Figo112 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:38:
[...]
Ik heb tot nu toe voornamelijk filter koffie gedronken en dan met name inderdaad met een filterbranding oftewel veel lichter gebrand dan voor espresso. Eigelijk zou ik dat ook met de espresso terugwillen zien maar de meesten branden te donker. Bij Fascino ook opgevallen ik ga van het weekend starten met mijn nieuwe aanwinst om espresso's te maken. Hoe is die indian koffie bevallen? of zal ik beter met de ethiopie beginnen. Ethiopie was trouwens altijd mijn favoriet met filter koffie, fruitig etc. Maar lekkerste boontje die ik tot nu heb gehad is toch wel de los lajones uit Panama. Maar helaas die al een aantal jaren niet verkrijgbaar

Ethiopië hangt heel erg af van hoe goed je molen is, en vooral, hoe stabiel de temperatuur van je water in de groepskop is. Ik kreeg Ethiopië in de Silvia niet smaakvol, alsof je dubro citroen dronk, brr..
Nu in mijn Rocket met PID, temperatuur omhoog en een uitmuntend bakje van dezelfde bonen (sort of, niet dezelfde batch, maar goed dat is logisch, zit 3/4 jaar tussen) ik had dat te zure met 3 verschillende leveranciers van Ethiopische bonen, overigens ook de Yellow Bourbon neigde die kant op.
Beide nu heel anders, het kan verkeren.
De geur van de Indian is voorlopig heel ok, ga zo een bak brouwen, edit de smaak beschrijving er dan wel bij.
Wel een Americano, als derde bak moet je iets doen om niet een Duracell konijntje te worden

daarmee ook de smaak extremen verbloemend, ik zal na brouwen pas water toevoegen, dat geeft een betere indicatie qua geur en een heel klein nipje voor de smaak
Overigens moest ik voor de Decaf bonen (Columbia) van het Hoofdkwartier de (stoomboiler) temperatuur van 122c naar 116c brengen om een drinkbare bak te krijgen, op de hogere temperatuur (waar de rest van mijn bonen comfortabele koffie levert) was ie erg Hard en stekelig, heel bitter met een onaangename nasmaak.
Op 116c nu een heel fijn bakje, veel ronder, met heel ver weg wat zoets, chocolade vooral (puur) maar zonder extreme bitterheid.
Voor het eerst dat ik met de PID aan het rommelen moest, maar het verschil is enorm, gelukkig, 500gr koffie weggooien is ook zo wat.
[Edit met Indian koffie resultaat volgt]
Ok, daar gaat ie, op 122c (rond de 94c groepskop) 18gr gemalen koffie, 42gr koffie uit, erg donkere crema, geur is vooral aards, als natte net opengewerkte grond maar wel met vooral donkere geur noten, als dat je wat zegt.
Niet onaangenaam qua geur, het slokje aan de espresso geeft heel veel chocolade, met een hint hazelnoot, en wat fruitigs, richting bosbes/braam, maar niet uitgesproken.
verder weinig zoet. Als Americana een goede bak, maar ik ben nieuwsgierig wat ie me op 116c (85c groepskop) gaat brengen, of het minime fruitzuurtje dan erg sterk word.
Ik zag wat channeling, maar goed, ik heb de ODV nog steeds niet aangepast naar 8,5 bar, dus hij kachelt vrolijk naar de 10, en dat levert haast altijd channeling op.
--- Word vervolgd
[
Voor 14% gewijzigd door
RoosW op 01-12-2021 10:34
. Reden: Toevoeging informatie ]