Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.719 views

Onderwerpen

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Kluus schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:25:
Ik heb dan weer het geluk dat ik out-of-the-box niet al te veel begroeiing heb, dus ik red het prima zonder stoppels met 2x per week. Dan is het goed te doen.

En ja ik blijf erbij, het staat gewoon mooier en de aftekening van je beenspieren komt dan mooier uit (en laten we eerlijk zijn, dat is waar we het allemaal voor doen ;)).

Puur ijdelheid dus, andere reden zijn er niet, maar ik doe het er voor. Buiten het korte broeken seizoen ga ik ook echt niet scheren, ik voldoe dus alsnog niet aan de regels :(.
Tsja, ik heb juist weer wel enorm veel lichaamsbeharing, dus dan wordt 't lastig. Want met het scheren van onderbenen komt natuurlijk ook het scheren van bovenbeven, en dan komen je armen ook al in zicht. En als je dan toch bezig bent, dan natuurlijk ook je rug en andere delen van je bovenlichaam, omdat je natuurlijk ook wel eens met je shirt halfopen fietst. Zo blijf je bezig. En toen ik mijn gezicht nog glad schoor, had ik constant last van die kloterige ingegroeide haren.

Beter train je gewoon hard en gooi je 't onder de uitzondering van regel # 33: als je benen dan toch harig moeten blijven, zorg er dan voor dat je geschoren rijders flink wat pijn kunt toebrengen :P

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 21-09-2016 12:11 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
nare man schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:10:
[...]

Tsja, ik heb juist weer wel enorm veel lichaamsbeharing, dus dan wordt 't lastig. Want met het scheren van onderbenen komt natuurlijk ook het scheren van bovenbeven, en dan komen je armen ook al in zicht. En als je dan toch bezig bent, dan natuurlijk ook je rug en andere delen van je bovenlichaam, omdat je natuurlijk ook wel eens met je shirt halfopen fietst. Zo blijf je bezig. En toen ik mijn gezicht nog glad schoor, had ik constant last van die kloterige ingegroeide haren.

Beter train je gewoon hard en gooi je 't onder de uitzondering van regel # 33: als je benen dan toch harig moeten blijven, zorg er dan voor dat je geschoren rijders flink wat pijn kunt toebrengen :P
Dat dus!

Hello fellow humans

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
orange.x schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:41:
Altijd leuk als die koersjes ineens over wegen rijden waar je als "leek" zijnde soms je best doet om de beste tijd te halen. En zij zuchten er even overheen en weg kansen om ooit de "snelste" te zijn :P

https://www.strava.com/segments/7081778 Nu was ik daar de snelste, maar mag het nu doen met de 29e tijd helaas :P
Dat is inderdaad jammer, zou leuk zijn als je kon zien wie alleen reed en wie in een groep reed. Ook voor jezelf is dat leuk. Je kan via een plugin wel zien of iemand wind mee of wind tegen had op het moment van zijn poging, weet alleen niet mer waar die nou precies verstopt zit (stravistix of veloviewer, misschien is het er inmiddels niet meer).

Vind het trouwens een flink "koersje" wat die kerel heeft gefietst.. 180km met 45+ gemiddeld... _/-\o_

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Reynouts schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:43:
[...]

Dat is inderdaad jammer, zou leuk zijn als je kon zien wie alleen reed en wie in een groep reed. Ook voor jezelf is dat leuk. Je kan via een plugin wel zien of iemand wind mee of wind tegen had op het moment van zijn poging, weet alleen niet mer waar die nou precies verstopt zit (stravistix of veloviewer, misschien is het er inmiddels niet meer).

Vind het trouwens een flink "koersje" wat die kerel heeft gefietst.. 180km met 45+ gemiddeld... _/-\o_
Met de flyby's kom je er redelijk achter. Maar ik vermoed gezien de andere tijden van de 27 anderen voor me dat het wel een aardige groep geweest is en niet allemaal met gaten ertussen. Maar idd, 45+ gemiddeld kan best over een segmentje van een paar km met wind mee :P Maar over 180km... poe!

Verwijderd

Als je op een dag met weinig wind 100+ elite/conti rijders bij elkaar zet gaat het al gauw hard natuurlijk ;)

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:00:
Als je op een dag met weinig wind 100+ elite/conti rijders bij elkaar zet gaat het al gauw hard natuurlijk ;)
Evengoed 180km over de weg in een groep is heel rap _/-\o_

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Die kerel(Daan Meijers) heeft ook al eens vlak voor mijn voordeur de plaatselijke wielerronde(ronde van Brabant, Dongen) gewonnen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:42
Vorige week nog onverwacht een leuk werk/fiets reisje mogen maken. Een aantal leerlingen hier op school hadden zich ingeschreven na gedegen onderzoek voor de Pyreneeën Challenge van Ride4Kids. Dit houd in dat zij met z'n allen een onderzoek doen naar verschillende fiets evenmenten en de goede doelen die daar mee gesteund worden. Aan de hand van dit onderzoek maken ze een keuze en gaan ze geld inzamelen door verschillende acties en evenementen te organiseren. Ze hebben met z'n twaalven goed hun best gedaan en toch ruim 14.000 euro weten los te peuteren. Best knap voor 16-17 jarige broekies.
Afgelopen week was het dus zover ze mochten fietsen! Eerst hebben we ze nog wat wegwijs gemaakt in het fietsen in de bergen en woensdag mochten ze echt los. We starten in Argèles-Gazost en van daaruit richting Luz-St. Saveur om daar de Cirque de Troumouse te beklimmen. Helaas was het regenachtig en mistig waardoor we niet helemaal naar boven konden. Wel een erg leuke klim over een smal weggetje met weinig verkeer.
Donderdag zou de mooiste dag worden met de Col du Soulor en daarna de Aubisque. We hadden mazzel met schitterend weer wel fris maar door de regen van woensdag hele schone lucht waardoor we een schitterend uitzicht hadden. Na de Aubisque zijn we terug gereden naar de Soulor om daar een lesje afdalen met zo min mogelijk remmen te geven.
Vrijdag zou de finale komen met de beklimming van de Tourmalet, het was vanwege het weer lang twijfelen of we wel zouden gaan, het regende en het was koud. Uiteindelijk toch droog vertrokken maar helaas na 10 km een flinke regenbui op ons dak. Gelukkig was het tijdens de echte klim wel droog. De beklimming verliep uitstekend maar man wat had ik een koude voeten! Eenmaal boven gauw de leerlingen in verschillende auto's gestopt om op te warmen/ warm te blijven en dan gauw omgedraaid om de achterblijvers naar boven te kletsen. Het koste wat vloeken en tieren bij de laatste maar ze hebben het allemaal gehaald wat ik gezien hun getraindheid toch echt een grote prestatie vind.

Een fantatische week met een lach en hier en daar flink wat waterlanders maar ook ruim 8200hm en 350km.

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 19:01
Goed nieuws!

Vorige week was ik verbaasd dat de levering van mijn Endurace CF 7.0 SL pas op 28 november staat, terwijl ik hem volgende week zou krijgen als ik hem vandaag bestel.

Vorige week in de chat even navraag gedaan en mijn levering was toen nog niet aangepast.

Vandaag de verzendbevestiging gekregen en het geld is afgeschreven.

Dat zal dus niet lang meer duren _/-\o_

Maar beter ook, want op dagen als deze kan ik nog heerlijk gebruik maken van de 30 dagen om hem te proberen.

• nare man
Gefeliciteerd :)

Ik denk dat je die 30 dagen niet nodig zult hebben. Ik was vanaf dag één buitengewoon tevreden met mijn Endurace CF 9.0.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:10
jaspergeerts schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:10:
Goed nieuws!

Vorige week was ik verbaasd dat de levering van mijn Endurace CF 7.0 SL pas op 28 november staat, terwijl ik hem volgende week zou krijgen als ik hem vandaag bestel.

Vorige week in de chat even navraag gedaan en mijn levering was toen nog niet aangepast.

Vandaag de verzendbevestiging gekregen en het geld is afgeschreven.

Dat zal dus niet lang meer duren _/-\o_

Maar beter ook, want op dagen als deze kan ik nog heerlijk gebruik maken van de 30 dagen om hem te proberen.
Haha, dus toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
Dit is toch niet normaal?

Die Brumotti heeft nog veel meer van dit soort filmpjes op YT staan.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Tristan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:24:

[video]

Veel oefenen en vallen... ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Tristan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:24:

[video]

Ik vraag me af wat de levensduur van zijn fietsen is. Of die nog iets te lijden hebben onder dit soort alternatief gebruik van de fiets of niet :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanavond weer een rondje gefietst, rond 19:30 werd het al aardig donker. Ben erg happy met mijn Lezyne verlichting, op de laagste stand ben je prima zichtbaar. De hoogste stand is wel ideaal voor onverlichte wegen. Heb al met al bijna een uur het donker gefietst, wel een aparte gewaarwording, de wereld wordt dan heel klein. :+

Whatever.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09

sapphire

Die-hard pruts0r

Pfff vannacht voor het eerst sinds zondag goed kunnen slapen. Alles zat sindsdien helemaal vol en vast in KNO regio, waarschijnlijk ook iets van griep onder de leden gehad want heb in jaren niet zo'n erge spierpijn in de bovenbenen gehad. Zelfs lopen deed pijn :(
Helaas morgen een weekend weg, misschien gaat de fiets mee voor een kort rondje morgenmiddag. Heb het fietsen wel gemist met het weer van afgelopen week!

Gabriël AM5

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:46
Afgelopen weekend voor het eerst naar Limburg geweest en Lus 3 van de AGR gereden. Fiets nog niet zo heel lang en fiets voornamelijk in de polder. Was dus wel even wennen, maar wel erg leuk.

Ik heb alleen gemerkt dat afdalen (nog) niet mijn ding is. Continue angst om te vallen, de hele tijd bij remmen en erg gespannen op de fiets zitten. Met name in de bochten. Heb wel eens gelezen dat de rem verhouding op 70% voor en 30% achter zouden liggen, is dat echt zo? Zijn er nog tips voor een goede afdaling (de hele afdaling bij remmen of juist niet? Voor de bocht vol in de ankers?).

Zal in de praktijk wel neerkomen op het gewoon vaker doen en zo steeds meer het juiste gevoel gaan krijgen :)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:48
MazZz schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:46:
Afgelopen weekend voor het eerst naar Limburg geweest en Lus 3 van de AGR gereden. Fiets nog niet zo heel lang en fiets voornamelijk in de polder. Was dus wel even wennen, maar wel erg leuk.

Ik heb alleen gemerkt dat afdalen (nog) niet mijn ding is. Continue angst om te vallen, de hele tijd bij remmen en erg gespannen op de fiets zitten. Met name in de bochten. Heb wel eens gelezen dat de rem verhouding op 70% voor en 30% achter zouden liggen, is dat echt zo? Zijn er nog tips voor een goede afdaling (de hele afdaling bij remmen of juist niet? Voor de bocht vol in de ankers?).

Zal in de praktijk wel neerkomen op het gewoon vaker doen en zo steeds meer het juiste gevoel gaan krijgen :)
YouTube: How To Brake Like A Pro - Road Cycling

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
MazZz schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:46:

Je zou bijna zeggen dat je "niet voorzichtig genoeg" kan gaan naar beneden. Over het algemeen is het knapper om hard omhoog te rijden dan hard naar beneden. Bij ons in het groepje wisselt het ook behoorlijk, van niet durven dalen tot "naar beneden laten vallen". Nu ben ik een van die mensen in de laatste categorie, ik denk mede omdat ik omhoog gewoon niet al te hard ga haha :P, maar het komt vooral neer op ervaring en vertrouwen in je materiaal.

Kijk, vallen wil niemand, en over het algemeen als het droog is hoef je alleen nog op te letten op steentjes en los zand. Ligt dat er niet dan moet je er maar gewoon vanuit gaan dat je materiaal prima is en er geen problemen kunnen komen. Heb recent aan den lijve ondervonden dat vallen niet relaxed is, 1e val op asfalt. Maar ik sta er een beetje in onder het mom van "als ik een klapband krijg met 40 of met 60 naar beneden, dan heb ik hoe dan ook een probleem". Maar als je nog niet zo lang op de fiets zit dan is dat niet zo heel raar denk ik.

Key is vertrouwen in eigen kunnen en materiaal dus. En ja, als het mis gaat dan hopen for the best :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:46

Kluus

Gang is alles

orange.x schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:03:
Key is vertrouwen in eigen kunnen en materiaal dus. En ja, als het mis gaat dan hopen for the best :P
Zoals Tim Krabbe schrijft in De Renner: Als je het ravijn in stort is het beste wat je kan doen genieten van het moment van die paar milliseconden "gewichtloosheid". Op de rest heb je geen invloed. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 22-09-2016 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
De grootste - en reële - angst bij een afdaling in, bijvoorbeeld, Zuid-Limburg vind ik het risico dat er ineens een tractor of iets dergelijks uit een zijpaadje komt. Daar ben ik veel banger voor dan voor de afdaling an sich, het risico dat je de controle verliest of dat je materiaal het begeeft. Je kunt dat gewoon niet altijd overzien, en als er op het laatste moment iemand van rechts komt dan ben je gewoon 't haasje. Ik vind dat in de polder al een probleem, laatst zat 't hart me ook weer bovenin mijn keel, toen er bij Berkel en Rodenrijs ineens uit een klein zijweggetje een grote vrachtwagen tussen de kassen vandaan kwam, veel te hard voor die situatie want die chauffeur had ook het overzicht niet en ging er waarschijnlijk vanuit dat er toch niets aan zou komen. Maar als ik daar niet een enorme slinger naar links had gemaakt (en dus de rijweg op) dan was ik ook gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 22-09-2016 09:43 ]

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Afdalen ben ik ook veel beter in dan klimmen maar als ik terug ben in hoog gebergte dan moet ik mijn skills wel weer opfrissen. Gaat niet meteen zo snel als ik zou willen maar je moet het ook zeker bij jezelf houden en dat doet ik dan ook de eerste dagen tot dat ik het weer naar behoren vind gaan. Vertrouwen hebben in je materiaal is ook belangrijk natuurlijk maar doordat ik dat zelf doe en ook goed onderhoudt zit dat gewoon goed. Al kan er altijd wat gebeuren maar dat zit niet in mijn hoofd bij een afdaling. Eigenlijk is mijn hoofd vrij leeg tijdens een afdaling, je krijg ook tunnelvisie bij een afdaling om je beter te concentreren.

Volledig in de ankers voor de bocht is iig niet de manier. Als je al remt dan is het niet goed om sleepend te remmen bij een afdaling. Beter is het om kort je remmen goed in te knijpen (wel verschil tussen voor en achter natuurlijk...en ja voornamelijk voor) en dat paar keer te herhalen tot je naar jou mening de snelheid hebt om de bocht die eraan komt te kunnen nemen.

Zoals alles is het ook een kwestie van oefenen maar ook zoals gezegd vertrouwen, ervaring en durf. Angstig zijn is geen probleem maar TE angstig wel. Goed bocht techniek hebben is ook een belangrijk iets bij afdalen. Dat is veel beter te trainen in ons vlakke landje.

Overigens is het bovenstaande mijn ervaring met velgremmen en in goed weer.

[ Voor 12% gewijzigd door Graham op 22-09-2016 09:54 . Reden: typo ]

grahamofthewheels.com

• orange.x
nare man schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:41:
De grootste - en reële - angst bij een afdaling in, bijvoorbeeld, Zuid-Limburg vind ik het risico dat er ineens een tractor of iets dergelijks uit een zijpaadje komt. Daar ben ik veel banger voor dan voor de afdaling an sich, het risico dat je de controle verliest of dat je materiaal het begeeft. Je kunt dat gewoon niet altijd overzien, en als er op het laatste moment iemand van rechts komt dan ben je gewoon 't haasje. Ik vind dat in de polder al een probleem, laatst zat 't hart me ook weer bovenin mijn keel, toen er bij Berkel en Rodenrijs ineens uit een klein zijweggetje een grote vrachtwagen tussen de kassen vandaan kwam, veel te hard voor die situatie want die chauffeur had ook het overzicht niet en ging er waarschijnlijk vanuit dat er toch niets aan zou komen. Maar als ik daar niet een enorme slinger naar links had gemaakt (en dus de rijweg op) dan was ik ook gezien.
Opzich is het dan ook slim om voor volgende keren goed hier op te letten, ook zelf. Uiteindelijk ben je ook zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Dit kan betekenen dat je prima voorang had moeten hebben, indien er haaientanden staan voor die vrachtwagen bijvoorbeeld, maar dat betekent niet dat je het altijd krijgt. Als jij met 30+ aankomt zetten op een onoverzichtelijke kruising dan moet je wel weten hoelang je erover doet om bijvoorbeeld stil te staan etc. En hoe sneller je gaat hoe verder die remweg is!

Het verbaasd me ook nog altijd dat mensen die weinig ervaring hebben in het verkeer met racefietsers deze groep aardig onderschatten. Het gebeurt regelmatig dat iemand mij echt gewoon ziet aankomen, je bijna oogcontact gemaakt hebt en toch nog even het fietspad oversteken om dan op de rotonde te wachten tot ze er op kunnen en dat dus eigenlijk qua timing totaal verkeerd zat. Maar het is ook aan jezelf om altijd voor je eigen veiligheid te kiezen en bewust te zijn van kruispunten of kruisingen waarvan je kan weten dat het mogelijk gevaarlijk kan zijn.

Nu zeg ik niet dat ik altijd braaf aan de verkeersregels houd, integendeel. Maar ik kies er wel altijd voor om de dingen te doen die ik mogelijk acht. En fiets al naar en van school sinds mijn 12e met ongeveer 13km per dag en fiets ondertussen ook al meer dan 10 jaar op de racefiets dus het inschatten van wat verkeer gaat doen en of ze iets wel of niet zien zit er gewoon goed in. Maar nog ben ik wel degene die toch gaat voor remmen als dat nodig is ondanks dat het op het eind misschien toch niet had gehoeven. Uiteindelijk wil je gewoon weer thuiskomen zonder schade of brokken of wat ook.

[ Voor 3% gewijzigd door orange.x op 22-09-2016 09:56 ]

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

gister op weg naar huis geprobeerd om mn beenharen er vanaf te rijden. Daarvoor meot ik toch nog even trainen vrees ik. al met al op een avg va 31 uitgekomen, dus was niet geheel ontevreden :)
https://www.strava.com/activities/720057965

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• orange.x
kwakke01 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:05:
[...]

gister op weg naar huis geprobeerd om mn beenharen er vanaf te rijden. Daarvoor meot ik toch nog even trainen vrees ik. al met al op een avg va 31 uitgekomen, dus was niet geheel ontevreden :)
https://www.strava.com/activities/720057965
Ja, door de stad rijden tijdens de spits is denk ik aardig killing voor je gemiddelde geweest :)

• la_fusion
Wat ik zelf wel een leuk gezegde(ik ga er vanuit dat iemand anders het ook al ooit eens heeft gezegd) vind met betrekking tot snel afdalen:

"No fear or just no brain"

Zelf denk ik dat de waarheid ook een beetje er tussenin zit. Goede techniek gebruiken(grotendeels vergelijkbaar met motorrijden) maar ook je verstand. Het is niet slim om continu in je remmen te hangen maar ook niet om ze niet te gebruiken. Het is sneller om via de binnenbocht naar buiten te sturen maar niet als daar een auto aan komt rijden ;)

Belangrijk is denk ik om vooral relax te zijn en je niet gek te laten maken. Echter, blijf wel vloeiend doorrijden, daar heb je denk ik nog het meeste aan om op die manier in een flow te komen die voor jezelf comfortabel is.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het ligt ook wel heel erg aan de situatie. Tijdens deJean Nelissen Classic in Luxemburg in de regen met afdalingen van tegen de 20% op smalle bochtige weggetjes was ik continu "pompend" aan het remmen (om vervolgens zonder remmen de volgende haarspeldbocht met een enigsinds verantwoorde snelheid te kunnen nemen. De eerste twee afdalingen deed ik op reukvermogen (geur van brandend rubber = niet goed :+) voordat ik het gevoel te pakken had.

Tijdens de zomer vakantie in de Hoge Jura, waar de wegen meestal veel breder zijn en minder stijl heb ik amper hoeven remmen in de afdaling, en heb ik meer bijgetrapt (op 53x11). Daar heb ik op zich wel eens gedacht "als hier nu een auto komt, vlieg ik daar tegen de boom" maar daar moet je inderdaad gewoon niet te lang bij stil staan O-) .

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
YouTube: Guardsman's Pass Tour of Utah 2015 Crash

Dit filmpje heb ik altijd in mijn hoofd als ik aan afdalen denk. Liever altijd wat rustiger dan één keer een bocht verkeerd inschatten.

Gozer heeft het er levend vanaf gebracht trouwens.

• la_fusion
Ik verbaas mij er in dat filmpje dan ook nog altijd over dat ik eigenlijk niemand echt fatsoenlijk die bocht zie aansnijden op een goede snelheid. Die gast zelf in het filmpje gaat gewoon veeeel te hard en heeft misschien zelfs geluk dat hij tegen die auto aanvliegt ipv de afgrond in.

• orange.x
Als je goed kijkt dan zie je dat ie een paar keer niet eens op de grond komt met zijn wielen, ik denk dat er daar meer aan de hand was, want in de lucht kan je niet remmen. Geen idee ook hoe de weg voor dat stukje loopt maar de reden dat ie nog steeds ZO hard gaat is mede omdat hij net ervoor een paar keer los van de weg lijkt te komen en dat is bijzonder lastig remmen :P

• Tristan
Maar hoe leuk afdalen ook is, je blijft op de openbare weg met andere verkeers deelnemers. Ik vind daarom dat je nooit tot het gaatje moet gaan want je hebt gewoon niet alles onder controle. Precies wat nare man zegt je weet nooit of er een vuilniswagen uit een blinde straat komt aan scheuren.

Als je tijdens een race op een gesloten openbare weg rijd moet je natuurlijk dalen zoals Sagan dat doet:

• nare man
Dat inderdaad, maar je ziet dat zijn snelheid in de laatste meters voor de bocht sowieso al véél te hoog is en ook veel hoger dan van alle anderen.

Hij heeft 't overleefd maar wel bekkenbreuk, gebroken ribben en doorboorde long. Dat is een snelle tijd mij toch niet waard...

[ Voor 30% gewijzigd door nare man op 22-09-2016 11:18 ]

• Graham
Ik vraag me meteen af welk niveau dit is. Pro, continental? Vind ze ook zoals la_fusion de bochten heel slecht nemen en het is zover ik kan zien op het filmpje een prima overzichtelijke bocht. Al is er ook wel iets raars met het loskomen voor de valpartij. Wat doet die gast in hemelsnaam nou helemaal links eigenlijk....bocht neem je vanuit buiten naar binnen.

Daarnaast zou ik als toeschouwer nooit daar gaan staan, als het mis gaat krijg je een fiets of een renner en anders wel de combinatie in jou richting. Vind ik het raar dat de toerauto's niet hun gevarenlichten aanzetten en in de buitenbocht gaan stilstaan, dat die motor in de binnenbocht gaat staan en dat die twee renners nog steeds redelijk hard gaan terwijl er zoveel stil staat in de bocht. Maar goed vanuit je stoel is dit makkelijk kritiek uiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Graham op 22-09-2016 11:41 . Reden: typo's ]

grahamofthewheels.com

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tristan schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:15:
Maar hoe leuk afdalen ook is, je blijft op de openbare weg met andere verkeers deelnemers. Ik vind daarom dat je nooit tot het gaatje moet gaan want je hebt gewoon niet alles onder controle. Precies wat nare man zegt je weet nooit of er een vuilniswagen uit een blinde straat komt aan scheuren.

Als je tijdens een race op een gesloten openbare weg rijd moet je natuurlijk dalen zoals Sagan dat doet:

[video]
Cancellara kon er ook altijd wat van

www.degroot-it.nl

Verwijderd

nare man schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:16:
Dat inderdaad, maar je ziet dat zijn snelheid in de laatste meters voor de bocht sowieso al véél te hoog is en ook veel hoger dan van alle anderen.

Hij heeft 't overleefd maar wel bekkenbreuk, gebroken ribben en doorboorde long. Dat is een snelle tijd mij toch niet waard...
Op het moment dat hij het beeld in komt is z'n achterwiel al helemaal uitgebroken naar rechts en vervolgens gaat z'n achterwiel de lucht in. Het ging dus al een stukje eerder mis.

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:46
Thanx voor de reacties allemaal. Is me weer e.e.a. duidelijk geworden en is toch handig om o.a. ervaringen van anderen fietsers te lezen :)

Ik doe zelf 2 oktober mee met de Oranje Peloton Tocht (voor mij de eerste keer zo’n georganiseerde tocht) Dit zal dan waarschijnlijk ook de laatste keer (dit jaar) op de racefiets zijn en stap dan over op de MTB.

Komend voorjaar dan maar weer paar keer Limburg inplannen en wat gaan oefenen op het dalen :P

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:32
Dan zou ik eerder de Eifel in gaan als je wilt oefenen met dalen.
Goed misschien de Camerig maar verder zijn het vooral korte steile dingetjes in Limburg waar je vooral geen angs moet hebben voor grind.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• orange.x
Kent er iemand in mogelijk omgeving Amersfoort nog iemand wiens fiets gejat is? Al lijkt het er meer nog op dat hij uit een winkel of magazijn gejat is zo nieuw is dat ding nog: http://link.marktplaats.nl/m1088012998

Klopt in ieder geval van geen kanten, 20km op gefietst, ketting is brandschoon en achterband vertoont zelfs geen 20km ritje slijtage. Plus, waar zijn de pedalen dan, als je zo'n nieuwe fiets hebt dan zitten er ook pedalen bij lijkt me. Dat alles samen van 2500+ voor 1750,- lijkt me alles behalve in de haak.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Altijd weer top, die technische blogs van Futurum.
Het smeren van de ketting, derailleur en tandwielen is van significant belang voor de levensduur van de fiets.
Tandwielen smeren?? Volgens mij wil je dat spul vooral in de schakels en zo min mogenlijk daar buiten... :?

Geen wonder dat ze verderop schrijven dat ze iedere rit weer alles grondig schoonmaken (en daarna natuurlijk weer een potje smeermiddel er overheen |:( )

Ik vind het een fijne winkel hoor, maar die blogs af en toe...

[ Voor 41% gewijzigd door Kluus op 22-09-2016 12:49 ]

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 16:51
la_fusion schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:07:
Ik verbaas mij er in dat filmpje dan ook nog altijd over dat ik eigenlijk niemand echt fatsoenlijk die bocht zie aansnijden op een goede snelheid. Die gast zelf in het filmpje gaat gewoon veeeel te hard en heeft misschien zelfs geluk dat hij tegen die auto aanvliegt ipv de afgrond in.
Die crash is toen op Reddit uitgebreid besproken. Het is een s bocht in een afdaling en totaal onoverzichtelijk. De organisatie had er goed aan gedaan om voor de eerste bocht een (duidelijkere?* ) waarschuwing te plaatsen.
Zijn achterwiel komt los door het harde remmen, maar met die snelheid had het al niet meer veel nut.

https://www.reddit.com/r/...ar_im_wondering_where_he/ Reddit thread, wel even door het gezever en getroll heen lezen.

* Ik weet niet meer of er nu wel of niet een bord stond.

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

orange.x schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:09:
[...]

Ja, door de stad rijden tijdens de spits is denk ik aardig killing voor je gemiddelde geweest :)
yep, al merk je dat pas als je eenmaal een stuk op tempo hebt gereden, en dan weer een brug oid voor je kiezen krijgt. Het eeerste stuk door de stad was ik nog fris, dus dan sleur je gewoon wat harder aan die fiets om hem weer op gang te krijgen :P Na weesp was het tempo er wel redelijk uit. scheelt ook dat de wind na breukelen altijd draait van mee naar zij/tegen, en langs zo'n kanaal merk je dat wel.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Tristan
Dit is een mooie slomo

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tqqInDL.gif

mooi, als in goed zichtbaar hoe kansloos hij was

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Tristan schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:26:
Dit is een mooie slomo

[afbeelding]

mooi, als in goed zichtbaar hoe kansloos hij was
met schijfremmen had hij het makkelijk gered... :+

ziet er behoorlijk debiel uit, wat was hij denkende?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Graham
Interessante aflevering vanavond van de Keuringsdienst van Waarde over eiwit shakes.

[ Voor 5% gewijzigd door Graham op 22-09-2016 13:46 ]

grahamofthewheels.com

• Tristan
vhal schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:36:
[...]

Precies! Daarom ben ik aan het sparen voor
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jv1ythr.jpg

8)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Graham schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:45:
Interessante aflevering vanavond van de Keuringsdienst van Waarde over eiwit shakes.
die liften ook mee op iets wat al een tijdje bekend was

http://www.supplementlabtest.com/nl/whey-eiwit-ranking

Strava

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
vhal schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:36:
[...]

Met schijfremmen had hij inderdaad de auto niet geraakt.

Maar wel het asfalt :)

Punctuality is the politeness of kings

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tristan schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:03:
[...]

Precies! Daarom ben ik aan het sparen voor
[afbeelding]

8)
Als je daarmee zo'n afdaling wil maken zou ik wel even andere wielen monteren denk ik... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Waarom? Het bezwaar tegen carbon wielen in een afdaling (nl. opwarmen van de carbon velg met uiteindelijk delaminatie en failure tot gevolg) wordt nu juist weggenomen door schijfremmen.

[ Voor 19% gewijzigd door nare man op 22-09-2016 14:25 ]

• Graham
Kan ik niet beoordelen zonder de hele aflevering te kijken. Maar het zal er wel op neerkomen dat je net zo goed chocomelk kan drinken. Wordt wel vaker aangegeven en is hier ook al meerdere keren gezegd. Ben wel benieuwd wat ze zeggen.

grahamofthewheels.com

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:24:
Waarom? Het bezwaar tegen carbon clinchers in een afdaling (nl. opwarmen van de carbon velg) wordt nu juist weggenomen door schijfremmen.
Dat klopt, ik doelde dan ook meer op de hoogte van die velgen icm hoge snelheden en eventuele plotselinge zijwind.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 22-09-2016 14:26 ]

• nare man
Ja OK. Erg licht kun je ze ook niet noemen, dat sleep je allemaal mee bergop.

[ Voor 174% gewijzigd door nare man op 22-09-2016 14:36 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Om alvast iets te orienteren op een nieuwe racer:
- Is het verschil alu - carbon groot als je kijkt naar fietsen rond de 1200-1400 euro?
- Mijn oog was gevallen op een Focus Cayo, goede fiets? Zijn er nog vergelijkbare of betere alternatieven?

Verder hoorde ik van een collega dat een alu frame zijn stijfheid verliest. Is dit echt zo, en zo ja erg merkbaar?

De wijzen komen uit het Oosten!

• nare man
Met carbon is meer mogelijk qua vorm. Een carbon frame kan tegelijk stijf en veerkrachtig zijn, al naar gelang het gebied waar die eigenschap nodig is. Bij alu is dat minder makkelijk.

Het rijplezier van een fiets hangt echter niet alleen af van het framemateriaal. Alu is goedkoper te produceren dan carbon, dus voor een bepaalde prijs zal een alu frame over het algemeen beter zijn afgemonteerd dan een carbon frame -- en een goede wielset, stuur, zadel etc., bepalen net zo goed je rijplezier.

Wel is het zo dat je een carbon frame vaak beter kunt upgraden, juist omdat er op de afmontage bespaard is; maar dat veronderstelt dan wel, dat je een carbon frame van enig niveau koopt. Om het gewicht hoef je het overigens in die prijsklasse niet te doen; pas als fietsen echt substantieel duurder worden (> 2500 euro) ga je merken dat met carbon gewoon méér mogelijk is, bijv. frames die <800 gram wegen. Dat lukt je met alu echt niet.

Het verhaal dat een alu frame na verloop van tijd zijn stijfheid zou verliezen is grote onzin en een notoir broodje aap-verhaal. Kun je zo googlen.

W.b.t. de Cayo kan ik je niks uit eigen ervaring melden maar uit reviews maak ik op dat het een prima frame is. Je kunt je er geen buil aan vallen volgens mij. Zelf ben ik zoals bekend enorm gecharmeerd geraakt van Canyon aangezien ze door hun direct marketing een speclist bieden waar andere merken gewoon niet aan kunnen tippen. Dat geldt overigens ook voor Rose.

• psychodude
Graham schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:25:
[...]

Kan ik niet beoordelen zonder de hele aflevering te kijken. Maar het zal er wel op neerkomen dat je net zo goed chocomelk kan drinken. Wordt wel vaker aangegeven en is hier ook al meerdere keren gezegd. Ben wel benieuwd wat ze zeggen.
Ligt aan de doelen van de sport. Maar met betrekking tot het topic alhier voet het inderdaad niet veel toe om whey eiwit te verkiezen boven bijvoorbeeld chocolade melk. De extra carbs bij toevoeging van melk producten kunnen wij namelijk prima gebruiken.

Voor strongman competitions maakt het ook allemaal geen fluit uit. GOMAD (Gallon Of Milk A Day) is daar bijvoorbeeld ook een gekend principe om snelle gains te maken. Voor powerlifters is het interessant om whey shakes te gebruiken, je kunt je dieet namelijk fijner samenstellen op kcals om binnen je gewichtsklasse te blijven. En voor bodybuilders in wedstrijd voorbereiding zeker is het een goede bron van eiwit zonder nodeloze carbs.

Voor veel andere sporten hangt het er vanaf of er relevante gewichtsklassen zijn en een gebrek aan cardio binnen de sport om de surplus aan koolhydraten niet te verantwoorden.

De kwaliteit verschillen tussen leveranciers is inmiddels al reeds enkele jaren bekend, ook op de Nederlandse markt, dankzij de initiatieven van enkele leden op destijds dutchbodybuilding.com.

Dus ja, ben benieuwd wat deze aflevering nog gaat toevoegen. Of het daadwerkelijk iets nieuws zal zijn, of bekende feiten komt te herhalen.
NoepZor schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:57:
Om alvast iets te orienteren op een nieuwe racer:
- Is het verschil alu - carbon groot als je kijkt naar fietsen rond de 1200-1400 euro?
- Mijn oog was gevallen op een Focus Cayo, goede fiets? Zijn er nog vergelijkbare of betere alternatieven?

Verder hoorde ik van een collega dat een alu frame zijn stijfheid verliest. Is dit echt zo, en zo ja erg merkbaar?
De afmontage op alu fietsen binnen dezelfde prijs range als carbon is doorgaans altijd beter. Zeker indien je kijkt binnen hetzelfde merk. Hoewel de gemiddelde fietser het verschil tussen shimano 105 en ultegra afmontage toch niet zal merken, is dat een persoonlijke keuze om te maken.

Een goede fiets is primair gezien een fiets die past. Er is een reeks degelijke merken en modellen op te noemen, maar belangrijkste is uiteindelijk dat de fiets bij jouw lichaam aansluit. Ga testritjes maken zou ik zeggen.

Aluminium kent een snellere material fatigue dan bijvoorbeeld staal of carbon. En met material fatigue gaat uiteindelijk een verlies aan stijfheid gepaard. Merk je dat? Doorgaans niet, het gaat zeer geleidelijk en bovendien pas tegen het eind van de levensduur van het materiaal, je zult het niet goed in de gaten hebben dat het gebeurd. Op een gegeven moment scheurt het frame gewoon. Maar let wel, het is niet alsof dit zomaar gebeurd naar enkele duizenden kilometers. Veel aluminium frames gaan meerdere tien duizenden kilometers mee. Overigens, het is niet alsof dit niet geld voor staal of carbon. Ook die ontdoen zich niet aan deze materiaal eigenschappen.

De meeste fietsers hebben hun fiets overigens al lang ingewisseld voor een nieuwe alvorens dit punt bereikt wordt. Dus ik zou er niet eens bij stil staan als ik jou was.

Overigens bemerk je van stijfheid doorgaans sowieso niet zo heel veel op de fiets. Bij het aanzetten, zeker voor de wat zwaardere fietser kun je het nog wel eens voelen dat de zijwaartse stijfheid tussen carbon en aluminium verschilt. Maar verticale stijfheid ga je niets van merken. Rijcomfort in dit gebied wordt grotendeels bepaald door je keuze in wielen/banden.

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
terrapin schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:51:
[...]

Welk risico loop je bij te weinig drinken? Als je maar wel drinkt als je dorst hebt, zou ik echt niet weten welk risico je loopt.
Meen je dit? Als je intensief sport ben je minder ontvankelijk voor signalen als 'honger', 'pijn' en 'dorst'. Ik zou dus niet alleen af gaan op zo'n signaal. Risico's bij te weinig drinken zijn fors, zeker als je intensief sport, in combinatie met warm weer.

Ben overigens ook wel benieuwd naar je bronnen, waaruit jij concludeert dat veel drinken achterhaald is.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisteren eerste woon-werk rit gemaakt met de nieuwe Fulcrum Racing Quattro's, ze bevallen erg goed. Ze voelen snel aan maar ik heb het idee wel iets in te leveren op comfort over de klinkers. Waarschijnlijk zijn ze dus wat stijver. Bovenal staan ze gewoon mooi onder mijn fiets vind ik (ik zal morgen eens kijken of ik wat toonbare foto's kan maken en plaatsen).

Echter het volgende dilemma doet zich nu voor. Zal ik de decals verwijderen of niet... Wat doen jullie over het algemeen? :P Het lijkt me wel mooi, egaal zwart maar alle reviews van de quattro's geven als pluspunt "gave decals" en het eerste hoekje los peuteren is gelijk een point of no return...

Ik ga ze in ieder geval niet verkopen, want zo'n dure wielen zijn het niet. De verkoopwaarde is dus geen factor in mijn afweging.

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 22-09-2016 15:52 ]

• nare man
Ik heb geen keuze aangezien de decals op mijn DT Swiss-wielen van die waterslide dingen zijn, geen stickers. Ik heb 't bij mijn Shimano-wielen niet gedaan overigens. Maar waarom zou je stickers verwijderen? Voor een stealth-look?

[ Voor 24% gewijzigd door nare man op 22-09-2016 15:54 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Als ze mooi staan onder je fiets, dan lekker laten zitten. :)

Ik vind ze onder mijn fiets ook wel lekker staan met dat wit en rood:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KKX6wdW.jpg
Kortom, ik laat de decals ook lekker zitten.

Ook fijn dat die rood aluminium velgnippels precies overeenkomen met mijn topcap en zadelbuisklem.

(en voor de puristen, de SPD-pedalen zijn inmiddels vervangen door SPD-SL)

Punctuality is the politeness of kings

• NoepZor
nare man schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:23:
Met carbon is meer mogelijk qua vorm. Een carbon frame kan tegelijk stijf en veerkrachtig zijn, al naar gelang het gebied waar die eigenschap nodig is. Bij alu is dat minder makkelijk.

Het rijplezier van een fiets hangt echter niet alleen af van het framemateriaal. Alu is goedkoper te produceren dan carbon, dus voor een bepaalde prijs zal een alu frame over het algemeen beter zijn afgemonteerd dan een carbon frame -- en een goede wielset, stuur, zadel etc., bepalen net zo goed je rijplezier.

Wel is het zo dat je een carbon frame vaak beter kunt upgraden, juist omdat er op de afmontage bespaard is; maar dat veronderstelt dan wel, dat je een carbon frame van enig niveau koopt. Om het gewicht hoef je het overigens in die prijsklasse niet te doen; pas als fietsen echt substantieel duurder worden (> 2500 euro) ga je merken dat met carbon gewoon méér mogelijk is, bijv. frames die <800 gram wegen. Dat lukt je met alu echt niet.

Het verhaal dat een alu frame na verloop van tijd zijn stijfheid zou verliezen is grote onzin en een notoir broodje aap-verhaal. Kun je zo googlen.

W.b.t. de Cayo kan ik je niks uit eigen ervaring melden maar uit reviews maak ik op dat het een prima frame is. Je kunt je er geen buil aan vallen volgens mij. Zelf ben ik zoals bekend enorm gecharmeerd geraakt van Canyon aangezien ze door hun direct marketing een speclist bieden waar andere merken gewoon niet aan kunnen tippen. Dat geldt overigens ook voor Rose.
Dank :) (Psychodude ook!)

Ik zie inderdaad als voorbeeld bij Canyon dat je voor 1500 euro de Endurace CF 7.0 of de
Ultimate AL SLX 9.0 kunt kopen. De alu versie heeft dan Ksyrium velgen, ultegra afmontage en is ook nog eens 400 gram lichter ondanks het aluminium frame. Ik denk dat carbon een te grote premium vormt voor mijn budget (1300-1400 vind ik al ruim voldoende, 1100-1200 liever nog :) ).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Voor de stealth look inderdaad, echter, ik vind ze ook niet lelijk. Mijn fiets zelf is geheel zwart met witte decals, dus daar matchen ze ook best wel mee. Maarja, twijfel twijfel. Zoals gezegd, morgen de foto dan kunnen jullie meebeslissen ;)

De WARNING! sticker heb ik trouwens wel verwijderd... 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 22-09-2016 15:59 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kluus schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:48:
Gisteren eerste woon-werk rit gemaakt met de nieuwe Fulcrum Racing Quattro's, ze bevallen erg goed. Ze voelen snel aan maar ik heb het idee wel iets in te leveren op comfort over de klinkers. Waarschijnlijk zijn ze dus wat stijver. Bovenal staan ze gewoon mooi onder mijn fiets vind ik (ik zal morgen eens kijken of ik wat toonbare foto's kan maken en plaatsen).

Echter het volgende dilemma doet zich nu voor. Zal ik de decals verwijderen of niet... Wat doen jullie over het algemeen? :P Het lijkt me wel mooi, egaal zwart maar alle reviews van de quattro's geven als pluspunt "gave decals" en het eerste hoekje los peuteren is gelijk een point of no return...

Ik ga ze in ieder geval niet verkopen, want zo'n dure wielen zijn het niet. De verkoopwaarde is dus geen factor in mijn afweging.
Stickers van mijn Zonda wielen heb ik nog voordat ze op mijn fiets zaten verwijderd.

• nare man
NoepZor schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:56:
[...]

Dank :) (Psychodude ook!)

Ik zie inderdaad als voorbeeld bij Canyon dat je voor 1500 euro de Endurace CF 7.0 of de
Ultimate AL SLX 9.0 kunt kopen. De alu versie heeft dan Ksyrium velgen, ultegra afmontage en is ook nog eens 400 gram lichter ondanks het aluminium frame. Ik denk dat carbon een te grote premium vormt voor mijn budget (1300-1400 vind ik al ruim voldoende, 1100-1200 liever nog :) ).
Precies, kijk eens naar die specs. De versie met alu frame is gewoon veel beter afgemonteerd en dat zie je terug in het totale gewicht. Neem je de lichtere vork van de alu fiets mee, dan scheelt het frame maar 150 gram met de carbon variant. Dat zijn vijf slokken water.

Wel is het natuurlijk zo dat de Ultimate AL SLX nu 200 euro korting heeft, maar dan nog is het verschil vrij pregnant.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 22-09-2016 16:05 ]

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Joba schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:35:
[...]

Meen je dit? Als je intensief sport ben je minder ontvankelijk voor signalen als 'honger', 'pijn' en 'dorst'. Ik zou dus niet alleen af gaan op zo'n signaal. Risico's bij te weinig drinken zijn fors, zeker als je intensief sport, in combinatie met warm weer.

Ben overigens ook wel benieuwd naar je bronnen, waaruit jij concludeert dat veel drinken achterhaald is.
Het risico waarop? Als je drinkt als je dorst hebt, raak je niet gehydreerd. Recente publicaties van Paul Laursen over dehydratie geven een goed overzicht.

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:19
wackmaniac schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:56:
Voor de liefhebbers is de summer sale op Futurumshop begonnen.
Voor de geïnteresseerden; a.s. zaterdag is er koopjesmarkt bij FuturumShop, zie facebook; https://www.facebook.com/Futurumshop/posts/1226318080743836

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:57:
Om hier nog op terug te komen: dit kan berekend worden en dat is ook waar de ingenieurs hun framedesign op baseren, al dan niet met echt testwerk.

Laten we voor het gemak even mijn goedkope stadsfiets nemen. Het frame is gemaakt van een veelvoorkomende aluminiumsoort, namelijk 6061, welke een vloeigrens heeft van ongeveer 55 MPa, dus 55 miljoen N/m2. De dunste framebuis is 4 cm in diameter en als dikte neem ik een erg dunne 1 mm, dan is de oppervlakte dus 2*pi*(0.04/2)*0.001 = ongeveer 1.25*10-4 m2. Deel de twee getallen op elkaar en dat betekent dat het aluminium zal vloeien (blijvend vervormen) bij een kracht van 6875 N; met andere woorden, wanneer er een kracht op hangt die equivalent is aan 700 kg zal pas de buis vervormen, daaronder gebeurt helemaal niks en blijft het materiaal de stijfheid behouden. Dit getal is enorm; in de praktijk zal een alu frame echt niet vloeien/vervormen. Zelfs bij een superdunne 0.5 mm buisdikte moet er ruim 3400 N aan kracht werken op deze buis voordat er iets gebeurt...

Dan nog iets over metaalmoeheid: In http://s3.amazonaws.com/a...ty_on_the_fatigue_lim.pdf gaat het hierover, zie figuur 2e op pagina 249. Te zien is dat deze aluminiumlegering oneindig te belasten is onder 70 MPa (volgens de tekst 75±18 MPa, dus in het slechtste geval 57 MPa, heel dicht bij de 55 MPa van Al 6061, dus een goede referentie), want er is een horizontale rechte lijn; het aantal belastingscycli is dan theoretisch oneindig.

Andere bronnen zeggen dat aluminium wel degelijk slechter wordt na een aantal cycli en dan wordt de grens van 107 cycli gebruikt, oftewel tien miljoen keer trekken/duwen aan het materiaal, en dat komt ook overeen met de een goede designdruk (y-as in figuur 2e), aangezien daar de lijn de 'fatigue limit' raakt. Stel dat we elke gereden kilometer een belachelijk aantal van tien keer het frame belasten, dus tien keer heel hard remmen of optrekken. Dan gaat het aluminium frame, jawel, precies een miljoen kilometer mee voordat het zou falen...en daarmee wordt bedoeld dat het aluminium gaat uitrekken; om het echt te laten breken is er veel meer druk nodig, namelijk zo'n 130 MPa voor Al6061. Realistisch gezien belast niemand zijn frame tien keer per kilometer en zeker niet met een druk die gelijk of hoger is dan de vloeigrens van 55 MPa, daarop hebben de designers de juiste buizendiameter en -dikte gekozen, dus een frame zal realistisch gezien nooit vloeien, dus ook niet minder stijf worden en al helemaal niet breken.

Uiteraard is dit slechts theorie en kan er altijd wel wat gebeuren omdat er defecten zitten in het materiaal tijdens productie of een slechte las of wat dan ook, waardoor er wel echte framebreuken zijn. Of de designers zoeken de grenzen op en gebruiken het minimum aan aluminium om economische redenen, waardoor een enkel frame toch vloeit of zelfs breekt. Maar deze kans is gewoon nihil met degelijke kwaliteitscontroles.

Moraal van het verhaal: materiaaleigenschappen van aluminium (in dit geval specifiek de vloeigrens) zijn bekend en ingenieurs kunnen heel goed een frame ontwerpen dat sterk genoeg zal zijn om nooit te vervormen door simpelweg de buisdikte of diameter goed af te stemmen. Hierbij is zelfs een millimeter aan buisdikte extra genoeg om een buis een stuk sterker te maken. Ga er maar gerust vanuit dat een verminderde framestijfheid door de jaren heen een keiharde mythe is (want de vloeigrens wordt echt niet opgezocht) en framebreuken al helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door CaptainPanda op 22-09-2016 17:33 . Reden: oeps, pi*r^2 gebruikt ipv 2pi*r, nu is de berekening zelfs nog gunstiger ]

• Graham
Kluus schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:48:
...Fulcrum Racing Quattro's, ze bevallen erg goed. Ze voelen snel aan maar ik heb het idee wel iets in te leveren op comfort over de klinkers. ...
Rij er zelf ook mee dus eigenlijk wel benieuwd of je nog andere buitenbanden gemonteerd hebt, dus van 23 naar 25 of is dat hetzelfde gebleven. Waar rij je nu op? En hoeveel bar (en je gewicht). Hier kan je redelijk wat comfort mee bepalen namelijk

grahamofthewheels.com

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Graham schreef op donderdag 22 september 2016 @ 17:29:
[...]

Rij er zelf ook mee dus eigenlijk wel benieuwd of je nog andere buitenbanden gemonteerd hebt, dus van 23 naar 25 of is dat hetzelfde gebleven. Waar rij je nu op? En hoeveel bar (en je gewicht). Hier kan je redelijk wat comfort mee bepalen namelijk
Het is op zich ook niet erg, merk vooral dat ze wat stijver zijn. Aan de banden is op zich niets veranderd, heb de 25mm conti gp 4000 banden van mijn oude wielen wielen om gelegd. Ik weeg 84kg en heb voor 6 en achter 6.5 bar. Dit is ook niet veranderd ten op ziche van de oude bandjes.

Ik heb trouwens de 2016 LG variant van de quattro's (17mm binnenbreedte). Volgens de specificaties mag daar geen 23mm meer op. Minimale bandbreedte is 25mm.

• Tristan
Qua looks hoef je trouwens geen extra euro's neer te tellen voor de Ultegra, de 105 ziet er net zo uit.
105 5800 11speed:
Afbeeldingslocatie: https://d1hbm078fhnj3b.cloudfront.net/product.php?image_id=32249&w=760&h=570

Ultegra 6800 11speed:
Afbeeldingslocatie: https://d1hbm078fhnj3b.cloudfront.net/product.php?image_id=19497&w=760&h=570

De 105 5700 10speed serie is wel verschillend qua looks:
Afbeeldingslocatie: https://d1hbm078fhnj3b.cloudfront.net/product.php?image_id=25207&w=760&h=570

Nou, voor gewicht is het een ander verhaal. De complete 105 5800 groupset is een goeie 300gr. zwaarder dan de Ultegra 6800 groupset. Dus dan de meerprijs wel rechtvaardigen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Graham schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:25:
[...]

Quote je express even hier zodat de rest het ook als tip kan gebruiken.

Had je Skyr nog geprobeerd? Uit m'n hoofd 9~11gram eiwit per 100g (ligt aan de smaak) en geen vet :)
Heerlijk na een zware inspanning, goed te combineren met fruit, musli, honing (snickers als je raar bent net als ik), ect. en licht verteerbaar :)

Gabriël AM5

• psychodude
sapphire schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:43:
[...]

Had je Skyr nog geprobeerd? Uit m'n hoofd 9~11gram eiwit per 100g (ligt aan de smaak) en geen vet :)
Heerlijk na een zware inspanning, goed te combineren met fruit, musli, honing (snickers als je raar bent net als ik), ect. en licht verteerbaar :)
Skyr is zeker goed te doen. Naturel ook lekkerder dan de meeste kwark, met soortgelijke eiwit/koolhydraat verhoudingen.

Met snickers heb ik het echter nog nooit gegeten :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds de overgang van Ultegra naar Athena ben ik Campagnolo meer gaan waarderen, hun cranks vind ik vele malen mooier.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/052387/files/019741675/campagnolo-athena-carbon-crankset.jpg

:9

Whatever.

• degroot
  • Niet online
Mee eens! Ik vind de Campa cranks veel mooier.
De shimano cranks ( overigens alle modellen ) doen mij veel te "lief" of te "smooth" overkomen.
Ik vind het rauwe van campa veel mooier. De FSA topmodellen zijn trouwens ook heel mooi.

Maar we fietsen niet voor het mooie toch? ofwel?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nou....ik ga liever niet op een lelijke fiets zitten... O-)

Gabriël AM5

• Tristan
Ik vind die Campa en FSA cranks juist niet mooi!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:39:
Nou....ik ga liever niet op een lelijke fiets zitten... O-)
Zoals deze. :X

Ik vind op dit moment de SRAM Force 22 en Red 22 cranks het mooist denk ik.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Kluus schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:49:
[...]

Zoals deze. :X

Ik vind op dit moment de SRAM Force 22 en Red 22 cranks het mooist denk ik.
Ik vind dat echt de lelijkste cranks. Zo lomp :P.
Doe mij maar de nieuwe dura ace groep qua looks.. maar eigenlijk gewoon altijd FSA k-force light crankset :9.

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 22-09-2016 21:54 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• degroot
  • Niet online
Ja , vooral die FSA k-force , prachtige crankset ook.

www.degroot-it.nl

• nare man
Ik vind de Ultegra-crank juist wel erg mooi, echt zo'n tool-look. Campa (pre-2015 dan) vind ik te 'dunnetjes' en SRAM is net karton.

[ Voor 34% gewijzigd door nare man op 22-09-2016 22:01 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:38
Wat looks ga in ook good de ultegra, maar winds ik maar 500km nodig heb om ze complete kaal the schuren met mijn schoenen kan in me er niet drum on maken.

Wat betreft vermoeiing, dit geldt voor alle metalen, maar pas boven de vermoeiingsgrens krijg je daar last van. Nu kan je deze het eerste bij je ketting gaan verwachten, enorm veel cycli en als je gaat staan terwijl je op het kleine blad schakelt krijg je pak hem beet 3x je lichaamsgewicht op een ketting te staan met een oppervlakte van maar een paar mm2.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nog een die weinigen zullen waarderen (maar ik wel) zijn de rotors :9 . Vooral met de Q-rings, dat wil ik trouwens ook nog wel eens gaan proberen als mijn huidige bladjes versleten zijn....

Anyway: het complete overzicht. Mijn eigen Turn Zayante's staan er ook nog bij.. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 22-09-2016 22:34 ]

Verwijderd

Ik ben wel fan van die Zayante.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zitten jullie ook te wachten op een Havanna post over cranks?

Of zal ik hem gewoon quoten van de vorige crank-looks-discussie :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:38
Ik wacht geduldig af

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Pelle schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 17:38:
Compleet nieuwe Dura-Ace lineup: http://cyclingtips.com/ne...meter-specs-weight-price/

Grootste nieuws is dat Shimano nu ook cranks met ingebouwde powermeter heeft. Verder is er op Di2 vlak veel verbeterd.
havana schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 19:58:
Mijn god wat is de crank lelijk.... :X
FTFY

[ Voor 45% gewijzigd door Makkelijk op 23-09-2016 08:23 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Aangezien het zelf afstellen van de versnellingen ondanks alle tips hier niet helemaal perfect wilde lukken(er bleven steeds kleine puntjes niet perfect*) gisteren met een kennis eraan geprutst en nu is het wel allemaal goed. Dat we hiervoor veel meer hebben moeten afstellen dan gedacht gaf mij wel vertrouwen in het feit dat het niet aan mij lag :+ Uiteindelijk kabels(voor + achter derailleur) strakker gezet, eea aan de schroefjes gedraaid en wederom kabel goed afgesteld. Nu kan ik dan wel alle versnellingen schakelen zonder dat de ketting ergens tegenaan komt.

Hopelijk vanavond even een testronde met ook wat tips voor het voorzichtig bijstellen ipv direct de boel weer om zeep te helpen :+

- Buitenblad goed, binnenblad niet.
- Ketting die net nog wat raakte aan de voorkant.
- Bij opschakelen perfect, lager schakelen niet helemaal 100%
- etc ;)

[ Voor 8% gewijzigd door la_fusion op 23-09-2016 08:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Ok, hier komtie

Campa 5-armig: mooi
Campa 4-armig: :r
Shimano cranks: :r
FSA: redelijk
Rotor: :r
Praxis: redelijk
SRAM: mooi
Cannondale: mooi

Het absolute dieptepunt is natuurlijk de nieuwe DA crank (de oude was nog redelijk).

[ Voor 28% gewijzigd door havana op 23-09-2016 09:23 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Ach als je fietst moet je toch voor je kijken :P het gaat mij er vooral om hoe het fietst en schakelt. Moet zeggen dat ik met mijn 105 5600 (waslijngroep) eigenlijk weinig problemen heb gekend, los van wat regulier afstelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:32

Cliffie

Trompetslet

havana schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:36:
Ok, hier komtie

Campa 5-armig: mooi
Campa 4-armig: :r
Shimano cranks: :r
FSA: redelijk
Rotor: :r
Praxis: redelijk
SRAM: mooi
Cannondale: mooi
Maar je kunt het mis hebben :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspergeerts
Gisteren de Canyon binnengekregen. Direct aan de slag, maar natuurlijk eerst even de boel goed controleren :)

Op de zadelpen zitten op +-6 plekken pitjes. Ze verschillen van 2mm tot 4mm doorsnede en de matte finish van de lak is er helemaal af.

Reden genoeg om direct even te melden bij Canyon support lijkt me.

Zadelpen 3

Zadelpen 2

Zadelpen 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
NoepZor schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:56:
Ach als je fietst moet je toch voor je kijken :P het gaat mij er vooral om hoe het fietst en schakelt. Moet zeggen dat ik met mijn 105 5600 (waslijngroep) eigenlijk weinig problemen heb gekend, los van wat regulier afstelwerk.
Waslijngroepen van Shimano schakelen gewoon beter dan de niet-waslijnen (wat ook volkomen logisch is).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Aha, wist ik niet :) dacht dat de nieuwere generaties (met name de 5800) weer een stukje beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
jaspergeerts schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:16:
Gisteren de Canyon binnengekregen. Direct aan de slag, maar natuurlijk eerst even de boel goed controleren :)

Op de zadelpen zitten op +-6 plekken pitjes. Ze verschillen van 2mm tot 4mm doorsnede en de matte finish van de lak is er helemaal af.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Slechte zaak, op een nieuw frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
NoepZor schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:42:
Aha, wist ik niet :) dacht dat de nieuwere generaties (met name de 5800) weer een stukje beter zijn.
Dat is ook wel zo, in die zin dat de kabels bij de nieuwere groepen recht(er) uit de shifter komen. Bij de oudere intern bekabelde groepen, bijv. 105 5700, maken ze allerlei bochten waardoor de schakelprestaties verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
sapphire schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:43:
[...]

Nooit geprobeerd, misschien onbewust wel toen ik in IJsland was overigens 8) Is dat te kopen in NL?

Chocomelk vind ik prima overigens, het vet boeit me niet dat maakt veel dingen juist lekker. Halfvol zou ook beter zijn maar vind ik zelf niet te drinken, mager ga ik het dan maar niet over hebben >:)

De uitzending nog niet gezien overigens. Gisteren geen tijd toen het werd uitgezonden en blijkbaar moet je direct daarna npoplus hebben. Wat een &^%$!@

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspergeerts
Nixo schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:46:
[...]

Slechte zaak, op een nieuw frame?
Ja, gisteren binnengekomen. Gelukkig is het echt alleen de zadelpen en niet het frame zelf. Hopelijk hoef ik alleen die op te sturen want anders moet ik de fiets weer demonteren en we hebben nu al lief en leed gedeeld :Y

Nee, het viel eigenlijk mee. Met een halfuurtje stond hij klaar om te gaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:48
jaspergeerts schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:16:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Lijkt erop alsof ze een 'gebruikte' zadelpen hebben opgestuurd. Zo eentje die terugkomt na 30 dagen proefperiode. Normaal gaan die onderdelen/fietsen in de factory outlet. Misschien hebben ze bij deze zadelpen wat over het hoofd gezien.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ja, dat is niet normaal. Ik heb mijn Canyon natuurlijk ook uitgebreid geïnspecteerd en als hij nieuw is dan hoor je echt helemaal niets te zien. Gewoon melden en retourneren, doen ze ongetwijfeld niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Graham schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:37:
Chocomelk vind ik prima overigens, het vet boeit me niet dat maakt veel dingen juist lekker. Halfvol zou ook beter zijn maar vind ik zelf niet te drinken, mager ga ik het dan maar niet over hebben >:)

De uitzending nog niet gezien overigens. Gisteren geen tijd toen het werd uitgezonden en blijkbaar moet je direct daarna npoplus hebben. Wat een &^%$!@
Minder vet in chocomel schijnt vooral te maken te hebben met het goed opnemen van de eiwitten. Niet met het vet zelf of dat goed of slecht is (in mij geval slecht, heb genoeg reserve :P)

Aflevering gezien, weer een echte KvW uitzending. Jammer dat ze niet een minuutje meer aandacht hebben besteed wat eiwitten doen en waarom et wel goed is om ze te eten na het sporten (alleen hoeven dat zoals de conclusie was, geen dure wei eiwitten te zijn).

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 93 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic