Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 108 109 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:18
GustavSan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:11:
Ik heb hier even gezocht op het verschil tussen de Wifi dongle en de Bluetooth dongle. Is er een verschil in functie van beide apparaten? Het gaat om het gebruik in een Jura E8 (EB).

Jura noemt in een mail als reactie op een vraag van mij alleen de Wifi dongle als handige optie (en niet de bluetooth dongle).

Is het puur bedoelt om via een app op afstand een koffie te zetten (waarbij je dus de kop etc al klaar moet hebben staan etc)?
Het bereik van de Bluetooth dongle is kleiner dan van WiFi.
Verder zou het functioneel hetzelfde moeten zijn.
De app doet meer dan op afstand de knop indrukken.
Via de JOE app kun je zelf ook een eigen bakje koffie toevoegen met een combinatie van sterkte, hoeveelheid enz.

De JOE handleiding noemt beiden.
Let op de versie 202102. Februari 2021 dus.

[Voor 11% gewijzigd door HoppyF op 19-11-2021 12:21]

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• PatrickC
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 00:42
GustavSan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:11:
Ik heb hier even gezocht op het verschil tussen de Wifi dongle en de Bluetooth dongle. Is er een verschil in functie van beide apparaten? Het gaat om het gebruik in een Jura E8 (EB).

Jura noemt in een mail als reactie op een vraag van mij alleen de Wifi dongle als handige optie (en niet de bluetooth dongle).

Is het puur bedoelt om via een app op afstand een koffie te zetten (waarbij je dus de kop etc al klaar moet hebben staan etc)?
Buiten wat @HoppyF noemt… als je apparaat wifi ondersteunt, dan zou ik altijd voor die optie kiezen. Een BT koppeling is namelijk altijd rechtsreeks tussen het apparaat en de telefoon (of tablet). Wifi is dan veel handiger, want die zit dan gewoon op je thuisnetwerk.

Wat betreft de functies van de app, heb ik nog wat screenshots gemaakt… want buiten het zetten van koffie kun je ook je machine uitlezen.

• GustavSan
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 26-11 17:49
Dank voor de input allemaal. Ik werd een beetje op het verkeerde been gezet in de mail van Jura zelf :).

• GustavSan
HoppyF schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:18:
[...]

Het bereik van de Bluetooth dongle is kleiner dan van WiFi.
Verder zou het functioneel hetzelfde moeten zijn.
De app doet meer dan op afstand de knop indrukken.
Via de JOE app kun je zelf ook een eigen bakje koffie toevoegen met een combinatie van sterkte, hoeveelheid enz.

De JOE handleiding noemt beiden.
Let op de versie 202102. Februari 2021 dus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah. Ik bekeek handleiding v 202007 via de link erboven, deze noemt ze wel beiden idd ;)

Edit: bedankt voor de hulp en input. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en de Jura E8 (EB) incl. Wifi module en een aantal Claris Smart filters besteld. Ik heb hiermee mijn lekkende en inmiddels opgegeven Philips HD8844/01 vervangen. Een stapje voorwaarts, want eigenlijk was ik liever voor de z10 gegaan. Ik vond deze machine nog net wat te duur dus blij met de E8 die ik wellicht na x-jaar sneller upgrade/vervang :)

[Voor 17% gewijzigd door GustavSan op 19-11-2021 12:49]

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:25
GustavSan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:32:
Dank voor de input allemaal. Ik werd een beetje op het verkeerde been gezet in de mail van Jura zelf :).
Één klein puntje voor op WiFi, Bluetooth werkt ook als je Wifi down is om wat voor reden dan ook, al heb je natuurlijk wel de 10m bereik die de meeste Bluetooth apparaten ondersteunen.
Als jouw Internet nooit kuren heeft, ga dan voor de Wifi optie, als je wel eens gedonder hebt is bluetooth misschien een betere optie (echt waarom beide niet in 1 dongle, de bluetooth optie toevoegen is letterlijk 10ct aan chip oid. als je de rest al hebt).

• HoppyF
GustavSan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:34:
[...]

Ah. Ik bekeek handleiding v 202007 via de link erboven, deze noemt ze wel beiden idd ;)

Edit: bedankt voor de hulp en input. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en de Jura E8 (EB) incl. Wifi module en een aantal Claris Smart filters besteld. Ik heb hiermee mijn lekkende en inmiddels opgegeven Philips HD8844/01 vervangen. Een stapje voorwaarts, want eigenlijk was ik liever voor de z10 gegaan. Ik vond deze machine nog net wat te duur dus blij met de E8 die ik wellicht na x-jaar sneller upgrade/vervang :)
Lijkt mij een goede stap vooruit!
Net wat @PatrickC ook zegt, je kunt meer met de app.
Het is wel zo dat Jura accessoires met intelligente Connect opties ook WiFi dan wel Bluetooth moeten ondersteunen willen deze goed met de E8 samen kunnen werken.
De melkkoeler bijvoorbeeld.
Gebruik ik niet want ik heb de gewone Jura glazen melkhouder gekocht die als het nodig is uit de koelkast gehaald wordt. We drinken hier niet de hele dag door cappuccino’s maar wisselen dit af met lungo’s.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• HoppyF
RoosW schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:01:
[...]

Één klein puntje voor op WiFi, Bluetooth werkt ook al sje Wifi down is om wat voor reden dan ook, al heb je natuurlijk wel de 10m bereik die de meeste Bluetooth apparaten ondersteunen.
Als jouw Internet nooit kuren heeft, ga dan voor de Wifi optie, als je wel eens gedonder hebt is bluetooth misschien een betere optie (echt waarom beide niet in 1 dongle, de bluetooth optie toevoegen is letterlijk 10ct aan chip oid. als je de rest al hebt).
Technisch gezien zouden Bluetooth en WiFi best gecombineerd kunnen worden.
Dat heeft Jura niet gedaan.
De dongle is best duur maar eigenlijk zit het gebruik en de ontwikkeling van de app ook in de prijs.
De hardware zelf kost maar een paar euro.

Als WiFi thuis uit mocht vallen dan heb je geen app maar goed dat kun je nog wel gewoon de E8 ter plaatse gebruiken. Met alleen Bluetooth kun je de app inderdaad dan wel blijven gebruiken.

• GustavSan
In de kern wat mij betreft een halfbakken manier om connectiviteit toe te voegen aan een apparaat, maar ik ga er vanuit dat dit in de toekomst gewoon geintegreerd is in de machine(s). Dacht dat het bij de z10 al standaard was, maar na het lezen van de specificaties lijkt het alsof de Wifi module hier gewoon standaard bijgeleverd wordt :).

Goed. Ik heb een prima thuisnetwerk, maar vraag me vooral af of ik koffie met mijn telefoon ga zetten. De andere functies zijn wel leuk en interessant.

Sorry dat ik de thread zo met Jura-producten heb zitten spammen :). Fijn dat iedereen er zo geduldig mee omging (duim omhoog!) :)

• RoosW
GustavSan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:38:
In de kern wat mij betreft een halfbakken manier om connectiviteit toe te voegen aan een apparaat, maar ik ga er vanuit dat dit in de toekomst gewoon geintegreerd is in de machine(s). Dacht dat het bij de z10 al standaard was, maar na het lezen van de specificaties lijkt het alsof de Wifi module hier gewoon standaard bijgeleverd wordt :).

Goed. Ik heb een prima thuisnetwerk, maar vraag me vooral af of ik koffie met mijn telefoon ga zetten. De andere functies zijn wel leuk en interessant.

Sorry dat ik de thread zo met Jura-producten heb zitten spammen :). Fijn dat iedereen er zo geduldig mee omging (duim omhoog!) :)
Ik ben het met je eens hoor, dat het best halfbakken is. Neem het mee in het design, is een stuk goedkoper als zo een losse dongle.

En dat is geen vervuiling, het heeft allemaal met het zwarte goud van doen, om het even hoe je bij dat hoofddoel terecht komt ;)

• HoppyF
GustavSan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:20:
[...]

Dus. Zelfde functie maar simpelweg 2 manieren om de verbinding tot stand te brengen. De JOE handleiding benoemt ook alleen maar de Bluetooth-oplossing, niet de Wifi-oplossing. Voor mij verwarrend dat Jura in hun mail aan mij alleen de Wifi-oplossing benoemt....

Ik zit verder even met de waterhardheid. Hier in Driebergen 5.8D, wat aardig hard water is. Nu hebben we een Quooker, maar die heeft geen onthardingsfunctie (ook niet via de Cube die met filters werkt). Nu hebben zij een losse ontharder geadviseerd van Boshuis, maar los van de prijs van ruim €1100 hebben we er eigenlijk ook nauwelijks ruimte voor in de kast waar ook de quooker/cube staat.

Gebruiken jullie allemaal die CLARIS filters (de Jura gebruikers?). Is dit voldoende om het water dermate te ontharden dat ik niet zo bezig hoef te zijn met ontkalken?

Ik las via de zoekfunctie ook nog over deze oplossing: https://www.waterfilterex...-reservoir-icepure-cmf010

Gebruikt iemand dit en wat zijn de ervaringen? Is dit 'veilig' en wenselijk in het waterreservoir?
Hardheid 5,8 is zacht!
Hier op de Veluwe is het 5,7.
Wat dat betreft is een waterfilter niet nodig.
Ik had een waterfilter in gebruik in mijn vorige Siemens en nu nog de meegeleverde Claris in de E8 maar eigenlijk is het niet meer nodig en denk ik dat ik ermee stop.

• PatrickC
@RoosW @HoppyF @GustavSan We zitten hier toch op het Tweakers forum, dus een werkende wifi verbinding lijkt me toch logisch? >:)

• Koos2009
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:31
MGSNK schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:13:
[...]

Je zet de koffie te ‘koud’ waarschijnlijk, waar staat je boiler op afgesteld?
127 de stoomboiler in mijn hx.

Ik heb ook het idee dat er iets niet klopt.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• MGSNK
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01:02
Koos2009 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:48:
[...]

Dat is denk ik te hoog, probeer 121.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06:52
MGSNK schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:26:
[...]

Dat is denk ik te hoog, probeer 121.
Is dit niet tegenstrijdig met je eerdere opmerking dat de koffie te koud wordt gezet?

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22:10
Koos2009 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:48:
[...]

Koop een zetgroep thermometer, beste koop vind ik. Mijn ECM Giotto loopt nogal heet, als ik te weinig backflush komt er 98-100C uit, als ik teveel backflush komt er 92C water uit. Sinds ik die thermeter heb kan ik heel precies temp surfen, bij zulke zure bonen mik ik dan op 96C en minder in het bakkie (18g). Verschil is bizar t.o.v. 92C. Zonder die temperatuur meter zit je eigenlijk maar in het donker te schieten.

Ik weet niet wat voor machine je heb, maar bij een HX machine is de instelling van de boiler eigenlijk ook maar "om het even" vergeleken met je flush procedure die daadwerkelijk je zet temperatuur gaat bepalen.

[Voor 14% gewijzigd door Lollercopter op 19-11-2021 17:25]

• stimm
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:36
Een specifieke vraag voor mensen met een :
  • Jura E8 (EB)
  • Emporio bonen van Fascino
Welke instellingen (maalgraad/temperatuur/volume/sterkte/melk tijd) gebruik je voor een:
  • Espresso
  • Lungo
  • Cappuchino
Ik ben het zelf even kwijt met de instellingen en heb vind ik bittere koffie, ik wil het daarom graag eens vergelijken met instellingen van anderen.

[Voor 14% gewijzigd door stimm op 19-11-2021 17:58]

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 23:21
HoppyF schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:37:
[...]

Liever niet zeg! :'(
Krijgen we dan ook een ECM, Rocket, Lelit, Viebiemme, Bezzera, enz. topic?
Normaal gesproken zou ik het helemaal met je eens zijn, maar neem de laatste pagina eens als voorbeeld. Hier staat de discussie wel/geen Jura al niet meer tussen, en toch gaan 16 van de 25 posts over deze machines en krijg je 25+ hits als je op 'Jura' zoekt.
HoppyF schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:37:
De mix van volautomaten, halfautomaten en andere zetmethoden is juist de kracht van dit topic.
Discussies gaan altijd met vlagen, maar de Jura vlaag overschaduwd momenteel wel een beetje.

Als ik overigens de enige ben dan maakt het me niet uit hoor. Ik vind jullie niet vervelend en wil alle (nieuwe) Jura eigenaren ook niet bewust wegjagen. Persoonlijk denk ik dat we als koffieliefhebbers een niveau bereikt hebben dat we verschillende publieken kunnen bedienen door aparte topics en daarmee beide beter af zijn.

Nu hou ik er verder overop. Als Tweaker word ik in ieder geval wel tevree als er wat meer de diepte in gegaan wordt zoals op deze laatste pagina :+.

• RoosW
stimm schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:57:
  • Jura E8 (EB)
Welke instellingen (maalgraad/temperatuur/volume/sterkte/melk tijd) gebruik je voor een:
  • Espresso
  • Lungo
  • Cappuchino
Ik ben het zelf even kwijt met de instellingen en heb vind ik bittere koffie, ik wil het daarom graag eens vergelijken met instellingen van anderen.
Geen Jura hier, maar algemene regel te zuur, maak koffie heter, te bitter verlaag temperatuur.

• HoppyF
Ypuh schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:25:
[...]

Normaal gesproken zou ik het helemaal met je eens zijn, maar neem de laatste pagina eens als voorbeeld. Hier staat de discussie wel/geen Jura al niet meer tussen, en toch gaan 16 van de 25 posts over deze machines en krijg je 25+ hits als je op 'Jura' zoekt.

[...]

Discussies gaan altijd met vlagen, maar de Jura vlaag overschaduwd momenteel wel een beetje.

Als ik overigens de enige ben dan maakt het me niet uit hoor. Ik vind jullie niet vervelend en wil alle (nieuwe) Jura eigenaren ook niet bewust wegjagen. Persoonlijk denk ik dat we als koffieliefhebbers een niveau bereikt hebben dat we verschillende publieken kunnen bedienen door aparte topics en daarmee beide beter af zijn.

Nu hou ik er verder overop. Als Tweaker word ik in ieder geval wel tevree als er wat meer de diepte in gegaan wordt zoals op deze laatste pagina :+.
Je hebt wel gelijk dat er de laatste tijd meer Jura aan bod komt.
Daar ben ik zelf ook schuld aan maar mede ook dankzij dit topic ben ik ook op de Jura overgestapt.
Het topic levert dus wel nuttige informatie op.

Ook voor halfautomaten want daar zijn veel variabelen en ook veel ervaringen te delen.
Daar heb ik persoonlijk niets aan maar het is wel interessant om te zien wat er langs komt.
Topic opsplitsen zou wel kunnen maar ik ben bang dat er dan te veel gaat versnipperen en de waarde van beide topics ook wat in zakt.
Er zullen vragen blijven komen van mensen die wat anders willen dan Nespresso of Senseo maar ook liefhebbers die alles uit hun €1000-1500+ halfautomaat willen halen.

• HoppyF
RoosW schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:42:
[...]

Geen Jura hier, maar algemene regel te zuur, maak koffie heter, te bitter verlaag temperatuur.
Precies.
Ik ken Emporio wel toen ik de Siemens had.
Heb toevallig nu geen Emporio om met mijn E8 te testen maar ik vond Emporio eerder best wel vrij sterk.
Niet zuur.
Maar de sterkte instelling van de E8 icm het volume en het volume toegevoegd heet water (bypass) maakt het wellicht te bitter.
Weet ook zo ook niet wat @stimm gewend is te drinken.
Als ik nu Lungo kies neem ik 60/60 als instelling (volume/bypass) temperatuur normaal, sterkte 7 bonen.
Maalstand derde van links, deze stand blijft nu voorlopig ongewijzigd staan.
Espresso drink ik eigenlijk niet, behalve als Cortado wat bij de E8 een espresso is met daarop wat melkschuim.
Heb er nu vrij mild gebrande bonen inzitten.
Als ik nu andere bonen zou nemen kan het resultaat weer anders worden.

• PatrickC
Ypuh schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:25:
[...]

[...]

Ik kom er toch nog even op terug. ;) Ik kom hier sinds kort (heb in augustus mijn eerste volautomaat aangeschaft, mede ook door dit topic) met name vanwege interesse in verse koffiebonen, algemene 'regels' mbt koffie zetten (als beginnend koffiezetter) en om ervaringen te delen over gebruikte appartuur en dat is in mijn geval inderdaad een Jura. Het afsplitsen van volautomaten uit dit topic vind ik niet logisch. Waarom splitsen we dan halfautomaten b.v. niet ook af en maken we één topic wat alleen over koffiebonen zelf gaat? Dat zou ik dan wel logischer vinden, maar nog steeds niet mijn voorkeur.

Ik kom zelf ook veel in topics als b.v. 'Sporthorloges met GPS'. In dat topic wordt bijvoorbeeld heel veel gesproken over Garmin horloges en dan zou je zeggen, maak daar dan maar een apart topic van, want dat overschaduwt de rest. Maar... je wilt juist alles over dat onderwerp op één plek hebben, van Apple Watch (wat DE smartwatch is) tot aan een Garmin Fenix 6 Pro (wat de top onder sporthorloges is).

• MGSNK
cryptapix schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:18:
[...]

Is dit niet tegenstrijdig met je eerdere opmerking dat de koffie te koud wordt gezet?
Normaliter zou ik zeggen ja, maar dit is dermate hoog dat ik mij niet kan voorstellen dat het een positief effect heeft op de kwaliteit van koffie.
Het grappige is wel dat het ‘oude’ boekje Profitec Pro 500 boekje iets anders verteld dan laatste versie van de manual. Ik vermoed dat in de laatste revisie er een andere PID gebruikt wordt.

Oud: 121 om 93.9 te bereiken
Laatste: 124 om 94 te bereiken

Koffiezetten is geen rocket science.
Te zure koffie kan maar een paar dingen betekenen.

Temperatuur is niet goed (meestal te laag), mik op 94°
Extractie tijd is te kort ( <24 seconden), verhouding 1:2, in gram
Je maling is niet uniform en van de juiste fijnheid… Dat laatste is wel klote want dat is meestal een beperking van de maler ;(

Ervaring leert mij dat een Eureka Mignon Specialita een prima maler is maar niet bepaald geschikt voor zeer licht gebrande, ‘floral’ bonen .
Nou weet ik niet of dat hier het geval is, maar also dat zo is, kan dit best de reden zijn.

Je hoeft echt geen wonderen te verwachten als je iets Ethiopië achtigs in de Specialita stopt, alle effort ten spijt.

[Voor 11% gewijzigd door MGSNK op 20-11-2021 08:15]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• frye
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23-11 00:13
Vraagje over een volautomatische espresso machine.

Bij de lokale verkoper hier geweest en deze kan de Saeco GranAroma SM6585/00 voor 720EUR aanbieden.
Ik ken vrij weinig van deze automaten maar wat is eigenlijk het verschil met de Philips LatteGo 4300 Series? Is dit eigenlijk hetzelfde toestel maar dan onder een andere naam of zijn het toch heel verschillende toestellen waarbij de Saeco meer kwaliteit gaat bieden? Saeco is wel met zo'n melkslang.

Of zou ik toch beter voor een De'Longhi Dinamica gaan?
Online kan ik deze vinden voor 623EUR. (In zijn shop nog steeds de adviesprijs van 899EUR)

• iasix
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:27
frye schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:42:

Bij de lokale verkoper hier geweest en deze kan de Saeco GranAroma SM6585/00 voor 720EUR aanbieden.
Ik ken vrij weinig van deze automaten maar wat is eigenlijk het verschil met de Philips LatteGo 4300 Series? Is dit eigenlijk hetzelfde toestel maar dan onder een andere naam of zijn het toch heel verschillende toestellen waarbij de Saeco meer kwaliteit gaat bieden? Saeco is wel met zo'n melkslang.

Of zou ik toch beter voor een De'Longhi Dynamica gaan?
Online kan ik deze vinden voor 623EUR. (In zijn shop nog steeds de adviesprijs van 899EUR)
Ik heb zelf de 7685. Destijds de 6585 niet gekocht omdat de behuizing van plastic is en maakt heel wat meer geluid dan de 7685. Het was een prijzige aankoop (1199 destijds geloof ik) maar het wel waard.
Ik zag het toen als voordeel dat je de zetgroep uit kon nemen en zelf kon reinigen maar na dat 2 jaar wekelijks gedaan te hebben begint het toch wel een irritant klusje te worden. Ga zelf volgende week een Jura E8 kopen en deze op marktplaats zetten.

Het verschil met de lattego (mijn tante heeft er 1) merk je vooral bij de afwerking. De kwaliteit van Saeco zoals het was merk je m.i. met de duurdere modellen nog wel,maar met de plastic varianten en de Philips is er weinig verschil.

Als je het niet erg vindt om wekelijks dat ding te reinigen is er niks aan de hand en kan je geen miskoop doen denk ik, maakt geweldige koffie en ik merkte zelf geen verschil met mijn vorige machine (Jura d60).

• HoppyF

De vraag is eigenlijk wat heb je nu en waar wil je naar toe?
Wil je graag veel verschillende variaties zetten met en zonder melk?
Kijk wat je maximale budget is en probeer dan een goede BF deal te scoren.

• D. Ninjai
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:16
stimm schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:57:
  • Jura E8 (EB)
  • Espresso
  • Lungo
  • Cappuchino
Ik heb net bonen van Fascino uit mijn reservoir gehaald en de rest weggegeven aan de buurvrouw. Ik vind ze net te donker branden om er überhaupt een lekkere bak mee te zetten. Zelfs mijn vriendin klaagde dat het niet lekker smaakte, terwijl ze vaak koffie is gewoon koffie roept. Ik kon ook gewoon pech hebben met mijn keuze, dit was de Mexicaan.

Heb er nu Giraffe in, de goedkoopste Braziliaan, en het komt er gelijk heerlijk uit. Niet echt een antwoord op jouw vraag, maar de bron moet goed zijn ;)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 00:19

Ik zou eerder kijken naar een Isomac / Bezerra of iets in de richting. Voor dit bedrag koop je die goed op MP, zijn goedkoop in onderhoud en gaan een leven lang mee. Goede maler ernaast en kwalitatief ook een stuk betere koffie.

• HoppyF
Sethro schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:13:
[...]

Ik zou eerder kijken naar een Isomac / Bezerra of iets in de richting. Voor dit bedrag koop je die goed op MP, zijn goedkoop in onderhoud en gaan een leven lang mee. Goede maler ernaast en kwalitatief ook een stuk betere koffie.
Dat was de vraag van @frye niet.
Hij zoekt een volautomaat.
Het hangt dus van het budget af wat je voor dat bedrag kunt kopen.
Met het liefst vers gebrande koffiebonen erbij.

• Koos2009
@Lollercopter en @MGSNK
Ik heb een profitec pro 500 pid (2021)
Icm eureka mignon specialita (ook 2021 na maalschijven debacle)

Ik ga dinsdag eens langs van Pommeren en vraag voor de kerst zo'n thermometer .

Momenteel met een verse blend bonen weer prima koffie trouwens en de stoom lijkt voor nu gewoon te werken.
Toch ging hij eerder gewoon hoger.
Ik stoom na het zetten want vind dit makkelijker.

• Ypuh
@Koos2009 Zo'n temperatuur sensor heb ik ook en gebruik hem best vaak. Waarom bestel je hem niet gewoon rechtstreeks bij CoffeeSensor? Installatie kan nooit moeilijk zijn, en CS schijnt een betrouwbaar merk te zijn.

https://coffee-sensor.com...u-group-head-thermometer/

Zit al een tijdje te kijken naar de flow control kit die ze hebben. Begin nu (na ruim een half jaar) wel op het punt te geraken dat ik vrij consistent een goede espresso zetten kan en bijstellen waar nodig. Misschien 2-3x per maand bij het wisselen van een boonsoort dat er nog eentje door de gootsteen gaat, maar de rest zit allemaal wel in de drinkbare range. Als ik alles onder de knie wordt het tijd om flow control als extra variabele toe te voegen :).

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:57
Tweakers,

De steamwand van mijn Quickmill 4005 functioneert niet meer volledig. Ik wil deze graag ontkalken. De stoom wordt gemaakt door een Thermoblock. Maar overal lees ik dat je alleen het water er doorheen moeten laten lopen en niet stomen. Maar die functie heb ik dus niet. Of kan ik hem wel openzetten met stoom?

@Koos2009 zo'n dunne rager is ook nog een idee. Thanks!

[Voor 8% gewijzigd door vinpower op 20-11-2021 19:47]

• Koos2009
@Ypuh
De verzendkosten komen op 87 euro bij directe koop waarbij dr trading 89 via hun is.

Een flow control is voor nu nog niet aan de orde, maar wellicht in de toekomst nog wel komt.

Edit

@D. Ninjai Mooie tips, ga ik die binnenkort bestellen. Laat weten hoe ze zijn.

@vinpower

Is dit wellicht een idee?

YouTube: How to Clean a Steam Wand

[Voor 37% gewijzigd door Koos2009 op 20-11-2021 19:24]

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:46
MGSNK schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:10:
[...]

Normaliter zou ik zeggen ja, maar dit is dermate hoog dat ik mij niet kan voorstellen dat het een positief effect heeft op de kwaliteit van koffie.
Het grappige is wel dat het ‘oude’ boekje Profitec Pro 500 boekje iets anders verteld dan laatste versie van de manual. Ik vermoed dat in de laatste revisie er een andere PID gebruikt wordt.

Oud: 121 om 93.9 te bereiken
Laatste: 124 om 94 te bereiken

Koffiezetten is geen rocket science.
Te zure koffie kan maar een paar dingen betekenen.

Temperatuur is niet goed (meestal te laag), mik op 94°
Extractie tijd is te kort ( <24 seconden), verhouding 1:2, in gram
Je maling is niet uniform en van de juiste fijnheid… Dat laatste is wel klote want dat is meestal een beperking van de maler ;(

Ervaring leert mij dat een Eureka Mignon Specialita een prima maler is maar niet bepaald geschikt voor zeer licht gebrande, ‘floral’ bonen .
Nou weet ik niet of dat hier het geval is, maar also dat zo is, kan dit best de reden zijn.

Je hoeft echt geen wonderen te verwachten als je iets Ethiopië achtigs in de Specialita stopt, alle effort ten spijt.
Grotendeels eens. Maar hoewel de Specialita zeker beperkingen kent zou er i.c.m. een fatsoenlijke machine gewoon lekkere koffie uit moeten komen. Ik ben ook nog steeds aan het oefenen (met kilozakken;)) om de extractie steeds beter te krijgen, maar meestal is de koffie wel gewoon lekker. Als het niet lukt om lekkere koffie te krijgen met de Specialita, dan ligt het waarschijnlijk op een van de factoren, als inderdaad temperatuur of doorlooptijd. Maar ook dat kan minder voor de hand liggend zijn dan gedacht. Ik dacht ook (beetje naief dat geef ik meteen toe) dat mijn Bianca op temperatuur was als ie dat zelf aangaf ("OK"), dat de temperatuur vervolgens nog wat schommelde en ik daardoor soms ineens hevig dampende maar ook half verbrande koffie kreeg duurde even voordat ik het door had ;).

• MGSNK
Koos2009 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:44:

Momenteel met een verse blend bonen weer prima koffie trouwens en de stoom lijkt voor nu gewoon te werken.
Toch ging hij eerder gewoon hoger.
Ik stoom na het zetten want vind dit makkelijker.
Heb je de temperatuur verlaagd? Bij een HX machine is de stoomdruk direct gekoppeld aan de PID temperatuur. Hoe hoger de temp hoe hoger de stoomdruk.

• Koos2009
Ik heb de machine op 127 staan.
Op 124 is de stoom druk erg laag en koffie temperatuur ook "laag".
Beiden zijn wel mijn gevoel want hij had eerst echt meer druk heb ik het idee.

Melk tegen de muur zeg maar, waar dat nu echt veel minder is.

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 06:30
Mijn set bestaat uit een VBM Domobar (gehele revisie, schoongemaakt en afgesteld) en een nieuwe Eureka Migion maler.

Ik heb deze set nu een maand of 6, ik heb diverse vers gebrande merken bonen geprobeerd maar ik vind tot op heden geen enkele koffie echt heerlijk, kom niet verder dan "wel aardig" , ik drink overigens cappuccino,s.

Ik heb gespeeld met het aantal grammen koffie , de tijden e.d . Meestal hou ik als uitgangspunt aan 25sec voor 30gr uit, dit lukt allemaal wel.

Ik vind er bijna altijd wel een wat vreemde nasmaak aan zitten en ik kan die niet goed omschrijven maar ik ervaar het niet als echt lekker.

Gisteren bij een zaak geweest , cappuccino geprobeerd, was goed qua smaak, zak bonen gekocht , thuis mee aan de slag op aanwijzingen van de zaak 19gr koffie, 25sec , 30 gr uit , zoals men hem ook in de zaak hadden bereid.

Thuis ook de zelfde tijden en grammen gebruikt maar smaak is toch niet zoals het in de winkel was.

Waar zou ik het nog verder in kunnen zoeken ?

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:57
Bij een cappuccino wordt de smaak ook sterk bepaald door de melk. Hoe die bereid is, hoe heet de melk is, en het type melk. Misschien moet je het daar zoeken?

• Koos2009
@ramrodwillem
Welke melk gebruik je, hoe (lang) stoom je die, krijg je een vortex in je melk?
Heb je een thermometer?

Welke bonen heb je nu?
Beschrijf de nasmaak eens?

Ik had wat jij hebt ook met veel bonen, maar nu "terug" bij een blend hier lokaal en die bevalt wel gewoon weer.

• ramrodwillem
Ik gebruik houdbare melk van AH , gebruik een Philips melk opschuimer.

Temperatuur van de koffie is 72gr , melk temperatuur nu even nog niet bekend

Bonen van Giraffe Pondok Gajah en Santa Maria en gisteren gekocht bij ESR in Ridderkerk Milano

Vind de nasmaak moeilijk te omschrijven lijkt wat zurig....

• Koos2009
Kan je de temperatuur verlagen/verhogen of wellicht maalgraad ietsje fijner afstellen?
Wel bij iedere afstelling opnieuw zetten.
Maal je uit de hopper of weeg je af en maal je dat?

Zelf vind ik via de hopper niet consistent, maar dat was net in het begin.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06:52
ramrodwillem schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:41:
[…]
Ik heb gespeeld met het aantal grammen koffie , de tijden e.d . Meestal hou ik als uitgangspunt aan 25sec voor 30gr uit, dit lukt allemaal wel.

Ik vind er bijna altijd wel een wat vreemde nasmaak aan zitten en ik kan die niet goed omschrijven maar ik ervaar het niet als echt lekker.

Gisteren bij een zaak geweest , cappuccino geprobeerd, was goed qua smaak, zak bonen gekocht , thuis mee aan de slag op aanwijzingen van de zaak 19gr koffie, 25sec , 30 gr uit , zoals men hem ook in de zaak hadden bereid.

Thuis ook de zelfde tijden en grammen gebruikt maar smaak is toch niet zoals het in de winkel was.

19gr in en 30gr uit neigt bijna naar ristretto. Weet je zeker dat de “zaak” 30 gram uit had en geen 38? Want 38 zou een normale espresso zijn bij 19gr in.

• GustavSan
Nog even een update. Jura e8 binnen en meteen druk in de weer met alle soorten koffie. De kwaliteit is een geweldige stap vooruit en tot nu toe erg blij met de upgrade. Wel is 'piano black' aardig glimmend en vinden we het design niet zo heel geweldig, maar dit zijn natuurlijk allemaal ondergeschikte zaken.

Heb voor de JOE app blijkbaar in de snelheid de verkeerde wifi dongle gekocht. Ik heb een zwarte ontvangen, maar in het menu verschijnt niet de optie 'verbindingen' (connections).....Blijkbaar is deze zwarte versie puur voor 'Cool Control'? Klopt het dat ik voor die JOE app een witte Wifi dongle nodig heb?

[Voor 75% gewijzigd door GustavSan op 21-11-2021 12:23]

• ramrodwillem
Kan straks wel eens 38 uit proberen maar weet bijna zeker dat men 30 uit zei. Gisteren wel 17in en 30 uit geprobeerd was niet zoals het in de winkel smaakte weer een nasmaak .

Ik weeg af en doe het dan in de hopper

• Koos2009
Dan heb je waarschijnlijk toch retentie.
Zodra ik de molen schoonmaak, dus de bovenste maalschijf eraf en dan poetsen komt er nog best veel uit ondanks dat ik single dose.
In jouw geval kan er dus (bij 19 in 19 uit) 2 gram oud maalsel mee.

De melk zou de temp goed moeten regelen, maar de koffie temp lijkt laag al heb ik zelf nog geen meting gedaan in het kopje.

• wouter011
  • Laatst online: 26-11 17:22
GustavSan schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:16:
...
Heb voor de JOE app blijkbaar in de snelheid de verkeerde wifi dongle gekocht. Ik heb een zwarte ontvangen, maar in het menu verschijnt niet de optie 'verbindingen' (connections).....Blijkbaar is deze zwarte versie puur voor 'Cool Control'? Klopt het dat ik voor die JOE app een witte Wifi dongle nodig heb?
Ik ben mij ook aan het oriënteren mbt de dongle, Ik wil mijn E8 via Wifi kunnen bedienen. Ik denk dat ik deze nodig heb, kan iemand dit bevestigen?

https://be.jura.com/nl/vo...sories/WiFi-Connect-24160

• GustavSan
wouter011 schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:28:
[...]

Ik ben mij ook aan het oriënteren mbt de dongle, Ik wil mijn E8 via Wifi kunnen bedienen. Ik denk dat ik deze nodig heb, kan iemand dit bevestigen?

https://be.jura.com/nl/vo...sories/WiFi-Connect-24160
Ja. Die witte. Tijdens mijn bestelling kwam als 'wil je deze er meteen bij bestellen' de zwarte wifi dongle, maar ik heb niet goed uitgezocht welke voor welke functie dient. Beetje knullig van mij, maar ook bijzonder dat Jura 3 verschillende add-ons te koop heeft voor verschillende functies (maar vooral knullig van mij). Dus nu die zwarte hier en net die witte besteld.

• HoppyF
GustavSan schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:00:
[...]

Ja. Die witte. Tijdens mijn bestelling kwam als 'wil je deze er meteen bij bestellen' de zwarte wifi dongle, maar ik heb niet goed uitgezocht welke voor welke functie dient. Beetje knullig van mij, maar ook bijzonder dat Jura 3 verschillende add-ons te koop heeft voor verschillende functies (maar vooral knullig van mij). Dus nu die zwarte hier en net die witte besteld.
Je moet inderdaad de witte Jura Connect hebben.
De zwarte is voor accessoires.
De blauwe is Bluetooth dus weer anders.

Piano black is inderdaad glimmend maar dat is nog niets vergeleken met mijn Chroom uitvoering! :P
Het design vind ik wel mooi.
Minpuntje is het plateau waar de kopjes op gezet worden.
Beetje te veel plastic, dat had gewoon RVS moeten zijn, ook is de plek om het kopje onder de melkuitloop te zetten wat krap. Iets meer ruimte was prettiger geweest maar daardoor zou het hele apparaat weer groter gaan uitvallen.

[Voor 28% gewijzigd door HoppyF op 21-11-2021 13:12]

• GustavSan
HoppyF schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:04:
[...]

Je moet inderdaad de witte Jura Connect hebben.
De zwarte is voor accessoires.
De blauwe is Bluetooth dus weer anders.
Suf dat ik ondanks al het uitzoekwerk toch hier overheen las....

Mocht iemand interesse hebben in die zwarte dongle? haha 8)

• PatrickC
HoppyF schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:04:
Beetje te veel plastic, dat had gewoon RVS moeten zijn, ook is de plek om het kopje onder de melkuitloop te zetten wat krap. Iets meer ruimte was prettiger geweest maar daardoor zou het hele apparaat weer groter gaan uitvallen.
Het is inderdaad een beetje krap en op het randje en dit is nou juist de plek die ik het meeste gebruik. Maar… tot nu toe geen ongelukken gebeurd, dus zal wel meevallen. :P

• HoppyF
PatrickC schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:19:
[...]

Het is inderdaad een beetje krap en op het randje en dit is nou juist de plek die ik het meeste gebruik. Maar… tot nu toe geen ongelukken gebeurd, dus zal wel meevallen. :P
Het werkt ook wel maar juist de grootste kopjes of bekers heb je nodig bij melkspecialiteiten.
Daar had men wel rekening mee kunnen houden.
Nou, detail misschien het gaat om de kwaliteit die gezet wordt en het gebruikersgemak en dat gaat verder wel goed.

• BaBoK
  • Registratie: februari 2019
  • Nu online
Voor mijn ouders (70) wil ik een machine kopen welke naast koffie ook direct cappuccino/ latte kan maken naast koffie zelf.
Makkelijk in gebruik gezien de leeftijd. Voorkeur voor koffiebonen maar zeker geen must. Wel zo min mogelijk schoonmaken na het maken van een cappuccino..

Iemand een tip hierin?
*Gebruiksgemakkelijk is belangrijkers als geld*

[Voor 19% gewijzigd door BaBoK op 21-11-2021 13:37]

• MGSNK
ramrodwillem schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:41:
Mijn set bestaat uit een VBM Domobar (gehele revisie, schoongemaakt en afgesteld) en een nieuwe Eureka Migion maler.

Ik heb deze set nu een maand of 6, ik heb diverse vers gebrande merken bonen geprobeerd maar ik vind tot op heden geen enkele koffie echt heerlijk, kom niet verder dan "wel aardig" , ik drink overigens cappuccino,s.

19 gram in 30 uit = een ristretto.
Je moet toch echt meer naar 19 —> 38 gram uit toe.

• MGSNK
ramrodwillem schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:09:
Ik gebruik houdbare melk van AH , gebruik een Philips melk opschuimer.

Temperatuur van de koffie is 72gr , melk temperatuur nu even nog niet bekend

Bonen van Giraffe Pondok Gajah en Santa Maria en gisteren gekocht bij ESR in Ridderkerk Milano

Vind de nasmaak moeilijk te omschrijven lijkt wat zurig....
Ja, dat het zurig is snap ik volledig, je onderextract

Kijk zelf maar naar het recept van Giraffe:
Ons recept voor Pondok Gajoh

Dubbele espresso:

19 gram gemalen koffie in filterbakje
38 gram gezette koffie uit in koffiekopje
25-30 seconden doorlooptijd
Wat betreft die Santa Maria, dat is een boon met een zure ondertoon, daar ontkom je niet aan.

[Voor 7% gewijzigd door MGSNK op 21-11-2021 13:45]

• Ypuh
BaBoK schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:35:
Voor mijn ouders (70) wil ik een machine kopen welke naast koffie ook direct cappuccino/ latte kan maken naast koffie zelf.
Makkelijk in gebruik gezien de leeftijd. Voorkeur voor koffiebonen maar zeker geen must. Wel zo min mogelijk schoonmaken na het maken van een cappuccino..

Iemand een tip hierin?
Zoek eens door dit topic en koop een Jura E8.

Melk specialiteiten en niet schoonmaken gaan slecht samen, maar de standaard spoelprogramma's van de meeste volautomaten lossen dat probleem wel voor je op.

• ramrodwillem
Ik ga vanavond verder kijken of er verbetering haalbaar is , thx

• Lollercopter
Randomwillem, waarom neem je geen verse volle melk zoals in de meeste koffie zaken ? En ik sta ook echt versteld hoeveel beter mijn capu smaakt als ik correct de melk stoom. Vergis je niet hoeveel zoeter de melk kan worden door de hitte en goede microfoam. Kijk eens op youtube voor tips, ik ben er al half jaar mee bezig en heb het nu eindelijk onder de knie.

O ik zie dat je een philips schuimer gebruikt, geen idee wat dat voor effect heeft.

72C koffie lijkt me vrij laag trouwens, dat gaat dat zuur van die bonen enorm versterken. Je water door de koffiepuck moet 92-96C graden zijn, dus dat kan niet 72C zijn. Wat is de boiler temp / druk ?

[Voor 28% gewijzigd door Lollercopter op 21-11-2021 14:58]

• ramrodwillem
Geen idee hoe ik de boiler temperatuur kan meten, druk ligt rond de 9 bar.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
Dat is van de pomp. Zou tussen 1,2-1,5 bar moeten zijn.

[Voor 20% gewijzigd door Sethro op 21-11-2021 16:12]

• Theone098
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 23:49

Iemand een tip hierin?
Ik heb nu deze pricewatch: DeLonghi ECAM 23.460.S Zilver en had hiervoor een jura. Ik vind de jura meer werk maar werkt ook prima.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

Lollercopter schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:50:
En ik sta ook echt versteld hoeveel beter mijn capu smaakt als ik correct de melk stoom. Vergis je niet hoeveel zoeter de melk kan worden door de hitte en goede microfoam. Kijk eens op youtube voor tips, ik ben er al half jaar mee bezig en heb het nu eindelijk onder de knie.
Wie anders dan James heeft daar ook een video over gemaakt (met zoals zo vaak een berg info er tussen door wat er wel en niet werkt in zijn mening).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• frye
  • Laatst online: 23-11 00:13
HoppyF schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:12:
[...]

De vraag is eigenlijk wat heb je nu en waar wil je naar toe?
Wil je graag veel verschillende variaties zetten met en zonder melk?
Kijk wat je maximale budget is en probeer dan een goede BF deal te scoren.
Zelf drink ik 75% van de tijd cappuccino. Vandaar dat een melk-systeem de voorkeur heeft tov een pijpje waar je zelf de melk moet stomen.

Ik heb op dit moment een Dolce Gusto Esperta dus zou graag de overstap naar bonen maken.
Verwacht toch de kwaliteit een stuk hoger dient te liggen dan met die cups. Bonen zijn dus ook van belang.
Budget ligt rond de 750 EUR max.
Ook liefst in die ene lokale shop aangezien ik 1/4de van het bedrag in eco-cheques kan betalen.

Helaas zijn andere toestellen wel aan de hoge prijs. Adviesprijzen, ook voor toestellen van pak 5 jaar geleden, waar de online prijs dus veel verschil op zit.

Dus lijkt me op dit moment de Saeco Gran Aroma op dit moment de juiste keuze?
Al snap ik de relatie Saeco - Philips nog niet zo goed kwa kwaliteit...
Zijn de Philips toestellen beter dan de Saeco?

[Voor 18% gewijzigd door frye op 21-11-2021 20:58]

• BaBoK
  • Registratie: februari 2019
  • Nu online

Iemand een tip hierin?
Inmiddels lijkt de keus richting de Siemens EQ.6 Plus S800 te gaan😊

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

Grappig. Zit net door de website van een koffie zaakje te bladeren, en zie daar een advent kalender met 24x 20gr koffie van verschillende branders uit Europa. En dan nog de keuze of dit gewoon de bonen zijn, of dat ze in gemalen worden.
https://coffeepro.shop/kawowy-kalendarz-adwentowy-preorder/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Alouwerse
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 26-11 17:42
Morning!
Berry blaster van Dak coffee roasters als cappuccino.

Heb de laatste tijd een sterke voorkeur ontwikkeld voor natural’s en anaerobic fermented. Volop op zoek naar de funky en fruitige koffies.

iRacing Profiel

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-11 16:21
ramrodwillem schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:58:
Ik ga vanavond verder kijken of er verbetering haalbaar is , thx
Laat je de machine lang genoeg opwarmen? Dus 20 a 30 mins?

Anders kun je de thermostaat als het goed is vrij makkelijk iets hoger instellen.

• Hercul3s
Afgelopen weekend ook een kleine upgrade gedaan van mijn Isomac Tea (HX) naar een Alex Izzo Duetto II dubbel boiler, PID en rotatiepomp :D.

Eerste shots zijn goed, mooie doorloop. Melk schuimen gaat sneller en ik krijg betere microfoam door meer kracht en de pomp is lekker stil. Fijne upgrade dus!

Omdat het een marktplaatsje is nog wel wat kleine puntjes die ik aan ga pakken komende tijd maar niks wat het koffiezetten in de weg zit :).

Begin nu ook wel te denken aan vaste wateraansluiting en afvoer nu dat mogelijk is. Heeft iemand dat en dan ook met een (kalk)filter ertussen?

• HoppyF
frye schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:55:
[...]

Zelf drink ik 75% van de tijd cappuccino. Vandaar dat een melk-systeem de voorkeur heeft tov een pijpje waar je zelf de melk moet stomen.

Ik heb op dit moment een Dolce Gusto Esperta dus zou graag de overstap naar bonen maken.
Verwacht toch de kwaliteit een stuk hoger dient te liggen dan met die cups. Bonen zijn dus ook van belang.
Budget ligt rond de 750 EUR max.
Ook liefst in die ene lokale shop aangezien ik 1/4de van het bedrag in eco-cheques kan betalen.

Helaas zijn andere toestellen wel aan de hoge prijs. Adviesprijzen, ook voor toestellen van pak 5 jaar geleden, waar de online prijs dus veel verschil op zit.

Dus lijkt me op dit moment de Saeco Gran Aroma op dit moment de juiste keuze?
Al snap ik de relatie Saeco - Philips nog niet zo goed kwa kwaliteit...
Zijn de Philips toestellen beter dan de Saeco?
Je gaat sowieso wel vooruit als je deze stap neemt.
Ik ken de Philips Saeco, onvoldoende.
Siemens ken ik wel en die beviel mij ook goed.
Je zou deze kunnen meenemen in je keuze als de locale winkel deze ook levert.
Wellicht is er nog een leuke Black Friday deal.

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 25-11 14:59
Mensen hier goede ervaring met het online kopen van een Jura machine bij Cyberport? Normaal gesproken zou ik er een leuk dagje Oberhausen van maken maar gezien de huidige corona regels is dat iets lastiger.

Garantie afhandeling loopt gewoon via NL toch als ik de voorschriften er op na lees bij Jura?

• filibuster
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 00:14
rorie schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:08:
Mensen hier goede ervaring met het online kopen van een Jura machine bij Cyberport? Normaal gesproken zou ik er een leuk dagje Oberhausen van maken maar gezien de huidige corona regels is dat iets lastiger.

Garantie afhandeling loopt gewoon via NL toch als ik de voorschriften er op na lees bij Jura?
Ik zit met dezelfde vraag. Ik kon Cyberport op de Duitse Jura site niet vinden als geautoriseerde Jura dealer. Dit lijkt me voor garantieafhandeling wel noodzakelijk. Weet iemand of Cyberport wel degelijk een geautoriseerde Jura merk dealer is?

PVoutput

• iasix
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:27
filibuster schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:41:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag. Ik kon Cyberport op de Duitse Jura site niet vinden als geautoriseerde Jura dealer. Dit lijkt me voor garantieafhandeling wel noodzakelijk. Weet iemand of Cyberport wel degelijk een geautoriseerde Jura merk dealer is?
Ik betwijfel of die garantie dan nog geldig is.
Hou me erg aanbevolen voor een goede deal voor de jura E8 overigens. Valt me nog best tegen de aanbiedingen.

• Alouwerse
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 26-11 17:42
filibuster schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:41:
[...]

Wellicht de vraag even bij Jura zelf neerleggen. Denk dat zij dat het beste weten.

iRacing Profiel

• HoppyF
Alouwerse schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:57:
[...]

Wellicht de vraag even bij Jura zelf neerleggen. Denk dat zij dat het beste weten.
Staat er ook.
Moet wel bij een officiële Jura dealer gekocht zijn.
https://nl.jura.com/nl/ko...arden/garantievoorwaarden

De garantie wordt in Nederland verleend. Voor apparaten die in Europa gekocht en vervolgens naar een ander Europees land gebracht zijn, wordt garantie in het kader van de voor dit land van toepassing zijnde garantiebepalingen van JURA verleend.

• Breaker
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:13
Als je op de volgende pagina naar Dresden zoekt: https://www.jura-haendlerfinder.de/ kom je op het volgende:

Fachhandler is volgens google Gespecialiseerde Dealer :) Wordt het wel interessant van!

Ik heb momenteel een Siemens volautomaat (EQ6 Series 500) welke steeds slechter schoon te maken is e.d., maar ben wel toe aan wat beters. Zit te twijfelen tussen de E4 en de E8. Heb wel een losse melkopschuimer, maar voor de prijs bij Cyberport kan ik net zo goed voor de E8 kiezen?

[Voor 24% gewijzigd door Breaker op 22-11-2021 14:52]

• HoppyF
Breaker schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:49:
Als je op de volgende pagina naar Dresden zoekt: https://www.jura-haendlerfinder.de/ kom je op het volgende:

[Afbeelding]

Fachhandler is volgens google Gespecialiseerde Dealer :) Wordt het wel interessant van!

Ik heb momenteel een Siemens volautomaat (EQ6 Series 500) welke steeds slechter schoon te maken is e.d., maar ben wel toe aan wat beters. Zit te twijfelen tussen de E4 en de E8. Heb wel een losse melkopschuimer, maar voor de prijs bij Cyberport kan ik net zo goed voor de E8 kiezen?
Aha, dat is goed nieuws.
Als je het geld er voor over hebt zou ik de E8 kiezen omdat deze makkelijk en goed melk op schuimt.
Het schoonmaken is echt heel simpel.
Melkspoelingen doet het apparaat zelf (kun je ook uitzetten en handmatig starten).
Melkreiniging gaat middels het meegeleverde bakje en duurt ook maar een paar minuten.
De melkuitloop kun je er zo uithalen en onder de kraan afspoelen als je hier behoefte aan hebt.

• ice-T106
  • Laatst online: 22:03
Iemand nog tips voor de waterdicht krijgen van hoge druk afdichtingen van een Gaggia (accademia).
Deze overdruk klep moest vervangen worden:

En dacht handig te zijn door de ijzeren clips eruit te halen en die twee delen te wisselen met de oude. (Daar kun je veel makkelijker bij)
Echter blijft de bovenste afdichting nu lekken.
Twijfel over de juiste positie van de o-ring:

Op de bovenste versie gaat alles netjes in elkaar met de clip op de juiste plek, maar dan lekt die voorlopig nog.
De onderste versie zit erg strak en is zonder serieuze druk niet juist in elkaar te zetten (lijmklem is veel te slap).

(De o-ring waar ik het echt dicht mee maak is uiteraard in betere staat, deze ben ik mee aan het testen geweest op die onderste manier)

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Hercul3s
ice-T106 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:41:
Iemand nog tips voor de waterdicht krijgen van hoge druk afdichtingen van een Gaggia (accademia).
Deze overdruk klep moest vervangen worden:
[Afbeelding]
En dacht handig te zijn door de ijzeren clips eruit te halen en die twee delen te wisselen met de oude. (Daar kun je veel makkelijker bij)
Echter blijft de bovenste afdichting nu lekken.
Twijfel over de juiste positie van de o-ring:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de bovenste versie gaat alles netjes in elkaar met de clip op de juiste plek, maar dan lekt die voorlopig nog.
De onderste versie zit erg strak en is zonder serieuze druk niet juist in elkaar te zetten (lijmklem is veel te slap).

(De o-ring waar ik het echt dicht mee maak is uiteraard in betere staat, deze ben ik mee aan het testen geweest op die onderste manier)
Ik heb wat met koffiezetapparaten gewerkt (volautomaten) en vermoed dat die o-ring wat hoger moet in dat sleufje:

• ice-T106
Hercul3s schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:44:
[...]

Ik heb wat met koffiezetapparaten gewerkt (volautomaten) en vermoed dat die o-ring wat hoger moet in dat sleufje:

[Afbeelding]
bedankt voor het meedenken maar in die geul zit die ijzeren clip om de boel vast te zetten denk ik.

• thaMini
  • Laatst online: 21:35

thaMini

Tool !!

Ik neig ook naar wat @Hercul3s zegt.

Moet die clip niet daar nog boven?

De afronding van de gleuf doet aan een o-ring denken.

be small, act BIG

• ice-T106
thaMini schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:55:
Ik neig ook naar wat @Hercul3s zegt.

Moet die clip niet daar nog boven?

De afronding van de gleuf doet aan een o-ring denken.
Heb nog een keer extra gekeken. Maar die geul is echt voor de veerklem. Zo hoog doet het rubber ook echt niks meer als afdichting.
Kreeg van de winkel nog wel de tip om alle plastic onderdelen van de nieuwe te pakken. Kan eventueel iets vervormd zijn.

• Heyman
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 26-11 07:28
iasix schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:51:
[...]

Ik betwijfel of die garantie dan nog geldig is.
Hou me erg aanbevolen voor een goede deal voor de jura E8 overigens. Valt me nog best tegen de aanbiedingen.
Breaker schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:49:

[Afbeelding]

Van het weekend heb ik een E8 opgehaald bij de Mediamarkt in DE, Piano Black voor 849,99 vond ik een prima deal en een erkend dealer volgens de Duitse Jura site (dus 25 maanden garantie)

• Figo112
  • Laatst online: 23:05
Iemand nog interesse in een semi pro e61 HX espresso apparaat met de beste prijs kwaliteit verhouding?
Sla je slag dan, goedkoper volgens nog nooit bestaan de LELIT MARA X: https://www.amazon.de/-/e...ss-Satinato/dp/B08CGWXK5Q

[Voor 3% gewijzigd door Figo112 op 23-11-2021 14:11]

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
Figo112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:11:
Iemand nog interesse in een semi pro e61 HX espresso apparaat met de beste prijs kwaliteit verhouding?
Sla je slag dan, goedkoper volgens nog nooit bestaan de LELIT MARA X: https://www.amazon.de/-/e...ss-Satinato/dp/B08CGWXK5Q
Goede deal! Zelfs de 'was' prijs van 959 euro is erg scherp. Onlangs zelf aangeschaft bij espressisimo.de voor ca. 936 euro en dat vond ik al een ontzettend goede deal.

• Figo112
SquareOne schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:13:
[...]

Goede deal! Zelfs de 'was' prijs van 959 euro is erg scherp. Onlangs zelf aangeschaft bij espressisimo.de voor ca. 936 euro en dat vond ik al een ontzettend goede deal.
bij amazon lijken producten soms wel op aandelen. eerst stond die een tijdje voor 1270 euro vervolgens paar dagen op 959 euro en nu uit het niets zelfs onder de 900 echt apart maar zag het toevallig en dacht deel het even. Ik heb hem paar keer vooruit geschoven en kon de verleiding nu niet meer weerstaan,
Ik had al een eureka mignon specialita kijken of ik er iets van kan bakken.

Ben jij nog steeds tevreden? nog tips?

• SquareOne
Figo112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:17:
[...]

bij amazon lijken producten soms wel op aandelen. eerst stond die een tijdje voor 1270 euro vervolgens paar dagen op 959 euro en nu uit het niets zelfs onder de 900 echt apart maar zag het toevallig en dacht deel het even. Ik heb hem paar keer vooruit geschoven en kon de verleiding nu niet meer weerstaan,
Ik had al een eureka mignon specialita kijken of ik er iets van kan bakken.

Ben jij nog steeds tevreden? nog tips?
Ja top apparaat al gebruik ik 'm eigenlijk alleen maar voor espresso en lungo en niet voor latte / cappecino. Dus stomen kan ik niet zo veel over zeggen.

Ik zou wel adviseren om te beginnen met 1 soort bonen en die te fine tunen totdat je het perfecte recept voor jezelf hebt gevonden. Ik ben nu bezig aan mijn 5e zakje van 250 gram van verschillende bonen, maar voordat je een beetje een consistente bak koffie zet van een bepaalde boon ben je al de helft van het zakje kwijt. En met de vorige boon kreeg ik uberhaupt geen (naar mijn smaak) lekker resultaat.

En zorg dat je bonen ca. 2 weken oud zijn, mijn ervaring met bonen die net een paar dagen gebrand waren was dat ze erg zuur waren (maar kan ook aan mijn beperkte skillset hebben gelegen).

Succes!

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 00:29
Oef, dat is inderdaad wel een fijne aanbieding van Amazon... Ik zit dan altijd alleen met garantiedingen, vind het altijd wel prettig als je dan naar een winkel kan. Zo'n machine weer opsturen is ook weer wat. Van de andere kant..voor die prijs..hmmm Zeker nu ik laatst houten voetjes zag voor onder de MaraX..

• Figo112
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:39:
Oef, dat is inderdaad wel een fijne aanbieding van Amazon... Ik zit dan altijd alleen met garantiedingen, vind het altijd wel prettig als je dan naar een winkel kan. Zo'n machine weer opsturen is ook weer wat. Van de andere kant..voor die prijs..hmmm Zeker nu ik laatst houten voetjes zag voor onder de MaraX..
Ja zat ik ook mee maar prijsverschil is te groot nu toch gehaald. En amazon retour en klantenservice is gewoon top.

Nog even een aanvulling ik heb mijn eureka mignon specialita ook van amazon gehaald en had wat issues met draaiknop en kreeg eerst nieuwe thuis gestuurd en heb vervolgens daarna de andere retour gestuurd.

[Voor 16% gewijzigd door Figo112 op 23-11-2021 14:48]

• SquareOne
Nu het toch over Lelit gaat.
Ik zoek nog een leveler. Valt me op dat Lelit een 58.55mm maatvoering gebruikt voor de portafilter. Is dit gelijk aan de 58mm die andere merken voeren. Of moet ik specifiek voor de originele Lelit leveler gaan waar 58.55mm op staat?

Die van Lelit kost ca. 50 euro.
Motta 58mm 35 euro
Chinese levelers van 58mm ca 20 euro

• RoosW
SquareOne schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:51:
Ik zoek nog een leveler. Valt me op dat Lelit een 58.55mm maatvoering gebruikt voor de portafilter. Is dit gelijk aan de 58mm die andere merken voeren. Of moet ik specifiek voor de originele Lelit leveler gaan waar 58.55mm op staat?

Motta 58mm 35 euro
Pas op met die chinese levelers, ik had er één met een mooi walnoten houten handvat, 58,5mm volgens de specs. Bij levering bleek het level gedeelte 54mm te zijn en het schroefdraad 58,5 zoals 'normaal' was volgens de handelaar (asshole).
Ik heb toen een metalen leveler gekocht van een andere handelaar, die was wel 58,5mm en hoppa het schroefdraad van het level gedeelte paste in het houten handvat, dus nu heb ik weliswaar voor 2x 14 euro toch een mooi notenhouten leveler ;)
Als je wilt kan ik wel (ik heb ten slotte ook een E61 group machine met dezelfde maat portafilterhouder) de link voor je opzoeken van de versie die wel past.

• Figo112
RoosW schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:14:
[...]

Pas op met die chinese levelers, ik had er één met een mooi walnoten houten handvat, 58,5mm volgens de specs. Bij levering bleek het level gedeelte 54mm te zijn en het schroefdraad 58,5 zoals 'normaal' was volgens de handelaar (asshole).
Ik heb toen een metalen leveler gekocht van een andere handelaar, die was wel 58,5mm en hoppa het schroefdraad van het level gedeelte paste in het houten handvat, dus nu heb ik weliswaar voor 2x 14 euro toch een mooi notenhouten leveler ;)
Als je wilt kan ik wel (ik heb ten slotte ook een E61 group machine met dezelfde maat portafilterhouder) de link voor je opzoeken van de versie die wel past.
is een e61 trouwens altijd 58.5?

• Ypuh
Nog even en je krijgt geld toe als je een Mara-X koopt. Hoe is het mogelijk dat ze hem voor maar €883 verkopen? Dat is praktisch de helft van de gelijkwaardige concurrentie.
SquareOne schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:51:

Motta 58mm 35 euro
58.55mm is in principe gelijk aan 58mm. De Lelit bakjes zijn van IMS, dus als je een ridgeless IMS bakje koopt is die ook 58.6mm (of 58.8 - 58.9mm zelfs).

In principe is alles uitwisselbaar, maar een 58mm tamper wordt wel ruim als je een 58.9mm bakje hebt ben ik zelf achter gekomen. Bij mijn nieuwe tamper heb ik voor 58.6mm gekozen. Je wilt ook weer niet dat ze volledig aansluiten want dan trekt je tamper/leveler vacuum en trek je de puck weer kapot als je klaar bent met tampen.

• RoosW
Figo112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:23:
[...]

Om en nabij, 58mm om veilig te zijn, al houd je dan vaak een randje over aan de buitenkant van de koffiepuck, deze chinese 58,4mm past bij mij (Rocket Giotto v3) perfect in het mandje van IMS (ridgeless).
Voor zover ik weet zijn alle E61 Portafilterhouders dezelfde maat.

• RoosW
Ypuh schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:25:
Nog even en je krijgt geld toe als je een Mara-X koopt. Hoe is het mogelijk dat ze hem voor maar €883 verkopen? Dat is praktisch de helft van de gelijkwaardige concurrentie.

[...]

58.55mm is in principe gelijk aan 58mm. De Lelit bakjes zijn van IMS, dus als je een ridgeless IMS bakje koopt is die ook 58.6mm (of 58.8 - 58.9mm zelfs).

In principe is alles uitwisselbaar, maar een 58mm tamper wordt wel ruim als je een 58.9mm bakje hebt ben ik zelf achter gekomen. Bij mijn nieuwe tamper heb ik voor 58.6mm gekozen. Je wilt ook weer niet dat ze volledig aansluiten want dan trekt je tamper/leveler vacuum en trek je de puck weer kapot als je klaar bent met tampen.
Een leveler is geen Tamper, dat creëert niet zo snel een vaccuum.

• Hercul3s
Figo112 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:23:
[...]
Als je groter gaat krijg je een betere pasvorm maar op een gegeven moment kom je tegen de 'ridge' aan. Met een ridgeless bakje kun je dan nog groter gaan.

Ik heb een 58.4mm tamper van Motta maar houd nog steeds ruimte over. Ik vermoed dat 58.55 zo 'groot' is als je kan gaan en je dan de minste rand overhoud.

• SquareOne
@RoosW als je wilt uitzoeken welke leveler het uiteindelijk geworden is graag :)
Walnoot is wel mooi, wellicht upgrade ik de Mara X ook ooit met walnoot accessoires (voetjes, hendel, draaiknoppen en portafilter).

• Lollercopter
Wow dat is wel echt een sicke deal. Ik zou bijna spijt krijgen van mijn ECM Giotto die ik bijna voor eenzelfde prijs heb gekocht (meer dan 10 jaar oud, gereviseerd). Maar als ik dat hoekige vormloze ding zie, dan ben ik toch blij met mijn ECM haha. (als een boer met kiespijn :P )

• RoosW
SquareOne schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:51:
@RoosW als je wilt uitzoeken welke leveler het uiteindelijk geworden is graag :)
Walnoot is wel mooi, wellicht upgrade ik de Mara X ook ooit met walnoot accessoires (voetjes, hendel, draaiknoppen en portafilter).
https://nl.aliexpress.com/item/1005002518338830.html Dit was de verkeerde met het houten handvat.
https://m.nl.aliexpress.c...0c22d4312a5a90087e1cdaa18
Dit is de tool (in 58mm uitvoering) die wel past, maar ook in het houten handvat.

[Voor 48% gewijzigd door RoosW op 23-11-2021 16:05]

• Lollercopter
Daarom staat er ook "koffie sabotage" |:( 8)7 :+

• RoosW
Lollercopter schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:00:
Wow dat is wel echt een sicke deal. Ik zou bijna spijt krijgen van mijn ECM Giotto die ik bijna voor eenzelfde prijs heb gekocht (meer dan 10 jaar oud, gereviseerd). Maar als ik dat hoekige vormloze ding zie, dan ben ik toch blij met mijn ECM haha. (als een boer met kiespijn :P )
De Giotto is veel mooier!

• Figo112
SquareOne schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:51:
Ik ben ook liefhebber van hout ook in autos trouwens, lijkt mij een leuke uitbreiding

• Koos2009
cryptapix schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:41:
[...]

Zou je niet gewoon je leverancier bellen/mailen? Je machine is een paar maanden oud...

[...]
Vanmiddag langsgebracht en wat blijkt;

"De niveau pen was erg aangeslagen met kalk, dit veroorzaakt niveau verschil in de boiler, wat effect heeft op de stoomdruk.
Rubber vacuüm ventiel vervangen (uit voorzorg).
Stoomtip was wel aangeslagen met melk. Dit kan ook stoomdruk tegenhouden."

Nu moet ik zeggen dat ik deze morgen koffie heb gezet en nu blijkt dat ik beter terug ga naar mijn oude routine kwa schoonhouden van de tip (afnemen en stomen met doek eromheen), weer afnemen en (extra) stomen op de doek om evt vezels te verwijderen.

En uiteraard iedere 2 dagen doekje vervangen.

Dit heb ik veranderd nav wat video's wat in mijn geval niet netjes uitpakte.
De melk zat (aangewezen bij inname machine), aan de onderkant tussen de 2 gaatjes.

Ook heb ik van de reparateur gehoord dat mijn water te hard is, namelijk 7.8.
Het water in Amsterdam kenmerkt zich door een minimale waterhardheid van om en nabij 6,00 dH. Dit houdt in dat uw water tamelijk hard is.
Let wel, het water op uw postcode kan nogal verschillen. De hoogste hardheid in Amsterdam is 10,36 Duitse graden. Dit staat bekend als behoorlijk hard water.
bron

Hier is te lezen dat de webmaster geen copy paste toelaat omdat hij "hard is geworden" ;)

Nu moet ik dus op zoek naar een (extra) waterfilter.

Ik zou ook de zakjes in mijn watertank kunnen gebruiken, maar dan iedere 4-6 weken moet vervangen.

Gezien de snelheid waarin ik blijkbaar kalkaanslag krijg zoek ik liever een andere oplossing.

Britte/wbt filterkannen kunnen, maar dat is ook 100L per filter.

Is er een manier om deze zakjes te regenereren?

Ik regenereer mijn humidor packs al dus wellicht dat dat ook werkt?

Op koffiepraat kwam ik evt een filter tegen dat je na de watermeter plaatst en daarmee meteen je hele huis meteen filtert, maar wil ik dat wel?

Wij amsterdammers zijn dan wel hollands hardste jongens 8) en rotterdammers de smerigste ;) (op parijs/tumesië na dan wel), maar dat het zo erg was?

Op mijn vraag om dan maar Bar le duc te gebruiken (deden we voor de hond en kat ivm darmproblemen) in zeist, werd geantwoord dat ook dat niet perse op de juiste manier gefilterd is.

[Voor 0% gewijzigd door Koos2009 op 23-11-2021 18:44. Reden: tikfout verwijderd (mijne) in quote technisch medewerker.]

Pagina: 1 ... 108 109 110 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee