Ik heb deze op mijn Moccamaster:

Via Ebay aangeschaft, de benaming is 'shower head insert for technivorm moccamaster'

Via Ebay aangeschaft, de benaming is 'shower head insert for technivorm moccamaster'
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Nou ben ik altijd al gek op espresso maar ik dronk thuis filter (van zelf gemalen bonen). Het is inderdaad wennen. Goeie tip, ik let er wel op om maar één variabele per keer te wijzigen... anders is het einde zoek. Maar een kleine tik aan de stelknop van de specialita om bijv. iets fijner te malen bij snelle doorloop of veel zuur en vervolgens loopt het vrijwel niet door. Terwijl de wijziging minimaal is.. dat vind ik nog wel lastig afstellen. Heb ook het gevoel dat de eerste zak bonen lastiger was dan de 2e.vinpower schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:45:
[...]
Ik weet niet wat je hier voor dronk maar ik moest erg wennen aan de smaken. Wat zuur was smaakte was bitter, waardoor het soms aanvoelde dat ik steeds alles verkeerd deed.
Probeer niet elke keer teveel te veranderen maar steeds een ding.
Dat ga ik morgenvroeg maar eens doenvinpower schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:34:
@Worsteneter als een boom nog te zuur smaakt kan je altijd voor de grap een doorlooptijd van 50 seconden nemen en meer output. Die zal waarschijnlijk bitter smaken, en dan kan je vandaar terug gaan werken naar de lekkerste smaak.
Wat voor koffie drink je nu? (espresso’s, lungo’s, cappuccino’s, enz.)john5951 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:58:
Ik maak al een jaartje of 8-9 mijn koffie (voornamelijk lungo en espresso) met de welbekende budget Delonghi 22.110b volautomaat. Eigenlijk heel tevreden met deze machine, maar soms kriebelt het toch om iets nieuws te kopen.
Hoewel ik een halfautomaat erg interessant vind, en het vast betere koffie geeft, zie ik mijzelf niet meerdere keren per dag aan de slag gaan hiermee (en mijn partner die een Senseo ook prima vind helemaal niet).
Ga ik een verschil in koffiekwaliteit merken indien ik overstap van de Delonghi naar bijvoorbeeld een Nivona Caferomatica 530 of een Jura e6?
per aspera ad astra
Ik ben heel tevreden over mijn Siemens Eq6.LAD93 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:44:
Zo - de Sage Bambino Plus is zojuist de deur uitgegaan voor een leuk bedrag. Nu de Bellezza maler nog.
We zijn nu dus vol in de markt voor een volautomaat, mijn vriendin vond het toch niet zo chill om ‘s morgens om 5:45 met een half automaat aan de slag te moeten. Ik zie de Jura E8 veel voorbijkomen, maar dit is toch net even een te hoog bedrag, we zitten meer in de €600 - €750 range. Iemand nog suggesties?
We willen voornamelijk niet teveel gehannes en de beschikking hebben tot een machine die ook melkspecialiteiten kan maken… de Siemens EQ500 of EQ.6 ziet er ook zeer aantrekkelijk uit.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dus als ik het goed begrijp is er qua melkschuim niks in te stellen? Dank voor je opsomming!Dennis1812 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:57:
[...]
Ik ben heel tevreden over mijn Siemens Eq6.
Minpunten wmb:
- melkschuim mag dikker voor mij
- melkschuim mag warmer
- achteraf had ik 2 bonen reservoirs willen hebben. Nu staat de nespresso ernaast voor de decaf in de avond.
Verder top:
- koffie goed op temperatuur
- veel keuze mogelijkheden
- makkelijk te onderhouden en schoon te houden.
- lange slang voor melkproducten is ideaal. Schuift hem zo in een literpak en die kan hij leegtrekken. Dus melk eerst in een kopje o.i.d is niet nodig.
- vrijwel alles is wel te customizen, van maalgraad tot temperatuur tot koffie sterkte.
per aspera ad astra
Nee dat is dus het enige niet instelbare.LAD93 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:10:
[...]
Dus als ik het goed begrijp is er qua melkschuim niks in te stellen? Dank voor je opsomming!
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Tsja, een downgrade vanaf de Bambino PlusLAD93 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:10:
[...]
Dus als ik het goed begrijp is er qua melkschuim niks in te stellen? Dank voor je opsomming!
Breezy Retourkansjes op bol.com komt vaker langs in dit topic, verkopen ook eureka mignon's tegen scherpe prijzen als 'Tweedehands'. Vaak met kleine beschadigingen of onderdelen die missen, staat duidelijk in omschrijving. Soms is echter alleen de doos 1x geopend en heb je een vrijwel nieuw product met 20 a 30% korting.LAD93 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:44:
Zo - de Sage Bambino Plus is zojuist de deur uitgegaan voor een leuk bedrag. Nu de Bellezza maler nog.
We zijn nu dus vol in de markt voor een volautomaat, mijn vriendin vond het toch niet zo chill om ‘s morgens om 5:45 met een half automaat aan de slag te moeten. Ik zie de Jura E8 veel voorbijkomen, maar dit is toch net even een te hoog bedrag, we zitten meer in de €600 - €750 range. Iemand nog suggesties?
We willen voornamelijk niet teveel gehannes en de beschikking hebben tot een machine die ook melkspecialiteiten kan maken… de Siemens EQ500 of EQ.6 ziet er ook zeer aantrekkelijk uit.
Daarvoor hebben we een Moccamaster! Wil ik het nog lekkerder dan haal ik mijn V60 boven, maar dan ben je weer 'bezig' met koffie zettenLAD93 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:44:
We zijn nu dus vol in de markt voor een volautomaat, mijn vriendin vond het toch niet zo chill om ‘s morgens om 5:45 met een half automaat aan de slag te moeten.
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Je moet wel zelf de pomp uitzetten met de hendel, dat gaat niet automatischtwit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:14:
Shot van vanochtend was 18.5gr in en 40gr uit na 35sec (toen zelf maar uitgezet, ik moet eens gaan zoeken wat nu eigenlijk de trigger zou moeten zijn voor het einde van je shot) en dit lijkt toch al aardig op espresso.
I know , zo ver was ik gelukkig alSpeedyDH schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:20:
[...]
Je moet wel zelf de pomp uitzetten met de hendel, dat gaat niet automatisch
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Proeven.twit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:27:
[...]
I know , zo ver was ik gelukkig al. Ik bedoelde meer: het doel is ~ 18 gr koffie in, ~36gr brouwsel uit in ongeveer 30 seconden right. Maar wat is nu leidend zeg maar. Stop je met zetten als je ziet dat je 36gr brouwsel in je kopje hebt. Of stop je met zetten na 30 seconden laten lopen ongeacht hoeveel brouwsel je in je kopje hebt. Of nog anders, stop je als je ziet dat er geen espresso maar water uit de automaat loopt. Ik moet nog wat videotjes terugkijken
Ik zou beginnen met volume als leidend te houden. Krijg je 36gram in 20 seconden, dan fijner malen. Krijg je 36gram in 50 seconden, dan grover malentwit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:27:
[...]
I know , zo ver was ik gelukkig al. Ik bedoelde meer: het doel is ~ 18 gr koffie in, ~36gr brouwsel uit in ongeveer 30 seconden right. Maar wat is nu leidend zeg maar. Stop je met zetten als je ziet dat je 36gr brouwsel in je kopje hebt. Of stop je met zetten na ~30 seconden laten lopen ongeacht hoeveel brouwsel je in je kopje hebt. Of nog anders, stop je als je ziet dat er geen espresso maar water uit de automaat loopt. Ik moet nog wat videotjes terugkijken
Altijd 1 leidende variable aanhouden. Ik raad sterk de tijd aan. Hou deze op 27 seconde bijvoorbeeld. Mag best een seconde speling hebben hoor. Als je teveel espresso out hebt, dan iets fijner malen (zorg dat je de retentie van de molen nog even flushed) en een nieuwe poging wagen.twit schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:27:
[...]
I know , zo ver was ik gelukkig al. Ik bedoelde meer: het doel is ~ 18 gr koffie in, ~36gr brouwsel uit in ongeveer 30 seconden right. Maar wat is nu leidend zeg maar. Stop je met zetten als je ziet dat je 36gr brouwsel in je kopje hebt. Of stop je met zetten na ~30 seconden laten lopen ongeacht hoeveel brouwsel je in je kopje hebt. Of nog anders, stop je als je ziet dat er geen espresso maar water uit de automaat loopt. Ik moet nog wat videotjes terugkijken
Mijn laatste was meteen de eerste met mijn Mara XAlouwerse schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 23:35:
Alvast een gelukkig nieuwjaar, mede koffie-liefhebbers!
Wat is jullie laatste brew van dit jaar geweest?
Mijne was de Santa Lucia van Manhattan als dubbele espresso.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
per aspera ad astra
Ik heb een keer (gemalen) decaf geprobeerd.Ozzie schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:22:
Welke caffeine vrije bonen zijn eigenlijk aan te raden? Mijn vrouw is zwanger en wil dus haar caffeine inname beperken, maar ze wil natuurlijk niet de lekkere koffie uit onze nieuwe machine mislopen. Dus ik zoek goede caffeine vrije koffie voor haar.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik heb dit pakket geprobeerd, en ook de Sugarcane Columbia (meen ik) decaf. Doorloop is af en toe wat onvoorspelbaar (te snel soms, ondanks fijne maling). De smaak is helemaal niet slecht over het algemeen. Niet de kwaliteit van gewone bonen, maar zeker niet onaangenaam. In bijvoorbeeld een cappucino is het al helemaal een goede optieHoppyF schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:08:
[...]
Ik heb een keer (gemalen) decaf geprobeerd.
Zeker niet slecht maar dat hangt er ook vanaf wat je gewend bent.
Je zou een proefpakket kunnen proberen zoals deze:
https://www.fascino-coffe...roducts/decaf-proefpakket
Wat wil ze precies aan dat schuim kunnen regelen?LAD93 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:49:
@Dennis1812 @rvrrr thanks voor de input. Kan eigenlijk wel zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. WAF is namelijk wel regelbaar schuim dus de EQ6 valt af…
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ja met name de dikte en hoeveelheid - maargoed, na lang beraad (en hulp van @Dennis1812), kwam ze toch tot de conclusie dat het niet zo heel belangrijk is en hebben we net een EQ.6 S500 aangeschaft voor €725. Wordt dinsdag geleverd dus ik houd jullie op de hoogteAziraphale schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Wat wil ze precies aan dat schuim kunnen regelen?
per aspera ad astra
Ik ben benieuwd!LAD93 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:30:
[...]
Ja met name de dikte en hoeveelheid - maargoed, na lang beraad (en hulp van @Dennis1812), kwam ze toch tot de conclusie dat het niet zo heel belangrijk is en hebben we net een EQ.6 S500 aangeschaft voor €725. Wordt dinsdag geleverd dus ik houd jullie op de hoogte
Friedhats doet ook low caf geloof ik. Ah, is een soort mix van andere low caf variëteiten?Ozzie schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:22:
Welke caffeine vrije bonen zijn eigenlijk aan te raden? Mijn vrouw is zwanger en wil dus haar caffeine inname beperken, maar ze wil natuurlijk niet de lekkere koffie uit onze nieuwe machine mislopen. Dus ik zoek goede caffeine vrije koffie voor haar.
Ik ben net over van een EQ6 plus naar een EQ700 en moet zeggen dat buiten alle gadgets, de zet groep beter in elkaar zit.LAD93 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:44:
De EQ700 lag helaas wat buiten ons budget..Tweak_ers schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:31:
[...]
Ik ben net over van een EQ6 plus naar een EQ700 en moet zeggen dat buiten alle gadgets, de zet groep beter in elkaar zit.
Aandrijving niet meer aan de zijkant (waar toch altijd koffie testen verzamelen, maar aandrijving aan de bovenzijde. Echt ideaal! Veel beter schoon te houden.
Wat ik dan echt weer niet snap is dat de automatische milk en clean eruit is gehaald. Dus nu telkens met de hand starten.
per aspera ad astra
De EQ 700 is toch weer een generatie nieuwer met vaak ook verbeteringen tov vorige modellen.Tweak_ers schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:31:
[...]
Ik ben net over van een EQ6 plus naar een EQ700 en moet zeggen dat buiten alle gadgets, de zet groep beter in elkaar zit.
Aandrijving niet meer aan de zijkant (waar toch altijd koffie testen verzamelen, maar aandrijving aan de bovenzijde. Echt ideaal! Veel beter schoon te houden.
Wat ik dan echt weer niet snap is dat de automatische milk en clean eruit is gehaald. Dus nu telkens met de hand starten.
Ah ik zie idd dat hij een stuk duurder is, heb hem voor half geld kunnen kopen, actie met reviews schrijven.
Ik heb hem voor een stuk minder gekocht, maar wat zou het grote voordeel van Jura zijn? Heb het idee dat je bij Jura met melk gebeuren zo €2500 verder bent.HoppyF schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:22:
[...]
De EQ 700 is toch weer een generatie nieuwer met vaak ook verbeteringen tov vorige modellen.
Gezien de flinke prijs kun je voor dat geld ook een Jura kopen.
Maar goed, persoonlijke voorkeuren en uiterlijk van de apparatuur spelen ook mee.
Ik ben even van de gemiddelde prijs uitgegaan van een Siemens EQ 700 en een Jura E8 (EB).Tweak_ers schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:09:
[...]
Ik heb hem voor een stuk minder gekocht, maar wat zou het grote voordeel van Jura zijn? Heb het idee dat je bij Jura met melk gebeuren zo €2500 verder bent.
Ik zie het inderdaad, wat is dan het voordeel van de jura boven de Siemens?HoppyF schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:56:
[...]
Ik ben even van de gemiddelde prijs uitgegaan van een Siemens EQ 700 en een Jura E8 (EB).
Deze prijzen zijn ongeveer gelijk.
Natuurlijk kun je bij aanbiedingen e.d. veel goedkoper uit zijn dat geldt voor beide merken.
De Jura doet ook melkspecialiteiten en komt dus min of meer overeen met de EQ 700 mogelijkheden.
Denk dat het in deze prijsklasse redelijk lood om oud ijzer is. Heb zelf ook vergelijk gemaakt, en sinds vrijdag de Jura E8 Moonlight Silver in huis via Mediamarkt DE. Scheelde 350 EUR met NL, de Siemens was ook daar nog een stukje duurder. Siemens heeft een paar leuke features zoals touchscreen en via de app meer specialiteiten, maar qua koffiekwaliteit maakt het denk ik weinig uit. Ben zelf wat meer gecharmeerd van het klassiekere uiterlijk van de Jura. Gaan het zien. Voorlopig nog even met supermarktbonen van Lavazza, door COVID nog altijd een groot deel van mijn smaak en geur kwijt dus dat is geen ramp. Zodra dat weer terug is aan de gang met wat proefpakketjes om te zien wat er lekker uit de Jura komt.Tweak_ers schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:13:
[...]
Ik zie het inderdaad, wat is dan het voordeel van de jura boven de Siemens?
Het apparaat zelf ziet er redelijk basic uit en je kunt 1 latte tegelijkertijd zetten.
Ik zie nog niet echt voordelen om heel eerlijk te zijn.
Heb je ook weleens dat de puck blijft plakken aan de shower screen? Nooit last van met gewone bonen, maar met decaf blijft dit zich erg regelmatig voor doen...MJV schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:44:
Wat betreft decafeinebonen en diegenen die overwegen om ze te kopen: de doorloop van decafeinebonen kan anders zijn. Ik bleef maar wat aanrommelen met maalgraad en dosering, en de doorlooptijd bleef maar relatief (te) snel zijn. Hoewel de smaak prima was. Nu ben ik eens gaan googelen, en blijkbaar hoort het er een beetje bij. Op zich best begrijpelijk, aangezien sommige bonen met een waterproces gedecafeineerd worden, verliezen ze ook andere stofjes, wat de extractie beïnvloedt.
Betekent gewoon dat ze wat meer vocht opnemen en de ruimte tussen de puck en screen kleiner wordt. Gewoon iets minder doseren of een iets groter mandje nemen (bijv. 18g i.p.v. 17g).BrcBas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:48:
[...]
Heb je ook weleens dat de puck blijft plakken aan de shower screen? Nooit last van met gewone bonen, maar met decaf blijft dit zich erg regelmatig voor doen...
Goeie, smaak is inderdaad ook prima alleen het geeft zo'n troep. Had net een nieuwe 18g IMS basket, dus zal die oude (grotere) eens gaan proberen, waarom heb ik hier zelf niet aan gedachtYpuh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Betekent gewoon dat ze wat meer vocht opnemen en de ruimte tussen de puck en screen kleiner wordt. Gewoon iets minder doseren of een iets groter mandje nemen (bijv. 18g i.p.v. 17g).
Kan verder niet veel kwaad volgens mij. Je puck zuigt zich vol op het moment dat je shot klaar is en de druk afneemt. Voor de smaak van je koffie zou het weinig uit moeten maken.
Ik heb dit ook met gewone bonen en speelt inderdaad alleen op het moment dat het basket wat voller zit.BrcBas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:48:
[...]
Heb je ook weleens dat de puck blijft plakken aan de shower screen? Nooit last van met gewone bonen, maar met decaf blijft dit zich erg regelmatig voor doen...
Doe voor de lichtere bonen (zuur) de temperatuur omhoog, rond de 92-94C krijg ik daar goede resultaten mee, voor donker gebrande bonen zit ik rond de 87-89C om niet te bitter te drinken.Thysiej schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:31:
[...]
Ik heb dit ook met gewone bonen en speelt inderdaad alleen op het moment dat het basket wat voller zit.
Afgelopen dagen heb ik onderzoek gedaan naar mijn huidige koffiemachine, de sage Barista Pro. Opzich een prachtig apparaat wat lekker toegankelijk is voor beginners zoals ik (mijn koffie avontuur is vorig jaar pas begonnen). Nu heb ik vrij snel een andere maler gekocht en ben trotse bezitter van de Niche Zero zodat ik consistenter, fijner kan malen en redelijk makkelijk van bonen en maalgraad kan wisselen mocht ik even een ander bakkie willen.
Nu krijg ik het met vooral lichtere branding niet goed voor elkaar om de zure smaak uit de bonen te krijgen, zelfs met een doorlooptijd van 40+ seconden voor 18gr bonen op 40gr koffie maakt niets uit.
Ik begin mij af te vragen of dit aan het koffieapparaat ligt of dat lichtere branding sowieso (veel) zuurder is qua smaak dan een donkere branding? Ik heb allerlei bonen geprobeerd het afgelopen jaar, maar ben het spoor even bijster... Wat kunnen jullie hierover zeggen?
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik kan alleen vergelijken met mijn vorige Siemens EQ.500 classic en de Jura E8.Tweak_ers schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:13:
[...]
Ik zie het inderdaad, wat is dan het voordeel van de jura boven de Siemens?
Het apparaat zelf ziet er redelijk basic uit en je kunt 1 latte tegelijkertijd zetten.
Ik zie nog niet echt voordelen om heel eerlijk te zijn.
People as things, that’s where it starts.
[ Voor 32% gewijzigd door Ravhin op 03-01-2022 12:18 . Reden: link ]
Scheelt dat een Aeropress slechts 25 euro is, en als je al een V60 en french press hebt, heb je verder ook niks anders nodig.Ravhin schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:12:
Ik heb op dit moment V60, French Press, mokapot en een E61 machine. Ik zou ook nog wel met een aeropress aan de bak willen maar er is een moratorium ingesteld op koffie-gerelateerde producten die ik mag kopen
People as things, that’s where it starts.
Brandzaak, Fascino, de Koepoort, en vreemd genoeg de Decaf van Het Hoofdkwartier, die is (vind ik) veel te bitter op 90+C voor mijn voorkeuren.vinpower schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:31:
@RoosW wat is donker gebrand voor jou? Brandzaak branding?
Over welke zetmethode hebben we het? Dat maakt namelijk best wel wat uitOzzie schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:22:
Owh sorry, ging over espresso uit een halfautomaat (Mara X). Ik heb nu die van Fascino besteld, 2 verschillende soorten dus kunnen we even proberen.RoosW schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Over welke zetmethode hebben we het? Dat maakt namelijk best wel wat uit
Als het over Espresso gaat uit een halfautomaat kan ik Het Hoofdkwartier aanbevelen (CO2 methode) al moet je de groepskop temperatuur wel onder de 90C houden anders is te bitter wel een dingetje.
Ook in de volautomaat doet ie het prima.
Voor V60 of aanverwante zou je moeten experimenteren, kijken welke koffiebrander proefpakjes heeft met decaf. De smaken lopen echt fors uiteen, maar neigen allen wel naar het meer bittere deel van het spectrum, het verwijderen van de cafeïne spoelt helaas ook vaak de zoet en zuur afdeling voor een deel weg.
Recent in dit topic nog besproken met voorbeelden.Exigence schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:01:
Zoektocht naar volautomaat, budget < € 750 (liever lager). Drink gemiddeld zo'n 4 koppen gewone koffie per dag, soms een espresso, soms wat meer als ik thuis ben, maar ben niet altijd thuis.
Ben geen purist maar wil "gewoon" goede consistente koffie. Hoef geen fancy functies, maar de mogelijkheid tot een cappuccino op zijn tijd voor de vrouw des huizes moet wel aanwezig zijn. Onderhoud moet eenvoudig zijn en het apparaat moet robuust en betrouwbaar en eventueel repareerbaar zijn.
Daarnaast is het een object in de keuken wat er constant staat, dus liefst wel een strak apparaat, maar dat is subjectief.
Ben geen kenner, maar ik lees dat ik moet letten op materiaal van de maler (keramisch, metaal) en eventueel reinigbaarheid van de zetgroep. Echter kan ik daar soms maar slecht praktische informatie over vinden.
Kijk ik tussen de € 500 en € 750 dan kom ik op de volgende modellen (sommigen zouden voor die prijs wel uit Duitsland moeten komen, maar goed dat is niet zo erg):
- Jura ENA 8
- Melitta Barista F850-101
- Siemens EQ500 of EQ6 Plus
Wat is wijsheid?
Be nice, You Assholes :)
[ Voor 31% gewijzigd door Teus.espresso op 03-01-2022 16:03 ]
Dat is dan echt wel een voordeel van de EQ6 (plus).Teus.espresso schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:59:
Je bedoelt wel warme melk maar geen melk schuim bij de E6?
Dan is het het cappuccino pieletje die vast geplakt zit.
Kijk vooral goed wat ze doen bij 0:55
YouTube: JURA - Dismantling and rinsing the fine foam frother
En ja dat is een bekend "euvel" als je de cappuccinatore niet uit elkaar haalt om hem te reinigen. Het verbaast mij juist regelmatig nog dat de cappuccinatore nog werkt terwijl hij vol yoghurt zit.
Zie YouTube filmpje en de handleiding.
[ Voor 24% gewijzigd door copyer op 03-01-2022 17:09 ]
Ik heb zelf van een 'au bain Marie'-warmhoudbakje een uitklopbak gemaakt, omdat die grote lades alleen maar ruimte innemen, en koffiedrab gaat ook schimmelen, dus hoe korter het erin zit hoe beter.copyer schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:05:
Heb een wmf uitkloplade op de kop getikt, maar t rubber is aan gort.
Ben opzoek naar vervanging.
De maat van as is 15mm en rond 24mm met rubber en dan plusmin 195mm lang.
Kom alleen kortjes tegen of wel dure lange die ik dan moet kapot zagen.
T mooiste zou zijn als ik een stuk rubber kan vinden..
Het gaat om deze https://duckduckgo.com/?t...es%2F600x600_KnockBox.png
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Bedankt voor het meezoeken, ik heb het besteld. Ben benieuwdRavhin schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:14:
@Farrell meestal maak je een single espresso met 11 gram (is dus ook iets groter). Ik weet niet of er een goed bakje te vinden is van 9 gram... wellicht is dit iets?
Hmm, ik hoor wel vaker dat men inderdaad rond 6/7 bar gaat zitten, zit jij ook zo laag ?Ypuh schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:35:
Als je 10 bar op je drukmeter ziet staan, is dat volgens mij ongeveer 9 bar op je puck. Je kunt dus best lager gaan (tot zo'n 6 bar op de puck wordt wel eens geopperd) maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd. 1 bar zal geen wereld van verschil maken in smaak, hooguit wat channeling voorkomen.
Nee, wil het wel eens gaan proberen, maar het is geen variabele waar veel winst valt te behalen. Als je last hebt van channeling zit dat eerder in je puck prep/maalgraad dan te hoge druk. 9 bar is al decennia de standaard. Ik denk dat 6 bar een beetje uit de pre-infusie hoek komt waar je de druk langzaam opbouwt zodat de puck eerst verzadigd kan raken voordat je er full pressure door heen drukt.Figo112 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
[...]
Hmm, ik hoor wel vaker dat men inderdaad rond 6/7 bar gaat zitten, zit jij ook zo laag ?
[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 04-01-2022 11:21 ]
Ik heb deze gekocht: https://www.drtradingshop...competitie-style-7-9gram/Farrell schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:11:
Ik maak een dubbele espresso op basis van 18 gram. Als ik een enkele zou maken, zou dit dus uitkomen op 9 gram. Nu kan ik eigenlijk geen degelijk filterbakje vinden voor 9 gram, wel voor 7 gram, namelijk van La Marzocco (zie link onderaan). Ik heb wel een filterbakje van 9 tot 11 gram, maar als je deze gebruikt met 9 gram dan is het eigenlijk echt te weinig voor het bakje en zie je dat de verdeling in het bakje niet mooi verdeeld kan worden.
TLDR: Wie weet er een goed filterbakje voor 9 gram?
filterbakje 7 gram: https://www.vanpommeren.n...ram-filterbakje-NR-F3029X
Aan de koffiebonen. Voorkom je door andere bonen te gebruikenbasjuhh schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:27:
[…]. De meeste koffiebonen gan goed, maar sommige niet. waar kan dit aan liggen en hoe voorkom ik dit?
Ik heb toevallig vandaag de 7.5 g IMS "The single" besteld. Ik erger me er namelijk aan dat ik steeds dubbele espressos moet zetten voor mezelf. Ook mijn pa drinkt liever 3 enkele achter elkaar dan 1 dubbele.Hercul3s schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Ik heb deze gekocht: https://www.drtradingshop...competitie-style-7-9gram/
Maar bedenk je wel: mijn leveler past niet en mijn tamper past niet goed door de vorm en de ‘ridge’. Daardoor is de prep erg vervelend en gebruik ik hem niet graag.
Ik zou nu eerder zoiets halen:
https://www.drtradingshop...-ims-the-single-7-5-gram/
Of
https://www.drtradingshop...-ims-the-single-9-5-gram/
Die hebben een wat normalere vorm.
[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 04-01-2022 15:52 ]
Mijn research kwam ook uit op die 7 gram + 41 tamper en funnel van Scarlet Espresso. Maar ik heb liever 9 gram, want dat is de helft van 18. Ook vanwege dat ik met een dubbele (18) vaak ook 2 enkele zet. Dus dan lijkt mij 9 voor een enkele logischer. Ben benieuwd naar The Single. Komt een dezer dagen binnenLollercopter schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Ik heb toevallig vandaag de 7.5 g IMS "The single" besteld. Ik erger me er namelijk aan dat ik steeds dubbele espressos moet zetten voor mezelf. Ook mijn pa drinkt liever 3 enkele achter elkaar dan 1 dubbele.
Ik laat weten of ik met dezelfde maalgraad als voor een dubbel een redelijk resultaat krijg.
Uit mijn research is de volgende combi waarschijnlijk het beste:
LA MARZOCCO STRADA 7 GRAM FILTERBAKJE + 41MM tamper. Een 41 mm trechter is ook wel handig om de maling goed op de juiste plek te krijgen,.
Maar ik heb geen zin om weer 60 euro extra uit te geven aan een andere tamper + funnel, dus ik probeer het eerst even met "The single"
Ik wist niet dat "The single" er ook was in 9 gram, dat had beter uitgekomen denk ik voor mij maarja.
Welke filtermachine? Met heter water zetten of meer volume krijgen uit je x gram. Hiermee rek je hem naar het bittere spectrumDhrvanB schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:21:
Ik heb met de kerst koffiebonen gekregen van Giraffe. Ik heb de Santiago Salazar, Colombia en de Juan Lopes, Costa Rica geprobeerd. Vooral bij de Santiago Salazar heeft de koffie een zure boventoon. Zetmethode is met een filtermachine.
Ik vind het erg zonde om de koffiebonen dan maar niet te gebruiken. Is het mogelijk om het zure af te vlakken of is dit een geval “niet mijn smaak, volgende keer beter”? Heeft er iemand tips
Het smaakprofiel van die koffie gaat wel al meer richting zurigDhrvanB schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:21:
Ik vind het erg zonde om de koffiebonen dan maar niet te gebruiken. Is het mogelijk om het zure af te vlakken of is dit een geval “niet mijn smaak, volgende keer beter”? Heeft er iemand tips
Wil je het toch proberen speel dan bv met de temperatuur, als je de koffie met heter water zet, dan verbranden de zuren. Je kan ook minder doseren waardoor je minder zuren en dus meer bitter hebt (vooral bij espresso), of fijner malen, waardoor de extractietijd wat langer wordt en er meer bitters vrij komen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Thanks! Ik gebruik de Moccamaster voor mijn brouwsels. Ik weet niet of dat er iets qua temperatuur aan te doen is.vinpower schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:40:
[...]
Welke filtermachine? Met heter water zetten of meer volume krijgen uit je x gram. Hiermee rek je hem naar het bittere spectrum
Mooi gemaakt!Ozzie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:07:
[Afbeelding]
Afgelopen vrijdag eind van de dag mijn Mara X binnen gekregen en vandaag mijn koffie corner afgemaakt. Moest wachten op de muurbeugels maar die kwamen vandaag binnen dus na werk meteen aan de slag gegaan. Nu kan ik echt lekker rustig koffie maken
Vandaag binnen gekomen, twee zakjes decaf en twee verschillende normale bonen. Alleen de decaf nog opengemaakt om net cappuccino mee te maken. Smaakte primaHoppyF schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:00:
[...]
Mooi gemaakt!
Zie ook nog Fascino koffie staan.
(minpuntje: er staat nog wat DeLonghi spul…)
Vind dat juist wel typerend voor dit topic. De nieuwe gear na een upgrade terwijl de startspullen er nog staanHoppyF schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:00:
[...]
Mooi gemaakt!
Zie ook nog Fascino koffie staan.
(minpuntje: er staat nog wat DeLonghi spul…)
"Better ask questions before you shoot"
Ja, natuurlijk, hoe anders, dagen zonder koffie zitten? Dat doe je als koffie liefhebber niet, dus eerst de nieuwe shit, dan de oude de deur uit, en ja dat kan een paar dagen/weken duren (afhankelijk van wat je kwijt wilt). Je verkoopt je auto toch ook niet voor je een nieuwe hebt (of het is inruilen waarna je wegrijd met de nieuwe).Chocovla schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Vind dat juist wel typerend voor dit topic. De nieuwe gear na een upgrade terwijl de startspullen er nog staan
[ Voor 10% gewijzigd door RoosW op 05-01-2022 09:51 ]
En handig ook. Had ineens een extra espresso optie op zolder toen ik mijn Quickmilletje nog niet had verkochtRoosW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:50:
[...]
Ja, natuurlijk, hoe anders, dagen zonder koffie zitten? Dat doe je als koffie liefhebber niet, dus eerst de nieuwe shit, dan de oude de deur uit, en ja dat kan een paar dagen/weken duren (afhankelijk van wat je kwijt wilt). Je verkoopt je auto toch ook niet voor je een nieuwe hebt (of het is inruilen waarna je wegrijd met de nieuwe).
Nope, nooit meer, al dat gezeik als 'ze' het niet bevalt, men er niet mee om kan gaan en steeds aan de lijn hangen te mekkeren, ontevreden zijn, want bizar hoge verwachtingen, etc.Chocovla schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:32:
[...]
En handig ook. Had ineens een extra espresso optie op zolder toen ik mijn Quickmilletje nog niet had verkocht![]()
Als je het echt slim doet probeer je het binnen de familie te slijten/door te schuiven. Dat garandeert betere koffie als je op bezoek gaat. Win/win
Om deze reden heb ik mijn moeder vorig jaar een Moccamaster KBG Select cadeau gedaan en heeft mijn broertje haar een koffiemolen cadeau gegeven. Dus nu altijd prima koffie als we daar zijnChocovla schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:32:
[...]
En handig ook. Had ineens een extra espresso optie op zolder toen ik mijn Quickmilletje nog niet had verkocht![]()
Als je het echt slim doet probeer je het binnen de familie te slijten/door te schuiven. Dat garandeert betere koffie als je op bezoek gaat. Win/win
Dat is dan ook een redelijk 'fool proof' oplossing, aangezien iedereen van mijn generatie en ouder wel fatsoenlijk met een filter machine om kan gaanOzzie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:49:
[...]
Om deze reden heb ik mijn moeder vorig jaar een Moccamaster KBG Select cadeau gedaan en heeft mijn broertje haar een koffiemolen cadeau gegeven. Dus nu altijd prima koffie als we daar zijn
Afkloppen. Dan heb ik het nog getroffen tot nu toe. Maler kieperen ze nog steeds de hele hopper vol, en afwegen is al helemaal geen optie.RoosW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:46:
[...]
Nope, nooit meer, al dat gezeik als 'ze' het niet bevalt, men er niet mee om kan gaan en steeds aan de lijn hangen te mekkeren, ontevreden zijn, want bizar hoge verwachtingen, etc.
Nee, dan liever via het koffie forum (geen hooggespannen verwachtingen, realistische prijzen en geen gezeur achteraf) of Marktplaats, je weet waar je aan begint, garantie tot de deur, toedeledokie..
Ze drinken thuis ook geen espresso en ze vind het veel te veel gedoe om cappuccino te maken, dus dat drinkt ze als ze hier is en mijn stiefvader drinkt het liefst gewoon zwarte koffie.RoosW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:57:
[...]
Dat is dan ook een redelijk 'fool proof' oplossing, aangezien iedereen van mijn generatie en ouder wel fatsoenlijk met een filter machine om kan gaan
Je moet ze enkel van de DE Roodmerk weg zien te krijgen
Netjes!Ozzie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:07:
[Afbeelding]
Afgelopen vrijdag eind van de dag mijn Mara X binnen gekregen en vandaag mijn koffie corner afgemaakt. Moest wachten op de muurbeugels maar die kwamen vandaag binnen dus na werk meteen aan de slag gegaan. Nu kan ik echt lekker rustig koffie maken
Xbox: Virgo Mossel | Twitch: Virgomossel
Haha, die plank is het tafelblad van een salontafel. Wij hebben een aantal jaar geleden meubels gekocht van Henders & Hazel en nu zocht ik eigenlijk een bartafel in dezelfde serie maar die kon ik niet vinden want deze serie meubels wordt niet meer gemaakt. Maar op marktplaats kwam ik dezelfde salon tafel tegen (Hender & Hazel Velasco) voor 75 euro dus die heb ik opgehaald, het tafelblad eraf gehaald en op maat gezaagd en aan de muur geschroefd.VirgoMossel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Netjes!
Waar heb jij toevallig die plank besteld waar je Mara X opstaat?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq