Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:20
rvrrr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:53:
[...]

Dan moet je wel héél goed zoeken, een zgan E8 voor 700 is echt een koopje.
Als je maar 1 kop tegelijk zet kan je ook de ENA 8 overwegen @wildcardxl , op dit moment bij Coolblue 885 euro.

Als dat niet in je budget past zou ik eerder voor een Siemens EQ6 500 gaan. Daar is ook veel over te vinden. Of de Melitta die je zelf linkte.
Ik heb hier zo’n “goedkope” E8 (EB) staan.
Gewoon nieuw en ongebruikt met een kleine transportschade voor nog minder dan €700.
Het beschadigde onderdeel was functioneel goed alleen cosmetisch niet hoewel het van buiten af gezien een onzichtbare schade was.
Het waterreservoir ging het om, deze heb ik vervangen maar strikt genomen was dat niet eens nodig geweest.
Dit soort aanbiedingen maakt het zoeken er naar toch wel interessant vandaar dat ik het hier toch noem.
Het aanbod verschilt en het zijn ook enkele exemplaren.
Er kan er morgen zo weer één of meerdere bijkomen.
Als je geen haast hebt is het de moeite waard om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb mn D4 verkocht en een optie op een E8 EB met 1100 servings voornamelijk koffie, incl garantie met papieren, accessoires en doos voor €800. lijkt me ook wel ok

@HoppyF bevalt de E8 jou ? Of wat niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ramrodwillem schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:39:
Ik heb mn D4 verkocht en een optie op een E8 EB met 1100 servings voornamelijk koffie, incl garantie met papieren, accessoires en doos voor €800. lijkt me ook wel ok

@HoppyF bevalt de E8 jou ? Of wat niet ?
Lijkt mij een nette prijs voor een weinig gebruikte E8.
Als er nog wat maanden garantie op zit is het risico nog kleiner dat je een miskoop doet.
Mij bevalt de E8 heel goed.
Had ik eerder moeten doen maar dat is achteraf altijd makkelijk praten.
Op het moment dat is mijn Siemens kocht was het huidige model E8 er ook nog niet.
Kortom, ik vind het prima zo.
Mijn vrouw kan de E8 ook makkelijk bedienen en gebruikt de Nespresso die er nog staat, niet meer.
Toen ik de Siemens nog had werd de Nespresso nog wel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Hierdoor komt mijn Eureka Mignon Specialita 55 en gereviseerde Domobar te koop, bij belangstelling een PM of hou vraag en aanbod in de gaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wildcardxl schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:54:
Ik ben momenteel in de markt voor een nieuw apparaat. Onze oude jura x90 is te groot en lomp, de nieuwe cappucinotore krijg ik er niet goed op en hij is toe aan onderhoud.

Ben uitgekomen op de volgende drie opties:
Saeco xelsis sm7580/00 via de Philips werknemers winkel. €675
De melitta barista smart ts f830-102 €649 met cashback
En de Benjamin: de krups ea8738 voor €429 met cahback.

Ik drink voornamelijk gewoon zwarte sterke koffie, espresso, cappuccino en latte macchiatos. Ik ben de enige in het gezin die koffie drinkt.
Ik heb zelf gekozen voor de Jura E4 (EA) en heb deze nu drie weken in gebruik en ben tevreden.
De E4 kan geen melkproducten, maar dat is eventueel op te lossen met een losse melkopschuimer.
Qua apparaat is de E4 voorzien van de laatste technologie (3d water/nieuwe maler/vacuüm clean)
Qua mogelijkheden is de E4 beperkter dan een E6 of E8, maar de prijs is ook lager. Wellicht pas de E4 in jouw budget als je 'm in Duitsland gaat halen. Momenteel Eur 629,- volgens Idealo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
rvrrr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:53:
[...]

Dan moet je wel héél goed zoeken, een zgan E8 voor 700 is echt een koopje.
Als je maar 1 kop tegelijk zet kan je ook de ENA 8 overwegen @wildcardxl , op dit moment bij Coolblue 885 euro.

Als dat niet in je budget past zou ik eerder voor een Siemens EQ6 500* gaan. Daar is ook veel over te vinden. Of de Melitta die je zelf linkte.

*Correctie de EQ6 Plus S100 lijkt de betere keus.
Dit lijkt een serieus goede optie dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-05 21:06
Zit er daadwerkelijk zoveel verschil tussen koffiebonen vd supermarkt. En dat van als je ze vers koopt online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Smok3yNL schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:32:
Zit er daadwerkelijk zoveel verschil tussen koffiebonen vd supermarkt. En dat van als je ze vers koopt online?
Zeker!
Is hier ook al vaker gesproken.
Jaren geleden zou ik er ook niet zo in geloofd hebben maar het maakt een verschil.
Natuurlijk smaken alle vers gebrande koffiebonen niet hetzelfde.
Je zult dus moeten uitproberen wat je favoriete smaak is.
De meeste koffiebranderijen (online of winkel) bieden wel proefpakketten aan.
De prijs van vers gebrand ligt wel flink hoger, je komt dan al gauw op €18 de kilo uit.
Supermarkt bonen zijn de helft of minder zeker als er een aanbieding loopt.

Een tussen oplossing zijn horeca koffiebonen.
Deze heb ik ook een keer geprobeerd en ben er best tevreden over.
Zijn niet vers gebrand maar met wat terug rekenen kun je de branddatum wel vinden.
Prijs is variabel maar 4 kilo voor €25-30 moet wel lukken.
Dat is dus goedkoop te noemen.
Kijk dan hier:
https://www.bva-auctions....en&sortBy=lot-enddate-asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Dank voor je uitgebreide antwoord Hoppy.
Wij hebben ons zojuist een Jura E8 machine aangeschaft die ergens volgende week geleverd word.

Wij hebben altijd een douwe Egberts moccamaster filter machine gehad met filter koffie.

Nu maar eens een koffie automaat aangeschaft na lang wikken en wegen.

Heb je verder nog goede suggesties waar je goeie koffie kan kopen online?

Ben nog nieuw in deze wereld.

Mvg

[ Voor 5% gewijzigd door Smok3yNL op 26-12-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:18
@Smok3yNL kijk even naar de startpost daar staat een lijstje met een aantal webshops waar je kan bestellen. Vergeet niet dat je moccamaster een prima apparaat is die je een lekkere filter bak koffie kan geven. Ga je hem wegdoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
@vinpower nee de moccamaster hou ik voor als er veel visite komt en er veel koffie gezet moet worden.

Zal hem denk ik echter niet op het aanrecht houden als de Jura er is.

Bedankt voor de tip. Zal de startpost eens goed doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Smok3yNL schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:14:
Dank voor je uitgebreide antwoord Hoppy.
Wij hebben ons zojuist een Jura E8 machine aangeschaft die ergens volgende week geleverd word.

Wij hebben altijd een douwe Egberts moccamaster filter machine gehad met filter koffie.

Nu maar eens een koffie automaat aangeschaft na lang wikken en wegen.

Heb je verder nog goede suggesties waar je goeie koffie kan kopen online?

Ben nog nieuw in deze wereld.

Mvg
Nòg een Jura E8 bezitter erbij! ;)
Het lijkt misschien wel of ik aandelen in Jura heb maar ik ben op dit gebied van volautomaten wel om, dit is wel een goede keuze voor mij geweest.
Zelf gebruik ik nog steeds vers gebrande koffie van Fascino. Hier ook wel bekend.
Brandzaak of Hoofdkwartier zijn hier in het topic ook wel favoriet.
Misschien zit er wel een lokale koffiebrander bij jou in de woonplaats.
Kijk in het start topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 22:58
HoppyF schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:51:
[...]

Nòg een Jura E8 bezitter erbij! ;)
Het lijkt misschien wel of ik aandelen in Jura heb maar ik ben op dit gebied van volautomaten wel om, dit is wel een goede keuze voor mij geweest.
Zelf gebruik ik nog steeds vers gebrande koffie van Fascino. Hier ook wel bekend.
Brandzaak of Hoofdkwartier zijn hier in het topic ook wel favoriet.
Misschien zit er wel een lokale koffiebrander bij jou in de woonplaats.
Kijk in het start topic.
De E8 is een mooi ding. Weet niet of het vloeken in de kerk is hier. Maar een instap machine met losse maler zit je ook zo richting hetzelfde bedrag als deze.

Het lijkt me leuk om de grammen af te wegen en te timen enzo, maar is zoon goede vol automaat zoals de E8 daar beter en consistenter in? Waarom zou je dan kiezen voor een halfautomaat? Het authentieke gevoel? Controle?

Ben overigens niet te lui voor om een half automaat te gebruiken, maak mij pizza's ook zelf in een hout oven. Vraag me oprecht af of zoon fancy vol automaat het gewoon beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JackPoint schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:58:
[...]

De E8 is een mooi ding. Weet niet of het vloeken in de kerk is hier. Maar een instap machine met losse maler zit je ook zo richting hetzelfde bedrag als deze.

Het lijkt me leuk om de grammen af te wegen en te timen enzo, maar is zoon goede vol automaat zoals de E8 daar beter en consistenter in? Waarom zou je dan kiezen voor een halfautomaat? Het authentieke gevoel? Controle?

Ben overigens niet te lui voor om een half automaat te gebruiken, maak mij pizza's ook zelf in een hout oven. Vraag me oprecht af of zoon fancy vol automaat het gewoon beter kan.
Half automaat is gewoon een hele andere manier om naar koffie te kijken. De componenten in de machines zijn van veel hogere kwaliteit en de instelmogelijkheden zijn veel uitgebreider. Hierdoor haal je veel meer uit je koffie. Je hebt wel skill en tijd nodig en dus moet je het leuk vinden.

Daarnaast koop je een halfautomaat vaak voor je leven terwijl die volautomaten veel eerder aan vervanging toe zijn. Halfautomaten behouden daardoor ook veel beter hun waarde en kun je dus ook makkelijk verkopen.

Als je het niet leuk vind om beetje experimenteren en ermee bezig te zijn dan is volautomaat waarschijnlijk de betere keuze. Al is er met Nespresso ook weinig mis en dat is voor veel mensen wel dat de voordeligere keuze. Voor de aanschaf en periodiek onderhoud van een Jura kun je aardig wat cups kopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 27-12-2021 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03

headout

Oi oi!

Volautomaat is mi vooral een keuze voor gemak en eenvoud. No pun intended overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Sethro schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:03:
[...]

Half automaat is gewoon een hele andere manier om naar koffie te kijken. De componenten in de machines zijn van veel hogere kwaliteit en de instelmogelijkheden zijn veel uitgebreider. Hierdoor haal je veel meer uit je koffie. Je hebt wel skill en tijd nodig en dus moet je het leuk vinden.

Daarnaast koop je een halfautomaat vaak voor je leven terwijl die volautomaten veel eerder aan vervanging toe zijn. Halfautomaten behouden daardoor ook veel beter hun waarde en kun je dus ook makkelijk verkopen.

Als je het niet leuk vind om beetje experimenteren en ermee bezig te zijn dan is volautomaat waarschijnlijk de betere keuze. Al is er met Nespresso ook weinig mis en dat is voor veel mensen wel dat de voordeligere keuze. Voor de aanschaf en periodiek onderhoud van een Jura kun je aardig wat cups kopen.
Beetje appels en peren vergelijken.
Een halfautomaat hoeft kwalitatief niet beter te zijn dan een volautomaat.
Hangt helemaal af van de bouwkwaliteit van beide fabrikanten.
De restwaarde is daar dus ook afhankelijk van.

Je hebt met een halfautomaat meer controle maar ook meer variabelen waar het dus mis mee kan gaan.
Je hebt dus ook meer vaardigheden nodig, dat kun je als een hobby zien.
Bij een volautomaat hoef je nauwelijks na te denken, je kiest wat je wilt en krijgt een consistent resultaat.
Daarbij heb je nog steeds enige controle door de hoeveelheid water, temperatuur, sterkte van de koffie en de maling te kiezen.

Kortom een halfautomaat en een volautomaat hebben beiden hun voor- en nadelen die je tegen elkaar moet afwegen.

Voor de erg luie mensen is er de Nespresso.
Relatief duur in het gebruik maar eenvoudiger als dat wordt het ook niet en de smaak is redelijk goed als je goede cupjes gebruikt. De aanschaf van een Nespresso apparaat is ook laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00
Hoeveel meer moeite kost een volautomaat tov een Nespresso? Dat is echt marginaal en niet echt een valide argument imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:03:
Hoeveel meer moeite kost een volautomaat tov een Nespresso? Dat is echt marginaal en niet echt een valide argument imo
Schoonmaken + onderhoud is iets dat bij een volautomaat veel noodzakelijker is dan bij een Nespresso machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:00
SquareOne schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:05:
[...]

Schoonmaken + onderhoud is iets dat bij een volautomaat veel noodzakelijker is dan bij een Nespresso machine.
Zoveel werk is dat ook weer niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:08:
[...]

Zoveel werk is dat ook weer niet toch?
Geen idee, ik heb een halfautomaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-05 16:09
Beste koffieliefhebbers,

Ik ben met mijn vrouw op zoek naar een nieuwe halfautomaat met maler. Wij hebben nu een halfautomaat met losse maler van de ALDI voor 100 euro. We zijn nu toe aan een echte barista machine.

Wij drinken graag zowel espresso als cappuccino. Wij hebben ons oog laten vallen op de sage dual boiler met een losse maler. We vragen ons af of we hier een goede koop aan doen. We lezen veel lovende reacties op het internet, maar het blijft een Sage.

Link naar het apparaat https://www.coolblue.nl/p...-duo-stainless-steel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:44
Glaxo schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:27:
Beste koffieliefhebbers,

Ik ben met mijn vrouw op zoek naar een nieuwe halfautomaat met maler. Wij hebben nu een halfautomaat met losse maler van de ALDI voor 100 euro. We zijn nu toe aan een echte barista machine.

Wij drinken graag zowel espresso als cappuccino. Wij hebben ons oog laten vallen op de sage dual boiler met een losse maler. We vragen ons af of we hier een goede koop aan doen. We lezen veel lovende reacties op het internet, maar het blijft een Sage.

Schijnt performance technisch (koffie) een top apparaat te zijn. Kwalitatief (bouwkwaliteit) is het allemaal iets minder. Het is plastic en gaat uiteindelijk stuk.

Ik zou het wel aandurven, vind ze alleen niet mooi. Besef je alleen wel dat de apparatuur één is. Het vraagt nog steeds wel enige learning curve om er consistent goede koffie uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Glaxo meeste 'klachten' gaan over bouwkwaliteit, zoals @Ypuh al aangeeft, maar ook de instelbaarheid van de ingebouwde malers in veel sage apparaten.

Je gaat geen andere dual boiler machine vinden voor dat geld. Echter, als het mijn geld was, zou ik in die prijsklasse waarschijnlijk kijken voor de lelit mara-x (nee, geen dual boiler, wel E61 met HX).

Je zegt verder een losse maler aan te willen schaffen. Was je van plan om die losse maler van sage te kopen zoals in de link, of heb je iets anders op het oog?
Ik ken de losse maler van sage verder niet, weet dus niet of die net zo 'slecht' (/beperkt instelbaar) is als hun ingebouwde malers. Maar zou in elk geval ook rondkijken voor andere opties binnen je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
SquareOne schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:05:
[...]

Niet echt.
Bij een Nespresso moet je de oude cupjes eruit halen en de lekbak legen.
Bij een volautomaat ook.
Voor de rest stelt het onderhoud niet zoveel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

Qwerty-273

Meukposter

De Kerstman heeft ook weer een doosje met voedsel onder de boom gelegd enkele dagen geleden. En daar zaten twee cascara's in. Die gaan in de komen de weken lekker opgedronken worden (of ten minste het lekker deel zal nog beoordeeld moeten worden).
- Cascaras Las Lajas van CoffeeLab
- Finca Deborah Geisha Afterglow Cascara van HardBeans

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:49
Glaxo schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:27:
Beste koffieliefhebbers,

Wat de rest ook zegt, goed apparaat maar blijft plastic. Ik zou die maler vervangen door iets beters. Maler is erg belangrijk. Ik heb de Sage Dose Control Pro (denk zelfde maler op de elektronica na) en die is alles behalve consistent in zijn maling. Dit is wel redelijk vervelend bij espresso. Ook het verschil tussen twee klikjes is soms te groot om de goede doorlooptijd te krijgen.

Lelit MaraX is ook zeker een aanrader wat ik er van heb gelezen. Wat minder controle, maar gaat langer mee en qua restwaarde wat beter mocht je willen upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Koets89 op 27-12-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 11:53
IMS en VST filterbakjes zijn voor de meeste van ons bekende upgrades. Nu wil ik ook graag een upgrade en heb eigenlijk voor de VST gekozen van de twee. IMS is prima leverbaar en beschikbaar.

Maar, een VST 18 gram ridgeless lijkt niet te krijgen, voor een normale prijs althans. Lager dan €40-45 vind ik hem niet.

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik heb nog wel een nieuwe 17g van La Marzocco (is VST) te liggen. Wel ridged.

VST staat er wel om bekend dat ze snel doorstromen. Je moet er dus rekening mee houden dat je maler een stuk fijner moet kunnen malen. IMS heeft iets kleinere gaatjes, dus ook wat grover malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 16:39
Novarion schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:31:
IMS en VST filterbakjes zijn voor de meeste van ons bekende upgrades. Nu wil ik ook graag een upgrade en heb eigenlijk voor de VST gekozen van de twee. IMS is prima leverbaar en beschikbaar.

Maar, een VST 18 gram ridgeless lijkt niet te krijgen, voor een normale prijs althans. Lager dan €40-45 vind ik hem niet.

Iemand suggesties?
Hier http://www.kaffeenudel.de/ bij onze oosterburen. Maar met verzendkosten kom je op hetzelfde uit. Lager gaat het niet worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben marktplaats aan het bekijken en kom qua E61 zetgroep machines een Izzo tegen uit 2010. Ook een hx zoals de lelit mara x. Doe je er een slechte koop aan om een goed onderhouden hx te kopen van zeg tien jaar oud als die qua prijs op de helft van een nieuwe Lelit mara X zit? Zeg maar in de range van een Gaggia classic pro, Rancilio Silvio.

Zoeken op Izzo geeft in deze reeks maar weinig hits. Ik zie wel dat er op YouTube al reviews staan van een mark III met pid standaard. Ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen een gebruikte hx vs single boiler in dezelfde prijsklasse van rond de 400/500 euro. Ik zet graag een cappuccino of latte machiato en daar zijn single boilers minder geschikt voor. Dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Joosie200 schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:55:
Ik ben marktplaats aan het bekijken en kom qua E61 zetgroep machines een Izzo tegen uit 2010. Ook een hx zoals de lelit mara x. Doe je er een slechte koop aan om een goed onderhouden hx te kopen van zeg tien jaar oud als die qua prijs op de helft van een nieuwe Lelit mara X zit? Zeg maar in de range van een Gaggia classic pro, Rancilio Silvio.

Zoeken op Izzo geeft in deze reeks maar weinig hits. Ik zie wel dat er op YouTube al reviews staan van een mark III met pid standaard. Ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen een gebruikte hx vs single boiler in dezelfde prijsklasse van rond de 400/500 euro. Ik zet graag een cappuccino of latte machiato en daar zijn single boilers minder geschikt voor. Dus vandaar mijn vraag.
Goede keus en stuk beter dan de single boilers. Wel moetje zelf beetje handig zijn. Er zijn wat onderdelen die wel stuk kunnen na een paar jaar. Onderdelen zijn goedkoop en goed verkrijgbaar. Alleen als je dat een paar keer laat dan loopt het wel op.

Heb zelf machines gehad van 30+ jaar oud en die liepen als een zonnetje.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 28-12-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:01
Denk dat die Marax een mooie prijs is. Ja, iets duurder dan die Izzo maar dan wel 10jaar jonger en onderhouden…. En lees even terug, dan zie je alleen maar positieve reacties erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 17-05 23:08
Goedemorgen, ik zoek nog wat mooie dikke kopjes voor espresso en cappuchino en nu vind ik die van Ancap wel strak en mooi. Voor cappuchino wil ik dus eentje van 180 ml nemen volgens mij is dat wel de standaard maat voor een cappuchino toch?
En voor espresso zijn er 2 maten te koop eentje met 55ml en eentje van 80ml welke moet ik nemen? Drink meestal dubbel shot. Wat is de standaard hiervoor?

Daarnaaast nog een andere vraag, moet de watertank van de lelit mara x ook periodiek schoongemaakt worden? Bijv. alles eruit een met zeep schoonmaken en spoelen?

En een chemisch backflush van de groep met puly caf doe ik trouwens 1x in de maand dat is voldoende toch? Ziet er nu tussendoor allemaal nog netjes uit omdat ik na elke bereiding de groep netjes schoonborstel en goed spoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Joosie200 schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:55:
Ik zou het aandurven... maar zie wel een defect staan in de omschrijving van de Izzo die ik op marktplaats zie staan. Als de groep een revisie of onderhoud nodig heeft gaat hij een stuk meer richting de prijs van een Mara X.

Als de Mara X weer een keer 800-laag wordt dan zou ik die veel liever kopen dan deze. Bij een prijs van boven de 1000 wordt het lastig die keuze. Ik zou willen weten wat dat defect precies is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Figo112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:19:
En voor espresso zijn er 2 maten te koop eentje met 55ml en eentje van 80ml welke moet ik nemen?
Zeker 80, een dubbele espresso van zeg 40gram gaat al snel over de 55ml volume heen met crema. 60-70 is niet gek, en je wilt ook niet dat 'ie tot de rand vol zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 09:24

Ravhin

no <root>...

Goedemorgen, ik zoek nog wat mooie dikke kopjes voor espresso en cappuchino en nu vind ik die van Ancap wel strak en mooi. Voor cappuchino wil ik dus eentje van 180 ml nemen volgens mij is dat wel de standaard maat voor een cappuchino toch?
En voor espresso zijn er 2 maten te koop eentje met 55ml en eentje van 80ml welke moet ik nemen? Drink meestal dubbel shot. Wat is de standaard hiervoor?
Ik zou voor de 80 mL gaan als je vaak dubbels drinkt. Ik heb ze van Loveramics in 80 en ook voor singles is dat prima drinken - maar het mooiste is om daar een dubbel in te doen :)
Daarnaaast nog een andere vraag, moet de watertank van de lelit mara x ook periodiek schoongemaakt worden? Bijv. alles eruit een met zeep schoonmaken en spoelen?
Kan altijd. Als je gebruik maakt van een inwisselbaar en je tank staat niet in het zonlicht zal de aangroei van beestjes erg meevallen. Periodiek (1x jaar?) schoonmaken met een zeepje, daarna soda en daarna uitspoelen kan geen kwaad.
En een chemisch backflush van de groep met puly caf doe ik trouwens 1x in de maand dat is voldoende toch? Ziet er nu tussendoor allemaal nog netjes uit omdat ik na elke bereiding de groep netjes schoonborstel en goed spoel.
Schoonmaak aan de binnenkant met Cafiza o.i.d. is goed, maar doe het niet te veel of te rigoureus. De koffie-olie is een beetje nodig om de boel goed gesmeerd te laten lopen (mijn groep voelt vreselijk stroef als ik hem net heb schoongemaakt). In de horeca deden we dat 1x in de week en dan waren er circa 1000 shots gedaan. De tijd is dan voor thuis belangrijker - ik doe het zelf 1x in de 8 weken ongeveer, en maak circa 4-6 shots per dag.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ravhin schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:08:
Schoonmaak aan de binnenkant met Cafiza o.i.d. is goed, maar doe het niet te veel of te rigoureus. De koffie-olie is een beetje nodig om de boel goed gesmeerd te laten lopen (mijn groep voelt vreselijk stroef als ik hem net heb schoongemaakt). In de horeca deden we dat 1x in de week en dan waren er circa 1000 shots gedaan. De tijd is dan voor thuis belangrijker - ik doe het zelf 1x in de 8 weken ongeveer, en maak circa 4-6 shots per dag.
Ok, nu ben ik benieuwd...
Ik doe het waarschijnlijk te vaak, 1x per week, soms sla ik eens een weekje over.

Poll: Hoe vaak backflush je je espressomachine met reiniger
Elke dag
Elke week
Eens per 2 weken
Eens per 4 weken
Eens per 6 weken
Eens per 8 weken
Hoe bedoel je, schoonmaken?
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404123&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ravhin schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:08:
[...]
Ik zou voor de 80 mL gaan als je vaak dubbels drinkt. Ik heb ze van Loveramics in 80 en ook voor singles is dat prima drinken - maar het mooiste is om daar een dubbel in te doen :)
[...]
Kan altijd. Als je gebruik maakt van een inwisselbaar en je tank staat niet in het zonlicht zal de aangroei van beestjes erg meevallen. Periodiek (1x jaar?) schoonmaken met een zeepje, daarna soda en daarna uitspoelen kan geen kwaad.
[...]
thanks man, nuttige info, dan doe ik het ook om 2 maanden want gaat nog mijn eerste keer worden en ziet na 3 weken nog erg schoon uit allemaal.

Ik ga meteen die 80 ml voor espresso en 180ml voor cappu bestellen. Zit al dagen naar de ideale grootte te zoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
@Figo112 Kijk bij de watertank wel even of er geen algen op het zwarte plastic groeien. Dat zie je pas als je die onderdelen uit de tank haalt, anders zie je er niks van en lijkt je tank schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27
@defusion ik doe een chemische backflush 1x per 5 weken en soms iets te laat dus heb op 1x per 6 weken gestemd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:31:
@defusion ik doe een chemische backflush 1x per 5 weken en soms iets te laat dus heb op 1x per 6 weken gestemd :+
Ja, deze resolutie leek mij wel voldoende ;)
Kies dat wat het dichtstbij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
SawaFish schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:29:
@Figo112 Kijk bij de watertank wel even of er geen algen op het zwarte plastic groeien. Dat zie je pas als je die onderdelen uit de tank haalt, anders zie je er niks van en lijkt je tank schoon.
ja zal ik doen enig idee om de hoeveel tijd even een kijkje nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03

headout

Oi oi!

Chemische backflush 1 maal per 2 maanden. Een normale backflush dagelijks tot enkele keren per week.

Te vaak chemisch reinigen lijkt me niet goed voor je machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:57
Je staat wel raar te kijken als je die bruine meuk nog ziet dat loskomt na die backflush met chemische reiniger, laatst ook voor het eerst gedaan. Maar inderdaad de hendel liep wel gelijk stroef dus ik ben zeker niet van plan het meer dan 1 x per 4 weken te doen. Ik had ook niet verwacht dat je 5 x keer kon flushen met die paar gram cleaner in het filter, het bleef maar schuimen die meuk :P

Backflush met gewoon water doe ik wel elke dag na mijn laatste kopje ! Is alles lekker proper voor de volgende dag. Ik heb 3 portafilters dus mijn "single" espresso portafilter is permanent in gebruik als backflush unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Mijn wekelijkse backflush doe ik overigens wel echt met de aanbevolen 3gr. Als ik eens wat meer heb gebruikt, dan merk ik ook dat alles stroef wordt. Dus weeg ook je cafiza af!

Als ik jullie ga volgen met eens per ~8 weken 3gr dan heb je met zo'n bus cafiza van 900gr genoeg voor ~46 jaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:26

bert pit

asdasd

Je kunt ook kijken naar de Loveramics. Deze zijn dik en houden de temperatuur mooi constant. Ik hoef voor mijn espresso nooit meer wat anders.

https://www.bobplaza.com/...p-en-schotel-bruin-80-ml/

De tank met een beetje water en veel zeep en borstel schoonmaken. Daarna met veel water spoelen. Ik doe dat elk half jaar als ik de kop uit elkaar haal.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
Vaak lees ik van mede-tweakers de vraag, bij de overstap van een vol-automaat naar een half-automaat, of ze niet veel meer tijd kwijt zijn. Het leek me nuttig om de tijd eens te meten voor het maken van een dubbele espresso.
Het gaat hier dus om het zetten van de dubbele espresso, en daarbij zijn uiteraard geen onderhoudshandelingen meegenomen zoals zetgroep spoelen bij een vol-automaat of backflushen bij een half automaat etc.
https://streamable.com/nn9zwh
Ik ben minder dan 1 minuut en 20 seconden kwijt voor het zetten van een dubbele espresso van begin tot eind. Een variabele factor is wel de koffiemolen die je gebruikt. In deze video gebruik ik de Baratza Sette 270Wi, dat scheelt in tijd, maar maakt wel meer geluid.
Hoop dat deze info helpt voor sommigen die een overstap overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Figo112 Ik heb ook kopjes van Acme en Loveramics, deze zijn praktisch identiek. Heb ze in 90ml, 190ml en 300ml.

Voor dubbele espresso wat ik het meeste drink zijn de 80/90ml kopjes perfect. 190ml is een kleine cappuccino of americano, maar deze gebruik ik eigenlijk nooit en staan daarom ook op Marktplaats. Als ik zelf iets met melk drink pak ik eigenlijk altijd de 300ml, al had ik achteraf misschien liever de 250ml daarvoor gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 28-12-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ypuh schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:26:
@Figo112 Ik heb ook kopjes van Acme en Loveramics, deze zijn praktisch identiek. Heb ze in 90ml, 190ml en 300ml.

Voor dubbele espresso wat ik het meeste drink zijn de 80/90ml kopjes perfect. 190ml is een kleine cappuccino of americano, maar deze gebruik ik eigenlijk nooit en staan daarom ook op Marktplaats. Als ik zelf iets met melk drink pak ik eigenlijk altijd de 300ml, al had ik achteraf misschien liever de 250ml daarvoor gehad.
Thanks voor de info. Wat betreft die kopjes van rond 190ml vind je dat voor enkele shot en melk te klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-03 15:19
Middag,

Ik heb een Philips E2200 gekocht. Zo eentje met melkopschuimer.
Lukt me echter nog niet echt om een goede cappucino te maken.

We drinken doorgaans alleen espresso, dus vandaar dat ik geen automaat heb gehaald met cappucino optie en we gekozen hebben voor de melkopschuimer.

Hoe maken jullie een echte goede cappuccino op die manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Figo112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:16:
[...]

Thanks voor de info. Wat betreft die kopjes van rond 190ml vind je dat voor enkele shot en melk te klein?
Een dubbele espresso van 36-40gr is ongeveer 70ml. Vooral als je nog niet super goed melk kunt schuimen dan is het lastig om de verhouding melk/koffie goed te krijgen (te luchtige melk en je drinkt alleen maar espresso met schuim, te weinig opgeschuimde melk en je drinkt een koffie verkeerd).

Voor een single shot cappuccino lijken ze me ideaal. Voor een sterke americano dus ook wel, maar dat drink ik nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:42
Figo112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:16:
[...]

@Figo112 Ik doe mijn cappuccino in een 250ml Loveramics kop of tas voor de Belgen :+ . Die Loveramics noemt Egg Cappuccino ;) Ik maak een dubbele espresso van 34g (17g) en de rest is opgeschuimde melk.

@Cafecito zonet ook eens gemeten: 2m12s voor een dubbele espresso (wel met afwegen bonen met mijn Senseo maler). 3m47 voor een cappuccino incl ingieten melk en afspoelen melkkan.

Wat mij wel opvalt, jij maakt espresso in 30s van zodra je de hendel naar beneden doet, ik doe 25s vanaf de eerste drup, dus in totaal doe ik er 33 a 35s seconden over.

Wel mooi die ECM Puristika ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:07
Yogibeer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:22:
Middag,

Ik heb een Philips E2200 gekocht. Zo eentje met melkopschuimer.
Lukt me echter nog niet echt om een goede cappucino te maken.

We drinken doorgaans alleen espresso, dus vandaar dat ik geen automaat heb gehaald met cappucino optie en we gekozen hebben voor de melkopschuimer.

Hoe maken jullie een echte goede cappuccino op die manier?
Er zijn twee soorten in de E2200-reeks, met stoompijpje en met "LatteGo", gezien je vraag ga ik uit van het stoompijpje.

Om de meeste schuim te krijgen, kun je het beste aan de bovenrand van de melk blijven met de stoompijp, dus meebewegen. Verder zorgen dat het kleine luchtgaatje aan de bovenkant van het rvs gedeelte open (en schoon) blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
RigolleM schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:41:
[...]

@Cafecito

Wat mij wel opvalt, jij maakt espresso in 30s van zodra je de hendel naar beneden doet, ik doe 25s vanaf de eerste drup, dus in totaal doe ik er 33 a 35s seconden over.

Wel mooi die ECM Puristika ;)
Klopt, de natural bonen uit Ethiopie die ik gebruikte, hebben iets langere doorlooptijd nodig.
De norm is om altijd te meten op het moment dat het water en de puck in contact komen, op dat moment begint namelijk al de extractie. Voor deze bonen heb ik dus inderdaad een doorlooptijd van 30 seconden ;)
Ratio van 1:2.
Inderdaad, voor echte espresso liefhebbers, is de Puristika een geweldige machine. Ik zal h'm nog een paar eventjes gebruiken en wellicht een review (youtube??) maken. Er zijn namelijk ook wel wat minpuntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
Ik ben ook toe aan een nieuw espresso apparaat. De afgelopen jaren gebruik gemaakt van een Delonghi Dedica EC685 + bijbehorende Delongi Dedica koffiemolen. Prima apparaat (voor het geld) maar willen nu toch wat beters. Hij begint ook een beetje kuren te vertonen.

Nu zit ik te kijken naar een Lelit Mara X en zo te zien zijn de meeste daar wel enthousiast over, alleen moet ik er dan waarschijnlijk ook een andere koffiemolen bij want ik vermoed dat de Delonghi koffiemolen die ik nu heb niet fijn genoeg maalt voor echt lekkere espresso. Alleen qua koffiemolens zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Iemand suggesties welke molen er goed bij past?

Ook zie ik dat die op coffeecircle.com (duitse webshop) veel voordeliger is dan op de diverse Nederlandse sites. Heeft iemand daar weleens wat besteld?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
Ozzie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:27:
Nu zit ik te kijken naar een Lelit Mara X en zo te zien zijn de meeste daar wel enthousiast over, alleen moet ik er dan waarschijnlijk ook een andere koffiemolen bij want ik vermoed dat de Delonghi koffiemolen die ik nu heb niet fijn genoeg maalt voor echt lekkere espresso. Alleen qua koffiemolens zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Iemand suggesties welke molen er goed bij past?
Dan heb je niet alles gelezen, want de molen die hier het vaakst voorbij komt is de Eureka Mignon Specialita, zelfs nog meer dan de Lelit MaraX :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
RigolleM schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:37:
[...]

Dan heb je niet alles gelezen, want de molen die hier het vaakst voorbij komt is de Eureka Mignon Specialita, zelfs nog meer dan de Lelit MaraX :+
Alles lezen met 236 pagina's is zelfs voor mij een beetje enthousiast :) Maar ik ga hem opzoeken.

Ik had voornamelijk gezocht op de MaraX hier en daar las ik goede reacties over.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Ozzie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:39:
[...]

Alles lezen met 236 pagina's is zelfs voor mij een beetje enthousiast :) Maar ik ga hem opzoeken.
Het leest als een boek en je leert er heel veel uit... Alleen de posts die Nespresso lekker vinden, moet je overslaan... 8)
Ik had voornamelijk gezocht op de MaraX hier en daar las ik goede reacties over.
Most bang for the bucks als je kunt leven met het smalle karakter van de espressomachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ozzie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:39:
[...]

Kies dan wel het nieuwste 2021 model Lelit Mara X met het zwarte logo.
Prijs ongeveer €940.
https://www.mobacoffee.de/Lelit-Mara-PL62X

Als ik jou was zou ik de huidige maler blijven gebruiken.
Je zet daar nu toch ook espresso’s mee in een piston machine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@HoppyF het zou zomaar kunnen dat de delonghi machine wordt gebruikt met een pressurised filterbakje. Dan kom je met veel weg, maar had je m.i. net zo goed een volautomaat kunnen nemen.

Maar als het nu ook werkt met een normaal filterbakje, oftewel, hij maalt fijn genoeg en is voldoende nauwkeurig af te stellen, dan zou het dat ook moeten werken in combinatie met een betere machine (Mara X).
Wil natuurlijk niet zeggen dat er niks beters op de markt is, maar dan zou de huidige maler geschikt moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
HoppyF schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:48:
[...]

Kies dan wel het nieuwste 2021 model Lelit Mara X met het zwarte logo.
Prijs ongeveer €940.
https://www.mobacoffee.de/Lelit-Mara-PL62X

Als ik jou was zou ik de huidige maler blijven gebruiken.
Je zet daar nu toch ook espresso’s mee in een piston machine?
Klopt, maar ben er niet heel erg tevreden over. De hoeveelheid koffie die eruit komt is heel lastig in te stellen en heel veel gemalen koffie komt naast de portafilter terecht waardoor ik altijd koffie aan het opruimen ben. Bovendien heeft de portafilter van mijn huidige machine zo'n pressurized basket dus dan boeit het sowieso niet echt wat voor maling je erin stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
  • Laatst online: 28-05 16:09
Bedankt voor de reacties op mijn vraag over de SAGE smart grinder. Die kopen we dus niet. Nu heb ik dit topic doorgespit en kom ik op twee malers die voldoen aan de eisen.

1: Eureka Mignon Specialita
2: Baratza Sette 270Wi.

Ik vind het moeilijk kiezen tussen deze twee. De sette 270Wi kan grind by weight, maar de Mignon heeft weer grotere maalschijven, is een stuk stiller, heeft een hogere build quality en kost bovendien 100 euro minder. Maar het automatisch wegen spreekt mij ook wel weer heel erg aan.

Graag hoor ik jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ozzie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:01:
[...]

Klopt, maar ben er niet heel erg tevreden over. De hoeveelheid koffie die eruit komt is heel lastig in te stellen en heel veel gemalen koffie komt naast de portafilter terecht waardoor ik altijd koffie aan het opruimen ben. Bovendien heeft de portafilter van mijn huidige machine zo'n pressurized basket dus dan boeit het sowieso niet echt wat voor maling je erin stopt.
Ok.
Misschien is de nieuwe Eureka Mignon Single Dose wel wat.
Niet goedkoop helaas.
https://www.eureka.co.it/en/eureka_oro.aspx#71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Glaxo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:11:
Ik vind het moeilijk kiezen tussen deze twee. De sette 270Wi kan grind by weight, maar de Mignon heeft weer grotere maalschijven, is een stuk stiller, heeft een hogere build quality en kost bovendien 100 euro minder. Maar het automatisch wegen spreekt mij ook wel weer heel erg aan.

Graag hoor ik jullie mening.
Je geeft eigenlijk zelf antwoord op uw vraag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
HoppyF schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:13:
[...]

Ok.
Misschien is de nieuwe Eureka Mignon Single Dose wel wat.
Niet goedkoop helaas.
https://www.eureka.co.it/en/eureka_oro.aspx#71
En nergens te verkrijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Figo112 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:48:
[...]
ja zal ik doen enig idee om de hoeveel tijd even een kijkje nemen?
Om de 2 maanden zoals je al van plan was lijkt me prima. Als je de algen ziet misschien grondiger schoonmaken en na 2 weken nogmaals kijken. Als dat eenmaal groeit komt het snel terug als je niet grondig genoeg schoon maakt. Wilde vooral melden dat gewoon van boven die watertank in turen niet afdoende is om alle viezigheid te spotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Ozzie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:27:
[...]
Nu zit ik te kijken naar een Lelit Mara X [...] Alleen qua koffiemolens zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Iemand suggesties welke molen er goed bij past?
[...]
Ik heb een G-Iota via homebarista.be bij de MaraX. Ook single dose, en werkt prima. Aangezien het een nieuwe maler is zitten er nog enkele onhandige design keuzes bij deze eerste iteratie, maar ik ben er alsnog erg tevreden mee. Deze maler en wat net al genoemd is zie je nu het meest voorbij komen op 't forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:44:
[...]

Ik zou het aandurven... maar zie wel een defect staan in de omschrijving van de Izzo die ik op marktplaats zie staan. Als de groep een revisie of onderhoud nodig heeft gaat hij een stuk meer richting de prijs van een Mara X.
groep loopt soms beetje leeg.. zit het defect dan niet in een afdichting/filter/ventiel of zul je de zetgroep zelf moeten repareren? Ik zie revisiesetjes voor 70/80 euro.
Als de Mara X weer een keer 800-laag wordt dan zou ik die veel liever kopen dan deze. Bij een prijs van boven de 1000 wordt het lastig die keuze. Ik zou willen weten wat dat defect precies is...
Die prijs van 888 euro vind je niet meer. Een vibiemme hx is te vinden voor 860. Zie ook nog een Expobar voorbij komen maar dat is een DB ipv HX.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
De Mara-X concurreert met de machines die beginnen rond €1.500. Die €800 lijkt me geen realistische prijs of aanbieding die veel vaker terug gaat komen. Als je je er overheen kunt zetten dat het niet moeders mooiste is, dan lijkt het een no-brainer.

Kan nog steeds niet verklaren hoe die prijs zo gedaald is terwijl alles in de wereld duurder wordt. Zelfs voor €1.199 zijn/waren er voldoende argumenten. De tegenhanger van Rocket (Type V) heeft net weer een price increase gekregen naar €1.759 en de rest van de merken zullen spoedig volgen.

Het topic wordt wel saai zo met alleen maar Jura E8 en MaraX/Specialita aankoopadviezen :Z.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 28-12-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:35:
De Mara-X concurreert met de machines die beginnen rond €1.500. Die €800 lijkt me geen realistische prijs of aanbieding die veel vaker terug gaat komen. Als je je er overheen kunt zetten dat het niet moeders mooiste is, dan lijkt het een no-brainer.

Kan nog steeds niet verklaren hoe die prijs zo gedaald is terwijl alles in de wereld duurder wordt. Zelfs voor €1.199 zijn/waren er voldoende argumenten. De tegenhanger van Rocket (Type V) heeft net weer een price increase gekregen naar €1.759 en de rest van de merken zullen spoedig volgen.

Het topic wordt wel saai zo met alleen maar Jura E8 en MaraX/Specialita aankoopadviezen :Z.
De Mara X zit nog steeds onder de €1000 en dat is dus het nieuwste 2021 model (zwarte logo).
De allerlaagste prijs van rond de €800 was het oude model.
Wel iets om mee te rekenen.
Tsja, concurrentie?
Je hebt meer merken zo rond de €1000.
Wellicht mis je wat functies of zitten er meer nadelen aan.
Je hebt nog Bezzera, Quick Mill, Rocket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ozzie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:01:
[...]
Qua koffie knoeien is een doseertrechter, ofwel een 'funnel' misschien een optie. (totdat je overgestapt bent op een ander apparaat). Deze past perfect in de filterdragerhouder en basket van een Delonghi EC685.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Ik heb net besteld. Mara X + Specialita. Hopelijk komt het een beetje snel binnen. Ik moet niet te lang nadenken over zulke dingen anders ga ik alleen maar naar nog duurdere apparaten kijken totdat het ver boven mijn budget zit.

Nu moet ik alleen nog op zoek naar een leuk tafeltje waar ik de boel straks op kan zetten. En goede koffiebonen, maar ga eerst maar gewoon aan de slag met de Segafredo bonen dit ik nu heb totdat ik het het een beetje onder de knie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:35:
Als je je er overheen kunt zetten dat het niet moeders mooiste is, dan lijkt het een no-brainer.

Scheelt dat ik niet met een WAF factor rekening moet houden. Anders was die specialita afgekeurd en moest het een niche worden }:O

En persoonlijk vind ik die Mara X juist goed geslaagd. Hoe meer chrome kleur hoe beter :9 Alleen jammer dat ik dit topic actief volg na de BF deals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Joosie200 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:05:
[...]

Scheelt dat ik niet met een WAF factor rekening moet houden. Anders was die specialita afgekeurd en moest het een niche worden }:O

En persoonlijk vind ik die Mara X juist goed geslaagd. Hoe meer chrome kleur hoe beter :9 Alleen jammer dat ik dit topic actief volg na de BF deals.
Ik heb hem gewoon pas laten zien nadat ik hem besteld had :) "Schat, deze koffiemolen heb ik erbij besteld". Maar ik vind hem best mooi, dus geen probleem hier. De Mara X vind ik ook gewoon mooi dus dat scheelt. Ik vind zo'n Rocket Appartamento wel mooier, maar het prijsverschil niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
Joosie200 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:05:
[...]

Twijfel je nog over een 2e hands machine of de knoop al doorgehakt vwb de Mara X?
Ik heb zelf recent voor 350 een expobar pulser (warmtewisselaar) gekocht op marktplaats, gereviseerd. Staan regelmatig van betrouwbare verkopers E61 hx machines te koop voor 350-600 euro. Ik zie als ik nu kijk een Isomac Millennium (450 euro) staan die ik zeker zou durven kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Ozzie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:00:
Ik heb net besteld. Mara X + Specialita. Hopelijk komt het een beetje snel binnen. Ik moet niet te lang nadenken over zulke dingen anders ga ik alleen maar naar nog duurdere apparaten kijken totdat het ver boven mijn budget zit.
[…]
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik denk wel te lang na. Maar ach, ik ben wel heel tevreden met mijn Bianca :p
[…]
En goede koffiebonen, maar ga eerst maar gewoon aan de slag met de Segafredo bonen dit ik nu heb totdat ik het het een beetje onder de knie heb.
Daar is het hier al vaker over gegaan. Korte samenvatting: doe het niet.

Gebruik direct verse bonen ipv supermarkt bonen. Er zijn genoeg budget opties. Kijk bijvoorbeeld eens bij Fascino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
rvrrr schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:48:
[...]

Twijfel je nog over een 2e hands machine of de knoop al doorgehakt vwb de Mara X?
Ik heb zelf recent voor 350 een expobar pulser (warmtewisselaar) gekocht op marktplaats, gereviseerd. Staan regelmatig van betrouwbare verkopers E61 hx machines te koop voor 350-600 euro. Ik zie als ik nu kijk een Isomac Millennium (450 euro) staan die ik zeker zou durven kopen.
Ik twijfel nog. Niet dat ik het nut niet in zie van een HX of E61 zetgroep machine. Maar ik neig budget wise meer naar 450 euro zodat ik mijn volledige thuiswerkvergoeding van €800 aan een €350 specialita + €450 HX E61 tweede/derdehandse heb uitgegeven. Liever dat dan gaan voor een single boiler en die dan weer upgraden. Dan blijf je bezig en ik zet nu eenmaal by default cappuccino / latte machiatto dus ja.

Maargoed nu ik nog kan leren met mijn speelgoed Delonghi Stilosa zit ik niet meteen om een nieuwe machine verlegen. Dus ik zoek gewoon naar een leuke deal voor een hx. Hoeft niet nieuw te zijn, die Specialita is ook een retourdeal geweest. Enkel een krasje op de hopper. De chromen base is spik en span.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
V&A op het forum is niet de bedoeling.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 29-12-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:42
Die Domobar is geen HX machine maar een single boiler.
Diezelfde heb ik ook nog wel staan voor de liefhebber. Maar hij of zij lijkt juist meteen naar een HX machine te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Als beginner zou ik toch voor een Domobar gaan...:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
HoppyF schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:47:
[...]

De Mara X zit nog steeds onder de €1000 en dat is dus het nieuwste 2021 model (zwarte logo).
De allerlaagste prijs van rond de €800 was het oude model.
Wel iets om mee te rekenen.
Tsja, concurrentie?
Je hebt meer merken zo rond de €1000.
Wellicht mis je wat functies of zitten er meer nadelen aan.
Je hebt nog Bezzera, Quick Mill, Rocket.
even ter aanvulling bij amazon.de kost het nu rond 950/960 euro en je krijgt de zwarte model. Ik heb hem toen voor 880 euro gekocht en dat was ook de zwarte model. De kans dat het weer onder 900 komt is wel erg klein maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112

Nu moet ik alleen nog op zoek naar een leuk tafeltje waar ik de boel straks op kan zetten. En goede koffiebonen, maar ga eerst maar gewoon aan de slag met de Segafredo bonen dit ik nu heb totdat ik het het een beetje onder de knie heb.
Waar heb je hem besteld en for how much?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:34
Even een update van mijn kant (Gaggia classic + specialitita). Mijn eerste 250gr alleen maar ondrinkbare bittere meuk weten te brouwen. Tijdje geleden een leveler + propere tamper gekocht, was nog aan het werken met de (te kleine) plastic tamper die bij de Gaggia Classic werd geleverd. Weet nu drinkbare koffie te maken, het was dus voornamelijk de tamper techniek.

Kwa koffie nu een Fascino espresso proefpakket er doorheen gedronken. Van alle koffies iets drinkbaars kunnen maken, maar 'mijn' koffie zit er niet tussen. Heb eerder in dit topic gelezen dat Fascino redelijk donker roostert, wellicht heeft dit er mee te maken. Nu bezig met een Brandzaak proefpakket, begonnen met de Yellow Bourbon, tot nu toe mijn favoriet :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
Figo112 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:01:
[...]

Waar heb je hem besteld en for how much?
Coffeecircle.com, is een Duitse (gelukkig kan je het op Engels zetten) webshop en ik vond de site er wel goed uit zien en op Trustpilot hebben ze een 4.8/5 dus lijkt me dat dat wel goed zit. Hij kost daar €959,-. Samen met de Eureka Mignon Specialita was ik €1354,- euro kwijt. Hoop geld, maar mijn vrouw kreeg een 13e maand dus altijd leuk om daar een cadeautje voor onszelf voor te kopen.
Gisteravond besteld en had vanochtend de T&T codes in mijn mail dus hoop dat het morgen of overmorgen binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
cryptapix schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:46:
[...]
Daar is het hier al vaker over gegaan. Korte samenvatting: doe het niet.

Gebruik direct verse bonen ipv supermarkt bonen. Er zijn genoeg budget opties. Kijk bijvoorbeeld eens bij Fascino.
Oke, toch maar gedaan. Proefpakketje besteld bij Giraffe. Maar ga denk alsnog eerst met mijn Segafredo aan de slag al is het maar om de bediening van het apparaat onder de knie te krijgen. Dan kan ik daarna met de goede bonen mijn best doen om goede koffie te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 20:04
Ozzie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:52:
[...]

Oke, toch maar gedaan. Proefpakketje besteld bij Giraffe. Maar ga denk alsnog eerst met mijn Segafredo aan de slag al is het maar om de bediening van het apparaat onder de knie te krijgen. Dan kan ik daarna met de goede bonen mijn best doen om goede koffie te maken :)
Die bonen van Giraffe smaken het beste vers, zou ik dus eerst mee aan de gang gaan ;)
Zo ingewikkeld is het bedienen niet, dat kun je ook met goede bonen prima leren.
1337aldi schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:07:
Even een update van mijn kant (Gaggia classic + specialitita). Mijn eerste 250gr alleen maar ondrinkbare bittere meuk weten te brouwen. Tijdje geleden een leveler + propere tamper gekocht, was nog aan het werken met de (te kleine) plastic tamper die bij de Gaggia Classic werd geleverd. Weet nu drinkbare koffie te maken, het was dus voornamelijk de tamper techniek.

Kwa koffie nu een Fascino espresso proefpakket er doorheen gedronken. Van alle koffies iets drinkbaars kunnen maken, maar 'mijn' koffie zit er niet tussen. Heb eerder in dit topic gelezen dat Fascino redelijk donker roostert, wellicht heeft dit er mee te maken. Nu bezig met een Brandzaak proefpakket, begonnen met de Yellow Bourbon, tot nu toe mijn favoriet :9~
Brandzaak roostert ook best wat donkerder, de eerste post heeft een lijst met diverse branders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ozzie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:52:
[...]

Nu wat laat, maar proefpakketten zijn misschien niet het meest efficiënt om de eerste stappen te leren. Het zijn namelijk vaak kleine zakjes (250gr) en tegen de tijd dat je overweg kunt met die boon, is het zakje op, begin je aan het volgende zakje en moet je de maler weer opnieuw instellen ;) Maar het kan wel hoor. Gewoon zorgen voor een snelle leercurve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
cryptapix schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:17:
[...]

Nu wat laat, maar proefpakketten zijn misschien niet het meest efficiënt om de eerste stappen te leren. Het zijn namelijk vaak kleine zakjes (250gr) en tegen de tijd dat je overweg kunt met die boon, is het zakje op, begin je aan het volgende zakje en moet je de maler weer opnieuw instellen ;) Maar het kan wel hoor. Gewoon zorgen voor een snelle leercurve.
Het zijn 3 zakjes van 350g dus iets meer ruimte, maar we gaan het zien. Vond het ook zonde om een kilo verpakking van 1 soort te kopen als ik die straks niet zo lekker vind. Dus nu kan ik in ieder geval beetje spelen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Een vraag aan de Jura E8 (EB) gebruikers, espresso die bij in het voorverwarmde kopje loopt is 62 graden, temperatuur staat op hoog. Maalgraad op 1 na fijnste, dit lijkt mij toch aan de lage kant of hoort dit bij een volautomaat en moet ik dit niet vergelijken met mijn oude set espresso machine? Is er eventueel nog een manier om die temperatuur te verhogen?

Hoe fijner de maling hoe sterken de espresso, klopt dit voor een volautomaat, zo ja wat is dan het verschil met de in te stellen koffie sterkte en de maalgraad? of komt dit op het zelfde neer. Ik kan op dit moment zelf nog niet veel uit proberen, ik wacht nog op mn besteld bonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
ramrodwillem schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:57:
Een vraag aan de Jura E8 (EB) gebruikers, espresso die bij in het voorverwarmde kopje loopt is 62 graden, temperatuur staat op hoog. Maalgraad op 1 na fijnste, dit lijkt mij toch aan de lage kant of hoort dit bij een volautomaat en moet ik dit niet vergelijken met mijn oude set espresso machine? Is er eventueel nog een manier om die temperatuur te verhogen?

Hoe fijner de maling hoe sterken de espresso, klopt dit voor een volautomaat, zo ja wat is dan het verschil met de in te stellen koffie sterkte en de maalgraad? of komt dit op het zelfde neer. Ik kan op dit moment zelf nog niet veel uit proberen, ik wacht nog op mn besteld bonen...
Met de in te stellen sterkte per type koffie in het menu verhoog je de hoeveelheid aan bonen wat de machine gebruikt. Met de maalgraad bepaal je hoe fijn deze worden gemalen.

Vwb de temperatuur heb ik geen idee of dat bij Jura e8 normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een Jura maalt een bepaalde tijd (afhankelijk van menu instelling). Niet een bepaald gewicht of volume zoals bij half automaten.
Bij fijne instelling maalt de machine in die tijd wel een fijner poeder maar ook minder qua gewicht / volume. Bij grove instelling wordt het gewicht / volume wel meer maar zijn de korrels groter.
Het netto resultaat qua doorlopen in beide instellingen is ongeveer gelijk.
Grof / fijn instelling gebruik je voor licht of juist donker gebrande bonen.
Hoeveelheid gemalen koffie gebruik je voor het aanpassen van de sterkte.
62© is aan de koele kant. Is dat nog steeds zo bij het tweede kopje van 100ml? Zo ja dan is de temperatuur sensor wellicht niet 100%. Is de temperatuur dan wel rond de 70© dan heeft de machine moeite om de interne onderdelen zo warm te krijgen dat er warmte verloren gaat. Daarvoor valt er aan de machine niks te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Ok, thx , een mede Tweaker met ook een E8 komt tot dezelfde temperaturen als ik die waarneem.
Waarschijnlijk toch een Jura dingetje? Ik maak een Espresso van 60cc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Teus.espresso schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:34:
Een Jura maalt een bepaalde tijd (afhankelijk van menu instelling). Niet een bepaald gewicht of volume zoals bij half automaten.
Bij fijne instelling maalt de machine in die tijd wel een fijner poeder maar ook minder qua gewicht / volume. Bij grove instelling wordt het gewicht / volume wel meer maar zijn de korrels groter.
Het netto resultaat qua doorlopen in beide instellingen is ongeveer gelijk.
Grof / fijn instelling gebruik je voor licht of juist donker gebrande bonen.
Hoeveelheid gemalen koffie gebruik je voor het aanpassen van de sterkte.
62© is aan de koele kant. Is dat nog steeds zo bij het tweede kopje van 100ml? Zo ja dan is de temperatuur sensor wellicht niet 100%. Is de temperatuur dan wel rond de 70© dan heeft de machine moeite om de interne onderdelen zo warm te krijgen dat er warmte verloren gaat. Daarvoor valt er aan de machine niks te doen.
Ik heb getest met een espresso van 45ml in de Jura E8.
De gemeten temperatuur in het voorverwarmde kopje was 63C.
Direct bij het zetten gemeten, daarna zakt de temperatuur langzaam terug omdat het kopje dan de warmte van de vloeistof verder opneemt.
Als je daarna de espresso drinkt is deze wel degelijk heet in de mond.
Niet zo heet dat je je mond verbrandt maar dat is ook niet de bedoeling.
Bij het espresso profiel in de E8 staat de watertemperatuur op “hoog” ipv “normaal”.
Hoeveel graden deze normaal of hoog instellingen zijn weet ik alleen niet, dat staat ook niet in de handleiding of specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij heet hoort de uitstromende vloeistof hoog in de 70© te zijn.
Maar dat is bij gemiddelde maling, het tweede kopje meteen gemaakt na de eerste en bij een water volume van 100+ml. Machine moet (nagenoeg) kalkvrij zijn en de uitloop schoon en goed doorstromen. Dat is ongeveer de manier waarop je volgens Jura meet.
Een enkel kopje met een veel lager volume (zoals jij het nu maakt) kan sterk afwijken van die waarde

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:12
Even een kleine update van mijn kant. Ik heb de MaraX nog niet binnen (het is overal druk en kerst periode enz) maar heb de Eureka mignon nu wel twee dagen. En ,ik moet zeggen, voor jullie geen verrassing, ik heb echt het idee dat zelfs de exact zelfde koffie uit hetzelfde Moka potje weer net een stukje meer smaak heeft gekregen en wat consistenter smaakt tussen de verschillende kopjes die ik heb gezet. Het zou natuurlijk tussen mijn oren kunnen zitten maar het is toch grappig om vanuit je eigen ervaring te merken wat het scheelt om van Skerton pro handmaler naar deze maler te gaan.

Ik moet zeggen het is wel nog erg prutsen allemaal O-) . Afstellen is lastig. Het is een aardige troep na het malen (koffie gruis waait redelijk weg met zo'n geweld komt het uit de maler) en ik heb al aardig wat bonen vergooid om zelfs maar de afstelling voor mijn moka potje goed te krijgen maargoed. Alle begin is moeilijk en nu kan ik mooi de maler leren kennen met een voor mij bekende zetmethode voordat ik ook mijn eerste echte espresso's kan gaan maken.

So far so good. Ik hoop spoedig de ervaringen van de MaraX ook te delen :)

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:50
Ik heb sinds enige weken een MaraX met een Eureka mignon specialita. Eerste half automaat dus nog veel vallen en opstaan. Met de eerste kilo kreeg ik nog geen acceptabele espresso, met de tweede kilo bonen gaat het al beter. Het is echter nog niet helemaal consistent.. soms komen er eerst wat druppels, soms loopt het al wat geleidelijk vanaf het begin. Vaak neemt de flow dan langzaam toe, maar soms ook erg hard wat overduidelijk channeling is. Veel proberen dus!

Bij de eerste boon had ik veel zuur. Om bij te stellen ging ik dan fijner - maar soms met het gevolg dat de espresso bijna niet doorliep en dat met een minimale wijziging. Deze boon eigenlijk geen espresso mee gezet waar ik tevreden over was. De tweede kilo gaat wat dat betreft wel beter en laat zich iets makkelijker aanpassen, ik denk dat ik er nu bijna ben qua balans.

Melk opschuimen gaat eigenlijk al vrij snel prima en soms komen er zelfs wat figuurtjes te voorschijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31
twit schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:57:
Ik moet zeggen het is wel nog erg prutsen allemaal O-) . Afstellen is lastig. Het is een aardige troep na het malen (koffie gruis waait redelijk weg met zo'n geweld komt het uit de maler) en ik heb al aardig wat bonen vergooid om zelfs maar de afstelling voor mijn moka potje goed te krijgen maargoed. Alle begin is moeilijk en nu kan ik mooi de maler leren kennen met een voor mij bekende zetmethode voordat ik ook mijn eerste echte espresso's kan gaan maken.

So far so good. Ik hoop spoedig de ervaringen van de MaraX ook te delen :)
Het is ook prutsen in het begin. En na verloop van tijd merk je het niet eens meer en stel je iedere boon routinematig in zonder er bij na te denken. ;)

Viel me met de kerst op hoe ik op gevoel zonder te wegen en een niet te beste maler toch prima shots uit het Quickmilletje van mijn schoonouders wist te breien. Teken dat het goed is ingesleten. Was ik maar zo snel met leren van andere dingen 8)7

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:18
Worsteneter schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:18:
Ik heb sinds enige weken een MaraX met een Eureka mignon specialita. Eerste half automaat dus nog veel vallen en opstaan. Met de eerste kilo kreeg ik nog geen acceptabele espresso, met de tweede kilo bonen gaat het al beter. Het is echter nog niet helemaal consistent.. soms komen er eerst wat druppels, soms loopt het al wat geleidelijk vanaf het begin. Vaak neemt de flow dan langzaam toe, maar soms ook erg hard wat overduidelijk channeling is. Veel proberen dus!

Bij de eerste boon had ik veel zuur. Om bij te stellen ging ik dan fijner - maar soms met het gevolg dat de espresso bijna niet doorliep en dat met een minimale wijziging. Deze boon eigenlijk geen espresso mee gezet waar ik tevreden over was. De tweede kilo gaat wat dat betreft wel beter en laat zich iets makkelijker aanpassen, ik denk dat ik er nu bijna ben qua balans.

Melk opschuimen gaat eigenlijk al vrij snel prima en soms komen er zelfs wat figuurtjes te voorschijn!
Ik weet niet wat je hier voor dronk maar ik moest erg wennen aan de smaken. Wat zuur was smaakte was bitter, waardoor het soms aanvoelde dat ik steeds alles verkeerd deed.

Probeer niet elke keer teveel te veranderen maar steeds een ding.

• Zomerkoning0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:12
Ik ben opzoek naar een 18 gram IMS dosing cup voor de sage barista pro, maar hij lijkt overall te zijn uitverkocht. Heeft iemand toevallig een betrouwbaar adres gevonden waar hij nog wel leverbaar is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
Op maandag als de winkel gesloten is en ik geen zin heb om een grote horeca machine aan te zetten, maak ik vaak filterkoffie in mijn Moccamaster Cup One.
Het grote nadeel van dat ding is de channeling.
Om dat tegen te gaan heb ik al een verdeel stuk van een Isomac Giada aan de uitloop gemaakt. Daarmee komen er zes straaltjes koffie wat al een hele verbetering is.
Het liefst wilde ik de 9 gats uitloop van de grotere Moccamasters monteren. Die past echter niet op de Cup One.
Voor kerst heb ik mezelf toch op die uitloop getrakteerd. Met een dremmel heb ik een deel uit het waterreservoir gehaald en nu past de uitloop perfect. Lengte klopt, het boven deksel past ook zoals het hoort.
Nu is de verdeling veel mooier over de gemalen koffie.
Iedereen met een Cup One kan ik deze mod van harte aanraden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTcAO8cZcxdbDlRbnQRvw6OOW40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZv0swkdpBQIJyTiIdx7i1uc.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 118 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1