Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.720 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Bij de podiums af en toe de deksels uurtje laten weken in wat bleekwater 5% ofzo , en zo nu en dan in de vaatwas.
Veruit de beste bidons die ik heb gekocht, gaan ook jaren mee.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Dan misschien die Podiums maar eens proberen als ik door mijn huidige setje ben :) Wel handig dat ze een open en dichtstand hebben. Volgens mij kwam Tacx ook met zo'n soort systeem op de markt maar zie je nog niet zoveel in gebruik.

http://www.futurumshop.nl...LKb5_uym88CFYcK0wod8P0BSQ ah, ze zijn er dus ondertussen al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
http://www.fiets.nl/2016/...igerd-wielerronde-alphen/

Ja boogie, wat had je dan verwacht. Gewoon op de blaren blijven zitten jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
orange.x schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:10:
Dan misschien die Podiums maar eens proberen als ik door mijn huidige setje ben :) Wel handig dat ze een open en dichtstand hebben. Volgens mij kwam Tacx ook met zo'n soort systeem op de markt maar zie je nog niet zoveel in gebruik.

http://www.futurumshop.nl...LKb5_uym88CFYcK0wod8P0BSQ ah, ze zijn er dus ondertussen al wel.
Ik vind de bidons van Tacx eerlijk gezegd niks. Slap plastic, geen fijne grip op de bovenkant waardoor-ie niet lekker openschroeft. Nu heb ik alleen ervaring met de 'gewone' (lees: niet-zelfsluitende) bidons maar zo te zien is de fles zelf gewoon gelijk gebleven.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Tristan schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:52:
Deze Elite Crono CX Aero bidon's zijn ook wel cool
[afbeelding]
Wel cool, maar op de langere afstanden is het wel bijvullen geblazen lijkt me. Na een keer zonder water rond te hebben gefietst op zoek naar een benzinepomp mijn 500cl flesjes vervangen door Zéfal 1l magnums. evt. kan ik 1 bidonhouder vervangen door een houder waar een 1,5 liter(frisdrank)fles in past. dan kan ik 2.5 liter meenemen. lijkt veel, maar met 30° en 100+ km is het wel lekker.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ik heb laatst toen het 30 graden was ook 100 km gefietst, uiteindelijk op die rit 6x een 610 ml bidon leeggedronken, twee keer bijgevuld bij een cafeetje. Gewoon voor 2 euro ff ijsje kopen, nog leuk en lekker ook, en meteen bidons even laten bijvullen. OK, je moet even stoppen, maar om nouweer 2,5 kg aan vloeistof te gaan meezeulen...

Bottom line: als het zo warm is moet je je niet te druk maken en geen tijd en/of afstandsrecords willen breken :)

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 19-09-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
kwakke01 schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:18:
[...]

Wel cool, maar op de langere afstanden is het wel bijvullen geblazen lijkt me. Na een keer zonder water rond te hebben gefietst op zoek naar een benzinepomp mijn 500cl flesjes vervangen door Zéfal 1l magnums. evt. kan ik 1 bidonhouder vervangen door een houder waar een 1,5 liter(frisdrank)fles in past. dan kan ik 2.5 liter meenemen. lijkt veel, maar met 30° en 100+ km is het wel lekker.
Maar 2x 0,5L is voor een normale rit toch gewoon prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:24
Tristan schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:31:
[...]

Dat ligt aan de afstand :)

Ik ben twee jaar geleden overgestapt naar .75. Wil nooit meer kleiner. Overigens heb ik gewoon merkloze bidons van de LBS, werkt als de brandweer en na het fietsen even in de vaatwasser.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna elk dorp heeft wel een begraafplaats :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09

Kluus

Gang is alles

Een van mijn camelbak podiums lekt behoorlijk, zeker vervelend als je bij langere ritten iets van aanmaak of sportdrank in de bidon hebt (frame onder de plakzooi en op een gegeven moment plakt de bidon ook vast aan de houder :(). Ik moet er wel bij zeggen dat er eentje een keer bij behoorlijke snelheid uit mijn handen is gevallen maar geen optische schade.

Met Elite Corsa bidons heb ik daar nooit last van gehad, en die heb ik toch ook altijd aardig mishandeld :). Jammer dat die zo lelijk zijn in vergelijking met die mooie podiums ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 19-09-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

Tristan schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:31:
[...]

heb vorige week dinsdag van het werk naar huis 1 bidon schoon leeg gedronken; d8; 1l is wel genoeg, maar het wat toch iets warmer dan gedacht, zeker icm het tempo de eerste 3 kwartier. Had ik de 2e ook gevuld, dan was die zeker ook uit d houder gekomen

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 20:20

DjVe

Hatsaflats!

Echter zijn Elite bidons weer lastig schoon te houden. Bij mij zijn ze naar een jaartje ook echt helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 20:04
Ik kan ze wel schoon houden en ze zijn 3x zo goedkoop. Maar ik heb hier voor i.d.d podiums gehad, die waren wel heel fijn :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:34:
Bijna elk dorp heeft wel een begraafplaats :Y)
Dat zou je denken :P toch valt dat nog wel eens tegen. Op die warme rit van laatst heb ik denk ik wel 20 km door het Groene Hart gekoerst, zonder water, naarstig op zoek naar een begraafplaats of een kerk met een buitenkraantje o.i.d. Ben er niet één tegengekomen, terwijl het aantal tentjes waar ze 'boerderij-ijs' ofzo verkopen wel groot is. Doe ik dat net zo lief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
nare man schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:03:
[...]

Dat zou je denken :P toch valt dat nog wel eens tegen. Op die warme rit van laatst heb ik denk ik wel 20 km door het Groene Hart gekoerst, zonder water, naarstig op zoek naar een begraafplaats of een kerk met een buitenkraantje o.i.d. Ben er niet één tegengekomen, terwijl het aantal tentjes waar ze 'boerderij-ijs' ofzo verkopen wel groot is. Doe ik dat net zo lief :)
Maar serieus 6 bidons op 100km van 0,6L? Dat is wel echt een boel hoor, fiets je dan zo enorm hard of? Ik moet doorgaans al moeite doen om 1 bidon per uur weg te tikken. Gebeurd geregeld dat ik op een tocht van 60km net aan 1 bidon leegdrink van 750ml. En dan maakt weer vaak niet zo gek veel uit. Ik drink dan vaak op de dagen dat ik ga fietsen (in de avond) ervoor de hele dag al wel wat meer dan gemiddeld water. Maar ik vind het wel wat extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:55
orange.x schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:08:
[...]

Maar serieus 6 bidons op 100km van 0,6L? Dat is wel echt een boel hoor, fiets je dan zo enorm hard of? Ik moet doorgaans al moeite doen om 1 bidon per uur weg te tikken. Gebeurd geregeld dat ik op een tocht van 60km net aan 1 bidon leegdrink van 750ml. En dan maakt weer vaak niet zo gek veel uit. Ik drink dan vaak op de dagen dat ik ga fietsen (in de avond) ervoor de hele dag al wel wat meer dan gemiddeld water. Maar ik vind het wel wat extreem.
Ik ben ook iemand die momenteel 0.75l per uur moet uitdrinken. Anders na 2uur barstende koppijn die niet wegggaat voor de rest van de dag (ik zweet wel heel veel).

Gisteren nog een rondje gedaan met een kameraad, hij heeft nauwelijks een 0.25l op als ik al bijna aan de 1.5l zit op 60km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]

Dat is 3,6L, komt neer op ongeveer 1L per uur, wat helemaal niet raar is als het aardig warm is. Dan hoef je niet eens zo intensief te fietsen.

Bijvoorbeeld: http://www.voedingscentru...t/drinken-en-sporten.aspx

Ik heb 1L bidons, en dat is best fijn als het warm is en je wat langer fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Precies. Het was zeker niet teveel, het zweet gutste echt in straaltjes van mijn hoofd en rug. Het was dan ook niet alleen belachelijk warm (voor Nederlandse begrippen) maar ook heel drukkend. Er was ook geen koele rijwind ofzo.

Bovendien behoor ik ook tot die ongelukkigen die echt niet moet uitdrogen tijdens het sporten want dan heb ik de rest van de dag gegarandeerd knallende migraine.

Voor mij een bewijs dat ik niet teveel heb gedronken was wel dat ik de hele rit niet heb hoeven plassen ondanks die 3,6 liter en me ook helemaal niet opgeblazen voelde toen ik thuiskwam. Zoveel zweet je dus echt uit.

[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 19-09-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik doe inmiddels ook al vijf jaar met een Camelbak Podium Chill en nog geen rare vlek of wat dan ook. Topfles. Geen bijsmaak, ziet er goed uit, houdt goed vast en het drinksysteem werkt uitstekend. De isolatie werkt, maar verricht geen wonderen. Moet nog steeds een tweede erbij kopen, want als ik twee bidons meeneem, giet ik m'n el cheapo High5-bidon altijd over in de Camelbak. Omdat 'ie zoveel chiller is. ;)

Gister trouwens een sessie op de trainer gedaan van een uur (Wattbike). Ik was precies een kilo lichter, dus daar mag zeker een volle bidon per uur tegenaan worden gedronken. Dat lukt me ook makkelijk.

Voor wie nog een bijzondere wil: https://www.futurumshop.n...tour-de-france-geel.phtml (wel de kleine versie en geen isolatie, twee voor twee tientjes)

[ Voor 16% gewijzigd door Positron op 19-09-2016 16:35 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Podium Chill (geïsoleerde bidon) is inderdaad geen wonder bidon. Werkt goed als je de bidon met inhoud in de koelkast doet en dan voor de rit eruit haalt. Echter als je deze nogmaals vult tijdens de rit heeft de isolatie geen extra waarde meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Graham op 19-09-2016 16:39 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:33

Pelle

🚴‍♂️

Maar serieus 6 bidons op 100km van 0,6L? Dat is wel echt een boel hoor, fiets je dan zo enorm hard of?
Het verschilt in de eerste plaats per persoon, maar vooral ook met de omstandigheden. Ik moet zelf ook redelijk doordrinken in de zomer, maar in de winter is het geen probleem om met 1,5 liter 120km door te komen. Dan zit je op 300-350ml per uur.

In de Dordogne deze zomer zat ik bij 140km op 5 liter. Dan drink je per uur gemiddeld 3 keer zo veel (bijna 1 liter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Weer is inderdaad de belangrijkste factor. Ik ben een matige drinker en ik zit met > 30 graden ook al snel aan een liter per uur. Mijn fietsmaatje eerder aan 2. Op bikepack-tochtje knalde ik er 8 liter per dag doorheen en hij 12. Dat is op een uur of 5 fietsen... Was eind augustus toen het 35 graden was :P.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 19-09-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Pelle schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:45:
[...]

Het verschilt in de eerste plaats per persoon, maar vooral ook met de omstandigheden. Ik moet zelf ook redelijk doordrinken in de zomer, maar in de winter is het geen probleem om met 1,5 liter 120km door te komen. Dan zit je op 300-350ml per uur.
Dat is ook mijn normale drinktempo, op mijn vaste avondrondje van 63 kilometer neem ik bij normale temperaturen ook maar één bidon van 610 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:07
Goeiendag wat een hoeveelheden zeg, sta je dan niet ieder half uur tegen een boom te wateren? Ik drink met het warme weer 2 bidons van 550 ml leeg op een rit van 4 uur, al zorg ik wel dat ik van tevoren (1 bidon) en achteraf (2 bidons) nog wat drink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zoals ik zei, nee, ik heb tijdens die hele 100 km niet één keer hoeven wateren...en ik had het gevoel dat ik nog wel meer had kunnen drinken.

Ieders stofwisseling is natuurlijk weer net iets anders maar je ziet wel vaak dat mensen onbewust te weinig drinken. Het is niet meteen van invloed op je gezondheid maar als je niet goed gehydrateerd bent kun je minder goed presteren. En je krijgt pas een écht 'dorst' gevoel c.q. een droge mond als het eigenlijk al te laat is.

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 19-09-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Logico schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:09:
Goeiendag wat een hoeveelheden zeg, sta je dan niet ieder half uur tegen een boom te wateren? Ik drink met het warme weer 2 bidons van 550 ml leeg op een rit van 4 uur, al zorg ik wel dat ik van tevoren (1 bidon) en achteraf (2 bidons) nog wat drink.
Nop.. beetje aanvoelen! Net 55km op ongeveer 500ml gereden en 2x geplast onderweg en een maand geleden nog dezelfde rit met 2 liter zonder plaspauzes.. Intensiteit en temperatuur, daar gaat het om.. niet om afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nare man schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:14:
Zoals ik zei, nee, ik heb tijdens die hele 100 km niet één keer hoeven wateren...en ik had het gevoel dat ik nog wel meer had kunnen drinken.

Ieders stofwisseling is natuurlijk weer net iets anders maar je ziet wel vaak dat mensen onbewust te weinig drinken. Het is niet meteen van invloed op je gezondheid maar als je niet goed gehydrateerd bent kun je minder goed presteren. En je krijgt pas een écht 'dorst' gevoel c.q. een droge mond als het eigenlijk al te laat is.
Wat jij hier zegt is eigenlijk achterhaald. Deze adviezen van veel drinken waren onder andere gebaseerd op hele slechte onderzoeken, uitgevoerd met geld van fabrikanten van sportdranken.
Nieuwere, betere onderzoeken, laten zien dat je prima vocht kan verliezen, dat je prima gedurende een inspaning lichaamsgewicht kan verliezen, en toch goed kan presteren. Nieuwere richtlijnen adviseren dan ook te drinken op je dorstgevoel, dat werkt prima.

Sterker nog: te veel drinken (meer dan je dorst hebt), ook sportdrank, kan simpelweg dodelijk zijn.

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik drink ook niet om het drinken, maar puur wanneer mijn lichaam er om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Naast het weer, de persoon (stofwisseling) is er natuurlijk ook de factor intensiteit (eventueel afstand). Bij mijn Zondagrondjes die erg intense zijn gaat er gewoon 2 bidons (750ml) doorheen op 70 km (dat is dan minder 2 uur rijden). In de herfst/winter hou ik wel wat meer over, in de lente/zomer is het op aan het einde van de rit.

Drinken om te drinken...is een punt maar ik drink eigenlijk elke keer als ik van kop af ga en als ik iets herstelt ben. Eten doe ik altijd om 45 minuten, of eerder als ik er behoefte aan heb. Mijn garmin piept om de 45 minuten ter herinnering.

[ Voor 26% gewijzigd door Graham op 19-09-2016 19:50 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ terrapin. Jij hebt het AD gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:51:
@ terrapin. Jij hebt het AD gelezen ;)
Nee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De 17e stond er een heel verhaal in het AD over de trend (te veel) water drinken. Zoals jij al aangaf komt het en nu dus op neer dat je inderdaad water moet drinken op het moment dat het lichaam er om vraagt. Je lichaam kan maar een bepaald aantal liter verwerken. Heel veel drinken doet dus niet zoveel.

http://www.ad.nl/dossier-nieuws/twee-liter-water-per-dag-drinken-is-echt-onzin~abc933a5/

Anyway, ik ben redelijk nieuw hier dus het is mischien wel zo netjes om me even voor te stellen. Ik ben Michaël. Vroeger bij een wiellerclub gezeten toen ik nog een jong manneke was. Toen veel met amateurs meegereden. Ooit gestopt, nooit moeten doen. Wiellergevoel is nooit weg geweest dus toch maar weer een racefiets gekocht. Nu weer helemaal verknocht aan het rijden. Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Je moet wel erg veel water drinken (Waterintoxicatie/watervergiftiging) als je er aan dood wil gaan. Overigens alleen water drinken zal je lichaam het ook slechter vasthouden/opnemen, vooral tijdens sporten ivm zweten. Vandaar dat electrolyten zo belangrijk zijn bij het aanvullen van vocht ivm vochtbalans. De zouten moeten ook aangevuld worden. Bij waterintoxicatie is het vrijwel altijd het geval dat dit niet gedaan wordt.

Het stuk in het AD zegt niet echt veel over sporten en drinken maar meer over de algemene aangenomen norm van hoeveelheid water dat je moet drinken van 2 liter per dag. Dat is al erg oude eigenlijk qua wetenschap. Je lichaam kan dat zelf prima aangegeven idd bij normale omstandigheden. Die twee liter was ook buiten andere dranken om zoals koffie, thee, ed. Maar daar zijn ze ook op terug gekomen. Het lichaam kan prima water uit koffie, thee, etc halen

Wat terrapin bedoeld is denk ik eerder gerelateerd aan sporten. Bijvoorbeeld vooraf drinken tot je urine vrijwel doorzichtig is. Wat bij de profs wel voorkomt. Je hoort wel steeds vaker dat dit ook achterhaald concept is.

Verder ben ik het wel deels eens dat luisteren naar je lichaam belangrijk is. Qua eten (niet alleen wanneer je moet eten maar ook wat) maar zeker ook qua drinken. Echter moet alles wel in z'n context geplaatst worden. Een voorbeeld is je hartslag die bij inspanning altijd na ijlt dus niet direct een indicatie is. Verder is een hongerklop voorkomen ook een kwestie van preventief eten, als je hem krijg is het te laat. Dat zal met dorst en vooral in combinatie met prestatie ook zo zijn. Althans dat is mijn ervaring.

[ Voor 21% gewijzigd door Graham op 19-09-2016 20:34 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Niet online
Graham schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:29:
Je moet wel erg veel water drinken (Waterintoxicatie/watervergiftiging) als je er aan dood wil gaan. Overigens alleen water drinken zal je lichaam het ook slechter vasthouden/opnemen, vooral tijdens sporten ivm zweten. Vandaar dat electrolyten zo belangrijk zijn bij het aanvullen van vocht ivm vochtbalans. De zouten moeten ook aangevuld worden. Bij waterintoxicatie is het vrijwel altijd het geval dat dit niet gedaan wordt.

Wat terrapin bedoeld is denk ik eerder gerelateerd aan sporten. Bijvoorbeeld vooraf drinken tot je urine vrijwel doorzichtig is. Wat bij de profs wel voorkomt. Je hoort wel steeds vaker dat dit ook achterhaald concept is.
Nee, volgens mij begrijpt livestrong precies wat ik bedoel. Drinken moet je doen als je dorst hebt, ook tijdens het sporten. Meer drinken is niet nodig en soms gevaarlijk. Adviezen om bepaalde hoeveelheden per tijdseenheid te drinken zijn nergens op gebaseerd en soms levensgevaarlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Leg eens uit? Tenzij het advies > 2 liter per uur is, lijkt mij 'levensgevaarlijk' wat overdreven. Te weinig drinken is veel sneller een risico bij (intensief) sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Die zijn vast wel ergens op gebaseerd maar waarop weet ik ook niet en kunnen alleen maar een grove maatstaaf zijn. Net als 250 gram groenten en 3 stuk fruit of wat het tegenwoordig ook mag zijn.

Ik sluit me er dan ook op aan dat wat betreft bij hoeveelheden per X tijd gewoon naar je lichaam moet luisteren. Dat gezegd te hebben klinken de hoeveelheden die eerder door Pelle en nare man aangegeven zijn bij die omstandigheden prima.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrapin
  • Niet online
wibblemoo schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:48:
Leg eens uit? Tenzij het advies > 2 liter per uur is, lijkt mij 'levensgevaarlijk' wat overdreven. Te weinig drinken is veel sneller een risico bij (intensief) sporten.
Welk risico loop je bij te weinig drinken? Als je maar wel drinkt als je dorst hebt, zou ik echt niet weten welk risico je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je nieren kunnen maximaal een liter per uur verwerken geloof ik. Wanneer je meer drinkt dat dat zal je lichaam er dus niets mee doen. Je zal inderdaad heeel veel moeten drinken om een vergifteging op te lopen maar dit is wat terrapin bedoeld denk ik. Je ziet sporters soms ontzettend veel drinken terwijl dit niet altijd hoeft. Van te voren je vochthuishouding goed op peil hebben en _voldoende_ onderweg drinken al dan niet met elektrolyten zou goed moeten zijn. De juiste balans vinden is de truuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Wat betreft het artikel in het AD waarin wordt aangegeven niet te weten waar het 2L verhaal vandaan komt, of mogelijk uiteindelijk redactioneel slecht opgeschreven.

Maar dit adviseert is terug te herleiden naar het advies van de Food and Nutrition Board uit 1945 welk de aanbeveling doet.

Letterlijk werd er geschreven:
A suitable allowance of water for adults is 2.5 liters daily in most instances. An ordinary standard for diverse persons is one milliter for each calorie of food. Most of this quantity is contained in prepared foods. At work or in hot weather, requirements may reach 5 to 13 liters daily. Water should be allowed ad libitum, since sensations of thirst usually serve as adequate guides to intake except for infants and sick persons.

Zoals in 1945 dan ook al bekend. Je moet per dag geen 2 liter water drinken, maar je moet per dag 2 liter vocht consumeren. Waarvan veel al in ons voedsel aanwezig is. In periode van warmte of zware fysieke inspanning kan dit sterk oplopen.

Luisteren naar de eigen dorst sensatie en drinken naar behoefte is doorgaans dan ook voldoende.

Ergens in de jaren '60 zie je dat het advies van 1 ml/kcal in bewording is vervanging door 8x8, oftewel 8 eenheden aan vocht met het equivalent van 8 ounce glasses. Circa 2L. Later weer zie je steeds meer dat fluids simpelweg als water wordt omschreven.

Het is allemaal het standaard liedje. Vertelt iets, en laat het maar vaak genoeg herhalen en de kern van de boodschap is al lang verloren. Maar beperk je je tot de bron, dan valt het één en ander weer redelijk op de plaats. Hoewel in dit geval de bron niets anders is dan expert opinion, medisch wetenschappelijk onderzoek in de jaren '40 was tenslotte niet wat het nu is. Hoewel een totale vocht intake van circa 1 mL/kcal waarschijnlijk niet ver van de menselijke behoefte zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
wibblemoo schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:48:
Je lichaam kan ongelooflijk goed water opnemen maar heeft wat meer moeite met het weer uitscheiden. Het probleem is dat je de zouten, of wat medischer de electrolyten, in de bloed zo ver verdunt dat de verhoudingen water/zouten niet meer in balans is. Met als gevolg dat je hele gestel in storing gaat.
Met als grootste gevaar hersenoedeem.

Dat zal zo'n vaart niet lopen met 2 bidons op een middagje fietsen. Maar drink je een paar liter op een warme dag dan is het aan te raden om ook sportdrank te drinken.

Niet hoeven plassen is geen goed teken, hele geconcentreerde urine ook niet. Een helder plasje na je rit is wel een veilige aanname dat je voldoende gedronken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Gisteren voor het eerst op een stationaire trainer gezeten, vorig jaar op de rollerbank gereden. Maar ik had moeite om mij cadans boven de 85 te krijgen, terwijl ik buiten vaak tussen de 90-100 rijd.

Is dat wennen of rij je op een trainer vaker een lagere cadans?

Na update werkte de Smart functie ook:
https://www.strava.com/activities/718079468 (before update)
https://www.strava.com/activities/718109362 (after update)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Ik heb hetzelfde als NareMan. Als ik aan het fietsen ben dan moet ik veel drinken. Vooral met langere en of intensievere ritten krijg ik gegarandeerd hoofdpijn als ik niet voldoende drink. Ik neem op een rit van 40km+ al twee bidons mee. Een met Isotone sportdrank (kruitvat huismerk) en een bidon met water (beide groot 750ml)
Afgelopen zondag met de dam tot dam classic gestart met twee bidons sportdrank en deze ook tijdens de stops elke keer aangevuld. Uiteindelijk heb ik 8 bidons leeg gedronken op 6 uur fietsen. Wat precies op 1L per uur komt. Aan het einde wel redelijk kapot maar geen hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
terrapin schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:51:
[...]

Welk risico loop je bij te weinig drinken? Als je maar wel drinkt als je dorst hebt, zou ik echt niet weten welk risico je loopt.
Als ik enkel drink als ik dorst heb, dan kom ik thuis met een barstende hoofdpijn. Bij komt het vooral omdat ik enorm veel zweet. Alles is letterlijk doornat (petje, truitje) en dat is dan nog afgezien van alles wat tijdens de rit op de grond geraakt.

Daarom moet ik voor mezelf aanhouden dat ik ong 750ml drink per uur. Indien ik dat niet doe weet ik uit ervaring dat ik de rest van de dag met een hoofdpijn zit die geen enkele (gemakkelijk verkrijgbare) pijnsitller kan fixen.

on another note:

Gisteren heb ik m'n oude colnago op de rollen gezet. Het beestje is onderhand 30 jaar oud en een eindeleven als rollenfiets is wel een mooi gegeven. Nu zaten daar nog de oude delta pedalen op en heb ik op m'n andere fiets al keo pedalen.

Nu ja, ik wou toch wat leren sleutelen aan de fiets dus nieuwe pedalen gekocht en een pedaalsleutel. Pedaal 1 gaat er vrij gemakkelijk af, pedaal 2 was een iets ander verhaal. Na een uur proberen (en een pedaalsleutel naar de knoppen te krijgen, goedkope krengen) heb ik van pure miserie dan maar een kameraad moeten bellen die een fietsenwinkel heeft. Hij heeft beter gerief en dat was dan ook in een minuutje gefixed. Nu weet ik waarom ze aanraden om antiseize op de pedalen te doen trouwens, de schroefdraad heeft ook wat afgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:26
En dan had je al rekening gehouden met het feit dat de linker trapper een linkse draad heeft...? :)

Vooral fijn bij nieuwe pedalen waar je geen sleutel 15 op kunt zetten maar die je vanaf de achterkant met inbus vast draait. Dan moet je dus rekening houden met die linkse draad en de boel vervolgens weer hypercorrigeren omdat je vanaf de achterkant aan het sleutelen bent. Daar heb ik ook wel eens op zitten vloeken...

Wat drinken betreft: hier ook een stevige zweter, dus zeker een 700 ml bidon per uur leeg. Meestal wat meer. Vroeger gewoon met water, maar tegenwoordig mix ik wat sportdrank in elkaar.

Overigens heb ik ook dat ik na het fietsen ontzettend veel wil drinken, maar dat is voornamelijk om te voldoen aan regel 47. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door dreamscape op 20-09-2016 08:55 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ben zelf ook een sporter die behoorlijk zweet in tegenstelling tot anderen van de groep maar heb verder nooit last van hoofdpijn, gelukkig. Kijk, ik zeg niet dat iets goed of slecht is hoor, je moet vooral zelf aanvoelen wat voor jou het beste werkt maar ik kan me er wel over verbazen hoeveel men soms drinkt. Maar als het goed werkt en je naderhand geen last hebt dan is dat een bonus :), niets is zo vervelend als je niet je hobby uit kan oefenen omdat je geen zin hebt in de nare gevolgen bij terugkomst.

Straks ga ik weer de sportschool in om te gaan spinnen, en dan ligt er geregeld na 1,5u, zeker bij een grote groep dus volle zaal, toch een behoorlijke plas zweet, ook in vergelijking met andere mensen. Maar toch kom ik daar met 1,5u toch vaak net aan 1 bidon van 750ml leeg. Soms wat meer.

Overigens heb ik in de winter als ik buiten fiets vaak een hoger verbruik van water tijdens de zomer. Heb van de spinninginstructeur ook wel eens begrepen dat je ook zeker in de winter buiten goed moet drinken / nog beter is om meer te drinken. Kan de reden alleen niet meer bedenken.

Maargoed. Iedereen is anders gebouwd of heeft andere mankementen waardoor veel drinken een must is. En sommigen, waar ik er denk ik 1 van ben, kunnen het met veel minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
dreamscape schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:53:
En dan had je al rekening gehouden met het feit dat de linker trapper een linkse draad heeft...? :)

Vooral fijn bij nieuwe pedalen waar je geen sleutel 15 op kunt zetten maar die je vanaf de achterkant met inbus vast draait. Dan moet je dus rekening houden met die linkse draad en de boel vervolgens weer hypercorrigeren omdat je vanaf de achterkant aan het sleutelen bent. Daar heb ik ook wel eens op zitten vloeken...

Wat drinken betreft: hier ook een stevige zweter, dus zeker een 700 ml bidon per uur leeg. Meestal wat meer. Vroeger gewoon met water, maar tegenwoordig mix ik wat sportdrank in elkaar.

Overigens heb ik ook dat ik na het fietsen ontzettend veel wil drinken, maar dat is voornamelijk om te voldoen aan regel 47. ;)
Jup, aan de juiste kant geduwd (beide pedalen moet je naar achter duwen met de sleutel om ze los te krijgen). Zat gewoon keihard vast na 10 jaar gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 19:37

bonzz.netninja

Niente baffi

Zondag Ronde van Bemmel gefietst. De eerste keer een wedstrijd ooit. Best vet!

Ik vond dat ik met ruim 35 gemm (over 20km) best hard ging, maar het peleton dacht daar anders over. Die heb ik 2 keer langs zien komen :( Maar goed, 1nalaaste...dus niet laatste :) Ik heb mezelf vooral opgeblazen door 2 rondes op kop te gaan volle bak. Toen kwam het peleton weer langs en kroop mijn groepje in het peleton en liet mij alleen achter :(

Rondevanbemmel

en de strava activity https://www.strava.com/activities/716884158

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 20-09-2016 09:30 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Rule #52 // Drink in Moderation.

Bidons are to be small in size. 500-610ml maximum, no extra large vessels are to be seen on one’s machine. Two cages can be mounted, but only one bidon on rides under two hours is to be employed. Said solo bidon must be placed in the downtube cage only. You may only ride with a bidon in the rear cage if you have a front bidon, or you just handed your front bidon to a fan at the roadside and you are too busy crushing everyone to move it forward until you take your next drink. Bidons should match each other and preferably your bike and/or kit. The obvious exception is the classic Coca-Cola bidon which by default matches any bike and/or kit due to its heritage. Coca-Cola should only be consumed flat and near the end of a long ride or all-day solo breakaway on the roads of France.
http://www.velominati.com/the-rules/#52

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Anders drinkt iedereen gewoon lekker wat en hoeveel 'ie prettig vindt?

Voordat je in de "levensgevaarlijk" zone komt voor tevéél drinken ben je al lang van je fiets afgeklotst. Voordat je zodanig bent uitgedroogd dat je flauwvalt (of significant minder gaat presteren) heeft ieder normaal mens al lang wat te drinken gepakt.

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 20-09-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
joint_me schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:26:
Gisteren voor het eerst op een stationaire trainer gezeten, vorig jaar op de rollerbank gereden. Maar ik had moeite om mij cadans boven de 85 te krijgen, terwijl ik buiten vaak tussen de 90-100 rijd.

Is dat wennen of rij je op een trainer vaker een lagere cadans?

Na update werkte de Smart functie ook:
https://www.strava.com/activities/718079468 (before update)
https://www.strava.com/activities/718109362 (after update)
Lichtere versnelling zetten, je hebt geen wind mee of tegen in Zwift. Wind tegen merk je doorgaans buiten wel. Windkracht 2 - 3 mee voel je vrijwel niet, maar maakt het trappen wel lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Heb weer een TrainerRoad give-away: 1 maand gratis gebruik maken van deze applicatie en trainingen. Ik kan 1 tweaker hiermee verblijden.

Bij interesse PM mij.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 20-09-2016 11:37 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
psychodude schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:45:
[...]

Lichtere versnelling zetten, je hebt geen wind mee of tegen in Zwift. Wind tegen merk je doorgaans buiten wel. Windkracht 2 - 3 mee voel je vrijwel niet, maar maakt het trappen wel lichter.
Als ik hem dus lichter zet, trap ik nog rond de 80-85, resulteert in langzamer snelheid. Het voelt natuurlijker om in een lagere cadans te rijden.

Maar uit je reactie lees ik dat ik maar moet wennen ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door joint_me op 20-09-2016 11:45 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
joint_me schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:43:
[...]

Als ik hem dus lichter zet, trap ik nog rond de 80-85, resulteert in langzamer snelheid. Het voelt natuurlijker om in een lagere cadans te rijden.

Maar uit je reactie lees ik dat ik maar moet wennen ;) .
Meest waarschijnlijk wel ja. Eventueel wat je nog kunt nakijken is welke cadans meter je paired met Zwift. Het meest accurate is je echte cadans meter, niet de meter van de smart trainer. Hoewel dat doorgaans geen verschil van 10 ~ 15 rpm zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:29:

Ik vond dat ik met ruim 35 gemm (over 20km) best hard ging, maar het peleton dacht daar anders over. Die heb ik 2 keer langs zien komen :( Maar goed, 1nalaaste...dus niet laatste :) Ik heb mezelf vooral opgeblazen door 2 rondes op kop te gaan volle bak. Toen kwam het peleton weer langs en kroop mijn groepje in het peleton en liet mij alleen achter :(

[afbeelding]

Ja, koersjes fietsen is toch een stuk anders dan gewoon een rondje doen. Volgend jaar een licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham

[afbeelding]

Gemiddeld 40+ is niet raar voor een koers. Je kan ook heel wat winst halen als je werkt aan je bocht techniek overigens. Dat kan je leren bij een lokale wielerclubje. Niet dat ik daar lid van ben maar heb wel een paar keer meegefietst bij Ahoy in Rotterdam. Dat helpt enorm. Enige wat je nodig hebt daarvoor is een KNWU basislidmaatschap.

* Graham rijdt niet in reclameborden-jerseys

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nog bedankt voor alle adviezen omtrent custom wielen. Het heeft uiteindelijk toch anders uitgepakt. Ik kon niet meer wachten en heb besloten mijn Fulcrum S4's (OEM velgen voor Specialized, in werkelijkheid F7's) te upgraden met een setje Fulcrum Racing Quattro's.

Ik heb dus gekozen voor de snelle, relatief goedkope, upgrade. Mogelijk dat ik in de toekomst nog een set custom wielen haal, want ik vind het toch wel super interessant, maar ik kan nu hopelijk een poosje vooruit :).

Vanmiddag komen ze binnen, benieuwd hoe ze staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Hah, lees even het volgende
Rule #33 // Shave your guns.
Legs are to be carefully shaved at all times. If, for some reason, your legs are to be left hairy, make sure you can dish out plenty of hurt to shaved riders, or be considered a hippie douche on your way to a Critical Mass. Whether you use a straight razor or a Bowie knife, use Baxter to keep them smooth.
En dan dit: http://www.velominati.com...rule-33-the-sagan-clause/

Nu de grote vraag aan jullie, scheren jullie je benen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:17
Tristan schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:12:

[...]

Nope. Benen scheren is voor vrouwen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, maar meer eigenlijk omdat ik van die gorilla benen onder zo'n srakke fietsbroek er niet uit vind zien :P Ik denk dan ook niet dat voor de regreatieve wielrenner het qua tijd veel uit maakt.

De profwielrenners geven als reden meestal dan ook op dat het meer voor het masseren na een rit is. Van die diepte massages met haar op je benen is toch niet echt prettig.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel111
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 20:12
Kluus schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:05:
[...] Ik kon niet meer wachten en heb besloten mijn Fulcrum S4's (OEM velgen voor Specialized, in werkelijkheid F7's) te upgraden met een setje Fulcrum Racing Quattro's.

[...]

Vanmiddag komen ze binnen, benieuwd hoe ze staan!
Ik rij zelf ook op Fulcrum S4 wielen. Ik had echter een keer gelezen dat het een combinatie is van Racing 3 en 5
I sent Fulcrum an e-mail asking them to provide more detail on the Fulcrum 4's:
"Racing 4 is OEM only and customer for specialized only, it is not sold after market so therefore not on our website. Racing 4 in fact is a racing 3 rim (clincher) racing 5 hub and custom spokes."
(Bron)
Quattro's blijft natuurlijk een behoorlijke upgrade. Ben benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x

[...]

Nee. Vriend van me rijdt bij een club en die zegt ja, is ook handig voor als je op je muil pleurt met korstjes enzo en dat het dan minder pijnlijk is ofzo of schoner te maken is of wat ever.

Nu kon ik altijd als excuus gebruiken dat ik nooit viel, goed nu ben ik dus 11 september voor het eerst tegen het asfalt gegaan maar heb ze na 2,5u fietsen de wondjes prima schoon kunnen maken in de zoute noordzee en daarna niet meer aangezeten en geen centje pijn of last van behaardheid of wat so ever.

Plus, scheren geeft stoppels geeft weer jeuk en gebeuren. Gewoon niet aan beginnen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

michel111 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:30:
[...]

Ik rij zelf ook op Fulcrum S4 wielen. Ik had echter een keer gelezen dat het een combinatie is van Racing 3 en 5

[...]
Klopt, maar verderop in dezelfde bron staat weer:
I stumbled across this post when researching the same and since it's a couple years later figured I'd e-mail Fulcrum too. Unfortunately, their reply further confused things. They refused to provide the specs, citing that they are produced OEM for Specialized, but then, at the end they included, "Anyway please consider it in the range of Racing 7."
Toen ben ik plaatjes gaan vergelijken en de mijne lijken inderdaad verdacht veel op de R7 (lees: alleen andere stickers).

Vwb benen scheren, ik doe er aan mee, alleen omdat het er "soigné" uit ziet. Wat ze ook zeggen, dat laatste is voor de meeste scheerders (met uitzondering van de profs) de enige reden. Alleen de "outsiders" denken dat wielrenners hun benen scheren voor andere redenen dan uiterlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34

[...]

Nee ik zou ook niet weten waar ik zou moeten stoppen. Dan kan ik doorgaan tot mn nek.....
Het staat wel strakker. Maar ik zie niet echt de toegevoegde waarden van gladde beentjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:05

Eijkb

Zo.

Zaterdag funklasse Kermiskoers gereden. Tweede wedstrijdje (ooit). Paar man vertrok vanaf de start op volle toeren, heb anderhalf rondje op kop gesleurd om dat gat dicht te krijgen en nadien ook gelost. Laatste gefinisht, alhoewel er al een paar uit koers waren :D De truuk is inderdaad om niet zelf het werk te doen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RCrmoIQ4ynUD3lB0nkjBY4rC/thumb.jpg

[afbeelding]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Kluus schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:54:
[...]

Klopt, maar verderop in dezelfde bron staat weer:

[...]

Toen ben ik plaatjes gaan vergelijken en de mijne lijken inderdaad verdacht veel op de R7 (lees: alleen andere stickers).

Vwb benen scheren, ik doe er aan mee, alleen omdat het er "soigné" uit ziet. Wat ze ook zeggen, dat laatste is voor de meeste scheerders (met uitzondering van de profs) de enige reden. Alleen de "outsiders" denken dat wielrenners hun benen scheren voor andere redenen dan uiterlijk ;).
Een van de afleveringen van de trainerroad podcast ging hierover. Armhaar en beenhaar scheren heeft 5-10 watt verschill. Er is dus wel degelijk een andere reden als uiterlijk. Niet dat de gemiddelde wielertoerist dit nodig heeft natuurlijk, maar bij de profs kan het wel uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Eijkb schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:01:
Zaterdag funklasse Kermiskoers gereden. Tweede wedstrijdje (ooit). Paar man vertrok vanaf de start op volle toeren, heb anderhalf rondje op kop gesleurd om dat gat dicht te krijgen en nadien ook gelost. Laatste gefinisht, alhoewel er al een paar uit koers waren :D De truuk is inderdaad om niet zelf het werk te doen :+

[afbeelding]

[...]
Het lijkt me vooral vermoeiend vanwege de "interval"heid van zo'n wedstrijd. Dat elke keer aanzetten na een bocht is denk ik het vermoeiendste. Ik zie dat je een behoorlijk hoge gemiddelde hr hebt :) Natuurlijk ook zeer net gemiddelde hoor :)

Ga komend seizoen ook eens kijken of ik bij de lokale club in Hoogland een keer een ritje mee kan doen, gewoon om eens te kijken hoe en wat. Je kan daar al meedoen op bijna iedere zaterdag vanaf 3 euro meen ik. Ze hebben er ook een mooie baan liggen al heb ik er nog nooit op gereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa

[...]

Nee ik begin er niet aan, dan kun je echt aan de gang blijven.

Technische vraag:
Ik heb een oude Campa chorus 10 speed waarvan de ketting overslaat op de cassette. Heb de derrieur al getweakt maar echt lekker loopt hij niet. Nu ben ik voornemens een nieuwe cassette en ketting aan te schaffen. Kan ik daar straffeloos een moderne Veloce 10 speed cassette op zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eijkb schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:01:

[afbeelding]

[...]
Als je zelf nog niet zo sterk bent kan je bij zulke koersjes denk ik het beste het wiel pakken van iemand met een transponder (rood geval) onder aan de voorvork. Zulke renners hebben vaak wat meer ervaring met wedstrijdjes en zullen dus wat sterker zijn en betere lijnen pakken door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noxa schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:06:
[...]

Nee ik begin er niet aan, dan kun je echt aan de gang blijven.

Technische vraag:
Ik heb een oude Campa chorus 10 speed waarvan de ketting overslaat op de cassette. Heb de derrieur al getweakt maar echt lekker loopt hij niet. Nu ben ik voornemens een nieuwe cassette en ketting aan te schaffen. Kan ik daar straffeloos een moderne Veloce 10 speed cassette op zetten?
Zijn je kabels nog een beetje proper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:08:
[...]

Zijn je kabels nog een beetje proper?
Ja hij schakelt eigenlijk nog wel prima. Maar ik heb inderdaad ook gedacht om de bekabeling te vervangen nu we toch bezig zijn.
De grootste "maar" is, dat ik voornemens ben volgend jaar een nieuwe fiets te kopen. En elke cent die ik nu bespaar kan ik straks aan een nieuwe fiets uitgeven. Daar tegenover staat dat als ik deze fiets een beetje onderhoud hem straks aardig kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:26:
Jep, maar meer eigenlijk omdat ik van die gorilla benen onder zo'n srakke fietsbroek er niet uit vind zien :P Ik denk dan ook niet dat voor de regreatieve wielrenner het qua tijd veel uit maakt.

De profwielrenners geven als reden meestal dan ook op dat het meer voor het masseren na een rit is. Van die diepte massages met haar op je benen is toch niet echt prettig.
Heb jij nooit je gehad dat je vacht klem zat in je ketting?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ankona Gelukkig niet zeg! Auwwww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Kennen jullie SpeedX?

Afbeeldingslocatie: http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/speedx-leopard-pro_0.jpg?itok=dm4qZmOZ

Full Aero Carbon frame met geintegreerde fietscomputer.

http://road.cc/content/te...8-just-speedx-leopard-pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:26:

Andere prof sporters, zoals voetballers, krijgen toch ook massages?

Er zijn maar twee daadwerkelijke redenen voor scheren:
1. Je vindt het zelf mooier
2. Je doet mee omdat het de 'mode' is bij (vooral) wedstrijdrijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.youtube.com/watch?v=dzpsJQN4o-Y

In deze video word volgens mij, door (ex)profs, massage als een legit reden aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
Tristan schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:53:
Kennen jullie SpeedX?

[afbeelding]

Is alweer een poosje oud. En nu de eerste reviews binnen komen blijkt het een matig ding te zijn.

http://www.bikeradar.com/...edx-leopard-review-50723/

Sowieso is de geïntegreerde fietscomputer leuk, maar ik heb er toch liever eentje naar mijn eigen smaak (met goede navigatie e.d.). En wat als de accu of elektronica beschadigd? Het concept is leuk, maar ik heb dan liever een stuur/stem-integratie ipv een fietscomputer die ik niet kan overzetten naar mijn winterfiets, hometrainer, oude retro racer of één van mijn mountainbikes.

Daarnaast, dat gewicht van een 105 afgemonteerde fiets, 9.46kg.

Ik zou lekker een overjarige Sensa, Bulls of Cube kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Tristan schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:53:
Kennen jullie SpeedX?

[afbeelding]

Jazeker, deze machine staat binnenkort bij mij op de stoep.
Roet schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:48:
[...]

Is alweer een poosje oud. En nu de eerste reviews binnen komen blijkt het ook, een matig ding te zijn.

http://www.bikeradar.com/...edx-leopard-review-50723/

Sowieso is de geïntegreerde fietscomputer leuk, maar ik heb er toch liever eentje naar mijn eigen smaak (met goede navigatie e.d.). En wat als de accu of elektronica beschadigd? Het concept is leuk, maar ik heb dan liever een stuur/stem-integratie ipv een fietscomputer die ik niet kan overzetten naar mijn winterfiets, hometrainer, oude retro racer of één van mijn mountainbikes.

Daarnaast, dat gewicht van een 105 afgemonteerde fiets, 9.46kg.

Ik zou lekker een overjarige Sensa, Bulls of Cube kopen.
De Pro weegt 8.6kg, dit is incl. accu's en computer. Je kunt dus niet 1 op 1 vergelijken.

[ Voor 50% gewijzigd door maxoss op 20-09-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
maxoss schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:48:
[...]

Jazeker, deze machine staat binnenkort bij mij op de stoep.

[...]

De Pro weegt 8.6kg, dit is incl. accu's en computer. Je kunt dus niet 1 op 1 vergelijken.
Als ik zo vrij mag zijn, hoeveel heeft het je dan uiteindelijk gekost?

Ik vind het ontwerp echt heel vet namelijk, goed doordacht in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Sissors schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:04:
[...]

Die scheren ook vrijwel allemaal hun benen, maar daar hoor je nooit iemand over omdat de amateurs het niet allemaal na doen >:) :Y

In fact: de meeste profsporters scheren hun benen... maar tennissers bijvoorbeeld weer zelden.

[ Voor 15% gewijzigd door Makkelijk op 20-09-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33
Noxa schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:18:
[...]
Als ik zo vrij mag zijn, hoeveel heeft het je dan uiteindelijk gekost?

Ik vind het ontwerp echt heel vet namelijk, goed doordacht in ieder geval.
2075 euro, daar komen dan nog btw en invoerrechten bij die ik bij de douane moet aftikken. SpeedX geeft als gunst 150 dollar hiervoor terug.

Het mooie is dat er een grote community Facebook pagina is ontstaan waar heel veel info word gedeeld en SpeedX ook echt de feedback meeneemt in het ontwerp en uitvoering. Een klein voorbeeld, remmen die andersom moeten worden gemonteerd in bijvoorbeeld de UK. Ook blijkt het dat er in de foto's van road.cc de mat afgewerkte frame te weinig verf is gebruikt en dat je de Carbon lagen strepen nog ziet. Hier word direct met productie afgestemd wat er fout is gegaan en hoe dit opgelost word.

Ondanks dat er wat kritiek is (soms terecht, soms volstrekt onzin) heb ik erg veel vertrouwen dat deze fiets er ongelofelijk vet gaat uitzien als hij hier dadelijk in de woonkamer staat en dat voor een ongelofelijk lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man

[...]

Nee man. Natuurlijk is het meer gesoigneerd maar tot die groep behoor ik niet. Ik heb harige poten en armen en een rode baard en fiets ook niet met witte sokken. Ik heb ook geen zin om het bij te houden.

• Noxa
maxoss schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:47:
[...]

2075 euro, daar komen dan nog btw en invoerrechten bij die ik bij de douane moet aftikken. SpeedX geeft als gunst 150 dollar hiervoor terug.

Het mooie is dat er een grote community Facebook pagina is ontstaan waar heel veel info word gedeeld en SpeedX ook echt de feedback meeneemt in het ontwerp en uitvoering. Een klein voorbeeld, remmen die andersom moeten worden gemonteerd in bijvoorbeeld de UK. Ook blijkt het dat er in de foto's van road.cc de mat afgewerkte frame te weinig verf is gebruikt en dat je de Carbon lagen strepen nog ziet. Hier word direct met productie afgestemd wat er fout is gegaan en hoe dit opgelost word.

Ondanks dat er wat kritiek is (soms terecht, soms volstrekt onzin) heb ik erg veel vertrouwen dat deze fiets er ongelofelijk vet gaat uitzien als hij hier dadelijk in de woonkamer staat en dat voor een ongelofelijk lage prijs.
Vet, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, deel ze met ons!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

[...]

Hier een "ja" voor scheren. Fucking goed voor de moraal. Ja, het is puur uit ijdelheid: nou en. :)

• Tristan
Hoe zit dat met ontstoken haarzakjes door de wind en snelheid eigenlijk? Is dat niet ook een reden om juist te scheren?

Ik zie het mezelf overigens echt niet doen. Alleen al het bijhouden lijkt me onbegonnen werk..

• Tarkin
Sissors schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:04:
[...]

Er zijn maar twee daadwerkelijke redenen voor scheren:
1. Je vindt het zelf mooier
2. Je doet mee omdat het de 'mode' is bij (vooral) wedstrijdrijders.
http://velonews.competito...shaved-legs-faster_344854

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Top nu ga ik zeker m'n benen scheren....

Gabriël AM5

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
nvm

[ Voor 105% gewijzigd door Roet op 21-09-2016 08:48 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uit dat artikel:
The Globe and Mail reports that recent tests in Specialized’s California wind tunnel may contradict earlier findings about the aerodynamics of shaved legs
Oftewel als dat de reden was, had je iig tot 2014 met ongeschoren benen moeten rijden. Dat deden al die mensen niet, dus is het niet de reden.

Daarnaast hoewel er dus blijkbaar op het onderzoek ervoor wat af te dingen was, betekend het niet automatisch dat het laatste onderzoek degene is die correct is. En zoals ze zelf eindigen met de vraag: Waarom worden de armen dan niet geschoren?

Bij mij gaat het er niet in dat iig een amateur het voor de snelheid zou doen.

• Tarkin
Sissors schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:45:
[...]

Uit dat artikel:

[...]

Oftewel als dat de reden was, had je iig tot 2014 met ongeschoren benen moeten rijden. Dat deden al die mensen niet, dus is het niet de reden.

Daarnaast hoewel er dus blijkbaar op het onderzoek ervoor wat af te dingen was, betekend het niet automatisch dat het laatste onderzoek degene is die correct is. En zoals ze zelf eindigen met de vraag: Waarom worden de armen dan niet geschoren?

Bij mij gaat het er niet in dat iig een amateur het voor de snelheid zou doen.
100% dat het voor amateurs geen enkel nut heeft buiten dat het properder lijkt. Maar voor profs kan er dus wel wat van afhangen naast massage e.d.

Ik zeg niet dat dit altijd de reden is geweest, maar marginal gains weet je wel :+

• MrAcid
  • Niet online
Tristan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 07:33:
Hoe zit dat met ontstoken haarzakjes door de wind en snelheid eigenlijk? Is dat niet ook een reden om juist te scheren?

Ik zie het mezelf overigens echt niet doen. Alleen al het bijhouden lijkt me onbegonnen werk..
Sta elke dag ongeveer 4 á 5 minuten langer te douchen hierdoor - dus het kost zeker tijd maar het valt wel mee. Niet-dagelijks scheren vind ik geen optie ivm stoppels. Dat vindt mijn vriendin ook. :+ Ook een haarbroek is wat mij betreft geen optie dus gewoon óók de bovenbenen scheren.

Ontstoken haarzakjes heb ik met NIET scheren nog nooit van gehoord. Hoe kom je daarbij?

Heb overigens dit voorjaar ook een paar maanden geëpileerd. Dat kan ik echt iedereen afraden. Duurt eindeloos (letterlijk 45min per been), het doet behoorlijk veel pijn (het went na een paar minuten maar het blijft kut) en het resultaat is matig. Enige voordeel is dat de haartjes "zacht" teruggroeien waardoor je het minder vaak hoeft te doen (om de 2 á 3 weken). Hierbij krijg je trouwens wél ingegroeide haartjes - vooral aan de achterkant van je bovenbenen omdat je daar de hele dag op zit. Niet relaxed.

Verwijderd

Gisteren mijn remblokjes vervangen. Heeft iemand een idee waar die donkere schroef voor is? Ben wel nieuwsgierig.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2h3bupz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/9qw5zo.jpg

• kwakke01

kwakke01

geen geschoren benen; ik heb nu al bijna geen tijd om te fietsen, laat staan als ik me dáár ook nog drtuk om moet maken. Het is echter wel zo dat, als ik elke dag een massage nodig zou hebben, ik ze wss wel zou scheren. Heb beide binnenmeniscussen gescheurd en heb inmiddels wel wat ervaring met frequente been-massages en dan zijn die haren toch niet echt prettig. Maar goed, ik fiets lever met het snot voor mn ogen en de modder achter mn oren, en daar passen geschoren benen niet bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb dan weer het geluk dat ik out-of-the-box niet al te veel begroeiing heb, dus ik red het prima zonder stoppels met 2x per week. Dan is het goed te doen.

En ja ik blijf erbij, het staat gewoon mooier en de aftekening van je beenspieren komt dan mooier uit (en laten we eerlijk zijn, dat is waar we het allemaal voor doen ;)).

Puur ijdelheid dus, andere reden zijn er niet, maar ik doe het er voor. Buiten het korte broeken seizoen ga ik ook echt niet scheren, ik voldoe dus alsnog niet aan de regels :(.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:13:
Gisteren mijn remblokjes vervangen. Heeft iemand een idee waar die donkere schroef voor is? Ben wel nieuwsgierig.

[afbeelding]

[afbeelding]
Die schroef gaat tegen de velg komen als de remblokjes te ver op zijn. Dan zou het dus ook een ander geluid moeten gaan maken zonder dat het de velg echt beschadigd, de schroef is niet van hard materiaal.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:25:
Ik heb dan weer het geluk dat ik out-of-the-box niet al te veel begroeiing heb, dus ik red het prima zonder stoppels met 2x per week. Dan is het goed te doen.

En ja ik blijf erbij, het staat gewoon mooier en de aftekening van je beenspieren komt dan mooi uit (en laten we eerlijk zijn, dat is waar we het allemaal voor doen ;)).

Puur ijdelheid dus, andere reden zijn er niet, maar ik doe het er voor. Buiten het korte broeken seizoen ga ik dus ook echt niet scheren, dus ik voldoe alsnog niet aan de regels :(.
Same here! mijn haren groeien ontzettend langzaam. Ik scheer mijn benen maar 1 (soms 2) keer per week.
Hier ook puur ijdelheid.

Is het niet zo dat alle fitnessboys ook niet gewoon benen scheren?
Ik zit zelf regelmatig in spanje , en daar scheren de niet sporters ook zelfs hun benen (en armen zelfs ).

www.degroot-it.nl

• Tristan
MrAcid schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:11:
[...]
Ontstoken haarzakjes heb ik met NIET scheren nog nooit van gehoord. Hoe kom je daarbij?
Er stond me zoiets bij, ik denk een keer gehoord. Maar wellicht ben ik abuis en is het helemaal geen probleem als je je niet scheert. Een snelle google geeft ook alleen maar resultaten met mensen die zich wel geschoren hebben..

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tristan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:46:
[...]

Er stond me zoiets bij, ik denk een keer gehoord. Maar wellicht ben ik abuis en is het helemaal geen probleem als je je niet scheert. Een snelle google geeft ook alleen maar resultaten met mensen die zich wel geschoren hebben..
Je bedoeld denk ik steenpuisten, een bekende wielerkwaal door het langdurig zitten een relatief hard fietszadel. Ik weet niet of dat verder nog beinvloed wordt door al dan niet scheren wel door de kwaliteit van je zeem enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 21-09-2016 11:36 ]

• orange.x
Altijd leuk als die koersjes ineens over wegen rijden waar je als "leek" zijnde soms je best doet om de beste tijd te halen. En zij zuchten er even overheen en weg kansen om ooit de "snelste" te zijn :P

https://www.strava.com/segments/7081778 Nu was ik daar de snelste, maar mag het nu doen met de 29e tijd helaas :P

• Tristan
orange.x schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:41:
Altijd leuk als die koersjes ineens over wegen rijden waar je als "leek" zijnde soms je best doet om de beste tijd te halen. En zij zuchten er even overheen en weg kansen om ooit de "snelste" te zijn :P

https://www.strava.com/segments/7081778 Nu was ik daar de snelste, maar mag het nu doen met de 29e tijd helaas :P
Jawel joh, gewoon met 50km/u gemiddeld doorheen knallen en je staat weer bovenaan :*)

• orange.x
Tristan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:05:
[...]

Jawel joh, gewoon met 50km/u gemiddeld doorheen knallen en je staat weer bovenaan :*)
Ja, maar dat het net :P Die 50km/u kan ik zonder ongunstige wind vlak wel aantikken... Maar vasthouden voor langere tijd is nog niet aan de orde :P Betekent niet dat we het niet meer gaan proberen natuurlijk, maar tzal een stuk lastiger worden :)

Plus, ik heb dat ritje al aardig wind in de rug gehad kan ik me herinneren :) Nog iets meer wind nodig dus haha :D Wind mee of een peloton voor je, keuzes he!

[ Voor 14% gewijzigd door orange.x op 21-09-2016 12:12 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic