Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-06 22:42
Beste mensen ik ben op zoek naar een zaak waar ik goede bonen kan bestellen. Ik drink sinds een paar maanden koffie en ben net 35 geworden haha. Ben het opeens zeer gaan waarderen.

Nu hebben we op het werk bonen van Sococo. En thuis is door mijn vriendin haar Nespresso automaat die ze nooit heeft gebruikt op het aanrecht verschenen. Heb de afgelopen maanden allerlei cups geprobeerd. En qua smaak kunnen de smaken Colombia en Pike Place Roast van Starbucks mij best bekoren.

Nu is er ondertussen een Jura aangeschaft. En ben ik dus op zoek naar goede bonen. Maar ik zie door de bomen het bos niet. En ben eigenlijk gewoon totaal nieuw in het wereldje!

Is er een website/zaak die jullie aanraden? Misschien kan iemand mij sturen qua smaken die mij misschien nog meer gaan bevallen?

Zijn er sites/fora over koffiebonen met uitleg over smaken? Help deze leek is op weg!

Alvast heel erg bedankt mochten er mensen mij willen helpen! Fijn weekend iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:40

Kraz

Saving the world

GovertNL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:36:
Beste mensen ik ben op zoek naar een zaak waar ik goede bonen kan bestellen. Ik drink sinds een paar maanden koffie en ben net 35 geworden haha. Ben het opeens zeer gaan waarderen.

Nu hebben we op het werk bonen van Sococo. En thuis is door mijn vriendin haar Nespresso automaat die ze nooit heeft gebruikt op het aanrecht verschenen. Heb de afgelopen maanden allerlei cups geprobeerd. En qua smaak kunnen de smaken Colombia en Pike Place Roast van Starbucks mij best bekoren.

Nu is er ondertussen een Jura aangeschaft. En ben ik dus op zoek naar goede bonen. Maar ik zie door de bomen het bos niet. En ben eigenlijk gewoon totaal nieuw in het wereldje!

Is er een website/zaak die jullie aanraden? Misschien kan iemand mij sturen qua smaken die mij misschien nog meer gaan bevallen?

Zijn er sites/fora over koffiebonen met uitleg over smaken? Help deze leek is op weg!

Alvast heel erg bedankt mochten er mensen mij willen helpen! Fijn weekend iedereen!
De algemene stelling is en blijft; Smaken verschillen ;)

Kijk even in de topic start voor een lijst met (online) winkels die verse koffiebonen verkopen. Met vers bedoelen we; vers gebrand.
Over het algemeen wordt de smaak van de boon zo'n ~30 dagen na branding minder en kun je er dus het beste voor zorgen dat je voorraad vóór die tijd op is.

Sinds wij over zijn op een E61 apparaat gaat onze voorkeur eigenlijk uit naar licht gebrande koffiebonen. De bonen van de Starbucks zijn, in onze mening, kapot verbrand en hebben vrijwel geen smaak.
Mocht je een idee willen van bonen; Boot koffie vinden wij lekker. Brandzaak wordt hier vaak genoemd en heeft verse bonen voor een acceptabele prijs. Je kunt het uiteraard zo duur maken voor jezelf als je wilt. Ga er wel vanuit dat je iets meer betaald dan de prijzen in de supermarkt.

Voor de rest; Blijf vooral proberen en je zult vanzelf ergens tegenaan lopen wat je lekker vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:36
GovertNL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:36:

Helemaal aan het einde van de topic start post (eerste pagina eerste post) staat een lijstje met diverse handelaren.
Naast wat er genoemd is door vorige poster, de Koepoort, Het Hoofdkwartier, Fascino om er een paar te noemen, waarbij de Black Betty van Het Hoofdkwartier extra vermelding verdiend, is oa speciaal voor volautomaten ontwikkeld met lichter gebrande bonen (arabica) en (ik geloof 5%) robusta donker gebrande bonen, dit kun je ook duidelijk terugzien, het geeft een intense koffie smaak, met een mooi crema (robusta bonen geven meer crema als arabica) met toch ook het mooie smaak profiel van de arabica boon die de hoofdmoot vormt.
Ook de bonen van Brute Bonen (eigenlijk een abb. systeem, maar je kunt proefpakketten bestellen van 500gr) bevallen ons zowel voor de volautomaat als de halfautomaat uitstekend.
Er is zat te ontdekken en te proeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GovertNL
  • Laatst online: 14-06 22:42
Bedankt mensen! Ik was inderdaad ondertussen op de website van Fascino beland.

Heb daar 2 proefpakketten besteld. Ik zal hier vaker komen rondneuzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-06 11:20
Die Black Betty die je noemt wordt als dark roast verkocht. Heb hem zelf nooit gehad, maar het klinkt in ieder geval niet als licht (of lichter) gebrande bonen.
Zeker na de aflevering van de keuringsdienst zal ik niet snel meer (extra) dark roast pakken, ondanks dat de ene dark roast de andere niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57
Ik denk dat je gerust de Black Betty kan nemen bij fascino ter afwisseling. Die is echt niet zo donker gebrand als wat je bij de keuringsdienst zag voor in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
vinpower schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:48:draadloze Qi-laderdraadloze Qi-lader
Ik denk dat je gerust de Black Betty kan nemen bij fascino ter afwisseling. Die is echt niet zo donker gebrand als wat je bij de keuringsdienst zag voor in de supermarkt.
Ik heb hem (de Black Betty van Het Hoofdkwartier, ze hebben ook een Angry Betty variant met 10% Robusta) op het moment niet staan, mede omdat ik nu 5 verschillende bonen van De Koepoort op het moment in de wachtrij heb, om het je te laten zien, maar het is een medium @basroast Arabica, lichter als de bonen van Fascino of Brandzaak, waar enkel de Robusta bonen @basdonker gebrand zijn (dat moet dan ook) dus je ziet een lichte(re) branding met donkere bonen her en der, die laatste zijn de Robusta bonen die pas na branding toegevoegd worden.
Het is, vind ik, een uitstekende melange, ik kan het er beter mee worden als met de laatste 3 Afrika melange (elke maand andere landen/bonen) van dezelfde brander, die ik te scherp vind (bijna op, phew).
@Basfr De 'dark roast' van het Hoofdkwartier is lichter als de standaard roast van fascino, en het 'dark' gedeelte geld vermoed ik voor de Robusta bonen, die pas op smaak komen bij donkere roastings.

[ Voor 10% gewijzigd door RoosW op 18-12-2021 09:38 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Kraz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:06:
[...]

De algemene stelling is en blijft; Smaken verschillen ;)

Kijk even in de topic start voor een lijst met (online) winkels die verse koffiebonen verkopen. Met vers bedoelen we; vers gebrand.
Over het algemeen wordt de smaak van de boon zo'n ~30 dagen na branding minder en kun je er dus het beste voor zorgen dat je voorraad vóór die tijd op is.

Sinds wij over zijn op een E61 apparaat gaat onze voorkeur eigenlijk uit naar licht gebrande koffiebonen. De bonen van de Starbucks zijn, in onze mening, kapot verbrand en hebben vrijwel geen smaak.
Mocht je een idee willen van bonen; Boot koffie vinden wij lekker. Brandzaak wordt hier vaak genoemd en heeft verse bonen voor een acceptabele prijs. Je kunt het uiteraard zo duur maken voor jezelf als je wilt. Ga er wel vanuit dat je iets meer betaald dan de prijzen in de supermarkt.

Voor de rest; Blijf vooral proberen en je zult vanzelf ergens tegenaan lopen wat je lekker vindt.
Van Boot heb ik ook lekkere koffie gehad. Voor de hoge prijs die ze vragen had ik alleen wel graag een branddatum op de zak gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
bear87 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:00:
[...]

Van Boot heb ik ook lekkere koffie gehad. Voor de hoge prijs die ze vragen had ik alleen wel graag een branddatum op de zak gehad.
Dat heeft mij ook weerhouden van verdere bestellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:40

Kraz

Saving the world

bear87 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:00:
[...]

Die wordt ook aangegeven op de zak?
Op de achterkant of onderkant zit een stickertje met de branddatum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rygWAPUgjDtLDtknqqGABAE7MEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuPusVDbU5ZDcFqbbmtdQMRG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:22
oeps foutje

[ Voor 87% gewijzigd door ramrodwillem op 18-12-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Kraz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:52:
[...]

Die wordt ook aangegeven op de zak?
Op de achterkant of onderkant zit een stickertje met de branddatum

[Afbeelding]
Ah, die zat er bij mij niet (meer?) op, mogelijk ergens in de verzenddoos achtergebleven!?

Ik ben overigens momenteel met de Ethiopische Mokka boon van Koepoort bezig, een tikje donker gebrand vind ik, ik zal mijn temperatuur maar weer eens een paar graden omlaag schroeven, al vallen de bitternoten erg mee hoor. Wel een duidelijk aanwezige mokka smaak (je moet bij haast elke koffie altijd maar afwachten of de smaak claims ook maar ergens in de beschreven buurt terechtkomen op je eigen apparaat ;) ), gemengd met een pure chocolade zeg maar, prima bakje, maar mag iets meer diepte hebben vind ik (vandaar mijn experimenten met de temperatuur voor de volgende bak). Het is in ieder geval wel een mooie ronde smaak, met wat romigs op de achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24
vinpower schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:48:
De ene dark roast is inderdaad de andere niet.De dark roast Senseo met asbak afdronk is weer andres dan de dark roast van Illy. En die is weer veel donkerder dan Hoofdkwartier bij de Black Betty brandt.

Beetje jammer dat er geen mooie schaal van 1 t/m 10(waarbij 10 Senseo asbak is) waaraan je de roast zou kunnen aflezen. Lijkt me ook moeilijk, de ene boon is de andere niet. Als er 1 ding is waar ik bij deze hobby achter ben gekomen is dat iedere variabele op zijn beurt weer 10 andere opent. Het is aan jezelf in hoeverre je aan knoppen wil blijven draaien (in sommige gevallen zelfs letterlijk :+ )

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 20:51
RoosW schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:09:
[...]

Dat heeft mij ook weerhouden van verdere bestellingen.
Let bij bootkoffie er wel op dat het niet te lang geleden is heb een keer eentje van meer dan een maand geleden gekregen en na wat moeite wel goed opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Chocovla schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:28:
[...]
Beetje jammer dat er geen mooie schaal van 1 t/m 10(waarbij 10 Senseo asbak is) waaraan je de roast zou kunnen aflezen. Lijkt me ook moeilijk, de ene boon is de andere niet. Als er 1 ding is waar ik bij deze hobby achter ben gekomen is dat iedere variabele op zijn beurt weer 10 andere opent. Het is aan jezelf in hoeverre je aan knoppen wil blijven draaien (in sommige gevallen zelfs letterlijk :+ )
offtopic:
De Albert Heijn had zelfs een tijd een scheel waarbij een getal op het éne pak in "gemiddeld" viel en bij het andere pak in sterk. Dus zelfs binnen één reeks niet consistent.

De kern van het probleem lijkt mij dat het geen ééndimensionale schaal is omdat in die ordening ook de soort boon verwerkt zit. Je hebt zoet/bitter en thee-achtig/sterk die je eigenlijk met één getal probeert te omschrijven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 09:54
inmiddels ook een aangepaste driptray binnengekregen voor de Linea Mini, een mooie manier om de wegschaal weg te werken én meer ruimte te creëren onder het portafilter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmhyiaTvT5JtkCBkDPm34i57Xvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmqIo1qmZwKZUIjtIc16HuqF.jpg?f=fotoalbum_large

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:32
Figo112 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:52:
[...]

Let bij bootkoffie er wel op dat het niet te lang geleden is heb een keer eentje van meer dan een maand geleden gekregen en na wat moeite wel goed opgelost.
Koffie van 1/1,5 maand oud al niet meer willen kopen 8)7 Snap daar echt niks van, zeker als je het online koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

rvrrr schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:28:
[...]

Koffie van 1/1,5 maand oud al niet meer willen kopen 8)7 Snap daar echt niks van, zeker als je het online koopt.
Lastig inderdaad. Er kan wel onderscheid gemaakt worden in de koffie van de lokale brander in papieren zak en de grote merken in een plastic zak met ventiel. Die laatste kunnen zonde noemenswaardig kwaliteitsverlies lang bewaard worden. Eenmaal open, ze verouderen de bonen wel weer snel.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:28
Proeven jullie ook echt het verschil in koffieblends/smaken? Ik heb nu een zak vers gebrande koffiebonen als winterkoffie die zou smaken naar chocolade, speculaas en kaneel maar ik proef gewoon 'normale' koffie. Ook andere koffies met afdronk zoals rode bessen of andere fruit kan ik vaak moeilijk plaatsen. Het enige wat ik zelf wel proef is bijvoorbeeld een lichte roast of extreem donkere in smaakintensiteit maar al die gegeven smaakprofielen is vaak abracadabra voor mij. Ik drink mijn koffie gewoon zwart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Deezers schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:10:
Proeven jullie ook echt het verschil in koffieblends/smaken? Ik heb nu een zak vers gebrande koffiebonen als winterkoffie die zou smaken naar chocolade, speculaas en kaneel maar ik proef gewoon 'normale' koffie. Ook andere koffies met afdronk zoals rode bessen of andere fruit kan ik vaak moeilijk plaatsen. Het enige wat ik zelf wel proef is bijvoorbeeld een lichte roast of extreem donkere in smaakintensiteit maar al die gegeven smaakprofielen is vaak abracadabra voor mij. Ik drink mijn koffie gewoon zwart.
Dat hangt in grote mate van je apparatuur af en je zet temperatuur, met de meeste volautomaten zul je wel wat verschil maar niet echt veel proeven, hooguit - lekker/niet lekker of te bitter.
Je maler maakt definitief het verschil, vanaf de Sette 270 Wi begon ik wat van de smaken te herkennen die beschreven werden, waar ik daarvoor met oudere malers en koffie machines die geen goed gecontroleerde temperatuur hadden, een beetje dezelfde ervaring had als met de Volautomaat, alleen intensere koffiesmaak, en bij lichter gebrandere bonen, altijd te zuur, echt HEEL zuur.
Nu met mijn G-Iota (omdat de Niche Zero te moeilijk te krijgen was en bizar duur geworden was) met Titanium schijven, proef ik zoet, fruit variërend van appel tot kers of pruim, zuurtjes, chocolade, hazelnoot, en heel soms wat hout noten (die ik niet waardeer), en ook de 'funky' noten van naturals en fermented bonen zijn niet mijn ding.
Sommige bonen die ik bij mijn oude setup 'goed genoeg' vond, vind ik nu niet lekker meer, te scherp, te puntig, ongebalanceert, maar dat ontging me volledig met de oude molens.
Nu is het daarnaast ook nog eens zo, dat het tijd kost om zaken te leren proeven, geduld, en uitproberen, zeg maar.
Hoe lichter een koffie gebrand is, hoe meer van de zoet en fruit smaken bewaard zijn gebleven, ook zijn het de eerste smaken die verdwijnen bij het verouderen van de bonen, één van de redenen om versgebrande koffie te willen hebben.
Nu is het met smaak alleen weer een volledig persoonlijk dingetje, waar de een een breed scala aan smaken herkend proeft een ander enkel 'koffie'. Tja, het is wat het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
MGSNK schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:47:
inmiddels ook een aangepaste driptray binnengekregen voor de Linea Mini, een mooie manier om de wegschaal weg te werken én meer ruimte te creëren onder het portafilter.[Afbeelding]
Waar heb je deze besteld? Je hebt zo te zien twee verschillende, die van Pantechnicon en volgens mij is deze van LM zelf?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07
[...]

Het maakt niet uit via welk kanaal ik koop, ik wil gewoon vers gebrande bonen. Dat is dus niet 1.5 maand oud. Ik wil mijn bonen in 4-8 weken na het branden op hebben. Dat gaat dus niet met bonen die al 6-7 weken oud zijn op het moment dat ik ze ontvang. En er zijn genoeg branders die online verse gebrande bonen verkopen, dus waarom zou ik genoegen nemen met minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
cryptapix schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:00:
[...]

Het maakt niet uit via welk kanaal ik koop, ik wil gewoon vers gebrande bonen. Dat is dus niet 1.5 maand oud. Ik wil mijn bonen in 4-8 weken na het branden op hebben. Dat gaat dus niet met bonen die al 6-7 weken oud zijn op het moment dat ik ze ontvang. En er zijn genoeg branders die online verse gebrande bonen verkopen, dus waarom zou ik genoegen nemen met minder?
Prima dat jij dezelfde 'versheid' van de lokale brander verwacht waarbij je afhankelijk bent van wat hij op dat moment te koop heeft vs partij zoals Boot waarbij het complete assortiment 24/7 online beschikbaar is. Dat vind ik niet redelijk.

Daarbij gebruikt Boot kwalitatieve verpakkingsfolie met ventiel waarbij de smaak echt wel beter behouden blijft. Dat jij ongeacht type verpakking vasthoud aan max 8 weken qua versheid mag je zelf weten. Mag ik ook absurd vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
rvrrr schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:20:
[...]

Prima dat jij dezelfde 'versheid' van de lokale brander verwacht waarbij je afhankelijk bent van wat hij op dat moment te koop heeft vs partij zoals Boot waarbij het complete assortiment 24/7 online beschikbaar is. Dat vind ik niet redelijk.

Daarbij gebruikt Boot kwalitatieve verpakkingsfolie met ventiel waarbij de smaak echt wel beter behouden blijft. Dat jij ongeacht type verpakking vasthoud aan max 8 weken qua versheid mag je zelf weten. Mag ik ook absurd vinden.
Bijna alle kleine branders werken online, en je krijgt waar je voor betaald, maar verder, blijf vooral gewoon de supermarkt bonen kopen die jij lekker vind, maar laat ons in onze waarde ipv overal overheen te kotsen.
De meeste koffie liefhebbers proeven wel degelijk verschil tussen bonen ouder als een bepaalde datum, als dat bij jou niet zo is, kudo's een mazzeltje, je bent happy met goedkopere bonen. Wij moeten ons 'behelpen' met versere bonen om alle extra's te proeven. Al krijg ik een beetje het idee dat je alleen post om om je heen te schoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
[...]

Hierin geef ik Cryptapix wel volledig gelijk hoor.
Waar ik online bestel wisselt het assortiment, en is niet alles op voorraad. Dat staat ook netjes aangegeven en is dan meestal binnen paar dagen weer op voorraad. Juist om de versheid te bewaren, branden ze wekelijk (of 2 wekelijks) in batches. Dus altijd vers gebrand koffie. En als je specialty koffie besteld, mag je zeker niet minder verwachten. Anders kan je net zo goed bij de supermarkt (online/offline) bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
RoosW schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:26:
[...]

Bijna alle kleine branders werken online, en je krijgt waar je voor betaald, maar verder, blijf vooral gewoon de supermarkt bonen kopen die jij lekker vind, maar laat ons in onze waarde ipv overal overheen te kotsen.
De meeste koffie liefhebbers proeven wel degelijk verschil tussen bonen ouder als een bepaalde datum, als dat bij jou niet zo is, kudo's een mazzeltje, je bent happy met goedkopere bonen. Wij moeten ons 'behelpen' met versere bonen om alle extra's te proeven. Al krijg ik een beetje het idee dat je alleen post om om je heen te schoppen.
Dat ik bonen van 2 maanden oud van een kwalitatieve brander prima vind maakt me gelijk een goedkope supermarkt koffiedrinker? Wat een denigrerende onzin. En dan beticht jij mij van "overal" overheen te kotsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Om het e.e.a uit te proberen en te kunnen vergelijken heb ik een jaar oude Jura D4 gekocht.

Vraag aan de Jura kenners , net een espresso gezet, 2 min na het aanzetten van het apparaat, temperatuur in het kopje was 55Gr. Ik vraag me af of de temperatuur van het water binnen die 2 minuten wel op temperatuur kan zijn, er zit geen sensor op die aan geeft dat het apparaat qua water temperatuur klaar voor gebruik is.? Na 30min weer geprobeerd , nu 60Gr.
Ook een dubbele espresso gezet, nu 72gr maar ook niet sterk/vol van smaak.
Het vreemde is de man waar ik hem van kocht zet hem aan, D4 spoelt door, verwarmd het kopje en zet een espresso, die qua temperatuur goed heet is.

Ik heb mijn maalgraad op fijn staan, uitloop is goed, koffie zou wat sterker/voller mogen voor mij, heb op de 3 boontje gedrukt, sterkste dus. Bonen zijn vers gebrand op 3 -12 en er komt 33Ml uit

Wat kan ik zelf nog doen tav water temperatuur en hoe krijg ik een sterkere/vollere koffie smaak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-06 11:20
#doeslief :>

Prima toch als mensen (/snobisten) alleen koffie uit een machine van een paar duizend euro met knetterverse bonen van €100 de kilo willen drinken. Of juist tevreden zijn met een derdehands volautomaat van €50 en supermarktbonen.
Gelukkig is er voor ieder wat wils, of het nu gaat om apparatuur, bonen, versheid, verkrijgbaarheid, etc.

Juist die diversiteit aan wat iedereen wil en/of heeft maakt dit topic ook zo leuk vind ik, hoewel ik sommige keuzes (onder het motto 'omdat het zo hoort') ook niet echt begrijp. Maar goed, leef en laat leven.
Ik denk niet dat we hier pagina's vol hoeven kalken om allemaal ons gelijk te krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52

Ravhin

no <root>...

[...]

Iedereen heeft recht op hen eigen mening :) In dit topic zitten o.a. mensen die het leuk vinden om allerlei smaakjes uit licht gebrande koffie te halen en dit gaat veel beter met boontjes van 2-8 weken oud. De huidige markt heeft bewezen dat zij in staat is om vers gebrande bonen te leveren - ook wel single piece flow genoemd in het lean-wereldje. Je mag het absurd vinden. Wij vinden dat niet en bestellen koffie die vers gebrand is. Als Boot dat niet kan, bedienen zij óf een andere markt of gaan ze tits-up. Het is een vrije markt. Ik zou je wel willen vragen iedereen in hen waarde te laten. We gaan hier vriendelijk met elkaar om en respecteren elkaars mening en hebben daar geen negatieve uitlatingen over. Vraag stellen mag altijd ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ramrodwillem schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:17:
Om het e.e.a uit te proberen en te kunnen vergelijken heb ik een jaar oude Jura D4 gekocht.

Vraag aan de Jura kenners , net een espresso gezet, 2 min na het aanzetten van het apparaat, temperatuur in het kopje was 55Gr. Ik vraag me af of de temperatuur van het water binnen die 2 minuten wel op temperatuur kan zijn, er zit geen sensor op die aan geeft dat het apparaat qua water temperatuur klaar voor gebruik is.? Na 30min weer geprobeerd , nu 60Gr.
Ook een dubbele espresso gezet, nu 72gr maar ook niet sterk/vol van smaak.
Het vreemde is de man waar ik hem van kocht zet hem aan, D4 spoelt door, verwarmd het kopje en zet een espresso, die qua temperatuur goed heet is.

Ik heb mijn maalgraad op fijn staan, uitloop is goed, koffie zou wat sterker/voller mogen voor mij, heb op de 3 boontje gedrukt, sterkste dus. Bonen zijn vers gebrand op 3 -12 en er komt 33Ml uit

Wat kan ik zelf nog doen tav water temperatuur en hoe krijg ik een sterkere/vollere koffie smaak?
Wat ik verwacht is dat de machine bij de verkoper al opgewarmd was. Al je onderdelen waar de koffie langsloopt zijn nog koud en zijn eigenlijk heatsinks die alle warmte uit je kopje koffie halen. Eerst doorspoelen zou kunnen helpen?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Geen idee , hij zette het apparaat aan waar ik bij was.

De D4 1 uur aan gehad weinig verandering in temperatuur, 60gr.

Kopje is natuurlijk opgewarmd, volgens mij kan ik niet eerst met warm water doorspoelen, er wordt direct koffie gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door ramrodwillem op 19-12-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03
ramrodwillem schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:37:
Geen idee , hij zette het apparaat aan waar ik bij was.

De D4 1 uur aan gehad weinig verandering in temperatuur, 60gr.

Kopje is natuurlijk opgewarmd, volgens mij kan ik niet eerst met warm water doorspoelen, er wordt direct koffie gezet.
Kopjes voorverwarmen is wel nodig ongeacht welk apparaat je gebruikt.
Mijn Jura E8 EB heeft “Intelligent voorverwarmen”.
Dit zorgt ervoor dat het eerste kopje koffie net zo heet is als de volgende.
Hoe dat technisch werkt weet ik niet, ik weet alleen dat dit in de specificaties staat.
Ter vergelijking zou ik de temperatuur wel eens kunnen meten.
Wat ik wel weet is dat de instellingen van een espresso anders zijn dan bv een Lungo.
De watertemperatuur bij een Lungo is normaal maar bij een espresso hoog.
Hoeveel graden dat scheelt staat er helaas niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Kleine koffiebranderijen die ècht vers branden doen dit niet uit voorraad maar branden aan de hand van de bestellingen die zijn geplaatst.
Soms moet je dan misschien een dagje langer wachten maar op zich is dat niet erg.
Je mag voor de hoge prijs (~ €15-25) wel kwaliteit verwachten tov supermarkt koffiebonen die €7 per kilo kosten. Een branddatum hoort er ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
Ravhin schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:28:
[...]
Iedereen heeft recht op hen eigen mening :) In dit topic zitten o.a. mensen die het leuk vinden om allerlei smaakjes uit licht gebrande koffie te halen en dit gaat veel beter met boontjes van 2-8 weken oud. De huidige markt heeft bewezen dat zij in staat is om vers gebrande bonen te leveren - ook wel single piece flow genoemd in het lean-wereldje. Je mag het absurd vinden. Wij vinden dat niet en bestellen koffie die vers gebrand is. Als Boot dat niet kan, bedienen zij óf een andere markt of gaan ze tits-up. Het is een vrije markt. Ik zou je wel willen vragen iedereen in hen waarde te laten. We gaan hier vriendelijk met elkaar om en respecteren elkaars mening en hebben daar geen negatieve uitlatingen over. Vraag stellen mag altijd ;)
In dit topic zitten ook mensen zoals ik die koffie van 2 maanden "oud" ook vers genoeg vinden. Maar blijkbaar kán dat niet en ben je dan gelijk een nitwit die "happy" wordt van supermarkt koffie.

[ Voor 7% gewijzigd door rvrrr op 19-12-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
HoppyF schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:01:
[...]

Kleine koffiebranderijen die ècht vers branden doen dit niet uit voorraad maar branden aan de hand van de bestellingen die zijn geplaatst.
Soms moet je dan misschien een dagje langer wachten maar op zich is dat niet erg.
Je mag voor de hoge prijs (~ €15-25) wel kwaliteit verwachten tov supermarkt koffiebonen die €7 per kilo kosten. Een branddatum hoort er ook bij.
Daar heb je gelijk in maar als je de site van Boot bekijkt is dat overduidelijk geen kleine branderij die op bestelling brandt. Daarom vind ik het niet redelijk daar dezelfde standaarden te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
Basfr schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:19:
#doeslief :>

Prima toch als mensen (/snobisten) alleen koffie uit een machine van een paar duizend euro met knetterverse bonen van €100 de kilo willen drinken. Of juist tevreden zijn met een derdehands volautomaat van €50 en supermarktbonen.
Gelukkig is er voor ieder wat wils, of het nu gaat om apparatuur, bonen, versheid, verkrijgbaarheid, etc.

Juist die diversiteit aan wat iedereen wil en/of heeft maakt dit topic ook zo leuk vind ik, hoewel ik sommige keuzes (onder het motto 'omdat het zo hoort') ook niet echt begrijp. Maar goed, leef en laat leven.
Ik denk niet dat we hier pagina's vol hoeven kalken om allemaal ons gelijk te krijgen.
Heb je gelijk in maar ik merk sterk dat er weinig ruimte is in dit topic als je niet dezelfde standaarden hanteert als de 'fijnproevers'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
rvrrr schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:11:
[...]

In dit topic zitten ook mensen zoals ik die koffie van 2 maanden "oud" ook vers genoeg vinden. Maar blijkbaar kán dat niet en ben je dan gelijk een nitwit die "happy" wordt van supermarkt koffie.
Vers gebrande koffiebonen die twee maanden oud zijn kun je niet meer kwalificeren als vers.
Dat zijn dan in feite gewone supermarkt koffiebonen geworden.
Je betaalt bij vers gebrand duidelijk meer dus mag je ook meer verwachten.
Bij een bakker wil je ook geen brood dat vorige week echt vers gebakken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
rvrrr schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:13:
[...]

Daar heb je gelijk in maar als je de site van Boot bekijkt is dat overduidelijk geen kleine branderij die op bestelling brandt. Daarom vind ik het niet redelijk daar dezelfde standaarden te hanteren.
Volgen hun eigen zeggen branden ze zes dagen in de week.
Dat vind ik vers genoeg. In principe zou je dan geen oude koffiebonen mogen ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 20:51
[...]

Sorry maar ik ga niet meer dan 30 euro de kilo betalen voor oude koffie. Als jij dat niet erg vind doe je het gewoon. Maar gelukkig hebben ze het ook zelf aangegeven dus dat is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 09:54
Ypuh schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:23:
[...]

Waar heb je deze besteld? Je hebt zo te zien twee verschillende, die van Pantechnicon en volgens mij is deze van LM zelf?
Deze komt bij LM zelf vandaan inderdaad. LM Home DE om precies te zijn. Ik heb collega’s woonachtig in Duitsland waar ik dit soort dingen kan laten leveren :)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:36
HoppyF schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:32:
[...]

Vers gebrande koffiebonen die twee maanden oud zijn kun je niet meer kwalificeren als vers.
Dat zijn dan in feite gewone supermarkt koffiebonen geworden.
Je betaalt bij vers gebrand duidelijk meer dus mag je ook meer verwachten.
Bij een bakker wil je ook geen brood dat vorige week echt vers gebakken was.
Specialty koffie van 2 maanden oud ≠ supermarktbonen.....
Supermarktbonen van 5 dagen oud ≠ specialty koffie

Ik blijf het op deze manier een vrij zinloze vergelijking vinden. Waarom lees ik zelden wat iemand proeft, welke zetmethode geweldig is bij een boon, hoe het roosterprofiel ervaren wordt, wel varieteit het is etc.???
Als het hier over koffie gaat lijkt het soms wel of versheid de enige determinerende factor voor kwaliteit is....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Vers is dan ook belangrijk.
Als ik ergens specialty bonen koop, bij een gerenommeerde brander, zou ik er ook niet blij mee zijn als deze al ruim 4 weken oud zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb geen verstand van koffie of koffiebonen maar zullen we aardig voor elkaar blijven en niet elkaars mening affikken? Mijn boeren-verstand zegt 'supermarkt-koffiebonen komen uit de supermarkt, komt het niet uit de supermarkt, zijn het dus geen supermarkt-koffiebonen'. Kennelijk is dat een gevoelig punt, dus daar kan beter mee om gegaan worden.

En als laatste: smaken verschillen, laat elkaar in elkaars waarde. Dat iets niet voor jou is, ongeacht of dat nou supermarkt-bonen of bonen van max 1 dag oud zijn, is het niet voor jou. Geen reden om dat voor een ander af te kraken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:32
en waar blijven in deze hele discussie de thuisbranders? Volgens mij is hier nog niemand met een Genecafe oid?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Hopjesvla79 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:15:
en waar blijven in deze hele discussie de thuisbranders? Volgens mij is hier nog niemand met een Genecafe oid?
Ik heb een Genecafe die ik zelden gebruik: Je haalt gewoon niet de kwaliteit van een professionele brander zoals Giesen of Probat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:57
Lollercopter schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:46:
[...]

Ja ik zei al tegen hem, volgerns mij ben je redelijk goedkoop vergeleken met andere branders in omgeving Rotterdam. Daar was hij het mee eens, er komt binnenkort een prijsverhoging i.v.m. de gestegen kosten voor de groene bonen op de markt.
Bestelling geplaatst bij Zera koffie. Ben benieuwd, prijzen zijn wel stuk hoger nu :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:13
Hier ook een Gene, die ik om de drie weken gebruik. Je krijgt nooit de continuïteit van een grote en zwaardere brander met digitale aansturing, maar wel verse koffie! Ik ga de bonen meestal na een dag of twee/drie gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51

woutur

Klauwtjes uit!

@Figo112 Ik heb de zak vorige week eindelijk aangebroken. Ik was blij verrast: zonder aanpassingen aan de termperatuur kreeg ik de smaken die ook op de verpakking stonden (en dat is voor mij eerlijk gezegd best wel een tijd geleden). Ik moet zeggen dat ik em meer richting ristretto zet met een ratio van 1:1.5 dan espresso. Ook heb ik em wat langer door laten lopen 30~35 seconden zodat je wat meer basen krijgt ipv zuren. Ik vond het echt een heel lekkere kop! Dat had ik zeker niet verwacht want ik heb vaker van die 'fruitige' koffies uit Afrika geprobeerd en daar vertrok mijn bekkie helemaal van (ik ben niet zo van zuur).

Wellicht kan het er mee te maken hebben dat de bonen een tijdje in de zak gelegen hebben waardoor de co2 heeft kunnen ontsnappen? Dunno :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 09:07
Ik heb op het moment een Delonghi Magnifica S volautomaat en zit te kijken om deze te vervangen voor iets nieuws. De koffie is tegenwoordig namelijk nauwelijks warm (kan hem bijna meteen wegdrinken) en de kopjes worden steeds kleiner naar mijn gevoel. Nu kan ik als alternatieve volautomaat misschien een Jura overwegen. Echter, ik zit ook te overwegen of ik misschien niet (beter?) voor een losse maler en een halfautomaat kan gaan. Ik twijfel echter over hoe lang het dan duurt om een kopje koffie te zetten. Ik drink thuis als enige koffie (tenzij er visite is). Nu pak ik vaak snel een kop koffie tussen meetings door. Ik kan me voorstellen dat het een stuk langer duurt als je een losse maler hebt i.p.v. snel druk op de knop. Duurt het dus ook (aanzienlijk?) langer om een kop koffie te zetten met losse maler en half-automaat? Want dan red ik het niet meer tussen de meetings door, en mijn vriendin zal dat ook lastiger vinden als er visite is en we snel wat koppen koffie moeten zetten. Kunnen jullie daar wat over zeggen, als koffie-experts? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Van het weekend de laatste Nespresso cups opgebruikt dus vanochtend was het tijd om mijn plastic fantastic Delonghi te gaan gebruiken. Ze hebben twee inserts voor de portafilter meegeleverd. Een en twee kops. Eerst maar eens zowel de zetgroep en steamer laten doorlopen zonder koffie in de portafilter en zonder melk op te schuimen. Meteen mijn koffiekop daarmee verwarmd.

Ik had de eenkopsfilter in de portafilter laten zitten en kreeg er bij de eerste keer tampen negen gram in. Met weegschaal onder het kopje checken tot ik 18 gram aan espresso zou krijgen. Maar de doorloopsnelheid lag te hoog, binnen 18 seconde was mijn espresso kopje vol. Terwijl een goede extractie tussen de 25 en 30 seconden moet liggen of heb ik dat verkeerd onthouden?

De puck was drijfnat en er viel weinig van een puck contour op te merken in mijn afvalbakje. Dus de hele riedel herhaald na alles te lopen flushen. Na een tweede keer portafilter vullen en tampen kreeg ik 11 gram koffie in de portafilter. De doorloopsnelheid was een stuk beter met 24 seconde en 24 gram espresso. Betere cremalaag en na het legen van het portafilter tenminste een duidelijk herkenbare puck in de afvalbak die nog goed stevig zijn vorm vast hield. Niet zo nat als de eerste keer, maar ook niet superdroog.

Merk wel meteen dat de hoogte tussen de portafilter en de lekbak niet veel ruimte laat voor een kopje + weegschaal. En ik heb nu een simpele keukenweegschaal gebruikt zonder timer. Mijn mobiel heb ik als stopwatch ernaast gelegd. Dus het is handiger om een dunne weegschaal te hebben waar ook een timerfunctie op zit. Want mocht ik een americano of lungo overwegen krijg ik een bijpassende kop met lekbak weg er wel onder. Maar ruimte voor een weegschaal is er niet.

Qua smaak bevalt de yellow bourbon wel. Niet zuur/bitter, de naam allemansvriend snap ik wel. Al met al kost het meer preparatie dan mijn Nespresso gebruiken. Maar het is leuk opstarten zo in de ochtend. En de geur van koffie in de ochtend blijft onverslaanbaar. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Yaldair schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:56:
Ik heb op het moment een Delonghi Magnifica S volautomaat en zit te kijken om deze te vervangen voor iets nieuws. De koffie is tegenwoordig namelijk nauwelijks warm (kan hem bijna meteen wegdrinken) en de kopjes worden steeds kleiner naar mijn gevoel. Nu kan ik als alternatieve volautomaat misschien een Jura overwegen. Echter, ik zit ook te overwegen of ik misschien niet (beter?) voor een losse maler en een halfautomaat kan gaan. Ik twijfel echter over hoe lang het dan duurt om een kopje koffie te zetten. Ik drink thuis als enige koffie (tenzij er visite is). Nu pak ik vaak snel een kop koffie tussen meetings door. Ik kan me voorstellen dat het een stuk langer duurt als je een losse maler hebt i.p.v. snel druk op de knop. Duurt het dus ook (aanzienlijk?) langer om een kop koffie te zetten met losse maler en half-automaat? Want dan red ik het niet meer tussen de meetings door, en mijn vriendin zal dat ook lastiger vinden als er visite is en we snel wat koppen koffie moeten zetten. Kunnen jullie daar wat over zeggen, als koffie-experts? ;)
Grappig, kwam hier gisteren net ter sprake, ik loop naar de keuken, zet de deLonghi aan (voor mijn vrouw) met een kop onder de uitstroom (warmt het kopje mooi van op), loop naar de G-Iota, drop een bakje met 18gr bonen in de machine en zet hem aan het malen.
Ondertussen haal ik het (opgewarmde) portafilterhouder uit de machine, mik de gemalen koffie in het mandje, tamp de zaak, plaats terug in de machine.
Plaats de mok, met of zonder heet water onder de uitloop. Druk op de timer (staat standaard op 30 sec.) terwijl ik de hendel overhaal en de druk opgebouwd word.
Ondertussen is de deLonghi door zijn spoel cyclus heen, dus loop ik daar naar terug en gooi ik het kopje leeg, plaats weer onder de uitloop en druk op enkele bak koffie.
De halfautomaat biept, dus hendel naar beneden, mok er onderuit, portafilter leegkloppen, uitspoelen (ik hoor dat de deLonghi nu klaar is) blindfilter onder de machine hangen, hendel overhalen, paar seconden wachten tot druk op 10bar staat, en machine middels de hendel weer uitzetten, blindfilter leegkiepen (zit prut in) en de portafilterhouder er weer onder hangen.
Dat is het, behalve het nu naar de kamer brengen van beide koppen koffie ;)
Volgens mij duurde het opschrijven langer als het maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Joosie200 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:01:
Van het weekend de laatste Nespresso cups opgebruikt dus vanochtend was het tijd om mijn plastic fantastic Delonghi te gaan gebruiken. Ze hebben twee inserts voor de portafilter meegeleverd. Een en twee kops. Eerst maar eens zowel de zetgroep en steamer laten doorlopen zonder koffie in de portafilter en zonder melk op te schuimen. Meteen mijn koffiekop daarmee verwarmd.

Ik had de eenkopsfilter in de portafilter laten zitten en kreeg er bij de eerste keer tampen negen gram in. Met weegschaal onder het kopje checken tot ik 18 gram aan espresso zou krijgen. Maar de doorloopsnelheid lag te hoog, binnen 18 seconde was mijn espresso kopje vol. Terwijl een goede extractie tussen de 25 en 30 seconden moet liggen of heb ik dat verkeerd onthouden?

De puck was drijfnat en er viel weinig van een puck contour op te merken in mijn afvalbakje. Dus de hele riedel herhaald na alles te lopen flushen. Na een tweede keer portafilter vullen en tampen kreeg ik 11 gram koffie in de portafilter. De doorloopsnelheid was een stuk beter met 24 seconde en 24 gram espresso. Betere cremalaag en na het legen van het portafilter tenminste een duidelijk herkenbare puck in de afvalbak die nog goed stevig zijn vorm vast hield. Niet zo nat als de eerste keer, maar ook niet superdroog.

Merk wel meteen dat de hoogte tussen de portafilter en de lekbak niet veel ruimte laat voor een kopje + weegschaal. En ik heb nu een simpele keukenweegschaal gebruikt zonder timer. Mijn mobiel heb ik als stopwatch ernaast gelegd. Dus het is handiger om een dunne weegschaal te hebben waar ook een timerfunctie op zit. Want mocht ik een americano of lungo overwegen krijg ik een bijpassende kop met lekbak weg er wel onder. Maar ruimte voor een weegschaal is er niet.

Qua smaak bevalt de yellow bourbon wel. Niet zuur/bitter, de naam allemansvriend snap ik wel. Al met al kost het meer preparatie dan mijn Nespresso gebruiken. Maar het is leuk opstarten zo in de ochtend. En de geur van koffie in de ochtend blijft onverslaanbaar. :9
Te veel koffie in 25-30 seconden, te grof gemalen, maal fijner ;)
Raar dat je zonder (vermelde?) wijzigingen met 11gr wel een redelijke doorloop kreeg.
Houd er overigens rekening mee dat bij het verstellen van je molen er immer wat 'oude' koffie op het vorige afstel maatwerk uitkomt, verstellen liefst bij lopende maler, en een tweede bakje afwachten om te zien of je goed zit, anders blijf je afregelen, je vliegt dan telkens de 'juiste' afstelling voorbij :D
Goed dat je meteen een boon hebt gevonden die je bevalt, deze kun je bij diverse branders krijgen, kun je mooi het eindresultaat vergelijken, zelfde boon, maar smaakt echt niet hetzelfde afhankelijk van de branding ;)
Ik ben nog steeds zoekende, maar ja, mijn (koffie) smaak wijzigt nog steeds, dat maakt het niet makkelijk, en wat ik op een vorige configuratie een goede boon vond, voldoet nu soms niet meer, zucht :P

Een natte puck kan ook heel goed afhangen van de boon, ik heb hier met hetzelfde mandje (18gr) en dezelfde hoeveelheid gemalen koffie (18gr) ook varierende puck resultaten, sommige bonen zo goed als droog, andere met een hele film water erop (en dus gegarandeerd een pokkezooi bij het afklopbakje, dus maar even wachten tot het water doorgezakt is.

[ Voor 5% gewijzigd door RoosW op 20-12-2021 12:18 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:22
Ik heb op het moment een Delonghi Magnifica S volautomaat en zit te kijken om deze te vervangen voor iets nieuws. ...
Ligt er wat aan hoe goed je het wil doen..
Als je WDT en nog eens leveltool en dan tampt, duurt het langer dan enkel maar tampen.
Dat werkt ook, maar dan ga je misschien iets minder consistente espresso's zetten.
Als je gaat single dosen, kan je ook best je bonen vooraf afwegen en in kleine potjes doen. Dat scheelt ook al veel tijd. Ik doe dat bvb elk weekend.
Het kan allemaal wel snel gaan ze, niet ZOveel langer dan een volautomaat, maar gewoon meer handelingen :)
Uw volautomaat moet ook grinden, tampen en zo he, maar hier doe je het gewoon zelf (en mss iets trager)

[ Voor 9% gewijzigd door Vitabissj op 20-12-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb op het moment een Delonghi Magnifica S volautomaat en zit te kijken om deze te vervangen voor iets nieuws. De koffie is tegenwoordig namelijk nauwelijks warm (kan hem bijna meteen wegdrinken) en de kopjes worden steeds kleiner naar mijn gevoel. Nu kan ik als alternatieve volautomaat misschien een Jura overwegen.
Ten opzichte van een DelLonghi ga je er dan echt wel een boel op vooruit!
Yaldair schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:56:Echter, ik zit ook te overwegen of ik misschien niet (beter?) voor een losse maler en een halfautomaat kan gaan. Ik twijfel echter over hoe lang het dan duurt om een kopje koffie te zetten. Ik drink thuis als enige koffie (tenzij er visite is). Nu pak ik vaak snel een kop koffie tussen meetings door. Ik kan me voorstellen dat het een stuk langer duurt als je een losse maler hebt i.p.v. snel druk op de knop. Duurt het dus ook (aanzienlijk?) langer om een kop koffie te zetten met losse maler en half-automaat? Want dan red ik het niet meer tussen de meetings door, en mijn vriendin zal dat ook lastiger vinden als er visite is en we snel wat koppen koffie moeten zetten. Kunnen jullie daar wat over zeggen, als koffie-experts? ;)
Halfautomaat is meer werk. Als ik naar mijn eigen workflow kijk (bonen afwegen, single dose malen, WDT, levellen, tampen, espresso zetten) ben ik zo'n twee minuten kwijt. Back-2-back koffie zetten op die manier duurt langer maar je kan ook voor een maler met hopper gaan. Scheelt je zo 30 seconden per maling. Wat je ervoor terugkrijgt is een (vind ik) beter gezette espresso. Als je veel Lungo's drinkt o.i.d. verwacht ik niet veel kwaliteitsverschil.
Overigens zet ik meestal een V60 als er visite komt. €25 aan materiaal wat je moet kopen en de gasten krijgen prima bakkie. Die enkeling die echt espresso wil kan je dan ook wel hebben 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Goede tip @RoosW ! Ik heb nu de Sidamo op 30 seconden gezet (96 graden, 18:36 in 30) en de vegetale geur/smaak is mijns inziens bijna helemaal weg :) Vanavond even testen of de missess het er ook mee eens is :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Joosie200 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:01:
25-30 seconden is een goede maatgever om mee te beginnen (zonder pressure profiling e.d. ;) Ik zou zeker wat fijner gaan malen als ik jou was. Meer koffie is niet altijd de beste oplossing.
Joosie200 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:01:De puck was drijfnat en er viel weinig van een puck contour op te merken in mijn afvalbakje. Dus de hele riedel herhaald na alles te lopen flushen. Na een tweede keer portafilter vullen en tampen kreeg ik 11 gram koffie in de portafilter. De doorloopsnelheid was een stuk beter met 24 seconde en 24 gram espresso. Betere cremalaag en na het legen van het portafilter tenminste een duidelijk herkenbare puck in de afvalbak die nog goed stevig zijn vorm vast hield. Niet zo nat als de eerste keer, maar ook niet superdroog.
Nat zegt meer iets over de hoeveelheid headspace die je nog hebt (tussen de bovenkant van je koffiebed en de douche).
Joosie200 schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:01:Qua smaak bevalt de yellow bourbon wel. Niet zuur/bitter, de naam allemansvriend snap ik wel. Al met al kost het meer preparatie dan mijn Nespresso gebruiken. Maar het is leuk opstarten zo in de ochtend. En de geur van koffie in de ochtend blijft onverslaanbaar. :9
Voor mijzelf sprekend: dat is wat dit zo'n fijne hobby maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:16
Het leek mij ook wel tof om te doen, heb er ook een workshop voor gevolgd, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Het is tijdrovend, veel trial and error bij elke nieuwe zak bonen, en de vraag aan jou is of je een nieuwe hobby erbij wilt nemen?

Na lang afwegen ben ik voor filterkoffie gegaan (V60), naast een volautomaat. Dat is minder moeite, meer vergevingsgezind en ook stap vooruit t.o.z. van een volautomaat. Die gebruik ik alleen nog als ik even snel een kopje wil of voor visites. Voor visites is de V60 ook prima om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
RoosW schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:14:
[...]

Te veel koffie in 25-30 seconden, te grof gemalen, maal fijner ;)
Of te weinig koffie in de portafilter dus losser koffiebed en water loopt er makkelijker doorheen? Want toen ik voor mijn tweede shot 11 gram gebruikte was de doorloop beter.
En ik heb de Eureka ook lopen 'flushen' in de zin van oude achtergebleven koffiemaling eruit halen voor ik een tweede keer ging grinden. Maargoed kan ook best liggen aan de gebruikte stand van de Eureka.

Vind het wel meer werk, maar geeft ook meer voldoening om zo je eigen koffie te fixen. Niet iets wat je even tussen twee meetings doet. Maar net als met safety razors / double edge scheren: lekker de tijd voor nemen. Geeft mij ook meer voldoening dan crappy Gillette cartridges gebruiken.

Genoeg om te experimenteren in elk geval. Qua maling, hoeveel gram koffie, hoe vol doe je het portafilter, welke weegschaal zit niet in de weg voor een kop, welke kopjes gebruik je het beste etc. Laat staan latte art. Voor nu heb ik de Aeroccino nog aangezet omdat de espresso zetten al genoeg tijd gekost had. Melk opschuimen is weer een ander vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hoeveel mm dik is je portafilter @Joosie200 ? Of is dit zo'n taps toelopende enkelkops ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:17:
Hoeveel mm dik is je portafilter @Joosie200 ? Of is dit zo'n taps toelopende enkelkops ding?
Er zit standaard een enkel kops insert in. Die klikt niet makkelijk los maar ik heb vanochtend de tweekops insert gebruikt. Die is 10mm dik.

[ Voor 35% gewijzigd door Joosie200 op 20-12-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 09:07
Bedankt voor de input. Mezelf kennende ga ik dan toch voor een Jura E8. Van de week maar even naar Duitsland rijden, nu er nog extra kerstkorting lijkt te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
Teus.espresso schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:29:
Voor het reinigen van de Jura zijn de orginele tabletten wel aan te raden.
De ontkalk tabletten zijn niet bijzonder en niet echt hun prijs waard. Een alternatief is vaak beter.

De reingingstabletten zijn de beste die ik ooit gebruikt heb. Ze reinigen goed en laten een soort smeer laagje achter waardoor de zetgroep soepel blijft bewegen. Als je een pot van 25 stuks koopt zijn ze ook nog wel betaalbaar. Per 6 zijn ze wel heel duur.
Voor het reinigen gebruik ik originele jura tabletten.
Maar welk alternatief voor ontkalken is dan beter?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Als we het toch (weer) over reinigen van Jura machines hebben… en ja, ik heb dit topic doorgespit op een eventueel antwoord op mijn vraag. ;) Ik heb een Jura E8 (EB) en ik drink zo’n 3-4 kopjes per dag, 75% met melk, 25% zonder melk. In de eerste maanden zette ik de machine altijd uit na bereiding, maar dit had als gevolg dat er naar verhouding heel veel gespoeld werd en elke keer aanzetten en uitzetten telt ook mee in wanneer de machine vraag om een schoonmaakbeurt. Dit betekende dat de machine na 3 weken vroeg om een schoonmaakbeurt met de jura tabletten. Maar sinds bijna 2 maanden laat ik de machine gewoon aan staan overdag en na bijna 6 weken staat de indicatie voor schoonmaken pas op 70%. Ik ga dus waarschijnlijk pas na zo’n 7-8 weken de melding krijgen van de machine om een schoonmaakbeurt uit te voeren. Is de periode tussen schoonmaakbeurten dan niet gewoon te lang? Ik voer al het onderhoud verder volgens voorschrift uit.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
PatrickC schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:28:
Als we het toch (weer) over reinigen van Jura machines hebben… en ja, ik heb dit topic doorgespit op een eventueel antwoord op mijn vraag. ;) Ik heb een Jura E8 (EB) en ik drink zo’n 3-4 kopjes per dag, 75% met melk, 25% zonder melk. In de eerste maanden zette ik de machine altijd uit na bereiding, maar dit had als gevolg dat er naar verhouding heel veel gespoeld werd en elke keer aanzetten en uitzetten telt ook mee in wanneer de machine vraag om een schoonmaakbeurt. Dit betekende dat de machine na 3 weken vroeg om een schoonmaakbeurt met de jura tabletten. Maar sinds bijna 2 maanden laat ik de machine gewoon aan staan overdag en na bijna 6 weken staat de indicatie voor schoonmaken pas op 70%. Ik ga dus waarschijnlijk pas na zo’n 7-8 weken de melding krijgen van de machine om een schoonmaakbeurt uit te voeren. Is de periode tussen schoonmaakbeurten dan niet gewoon te lang? Ik voer al het onderhoud verder volgens voorschrift uit.
Is een tellertje: 180 bereidingen of in/uitschakelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:54
Bij het werken met verschillende ontkalk middelen is me niet opgevallen dat de ene significant beter werkt dan een ander ontkalk middel. Dan is €14 (oude prijs) voor drie keer ontkalken wel heel erg duur.
Wat mij betreft neem je iedere ontkalker voor koffie / espresso machines die je kan vinden. Het eind resultaat is steeds ongeveer gelijk in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

De koffie is tegenwoordig namelijk nauwelijks warm (kan hem bijna meteen wegdrinken) en de kopjes worden steeds kleiner naar mijn gevoel.
Gloeiend hete dampende koffie is iets typisch Nederlands, en gaat terug naar het jaren 70 'roodmerk filterkoffie' tijdperk. Zelfs de consumentenbond heeft het jaren als beoordelingscriterium gehanteerd. Wel handig als je gaat vissen en een thermosfles mee wilt nemen. Maar voor de rest ;) Overigens kan ik erg genieten van een goed gezette filterkoffie.

Een goede espresso moet je in een of twee slokken direct achterover kunnen slaan. Je ervaart dan het mondgevoel van de crema die nog goed vermengd is met de koffie. Daarom mag deze dus niet te heet zijn.

Hetzelfde geldt voor een cappuccino: Ook deze graag direct consumeren en mag dus niet te heet gemaakt worden. Als je hem direct drinkt ervaar je als het goed is de weelderige vermenging van de espresso en de opgeschuimde melk. De koffie zit dan als het ware nog in het schuim opgesloten. Als je hem eerst moet laten afkoelen krijg je weer zo'n tweedeling van melkkoffie en een laag schuim, zoals zo vaak in de horeca: zonde.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
bszz schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:36:
[...]

Is een tellertje: 180 bereidingen of in/uitschakelingen.
Dat had ik inmiddels wel door. ;) Simpel rekensommetje… bij 3 bereidingen per dag en in -en uitschakelen per bereiding, loopt de teller dus op met 9 per dag. 180/9=20 dagen, met 60 bereidingen en 120 spoelingen. Als je de automaat niet iedere keer aan en uit zet, loopt de teller op met maar 5 per dag en dus 180/5=36 dagen met 108 bereidingen en 72 spoelingen. Dus… meer spoelen en minder bereidingen leidt tot kortere tijd tussen de schoonmaakbeurten. Minder spoelen leidt tot langere tijd tussen schoonmaakbeurten en tegelijkertijd ook nog eens meer bereidingen in totaal. Dit lijkt me eigenlijk onlogisch? Meer bereidingen zou toch moeten leiden tot eerder schoonmaken? Ook een maximale tijd tussen schoonmaakbeurten, zou mij logisch lijken, want hoe langer eventueel vuil (resten) blijven zitten, hoe moeilijker te verwijderen en meer kans op eventuele schimmelvorming?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Joosie200 schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:25:Er zit standaard een enkel kops insert in. Die klikt niet makkelijk los maar ik heb vanochtend de tweekops insert gebruikt. Die is 10mm dik.
De houders die ik gebruik zijn 24,5mm - zowel de enkelkops als de dubbelkops houder. :?
Waarom het vroeg was om te zien wat voor een houder je hebt, en op basis daarvan een advies te kunnen geven hoeveel koffie daarin 'heurt' ;) - de 24,5mm dingen zijn bedoeld voor 16-18g koffie. Met deze getallen kan ik niets vrees ik. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
bert pit schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:14:
[...]

Gloeiend hete dampende koffie is iets typisch Nederlands, en gaat terug naar het jaren 70 'roodmerk filterkoffie' tijdperk. Zelfs de consumentenbond heeft het jaren als beoordelingscriterium gehanteerd. Wel handig als je gaat vissen en een thermosfles mee wilt nemen. Maar voor de rest ;) Overigens kan ik erg genieten van een goed gezette filterkoffie.

Een goede espresso moet je in een of twee slokken direct achterover kunnen slaan. Je ervaart dan het mondgevoel van de crema die nog goed vermengd is met de koffie. Daarom mag deze dus niet te heet zijn.

Hetzelfde geldt voor een cappuccino: Ook deze graag direct consumeren en mag dus niet te heet gemaakt worden. Als je hem direct drinkt ervaar je als het goed is de weelderige vermenging van de espresso en de opgeschuimde melk. De koffie zit dan als het ware nog in het schuim opgesloten. Als je hem eerst moet laten afkoelen krijg je weer zo'n tweedeling van melkkoffie en een laag schuim, zoals zo vaak in de horeca: zonde.
+1

Een goede espresso moet je gewoon direct na het zetten kunnen drinken. Een cappuccino (het melk schuim je op tot ca. 55-65 graden) helemaal. Te koud is niet goed, maar het is vooral het Nederlands referentiepunt dat koffie gloeiendheet moet zijn. Als ik nu een te hete koffie drink, proeft dat (voor mijn gevoel) ook verbrand.

Met een (eerst espresso, daarna heet water) Americano moet je ook gewoon wachten tot je de eerste slok kunt nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07
@Ypuh Dan heb jij een vuurvaste mond, ijskoude kopjes, of mijn machine is gek, maar de espresso die hier uit de Bianca komt (koffieboiler temp op 93 graden) gooi ik niet direct na het zetten achterover ;) Ik laat hem meestal een minuut of wat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ravhin schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:14:
[...]
De houders die ik gebruik zijn 24,5mm - zowel de enkelkops als de dubbelkops houder. :?
Waarom het vroeg was om te zien wat voor een houder je hebt, en op basis daarvan een advies te kunnen geven hoeveel koffie daarin 'heurt' ;) - de 24,5mm dingen zijn bedoeld voor 16-18g koffie. Met deze getallen kan ik niets vrees ik. ;(
Met dezelfde plastic fantastic Delonghi?

Ik doelde op de dubbelkophouder. Enfin nieuwe ronde nieuwe kansen. Wat blijkt: ik had de houder wel met koffie aangetampt maar er kon meer bij. }:O

Vanochtend netjes 18 gram erin kunnen (s)tampen en 40 gram espresso output gekregen in 30 seconde. User error valt sneller op met een half automaat blijkt maar weer. Aan de maling heb ik niks gewijzigd. Die wil ik als 'stabiele factor' houden zodat ik me kan richten op het tampen / doorloopsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Joosie200 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:40:
[...]

Aan de maling heb ik niks gewijzigd. Die wil ik als 'stabiele factor' houden zodat ik me kan richten op het tampen / doorloopsnelheid.
Toch is de maalgradatie de enige variabele die er toe doet voor je eindresultaat. zolang je tampen (en nee, niet Stampen, je hoeft geen kilo's druk uit te oefenen) maar voor een aangedrukt vlak koffiebed zorgt is dat al goed genoeg.
Als je te grof maalt (zo klinkt het niet als ik de doorloop nu hoor) kun je tampen tot je een ons weegt, maar zal hij te snel door blijven stromen, als je te fijn maalt slaat ie meestal helemaal op slot (een paar keer gehad met specifieke bonen) waar dan vreemd genoeg andere bonen met diezelfde maling weer een prima flowrate gaven.
Het is en blijft een beetje 'tovenaars leerling' werk lijkt het soms wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
RoosW schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:50:
[...]

Toch is de maalgradatie de enige variabele die er toe doet voor je eindresultaat.

Het is en blijft een beetje 'tovenaars leerling' werk lijkt het soms wel ;)
Ik maak de /pun intended naar stampen omdat ik na de eerste keer tampen te snel tevreden was. De puck was netjes vlak maar er bleek ruimte voor improvement.

Kortom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlO2PKcQDpsB6gGW-ZqxL3UChZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/YHxlcq6w6lPiEFx400H2FzGm.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
  • Laatst online: 17-06 11:31
Ik stroggel al een week met mijn MaraX om een fatsoenlijke espresso eruit te krijgen. Ik heb de machine tweedehands kocht via Facebook marketplace. Ik maakte me zorgen dat er iets mis was met de machine. De koper heeft de MaraX binnen een jaar weggedaan voor weinig geld, maar heeft me alleen een single en double basket erbij gegeven. Wat ik ook probeer alles komt zuur eruit. Er is hier duidelijk sprake van onderextractie. Te lichte kleur, vrijwel bijna geen crema, zuur en slappe espresso en helemaal geen tonen aanwezig zoals chocolade. Je zou denken dat je fijner moet grinden, maar ook bij een hele lange extractie komt de espresso er zuur uit. Ik had eigelijk geen idee wat het probleem zou moeten zijn. Ik kom namelijk van een Gaggia Classic Pro dus ik ben al bekend hoe je espresso moet zetten.

Ik heb op Amazon de Lelit naked portafilter + IMS 21g basket besteld. Ik heb mijn bestelling sinds gisteren in de mail binnen gekregen. Bij mijn eerste poging krijg ik al een redelijk kopje eruit. Na het beter afstellen van mijn bonenmolen heb ik een erg lekker kopje. Nog beter dan wat ik van de Gaggia gewend ben! Mooie kleur crema, goede balance en duidelijke aanwezigheid bonensmaak, geen hint van te zuur of te bitter.

Erg interessant dat een basket een wereld van verschil maakt. Ik heb zelf met de Gaggia jaren de standaard 18g basket gebruikt zonder problemen. Ik heb pas na 2 jaar met mijn Gaggia de upgrade gedaan naar 21g basket. Ik ben nu erg tevreden met mijn aankoop! Erg mooi ding. Naar mijn mening haalt de MaraX wat beter de smaak uit de bonen van mijn Gaggia Classic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMG_T26WdSQCs8gT5h2OLmLIs-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAqyYBLnEDGvxN2DVBUAciGe.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:19
seph32 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:10:
Ik stroggel al een week met mijn MaraX om een fatsoenlijke espresso eruit te krijgen. Ik heb de machine tweedehands kocht via Facebook marketplace. Ik maakte me zorgen dat er iets mis was met de machine. De koper heeft de MaraX binnen een jaar weggedaan voor weinig geld, maar heeft me alleen een single en double basket erbij gegeven. Wat ik ook probeer alles komt zuur eruit. Er is hier duidelijk sprake van onderextractie. Te lichte kleur, vrijwel bijna geen crema, zuur en slappe espresso en helemaal geen tonen aanwezig zoals chocolade. Je zou denken dat je fijner moet grinden, maar ook bij een hele lange extractie komt de espresso er zuur uit. Ik had eigelijk geen idee wat het probleem zou moeten zijn. Ik kom namelijk van een Gaggia Classic Pro dus ik ben al bekend hoe je espresso moet zetten.

Ik heb op Amazon de Lelit naked portafilter + IMS 21g basket besteld. Ik heb mijn bestelling sinds gisteren in de mail binnen gekregen. Bij mijn eerste poging krijg ik al een redelijk kopje eruit. Na het beter afstellen van mijn bonenmolen heb ik een erg lekker kopje. Nog beter dan wat ik van de Gaggia gewend ben! Mooie kleur crema, goede balance en duidelijke aanwezigheid bonensmaak, geen hint van te zuur of te bitter.

Erg interessant dat een basket een wereld van verschil maakt. Ik heb zelf met de Gaggia jaren de standaard 18g basket gebruikt zonder problemen. Ik heb pas na 2 jaar met mijn Gaggia de upgrade gedaan naar 21g basket. Ik ben nu erg tevreden met mijn aankoop! Erg mooi ding. Naar mijn mening haalt de MaraX wat beter de smaak uit de bonen van mijn Gaggia Classic.

[Afbeelding]
Mooi om te horen dat het nu wel lukt. Hoeveel koffie doe je in de basket? Ik zie dat je maler op 20sec staat. Ik heb in ca. 8-10 sec altijd wel 18 gram afhankelijk van de boon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
SquareOne schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:16:
[...]

Mooi om te horen dat het nu wel lukt. Hoeveel koffie doe je in de basket? Ik zie dat je maler op 20sec staat. Ik heb in ca. 8-10 sec altijd wel 18 gram afhankelijk van de boon.
Ik gebruik 21g, maar ik laat de maler altijd op teveel seconden staan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:33
Ik wil mijn machine en maler graag op ons nieuw ontvangen dressoir zetten om daar een soort van koffiehoekje te maken. Wat kan ik gebruiken om eronder te leggen om het dressoir te beschermen tegen vuil en water ?

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Yaldair schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:41:
Bedankt voor de input. Mezelf kennende ga ik dan toch voor een Jura E8. Van de week maar even naar Duitsland rijden, nu er nog extra kerstkorting lijkt te zijn :)
Ga je ook geen spijt van krijgen ;) Wij kwamen van eenzelfde Delonghi en zijn nu blij met onze Jura E6. Verschil in apparaat merk je wel. We wouden ook vooral het gemak van een druk op de knop blijven houden omdat er best wel wat kopjes koffie op een dag doorheen gaan samen. Het verschil tussen diverse bonen merk je in de Jura ook duidelijk beter. Voor de snelle bestelling kopen we nog steeds regelmatig supermarktbonen, maar zo nu en dan proberen we eens wat verschillende versgebrande merken uit om te zien wat het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
Mavi86 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:36:
Ik wil mijn machine en maler graag op ons nieuw ontvangen dressoir zetten om daar een soort van koffiehoekje te maken. Wat kan ik gebruiken om eronder te leggen om het dressoir te beschermen tegen vuil en water ?
Ik heb zelf de Ikea BROR gekocht en gelakt. Ik moet je zeggen de tafel gaat altijd wel een beetje vuil worden. Dus je zou af en toe met de stofzuiger de koffie resten moeten opzuigen. Als je geen tamper matje gebruikt zoals ik ga je overtijd een afdruk op de tafel krijgen van filterdrager tampen en koffie. Je zou er ook een soort aanrechtblad folie overheen kunnen doen dat glad en waterbestendig is. Dat maakt schoonmaak werk wat makkelijker. Ik vind zelf een houten tafel mooier, maar kost wat meer werk te onderhouden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Naar aanleiding van mijn eerdere posts in dit topic, kom ik toch nog even terug op onze uiteindelijke aanschaf. Wij hebben destijds bij Kookpunt een Bellezza Piccola Titanio (I know, duur, maar vooralsnog uitmuntende kwaliteit) en een Sage Bambino Plus gekocht.

Nu merken mijn vriendin en ik allebei dat het toch niet is wat we zoeken en dat we toch meer richting een volautomaat neigen. Iemand een idee wat de beste plek voor eventuele verkoop zou zijn? Toch maar gewoon op Marktplaats zetten en hopen dat iemand erop reageert?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Yep, verwacht alleen niet te hoge biedingen, de restwaarde van deze specifieke merken is niet geweldig.
Altijd een nadeel als je niet de meest populaire merken koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:32
LAD93 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:40:
Naar aanleiding van mijn eerdere posts in dit topic, kom ik toch nog even terug op onze uiteindelijke aanschaf. Wij hebben destijds bij Kookpunt een Bellezza Piccola Titanio (I know, duur, maar vooralsnog uitmuntende kwaliteit) en een Sage Bambino Plus gekocht.

Nu merken mijn vriendin en ik allebei dat het toch niet is wat we zoeken en dat we toch meer richting een volautomaat neigen. Iemand een idee wat de beste plek voor eventuele verkoop zou zijn? Toch maar gewoon op Marktplaats zetten en hopen dat iemand erop reageert?
why not? Volgens mij is dat wel een beetje het doel van die site..

Zou mijn kansen spreiden; Marktplaats, de diverse koffiefora, hier. Het is maar net hoe snel je er van af wil zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-12-2021 12:47 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
LAD93 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:40:

Je hebt ook koffiepraat.nl en FB marketplace. Ik weet alleen niet hoeveel success je hebt met Facebook. Ik heb zelf de MaraX gekocht via FB, maar ik heb zelf 0 reacties gekregen via FB toen ik mijn Gaggia wou verkopen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:17:
[...]

Dat had ik inmiddels wel door. ;) Simpel rekensommetje… bij 3 bereidingen per dag en in -en uitschakelen per bereiding, loopt de teller dus op met 9 per dag. 180/9=20 dagen, met 60 bereidingen en 120 spoelingen. Als je de automaat niet iedere keer aan en uit zet, loopt de teller op met maar 5 per dag en dus 180/5=36 dagen met 108 bereidingen en 72 spoelingen. Dus… meer spoelen en minder bereidingen leidt tot kortere tijd tussen de schoonmaakbeurten. Minder spoelen leidt tot langere tijd tussen schoonmaakbeurten en tegelijkertijd ook nog eens meer bereidingen in totaal. Dit lijkt me eigenlijk onlogisch? Meer bereidingen zou toch moeten leiden tot eerder schoonmaken? Ook een maximale tijd tussen schoonmaakbeurten, zou mij logisch lijken, want hoe langer eventueel vuil (resten) blijven zitten, hoe moeilijker te verwijderen en meer kans op eventuele schimmelvorming?
Het apparaat zorgt zelf wel dat er tijdig doorgespoeld wordt en overbodig water weggezogen wordt.
Ik had de tijd eerst ook kort staan maar nu verlengd.
Dat te snel uitzetten heeft weinig nut.
Het kan wel zijn dat het iets meer energie kost over de dag gezien.
Ik moet dit nog een keer meten, gaat hier niet zomaar want ik heb geen plug om het zo te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47

headout

Oi oi!

Wat voor iets heb je rechtsonder in de tafel gemonteerd? Ik dacht eerst een uitklopbak, maar die heb je er los bijstaan. Spoelsysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caseum
  • Laatst online: 19-06 10:05

Caseum

Thinking about IT

Heey koffiefans (of is dat generaliserend?)

Wij hebben jaren terug de overstap gemaakt van filterkoffie DE Rood naar een bonenmachine.
Helaas hebben we tot op de dag van vandaag niet die lekkere smaak teruggekregen die we hadden van de filterkoffie.

Is dit een kwestie van gewinning of zijn er bonen die ongeveer dezelfde smaak hebben.

Kaas is baas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
headout schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:04:
[...]

Wat voor iets heb je rechtsonder in de tafel gemonteerd? Ik dacht eerst een uitklopbak, maar die heb je er los bijstaan. Spoelsysteem?
Klopt, het is een pitcher rinser, ik gebruik het om de filterdrager te reinigen en soms ook de lekbak uit te gieten. Onder de bar heb ik een water pomp + accumulator en twee 15L watertanks. Een tank voor vuilwater en een andere tank voor schoon water.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:49
Caseum schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:07:

Wij hebben jaren terug de overstap gemaakt van filterkoffie DE Rood naar een bonenmachine.
Helaas hebben we tot op de dag van vandaag niet die lekkere smaak teruggekregen die we hadden van de filterkoffie.

Is dit een kwestie van gewinning of zijn er bonen die ongeveer dezelfde smaak hebben.
Zo rechtstreeks uit mijn bonenmachine komt ook niks drinkbaars uit, is nogal droogjes dat maalsel.
Gelukkig heb ik nog een espressomachine die daar wat vocht bij doet, zodat het drinkbaar wordt. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caseum

Caseum

Thinking about IT

RigolleM schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:34:
[...]

Zo rechtstreeks uit mijn bonenmachine komt ook niks drinkbaars uit, is nogal droogjes dat maalsel.
Gelukkig heb ik nog een espressomachine die daar wat vocht bij doet, zodat het drinkbaar wordt. :+
Uiteraard bedoel ik ook die fantistische uitvinding waar jij het over hebt.
Wij beschikken over niets minder dan een Delonghi Magnifica S _O-

Kaas is baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47

headout

Oi oi!

seph32 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:13:
[...]Klopt, het is een pitcher rinser, ik gebruik het om de filterdrager te reinigen en soms ook de lekbak uit te gieten. Onder de bar heb ik een water pomp + accumulator en twee 15L watertanks. Een tank voor vuilwater en een andere tank voor schoon water.
Mooie opstelling; nog niet eerder bij iemand thuis gezien.
Jammer genoeg heb ik niet de ruimte hiervoor thuis :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
headout schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:00:
[...]

Mooie opstelling; nog niet eerder bij iemand thuis gezien.
Jammer genoeg heb ik niet de ruimte hiervoor thuis :|
Begrijpelijk, ik woon zelf in een sociale huurwoning met een kleine keuken, daarom heb ik mijn espressobar in de woonkamer staan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:44
Caseum schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:07:

Als je het zelfde wil kan je de DE rood bonen kopen. Die bestaan vast nog. Als je betere koffie gaat kopen zal de smaak heel anders zijn. Mijn vriendin drinkt nespresso en vindt de koffie die ik zet met een cleverdripper maar zwak smaken. Zij mist echt die dark roast smaak. Die ga jij ook missen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caseum

Caseum

Thinking about IT

Koets89 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:22:
[...]

Als je het zelfde wil kan je de DE rood bonen kopen. Die bestaan vast nog. Als je betere koffie gaat kopen zal de smaak heel anders zijn. Mijn vriendin drinkt nespresso en vindt de koffie die ik zet met een cleverdripper maar zwak smaken. Zij mist echt die dark roast smaak. Die ga jij ook missen ben ik bang.
We hebben inderdaad de DE rood bonen eens geprobeerd maar die smaak was absoluut niet hetzelfde als de filterkoffie helaas.
Misschien dat iemand een type/merk bonen weet die aardig overeenkomt?

Ikzelf hou wel van sterke koffie maar mijn ouders niet (helaas).
Schijnbaar is het "Eens een DE rood fan, altijd een DE rood fan"

Kaas is baas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:02:
[...]

Het apparaat zorgt zelf wel dat er tijdig doorgespoeld wordt en overbodig water weggezogen wordt.
Ik had de tijd eerst ook kort staan maar nu verlengd.
Dat te snel uitzetten heeft weinig nut.
Het kan wel zijn dat het iets meer energie kost over de dag gezien.
Ik moet dit nog een keer meten, gaat hier niet zomaar want ik heb geen plug om het zo te meten.
Ik heb het laatst een dag gemeten. In standby gebruikt de machine 5W met korte piekjes naar 11W. Dus dan is het een stuk goedkoper om ‘m aan te laten staan, want elke spoelbeurt telt… ook voor gebruik van het kalk filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Caseum schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:32:
[...]

We hebben inderdaad de DE rood bonen eens geprobeerd maar die smaak was absoluut niet hetzelfde als de filterkoffie helaas.

Probeer de 'Black Betty' van het Hoofdkwartier eens, met hun beetje Robusta is het een uitstekende volautomaat koffie en als je sterker wenst, de Angry Betty, vond ik te pittig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Caseum schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:32:
[...]

kijk eens naar de "supermarktboon" vanuit Italië :)
Deze zijn bijvoorbeeld erg vergelijkbaar met DE bonen: donker gebrand met verbrand rubber, zware esters en fenolen als smaak (nee, dit is niet denigrerend bedoeld - DE heeft die smaaktonen in zijn koffie zitten). Je zal dan nog steeds een espresso hebben, maar meer als een Italiaanse espresso ipv de specialty coffee die hier zo vaak voorbij komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 21-12-2021 14:52 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caseum

Caseum

Thinking about IT

Ravhin schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:50:
[...]
kijk eens naar de "supermarktboon" vanuit Italië :)
Deze zijn bijvoorbeeld erg vergelijkbaar met DE bonen: donker gebrand met verbrand rubber, zware esters en fenolen als smaak (nee, dit is niet denigrerend bedoeld - DE heeft die smaaktonen in zijn koffie zitten). Je zal dan nog steeds een espresso hebben, maar meer als een Italiaanse espresso ipv de specialty coffee die hier zo vaak voorbij komt.
Het is altijd het proberen waard. Weet jij wat het verschil met deze die jij noemt en de gran aroma is?

Kaas is baas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Caseum schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:36:
[...]

Uiteraard bedoel ik ook die fantistische uitvinding waar jij het over hebt.
Wij beschikken over niets minder dan een Delonghi Magnifica S _O-
Probeer eens vers gebrande koffiebonen.
Bijvoorbeeld een proefpakket.
https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten

DE rood is iets wat mijn Oma vroeger dronk en dat is echt al heel lang geleden.
Toen zeker wel acceptabel want er was weinig anders.
Tijden veranderen en smaken ook waardoor je nu heel wat beters kunt krijgen ook zonder duur espresso apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nope. Heb deze geleend van een vriend toen ik door mijn koffie heen was - crisis!
Het grappige was dat ik deze koffie ook heel erg kon waarderen, hoewel de smaak écht aan de andere kant van het spectrum lag. En ja, ook ik vind een bakkie pleur bij mijn ouders erg lekker (en dat is DE snelfiltermaling) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ravhin schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:12:
Nope. Heb deze geleend van een vriend toen ik door mijn koffie heen was - crisis!
Het grappige was dat ik deze koffie ook heel erg kon waarderen, hoewel de smaak écht aan de andere kant van het spectrum lag. En ja, ook ik vind een bakkie pleur bij mijn ouders erg lekker (en dat is DE snelfiltermaling) ;)
Hebben je ouders bij jou nooit koffie gedronken dan?
Wat vinden ze van jouw koffie?
Pagina: 1 ... 116 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1