Voorheen heb ik wel eens een tasje onder zadel gehad, maar dat gaf 2 problemen:
1. mijn broek kwam er blijkbaar tegenaan waar ik zelf opzich geen alst van had, maar mijn broek wel met als gevolg slijtageplekken.
2. tasje is er eens afgevallen / ben ik in geheel kwijtgeraak. Kost je toch al snel 30-40 euro voor 2 bandjes, patroontje tooltje etc. Gelukkig had ik toen de pompjes nog gewoon op mijn frame vastzitten onder de bidonhouders.
Zoals ik het nu doe is bandje + patroon in originele doosje van binnenband, dat zit in boterhamzakje en dan in een zakje weer samen met tooltje 2 lichters en m'n co2 pompje van sks. Daarnaast heb ik dan nog een langer pompje voor het pompen zonder gelijk een patroon deels te verspillen. Om het lek te vinden bijvoorbeeld etc.
Het werkt wel, maar het is elke keer zo'n gedonder, die spullen blijven nooit netjes op de plek zitten in het zakje natuurlijk, plus je bent iedere keer meerdere dingen in je zakje aant steken.
Nu zag ik dit van het weekend: http://www.bikesweets.com...Small_p/spod-small-bk.htm een Sticky Pod. Maar leek me nog steeds wel relatief hoog.
Wat gebruiken jullie, en dan degene die dus geen zadeltasje gebruiken, als oplossing? Overigens, maar dat is mijn mening, vind ik een zadeltasje ook niet echt mooi staan
Was nog even langs de LBS gegaan, maar hadden ook niet zoveel. Je hebt soms van die hoesjes voor je telefoon waar dan nog een extra compartimentje achter zit, maar is vaak net niet groot genoeg voor andere spullen + ik zou dat compartiment voor de telefoon dan weer niet gebruiken dus is ook niet echt DE oplossing.
@ orange.x, je hebt ook van die bidons voor reserve onderdelen https://www.mantel.com/pr...on?r=L2JpZG9ucyNzdGFydDEz. Misschien is dat een optie?
Verwijderd
Daarin heb ik een biba, multitool en derailleur hanger. Aangezien hij niet zo groot is past er verder ook niet zoveel in. Hij past makkelijk in een achterzak en als je daar geen ruimte meer hebt kan je hem aan je zadel bevestigen.
Lezyne heeft een soortgelijk product: http://www.wiggle.co.uk/lezyne-road-caddy/
Deze is net een slagje groter, dus daarin kan je waarschijnlijk wel een biba, multitool, lichters en co2 spul kwijt.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 13:04 ]
Ja, heb dat ook als tip meegekregen bij LBS, maar ik heb vaak toch wel 2 bidons bij me, en een kleine voor achterin kan in principe ook nog, maar heb het gevoel dat dat toch behoorlijk gaat rammelen. Maar een optie, en goedkope ook, is het wel.MazZz schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:01:
@ Speedy55. Thanx jij ook veel succes en plezier!
@ orange.x, je hebt ook van die bidons voor reserve onderdelen https://www.mantel.com/pr...on?r=L2JpZG9ucyNzdGFydDEz. Misschien is dat een optie?

Bevat een reservebandje en 2 bandenlichters. Daarbij heb ik nog een diepvrieszak met daarin multitool, mini-kabelslot, ventielverlenger en 2 extra daglenzen (want helaas waaien m'n lenzen wel eens uit

[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 26-09-2016 13:14 ]
Ik gebruik nu zelf sinds een half jaar de sticky pod. Aangeschaft omdat ik naast mtb ook een racefiets heb gekocht dit jaar en geen zin had om een dubbele set tools e.d. aan te schaffen of om zadeltasje continu om te hangen. Ik wissel het mtb-en en fietsen op de race continu af, meestal 1 keer race en 1 à 2 keer mtb in de week. Voordeel van de pod is dat ik alleen de binnenband hoef te wisselen. Overige tools en pompje blijven gewoon in de sticky pod, of ik nu op de race of de mtb ga. ik heb wel de large versie.orange.x schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:50:
Nog een vraagje. Ik ben op zoek naar een goede manier van "meenemen" reserve dingetjes. Bandje, pompje(2x) patroon, tooltje, lichters.
Voorheen heb ik wel eens een tasje onder zadel gehad, maar dat gaf 2 problemen:
1. mijn broek kwam er blijkbaar tegenaan waar ik zelf opzich geen alst van had, maar mijn broek wel met als gevolg slijtageplekken.
2. tasje is er eens afgevallen / ben ik in geheel kwijtgeraak. Kost je toch al snel 30-40 euro voor 2 bandjes, patroontje tooltje etc. Gelukkig had ik toen de pompjes nog gewoon op mijn frame vastzitten onder de bidonhouders.
Zoals ik het nu doe is bandje + patroon in originele doosje van binnenband, dat zit in boterhamzakje en dan in een zakje weer samen met tooltje 2 lichters en m'n co2 pompje van sks. Daarnaast heb ik dan nog een langer pompje voor het pompen zonder gelijk een patroon deels te verspillen. Om het lek te vinden bijvoorbeeld etc.
Het werkt wel, maar het is elke keer zo'n gedonder, die spullen blijven nooit netjes op de plek zitten in het zakje natuurlijk, plus je bent iedere keer meerdere dingen in je zakje aant steken.
Nu zag ik dit van het weekend: http://www.bikesweets.com...Small_p/spod-small-bk.htm een Sticky Pod. Maar leek me nog steeds wel relatief hoog.
Wat gebruiken jullie, en dan degene die dus geen zadeltasje gebruiken, als oplossing? Overigens, maar dat is mijn mening, vind ik een zadeltasje ook niet echt mooi staanDus dat is ook een reden om het niet te nemen.
Was nog even langs de LBS gegaan, maar hadden ook niet zoveel. Je hebt soms van die hoesjes voor je telefoon waar dan nog een extra compartimentje achter zit, maar is vaak net niet groot genoeg voor andere spullen + ik zou dat compartiment voor de telefoon dan weer niet gebruiken dus is ook niet echt DE oplossing.
Heb de mijne hier vandaan: http://www.bikewagon.com/...rganizer-bag-large#102800
bijkomend voordeel; de look van je bike wordt er lekker 'clean' van
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

If it aint fixed, it's broken.
Geen last van rammers, opgevuld met een doekje.
[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 26-09-2016 13:46 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lezyne Road Caddy hier. Zelfde concept. Mijn idee, ik wilde gewoon een tasje waar ik de essentials in kan stoppen en wat ik niet de hele tijd van mijn fiets af moet halen. Telefoons, pinpasjes, sleutels en alles gaan toch in mijn achterzakje.Pelle schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:05:
Ik heb een zadeltasje van Continental, en die is vrij klein. Zoiets dus:
[afbeelding]
Bevat een reservebandje en 2 bandenlichters. Daarbij heb ik nog een diepvrieszak met daarin multitool, mini-kabelslot, ventielverlenger en 2 extra daglenzen (want helaas waaien m'n lenzen wel eens uit). Dat is bij elkaar een klein pakketje van 7x7x3cm, wat met gemak in een achterzakje past samen met een pompje.
https://www.12gobiking.nl...air-pack-co2-reparatieset
Oorspronkelijk dacht ik hem in mijn achterzak mee te nemen, maar dat is te zwaar vind ik. Er is een lus met zo'n sleutelring en die ring heb ik ingepakt met zwarte tape en die hangt nu om mijn zadelpenschroef. Ik heb niet het idee dat ik er tegenaan kom.
[ Voor 39% gewijzigd door Torgo op 26-09-2016 14:02 ]
Niet zo'n enorme knapzak onder mijn zadel dus, maar wel altijd wat klein grut bij me. Ik stop meestal de huissleutel er ook nog bij en dan hoef ik in mijn shirtje alleen maar telefoon en wat pasjes/geld mee. Pompje hangt aan het frame (fuck de regels
Bidons opofferen zie ik niet zo zitten. Bij inspanning zweet ik vrij snel en vrij veel en heb ik ook behoefte aan voldoende vocht.
Punctuality is the politeness of kings
Middelste formaat is top, daar past echt alles in. Bandje, CO2 patroon, CO2 pompje, multitool, huissleutel, reserve reep (anti honger klop) en op lage tochten past er nog een buis elektrolyt tabletten bij.
Heel fijn dat je niet al die meuk op je rug hoeft mee te zeulen.
Beterschap!
[ Voor 4% gewijzigd door havana op 26-09-2016 18:45 . Reden: zpelvaut ]

Exact expert nodig?
Wat havana zeg, beterschap! Zo'n grote bot kan zomaar een half jaar de tijd nemen om te herstellen, als het al niet besluit af te sterven.havana schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:13:
DDX schaambeen en heupkop gelezen lees ik op 't fietsforum....
Beterschap!
Toch wel een mooi voorbeeld voor mij, hij motiveert mij altijd om lange(re) afstanden te rijden! Dit jaar 315km, volgend jaar hoop ik een keer 400km te doen. Ik wist overigens niet van dat evenement waar hij aan mee deed, wel interessant.
[ Voor 6% gewijzigd door Roet op 26-09-2016 15:59 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Hoe lang heb jij er op gewacht? Ik heb ze 8 september besteld, maar helaas nog niets ontvangen. Ze geven - afgaande op jouw foto's - trouwens meer licht dan ik had verwacht.orange.x schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:50:
Heb even wat foto's gemaakt pas van de DealExtreme lichtjes die voor weinig te bestellen waren. Ik wist niet precies wat er van te verwachten was maar hieronder wat foto's van hoe ze licht geven. Foto's zijn gemaakt met iPhone 6S:
Voor die prijs! Koopje en lijken dus prima te werken! Nog niet meer op pad geweest, maar dat zal niet lang meer duren.
Handtekening
Heb ze hier ook 8 september besteld maar moest lang wachten voordat het via paypal van mijn rekening afgeschreven werd en verstuurd werd. 13 september is het verstuurd en ik had ze vorige week donderdag binnen. Dus het zou niet heel lang meer moeten kunnen duren zou ik zeggenBalboa schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:46:
[...]
Hoe lang heb jij er op gewacht? Ik heb ze 8 september besteld, maar helaas nog niets ontvangen. Ze geven - afgaande op jouw foto's - trouwens meer licht dan ik had verwacht.
Ik heb even gezocht maar niet gevonden.. toevallig een linkje naar de lampjes?orange.x schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:54:
[...]
Heb ze hier ook 8 september besteld maar moest lang wachten voordat het via paypal van mijn rekening afgeschreven werd en verstuurd werd. 13 september is het verstuurd en ik had ze vorige week donderdag binnen. Dus het zou niet heel lang meer moeten kunnen duren zou ik zeggen
Witte:la_fusion schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:06:
[...]
Ik heb even gezocht maar niet gevonden.. toevallig een linkje naar de lampjes?
http://www.dx.com/p/usb-r...ilver-366334#.V-jyUhQ2Pxg
Rode:
http://www.dx.com/p/usb-r...k-red-373723#.V-jyUxQ2Pxg
Hoe is het gebeurd?havana schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:13:
DDX schaambeen en heupkop gelezen lees ik op 't fietsforum....
Beterschap!
Jezus, dat is een flinke blessure!
Sterkte en beterschap.
Hello fellow humans
Net de manual van FSA erbij gepakt, zij geven ook aan dat er minimaal 5mm spacer boven moet.Graham schreef op zondag 25 september 2016 @ 19:51:
Volgens mij is het voor stabiliteit, het valt wel meer op als je een toren hebt aan spacers onder de stem overigens. Ik het ook maar mijn stem is wel geslammed.
Lees op forums verschillende verhalen... lastig...

Alu op carbon lijkt me geen goede combi, denk dat ik de fiets binnenkort maar ff laat aanpassen.
@DDX, beterschap!
Whatever.
Paaltje tijdens 400km brevet.. beterschap DDX!
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Jep.roda_djavulen schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:25:
Gebroken ipv gelezen neem ik aan... Dat moet een klap geweest zijn. Beterschap!
Wat ik op fiets.nl/Instagram kon vinden is hij op een paaltje gereden. Denk gevallen maar iig beide banden lek en na hulp van maatjes had hij teveel pijn om verder te gaan. Opgehaald door z'n vader en naar de SEH gebracht
Heel veel beterschap Stefan!
Die heeft m'n vader vanavond gebracht, vandaag was ik beperkt tot internetten via telefoon.
Zaterdagmiddag in Scherpenzeel begonnen aan het rondje Startplaatsen van 400km.
In begin even ruzie met de garmin en route die ik had ingeladen en weinig zin om hele nacht alleen te gaan fietsen.
Dus besloten om groepje te vormen en daarbij merendeel van kopwerk te doen. (met lekker lage hartslag, dus lekker rustig tempo voor mij)
Na eerste stop in Zwolle merkte ik dat m'n voorband heel langzaam leeg liep.
Toen iemand anders van onze groep een echte lekke band had meteen maar even mijn band verwisseld.
De sallandse heuvelrug was erg leuk zo in het donker, moet ik maar eens naar terug als het licht is.
Stop in Boekelo was bij een van de organisatoren thuis, lekker soep en brood.
Daarna de nacht in door Duitsland, niet echt leuke route daar zo langs allemaal hoofdwegen, dat moet toch beter kunnen ?
Stop in Venray was bij een tankstation (stukje onverhard) en daarna toen de zon opkwam besloten om alleen verder te fietsen omdat tempo van (het inmiddels al uitgedune groepje) te laag werd voor mij.
Ook dat stuk was nou niet echt de mooiste route die je kan bedenken.
Bij Dodewaard ging het goed mis, net na een bochtje op de dijkweg was een wegversmalling.
Combinatie van hele nacht doorfietsen, even op garmin kijken/op automatische piloot rijden zag ik het veel te laat.
Voor ik het wist lag ik op de grond....
Volgens mij is m'n stuur nog tegen paaltje gekomen/ben ik gelanceerd over de stoeprand die om het paaltje stond.
Iig lag ik paar meter na het paaltje op de grond.
Eerst even gekeken hoe m'n lichaam eruit zag, alle kleding leek nog heel.
Ondertussen hoorde ik mijn achterband leeglopen, opgestaan en fiets van de weg afgehaald.
Even bijkomen en zag onder m'n rechterkniestuk (die nog heel was) een schaafwondje zitten.
Verder zo niets te zien.
Voorband was ook lek, dus 2 bandjes uit m'n tas gehaald en wilde beginnen met wisselen van bandjes.
Toen kwamen Willem en Bert aanrijden met wie ik in de nacht had gereden.
Gevraagd of die mijn achterband wilden wisselen, terwijl ik ondertussen mijn voorband aan het oppompen was.
Daarna wilde ik opstappen maar merkte dat m'n zaldelrail kapot was.
Goed plan om na de finish naar huis te fietsen ging dus niet door. (helaas want benen voelden prima)
Alleen opstappen lukte niet, kreeg m'n niet hoog genoeg.
Er werd nog een poging gedaan door fiets schuin te houden zodat ik kon opstappen en dan naar treinstation paar km verder kon gaan.
Inklikken lukte nog met linkerbeen maar daarna zadel op bewegen was onbegonnen plan.
Ondertussen was de man uit het huis naast de versmalling voor een 2e keer naar buiten gekomen en bood aan dat ik bij hun mocht zitten/plan bedenken.
Hij was al direct na val naar buiten gekomen, maar toen had ik nog idee dat ik verder kon gaan.
Daarbij gaf hij ook al aan dat dit de zoveelste keer was en hij mijn ongeval ook weer zou doorgeven aan contactpersoon bij gemeente zodat die onddingen eindelijk eens weggehaald zouden worden.
Net na een bocht en ook geen bordjes...
Goed wat dan, pijn werd heftiger en blij dat ik in een stoel zat.
Fietsned gebeld want die brengen je thuis met fiets, nou vandaag niet maximaal een straal van 30km was het antwoord.
Of we halen je fiets alleen op en dan brengen we hem naar een fietsenmaker in de buurt.
Dan maar m'n vader bellen, die direct aanbood om me op te halen.
Om 12u zat ik bij de huisartsenpost/eerste hulp in Zaandam.
Was nog wel heel werk, want auto instappen werd ik goed wit van de pijn. (met 3 man de auto in geholpen)
En eruit de rolstoel in duurde ook even....
Toen was het lange wachten aangebroken, met eerst een intake gesprek bij een assistent, daarna huisarts die mij weer doorverwijs naar de eerstehulp.
Daar mocht ik een rontgenfoto laten maken.
Kreeg de opdracht om uit de rolstoel op de rontgentafel te klimmen, hoe dan ?!
Met hulp en veel moeite op de tafel gekomen maar toen moest ik mijn been strekken, die stond nog in houding van rolstoel.
Niet dat ging echt niet lukken, dus krat eronder als ondersteuning en overgeschoven naar bed en terug voor pijnstiller.
Heel langzaam milimeter voor milimeter been laten zakken, tot krat schuin kon en dat laag genoeg was voor de foto.
Met krat en al overgeschoven naar rontgentafel en foto's gemaakt.
Toen weer wachten en ondertussen mijn been verder laten zakken tot ik hem plat op bed had liggen. (volgens mij heeft dat hele zakken half uur tot uur geduurd)
Daarna kwam een dokter(of assistent) die mij aangaf dat ik wel weer terug mocht in rolstoel.
Eh nee dat ga ik dus niet doen, wacht eerst wel op uitslag...
Het bleek dus gebroken te zijn, schaambeen en stukje heupkop en ik mocht blijven.
Ondertussen was het 18u en was ik moe en had best wel honger, want echt gegeten (en geslapen) had ik al enige tijd niet meer.
Dokter kwam nog bij mij langs en gaf aan dat ze maandagochtend gingen bespreken wat ze gingen doen.
Maandagochtend kwam dokter weer en gaf aan dat ze voor zekerheid een ct scan wilde maken.
Om 11:30 kreeg ik die en toen weer wachten in bed op vervolgstap.
Iets na 18u kreeg ik het te horen, wordt operatie.
Achterkant ziet er opzich prima uit, maar heupkop willen ze toch een plaatje plaatsen omdat het geen mooie breuk is.
Wel voordeel dat die plaat er nooit meer uit hoeft, dus geen 2e operatie nodig.
Die is besteld en woensdag wordt ik waarschijnlijk geopereerd.
Blijft maf dat je nog zoveel kan doen net na de val en je paar uur later vergaat van de pijn bij elke beweging.
Voorlopig even niet fietsen dus...
Beterschap!
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Beetje zuur alleen dat het dus een bekend punt is waar al meer mensen op hun plaat zijn gegaan. Beterschap en spoedig herstel!
Heel veel sterkte, met name de komende nachten en het eindeloos wachten tot je weer mag fietsen.
Even wat heel anders, hebben mensen nog tips voor een shirt/jack/ondershirt/vest/iets voor het tussen weer van komende tijd/deze tijd in de ochtend?
Zomershirt is te koud, Gabba te warm.Vaak is het het windje wat het koud maakt.
Wat heb ik al? Korte mouw shirt heel luchtig en gewoon (dus iets dichter geweven), Craft active ondershirt, Lycra arm- en beenstukken. Gabba SS, nanoflex arm- en beenstukken en broek. Craft Extreme active lange mouw ondershirt voor de koude dagen
Zat zelf nog te denken aan een vest (zonder mouwen dus) die wind blokt van voor en mesh om te ademen van achter. Anders een lange mouwen shirt die warmer is alleen dan zit je nog met wind, anders in combinatie met een windblocker ondershirt? Word wel weer erg duur, kan ik net zo goed wéér voor de Gabba gaan
Zoals jullie lezen vind ik het erg lastig. Vooral die wind is een dingetje gezien ik veel langs de kust fiets en de polder.
Vaders was erg enthousiast over dit jack (die hij voor €55 had gekocht):
http://www.decathlon.nl/f...art-blauw-id_8369415.html
En deze:
http://www.decathlon.nl/f...fit-zwart-id_8343686.html
Dit vest/idee erachter bedoelde ik:
http://www.decathlon.nl/j...art-blauw-id_8354627.html
Hoe doen jullie dat?
Gabba korte mouwen...sapphire schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:03:
Even wat heel anders, hebben mensen nog tips voor een shirt/jack/ondershirt/vest/iets voor het tussen weer van komende tijd/deze tijd in de ochtend? Zomershirt is te koud, Gabba te warm. Vaak is het het windje wat het koud maakt.
Hoe doen jullie dat?
[ Voor 37% gewijzigd door Positron op 26-09-2016 23:11 ]
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Windstopper ondershirt. Verder heb ik diverse ondershirts en ik combineer gewoon naar aanleiding van de temp. Is vaak naar en vanaf me werk fietsen handig, want heen is veel kouder dan terug.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dit. Voor mij is het al snel de Gabba SS. Maar als je echt nog iets tussen een normale jersey en de gabba wilt dan kan ik me alleen een 3e laag voorstellen.. 2 ondershirts of 2 jerseys. Voordat ik de gabba had droeg ik 2 jerseys en dat werkte net zo goed (maarja, de gabba kan tegen regenPositron schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:04:
[...]
Gabba korte mouwen...Ik kan echt geen omstandigheden bedenken waarvoor Gabba SS te warm is en een dunne jersey te koud. Zeker als je over armstukken beschikt en de keuze hebt tussen wel of geen ondershirt. En als het zo nauw luistert bij jou, zal je iedere rit een paar keer moeten wisselen tussen armstukken en rits open/dicht. Wil je niet gewoon iets nieuws kopen?
Verwijderd
Ik zie jasjes en giletjes wel echt als "voor even" oplossingen. Giletje is vooral fijn bij vroeg starten.. neemt totaal geen ruimte innals je hem uit hebt.
Ondershirts zijn wel de beste windblockers. Dus als je nu zo'n standaard craft hebt kun je een iets zwaardere halen. Ik gebruik icebreaker merino ondershirt met lange mouwen als het kouder wordt
Met korte mouwen kun je naar zoiets kijken: https://www.mantel.com/cr...hY3Rpb25bXT0yI3N0YXJ0MQ==
[ Voor 80% gewijzigd door Makkelijk op 27-09-2016 08:38 ]
Zelf gebruik ik voor dat soort weer een gilet, wel eentje die strak zit anders wappert het me teveel, dit dan aangevuld met ondershirt en shirt en evt. armstukken, houd je lekker flexibel.
@ DDX, oei wat een verhaal, ongeluk zit in een klein hoekje.. Nogmaals beterschap!!
[ Voor 11% gewijzigd door roda_djavulen op 27-09-2016 09:45 ]
Ik zag die "luchtbrug" in Scherpenzeel nog en dacht dat het iets van een classic was van Jakobs, maar dat was dus een heule heule lange tocht.
Afgelopen jaar een tocht van 304km gereden, van 11u in de ochtend tot zeg bijna 12u in de avond met schnitzelbreak in Duitsland. Was leuk en ben wel van plan om dit een keer te verleggen ook naar een 400km+ rit of een keer een 24u rit. Maar dat moet nog een keer goed gepland worden in ieder geval, en goed op blijven letten zo blijkt.
Succes met het herstel in ieder geval!
[ Voor 3% gewijzigd door orange.x op 27-09-2016 10:38 ]
Hoe vervelend ook, gelukkig "valt het mee". Mijn tante is 2 weken terug gevallen bij het opstappen op een fiets nadat ze even ruimte hadden gemaakt voor een tractor, verkeerd gevallen (geen fietshelm, bejaarden en elektrische fiets he), direct in coma en hersendood
Exact expert nodig?
Wow.. wat een heftig verhaal.. ik vraag me af hoe vaak dit nu gebeurd, misschien wel tijd om een campagne te beginnen om mensen met elektrische fietsen aan de helm te krijgen.Crazy D schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:43:
Sterkte DDX ! Weer het bewijs dat een ongelukje in een klein hoekje zit zeg. Kan toch niet zeggen dat je onervaren bent of zo...![]()
Hoe vervelend ook, gelukkig "valt het mee". Mijn tante is 2 weken terug gevallen bij het opstappen op een fiets nadat ze even ruimte hadden gemaakt voor een tractor, verkeerd gevallen (geen fietshelm, bejaarden en elektrische fiets he), direct in coma en hersendoodNiet te vergelijken natuurlijk qua omstandigheden maar bedoel maar te zeggen dat het altijd en bij iedereen mis kan gaan... (en volgers van fiets.nl forum kennen het verhaal ook wel van hoe je als ervaren fietser pech kunt hebben en net verkeerd valt en in een rolstoel terecht komt). Zijn wel altijd weer even de momenten om tegen mijzelf te zeggen: rustig aan en goed uitkijken! Het kan altijd en overal misgaan, het heet niet voor niets een ongeluk, maar je hoeft de risico's niet op te zoeken (maar het alternatief is thuis blijven zitten op de bank omdat je natuurlijk overal kunt vallen).
Het is nu net een verhaal waar het niet uitmaakt of het een elektrische fiets is of een gewone. Ze is verkeerd gevallen vanuit stilstant.Makkelijk schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:00:
[...]
Wow.. wat een heftig verhaal.. ik vraag me af hoe vaak dit nu gebeurd, misschien wel tijd om een campagne te beginnen om mensen met elektrische fietsen aan de helm te krijgen.
Dit is vooral iets voor mensen die zeggen van ik rij traag, ik heb dus geen helm nodig, enkel wielertoeriesten zouden dat moeten dragen. Ongeluk zit nu eenmaal ineen klein hoekje
Ik mag voorlopig iig verplicht afkicken, geen mooie herftstochten helaas
De wijzen komen uit het Oosten!
@DDX; hoe lang mag je vanaf de zijkant toekijken?
Onderzoek is inmiddels al een paar jaar oud maar wellicht nog intressant:
http://www.fietsersbond.net/vogelvrijefietser.nl/helm.pdf
Ik sta er zelf ook niet echt om te springen. Op de racefiets wel, omdat ik daar de kans op ongelukken waar een helm tegen beschermt significant toeneemt. Maar op de stadsfiets... mijn redenering is dat de kans op van de stadsfiets vallen en lullig terecht komen niet veel groter is dan te voet struikelen en lullig terecht komen. Te voet geen helm, dus op de stadsfiets ook niet. Maar misschien dat het voor ouderen en kinderen anders is.Tristan schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:59:
Ik weet dat de fietsersbond niet perse staat te springen om een helm voor iedere fietser.
Onderzoek is inmiddels al een paar jaar oud maar wellicht nog intressant:
http://www.fietsersbond.net/vogelvrijefietser.nl/helm.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door marrk op 27-09-2016 13:06 ]
Eensch. Het opzoeken hoeft niet, zeker niet op de racer maar soms wil je jezelf toch net wat meer uitwringen om wat voor elkaar te krijgen en daar zitten soms ook risico's aan vast.Herrick schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:52:
Risico's kun je nooit volledig uitsluiten. Ook niet als je het huis niet uitkomt. Een dak kan ook instorten. Je moet voor jezelf een afweging maken welk risico je aanvaardbaar vindt. Ik ga in elk geval niet minder snel fietsen en zoek (met name met de ATB) het risico ook wel op. Dat geeft mij voldoening en dat weegt op tegen het risico wat ik daarmee loop. Maar zoals gezegd dat is voor iedereen anders.
Ben vorig jaar wel eens met MTB zo vanuit het niets op me bek gegaan op een relatief recht stuk ook in het bos. Denk een worteltje gepakt en 1 hand aan het stuur ofzo. En vorig weekend met een maat door het bos gegaan en reed nog geen minuut op kop waarbij hij het stuk ervoor op kop had gereden (is toch een soort van beter in te schatten ofzo) maar toch struikelde ik over een heuveltje hoe gek ook. Denk dat ik precies met mijn pedaal beneden kwam op de top en tikte een steen of wortel of iets hards aan in ieder geval en was uit balans waardoor ik ook onderuit ging. Ja, schade was er niet of nauwelijks, beetje spierpijn in schouder en verder een krasje op mijn scheen. Maar mocht weer blij zijn dat alles in orde was. Die dingen gebeuren nu ook eenmaal, hoort er ook wel een beetje bij als je wat wilt idd.
Al vind ik wel dat ik nu recent dus 2 ervaringen met onderuitgaan heb gehad het in het bos een stuk "aangenamer". Asfalt is wel bikkelhard zeg. Die kras op scheenbeen van vallen in bos was ook omdat ik daar denk ik met mijn been ergens langs het frame geschuurd ben. Dus als dat niet gebeurd was had ik niet eens ergens een schaafwond. Dit was bij het asfalt wel anders, zelfs dwars door kleding heen enzo. Maar wat ik wilde zeggen is dat in het bos de kans dat het ernstiger is kleiner is, maar dat als je ook echt verkeerd gaat je in het bos denk ik wel sneller goed verkeerd kan gaan. Als je naast parcours komt en je vliegt op een boom ofzo, je hebt soms zulke smalle doorgangen waarbij je enige uitwijkmogelijkheid een boom is ongeveer, dat is op de weg vaak wel anders. Aan de andere kant, de gemiddelde snelheid in het bos is wel een stuk lager (technisch en vlak / omhoog). Je kan natuurlijk prima 30+ naar beneden kachelen waar het ook a-relaxed is als je ineens onderuit zal gaan, maar ook daar is het toch altijd nog zachter in relatieve zin
Mee eens. Hoewel de kans op vallen in het bos wel groter is, is het vaak minder hard. Ik lag vorige week nog op een lekker zachte bosgrond na een iets té enthousiast bochtje + klimmetje in mul zandorange.x schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:11:
[...]
Eensch. Het opzoeken hoeft niet, zeker niet op de racer maar soms wil je jezelf toch net wat meer uitwringen om wat voor elkaar te krijgen en daar zitten soms ook risico's aan vast.
Ben vorig jaar wel eens met MTB zo vanuit het niets op me bek gegaan op een relatief recht stuk ook in het bos. Denk een worteltje gepakt en 1 hand aan het stuur ofzo. En vorig weekend met een maat door het bos gegaan en reed nog geen minuut op kop waarbij hij het stuk ervoor op kop had gereden (is toch een soort van beter in te schatten ofzo) maar toch struikelde ik over een heuveltje hoe gek ook. Denk dat ik precies met mijn pedaal beneden kwam op de top en tikte een steen of wortel of iets hards aan in ieder geval en was uit balans waardoor ik ook onderuit ging. Ja, schade was er niet of nauwelijks, beetje spierpijn in schouder en verder een krasje op mijn scheen. Maar mocht weer blij zijn dat alles in orde was. Die dingen gebeuren nu ook eenmaal, hoort er ook wel een beetje bij als je wat wilt idd.
Al vind ik wel dat ik nu recent dus 2 ervaringen met onderuitgaan heb gehad het in het bos een stuk "aangenamer". Asfalt is wel bikkelhard zeg. Die kras op scheenbeen van vallen in bos was ook omdat ik daar denk ik met mijn been ergens langs het frame geschuurd ben. Dus als dat niet gebeurd was had ik niet eens ergens een schaafwond. Dit was bij het asfalt wel anders, zelfs dwars door kleding heen enzo. Maar wat ik wilde zeggen is dat in het bos de kans dat het ernstiger is kleiner is, maar dat als je ook echt verkeerd gaat je in het bos denk ik wel sneller goed verkeerd kan gaan. Als je naast parcours komt en je vliegt op een boom ofzo, je hebt soms zulke smalle doorgangen waarbij je enige uitwijkmogelijkheid een boom is ongeveer, dat is op de weg vaak wel anders. Aan de andere kant, de gemiddelde snelheid in het bos is wel een stuk lager (technisch en vlak / omhoog). Je kan natuurlijk prima 30+ naar beneden kachelen waar het ook a-relaxed is als je ineens onderuit zal gaan, maar ook daar is het toch altijd nog zachter in relatieve zin
Betreffende het fietsen met elektrische fietsen hangt het er ook nog heel erg af wat voor een fiets je hebt en wat voor een aandrijving, maar veel mensen vergissen zich ook in het gewicht van zo'n ding. Zeker die goedkope dingen van 25 kg met voorwielaandrijving kunnen voor ouderen nogal tricky zijn met stoppen en starten. Qua normale fiets waarmee je onder de 25 km per uur blijft, vind ik een helmplicht wat overdreven. Voor kinderen en ouderen is het wellicht wel aan te raden. Bij een MTB/racer of E-bike moet het gewoon verplicht zijn.
En als ik dan op m'n wielrenfiets zit en niet harder dan 20km/h ga omdat ik even bij een vriend op bezoek ga? Waarom kun je dit niet gewoon aan de eigen verantwoordelijkheid over laten in plaats van alles maar proberen te reguleren?DjVe schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:33:
[...]
Bij een MTB/racer of E-bike moet het gewoon verplicht zijn.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Een helmplicht valt wel wat over te zeggen. Ik denk dat het niet compleet verkeerd zou zijn om te zeggen totdat een kind volwassen is, of eigen verantwoordig heeft volgens de staat, en dat is als je "volwassen" bent en dus niet meer bijv onder de zorgverzekering van ouders valt, je verplicht bent om een helm te dragen op de fiets. Daarna valt het in de categorie "moet je zelf weten" maar voor racen, mountainbik en ebike zou het dan weer verplicht moeten zijn. Maar een uitzondering op de regel... Dan kan je net zo goed gewoon een helmplicht invoeren. In Zweden is dit meen ik verplicht. Ik denk dat het een hoop schade en letsel kan voorkomen.DjVe schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:33:
[...]
Mee eens. Hoewel de kans op vallen in het bos wel groter is, is het vaak minder hard. Ik lag vorige week nog op een lekker zachte bosgrond na een iets té enthousiast bochtje + klimmetje in mul zand![]()
Betreffende het fietsen met elektrische fietsen hangt het er ook nog heel erg af wat voor een fiets je hebt en wat voor een aandrijving, maar veel mensen vergissen zich ook in het gewicht van zo'n ding. Zeker die goedkope dingen van 25 kg met voorwielaandrijving kunnen voor ouderen nogal tricky zijn met stoppen en starten. Qua normale fiets waarmee je onder de 25 km per uur blijft, vind ik een helmplicht wat overdreven. Voor kinderen en ouderen is het wellicht wel aan te raden. Bij een MTB/racer of E-bike moet het gewoon verplicht zijn.
Voor ons racers of mountainbikers is er in zekere zin al een gewenning al zou het op een gewone stadsfiets raar blijven on door ons als "onnodig" bestempeld worden want "wij zijn ervaren". Maargoed, dat betekent niet dat er niet een keer een bestuurder van een auto onwel kan raken en nog even extra het gas induwd voordat je van achter geschept wordt met 60km/h bijvoorbeeld.
Ik zou het niet heel erg vinden opzich. Al gebruik ik nu dus ook niet standaard een helm.
Verwijderd
Voetgangers / hardlopers / skeeleraars zijn ook niet immuun voor bestuurders die onwel raken. Moeten zij dan ook maar met een helm naar buiten? In de douche kan je ook goed uitglijden, iedereen voortaan met een helm onder de douche?orange.x schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:41:
[...]
Een helmplicht valt wel wat over te zeggen. Ik denk dat het niet compleet verkeerd zou zijn om te zeggen totdat een kind volwassen is, of eigen verantwoordig heeft volgens de staat, en dat is als je "volwassen" bent en dus niet meer bijv onder de zorgverzekering van ouders valt, je verplicht bent om een helm te dragen op de fiets. Daarna valt het in de categorie "moet je zelf weten" maar voor racen, mountainbik en ebike zou het dan weer verplicht moeten zijn. Maar een uitzondering op de regel... Dan kan je net zo goed gewoon een helmplicht invoeren. In Zweden is dit meen ik verplicht. Ik denk dat het een hoop schade en letsel kan voorkomen.
Voor ons racers of mountainbikers is er in zekere zin al een gewenning al zou het op een gewone stadsfiets raar blijven on door ons als "onnodig" bestempeld worden want "wij zijn ervaren". Maargoed, dat betekent niet dat er niet een keer een bestuurder van een auto onwel kan raken en nog even extra het gas induwd voordat je van achter geschept wordt met 60km/h bijvoorbeeld.
Ik zou het niet heel erg vinden opzich. Al gebruik ik nu dus ook niet standaard een helm.
Jeps!Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:56:
Voetgangers / hardlopers / skeeleraars zijn ook niet immuun voor bestuurders die onwel raken. Moeten zij dan ook maar met een helm naar buiten? In de douche kan je ook goed uitglijden, iedereen voortaan met een helm onder de douche?
Snap je punt, denk dat het daarom ook niet echt verplicht te krijgen is. Daarnaast, er zijn genoeg mensen op de planeet, als we er met zijn allen alles aan blijven doen om alles maar in leven te houden is dat, met alle respect, ook niet echt wenselijk natuurlijk.
Maar ook met skeeleren of skaten in zo'n park met die ramps zou ik het ook zeker nog wel aanraden.
Men vergeet vaak dat het niet alleen voor jezelf is maar ook de maatschappij in z'n geheel. Daarmee bedoel ik niet alleen qua kosten die de zorg nu maakt bij mensen die vallen zonder helm itt mensen met een helm op maar ook als je in aanraking komt met iemand tijdens een ongeluk. Als je al een ongeluk hebt dan wil iedereen toch een goed verloop daarna lijkt me.
Het punt over snelheid op een (race)fiets hadden we volgens mij al behandeld. Een helm bied bescherming voor je hoofd en dan vooral de inhoud, ook op snelheden die niet boven de 20 km/h zijn.
Nee ze gaan verder niets repareren, dit zit redelijk dicht onder de huid dus eenvoudige ingreep zoals ze het noemden.Noxa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:23:
Hier met CT beeld erbij zelfs. Geen fijne fractuur, gaan ze je heup kom ook repareren of is dat niet nodig?
Op mijn stadsfiets zit ik veel meer rechtop en dat ding is meer dan 2x zo zwaar als de racer bij mij. Omdat ik al veeel langer gewoon fiets dan race ben ik ook veel vaker gevallen met de gewone fiets, alle keren eindigde ik half over/naast de fiets, nooit ervoor.
Tuurlijk dit geld niet voor alle valpartijen/crashes want als een auto frontaal op je bots heb je gewoon sowieso keihard een probleem. Maar het is een verschil waarom ik op de racer me echt niet prettig voel zonder helm en op de stadsfiets daar geen last bij heb.
Nouja voor beide kampen valt wel wat te zeggen
Net trouwens een kort rondje gedaan, had echt totaaal geen zin
Je moet je alleen afvragen wat de baten zijn van een helmplicht. Hoeveel ongevallen met hoofdletsel zijn er, en hoeveel daarvan kun je voorkomen met een helm? Een autogordel beschermt tegen een breed scala van letsel, als je van je fiets dondert met een helm op kun je nog steeds alle andere botten in je lichaam breken (zoals we maar weer zien bij DDX, en alle andere botbreuken en blessures die in dit topic voorbij komen)
Zelf zet ik alleen een helm op als ik met de wielrenfiets we ga. Mijn zoontje van 4 moet van mij een helm op als ie met mij op straat gaat fietsen, maar niet als ie in het park hier om de hoek fietst. Het probleem is een beetje dat een gedeeltelijke helmplicht niet te handhaven is, en een volledige helmplicht maatschappelijk niet geaccepteerd wordt. Dus toch maar weer terug naar die eigen verantwoordelijkheid, en hopen op het beste...
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Maarja ook dat is lastig te handhaven.
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 27-09-2016 14:53 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Helemaal mee eens. Ik zie er steeds meer, met name scholieren, starend op hun smartphone voorbij komen fietsen. Totaal niet bezig met de rest van het verkeer en heb daardoor al een paar keer bijna iemand op mijn motorkap gehad. Maar goed, smartphones in het verkeer is een breder probleem dan alleen fietsers....DDX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:53:
Laten we eerst maar eens beginnen met verbod op smartphone's op de fiets, gaat veel ongevallen schelen.
In Frankrijk is dit ondertussen al verboden, al weet ik niet of je nog met 1 oortje in mag rijden of niet. Denk dat het daar beide verboden is.nare man schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:58:
Of oortjes. Ik weet dat er wielrenners zijn die dat ook wel eens doen maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen vrijwillig hun zintuigen hinderen in het verkeer.
Nu is het alweer een tijdje geleden dat ik het deed maar ik maakte er toch nog geregeld gebruik van. Soms met 2 oortjes en soms 1. Met 1 is wel prettiger omdat je dus het voordeel van beide hebt. Je eigen muziek en omgevingsgeluid al is het ietwat incompleet / moeilijker te traceren waar het vandaan komt. Maar beide oortjes in zal nu minder snel gebeuren omdat ik vaak een snoertje gebruik waar er nog maar 1 opzit
Ik heb wel eens ritjes van 180km alleen gereden en dan is het toch wel best prettig als je iets van muziek bij je hebt. Op het werk zit ik ook een groot deel van de dag met muziek op in ieder geval 1 oor dus in dat opzicht vind ik het altijd prettig om iets te doen "met muziek".
Fietsers die boven de 30 rijden helmplicht.
De overheid is er wel voor maar begint er nog niet aan ivm de handhaving.
[ Voor 20% gewijzigd door havana op 27-09-2016 15:19 ]
Sterkte met de revalidatie!DDX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:42:
[...]
Nee ze gaan verder niets repareren, dit zit redelijk dicht onder de huid dus eenvoudige ingreep zoals ze het noemden.
Balen dat zoiets lulligs tot zo'n traject kan leiden.. Vorig jaar aan den lijve ondervonden dat het allemaal niet heel spectaculair hoeft te lijken om toch een behoorlijke impact te hebben.
Helmplicht voor alle fietsers lijkt me idd een beetje overdreven, maar voor racefietsen en ebikes die ondersteunen tot 45km/h is voor mij geen probleem; ik weet niet of ik dit nog zou kunnen typen als ik geen helm had gedragen; 4 maand thuis gezeten nadat ik vol in de flank van een volvoben gereden die geen voorrang gaf terwijl hij het wel deed voorkomen alsof hij stopte... En nog steeds zit er 'iets' tussen mn nek en hoofd niet goed, waardoor ik in drukke situaties (veel mensen/geluid) compleet wit weg kan trekken... niet cool...
-edit- onder het mom 'ss or it didnt happen'...
het ligstuur staat er iig mooi in...

[ Voor 15% gewijzigd door kwakke01 op 27-09-2016 15:31 ]
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Tegenwoordig ben ik steeds meer aan het bellen, zodra ik ook maar even het idee heb dat er een rare actie gemaakt kan worden bel ik...
WOOT, zijn er fietsen die tot 65 ondersteunenhavana schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:19:
Smartphones en muziek verbieden en een verplichte medische keuring voor elektrische fietsers boven de 65.
...

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Ik neem aan dan ook maar direct radio in een auto verbieden?havana schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:19:
Smartphones en muziek verbieden en een verplichte medische keuring voor elektrische fietsers boven de 65.
Fietsers die boven de 30 rijden helmplicht.
De overheid is er wel voor maar begint er nog niet aan ivm de handhaving.
Van het weekend weer de berm mogen opzoeken. Gewoon altijd bellen bij elke keer inhalen onafhankelijk van hoe breed de weg is, is zo ongeveer nodig.M@cer schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:31:
En als mensen eens kijken als ze afslaan zou het ook heel veel schelen.... Iedereen slaat maar af of steekt over zonder ergens over na te denken.
Tegenwoordig ben ik steeds meer aan het bellen, zodra ik ook maar even het idee heb dat er een rare actie gemaakt kan worden bel ik...
[ Voor 40% gewijzigd door Sissors op 27-09-2016 15:38 ]
Mij lijkt dat dus helemaal nietsorange.x schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:15:
[...]
In Frankrijk is dit ondertussen al verboden, al weet ik niet of je nog met 1 oortje in mag rijden of niet. Denk dat het daar beide verboden is.
Nu is het alweer een tijdje geleden dat ik het deed maar ik maakte er toch nog geregeld gebruik van. Soms met 2 oortjes en soms 1. Met 1 is wel prettiger omdat je dus het voordeel van beide hebt. Je eigen muziek en omgevingsgeluid al is het ietwat incompleet / moeilijker te traceren waar het vandaan komt. Maar beide oortjes in zal nu minder snel gebeuren omdat ik vaak een snoertje gebruik waar er nog maar 1 opzit![]()
Ik heb wel eens ritjes van 180km alleen gereden en dan is het toch wel best prettig als je iets van muziek bij je hebt. Op het werk zit ik ook een groot deel van de dag met muziek op in ieder geval 1 oor dus in dat opzicht vind ik het altijd prettig om iets te doen "met muziek".
So dat zou een logische stap zijn.DDX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:53:
Laten we eerst maar eens beginnen met verbod op smartphone's op de fiets, gaat veel ongevallen schelen.
Ik zie het dagelijks en heb ook bijna dagelijks een aanrijding hierdoor. Ik anticipeer gelukkig maar het is gewoon bizar dat sommige mensen gewoon echt in die telefoon zitten en geen idee hebben wat er om hen heen gebeurd. Je steekt toch ook niet met ogen dicht zó een drukke straat over

Heb me ook voorgenomen om vaker te gaan toeteren ookal is het niet direct gevaar voor een botsing, laat ze maar even schrikken, misschien land het dan. Word een flinks klappert anders met 102Kg leeg aan scooter +ik en spulletjes
Vriend van me heeft laatst een scholier van de fiets af gebeukt, niet netjes nee maar die jongen kwam frontaal op hem af en ook volledig in z'n telefoon. Reageerde niet op bellen, is hij met z'n MTB een stukje de berm ingereden en toen die jongen hem passeerde hem van de fiets geduwd
zoiets? mag eigenlijk niet, maag wel begrijpelijksapphire schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:40:
[...]
So dat zou een logische stap zijn.
...
Vriend van me heeft laatst een scholier van de fiets af gebeukt, niet netjes nee maar die jongen kwam frontaal op hem af en ook volledig in z'n telefoon. Reageerde niet op bellen, is hij met z'n MTB een stukje de berm ingereden en toen die jongen hem passeerde hem van de fiets geduwd

"De fietshelm is ontworpen voor klappen tot 20 km/h en helpt dus voornamelijk bij eenzijdige ongevallen."swbr schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:36:
[...]
En als ik dan op m'n wielrenfiets zit en niet harder dan 20km/h ga omdat ik even bij een vriend op bezoek ga? Waarom kun je dit niet gewoon aan de eigen verantwoordelijkheid over laten in plaats van alles maar proberen te reguleren?
Dus prima geschikt voor dat doel
Zelf gebruik ik nog geen fietshelm op race/hybride of stadsfiets; je kan zo 100 a 200,- uitgeven aan een fietshelm maar die zou niet of nauwelijks veiliger zijn dan een goedkopere? omdat beide voldoen aan de norm die niet erg strikt is?, idem met motor/brommer helm waarbij je vooral betaald voor afwerking en comfort.
Heeft het nut als je hard valt of wordt aangereden?
"Ten slotte is het de vraag of een fietshelm wel zo goed helpt tegen letsel. Fietshelmen zijn gemaakt voor bescherming bij een valsnelheid van zo'n 20 k/m per uur. Bij een aanrijding door bijvoorbeeld een auto is de snelheid van de val al zoveel groter, dat het ophebben van een helm niet zo veel uitmaakt"
link
Je kan veel pech hebben door verkeerd terecht te komen of misschien veel geluk zoals ik toen ik als kind werd aangereden op m'n fiets door een auto en er vanaf kwam met een gebroken been (verder niets geconstateerd maar geen hersenscan gedaan).
Morgen eens woon werk fietsen van 19km enkele reis met m'n cube attain sl, kijken hoe dat bevalt. Met een wat trainen voelt die afstand steeds minder ver en lijkt me wel mooi om op een gegeven moment een 100Km en verder te kunnen fietsen. Ook zonder helm is dat misschien wel veiliger dan niets aan beweging te doen.
Eerlijk gezegd begrijp ik de "oudere mannen" zonder helm die ik wel eens op een racer tegenkom totaal niet. Wil niet zeggen dat je een oudere man bent, maar bij hen zie ik het vele malen vaker. Het zal ongetwijfeld "iets" doen bij een ongeval waarbij de snelheid hoger is dan 20km/h anders zouden de profs er vast ook niet meer mee rijden denk je ook niet? Je kan je inderdaad wel afvragen of je er wat aan hebt als je met 60 in een afdaling een boom of auto kopt, maar dat was zonder helm al helemaal kansloos. Als er ook maar een kans bestaat die groter is om het wel te overleven met helm dan zonder helm dan draag ik met alle liefde die helm.bite schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:50:
[...]
"De fietshelm is ontworpen voor klappen tot 20 km/h en helpt dus voornamelijk bij eenzijdige ongevallen."
Dus prima geschikt voor dat doel![]()
Zelf gebruik ik nog geen fietshelm op race/hybride of stadsfiets; je kan zo 100 a 200,- uitgeven aan een fietshelm maar die zou niet of nauwelijks veiliger zijn dan een goedkopere? omdat beide voldoen aan de norm die niet erg strikt is?, idem met motor/brommer helm waarbij je vooral betaald voor afwerking en comfort.
"Ten slotte is het de vraag of een fietshelm wel zo goed helpt tegen letsel. Fietshelmen zijn gemaakt voor bescherming bij een valsnelheid van zo'n 20 k/m per uur. Bij een aanrijding door bijvoorbeeld een auto is de snelheid van de val al zoveel groter, dat het ophebben van een helm niet zo veel uitmaakt"
link
Je kan veel pech hebben door verkeerd terecht te komen of misschien veel geluk zoals ik toen ik als kind werd aangereden op m'n fiets door een auto en er vanaf kwam met een gebroken been (verder niets geconstateerd maar geen hersenscan gedaan).
Morgen eens woon werk fietsen van 19km enkele reis met m'n cube attain sl, kijken hoe dat bevalt. Met een wat trainen voelt die afstand steeds minder ver en lijkt me wel mooi om op een gegeven moment een 100Km en verder te kunnen fietsen. Ook zonder helm is dat misschien wel veiliger dan niets aan beweging te doen.
In de vallen die ik meegemaakt heb ben ik overigens ook nog nooit op mijn helm terecht gekomen of met mijn helm ergens tegenaan. Niet toen ik een vrouw aanreed, frontaal op 25km/h brommertje terecht kwam, of de valpartijen in het bos of de schuiver van laatst op de racer. Dus ik denk dat je onbewust al aardig je best doet om niet met je hoofd ergens tegenaan te komen. Als je de meeste vaart uit de klap dus op kan vangen met je lichaam en die laatste tik nog wel met je hoofd ergens tegenaan slingert omdat je echt alle kanten opgaat dan denk ik dat je toch wel blij mag zijn als je zo'n ding draagt.
Recent is er een maat van mij nog aangereden op een kruising, eigen fout, had een auto over het hoofd gezien en stak dus over en werd of van de zijkant aangereden of kwam tegen de zijkant van de auto. Maar hij heeft ook nog steeds last van zijn hoofd wel. Dan wil je misschien niet weten wat er gebeurd was als ie geen helm had gedragen.
Ik denk overigens dat ik voor velen hier spreek dat het ook gek voelt als je op de racefiets stapt zonder helm. Dat heb ik in ieder geval wel, voelt zeg maar alsof je je telefoon thuis laat liggen als je de deur uitgaat.
[ Voor 15% gewijzigd door orange.x op 27-09-2016 16:16 ]
De laatste keer dat ik ben gevallen was ik erg blij dat ik een helm droeg. Ik raakte een stalen hek en als ik mijn helm niet had gehad dan had ik zo een metalen dwarsbuis op mijn knar gehad.
Voor sportief fietsen altijd een helm. Voor "naar de stad" mag het ook zonder.
[ Voor 18% gewijzigd door Hijdaar95 op 27-09-2016 16:28 ]
Bij deze dan misschien maar weer een praktijk ervaring tussendoor. Met circa 50km/u door een auto geschept en op het asfalt geklapt, me de helm en deel van de gezicht vol op het asfalt. Zonder de helm hadden ze mij een maand of 4 geleden waarschijnlijk drie meter onder de grond kunnen stoppen. Wonder boven wonder viel de fysieke schade enorm mee, maar de helm wel voor het eerst bij een val gebroken. Ze kunnen mij betreft daarom nog 1000 onderzoeken uitvoeren maar geen helm dragen onder het mom 'het maakt niet zo veel uit' is echt niet bevatten voor mij. Dat ie 99 keer geen nut had wil niet zeggen dat ie de 100e ook niet je leven had kunnen redden.bite schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:50:
[...]
"De fietshelm is ontworpen voor klappen tot 20 km/h en helpt dus voornamelijk bij eenzijdige ongevallen."
Dus prima geschikt voor dat doel![]()
link
Ik ben net 37, nog niet zo oud tochorange.x schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:11:
[...]
Eerlijk gezegd begrijp ik de "oudere mannen" zonder helm die ik wel eens op een racer tegenkom totaal niet. Wil niet zeggen dat je een oudere man bent, maar bij hen zie ik het vele malen vaker. [..]
Op de racefiets ben ik nog geen racer, nog wat conditie op te bouwen, mede daarom en het gewend zijnde voelt zonder helm fietsen niet als gevaarlijk maar toch overweeg ik het wel.Ik denk overigens dat ik voor velen hier spreek dat het ook gek voelt als je op de racefiets stapt zonder helm. Dat heb ik in ieder geval wel, voelt zeg maar alsof je je telefoon thuis laat liggen als je de deur uitgaat.
Kunnen jullie bepaalde fietshelmen aanraden? Ik dacht bv aan een Abus In-Vizz Ascent of iets anders in die prijsklasse van 100 a 150 tenzij minder ook echt goed is? ik denk beter iets meer uitgeven dan voor het goedkoopste te gaan zodat het in ieder geval prettig zit en laag gewicht heeft? Of evt een die aan de speed pedelec norm zal voldoen?
- de abus besteld met setje lenzen, kan altijd nog terug als het tegenvalt maar zal fijn zijn als dat goed werkt en ik geen (zonne)bril meer nodig heb bij het fietsen.
[ Voor 6% gewijzigd door bite op 27-09-2016 18:10 ]
Overigens voel ik me gewoon naakt zonder helm op mijn racefiets. Zelfs op mijn woon/werk fiets waarmee ik een paar jaar geleden fietste naar Delft en terug gebruikte ik een helm. Maar ik gebruikte ook een kliksysteem dus vond dat wel wijsheid. Nu woon en werk ik in Rotterdam draag ik nooit een helm.
Collega die op een elektrische fiets rijd heeft sindsdien ook altijd een helm op. Vind het zelf ook geen gezicht maar better safe then sorry
[ Voor 17% gewijzigd door pjlgt op 27-09-2016 19:58 ]
Het is pas sinds een jaar of 10 dat iedereen en elke recreant met een fietshelm rondrijdt. Voor die tijd droeg je alleen een helm tijdens wedstrijden. De 'jeugd' weet dus niet beter dan een helm op te zetten, terwijl de 'oude knarren' van oudsher zonder rijden; een kwestie van gewend zijn dus.orange.x schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 16:11:
Eerlijk gezegd begrijp ik de "oudere mannen" zonder helm die ik wel eens op een racer tegenkom totaal niet. Wil niet zeggen dat je een oudere man bent, maar bij hen zie ik het vele malen vaker.
Ikzelf (ouwe l*l) draag sinds een jaar een helm op de weg en al langer in het bos. Het is niet heel oncomfortabel maar het blijft toch een beetje neuken met condoom: Leuk, maar zonder is het nóg leuker! Tot je een keertje iets oploopt ...
alles kan off-topic
Ben 2x onderuit gegaan en zonder helm was ik er een stuk slechter aan toe. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je ouders of vrouw/vriendin/kinderen.
[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 27-09-2016 21:09 ]
Als hij goed zit, is het net als met een autogordel, je voelt hem niet. Na 14 uur op de fiets nog steeds geen enkel probleem.
Maar ik snap de generatie 50+ ook wel weer, als je het niet gewend bent van vroeger, maak je je er minder druk om. Zo draag ik achterin de auto vaak de gordel niet, omdat we dat vroeger niet hadden en ik er niet aan denk. (Ik denk ook dat de voorstoelen me wel tegenhouden, maar dat terzijde)
Dit topic is gesloten.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic