Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 245 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:32
@RigolleM Dit is met 1x uit stand-by halen? Zou het lonen om ‘s morgens na de cappuccino de machine uit te zetten en die ‘s middags voor de cappuccino weer aan te zetten? Dus 2x van koud opstarten? Kan dat niet goed zien op je grafiek, het lijkt weinig uit te maken (behalve dan dat je veel langer moet wachten).

Heb je de v2 overigens? Die heeft volgens mij een ander proces na het uit stand-by halen (en je kunt hem heel snel in stand-by zetten, zodat je niet 1,5u hoeft te wachten tot dat vanzelf gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 19:02

RoyK

Hobby tekenaar

Wat een leuk topic.

Een paar jaar geleden zijn we van een Senseo naar een Saeco PicoBaristo automaat gegaan. Een flinke stap vooruit in de evolutie van koffie drinken. De laatste tijd vind ik de koffie wat minder lekker. Ik ben op zoek naar mijn 'boontje' en begin ik steeds meer te leren over koffie. Over bitter, zuur, het malen, de temperatuur en druk. Eigenlijk bijna alles waar ik met mijn Saeco weinig tot geen grip op heb.

Nu de machine ook wat kuurtjes begint te krijgen begin ik een beetje rond te kijken in de wereld van piston machines en zijn er een paar merken die naar voren komen. We hebben geen grote keuken dus probeer ik iets compacts te zoeken. En we drinken geen espresso maar voornamelijk lungo's.

Ik heb nog een hoop te lezen in dit topic. Waar ik zelf op terecht ben gekomen is de Rocket Appartamento. Het lijkt een leuk instap model te zijn voor een goede piston machine. Het is wel een serieuze aanschaf en is het de bedoeling dat het wel een heleboel jaartjes mee kan gaan.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:37
RoyK schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:23:
Wat een leuk topic.

Een paar jaar geleden zijn we van een Senseo naar een Saeco PicoBaristo automaat gegaan. Een flinke stap vooruit in de evolutie van koffie drinken. De laatste tijd vind ik de koffie wat minder lekker. Ik ben op zoek naar mijn 'boontje' en begin ik steeds meer te leren over koffie. Over bitter, zuur, het malen, de temperatuur en druk. Eigenlijk bijna alles waar ik met mijn Saeco weinig tot geen grip op heb.

Nu de machine ook wat kuurtjes begint te krijgen begin ik een beetje rond te kijken in de wereld van piston machines en zijn er een paar merken die naar voren komen. We hebben geen grote keuken dus probeer ik iets compacts te zoeken. En we drinken geen espresso maar voornamelijk lungo's.

Ik heb nog een hoop te lezen in dit topic. Waar ik zelf op terecht ben gekomen is de Rocket Appartamento. Het lijkt een leuk instap model te zijn voor een goede piston machine. Het is wel een serieuze aanschaf en is het de bedoeling dat het wel een heleboel jaartjes mee kan gaan.
In die prijscategorie zou ik dit filmpje eens kijken:
YouTube: The Best Espresso Machine Under £1,500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:17
Wat een leuk topic.

Bij compact denk ik direct aan de Lelit MaraX & de ECM Puristika

De eerste ook handig voor melk drankjes, de laatste (nagel nieuw) zonder stoom opties.

https://www.ecm.de/en/pro...Product/Details/puristika

Beide prima machines, de lelit is her en der onder de 1000,- te krijgen.
Had je ook al budget voor een molen uitgetrokken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
MuSeLive schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:33:
[...]

FYI, Saturn heeft dezelfde prijzen, maar ook daar nergens te krijgen. Volgens mij duurt dit tot 5 December. Zie
https://www.saturn.de/de/campaign/eflyer

Ik hoop dat deze in de week nog ergens op voorraad komt.
Het lijkt erop dat de Jura e8 (EB) piano black mondjesmaat op voorraad komt. Ik heb er zojuist een gereserveerd in Kleve voor 799 euro (mbv nieuwsbrief 10 euro aanmeld kortingscode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Wat een leuk topic.

Welkom ! Mooie machine die rocket, maar in die klasse is er veel moois te vinden ... Maar welk maler is eigenlijk een belangerijkere vraag.

Een lungo is trouwens nog best lastig om goed te zetten volgens mij. Heb je wel eens een americano op bij een goede speciaal koffie zaak ? Dat is super lekker en makkelijker als je ook capuchinos etc. wil maken ... Zonder dat je 2 malers nodig gaat hebben ? Een lungo moet je een stuk grover malen dacht ik namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
Neen, 2x uit stand-by modus halen... Wegens een lange Teams meeting moest ik eerder aan mijn 2de drankje beginnen.
Zou het lonen om ‘s morgens na de cappuccino de machine uit te zetten en die ‘s middags voor de cappuccino weer aan te zetten? Dus 2x van koud opstarten? Kan dat niet goed zien op je grafiek, het lijkt weinig uit te maken (behalve dan dat je veel langer moet wachten).
Het grafiekje van de Shelly is inderdaad minder overzichtelijk dan deze van de Eve Energy, het vloeit allemaal wat door mekaar, terwijl er echt wel 2x een stand-by is geweest. Ik denk ook dat het uitzetten van de machine meer energie gaat sparen, en mijn theetje tijdens de middagpauze gewoon weer met de microgolf te doen. De volgende keer dat ik een ganse dag 'alleen' thuis ben, ga ik het nog eens testen maar dan met een power-off tussendoor.
Heb je de v2 overigens? Die heeft volgens mij een ander proces na het uit stand-by halen (en je kunt hem heel snel in stand-by zetten, zodat je niet 1,5u hoeft te wachten tot dat vanzelf gaat).
Yup v2... maar ik had gehoopt voor een derde drankje maar is niet meer gelukt door het uitlopen van die meeting en daarmee is hij dan maar zelf in stand-by mode geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 19:02

RoyK

Hobby tekenaar

Bedankt voor de reacties en tips!
Lollercopter schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:29:
[...]

Welkom ! Mooie machine die rocket, maar in die klasse is er veel moois te vinden ... Maar welk maler is eigenlijk een belangerijkere vraag.

Een lungo is trouwens nog best lastig om goed te zetten volgens mij. Heb je wel eens een americano op bij een goede speciaal koffie zaak ? Dat is super lekker en makkelijker als je ook capuchinos etc. wil maken ... Zonder dat je 2 malers nodig gaat hebben ? Een lungo moet je een stuk grover malen dacht ik namelijk.
Dit is best nieuw voor me haha. Ik druk nu op lungo.. en dan zegt de machine... brrrgggggrrrgggg... bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz en dan is mijn lungo klaar :D

Ik moet dus nog een hoop leren. Koffiebonen, malen, grof/fijn, druk, en dan de hoeveelheid water. Best een leuk stukje chemie!

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Een lungo is een lange espresso, een espresso maak je rond de 1:2 tot 1:2,5, 18gr gemalen koffie geeft dus 36-42 gr koffie, in tussen de 25-30 seconden.
Lungo maal je iets grover, 1:3 1:4,5 dus zeg maar 18gr gemalen koffie, 54-65 gr koffie uit, ook in 25-30 seconden. Ingewikkelder is het niet, exact dezelfde maler als espresso, maar een tandje of twee grover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sindskort (BF :+ ) een Jura D6 hier staan. Werkt top, wel nog wat experimenteren maar dat hoort erbij geloof ik :P .

Wel 1 ‘probleem’, het uitloopmondje van de melkschuim zit los en valt de hele tijd eraf, bij het maken van een melkproduct beland dit onderdeel steevast als eerste in het glas door de druk :+ maar ook met de hand is aanraken al voldoende om hem te laten vallen. Toch lijkt er niet iets van een bevestiging op/aan te zitten. Wat mis ik hier? Zie foto, gehele ‘RVS’ onderdeel komt los van het zwarte onderdeel erboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZoMS7ZKyDxTNdJq32krHuQIrsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwqWNecxmbM60YIwzQPZ2Zzn.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RigolleM je zou ook eens kunnen testen met direct stand-by zetten na je gebruik. Met de v2 kan dat namelijk dmv een toetsencombinatie dacht ik. Dat is in ieder geval zuiniger dan 1.5u wachten, maar je moet wel zeker weten dat je de machine niet binnen die 1.5u gaat gebruiken.

Ik heb de v1, die heeft die functie niet. Ik heb de timer op 60min staan. Snap sowieso niet dat je de timer lager kunt zetten. Opwarmen duurt al 30 minuten, dus dan wordt de tijd waarin je koffie kunt zetten al snel (te) kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:23:
Sindskort (BF :+ ) een Jura D6 hier staan. Werkt top, wel nog wat experimenteren maar dat hoort erbij geloof ik :P .

Wel 1 ‘probleem’, het uitloopmondje van de melkschuim zit los en valt de hele tijd eraf, bij het maken van een melkproduct beland dit onderdeel steevast als eerste in het glas door de druk :+ maar ook met de hand is aanraken al voldoende om hem te laten vallen. Toch lijkt er niet iets van een bevestiging op/aan te zitten. Wat mis ik hier? Zie foto, gehele ‘RVS’ onderdeel komt los van het zwarte onderdeel erboven.

[Afbeelding]
Kun je een fotootje maken van de bovenkant van het uitloopje? De binnenring bestaat uit twee verbonden ringen. Heb wel eens meegemaakt dat de binnenste ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

bszz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:13:
[...]

Kun je een fotootje maken van de bovenkant van het uitloopje? De binnenring bestaat uit twee verbonden ringen. Heb wel eens meegemaakt dat de binnenste ontbreekt.
Het rubbertje welke hier in hoort te zitten zit dus vast aan het uitloopje van het apparaat, alsof dit rubbertje afgebroken is.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:25:
[...]

Het rubbertje welke hier in hoort te zitten zit dus vast aan het uitloopje van het apparaat, alsof dit rubbertje afgebroken is.
Het hoort onlosmakelijk met het uitloopje verbonden te zijn. Ik neem aan dat je het rubbertje los kunt halen. Dan zou het met een nieuw uitloopje opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

bszz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:44:
[...]

Het hoort onlosmakelijk met het uitloopje verbonden te zijn. Ik neem aan dat je het rubbertje los kunt halen. Dan zou het met een nieuw uitloopje opgelost zijn.
Yup, uitloopje bestaat nu uit 4 onderdelen :P
• 1. Chromen sierstuk;
• 2. doorzichtige uitloopje welke je periodiek moet vervangen;
• 3. Zwarte plastic doorloopje welke in het chromen sierstuk gaat met onderaan het doorzichtige uitloopje 'geschroefd';
• 4. Rubbertje welke in 3 past en aan de andere kant aan het apparaat wordt bevestigd.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-09 07:37
Dat is goede informatie. Ik heb zelf nu een jaar de Sage Dual Boiler, met een Eureka Mignon Specialita maler. Beiden bevallen zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:57
De rubber ring van de melk opschuimer hoort vast te zitten aan de uitloop. Ik zie ze ook af en toe terug komen om die reden.
Je zou naar de winkel terug kunnen gaan en een nieuwe uitloop vragen onder garantie.
Je kan ook een druppeltje lijm gebruiken om het zelf op te lossen. Keuze is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
RoosW schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat dat wat met het donkerder branden van hen te maken heeft, Fascino heeft hetzelfde, de verschillende bonen smaken haast hetzelfde, haast, met wat mazzel vind je net wat meer van de donkere smaak noten, Hazelnoot, Chocolade, hout (dit laatste vooral als de bonen zweterig zijn vind ik).
Lichtere brandingen geven een veel breder smaak profiel en daar proef je ook echt de zoetjes en de zuren, als speelt de temperatuur daar wel een grote rol in. Te laag en het is net citroensap ;)
Jouw ervaring klinkt een beetje als wat ik nu heb met de decaf van het Hoofdkwartier, die is ook vrij donker gebrand, wat meer bitters, en Chocolade vooral, geen zuurtje, bijna geen zoet, een tikje vlak helaas, 500gr [zucht] maar goed had net zo makkelijk een kilo kunnen wezen :P
Ik vond de 3 Afrika melange ditmaal van het Hoofdkwartier ook verrassend donker, ben ik niet van ze gewend..
Ik heb tot nu toe voornamelijk filter koffie gedronken en dan met name inderdaad met een filterbranding oftewel veel lichter gebrand dan voor espresso. Eigelijk zou ik dat ook met de espresso terugwillen zien maar de meesten branden te donker. Bij Fascino ook opgevallen ik ga van het weekend starten met mijn nieuwe aanwinst om espresso's te maken. Hoe is die indian koffie bevallen? of zal ik beter met de ethiopie beginnen. Ethiopie was trouwens altijd mijn favoriet met filter koffie, fruitig etc. Maar lekkerste boontje die ik tot nu heb gehad is toch wel de los lajones uit Panama. Maar helaas die al een aantal jaren niet verkrijgbaar :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Figo112 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:38:
[...]

Ik heb tot nu toe voornamelijk filter koffie gedronken en dan met name inderdaad met een filterbranding oftewel veel lichter gebrand dan voor espresso. Eigelijk zou ik dat ook met de espresso terugwillen zien maar de meesten branden te donker.
Wakuli brand ze ook niet te donker. Ik ben er nu zo aan gewend dat de Nespresso op het werk vooral erg verbrand proefde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
Figo112 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:38:
[...]

Ik heb tot nu toe voornamelijk filter koffie gedronken en dan met name inderdaad met een filterbranding oftewel veel lichter gebrand dan voor espresso. Eigelijk zou ik dat ook met de espresso terugwillen zien maar de meesten branden te donker. Bij Fascino ook opgevallen ik ga van het weekend starten met mijn nieuwe aanwinst om espresso's te maken. Hoe is die indian koffie bevallen? of zal ik beter met de ethiopie beginnen. Ethiopie was trouwens altijd mijn favoriet met filter koffie, fruitig etc. Maar lekkerste boontje die ik tot nu heb gehad is toch wel de los lajones uit Panama. Maar helaas die al een aantal jaren niet verkrijgbaar :(
Ethiopië hangt heel erg af van hoe goed je molen is, en vooral, hoe stabiel de temperatuur van je water in de groepskop is. Ik kreeg Ethiopië in de Silvia niet smaakvol, alsof je dubro citroen dronk, brr..
Nu in mijn Rocket met PID, temperatuur omhoog en een uitmuntend bakje van dezelfde bonen (sort of, niet dezelfde batch, maar goed dat is logisch, zit 3/4 jaar tussen) ik had dat te zure met 3 verschillende leveranciers van Ethiopische bonen, overigens ook de Yellow Bourbon neigde die kant op.
Beide nu heel anders, het kan verkeren.
De geur van de Indian is voorlopig heel ok, ga zo een bak brouwen, edit de smaak beschrijving er dan wel bij.
Wel een Americano, als derde bak moet je iets doen om niet een Duracell konijntje te worden ;) daarmee ook de smaak extremen verbloemend, ik zal na brouwen pas water toevoegen, dat geeft een betere indicatie qua geur en een heel klein nipje voor de smaak :P

Overigens moest ik voor de Decaf bonen (Columbia) van het Hoofdkwartier de (stoomboiler) temperatuur van 122c naar 116c brengen om een drinkbare bak te krijgen, op de hogere temperatuur (waar de rest van mijn bonen comfortabele koffie levert) was ie erg Hard en stekelig, heel bitter met een onaangename nasmaak.
Op 116c nu een heel fijn bakje, veel ronder, met heel ver weg wat zoets, chocolade vooral (puur) maar zonder extreme bitterheid.
Voor het eerst dat ik met de PID aan het rommelen moest, maar het verschil is enorm, gelukkig, 500gr koffie weggooien is ook zo wat.

[Edit met Indian koffie resultaat volgt]

Ok, daar gaat ie, op 122c (rond de 94c groepskop) 18gr gemalen koffie, 42gr koffie uit, erg donkere crema, geur is vooral aards, als natte net opengewerkte grond maar wel met vooral donkere geur noten, als dat je wat zegt.
Niet onaangenaam qua geur, het slokje aan de espresso geeft heel veel chocolade, met een hint hazelnoot, en wat fruitigs, richting bosbes/braam, maar niet uitgesproken.
verder weinig zoet. Als Americana een goede bak, maar ik ben nieuwsgierig wat ie me op 116c (85c groepskop) gaat brengen, of het minime fruitzuurtje dan erg sterk word.
Ik zag wat channeling, maar goed, ik heb de ODV nog steeds niet aangepast naar 8,5 bar, dus hij kachelt vrolijk naar de 10, en dat levert haast altijd channeling op.
--- Word vervolgd :)

[ Voor 14% gewijzigd door RoosW op 01-12-2021 10:34 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:45:
@RigolleM je zou ook eens kunnen testen met direct stand-by zetten na je gebruik. Met de v2 kan dat namelijk dmv een toetsencombinatie dacht ik. Dat is in ieder geval zuiniger dan 1.5u wachten, maar je moet wel zeker weten dat je de machine niet binnen die 1.5u gaat gebruiken.
Neen, is niet mogelijk.. heb de recenste versie van de Lelit Bianca handleiding gevonden en daar staat niks van beschreven om de machine in stand-by te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:58
Voor mensen zoals ik zelf die op het punt staan een Jura machine aan te schaffen kan dit misschien een leuke deal zijn. Via de website van Mister Barish krijg je nu 5% korting + een extra jaar garantie + voor 45 euro aan koffie bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:24

JB

Cédric roelt!

Gebruiken mensen hier op de E8 de "Koffie" knop? Ik weet niet wat ik daar van moet vinden. Op een of andere manier krijg ik dan Nespresso flashbacks (lungo) en dat smaakt niet lekker. Beetje gespeeld met hoeveelheid water etc evenals een "Café Barista" maar die laatste is dan telkens een stuk beter te pruimen ongeacht type bonen.

De "Barista" standen doen ook een ander programma (water nadien), dus wellicht komt daar de zogenaamde aap uit de mouw :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
-

[ Voor 100% gewijzigd door RigolleM op 01-12-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:28
JB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:33:
Gebruiken mensen hier op de E8 de "Koffie" knop? Ik weet niet wat ik daar van moet vinden. Op een of andere manier krijg ik dan Nespresso flashbacks (lungo) en dat smaakt niet lekker. Beetje gespeeld met hoeveelheid water etc evenals een "Café Barista" maar die laatste is dan telkens een stuk beter te pruimen ongeacht type bonen.

De "Barista" standen doen ook een ander programma (water nadien), dus wellicht komt daar de zogenaamde aap uit de mouw :?
Ik ben er wat dat betreft ook nog niet uit met mijn E8. Het verschil tussen ‘Koffie’ en ‘ Caffé Barista’/‘Lungo Barista’ is me wel duidelijk, want bij die laatste 2 wordt heet water toegevoegd (dus een soort Americano). Hierbij is de Lungo veel groter qua volume en heeft naar verhouding ook meer heet water dan de Caffé. Maar de wijze waarop beide gezet worden in volgens mij gelijk? Daar staat verder niets over in de handleiding namelijk. Waarom noemt Jura dit ‘Barista’?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

yorroy schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:39:
[...]

Voor mijn vrouw een aantal lactosevrije melkdranken geprobeerd en deze bevalt het beste:
AH Lactosevrije volle melk (houdbaar)
https://www.ah.nl/producten/product/wi448315

Overigens is de verse variant ook heel prima hoor, heb alleen het idee dat de houdbare melk net iets beter is.
Deze heb ik nu gekocht en die schuimt super goed, veel beter dan de Lidl variant.

Anderen ook dank voor de tips, havermelk gebruik ik ook wel eens, maar koemelk (ook lactosevrij) heeft toch een ongevenaarde smaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
RigolleM schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:24:
[...]

Neen, is niet mogelijk.. heb de recenste versie van de Lelit Bianca handleiding gevonden en daar staat niks van beschreven om de machine in stand-by te plaatsen.
YouTube: Indepth: Lelit Bianca Espresso Machine Upgraded Version 2 Features

+ en - 4 seconden inhouden. Nog even een waarschuwing: ik meen ook iets geleden te hebben dat als je een van die 2 knoppen eerder indrukt je kans loopt op een factory default reset. Kan dat nu alleen niet snel vinden.

Edit:
Oh, en dit nog. https://www.home-barista....e-t54490-660.html#p681990

Heb niet gekeken of dit voor de oude of nieuwe versie is, maar dit is wat ik bedoelde met andere procedure na uit stand-by komen.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 01-12-2021 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:54:
[...]

YouTube: Indepth: Lelit Bianca Espresso Machine Upgraded Version 2 Features

+ en - 4 seconden inhouden. Nog even een waarschuwing: ik meen ook iets geleden te hebben dat als je een van die 2 knoppen eerder indrukt je kans loopt op een factory default reset. Kan dat nu alleen niet snel vinden.
Vreemd dat ik deze gemist heb.. maar toch bedankt!
Ondertussen aan het testen, machine staat nu in standby modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirgoMossel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-08 10:21
Lollercopter schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:29:
[...]

Ik ben toevallig ook aan het kijken voor de Rocket. Maar zou jij iets anders aanraden @Lollercopter ?

Xbox: Virgo Mossel | Twitch: Virgomossel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Nu online
VirgoMossel schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:33:
[...]

Ik ben toevallig ook aan het kijken voor de Rocket. Maar zou jij iets anders aanraden @Lollercopter ?
Poeh moeilijk hoor. Die Lelit maraX is niet te verslaan qua features en prijs eigenlijk. Met name de betere regeling van de brouw temperatuur zou ik belangerijk vinden want het heeft een groot effect op de smaak. Die Rocket Appartemento heeft dat niet ....

Maar zoals al gezegd, ik vind die lelit MaraX een hondslelijk ding en heeft verschrikkelijke voetjes, en je moet de OPV modden als je een oude versie heb 8)7

YouTube: The Best Espresso Machine Under £1,500 Ik zou dit eens kijken dan zie je een beetje waar je op moet letten: let op James heeft al aangegeven in de comments dat hij niet goed opgelet heeft bij de MaraX, hij negeert volkomen de juist goede features.

Ik heb nu een ECM Giotto, ook een HX machine met E61 zonder een echte temperatuur regeling. Ik kan alleen de stoomboiler druk aanpassen en zo indirect de groeptemperatuur een beetje beinvloeden (net zoals de Appartemento en de meeste andere machines). Zou ik het fijn vinden om de temperatuur simpelweg in te kunnen stellen zonder de machine open te halen zoals de Lelit: ja. Is het 100% noodzakelijk.... weet ik niet. Ik heb een temperatuur meter op de E61 zetgroep gezet (kan op elke E61 groep dus al deze machines) dus ik kan d.m.v. een beetje flushen en een beetje pielen toch de temperatuur ongeveer "regelen".

Voor meer achtergrond over het "managen" van de temperatuur bij HX machines, zie hier: https://www.home-barista.com/hx-love.html

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 02-12-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
Lollercopter schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:58:
[...]

Poeh moeilijk hoor. Die Lelit maraX is niet te verslaan qua features en prijs eigenlijk. Met name de betere regeling van de brouw temperatuur zou ik belangerijk vinden want het heeft een groot effect op de smaak. Die Rocket Appartemento heeft dat niet ....

Maar zoals al gezegd, ik vind die lelit MaraX een hondslelijk ding en heeft verschrikkelijke voetjes, en je moet de OPV modden als je een oude versie heb 8)7

YouTube: The Best Espresso Machine Under £1,500 Ik zou dit eens kijken dan zie je een beetje waar je op moet letten: let op James heeft al aangegeven in de comments dat hij niet goed opgelet heeft bij de MaraX, hij negeert volkomen de juist goede features.

Ik heb nu een ECM Giotto, ook een HX machine met E61 zonder een echte temperatuur regeling. Ik kan alleen de stoomboiler druk aanpassen en zo indirect de groeptemperatuur een beetje beinvloeden (net zoals de Appartemento en de meeste andere machines). Zou ik het fijn vinden om de temperatuur simpelweg in te kunnen stellen zonder de machine open te halen zoals de Lelit: ja. Is het 100% noodzakelijk.... weet ik niet. Ik heb een temperatuur meter op de E61 zetgroep gezet (kan op elke E61 groep dus al deze machines) dus ik kan d.m.v. een beetje flushen en een beetje pielen toch de temperatuur ongeveer "regelen".

Voor meer achtergrond over het "managen" van de temperatuur bij HX machines, zie hier: https://www.home-barista.com/hx-love.html
@VirgoMossel ,

Dat laatste punt is wel een goede om rekening mee te houden. HX zonder PID betekend flushen. Ik ben nu over van HX (zonder PID) naar DB met PID en vind het wel heel prettig dat je niet hoeft te flushen. Als je voor een HX gaat zou ik de voorkeur geven aan iets met PID.

Aan de andere kant valt er goed mee te leven, veel mensen hebben tenslotte een HX zonder PID en dat gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik zou mijn Rocket Giotto v3 niet meer willen omruilen voor één zonder PID, hoewel gebruik ervaring me geleerd heeft dat een volgende machine een PID aansturing via een app moet hebben oid, want dat geklier achter de waterbak is het ook echt niet vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
RoosW schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:23:
@Lollercopter
Ik zou mijn Rocket Giotto v3 niet meer willen omruilen voor één zonder PID, hoewel gebruik ervaring me geleerd heeft dat een volgende machine een PID aansturing via een app moet hebben oid, want dat geklier achter de waterbak is het ook echt niet vind ik.
Ik kom via een Gaggia Classic-Silvia v1-ECM Giotto (zonder PID) tot de Rocket Giotto met PID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ok edit via telefoon, geen goed idee, zucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Nu online
RoosW schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:23:
Hercul3s schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:14:
[...]

@VirgoMossel ,

Dat laatste punt is wel een goede om rekening mee te houden. HX zonder PID betekend flushen. Ik ben nu over van HX (zonder PID) naar DB met PID en vind het wel heel prettig dat je niet hoeft te flushen. Als je voor een HX gaat zou ik de voorkeur geven aan iets met PID.

Aan de andere kant valt er goed mee te leven, veel mensen hebben tenslotte een HX zonder PID en dat gaat ook prima.
Misschien snap ik het niet, maar als je een HX machine met PID heb. Dat betekend toch alleen dat je pressostaat weg is, en dat de temperatuur van de boiler nu geregeld wordt door de PID ? Dan is die boiler toch nog steeds 120C of iets in die richting, en zal je toch nog steeds moeten flushen omdat de eerste 20ml die je trekt uit de machine bij brouwen >100C is ?

Ergo: je moet nog steeds flushen. Die PID is alleen makkelijker instellen en iets nauwkeuriger (in het constant houden van boiler temp).

[ Voor 23% gewijzigd door Lollercopter op 02-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
VirgoMossel schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:33:
[...]

Even vanuit mijn kant. ik ben al heel lang bezig met koffie zetten als hobby, jaren geleden gestart met simpel malertje en een gaggia classic van marktplaats vervolgens een horeca maler en een la pavoni, maar de laatste jaren meer filter koffie, aeropress ivm tijd tekort. De rocket stond altijd in mijn shortlist omdat ze een van de mooiste machines maken, totdat lelit met de mara x kwam die een beetje al de nadelen van een e61 had aangepakt en erg betaalbaar. Vervolgens gewoon gewacht op een goede aanbieding en eentje aangeschaf. Nog niet uitgepakt maar ben bezig met een coffiecorner in te richten. De reden dat ik voor de lelit mara x ben gegaan is simpelweg de prijs in combinatie met de performance en de temperatuurbeheersing van de e61 groep.
Wellicht helpt dit jou een beetje op weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Lollercopter schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:28:
[...]

[...]

Misschien snap ik het niet, maar als je een HX machine met PID heb. Dat betekend toch alleen dat je pressostaat weg is, en dat de temperatuur van de boiler nu geregeld wordt door de PID ? Dan is die boiler toch nog steeds 120C of iets in die richting, en zal je toch nog steeds moeten flushen omdat de eerste 20ml die je trekt uit de machine bij brouwen >100C is ?

Ergo: je moet nog steeds flushen. Die PID is alleen makkelijker instellen en iets nauwkeuriger (in het constant houden van boiler temp).
Bij de lelit mara x heb je nog een 2de temperatuurmeting waardoor je exact tot 2c graden de water temperatuur wat eruit komt kan regelen. volgens mij is een flush dan niet meer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
[...]

[...]

Nope, de thermometer wijst 95c aan bij directe start van de 'pull' dropt naar 92c rond 35% en blijft daar hangen. Ik flush bij mijn machine dus ook niet meer, waar de ECM Giotto voorheen starte met gesis en geborrel, want groepskop water was 100c+. De PID maakt mijns inziens een enorm verschil, al baal ik dat ze niet de binnenste boiler als controle hebben, je moet redelijk experimenteren om uit te vinden wat de 122c betekend voor je uiteindelijke watertemperatuur. Het schema dat Rocket aanbied is hooguit een leidraad, het wijkt nogal af, althans op mijn machine, en sub 90C geven ze al helemaal geen info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Ik heb sinds 2 dagen een probleempje met mijn Jura E8 (EB). Bij het opschuimen van melk gaat het de eerste paar seconden goed, maar na zo’n seconde of 8 begint het apparaat te sputteren en komt er bijna geen melkschuim uit en wat er dan nog uit komt heeft grotere bubbels dan normaal. Ik heb vanaf dag 1 de discipline gehad om altijd direct te spoelen na bereiding (dus niet automatisch na een kwartier) en elke avond wordt het melksysteem schoongemaakt via de standaard procedure met de mini tabs van Jura. Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Haal ook eens de melk opschuimer van de machine (twee zwarte knopjes indrukken) en haal hem uit elkaar.
In de gebruiksaanwijzing staat hoe dat moet.
Dan zal je zien dat er er her en der toch melk resten achter blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Teus.espresso schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:19:
Haal ook eens de melk opschuimer van de machine (twee zwarte knopjes indrukken) en haal hem uit elkaar.
Dat klopt.
Er kan toch wat melk achterblijven in de uitloop.
Je kunt dit makkelijk onder de kraan schoonmaken eventueel met wat afwasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11
RoosW schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:20:
Ok, daar gaat ie, op 122c (rond de 94c groepskop) 18gr gemalen koffie, 42gr koffie uit, erg donkere crema, geur is vooral aards, als natte net opengewerkte grond maar wel met vooral donkere geur noten, als dat je wat zegt.
Niet onaangenaam qua geur, het slokje aan de espresso geeft heel veel chocolade, met een hint hazelnoot, en wat fruitigs, richting bosbes/braam, maar niet uitgesproken.
verder weinig zoet. Als Americana een goede bak, maar ik ben nieuwsgierig wat ie me op 116c (85c groepskop) gaat brengen, of het minime fruitzuurtje dan erg sterk word.
Is 85 graden niet veel te koud? De mijne staat ook op 121/93c, maar veel warmer/kouder heeft tot nu toe nooit tot een gewenst effect geleidt.
Lollercopter schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:58:

Haha, dat is dezelfde samenvatting als ik zou geven. Waarom maakt Lelit zo'n goede machine voor zo'n gunstige prijs, maar maken ze hem met opzet zo lelijk? Functioneel een no-brainer, maar maak er een kast zoals Rocket omheen, vraag €200 extra en ze hebben helemaal geen concurrentie meer.

Misschien doen ze het bewust om de prijs laag te houden en tegelijkertijd niet teveel mensen van de Bianca weg te lokken? De Bianca concurreert qua prijs weer met bijvoorbeeld de Rocket Cinquantotto, maar is qua specs dan weer een no-brainer. Qua looks wint de Rocket het weer (wat geen slechte machines zijn, integendeel, alleen voor dezelfde features betaal je €500 meer).

Rockets hoef je niet te flushen overigens. Schijnen simpelweg zo gebouwd te zijn dat ze niet overheaten en mijn temperatuur sensor bevestigd dat. Je hebt dus nooit 100 graden water/stoom wat uit de zetgroep komt. Ik flush vaak wel even kort om het douche scherm en kopje schoon te maken.

[ Voor 48% gewijzigd door Ypuh op 02-12-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:34:
[...]

Is 85 graden niet veel te koud? De mijne staat ook op 121/93c, maar veel warmer/kouder heeft tot nu toe nooit tot een gewenst effect geleidt.

[...]

Haha, dat is dezelfde samenvatting als ik zou geven. Waarom maakt Lelit zo'n goede machine voor zo'n gunstige prijs, maar maken ze hem met opzet zo lelijk? Functioneel een no-brainer, maar maak er een kast zoals Rocket omheen, vraag €200 extra en ze hebben helemaal geen concurrentie meer.

Misschien doen ze het bewust om de prijs laag te houden en tegelijkertijd niet teveel mensen van de Bianca weg te lokken? De Bianca concurreert qua prijs weer met bijvoorbeeld de Rocket Cinquantotto, maar is qua specs dan weer een no-brainer. Qua looks wint de Rocket het weer (wat geen slechte machines zijn, integendeel, alleen voor dezelfde features betaal je €500 meer).

Rockets hoef je niet te flushen overigens. Schijnen simpelweg zo gebouwd te zijn dat ze niet overheaten en mijn temperatuur sensor bevestigd dat. Je hebt dus nooit 100 graden water/stoom wat uit de zetgroep komt. Ik flush vaak wel even kort om het douche scherm en kopje schoon te maken.
Ik doe het alleen voor de (donker gebrande) decaf bonen, die ander veel en veel te bitter zijn.
Licht gebrande bonen doen het uitstekend in de 90+ range, echt donkere bonen moet je naar rond de 85 terugschroeven om een drinkbare bak te krijgen.
Ik Backflush (zonder poeder) na elke bak, dus schoon flushen is niet nodig, alle crap verdwijnt daar al mee, daarna nog even met de microvezel doek over de douchekop heen.
Ik had dus al dezelfde conclusie getrokken, waar de ECM rustig 102c op de meter aangaf bij waterafgifte door de groepskop bij aanvang, komt de Rocket niet boven de gewenste 92c-94c bij boilersetting 122c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 16:31
Als ik een nieuwe Jura machine zou willen aanschaffen, welke zonder melk functie zouden jullie dan aanraden, tevens de zelfde vraag voor welke gereviseerde occasion Jura machine is dan aan te bevelen.

Ik wil een Jura eens gaan vergelijken met mn VBM Doppio en Eureka maler, ik heb misschien wel 15 bonen soorten gebruikt en niet 1 die echt 100% lekker vond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
ramrodwillem schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:57:
Als ik een nieuwe Jura machine zou willen aanschaffen, welke zonder melk functie zouden jullie dan aanraden, tevens de zelfde vraag voor welke gereviseerde occasion Jura machine is dan aan te bevelen.

Ik wil een Jura eens gaan vergelijken met mn VBM Doppio en Eureka maler, ik heb misschien wel 15 bonen soorten gebruikt en niet 1 die echt 100% lekker vond.
Je hebt in dit topic al een aantal keer soortgelijke vragen gesteld, telkens over andere soorten machines. In april van dit jaar had je nog een Sage Barista expres, nu een VBM, en nu wil je naar een Jura? Is het niet beter om eerst eens goed te oriënteren op wat je nu eigenlijk wil/verwacht van een machine, vervolgens zelf de opties op een rijtje zet, de voor- en nadelen en dat je daarna input vraagt?

Als je van 15 bonen soorten er geen 1 lekker vond zijn er tal van opties: van je gebruikt geen verse bonen of je stelt je maler/machine niet goed af tot je lust gewoon geen koffie :+ Zet ook eens uiteen waarom je een boon niet lekker vindt. Te zuur of te bitter kan met met de boon/branding te maken hebben, maar ook met je afstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Dat heb ik nu gedaan. Zag er nog erg schoon uit, maar toch even alles goed onder de hete kraan afgespoeld. De eerste cappuccino hierna ging goed met 14s melkschuim, dus hopelijk blijft het nu zo. Dank voor de tip! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
ik heb misschien wel 15 bonen soorten gebruikt en niet 1 die echt 100% lekker vond.
Er gaat dan wel ergens iets fout inderdaad. Van de 15 bonen die ik als laatst geprobeerd heb, zaten misschien 2-3 die ik minder lekker vond. Dat ligt dan denk ik ook dat het niet is gelukt om de juiste smaak uit de boon te halen (te warm, te koud, te kort, te lang etc).

Als je eenmaal het juiste recept hebt voor die boon, dan zijn ze eigenlijk altijd wel lekker. Een Jura waarin je het aantal instelmogelijkheden drastisch beperkt, lijkt me dan niet de oplossing. Al kan ik de wens dat een machine al die variabelen uit handen neemt en standaard het lekkerste recept voorschotelt wel begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:37

Ga eens bij een brander proeven. Betaal 'm gewoon voor een paar kopjes koffie en bespreek het 'recept'. Ga naar huis met een boon die je lekker vindt, probeer dit dan thuis te evenaren. 100% identiek zal wel niet lukken maar op 90 a 95% moet je wel komen. Als die met 100% lekker was, is die dat met 90 a 95% vast ook.

Als je daar niet in de buurt komt, dan gaat er wellicht iets mis met je skillset of is er iets mis met de apparatuur die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja inderdaad, nog steeds zoekende.

Altijd vers gebrande bonen gebruikt.

De Sage, heb ik 1x een lekker koffie gekregen, alleen toen vergeten welke boon het was.... Die is er toen uitgegaan omdat ik het idee had dat met een lossen maler en espresso machine meer uit te halen zou moeten zijn , wat me tot nu toe niet is gelukt.

Volgens mij stel ik de maler goed af , doe altijd per kop afgemeten de verse koffiebonen er in , gemiddeld hou ik 17gr aan , 34 uit in rond de 25-30sec , hiermee wordt wel wat mee gespeeld bij een nieuwe boon.

Water temperatuur is rond de 87gr , pomp druk 10 bar.

Soms is de nasmaak niet lekker, neigt,afhankelijk van boon en afstelling soms naar zuur , maar dit stel ik dan bij dan is het zure wel weg maar toch niet wat ik zoek.

Heb Giraffe koffie bij Giraffe zelf gedronken en dat was lekker, het is mij niet gelukt om dit thuis ook te krijgen

Ik ben niet zo,n koffie connoisseur dat ik opzoek ben (of proef) naar allerlei sub smaken (chocola,karamel,fruitsmaken) , ik wil gewoon een lekkere volle smaak zonder scherp te smaken.

Als er iemand uit Rotterdam of directe omgeving eens wil langs komen om het e.e.a uit te proberen hou ik me aanbevolen hoor 8)

[ Voor 15% gewijzigd door ramrodwillem op 02-12-2021 15:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Water temperatuur lijkt me erg laag. Zou die iets omhoog schroeven en nog eens proberen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Alouwerse schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:51:
Water temperatuur lijkt me erg laag. Zou die iets omhoog schroeven en nog eens proberen.
Geen idee hoe dat te doen , ben niet echt een doe het zelvert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Alouwerse schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:51:
Inderdaad, bij mij is dat 93-94 graden. Kan me voorstellen dat ze wat te zuur worden, en een lagere temperatuur zal ook invloed hebben op de doorloopsnelheid en daarmee maalgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]

[...]

Volgens mij rapporteren de mensen met een HX en PID dat je niet hoeft te flushen. Bij een pressostaat fluctueert de temp meer en wordt hij altijd te heet. Met PID kun je hem (blijkbaar) zo instellen dat je aan de kop de juiste temp hebt. Er is nogal wat verlies van temperatuur van 'boiler' naar kop.
Ypuh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:34:
[...]

[...]

[knip]

Lijkt me dat dit op gaat voor HX met PID of heb jij een zonder PID die niet overheat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Hercul3s schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:15:
Lijkt me dat dit op gaat voor HX met PID of heb jij een zonder PID die niet overheat?
Ik heb idd wel een HX met PID, maar baseer m'n uitspraak op EricS (de thermometer guru op E61 gebied):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tj_POFra4rsMxHDz9bs2y5JcwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NiMKSnhFZCqzsIbXibwzomqj.png?f=fotoalbum_large

De rest van de manual met hele flushing strategieën is ook wel interessant voor wie dat leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Vandaag mijn koffie wat langer laten trekken, 8 minuten in plaats van 5, en ook ietsjes meer koffie toegevoegd [35 gram per 500ml water, in plaats van 30 gram] en het is al beter te drinken.

Wat mij wel opvalt is dat er bij deze koffie, gemalen door de koffiewinkel, veel meer "slib" zit, zowel in mijn french press als in mijn bakjes koffie, als bij doodnormale supermarkt-snelfilter koffie 8)7

Koffie is natuurlijk gemalen voor een french press, maar er zit echt behoorlijk wat "poeder" tussen, en ik kan ook niet zeggen dat de grotere stukjes erg uniform zijn qua formaat. 50% zou ik als echt grof omschrijven, maar de rest is ook nog vrij fijn.

Ben natuurlijk nog een behoorlijke leek op koffiegebied, maar ik heb niet het idee dat dat echt hoort.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
PatrickC schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:42:
Ik heb sinds 2 dagen een probleempje met mijn Jura E8 (EB). Bij het opschuimen van melk gaat het de eerste paar seconden goed, maar na zo’n seconde of 8 begint het apparaat te sputteren en komt er bijna geen melkschuim uit en wat er dan nog uit komt heeft grotere bubbels dan normaal. Ik heb vanaf dag 1 de discipline gehad om altijd direct te spoelen na bereiding (dus niet automatisch na een kwartier) en elke avond wordt het melksysteem schoongemaakt via de standaard procedure met de mini tabs van Jura. Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Reguleeras (knop met as voorop de melkschuimer) ook van binnen goed schoonmaken! En draai ook het stoomnippeltje eens los met een steeksleutel 10 of de achterkant van de lepel voor gemalen koffie en laat die ook weken in een bakje sop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
bszz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:56:
[...]

[...]

Reguleeras (knop met as voorop de melkschuimer) ook van binnen goed schoonmaken! En draai ook het stoomnippeltje eens los met een steeksleutel 10 of de achterkant van de lepel voor gemalen koffie en laat die ook weken in een bakje sop.
Eerste heb ik gedaan. Tweede niet…Even afwachten hoe het nu gaat, want de cappuccino was weer prima vanmiddag. Ik ga er van uit dat dit niet te vaak nodig is… machine is pas sinds half september in gebruik. Dank voor de extra tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een smartplug voor mijn koffiemachine van max 1350W. Heeft iemand een aanrader?

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
seph32 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:29:
Ik ben op zoek naar een smartplug voor mijn koffiemachine van max 1350W. Heeft iemand een aanrader?
Shelly Plug S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19
^^ heb ik net zes van besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-07 14:29
Heb weer wat raars..

Bij Brandzaak nieuwe bonen besteld, Mexico en Latin Blend (bestel altijd bonen van Brandzaak).

Wat ik nu ook doe.. grof malen, 17 ipv 18 gram in m’n filterbakje.. er komt slechts een enkele druppel in m’n kopje.
Voor mijn gevoel is nóg grover malen niet de oplossing (maal al enorm grof)..

Hoe kan dit?

(Bezzera Guilia en Eureka Mignon Specialita)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 16:19
Wanneer zijn ze gebrand? Hoe tamper je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-07 14:29
418O2 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:07:
Wanneer zijn ze gebrand? Hoe tamper je?
26 november gebrand. Normaal geen problemen met bonen van Brandzaak!
Tamper is een tamper met veer. Ook niet vervangen en altijd in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:12
Toevallig niet in te klein filterbakje aan het stoppen?
Levert je machine wel druk?
Grover malen? Hoe grof is grof bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 02-09 14:33

Ravhin

no <root>...

Ik zou ook eens een oude (bekende) boon proberen. Voor hetzelfde geld is je pomp dôhd ;)
Eventueel kan het helpen om te kijken of er überhaupt water uit komt als je hem start zonder portafilter.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RobinHood schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:15:
Vandaag mijn koffie wat langer laten trekken, 8 minuten in plaats van 5, en ook ietsjes meer koffie toegevoegd [35 gram per 500ml water, in plaats van 30 gram] en het is al beter te drinken.

Wat mij wel opvalt is dat er bij deze koffie, gemalen door de koffiewinkel, veel meer "slib" zit, zowel in mijn french press als in mijn bakjes koffie, als bij doodnormale supermarkt-snelfilter koffie 8)7

Koffie is natuurlijk gemalen voor een french press, maar er zit echt behoorlijk wat "poeder" tussen, en ik kan ook niet zeggen dat de grotere stukjes erg uniform zijn qua formaat. 50% zou ik als echt grof omschrijven, maar de rest is ook nog vrij fijn.

Ben natuurlijk nog een behoorlijke leek op koffiegebied, maar ik heb niet het idee dat dat echt hoort.
De malers vanuit de fabriek zijn niet te vergelijken met die wij hebben. Daar zitten veel minder fines in door de manier waarop de maler designed is. Het is echter wel zo dat die fines een belangrijk onderdeel zijn van de smaakbeleving. Men heeft met o.a. Kruve zeven wel eens alle fines uit de koffie gehaald. Het smaakprofiel veranderd dan compleet - en niet altijd ten goede! Wat ik kan aanraden is om French Press te doen à la Hoffmann. Ik heb er goede ervaringen mee :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
-Muncky- schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:03:
Heb weer wat raars..

Bij Brandzaak nieuwe bonen besteld, Mexico en Latin Blend (bestel altijd bonen van Brandzaak).

Wat ik nu ook doe.. grof malen, 17 ipv 18 gram in m’n filterbakje.. er komt slechts een enkele druppel in m’n kopje.
Voor mijn gevoel is nóg grover malen niet de oplossing (maal al enorm grof)..

Hoe kan dit?

(Bezzera Guilia en Eureka Mignon Specialita)
Bij verse bonen moet ik mijn maler soms ook flink grover zetten. Waar de perfecte range van één boon vaak binnen < 1 punt zit, kan dat tussen bonen wel 3-4 punten verschillen.

Zo lang je op 18gr in, 36gr uit in 30 seconden uitkomt, maakt de maalinstelling verder niet uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 11:34

greatgonzo

schit-te-rend!

Met het risico dat het vloeken in de kerk is, wat is voor jullie de beste supermarkt boon? Met name geschikt voor Lungo.

Ik heb zelf vaak Lidl crema, hoewel ik laatst ook een keer espresso heb geprobeerd. Voor die tijd kocht ik vaak Segafredo, die is hier bij een discounter ook nooit zo duur (€7-9 de kilo). Ook wil ik wel eens de Hema gaan proberen, die hebben nu actie.

Ik snap dat je bij ambachtelijke koffiebranders beter af bent, maar ik heb zelf eigenlijk geen €20 over voor een kilotje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
greatgonzo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:34:
Met het risico dat het vloeken in de kerk is, wat is voor jullie de beste supermarkt boon? Met name geschikt voor Lungo.

Ik heb zelf vaak Lidl crema, hoewel ik laatst ook een keer espresso heb geprobeerd. Voor die tijd kocht ik vaak Segafredo, die is hier bij een discounter ook nooit zo duur (€7-9 de kilo). Ook wil ik wel eens de Hema gaan proberen, die hebben nu actie.

Ik snap dat je bij ambachtelijke koffiebranders beter af bent, maar ik heb zelf eigenlijk geen €20 over voor een kilotje..
Ik denk dat je beter af bent de budget koffie van fascino die ze dagelijks vers branden. rond 10 euro de kilo zo even uit mijn hoofd.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Segafredo is een goede supermarktboon - met name de grotere verpakkingen (Blue/Red). Miscela 'd Oro kan ook heel lekker maar moet wel bij je stijl passen. Je zit met beide opties dan wel in de 'ouderwetse Italiaanse' koffie. Diep gebrand, met geuren als verbrand rubber en fenolen in plaats van 'zure' koffietjes waar wij hier zo hoog op van geven ;) - de optie die @Figo112 aangeeft geeft je wel die mogelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 03-12-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 11:34

greatgonzo

schit-te-rend!

O... Moet ik eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb de bonen(Honduras) van brandzaak gekocht en ik vroeg me af of welke maalgraad jullie voor deze bonen het beste is. Ik drink zelf koffie (lungo) en af en toe cappuccino en latte. Thuis heb ik de de longhi ecam 350-50 staan.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ravhin schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:39:
[...]
De malers vanuit de fabriek zijn niet te vergelijken met die wij hebben. Daar zitten veel minder fines in door de manier waarop de maler designed is. Het is echter wel zo dat die fines een belangrijk onderdeel zijn van de smaakbeleving. Men heeft met o.a. Kruve zeven wel eens alle fines uit de koffie gehaald. Het smaakprofiel veranderd dan compleet - en niet altijd ten goede! Wat ik kan aanraden is om French Press te doen à la Hoffmann. Ik heb er goede ervaringen mee :)
Ik heb nog geen eigen maler, wil ik wel hebben, maar later, moet nog even mezelf overtuigen dat 100+ uitgeven voor een semi-degelijke handmaler een goede investering is voor iets wat ik niet eens dagelijks drink. Al kan ik natuurlijk ook beginnen met zo'n goedkope 10 euro Ali-maler, da's vast nog altijd beter dan voorgemalen koffie kopen.

Ik weet natuurlijk ook niet of het slecht is of niet, dat superfijne spul, maar het valt wel op. Het verstopt mijn french press sneller, en ik kan de laatste slok koffie niet opdrinken, want dat de drab die daar ligt is net als die van Turkse koffie. Had ik met mijn supermarktkoffie geen last van.

En ik gebruik de Hoffman methode, gister dus wat langer laten trekken dan eerst, en dat maakte de smaak wel beter. Als ik vandaag koffie maak, doe ik het misschien met 6 minuten, kijken hoe dat smaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
RobinHood schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:23:
[...]

Ik heb nog geen eigen maler, wil ik wel hebben, maar later, moet nog even mezelf overtuigen dat 100+ uitgeven voor een semi-degelijke handmaler een goede investering is voor iets wat ik niet eens dagelijks drink. Al kan ik natuurlijk ook beginnen met zo'n goedkope 10 euro Ali-maler, da's vast nog altijd beter dan voorgemalen koffie kopen.

Ik weet natuurlijk ook niet of het slecht is of niet, dat superfijne spul, maar het valt wel op. Het verstopt mijn french press sneller, en ik kan de laatste slok koffie niet opdrinken, want dat de drab die daar ligt is net als die van Turkse koffie. Had ik met mijn supermarktkoffie geen last van.

En ik gebruik de Hoffman methode, gister dus wat langer laten trekken dan eerst, en dat maakte de smaak wel beter. Als ik vandaag koffie maak, doe ik het misschien met 6 minuten, kijken hoe dat smaakt.
Tip: buy once, cry once.
Een maler doe je jaren, al dan niet je hele leven mee.
Mijn handmaler (knock aergrind) gaat binnenkort de verkoop in. Traploos instelbaar voor verschillende zet methoden. Mocht je interesse hebben, slide gerust in mijn dm.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hema schijnt wel oké te zijn. Ook wel redelijk vers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Alouwerse schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:32:
[...]

Tip: buy once, cry once.
Een maler doe je jaren, al dan niet je hele leven mee.
Mijn handmaler (knock aergrind) gaat binnenkort de verkoop in. Traploos instelbaar voor verschillende zet methoden. Mocht je interesse hebben, slide gerust in mijn dm.
Ja, daarom wil ik eigenlijk ook direct iets goeds kopen, want hooguit dat ik nog eens een elektrieke grinder erbij wil hebben, mocht ik opeens koffie moeten zetten voor 5 man.

En bedankt voor het aanbod, maar gezien ik meer een french-press-man ben dan een espresso-man, is zo'n Aergrind wat te klein. voor mijn standaard-zet moet ik 2x malen om genoeg koffie te hebben, en ik weet nu al dat ik dat irritant ga vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF

Probeer dan eens de Horeca koffiebonen die je bij BVA veilingen kunt kopen.
Afhankelijk van het aanbod en de biedingen ligt de prijs zo rond de €6 de kilo.
Je koopt ze per 4 kilo tegelijk en inclusief verzendkosten.
Ik heb dit gedaan vanwege een periode hier thuis met vrij veel bezoek en koffiedrinkers waarbij ik mijn duurdere verse Fascino bonen niet wilde gebruiken.
Heb toen Seattle’s best blonde espresso gekocht.
Ze bieden nu ook Coffee House aan.
Beetje hetzelfde volgens mij. Verkoper is gelijk, de branderij vermoedelijk ook.

Ik vind de kwaliteit van de horeca bonen beter dan bv goedkope supermarkt bonen.
Het aanbod varieert per dag, hier de link!
Tip: niet te veel bieden, gewoon proberen en anders een dagje later nog eens kijken.
https://www.bva-auctions....opcategory:Levensmiddelen

Verder wat @Figo112 ook zegt.
Wil je vers gebrande bonen dan kun je ook de budget lijn bij Fascino proberen.
Kost €11,75 per kilo.
https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20
ice-T106 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:41:
Iemand nog tips voor de waterdicht krijgen van hoge druk afdichtingen van een Gaggia (accademia).
Deze overdruk klep moest vervangen worden:
[Afbeelding]
En dacht handig te zijn door de ijzeren clips eruit te halen en die twee delen te wisselen met de oude. (Daar kun je veel makkelijker bij)
Echter blijft de bovenste afdichting nu lekken.
Twijfel over de juiste positie van de o-ring:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de bovenste versie gaat alles netjes in elkaar met de clip op de juiste plek, maar dan lekt die voorlopig nog.
De onderste versie zit erg strak en is zonder serieuze druk niet juist in elkaar te zetten (lijmklem is veel te slap).

(De o-ring waar ik het echt dicht mee maak is uiteraard in betere staat, deze ben ik mee aan het testen geweest op die onderste manier)
Om mensen in de toekomst te helpen:
Optie A sluit wel waterdicht nu ik ook het bovenste stukje plastic van de nieuwe klep heb gebruikt.
Uiteindelijk dus vrij makkelijke reparatie om zelf uit te voeren.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-09 12:52

Hemingr

Make Tweakers Great Again

RobinHood schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:23:
[...]

Kijk eens naar een Normcore v1. 7 tientjes en qua prijs/kwaliteit ga je eigenlijk niet beter vinden voor pourover.

Niet geschikt voor espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 17:53
Hoi allemaal,
Heb gezocht maar kan het niet vinden.
Is er ergens een overzicht van hoeveel gram koffie een Jura E8 maalt voor een:
- Enkele espresso
- Dubbele espresso
- Koffie

Hij maalt per keer tussen de 5 en 16 gram. Is het dan zo dat een dubbele espresso 2 x 16 gram max is? En een koffie max 1 x 16 gram? De Xelsis die ik heb maakt bijvoorbeeld voor een dubbele espresso 2 x 1 espresso. De E8 doet het geloof ik in 1 x.

[ Voor 37% gewijzigd door iasix op 03-12-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58
My bad

[ Voor 95% gewijzigd door Qosmic op 03-12-2021 21:57 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 17:53
Qosmic schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:30:
Ja, dubbele espresso is 2 x 16 gram max.

En een enkele koffie max 16 gram
Oh wel prijzig dan zeg. Ik drink 2 x doppio per dag en mijn vrouw ook. Bij ons in huis dus 4 x dubbele espresso per dag.
Uit een kilo-zak bonen dus 1000/32 = 31 dopoio's = 7,75 dagen. Dus per maand dan 80 euro aan koffie + onderhoud machine + verzendkosten en dan zitten we aan een kleine 100 eu per maand!

Edit: double shot koffie van 32 gram zou wel HEEL sterk zijn. 16 gram is prima, wordt dan kleine 50 eu per maand en dat is prima uit te leggen aan vrouwlief die nog net het verschil proeft tussen cola en koffie en het vooral drinkt voor de caffeïne :+

[ Voor 20% gewijzigd door iasix op 03-12-2021 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Geloof ik niet jura heeft dacht ik max 10gr koffie in systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Er past maximaal iets van 16 gram in de zetgroep van een Jura.
Voor een enkele portie maalt hij vaak max 10 gram. Vandaar dat twee enkele koffie sterker smaken dan twee tegelijk gezette koffie.
Hoeveel gram de machine maakt verschilt per model en staat van de molen. Meer dan ongeveer valt het dan ook niet te benoemen maar 2 keer 16 gram past zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
iasix schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:07:
Hoi allemaal,
Heb gezocht maar kan het niet vinden.
Is er ergens een overzicht van hoeveel gram koffie een Jura E8 maalt voor een:
- Enkele espresso
- Dubbele espresso
- Koffie

Hij maalt per keer tussen de 5 en 16 gram. Is het dan zo dat een dubbele espresso 2 x 16 gram max is? En een koffie max 1 x 16 gram? De Xelsis die ik heb maakt bijvoorbeeld voor een dubbele espresso 2 x 1 espresso. De E8 doet het geloof ik in 1 x.
Het is inderdaad tussen de 5-16 gram.
Echter, of je nu koffie kiest of een espresso zal op zich niet uitmaken.
Het gaat om de sterkte van de keuze.
Nu zal een gewone koffie bv sterkte 4 zijn en een espresso sterkte 8.
Dat maakt dat een espresso meer grammen koffie gebruikt.
Ik weet dit niet zeker maar ik vermoed wel dat het zo werkt.
De sterkte is in te stellen tussen de 1-10.
Je zou het kunnen testen door een espresso met sterkte 1 te zetten en daarna met sterkte 10.
Daarbij het volume gelijk houden.
De koffiekoekjes zullen dus ook anders van gewicht zijn.
Beetje lastig omrekenen omdat de koekjes water bevatten.

Bij mij laatste berekeningen met 250 gram bonen kwam ik uit op 19-21 kopjes per pak.
Gemiddeld dus 12,5 gram.
Daarmee zijn wisselend lungo’s en flat whites gezet zonder de sterkte daarvan aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Vandaag mijn Jura E4 binnengekregen en mijn eerste ervaring valt eerlijk gezegd wat tegen.
Ik had een 'Wow!' ervaring verwacht, maar de eerste koppen koffie vond ik nogal zuur.

Ik stap over van een De'Longhi Dedica EC685 icm Eureka Mignon maler naar de Jura E4 vanwege gemak van een volautomaat, maar ik twijfel nu behoorlijk over mijn nieuwe aanschaf van de Jura E4.

Ik heb vandaag Fascino Initio Mild bonen gebruikt, met de Jura maler geprobeerd op standen 3, 4 en 5 (waarbij 1 fijn is en 6 grof) en de sterkte op het display geprobeerd op 1, 2 en 3 bonen, waarbij 2 qua sterkte mijn voorkeur heeft.

Wat kan ik doen om geen zure kop koffie te krijgen met de Jura?
Met de Dedica was de Fascino Initio Mild een prima boon en gaf lekkere koffie. Soms ietwat bitter, maar in elk geval niet zuur.

Ik lees dat je met de optionele WiFi Connect extra instellingen kan doen icm de J.O.E. app.
Dat zou al meer mogelijkheden geven om de zurigheid misschien op te lossen.

Weet iemand of je de instellingen vanuit de J.O.E. kan 'overbrengen' naar de Jura E4, zodat bij indrukken van de knop espresso of koffie, de nieuw geprogrammeerde instellingen gebruikt worden?
Of kan je die maatwerk instellingen alleen vanuit de app gebruiken? (ik zie het niet zitten om elke keer de telefoon te pakken om een kop koffie te maken namelijk...)

Tevens heb ik inmiddels ook andere koffie in huis gehaald om te kijken of dat icm de Jura E4 een beter resultaat geeft. Het gaat om Fascino's: Ethiopië Sidamo, Peru Tunki, Espresso Grande Alta en Espresso Emporio. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
LeGato23 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:27:
Vandaag mijn Jura E4 binnengekregen en mijn eerste ervaring valt eerlijk gezegd wat tegen.
Ik had een 'Wow!' ervaring verwacht, maar de eerste koppen koffie vond ik nogal zuur.

Ik stap over van een De'Longhi Dedica EC685 icm Eureka Mignon maler naar de Jura E4 vanwege gemak van een volautomaat, maar ik twijfel nu behoorlijk over mijn nieuwe aanschaf van de Jura E4.

Ik heb vandaag Fascino Initio Mild bonen gebruikt, met de Jura maler geprobeerd op standen 3, 4 en 5 (waarbij 1 fijn is en 6 grof) en de sterkte op het display geprobeerd op 1, 2 en 3 bonen, waarbij 2 qua sterkte mijn voorkeur heeft.

Wat kan ik doen om geen zure kop koffie te krijgen met de Jura?
Met de Dedica was de Fascino Initio Mild een prima boon en gaf lekkere koffie. Soms ietwat bitter, maar in elk geval niet zuur.

Ik lees dat je met de optionele WiFi Connect extra instellingen kan doen icm de J.O.E. app.
Dat zou al meer mogelijkheden geven om de zurigheid misschien op te lossen.

Weet iemand of je de instellingen vanuit de J.O.E. kan 'overbrengen' naar de Jura E4, zodat bij indrukken van de knop espresso of koffie, de nieuw geprogrammeerde instellingen gebruikt worden?
Of kan je die maatwerk instellingen alleen vanuit de app gebruiken? (ik zie het niet zitten om elke keer de telefoon te pakken om een kop koffie te maken namelijk...)

Tevens heb ik inmiddels ook andere koffie in huis gehaald om te kijken of dat icm de Jura E4 een beter resultaat geeft. Het gaat om Fascino's: Ethiopië Sidamo, Peru Tunki, Espresso Grande Alta en Espresso Emporio. Ben benieuwd!
Ik heb de E8 niet de E4 maar met de JOE app ga je dit niet oplossen verwacht ik.
Je kunt met de app wel een eigen recept kiezen maar deze staat niet in het apparaat zelf.
Te zuur herken ik niet.
Ethiopië Sidamo ken ik wel, pas nog 250 gram van gebruikt.
Deze vond ik tov andere Fascino’s wel aan de zurige kant. Niet zuur maar minder zoet is een betere omschrijving. Het is volgens mij wel bekend dat Afrikaanse bonen meer fruitig en zurig overkomen.

Emporio ken ik ook en is zeker niet zuur.
Peru Tunki heb ik pas besteld maar het pak zit nog dicht.
De huidige kilo zak is nog niet leeg, daarna ga ik Peru Tunki gebruiken.

Initio heb ik langer geleden gehad maar nog in de Siemens, was ook niet zuur.
Maal stand staat hier op 3 van links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@LeGato23 Nee, je kunt geen drankjes overzetten van de J.O.E. app naar de machine. Wel bijzonder dat de App jou meer opties biedt dan de machine zelf. Volgens mij kan ik op mijn E8 op de machine dezelfde aanpassingen doen als in de app.

Ik vind de koffie van Fascino over het algemeen wat zuurder smaken als de Peeze bonen die ik direct na aanschaf van mijn machine een aantal weken gebruikt heb (ik kreeg voor €75 aan Peeze bonen bij aanschaf van de machine). Die Peeze bonen waren wel minder vers volgens mij…Maar ik ben wat dat betreft nog steeds aan het experimenteren met proefpakketten.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 03-12-2021 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vinF11ataZ35j2dGyPSx0AhqR4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjYZ5c5WmEQf9Zk1PyIfVP4R.jpg?f=fotoalbum_large

Eens zien wat je kan met een apparaat voor 70 euro. Tamper erbij gekocht voor 5 euro. Nu nog een goede grinder. Als ik een review check YouTube: The Best Espresso Machines Under £100 plastic fantastic met een wobbly portafilter. Maar de smaak is okayish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@LeGato23 Kan je ook niet helpen m.b.t. de specifieke machine, alleen dat ik de Fascino Mild bonen niet lekker vond (kregen een 2/5 op mijn lijstje met koffies, dan zit je marginaal boven supermarkt bonen).

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 04-12-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Joosie200 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:04:
[Afbeelding]

Eens zien wat je kan met een apparaat voor 70 euro. Tamper erbij gekocht voor 5 euro. Nu nog een goede grinder. Als ik een review check YouTube: The Best Espresso Machines Under £100 plastic fantastic met een wobbly portafilter. Maar de smaak is okayish.
De ‘beste’ uit de test :*). In ieder geval een normaal filter bakje, dus dat is al fijn. Leuke maler erbij en je kan beginnen met espresso zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hercul3s schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:05:
[...]

De ‘beste’ uit de test :*). In ieder geval een normaal filter bakje, dus dat is al fijn. Leuke maler erbij en je kan beginnen met espresso zetten.
Denk dat die “leuke maler” een veelvoud gaat kosten van dit apparaat.
Zelfs tweedehands op Marktplaats.
Maar goed, wie weet komt er een lekkere espresso uit.
Zonder maler maar (tijdelijk) met vers gebrande espresso maling koffiebonen kan er ook getest worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Bedenk me nu dat mijn tamper gewoon al het dubbele kostte daarvan :$.

Bij het zien van deze advertentie vond ik het eigenlijk nog best meevallen wat ik aan deze hobby uitgegeven heb. Een beetje perspectief (beide kanten op) kan zo geen kwaad.

Het valt me de laatste tijd wel steeds vaker op dat ik het proces inmiddels aardig onder de knie heb. Er gaat (bijna) nooit meer een kopje door de gootsteen, alleen bij het wisselen van boon wil het verschil in maalstanden nog wel eens groot zijn. Ook het melkopschuimen wil aardig lukken. Qua espresso is het nog wel eens puzzelen hoe de lekkerste smaken naar voren te krijgen, maar cappuccino's zijn standaard lekkerder dan buiten de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 20:51
bszz schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:14:
[...]
Het is het beste om je maalgraad zo in te stellen dat jij je kopje koffie het lekkerst vindt..... Alle andere adviezen zijn imo onzin. En als je dan toch een instelmogelijkheid hebt zet je hem af fabriek in het midden.....
(Nog een reden is dat je zo nog wat ruimte hebt om te compenseren voor slijtage van maalschijven)
Qosmic schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:30:
[...]
Ja dat heb ik ook gelezen, en heb mijn jura E8 op basis daarvan op de fijnste maalgraad ingesteld. Vooral ook omdat ik alleen espresso's drink of cappuccino (espresso met wat melk).
En voor espresso moet je zo fijn mogelijk malen.
Ik proef overigens geen verschil tussen de fijnste en de 1 na fijnste stand.
Is de 1 na fijnste stand dan nog zuiniger voor de molen ivm minder slijtage? Of is dat te verwaarlozen?
Heb ondertussen wat geëxperimenteerd en merk dat de koffie sterker wordt met een fijnere maling. Heb hem nu op de twee na fijnste stand staan en dat is prima. Met sommige bonen gaat het op de fijnste stand mis kwam ik achter, de koffie loopt dan niet goed door, komt er een beetje met horten en stoten uit. Maar goed, voor de maalschijven is het dus ook beter om hem niet op de fijnste stand te zetten dus dat komt goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:02

Kraz

Saving the world

Dat is echt heel vervelend!
Wat zegt/zei de winkel zelf over de problemen?

Profitec staat, voor zover ik weet, wel goed aangeschreven qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Kraz schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:53:
[...]

Dat is echt heel vervelend!
Wat zegt/zei de winkel zelf over de problemen?

Profitec staat, voor zover ik weet, wel goed aangeschreven qua kwaliteit.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Tja, ook de koffie wereld kent maandag ochtend apparaten, domme pech dat jij dat treft.
Dat het de 'shine' van je nieuwe blinkende apparaat af heeft gehaald begrijp ik, maar ja, voorlopig kan ie er nu weer 3-5 jaar tegen.
Elders lees ik enkel goede kritieken over de Profitec machines, als de domper blijft kriebelen kun je hem vast met klein verlies door verkopen, zuur, maar m.i. beter als nog jaren tegen een ergernis aankijken die je nooit meer helemaal vertrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27
Flink balen als een nieuw apparaat van bijna 1600 euro al zo snel mankementen vertoond. Aan de andere kant lijken, afkloppen, de grote problemen nu opgelost en functioneert het apparaat naar behoren.

In principe zou een dergelijk apparaat jaren mee moeten kunnen gaan dus hopelijk blijft het nu lekker koffie leveren zonder problemen en is de moeizame start na een paar maandjes vergeten.

Heb ooit hetzelfde gehad met een prijzige Denon versterker. Duurste wat ik ooit had gekocht, en binnen een paar maanden een krakend rechterkanaal. Was flink sjaggie, maar na 2,5 week wachten op reparatie heeft het apparaat hier 7jaar perfect gedraaid en is alleen vervangen omdat ik zelf upgraderitis had.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Je kunt het zo doen.
Gewoon het apparaat nu gaan gebruiken en kijken hoe het gaat.
Komt er dan weer een defect (zelfde probleem of wat anders) geef je aan dat je de koopovereenkomst wilt laten ontbinden. Het apparaat is dan immers herhaaldelijk gerepareerd maar voldoet dus niet aan wat je van een dergelijk probleem mag verwachten.
Je hebt het apparaat immers normaal gebruikt volgens de instructies.
Kan een maandagmorgen product zijn maar je wilt uiteraard niet dat het blijft mis gaan.
Bij het ontbinden van de koopovereenkomst geldt geen afschrijving dus je hebt dan recht op volledige terugbetaling van de koopsom.
Het zou kunnen dat de verkoper dan voorstelt een geheel nieuw apparaat te gaan leveren.
Dat kun je dan ook overwegen.
Pagina: 1 ... 112 ... 245 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1