Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:57
> Ik ben ook zo begonnen

Of dat nu een aanbeveling is...., in het begin een aantal tips van je gehad en ook opgevolgd maar als ik nu, al een tijd lang weer mee lees, zoal jij met het koffie gebeuren om gaat vraag ik me echt af of je er niet te obsessiefelijk mee bezig bent, drink je nou wel eens een meerdere lekker bakken zonder weer opzoek te gaan naar anders/beter? Is een oprechte vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-05 11:18
Ik drink dagelijk 3-5 heerlijke bakjes/bakken, mijn upgraderitis is niet iets dat enkel mij overkomt hoor, dat is redelijk universeel.
Ik had gewoon het budget niet om direct neer te zetten wat ik zou willen hebben, en daar upgrade ik me langzaamaan een weg naartoe.
Dit is mogelijk omdat ik mijn 2e hands aankopen uitzocht op restwaarde, en (bijna) alles met behoud van waarde weer verkocht heb, meestal na grondige onderhouds beurten en soms een tikje verlies omdat ik bv nieuwe maalschijven ingebouwd heb, IMS mandjes gekocht heb passende bij de machine etc
In de loop van de upgrades steeds verbetering van mijn koffie ervaren (langer ervaring, meer routine, en enigsins betere machines) en nu op een punt aan beland waar ik redelijk tevreden ben, en me meer met de bonen bezighoud als met de apparatuur.
Mijn volgende upgrade gaat nog wel even duren gezien de kosten sprong naar een betere machine als die ik nu heb.
Overigens leerde al deze experimenten mij één ding zonder enige twijfel, je molen is, na de persoon die de apparaten bedient, het belangrijkste onderdeel in de tocht naar goede koffie.

[ Voor 15% gewijzigd door RoosW op 14-12-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
Slaut schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
Gezien het huidige Delonghi Perfecta apparaat terminaal lijkt te zijn (binnenkant raakt bevuild met z'n koffiepoepjes, plastic van het zetknopje is afgebroken) ben ik op zoek naar een nieuw apparaat, wie heeft een goede tip voor me?
Wat ik zoek is een apparaat om de bonen te malen en daarna er espresso van te zetten, maar dit kan ook twee losse apparaten zijn. De melkopschuimer vanmijn oude apparaat werd nu nooit gebruikt, opschuimen doen we soms, met handopschuimer en magnetron. Voor het espresso zetten zoek ik enige controle over sterkte/hoeveelheid water, maar wel wat herhaalbaar, zodat ik niet moet timen dat ik het maal knopje precies 8.5 seconde ingedrukt moet houden.
Qua prijs zou ik denken rond de 500 euro, maar tot 1000 is het overwegen waard.
Als je enige controle wil maar toch een consistent resultaat is een volautomaat toch wel aan te bevelen.
Als je een stapje hoger wilt dat een DeLonghi zou je een Jura kunnen overwegen.
Ik heb een dergelijke stap ook gemaakt en heb er geen spijt van.

Om toch wat op het budget te besparen is een tweedekans/retour apparaat wel iets.
In feite nieuw maar soms met een klein krasje of ontbrekend onderdeel wat makkelijker bij te kopen is.
Scheelt al gauw wat honderden euro’s.
Tweedehands via Marktplaats is een groter risico en je koopt dan iets wat al enige tijd in gebruik is geweest en hebt ook geen enkele garantie.
Kijk anders eens hier, het aanbod verschilt per dag.
https://www.bol.com/nl/nl...1/?sort=price0&rating=all

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29
ramrodwillem schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:21:
> Ik ben ook zo begonnen

Of dat nu een aanbeveling is...., in het begin een aantal tips van je gehad en ook opgevolgd maar als ik nu, al een tijd lang weer mee lees, zoal jij met het koffie gebeuren om gaat vraag ik me echt af of je er niet te obsessiefelijk mee bezig bent, drink je nou wel eens een meerdere lekker bakken zonder weer opzoek te gaan naar anders/beter? Is een oprechte vraag.
Persoonlijk wissel ik veel van branders/bonen en vind dat juist het leuke aan deze ‘hobby’. Per dag 2 a 3 kopjes maar eigenlijk altijd wel een verschillende ochtend en middag boon. Ik denk dat ik 1x per 2 maanden dezelfde koffie bestel als hij heel goed bevalt maar dan max 250gr. En als het om apparatuur gaat doe ik ook wel wat mee met de upgradeitis, hoewel ik nu wel op een redelijk eindpunt aanbeland ben met DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
Hercul3s schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:34:
[...]

Persoonlijk wissel ik veel van branders/bonen en vind dat juist het leuke aan deze ‘hobby’. Per dag 2 a 3 kopjes maar eigenlijk altijd wel een verschillende ochtend en middag boon. Ik denk dat ik 1x per 2 maanden dezelfde koffie bestel als hij heel goed bevalt maar dan max 250gr. En als het om apparatuur gaat doe ik ook wel wat mee met de upgradeitis, hoewel ik nu wel op een redelijk eindpunt aanbeland ben met DB.
Hoe doe je dat met de maalgraad? Heb je dan niet ontzettend veel verspilling?
Tot nu toe duurt het bij mij minimaal 2 a 3 kopjes voordat ik de maalgraad afgesteld heb op het type boon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
SquareOne schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:44:
[...]

Tot nu toe duurt het bij mij minimaal 2 a 3 kopjes voordat ik de maalgraad afgesteld heb op het type boon.
Single dose maler, net als ik, gok ik.
Hij staat 'in de buurt van ok' voor mijn lungo of Americana, enkel als ik specifiek espresso wil, geef ik hem 1 of 2 tandjes fijner.
Met de afstel ring van mijn G-Iota géén probleem.
En ja er wil wel eens een boon de langdurige popcorn dans doen en er dan dus pas de volgende maling uitkomen, maar dat is eens in de 15 malingen.
Ik heb 5 malingen bijgehouden 18gr input elke keer:
1-18
2-17,9
3-18,1
4-18
5-18
Vergeleken met de time based maling van mijn La San Marco super nauwkeurig.

[ Voor 10% gewijzigd door RoosW op 14-12-2021 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29
SquareOne schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:44:
[...]
Ik heb een Niche Zero dus SD inderdaad. Maalgraad gaat na afstellen op het pakje en die klopt vrij goed daarna. Wat RoosW hier zegt :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
HoppyF schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:18:
@PatrickC
Nog even over de E8 en de JOE app.
Ik kan de via de app de diverse koffie keuzes op de E8 zien.
Dus even los van wat in de app te zien is want deze zijn alleen in de app bekend.

Ik mis echter in het overzicht Cortado.
Zie jij die wel?
Op de E8 staat deze er uiteraard wel bij.

Volgorde, kies:
Apparaatinstellingen.
Productinstellingen aanpassen.
Blader door de twee bladzijden heen.
Tel het aantal.
Ik kom op 11.
Laatste plaatje is de software versie.
Ik gebruik hier de app op een iPhone SE 2020.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Even een update.
Ik heb een case gelogd bij Jura.
Na wat heen en weer e-mailen met screendumps erbij heeft Jura erkend dat het een fout is dat Cortado ontbreekt in de JOE app bij apparaat instellingen.
Het gaat dus alleen om het op afstand aanpassen van Cortado, dat lukt niet.
Het aanpassen kan uiteraard wel op de E8 zelf.
Ook kun je een (aangepaste) Cortado vanuit de app kiezen en laten zetten.
Het is dus geen groot probleem.
Verder heb ik de suggestie gedaan om koffie specialiteiten in de app te kunnen synchroniseren met een andere JOE app in huis bv op een andere iPhone of iPad.
Niet noodzakelijk maar wel handig.
Een koffie specialiteit naar de E8 overzetten kan ook niet maar ook dat zou handig kunnen zijn.
Of dit technisch uitvoerbaar is zou men moeten bekijken.

Ik kan niet beoordelen of andere Jura apparaten deze bug ook hebben.
Ik heb alleen een E8 EB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:20

thaMini

Tool !!

Goed dat je dat gemeld hebt.

Even tussendoor, over de JOE app, heeft iemand het al aan de praat gekregen met de Jura op een ander subnet dan de telefoon/app?

Be small, act BIG.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAKjbi9kit_FyUkHWwAei8zVLHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AGD7Tohidtff61RpzqMgShN.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de boeken: het verbruik van mijn vibiemme domobar is 580Wh of 0.58kWh (voor de zoekfunctie) Heb denk ik drie koppen gezet. Gemeten met een Shelly plug s

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 15-12-2021 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:35
Had in het weekend mijn puckscreen aangekregen.
Toch handig ze!
De puck komt er veel droger uit én helemaal uit.
Daarvoor bleef in de hoek altijd wat koffie hangen.
Showerscreen blijft ook proper zo.
Van channeling merk ik niets, maar daar had ik ervoor ook nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:52
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:00:
[Afbeelding]

Voor de boeken: het verbruik van mijn vibiemme domobar is 580Wh of 0.58kWh (voor de zoekfunctie) Heb denk ik drie koppen gezet. Gemeten met een Shelly plug s
1,29 kWh gisteren gemeten met de Eve Energy, 8u30 de Bianca aangezet.. voormiddag 2x cappuccino gedronken, over de middag water genomen voor thee (nadien is hij in standby modus gegaan), en 's middags nog eens 2x cappuccino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:31
Dat zijn toch beste verschillen @418O2 en @RigolleM!

@Vitabissj hoe krijg je die screen er dan af? Of pas bij het uitkloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
vinpower schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:45:

ja bij het uitkloppen
ik klop gewoon uit in mijn hand :) puck is toch droog, dus echt te warm is het ook weer niet.
Op een andere manier krijg je die er niet uit (buiten mss met een magneet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dubbele vs enkele boiler toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
Bij mijn MaraX kom ik ook zo boven de 1kW... in de ochtend was het al ruim 600Wh, HX dus ook single boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:42

Ravhin

no <root>...

Vitabissj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:27:
Toch handig ze!
Ik heb wel wat dingen gehoord over schoonmaak - het schijnt lastig te zijn ze goed schoon te krijgen. Advies is om deze screens 's avonds in een beetje cafiza weg te zetten. Het is een labyrinth van gesinterd metaal dus je krijgt het heel moeilijk schoon met een borstel o.i.d.

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 15-12-2021 09:36 . Reden: tpyo's ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
Ravhin schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:35:
[...]

Ik heb wel wat dingen gehoord over schoonmaak - het schijnt lastig te zijn ze goed schoon te krijgen. Advies is om deze screens 's avonds in een beetje cafiza weg te zetten. Het is een labyrinth van gesinterd metaal dus je krijgt het heel moeilijk schoon met een borstel o.i.d.
hm ja heb ik ook over nagedacht. Ik denk dat het na een tijd, door alle oliën, wat gaat stroppen idd.
Had ook gezien dat sommigen het met de steamwand proper maken.
Maar om de zoveel tijd best cafiza ofzo gebruiken idd.
Ik zal wel snel merken of het snel gaat stroppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 10:19
RigolleM schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:30:
[...]

1,29 kWh gisteren gemeten met de Eve Energy, 8u30 de Bianca aangezet.. voormiddag 2x cappuccino gedronken, over de middag water genomen voor thee (nadien is hij in standby modus gegaan), en 's middags nog eens 2x cappuccino.
Zoals belooft bij deze nog voor de record:

ECM Giotto - Single boiler HX machine

07:00 sochtens aan - 2 x dubbele espresso
11:00 1 x dubbele espresso
15:00 1 x dubbele espresso

Elke keer ook flink flushen (+- 200 ml) bij het eerste shot. Verbruik dan ongeveer 1.2 - 1.5 kWh per dag.
Als ik alleen sochtens die espressos neem en daarna uitzet zit ik op ongeveer 0.6 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Vitabissj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:27:
Toch handig ze!
Welke heb je gekocht?
Ik heb deze van Bplus en gebruik die met alle tevredenheid.
Inderdaad puck is droger, showerscreen properder en channeling had ik ook weinig last van voor ik de Bplus gebruik.
Ik ben wel van 17g naar 18g gegaan, en dus ook naar een grotere basket (18-21g ipv 16-18g).
In het begin wat zitten zoeken naar de juiste instellingen, maar nu zit ik terug aan 36g en rond de 30s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
vinpower schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:45:

Inderdaad Single vs Dual boiler, maar de Eve Energy registreert ook zo'n 10% meer dan de Shelly Plug S, wie van de 2 correct is, daarvoor zou ik andere apparatuur nodig hebben om dit te meten.

Zit nu op 0,63 kWh, 2x cappuccino en 1x flush van 4s.

Ik klop het puckscreen er gewoon uit in mijn uitklopbak. Maar in tegenstelling tot @Vitabissj is die nog héél warm. Spoel die gewoon uit onder stromend koud water, en laat die terug opwarmen in mijn portafilter. Als ik 2 espressos na mekaar zet, dan flush ik ff de portafilter met het puckscreen er nog in en laat die puckscreen wat uitdruppen op de driptray terwijl ik mijn verse puck aan het maken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 23:01

epo

Ravhin schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:47:
Houdbaarheid is een dingetje in food land. Vanuit de autoriteiten moeten bijna alle voedingsmiddelen een hbh hebben. Daarom hebben de koffiebonen (zelfs gemalen koffie!) een hbh van vaak een jaar. Zo kan je ook leuk terugrekenen wat de branddatum zo'n beetje is geweest ;)

Voor vers gebrande bonen geldt:
  • na 1 week in gebruik nemen (anders komt er nog veel kooldioxide uit de boon en komt het niet goed met de extractie)
  • tussen 2 en 8 weken opgebruiken voor optimale smaakbeleving (lucht en lichtdicht bewaren op een plek op kamertemperatuur)
  • daarna neemt het smaakpalet af (langzamer of sneller, afhankelijk van de manier van bewaren)
Hmm, 3-8-22 staat er op de zak, lijkt mij sterk dat de bonen al een paar maanden oud zijn (ik had er wel een zak snoep bijgekregen. Goedmakertje >:) ) Ik stuur wel een mailtje om na te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door epo op 15-12-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
RigolleM schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:48:
[...]

Welke heb je gekocht?
Ik heb deze van Bplus en gebruik die met alle tevredenheid.
Inderdaad puck is droger, showerscreen properder en channeling had ik ook weinig last van voor ik de Bplus gebruik.
Ik ben wel van 17g naar 18g gegaan, en dus ook naar een grotere basket (18-21g ipv 16-18g).
In het begin wat zitten zoeken naar de juiste instellingen, maar nu zit ik terug aan 36g en rond de 30s.
Kheb de normcore (had nog wat Amazon bonnen)
De puck zelf is wel warm, maar puckscreen valt best wel mee als ik het snel doe.
Tis niet dat het lauw is :) maar niet te heet om vast te houden.
Ik wacht ook altijd wel even voor ik de portafilter uitklop. Meestal ruim ik eerst wat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Vitabissj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:05:
[...]

Kheb de normcore (had nog wat Amazon bonnen)
De puck zelf is wel warm, maar puckscreen valt best wel mee als ik het snel doe.
Tis niet dat het lauw is :) maar niet te heet om vast te houden.
Ik wacht ook altijd wel even voor ik de portafilter uitklop. Meestal ruim ik eerst wat op
Heb deze van mij hier gekocht: https://www.bplus.biz/pro...shower-screen-puck-screen.

Na het uitspoelen van mijn melkkan klop ik mijn portafilter uit, en is de puck en dus ook de puck screen nog gloeiend heet. Kan ook niet anders als ik 2 espresso's na mekaar zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 11-05 05:05
SpeedyDH schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:57:
Bij mijn MaraX kom ik ook zo boven de 1kW... in de ochtend was het al ruim 600Wh, HX dus ook single boiler
wat is je verbruik op dag basis als je hem bijv. in de ochtend aanzet en in de avond uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:50
Beste Koffie liefhebbers,

Ik ben toe aan een nieuwe koffiemachine en wil
overstappen van volledig automaat naar half automaat. We drinken veel cappuccino’s en op z’n tijd lekkere espresso’s.

Mijn oog is gevallen op de Sage Barista express, heb een aantal goeie reviews gelezen en wat video’s op youtube, maar lees ook dat Sage / Solis en Gastroback het zelfde zijn, door de zelfde bedrijf wordt gemaakt.

Ons budget is €400-500 max. Sage Barista is al vaker onder de €500 in de aanbieding geweest momenteel kan ik hem nergens onder €500 vinden.

Wat vinden jullie van deze machine? Of raden jullie juist een ander merk / type machine aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@moca007 Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

die is al een paar keer besproken :)

(het antwoord is: moet je niet willen)

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 15-12-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:27:
@moca007 Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

die is al een paar keer besproken :)

(het antwoord is: moet je niet willen)
Owww dat belooft wat, ik ga even terug lezen. Maar wat zou je wel aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
moca007 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:30:
[...]

Owww dat belooft wat, ik ga even terug lezen. Maar wat zou je wel aanraden?
RoosW in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Iemand met dezelfde vraag en budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-05 08:10
moca007 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:21:
Beste Koffie liefhebbers,

Ik ben toe aan een nieuwe koffiemachine en wil
overstappen van volledig automaat naar half automaat. We drinken veel cappuccino’s en op z’n tijd lekkere espresso’s.

Mijn oog is gevallen op de Sage Barista express, heb een aantal goeie reviews gelezen en wat video’s op youtube, maar lees ook dat Sage / Solis en Gastroback het zelfde zijn, door de zelfde bedrijf wordt gemaakt.
Ik heb hem inmiddels meer dan een jaar, spoel elke dag alles door, na opschuimen schuimpijp even doorstomen, maak de piston elke dag schoon en apparaat werkt nog probleemloos. Reinigen doe ik volgens het boekje inclusief op tijd vervangen van waterfilter.

Qua koffie en schuimen vind ik het een heel fijn apparaat. Ook relatief compact en fijn dat de bonenmaler er al in zit. Ja er zijn betere apparaten waarbij je nog meer kunt instellen maar die kosten ook meer (zeker als je er nog een goede bonenmaler bij wilt). Lang verhaal kort, ik kan hem aanraden. Duurzaamheid blijft natuurlijk de vraag, maar denk als je het apparaat goed onderhoud je er lang mee zult doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mother_lepard op 15-12-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Ben inmiddels aan het lezen geslagen aardig wat berichten over de machine. Ook veel die hem afraden. Alleen mis ik het advies wat is handig als je deze machine aan de kant zet.

Het is ook een kwestie van wat is je budget alles kan beter en duurder, we hebben eenmaal een budget en wil me eraan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Mother_lepard schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:44:
[...]

Ik heb hem inmiddels meer dan een jaar, spoel elke dag alles door, na opschuimen schuimpijp even doorstomen, maak de piston elke dag schoon en apparaat werkt nog probleemloos. Reinigen doe ik volgens het boekje inclusief op tijd vervangen van waterfilter.

Qua koffie en schuimen vind ik het een heel fijn apparaat. Ook relatief compact en fijn dat de bonenmaler er al in zit. Ja er zijn betere apparaten waarbij je nog meer kunt instellen maar die kosten ook meer (zeker als je er nog een goede bonenmaler bij wilt). Lang verhaal kort, ik kan hem aanraden. Duurzaamheid blijft natuurlijk de vraag, maar denk als je het apparaat goed onderhoud je er lang mee zult doen.
Bedankt voor je reactie.

Schoonmaken en onderhouden van de machine doe ik altijd netjes en op tijd, ook bij een vol automaat moet je deze tijdig schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als je wil opschuimen ( @moca007 drinkt veel cappuccino's lees ik) moet je bij de gaggia classic ook nog een betere stoompijp monteren. En eigenlijk ook een PID inbouwen. Anders is het opschuimen echt heel irritant. De Gaggia Classic Pro (380 euro nieuw) heeft al wel een betere stoompijp direct af fabriek, maar ook daar is een PID noodzakelijk

Silvia is zeer prima qua stoomkracht, wel langere opwarmtijd. Ook daar is voor betere espresso's een aftermarket PID monteren wel aan te raden. En 2e hands wel veel te vinden voor 150-300 euro afhankelijk van onderhoudsstaat.

Als je nieuw wil zou je de Sage Bambino Plus kunnen overwegen. Die krijgt toch wel redelijke feedback, heeft PID ingebouwd, zowel automatisch als handmatig opschuimen van melk. mzie dit filmpje waar ook de silvia en gaggia aan bod komen.

[ Voor 7% gewijzigd door rvrrr op 15-12-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
rvrrr schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:02:
[...]

Als je wil opschuimen ( @moca007 drinkt veel cappuccino's lees ik) moet je bij de gaggia classic ook nog een betere stoompijp monteren. En eigenlijk ook een PID inbouwen. Anders is het opschuimen echt heel irritant. De Gaggia Classic Pro (380 euro nieuw) heeft al wel een betere stoompijp direct af fabriek, maar ook daar is een PID noodzakelijk

Silvia is zeer prima qua stoomkracht, wel langere opwarmtijd. Ook daar is voor betere espresso's een aftermarket PID monteren wel aan te raden. En 2e hands wel veel te vinden voor 150-300 euro afhankelijk van onderhoudsstaat.

Als je nieuw wil zou je de Sage Bambino Plus kunnen overwegen. Die krijgt toch wel redelijke feedback, heeft PID ingebouwd, zowel automatisch als handmatig opschuimen van melk. mzie dit filmpje waar ook de silvia en gaggia aan bod komen.
Zal ze even bekijken, de Bambino ziet er goed uit, alleen heb ik alsnog een losse maler nodig en zie zijn niet goedkoop. Vrouwlief begint meteen te klagen, neemt te veel ruimte in beslag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Nu online
moca007 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:07:
[...]

Zal ze even bekijken, de Bambino ziet er goed uit, alleen heb ik alsnog een losse maler nodig en zie zijn niet goedkoop. Vrouwlief begint meteen te klagen, neemt te veel ruimte in beslag 8)7
De Bambino plus is wel klein en met een eureka mignon er naast stukje kleiner dan bijv een Jura. maar door de losse maler ga je wel richting de 650 euro nieuw idd.

[ Voor 9% gewijzigd door rvrrr op 15-12-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@moca007 dat spul koop je "voor het leven" als je goed spul koopt. Voor 650 euro heb je dan een mooie set nieuw, of voor een stukje minder als je het tweedehands koopt. Zo'n sage van 500 euro is 2 jaar leuk en dan is het maar afwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
rvrrr schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:16:
[...]

De Bambino plus is wel klein en met een eureka mignon er naast stukje kleiner dan bijv een Jura. maar door de losse maler ga je wel richting de 650 euro nieuw idd.
Wat is het verschil tussen de Bambino plus en de gewone? Ga het overleggen met BAAS hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Nu online
moca007 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:24:
[...]

Wat is het verschil tussen de Bambino plus en de gewone? Ga het overleggen met BAAS hahaha.
Staan verschillende filmpjes op YT. De plus heeft extra knopjes voor automatisch melkschuim temperatuur/structuur. Belangrijkste verschil wat niet vaak benoemd staat is dat de plus een drieweg ventiel heeft. Die kan je dus backflushen/blindfilteren om de zetgroep schoon te houden. De niet plus variant heeft dit niet.

Gaggia, silvia en volgens mij alle duurdere machines hebben ook dit drieweg ventiel. Hier staat een mooie opsomming waarom je dit ook moet willen ;-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RigolleM
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:20:
@moca007 dat spul koop je "voor het leven" als je goed spul koopt. Voor 650 euro heb je dan een mooie set nieuw, of voor een stukje minder als je het tweedehands koopt. Zo'n sage van 500 euro is 2 jaar leuk en dan is het maar afwachten
Dan moet je wel dit topic niet meer volgen of binnen 2 jaar staat er een Lelit Bianca met Niche Zero op het aanrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
RigolleM schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:31:
[...]

Dan moet je wel dit topic niet meer volgen of binnen 2 jaar staat er een Lelit Bianca met Niche Zero op het aanrecht.
Nouja, dat ligt een beetje aan je ruggengraat. Maar alsnog heeft het dan restwaarde en die Sage niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16
[...]

Lijkt wel een beetje op mijn situatie. Maar ik heb een mooie Specialita ipv die Senseo-look-a-like.

En eerlijk. Ik was destijds best tevreden over mijn Solis (Sage, een pot nat). Uiteraard in geen enkele mate concurrentie van mijn huidige Lelit Bianca, maar het prijsverschil is ook wel giga. Ja, voor de prijs van de Sage heb je ook een prima 2e hands setup met een beter machine en maler, maar daar zit niet iedereen op te wachten. Ik snap wel waarom mensen een Sage kopen. Zou ik het zelf nog een keer doen? Nee, ik weet nu beter. Maar spijt? Nee, dat ook niet.
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:39:
[...]

Nouja, dat ligt een beetje aan je ruggengraat. Maar alsnog heeft het dan restwaarde en die Sage niet :)
Ik heb mijn Solis nog voor een prima prijs kunnen verkopen. Heb er in 3 jaar ongeveer 350 op ingeleverd, maar dat komt ook omdat de advies verkoopprijs toen ik de machine kocht 800 was en die dingen nu voor <500 nieuw te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:25
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:39:
[...]

Welke ruggengraat verwijs je naar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ypuh schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:24:
[...]

Welke ruggengraat verwijs je naar? :?
Hoe bevalt je weegschaal?

_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:26:
[...]

Hoe bevalt je weegschaal?

_O-
Haha, super goed eigenlijk!

For reference; ben overgestapt van een Brewista Smart Scale II naar een Acaia Lunar. Als perfectionist word ik wel blij van die laatste. Qua funtionaliteit zijn ze wel redelijk gelijk aan elkaar, maar de Acaia is een fractie sneller wat gevoelsmatig een wereld van verschil is. Voor iemand die twijfelt; heb er geen spijt van.

Er is net een 2021 model uit, maar behalve wat extra bolletjes op het display is dat qua hardware hetzelfde apparaat, en de firmware is ook backwards compatible. Misschien een goed moment om nu het 'oude' model aan te schaffen (goedkoopste die ik op MP voorbij zag komen was €185 nieuw in doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Mooie weegschaal is dat. Laatst ook over getwijfeld. Maar een van de weegschalen is onder garantie vervangen gelukkig, die komt eerdaags binnen.
Bluetooth weegschaal is wel zo handig. Zowel voor espresso als pour overs.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:07
Even een vraagje over het Claris smarfilter in mijn Jura E8 eb.

Hier waar ik woon is het water zacht; 5.2 dh en de zuurgraad 7.99 (neutraal).

Nu had ik al gelezen dat het filter zin heeft bij een hardheid van 12 of hoger.
Kan ik mijn filter zodra deze vol is dan eruit laten? Krijg je dan geen melding in je scherm dat je hem zonder filter gebruikt?

Want dan haal ik het filter eruit (en stel de waterhardheid 1dh hoger in op de machine) en draai het ontkalkingsprogramma wanneer de machine erom vraagt.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Qosmic schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:01:
Even een vraagje over het Claris smarfilter in mijn Jura E8 eb.

Hier waar ik woon is het water zacht; 5.2 dh en de zuurgraad 7.99 (neutraal).

Nu had ik al gelezen dat het filter zin heeft bij een hardheid van 12 of hoger.
Kan ik mijn filter zodra deze vol is dan eruit laten? Krijg je dan geen melding in je scherm dat je hem zonder filter gebruikt?

Want dan haal ik het filter eruit (en stel de waterhardheid 1dh hoger in op de machine) en draai het ontkalkingsprogramma wanneer de machine erom vraagt.
Werkt ook zonder.
Kan ook omdat het water zo zacht is.
Hier ook iets van 5,8.
Je krijgt geen foutmelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Persoonlijk vind ik die niche zero best wel een modern design hebben. Doet me meer denken aan een design die prima past naast een Senseo. Zo'n Niche zal dan wel weer een hoog WAF factor hebben itt een Lelit Bianca. Die heeft dan weer een klassiek design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16
Joosie200 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:35:
[...]

Persoonlijk vind ik die niche zero best wel een modern design hebben. Doet me meer denken aan een design die prima past naast een Senseo. Zo'n Niche zal dan wel weer een hoog WAF factor hebben itt een Lelit Bianca. Die heeft dan weer een klassiek design.
Mijn vrouw is gelukkig net als ik. Ze noemde onze Bianca vandaag nog een mooie versiering voor de keuken. De niche vindt ze, net als ik, qua design he-le-maal niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

:D ik vind de vierkante ploerten van Eureka dan weer niet mooi. De niche heeft voor mij wat meer appeal; rustige, ronde vormen en een prettig apparaat om mee te werken. Ja, hij lijkt wat op een ouderwetse citruspers :) en ja, hij heeft wat weg van een Senseo qua vormen. IDC ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Met de Eureka Specialita had wellicht de drang om up te graden naar iets beter, de XL of Atom, met de Niche Zero heb ik dat niet... Mijn vrouw vond hem wel mooi, en moest wennen aan de bombatische en klassieke Lelit Bianca, maar is 'haar' ondertussen ook gewoon geworden... Op Instagram met #nichezero vind je nochtans heel veel Bianca's op het plaatje... most bang for the buck machines...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
cryptapix schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:39:
[...]

Mijn vrouw is gelukkig net als ik. Ze noemde onze Bianca vandaag nog een mooie versiering voor de keuken. De niche vindt ze, net als ik, qua design he-le-maal niks.
Ik sta er hetzelfde in. Liever een klassiek design. Past ook mooier bij mijn RVS koelkast, RVS fornuis. Kwam een Silenzio tegen op marktplaats. Morgen eens bij kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
Slaut schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
Gezien het huidige Delonghi Perfecta apparaat terminaal lijkt te zijn (binnenkant raakt bevuild met z'n koffiepoepjes, plastic van het zetknopje is afgebroken) ben ik op zoek naar een nieuw apparaat, wie heeft een goede tip voor me?
Wat ik zoek is een apparaat om de bonen te malen en daarna er espresso van te zetten, maar dit kan ook twee losse apparaten zijn. De melkopschuimer vanmijn oude apparaat werd nu nooit gebruikt, opschuimen doen we soms, met handopschuimer en magnetron. Voor het espresso zetten zoek ik enige controle over sterkte/hoeveelheid water, maar wel wat herhaalbaar, zodat ik niet moet timen dat ik het maal knopje precies 8.5 seconde ingedrukt moet houden.
Qua prijs zou ik denken rond de 500 euro, maar tot 1000 is het overwegen waard.
als je budget inderdaad tot rond 1000 euro kan rekken dan kan je ook de lelit mara x overwegen, die is nu bij amazon.de rond 960/970 euro. En dan met een horecamalertje van marktplaats voor rond 100 euro heb je wel een mooie set. Denk dat je kwa espressoapparaat dan wel meteen klaar bent en dat je later altijd nog je maler kan upgraden.

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:08
Bedankt voor de tips allemaal. Mijn voorkeur blijft wel nieuw, kreeg ook al enkele tips voor marktplaats. De MaraX ziet daarmee er leuk uit (deze toch https://lelit.com/product/marax-pl62x/). Budget is nog niet heel vast, goed om te weten dat als ik koffie met pistons wil zetten, €1500 eerder te verwachten is dan €500. Zijn er dan nog winkels aan te raden, of zal de plaatselijke Simon Lévelt ook goed advies kunnen geven?

En die opwarmtijd van 24 minuten voor zo'n MaraX, kan dat geautomatiseerd worden door een slimme schakelaar 's ochtends het stopcontact aan te zetten?

[ Voor 15% gewijzigd door Slaut op 16-12-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Slaut schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:03:
Bedankt voor de tips allemaal. Mijn voorkeur blijft wel nieuw, kreeg ook al enkele tips voor marktplaats. De MaraX ziet daarmee er leuk uit (deze toch https://lelit.com/product/marax-pl62x/). Budget is nog niet heel vast, goed om te weten dat als ik koffie met pistons wil zetten, €1500 eerder te verwachten is dan €500. Zijn er dan nog winkels aan te raden, of zal de plaatselijke Simon Lévelt ook goed advies kunnen geven?

En die opwarmtijd van 24 minuten voor zo'n MaraX, kan dat geautomatiseerd worden door een slimme schakelaar 's ochtends het stopcontact aan te zetten?
Vandaag is een kennis ook geweest bij de hoofdkwartier in amstelveen en was erg tevreden (een lelit bianca en een eureka maler gekocht) zij hebben de lelit mara x en bianca op voorraad en kunnen je daarin verder adviseren. Tenminste als amstelveen niet te ver weg is.
Simon levelt zou ik skippen.

Marax kan je natuurlijk ook met zo een smartswitch aanzetten.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
Hier dezelfde 'beginners' set-up.
Mara X + Eureka Mignon Specialita

<1500 zou moeten lukken voor deze set-up met wat accessoires erbij.
Vergeet niet om ook een weegschaal te scoren (eentje van 20 euro is voldoende), dat is de enige manier waarop je een beetje kan werken aan een consistente kwaliteit / smaak.
Input, output en doorlooptijd meten.

Ik ben nu bezig met de India Angadi Hoysala van Fascino.

Mijn ervaring tot nu toe is dat hij behoorlijk sterk qua smaak is in 18-40 verhouding.
Daarnaast geeft die ook een vrij droog mondgevoel, na elke slok wil ik een glas water dringen :P
Zoals ik al eerder aan gaf in het topic moet je 'm ook ontzettend fijn malen wil je een 18-40 verhouding krijgen in ca 25 sec.

De Ethiopië Sidamo van Fascino vond ik erg lekker.

[ Voor 38% gewijzigd door SquareOne op 16-12-2021 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:02

bert pit

asdasd

Slaut schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:03:

Je hebt puur de commerciële kanalen waar je een prachtig verhaal krijgt en een goede prijs. Daarnaast heb je de meer service gerichte leveranciers die een eigen technicus in dienst hebben voor het onderhoud.

Zelf heb ik veel vertrouwen in van Pommeren waar ik erg goed geholpen ben met een Eureka maler. Ook een goed advies betreffende de bonen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

• Joosie200
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:16:
[...]
En dan met een horecamalertje van marktplaats voor rond 100 euro heb je wel een mooie set. Denk dat je kwa espressoapparaat dan wel meteen klaar bent en dat je later altijd nog je maler kan upgraden.
Ik lees net op werk dat ik een eenmalige thuiswerkvergoeding krijg in december en april. Stel ik heb €500 budget.. liever een €100 espressomachine en nieuwe €400 maler of een €400 espressomachine en tweedehandse €100 maler?

Door dat nieuws neig ik nu naar een specialita naast mijn el cheapo espressomachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
SquareOne schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:17:
Hier dezelfde 'beginners' set-up.
Mara X + Eureka Mignon Specialita

<1500 zou moeten lukken voor deze set-up met wat accessoires erbij.
Vergeet niet om ook een weegschaal te scoren (eentje van 20 euro is voldoende), dat is de enige manier waarop je een beetje kan werken aan een consistente kwaliteit / smaak.
Input, output en doorlooptijd meten.

Ik ben nu bezig met de India Angadi Hoysala van Fascino.

Mijn ervaring tot nu toe is dat hij behoorlijk sterk qua smaak is in 18-40 verhouding.
Daarnaast geeft die ook een vrij droog mondgevoel, na elke slok wil ik een glas water dringen :P
Zoals ik al eerder aan gaf in het topic moet je 'm ook ontzettend fijn malen wil je een 18-40 verhouding krijgen in ca 25 sec.

De Ethiopië Sidamo van Fascino vond ik erg lekker.
Zo rond de €1500 is nog steeds veel geld.
Je hebt dan wel een mooie set voor een half automaat met maler.
Upgraden is dan niet echt meer nodig want je hebt dan al een upgrade tov 99% wat er zo’n beetje verkocht wordt.

India Angadi heb ik nu in mijn Jura zitten.
Is maar 250 gram dus snel op.
Ik vind deze best lekker, apart zou ik zeggen.
Smaken laten zich moeilijk omschrijven ik zou zeggen een vleug honing en een licht zuurtje.

Heb nog meer Fascino liggen van de BF bestelling.
Volgende die erin gaat is Peru Tunki denk ik of Emporio.
Verder heb ik nog Guatemala El Zapote.
Gezien de feestdagen komende tijd (met erg weinig visite) zal de koffie toch wel sneller op gaan dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Joosie200 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:31:
[...]

Ik lees net op werk dat ik een eenmalige thuiswerkvergoeding krijg in december en april. Stel ik heb €500 budget.. liever een €100 espressomachine en nieuwe €400 maler of een €400 espressomachine en tweedehandse €100 maler?

Door dat nieuws neig ik nu naar een specialita naast mijn el cheapo espressomachine.
Er zijn nog wel wat mogelijkheden. Misschien een gaggia classic van marktplaats volgens mij zijn die vanaf 125/150 euro wel te vinden. En bij voorkeur eentje met pid voor goede temperatuurbeheersing, die zijn rond 200/250 euro.

En dan afhankelijk van of je die 500 euro budget wil overschrijden zou ik denk ik voor een eureka mignon manuela (rond 250 euro nieuw) of de eureka mignon specialita (390 euro) gaan.

Met de specialita maler heb je minder last van een bottleneck ook als je bijv. je espressoapparaat gaat upgraden in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Figo112 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:43:
[...]

Er zijn nog wel wat mogelijkheden. Misschien een gaggia classic van marktplaats volgens mij zijn die vanaf 125/150 euro wel te vinden. En bij voorkeur eentje met pid voor goede temperatuurbeheersing, die zijn rond 200/250 euro.

En dan afhankelijk van of je die 500 euro budget wil overschrijden zou ik denk ik voor een eureka mignon manuela (rond 250 euro nieuw) of de eureka mignon specialita (390 euro) gaan.

Met de specialita maler heb je minder last van een bottleneck ook als je bijv. je espressoapparaat gaat upgraden in de toekomst.
Ik heb het volgens mij al vaker gezegd.
Koop liever een nieuwe goede maler, je weet dan dat de schijven goed zijn en hebt daar geen omkijken meer na.
Een retourgoed Eureka Mignon Specialita koop je nu voor €350.
Nog een mooie Chrome uitvoering ook.
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc

• Figo112
HoppyF schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:06:
[...]

Koop liever een nieuwe goede maler, je weet dan dat de schijven goed zijn en hebt daar geen omkijken meer na.
Dat is wel leuke deal, jongens als ik jullie was zou ik die meteen grijpen. En dan een gaggia classic van marktplaats om even aan de hobby te wennen totdat je meer budget vrijmaakt voor een betere espressoapparaat. Ben je mooi voor 500 euro klaar voor nu.

• Alouwerse
[...]

Ben ik het niet mee eens. Maalschijven gaan zo lang mee, die slijten misschien 10% bij een consument.
Machine zou ik eerder nieuw kopen, omdat die mijn inziens meer aan slijtage onderhevig is. Denk aan ontkalken/backflushen enz.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Beide zou ik geen problemen mee hebben om tweedehands te kopen. Bij een E61 machine is alles te repareren, en nieuwe machines zijn ook niet altijd vrij van problemen. In de basis zijn het vrij simpele apparaten en merk je het vrijwel direct als er iets mis is.

Normaal gesproken ben ik wel een voorstander van nieuw. In het geval van espressomachines die in potentie een levenlang mee kunnen, als het een betrouwbare verkoper is en die persoon heeft er redelijk voor gezorgd, prima. Ergste geval is een beetje kalk of rubberen seal/ventiel, maar dat is prima op te lossen (zou ik wel vooraf bij de prijs incalculeren).

De Diamond maalschijven van een Mignon XL zijn goed voor 1.000 kg. SSP schijven wordt zelfs 5.000 kg voor gegeven. Zelfs de meest fanatieke thuisbarista's zullen daar 30 jaar over doen. Ik zou me dan eerder zorgen maken om LCD schermen of andere electronica.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 16-12-2021 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

Consider it done. Besteld. Dat voor naast de 70 euro kostende Delonghi espressomachine. Beetje uit verhouding maar wel €400 goed gespendeerd.

• Figo112
Joosie200 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:38:
[...]

Consider it done. Besteld. Dat voor naast de 70 euro kostende Delonghi espressomachine. Beetje uit verhouding maar wel €400 goed gespendeerd.
gefeliciteerd nu nog de lelit mara x en je bent klaar voor de komende tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Figo112 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:51:
[...]

Daar kom ik in april wel op terug. Tweede thuiswerkvergoeding en ik ben jarig. Dus ach: die machine kan ik altijd nog upgraden. Qua maler ben ik wel klaar voor de komende tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Figo112 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:51:
[...]

Dat kan! :P
Er staat er hier eentje voor €920.
Ok…. geen superkoopje maar :X scheelt toch wel iets op de nieuwprijs hoewel deze recent op Amazon ook onder de €1000 was.
https://www.bol.com/nl/nl...asc&suggestionType=browse

Terug naar de discussie, nieuwe kopen of tweedehands (Marktplaats)?
Of wellicht retourgoed, dus vrijwel nieuw maar toch met garantie?
Dit is een keuze die je zelf moet maken.

Paar jaar terug zou ik geen tweedehands of tweedekans hebben durven kopen.
Ik ben daar van teruggekomen omdat ik het wel eens wilde proberen en het toch veel geld scheelt.
Dat dus met een apparaat wat normaal boven de €1000 zit.
Toch wel een dingetje.
Zoals ik hier al heb laten weten heb ik de stap vrij recent nog eens genomen met een Jura E8 EB.
(eerder al eens gedaan met een Siemens volautomaat)
Ik kreeg een ongebruikt apparaat maar met een kleine transport schade.
Doos licht beschadigd (geeft niks) plus een onderdeel met een kleine cosmetische schade.
Dit heb ik verholpen door een nieuw onderdeel te bestellen zodat het apparaat echt weer nieuw was.
Niet noodzakelijk want functioneel werkte alles, voor mijn gevoel vond ik het toch wel fijn.

Het was ook vrij eenvoudig vast te stellen dat het apparaat nooit eerder in gebruik was genomen aan de hand van de nieuwe accessoires in de verpakking en instellingen op het apparaat.
Dat zal bij retourgoed niet altijd zo zijn maar ik heb dit nu twee keer gehad, bij de Siemens ook.

Mocht het overigens zo zijn dat je toch een apparaat treft wat er niet uitziet of waarbij je overduidelijk ziet dat er gebruikssporen zijn waarmee niet te leven valt, bestaat ook nog het recht op retour sturen.
Bij de meeste verkopers van dit soort goederen is dat wel zo.

Het lijkt wel of ik bij zo’n bedrijf werk maar dat is niet zo! ;)
Ik gun iedereen een voordeeltje.

• Figo112
HoppyF schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:37:
[...]

Dat kan! :P
Er staat er hier eentje voor €920.
Ok…. geen superkoopje maar :X scheelt toch wel iets op de nieuwprijs hoewel deze recent op Amazon ook onder de €1000 was.
https://www.bol.com/nl/nl...asc&suggestionType=browse
Niet slecht hoor. Denk als ik er eentje nodig zou hebben dat ik deze wel zou aanschaffen. Betere set vind je niet voor 1270 inclusief die eureka mignon van 350 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Figo112 op 16-12-2021 16:44 ]

• HoppyF
Figo112 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:43:
[...]

Niet slecht hoor. Denk als ik er eentje nodig zou hebben dat ik deze wel zou aanschaffen. Betere set vind je niet voor 1270 inclusief die eureka mignon van 350 euro.
In het geval van de Mara X zou ik denk ik toch het nieuwste model kopen met zwarte logo.
Niet duidelijk is of het retourgoed model ook het nieuwste model is.
In Duitsland kost de nieuwste €949.
Of deze verkoper betrouwbaar weet ik niet, net even snel gezocht.
https://www.lelit-werksta...-jetzt-mit-schwarzem-Logo

• Figo112
HoppyF schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:54:
[...]

In het geval van de Mara X zou ik denk ik toch het nieuwste model kopen met zwarte logo.
Niet duidelijk is of het retourgoed model ook het nieuwste model is.
In Duitsland kost de nieuwste €949.
Of deze verkoper betrouwbaar weet ik niet, net even snel gezocht.
https://www.lelit-werksta...-jetzt-mit-schwarzem-Logo
oja dat is een goede bij amazon krijg je trouwens de nieuwste en kost nu 960/970 euro. Die van mij is ook de zwarte versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
HoppyF schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:37:
[...]

Terug naar de discussie, nieuwe kopen of tweedehands (Marktplaats)?
Of wellicht retourgoed, dus vrijwel nieuw maar toch met garantie?
Dit is een keuze die je zelf moet maken.

Paar jaar terug zou ik geen tweedehands of tweedekans hebben durven kopen.
Ik ben daar van teruggekomen omdat ik het wel eens wilde proberen en het toch veel geld scheelt.

Ik gun iedereen een voordeeltje.
Oh ik sta daar ook net zo in. Genoeg Amazon warehouse deals gevonden met: verpakking beschadigd, item X is ongebruikt, boekjes ontbreken. Krijg je hem binnen: heeft de verpakking wat krassen, handleiding check ik niet. En het item gewoon ongebruikt. Zo heb ik al vaker goedkoper een koel/vriescombi gekocht, een vaatwasser, nu dus een grinder.

Maar hoe goed die Mara X ook is das mij een brug te ver. Dan upgrade ik mijn plastic fantastic liever met een pid modded Rancilio of Gaggia classic op termijn. Het prijsverschil tussen een nieuwe Baratza Encore / Wilfra en een Eureka is minder groot dan tussen de espressomachines. Ik zou dan eerder het zoeken in dezelfde range als die Eureka mij gekost heeft: 350-400 EUR. Heb je een 1:1 verhouding tussen grinder en machine.

Hoe makkelijk mod je een Eureka naar single doser? Want misschien een stomme vraag: als je slechts 20 gram aan bonen in de hopper stopt: dan doe je toch ook aan single dosing zonder dat je een balgsysteem nodig hebt om residu/retentie te counteren in de laatste paar seconde? Die paar gram retentie met reguliere hopper neem ik wel voor lief als beginner. Natuurlijk is een hopper meer geschikt voor meer voorraad en dus meer shots kunnen pullen. Maar wie het meerdere kan moet toch ook het mindere kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
Joosie200 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:44:
[...]

Hoe makkelijk mod je een Eureka naar single doser? Want misschien een stomme vraag: als je slechts 20 gram aan bonen in de hopper stopt: dan doe je toch ook aan single dosing zonder dat je een balgsysteem nodig hebt om residu/retentie te counteren in de laatste paar seconde? Die paar gram retentie met reguliere hopper neem ik wel voor lief als beginner. Natuurlijk is een hopper meer geschikt voor meer voorraad en dus meer shots kunnen pullen. Maar wie het meerdere kan moet toch ook het mindere kunnen?
Kan behoorlijk goedkoop, stukje pvc buis, o-ring en wat bellows.
Met doorblazen blies ik er altijd nog wel ruim 1.5 gram uit. Scheelt behoorlijk wat. En met name handig als je van boon wisselt.

iRacing Profiel

• Joosie200
  • Niet online
Alouwerse schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:13:
[...]

Kan behoorlijk goedkoop, stukje pvc buis, o-ring en wat bellows.
Met doorblazen blies ik er altijd nog wel ruim 1.5 gram uit. Scheelt behoorlijk wat. En met name handig als je van boon wisselt.
Ik kwam al de meest bekeken video tegen op YouTube. Is de moeite waard om te testen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
[...]

Oh ik sta daar ook net zo in. Genoeg Amazon warehouse deals gevonden met: verpakking beschadigd, item X is ongebruikt, boekjes ontbreken. Krijg je hem binnen: heeft de verpakking wat krassen, handleiding check ik niet. En het item gewoon ongebruikt. Zo heb ik al vaker goedkoper een koel/vriescombi gekocht, een vaatwasser, nu dus een grinder.

Maar hoe goed die Mara X ook is das mij een brug te ver. Dan upgrade ik mijn plastic fantastic liever met een pid modded Rancilio of Gaggia classic op termijn. Het prijsverschil tussen een nieuwe Baratza Encore / Wilfra en een Eureka is minder groot dan tussen de espressomachines. Ik zou dan eerder het zoeken in dezelfde range als die Eureka mij gekost heeft: 350-400 EUR. Heb je een 1:1 verhouding tussen grinder en machine.

Ik denk wel dat je meer plezier gaat hebben van een warmtewisselaar met E61 ipv single boiler machines. Een nette op leeftijd kost ongeveer 500 euro. Daar krijg je heel erg veel voor terug in stabiliteit, gemak en uiterlijk.

Daarboven neemt de meerwaarde snel af en betaal je veel voor kleine beetjes extra gemak of stabiliteit.

Ik denk dan aan Isomac Tea / Isomac Millenium / ECM Cellini machines.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 16-12-2021 19:24 ]

• RigolleM
[...]
Had je dan niet beter de G-IOTA single doser gekocht?

• Civic09
  • Laatst online: 18:05
Gisteren is onze Delonghi Magnifica S in storing gegaan. Na het malen stopt het ding ermee en geeft foutmeldingen. Lekt ook al wel een tijdje op het aanrecht. Zal zo’n 5 jaar oud zijn inmiddels. De Nespresso maar even van zolder gehaald, maar dat valt me wel tegen.
Er zal dus wel wat anders moeten komen al kan ik de Delonghi nog wel een keer proberen te repareren.
Liefst zou ik wel een iets mooier/moderner apparaat willen hebben, maar ben niet van plan om er 1000 euro aan uit te geven. Blijf toch graag bij de volautomaat en heb een losse melkopschuimer die ik zo nu en dan gebruik. Kan gewoon weer een nieuwe Magnifica halen voor onder de 300 euro, maar zag ook een fraaie Jura Ena 4. Aangezien ik enige koffiedrinken in huis ben zou dat prima voldoen, maar hoe is de kwaliteit van zo’n relatief goedkope Jura? De Delonghi krijgt nog steeds heel veel positieve recensies en is de helft goedkoper ook nog eens. De Ena 4 kan ik nog niet zoveel over vinden. Zou de Jura van betere kwaliteit zijn en ook veel langer mee moeten gaan?

• Joosie200
  • Niet online
RigolleM schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:18:
[...]

Had je dan niet beter de G-IOTA single doser gekocht?
Wellicht wel. Toch lees ik daar ook niet enkel hosanna verhalen over op koffiepraat.nl en wat James Hoffman laat zien in zijn review. Bovendien ga ik nu tig keer per dag wisselen van soort koffieboon? Neuh. Ben meer iemand die een zakje van 250 gram opdrinkt in twee weken en dan over stap op een nieuwe.

En om dan €50 meer te betalen voor een pure single dose optie terwijl ik een Eureka back to back shots kan pullen zonder refill indien nodig en kan modden voor single dose geeft me dat wel meer mogelijkheden.

Maargoed single dose is een ding. Als Eureka er zelfs een Oro uitvoering voor heeft.

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 11:22
Helpt het om te weten dat de Jura Ena8 (retail prijs rond de €1000) grotendeels gelijk is aan de Ena4?
De 8 heeft een andere uitloop met bijbehorende slangen en een ander display. Molen, zetgroep en verwarming zijn gelijk.
Over de Ena8 is vast meer te vinden want die is al een paar jaar leverbaar. De Ena4 is een recent model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Nu online
Sethro schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:53:
[...]

Ik denk wel dat je meer plezier gaat hebben van een warmtewisselaar met E61 ipv single boiler machines. Een nette op leeftijd kost ongeveer 500 euro. Daar krijg je heel erg veel voor terug in stabiliteit, gemak en uiterlijk.

Daarboven neemt de meerwaarde snel af en betaal je veel voor kleine beetjes extra gemak of stabiliteit.

Ik denk dan aan Isomac Tea / Isomac Millenium / ECM Cellini machines.
Het mod gehalte is wel leuk bij een Gaggia. Zie bijvoorbeeld deze. Of dit met flow control d:)b Maar je loopt idd snel tegen de beperkte boiler aan als je meerdere koffies achter elkaar moet maken. Ook de reden dat ik mijn Silvia heb verkocht.

Ik heb vandaag een nette expobar office pulser op de kop getikt voor 350 euro op marktplaats. Onderhouden door een liefhebber. Niet het mooiste maar wel vrij smal model met warmtewisselaar!

Ik ben wel benieuwd naar het energieverbruik, door de waardes die een paar pagina's terug werden gedeeld. Moet ik toch maar eens een smart plug aanschaffen.

[ Voor 11% gewijzigd door rvrrr op 17-12-2021 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
Covid heeft me te pakken. En nu is sinds een dag mijn reuk- en smaak weg.
Zonde van alle mooie koffies die er nog staan. Dat wordt weer vacuüm trekken en in de vriezer denk ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
Sinds gisteren staat hier een Bianca te snorren in het koffiehoekje. Eerste indrukken zijn dat het allemaal wat vlotter, stiller en gelikter aanvoelt dan mijn oude QuickMill. En gek genoeg voor mijn gevoel meer crema uit dezelfde boon. Maar misschien is dat allemaal new stuff bias.

Quickmill staat nog in de verkoop, maar zag nog een leuke optie om een opv toe te voegen. Misschien dat ik daar eens mee aan de slag ga tijdens de kerst. Wel een mooie projectje om te kijken wat er allemaal met zo'n beestje kan.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ach, dat is balen! Dat is dan wel de beste methode vrees ik. Nu kan je net zo goed DE drinken ;)
Beterschap! Het heeft mij ongeveer een maand gekost om weer een beetje normaal te ruiken en proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Ravhin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:38:
Ach, dat is balen! Dat is dan wel de beste methode vrees ik. Nu kan je net zo goed DE drinken ;)
Beterschap! Het heeft mij ongeveer een maand gekost om weer een beetje normaal te ruiken en proeven.
Thanks! Gisteren alvast begonnen met de “visite” koffie. Oftewel de koffie die voor mij normaal veel te donker gebrand is.
Is je smaak en geur inmiddels weer volledig terug?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Niet helemaal :) Ik merk dat de verschillende geuren en smaken op verschillende momenten terugkomen. Onze citroengeranium ruik ik pas sinds vorige week weer, terwijl hardere geuren als benzine e.d. na een week al weer terug waren. Nu ben ik ergens rond de 90% terug en zou ik ook weer uit eten willen (daarvoor was ik alleen met textuur en mondgevoel bezig). Ik reken mij zelf gelukkig - er zijn "long COVID" patiënten die al 6 maanden niets ruiken of proeven. Ik zou echt wanhopig raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Een vraagje:
Ik heb van Zera koffie nu de Sidamo - Ethiopië kofiie die licht gebrand is. PID staat op 96 graden, 18:40 in 35 seconden. Ik krijg nog steeds een 'muf' smaakje erbij - ik zou het het beste kunnen beschrijven als vegetaal denk ik.

Een V60, 30:500 in 3:30 heeft dit veel minder en wordt veel meer floraal.

Heeft iemand suggestis waar ik nog kan tweaken om meer de florale tonen boven te krijgen in de espresso?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:21:
Een vraagje:
Ik heb van Zera koffie nu de Sidamo - Ethiopië kofiie die licht gebrand is. PID staat op 96 graden, 18:40 in 35 seconden. Ik krijg nog steeds een 'muf' smaakje erbij - ik zou het het beste kunnen beschrijven als vegetaal denk ik.

Een V60, 30:500 in 3:30 heeft dit veel minder en wordt veel meer floraal.

Heeft iemand suggestis waar ik nog kan tweaken om meer de florale tonen boven te krijgen in de espresso?
Probeer een bakje op 25 seconden en 30 seconden, kijken of dat wat uitmaakt.
Anders, contra de regel, probeer een paar graden C lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Sidamo was gestart op mijn normale standaard: 93 graden, 18:36 in 35 seconden. Dat was een wat zuur bakkie. Kijken of iets grover malen en dan snellere doorloop helpt is een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:33:
Sidamo was gestart op mijn normale standaard: 93 graden, 18:36 in 35 seconden. Dat was een wat zuur bakkie. Kijken of iets grover malen en dan snellere doorloop helpt is een goede!
Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 15:34
Ik heb sinds een paar dagen de Philips 2200 volautomatische espressomachine. Ik twijfel of de koffie heet genoeg is. Ik heb de machine ingesteld op de hoogste temperatuur, maar als ik direct na het zetten met een digitale thermometer in het midden van het kopje meet, komt de temperatuur niet boven de 73 graden. Als ik op precies dezelfde manier meet bij mijn oude (verwaarloosde, want al lang niet meer ontkalkt) Nespresso-apparaat dan kom ik op 77 graden.

Is 73 graden normaal bij een volautomatische machine? En ja, ik weet dat deze manier van meten niet echt een wetenschappelijke methode is, maar het verschil tussen deze espressomachine en de Nesrpesso is ook zonder meten wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:06
Zeg weet iemand hoe je de handel van de portafilter kunt af halen? gaat om de Rancilio silvia portfilter.
Die zit rete strak vast, voor ik m sloop...
Ik vind de handel lekker gevormd en wil m op een naked portfilter zetten (die draait er gewoon af)

[ Voor 9% gewijzigd door copyer op 17-12-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
@kadoendra Kopje is voorverwarmd?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
Nee, in beide gevallen niet omdat ik dacht dat ik dan juist geen goede vergelijking kon maken. Beide kopjes waren wel even koud zeg maar.

Ik kan het uiteraard alsnog meten met voorverwarmde kopjes. Maar wat zou dan een acceptabele temperatuur moeten zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door kadoendra op 17-12-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
kadoendra schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:47:
[...]

Nee, in beide gevallen niet omdat ik dacht dat ik dan juist geen goede vergelijking kon maken. Beide kopjes waren wel even koud zeg maar.

Ik kan het uiteraard alsnog meten met voorverwarmde kopjes. Maar wat zou dan een acceptabele temperatuur moeten zijn?
Ik heb het zelf nooit gemeten bij mijn Jura E8, maar als ik deze video bekijk dan zou het net onder de 80 graden moeten zijn, maar dat is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
kadoendra schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:47:
[...]

dat kopje komt hopelijk niet eens in de buurt van die temperaturen, dus heel veel zal het niet schelen (als je het direct na het zetten meet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
copyer schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:18:
Zeg weet iemand hoe je de handel van de portafilter kunt af halen? gaat om de Rancilio silvia portfilter.
Die zit rete strak vast, voor ik m sloop...
Ik vind de handel lekker gevormd en wil m op een naked portfilter zetten (die draait er gewoon af)
Ik vermoed, niet.
Van de E61 versies schijn je met heet water weken een heel eind te kunnen komen (ze zitten vastgezet met locktight op het schroefdraad oid). De Rancilio (nieuwe uitvoering) daar kan ik geen schroef punt aan ontdekken, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat.

Je kunt natuurlijk met een ijzerzaag aan de gang en van de gewone een naked zagen..

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 17-12-2021 14:54 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
PatrickC schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:36:
[...]

Ik heb het zelf nooit gemeten bij mijn Jura E8, maar als ik deze video bekijk dan zou het net onder de 80 graden moeten zijn, maar dat is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur.
[YouTube: Dicke Überraschung! Jura E8 EB im Test]
Ik heb nu even gewoon de straal koffie gemeten als het uit de uitloop stroomt. 85 graden. Dat lijkt me niet te koud toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:06
RoosW schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:53:
[...]

Ik vermoed, niet.
Van de E61 versies schijn je met heet water weken een heel eind te kunnen komen (ze zitten vastgezet met locktight op het schroefdraad oid). De Rancilio (nieuwe uitvoering) daar kan ik geen schroef punt aan ontdekken, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat.

Je kunt natuurlijk met een ijzerzaag aan de gang en van de gewone een naked zagen..
Zonde, zal met der tijd wel eens kijken naar een orginele naked..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10

MJV

copyer schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:25:
[...]

Zonde, zal met der tijd wel eens kijken naar een orginele naked..
Ter overpeinzing:
Hoewel een naked portafilter er mooi uitziet en helpt bij inzicht in extractieproblemen menen de koffiegeleerden dat een normale portafilter beter is. Door het massieve metaal houdt de reguliere portafilter warmte vast, wat de temperatuur van je espresso ook ten goede komt. Ook spettert het minder.

Theorie ter zijde: ik gebruikte in het begin ook vooral mijn naked portafilter, maar nu bijna niet meer. Dubbele portafilter makkelijker, ook omdat ik nu vaker gewoon twee enkele espresso's maak (eentje voor iemand anders), i.p.v. twee dubbele, en zo ook ietsjes minder koffie en caffeïne consumeer (ofja minder :+).
Chocovla schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:37:
Sinds gisteren staat hier een Bianca te snorren in het koffiehoekje. Eerste indrukken zijn dat het allemaal wat vlotter, stiller en gelikter aanvoelt dan mijn oude QuickMill. En gek genoeg voor mijn gevoel meer crema uit dezelfde boon. Maar misschien is dat allemaal new stuff bias.
Goede keuze qua machine ;). Gebruik je de naked portafilter? Daarmee krijg je daadwerkelijke een dikkere cremalaag. Niet dat dat per se beter smaakt of beter is, maar toch.

[ Voor 25% gewijzigd door MJV op 17-12-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
MJV schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:25:
[...]

[...]

Goede keuze qua machine ;). Gebruik je de naked portafilter? Daarmee krijg je daadwerkelijke een dikkere cremalaag. Niet dat dat per se beter smaakt of beter is, maar toch.
Gebruikte ook de naked op de Quickmill, dus daar zou ik het niet alleen op zetten. Nog een leuke reden voor een naked filter is natuurlijk de extractiepr0n omdat je zo mooi kunt zien hoe de extractie verloopt. _/-\o_

"Better ask questions before you shoot"

Pagina: 1 ... 115 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1