twit schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:10:
Ik zie trouwens veel van deze " youtube baristas" een leveler gebruiken. Zo'n rondje dat ze op het mandje zetten en dan een paar keer ronddraaien. Hier noemt niemand hem? Kan op het lijstje " nice to have voor ooit" of goede beginners tip?
Excuus voor de vele posts. Ik zal me snel meer op het koffie drinken dan het topic volspammen gaan richten

Nee joh, daar is dit forum toch ook voor, vragen staat vrij
Yep, die heb ik ook, een leveler, kijk als je op jacht gaat in China voor dit ding heel nauwkeurig of de maatvoering klopt, er was bv een verkoper van een mooi houten (walnoot) handvat versie met een stalen leveler, stond pontificaal bij 58,1mm. Bleek 51mm, echt werken doet dat niet hoor, een (cheap ass) rvs versie gekocht waarvan het schroefdraad van het level gedeelte in de walnoten houten handvat paste, hoppa.
Mazzeltje hoor, ik had me er al bij neer gelegd enkel de RVS versie te gebruiken.
Ergens bij de fabrikant kon je opmaken, uit de zeer slecht vertaalde tekst, dat de 58,1 mm bedoeld was als breedte van het handvat, althans dat beweerde de verkoper (is het niet, is 65mm) maar goed, de RVS versie was van een andere handelaar die niet de boel probeerde op te lichten. Die 15 euro voor die andere zie ik nooit meer terug.
Om op het gebruik terug te komen, ja, erg handig, makkelijkers als met de tamp direct klooien, ik level en tamp daarna, al is dat laatste omdat je daar beter mee ziet of het bed niet schuin is komen te liggen.
Noodzakelijk is het niet, bij het (met een beetje druk) ronddraaien van de leveler tamp je ook al.
Ik vind het een toevoeging voor die 15 euro oid.
Maar er zijn vast ook volksstammen die het schuim om de mond vliegt, nieuwerwetse onzin, in onze tijd deden we het nog naakt in de sneeuw tegen de heuvel aan of zoiets

Zolang je er geen tientallen euro's aan uitgeeft, aanschaffen en uitproberen, is het niets, geef je het verder aan een ander.