MJV schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:08:
[...]
Interessante data. Aan en uit zetten loont dus zo te zien niet. Je hebt 'm vervolgens om 12u uitgezet?
Je weet dat je met + en - tegelijk indrukken (3 sec) de machine direct in standby kunt zetten

. Voor uitzetten stoomboiler is 3 sec min een shortcut kwam ik laatst achter.
Wat en na hoeveel tijd is er aan onderhoudprecies verricht?
Iets na 12u heb ik m uitgezet inderdaad. Dat + en - tegelijk indrukken,
ja dat weet ik 
Met die van mij kan dat overigens niet, ik heb de V1 en niet de V2.
Of aan en uitzetten loont weet ik eigenlijk nog niet. Als je de stoomboiler uitlaat en niet nodig hebt, dan vermoed ik dat het inderdaad niet loont. In stand-by gaat overigens sowieso de stoomboiler uit, dus als je lang wacht moet die gewoon weer vanaf kamertemp opwarmen.
Mijn machine is een jaar of 3-4 oud en heeft nu voor de eerste keer onderhoud gehad. “Moest” eigenlijk al eerder, maar de lokale onderhoudsplek had nogal een wachtrij (6 weken). Daardoor gewacht tot eind van vorig jaar zodat ik het kon combineren met een vakantie

Uiteindelijk de machine 3 weken kwijt geweest.
De gewone onderdelen zijn vervangen (o-ringen, douche+ring, theezeefje, dat soort spul). Verder blijkt Lelit een bepaalde keerklep niet in te bouwen (bezuiniging) die er “officieel” wel in hoort. Die is dus geplaatst (hoewel het ook gewoon werkt zonder

). Er was ook nog een onderdeeltje afgebroken (maar ik kreeg het vermoeden dat dat tijdens het onderhoud gebeurd is). Tot slot zat er veel (te veel) kalkaanslag in de zetgroep. Grote vraag is echter waar het vandaan komt. Ik gebruik altijd een Brita filter en heb mijn machine overgenomen van @
Nomad die ook altijd Brita+zakje in watertank heeft gebruikt. Ik meen me te herinneren dat machine ook even gebruikt is geweest in de koffiewinkel waar hij gekocht is. Wellicht dat het daardoor is ontstaan. Ga het nu een jaartje aankijken, maar verwacht eigenlijk niet dat er volgend jaar kalkaanslag is.
Al met al viel het onderhoud mij reuze mee. Totaal 160 euro.
HoppyF schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:09:
[...]
Ik vermoed dat er iets niet klopt.
Dit soort apparaten hebben een vermogen van ongeveer 1400W.
Je zult dus op een minst een piek moeten zien die minuten lang boven de 1000W ligt.
Het verwarmingselement moet het water immers op hoge temperatuur gaan brengen.
Is het water op temperatuur dan zakt het opgenomen vermogen flink terug.
Ik zie bij actueel verbruik 1200-1400 W, maar in de grafiek zie je dat niet omdat die in de app per uur is. Als de pomp aanstaat zie ik 200-250 W.