Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.739 views

Onderwerpen

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
havana schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:27:
... zo lang je de maximale remkracht maar niet gaat gebruiken bij regen, want dan lig je al snel op je plaat.
Zo , bij ons in de ploeg ook eentje. Ik zat lekker in het wiel tot meneer ineens vol in de remmen kneep. lag bijna dubbelgevouwen in zijn nek.
Hij staat wel degelijk sneller stil , maar misschien doseerde hij ook niet goed.

[ Voor 10% gewijzigd door degroot op 15-09-2016 10:49 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:53

Kluus

Gang is alles

MMUilwijk schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:42:
[...]

Ah, het beste argument. Dat scheelt mij weer ene hoop geld als ik van het voorjaar een nieuwe fiets ga kopen :9
Maar dit zijn nou juist het soort argumenten die je moet negeren! (En die je angstvallig moet verbergen voor je eventuele wederhelft).

De truc is om zo veel mogelijk argumenten te vinden om de aanschaf van de meest emotioneel bevredigende fiets te verantwoorden voor jezelf! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Er is geen fiets die je ultiem emotioneel bevredigt. Daarom is het aantal fietsen dat je moet c.q. wilt bezitten ook te definiëren als n+1 (waarbij het resultaat daarvan minimaal 3 moet zijn, volgens de Regels).

[ Voor 28% gewijzigd door nare man op 15-09-2016 10:50 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Ik heb een nieuw setje buitenbanden nodig.

Continental Grand Prix, is dat iets? kosten bij de LBS € 29,95 p/s

Ik zie ook SCHWALBE LUGANO, VITTORIA RUBINO, die kosten maar de helft.

Heb er echt geen verstand van. Ben ook niet super fanatiek. Vorig setje heb ik bijna 3 jaar mee gedaan. Wil nu en volgend seizoen wat meer tochtjes gaan rijden. Het hoeft geen top spul te zijn, maar ik geef wel liever een 10tje meer uit dan dat ik rotzooi koop.

Heb er ook geen probleem mee om via internet te bestellen.

Graag wat advies :)

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
nare man schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:49:
Er is geen fiets die je ultiem emotioneel bevredigt. Daarom is het aantal fietsen dat je moet c.q. wilt bezitten ook te definiëren als n+1 (waarbij het resultaat daarvan minimaal 3 moet zijn, volgens de Regels).
S-1 bedoel je >:)

Verwijderd

Rudolf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:01:

Heb er echt geen verstand van. Ben ook niet super fanatiek. Vorig setje heb ik bijna 3 jaar mee gedaan. Wil nu en volgend seizoen wat meer tochtjes gaan rijden. Het hoeft geen top spul te zijn, maar ik geef wel liever een 10tje meer uit dan dat ik rotzooi koop.

Hier hebben ze vaak wel goedkope banden setjes:
http://www.ribblecycles.c...els-tyres/tyre-twinpacks/

Soms geven ze ook nog een 20% extra korting, al is die actie net weer afgelopen dus duurt het waarschijnlijk nog even voordat die korting weer terug komt.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57

De meningen lopen hier vaak nogal uiteen over welke merken en types. Zelf ben ik nog op zoek naar een goede band die vooral veel km's kan maken en een goede anti lek heeft.
Mijn ervaring met Continental GP4000S is niet zo heel best maar toen woog ik toch wel iets meer. Maar ik reed die banden om de haverklap lek.
Nu doe ik het alweer een tijd met Vittoria Rubino's en heb dit jaar de G+ van Rubino Pro gereden waarvan de achterband echt veel te snel sleet. Dus die komen er niet meer in. Ik ben nu zelf even aan het wachten op een goede aanbieding van normale Rubino Pro's of gewone Rubino's maar ben ook weer aan het overwege om toch voor een GP4000S II setje te gaan, maar die banden zijn wel duur. Aan de andere kant lees ik ook verhalen van mensen die er makkelijk 8-10k km mee rijden. Betaal je dan een keer 33 per band en doe je er 2x zo lang mee dan een bandje van 20-23 eu, dan is het die meerprijs wel waard natuurlijk. Maar ik twijfel zelf nog :) Zal mogelijk van de aanbieding afhangen.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Ik heb die Continental Grand Prix destijds voor € 20 gekocht bij Mantel (nu € 25). Prima banden, tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Ik zweer bij Continental GP4000S (II). Maar ik heb ook met de Fortezza Tricomp van Vredestein gefietst. Ook een fijn bandje en doet het ook goed in de regen. Maar Conti's heb ik tot nu toe alleen lek gereden zodra ze ook echt versleten waren. Die gaan echt makkelijk een paar duizend km mee.

Mijn vermoeden is dat veel mensen hun bandenspanning niet goed hebben, waardoor je met iedere band snel lek kan rijden. Denk aan snakebites bijvoorbeeld.

If it aint fixed, it's broken.

• nare man
Ik heb veel op Fortezza Senso All Weathers gereden en rijd nu op mijn Canyon met GP4000 SII's, maar zodra de Continentals versleten zijn gaan er toch weer Fortezza Senso's onder. Die geven mij in de regen net wat meer vertrouwen.

Het is overigens wel de moeite waard om in goede buitenbanden te investeren. In het begin reed ik met de Lugano's die standaard op mijn Bulls zaten, en zelfs ongetraind voel je duidelijk het verschil met een goede band (nog los van het feit dat een vouwband veel makkelijker terug te zetten is dan een draadband mocht je lek rijden -- laatst een Vittoria Rubino van mijn vriendin vervangen aan de kant van de weg, wat een kutbanden zijn dat zeg).

[ Voor 50% gewijzigd door nare man op 15-09-2016 11:39 ]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Die Vittoria Rubino's gaan al lek als je er naar kijkt.

If it aint fixed, it's broken.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben ook een paar honderd kilometer verder nog steeds tevreden met de Vittoria Corsa G+ die ik een tijd geleden had gekocht, nog geen lekken gehad ook niet bij regenritten. Maar dat is ook gewoon geluk denk ik in dit geval, en misschien ook trouw eventueel stekende scherpe steentjes verwijderen na de rit. Denk trouwens niet dat ik ze voor een 'reguliere prijs' had gekocht, dan was ik gewoon bij Conti gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik vind dit wel een aardig filmpje over het verschil tussen disk brakes en velg remmen:

Laat toch duidelijk zien dat onder verschillende omstandigheden de disk brakes je eerder tot stilstand brengen, wat alleen maar positief kan zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Tristan op 15-09-2016 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Zeker, ze brengen je eerder tot stilstand en ik zou zelf in de bergen absoluut meer fiducie hebben in schijfremmen dan velgremmen. Zoals alles is het echter een afweging van wat je nodig hebt en in de praktijk gebruikt versus kosten, gewicht en looks. En als je alleen op het vlakke rijdt heb je aan velgremmen in beginsel genoeg, tenzij je zeer regelmatig in de regen rijdt en heel dure wielen hebt, dan is het nogal zonde van je velgen. Maar ik denk dat er niet zoveel mensen zijn die én met hele dure wielen rijden én heel vaak in de blubber of regen rijden. Dan pak je gewoon een winterfiets.

• wisselwerking
  • Nu online
Voor fietsen in de regen in Nederland heb je geen schijfremmen nodig. Ik fiets (ivm woon-werk verkeer) ook in de regen, maar heb nog nooit remkracht gemist. Ook tijdens de Amstel Gold Race miste ik geen kracht bij de afdalingen (maar ik ben ook niet zo van het remmen :P Op mijn ATB zou ik er echter niet aan moeten denken om geen schijfremmen te hebben. Daar hebben ze wat mij betreft een grotere toegevoegde waarde.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Herrick schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:27:
Voor fietsen in de regen in Nederland heb je geen schijfremmen nodig. Ik fiets (ivm woon-werk verkeer) ook in de regen, maar heb nog nooit remkracht gemist. Ook tijdens de Amstel Gold Race miste ik geen kracht bij de afdalingen (maar ik ben ook niet zo van het remmen :P Op mijn ATB zou ik er echter niet aan moeten denken om geen schijfremmen te hebben. Daar hebben ze wat mij betreft een grotere toegevoegde waarde.
Het grootste gemis aan remkracht op de Nederlandse fiets op de weg komt naar mijn idee doorgaans door het aan vervanging toe zijn van de remblokjes :p.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb ze nu net een maandje. Fijne bandjes! Nog geen last van scheurtjes of lek gereden, met uitzondering van een klapband 1 km na monteren (productiefout van de band).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Volgens mij is hier al geregeld discussie geweest over fietsdragers voor de auto, maar ik wilde hem toch weer even opbrengen. Ik heb de Thule Euroride 943 besteld, maar nu lees ik achteraf bij mantel dat deze drager niet of minder geschikt zou zijn voor carbon frames gezien de framebevestiging.

Volgens mij geld dit echter voor bijna iedere trekhaak drager en moet je maar net het geluk hebben dat ie op de zadelpen geklemd kan worden. Is dit dan echt een probleem, of kan een dergelijke drager (mits de klem wordt aangebracht met de nodige bescherming) niet zo veel kwaad?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Kluus schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:10:
Volgens mij is hier al geregeld discussie geweest over fietsdragers voor de auto, maar ik wilde hem toch weer even opbrengen. Ik heb de Thule Euroride 943 besteld, maar nu lees ik achteraf bij mantel dat deze drager niet of minder geschikt zou zijn voor carbon frames gezien de framebevestiging.

Volgens mij geld dit echter voor bijna iedere trekhaak drager en moet je maar net het geluk hebben dat ie op de zadelpen geklemd kan worden. Is dit dan echt een probleem, of kan een dergelijke drager (mits de klem wordt aangebracht met de nodige bescherming) niet zo veel kwaad?
Oplossing staat ook op mantel: https://www.mantel.com/thule-carbon-framebeschermer

Eerlijk gezegd geloof ik er niet zo in, je moet hem gewoon niet te strak aandraaien. Als het niet beweegt is het goed is mijn motto met fietsendragers. De fiets staat immers al muurvast in de wielgoten en moet alleen gestabiliseerd worden met de frameklem. Op een blog van futurumshop die ik nu vind zeggen ze eigenlijk hetzelfde (informatie van fabrikant): http://www.futurumshop.nl...men-op-fietsendrager.html
Gebruikers hebben vaak de neiging om de klem té strak aan de draaien. De fiets wordt op z’n plek gehouden door de wielgoten en de riemen. De frameklem is belangrijk maar enkel bedoeld om zijwaartse beweging tegen te gaan. Zo staat de fiets nog stabieler. Voor de frameklem geldt: vast is vast!

[ Voor 28% gewijzigd door Makkelijk op 15-09-2016 13:25 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Thanks, dat gevoel had ik ook, maar het is altijd fijn om dat even bevestigd te zien :). Zouden die carbon protectors nou nog veel toevoegen of is een microvezeldoek ook al voldoende extra bescherming?

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 15-09-2016 13:37 ]

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

voor mij geen andere banden meer dan de conti 4-seasons. Oersterk en redelijk comfortabel (25mm) ik rijdt er inderdaad rustig 5-10k km op zonder lek te rijden; dat is mij de meerprijs van de banden ruimschoots waard! reviews genoeg te vinden waar deze band goed uit de verf komt qua degelijkheid

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Kluus schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:35:
Thanks, dat gevoel had ik ook, maar het is altijd fijn om dat even bevestigd te zien :). Zouden die carbon protectors nou nog veel toevoegen of is een microvezeldoek ook al voldoende extra bescherming?
Zo'n protector doet ongetwijfeld iets meer dan een doek, een doek verdeelt de druk nauwelijks tot buiten de aanklamp-punten en die zijn al van zacht rubber. Stevige grote rubberen oppervlakte verdelen de druk wel beter. Een doek verdeelt wel perfect de druk binnen het aanklamp-punt. Het is IMO echt een kwestie van niet lomp zijn. Je kunt zo'n klem heel lang doordraaien nadat hij al vast zit, omdat het rubber is. De druk loopt dan gestaag flink op. Als je je fiets niet met de hand heen en weer kunt rammelen dan zal dat met een beetje normaal rijden ook niet gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 15-09-2016 13:40 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wat een hoop onzin lees ik hier toch weer. Ik rij nu 11.000km (voor sommigen van jullie een schijntje, maar toch) met BB30 en het is nog altijd fluisterstil, 100% spelingsloos en draait voor eeuwig rond als je hem een zwieper geeft zonder ketting erop. Ik heb alleen de bevestiging van de crank op de trapas een keer opnieuw ingevet vanwege een kraakje, maar dat is iets van FSA en heeft met BB30 niets te maken volgens mij.

Schijfremmen hebben meer stopkracht, maar dat is niet het punt. Je zult juist minder snel blokkeren dan met gemiddelde velgremmen vanwege de betere modulatie, oftewel je kunt beter doseren in alle omstandigheden en de feedback naar je handen is veel beter, omdat er geen rekkende en feedback-dempende kabel tussen zit.

Op een MTB of crosser is gemiddeld genomen de grip met de ondergrond juist lager dan op een racer met zijn dunne bandjes. Een slick (ook een smalle) heeft op asfalt bergen aan grip en een MTB of crosser met zijn noppenbanden glijdt sneller weg op de daarvoor bedoelde ondergrond, namelijk bos of stenen/zand.
Dus geen enkel argument om geen schijven te willen vanwege vermeend sneller blokkeren/glijden. Echt, het is gewoon even wennen, over een paar jaar is deze dicussie er niet meer.

Hoge carbon velgen met alu remrand zijn vele malen goedkoper dan full-carbon velgen, dus niet andersom. Daarom, én omdat ze betrouwbaarder remmen voor de gemiddelde wielertoerist, én omdat ze makkelijker te maken zijn als clincher, én omdat ze minder kwetsbaar zijn bij valpartijen maakt dat deze juist heel legitiem zijn voor ons stervelingen. Dat stukje carbon dat dus onder je alu-velgbed geplakt zit heeft twee functies: looks en (een klein beetje) aero-voordeel. En dat met nauwelijks gewichts-penalty. Volledig alu velgen van 60mm hoog wegen toch echt een stuk meer of je moet €2000,- willen betalen en dan kun je ook heel chique full-carbon clinchers kopen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Eens TheLemon, ik heb inmiddels ook bijna 10k op mijn speci met BB30. Nog steeds geruisloos (wel een licht kraakje maar op het moment verdenk ik de pedalen).

Volgens mij heeft van schijfremmen niemand gezegd dat ze slechter of evenwaardig remmen (in ieder geval heb ik dat zeker nergens bedoeld) dan/aan velgremmen, maar hebben een aantal mensen (waaronder ik) aangegeven die stopkracht (nog) niet als een gemis te ervaren op de racert.

Verhaal over de carbon velgen, helemaal mee eens.

• nare man
Zodra schijfremmen op een racer niet standaard zorgen voor een kilo extra gewicht ben ik om. Vooralsnog heb ik het idee dat de techniek nog niet helemaal rijp is. Als je kijkt naar hydraulische shifters voor de racer dan draait je maag om, zeker bij SRAM...en het oog wil tenslotte ook wat.

Wat betreft velgen: aero schmaero. Ik rijd meestal in de Zuid-Hollandse polder en zie vaak genoeg mensen op hoge wielen worstelen met een harde zijwind, terwijl dat mijn slanke DT Swiss RR21's nauwelijks regardeert. Goed, natuurlijk zijn er profielen die minder gevoelig zijn voor zijwind, o.a. Zipp, maar de meeste mensen met hoge velgen geven geen 2000 euro uit -- veel mensen rijden met Cosmics, die zijn volgens mij veel gevoeliger.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Mijn oude set (Cosmic SLE 52mm) was veel gevoeliger voor wind dan m'n nieuwe set (Cosmic Carbon Pro SL C 40mm)
Goed een cm minder, maar echte verschil komt door andere vorm.
Wel een stukje duurder, maar ik zou niet meer de SLE's willen hebben. (al remmen ze in regen net iets beter door alu+coating op remrand)

Tijdens vakantie en Charly Gaul cyclo (laatste met regen) heb ik er ook mee gereden(klimmen/dalen) zonder problemen.
Je hoort ze wel goed piepen als je met 30 graden 1000m moet dalen.

[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 15-09-2016 14:22 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:25
Zorgen dat je rond de 90 kilo weegt, dan heb je geen last van zijwind en hoge velgen...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Tristan
M@cer schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:41:
Zorgen dat je rond de 90 kilo weegt, dan heb je geen last van zijwind en hoge velgen...
Is dat inclusief het gewicht van de fiets, accessoires en kleding? Want dan mag ik aan de bak :+

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
Tristan schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:43:
[...]

Is dat inclusief het gewicht van de fiets, accessoires en kleding? Want dan mag ik aan de bak :+
of meer dan 90 is vast ook goed >:)

• psychodude
  • Nu online
kwakke01 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:06:
[...]

ik heb nóóit last van zijwind O-) |:(
Met wat hulp ik misschien dan ook niet meer :p.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
la_fusion schreef op donderdag 08 september 2016 @ 22:09:
Grootste nadeel op de Tourmalet zoals dat ook op de Ventoux is, het blijft continu flink stijgen, bij een Alpe D'Huez is er 'iedere bocht' wat tijd om de benen iets te ontspannen.
Eerlijk gezegd vind ik de Mont Ventoux een stuk fijner dan de Alpe D'Huez. Naast dat het ook een mooiere berg is uiteraard is het begin van Alpe D'Huez vele malen zwaardere dan Mont Ventoux. Je kan lastig inrijden op dat deel. Het begin van Ventoux is daar in tegen goed te doen tot aan het bos (vanuit Bedoin). Dan wordt het wel pittig maar daarna kan je goed bijkomen bij elke bocht op het kale gedeelde (mits de wind je vriend is die dag).
wezep schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:50:
Zijn er ook mensen hier de 3x de Mt Ventoux op 1 dag hebben gefietst?
Het staat nog steeds op mijn lijst, hopelijk volgend jaar met Pinksteren.
havana schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:14:
Kan me voorstellen dat je je als Focus-eigenaar een beetje aangevallen voelt. Niks ten nadele van Focus. Perfecte fietsen. Ik vind (mening!) ze alleen saai. Dat mag ik toch vinden?
nee :9

En weer bij qua lezen van afgelopen posts sinds vorige week. Hou toch wel van die nuances hierzo. Ik ben inmiddels zelf al aardig over qua schijf vs velgremmen. Zeker na het zien van de nieuwe SRAM groep. Maar goed iedereen zijn mening.

Sinds eergisteren terug uit de Alpen, 5 dagen rond kunnen rijden in een prachtige omgeving (omstreeks Bourg d'Oisans). Volledige verslag komt nog wel, incl verhaal over mijn kapotte linker shifter. 8)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
psychodude schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:14:
[...]

Dit scheelt ook een hoop zijwind ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.cormantel.nl/files/tacx%20test%20amsterdam.jpg

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Mijn verhaal rondom BB30 is niet gebaseerd op één ervaring maar op meerdere. Ik denk dat ik zeker 10 fietsen op mijn standaard heb gehad met kraakproblemen, waarvan mijn eigen er eentje is. Dat je na 10k of wat nog geen problemen hebt is vrij gebruikelijk (alhoewel ik ook wel gevallen heb gezien die out-of-the-box kraakten). De problemen ontstaan meestal nadat de lagers een keer of 2-3 vervangen zijn. Geleidelijk onstaat er dan speling tussen de lagerschaal en de bus. Zoals gezegd is dit een metaal-op-metaal verbinding en dat vragen om problemen. Andere systemen (zoals BB86, BB386 en PF30) hebben nylon op carbon en dat zorgt veel minder vaak, doch ook nog regelmatig, voor problemen. Heb je eenmaal klachten zit er weinig anders op dan de lagerschaal min of meer vast te lijmen met loctite 641. Het werkt op zich prima, maar het is natuurlijk wel een houtje-touwtje oplossing.

Praat eens met wat fietsenmakers of mensen uit de industrie, echt iedereen zal meteen bekennen dat BB30 een rampenplan is. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat zeer veel merken er alweer mee gestopt zijn.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Crazy D
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Tijdje terug ging het over van die dingetjes om aan je helmbandje te doen om het windgeruis weg te nemen.... Iemand een zoekterm om die berichten terug te vinden en niet 90 pagina's hoeven door te lopen?........

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Crazy D schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:33:
Tijdje terug ging het over van die dingetjes om aan je helmbandje te doen om het windgeruis weg te nemen.... Iemand een zoekterm om die berichten terug te vinden en niet 90 pagina's hoeven door te lopen?........
Cat-ears bedoel je?

• Roet
  • Laatst online: 19-09 19:58
Maar eigenlijk komt het er op neer dat je Wind-blox wilt, tenzij je echt ál het ruis wilt wegnemen. Ik heb 3 setjes cat-ears en twee setjes wind-blox, eigenlijk alle gangbare varianten dus.

De grote cat-ears blocken echt alles, die gebruik in de winter als niemand me ziet fietsen, want het ziet enorm retarded uit. De wind-blox zien er uit als een volwassen, goed uitgewerkt product, en nemen 80% van je ruis weg. Als je wilt kan je ze lenen, heb er toch zat liggen, ik gebruik voornamelijk de wind-blox en soms één van de cat-ears.

[ Voor 18% gewijzigd door Roet op 15-09-2016 17:47 ]

• Tristan
Cat-ears ken ik, maar wind-blox? Ah blijkbaar is het een vergelijkbare oplossing. Zijn er eigenlijk niet oordoppen die wind geruis blokken maar waarbij je wel gewoon het verkeer kan blijven horen.

[ Voor 71% gewijzigd door Tristan op 15-09-2016 18:05 ]

• Roet
Tristan schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:03:
Cat-ears ken ik, maar wind-blox? Ah blijkbaar is het een vergelijkbare oplossing. Zijn er eigenlijk niet oordoppen die wind geruis blokken maar waarbij je wel gewoon het verkeer kan blijven horen.
http://www.wind-blox.com/ (je verwacht het niet :P)

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Ik heb cat-ears. Ze werken fantastisch, je hoort echt veel meer. Denk aan achter op komende fietsers of auto's, het suizen van je wielen maar ook die kraak of ratel in je fiets die je eerst niet hoorde. Maar het ziet er echt niet uit, prima voor in de winter dus ;).

Die wind blox zien er inderdaad stukken beter ontwikkeld uit, die ga ik ook een keer proberen.

• nare man
Noxa schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:31:
ook die kraak of ratel in je fiets die je eerst niet hoorde.
Ik weet niet of het dan zo'n goed idee is :P

• Noxa
nare man schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:44:
[...]

Ik weet niet of het dan zo'n goed idee is :P
Ja het is echt bizar hoeveel je opeens hoort. Ik heb meteen alle boutjes aan kunnen draaien en draaiende delen smeren.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:05
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:25:
Dat deed ik vroeger. Lekker rondjes maken op de stadsfiets. Maar dan kom je er toch wel snel achter dat je misschien toch maar op zoek moet gaan naar iets anders.
Waarom? Naar de zaak fiets ik nog steeds op mijn gazelle. Ik ga geen zeem aan doen voor een half uur. Het is veel comfortabeler. Naar de zaak moet ik verplicht over bepaalde wegen, met een vrij rondje kan ik die mijden. Winterbanden, bagagedrager, slot, verlichting, dichte kettingkast. Ik snap niet dat ik nog een andere fiets heb :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:29
M@cer schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:41:
Dan heb je wel van meer dingen geen last, waaronder hard omhoog rijden ;)

• Crazy D

Crazy D

Roet schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:45:
Maar eigenlijk komt het er op neer dat je Wind-blox wilt, tenzij je echt ál het ruis wilt wegnemen. Ik heb 3 setjes cat-ears en twee setjes wind-blox, eigenlijk alle gangbare varianten dus.

De grote cat-ears blocken echt alles, die gebruik in de winter als niemand me ziet fietsen, want het ziet enorm retarded uit. De wind-blox zien er uit als een volwassen, goed uitgewerkt product, en nemen 80% van je ruis weg. Als je wilt kan je ze lenen, heb er toch zat liggen, ik gebruik voornamelijk de wind-blox en soms één van de cat-ears.
Op basis van de foto's zien de wind-blox er wat minder debiel uit. Zelfs de pro ziet er wat minder lomp uit. Als je een setje te leen hebt graag, vind t niet erg om 18 dollar + verzendkosten te lappen maar liever alleen als t ook echt werkt :)
Al is het side effect dat je gekraak beter hoort wel beetje minder :P

Exact expert nodig?

• Tristan
Zou dit nou nog lekker zitten?

Afbeeldingslocatie: http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/slr-c59-top-new.jpg?itok=1pW0B-j3

Afbeeldingslocatie: http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/slr-c59-side-new.jpg?itok=TyiN222X

http://road.cc/content/te...63g-srl-c59-carbon-saddle

[ Voor 18% gewijzigd door Tristan op 15-09-2016 21:57 ]

• M@cer
Blik1984 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:06:
[...]

Dan heb je wel van meer dingen geen last, waaronder hard omhoog rijden ;)
We kunnen onze tijden wel ff vergelijken hoor >:)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• TheLemon

TheLemon

havana schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:14:
Mijn verhaal rondom BB30 is niet gebaseerd op één ervaring maar op meerdere....
Ok, ik had mijn post anders moeten indelen. Met onzin doelde ik niet op het BB30, maar met name op het hoge wielen en schijfremmenverhaal. Mijn ervaring met BB30 wilde ik alleen even delen om aan te geven dat het niet alleen maar kommer en kwel is.

• Noxa
Ik zit komend weekend in in een AirBNB in de buurt van Hoorn in Noord Holland. Ik ben voornemens het rondje Markermeer te doen maar dat moet ik er nog even door zien te krijgen bij de commissie vrouw & kinderen. Mocht dat in de algemene leden vergadering geen bijval krijgen heeft iemand dan nog tips voor een ander leuk rondje (a 100km) in Noord Holland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Je kan langs de dijk naar boven richting Enkhuizen en Medemblik of naar beneden richting Volendam En Marken. Allebei mooie routes.Rondje Markermeer is eigenlijk heel saai, vooral in Flevoland, maar moet je wel gedaan hebben

[ Voor 26% gewijzigd door M@cer op 16-09-2016 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Noxa schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:36:
Ik zit komend weekend in in een AirBNB in de buurt van Hoorn in Noord Holland. Ik ben voornemens het rondje Markermeer te doen maar dat moet ik er nog even door zien te krijgen bij de commissie vrouw & kinderen. Mocht dat in de algemene leden vergadering geen bijval krijgen heeft iemand dan nog tips voor een ander leuk rondje (a 100km) in Noord Holland?
Je kan zondag de dam tot dam fietsen http://www.damtotdamfietsclassic.nl/routes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

psychodude schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:14:
[...]

áls je het daarmee al red :X maar goed; ben alweer langzaam maar gestaag op de weg terug. Doel is voor het einde van het jaar weer onder de 100, en dan nieuwe plannen maken..

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:03
... heeft iemand dan nog tips voor een ander leuk rondje (a 100km) in Noord Holland?
Lans het IJsselmeer naar Edam, dan ten zuiden van Purmerend doorsteken naar de Noordzeekust. Duinen bij Egmond aan Zee - Bergen aan Zee en dan via een mooi boogje terug naar huis.
Het is wel de moeite waard om een detailroute in je navigatie te stoppen tenzij je graag provinciale wegen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Wil hier nog wel even op reageren
Echt, het is gewoon even wennen, over een paar jaar is deze dicussie er niet meer.
Niemand kan in de toekomst kijken, ook jij niet. Wat we wel kunnen is naar het verleden kijken. Neem bijvoorbeeld elektrisch schakelen. Dat zou het mechanisch schakelen compleet gaan vervangen, werd een aantal jaar geleden gezegd. En dat is niet gebeurd, want het meerendeel van de fietsers rijdt nog steeds mechanisch. Het elektrisch rijden is erbij gekomen, niet in de plaats van.

Zo zal het met schijven denk ik ook gaan. Het zal ongetwijfeld meer ingeburgerd raken, maar velgremmen zullen echt wel blijven bestaan. Simpelweg omdat er vraag naar is. Mensen die wat rationeler denken en minder gevoelig zijn marketing, renners met een kleinere portomonnee of gewoon conservatiever renners zullen allemaal voor velgremmen blijven kiezen.

Ieder product heeft z'n voor- en nadelen. De wet van behoud van ellende geldt ook voor schijven: geen voordelen zonder nadelen. En dat willen de schijvenjehova's maar niet inzien...

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 16-09-2016 10:08 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:00:

[...]

Niemand kan in de toekomst kijken, ook jij niet. Wat we wel kunnen is naar het verleden kijken. Neem bijvoorbeeld elektrisch schakelen. Dat zou het mechanisch schakelen compleet gaan vervangen, werd een aantal jaar geleden gezegd. En dat is niet gebeurd, want het meerendeel van de fietsers rijdt nog steeds elektrisch. Het elektrisch rijden is erbij gekomen, niet in de plaats van.

Zo zal het met schijven denk ik ook gaan. Het zal ongetwijfeld meer ingeburgerd raken, maar velgremmen zullen echt wel blijven bestaan. Simpelweg omdat er vraag naar is. Mensen die wat rationeler denken en minder gevoelig zijn marketing, renners met een kleinere portomonnee of gewoon conservatiever renners zullen allemaal voor velgremmen blijven kiezen.

Ieder product heeft z'n voor- en nadelen. De wet van behoud van ellende geldt ook voor schijven: geen voordelen zonder nadelen. En dat willen de schijvenjehova's maar niet inzien...
Dan ook nog mijn duit in het zakje.
En wat als je dan weer tien jaar verder kijkt.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen te verzinnen. Maar wie rijdt er nog met commandeurs? Welke fabrikanten zetten nog groot in op fixie's die werkelijk als doel hebben om sportief mee te fietsen?
En (wellicht nog wat verder terug) wie heeft er nog houten banden? Evolutie hou je niet tegen. Gelukkig zijn er wel altijd mensen genegen om oude tradities in ere te houden middels een retro of oldtimer. Wat een prachtig iets is, overigens!

EDIT: excuses voor een aantal vervelende spelfouten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het punt is dat de meerwaarde van een STI/ergopower t.o.v. een buiscommandeur of een klikpedaal t.o.v. een toeclip vele malen groter is dan de meerwaarde van een schijfrem vergeleken met een velgrem.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De UCI staat schijfremmen ook nog steeds niet (meer) toe. Ik weet niet hoe de KNWU hiermee om gaat, maar ik neem aan dat zij de UCI daarin moeten volgen. Voor de fietsers die af en toe nog een wedstrijd mee willen rijden (of in ieder geval de mogelijkheid daartoe willen hebben mochten ze ooit het koersvirus oppikken) zijn schijfremmen nog geen logische keuze.

En dan heb ik het nog niet over de legio toerders die op een prof-like fiets willen rijden ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

http://www.routeyou.com/n...tzaan-marken-uitgeest-138
Iets meer (138) maar vond het leuk een keer daar gereden te hebben.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Kluus schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:40:
De UCI staat schijfremmen ook nog steeds niet (meer) toe. Ik weet niet hoe de KNWU hiermee om gaat, maar ik neem aan dat zij de UCI daarin moeten volgen. Voor de fietsers die af en toe nog een wedstrijd mee willen rijden (of in ieder geval de mogelijkheid daartoe willen hebben mochten ze ooit het koersvirus oppikken) zijn schijfremmen nog geen logische keuze.

En dan heb ik het nog niet over de legio toerders die op een prof-like fiets willen rijden ;).
KNWU valt gewoon onder UCI, dus inderdaad, wedstrijdrenners zullen voorlopig nog met velgremmen rijden. Het zal echter niet lang duren voordat schijfremmen weer toegestaan worden door de UCI. En dat zou wel eens de grote doorbraak kunnen betekenen voor de schijven.

Overigens wel interessant om te zien hoe de framebouwers de schijven momenteel framen: "nu al rijden met technologie waar zelfs de profs nog niet mee mogen rijden". 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 16-09-2016 11:00 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ietsje langer, maar het lijkt mij wel een mooie route:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=79473

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:59:
[...]

Overigens wel interessant om te zien hoe de framebouwers de schijven momenteel framen: "nu al rijden met technologie waar zelfs de profs nog niet mee mogen rijden". 8)7
Zo prijs ik ook mijn EPO aan op marktplaats :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb ook overwogen om te kijken naar schijfremmen, echter vond ik het absurd dat een fiets van gewoon honderden euro's duurder is. Voor ons polderlandje is een velgrem voldoende, echt veel rem ik niet.

Moet zeggen dat de Campagnolo remmen wel erg goed hun best doen! (zal wel nieuwigheid zijn) :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:10:
Het punt is dat de meerwaarde van een STI/ergopower t.o.v. een buiscommandeur of een klikpedaal t.o.v. een toeclip vele malen groter is dan de meerwaarde van een schijfrem vergeleken met een velgrem.
Dat zijn inderdaad gewoon duidelijke voordelen. Elektrisch schakelen heeft dat al veel minder, immers je bereikt met beide systemen eigenlijk precies hetzelfde; je schakelt. Daarom vind ik de analogie met remmen wel goed.
Want met een buiscommandeur moet je een wezenlijk andere handeling doen (hand van het stuur) om hetzelfde doel te bereiken, namelijk schakelen. Het verschil tussen STI en een eSTI is veel kleiner, je voert praktisch dezelfde handeling uit om vervolgens hetzelfde doel te bereiken. Alleen technisch is het anders.

Bij remmen geldt eigenlijk hetzelfde, je trekt aan een hendel en je vermindert vaart. Het is alleen hetgeen hoe dat gebeurt, wat anders is. Maar beiden vervullen hetzelfde doel met dezelfde handeling. Daarom denk ik ook dat schijfremmen minder snel zullen aanslaan dan STI's deden t.o.v,. buiscommandeurs.

Desalniettemin wordt mijn volgende racer er ook eentje met discs :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:29
Die buiscommandeurs zijn wel lichter dan shifters op het stuur :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

http://www.rondevandewestfrieseomringdijk.nl/route-hoorn/
Je kan ook deze route overwegen, starten in Hoorn.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 06:38
Die wil ik binnenkort ook nog eens gaan rijden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Niemand kan in de toekomst kijken, ook jij niet. Wat we wel kunnen is naar het verleden kijken. Neem bijvoorbeeld elektrisch schakelen. Dat zou het mechanisch schakelen compleet gaan vervangen, werd een aantal jaar geleden gezegd. En dat is niet gebeurd, want het meerendeel van de fietsers rijdt nog steeds mechanisch. Het elektrisch rijden is erbij gekomen, niet in de plaats van.
Dit is en blijft een kwestie van geld. De stap van een shimano 105 groupset naar ultegra di2 is de aanschafwaarde van een 2e fiets. Als Shimano doorzet en een 105 di2 introduceert, dan zal het aantal fietsers dat mechanisch schakelt al een stuk sneller gaan afnemen.

Dan blijft er altijd nog het prijsverschil tussen di2 en traditionele groupsets. Ook dit blijft toch nog altijd een vrij groot verschil.

Worden deze verschillen kleiner en di2 dan dus ook beter betaalbaar, dan zal het ongetwijfeld ter vervanging van traditioneel schakelen zijn. Dit zal langer duren dan dat sommige mensen verwachten, maar ik kan mij niet voorstellen dat er op de lange termijn nog analoog geschakeld zal worden op de fiets.
havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:00:Zo zal het met schijven denk ik ook gaan. Het zal ongetwijfeld meer ingeburgerd raken, maar velgremmen zullen echt wel blijven bestaan. Simpelweg omdat er vraag naar is. Mensen die wat rationeler denken en minder gevoelig zijn marketing, renners met een kleinere portomonnee of gewoon conservatiever renners zullen allemaal voor velgremmen blijven kiezen.
Schijfremmen in tegenstelling tot di2 kennen dit prijsverschil vrijwel niet. Qua losse onderdelen maakt het weinig uit of je kiest voor velgremmen of schijfremmen qua prijs. Hierdoor zie je dat het gehele segmenten vrij snel tot zich wint, en de keuze voor de consument eigenlijk al snel komt te vervallen.

Kijken we bijv. naar 12gobiking, daar is op dit moment binnen hun MTB selectie 4% uitgerust met velgremmen, tegenover 96% schijfremmen. Van de cyclocross fietsen is ook nog slechts 9% uitgerust met velgremmen, tegenover 91% schijfremmen. Qua hybride fietsen 37% nog uitgerust met velgremmen, tegenover 63% met schijfremmen. Binnen het racefiets segment is momenteel nog 81% uitgerust met velgremmen, tegenover 19% schijfremmen.

Maar naar verdeling van modeljaar zien we ook hier de verschuiving al optreden. Had van hun 2016 selectie 83% nog velgremmen, is dit binnen wat er dusver op de 2017 lineup staat nog maar 70%. Bij de hybride fietsen heeft zelfs nog maar krap 23% velgremmen in hun huidige 2017 selectie, tegenover 77% schijfremmen. Ook deze groep kruipt snel op richting de 90%+ schijfremmen. Ik vermoed dat in 2018 ook meer dan 90% van de hybride fietsen uitgerust zal zijn met schijfremmen.

Ik vraag mij dan ook af of de consument nog veel keuze gaat hebben. Geld speelt in deze namelijk geen rol gezien de gelijkwaardige product kosten. Marketing domineert. Ik zou dan ook niet gek op kijken van een 2019/2020 lineup met ook op de racefiets 90+% schijfrem.

En tsja, dan komt vanzelf het volgende speeltje wel weer om de hoek. Want zeg nou zelf, we hebben toch allemaal ABS nodig op de fiets om veilig tot stilstand te komen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

roda_djavulen schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:55:
Die buiscommandeurs zijn wel lichter dan shifters op het stuur :+
op triathlonfietsen zitten ze ook nog gewoon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 17:54
psychodude schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:18:
Want zeg nou zelf, we hebben toch allemaal ABS nodig op de fiets om veilig tot stilstand te komen? :+
.... Wel als diegene voor jou WEL schijfremmen heeft, en je daar niet bovenop wil knallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Kijk dat ziet er uit als een leuke route! Thnx.
M@cer schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 06:50:
Je kan langs de dijk naar boven richting Enkhuizen en Medemblik of naar beneden richting Volendam En Marken. Allebei mooie routes.Rondje Markermeer is eigenlijk heel saai, vooral in Flevoland, maar moet je wel gedaan hebben
Ja ik hoor van meer mensen dat hij vrij saai is, dan ga ik liever voor iets kortere maar mooiere route.

Thnx voor alle tips gentlemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Zo, nu een week of 3 aan het fietsen, vandaag voor het eerst zonder vriendin geweest. Ik las paar pagina's terug van andere tweakers dat de vrouwtjes wat moeite hadden om mee te komen. Nu dacht ik dat het bij ons wel mee viel. Waar we in het begin op 23-25 km/u gemiddeld zitten rij ik in mijn eentje 28 km/u gemiddeld vandaag. Niet super grote ronde, kilometer of 50, wel met flinke wind. Maar voelde wel lekker, eerste keer in mijn uppie, regelmatig de weg kwijt, moet echt beter die knooppunt-borden leren herkennen :o. Volgens mij heb ik nu bijna 500km gereden :)

Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn mijn longen, ik ben nogal astmatisch en heb geen zin om extra te moeten gaan puffen, ik heb afgelopen jaar amper hoeven puffen, maar ben nu alweer een week of 3 elke dag bezig, omdat ik anders de ganse dag aan het hoesten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Fuff schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:29:
Zo, nu een week of 3 aan het fietsen, vandaag voor het eerst zonder vriendin geweest. Ik las paar pagina's terug van andere tweakers dat de vrouwtjes wat moeite hadden om mee te komen. Nu dacht ik dat het bij ons wel mee viel. Waar we in het begin op 23-25 km/u gemiddeld zitten rij ik in mijn eentje 28 km/u gemiddeld vandaag. Niet super grote ronde, kilometer of 50, wel met flinke wind. Maar voelde wel lekker, eerste keer in mijn uppie, regelmatig de weg kwijt, moet echt beter die knooppunt-borden leren herkennen :o. Volgens mij heb ik nu bijna 500km gereden :)

Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn mijn longen, ik ben nogal astmatisch en heb geen zin om extra te moeten gaan puffen, ik heb afgelopen jaar amper hoeven puffen, maar ben nu alweer een week of 3 elke dag bezig, omdat ik anders de ganse dag aan het hoesten ben.
Over je longen zou ik niet te veel in zitten. Gebruik die puffer wanneer je denkt dat het moet, daar is hij voor. Als je conditie verbeterd ga je hem minder nodig hebben.

En vergis je niet, het is wel zo'n beetje het slechtste seizoen voor de astmatische medemens. Veel pollen en nu al wat virusjes die de ronde doen. De hele familie heeft hier de afgelopen weken zitten hoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 19:01
Heb inmiddels al een een kleine maand de Canyon Endurace CF 7.0 SL in bestelling staan, met als leverdatum pas eind november. Zie ik dat als ik hem vandaag zou kopen hij er in de eerste week oktober al is.. :-(

Dan vraag je je toch af hoe dan...

[ Voor 8% gewijzigd door jaspergeerts op 16-09-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaspergeerts schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:42:
Heb inmiddels al een een kleine maand de Canyon Endurace CF 7.0 SL in bestelling staan, met als leverdatum pas eind november. Zie ik dat als ik hem vandaag zou kopen hij er in de eerste week oktober al is.. :-(

Je bestelling annuleren en meteen een nieuwe plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Misschien canyon eens bellen en vragen hoe het zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
jaspergeerts schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:42:

Geduld, mailtje kom er waarschijnlijk gauw aan. De fiets van m'n vriendin zou er in augustus zijn en ineens kwam ie begin februari (besteld eind januari). Zij werken met batches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
@psychodude

Interessante cijfers.

Het lijkt er inderdaad op dat de schijven ons door de strot worden geduwd, net als de pressshitlagers en de interne kabels. Gelukkig zullen er altijd framebouwers zijn die wel nadenken, zo heeft bijv. Pinarello nooit willen meedoen aan de presshitellende. Maar de F8 is in de topklasse tegelijk zo wat het enige frame dat je nog met een gewoon bracket kan krijgen..... (of je moet custom gaan).

Ik ben heel benieuwd wat de volgende "innovatie" is. Ik snap dat framebouwers elk jaar met iets nieuws moeten komen, en derhalve zien ze de schijven (terecht) als the next big thing.

[ Voor 15% gewijzigd door havana op 16-09-2016 16:04 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
waarschijnlijk wordt de 3:1 regel binnenkort afgeschaft van de UCI, althans dat gerucht hoorde ik her en der. Kan ook voor innovaties op frame gebied zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 19:01
Net even via de chat gesproken. In het systeem stond nog steeds eind november/december. Hij gaf wel aan dat het inderdaad kan zijn dat hij eerder komt, maar daar kon hij nu dus niets over zeggen.

Dan wachten we toch gewoon nog even. Ik zit helemaal niet op hete kolen ofzo :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Always have a spare bike ! (serieus).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:03:
@psychodude

Interessante cijfers.

Het lijkt er inderdaad op dat de schijven ons door de strot worden geduwd, net als de pressshitlagers en de interne kabels. Gelukkig zullen er altijd framebouwers zijn die wel nadenken, zo heeft bijv. Pinarello nooit willen meedoen aan de presshitellende. Maar de F8 is in de topklasse tegelijk zo wat het enige frame dat je nog met een gewoon bracket kan krijgen..... (of je moet custom gaan.
Daarover gesproken (BB): ik heb een Giant Alu frame uit 2005 staan die ik aan het strippen ben en wil opbouwen als winterfiets. Daar zit een klassiek BSA BB in met een vierkante as (geen octolink).

Klopt het dat daar een Hollowtech 2 BB in kan? Alternatief is een nieuw Shimano UN55 BB, maar voor zover ik weet worden er geen nieuwe cranks meer gemaakt op basis van dat BB (en de triple 9 speed is wel op).

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Klopt, hollowtech past erin. Heb dit paar jaar terug met een mtb gedaan, werkte perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
BSA = BSA dus ja daar passen gewoon Hollowtech II cups in.

Wel is het bij een frame van die leeftijd heel belangrijk de bracketpot te laten vlakken (kun je niet zelf). Bij moderne frames is dit af-fabriek al gedaan.

Bij Hollowtech raad ik aan met een klein schroevendraaiertje / tandartshaakje even de seal eraf te peuteren (daar waar "do not open" op staat :D) om er extra vet bij te stoppen. Dan gaan de lagers veel langer mee.

[ Voor 33% gewijzigd door havana op 16-09-2016 16:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Afvlakken hoeft niet perse, wel zorgen dat het frame glad is waar de hollowtech tegen komt. Past de as er na montage niet lekker in, dan zal het alsnog nodig zijn.

In mijn geval was het niet nodig en dat frame was al van 1993.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:20
Even terug naar wat oudere techniek ;)

Mijn oude/reserve/winterfiets is uitgerust met Tiagra 4400, en m'n voorderailleur is nu kapot. Ik heb wat op internet rondgekeken, een blijkbaar is er iets afgebroken zodat de veer die er voor moet zorgen dat de derailleur terugvalt naar een kleiner blad, z'n werk niet meer kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qqofPsAwNTFoz8NF2DJ4YQP4/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/epqBcPQiMCnNiChd8dgDufw7/medium.jpg

Omdat alles aan die fiets nog origineel is, wil ik het liefst een zelfde derailleur (FD-4403) op de kop tikken, maar aangezien die niet meer gemaakt worden door Shimano lijkt dat een lastige klus te gaan worden. En om nou op markplaats op zoek te gaan naar een fiets met Tiagra 4400 alleen voor dit onderdeel is me ook weer net iets te veel ;)

Iemand nog tips voor een adres waar veel oude/gebruikte onderdelen te krijgen zijn?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
roda_djavulen schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:15:
Afvlakken hoeft niet perse, wel zorgen dat het frame glad is waar de hollowtech tegen komt. Past de as er na montage niet lekker in, dan zal het alsnog nodig zijn.

In mijn geval was het niet nodig en dat frame was al van 1993.
Dat frame van mij heeft weinig kilometers gemaakt, en alleen in mooi weer, dus ik hoop dat het allemaal oke is. Even wat juiste tools scoren voor demontage en dan installatie van Hollowtech 2 + een BB.

Jammer ook dat Shimano heeft gekozen voor een Procraft stuurpen. Kan ik ook daarvoor weer een converter gaan kopen (de huidige pen is :r zo lelijk).

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:29

[...]

Het is natuurlijk ook gewoon een budget-issue op dit moment nog vwb Di2. Innovaties worden altijd langzaam opgepikt, prijzen zullen nog moeten zakken, Di2 moet nog beschikbaar komen op minder dure groepsets etc. Daarnaast koopt niet iedereen iedere 2-3 jaar een nieuwe fiets. Overgang gaat geleidelijk, niet in een big bang. Over 10 jaar rijdt 95% van de mensen met een elektronische groepset rond, geloof mij maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:53
swbr schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:15:
Even terug naar wat oudere techniek ;)

Iemand nog tips voor een adres waar veel oude/gebruikte onderdelen te krijgen zijn?
Marktplaats :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
MMUilwijk schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:21:
[...]

Dat frame van mij heeft weinig kilometers gemaakt, en alleen in mooi weer, dus ik hoop dat het allemaal oke is. Even wat juiste tools scoren voor demontage en dan installatie van Hollowtech 2 + een BB.

Jammer ook dat Shimano heeft gekozen voor een Procraft stuurpen. Kan ik ook daarvoor weer een converter gaan kopen (de huidige pen is :r zo lelijk).
Koop dat niet die halve sleutel van Shimano zelf want die is waardeloos. Wat je wil is eentje die volledig om de cups heen gaat.

NIET

Afbeeldingslocatie: https://www.bike-discount.de/media/org/orgb_S/orgid_27/thumbs/211589_1525029.jpg

WEL

Afbeeldingslocatie: https://www.bike24.com/i/p/1/4/23441_00_d.jpg

Verder heb je nog een heel klein tooltje nodig om plastic dop van de crankarm te draaien, maar dat wil ook best met iets wat je zelf maakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.vartools.com/images/photos/produits/889_1512_829_XL.PNG

[ Voor 25% gewijzigd door havana op 16-09-2016 16:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Noxa schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:33:
[...]

Over je longen zou ik niet te veel in zitten. Gebruik die puffer wanneer je denkt dat het moet, daar is hij voor. Als je conditie verbeterd ga je hem minder nodig hebben.

En vergis je niet, het is wel zo'n beetje het slechtste seizoen voor de astmatische medemens. Veel pollen en nu al wat virusjes die de ronde doen. De hele familie heeft hier de afgelopen weken zitten hoesten.
Hmhm, het is meestal deze tijd van het jaar dat ik last begin te krijgen, maar heb dus sinds vorig jaar geen last, hoopte er vanaf te zijn.. Het is heel duidelijk inspanningsgerelateerd, ik denk dat uithoudingsvermogen vergroten wel iets bijdraagt. Maar, aangezien het ook gewoon optreed in rust, bij koude lucht of noem wat maar willekeurigs, vertrouw ik daar niet volledig op. Ach, we gaan het wel zien, ik blijf wel leven gok ik :)
Ik vind de afwisseling met mijn krachttraining toch best heftig overigens, had niet verwacht dat het zo'n invloed zou hebben, maar na wat sets zware squats en deadlifts dan zitten mijn benen toch echt wel vol :+
Zijn er hier meer mensen die wielrennen met andere sporten combineren? Ik kom uit de powerlifting hoek en ken uit die wereld echt niemand die zoiets doet als wielrennen, zelfs hardlopen niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 19-09 23:54

Pelle

🚴‍♂️

havana schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:51:
Koop dat niet die halve sleutel van Shimano zelf want die is waardeloos. Wat je wil is eentje die volledig om de cups heen gaat.

NIET

[afbeelding]

WEL

[afbeelding]
Shimano heeft ook nog de TL-FC33:

Afbeeldingslocatie: https://www.internet-bikes.com/producten/bikes/shimano_trapas_montagesleutel_tl-fc33_2_92652.jpg
Voordeel daarvan is dat je die op een gewone momentsleutel kunt zetten.
Verder heb je nog een heel klein tooltje nodig om plastic dop van de crankarm te draaien, maar dat wil ook best met iets wat je zelf maakt.
Idd, ik kreeg het met een grote platte schroevendraaier ook voor elkaar, maar voor die paar euro die zo'n ring kost zou ik niet willen riskeren de boel te slopen, dus die heb ik er laatst ook gewoon bij gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Fuff schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:46:
[...]

Hmhm, het is meestal deze tijd van het jaar dat ik last begin te krijgen, maar heb dus sinds vorig jaar geen last, hoopte er vanaf te zijn.. Het is heel duidelijk inspanningsgerelateerd, ik denk dat uithoudingsvermogen vergroten wel iets bijdraagt. Maar, aangezien het ook gewoon optreed in rust, bij koude lucht of noem wat maar willekeurigs, vertrouw ik daar niet volledig op. Ach, we gaan het wel zien, ik blijf wel leven gok ik :)
Ik vind de afwisseling met mijn krachttraining toch best heftig overigens, had niet verwacht dat het zo'n invloed zou hebben, maar na wat sets zware squats en deadlifts dan zitten mijn benen toch echt wel vol :+
Zijn er hier meer mensen die wielrennen met andere sporten combineren? Ik kom uit de powerlifting hoek en ken uit die wereld echt niemand die zoiets doet als wielrennen, zelfs hardlopen niet :o
Ik ben ook behoorlijk astmatisch (gebruik de zwaarste dosering Symbicort 2x daags) en dat is geen enkele belemmering voor wielrennen en hardlopen, de twee sporten die ik beoefen. Het vergroten van je duurconditie is ontzettend heilzaam als je astma hebt: de ziekte als zodanig zal er niet van weggaan, dat is in feite een chronische ontsteking, maar de symptomen, zoals benauwdheid en piepen, worden veel minder als je je conditie verbetert.

Ik heb er onlangs nog met mijn longarts over gesproken en die onderschrijft dit. De longarts raadt ook aan om in het pollenseizoen, of als je anderszins als astmapatiënt last hebt van het weer, bijv. door smog, gewoon een extra pufje te nemen vóór je gaat fietsen (in mijn geval Ventolin) of het desnoods onderweg mee te nemen. Maar nogmaals, met sporten kun je echt niets slopen als je astma hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn nieuwe Cube GTC was vorige week al binnen. Vind het niet de mooiste fiets, maar ben vooral voor comfort gegaan door rugproblemen. Vandaag kwam ook de wielset (kinlin xc279 23mm breed met Ultegra naaf) van Zoran binnen. Nu alleen nog het zadel vervangen door een specialized toupe en het stuurlint door een zwart stuurlint.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0qExbpovn4TL2AV-DMfAxMWsOsK1dxd9VPCSGgt2AQwJcUVH6PgFLWguM6fGt5Pfzqa7G7-9Ez7zDcXPXuXyHiF7rZ7KVR3MCd50Z_Imya6YgSpXvQz3s9CBIoQlDze8_4mqCHIMZgFeeWAprDwrmfej0pqzr4E45oROPlxYYCPpU_BQHs4iyFQz4AVX_CQF-pgJN73FbnVL-yKqzp49IuvIAcbzDGuELMpM5RW3ql4lYN27VZIB6j-ZSjxEtQjb6aU9mSPD0pPAd3BOViE4Po9vIqURxWQkfH5E-dUXXvXLZCykWbnzJ86HPzxGUP95ohCztime104qO_AaHs2WrwTzNR9oyPe23U42HZe3SxCHT2xsRQMPO-qI-4fhZpHY7YGP_dDmRAMAbkKHyEVV-3MdQ6MiQKp56yFo_wbqWtW3lo1NqtEqTqbHbPpx4686bNhoMtmNCoBHj-81RbK0Vh0NlgkxDf6OeP6e4qk4d2kq6Mlcj7Oa4XfoSnCVvHNvOJYhodqwNge19XwwoASzIvdn9FnFNJiR2j0DVqKwiOZq8LixrPSe1GaJyjro5JKHTHA517oXLw7h6jsoFDguDCN55Qr7y90VbGtHNWE-vVYyaKLx=w917-h517-no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 17:05
offtopic:
Zo niet LEAN dit.

O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
roda_djavulen schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:15:
Afvlakken zorgt er voor dat de zijden van het bracket haaks op de as staan en dat is wat je nodig hebt. (Glad en) niet haaks is een recept voor ellende.
Campagnolo schrijft in zijn montagehandleiding voor BSA Ultratorque cups: Bij voorkeur vlakken en dan aandraaien met 35Nm. Als dat niet kan eventueel plan B: een sloot loctite 222, handvast aandraaien en een etmaal laten uitharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 23:07
[...]

Ik kan me voorstellen dat powerlifting en wielrennen/hardlopen niet zo vaak gecombineerd wordt, bij het eerste ben je bezig om (zware) spieren te kweken en bij wielrennen is het gunstig om zo min mogelijk te wegen. Hoewel een sterke core in beide gevallen voordelig is is de gemiddelde persoon die bij de Google Images zoekterm "powerlifting" in beeld komt niet bepaald in het voordeel als tie een berg op moet fietsen ;)

Ikzelf combineer het met balsporten; heb altijd gevoetbald en ben sinds kort gaan tennissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Laat het vlakken wel echt door een vakman doen. Ik heb zo eens een (goedkoop) Colnago frame laten afschrijven door een niet nader te noemen fietsenmaker die toch echt wel verstand van zaken leek te hebben. Er zat wat vuil of lak in het schroefdraad, waardoor hij zijn vlakfrees er zo muurvast in draaide, dat hij zijn eigen vlakfrees en ook mijn bracket-schroefdraad aan puin draaide :X

Ik heb uiteindelijk maar gewoon dat lager met 2-componentenlijm vastgezet en daar zit het waarschijnlijk nu nog steeds :p

Dat plastic doppie op de crank draai ik altijd gewoon los en vast met een beitel in de juiste breedte of een hoekijzertje dat er precies in past. Hoeft maar 1.5Nm vast ofzo.

Is het trouwens niet zo dat, ondanks BSA-draad, wel even de breedte van het bracket opgemeten moet worden? Die is toch niet altijd gelijk? 68 of 73mm uit mijn hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
[...]

Jup, ik ben redelijk fanatiek aan het boulderen naast het wielrennen. In de zomer meer fietsen en in de winter meer boulderen (indoor).

Wat mij betreft een perfecte combi. Kracht training aan de wand en conditie/afvallen op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
TheLemon schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:51:
Is het trouwens niet zo dat, ondanks BSA-draad, wel even de breedte van het bracket opgemeten moet worden? Die is toch niet altijd gelijk? 68 of 73mm uit mijn hoofd?
BSA = 68mm
BSA oversized = 73mm
Italiaans = 70mm met metrische draad (rechts - rechts)
En zo zijn er de afgelopen 100 jaar nog veel meer standaarden geweest.
Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic