Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 249 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:59
@RigolleM 1,15 kWh per dag is niet weinig, maar vind het ook niet schokkend veel. Is dat obv opwarmen, 2 cappucino, automatisch stand-by, opwarmen, weer 2 cappucino, uit?

Ik dacht namelijk dat de stand-by functie de koffieboiler op 70 houdt en de stoomboiler volledig uitzet. De PID zegt wel na 5 min weer gereed te zijn, maar bij mij duurt het wel wat langer dan 5 minuten om na stand-by weer genoeg stoomdruk te krijgen.

Ik moet zelf ook eens een verbruikmeter aanschaffen want ik ben nu wel benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:16
Wat zijn volgens jullie de voor-/ nadelen van een thermoblock ten opzichte van een single boiler? Dus zeg maar een QuickMill 820 tov Rancilio Silvia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:14
0,7 vs 1,15 kWh lijkt me inderdaad verklaarbaar gezien de boilers. Ook drink ik voornamelijk espresso. Cappuccino's en theewater verbruiken iets meer heet water. Zou daar ook niet wakker van liggen.

2,4 kWh bij eenzelfde verbruikt lijkt me wel een opmerkelijk verschil. Zeker aangezien het om dezelfde machine (Evo R) is een 4-voud verbruik lastig te verklaren. O.b.v. RigolleM's vergelijking denk ik dat de Shelly Plug wel juist meet. Mijn overall stroomverbruik sinds ik deze machine heb is ook niet extreem gestegen (ca. 10-15 kWh per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-10 15:39
Ypuh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:46:
0,7 vs 1,15 kWh lijkt me inderdaad verklaarbaar gezien de boilers. Ook drink ik voornamelijk espresso. Cappuccino's en theewater verbruiken iets meer heet water. Zou daar ook niet wakker van liggen.

2,4 kWh bij eenzelfde verbruikt lijkt me wel een opmerkelijk verschil. Zeker aangezien het om dezelfde machine (Evo R) is een 4-voud verbruik lastig te verklaren. O.b.v. RigolleM's vergelijking denk ik dat de Shelly Plug wel juist meet. Mijn overall stroomverbruik sinds ik deze machine heb is ook niet extreem gestegen (ca. 10-15 kWh per maand).
Welk model plug heb je precies? Ga ik die wel even aanschaffen en opnieuw meten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:04
cryptapix schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:07:
@RigolleM 1,15 kWh per dag is niet weinig, maar vind het ook niet schokkend veel. Is dat obv opwarmen, 2 cappucino, automatisch stand-by, opwarmen, weer 2 cappucino, uit?
Klopt, en nog een theetje tussendoor welke mijn standby timeout niet heeft getriggerd want 20' later ging hij alsnog in standy, terwijl die op anderhalf uur staat ingesteld. Laatste cappuccino was iets voor 11u00.
Ik dacht namelijk dat de stand-by functie de koffieboiler op 70 houdt en de stoomboiler volledig uitzet. De PID zegt wel na 5 min weer gereed te zijn, maar bij mij duurt het wel wat langer dan 5 minuten om na stand-by weer genoeg stoomdruk te krijgen.
7' minuten heb ik gemeten en de stoomboiler was terug 130°C.
Ik moet zelf ook eens een verbruikmeter aanschaffen want ik ben nu wel benieuwd ;)
Shelly Plug S is een interessante optie, maar met de Evy Energy heb ik een knopje op de schakelaar, waardoor ik hem onmiddellijk kan uitschakelen. Soms stel ik vast dat ik dit vergeet en 2u later mijn espressomachine maar afzet...
unex154 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:10:
[...]

Welk model plug heb je precies? Ga ik die wel even aanschaffen en opnieuw meten >:)
Shelly Plug S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
unex154 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:10:
[...]

Deze Shelly Plug S, na een tip van HoppyF. Simpel te installeren en ook een handige app (heb direct een 2e gekocht).

Edit: Duo-pack t/m dit weekend overigens als BlackFriday aanbieding bij Shelly zelf voor €28,29 incl. Anders is die van Amazon wel gunstig geprijsd (ik heb zelf 2x €22,49 betaald).

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 27-11-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RigolleM Dank! Dat theewater de stand-by niet heeft beïnvloed is misschien doordat het water er enkel door stoomdruk uitstroomt en er niets elektronisch getriggerd werd?

@Ypuh goede deal bij Shelly zelf dus. Wel nog 7 euro verzendkosten en een levertijd. Edit: die 7e zat al in je bedrag zie ik nu.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 27-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ypuh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:29:
[...]
Edit: Duo-pack t/m dit weekend overigens als BlackFriday aanbieding bij Shelly zelf voor €28,29 incl. Anders is die van Amazon wel gunstig geprijsd (ik heb zelf 2x €22,49 betaald).
Interessant.. onmiddellijk 2 extra besteld!

Ondertussen de Shelly Plus S teruggezet naar de originele firmware, had de Apple Homekit firmware er op staan, en nu eens zien of we een verschil zien tussen Shelly en Eve Energy. Normaal dinsdag éénzelfde dag als gisteren, dan kunnen we exact vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:39:
@RigolleM Dank! Dat theewater de stand-by niet heeft beïnvloed is misschien doordat het water er enkel door stoomdruk uitstroomt en er niets elektronisch getriggerd werd?
Nu je het zegt, inderdaad.. is gewoon wat stoom/water uit de boiler.. heeft wel wat water in de stoomboiler aangevuld, maar wellicht ook niks elektronisch.

Aanzetten, 3x cappuccino en terug uit heeft de Evy Energy 0,71 kWh gemeten, dat is al meer dan @Ypuh gans zijn dag... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-10 06:44
@Teus.espresso @bszz Vandaag de Jura E4 binnen gekregen, erg blij mee!
Ik heb flink gezocht in het forum, qua reinigingstabletten zijn volgens Teus de Jura tabletten het beste. Filter vind ik dure oplossing om te ontkalken. Welke tabletten voor ontkalken gebruiken jullie? Die van Jura of andere? Doen jullie bijv ook regelmatig de lekbak en residu bakje in de vaatwasser? Alvast enorm bedankt! Wil het apparaat graag zo goed mogelijk onderhouden. Bedankt alvast, top zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:12
Energie gebruik van mijn Jura E8 gisteren. 4 keer een drankje gezet en einde van de dag een melksysteem reininging. Opvallend dat het apparaat in standby eerst een tijdje 5W gebruikt en hierna afwisselend 5W en 11W. Maar in totaal 0,2kWh, wat neerkomt op €0,05 per dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhEeFYw7-EMORLT4HXyVLoLa68U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmvf9b9Qq7EeVmJpCE5kELD8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 27-11-2021 13:53 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:12
Luuk9 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:42:
Ik heb flink gezocht in het forum, qua reinigingstabletten zijn volgens Teus de Jura tabletten het beste. Filter vind ik dure oplossing om te ontkalken. Welke tabletten voor ontkalken gebruiken jullie? Die van Jura of andere? Doen jullie bijv ook regelmatig de lekbak en residu bakje in de vaatwasser? Alvast enorm bedankt! Wil het apparaat graag zo goed mogelijk onderhouden. Bedankt alvast, top zo!
Ik gebruik gewoon de reinigingstabletten van Jura en ook de filter. De lekbak en residu bakje spoel ik dagelijks af onder de hete kraan en droog ze af voordat ik ze terugplaats. Van een vastwasser worden deze onderdelen vaak niet mooier. Er kwam hier eerder nog voorbij dat er problemen ontstonden met de lekbak nadat deze in de vaatwasser had gezeten.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bard1982 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:11:
Wat zijn volgens jullie de voor-/ nadelen van een thermoblock ten opzichte van een single boiler? Dus zeg maar een QuickMill 820 tov Rancilio Silvia?
Single boiler is een stuk stabieler en beter regelbaar qua temperatuur. En dat is heel belangrijk. Thermoblock warmt een stuk sneller op maar is imho minder geschikt voor espresso.

Als je iets met melk wil doen zijn beide niet geweldig. Thermoblock matig en single boiler te doen maar veel extra gedoe.

Als je het budget iets kan oprekken ga dan voor een E61 groep met een warmtewisselaar (HX). Dit zijn machines die een leven lang meegaan, techniek is simpel en onderdelen goedkoop.

Een goede heb je op MP vanaf 500 euro. Dat is een investering waar 30% extra budget 300% betere kwaliteit oplevert. En veel veel veel minder frustratie.

Met een thermoblok heb ik nog nooit goede resultaten geboekt, met een Rancilio kun je hele goede resultaten boeken alleen dat vraagt aanpassingen aan de machine en bij ieder kopje goed opletten en redelijk wat werk. Je moet dan wel echt heel leuk vinden om dat vol te houden.

Zo’n E61 met warmtewisselaar maakt je leven een stuk makkelijk en de resultaten zijn beter en constanter.

Stapje verder zijn dubbel boiler machines, dat levert nog een keer 10% gemak op tegen 300% duurdere machines.

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 27-11-2021 14:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:15
Sethro schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:06:
[...]

...
met een Rancilio kun je hele goede resultaten boeken alleen dat vraagt aanpassingen aan de machine en bij ieder kopje goed opletten en redelijk wat werk. Je moet dan wel echt heel leuk vinden om dat vol te houden.
....
kleine kanttekening over mijn ervaringen met een Silvia: het is maar net hoe ver je wil gaan met het temmen van een Silvia. (komend stukje kan schokkend zijn voor puristen)..

Het is echt niet dat daar out of the box slechte koffie uit komt. Toen ik +-15 jaar geleden mijn Silvia kocht heb ik alle stappen doorlopen die iedereen hier met een nieuwe machine doet: afwegen , panisch zijn over hoe ik mijn bonen moet bewaren ( wel/niet diepvries (toen ik nog plek had: wel diepvries. nu ik geen plek meer heb: gewoon kelder. Smaakverschil 0.0)). Koffie moest verser dan vers zijn, temperatuur meten, temperatuur surfen, rigoureus schoonmaken etc. you name it. (Machine is uit 2003, heeft nog nooit onderhoud gehad, enige is dus af en toe backflushen met Cafiza en een keer per jaar ontkalker erin, het blijft tenslotte een tank)

Inmiddels: koffie bestellen bij Fascino, meestal voor een maand of 3. Heel af en toe eens meten (zelden) gewicht/tijd. Machine af en toe backflushen en gewoon kraanwater erin. Verder gewoon zetten wanneer die warm is. Wel malen (sinds een dik jaar) met een Mignon Specialita (eerder een Demoka M203)

Gevolg: Soms inderdaad een sink-shot (die ik trouwens gewoon opdrink, er zit tenslotte caffeine in ;) ) . Maar in het algemeen prima espresso's. En een stuk minder zorgen/werk. :)

Kan het beter? Vast wel. Kan het slechter? Zeker. Maar laat je zeker in het geval van een Silvia niet afschrikken. Out of the box komen daar ook prima espresso's uit..

Inmiddels ben ik wel aan het rondkijken naar vermoedelijk een MaraX. Maar dat is feitelijk upgraderitus. Na zoveel jaren wil ik wel eens iets anders.

[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 27-11-2021 14:40 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:33:
[...]Gevolg: Soms inderdaad een sink-shot (die ik trouwens gewoon opdrink, er zit tenslotte caffeine in ;) ) . Maar in het algemeen prima espresso's. En een stuk minder zorgen/werk. :)

Kan het beter? Vast wel. Kan het slechter? Zeker. Maar laat je zeker in het geval van een Silvia niet afschrikken. Out of the box komen daar ook prima espresso's uit..
En mijn ervaring is dat de PID een goede upgrade is omdat dit de temperatuur problemen grotendeels oplost.

Verder is vrijwel alles wat er bij mij uit komt te drinken. Enige shots die ik weggooi zijn de bodempjes in 45+s als ik de verkeerde kant op ben gegaan met maalgraad.
offtopic:
Bijstellen "voor de nieuwe bonen" terwijl je eigenlijk nog de vorige koffie er in hebt zitten is geen goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
[...]

kleine kanttekening over mijn ervaringen met een Silvia: het is maar net hoe ver je wil gaan met het temmen van een Silvia. (komend stukje kan schokkend zijn voor puristen)..

Het is echt niet dat daar out of the box slechte koffie uit komt. Toen ik +-15 jaar geleden mijn Silvia kocht heb ik alle stappen doorlopen die iedereen hier met een nieuwe machine doet: afwegen , panisch zijn over hoe ik mijn bonen moet bewaren ( wel/niet diepvries (toen ik nog plek had: wel diepvries. nu ik geen plek meer heb: gewoon kelder. Smaakverschil 0.0)). Koffie moest verser dan vers zijn, temperatuur meten, temperatuur surfen, rigoureus schoonmaken etc. you name it. (Machine is uit 2003, heeft nog nooit onderhoud gehad, enige is dus af en toe backflushen met Cafiza en een keer per jaar ontkalker erin, het blijft tenslotte een tank)

Inmiddels: koffie bestellen bij Fascino, meestal voor een maand of 3. Heel af en toe eens meten (zelden) gewicht/tijd. Machine af en toe backflushen en gewoon kraanwater erin. Verder gewoon zetten wanneer die warm is. Wel malen (sinds een dik jaar) met een Mignon Specialita (eerder een Demoka M203)

Gevolg: Soms inderdaad een sink-shot (die ik trouwens gewoon opdrink, er zit tenslotte caffeine in ;) ) . Maar in het algemeen prima espresso's. En een stuk minder zorgen/werk. :)

Inmiddels ben ik wel aan het rondkijken naar vermoedelijk een MaraX. Maar dat is feitelijk upgraderitus. Na zoveel jaren wil ik wel eens iets anders.
Het blijft altijd een beetje opletten,

MaraX is mooie upgrade en toch wat zorgelozer dan een Silvia.

Hier staat sinds paar weken een Bianca. Staat nog naast een Isomac Tea. Is er eentje uit 1986 en helemaal netjes en in orde.

Dacht dat de Bianca op alle fronten beter zou zijn maar de verschillen zijn klein. De Tea zit eigenlijk beter in elkaar dan de Bianca. Helemaal RVS en dikker materiaal. De Bianca heeft dan weer moderne handigheidjes zoals PID en timer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N84Gbb7H-HbZ6Sog8z7ZMbLpElQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpfzWcYAhOw1VDjyuehIA3j8.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren hebben we de eerste ECM Puristika uitgeleverd. Natuurlijk zelf ook even koffie mee gezet. Wat een stoer apparaat. Hij is puur koffie. Geen stoom mogelijkheid. Externe glazen waterbak. Vrij compacte machine met PID en leuk ontwerp. Ook grappig, de draai knop voorop is de opv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:45
Teus.espresso schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:32:
[Afbeelding]
Gisteren hebben we de eerste ECM Puristika uitgeleverd. Natuurlijk zelf ook even koffie mee gezet. Wat een stoer apparaat. Hij is puur koffie. Geen stoom mogelijkheid. Externe glazen waterbak. Vrij compacte machine met PID en leuk ontwerp. Ook grappig, de draai knop voorop is de opv.
Mooi compact.
Voor de niet-melk specialiteiten liefhebbers een mooie oplossing.
Ik vind alleen die losse water tank foeilelijk.
Dat doet wel afbreuk aan het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Zou dat niet erg vinden als je de machine op de waterleiding aan kan sluiten. Dan is die mooi compact. Maar dat lijkt niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10 13:59
Voor de V60 gebruikers, hoe doen jullie het qua maling?
Ik lees namelijk wat tegenstrijdige berichten op internet, de een zegt snelfiltermaling en de ander juist grove maling.
Iemand hier een nuttig antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48
Teus.espresso schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:32:
[Afbeelding]
Qua uiterlijk is het echt een mooi ding. Staat nog half op de lijst als vervanger van de QM met de Classika en Bianca. Is de levering nu definitief op gang? Zie ze nog niet vaak op voorraad.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh

Volgens mij helpt het ook wel als je eenmaal snapt hoe het allemaal werkt. Ik ben inmiddels ook wel op het punt dat je het wegen wel een beetje op het oog kunt doen, timen van je shot o.b.v. de kleur van de espresso, afstellen van je maler o.b.v. smaak.

Uit automatisme weeg ik iedere kop gewoon nog braaf af. Als dat in je ritueel ingebakken zit kost het ook niet bijster veel meer tijd. Zou het nu ook wel zonder, maar het ziet er eigenlijk alleen maar stom uit als iemand meekijkt :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:28
Luuk9 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:42:
Ontkalkingstabletten van Jura of Durgol. De lade zou ik niet in de vaatwasser doen vanwege risico op kromtrekken waardoor ie niet meer goed past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De nieuwe ECM komt nu mondjesmaat uit.
Wij hebben er ieg 4 besteld. Dit was de eerste die kwam. Was op bestelling dus stond 1/2 dag in de winkel.
Als het design je aanstaat is het een aanrader. Quamar heeft een molen die er qua kleur mooi bijpast. Is antraciet.
Die losse waterbak is wel anders. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het niks vinden. Ik ben wel blij met variatie. Tenminste iets unieks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik gebruik sinds 6 jaar een Quickmill 820 icm een Quickmill 060 evo maler. De maler wil ik nu misschien vervangen, de koffie smaakt nog prima maar het ding is niet fijn om schoon te maken met allemaal randjes waar je onmogelijk de koffie uitkrijgt. Daarnaast is de horizontale uitloop ook altijd een knoeiboel, en gaat er veel gemalen koffie omhoog het reservoir in om daar vast te plakken. En dan komt nu het grootste probleem: de bevestiging tussen reservoir en maalschijf gaat bij iedere keer schoonmaken een beetje verder kapot en is nu echt aan het einde..

Keuze voor Quickmill 6 jaar terug was vanwege compactheid, uiterlijk, eenvoud maar ook vanwege de reputatie dat het jaren meegaat. De 820 voldoet tot nu toe aan de verwachtingen, maar de 060 evo valt op het laatste punt nogal tegen helaas.

Wat ik nu eigenlijk zoek:
- iets dat er net zo simpel uitziet als de Quickmill 060
- handmatig doseren
- deze keer liefst makkelijker schoonmaken: geen horizontale uitloop, minder onhandige hoekjes, beter reservoir/aansluiting reservoir op maler

Zo snel zit ik nu naar de Eureka Mignon Silenzio of een ECM C Manuale 54 te kijken. Mijn vermoeden is dat de ECM de betere machine is en de Eureka mogelijk (net als de huidige Quickmill) misschien wat minder lekker in elkaar zit? Iemand hier ideeën tips over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Teus.espresso schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:26:
De nieuwe ECM komt nu mondjesmaat uit.
Wij hebben er ieg 4 besteld. Dit was de eerste die kwam. Was op bestelling dus stond 1/2 dag in de winkel.
Als het design je aanstaat is het een aanrader. Quamar heeft een molen die er qua kleur mooi bijpast. Is antraciet.
Die losse waterbak is wel anders. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het niks vinden. Ik ben wel blij met variatie. Tenminste iets unieks.
Voor mij is het een ideale machine om eindelijk van mijn Gaggia Classic met PID te upgraden, aangezien ik geen melk in mijn koffie doe. Maar die prijs (1.300€ ?) zit al ruim over een Mara X of gelijk aan een Rocket of Bezzera. Is de kwaliteit dan zo bijzonder hoog ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Dipsausje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:42:
Ik gebruik sinds 6 jaar een Quickmill 820 icm een Quickmill 060 evo maler. De maler wil ik nu misschien vervangen, de koffie smaakt nog prima maar het ding is niet fijn om schoon te maken met allemaal randjes waar je onmogelijk de koffie uitkrijgt. Daarnaast is de horizontale uitloop ook altijd een knoeiboel, en gaat er veel gemalen koffie omhoog het reservoir in om daar vast te plakken. En dan komt nu het grootste probleem: de bevestiging tussen reservoir en maalschijf gaat bij iedere keer schoonmaken een beetje verder kapot en is nu echt aan het einde..

Keuze voor Quickmill 6 jaar terug was vanwege compactheid, uiterlijk, eenvoud maar ook vanwege de reputatie dat het jaren meegaat. De 820 voldoet tot nu toe aan de verwachtingen, maar de 060 evo valt op het laatste punt nogal tegen helaas.

Wat ik nu eigenlijk zoek:
- iets dat er net zo simpel uitziet als de Quickmill 060
- handmatig doseren
- deze keer liefst makkelijker schoonmaken: geen horizontale uitloop, minder onhandige hoekjes, beter reservoir/aansluiting reservoir op maler

Zo snel zit ik nu naar de Eureka Mignon Silenzio of een ECM C Manuale 54 te kijken. Mijn vermoeden is dat de ECM de betere machine is en de Eureka mogelijk (net als de huidige Quickmill) misschien wat minder lekker in elkaar zit? Iemand hier ideeën tips over?
Eureka Mignon werkt veel fijner dan ECM Manuele, maar als dat toch je budget is zou ik voor de Specialita gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
+1 voor de specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• period!
  • Laatst online: 12:58
Voor de kannibalen/handige tweakers, ik heb een viebiemme domobar (20+ jaar oud) die gratis weg mag.
is gaan lekken en heeft de thermostaat unit meegenomen.
Ook gratis op te halen een elektra koffiemolen. (uit 1995, gebouwd voor de eeuwigheid. 58mm schijven)
ik heb inmiddels een mooie nieuwe set.
Ophalen in hilversum.

[ Voor 9% gewijzigd door period! op 27-11-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Mag ik de Domobar? Wellicht kan ik hem redden voor de volgende Tweaker. En anders kan ik een aantal onderdelen gebruiken. Ik werk in Hilversum.

[ Voor 26% gewijzigd door Teus.espresso op 27-11-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• period!
Teus.espresso schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:29:
Mag ik de Domobar? Wellicht kan ik hem redden voor de volgende Tweaker. En anders kan ik een aantal onderdelen gebruiken. Ik werk in Hilversum.
Jazeker, pm me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• period!
De domobar lijkt vergeven,
Bij de koffiemolen moet je aan https://www.euroquick.nl/product/elektra-ms/zoiets denken.
Sloop de hopper er af en het is best een ok molen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 17-10 22:19

Ravhin

no <root>...

yorroy schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 18:04:
Voor de V60 gebruikers, hoe doen jullie het qua maling?
Ik lees namelijk wat tegenstrijdige berichten op internet, de een zegt snelfiltermaling en de ander juist grove maling.
Iemand hier een nuttig antwoord op?
Er is een goede Hoffmann video van :)
Qua maling ga ik fijner zitten dan de grove maling van Douwe Egberts - meer richting de snelfiltermaling. Uiteindelijk bepaal ik de maling per boon, omdat ik als richttijd de 3:30 aanhoud qua doorlopen.
Door deze how-to te volgen (ik heb hem als notitie in min telefoon staan :P ) maak ik lekkere, consistente V60 koffie waarin je een ton aan smaak kan herkennen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
Ravhin schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:50:
[...]
Qua maling ga ik fijner zitten dan de grove maling van Douwe Egberts - meer richting de snelfiltermaling. Uiteindelijk bepaal ik de maling per boon, omdat ik als richttijd de 3:30 aanhoud qua doorlopen.
Door deze how-to te volgen (ik heb hem als notitie in min telefoon staan :P ) maak ik lekkere, consistente V60 koffie waarin je een ton aan smaak kan herkennen.
3m30 bik hoeveel liter water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb de delonghi dinamica ecam 350.50.b en ik vroeg me af of iemand weet hoe je de water hoeveelheid kan aanpassen en welke bonen het beste is voor dit apparaat. Ik heb nu de l'or classique 6 maar deze vind ik te bitter

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Karish schreef op zondag 28 november 2021 @ 10:02:
Ik heb de delonghi dinamica ecam 350.50.b en ik vroeg me af of iemand weet hoe je de water hoeveelheid kan aanpassen en welke bonen het beste is voor dit apparaat. Ik heb nu de l'or classique 6 maar deze vind ik te bitter

Thanks
En ik vraag me af wat de handleiding erover zegt. Bonen is een kwestie van smaak, niet van machine. Begin eens met vers gebrande bonen ipv supermarkt spul. Genoeg over te vinden in dit topic, incl. ervaringen met specifieke branders en bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:03

Thanks
Vanaf 2:15 in de volgende video kan je zien hoe je meer ofinder koffie kan zetten.

https://youtu.be/xZGuNRQAtr4

Koffie bonen kwestie van smaak. En wat voor koffie je drinkt (espresso, koffie, cappuccino etc etc). Verse bonen (dus direct van een brander en niet uit de supermarkt) geven in het algemeen een betere smaak.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ravhin schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:50:
[...]
Dank! Erg gedetailleerde video.
Ik ga het eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Raymond schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:56:
[...]

3m30 bik hoeveel liter water?
Ik ga voor 30 gram - 500 mL water. Daarna heb ik ook voorlopig geen koffie meer nodig d:)b

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz

Thanks
Delonghi heeft gewoon een handleiding (online) waar dit in staat. Bonen is persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem Egel
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 20:43
Ik ben sinds een maand voor het eerst bezig een gebalanceerde espresso te zetten. Dat valt toch nog wat tegen haha!

Als beginner heb ik een 2e hands Rancilio Silvia en Vario Mahlkonig (de variant met cijfers 1-10 rechts en letters links) aangeschaft. Daarnaast gebruik ik bonen van Brandzaak.
Op internet valt er veel te vinden, maar niet de ervaring van mensen met bonen van Brandzaak (guatemala, Costa Rica en de Brasil yellow bourbon).

Om het mezelf wat makkelijker te maken, vroeg ik mij af of er gebruikers zijn die van bovenstaande bonen een goede preset hebben gevonden. Inmiddels heb ik 2D, 2E, 1H, 1G, die voor mijn gevoel het dichts in de buurt komen. Maar ik ervaar niet de smaken die op de verpakking staan, al is de koffie verder niet te bitter of te zuur.

Of is het vrij uitzonderlijk om de smaken die de verpakking weergeeft te proeven (soms proef ik hinten van chocola of hazelnoot, maar zeker niet het hele pakket)? Ik vind het namelijk wel lekker, maar ben niet overtuigd, dus was benieuwd naar mensen met soortgelijke ervaringen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Die tastingnotes moet je met een korreltje zout nemen ;)

Ik zou beginnen met wegen en timen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Willem Egel ik ken je maler niet, maar instellingen vergelijken heeft alleen nut als iedere instelling op elke molen gelijk is. Ik heb een specialita maler en mijn 0-punt (waar de schijven elkaar raken) ligt onder de 0 (ergens tussen 4 en 5). Als een andere specialita een ander nulpunt heeft (en dat is zo), dan hebben cijfers vergelijken al geen nut meer.

Wat betreft smaak van bonen, het is niet zo dat je die smaken echt allemaal en heel uitgesproken merkt (als je ze al merkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

bert pit

asdasd

Willem Egel schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:09:
Ik ben sinds een maand voor het eerst bezig een gebalanceerde espresso te zetten. Dat valt toch nog wat tegen haha!

Als beginner heb ik een 2e hands Rancilio Silvia en Vario Mahlkonig (de variant met cijfers 1-10 rechts en letters links) aangeschaft. Daarnaast gebruik ik bonen van Brandzaak.
Op internet valt er veel te vinden, maar niet de ervaring van mensen met bonen van Brandzaak (guatemala, Costa Rica en de Brasil yellow bourbon).

Om het mezelf wat makkelijker te maken, vroeg ik mij af of er gebruikers zijn die van bovenstaande bonen een goede preset hebben gevonden. Inmiddels heb ik 2D, 2E, 1H, 1G, die voor mijn gevoel het dichts in de buurt komen. Maar ik ervaar niet de smaken die op de verpakking staan, al is de koffie verder niet te bitter of te zuur.

Of is het vrij uitzonderlijk om de smaken die de verpakking weergeeft te proeven (soms proef ik hinten van chocola of hazelnoot, maar zeker niet het hele pakket)? Ik vind het namelijk wel lekker, maar ben niet overtuigd, dus was benieuwd naar mensen met soortgelijke ervaringen :P
Ik heb een Mahlkonig Vario Home gehad. Ondanks goede recenties was de consistentie ver te zoeken. Je was dus altijd aan het rommelen met de maalgraad en dan is het zaak om elke keer je retentie eerst weg te malen. En de maalgraad is een belangrijke factor in de doorloopsnelheid en dus de kwaliteit van je espresso.

Ook kon je grove maalgraad instellingen doen met een inbussleutel, die dan de aanduiding aan de buitenkant volledig overruled. Op youtube staat een aantal filmpjes over het instellen van de molen.

Ik had het in het begin niet in de gaten dat de instelling van de machine zo snel verliep, dus vandaar deze reactie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
Willem Egel schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:09:

Ik denk dat dat wat met het donkerder branden van hen te maken heeft, Fascino heeft hetzelfde, de verschillende bonen smaken haast hetzelfde, haast, met wat mazzel vind je net wat meer van de donkere smaak noten, Hazelnoot, Chocolade, hout (dit laatste vooral als de bonen zweterig zijn vind ik).
Lichtere brandingen geven een veel breder smaak profiel en daar proef je ook echt de zoetjes en de zuren, als speelt de temperatuur daar wel een grote rol in. Te laag en het is net citroensap ;)
Jouw ervaring klinkt een beetje als wat ik nu heb met de decaf van het Hoofdkwartier, die is ook vrij donker gebrand, wat meer bitters, en Chocolade vooral, geen zuurtje, bijna geen zoet, een tikje vlak helaas, 500gr [zucht] maar goed had net zo makkelijk een kilo kunnen wezen :P
Ik vond de 3 Afrika melange ditmaal van het Hoofdkwartier ook verrassend donker, ben ik niet van ze gewend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidovsvd
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-01-2022
Alleen heeft Fred geen gelijk.

Voor reclame via Tweakers mag je contact opnemen met ons hoofdkantoor, gegevens staan onderaan iedere pagina.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 29-11-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidovsvd
<knip> Herhaling van post hierboven.

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 29-11-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidovsvd
<knip> Herhaling van post hierboven.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 29-11-2021 10:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cryptapix
@Guidovsvd heb je daar nou een account voor aangemaakt? Werk je bij Moyee of heb je aandelen?

De vergelijking met Illy is wel een grappige. Je doet of dat de standaard is. Illy is overpriced supermarktkoffie…

Edit:
Guido, zo te zien ben je oprichter van Moyee. Of heet je toevallig ook zo? Wel zo netjes om dat te disclosen.

[ Voor 66% gewijzigd door cryptapix op 28-11-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:11:
@Guidovsvd heb je daar nou een account voor aangemaakt? Werk je bij Moyee of heb je aandelen?

De vergelijking met Illy is wel een grappige. Je doet of dat de standaard is. Illy is overpriced supermarktkoffie…

Edit:
Guido, zo te zien ben je oprichter van Moyee. Of heet je toevallig ook zo? Wel zo netjes om dat te disclosen.
Illy besteed mogelijk ook 40% aan overhead en marketing?
offtopic:
Eigenlijk ook een interessante vraag of er een belastingvoordeel zit in het verschepen van het half-fabrikaat of de ruwe grondstof? Gezien het verlies van vocht tijdens het branden heb je daar een voordeel als het tarief gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:06
Mensen hier ervaring met het kopen van een Jura machine bij Mr Barish? Je krijgt daar nu voor 45 euro aan koffie en een jaar extra garantie bij een Jura e4. Klinkt interessant alleen ben ik benieuwd of dit jaar extra garantie helemaal te vergelijken is als bij Jura zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
rorie schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:26:
Mensen hier ervaring met het kopen van een Jura machine bij Mr Barish? Je krijgt daar nu voor 45 euro aan koffie en een jaar extra garantie bij een Jura e4. Klinkt interessant alleen ben ik benieuwd of dit jaar extra garantie helemaal te vergelijken is als bij Jura zelf.
Volgens mij is mr Barish geen Nederlandse Jura dealer.... Vraag maar eens na bij Jura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 15-10 11:37
offtopic:
Zonder juiste interpunctie is dit toch een tamelijk ironische 'all-caps' opmerking in een nogal lang betoog wat waarschijnlijk WEL bedoelt is om een discussie mee te faciliteren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-10 16:38

Bas90

Addicted2bass

Ik ben van plan om morgen de DE LONGHI Magnifica S ECAM 22.110.B aan te schaffen. Maak nu nog gebruik van een simpele Senseo. Totaal geen verstand van deze apparaten en vraag me af of ik “bang for buck” haal. Aan de recensies te zien wel. Doe ik hier goed aan voor €280?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-10 15:09
Ben een nieuwe bestelling bij Brandzaak aan het samenstellen, en ik kom daar ook hun blends tegen (iemand nog aanraders voor een van de 3 blends die goed gaat op een volautomaat?).

Wellicht een domme vraag, maar hoe worden blends eigenlijk gemaakt? Worden de bonen eerst separaat gebrand (dus volgens hun eigen brandprofiel) en vervolgens bij elkaar gegooid, of worden de ongebrande bonen gemixt en vervolgens met een brandprofiel specifiek voor die blend gebrand?
Bas90 schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:10:
Ik ben van plan om morgen de DE LONGHI Magnifica S ECAM 22.110.B aan te schaffen. Maak nu nog gebruik van een simpele Senseo. Totaal geen verstand van deze apparaten en vraag me af of ik “bang for buck” haal. Aan de recensies te zien wel. Doe ik hier goed aan voor €280?
Het ligt er aan wat je verwacht :P heb hem ook gehad, en het is op zich een prima machine, maar verwacht er geen wonderen van. Stoompijpje vond ik niet de moeite waard, maar kwalitatief was de machine verder wel ok. Heb er iig nooit problemen mee gehad. Het plaatje waar je de kopjes op zet krast wel ontzettend snel.
Heb er nooit vers gebrande bonen in gegooid, maar dan was de output denk ik wel een paar stappen beter.

Je gaat er iig 100x op vooruit t.o.v. je senseo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Kijk aan, dat is mooi om te lezen. Ik ben een vrij simpele koffiedrinker (denk ik?), maar merk dat ik die meuk in padjes zat ben. Gezien de nieuwe manier van werken (ook in de zorg helaas) zitten we nogal eens via Teams te vergaderen. Een lekkie bakkie hoort er dan wel bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:24

MJV

Wat zijn jullie ervaringen met lactosevrije melk en het schuimen daarvan voor cappuccino? Ik heb nu die van de Lidl (paarse pak, Lakto free oid). En het probleem is dat het moeilijk is om mooi microfoam te krijgen. De melk schuimt heel snel en heftig, veel sneller dan reguliere halfvolle melk. Misschien ben ik te traag, maar heb ook ergens gelezen dat het in de moleculen van de lactosevrije melk zou kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Laatst online: 14:24
Basfr schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:17:
Ben een nieuwe bestelling bij Brandzaak aan het samenstellen, en ik kom daar ook hun blends tegen (iemand nog aanraders voor een van de 3 blends die goed gaat op een volautomaat?).

Wellicht een domme vraag, maar hoe worden blends eigenlijk gemaakt? Worden de bonen eerst separaat gebrand (dus volgens hun eigen brandprofiel) en vervolgens bij elkaar gegooid, of worden de ongebrande bonen gemixt en vervolgens met een brandprofiel specifiek voor die blend gebrand?

[...]

Het ligt er aan wat je verwacht :P heb hem ook gehad, en het is op zich een prima machine, maar verwacht er geen wonderen van. Stoompijpje vond ik niet de moeite waard, maar kwalitatief was de machine verder wel ok. Heb er iig nooit problemen mee gehad. Het plaatje waar je de kopjes op zet krast wel ontzettend snel.
Heb er nooit vers gebrande bonen in gegooid, maar dan was de output denk ik wel een paar stappen beter.

Je gaat er iig 100x op vooruit t.o.v. je senseo :+
Nice! Toevallig daar morgen ook bestellen! Vandaag een Jura Z7 op de kop getikt ter vervanging van m’n Siemens EQ300 welke wat problemen gaf. Ben d’r blij mee! Ondanks dat het een oudje is, wel volledig gereviseerd en nieuwe maalschijven geplaatst. Hopelijk nog vele jaren plezier van.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCtA5Wr42IBmzhU_aMNP7AafXL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0tTOzzQMbvqAsjfKRfNsYLt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Clavis op 28-11-2021 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 21:11

lasharor

7 december 2004

MJV schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:30:
Wat zijn jullie ervaringen met lactosevrije melk en het schuimen daarvan voor cappuccino? Ik heb nu die van de Lidl (paarse pak, Lakto free oid). En het probleem is dat het moeilijk is om mooi microfoam te krijgen. De melk schuimt heel snel en heftig, veel sneller dan reguliere halfvolle melk. Misschien ben ik te traag, maar heb ook ergens gelezen dat het in de moleculen van de lactosevrije melk zou kunnen zitten.
Ik heb alleen maar ervaring met deze: https://www.ah.nl/product...63/ah-haverdrink-ongezoet

Werkt redelijk goed, heeft wat oefening nodig maar resulteert daarna in vergelijkbaar (lees; iets minder) melk/schuim.

Alleen bevalt mij de smaak niet maar, hoef drink het daarom ook zelf niet op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 14:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik gebruik zelf wel eens deze:

https://www.ah.nl/producten/product/wi502514

En die gaat best goed. Maar met plantaardige dranken blijft het gebrek aan vet een probleem om stevig schuim te krijgen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
Voor mijn vrouw een aantal lactosevrije melkdranken geprobeerd en deze bevalt het beste:
AH Lactosevrije volle melk (houdbaar)
https://www.ah.nl/producten/product/wi448315

Overigens is de verse variant ook heel prima hoor, heb alleen het idee dat de houdbare melk net iets beter is.

[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 29-11-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Laatst online: 14:24
Probeer eens de havermelk van Oatly (Barista edition). Die is echt prima te drinken, en heeft mooi schuim.

https://www.oatly.com/nl-...rdrank-barista-edition-1l

[ Voor 6% gewijzigd door Clavis op 29-11-2021 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Wat @Clavis zegt :) Oatly Barista editie is erg goed en werkt het meest "als melk". Ik heb ook Rebel Kitchen geprobeerd - werkt ook goed maar is nóg dikker (en lastiger te verkrijgen ;) )

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 29-11-2021 10:12 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:06
bszz schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:40:
[...]

Volgens mij is mr Barish geen Nederlandse Jura dealer.... Vraag maar eens na bij Jura
Op de website van Mr Barish staat duidelijk vermeld dat ze Geautoriseerde JURA dealer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:12:
[...]

iets vervormd door te heet water?
Inderdaad was het vervormd, nieuwe bak gekocht inclusief nieuw chromen plaatje (die van mij werd geleverd met krassen, tweedehands - can't blame 'em) en nu past het weer als nieuw 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
JDFS schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:43:
[...]

Inderdaad was het vervormd, nieuwe bak gekocht inclusief nieuw chromen plaatje (die van mij werd geleverd met krassen, tweedehands - can't blame 'em) en nu past het weer als nieuw 8)
Tip:
Ik heb een bescherm folie gekocht voor het chroom deel van de koffie tray.
Je zet kopjes erop neer en dat veroorzaakt snel krassen.
De folie voorkomt dit.
De folie is transparant en vrijwel onzichtbaar dus doet geen afbreuk aan het uiterlijk.
Hier gekocht per 3 stuks.
Folie plakt niet maar zuigt zichzelf vast met wat water en is eventueel weer te verwijderen.
Wel juiste model selecteren, E8 EB 2020.
https://www.ebay.nl/itm/324569396497

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10 22:50
@Bas90 prima machine, sowieso als je upgrade vanaf Senseo :). Ik heb ruim 5 jaar dagelijks goed gebruik gemaakt van de De Longhi.
Nu sinds een half jaar de stap naar Jura (E6 EB) gemaakt, en dat is dan nog een tik beter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Iemand ervaring met Yellow Bourbon bonen van Jumbo?
https://www.jumbo.com/pro...on-brazilie-500g-444204ZK

Afgelopen weekend wat bezoek gehad en daardoor sneller door m'n brandzaak koffie heen gegaan dan gedacht en door vertraging van mijn nieuwe order vanuit Frascino zat ik even zonder koffie.

Gisteren bovenstaande zak gehaald bij Jumbo om even te overbruggen. Maar... die koffie is echt ontzettend sterk. Bij 1:2,5 en zelf 1:4 trekt m'n gezicht ervan scheef. Volgens mij vooral vanwege 'sterkte'. Zelfs met 50% koffie en 50% verdunnen met water is het nog wel een sterke bak koffie. Zijn deze bonen niet geschikt voor de espresso machine?

Of ben ik nu al zo verwend met brandzaak bonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
SquareOne schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:58:
Iemand ervaring met Yellow Bourbon bonen van Jumbo?
https://www.jumbo.com/pro...on-brazilie-500g-444204ZK

Afgelopen weekend wat bezoek gehad en daardoor sneller door m'n brandzaak koffie heen gegaan dan gedacht en door vertraging van mijn nieuwe order vanuit Frascino zat ik even zonder koffie.

Gisteren bovenstaande zak gehaald bij Jumbo om even te overbruggen. Maar... die koffie is echt ontzettend sterk. Bij 1:2,5 en zelf 1:4 trekt m'n gezicht ervan scheef. Volgens mij vooral vanwege 'sterkte'. Zelfs met 50% koffie en 50% verdunnen met water is het nog wel een sterke bak koffie. Zijn deze bonen niet geschikt voor de espresso machine?

Of ben ik nu al zo verwend met brandzaak bonen?
Ken Jumbo koffie niet maar ondanks dat je de wat duurdere supermarkt kwaliteit hebt gekocht zal het toch wel donker gebrande koffiebonen zijn.

Zelf heb ik als “backup” koffie (als mijn vers gebrande Fascino bonen op zijn) horeca koffiebonen.
Althans ik vermoed dat dit horeca koffie is.
Best lekker moet ik eerlijk zeggen en gekocht voor €5,50 de kilo.
Ze zijn regelmatig te vinden op BVA veilingen je moet daar alleen niet te veel bieden.
Er zijn altijd wel figuren die dat wel doen, dan wacht je tot de volgende want ze verschijnen iedere keer opnieuw daar.
https://www.bva-auctions..../lot/60131/18299715?pid=0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:45:
Ik zag net dat het 2022 MaraX model nu ook de OPV retour mod standaard heeft. Werd getriggerd omdat koffiewarenhuis dit er bij heeft staan dat ze dit model leveren, te herkennen aan het zwarte Lelit logo.

https://www.reddit.com/r/...marax_new_logo_and_comes/

Deze Duitse toko heeft hem er ook al op staan:
https://www.newyorkcoffee...essomaschine-Modell-2022/

Das Modell 2022 bietet neben optischer Optimierungen folgenden Vorteil:
OPV-Ablaufsystem: Das Wasser fließt jetzt geschlossen im Kreislauf zurück in den Wassertank und nicht mehr in die Tropfschale. Somit muss der Tank seltener entleert werden, wobei der Wasserverbrauch um die Hälfte sinkt.""

https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/lelit-marax

Wel netjes dat ze het er bij zetten.
1. Neues Dampf- und Heisswasserventil mit mehr Abstand zum Gehäuse, um Schäden zu vermeiden (ab 07/21)
2. IMS - Siebe (ab 07/21)
3. Neu designter Wassertank (ab 07/21)
4. Schwarzes Logo vorne (ab 09/21)
5. Die Überlauf geht nun zurück in den Tank und nicht mehr vorne in die Schublade (ab 09/21)

zag deze ergens staan, heb mijn bestelling van amazon vandaag ontvangen en die is van 07/2021 doos nog niet opengemaakt wacht nog op kleine dingen.

dus de meeste veranderingen zitten al in de 07/21 versie maar die nr5 had ik ook graag gewild. Ik kan natuurlijk bij amazon gaan klagen maar of dat het waard is denk het niet. Maar hoe moeilijk is zo een mod eigenlijk? iemand al eerder gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Figo112 schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:53:
[...]

1. Neues Dampf- und Heisswasserventil mit mehr Abstand zum Gehäuse, um Schäden zu vermeiden (ab 07/21)
2. IMS - Siebe (ab 07/21)
3. Neu designter Wassertank (ab 07/21)
4. Schwarzes Logo vorne (ab 09/21)
5. Die Überlauf geht nun zurück in den Tank und nicht mehr vorne in die Schublade (ab 09/21)

zag deze ergens staan, heb mijn bestelling van amazon vandaag ontvangen en die is van 07/2021 doos nog niet opengemaakt wacht nog op kleine dingen.

dus de meeste veranderingen zitten al in de 07/21 versie maar die nr5 had ik ook graag gewild. Ik kan natuurlijk bij amazon gaan klagen maar of dat het waard is denk het niet. Maar hoe moeilijk is zo een mod eigenlijk? iemand al eerder gedaan?
https://www.reddit.com/r/..._redirect_opv_discharged/

Simpele mod, kost ook weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
thanks, heb net toch even gespiekt in de doos, maar als ik het goed heb gezien niet helemaal uitgepakt maar dan heb ik met versie 07/21 een zwarte logo lelit ontvangen. Dus dan klopt er even iets niet in de eerder aangegeven data. Of de nieuwste versie gewoon vanaf 07/21 dat zou ook kunnen. Maar hoe controleer ik straks of die opv mod al gedaan is? Kan ik dat makkelijk ergens aan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Figo112 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:08:
[...]

thanks, heb net toch even gespiekt in de doos, maar als ik het goed heb gezien niet helemaal uitgepakt maar dan heb ik met versie 07/21 een zwarte logo lelit ontvangen. Dus dan klopt er even iets niet in de eerder aangegeven data. Of de nieuwste versie gewoon vanaf 07/21 dat zou ook kunnen. Maar hoe controleer ik straks of die opv mod al gedaan is? Kan ik dat makkelijk ergens aan zien.
Zwarte logo is de nieuwe versie met OPV mod.
Ik heb vorige maand besteld en nog de versie met rode logo, hier zit OPV mod niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
SquareOne schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:09:
[...]

Zwarte logo is de nieuwe versie met OPV mod.
Ik heb vorige maand besteld en nog de versie met rode logo, hier zit OPV mod niet op.
bedankt welke versie lelit staat er op jou doos dan? ook 07/21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:26
Heb nu voor het eerst een geisha voor filter bereid en gedronken. Zijdezacht en een boeket aan bloemen rolt over je tong, en een beetje thee-achtig. Echt heel mooi alleen heb ik het er niet voor over om het regelmatig te kopen, het is zo prijzig terwijl er eigenlijk zat lekkers te drinken valt voor minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_bv4wTuopCcVaFViPy7HSUdzDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1qlNL8SfZdxPkItjZrSCdI9k.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
Figo112 schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:10:
[...]

bedankt welke versie lelit staat er op jou doos dan? ook 07/21?
Ok inmiddels achter zat een a4tje met testresultaten van mijn lelit mara x bovenin de doos. daar staat productie datum toch 09/21 en dat komt inderdaad overheen met de data van eerder en waarom de logo dus zwart is. Buiten en binnen doos geven wel aan 07/21 dus blijkbaar hebben ze de doos gelijk gehouden, maar ik ben er in iedergeval erg blij mee.

Dus iedereen die gebruik heeft gemaakt van de actie van amazon lelit mara x voor nog geen 900 euro heeft als het goed is de nieuwste versie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-10 17:12
Voor wie ik er blij mee kan maken:

De Jura E8 is nu erg voordelig te koop bij Mediamarkt Duitsland (klik hier).

Heb net zelf voor 879 de Dark Inox kleur gekocht, de zwarte is slechts 799 euro.

Edit: prijs wordt zichtbaar bij het afrekenen.

[ Voor 6% gewijzigd door iasix op 29-11-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
iasix schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:30:
Voor wie ik er blij mee kan maken:

De Jura E8 is nu erg voordelig te koop bij Mediamarkt Duitsland (klik hier).

Heb net zelf voor 879 de Dark Inox kleur gekocht, de zwarte is slechts 799 euro.

Thanks; de zwarte lijkt echter jammer genoeg wel nergens op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
rorie schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:21:
[...]

Op de website van Mr Barish staat duidelijk vermeld dat ze Geautoriseerde JURA dealer zijn.
Zover ik weet zijn ze in Nederland geen geautoriseerd Jura dealer. en ze staan ook niet genoemd bij de Jura dealer locator. Je zou Jura kunnen bellen als je hier aan twijfelt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas90

Bas90

Addicted2bass

Gaargod schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:57:
@Bas90 prima machine, sowieso als je upgrade vanaf Senseo :). Ik heb ruim 5 jaar dagelijks goed gebruik gemaakt van de De Longhi.
Nu sinds een half jaar de stap naar Jura (E6 EB) gemaakt, en dat is dan nog een tik beter :D
Net m’n eerste kopje koffie gehad. Dat is wel even andere koffie inderdaad. Nu maar eens experimenteren met de sterkte en natuurlijk de boon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:31
MuSeLive schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:11:
[...]

Thanks; de zwarte lijkt echter jammer genoeg wel nergens op voorraad.
Idd. Ik loop al weken , of maanden zelfs als ik eerlijk ben, te twijfelen tussen een MaraX+losse maler of een nette Jura machine. Ik denk dat deze korting het laatste zetje is en ik toch voor deze machine ga. Upgraden kan altijd nog en ik neem aan dat ze redelijk op de 2e hands markt te verkopen zijn als je ze een beetje onderhoud.

Helaas al wat plaatsen aan de grens ingetikt en de Mediamark ' zoek een winkel ' knop gebruikt maar inderdaad, nergens voorraad tot nu toe. Als je iets vindt let me know , of ga je hem laten bezorgen op een Duits adres? Weten we of dit een black friday /cyber monday aanbieding is of kan het later deze week eigenlijk?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
twit schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:18:
[...]

Idd. Ik loop al weken , of maanden zelfs als ik eerlijk ben, te twijfelen tussen een MaraX+losse maler of een nette Jura machine. Ik denk dat deze korting het laatste zetje is en ik toch voor deze machine ga. Upgraden kan altijd nog en ik neem aan dat ze redelijk op de 2e hands markt te verkopen zijn als je ze een beetje onderhoud.

Helaas al wat plaatsen aan de grens ingetikt en de Mediamark ' zoek een winkel ' knop gebruikt maar inderdaad, nergens voorraad tot nu toe. Als je iets vindt let me know , of ga je hem laten bezorgen op een Duits adres? Weten we of dit een black friday /cyber monday aanbieding is of kan het later deze week eigenlijk?
FYI, Saturn heeft dezelfde prijzen, maar ook daar nergens te krijgen. Volgens mij duurt dit tot 5 December. Zie
https://www.saturn.de/de/campaign/eflyer

Ik hoop dat deze in de week nog ergens op voorraad komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
iasix schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:30:
Dank voor de tip!
Ik weet niet of deze informatie hier thuishoort in het koffie-topic, of beter in het aanbiedingen topic, maar de doelgroep voor deze aanbieding zal zich voornamelijk in dit topic bevinden, dus toch maar hier de post.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-10 20:12
Heeft er iemand ervaring met melk opschuimen met een quick mill? Ik heb een 2820 en ben echt aan het kloten met de goede hoek van het pijpje in mijn melkkan. Krijg alleen dik schuim voor elkaar wat voornamelijk op mijn espresso ligt ipv er goed doorheen mengt.

Heeft iemand een goede tip qua alternatief? Zag de nanofoamer voorbij komen online, maar ook een melkopschuimer die eveneens verwarmt lijkt me niet verkeerd. Uiteindelijk zal met stoom opschuimen het beste resultaat geven, maar ik weet niet of ik dat met deze machine voor elkaar ga krijgen. Zag wel dat er een plastic opzetstukje beschikbaar is die het makkelijker moet maken, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Koets89 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:22:
Heeft er iemand ervaring met melk opschuimen met een quick mill? Ik heb een 2820 en ben echt aan het kloten met de goede hoek van het pijpje in mijn melkkan. Krijg alleen dik schuim voor elkaar wat voornamelijk op mijn espresso ligt ipv er goed doorheen mengt.
YouTube: Everything You Need To Know To Steam Great Milk
Alles wat je moet weten om het goed te krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online

Heeft iemand een goede tip qua alternatief? Zag de nanofoamer voorbij komen online, maar ook een melkopschuimer die eveneens verwarmt lijkt me niet verkeerd. Uiteindelijk zal met stoom opschuimen het beste resultaat geven, maar ik weet niet of ik dat met deze machine voor elkaar ga krijgen. Zag wel dat er een plastic opzetstukje beschikbaar is die het makkelijker moet maken, iemand daar ervaring mee?
In het beging pijpje precies op het oppervlak van de melk (sissend geluid), en zodra je een beetje schuim hebt net onder het oppervlak lijkt bij mij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een Quickmill met thermoblok is notoir moeilijk om mee te schuimen. Het gaat maar aardig en ook vrij langzaam. Niet alle tips van YouTube helpen derhalve. Tip maar net in de melk klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 18:21

Schuimen met een thermoblock is altijd wat moeilijk omdat je niet zoveel stoomdruk hebt. Aan de andere kant, als je te dik schuim krijgt zit er teveel lucht in. Kun je eerder stoppen met 'stretchen' en het pijpje dieper in de melk steken zodat je geen lucht meer mee hapt? Dan zou hij minder dik moeten worden. Of je goed microfoam krijgt met een Quickmill vraag ik me af.

Een plastic opzet stuk gaat hierin niet helpen, waarschijnlijk een Paranello opzetstuk. Dat helpt eigenlijk alleen om extra dik schuim te krijgen, wat je dus niet wil :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Laatst online: 18-06 10:56

Het plastic opzetstukje maakt het m.i. juist moeilijker, niet makkelijker. En is lastig schoon te maken.

Zoals hierboven al vermeld: met een thermoblock mis je stoomcapaciteit. Hierdoor duurt het gewoon lang voordat je een goede foam hebt, maar het kan wel. Wat bij mij het beste ging is eerst de melk opwarmen tot handtemeratuur (dus het kannetje voelt niet meer koud aan) en dan stretchen door het tuitje net onder het oppervlakte te houden. Daar moet je even handigheid in krijgen: te ver omhoog en je krijgt vooral belletjes, te ver naar beneden en je krijgt warme melk.

Of je er een aparte schuimer naast moet zetten hangt denk ik af van hoe vaak je hem nodig hebt. Een of twee keer per dag vond ik nog wel leuk om met de QM te doen, maar bij meerdere achter elkaar gaat de lol er wel vanaf.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Bedankt voor alle reacties en tips! had al zo'n vermoeden dat QM/Thermoblock een verschil maakt. Ga dit weekend maar eens een goede tijd proberen wat het beste werkt van de dingen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zo, ik ben ook bezig met mijn eerste stapjes in het koffie snobisme :P

Laatst de video van Tom Scott en James Hoffman gezien, en dacht ik "Goh, ik wil dat ook eens proberen", ik hield ook nooit echt van koffie, al heb ik zo af en toe wel eens een lekker bakkie gehad.

Eerst maar begonnen met normale filterkoffie, uit de supermarkt. Grappig dat daar al flink smaakverschil in zit.

Twee weken terug een french press gevonden in de kringloop voor wel 1 euro, dus die direct gekocht en eens geprobeerd, met de Hoffman-methode. Veel lekkerder dan filterkoffie :o Wel gewoon nog met Lidl goudmerk koffie.

Vandaag toch maar de stap genomen naar "betere" koffie, dus de lokale koffiewinkel ingestapt, beetje verteld over wat ik al gemerkt heb in verschillende koffies, en wat ik wel en niet lekker vond, en de beste man raadde mij een koffie aan. Mocca d'or India Monsooned Malabar AA is het geworden.

Thuis direct twee bakken gezet, maar om nou te zeggen dat ik er vrolijk van word, eh, het heeft zeker meer smaak dan supermarkt koffie, maar of ik dit nou lekkerder vind? Ik hou van een vrij "soepel" bakje, niet te bitter en alles, maar dit is toch wel een redelijke klap in je gezicht qua smaak :+

Naja, misschien eerdaags wat koffie van mijn vriendin lenen, kijken of ik die beter vind :P

Helemaal mooi zou een proeverijtje zijn, 5x 50 gram koffie ofzo, kan ik een beetje kijken wat lekker is, maar geen idee of/waar je dat kan krijgen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10 22:50
@RobinHood ik was laatst in Maastricht en ben toen even bij Charlie's Coffee binnengelopen. Hij heeft ook 125 grams zakjes bonen in het assortiment, dat komt al wat meer in de richting van je 50 gram (t.o.v. de 250 gram die je meestal ziet :)) En uiteraard ook online te bestellen:

https://www.charliescoffeemaestricht.nl/shop-the-beans !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
50 gram is ook wel heel weinig, kan je je maler net mee inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@RobinHood india monsooned malabar is ook een zeer aparte soort. Nespresso heeft een tijdje limited edition cups gehad daarmee, en die vond ik toendertijd erg lekker. Toen ik nespresso uberhaupt nog goed vond :+
Maar laatst dus ook een monsooned malabar besteld bij koepoort koffie: niet te zuipen, veel te licht gebrand voor dit soort koffie. Later bij evermore: https://evermorethee.nl/en/product/india-malabar/ wel beter dan koepoort, maar ook niet super.

Die van koepoort is de enige koffie die ik ooit gewoon heb weggegooid, had ook een kilo besteld, en van evermore was maar klein zakje maar ook met enige tegenzin opgedronken. Vooral als cappuccino.
Conclusie: Je moet er van houden.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 30-11-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Zo ken ik iemand die uitsluitend Malabar koffie drinkt/zelf brand. Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar schijnt inderdaad een vrij uitgesproken sterke smaak te hebben.

Koffiebonen weggooien zal ik niet snel doen, maar als de eerste koppen al niet lekker zijn, dan is 1kg wel veel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heb gelukkig maar 250 gram, weggooienis inderdaad zonde, dus ik ga wel wat experimenteren met hoeveelheid en tijd.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48
Wat je ook doet gebruik niet dat plastic pijpje, heb je geen reet aan maakt alleen maar dik schuim en is onmogelijk schoon te krijgen. Die quickmill was mijn vorige machine en ik kreeg er prima foam mee, maar het is tricky. Doordat de quick zo weinig kracht heeft en het stoompijpje alleen naar beneden wijst is het lastig om een vortex te krijgen wat essentieel is om de grote bubbels op te pakken en te breken in kleinere foam. Het is echter niet onmogelijk ! Probeer je kannetje te kantelen en te starten met de tip net onder de melk, blijft pielen net zolang tot je een goede vortex krijgt, je moet dat knisperende geluid krijgen dat hij lucht aanzuigt, maar niet dat hij enorme bellen blaast natuurlijk. Succes

Nog 1 tip: je kan de hoeveelheid stoom aanpassen, hoe vaak hij die "brrt" doet zegmaar. Heb er geen ervaring mee maar misschien ook nuttig om uit te zoeken, zie youtube dr trading.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 30-11-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
Lollercopter schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:31:
[...]
Wat je ook doet gebruik niet dat plastic pijpje, heb je geen reet aan maakt alleen maar dik schuim en is onmogelijk schoon te krijgen. Die quickmill was mijn vorige machine en ik kreeg er prima foam mee, maar het is tricky. Doordat de quick zo weinig kracht heeft en het stoompijpje alleen naar beneden wijst is het lastig om een vortex te krijgen wat essentieel is om de grote bubbels op te pakken en te breken in kleinere foam. Het is echter niet onmogelijk ! Probeer je kannetje te kantelen en te starten met de tip net onder de melk, blijft pielen net zolang tot je een goede vortex krijgt, je moet dat knisperende geluid krijgen dat hij lucht aanzuigt, maar niet dat hij enorme bellen blaast natuurlijk. Succes

Nog 1 tip: je kan de hoeveelheid stoom aanpassen, hoe vaak hij die "brrt" doet zegmaar. Heb er geen ervaring mee maar misschien ook nuttig om uit te zoeken, zie youtube dr trading.
Top, dank je. Ga het proberen! Het na beneden wijzen is inderdaad waar ik moeite mee heb. Ook heb ik wat verschillende maten melkkannetjes gekocht om te kijken welke het beste werkt/makkelijkste is om het pijpje de juiste hoek te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RobinHood schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:21:
Heb gelukkig maar 250 gram, weggooienis inderdaad zonde, dus ik ga wel wat experimenteren met hoeveelheid en tijd.
Bij Fascino hebben ze proefpakketten van 250 gram per soort.
https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten
Wel even opletten welke zetmethode je gebruikt.
Als het goed is werkt de gratis verzenden code Nov21 nog wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
Nu gemeten met de Shelly Plug S, 8u00 aan 2x espresso, 2x cappuccino en 1x thee, 2x power safe mode (staat op 1u30).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vhj-HpmyXkaxRjRq6KjfOD3kk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DiSrFAxW9MZsilNJTEi3ciz7.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeleken met +/- dezelfde situatie (1x power safe mode minder) geeft de Eve Energy meer verbruik (1,15kWh) aan.
Pagina: 1 ... 111 ... 249 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1