Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 120 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:01
Alouwerse schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:52:
Hey @Hercul3s, jij bent ook wel van de wat lichter gebrande, funky koffies, toch?

Gisteren ben ik bij A Matter of Concrete geweest. Zit sinds kort in de van Nelle fabriek in Rotterdam. Is een bekende van me.
Heb daar een natural caturra uit Colombia op. Echt een passievrucht fruitbom als espresso.
Kwaliteit is erg hoog vind ik, alle gebrande bonen gaan ook door een kleur sorteerder heen om alle defects er uit te halen.
Het zit dicht tegen wedstrijd kwaliteit aan, maar de prijs is schappelijk.
Hij staat als filter branding op de site, maar is meer omni en zeker geschikt als espresso.
Bedankt voor de tip. Aanbod ziet er goed uit, binnenkort een bestelling doen.

Mijn koffie was op, toen voor nood even bij Boot langs geweest en een wat meer “specialty” Colombia gehaald maar ik vind alle espresso branding van Boot nog steeds vrij donker. Wel voor het eerst de pid aangepast voor de boon, op 87 graden en 15gr is hij rond de 20s wel te doen, maar voor de prijs (17,50) heb je wel (voor mij) veel beters bij de collega’s…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Eind vorig jaar hadden we het over het energieverbruik van onze espressomachines. Mijn apparaat (Lelit Bianca) was toen in onderhoud, maar inmiddels heb ik ook een meting gedaan met een Shelly Plug S.

Voor de geïnteresseerden mijn bevindingen.

Vanmorgen aangezet, uurtje warm laten worden en er 1 dubbele shot uitgehaald + melk gestoomd. Daarna stoomboiler uitgezet, apparaat in stand-by laten vallen (60min) en in de vroege middag nog 1 dubbele espresso gemaakt.

Verbruik 507 Wh. Het opstarten/opwarmen heeft 355,4 Wh verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmub3bMHyJSj7OBsnVSCSdsylw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KcLyPsZP1n5Nl0PdgiNm76w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Hercul3s schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:30:
[...]

Mijn koffie was op, toen voor nood even bij Boot langs geweest en een wat meer “specialty” Colombia gehaald maar ik vind alle espresso branding van Boot nog steeds vrij donker. Wel voor het eerst de pid aangepast voor de boon, op 87 graden en 15gr is hij rond de 20s wel te doen, maar voor de prijs (17,50) heb je wel (voor mij) veel beters bij de collega’s…
Ze hebben soms wel hele mooie koffies, maar inderdaad behoorlijk donker gebrand.
Nu hebben ze weer een geisha, maar als ik dan de smaak omschrijving zie (oa kaneel en chocolade) krijg ik al het gevoel dat ook deze donker gebrand is.
Bij de meeste koffies uit Panama verwacht ik bloemige, fruit explosies.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

MJV

cryptapix schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:00:
Eind vorig jaar hadden we het over het energieverbruik van onze espressomachines. Mijn apparaat (Lelit Bianca) was toen in onderhoud, maar inmiddels heb ik ook een meting gedaan met een Shelly Plug S.

Vanmorgen aangezet, uurtje warm laten worden en er 1 dubbele shot uitgehaald + melk gestoomd. Daarna stoomboiler uitgezet, apparaat in stand-by laten vallen (60min) en in de vroege middag nog 1 dubbele espresso gemaakt.

[Afbeelding]
Interessante data. Aan en uit zetten loont dus zo te zien niet. Je hebt 'm vervolgens om 12u uitgezet?

Je weet dat je met + en - tegelijk indrukken (3 sec) de machine direct in standby kunt zetten :). Voor uitzetten stoomboiler is 3 sec min een shortcut kwam ik laatst achter.

Wat en na hoeveel tijd is er aan onderhoudprecies verricht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 23:22
cryptapix schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:00:

[Afbeelding]
Ik vermoed dat er iets niet klopt.
Dit soort apparaten hebben een vermogen van ongeveer 1400W.
Je zult dus op een minst een piek moeten zien die minuten lang boven de 1000W ligt.
Het verwarmingselement moet het water immers op hoge temperatuur gaan brengen.
Is het water op temperatuur dan zakt het opgenomen vermogen flink terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

HoppyF schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Je zult dus op een minst een piek moeten zien die minuten lang boven de 1000W ligt.
Toch meen ik elders/of in dit topic eens te hebben gelezen dat de Bianca die 1400w zelden aantikt, omdat tijdens het opwarmen wordt afgewisseld tussen de twee boilers.

Edit: hmm, totaal vermogen is zelfs meer dan 2kW, nu twijfel ik wat ik precies heb gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door MJV op 05-01-2022 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:31
Hij brandt natuurlijk geen uur lang met 1.400 of 2.000w. Met 10 minuutjes zal de boiler wel op temperatuur zijn. Dan zit je op zo'n 0.3 kWh. Vervolgens moet de groep gewoon passief opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

Mijn Expobar Brewtus IV PID heeft een aansluitwaarde van 2200W; het is nog niet voorgekomen dat hij boven de 1600W aan vermogen trekt. Blijkbaar zit er een aardige marge op dit soort officiële waardes.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:47:
Hij brandt natuurlijk geen uur lang met 1.400 of 2.000w. Met 10 minuutjes zal de boiler wel op temperatuur zijn. Dan zit je op zo'n 0.3 kWh. Vervolgens moet de groep gewoon passief opwarmen.
Klopt.
Het plaatje met de grafiek is echter nogal grof.
Ik vermoed dat de pieken gewoon wegvallen in het geheel.
Het kan haast niet anders dat er minuten lang boven de 1000W is geweest.
Je ziet bv 5 minuten niet terug op een grafiek met een blokje van een uur.
Het gemiddelde over een uur hoeft dus geen 1000W te zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
@HoppyF Zijn gemiddelden.. pieken zie ik als ik realtime naar het verbruik kijk en dan tikt de Bianca 1250W aan gedurende een korte periode van een 10-tal minuten, daarna zie ik die piek nooit meer, zelfs niet als hij uit standby moet komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
MJV schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Interessante data. Aan en uit zetten loont dus zo te zien niet. Je hebt 'm vervolgens om 12u uitgezet?

Je weet dat je met + en - tegelijk indrukken (3 sec) de machine direct in standby kunt zetten :). Voor uitzetten stoomboiler is 3 sec min een shortcut kwam ik laatst achter.

Wat en na hoeveel tijd is er aan onderhoudprecies verricht?
Iets na 12u heb ik m uitgezet inderdaad. Dat + en - tegelijk indrukken, ja dat weet ik :+ Met die van mij kan dat overigens niet, ik heb de V1 en niet de V2.

Of aan en uitzetten loont weet ik eigenlijk nog niet. Als je de stoomboiler uitlaat en niet nodig hebt, dan vermoed ik dat het inderdaad niet loont. In stand-by gaat overigens sowieso de stoomboiler uit, dus als je lang wacht moet die gewoon weer vanaf kamertemp opwarmen.

Mijn machine is een jaar of 3-4 oud en heeft nu voor de eerste keer onderhoud gehad. “Moest” eigenlijk al eerder, maar de lokale onderhoudsplek had nogal een wachtrij (6 weken). Daardoor gewacht tot eind van vorig jaar zodat ik het kon combineren met een vakantie ;) Uiteindelijk de machine 3 weken kwijt geweest.

De gewone onderdelen zijn vervangen (o-ringen, douche+ring, theezeefje, dat soort spul). Verder blijkt Lelit een bepaalde keerklep niet in te bouwen (bezuiniging) die er “officieel” wel in hoort. Die is dus geplaatst (hoewel het ook gewoon werkt zonder ;)). Er was ook nog een onderdeeltje afgebroken (maar ik kreeg het vermoeden dat dat tijdens het onderhoud gebeurd is). Tot slot zat er veel (te veel) kalkaanslag in de zetgroep. Grote vraag is echter waar het vandaan komt. Ik gebruik altijd een Brita filter en heb mijn machine overgenomen van @Nomad die ook altijd Brita+zakje in watertank heeft gebruikt. Ik meen me te herinneren dat machine ook even gebruikt is geweest in de koffiewinkel waar hij gekocht is. Wellicht dat het daardoor is ontstaan. Ga het nu een jaartje aankijken, maar verwacht eigenlijk niet dat er volgend jaar kalkaanslag is.

Al met al viel het onderhoud mij reuze mee. Totaal 160 euro.
HoppyF schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Ik zie bij actueel verbruik 1200-1400 W, maar in de grafiek zie je dat niet omdat die in de app per uur is. Als de pomp aanstaat zie ik 200-250 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
cryptapix schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Iets na 12u heb ik m uitgezet inderdaad. Dat + en - tegelijk indrukken, ja dat weet ik :+ Met die van mij kan dat overigens niet, ik heb de V1 en niet de V2.

Of aan en uitzetten loont weet ik eigenlijk nog niet. Als je de stoomboiler uitlaat en niet nodig hebt, dan vermoed ik dat het inderdaad niet loont. In stand-by gaat overigens sowieso de stoomboiler uit, dus als je lang wacht moet die gewoon weer vanaf kamertemp opwarmen.

Mijn machine is een jaar of 3-4 oud en heeft nu voor de eerste keer onderhoud gehad. “Moest” eigenlijk al eerder, maar de lokale onderhoudsplek had nogal een wachtrij (6 weken). Daardoor gewacht tot eind van vorig jaar zodat ik het kon combineren met een vakantie ;) Uiteindelijk de machine 3 weken kwijt geweest.

De gewone onderdelen zijn vervangen (o-ringen, douche+ring, theezeefje, dat soort spul). Verder blijkt Lelit een bepaalde keerklep niet in te bouwen (bezuiniging) die er “officieel” wel in hoort. Die is dus geplaatst (hoewel het ook gewoon werkt zonder ;)). Er was ook nog een onderdeeltje afgebroken (maar ik kreeg het vermoeden dat dat tijdens het onderhoud gebeurd is). Tot slot zat er veel (te veel) kalkaanslag in de zetgroep. Grote vraag is echter waar het vandaan komt. Ik gebruik altijd een Brita filter en heb mijn machine overgenomen van @Nomad die ook altijd Brita+zakje in watertank heeft gebruikt. Ik meen me te herinneren dat machine ook even gebruikt is geweest in de koffiewinkel waar hij gekocht is. Wellicht dat het daardoor is ontstaan. Ga het nu een jaartje aankijken, maar verwacht eigenlijk niet dat er volgend jaar kalkaanslag is.

[...]

Ik zie bij actueel verbruik 1200-1400 W, maar in de grafiek zie je dat niet omdat die in de app per uur is. Als de pomp aanstaat zie ik 200-250 W.
Leuk om te lezen dat er goed voor gezorgd wordt! De keerklep wist ik niet, waar noemen ze dat die nu zit, ben nu wel nieuwsgierig? Ik zit ook op genoeg fora en hier niet over gelezen tot nu toe.
En van dat kalk verbaast mij best wel inderdaad, precies wat je zegt; ik gebruik Brita+ Oscar zak (+ netjes op tijd vervangen)...en mijn waterkoker gebruikte ik altijd ter referentie....zolang daar echt nul kalk aanslag onderin zat, dan wist ik dat mijn espressomachine (waar nog een extra Oscar zak in zat ook) ook goed zou moeten zijn. Maar of het verkalken inderdaad gebeurd is voordat ik hem kocht of toch bij mij, durf ik dan niet met zekerheid te zeggen. Maar mijn vorige espressomachines, welke ik langer heb gehad en onderhoud op laten doen was kalk geen issue (zelfde regime qua kalk voorkomen als bij de Lelit). En dacht juist dat RVS boilers ook nog minder last hadden van kalk dan koperen boiler (van Rocket in mijn geval)
Ben heel benieuwd of je volgende onderhoudsbeurt minder kalk gaat laten zien, keep us posted :)

En 160 euro is heel schappelijk inderdaad en ook wel wat ik noemde als reëel bedrag dacht ik...en met apparaten als dit heb je hem dan weer als nieuw na een onderhoudsbeurt dus je kan er voorlopig weer tegenaan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

[...]

Over dat laatste, dat bedoel ik ook.
De pieken zijn er maar zie je niet terug in de grafiek.
Op zich normaal dus ook wat @RigolleM zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:29
@cryptapix Britta zakjes, of alle ontkalkzakjes werken niet goed genoeg. Een Britta kan werkt wél omdat het water geforceerd contact maakt met de cartridge.

Verder is het niet zo heel gek om iets te zien na 4 jaar, een ‘normale’ onderhoudscyclus is iedere 2 jaar. Je hebt mazzel dat je niet eerder tegen problemen aan gelopen bent.

Dat ga je wel zien met een machine die continu aan staat, daar moét je na 2 jaar echt onderhoud op plegen omdat de rubberen ringen uitdrogen van de hitte.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@Nomad Uiteraard wordt er goed voor gezorgd. Ik heb in die 3 weken dat hij voor onderhoud weg was ook wel gemerkt dat 3 weken zonder erg lang is, dus nog meer reden om er goed voor te zorgen ;)

Waar de klep precies zit weet ik niet. Op de notities van het onderhoud staat dat een expansieklep in de zetgroep ontbreekt. Ik vermoed dat de kalk al voor jouw gebruik in de machine is gekomen. Mijn waterkoker (die ik ook enkel met het water uit de Brita kan gebruik), bevat geen enkel spoor van kalk. De kalk zat overigens ook enkel in de zetgroep. De machine zag er verder nog helemaal top uit werd gezegd. Over een jaar weten we meer :+

@HoppyF Klopt. Ik wil nog eens een en ander in een HAS achtig systeem hangen. Misschien dat de data uit de Shelly Plug S dan vaker opgeslagen kan worden dan eens per uur(?).

@MGSNK Zowel Nomad als ik gebruiken een Brita kan (en Nomad gebruikte daarnaast als extra ook nog een zakje in de tank). Het zou dus goed moeten gaan. De machine had inderdaad eigenlijk eerder onderhoud moeten krijgen, dat wist ik en had Nomad me ook gezegd, maar ik wou geen 6 weken zonder machine zitten ;) De rubbers waren inderdaad nodig aan vervanging toe. Dat gaf wel een wel iets verminderd gebruiksgenot, maar was nog niet problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45
[...]

Heb je toevallig nog vergelijk met stoomboiler aan/uit? Snelle check op mijn Shelly lijkt op ongeveer een verdubbeling (an sich logisch, dubbele boiler, dubbel verbruik) qua verbruik. Probleem is dat ik de stoomboiler default uit heb staan en alleen in het weekend seperaat deze los aanzet.

Stroomverbruik is wel een paar tandjes hoger dan mijn oude Quickmill wat maar een thermoblokje moest opwarmen ;)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@Chocovla bedoel je dan een vergelijking tussen opstarten met en zonder stoomboiler? Die heb ik niet omdat ik standaard opstart met stoomboiler aan (cappuccino voor de vrouw) en daarna gaat hij uit. Ik kan wel een keer de machine na de cappuccino uitzetten en laten afkoelen en dan later op de dag nog eens opstarten. Dan weet ik ook gelijk of het tussendoor uitzetten nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 13:05
Ik ben na jaren nespresso naar iets serieuzers aan het kijken. Ik ben de enige thuis die koffie drinkt, en een half automaat is me toch te veel werk. Daarom ben ik op een jura ENA 8 uitgekomen. Ik zal deze waarschijnlijk in Duitsland gaan kopen.

Nu kom ik een variant zonder touch screen, en een variant met touch screen tegen. Het prijsverschil is een ruime 100 euro. Zijn er behalve het schermpje nog andere verschillen (maler, zetmethode) tussen deze modellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Slurf1 op 24-01-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
cryptapix schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:10:
@Chocovla bedoel je dan een vergelijking tussen opstarten met en zonder stoomboiler? Die heb ik niet omdat ik standaard opstart met stoomboiler aan (cappuccino voor de vrouw) en daarna gaat hij uit. Ik kan wel een keer de machine na de cappuccino uitzetten en laten afkoelen en dan later op de dag nog eens opstarten. Dan weet ik ook gelijk of het tussendoor uitzetten nuttig is.
Dat bedoelde ik inderdaad. Start zelf juist op zonder stoomboiler. Enige wat ik snel kan deduceren is dat de gemiddelde piekbelasting op een dag waarop ik de stoomboiler aanzet dubbel lijkt te zijn. Normaal geeft het Shelly grafiekje ergens tussen de 125-150w aan. Met stoomboiler tussen de 275-325w. Let wel erg quick and dirty bekeken in de app history net.

De Bianca staat hier al weer wat uurtjes espresso's te serveren, maar zal voor morgen eens de stoomboiler aanzetten.

Voor de nieuwsgierigen. Heb nog even gekeken naar de piekbelasting van mijn QuickMill 820. Deze tikte bij het aanzetten iedere dag gemiddeld de 45w aan volgens de Shelly plug. Zit dus op ongeveer 1/3 van de Bianca

[ Voor 9% gewijzigd door Chocovla op 06-01-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ben ook wel benieuwd hoe je nou écht kalk voorkomt. Volgens mij loopt iedereen er vroeg of laat wel een keer tegenaan, tenzij je heel precies weet welke mineralen er in je water zitten (reverse osmosis, eerst alles eruit halen en dan opnieuw toevoegen).

Het water in onze regio zit op ongeveer 7.5 dH wat op zich niet heel hard is. Ik haal het ook eerst door een Brita kan en vul het iedere avond bij zodat het nog een hele nacht met zo'n Oscar90 zakje kan ontkalken. Misschien dat er dan 4-5 dH overblijft(?) wat volgens mij prima is voor je machine. Er zijn ook regio's in bijvoorbeeld Duitsland die 18-25 dH hebben, wat dat betreft zitten we in NL echt wel goed.

Brita kannen doen volgens mij niet veel tegen kalk, maar filteren vooral schadelijke stoffen uit je water. Aangezien Nederlandse waterbedrijven dit al heel goed voor ons doen, is het nut hier van een Brita beperkt. Voor anti-kalk zul je nog iets anders moeten doen zoals zo'n zakje in je waterreservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:35:
Ben ook wel benieuwd hoe je nou écht kalk voorkomt. Volgens mij loopt iedereen er vroeg of laat wel een keer tegenaan, tenzij je heel precies weet welke mineralen er in je water zitten (reverse osmosis, eerst alles eruit halen en dan opnieuw toevoegen).

Het water in onze regio zit op ongeveer 7.5 dH wat op zich niet heel hard is. Ik haal het ook eerst door een Brita kan en vul het iedere avond bij zodat het nog een hele nacht met zo'n Oscar90 zakje kan ontkalken. Misschien dat er dan 4-5 dH overblijft(?) wat volgens mij prima is voor je machine. Er zijn ook regio's in bijvoorbeeld Duitsland die 18-25 dH hebben, wat dat betreft zitten we in NL echt wel goed.

Brita kannen doen volgens mij niet veel tegen kalk, maar filteren vooral schadelijke stoffen uit je water. Aangezien Nederlandse waterbedrijven dit al heel goed voor ons doen, is het nut hier van een Brita beperkt. Voor anti-kalk zul je nog iets anders moeten doen zoals zo'n zakje in je waterreservoir.
Misschien een groot brita/ander filter als hij op de waterleiding zit? Dat was mijn plan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Vast water filters werken anders dan de kan-versie van wat ik gelezen heb. Omdat het water hier door het filter geduwd wordt i.p.v. enkel door de zwaartekracht valt. Onder druk presteren die filters beter, en ze zijn daarnaast ook een keer of 10 zo groot.

Hier een informatieve video (in het Duits, maar goed verstaanbaar en met CC kom je een heel eind) over wat die waterfilters doen:

[ Voor 34% gewijzigd door Ypuh op 06-01-2022 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Je kan prima de waterhardheid meten met zo'n simpel vijver-setje van het tuincentrum. Die bepalen voor jou de totale duitse hardheid door de aanwezigheid van twee- en driewaardige metaalionen te meten.
Britakannen doen wel degelijk veel met kalk; ze hebben een groot pakket ionwisselaar in het filter zitten die de metaalionen uitwisselen voor natriumionen. In tegenstelling tot de metaalionen zijn alle natriumzouten volledig oplosbaar in water waardoor je dan geen schaalvorming krijgt.

Overigens is kalk bijna niet volledig te voorkoemn, behalve met redelijk draconische maatregelen. Wij hebben stoomketels op het terrein voor het genereren van 10 bar stoom. Het water wat wij daarvoor gebruiken is PUW (demiwater) maar zelf daarin worden 'dopes' toegevoegd om schaalvorming te voorkomen.

Water is een raar goedje :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Ravhin Is het enkel kalk (dH) dan waar je op moet letten? Volgens mij heb ik redelijk normaal water, maar de PH waarde is wel redelijk aanwezig.

Zoals ze het in de bovenstaande video uitleggen:
Totale hardheid (+/- 100 TDS is goed voor espresso) = kalk (dH) + zuren (PH)
Alleen je totale hardheid meten is dus niet voldoende. 100 TDS wat volledig uit kalk of alkaline (= corrosie) bestaat is alsnog slecht voor je machine.

Het water wat ik getest heb lijkt vrij overeen te komen met de waarden vanuit ons waterbedrijf. Met de combi Brita kan + Oscar waterfilterzakje hoop ik dan maar dat het goed zit. Voor de volledigheid moet ik het water nog eens testen na de waterbehandeling, maar vind het ook wel best zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@Ypuh TL;DR: voor kalkvorming hoef je alleen op dH te letten.

Basen (hoge pH) en zuren (lage pH) kunnen zeker bijdragen aan de TDS (Total Dissolved Solids). Het probleem met kalk (van metaalionen anders dan natrium/kalium) is dat je dit niet meer in oplossing krijgt tenzij je stevige zuren gebruikt (zoals fumaarzuur) om de boel op te lossen. De zuren en basen die ik ken zijn, wanneer neergeslagen, weer oplosbaar in water (just add water!) :)

Voor de smaak van espresso zijn er zakjes 'waterverbeteraar' verkrijgbaar waarin zouten zitten die je veilig kan toevoegen aan je water voor je espressomachine, geen kalkvorming geven en wel zorgen voor een matrix van ionen die meer / andere smaak uit je bonen peuren. Er is een post ergens terug in dit draadje daarover.

[ Voor 31% gewijzigd door Ravhin op 06-01-2022 12:47 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bij gebrek aan nieuwe bonen (250gr yellow bourbon ben je zo doorheen) een 250gr zakje bij Simon Level gehaald van Corazon. Mix van Robusta en Arabica uit Latijns Amerika en Indonesië. Nu zie ik geen branddatum op de verpakking dus je gaat niet te weten komen hoelang de bonen al bij hun op de plank liggen. De smaak zelf vond ik niet verkeerd.

Meer uit gemak zo gedaan, had beter de afgelopen twee weken kunnen kijken welke speciaalzaak bij mij in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 14:06
Ik zit er zelf aan te denken om een waterontharder aan te schaffen. Dat wilde ik eigenlijk al, maar nu ik een goed espresso apparaat heb is dat nog een extra reden. Dus daar ga ik de komende tijd maar wat meer in verdiepen. Gelukkig is er een topic op het forum daarover dus die maar eens doorspitten :)

Bovendien is mijn vrouw dan ook blij want die ergert zich altijd aan kalkaanslag in de badkamer :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Agostino schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:03:
[...]

Dat klopt ook helemaal, gelukkig ben ik niet eigenwijs en zag ik net op bol.com een retourdeal staan voor een Silenzo voor 250 euro. Voor nu is de timer al een behoorlijke upgrade, in de toekomst zal er vast een keer een molen komen met een scherm. Voor nu ga ik van een Rancilio Silvia (V1) met Ascaso I-mini naar een Bezzera BZ10 met Eureka Mignon Silenzo. Verwacht dat ik daar de komende jaren wel even meer vooruit kan. :)
Sinds een paar weken ben ik met mijn nieuwe set, zie hierboven koffie aan het zetten. Nu loop ik nog wat te klooien met de hoeveelheid koffie en maalstand van de koffiemolen.

Bij de Bezzera BZ10 zat een standaard dubbele filterhouder voor 14 gram, als ik deze vul met +/- 15 gram loopt de koffie er prima doorheen echter blijft de puck vaak aan de uitloop van de machine hangen en kan ik mijn piston nog bijna een kwartslag doordraaien. Als ik de maalgraad fijner ga afstellen loopt de koffie er helemaal niet meer doorheen. Wat doe ik nu verkeerd?

Bij mijn Rancillio had ik volgens mij een groter bakje voor 18 gram, daar kreeg ik met dezelfde koffie een behoorlijk ander eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 08:36
Ozzie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:33:
Ik zit er zelf aan te denken om een waterontharder aan te schaffen. Dat wilde ik eigenlijk al, maar nu ik een goed espresso apparaat heb is dat nog een extra reden. Dus daar ga ik de komende tijd maar wat meer in verdiepen. Gelukkig is er een topic op het forum daarover dus die maar eens doorspitten :)

Bovendien is mijn vrouw dan ook blij want die ergert zich altijd aan kalkaanslag in de badkamer :)
Let goed op met hoe die apparaten werken. De wereld van water en koffie is een stuk complexer dan enkel hardheid. De SCA heeft er zelfs een boek over gepubliceerd van de hele wetenschap. Ben zelf geen expert, maar ik heb een BWT bestmax premium filter voor specifiek het koffie apparaat. Staat inline met de water aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ahrgg ik wordt gek van mijzelf.

Net een bestelling geplaats voor een Jura S8. Maar ik twijfel nogal over de S8, omdat ik overal lees dat de E8 (2020 versie) net zo goed en zelfs beter is. Alleen het touchscreen stuk mist en je moet een module kopen voor wifi.

Kan iemand mij even bijstaan voor de beste keuze? Is de S8 echt zo verouderd of valt dit allemaal reuze mee? En heeft de E8 alleen dat one touch melk reiniging systeem?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 22:55
vinpower schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:07:
Op de website van Cook en boon zelf een stuk goedkoper:
https://www.cookboon.nl/s...ourbon-barrel-aged-coffee

Ik ben benieuwd naar je ervaring!
Hier moest ik nog op reageren! Al lange tijd wilde ik de barrel aged koffie proberen, echter is het helaas niet mijn ding. Misschien kan het aan mijn onderontwikkelde smaakpallet liggen, maar ik had niet het idee dat ik koffie dronk die in bourbon whisky barrels had gelegen. Voor mijn gevoel proefde ik soms rozijnen (alsof het op rum vaten had gelegen) of rubber (heel raar dat je iets denkt te proeven wat je nog nooit hebt geproefd). De verwachtingen waren misschien te hoog. Wel gek, omdat ik wel van barrel aged biertjes houd, maar blijkbaar niet van barrel aged koffie.

Hierna heb ik maar een kilozak zera koffie besteld. Ik heb nu de ethiopië sidamo, hier komen de lekker zure tonen uit waar ik nogal van houd. Ik denk dat ik daar wel vaker ga bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Agostino schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Sinds een paar weken ben ik met mijn nieuwe set, zie hierboven koffie aan het zetten. Nu loop ik nog wat te klooien met de hoeveelheid koffie en maalstand van de koffiemolen.

Bij de Bezzera BZ10 zat een standaard dubbele filterhouder voor 14 gram, als ik deze vul met +/- 15 gram loopt de koffie er prima doorheen echter blijft de puck vaak aan de uitloop van de machine hangen en kan ik mijn piston nog bijna een kwartslag doordraaien. Als ik de maalgraad fijner ga afstellen loopt de koffie er helemaal niet meer doorheen. Wat doe ik nu verkeerd?

Bij mijn Rancillio had ik volgens mij een groter bakje voor 18 gram, daar kreeg ik met dezelfde koffie een behoorlijk ander eindresultaat.
En als je 14 gram koffie ipv 15 gram gebruikt maar wat fijner maalt dan je met de 15 gram deed?
Je bakje zit dan wat minder vol, dus waarschijnlijk plakt deze niet meer aan je showerscreen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
mydogisgone schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:37:

Net een bestelling geplaatst voor een Jura S8. Maar ik twijfel nogal over de S8, omdat ik overal lees dat de E8 (2020 versie) net zo goed en zelfs beter is. Alleen het touchscreen stuk mist en je moet een module kopen voor wifi.

Kan iemand mij even bijstaan voor de beste keuze? Is de S8 echt zo verouderd of valt dit allemaal reuze mee? En heeft de E8 alleen dat one touch melk reiniging systeem?
Waar heb je besteld? In Duitsland?
Het verschil is hier al vaker besproken.
Komt erop neer dat een E8 EB (2020 model dus) een hele goede keuze is.
Er mist inderdaad standaard de WiFi dongle maar deze is niet absoluut noodzakelijk.
Meer leuk om erbij te hebben zodat je de tellerstanden met de app kunt uitlezen of via de app je eigen koffie recept wilt samenstellen.
De dongle kost zo’n €30.
Voor de rest zijn E8’s regelmatig in de aanbieding wel te vinden.
Als retourgoed ook, en dat scheelt je nog veel geld ook.
Zo ben ik aan een splinternieuwe E8 gekomen met een kleine schade.
De schade was op te lossen door het onderdeel te vervangen. (waterreservoir)
De S8 ben in minder tegengekomen maar is waarschijnlijk in Duitsland nog wel voordelig te vinden.

Het melk reinigingssysteem is inderdaad handig, weet niet of andere modellen dat ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Ozzie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:33:

Heb er zelf ook eerder dit jaar 1 laten plaatsen. Heb smaaktechnisch niet superveel verschil gemerkt eerlijk gezegd.

Vervolgens even gevraagd bij het Hoofdkwartier toen ik de Bianca aanschafte of ik ook mineralen moest toevoegen of het apparaat moest loshalen van de waterontharder en een apart filter er voor te zetten.

Zijn advies: het zal vast ergens de laatste 5-10% misschien kunnen schelen, maar aan jou of jij de energie er in wil steken. Hij had het apparaat zelf gewoon aan de waterleiding gehangen waar de waterontharder voor zit. Ben van plan ergens dit jaar hetzelfde te doen. Let wel op de waterdruk mocht je het apparaat rechtstreeks aan de waterleiding hangen trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Chocovla op 06-01-2022 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

HoppyF schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Waar heb je besteld? In Duitsland?
Het verschil is hier al vaker besproken.
Komt erop neer dat een E8 EB (2020 model dus) een hele goede keuze is.
Er mist inderdaad standaard de WiFi dongle maar deze is niet absoluut noodzakelijk.
Meer leuk om erbij te hebben zodat je de tellerstanden met de app kunt uitlezen of via de app je eigen koffie recept wilt samenstellen.
De dongle kost zo’n €30.
Voor de rest zijn E8’s regelmatig in de aanbieding wel te vinden.
Als retourgoed ook, en dat scheelt je nog veel geld ook.
Zo ben ik aan een splinternieuwe E8 gekomen met een kleine schade.
De schade was op te lossen door het onderdeel te vervangen. (waterreservoir)
De S8 ben in minder tegengekomen maar is waarschijnlijk in Duitsland nog wel voordelig te vinden.

Het melk reinigingssysteem is inderdaad handig, weet niet of andere modellen dat ook hebben.
Inderdaad duitsland. Maar heb net gebeld naar Jura en na wat overleggen toch gekozen voor de E8.
Die heeft net allemaal wat meer functies en qua koffie bereidingen net iets meer mijn machine. Dus eieren voor mijn geld gekozen en de E8 besteld. :> Wifi dongle bestel ik er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mydogisgone schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Inderdaad duitsland. Maar heb net gebeld naar Jura en na wat overleggen toch gekozen voor de E8.
Die heeft net allemaal wat meer functies en qua koffie bereidingen net iets meer mijn machine. Dus eieren voor mijn geld gekozen en de E8 besteld. :> Wifi dongle bestel ik er bij :)
Welkom bij de “Jura E8 club”! ;)
Lijkt wel of iedereen een E8 wil maar dat kan ook toeval zijn.
Ik heb geen aandelen in Jura ook al zou men dit inmiddels kunnen denken, maar ik vind het wel de moeite waard ervaren hier te melden.
Ik was nooit een koffiedrinken (Senseo nooit, Nespresso heel soms) maar sinds ik de Siemens volautomaat heb en de afgelopen maanden ben overgestapt op de E8 drink ik nu wel regelmatig koffie.
Mijn vrouw dronk altijd al koffie en soms thee maar is ook tevreden over de E8.

Goedkoper tov de Nespresso is het dus niet geworden omdat vers gebrande koffiebonen niet goedkoop zijn.
Lekkerder is het wel en dat mag ook wel wat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Goedkoper tov de Nespresso is het dus niet geworden omdat vers gebrande koffiebonen niet goedkoop zijn.
Ik ging laatst buurten bij mijn zus en zwager. Die hebben nog een Nespresso. Ik was al twee weken gewend aan mijn setup met yellow bourbon. Wat merk je dan het verschil met Nespresso.

Het smaakte gewoon vlak, de hoeveelheid espresso leek meer op lungo verhouding. Vind de yellow bourbon en ook de corazon een stuk krachtiger en voller van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ook in het bezit van een E8 EB , heb tot nu vers gebrande bonen gebruikt, ik wil toch eens de "goede" supermarkt bonen eens proberen puur om te vergelijken maar kan een Jura met dat soort vettige bonen overweg?

[ Voor 5% gewijzigd door ramrodwillem op 06-01-2022 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Volgens mij zijn er sinds onze laatste 'discussie' alweer 20 nieuwe leden bij gekomen. Als je gaat tellen kom je een heel eind O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:47
[...]

Ik heb geen aandelen in Jura ook al zou men dit inmiddels kunnen denken, maar ik vind het wel de moeite waard ervaren hier te melden.
Ik was nooit een koffiedrinken (Senseo nooit, Nespresso heel soms) maar sinds ik de Siemens volautomaat heb en de afgelopen maanden ben overgestapt op de E8 drink ik nu wel regelmatig koffie.

Ik heb ook een E8 en kom van een Nespresso. Wil iig nooit meer terug.
Vwb bonen, ik haal ook alleen maar vers gebrande bonen, meestal bij brandzaak.
Maar die zijn toch wel goedkoper dan de nespresso cups a minimaal 0.41 cent per kopje.
Met een kilo van brandzaak zet ik 80 tot 90 keer koffie. Variërend van espresso, cappuccino, espresso macchiato en gewone koffie. Dat komt neer op ongeveer 0.22 cent per koffie.

En veel lekkerder natuurlijk 😋

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

[...]

Dank :) Ik heb deze machine iig gekozen om de gebruiksgemak en vooral de lekkerdere koffie. O+ Ga hem morgen ophalen. Zat alleen nog te kijken naar het melk glas van Jura. Maar die is werkelijk nergens op voorraad. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
Inmiddels ook een tijdje bezig in de koffiewereld en heb het afstellen redelijk onder de knie.

Ik zit wel nog steeds met een vraag:
Veel malers hebben een 1 kop en 2 kop functie. Maar dit kan toch nooit fatsoenlijk werken aangezien de maalgraad daar niet aan is gekoppeld?

Bijvoorbeeld
Knop 1: ingesteld op 10 gram espresso. Maalgraad is afgesteld op ca. 25-30 extractie
Knop 2: ingesteld op 18 a 19 gram espresso. Extractietijd wordt met dezelfde maalgraad dan vééél te lang.

Draaien mensen afhankelijk van het gebruik van de knop ook echt aan de maalgraad? Dan verlies je toch helemaal de benefit van een ingestelde timer?

Bottom line. Met één maler moet je niet proberen zowel enkele als dubbele espresso's te zetten. Dan kun je beter een tweede maler kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 23:04
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een Jura Z10 gekocht en ben er erg tevreden mee, echter merk ik wel dat de temperatuur van de koffie voor mijn smaak te laag zit. Ik zie geen instellingen waar ik dit kan wijzigen.

Gewone kop koffie: 65 graden
Heet water: 75 graden

Ligt het aan mij, of is dit te laag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
mydogisgone schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Dank :) Ik heb deze machine iig gekozen om de gebruiksgemak en vooral de lekkerdere koffie. O+ Ga hem morgen ophalen. Zat alleen nog te kijken naar het melk glas van Jura. Maar die is werkelijk nergens op voorraad. :'(
Zo’n Jura melkglas heb ik er kort na de aanschaf ook bij gekocht.
Via Marktplaats gekocht maar wel nieuw in doos met slangetje erbij.
Iets van €17 inclusief verzenden voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Qosmic schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Ik heb ook een E8 en kom van een Nespresso. Wil iig nooit meer terug.
Vwb bonen, ik haal ook alleen maar vers gebrande bonen, meestal bij brandzaak.
Maar die zijn toch wel goedkoper dan de nespresso cups a minimaal 0.41 cent per kopje.
Met een kilo van brandzaak zet ik 80 tot 90 keer koffie. Variërend van espresso, cappuccino, espresso macchiato en gewone koffie. Dat komt neer op ongeveer 0.22 cent per koffie.

En veel lekkerder natuurlijk 😋
Ja, ok.
Je hebt met de echte Nespresso cups gerekend zonder aanbieding of korting.
Dat is wel zo eerlijk om te vergelijken met vers gebrande koffiebonen.
Ik kom hier dan ook uit op zo’n 22 cent per kopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Shwan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:18:
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een Jura Z10 gekocht en ben er erg tevreden mee, echter merk ik wel dat de temperatuur van de koffie voor mijn smaak te laag zit. Ik zie geen instellingen waar ik dit kan wijzigen.

Per koffie specialiteit kun je de bereidingstemperatuur instellen.
Kies tussen laag, normaal en hoog.
Stel dat je de temperatuur van Espresso wilt wijzigen.
Druk dan lang op de knop van Espresso en wijzig daar de temperatuur en sla deze op.
(hoeveel graden laag/normaal/hoog is weet ik niet)

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 06-01-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:47
HoppyF schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Ja, ok.
Je hebt met de echte Nespresso cups gerekend zonder aanbieding of korting.
Dat is wel zo eerlijk om te vergelijken met vers gebrande koffiebonen.
Ik kom hier dan ook uit op zo’n 22 cent per kopje.
Ja klopt, maar mijn nespresso (expert en milk) die vrat geen andere (plastic) capsules. Dus ik moest altijd wel de originele kopen. Iets van 750 euro per jaar aan cups.

En daarnaast, wat jij ook al zei; het mag best wat kosten. Maar nu dus veel betere en versere koffie voor de helft van de prijs. 🙂

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Leuk die prijsvergelijking met Nespresso cups. Maar rekenen jullie ook even de prijs van de machine en het onderhoud mee, alsmede de filters voor het water en het hogere stroomverbruik? Ik denk dat het dan allemaal wel aardig vergelijkbaar wordt. Behalve dan de kwaliteit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 11:08
Kun je gewoon een Jura E8 bijvoorbeeld bij de Duitse MM kopen en gebruik maken van garantie in NL? Zijn het gewoon exact dezelfde apparaten?

Ik heb in dit topic gezocht, maar de meningen hierover lijken verdeeld. Op een apparaat van bijna 1000 euro wil je wel goede garantie natuurlijk. Is Jura zelf hier gewoon onduidelijk over?

Ik zoek al een tijdje een aanbieding en/of een retour model, geen geluk gehad. 1200 euro vind ik toch wat te duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mister_S schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:32:
Kun je gewoon een Jura E8 bijvoorbeeld bij de Duitse MM kopen en gebruik maken van garantie in NL? Zijn het gewoon exact dezelfde apparaten?

Ik heb in dit topic gezocht, maar de meningen hierover lijken verdeeld. Op een apparaat van bijna 1000 euro wil je wel goede garantie natuurlijk. Is Jura zelf hier gewoon onduidelijk over?

Ik zoek al een tijdje een aanbieding en/of een retour model, geen geluk gehad. 1200 euro vind ik toch wat te duur :(
Ja, het zijn exact dezelfde apparaten.
Bij Jura is er een uitzondering gemaakt op de regel.
Normaal gesproken moet je voor garantie bij de verkoper zijn.
Beetje lastig als je in Duitsland gekocht hebt.
Jura Nederland zegt echter dat bij officiële Jura dealers in het buitenland gekochte apparaten ook hier onder de garantie vallen.
Staat ook in hun voorwaarden.
Je moet er dus alleen opletten dat de Duitse winkel een officiële Jura dealer is.
MM is volgens mij wel een officiële dealer.

Btw er staat nu (nog) een retour model op Bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
cryptapix schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:07:
Leuk die prijsvergelijking met Nespresso cups. Maar rekenen jullie ook even de prijs van de machine en het onderhoud mee, alsmede de filters voor het water en het hogere stroomverbruik? Ik denk dat het dan allemaal wel aardig vergelijkbaar wordt. Behalve dan de kwaliteit :+
Afschrijving en onderhoud is ook wel €0,10 per kopje.
Maar dan nog is het goedkoper (22 plus 10 cent) dan de Nespresso cups, en lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 11:08
@HoppyF Dank. Diegene op Bol had ik gezien, helaas krijg ik een chromen apparaat niet verkocht aan mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik heb een leuke Gaggia Babila en die maakt koffie... en ik kocht hem oorspronkelijk omdat ik dacht dat van bonen naar koffie ik betere koffie zou proeven. Bijkomend voordeel is dat het goedkoper is dan Nespresso.

Maar de problemen zijn er ook:
  • De smaak valt gewoon tegen. Het verschilt per boon, maar de vele mogelijke instellingen veranderen nauwelijks iets aan de smaak merk ik.
  • Een cremalaag? Meer of minder? Ik merk het nauwelijks. In het beste geval is die laag na 10 secondes al verdwenen en tijdens het drinken merk je d'r bijna niks meer van.
  • Het onderhoud van 't apparaat kost ook veel tijd. Als ik er per ongeluk een week niet naar kijk begint er al schimmel te vormen op de binnenkant van het apparaat.
  • Het apparaat bestaat uit zoveel onderdelen met allemaal rare hoekjes en nooks & crannies dat er altijd wel koffieprut blijft zitten ergens, en dat schimmelt uiteindelijk ook.
  • Er gaat een lading bonen in, en dus zit ik totdat de bonen op zijn vast aan dezelfde smaak koffie. Geen afwisseling meer...
Zelf malen en gewoon met een echt apparaat zelf espresso maken is natuurlijk best mooi en fijn. Maar dat is ook veel werk waar ik niet op zit te wachten.

Dus ik overweeg sterk om dit apparaat te verkopen en terug te gaan naar Nespresso, want:
  • Die cupjes behouden hun smaak goed :7
  • Ik kan ieder kopje anders laten smaken :)
  • Door de hogere kosten ga ik mogelijk minder drinken :+
  • Weinig onderhoud.
  • Klein van formaat.
Want kijk, wat ik het liefst drink zijn die kopjes koffie die je van een echte barista krijgt. Met een goede cremalaag, volle koffiesmaak, en zelfs met melk erdoorheen (cappuccino of latte) blijft er een goede sterke en stevige smaak achter.

Dat bereikte ik wel met Nespresso, niet met dit dure apparaat van ruim 1000 euro.

Hij heeft in 2 jaar tijd zijn waarde wel terugbetaald ten opzichte van mijn Nespresso-verbruik hiervoor, maar geld is inmiddels al lang geen bezwaar meer.

Ben ik gestoord?

Welke andere opties moet ik overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 13-09 20:48
Shwan schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:18:
Beste Tweakers,

Recept aanraken (ongeveer 2 seconden) en je komt in het menu waar je je productinstellingen kunt wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mister_S schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:42:
@HoppyF Dank. Diegene op Bol had ik gezien, helaas krijg ik een chromen apparaat niet verkocht aan mijn vrouw.
Ja, dat kan. :)
Andere kleuren zijn er ook regelmatig alleen niet vandaag.
Kan zomaar zijn dat er morgen of volgende week een paar op staan.
Het aanbod is wisselend.
Anders even de Duitse aanbiedingen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
HoppyF schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Afschrijving en onderhoud is ook wel €0,010 per kopje.
Maar dan nog is het goedkoper (22 plus 10 cent) dan de Nespresso cups, en lekkerder.
1 cent of 10 cent? Dat laatste lijkt me reëler. Komt nog een euro of 6 per maand voor filters bij en laten we zeggen 33e extra stroomverbruik (0,3 kWh per dag tegen 30 cent). 105 euro per jaar. Met 4 koppen per dag zijn dat er zonder vakantie etc. 1460 per jaar. Is nog eens 7,2 cent per kopje. Wordt al krap ;) Maar absoluut kwaliteitsverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 22:31
Blue-eagle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:39:
Ik heb een leuke Gaggia Babila en die maakt koffie... en ik kocht hem oorspronkelijk omdat ik dacht dat van bonen naar koffie ik betere koffie zou proeven. Bijkomend voordeel is dat het goedkoper is dan Nespresso.

• De smaak valt gewoon tegen. Het verschilt per boon, maar de vele mogelijke instellingen veranderen nauwelijks iets aan de smaak merk ik.
  • Een cremalaag? Meer of minder? Ik merk het nauwelijks. In het beste geval is die laag na 10 secondes al verdwenen en tijdens het drinken merk je d'r bijna niks meer van.
  • Het onderhoud van 't apparaat kost ook veel tijd. Als ik er per ongeluk een week niet naar kijk begint er al schimmel te vormen op de binnenkant van het apparaat.
  • Het apparaat bestaat uit zoveel onderdelen met allemaal rare hoekjes en nooks & crannies dat er altijd wel koffieprut blijft zitten ergens, en dat schimmelt uiteindelijk ook.
  • Er gaat een lading bonen in, en dus zit ik totdat de bonen op zijn vast aan dezelfde smaak koffie. Geen afwisseling meer...
Zelf malen en gewoon met een echt apparaat zelf espresso maken is natuurlijk best mooi en fijn. Maar dat is ook veel werk waar ik niet op zit te wachten.

Dus ik overweeg sterk om dit apparaat te verkopen en terug te gaan naar Nespresso, want:
  • Weinig onderhoud.
  • Klein van formaat.
Want kijk, wat ik het liefst drink zijn die kopjes koffie die je van een echte barista krijgt. Met een goede cremalaag, volle koffiesmaak, en zelfs met melk erdoorheen (cappuccino of latte) blijft er een goede sterke en stevige smaak achter.

Dat bereikte ik wel met Nespresso, niet met dit dure apparaat van ruim 1000 euro.

Hij heeft in 2 jaar tijd zijn waarde wel terugbetaald ten opzichte van mijn Nespresso-verbruik hiervoor, maar geld is inmiddels al lang geen bezwaar meer.

Ben ik gestoord?

Ik ken die babila niet specifiek, maar als ik hem zo zie denk ik dat je daar wel een fatsoenlijke kop koffie uit mag verwachten.
Wat voor bonen heb je allemaal geprobeerd? Voornamelijk uit de supermarkt, of ook vers gebrande?
Anders eens ergens een proefpakket verse bonen halen (zie topicstart).

Het hele reservoir vol gooien met bonen is ook niet bevorderlijk voor de smaak van de bonen. Gooi er eens wat minder in en bewaar de rest luchtdicht in de kast. Zo blijven je bonen langer goed en kun je ook makkelijker/sneller switchen.

Ik denk dat weinigen hier je mening delen ( :P ), maar als je nespresso vergelijkbaar vindt met koffie van een echte barista zou ik die nespresso vooral terug nemen en genieten van de voordelen die je op hebt genoemd.
Dan is een half automaat vermoedelijk niks voor jou.

@HoppyF heb je toevallig aandelen bij de retourkansjes firma :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik denk zelf het levende bewijs te zijn dat goede koffie niet goedkoper is. Zodra je het aantal cent per kopje aan het uitrekenen bent, bespaar jezelf dan de tijd/energie en hou het gewoon bij DE filterkoffie.

Alleen onderhoud van de machine, waterfilters en stroomverbuik zijn al bijna duurder dan Nespresso. Dan moet je de koffiebonen, machine en accessoires nog aanschaffen. Het is (voor mij) wat dat betreft echt een hobby, en het grappige is dat lang niet iedere kop of boon altijd even geslaagd is. De laatste 2 kilo zakken bonen die ik had waren bijvoorbeeld niet helemaal mijn smaak, dan drink je gewoon een maand lang niet echt lekkere espresso.

Het uitproberen (temperatuur instelling, doorlooptijd etc.) zorgt er dan soms voor dat je tegen het einde van een zak wel een redelijk resultaat behaalt, maar dan is de zak op en koop je deze niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
cryptapix schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:44:
[...]

1 cent of 10 cent? Dat laatste lijkt me reëler. Komt nog een euro of 6 per maand voor filters bij en laten we zeggen 33e extra stroomverbruik (0,3 kWh per dag tegen 30 cent). 105 euro per jaar. Met 4 koppen per dag zijn dat er zonder vakantie etc. 1460 per jaar. Is nog eens 7,2 cent per kopje. Wordt al krap ;) Maar absoluut kwaliteitsverschil.
Sorry, komma foutje van mij maar ik bedoelde inderdaad 10 cent.
Een Nespresso of ander apparaat gebruikt ook stroom dus dat kun je ongeveer tegen elkaar wegstrepen.
Een halfautomaat verbruikt misschien wel wat meer, vandaar dat er hier al wat energie metingen hier gemeld zijn.

@Basfr nee hoor, ik heb geen aandelen bij Jura of Breezy returns dan wel Bol.
Ik wijs anderen vaak wel op de goede koopjes die daar te halen zijn.
Niet alles wat je koopt zal een succes zijn maar mijn eigen ervaringen zijn goed ook met totaal andere producten dan een koffie apparaat.
Kan zomaar een paar honderd euro schelen en dat terwijl je dus een ongebruikt apparaat kunt krijgen die misschien een kleine schade heeft wat ook nog eens simpel te verhelpen valt.
Een waterreservoir vervangen kost geen moeite.
Maar eerlijk is eerlijk, het zal ook wel eens anders kunnen zijn.
Kijk dus ook of het het product nog mag retourneren. Meestal wel.
Zo kun je jezelf voor een miskoop behoeden.

[ Voor 31% gewijzigd door HoppyF op 06-01-2022 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-09 21:06
SquareOne schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:21:
Inmiddels ook een tijdje bezig in de koffiewereld en heb het afstellen redelijk onder de knie.

Ik zit wel nog steeds met een vraag:
Veel malers hebben een 1 kop en 2 kop functie. Maar dit kan toch nooit fatsoenlijk werken aangezien de maalgraad daar niet aan is gekoppeld?

Bijvoorbeeld
Knop 1: ingesteld op 10 gram espresso. Maalgraad is afgesteld op ca. 25-30 extractie
Knop 2: ingesteld op 18 a 19 gram espresso. Extractietijd wordt met dezelfde maalgraad dan vééél te lang.

Draaien mensen afhankelijk van het gebruik van de knop ook echt aan de maalgraad? Dan verlies je toch helemaal de benefit van een ingestelde timer?

Bottom line. Met één maler moet je niet proberen zowel enkele als dubbele espresso's te zetten. Dan kun je beter een tweede maler kopen?
Goede vraag en lijkt me dat je gelijk hebt. In het begin kocht ik gemalen koffie die ze bij simon levelt maalden obv mijn machine. Werkte perfect in mijn 7 grams filter, maar in mijn dubbele niet. Ik gebruik nu een eigen maler en altijd een dubbele espresso, maar ik zou eens kunnen kijken hoe die maling het in een single dose filter doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online

Ben ik gestoord?

Zo te zien een volautomaat. Ik ken de specs niet van die Gaggia maar misschien ligt het aan de gebruikte maalschijven? Conisch ipv plat, keramisch ipv staal?

Nu kom ik ook over van een Nespresso machine. Maar ik begon dus met een halfautomaat van Delonghi met een Eureka maler. En ik ging na twee weken zelf koffie malen en zetten langs bij vrienden met een Nespresso. Ik proefde nogal het verschil: voorheen was Nespresso mijn referentiekader maar nu smaakte het heel vlak en ik merkte al snel dat de espresso knop op de Nespresso qua output meer neigt naar een lungo.

Ik zou dan kijken of je de Gaggia kunt verkopen en als het bij een volautomaat moet blijven die Jura E8 proberen. Voor de prijs van de Babila heb ik straks (ga de Lelit vandaag ophalen bij mijn ouders) een Eureka Mignon Specialita en een Lelit Mara X beide nieuw in verpakking als retourdeal. Kost meer moeite dan zoals Nespresso melk in het melkschuimreservoir + waterreservoir volgooien, koffiebonen in de hopper van Gaggia of Jura en koffie zetten maar.

Maar net zoals ik double edge scheren een stuk aangenamer vind al kost het meer tijd, zo vind ik alles wat bij een half automaat komt kijken een ideaal ochtendritueel. Maar even snel tussen twee meetings door een cappuccino meepakken is me nog niet gelukt. En dat hoeft voor mij niet.

Zelf ben ik blij met de besparing op zowel de machine als de maler. Dus terecht dat @HoppyF mensen er op wijst. Als ik straks bij mijn ouders zie dat het een Lelit Mara X is met zwart logo heb ik door de besparing voor de prijs van de Mara X de Eureka zo goed als gratis door beide als retourdeal te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:00

• Weinig onderhoud.
  • Klein van formaat.

Ben ik gestoord?

Een volautomaat, zeker in die prijscategorie, zou toch een behoorlijke crema moeten produceren. Heb je de maalgraad wel eens een stuk fijner gezet? Wel alleen doen als de molen draait.
Er zitten best wel leuke features op als ik het zo zie, wellicht helpt deze video je met wat tips om de machine goed in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door rvrrr op 07-01-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 17:53
Hercul3s schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:30:
[...]

Zie ik nou goed dat dit 60 euro per kilo is??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 17:53
mydogisgone schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:37:

Net een bestelling geplaats voor een Jura S8. Maar ik twijfel nogal over de S8, omdat ik overal lees dat de E8 (2020 versie) net zo goed en zelfs beter is. Alleen het touchscreen stuk mist en je moet een module kopen voor wifi.

Dit is geen moeilijke keuze toch?

https://thebrewmakers.com...ns/jura-e8-vs-s8/#verdict
https://nl.jura.com/nl/Pa...72294469D802EF9038227FAB5

S8 heeft geen 3D-brewing, E8 wel.
Dus als je je touchscreen belangrijker vindt dan de koffie die eruitkomt, dan neem je de S8. En anders andersom.

[ Voor 19% gewijzigd door iasix op 07-01-2022 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Blue-eagle schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:39:Ik ben niet blij met mijn huidige volautomaat en overweeg weer Nespresso.
Wellicht ben jij wel iemand die bij de grote meerderheid der Menschen hoort en die helemaal tevreden is met Nespresso. Ik ben zelf geen fan van volautomaten; ik kan te weinig instellen, heb vendor-lock-in met de manier van bereiden en het is IMHO allemaal plastic-fantastic :Y)
Voel je niet bezwaard als het niet je ding is. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
iasix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Zie ik nou goed dat dit 60 euro per kilo is??
€70 zelfs :o

Ik dacht misschien branden ze die wat beter maar helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Agostino schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Zou sowieso even een IMS bakje halen. Puck die blijft hangen is niet direct een probleem zolang de doorloop en smaak goed zijn. Of zijn die ook niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

iasix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Dit is geen moeilijke keuze toch?

https://thebrewmakers.com...ns/jura-e8-vs-s8/#verdict
https://nl.jura.com/nl/Pa...72294469D802EF9038227FAB5

S8 heeft geen 3D-brewing, E8 wel.
Dus als je je touchscreen belangrijker vindt dan de koffie die eruitkomt, dan neem je de S8. En anders andersom.
Inmiddels ook al gekozen. :) Ga vanmiddag de E8 halen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Joosie200 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:03:
[...]

Zo te zien een volautomaat. Ik ken de specs niet van die Gaggia maar misschien ligt het aan de gebruikte maalschijven? Conisch ipv plat, keramisch ipv staal?

Nu kom ik ook over van een Nespresso machine. Maar ik begon dus met een halfautomaat van Delonghi met een Eureka maler. En ik ging na twee weken zelf koffie malen en zetten langs bij vrienden met een Nespresso. Ik proefde nogal het verschil: voorheen was Nespresso mijn referentiekader maar nu smaakte het heel vlak en ik merkte al snel dat de espresso knop op de Nespresso qua output meer neigt naar een lungo.

Ik zou dan kijken of je de Gaggia kunt verkopen en als het bij een volautomaat moet blijven die Jura E8 proberen. Voor de prijs van de Babila heb ik straks (ga de Lelit vandaag ophalen bij mijn ouders) een Eureka Mignon Specialita en een Lelit Mara X beide nieuw in verpakking als retourdeal. Kost meer moeite dan zoals Nespresso melk in het melkschuimreservoir + waterreservoir volgooien, koffiebonen in de hopper van Gaggia of Jura en koffie zetten maar.

Maar net zoals ik double edge scheren een stuk aangenamer vind al kost het meer tijd, zo vind ik alles wat bij een half automaat komt kijken een ideaal ochtendritueel. Maar even snel tussen twee meetings door een cappuccino meepakken is me nog niet gelukt. En dat hoeft voor mij niet.

Zelf ben ik blij met de besparing op zowel de machine als de maler. Dus terecht dat @HoppyF mensen er op wijst. Als ik straks bij mijn ouders zie dat het een Lelit Mara X is met zwart logo heb ik door de besparing voor de prijs van de Mara X de Eureka zo goed als gratis door beide als retourdeal te kopen.
Er is nog een Lelit Mara X retourdeal te koop voor €895.
Ik heb navraag gedaan of er foto’s van zijn ivm de zwarte logo uitvoering.
Helaas zijn er geen foto’s.
Het apparaat is onbeschadigd en compleet (volgens Breezy).
Er zit 6 maanden garantie op en het apparaat mag binnen 30 dagen retour.

Nu hou ik even op met de retour deals, met de informatie hier in het topic kunnen potentiële kopers zelf wel op zoek gaan. Er zijn nu voorbeelden genoeg gegeven.

Garantie
Bij ons ben je verzekerd van 6 maanden verkopersgarantie. Mocht het artikel binnen deze termijn onverhoopt kapot gaan of problemen vertonen, dan kun je je aankoop gratis retour sturen voor een volledige terugbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
HoppyF schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Er is nog een Lelit Mara X retourdeal te koop voor €895.
Ik heb navraag gedaan of er foto’s van zijn ivm de zwarte logo uitvoering.
Helaas zijn er geen foto’s.
Het apparaat is onbeschadigd en compleet (volgens Breezy).
Er zit 6 maanden garantie op en het apparaat mag binnen 30 dagen retour.
Ik heb die in de gaten gehouden. Stond oorspronkelijk op 940 euro, werd 919, 909 en nu dus 895 voor wat het lijkt een rood logo. Ik ben nu bij mijn ouders en mijn Lelit die bezorgd is heeft als productiedatum 07/2021. Das toch de facelift editie met opv mod + zwart logo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
Joosie200 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Ik heb die in de gaten gehouden. Stond oorspronkelijk op 940 euro, werd 919, 909 en nu dus 895 voor wat het lijkt een rood logo. Ik ben nu bij mijn ouders en mijn Lelit die bezorgd is heeft als productiedatum 07/2021. Das toch de facelift editie met opv mod + zwart logo?
RoosW in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:26
Weer een (klein ) weekje verder en nog steeds ontzettend blij met de hier veel aangeraden marax+ eureka mignon combo _/-\o_ :9 . Mijn brouwsels worden steeds weer een beetje constanter en dat laatste finetuning in maalgraad en dat soort zaken begint zijn vruchten af te werpen. Een weekje later ook wel weer wat bevindingen en vraagjes waar de kenners in dit topic me misschien van wat feedback of tips&tricks kunnen voorzien.

Onderhoud: inmiddels zo'n dag of 8 met de machine aan het zetten en het lijkt me dan ook tijd voor de eerste keer wat groter onderhoud. Ik heb de bij de marax gekregen zakjes met schoonmaak poeder en wat videotjes gekeken. Blindfilter er op, flink aantal keren doorspoelen en daarna nog een aantal keer alles zonder schoonmaakmiddel in het blind filter doorspoelen en dan ben je al een heel eind lijkt het. Alle andere losse onderdelen gooi ik in een bakj heet water met hetzelfde schoonmaak spul en klaar is kees. Nu zijn die meegeleverde zakjes zo op, wat gebruiken jullie hier over het algemeen? Ik kom dit: https://www.vanpommeren.n...-cafiza-poeder-groot-566g veel tegen maar ik weet niet of er goedkopere/betere alternatieven zijn? Verder heb ik nu zo'n klein wit " tankje " in mijn reservoir zitten dat volgens mij om de 30 liter vervangen zou moeten worden en helpt bij het onharden van water. In dit topic wordt volgens mij vaak gesproken over zakjes waterontharder die je in je reservoir kunt gooien. Wat raden jullie aan om aan te schaffen? Dan kan ik dat ook maar beter nu gelijk bestellen.

Ander vraagje is over de IMS filterbakjes. Ik zet mijn dubbele espresso meestal met zo'n ~18.2-18.4 gram op het moment. Ik deed dat het met het 14-18 gr filterbakje (eigenlijk nooit op gelet, die zat er in bij aanschaf geloof ik) maar logischerwijs zit dit bakje behoorlijk vol . Ik knoei eigenlijk altijd wel wat met het onder de maler uithalen en gladstrijken enz .Is het slimmer/ gebruikelijker om het 18-24gr filterbakje te gebruiken voor 18gr's dubbele espresso's? Moet ik dan alles weer opnieuw gaan afmeten en inregelen qua doorlooptijd enz?

En de laatste vraag gaat over het weegschaaltje (https://www.vanpommeren.n...efrex%20digital%20barista) dat ik heb aangeschaft. Misschien zijn mijn verwachtingen wat te hoog maar of hij is stuk of de nauwkeurigheid van deze dingen valt me toch wat tegen. Ik zie regelmatig dat bijvoorbeeld hetzelfde glas of hetzelfde portafilter als ik hem meermaals terugplaats zo'n 0.3gram in gewicht scheelt. Ook als ik bonen in een bakje doe en ik haal er bijv 3 bonen uit dan blijft hij op exact hetzelfde gewicht staan. Misschien ben ik wat doorgeslagen in het niveau preciesie dat vereist is maar als ik probeer exact 18.2 gr , 30 sec, 38gr koffie uit brouwsels te maken (ik ben nog aan het leren en probeer zoveel mogelijk variabelen gelijk te houden) dan baal ik er een beetje van dat ik het idee heb dat ik maar op 0.5gr nauwkeurig ofzo mijn bonen en koffie aan het afwegen ben.. Klinkt dit als normaal? Dit wat je mag verwachten van weegschaaltje van rond de 35EUR of is hier mee aan de hand.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

twit schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:53:
Ander vraagje is over de IMS filterbakjes. Ik zet mijn dubbele espresso meestal met zo'n ~18.2-18.4 gram op het moment. Ik deed dat het met het 14-18 gr filterbakje (eigenlijk nooit op gelet, die zat er in bij aanschaf geloof ik) maar logischerwijs zit dit bakje behoorlijk vol . Ik knoei eigenlijk altijd wel wat met het onder de maler uithalen en gladstrijken enz .Is het slimmer/ gebruikelijker om het 18-24gr filterbakje te gebruiken voor 18gr's dubbele espresso's? Moet ik dan alles weer opnieuw gaan afmeten en inregelen qua doorlooptijd enz?
Deze heb ik gekocht voor dezelfde hoeveelheid koffie als die jij beschrijft. Ik moest wel iets fijner malen (YMMV) maar ik krijg wel consistentere resultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Joosie200 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Voor de duidelijkheid, de foto’s van deze retour deal horen niet bij het aangeboden apparaat!
Dat was mijn vraag aan Breezy maar ze gaven aan geen gemaakte foto’s te hebben omdat het apparaat onbeschadigd is en geen gebruikssporen heeft.
Is er bv een krasje dan plaatsen ze wel foto’s ervan bij de aanbieding.

Er zijn nu dus gewoon standaard foto’s gebruikt van een Lelit Mara X zonder te letten op de zwarte of rode logo’s. Als iemand de gok wil nemen dat het de nieuwste versie is kan dat best.
Je zou hem dan nog retour kunnen sturen tenzij het je niet uitmaakt om welke versie het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:22:
[...]
Deze heb ik gekocht voor dezelfde hoeveelheid koffie als die jij beschrijft. Ik moest wel iets fijner malen (YMMV) maar ik krijg wel consistentere resultaten.
Volgens mij zit bij de MaraX standaard een IMS bakje toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

@twit

Cafiza is prima, er zijn ook huismerkmiddeltjes (vast ook bij van Pommeren), maar je hebt maar een theelepeltje per keer nodig, dus zoveel bespaar je nu ook weer niet met een goedkopere versie. Of je iedere week/8 dagen chemisch moet willen backflushen is een andere vraag. Ik doe het minder vaak, en volg grofweg dit schema. Ik merk wel dat het schoonhouden van de filterdrager; wekelijks in kokend water (niet het handvat) met Cafiza (ik heb tabletten) wel echt verschil maakt. Dan wip ik vaak ook het douchescherm er even uit, dat kan gewoon met een theelepeltjes (voorzichtig wrikken).

Qua ontkalking: die zakjes hebben sowieso 12u nodig om te werken. Ik neem hier met de Bianca liever het zekere voor het onzekere en gebruik de 'inline filter' en ook de zakjes (gewoon in de watertank). De inline filter moet inderdaad na 30L vervangen worden. Lelit heeft vervangende filters die 70L mee gaan, zie o.a. Amazon.

Meer dan 18g in een 18g bakjes is zoals je merkt niet handig. Maar, minimumdosering in een 18-21g bakje heeft weer andere nadelen (soepige puck). Waarom probeer je niet net onder de 18g te gaan zitten? Door een héél klein beetje fijner te malen kom je waarschijnlijk op dezelfde doorlooptijd uit, en ook (bijna) dezelfde extractie. Kwestie van experimenteren. Probeer de overige variabelen (bonen m.n.) constant te houden, en dan telkens één variabele per keer aan te passen.

[ Voor 0% gewijzigd door MJV op 07-01-2022 13:50 . Reden: andere link HB ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
HoppyF schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:27:
[...]
Er zijn nu dus gewoon standaard foto’s gebruikt van een Lelit Mara X zonder te letten op de zwarte of rode logo’s. Als iemand de gok wil nemen dat het de nieuwste versie is kan dat best.
Je zou hem dan nog retour kunnen sturen tenzij het je niet uitmaakt om welke versie het gaat.
Oh zo, nou nee. Met cashback eraf ben ik €825 kwijt. De mod zelf gaat me geen €75 kosten. Koop ik er liever leuke dubbelzijdige koffiekopjes of koffiebonen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

twit schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:53:
En de laatste vraag gaat over het weegschaaltje (https://www.vanpommeren.n...efrex%20digital%20barista) dat ik heb aangeschaft. Misschien zijn mijn verwachtingen wat te hoog maar of hij is stuk of de nauwkeurigheid van deze dingen valt me toch wat tegen. Ik zie regelmatig dat bijvoorbeeld hetzelfde glas of hetzelfde portafilter als ik hem meermaals terugplaats zo'n 0.3gram in gewicht scheelt. Ook als ik bonen in een bakje doe en ik haal er bijv 3 bonen uit dan blijft hij op exact hetzelfde gewicht staan. Misschien ben ik wat doorgeslagen in het niveau preciesie dat vereist is maar als ik probeer exact 18.2 gr , 30 sec, 38gr koffie uit brouwsels te maken (ik ben nog aan het leren en probeer zoveel mogelijk variabelen gelijk te houden) dan baal ik er een beetje van dat ik het idee heb dat ik maar op 0.5gr nauwkeurig ofzo mijn bonen en koffie aan het afwegen ben.. Klinkt dit als normaal? Dit wat je mag verwachten van weegschaaltje van rond de 35EUR of is hier mee aan de hand.
Deze kleine machientjes hebben snel last van 'drift'- kleine variaties die in het gewicht op de display niet overkomen. Wat daarbij helpt is om het te wegen spul eerst van de weegschaal af te halen, en er daarna weer op te zetten. De precisie die de weegschaaltjes hebben, heb ik nooit getest (is nog wel eens een leuke oefening!) maar mijn verwachting is dat er zo 2-3% speling in zit (op 18g > 0,4-0,5g). De duurdere weegschaaltjes hebben een beter systeem om de loadcell uit te lezen en hebben minder last van interferentie. Hierdoor kunnen ze nauwkeuriger zijn. Zolang je zelf consistent op een bepaald gewicht blijft afwegen, heb je de minste variatie in je hoeveelheid koffie (eigenlijk alleen de variatievan de weegschaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ravhin schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:22:
[...]
@twit voor 18g kun je beter de 26.5mm nemen. O.a. hier te koop voor een redelijke prijs (tip: bestel ook gelijk ff een extra siliconen groepsring en eventueel IMS douche mee, dan heb je die maar vast liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@Chocovla

Vandaag even een test gedaan door na het ochtenritueel met de cappucino de machine te laten afkoelen en in de middag weer op te warmen voor een espresso. De vergelijking is echter niet 1-op-1 te maken.

07/01
Opstarten DB + cappuccino 408 Wh
Opstarten SB + espresso 138,4 Wh
Totaal 545 Wh
Er is dus is een fors verschil tussen met en zonder (gebruik) stoomboiler. De machine heeft ongeveer 3-3.5 uur uitgestaan).

Als we kijken naar het totaalverbruik lijkt het best wel op elkaar.
05/01 totaal 507 Wh waarvan ca 435 Wh voor ochtend
06/01 totaal 579 Wh waarvan ca 480 Wh voor ochtend.

Wat wel opvalt is dat het ochtendverbruik vandaag lager lag dan de andere dagen (30-75 Wh minder). Geen idee waar dat aan ligt, maar als je die 30-75 Wh bij het totaal zou optellen is het tussendoor uitschakelen van het apparaat dus niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Basfr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:01:
[...]

Ik ken die babila niet specifiek, maar als ik hem zo zie denk ik dat je daar wel een fatsoenlijke kop koffie uit mag verwachten.
Wat voor bonen heb je allemaal geprobeerd? Voornamelijk uit de supermarkt, of ook vers gebrande?
Anders eens ergens een proefpakket verse bonen halen (zie topicstart).
Veel verschillende bonen wel, o.a. Pure Africa als meest speciale soort denk ik. Ik heb nu bij de Brandzaak een kleine 50 euro besteld, dank voor de tip :)
Het hele reservoir vol gooien met bonen is ook niet bevorderlijk voor de smaak van de bonen. Gooi er eens wat minder in en bewaar de rest luchtdicht in de kast. Zo blijven je bonen langer goed en kun je ook makkelijker/sneller switchen.
Luchtdicht deed ik al wel, maar dat minder bonen nog niet, bedankt voor de tip :D
Ik denk dat weinigen hier je mening delen ( :P ), maar als je nespresso vergelijkbaar vindt met koffie van een echte barista zou ik die nespresso vooral terug nemen en genieten van de voordelen die je op hebt genoemd.
Dan is een half automaat vermoedelijk niks voor jou.
Nou het is niet te vergelijken natuurlijk, maar ik vind mijn Gaggia gewoon erg tegenvallen. Ik had gehoopt dat ik met het bewerken van de vele settings er wel iets leuks uit zou kunnen krijgen... dat valt erg tegen. Dát is voor mij de reden om Nespresso weer te overwegen, wat voor mijn smaak prima koffie is maar dan zonder alle poespas.

Maar ik ga eerst andere soorten bonen proberen ;)
rvrrr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Een volautomaat, zeker in die prijscategorie, zou toch een behoorlijke crema moeten produceren. Heb je de maalgraad wel eens een stuk fijner gezet? Wel alleen doen als de molen draait.
Er zitten best wel leuke features op als ik het zo zie, wellicht helpt deze video je met wat tips om de machine goed in te stellen.
Ik ga d'r nog eens goed naar kijken, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ypuh schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:29:
[...]

@twit voor 18g kun je beter de 26.5mm nemen. O.a. hier te koop voor een redelijke prijs (tip: bestel ook gelijk ff een extra siliconen groepsring en eventueel IMS douche mee, dan heb je die maar vast liggen).
Moet-ie wel passen :) mijn Expobar heeft niet veel ruimte in de portafilter houder dus die 24,5mm past net. Kan overigens prima 18,5g koffie in hoor - alleen met medium/donkere branding merk ik dat het wat vol wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
cryptapix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:36:
@Chocovla

Vandaag even een test gedaan door na het ochtenritueel met de cappucino de machine te laten afkoelen en in de middag weer op te warmen voor een espresso. De vergelijking is echter niet 1-op-1 te maken.

07/01
Opstarten DB + cappuccino 408 Wh
Opstarten SB + espresso 138,4 Wh
Totaal 545 Wh
Er is dus is een fors verschil tussen met en zonder (gebruik) stoomboiler. De machine heeft ongeveer 3-3.5 uur uitgestaan).

Als we kijken naar het totaalverbruik lijkt het best wel op elkaar.
05/01 totaal 507 Wh waarvan ca 435 Wh voor ochtend
06/01 totaal 579 Wh waarvan ca 480 Wh voor ochtend.

Wat wel opvalt is dat het ochtendverbruik vandaag lager lag dan de andere dagen (30-75 Wh minder). Geen idee waar dat aan ligt, maar als je die 30-75 Wh bij het totaal zou optellen is het tussendoor uitschakelen van het apparaat dus niet interessant.
Verrast me toch enigszins. Aan de andere kant verstandig dat ik doordeweeks de stoomboiler uitlaat, dan ben ik toch alleen aan het espresso slempen. Als dan in het weekend de kids melkschuim willen en mijn vrouw de cappuccino zet ik op vrijdag gewoon de stoomboiler alvast op aan voor zaterdagochtend.

Wel mooi dat de Shelly S de Bianca goed aan kan. De plug is op max 2500w en de Bianca op 2400w.

Zag met de QuickMill ook wel eens variërend verbruik. Mijn lekenverstand gooide het maar op de warmte on de bijkeuken.

Iemand toevallig nog pressure profiling tips. Doe op dit moment erg lui de paddle op iets minder dan de helft. Na ongeveer 20 seconden stijgt de spanning op de puck richting 2 bar. Als dan de eerste druppels door het zeefje komen schuif ik bet rustig helemaal open. Qua smaak vind ik dit iig geslaagd bij de Ethiopië die ik op het moment drink. Haalt de scherpe rand van de zuurtjes die je daar nog wel eens krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Hercul3s schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Zou sowieso even een IMS bakje halen. Puck die blijft hangen is niet direct een probleem zolang de doorloop en smaak goed zijn. Of zijn die ook niet goed?
Smaak is prima, wel wat anders dan met de eerdere combinatie die ik had. Wel is er een verschil in de cremalaag. Dit was eerder veel meer aanwezig. Ik heb een IMS bakje besteld, van 12/18 gram. Die komt morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Chocovla schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:10:
[...]

Verrast me toch enigszins. Aan de andere kant verstandig dat ik doordeweeks de stoomboiler uitlaat, dan ben ik toch alleen aan het espresso slempen. Als dan in het weekend de kids melkschuim willen en mijn vrouw de cappuccino zet ik op vrijdag gewoon de stoomboiler alvast op aan voor zaterdagochtend.

Wel mooi dat de Shelly S de Bianca goed aan kan. De plug is op max 2500w en de Bianca op 2400w.

Zag met de QuickMill ook wel eens variërend verbruik. Mijn lekenverstand gooide het maar op de warmte on de bijkeuken.

Iemand toevallig nog pressure profiling tips. Doe op dit moment erg lui de paddle op iets minder dan de helft. Na ongeveer 20 seconden stijgt de spanning op de puck richting 2 bar. Als dan de eerste druppels door het zeefje komen schuif ik bet rustig helemaal open. Qua smaak vind ik dit iig geslaagd bij de Ethiopië die ik op het moment drink. Haalt de scherpe rand van de zuurtjes die je daar nog wel eens krijgt
Wat verrast je? Dat het verschil tussen SB en DB meer dan 50% is? De temperatuur in de stoomboiler ligt veel hoger en die boiler is wat groter, dus dat kost gewoon meer energie. Verschil tussen de dagen kan ook wel komen doordat de machine wat langer aanstond of dat het stukje tussen gebruik en het in stand-by vallen wel of niet binnen het uur zit waarin Shelly rapporteert.

Ik zie overigens geen pieken tot 2400W. Hoogste wat ik heb gezien is 1300-1400W.

Pressure profiling: ik zet de paddle in het midden tot circa 3 bar. Dat duurt ongeveer 10 seconden en dan komen ook de eerste druppels. Daarna volledig open en dan is de druk op de puk circa 9 bar. Maar dit is niet veel meer dan handmatige preinfusie. Geen high tech profiling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Voordeel van deze manier van profiling is dat je het erg reproduceerbaar kan doen. De Decent is vooral interessant omdat je vooraf profielen kan instellen en die consistent kan herhalen - dat is wel een issue met handmatig naaldventiel. Ik zit er sterk aan te denken om die upgrade ook uit te voeren. Weer een variabele erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 04:35

Hoholi

The only one

Om kalkafzetting in de stoomboiler te vermijden, is het belangrijk dat je ook regelmatig heet water aftapt om ophoping van kalksteen te vermijden. Stoom is namelijk steriel en bevat dus geen kalk. Dus mensen die hun stoomboiler enkel gebruiken om melk op te schuimen zullen na verloop van tijd meer kalkafzetting krijgen. Britta kannen doen helaas heel weinig tegen kalk. Je hebt echt een filtersysteem nodig dat werkt met ionen uitwisseling onder druk. Het ideaal systeem is een BWT filter gemonteerd onder de gootsteen voor “lekker” koffiewater. Is ook nog eens veel goedkoper en praktisch dan elke maand filters in je koffiezetapparaat te vervangen.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@Hoholi heb je een bron voor je stelling dat Brita weinig doet tegen kalk? Er wordt hier nu al meerdere keren het tegenovergestelde beweerd. Waar ik mijn onderhoud heb laten uitvoeren gaf aan dat Brita wel degelijk goed is tegen kalk. Dat blijkt ook uit testjes die ik doe met van die vijversetjes.

Neemt niet weg dat het sowieso goed is om regelmatig ook wat water uit de stoomboiler te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 04:35

Hoholi

The only one

cryptapix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:57:
@Hoholi heb je een bron voor je stelling dat Brita weinig doet tegen kalk? Er wordt hier nu al meerdere keren het tegenovergestelde beweerd. Waar ik mijn onderhoud heb laten uitvoeren gaf aan dat Brita wel degelijk goed is tegen kalk. Dat blijkt ook uit testjes die ik doe met van die vijversetjes.

Neemt niet weg dat het sowieso goed is om regelmatig ook wat water uit de stoomboiler te tappen.
YouTube: Water Filtration for Best Coffee & Espresso Flavor and Equipment Pro...

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Brita komt er niet in voor? Sterker nog, ze zeggen van de BWT filterkan dat het goed werkt tegen kalk. Die filterkan is vergelijkbaar met, zo niet praktisch gelijk aan, een Brita kan.

Er is een smaakaspect dat ook meespeelt, maar dat staat volledig buiten de vraag of iets werkt tegen kalk of niet. Brita heeft overigens ook patronen die wat spul toevoegen zoals de BWT kan in het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik heb trouwens een rood logo met productiedatum 7/21. Dus wel wat aanpassingen, maar opv mod + zwart logo kwam pas vanaf 9/21 in zwang. Of ze moeten wel opv mod hebben toegepast en het rode logo nog erop gelaten. Hoe het ook zij: blijf het een first world problem vinden om de lekbak vaker te legen en het waterreservoir vaker te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 15:07
Inderdaad, en voor het geld een uitzonderlijk goed apparaat, hoewel ik hem qua design niet zou willen ruilen met mijn Rocket Giotto, maar ja, smaak en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
cryptapix schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Wat verrast je? Dat het verschil tussen SB en DB meer dan 50% is? De temperatuur in de stoomboiler ligt veel hoger en die boiler is wat groter, dus dat kost gewoon meer energie. Verschil tussen de dagen kan ook wel komen doordat de machine wat langer aanstond of dat het stukje tussen gebruik en het in stand-by vallen wel of niet binnen het uur zit waarin Shelly rapporteert.

Ik zie overigens geen pieken tot 2400W. Hoogste wat ik heb gezien is 1300-1400W.

Pressure profiling: ik zet de paddle in het midden tot circa 3 bar. Dat duurt ongeveer 10 seconden en dan komen ook de eerste druppels. Daarna volledig open en dan is de druk op de puk circa 9 bar. Maar dit is niet veel meer dan handmatige preinfusie. Geen high tech profiling ;)
Vooral die meer dan 50% inderdaad. Maar had de hogere temperatuur even buiten beschouwing gelaten. Zie hier ook geen pieken boven de 1400w uit dus gok dat het vooral een hoog plafond vanuit de fabrikant is.

Volgens mij komt je preinfusie aardig overeen met die van mij ;) Nou ja, heb het apparaat net 3 weken dus tijd zat om verder in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Joosie200 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:45:
Ik heb trouwens een rood logo met productiedatum 7/21. Dus wel wat aanpassingen, maar opv mod + zwart logo kwam pas vanaf 9/21 in zwang. Of ze moeten wel opv mod hebben toegepast en het rode logo nog erop gelaten. Hoe het ook zij: blijf het een first world problem vinden om de lekbak vaker te legen en het waterreservoir vaker te vullen.
Ik heb een maraX met zwart logo (productie datum nov 2021) maar zodra ik na 30sec de lever omhoog haal en mijn shot eindig komt er wel degelijk uit dat soort van overdruk verntiel achter de kop een burst(je) aan water. Is dat niet exact hetgeen dat met deze OPV mod / zwart logo versie veranderd zou moeten zijn? Of komt er altijd wel wat in de lekbak terecht maar gaat het met name om de hoeveelheden die flink verminderd zijn?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
twit schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:16:
[...]

Ik heb een maraX met zwart logo (productie datum nov 2021) maar zodra ik na 30sec de lever omhoog haal en mijn shot eindig komt er wel degelijk uit dat soort van overdruk verntiel achter de kop een burst(je) aan water. Is dat niet exact hetgeen dat met deze OPV mod / zwart logo versie veranderd zou moeten zijn? Of komt er altijd wel wat in de lekbak terecht maar gaat het met name om de hoeveelheden die flink verminderd zijn?
Dat zou met opv mod terug de water tank in verdwijnen voor het grootste gedeelte. Zodat je maar een fractie opvangt in je lekbak.

Ach ja: vaker tank bijvullen en lekbak legen. Kan wel bij mijn opstartidee: zal sowieso wel flushen om de basket schoon te spoelen en kopje voor te verwarmen. Als ik dan toch bezig ben kan dat er wel bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65P-e7UrosnzvRENZXD_wASLayE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdqBgFXOt21la9OrxzA9ec3D.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik mijn eigen koffiehoekje in de keuken. En krijgt het tafeltje gemaakt door mijn opa meer nut dan 'drop daar de binnengekomen post' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Joosie200 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Dat zou met opv mod terug de water tank in verdwijnen voor het grootste gedeelte. Zodat je maar een fractie opvangt in je lekbak.

Ach ja: vaker tank bijvullen en lekbak legen. Kan wel bij mijn opstartidee: zal sowieso wel flushen om de basket schoon te spoelen en kopje voor te verwarmen. Als ik dan toch bezig ben kan dat er wel bij.

[Afbeelding]

Heb ik mijn eigen koffiehoekje in de keuken. En krijgt het tafeltje gemaakt door mijn opa meer nut dan 'drop daar de binnengekomen post' :+
Het zal idd om de hoeveelheid gaan. Ik zit net te bedenken dat als al het water en alle overdruk terug het reservoir in zou gaan het schoonmaken met het blind filter zoals ik dat vanmiddag heb gedaan niet zou werken. Dan komt er een mengsel van water/zeepsop terug in het water reservoir en dat is vast niet de bedoeling. Kortom ik zal vast de mod wel hebben maar heb/had geen idee dat het om veel meer water zou gaan in een oude versie maraX .

Mooi tafeltje heb je zo toch. Ziet er strak uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Chocovla schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:58:
[...]
Volgens mij komt je preinfusie aardig overeen met die van mij ;) Nou ja, heb het apparaat net 3 weken dus tijd zat om verder in te duiken.
Ik denk dat er toch wel een flink verschil is. 10 seconden contact met water (en dan 3 bar) vs 20 seconden contact met water (en dan 2 bar). Jouw preinfusie is fors langer.

Ach ja, lekker spelen met dat apparaat. Het is dat ik m’n koffieinname probeer te beperken anders zou ik de hele dag espresso maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 15:07
Nee, dat blindfilter poeder wil je echt niet in je water reservoir hebben!
Ik denk dat het water in de groepskop in de bak beland, dat voor de groepskop aansluiting weer in het reservoir (hoop ik echt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
RoosW schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:32:
Nee, dat blindfilter poeder wil je echt niet in je water reservoir hebben!
Ik denk dat het water in de groepskop in de bak beland, dat voor de groepskop aansluiting weer in het reservoir (hoop ik echt).
Precies. Dat zal het zijn. En met het oude model zonder de mod komen dus beide delen water in de lekbak terecht .en dus meer verspilling / lekbak sneller vol. Net een youtube filmpje gekeken van de mod en volgens mij zie ik daar idd precies dit gebeuren. Opgehelder :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxWxybqeABk3DaKIvGyXnm7b66w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IB4NZKTp9JXi7EPxgEzLeCmC.jpg?f=fotoalbum_large

Jeey. Eindelijk mijn handen kunnen leggen op een Geisha koffie voor een redelijke prijs. Volgende week meer. Deze moet eerst nog een klein beetje uitwasemen.
Pagina: 1 ... 120 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1