havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:00:
Niemand kan in de toekomst kijken, ook jij niet. Wat we wel kunnen is naar het verleden kijken. Neem bijvoorbeeld elektrisch schakelen. Dat zou het mechanisch schakelen compleet gaan vervangen, werd een aantal jaar geleden gezegd. En dat is niet gebeurd, want het meerendeel van de fietsers rijdt nog steeds mechanisch. Het elektrisch rijden is erbij gekomen, niet in de plaats van.
Dit is en blijft een kwestie van geld. De stap van een shimano 105 groupset naar ultegra di2 is de aanschafwaarde van een 2e fiets. Als Shimano doorzet en een 105 di2 introduceert, dan zal het aantal fietsers dat mechanisch schakelt al een stuk sneller gaan afnemen.
Dan blijft er altijd nog het prijsverschil tussen di2 en traditionele groupsets. Ook dit blijft toch nog altijd een vrij groot verschil.
Worden deze verschillen kleiner en di2 dan dus ook beter betaalbaar, dan zal het ongetwijfeld ter vervanging van traditioneel schakelen zijn. Dit zal langer duren dan dat sommige mensen verwachten, maar ik kan mij niet voorstellen dat er op de lange termijn nog analoog geschakeld zal worden op de fiets.
havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:00:Zo zal het met schijven denk ik ook gaan. Het zal ongetwijfeld meer ingeburgerd raken, maar velgremmen zullen echt wel blijven bestaan. Simpelweg omdat er vraag naar is. Mensen die wat rationeler denken en minder gevoelig zijn marketing, renners met een kleinere portomonnee of gewoon conservatiever renners zullen allemaal voor velgremmen blijven kiezen.
Schijfremmen in tegenstelling tot di2 kennen dit prijsverschil vrijwel niet. Qua losse onderdelen maakt het weinig uit of je kiest voor velgremmen of schijfremmen qua prijs. Hierdoor zie je dat het gehele segmenten vrij snel tot zich wint, en de keuze voor de consument eigenlijk al snel komt te vervallen.
Kijken we bijv. naar 12gobiking, daar is op dit moment binnen hun MTB selectie 4% uitgerust met velgremmen, tegenover 96% schijfremmen. Van de cyclocross fietsen is ook nog slechts 9% uitgerust met velgremmen, tegenover 91% schijfremmen. Qua hybride fietsen 37% nog uitgerust met velgremmen, tegenover 63% met schijfremmen. Binnen het racefiets segment is momenteel nog 81% uitgerust met velgremmen, tegenover 19% schijfremmen.
Maar naar verdeling van modeljaar zien we ook hier de verschuiving al optreden. Had van hun 2016 selectie 83% nog velgremmen, is dit binnen wat er dusver op de 2017 lineup staat nog maar 70%. Bij de hybride fietsen heeft zelfs nog maar krap 23% velgremmen in hun huidige 2017 selectie, tegenover 77% schijfremmen. Ook deze groep kruipt snel op richting de 90%+ schijfremmen. Ik vermoed dat in 2018 ook meer dan 90% van de hybride fietsen uitgerust zal zijn met schijfremmen.
Ik vraag mij dan ook af of de consument nog veel keuze gaat hebben. Geld speelt in deze namelijk geen rol gezien de gelijkwaardige product kosten. Marketing domineert. Ik zou dan ook niet gek op kijken van een 2019/2020 lineup met ook op de racefiets 90+% schijfrem.
En tsja, dan komt vanzelf het volgende speeltje wel weer om de hoek. Want zeg nou zelf, we hebben toch allemaal ABS nodig op de fiets om veilig tot stilstand te komen?