.
Heb je de machine bij nespresso zelf gekocht? Je verkoper moet je ik ieder geval gewoon garantie geven. Dat kan een reparatie zijn.max.schollen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Heb nespresso een berichtje gestuurd maar helaas omruilen voor een nieuwe of een andere is niet mogelijk.
Née de machine is gekocht bij de mediamarktcryptapix schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:41:
[...]
Heb je de machine bij nespresso zelf gekocht? Je verkoper moet je ik ieder geval gewoon garantie geven. Dat kan een reparatie zijn.
Heb met nespresso gebeld en zo doende is deze afspraak gemaakt .
Ik neem aan dat het voor de garantie niet uit moet maken
Jawel, want in NL heb je garantie bij de verkoper, niet bij de fabrikant. Maar om verdere “topicvervuiling” hier te voorkomen: er is een topic voor nespresso (zie hierboven) en een subforum voor dergelijke problematiek: Shopping Forummax.schollen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:09:
[...]
Née de machine is gekocht bij de mediamarkt
Heb met nespresso gebeld en zo doende is deze afspraak gemaakt .
Ik neem aan dat het voor de garantie niet uit moet maken
Ben nu al een paar keer naar een ander topic gestuurd wordt het niet een beetje onoverzichtelijk zo ?cryptapix schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:32:
[...]
Jawel, want in NL heb je garantie bij de verkoper, niet bij de fabrikant. Maar om verdere “topicvervuiling” hier te voorkomen: er is een topic voor nespresso (zie hierboven) en een subforum voor dergelijke problematiek: Shopping Forum
Nee.max.schollen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Ben nu al een paar keer naar een ander topic gestuurd wordt het niet een beetje onoverzichtelijk zo ?
Je moet uit elkaar houden waar je vraag of probleem over gaat en dan een bericht in het juiste topic plaatsen.
Zo gaat het met allerlei onderwerpen hier op GoT.
Wat verwacht je van coffeemeister in dit geval?mutsje schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:25:
Krijg ik vandaag doos binnen van coffeemeister halve doos geschuurd. de 2kg bonen gelukkig onbeschadigd. Toch maar even mailtje gestuurd. Zodra de supermarkt bonen op zijn (australian beans) gaan deze er weer in. Dat word binnenkort weer genieten.
[ Voor 99% gewijzigd door RigolleM op 13-01-2022 21:13 ]
Niks behalve dat ik hun een foto van de verpakking heb gestuurd. Mischien dat ze beter gaan inpakken voor toekomstige klanten. Dan help je die weer.SquareOne schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:26:
[...]
Wat verwacht je van coffeemeister in dit geval?
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1