Dat klopt ook helemaal, gelukkig ben ik niet eigenwijs en zag ik net op bol.com een retourdeal staan voor een Silenzo voor 250 euro. Voor nu is de timer al een behoorlijke upgrade, in de toekomst zal er vast een keer een molen komen met een scherm. Voor nu ga ik van een Rancilio Silvia (V1) met Ascaso I-mini naar een Bezzera BZ10 met Eureka Mignon Silenzo. Verwacht dat ik daar de komende jaren wel even meer vooruit kan.418O2 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:39:
[...]
Buy once, cry once...
Je kan het ook zo zien, dat je nu even 70 euro extra uitgeeft, maar dan heb je gelijk wel het eindstation.
for now
Zou ik niet mee akkoord gaan. Met de juiste maalschijven zou je op ca. 18 gr in 10-12 sec uit moeten komen. Daarnaast was het maalsel ook een fractie beter. Zo'n groot verschil is niet enkel uitlijning.SpeedyDH schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:37:
[...]
Hoe kan je de Specialita uitlijnen?
Ik heb zelf een Specialita uit de mogelijk verkeerde reeks. Contact opgenomen met de leverancier maar volgens hem was 14sec voor 14gr prima (al lees ik hier andere dingen). Ik kan de schijven eventueel omwisselen... maar ben wel benieuwd wat jij bedoelt met 'uitlijnen'
Het lijkt toch wel een widespread issue te zijn (de maalschijven zijn gedurende een heel productiejaar~ verkocht). Sinds de ontdekking van dit issue al zeker 10+ personen nieuwe schijven zien claimen (en krijgen) met een directe performance boost tot gevolg. Er zijn mensen die honderden euro's uitgeven voor een kleinere performance winst, dus ik zou die nieuwe schijven gewoon claimen (is gratis en een fluitje van een cent om te vervangen).
Ok, ik moet eerst nog 250 gram andere bonen er doorheen jassen. Daarna aan de Sidamo, ik zal alvast de temperatuur een tikkie hoger zettenFigo112 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:04:
[...]
Ik vind de sidamo erg zuur maar ook niet in balans. Normaal vind ik een zuurtje prima, ik dronk veel ethiopie yirghaffe als filter koffie wel lichter gebrand. En eigelijk een van de favorieten geweest maar met espresso vind ik hem niet te drinken. Dacht wellicht ligt het aan de branding
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik zit nu met mijn specialita (1,5maand oud) op 8,8 seconden voor 18gram bonen en output 44gram espresso.Ypuh schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:13:
[...]
Zou ik niet mee akkoord gaan. Met de juiste maalschijven zou je op ca. 18 gr in 10-12 sec uit moeten komen. Daarnaast was het maalsel ook een fractie beter. Zo'n groot verschil is niet enkel uitlijning.
Het lijkt toch wel een widespread issue te zijn (de maalschijven zijn gedurende een heel productiejaar~ verkocht). Sinds de ontdekking van dit issue al zeker 10+ personen nieuwe schijven zien claimen (en krijgen) met een directe performance boost tot gevolg. Er zijn mensen die honderden euro's uitgeven voor een kleinere performance winst, dus ik zou die nieuwe schijven gewoon claimen (is gratis en een fluitje van een cent om te vervangen).
Same here. Tussen de 7 en 10 sec voor 18 gram output afhankelijk van type boon en maalgraad.Farrell schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:18:
[...]
Ik zit nu met mijn specialita (1,5maand oud) op 8,8 seconden voor 18gram bonen en output 44gram espresso.
Even getest maar voor 16.6 gram doe ik 10.4 sec over. serienummer is wel lager dan wat jij aangeeft dus wel apart.Vitabissj schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:32:
[...]
als jouw serienummer lager is dan PH00121xxxxxx, heb je kans op een slechte batch.
Mijn oude maalschijven hadden op de zijkant tekst staan (Eureka). De nieuwe hebben dat niet, maar hebben onderaan wel wat tekst staan. Maar ik weet niet of dat een aangeving is..
Mijn nieuwe komen van https://www.crossroast.be/
Ik zou gewoon naar de maaltijd kijken, als jij ook niet rond de 10 seconden zit voor 16-20gr, zou het wel kunnen dat jij ook een slechte batch hebt.
Lijn ze ook uit he, want ik merk wel dat mijn espresso nu minder bitter en zuur tegelijk is
[ Voor 4% gewijzigd door Figo112 op 08-12-2021 14:38 ]
kon het niet laten was in de buurt van trakteren en heb toch wat ethiopie washed sidamo en ethiopie unwashed meegenomen. Deze bonen vergeleken met die van fascino duidelijk lichter gebrand en zelfs eerste bakje meteen was goed te drinken. Beetje finetunen denk ik dat ik er best wel goed resultaat uit kan halen. Ben blij dus toch maar voortaan voor lichter gebrande bonen gaan.woutur schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:16:
[...]
Ok, ik moet eerst nog 250 gram andere bonen er doorheen jassen. Daarna aan de Sidamo, ik zal alvast de temperatuur een tikkie hoger zetten
Heeft er iemand ooit bourbon barrel aged koffiebonen gehad?
Ik zag deze te koop staan en heb ze ook besteld (al vind ik het bijzonder duur) via https://www.bigbellybrewing.nl/product/bba-coffee/ . Ik wil het dan ook wel eens proberen
Ik zag deze te koop staan en heb ze ook besteld (al vind ik het bijzonder duur) via https://www.bigbellybrewing.nl/product/bba-coffee/ . Ik wil het dan ook wel eens proberen
Op de website van Cook en boon zelf een stuk goedkoper:
https://www.cookboon.nl/s...ourbon-barrel-aged-coffee
Ik ben benieuwd naar je ervaring!
Damn, en ik wilde deze maand geen koffie meer kopenvinpower schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:07:
Op de website van Cook en boon zelf een stuk goedkoper:

Maar goed, toch maar een 250gr zakje besteld van deze
Ik ben er ook voor gevallen @RoosW - samen met 250g Ethiopië / Brazil. (ik hoop niet te donker gebrand anders hebben de buren ook een leuke kerst
)
[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 09-12-2021 10:56 . Reden: tpyo's ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Mij lijkt het nog steeds een leuk idee om een meet met Tweakers van dit topic te hebben. Lekker praten over koffie en koffie gear! Geen idee hoe, wat en wanneer. Maar ik wil toch even jullie interesse peilen!
Poll: Heb jij interesse in een Tweakers Koffie-meet? (na Covid)
• Ja
• Nee

Ook een poll maken? Klik hier
• Ja
• Nee
Soort gelijk hebben ze aantal keer per jaar ook bij Peeze: https://webshop.peeze.nl/...rfa-filter-250-gram-24206monsees schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:56:
Heeft er iemand ooit bourbon barrel aged koffiebonen gehad?
wel eens filter mee gezet. Wel apart voor een keertje, maar vond het vrij heftig :-)
Bij de Lidl is de DeLonghi ECAM13.123.B in de aanbieding. Voor €279,-. Als ik ga zoeken op reviews kom ik echter zeer weinig tegen. Wel de ECAM 23.123.B. Weet iemand of dat eigenlijk dezelfde is, maar dat de 13 alleen voor de Lidl is of iets dergelijks. Ik twijfel tussen deze en de Philips 2200. Dus als iemand daar iets zinnigs over te zeggen heeft....
@vinpower Een grinder meet-up misschien! Verschillende koffie-goodies uitproberen
.
DIt doe je standaard? Dacht de preinfusion vooral goed was voor licht gebrande bonen? Of zie je ook goede resultaten met andere bonen?cedrix5 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:28:
@MJV Ik heb ook vastwater, dus eerst daarmee preinfusie zonder pompdruk tot puck verzadigd is (druppeltjes onderaan portafilter), dan met flow control open naar 9 bar en haal de druk er weer wat af tot einde shot dan. Soms zet ik ook wel eens shots op 6 bar als het niet goed lukt met meer druk, die hebben minder body maar zijn wat consistenter.
"Better ask questions before you shoot"
Omdat mijn machine ook is aangepast met flow control van ECM heb ik de veer in mijn E61 ook vervangen voor een zwaarder exemplaar. Standaard doet E61 al preinfusie door de onderste kamer te laten vollopen met een veer die progressief meer druk levert. Een rotatiepomp verzet meer water dan vibratie, dus dat gaat veel sneller, niet altijd goed.Chocovla schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:44:
[...]
DIt doe je standaard? Dacht de preinfusion vooral goed was voor licht gebrande bonen? Of zie je ook goede resultaten met andere bonen?
Ik heb die veer aangepast waardoor dat systeem niet meer werkt. Je wil dat met flow control voor de extra controle. Dat betekent wel dat je geen preinfusie krijgt als je niks doet, dus ofwel de needle valve dichtdraaien ofwel de line pressure gebruiken. Dat laatste is makkelijkste vind ik dus ik doe dat bij elke boon. Light roasts maal ik wel fijner waardoor het langer duurt en ik het geheel veel meer tijd geef. Bij dark roasts is 3 seconden vaak genoeg om te voorkomen dat het geheel bitter wordt.
Preinfusion helpt ook bij andere bonen en het verkleind de kans op channelling, omdat er niet in een keer (relatief snel) 9 bar door de puck heen gaat. Theorie is dus ook dat je net wat fijner kunt malen (en dus meer oppervlakte voor extractie) zonder dat je channelling krijgt.Chocovla schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:44:
[...]
DIt doe je standaard? Dacht de preinfusion vooral goed was voor licht gebrande bonen? Of zie je ook goede resultaten met andere bonen?
Duidelijk. Planning is volgende week de Lelit Bianca te halen die in principe de mogelijkheid ook biedt middels de paddle.cedrix5 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:05:
[...]
Omdat mijn machine ook is aangepast met flow control van ECM heb ik de veer in mijn E61 ook vervangen voor een zwaarder exemplaar. Standaard doet E61 al preinfusie door de onderste kamer te laten vollopen met een veer die progressief meer druk levert. Een rotatiepomp verzet meer water dan vibratie, dus dat gaat veel sneller, niet altijd goed.
Ik heb die veer aangepast waardoor dat systeem niet meer werkt. Je wil dat met flow control voor de extra controle. Dat betekent wel dat je geen preinfusie krijgt als je niks doet, dus ofwel de needle valve dichtdraaien ofwel de line pressure gebruiken. Dat laatste is makkelijkste vind ik dus ik doe dat bij elke boon. Light roasts maal ik wel fijner waardoor het langer duurt en ik het geheel veel meer tijd geef. Bij dark roasts is 3 seconden vaak genoeg om te voorkomen dat het geheel bitter wordt.
Gezien mijn eerdere ervaringen zal het denk vooral ook trial and error worden tot alle parameters wat meer duidelijk zijn. Heb ook de ervaring dat de wat meer licht geroosterde Afrikaanse bonen bij mijn huidige setup (QuickMill) vaak erg fijne maling nodig hebben.
Lees wel eens dat zo'n flow control vooral (/alleen) zin heeft bij machines met een rotatiepomp, omdat die anders veel te snel druk opbouwen. Een vibratiepomp is door een lagere flowrate en druk opbouw sowieso al wat puck-vriendelijker (de mindere prestaties pakken dus goed uit). Verder heb je nog druk van vaste waterleiding vs. geen druk van een waterreservoir, en de verschillende veren.cedrix5 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:05:
[...]
Omdat mijn machine ook is aangepast met flow control van ECM heb ik de veer in mijn E61 ook vervangen voor een zwaarder exemplaar. Standaard doet E61 al preinfusie door de onderste kamer te laten vollopen met een veer die progressief meer druk levert. Een rotatiepomp verzet meer water dan vibratie, dus dat gaat veel sneller, niet altijd goed.
Kortom; heeft het zin om een flow kit te bestellen voor mijn rotatiepomp machine zonder vast wateraansluiting? En zou je niet de standaard veer liever willen laten zitten voor de standaard pre-infusie? Met die sterkere veer word je ook soort van verplicht om altijd manueel je flow rate te managen. Kan me voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt?
Eindelijk in de winkel mijn volgende machine.
Afgelopen jaar is er nog flink gesleuteld aan de machine en zelfs deze is een prototype. Om de machine vast te laten zien terwijl de productie op gang komt, hebben we deze te leen. Maar zo gaat de Naked Espresso Maker eruit zien.:strip_exif()/f/image/4xjBuIQrIJ81sumVmc8Yhpy9.jpg?f=fotoalbum_large)
Single boiler machine, geen stoom functie, PID temperatuur regeling, rotatie pomp.
Nederlands fabrikaat, boiler is uit één stuk metaal gefreesd, leiding werk en druk meter komen uit de petrochemische industrie. De zwarte coating is opgedampt. Glas platen zijn gehard glas.
Afgelopen jaar is er nog flink gesleuteld aan de machine en zelfs deze is een prototype. Om de machine vast te laten zien terwijl de productie op gang komt, hebben we deze te leen. Maar zo gaat de Naked Espresso Maker eruit zien.
:strip_exif()/f/image/4xjBuIQrIJ81sumVmc8Yhpy9.jpg?f=fotoalbum_large)
Single boiler machine, geen stoom functie, PID temperatuur regeling, rotatie pomp.
Nederlands fabrikaat, boiler is uit één stuk metaal gefreesd, leiding werk en druk meter komen uit de petrochemische industrie. De zwarte coating is opgedampt. Glas platen zijn gehard glas.
[ Voor 5% gewijzigd door Teus.espresso op 09-12-2021 12:02 ]
Klopt, als je de veer vervangt moet je zelf wat doen. Je wil een rotatiepomp machine liefst combineren met vastwater denk ik zodat je makkelijk daarmee preinfusie kan doen rustig aan. Als je dat niet hebt vind ik dat flow control wel zin heeft als je fijn maalt met lichte brandingen. Het nadeel aan die flow kitjes is ook dat ze zo gevoelig zijn vind ik, je moet dan altijd wel aandacht hebben bij het zetten en tegelijk melk stomen is moeilijker. Met vastwater is het amper extra moeite.Ypuh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:36:
[...]
Lees wel eens dat zo'n flow control vooral (/alleen) zin heeft bij machines met een rotatiepomp, omdat die anders veel te snel druk opbouwen. Een vibratiepomp is door een lagere flowrate en druk opbouw sowieso al wat puck-vriendelijker (de mindere prestaties pakken dus goed uit). Verder heb je nog druk van vaste waterleiding vs. geen druk van een waterreservoir, en de verschillende veren.
Kortom; heeft het zin om een flow kit te bestellen voor mijn rotatiepomp machine zonder vast wateraansluiting? En zou je niet de standaard veer liever willen laten zitten voor de standaard pre-infusie? Met die sterkere veer word je ook soort van verplicht om altijd manueel je flow rate te managen. Kan me voorstellen dat je daar niet altijd zin in hebt?
Voor dark roasts werkt dat E61 systeem prima denk ik, ook als het wat sneller gaat doordat je pomp zo bruut is.
Wouw... dat is echt gaaf, het duurde bij mij zelfs even voordat ik me realiseerde dat ik er gewoon echt doorheen aan het kijken was.Teus.espresso schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:58:
Afgelopen jaar is er nog flink gesleuteld aan de machine en zelfs deze is een prototype. Om de machine vast te laten zien terwijl de productie op gang komt, hebben we deze te leen. Maar zo gaat de Naked Espresso Maker eruit zien.[Afbeelding]
Hier nog meer plaatjes: https://www.nakedespressomaker.com/
Als ze nou ook nog een versie gaan maken met dual boiler, stomen, etc. etc. (zeg maar een Lelit Bianca oid qua functionaliteiten maar dan in dit jasje)
Interessant!bebopper schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:09:
[...]
Wouw... dat is echt gaaf, het duurde bij mij zelfs even voordat ik me realiseerde dat ik er gewoon echt doorheen aan het kijken was.
Als ze nou ook nog een versie gaan maken met dual boiler, stomen, etc. etc. (zeg maar een Lelit Bianca oid qua functionaliteiten maar dan in dit jasje)
De ontwerper/bouwer blijkt Mike van de Goor te zijn, oud olympisch volleyballer.
Bedrijf zit in Harderwijk, bij mij in de buurt.
Ik vermoed dat de prijs wel behoorlijk hoog zal zijn hè? @Teus.espresso
Tot je het zei had ik het niet eens door. Ben zo gewend geraakt aan al het glimmende RVS dat ik dacht naar reflecties te kijken...bebopper schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:09:
[...]
Wouw... dat is echt gaaf, het duurde bij mij zelfs even voordat ik me realiseerde dat ik er gewoon echt doorheen aan het kijken was.
Dat had ik ook, pas de foto's op de site die duidelijk maakte dat ik naar een gedeeltelijk glazen behuizing zat te kijken.
Ben erg benieuwd wat de kosten van deze machine gaan worden.
Ben erg benieuwd wat de kosten van deze machine gaan worden.
Voor de doelgroep van Naked is de verkoop prijs niet echt relevant.
Kwaliteit mag wat kosten en je krijgt er een hele bijzondere machine voor terug.
Het zit in dezelfde hoek als Contravento en Speedster. Allemaal anders en uniek.
Dat liefhebbers zoals ik er ook met een schuin oog naar kijken en dan moeten slikken over het bedrag...
Definitieve prijs is nog niet bekent maar zal rond de 6K zijn.
In vergelijking met andere spullen zijn high end espresso machines best betaalbaar.
Natuurlijk €5000 - €10.000 is veel geld maar een eigen Kees van de Westen Speedster bijvoorbeeld is een haalbare droom mits daar je prioriteit ligt. En dan lijkt deze machine ineens betaalbaar.
Kwaliteit mag wat kosten en je krijgt er een hele bijzondere machine voor terug.
Het zit in dezelfde hoek als Contravento en Speedster. Allemaal anders en uniek.
Dat liefhebbers zoals ik er ook met een schuin oog naar kijken en dan moeten slikken over het bedrag...
Definitieve prijs is nog niet bekent maar zal rond de 6K zijn.
In vergelijking met andere spullen zijn high end espresso machines best betaalbaar.
Natuurlijk €5000 - €10.000 is veel geld maar een eigen Kees van de Westen Speedster bijvoorbeeld is een haalbare droom mits daar je prioriteit ligt. En dan lijkt deze machine ineens betaalbaar.
Wow, vet Teus! Zulke plaatjes/introducties zijn wat mij betreft altijd welkomTeus.espresso schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:58:
Als ik het goed begrijp ga je een (eigen) merk machines op de markt brengen? Volgens mij zag ik dat van Pommeren tegenwoordig ook een soort eigen merk genaamd BIEPI heeft.
Wanneer het iets toevoegt (c.q. logisch pakket van features, design, nieuwe functionaliteit etc.) dan lijkt me dat een mooie aanvulling op Lelit/ECM/Rocket/Profitec. Zeker als het in NL geproduceerd wordt.
Naked is niet van mij. Het is van Mike van der Goor. De winkel waar ik werk is één van de verkooppunten.
Ik ben wel betrokken bij de ontwikkeling maar dan alleen technische vragen.
Het idee en de uitvoering is 100% Mike.
Biepi, is niet van van Pommeren.
Wij hebben die machines ook in het assortiment.
Ze komen "gewoon"van een Italiaanse fabrikant.
De machines hebben in de bijzondere uitvoeringen overigens een gewrapte buitenkant.
Dus hout en corten staal is niet echt maar een wrap. Wel netjes gedaan maar ook een beetje een tegenvaller.
Sidenote, ik heb gisteren voor de Tweakers Koffie meetup gestemd.
Als die er gaat komen,kom ik natuurlijk met deze machine.
Ik ben wel betrokken bij de ontwikkeling maar dan alleen technische vragen.
Het idee en de uitvoering is 100% Mike.
Biepi, is niet van van Pommeren.
Wij hebben die machines ook in het assortiment.
Ze komen "gewoon"van een Italiaanse fabrikant.
De machines hebben in de bijzondere uitvoeringen overigens een gewrapte buitenkant.
Dus hout en corten staal is niet echt maar een wrap. Wel netjes gedaan maar ook een beetje een tegenvaller.
Sidenote, ik heb gisteren voor de Tweakers Koffie meetup gestemd.
Als die er gaat komen,kom ik natuurlijk met deze machine.
[ Voor 10% gewijzigd door Teus.espresso op 09-12-2021 13:09 ]
Kunnen we dan niet meeten in jouw winkel @Teus.espresso?
Mooie plaatjes inderdaad.Ypuh schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:57:
[...]
Wow, vet Teus! Zulke plaatjes/introducties zijn wat mij betreft altijd welkom.
Als ik het goed begrijp ga je een (eigen) merk machines op de markt brengen? Volgens mij zag ik dat van Pommeren tegenwoordig ook een soort eigen merk genaamd BIEPI heeft.
Wanneer het iets toevoegt (c.q. logisch pakket van features, design, nieuwe functionaliteit etc.) dan lijkt me dat een mooie aanvulling op Lelit/ECM/Rocket/Profitec. Zeker als het in NL geproduceerd wordt.
Alleen jammer dat de prijs dan meteen weer zo hoog moet zijn, de doelgroep wordt daarmee erg klein.
Het zou veel beter zijn als er een Nederlands product in de prijsklasse €1500 komt te liggen en daarmee kan concurreren tegen Lelit/ECM/Rocket/Profitec.
Als ze die dingen in Italië kunnen maken kan dat hier ook.
Ik ben aan het kijken of ik mijn Eureka Mignon Specialita wil gaan vervangen voor een meer single-dose maler.
Mijn wishlist tot nu toe:
PROBARISTA G-IOTA ZWART + SSP MESSEN MULTI-PURPOSE RED SPEED
PROBARISTA G-IOTA CARBON STYLE + TITANIUM MESSEN
Ga ik het verschil merken met de (in prijs vergelijkbare) G-IOTA icm de titanium messen?
Any thoughts?
Ga ik het verschil merken met de (in prijs vergelijkbare) G-IOTA icm de titanium messen?
Any thoughts?
Ehh, ik heb de Titanium schijven er hier in zitten, en hij was 450,-, met de SSP komt ie richting 650,- of iets meer, toch overweeg ik ze alsnog aan te schaffen, maar dan met een maand of twee. Of het je dat waard is? Geen idee, helaas is er geen plek waar je dezelfde boon op twee malers een met en een zonder de SSP schijven kunt proeven. Maar ik vermoed dat de SSP wel een beter resultaat geven, er word overal zeer hoog over opgegeven.-Muncky- schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:16:
Ik ben aan het kijken of ik mijn Eureka Mignon Specialita wil gaan vervangen voor een meer single-dose maler.
Any thoughts?
Zijn alleen de Red Speed een optie? Ik had liever de High Uniformity versies gehad.
Naar het schijnt kun je overigens kiezen voor of Espresso of Filter uitvoering van de SSP burrs - ehh schijven, hoofd voordeel, ze gaan 5000kg koffie mee
Zolang leef ik echt niet meer.
- Is er iemand die de SSP schijven in een G-Iota of DF-64 heeft? Wat ervaart hij/zij als voordeel?
Misschien moet ik er nog even over nadenken
Je beschrijft een situatie die bij uitstek geschikt zou zijn voor YouTube reviewers om te gaan testen.RoosW schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:45:
[...]
Ehh, ik heb de Titanium schijven er hier in zitten, en hij was 450,-, met de SSP komt ie richting 650,- of iets meer, toch overweeg ik ze alsnog aan te schaffen, maar dan met een maand of twee. Of het je dat waard is? Geen idee, helaas is er geen plek waar je dezelfde boon op twee malers een met en een zonder de SSP schijven kunt proeven. Maar ik vermoed dat de SSP wel een beter resultaat geven, er word overal zeer hoog over opgegeven.
Zijn alleen de Red Speed een optie? Ik had liever de High Uniformity versies gehad.
Naar het schijnt kun je overigens kiezen voor of Espresso of Filter uitvoering van de SSP burrs - ehh schijven, hoofd voordeel, ze gaan 5000kg koffie mee
- Is er iemand die de SSP schijven in een G-Iota of DF-64 heeft? Wat ervaart hij/zij als voordeel?
Laat een panel van koffiedrinkers de resultaten (blind) proeven en trek dan een conclusie.
Dat iets duurder in aanschaf is betekent per definitie niet dat het ook een beter resultaat geeft.
Het zou wel zo kunnen zijn dat hardere schijven langer mee gaan en dat je de goedkopere eerder zult moeten vervangen. Wanneer slijtage optreedt zou dan bekend moeten zijn bv na een gemiddelde van X kilo.
Het nadeel van maalschijven is dat ze vaak 5-10 kilo bonen nodig hebben richting het optimale resultaat te gaan. Mijn maler is nu ook fluffier/consistenter dan een half jaar geleden. Met het tempo van zo'n 2-3kg per maand, schiet dat inslijten niet echt op. De Eureka Diamond maalschijven zijn goed voor 1.000 Kg+. Met gemiddeld 5 kopjes per dag ben je dan ruim 30 jaar verder.
Een grinder meet-up lijkt me het leukste/beste manier om verschillen uit te proberen. Je mag er vanuitgaan dat die malers voldoende seasoned zijn en dat de eigenaar de juiste instelling wel gevonden heeft.
Een grinder meet-up lijkt me het leukste/beste manier om verschillen uit te proberen. Je mag er vanuitgaan dat die malers voldoende seasoned zijn en dat de eigenaar de juiste instelling wel gevonden heeft.
obligatoir: YouTube: Should You Upgrade Your Grinder Burrs?HoppyF schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:56:
[...]
Je beschrijft een situatie die bij uitstek geschikt zou zijn voor YouTube reviewers om te gaan testen.
Laat een panel van koffiedrinkers de resultaten (blind) proeven en trek dan een conclusie.
Dat iets duurder in aanschaf is betekent per definitie niet dat het ook een beter resultaat geeft.
Het zou wel zo kunnen zijn dat hardere schijven langer mee gaan en dat je de goedkopere eerder zult moeten vervangen. Wanneer slijtage optreedt zou dan bekend moeten zijn bv na een gemiddelde van X kilo.
Wat ik er van begrepen heb is vooral de particle size distribution van belang en kan met bv Kruve zeven uitproberen wat je lekker vind voordat je een set schijven van 500+ besteld.

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 09-12-2021 16:52 . Reden: plaatje ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Of twee setjes maalschijven kopen en gewoon steeds even wisselenRavhin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:26:
[...]
Om het makkelijk te maken: voor filterkoffie wordt vaak een andere psd geprefereerd dan voor espressomaling - zit je met je DF64 alsnóg aan twee malers
Heb zelf de gewone schijven erin zitten, heb niet het idee dat ik het verschil ga proeven, maar ach, misschien zou ik het ook wel proeven. Leuk om bij een meet-up (oid) eens te proberen. Maar zou meer geneigd zijn om het geld voor SSP maalschijven in wat anders te investeren (potje voor ooit een keer een nieuwe machine, een goede fles rum...).RoosW schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:45:
[...]
Ehh, ik heb de Titanium schijven er hier in zitten, en hij was 450,-, met de SSP komt ie richting 650,- of iets meer, toch overweeg ik ze alsnog aan te schaffen, maar dan met een maand of twee. Of het je dat waard is? Geen idee, helaas is er geen plek waar je dezelfde boon op twee malers een met en een zonder de SSP schijven kunt proeven. Maar ik vermoed dat de SSP wel een beter resultaat geven, er word overal zeer hoog over opgegeven.
[ Voor 65% gewijzigd door bebopper op 09-12-2021 16:40 ]
Bij onderzoek naar wijn en smaak is aangetoond dat zodra men weet dat een wijn duur is men hem beter vindt smaken. Reden waarom ik geen goedkope wijn koopbebopper schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:37:
[...]
Of twee setjes maalschijven kopen en gewoon steeds even wisselen
[...]
Heb zelf de gewone schijven erin zitten, heb niet het idee dat ik het verschil ga proeven, maar ach, misschien zou ik het ook wel proeven. Leuk om bij een meet-up (oid) eens te proberen. Maar zou meer geneigd zijn om het geld voor SSP maalschijven in wat anders te investeren (potje voor ooit een keer een nieuwe machine, een goede fles rum...).
Advies: koop iets van net boven je budget dan smaakt het beter.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Je kan ook optische analyse doen van de verdeling van de deeltjesgrootte.Ravhin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:26:
[...]
obligatoir: YouTube: Should You Upgrade Your Grinder Burrs?![]()
Wat ik er van begrepen heb is vooral de particle size distribution van belang en kan met bv Kruve zeven uitproberen wat je lekker vind voordat je een set schijven van 500+ besteld.
[Afbeelding]Om het makkelijk te maken: voor filterkoffie wordt vaak een andere psd geprefereerd dan voor espressomaling - zit je met je DF64 alsnóg aan twee malers
Als het puur om de verdeling gaat is dat ook een leuk experiment.
Heeft iemand hier dat al gedaan?
Ja, die is tof! Hij draait op mijn MBP met een Ali microscoop. Ik moet zeggen dat de resultaten leuk zijn, maar je hebt wel enige bias - een representatief monster nemen is lastig.
Maar deze tool blijft een poor man’s psd analyser
Maar deze tool blijft een poor man’s psd analyser
Is dit een voorloper van de Mignon serie?

Met 60mm maalschijven en als ik op type MDMAE / MN zoek vind ik alleen onderdelen. Wel een aanzienlijk stuk goedkoper dan welke Mignon variant die ook tegen kom.

Met 60mm maalschijven en als ik op type MDMAE / MN zoek vind ik alleen onderdelen. Wel een aanzienlijk stuk goedkoper dan welke Mignon variant die ook tegen kom.
Lijkt me een horecamaler, waar de mignon-serie voor thuisgebruik is.Joosie200 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:07:
[Afbeelding]
Ziet er degelijk uit. Bij een goede tweedehands prijs kan je deze maler veilig uitproberen. Als jij dan de advertentie maakt waar wél het type in staat raak je hem voor minder weer kwijt.Joosie200 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:07:
[Afbeelding]
offtopic:
Zo heb ik een "Segafredo koffie maler" staan wat eigenlijk een San Marco is - helaas wel met 64mm schijven
Zo heb ik een "Segafredo koffie maler" staan wat eigenlijk een San Marco is - helaas wel met 64mm schijven
Ik hoop stiekem dat die SSP schijven weinig doen t.o.v. de standaard G-Iota schijven want anders moet ik mezelf weerhouden om weer 200 euro uit te geven. Maar als iemand ooit een goed vergelijk vind stuur aub een linkje door.
Tip, je kan ze direct bij de fabrikant bestellen wat net wat goedkoper is dan lokaal (~200 vs 240 euro, maar vooral interessant wegens wel/niet op voorraad: linkje, 200 is exclusief eventuele import kosten)
Tip, je kan ze direct bij de fabrikant bestellen wat net wat goedkoper is dan lokaal (~200 vs 240 euro, maar vooral interessant wegens wel/niet op voorraad: linkje, 200 is exclusief eventuele import kosten)
[ Voor 4% gewijzigd door SawaFish op 10-12-2021 11:46 ]
Het zijn diminishing returns waarbij vooral voor light roasts e.d. added value gehaald kan worden (heb ik mij laten aanleunen). Zie ook hier:
Burrs Options
- SSP High Uniformity
espresso gericht, goed voor traditionele medium/medium-dark branding - SSP Unimodal/Brew
de oudere/originele brewschijven, goed voor filter zetmethodes en produceren niet zo veel fijne deeltjes, vandaar dat bij gebruik voor espresso, de staven bijna tegen de schijven moeten aanlopen. - SSP Multipurpose/Unimodal-Espresso
aangepaste burrs, met extra platte oppervlakken die iets meer fijnheid produceren bij espressomaling. Goed voor filter en licht gebrande espresso (dit kan worden uitgelijnd met whiteboard marker test als gevolg van de kleine platte oppervlakken)
Burrs Options
- Standard espresso burrs (stainless steel uncoated)
The standard burrs option offers the traditional 64mm flat burrs experience - now used in a high precision housing in the Lagom P64. If you generally prefer medium to darker roasts, this will be a satisfactory option as it offers the classic warm chocolate-forward espresso flavour profile. While it is fully capable of filter or coarse grind, we find that it may produce more fines compared to the SSP unimodal burrs. These standard burrs are rated for 250kg / 550 lbs. - SSP High-Uniformity (HU) espresso - Red Speed coated
This is the SSP-improved version of 64mm espresso burrs, offering a higher grind uniformity over traditional 64mm flat burrs.[...]
It offers results closer to the more-traditional espresso experience but is an overall improvement over the standard 64mm burrs. It is best suited for those who prefer making espresso at a tighter brew ratio - i.e. if you frequently make espresso or ristretto with brew ratio between 1:1 to 1:2.5, this will likely be the better burr for you. This is an all-rounded espresso burrset and can work relatively well with roasts of all spectrum. Compared to conical burrs, we feel the high-uniformity (HU) burrs can offer a better flavour clarity experience. Compared to the Unimodal burrs, the HU burrs offer a more textured shots for those who value mouthfeel slightly over flavour clarity, and yet with a reasonable level of flavour clarity. For milk drinks, the HU burrs usually offer a punchier flavour in our experience. - SSP Unimodal-espresso geometry - Red Speed coated
This is the burrset with geometry intended for unimodal grind to draw the best out of lighter roasts and to highlight the flavour characteristics that are treasured in modern espresso. [...] The Unimodal-espresso burrs work well both for filter brews and light roast espresso. The burr geometry was originally inspired by Mahlkonig Kenia & Guatemala Lab bulk grinders - sometimes referred to as EK10 burrs. In our experience the SSP unimodal-espresso burrs tend to excel in highlighting flavour clarity in lighter roast coffees. They can also work for darker roasts but we think their potential is best used for the lighter roasts. If you are someone who don’t mind experimenting and are chasing the delicate flavours in high-quality light roasted coffees, we recommend trying EKpresso-style shots (or Turbo shots) with this unimodal burrs. The high extraction of SSP Unimodal burrs tend to play well with higher-acid coffee (ie light roasts), making the acidity enjoyable even if you’re not an acidic-coffee lover. - SSP Brew (Unimodal V1) geometry - Red Speed Burrs (coated)
This is the original Unimodal brew burrs that we offered at the launch of the grinder. While it can be worked for pulling espresso, the 64 mm brew burrs can be more demanding to use and hence based on our experience its usage may not be suited for everyone. When used for espresso, the puck may quickly lose its structural integrity over the course of extraction and hence channel more easily. This is a normal behavior for the grind of this burrset but as we learned it can be a suboptimal experience for those who are used to seeing well-behaved extractions. Hence, to achieve Unimodal-style espresso, the SSP-Unimodal Espresso is the better option. We recommend the SSP Brew (Unimodal V1) only if you’re planning to use the Lagom P64 mainly for pour over or coarse grinding. While the Unimodal V1 can be used for espresso, it is not recommended as the main usage.
[ Voor 13% gewijzigd door Ravhin op 10-12-2021 12:42 . Reden: tpyo's en extra data ]
Ik vraag mij af of deze https://www.vanpommeren.n...Sn44kCopW0uBoCEJ0QAvD_BwE in de G-Iota/DF64 gebruikt kunnen worden en of die dan geen beter resultaat geven als de standaard Italimill schijven die er inzitten, Mazzer heeft een heel goede naam..
Ze zijn in ieder geval een flunking stuk goedkoper als die SSP schijven, en tja, 5000kg koffie ga ik in dit leven niet meer malen (also de upgraderietis niet voor die tijd al vele keren toegeslagen heeft)
Ze zijn in ieder geval een flunking stuk goedkoper als die SSP schijven, en tja, 5000kg koffie ga ik in dit leven niet meer malen (also de upgraderietis niet voor die tijd al vele keren toegeslagen heeft)
[ Voor 21% gewijzigd door RoosW op 10-12-2021 13:36 . Reden: Toevoeging informatie ]
Ik wil graag nog 1keer de poll onder de aandacht brengen!
vinpower schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:22:
Mij lijkt het nog steeds een leuk idee om een meet met Tweakers van dit topic te hebben. Lekker praten over koffie en koffie gear! Geen idee hoe, wat en wanneer. Maar ik wil toch even jullie interesse peilen!
• Ja
• Nee
[Afbeelding]
Vanwege de doser en mogelijk grotere retentie is de maler minder geschikt voor de lage volumes van thuisgebruik.Joosie200 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:07:
[Afbeelding]
Dat heb ik inmiddels begrepen. Enfin wanneer ik mijn Nespresso apparaat weet te verkopen, een ongebruikte Senseo (ooit gekregen niks mee gedaan) met losse melkschuimer verkoop maak ik zo aanrechtblad ruimte vrij. En ik kan mijn budget voor een maler ophogen naar €200. Voor dat bedrag hoef ik niet koopjes op marktplaats in de gaten te houden en kan ik iets nieuws qua consumentenlijn overwegen met minder retentie.MJV schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:52:
[...]
Vanwege de doser en mogelijk grotere retentie is de maler minder geschikt voor de lage volumes van thuisgebruik.
Las dat die SSP burrs goed zijn voor 5.000 Kg. Bij 5 dubbele espresso's per dag zou je dan ca. 150 jaar nodig hebben om ze te verslijten.
Voor een perfectionist die lijdt aan upgraderitus zou ik ze natuurlijk wel graag willen, of op z'n minst zou het knagen. Maar objectief gezien lijkt het me een beetje overkill. Tegen die tijd dat ik met pensioen mag zijn ze eindelijk ingesleten.
@SawaFish hou naast BTW (21%) rekening met invoerkosten (€9,50), importheffing (2%), financieringskosten voor het voorschieten van deze dounekosten door de vervoerder (€16,50) en de verzendkosten. Zelf importeren loont zelden in dit soort gevallen.
Voor een perfectionist die lijdt aan upgraderitus zou ik ze natuurlijk wel graag willen, of op z'n minst zou het knagen. Maar objectief gezien lijkt het me een beetje overkill. Tegen die tijd dat ik met pensioen mag zijn ze eindelijk ingesleten.
@SawaFish hou naast BTW (21%) rekening met invoerkosten (€9,50), importheffing (2%), financieringskosten voor het voorschieten van deze dounekosten door de vervoerder (€16,50) en de verzendkosten. Zelf importeren loont zelden in dit soort gevallen.
[ Voor 25% gewijzigd door Ypuh op 11-12-2021 10:53 ]
Voor filter, jawel, voor espresso, ehh nee. Hoewel je voor 200€ wel een bredere Marktplaats keuze hebt op dat gebied.Joosie200 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:39:
[...]
Dat heb ik inmiddels begrepen. Enfin wanneer ik mijn Nespresso apparaat weet te verkopen, een ongebruikte Senseo (ooit gekregen niks mee gedaan) met losse melkschuimer verkoop maak ik zo aanrechtblad ruimte vrij. En ik kan mijn budget voor een maler ophogen naar €200. Voor dat bedrag hoef ik niet koopjes op marktplaats in de gaten te houden en kan ik iets nieuws qua consumentenlijn overwegen met minder retentie.
Mooie mix!RoosW schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:48:
[Afbeelding]
Voorlopig weer genoeg koffie tot 1/2 Januari
Ben benieuwd naar de resultaten.
De prijzen zijn heel redelijk zag ik.
Als je nog een beetje kan bijleggen, kan je de Eureka Mignon Manuale kopen. Of bij Bol retourkansjes moet je zelfs niet veel opleggen.Joosie200 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:39:
[...]
Dat heb ik inmiddels begrepen. Enfin wanneer ik mijn Nespresso apparaat weet te verkopen, een ongebruikte Senseo (ooit gekregen niks mee gedaan) met losse melkschuimer verkoop maak ik zo aanrechtblad ruimte vrij. En ik kan mijn budget voor een maler ophogen naar €200. Voor dat bedrag hoef ik niet koopjes op marktplaats in de gaten te houden en kan ik iets nieuws qua consumentenlijn overwegen met minder retentie.
Ik heb zelf 250gr aan yellow bourbon gehaald. Nu nog een bijbehorende grinder. Die manuale zie ik inderdaad als goedkoopste voorbij komen met de filttro. Luidruchtiger, meer retentie dan de specialita en silenzio? Of gewoon geen touch bedienpaneel + kleinere maalschijven?
Qua retourdeals zie ik de Mignon MCI bij bol. Is dat dan een manuale, notte, filttro, silenzio of specialita?
Qua retourdeals zie ik de Mignon MCI bij bol. Is dat dan een manuale, notte, filttro, silenzio of specialita?
[ Voor 17% gewijzigd door Joosie200 op 11-12-2021 19:17 ]
Onder het motto: “er zijn geen domme vragen”
Wat is retentie?
Wat is retentie?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
De koffie die achterblijft in de molen na malen, bij bv oude horeca molens makkelijk 2gr.YellowCube schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:49:
Onder het motto: “er zijn geen domme vragen”
Wat is retentie?
@Joosie200 De filttro is zoals de naam aangeeft enkel voor filter koffie
[ Voor 12% gewijzigd door RoosW op 11-12-2021 20:07 ]
Ligt er aan hoe je het definieert.
Ik zou het omschrijven als de hoeveelheid maalsel dat overblijft in de maler én er met de volgende maling mee uit komt.
Er blijft ook wat achter in de maler wat niet meekomt maar blijft zitten in diverse gaatjes. Dat is minder een probleem, gewoon af en toe open maken en schoon maken dat het niet ranzig wordt.
Ik zou het omschrijven als de hoeveelheid maalsel dat overblijft in de maler én er met de volgende maling mee uit komt.
Er blijft ook wat achter in de maler wat niet meekomt maar blijft zitten in diverse gaatjes. Dat is minder een probleem, gewoon af en toe open maken en schoon maken dat het niet ranzig wordt.
Maar die mci en manuale dan?RoosW schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:05:
[...]
@Joosie200 De filttro is zoals de naam aangeeft enkel voor filter koffie
@Joosie200 de mci kende ik nog niet, maar de manuale is sowieso wel voor espresso.
Is zo'n beetje de goedkoopste (nieuwe) instapmaler voor espresso. Ca. € 250 nieuw.
MCI lijkt iig ook voor espresso bedoeld te zijn gezien de houder voor de filterdrager. En zover ik kan vinden, net als de manuale, 50mm schijven. Geen idee wat het verschil verder is tussen die twee.
Is zo'n beetje de goedkoopste (nieuwe) instapmaler voor espresso. Ca. € 250 nieuw.
MCI lijkt iig ook voor espresso bedoeld te zijn gezien de houder voor de filterdrager. En zover ik kan vinden, net als de manuale, 50mm schijven. Geen idee wat het verschil verder is tussen die twee.
Voor €238 heb je een (vrijwel) nieuwe Eureka Mignon Instanteneo met een klein krasje.
Misschien is dat wat voor je.
https://www.ebay.nl/itm/324933851373
Iemand nog tips waar je online light roast verse koffie kan halen? Fascino is helaas net te donker.
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=ascHoppyF schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:37:
[...]
Voor €238 heb je een (vrijwel) nieuwe Eureka Mignon Instanteneo met een klein krasje.
Misschien is dat wat voor je.
https://www.ebay.nl/itm/324933851373
Is denk ik dezelfde type retourkoopjes aanbieder.
HTTPS://koffiestation.nlFigo112 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:45:
Iemand nog tips waar je online light roast verse koffie kan halen? Fascino is helaas net te donker.
Absolute aanrader 😊
https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/Figo112 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:45:
Niet de Koepoort, en niet Brandzaak in ieder geval, beide te donker, althans, ehh donkerder als jij wenst.
https://misterbarish.nl/koffiebranderijen-in-nederland/
Dit is een lijst met alle koffie branderijen in Nederland, staat alleen, ben ik bang niet bij hoe licht of donker ze branden.
Zelfde aanbieder (Breezy returns) die tweedekans producten aanbiedt via onder andere Bol maar ook via EBay. Sommige producten staan op beide platforms maar niet altijd.Joosie200 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:02:
[...]
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc
Is denk ik dezelfde type retourkoopjes aanbieder.
Het aanbod kan best interessant zijn er staan ook veel duurdere malers op maar deze Eureka’s zitten rond de €240.
Zera koffie is een aanrader. https://www.zerakoffie.nl/ Zit hier bij mij in de buurt, toevallig gevonden en is een koffie gek die van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Alle koffies van hem zijn ook nog eens biologisch.Figo112 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 21:45:
Hij rooster op kleine schaal, heb nu 1kg sidamo en 1kg oost timor op en zijn beide fantastisch. Zijn echt licht gebrand, maar als je een bepaald profiel wil dan kan hij gewoon "to order" iets branden zo licht of donker als je wil.
[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 12-12-2021 00:38 ]
Erg interessant @Lollercopter en dat allemaal voor gemiddeld 20e per kilo?!
Brandzaak vind ik tot nu toe de lekkerste. Fascino te donker inderdaad, Hoofdkwartier vond ik iets te licht of in ieder geval een stuk lastiger om af te stellen.RoosW schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:37:
https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/
Niet de Koepoort, en niet Brandzaak in ieder geval, beide te donker
Zou Brandzaak medium-medium/donker gebrand noemen. Ik probeer sterren te geven aan de koffies die ik gedronken heb, om later een beetje terug te kunnen gaan naar welke ik lekker vond. Brandzaak zit structureel tussen de 3 en 4. Hoofdkwartier zat daar onder.
Dat ligt er mogelijk ook aan dat Hoofdkwartier meer uitgesproken smaken produceert. Volgens mij is mijn smaak pallet daar nog niet helemaal aan toe.
Ik had tot op heden een rocket faustino maler met een delonghi dedica 685.
Na 2 jaartjes sparen nu een rocket mozzafiato gekocht.
Afgelopen 2 jaar eindeloos YouTube gekeken.
Kan de zaken omtrent maalgraad, doorlooptijd, temperatuur wel dromen.
Ik krijg er een redelijke espresso uit na een weekje.
Wist ook wel dat dit niet gelijk optimaal zou zijn.
Maar toch denk ik dat door de juiste begeleiding door een echte barista mijn leercurve veel groter zal zijn.
Mijn koffie interesse richt zich op espresso/lungo/Americana en minder op cappuccino of andere melk dranken
Heeft iemand tips voor een goede thuis barista cursus?
Maar toch denk ik dat door de juiste begeleiding door een echte barista mijn leercurve veel groter zal zijn.
Mijn koffie interesse richt zich op espresso/lungo/Americana en minder op cappuccino of andere melk dranken
:strip_exif()/f/image/Wcum0SxH99vb08SnLTLGaGrj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door mexxer op 12-12-2021 11:42 ]
Zelf geen ervaring mee maar de kenners noemen dit, ITC Academy:mexxer schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:30:
https://itcacademy.nl/
Ik heb net een stap gedaan van de Gaggia Classic naar de Lelit MaraX. Ik heb een super deal gevonden op FB Marketplace! Ik vind het een mooi apparaat vooral veel convenience back to back espresso zetten en schuimen en brewen tegelijkertijd.
Ik heb een vraag, is het normaal dat ik de stock basket niks vind? Standaard zit er volgens de handleiding een 18g basket bij. Naar mijn mening zit deze basket nogal vol met 18g en hij komt ook tegen de douchekop aan, dus het lijkt mij meer een 16g basket. Met mijn Gaggia ben ik gewend met een bodemloze portafilter en een 21g basket.
Ik heb een vraag, is het normaal dat ik de stock basket niks vind? Standaard zit er volgens de handleiding een 18g basket bij. Naar mijn mening zit deze basket nogal vol met 18g en hij komt ook tegen de douchekop aan, dus het lijkt mij meer een 16g basket. Met mijn Gaggia ben ik gewend met een bodemloze portafilter en een 21g basket.
[ Voor 20% gewijzigd door seph32 op 12-12-2021 11:08 ]
@mexxer Heb toevallig ook een Mozzafiato, maar bij mij heeft het wel wat langer geduurd dan een week voordat ik consistent goede koffie uit de machine kreeg. Inmiddels is iedere kop een succes. Heel af en toe bij het wisselen van de boon gaat er nog eens eentje door de goot.
De bonen en maalinstelling hebben veruit het meeste invloed op die variatie, maar aan de kant van de machine kan ik je eventueel nog een temperatuursensor aanraden (bijv. CoffeeSensor). Soms wil het wel eens zijn dat er een luchtbelletje in het HX systeem zit waardoor hij net niet helemaal op temperatuur komt. Of als je 2 koppen achter elkaar zet, zit er ook een behoorlijke dip in waar je even moet wachten. Daar zit volgens mij de meeste variatie vanuit de machine.
Als laatste kun je nog een flow control kit overwegen, maar daarvoor zou ik eerst de basis van de machine volledig onder de knie willen hebben.
De bonen en maalinstelling hebben veruit het meeste invloed op die variatie, maar aan de kant van de machine kan ik je eventueel nog een temperatuursensor aanraden (bijv. CoffeeSensor). Soms wil het wel eens zijn dat er een luchtbelletje in het HX systeem zit waardoor hij net niet helemaal op temperatuur komt. Of als je 2 koppen achter elkaar zet, zit er ook een behoorlijke dip in waar je even moet wachten. Daar zit volgens mij de meeste variatie vanuit de machine.
Als laatste kun je nog een flow control kit overwegen, maar daarvoor zou ik eerst de basis van de machine volledig onder de knie willen hebben.
Er zitten er twee bij. 14-18 gram. 18-21 gram.seph32 schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:04:
Ik heb net een stap gedaan van de Gaggia Classic naar de Lelit MaraX. Ik heb een super deal gevonden op FB Marketplace! Ik vind het een mooi apparaat vooral veel convenience back to back espresso zetten en schuimen en brewen tegelijkertijd.
Misschien heeft de persoon waar ik hem heb gekocht vergeten om 18-21 erbij te leveren. De basket die ik nu gebruik zou 18g moeten zijn maar ik vind hem meer 16g.SquareOne schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:16:
[...]
Er zitten er twee bij. 14-18 gram. 18-21 gram.
Ik gebruik dat bakje dus met 18gr, past prima…. Er zit inderdaad nog n maatje groter bij (en een singel)
Grappig. Dat is juist de reden dat ik afgelopen jaar erg veel Hoofdkwartier heb besteld. Op 1 of andere manier is hun koffie van de maand precies goed voor mij. Meestal vul ik het dan aan met hun Cuba of Brasil.Ypuh schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:40:
[...]
Brandzaak vind ik tot nu toe de lekkerste. Fascino te donker inderdaad, Hoofdkwartier vond ik iets te licht of in ieder geval een stuk lastiger om af te stellen.
Zou Brandzaak medium-medium/donker gebrand noemen. Ik probeer sterren te geven aan de koffies die ik gedronken heb, om later een beetje terug te kunnen gaan naar welke ik lekker vond. Brandzaak zit structureel tussen de 3 en 4. Hoofdkwartier zat daar onder.
Dat ligt er mogelijk ook aan dat Hoofdkwartier meer uitgesproken smaken produceert. Volgens mij is mijn smaak pallet daar nog niet helemaal aan toe.
Brandzaak was mij inderdaad iets te donker. Miste de nuances en smaakverschillen. Liep teveel over in 1 type smaak als ik het zo mag omschrijven.
Doe dit alles met de Niche en mijn Quickmill op het moment.
Ik heb dezelfde ervaring, had een 'Single Origins' pakket van ze, maar de onderlinge verschillen waren minimaal, of het moest wezen dat ik er één echt vies vond.Chocovla schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:38:
[...]
Grappig. Dat is juist de reden dat ik afgelopen jaar erg veel Hoofdkwartier heb besteld. Op 1 of andere manier is hun koffie van de maand precies goed voor mij. Meestal vul ik het dan aan met hun Cuba of Brasil.
Brandzaak was mij inderdaad iets te donker. Miste de nuances en smaakverschillen. Liep teveel over in 1 type smaak als ik het zo mag omschrijven.
Doe dit alles met de Niche en mijn Quickmill op het moment.
Nu weet ik hoe dat kwam, op mijn oude Giotto liep de temperatuur na lang surfen net aan naar de 92c, en dat is voor donkere koffie te heet, vandaar de bittere brouwsels die ik er uit kreeg.
Mijn nieuwe doet dat beter (staat standaard ook rond de 92c) door de PID is ie 'makkelijk' naar 116c/86c te zetten, wat voor donkere bonen (bv de Decaf van het Hoofdkwartier) ten minste een goed drinkbare bak oplevert, aangezien ik die Decaf op 92c niet te pruimen vind, zelfs als Americana.
Mijn laatste aankopen bij Het Hoofdkwartier was ik iets minder gelukkig, de 3 Afrika mix kan ik geen vriendje van worden deze keer, de Black Betty dan weer wel, heerlijk bakkie rond de 90c.
Gelukkig heb ik altijd Brute Bonen in huis om op terug te vallen, geen spectaculaire koffie, maar makkelijk, lekker en ongecompliceerd met zelfs op 121c/92c (mijn standaard setting) nog een bespeurbaar zoetje op de achtergrond voor wat betreft de diepte.
Om nu te zeggen dat ik echt 'mijn bonen' heb gevonden, nou nee, ik vind het best een moeilijke reis.
Smaken verschillen, maar ik merk ook dat mijn smaak pallet verschuift, ik begin de koffie met wat meer zuren ook te waarderen, maar er is een fijne lijn voor mij van wat ik wel en niet lekker vind.
Elke koffie aankoop is een risico zeg maar
Ja ik zei al tegen hem, volgerns mij ben je redelijk goedkoop vergeleken met andere branders in omgeving Rotterdam. Daar was hij het mee eens, er komt binnenkort een prijsverhoging i.v.m. de gestegen kosten voor de groene bonen op de markt.vinpower schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:39:
Erg interessant @Lollercopter en dat allemaal voor gemiddeld 20e per kilo?!
Soms dan lijkt iets too good to be true en dan is het toch true ofzo iets. Ik woon hier letterlijk 10 minuten bij vandaan dus ik was aardig in mijn nopjes met deze vondst.
Hij heeft een flinke schuur staan met daarin een redelijk kleinschalige maar toch professionele brander. Goede maler zag ik staan (EK43), vacuum sealer aanwezig etc. dus het is iemand die zeker het stadium "zelf kutten op het gasfornuis" voorbij is en professioneel is ... maar gewoon kleinschalig. Hij brand de bonen volgens mij gewoon na bestelling hij heeft niet echt een voorraad.
En goede reclame hier in het topicLollercopter schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:46:
[...]
Hij heeft een flinke schuur staan met daarin een redelijk kleinschalige maar toch professionele brander. Goede maler zag ik staan (EK43), vacuum sealer aanwezig etc. dus het is iemand die zeker het stadium "zelf kutten op het gasfornuis" voorbij is en professioneel is ... maar gewoon kleinschalig. Hij brand de bonen volgens mij gewoon na bestelling hij heeft niet echt een voorraad.
Ik heb recent weer besteld bij een lokale brander hier, Ko Koffie. Combinatie van this side up en andere bonen. Helaas geen natural processed koffie soorten, die zie ik bij Zera wel (minmaal) twee dus die moet ik een keer proberen.
Ik heb, pak een beetje 12 jaar geleden, een cursus gevolgd bij Joost Leopold (https://koffieschool.nl/). Zeer informatief en handig destijds.mexxer schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:30:
[Afbeelding]
THXHoppyF schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:58:
[...]
Zelf geen ervaring mee maar de kenners noemen dit, ITC Academy:
https://itcacademy.nl/
THX-Muncky- schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:30:
[...]
Ik heb, pak een beetje 12 jaar geleden, een cursus gevolgd bij Joost Leopold (https://koffieschool.nl/). Zeer informatief en handig destijds.
De stoute schoenen aangetrokken en 3x 250g besteld (Sidamo, Brasil en Guatemala). Ik ben benieuwd - het is vaak zoeken naar branders die idd licht willen / kunnen branden en voor nu zijn vooral Koffiestation en Square Mile Coffee (LondenLollercopter schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:35:
[...]
Zera koffie is een aanrader. https://www.zerakoffie.nl/ Zit hier bij mij in de buurt, toevallig gevonden en is een koffie gek die van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Alle koffies van hem zijn ook nog eens biologisch.
Hij rooster op kleine schaal, heb nu 1kg sidamo en 1kg oost timor op en zijn beide fantastisch. Zijn echt licht gebrand, maar als je een bepaald profiel wil dan kan hij gewoon "to order" iets branden zo licht of donker als je wil.

...
Dat gezegd hebbende: de Brasil/Ethiopië van Cook & Boon is niet verkeerd! Geen branddatum, geen single origin (dus geen hoog koffiesnobgehalte
[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 13-12-2021 12:00 . Reden: link ]
Kort vraagje hier. Ik zit met een rancilio md50 koffiemaler die potentieel nieuwe maalschijven nodig heeft. Weet iemand of er upgraded schijven zijn die ik zou kunnen gebruiken? De originele zijn ook al moeilijk te vinden.
Ik zat zelf te kijken naar ssp. Maar
1. ze reageren niet (dus weet niet of ze leveren voor dit model)
2. erg moeilijk te krijgen
Alvast bedankt
Alvast bedankt
[ Voor 22% gewijzigd door justice strike op 13-12-2021 12:22 ]
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Hier? https://esprase.nl/nl/maa...h-64mm-paar-31923080.htmljustice strike schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:21:
Kort vraagje hier. Ik zit met een rancilio md50 koffiemaler die potentieel nieuwe maalschijven nodig heeft. Weet iemand of er upgraded schijven zijn die ik zou kunnen gebruiken? De originele zijn ook al moeilijk te vinden.
Alvast bedankt
Even snel gekeken naar mogelijk 64mm alternatieven, maar de dimensies zijn niet hetzelfde, en de gaten lijnen mogelijk niet goed uit. Mazzer 64mm bv 37 ipv 38mm binnen diameter (gat grote) en dikte 8,7 ipv 9mm. Ik zou voor de originele gaan, voor minder courante merken is dat meestal het beste idee.
SSP zit overigens in Korea, kan zijn dat die nu liggen te pitten
Best vreemd overigens dat de SSP schijven zelf dan weer in Zwitserland gemaakt worden (verklaart ook de absurd hoge prijs).
[ Voor 31% gewijzigd door RoosW op 13-12-2021 12:39 . Reden: Toevoeging informatie ]
Vraagje t.a.v. filter baskets. In short: meer kans op channeling met een grotere filter basket?
Afgelopen twee weken heb ik de 14-18 gram basket gebruikt voor 18 gram coffee. Hier kreeg ik behoorlijk resultaat mee waar ik tevreden over was. Nadeel is dat de shower screen wel redelijk 'vuil' wordt
Nu ben ik gisteren begonnen met een nieuwe zak koffie en dacht ik laat ik de 18-21 gram basket weer eens proberen. Alleen krijg ik de koffie nog niet goed; de flow rate is véél te hoog. 40 gram komt er in ca. 20 seconden uit zelfs na het significant aanpassen van de maalgraad. Ga straks proberen om 'm nog fijner te zetten. Krijg je met een grotere basket meer channeling, kan het daar aan liggen?
Afgelopen twee weken heb ik de 14-18 gram basket gebruikt voor 18 gram coffee. Hier kreeg ik behoorlijk resultaat mee waar ik tevreden over was. Nadeel is dat de shower screen wel redelijk 'vuil' wordt
Nu ben ik gisteren begonnen met een nieuwe zak koffie en dacht ik laat ik de 18-21 gram basket weer eens proberen. Alleen krijg ik de koffie nog niet goed; de flow rate is véél te hoog. 40 gram komt er in ca. 20 seconden uit zelfs na het significant aanpassen van de maalgraad. Ga straks proberen om 'm nog fijner te zetten. Krijg je met een grotere basket meer channeling, kan het daar aan liggen?
Ben benieuwd wat je er van vindt. Mijn ervaring tot nu toe:Ravhin schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
[...]
De stoute schoenen aangetrokken en 3x 250g besteld (Sidamo, Brasil en Guatemala). Ik ben benieuwd - het is vaak zoeken naar branders die idd licht willen / kunnen branden en voor nu zijn vooral Koffiestation en Square Mile Coffee (Londen) de zaakjes waar ik zonder problemen koffie kan halen.
...
Dat gezegd hebbende: de Brasil/Ethiopië van Cook & Boon is niet verkeerd! Geen branddatum, geen single origin (dus geen hoog koffiesnobgehalte) maar qua smaak is deze mooi zacht met een hint naar florale tonen die ik van de boontjes bij Yirgecheffe gewend ben.
Sidamo grade 2: Heel licht gebrand, heb nog nooit mijn maler zo fijn moeten zetten. De bonen zijn zelf een stuk kleiner dan van andere koffie soorten die ik tot nu toe gehad heb. 22g in VST bakje +- 30 seconden voor 30-40g geeft het beste resultaat, rins maar niet te zuur met toch volle body. Op 18g - 30 seconden is de zuurheid het minst maar mis je net die volle body maar ook lekker. Temperatuur richting 95C. Deze koffie moet je liggen, als ik dit aan mijn vader zou geven zou hij zeggen: "bijzonder"
Oost timor: 20g in - 30-40g. Is iets donkerder gebrad dan de sidamo maar nog steeds licht. Heeft iets kruidigs in zich maar toch ook een licht zuurtje op de achtergrond. Persoonlijk vindt ik dit lekkerder dan de Sidamo, zalig spul.
Heb nu 1kg Colombia Exelso besteld en 1 kg Brasil Arabica, ik hou jullie op de hoogte
Vanuit een engineer gesproken: hoe hoger het bed, hoe minder kans op channeling. Vanuit de fysica: door een goede, evenredige verdeling zonder breuklijnen of pockets in de gemalen koffie en met een goede tamp voorkom je channeling. Ik verwacht niet dat een hoger bakje meer kans geeft op kanaalvorming.
Mijn eigen ervaring, sommige bonen heb ik meer moeite mee als andere, en er is een 'sweet spot' wat betreft afstand van het douchescherm en de koffie puck voor wat betreft channeling. Ook, boven de 9 bar ga je altijd channeling zien, onvermijdelijk.SquareOne schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:44:
Vraagje t.a.v. filter baskets. In short: meer kans op channeling met een grotere filter basket?
bv. In mijn 18gr bakje word het een bende bij minder dan 17gr koffie, evenals meer als 18.5, hele nauwe range dus.
Je krijgt overigens (door het plotselinge drukverschil aan het einde van het zetproces bij het sluiten van de hendel en het afnemen van de portafilterhouder) haast immer en ietwat omgewoelde puck bovenzijde als ie niet tegen het scherm aan komt.
Mijn 21gr bakje, moet ik echt niet minder als 20gr in doen, wat een ellende is dat dan!
Beide IMS mandjes overigens.
Neem je dan de bovenzijde van de range?RoosW schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:57:
[...]
Mijn eigen ervaring, sommige bonen heb ik meer moeite mee als andere, en er is een 'sweet spot' wat betreft afstand van het douchescherm en de koffie puck voor wat betreft channeling. Ook, boven de 9 bar ga je altijd channeling zien, onvermijdelijk.
bv. In mijn 18gr bakje word het een bende bij minder dan 17gr koffie, evenals meer als 18.5, hele nauwe range dus.
Je krijgt overigens (door het plotselinge drukverschil aan het einde van het zetproces bij het sluiten van de hendel en het afnemen van de portafilterhouder) haast immer en ietwat omgewoelde puck bovenzijde als ie niet tegen het scherm aan komt.
Mijn 21gr bakje, moet ik echt niet minder als 20gr in doen, wat een ellende is dat dan!
Beide IMS mandjes overigens.
14-18 gram = 18 gram basket
18-21 gram = 21 gram basket
Want dan trek ik de conclusie dat de 18 gram die ik nu in 21 gram basket doe gewoon ellende is
Zojuist nog een poging gewaagd en was van maalgraad ca 1,5 op de eureka mignon naar maalgraad 0,2 gegaan. En het heeft 0 invloed op de doorlooptijd. Terwijl bij de andere filter basket je duidelijk een verandering kon zien van bijv. 1,5 naar 1,3 (makkelijk 5 sec verschil in doorlooptijd).
Ik ga dus weer terug naar de 18 gram basket.
Dat spiegelt zo ongeveer mijn ervaringen, in het 21gr bakje minder als 20gr werd - bende in bakkie & prut doorlooptijd + modderige koffie. 18gr bakje is met 18gr wel het fijnst.SquareOne schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:08:
[...]
Neem je dan de bovenzijde van de range?
14-18 gram = 18 gram basket
18-21 gram = 21 gram basket
Want dan trek ik de conclusie dat de 18 gram die ik nu in 21 gram basket doe gewoon ellende isen stap ik weer terug naar de 18 gram basket.
Zojuist nog een poging gewaagd en was van maalgraad ca 1,5 op de eureka mignon naar maalgraad 0,2 gegaan. En het heeft 0 invloed op de doorlooptijd. Terwijl bij de andere filter basket je duidelijk een verandering kon zien van bijv. 1,5 naar 1,3 (makkelijk 5 sec verschil in doorlooptijd).
Ik ga dus weer terug naar de 18 gram basket.
je hebt overigens ook 16gr en 14gr bakjes, ik heb een hele IMS serie liggen maar ben te lui om iets anders als 18gr te proberen tegenwoordig.
Ik heb ook zo'n zak besteld en inderdaad zonder branddatum. Ik zie zelfs dat het een jaar houdbaar is.. Alleen is dit toch wel tegenstrijdig met alle andere verse bonen die ik bestel (max 6/8 weken). Ik heb ze nog niet geprobeerd, maar enig idee wanneer ze dit dan gebrand hebben?Ravhin schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
[...]
Dat gezegd hebbende: de Brasil/Ethiopië van Cook & Boon is niet verkeerd! Geen branddatum, geen single origin (dus geen hoog koffiesnobgehalte) maar qua smaak is deze mooi zacht met een hint naar florale tonen die ik van de boontjes bij Yirgecheffe gewend ben.
Houdbaarheid is een dingetje in food land. Vanuit de autoriteiten moeten bijna alle voedingsmiddelen een hbh hebben. Daarom hebben de koffiebonen (zelfs gemalen koffie!) een hbh van vaak een jaar. Zo kan je ook leuk terugrekenen wat de branddatum zo'n beetje is geweest
Voor vers gebrande bonen geldt:
Voor vers gebrande bonen geldt:
- na 1 week in gebruik nemen (anders komt er nog veel kooldioxide uit de boon en komt het niet goed met de extractie)
- tussen 2 en 8 weken opgebruiken voor optimale smaakbeleving (lucht en lichtdicht bewaren op een plek op kamertemperatuur)
- daarna neemt het smaakpalet af (langzamer of sneller, afhankelijk van de manier van bewaren)
[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 13-12-2021 13:53 . Reden: tpyo's ]
Het wat @Ravhin zegt kun je het terugrekenen wat de branddatum was.epo schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:37:
[...]
Ik heb ook zo'n zak besteld en inderdaad zonder branddatum. Ik zie zelfs dat het een jaar houdbaar is.. Alleen is dit toch wel tegenstrijdig met alle andere verse bonen die ik bestel (max 6/8 weken). Ik heb ze nog niet geprobeerd, maar enig idee wanneer ze dit dan gebrand hebben?
Ik vind het wel laksheid van de brander om de datum er niet even duidelijk op te zetten.
Kleine moeite. Desnoods met een dikke stift erop geschreven.
Shokunin, Manhattan en Friedhats vind ik allemaal goed licht gebrand en in NLRavhin schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
[...]
De stoute schoenen aangetrokken en 3x 250g besteld (Sidamo, Brasil en Guatemala). Ik ben benieuwd - het is vaak zoeken naar branders die idd licht willen / kunnen branden en voor nu zijn vooral Koffiestation en Square Mile Coffee (Londen) de zaakjes waar ik zonder problemen koffie kan halen.
...
Ik denk niet dat de mazzer maalstenen ansich zouden passen... maar die zijn rechtsdraaiend en de rancilio is links draaiend.RoosW schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:32:
[...]
Hier? https://esprase.nl/nl/maa...h-64mm-paar-31923080.html
Even snel gekeken naar mogelijk 64mm alternatieven, maar de dimensies zijn niet hetzelfde, en de gaten lijnen mogelijk niet goed uit. Mazzer 64mm bv 37 ipv 38mm binnen diameter (gat grote) en dikte 8,7 ipv 9mm. Ik zou voor de originele gaan, voor minder courante merken is dat meestal het beste idee.
SSP zit overigens in Korea, kan zijn dat die nu liggen te pitten
Best vreemd overigens dat de SSP schijven zelf dan weer in Zwitserland gemaakt worden (verklaart ook de absurd hoge prijs).
Ik heb een aantal keer naar ssp gemailed maar nooit een response gekregen. Dus helaas. Ik zal even kijken naar de maalschijven die je gestuurd hebt, helaas geen originele maar wel een goedkoop alternatief. Bedankt!
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Gezien het huidige Delonghi Perfecta apparaat terminaal lijkt te zijn (binnenkant raakt bevuild met z'n koffiepoepjes, plastic van het zetknopje is afgebroken) ben ik op zoek naar een nieuw apparaat, wie heeft een goede tip voor me?
Wat ik zoek is een apparaat om de bonen te malen en daarna er espresso van te zetten, maar dit kan ook twee losse apparaten zijn. De melkopschuimer vanmijn oude apparaat werd nu nooit gebruikt, opschuimen doen we soms, met handopschuimer en magnetron. Voor het espresso zetten zoek ik enige controle over sterkte/hoeveelheid water, maar wel wat herhaalbaar, zodat ik niet moet timen dat ik het maal knopje precies 8.5 seconde ingedrukt moet houden.
Qua prijs zou ik denken rond de 500 euro, maar tot 1000 is het overwegen waard.
Wat ik zoek is een apparaat om de bonen te malen en daarna er espresso van te zetten, maar dit kan ook twee losse apparaten zijn. De melkopschuimer vanmijn oude apparaat werd nu nooit gebruikt, opschuimen doen we soms, met handopschuimer en magnetron. Voor het espresso zetten zoek ik enige controle over sterkte/hoeveelheid water, maar wel wat herhaalbaar, zodat ik niet moet timen dat ik het maal knopje precies 8.5 seconde ingedrukt moet houden.
YouTube: The Best Cheap Espresso Setup (£250 Budget)Slaut schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
Gezien het huidige Delonghi Perfecta apparaat terminaal lijkt te zijn (binnenkant raakt bevuild met z'n koffiepoepjes, plastic van het zetknopje is afgebroken) ben ik op zoek naar een nieuw apparaat, wie heeft een goede tip voor me?
Kies dan wel de pre-2015 versie ivm met de 3 weg solenoid, of met iets meer rek in je budget richting de 500 een Silvia. Malers, tja, wat er over is van je budget, de Eureka Mignon in de goedkoopste uitvoering zou moeten kunnen, of de hier eerder genoemde tweedekansers via bol. let wel op dat je niet een filter koffie exemplaar koopt, daar heb je voor espresso niet zo veel aan. Je kunt ook een Horeca maler overwegen, maar daar is de retentie een dingetje, of je moet een GoD versie weten te vinden onder de 250, ze zijn er wel, zag al een Macap en een Compak voor rond die prijs. Zijn prima machines, en de eventuele onderdelen (bv maalschijven, hoppers, bakjes etc) zijn legio te koop.
Ik ben ook zo begonnen
Inmiddels weer terug en de Bianca opgehaald, blijkbaar was er intern iets defect waardoor bij mij de flow niet te regelen was (en daardoor altijd naar Max ging). Dat is dus inderdaad gemaakt, echter geeft de flow/coffee manometer nog steeds meer aan dan de pomp meter. Antwoord daar is dat flow/coffie manometer niet geijkt is is en dit dus af en toe voorkomt. Aangezien die van mij 1,5 bar meer aangeeft gaan ze deze vervangen onder garantie.epo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:08:
[...]
Yup dat zijn de echte flows
Ik heb de Lelit bij ze achtergelaten voor onderzoek. De 2 Bianca's die daar stonden hadden niet het issue. Pomp op 9,5 bar en de puck meter kwam niet hoger dan 9 bar dus precies zo als ik dacht en gezien heb op internet. Even afwachten wat het is en als ze hem moeten repareren dan willen ze hem graag een paar dagen zelf gebruiken om te zien of het ook echt opgelost is. Ik ga woensdag op vakantie dus mogelijk dat het pas daarna komt. Ik laat het weten als ik een update heb.
En nu dan geen koffie.. Heb nog ergens een Nespresso apparaat staan maar of ik dat nog kan
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1