Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.743 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
roda_djavulen schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:44:
Klopt, maar als je alle wattages die verwaarloosbaar zijn bij elkaar optelt wordt het op den duur wel veel. Maar het zijn wel "marginal gains" :)
Zelfs als je alle marginal gains bij elkaar optelt is dit echt niet interressant voor 99% van de wielrenners. Vooral omdat er je als niet (semi)pro nog grote gains kan halen. Als je doel is zo snel mogelijk fietsen dan zullen de meesten amateurwielrenners meer bereiken met 1x per week vaker fietsen, uberhaupt gestructeerd trainen (zelfs zonder power / hartslag meter) of zelf 3 kilo afvallen. ( ipv 8K euro uitgeven aan een Italliaans airo frame dat door blinden nonnen bij maanlicht gemaakt is ) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

havana schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 19:39:
Sensa, prima fietsen maar ik krijg er geen harde plasser van. Categorie Cube/Bulls/Haibike/Focus/Rose/Prorace/BTWIN/Stevens. Niks mis mee, degelijk maar o zo saai.
Sja, dit vind ik in alle oprechtheid één van je slechtste posts ooit in dit topic. Canyon hoort net zo goed in dit rijtje als je dat boeiend vindt trouwens. Net zo goed Duits en postorder. En naar mijn smaak saaier dan saai, maar dat doet niet terzake, net zo min of dat jij er een strakke plasser van krijgt.

Als je niet van saai houdt moet je lekker op een schreeuwerige Pina of Wilier met Cosmic Carbone of Zipp gaan fietsen en dan ook zeker niet op een Cannondale. B'Twin is overigens wel weer echt andere categorie dan Focus of Cube. De laatste twee rijden gewoon mee in het profpeloton en haalden toch al wat klinkende overwinningen binnen. (Focus meer dan Cannondale bijv.)

Ik wil hier geen flamewar beginnen en vind je posts doorgaan zeer waardevol, maar ik wil e.e.a. nuanceren om te voorkomen dat beginners hier advies krijgen gebaseerd op status of emotie en dan bepaalde merken direct al links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:25
Ik fiets ook bijna alles op het buitenblad (52)... Alleen bij echte heuvels, en die hebben we niet in Noord-Holland, gebruik ik het binnenblad (34), deze is ook nog zo goed als nieuw..

Trapfrequentie eigenlijk altijd tussen de 90 en 100 rpm.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

TheLemon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:31:
[...]

Sja, dit vind ik in alle oprechtheid één van je slechtste posts ooit in dit topic. Canyon hoort net zo goed in dit rijtje als je dat boeiend vindt trouwens. Net zo goed Duits en postorder. En naar mijn smaak saaier dan saai, maar dat doet niet terzake, net zo min of dat jij er een strakke plasser van krijgt.

Als je niet van saai houdt moet je lekker op een schreeuwerige Pina of Wilier met Cosmic Carbone of Zipp gaan fietsen en dan ook zeker niet op een Cannondale. B'Twin is overigens wel weer echt andere categorie dan Focus of Cube. De laatste twee rijden gewoon mee in het profpeloton en haalden toch al wat klinkende overwinningen binnen. (Focus meer dan Cannondale bijv.)

Ik wil hier geen flamewar beginnen en vind je posts doorgaan zeer waardevol, maar ik wil e.e.a. nuanceren om te voorkomen dat beginners hier advies krijgen gebaseerd op status of emotie en dan bepaalde merken direct al links laten liggen.
Waarom is Koga eigenlijk uit de gratie; ik hoor daar niemand over op dit forum?!? O-)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
TheLemon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:31:
[...]

Tjsa, het is slechts mijn mening. Technisch gezien is vrijwel iedere fiets goed genoeg om op profniveau overwinningen te behalen. Kan me voorstellen dat je je als Focus-eigenaar een beetje aangevallen voelt. Niks ten nadele van Focus. Perfecte fietsen. Ik vind (mening!) ze alleen saai. Dat mag ik toch vinden?

Overigens ben ik sinds gisteren geen Cannondale-bezitter meer :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
Noxa schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:52:
Ik ben me wat aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Duurt nog even voor dat ik hem kan kopen, maar dan weet ik waar ik naar toe moet sparen.

Mijn oog is daarbij gevallen op een Rose bike, iemand ervaring met deze fietsen? Ik vind het mooie fietsen en de site zit degelijk in elkaar. Is het de moeite waard om me er in te verdiepen of kan ik hem beter links laten liggen.
Ik weet niet hoe hoog je uitgaven mogen zijn. Maar als je graag wilt gaan rijden op een ultegra di2 discs racer, ben je bij rose het mannetje (of vrouwtje) voor 3250.... Als jij een vergelijkbaar alternatief vind, qua prijs en gebruikte materialen, hoor ik dat graag.

En je kan op 2 plaatsen proefrijden/zitten. Ik ga dat in ieder geval wel aanraden. Het kost je misschien een paar euro, maar je weet dan in ieder geval wel zeker dat de fiets bij je past en dat je uiteindelijk geen (dure) toeters en bellen hoeft toe te voegen om te fietsen met MINDER rugpijn etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
wienesroa schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:25:
[...]

Ik weet niet hoe hoog je uitgaven mogen zijn. Maar als je graag wilt gaan rijden op een ultegra di2 discs racer, ben je bij rose het mannetje (of vrouwtje) voor 3250.... Als jij een vergelijkbaar alternatief vind, qua prijs en gebruikte materialen, hoor ik dat graag.

En je kan op 2 plaatsen proefrijden/zitten. Ik ga dat in ieder geval wel aanraden. Het kost je misschien een paar euro, maar je weet dan in ieder geval wel zeker dat de fiets bij je past en dat je uiteindelijk geen (dure) toeters en bellen hoeft toe te voegen om te fietsen met MINDER rugpijn etc....
Bij Rose, als je er echt heengaat, meten ze je in ieder geval ook even op om te kijken welk maat frame je het beste kan nemen etc. Tis zeker een goede winkel en leuke ervaring. En prijs kwaliteit zit prima snor daar. Maar iets meer informatie qua budget is inderdaad wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
havana schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:14:
[...]

Tjsa, het is slechts mijn mening. Technisch gezien is vrijwel iedere fiets goed genoeg om op profniveau overwinningen te behalen. Kan me voorstellen dat je je als Focus-eigenaar een beetje aangevallen voelt. Niks ten nadele van Focus. Perfecte fietsen. Ik vind (mening!) ze alleen saai. Dat mag ik toch vinden?

En wat komt er voor in de plaats? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

havana schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:14:
[...]

Zeker, geen probleem. Ik probeerde alleen de toon hier wat objectiever te houden, er lezen veel beginnende fietsers mee die het al lastig genoeg vinden om een goede fiets voor weinig te krijgen.
W0000t, vertel... (en pics natuurlijk)
Laat me raden, het is vast een Focus geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Voorlopig heb ik alleen nog mijn Time, en daarop rijd ik dus nu. Is eigenlijk mijn winterfiets.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160710/f99efbf7cb5fefd62c26e7442e368966.jpg

Er komt wel een 2e fiets bij, maar daarover later meer.

[ Voor 24% gewijzigd door havana op 13-09-2016 17:23 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 19-09 19:58
havana schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:42:
Voorlopig heb ik alleen nog mijn Time, en daarop rijd ik dus nu. Is eigenlijk mijn winterfiets.

Er komt wel een 2e fiets bij, maar daarover later meer.
Ben onderhand wel benieuwd, heb al aardig wat fietsen de revue zien passeren ;). Is het de Specialized geworden?

Overigens ben ik het ook gewoon eens met havana, dat soort merken zijn naar mijn mening gewoon erg saai en missen voor mij iets van beleving. Ik heb zelf overigens een Sensa en dat zijn gewoon redelijk inspiratieloze fietsen van een Nederlandse dozenschuiver. Neemt niet weg dat ik er gewoon al jaren met plezier op rijd, maar het is niet een fiets waar ik een klein stijfje van krijg. Toen ik hem kocht overigens wel, het was mijn eerste fiets en hij zag er gewoon blits uit. Maar smaken veranderen.

En als ik dit citaat zo lees:
Als je niet van saai houdt moet je lekker op een schreeuwerige Pina of Wilier met Cosmic Carbone of Zipp gaan fietsen en dan ook zeker niet op een Cannondale. B'Twin is overigens wel weer echt andere categorie dan Focus of Cube.
Heb jij, net zo goed als ieder ander persoon hier, een bepaalde beleving bij een merk. En dat is helemaal niet erg en zelfs maar goed ook, anders reden we allemaal op dezelfde fiets.

[ Voor 60% gewijzigd door Roet op 13-09-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

Was havana niet verliefd op een De Rosa King XS? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Ieder frame heeft wel iets wat ik niet mooi vind. DeRosa King XS heeft een rem onder het bracket. Niet handig en niet mooi. En het frame is me te duur.

Argon18 Gallium Pro vind ik een prachtige fiets. Maar: mij te duur en saaie kleuren (zwart/rood).

Simplon heeft prachtige bikes maar de kleurstellingen vind ik erg saai.

Ik zou graag deze special edition van de Allez kopen van Specialized maar die is alleen in the USA te krijgen en zelfs daar is 't lastig. Via 't web bestellen kan sowieso niet, je moet 'm in persona afhalen in een winkel (heb al menig Specialized dealer gemaild).

De blauwe dus:

Afbeeldingslocatie: https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/13703098_1816051158616106_1049939680_n.jpg?ig_cache_key=MTI5NTg5ODA5MjM2NDg2MzAyMg%3D%3D.2

Minder aan dit frame: de lasnaden en het feit dat het BB30 is, waar ik nu juist vanaf wilde.

Overweeg nu een Apex Vektor. Die is qua geo perfect, hij is betaalbaar (1400€ voor het frame) én je kunt 'm custom laten spuiten. Ik zou 'm dan laten spuiten in de kleur van de bovengenoemde Specialized. Ook fijn is dat ie BB86 heeft wat gewoon een veel beter systeem is dan BB30.

Afbeeldingslocatie: http://www.cc5311.nl/cache/media/4554/800/600/3900_apex-vektor-09.jpg

Afmontage is al wel min of meer zeker. Wordt een Ultegra di2 11-speed groep, DA9000 remmen en waarschijnlijk een Quarq crank of anders een overgespoten Red-crank. Verder m'n huidige 3T cockpit en uiteraard m'n Bora's.

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 13-09-2016 17:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja ik vind de meeste Giant's mooie fietsen terwijl ik vaak zat op inet lees "weer een Giant...."

Ach ik liep vanochtend de trap af en de fiets stond ik de gang en ik had toch even een klein O+ momentje. Zeker met de Quattro's eronder ben ik helemaal tevreden (nouja ik was gisteren aan het kijken naar een 3T Aeronova stuur :))

Vanochtend mijn rondje van zaterdag over gereden, dat was 85km naar de Rottemeren op standje relax. Zelfs zo erg dat ik de HR van 105 gehaald heb 8)7 maarja als één iemand het niet kan bijhouden.....

Dus vanochtend geprobeerd of er iets af kon qua tijd, alleen ipv. een groep, met pijnlijk linker bovenbeen van werk gisteren :(, meer wind en veul warmer! Thuis was ik 23min. sneller.

Helaas zit ik nu met de verwachte koppijn, mijn lichaam houd gewoon niet van fietsen met warmte, ondanks genoeg eten en drinken :( Ik ben er ondertussen vrij zeker van dat het een bepaalde manier m'n migraine triggert aangezien paracetamol totaal niet lijkt te werken en de manier waarop ik het op voel komen.

Om positief af te sluiten, ik heb m'n Cateye Volt 300 binnen :*) Wat een mooi lampje, voelt kwalitatief solide aan, hopelijk vanavond testen!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Als je aanleg hebt voor migraine kan een inspanning met warm weer dat zeker triggeren, heb ik ook helaas. Ik kan in dit weer geen uur fietsen of ik krijg knallende koppijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
Jep gelukkig zijn er genoeg fiets merken om uit te kiezen. Ik ben zelf wild van de Specialized Venge maar helaas niet te betalen voor me. De Sensa Calabria is een vergelijkbaar model wat wel binnen een realistisch budget past. Ik check net de Rose site maar daar vind ik de modellen niet mooi en zo zijn er genoeg andere merken die ik simpelweg niet mooi vind om te zien. Ze zullen vast en zeker perfect sturen maar het oog wil ook wat hé.

En dan heb je nog de Chinese replica's. Soms echt wel interessant maar ik durf het niet aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Tristan op 13-09-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
wienesroa schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:25:
[...]

Het budget gaat wel die kant op. Die schijfremmen hoeven van mij dan weer niet maar ik wil wel meteen electronisch gaan schakelen.
Die prijs maakte mij inderdaad enthousiast. Al vraag ik me af of die remmen onderaan je frame nou zo'n goed idee is.
orange.x schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:28:
[...]

Bij Rose, als je er echt heengaat, meten ze je in ieder geval ook even op om te kijken welk maat frame je het beste kan nemen etc. Tis zeker een goede winkel en leuke ervaring. En prijs kwaliteit zit prima snor daar. Maar iets meer informatie qua budget is inderdaad wel handig :)
Op zich de trip wel waard dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Roet schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:50:
[...]

En als ik dit citaat zo lees:

[...]

Heb jij, net zo goed als ieder ander persoon hier, een bepaalde beleving bij een merk. En dat is helemaal niet erg en zelfs maar goed ook, anders reden we allemaal op dezelfde fiets.
Je hebt helemaal gelijk. Overigens vind ik Wiliers persoonlijk vaak schitterend. Doe mij maar een Cento Uno Air. :9~ Ik koos mijn woorden met name om de gemiddelde mening op dit forum weer te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vind die Williers weer echt niks, fietsmaatje van me heeft ook stad en land afgezocht naar een mooie 2e hands Willier. Uiteindelijk een mooie gevonden en is er ook helemaal wild van :)

Enige mooie Venge vond ik de gifgroene van Bau met de GoT-rit 8)

Ach zo heb ik naast Giant een voorkeur voor sommige Canyons en Isaac (en een enkele de Rosa :9)
nare man schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 18:03:
Als je aanleg hebt voor migraine kan een inspanning met warm weer dat zeker triggeren, heb ik ook helaas. Ik kan in dit weer geen uur fietsen of ik krijg knallende koppijn.
Weet pas sinds een 3 maanden "officieel" dat ik migraine heb, wel aantal jaar het vermoeden gehad. Lijkt wel frequenter te worden sinds een half jaar maar de kans is groot dat dat door warmte+inspanning komt :+
Nouja flinke ibuprofen erin en lekker door blijven drinken om m'n extreme zweten te compenseren.

Net kort de Cateye geprobeerd op de gewone fiets, hij komt goed mee met de naafdynamo en koplamp :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vind die Cento 1 Air dan weer wel rete geil ( overigens niet mijn bike , maar deze uitvoering is gewoon _/-\o_ )
Afbeeldingslocatie: http://www.covemaecker.be/foto/de_groote_peter.jpg

Maar dat vind ik van de Venge , Oltre XR4 ook.
Ik ben denk ik weer een van de weinige die niet echt warm word van een Pinarello of Opera. Vooral die vork ook...

[ Voor 11% gewijzigd door degroot op 13-09-2016 23:31 ]

www.degroot-it.nl

• Tristan
degroot schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:31:
Ik vind die Cento 1 Air dan weer wel rete geil ( overigens niet mijn bike , maar deze uitvoering is gewoon _/-\o_ )
[afbeelding]

Ik ben denk ik weer een van de weinige die niet echt warm word van een Pinarello of Opera. Vooral die vork ook...
Hier! Ik word ook niet wam van een Pino of Giant. Ik denk dat het komt omdat ik van vloeiende lijnen hou die niet abrupt stoppen of uit verhouding zijn. Weet het niet precies.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
[b]sapphire schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:24:
Die is iid O+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
degroot schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:31:
[afbeelding]

Bah! Wat een lelijke fiets!
Doe mij maar deze:

Afbeeldingslocatie: https://ponbic-p.azureedge.net/en/cdn/media/images/bikes/profiles/profile%20-%20_0004_r5%20red.jpg?w=1440&q=70&hash=7B60486FD00F913970C3A384CFC4A1568420668B

Ik krijg alleen een harde plasser van Cervelo's O+.
Blijft alleen vreemd dat het een Canadees merk is :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 14-09-2016 09:46 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• orange.x
Ja, gelukkig heeft iedereen een andere smaak. Ik vind zelf schreeuwerige fietsen niet zo mooi. Dat kan al zijn bij bijvoorbeeld wielen van zipp met 3x groot die naam erop. Vind ik al niet mooi. Vind sowieso de kleuren van de Shimano cranks ook niet mooi. De nieuwere zijn al wel weer wat zwarter. Ben zelf meer gecharmeerd van SRAM omdat dat gewoon zwart is. En elektrisch schakelen, ik vind dan ook dat systeem van SRAM persoonlijk slimmer gedaan en oogt veel mooier omdat je geen kabeltjes hebt. Enige nadeel is dat de framesets vaak alsnog wel voorbereid zijn voor kabels en je dus gaatjes krijgt met dopjes ofzo.

Maar tvalt of staat bij mij ook vaak bij hele kleine details. Zo vind ik bijvoorbeeld het font van De Rosa al lelijk dus zal dat em nooit worden haha :P

Vriend van een vriend van mij heeft een Bora fiets, vond ik ook best mooi maar nu van dichtbij gezien snap ik niet dat ze een mat frameset nemen en dan de cockpit uitrusten met high gloss spul. Dat is dan gelijk alweer een afknapper en een no-go voor mij.

Gelukkig ben ik nog zeer tevreden met mijn Rose. Niet heel spannend, maar ik vind het nog steeds een erg mooie fiets.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
orange.x schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:49:
... Ik vind zelf schreeuwerige fietsen niet zo mooi. Dat kan al zijn bij bijvoorbeeld wielen van zipp met 3x groot die naam erop. Vind ik al niet mooi. ...
Same here.
Ik heb een set wielen laten spaken met Ambrosio velgen, die zijn standaard ook helemaal volgeklodderd met rood/witte schreewerige letters. Met het nodige geduld heb ik de stickers kunnen verwijderen en nu zijn ze egaal zwart met een gefreesde remrand. Een lust voor het oog.

• orange.x
DieAnder schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:04:
[...]

Same here.
Ik heb een set wielen laten spaken met Ambrosio velgen, die zijn standaard ook helemaal volgeklodderd met rood/witte schreewerige letters. Met het nodige geduld heb ik de stickers kunnen verwijderen en nu zijn ze egaal zwart met een gefreesde remrand. Een lust voor het oog.
Heb afgelopen lente/zomer wielen laten maken op basis van de RR 511 van DT Swiss, en ben er erg tevreden over. Stickers zijn zeer subtiel en verder weinig poespas. Vind het ook niet zo lelijk die zilveren remrand. Heb liever ook gelijk gewoon zilverkleurig dan dat er een soort laagje opzit en met een natte rit je je remrand alsnog zilver maakt doordat die laag slijt. Mijn vorige DT Swiss wieltjes die met de fiets meekwamen waren ook wel mooi, antraciet grijs ook weinig details maarja, velg gebarsten dus helaas.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:23

Kluus

Gang is alles

Ik hou juist wel van dikkere buizen en meer ronding. Vooral bij het balhoofd vind ik het niet mooi als dit aan de binnenkant recht loopt zeg maar. Daarom ben ik zelf wel blij met mijn Specialized Tarmac omdat die (ook bij grotere framematen) rond blijft lopen :). De ultegra cranks hou ik ook niet van, ik ben persoonlijk wel tevreden over het uiterlijk van mijn Praxis Worx crankset (die ik toevallig heb omdat specialized op dat moment vanwege BB30 geen Shimano cranks monteerde):

Afbeeldingslocatie: https://www.licello.nl/wp-content/uploads/2015/06/Praxis-Turn-crank-01.png

Gewoon clean en mat zwart dus. Ik kan me voorstellen dat velen dit weer oersaai vinden ;) .

Zoals al werd gezegd, zo veel fietsers zo veel smaken, en dat is maar goed ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 14-09-2016 10:54 ]

• orange.x
Kluus schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:43:
Ik hou juist wel van dikkere buizen en meer ronding. Vooral bij het balhoofd vind ik het niet mooi als dit aan de binnenkant recht loopt zeg maar. Daarom ben ik zelf wel blij met mijn Specialized Tarmac omdat die (ook bij grotere maten) mooi rond loopt :). De ultegra cranks hou ik ook niet van, ik ben persoonlijk wel tevreden over het uiterlijk van mijn Praxis Worx crankset (die ik toevallig heb omdat specialized op dat moment vanwege BB30 geen Shimano cranks monteerde):

[afbeelding]

Gewoon clean en mat zwart dus. Ik kan me voorstellen dat velen dit weer oersaai vinden ;) .

Zoals al werd gezegd, zo veel fietsers zo veel smaken, en dat is maar goed ook.
Is dat echt van de bouwmarkt Praxis? Grappig. Ziet er wel mooi uit ja :)

https://www.strava.com/activities/711136524/overview gisteren in de hitte nog gereden. Ben er content mee. Doel was om en nabij de 40min doen over het segment "6 klimmetjes" wat een groot deel van de utrechtse heuvelrug beslaat, in ieder geval de westkant. Uiteindelijk 39:25 min erover gedaan wat aardig boven verwachting was. Maar gezien het weer en de windrichting moet dat zeker een minuutje sneller kunnen. Ben op veel klimmetjes naar de 22 teruggezakt die je onder normale omstandigheden prima met 3km/h harder omhoog kan met ongeveer de zelfde intensiteit. Altijd fijn om te weten dat er nog winst te boeken is in ieder geval :P Over een paar weken eens kijken of de temperatuur weer wat lager is en wind NW is ofzo. Kunnen we nog eens een poging wagen :)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

orange.x schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:54:
[...]

Haha nee, die verwarring krijg je nogal snel (vooral omdat de Praxis ook nog eens een "Worx" gereedschapslijn heeft 8)7 ).

Maar het is een Amerikaans merk wat "cold forged" kettingbladen (en tegenwoordig dus ook cranksets) maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 14-09-2016 10:58 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gisteren is mijn Bulls Harrier 1 (2016) geleverd. Helaas niet helemaal tevreden over de standaard set-up van het stuur en de shifters. Stuur is te breed voor mij (42cm - moet 38cm hebben) en de shifters staan behoorlijk "omhoog" gemonteerd. Los stuur besteld om dit te vervangen - maar dit is natuurlijk wel een nadeel van off-the-shelf online wat kopen. :)

Verder super tevreden op basis van 400m door de straat heen en weer in het donker... :+

• Crazy D
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

MrAcid schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:20:
Verder super tevreden op basis van 400m door de straat heen en weer in het donker... :+
Perfecte afstand voor een testrit! Zit ie dan goed, is de 120km ook prima te doen 8)

Gister ook nog rondje gedaan. Behalve (stukje dubbelpost uit wegmisbruikers topic) erg hard gelachen om een knulletje die zo druk met zn mobiel was dat ie een flauwe bocht naar links niet zag en vol tegen een hek/bord aan knalde :o leuk dijken-ritje tussen Arnhem en Nijmegen gedaan. Maar viel me erg zwaar deze keer. Warmte hakte er gister hard in. Wel teleurstellend dat het om 20:30 gewoon donker is :(

Over mooie/saaie/lelijke fietsen: ach, tjah. Ik vind weinig fietsen eigenlijk echt mooi. De meesten hebben wel ergens 1 of andere superdikke buis die ik lelijk vind. Of de logo's/merknamen/andere stickers spatten zo van de fiets of de wielen af dat ik vind dat ik wel betaald mag worden om op zo'n rijdende reclamesticker te fietsen. Bulls is rete saai maar budgettair precies goed :)
En ik kijk niet zo vaak naar mn fiets... of ik zit erop en dan zie ik bar weinig van m'n fiets, of hij staat in de schuur. En het motiveert ook om 'm niet wekelijks schoon te poetsen :P

Exact expert nodig?

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 16:21
Na een enorme blessure (van een andere sport :)) eindelijk weer eens een uurtje gefietst. Zelfs deze ochtend al erg warm, niet mijn weer.

Kom trouwens steeds meer vrouwen tegen die aan het fietsen zijn op een racefiets, toch mooi om te zien. Hoop voor eenzame wielrenners die hun hobby/sport (en de kosten) niet aan een vrouw uitgelegd krijgen :p.

Trouwens over mooie fietsen, ik weet niet wat de kwaliteit van Cinelli fietsen is (volgens mij niet onverdienstelijk), maar is dit mijn droomfiets:
Cinelli Laser Mia
Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/jv60pb2yn/Laser_Mia_523c677a77ade.jpg

En deze is ook prachtig:
Ritte Ace
Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/ikyoxqrs1/Ritte_Ace.png

Je kan je er maar druk om maken...

• nare man
MrAcid schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:20:
Gisteren is mijn Bulls Harrier 1 (2016) geleverd. Helaas niet helemaal tevreden over de standaard set-up van het stuur en de shifters. Stuur is te breed voor mij (42cm - moet 38cm hebben) en de shifters staan behoorlijk "omhoog" gemonteerd. Los stuur besteld om dit te vervangen - maar dit is natuurlijk wel een nadeel van off-the-shelf online wat kopen. :)

Dat was bij mijn Harrier 2014 precies andersom, daar waren de shifters idioot ver naar beneden gemonteerd, bijna halverwege de stuurbocht 8)7

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 12:40
Ik heb een vreemd probleem.

Anderhalve week geleden een nieuwe fiets gekocht (Cube Attain SL, volledig 105). Is in de winkel in elkaar gezet en (vrij slecht) afgesteld. Fiets plat achterin de auto mee naar huis gegaan, daar probeerde ik het voorwiel er terug in te doen, bleek de rem zelf bij volledig open veel te dicht te staan. Zelfs bij open liep 'ie aan.

Schoonvader die er toevallig was (en zeer fanatiek wielrenner) heeft 'm opnieuw afgesteld (kabel meer ruimte gegeven), niks aan de hand dus. Sedert dien er niet op gefietst. Echter, maandag stap ik op en kom erachter dat e.e.a slecht op mijn lengte stond afgesteld, dus na 3km huiswaarts. Sjouw de fiets de trap op (twee verdiepingen), hang 'm in de standaard, en wat blijkt daarbij: weer de rem te dicht, alleen bij volledig open kan het wiel vrij ronddraaien.

Is dit een kwestie van nogmaals afstellen, of is er waarschijnlijk meer aan de hand en moet ik terug? Los het het liefst zelf op, wegens weinig tijd om naar de fietsenmaker te gaan. Vind het vreemd dat dit probleem zo snel achter elkaar optreedt.. Kan het wat met (verticaal) sjouwen te maken hebben?

• kwakke01

kwakke01

orange.x schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:54:
[...]

https://www.strava.com/activities/711136524/overview gisteren in de hitte nog gereden. Ben er content mee. Doel was om en nabij de 40min doen over het segment "6 klimmetjes" wat een groot deel van de utrechtse heuvelrug beslaat, in ieder geval de westkant. Uiteindelijk 39:25 min erover gedaan wat aardig boven verwachting was. Maar gezien het weer en de windrichting moet dat zeker een minuutje sneller kunnen. Ben op veel klimmetjes naar de 22 teruggezakt die je onder normale omstandigheden prima met 3km/h harder omhoog kan met ongeveer de zelfde intensiteit. Altijd fijn om te weten dat er nog winst te boeken is in ieder geval :P Over een paar weken eens kijken of de temperatuur weer wat lager is en wind NW is ofzo. Kunnen we nog eens een poging wagen :)
't was gister warm idd; 's morgens was het nog wel heel lekker fietsen, maar terug na het werk was eff wat anders; de eerste 15km gingen lekker, maar na eenmaal echt 'warm' gedraaid te zijn, was het toch vooral op de automaat naar huis. een litertje water op 1 1/2 uur rijden was ook geen overbodige luxe; ondanks dat het lauw was, ging het schoon op ;)

https://www.strava.com/activities/710880766

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
PrinsPils schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:57:
Ik heb een vreemd probleem.

Anderhalve week geleden een nieuwe fiets gekocht (Cube Attain SL, volledig 105). Is in de winkel in elkaar gezet en (vrij slecht) afgesteld. Fiets plat achterin de auto mee naar huis gegaan, daar probeerde ik het voorwiel er terug in te doen, bleek de rem zelf bij volledig open veel te dicht te staan. Zelfs bij open liep 'ie aan.

Schoonvader die er toevallig was (en zeer fanatiek wielrenner) heeft 'm opnieuw afgesteld (kabel meer ruimte gegeven), niks aan de hand dus. Sedert dien er niet op gefietst. Echter, maandag stap ik op en kom erachter dat e.e.a slecht op mijn lengte stond afgesteld, dus na 3km huiswaarts. Sjouw de fiets de trap op (twee verdiepingen), hang 'm in de standaard, en wat blijkt daarbij: weer de rem te dicht, alleen bij volledig open kan het wiel vrij ronddraaien.

Is dit een kwestie van nogmaals afstellen, of is er waarschijnlijk meer aan de hand en moet ik terug? Los het het liefst zelf op, wegens weinig tijd om naar de fietsenmaker te gaan. Vind het vreemd dat dit probleem zo snel achter elkaar optreedt.. Kan het wat met (verticaal) sjouwen te maken hebben?
De ruimte tussen remblok en velgrand hoeft niet meer dan één mm aan beide zijden te zijn (meer mag, vnl een kwestie van voorkeur). Dit betekent wel dat het wiel netjes in het midden van de vork moet zitten en de rem ook keurig gecentreerd moet zijn. Als je een (correct gemonteerde) rem naar de zijkant duwt gaat hij aan één kant aanlopen, maar na één keer remmen moet hij weer symmetrisch terugveren en loopt je wiel weer vrij.
Mogelijkerwijs zit jouw rem dus scheef gemonteerd. Of je hem zelf recht wilt/kunt/durft/mag monteren kan jij zelf beter bepalen dan wij. Ikzelf ben er niet bang voor.

Daarnaast, het uitproberen van afstellingen op lengte doe ik het liefste 'onderweg', dan kan ik een beetje spelen en uitproberen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kwakke01 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:09:
[...]

't was gister warm idd; 's morgens was het nog wel heel lekker fietsen, maar terug na het werk was eff wat anders; de eerste 15km gingen lekker, maar na eenmaal echt 'warm' gedraaid te zijn, was het toch vooral op de automaat naar huis. een litertje water op 1 1/2 uur rijden was ook geen overbodige luxe; ondanks dat het lauw was, ging het schoon op ;)

https://www.strava.com/activities/710880766
Zo, hetzelfde hier inderdaad. Ik had mijn rugzak met kleren op het werk gelaten daardoor was het nog enigsinds te doen. Omdat het de eerste 20km wel lekker ging besloten om een omweg te nemen, dat had ik niet moeten doen |:( .

Ook nog twee speedelecs die tegen me gingen racen. De eerste was redelijk in het begin, toen had ik nog de grinta om m voor te blijven. De tweede aan het eind, die heb ik laten gaan hoewel ik achteraf misschien beter (tegen mijn principe) in zijn wiel had kunnen gaan rijden >:) .

https://www.strava.com/activities/710907913

Ik heb sowieso nog regelmatig moeite om de energie voorraad goed te plannen bij woon-werk, ik kom vaak redelijk leeg thuis terwijl ik daar bij normale (en veel langere) ritten geen last van heb. Waarschijnlijk moet ik wat meer eten tijdens het werk. :+

• kwakke01

kwakke01

Kluus schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:38:
[...]

Zo, hetzelfde hier inderdaad. Ik had mijn rugzak met kleren op het werk gelaten daardoor was het nog enigsinds te doen. Omdat het de eerste 20km wel lekker ging besloten om een omweg te nemen, dat had ik niet moeten doen |:( .

Ook nog twee speedelecs die tegen me gingen racen. De eerste was redelijk in het begin, toen had ik nog de grinta om m voor te blijven. De tweede aan het eind, die heb ik laten gaan hoewel ik achteraf misschien beter (tegen mijn principe) in zijn wiel had kunnen gaan rijden >:) .

https://www.strava.com/activities/710907913

Ik heb sowieso nog regelmatig moeite om de energie voorraad goed te plannen bij woon-werk, ik kom vaak redelijk leeg thuis terwijl ik daar bij normale (en veel langere) ritten geen last van heb. Waarschijnlijk moet ik wat meer eten tijdens het werk. :+
Of dichterbij je werk gaan wonen :+ 68 km woon-werk is ook best een eind. 30-35km vindt ik mooi om regelmatig (2x per week oid) te fietsen; ik moet nu 50km enkele afstand en dat vindt ik eigenlijk te ver, maar voor af en toe wel lekker om te doen. Scheelt me weer 'savonds een rondje fietsen ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

kwakke01 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:45:
[...]

Of dichterbij je werk gaan wonen :+ 68 km woon-werk is ook best een eind. #0-35km vindt ik mooi om regelmatig (2x per week oid) te fietsen; ik moet nu 50km enkele afstand en dat vindt ik eigenlijk te ver, maar voor af en toe wel lekker om te doen. Scheelt me weer 'savonds een rondje fietsen ;)
Ja, maar de kortste weg is ongeveer 45km. Die had ik gisteren ook eigenlijk moeten nemen met die hitte. 8)7

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DieAnder schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:24:
[...]

De ruimte tussen remblok en velgrand hoeft niet meer dan één mm aan beide zijden te zijn (meer mag, vnl een kwestie van voorkeur).
Qua voorkeur heb ik ook meer omdat je anders al stilstaat als je je rem aankijkt.
Daarnaast moet je dan wel erg stijve wielen hebben hoor, met de standaard Giant wielen kreeg ik het met flink aanzetten wel voor elkaar om de remmen te raken als die zo strak afgesteld stonden.

Gabriël AM5

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 12:40
DieAnder schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:24:
[...]

De ruimte tussen remblok en velgrand hoeft niet meer dan één mm aan beide zijden te zijn (meer mag, vnl een kwestie van voorkeur). Dit betekent wel dat het wiel netjes in het midden van de vork moet zitten en de rem ook keurig gecentreerd moet zijn. Als je een (correct gemonteerde) rem naar de zijkant duwt gaat hij aan één kant aanlopen, maar na één keer remmen moet hij weer symmetrisch terugveren en loopt je wiel weer vrij.
Mogelijkerwijs zit jouw rem dus scheef gemonteerd. Of je hem zelf recht wilt/kunt/durft/mag monteren kan jij zelf beter bepalen dan wij. Ikzelf ben er niet bang voor.

Daarnaast, het uitproberen van afstellingen op lengte doe ik het liefste 'onderweg', dan kan ik een beetje spelen en uitproberen.
Thanks, ik ga vanavond eens even kijken!

• MrAcid
  • Niet online
nare man schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:41:
[...]

Dat was bij mijn Harrier 2014 precies andersom, daar waren de shifters idioot ver naar beneden gemonteerd, bijna halverwege de stuurbocht 8)7
Het is wellicht ook persoonlijke voorkeur hoor. Maar ik zie dit in de brochure dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.fietsvoordeelshop.nl/local_resources/image/thumb490-360_Bulls-Harrier1-Heren-GrijsMat-BullsRacefietsen.png

En ik krijg dit:
Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/081d8e8ff3454d1c8f43b2b93edd4e76.jpg

Wat mij betreft komt dat niet helemaal overeen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 14-09-2016 14:03 ]

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:25
Dat lijkt me inderdaad niet helemaal goed gemonteerd.
Hier mijn harrier 2015

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HBNaXcA.jpg

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• nare man
^^ zo zaten ze op mijn Harrier 2014 ook en daar zijn ze naar mijn idee veel te ver naar beneden gemonteerd :)

Zodra het horizontale deel van de rubbers niet meer horizontaal is maar echt naar voren afloopt, kun je ze mijns inziens ook niet fijn meer vasthouden. Dat zorgt voor een te grote belasting voor je polsen.

Als je een diepere zit wilt, kun je beter het stuur lager zetten i.p.v. de shifters verder naar onder op het stuur zetten. Als het gaat om het gemak waarmee je de shifters vanuit de beugels kunt bereiken, kun je beter de de ingebouwde stelschroef gebruiken i.p.v. de hele shifter naar voren te schuiven.

• MrAcid
  • Niet online
bramv82 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:12:
Dat lijkt me inderdaad niet helemaal goed gemonteerd.
Hier mijn harrier 2015

[afbeelding]
Zo wil ik ze ook hebben ja. Zo zitten ze op mijn Harrier 2 2012 ook.

O well, even knutselen morgenavond. :)

• DieAnder
MrAcid schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:39:
[...]
Zo wil ik ze ook hebben ja. Zo zitten ze op mijn Harrier 2 2012 ook.
O well, even knutselen morgenavond. :)
Zo blijkt maar weer: als je wilt dat het goed gebeurt moet je het zelf doen.

• DieAnder
sapphire schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:03:
Qua voorkeur heb ik ook meer omdat je anders al stilstaat als je je rem aankijkt.
Daarnaast moet je dan wel erg stijve wielen hebben hoor, met de standaard Giant wielen kreeg ik het met flink aanzetten wel voor elkaar om de remmen te raken als die zo strak afgesteld stonden.
Ik ben best zwaar, dus ik red het niet met standaard wielen en ik heb al het beschikbare remvermogen nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

Gnosis schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:35:
[..] maar is dit mijn droomfiets:
Cinelli Laser Mia
[afbeelding]

En deze is ook prachtig:
Ritte Ace
[afbeelding]
Erg nice ja.

Ik ben zelf wel erg gecharmeerd van de Giant Propel:

Afbeeldingslocatie: https://d2k6j1fqfkfmqi.cloudfront.net/_generated/_generated_nl/bikes/models/images/2000/2016/Propel%20Advanced%20SL%201_Blue.jpg

Van Wilier vind ik die nieuwe Centi10Air echt prachtig:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wilier.com/sites/default/files/preview-110air-d1.jpg
of
Afbeeldingslocatie: http://cdn.wilier.com/sites/default/files/variant-110air-d3-ok.jpg

• kwakke01

kwakke01

Pelle schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:40:
[...]

Erg nice ja.

Ik ben zelf wel erg gecharmeerd van de Giant Propel:

[afbeelding]
met die zithouding lijkt het bijna een tijdritfiets :)

doe mij maar iets comfortabelers voor de polsen, ik wil er 20km op kunnen knallen, maar ook toertochten op rijden van 200+km

voorlopig erg tevreden met mn eigen fietsje, ook al blijft het kwijlen bij al dat moois :P

[ Voor 8% gewijzigd door kwakke01 op 14-09-2016 16:00 ]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Die Giant Propel ziet er in het echt helemaal niet zo mooi uit. Fotogeniek, maar in het echt lelijk.

If it aint fixed, it's broken.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Tjebakka schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:06:
Die Giant Propel ziet er in het echt helemaal niet zo mooi uit. Fotogeniek, maar in het echt lelijk.
Totaal niet. Ik kwam er vorige week één tegen (ook met mooie hoge velgjes). Superdikke fiets hoor, maar lijkt me inderdaad wat minder prettig op lange ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Da's niet heel aero, zo'n superdikke fiets :?

Punctuality is the politeness of kings

• havana
Propel :r Met zo'n vreselijke ISP. En dan die kabelloop. Dan moet je wel Di2 nemen, anders blijf je maar stellen en kabels vervangen. Om nog maar te zwijgen hoe lelijk het is...

Aerobikes, ik was/ben er op zich dol op totdat je er een keer op rijdt. Je stuitert alle kanten op. Voor mijn geen aerobike...

[ Voor 30% gewijzigd door havana op 14-09-2016 18:18 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat is iedereen weer lekker genuanceerd 8)7

Ik ben het met Pelle eens, schitterende fiets die Propel! Ook irl....

Gabriël AM5

• DieAnder
Oké ik woon onder een steen. Wat is een ISP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DieAnder schreef op woensdag 14 september 2016 @ 19:32:
[...]

Oké ik woon onder een steen. Wat is een ISP?
Integrated SeatPost

• DieAnder
Dank voor de verheldering.
Ik kan me helemaal invoelen in de sentimenten van havanna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heerlijk zo'n ongezouten Havana post

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

sapphire schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:24:
Merci beiden :) Ik ben er nog steeds blij mee.
Havana heeft een punt met dat aerofietsen hard kunnen zijn, maar je kunt een hoop doen met bandenspanning, zadel en stuur. Mijn supersix is onder de meeste omstandigheden wat comfortabeler, maar dat maakt mijn Venge niet direct oncomfortabel.

The need for speed drives me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
Ik heb zowel op de Cento Uno Air als op de Propel als op de S3 gereden. Alledrie stuiterbakken.

Ik mag 't niet meer over m'n leuter hebben maar bij Giant krijg ik nog minder gevoel dan bij een Duitse prijs/kwaliteitsfiets....

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 14-09-2016 20:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Tristan
havana schreef op woensdag 14 september 2016 @ 18:17:
Propel :r Met zo'n vreselijke ISP. En dan die kabelloop. Dan moet je wel Di2 nemen, anders blijf je maar stellen en kabels vervangen. Om nog maar te zwijgen hoe lelijk het is...

Aerobikes, ik was/ben er op zich dol op totdat je er een keer op rijdt. Je stuitert alle kanten op. Voor mijn geen aerobike...
Ik heb geen ervaring dus daarom vraag ik het. Geldt dat voor alle aero fietsen? Of überhaupt bij carbon fietsen? Ik oriënteer me namelijk op een aero fiets maar voornamelijk vanwege de looks.

Nou heb ik me van de week aangemeld bij de lokale toerclub. Ik wil dus lekker mee kunnen komen in het peleton op zondagochtend. Ook met de onderlinge krachtmetingen tijdens de sprintjes wil ik me in kunnen mengen en ik wil er ooit een berg in de Alpen mee kunnen opfietsen.

Ik snap wel dat je dit met elke fiets kan doen, als je maar hard en lang genoeg trapt maar is een aero fiets totaal misplaatst hier?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:35
Ik denk niet dat je het verschil gaat merken met een gewone fiets.
Als je harder wil fietsen moet je een fiets kopen waarvan je een leuter in erecte toestand krijgt. Stijfheid is heel belangrijk voor een frame.

[ Voor 11% gewijzigd door Gebanned op 14-09-2016 20:38 ]

• havana
Ik kan niet oordelen over alle aerofietsen. Valt me gewoon op dat ze vaak erg hard en stijf zijn. Sommige krachtpatsers vinden dat fijn, ik niet. Blijft een persoonlijke kwestie!

In het algemeen is carbon juist comfortabel.

Voor mij is stijheid juist erg overrated. De fijnste fietsen waar ik op reed waren helemaal niet stijf (Parlee z4 bijvoorbeeld). Maar goed, ik ben dan ook geen wedstrijdrenner, sprinten doe ik niet en heel zwaar ben ik ook niet.

Maw je kunt niet generaliseren wat fijn is en wat niet.

[ Voor 39% gewijzigd door havana op 14-09-2016 20:48 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
Tristan schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:30:
[...]

Ik heb geen ervaring dus daarom vraag ik het. Geldt dat voor alle aero fietsen? Of überhaupt bij carbon fietsen? Ik oriënteer me namelijk op een aero fiets maar voornamelijk vanwege de looks.

Nou heb ik me van de week aangemeld bij de lokale toerclub. Ik wil dus lekker mee kunnen komen in het peleton op zondagochtend. Ook met de onderlinge krachtmetingen tijdens de sprintjes wil ik me in kunnen mengen en ik wil er ooit een berg in de Alpen mee kunnen opfietsen.

Ik snap wel dat je dit met elke fiets kan doen, als je maar hard en lang genoeg trapt maar is een aero fiets totaal misplaatst hier?
Voor onderlinge krachtmetingen tijdens sprintjes in het vlakke Nederland zal je met een aero fiets een voordeel hebben. Maar houdt er rekening mee dat aero wielen voor je reguliere fiets met licht gewicht je met redelijk behoud van comfort dit verschil al beduidend kleiner kunnen maken.

Komt het aan op klimmen, dan heeft een aero fiets geen voordeel voor ons stervelingen. Het gewicht van de aero fiets en het gebrek aan snelheid dat wij behalen met onze wattages zorgt ervoor dat je beter weg komt met een lichtere fiets. Bergafwaarts heb je dan wel weer een snelheids voordeel, maar is naar mijn idee irrelevant buiten wedstrijd setting, ook al rijd je met vrienden of clubgenoten.

Voor het eerste is in Nederland een aero fiets dan ook zeker niet misplaatst. Mits je een beetje in de vlakte woont :p. Let wel, met stevige zijwind is aero vaak niet prettig, maar persoonlijk.

Ook het comfort van de zithouding is persoonlijk. Maar voor mij vind ik een aero fiets daarin alles van optimaal. Niet veel langer dan een uurtje kan ik het volhouden. De zit is voor mij gewoon te diep. Een zekere mate van gewenning zul je wel kunnen hebben, maar dit zal doorgaans niet betekenen dat je het van krap een uur vol kunnen houden in die houding tot comfortabel 4+ uur zult schoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
99,8% van de personen die een aero fiets of aero wielen kopen, doen dat alleen vanwege de looks. In normale omstandigheden (lees: niet-prof) is het verschil niet of nauwelijks merkbaar en zeker niet relevant. Een paar kilo aftrainen van je vette karkas is in elk geval vele malen effectiever én goedkoper dan dat setje carbon clinchers met hoge velgen van 2500 euro :P

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:37:
99,8% van de personen die een aero fiets of aero wielen kopen, doen dat alleen vanwege de looks. In normale omstandigheden (lees: niet-prof) is het verschil niet of nauwelijks merkbaar en zeker niet relevant. Een paar kilo aftrainen van je vette karkas is in elk geval vele malen effectiever én goedkoper dan dat setje carbon clinchers met hoge velgen van 2500 euro :P
Al kunnen de looks wel zwaar wegen. Ik wil ook nog wel mooie hoge carbon wielen voor de looks bij de Neerlandse ritjes, terwijl ik dan bij een beetje klimrit denk ik toch mijn lage alu oem wieltjes er weer onder zal zetten...

Die giants vind ik persoonlijk eerlijk gezegd ook niet zo mooi...

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 14-09-2016 23:51 ]

• Tristan
Ik vind dit persoonlijk een van de mooiste fietsen die er is

Afbeeldingslocatie: http://cdn.media.cyclingnews.com/2015/06/30/2/trek_madone_03_1600_670.jpg

Uiteraard vanwege de looks, maar ook vanwege de gebruikte technieken zoals de Isospeed Decoupler en Vector Wings.

En de andere die bovenaan m'n lijstje staat is

Afbeeldingslocatie: https://www.bicycling.com/sites/bicycling.com/files/specialized_venge_vias_disc-1-edit_20160525.jpg

Beide zijn helaas ver boven m'n budget :(

En dan is er nog de nieuwe Specialized Allez DSW SL Sprint

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eq8FSZy.jpg

Een aluminium aero fiets die in tegenstelling van de meeste carbon aero fietsen maar €1599,- kost.

[ Voor 26% gewijzigd door Tristan op 15-09-2016 03:50 ]

• havana
Maar die kleurstelling is in Europa niet leverbaar helaas.

De lasnaden en het feit dat t BB30 is zijn wel serieuze minpunten!

[ Voor 37% gewijzigd door havana op 15-09-2016 07:08 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Tristan
Die lasnaden is tot daar aan toe, maar wat is het probleem met bb30?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Tristan schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:09:
Die lasnaden is tot daar aan toe, maar wat is het probleem met bb30?
Kri-kra-kri-kraaaak

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Wat is dat toch met die dikke velgen? Misschien ben ik ouderwets, maar mooi vind ik het niet. Oogt zo lomp en zwaar. (zal vast niets wegen, maar het oogt als een tractor wiel)
Maar functie voor de vorm. Echter, heb je niet onnodig veel extra last van zijwind?

alles kan off-topic

• havana
Zijwind valt met de moderne generatie heel erg mee.

Van alle pressfitsystemen is BB30 gewoon het allerslechtste. Metaal-op-metaal verbinding, kraken is gegarandeerd. Ik had het op mijn Cannondale en uiteindelijk was de enige oplossing de boel met loctite 641 vast te zetten. Vind dat persoonlijk niet normaal meer.

Overigens vrees ik ook voor het comfort van de Allez Sprint, op Weightweenies zijn meerdere users die melden dat ie erg hard rijdt (wat niet zo gek is want alu + aero zadelpen...).

[ Voor 81% gewijzigd door havana op 15-09-2016 09:01 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Wat ik vooral zou nemen met hoge carbon velgen.....schijfremmen. Met een beetje regen en carbon velgen kom je bijna niet stil te staan.

• orange.x
Nixo schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:08:
Wat ik vooral zou nemen met hoge carbon velgen.....schijfremmen. Met een beetje regen en carbon velgen kom je bijna niet stil te staan.
Je hebt ook van die akelig dure setjes waarbij de remrand gewoon van alu is maar er een carbon verhoging opzit. Als er dan iets zonde is van je geld :P

Ik denk dat als er straks wat meer gebruik gemaakt gaat worden van 28mm bandjes nog tov de wat meer standaard van 25mm nu dat het met die aerofietsen wel mee zou kunnen vallen. Pas hadden ze een unboxing bij GCN van EVE velgjes, voor discs dan, en die waren zo breed gemaakt dat ze perfect voor 28mm waren.

Ik moet zeggen dat ik nu een tijdje op 25mm voor en achter gereden heb en nu sinds dit weekend op 25mm achter en 23mm voor. Maar ik weet technisch wel wat het verschil is enzo, maar het grappige is is dat het toch wel "beter" voelt. Misschien niet zozeer sneller ofzo, maar je voelt dat er wat anders is in positieve zin. Zou alleen niet weten of 28mm er tussendoor past anders zou dat wel eens het proberen waard kunnen zijn. Gelukkig ben ik nog niet in de markt voor wat nieuws, want d'r is nu zoveel moois en niet te betalen dat ik blij ben daar nu geen keus in te hoeven maken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

nare man schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:37:
Maar de gemiddelde 45-jarige vetzak/mid-lifer/babyboomert op zo'n dure aero-fiets zit juist op het punt dat een kilo aftrainen nagenoeg onmogelijk is door zijn bourgondische levensstijl en uiteraard het 'bourgondisch biertje na de rit'. :+

#lekkergeneraliseren.

Strava

• havana
Nixo schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:08:
Grappig, toevallig laatst een cyclo gereden van 200 km door de regen met carbon wielen en ik leef nog steeds...

Natuurlijk remmen schijven in de regen beter. Misschien wel iets te goed. Je ligt zo op je bek.

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 15-09-2016 09:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

...en met regen zijn schijfremmen een betere optie dan velgremmen

Strava

• havana
... zo lang je de maximale remkracht maar niet gaat gebruiken bij regen, want dan lig je al snel op je plaat.

DIT IS MIJN WEBSITE

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

havana schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:27:
... zo lang je de maximale remkracht maar niet gaat gebruiken bij regen, want dan lig je al snel op je plaat.
maar dat is ook vragen om problemen met droog weer als men de remhendel lomp indrukt. De stoppingpower van een schijfrem ligt gewoon hoog. Doseren werkt over het algemeen genomen prima, idioot remmen wordt gelijk afgestraft :P

Strava

• roda_djavulen
Nieuwste madone zou dan weer comfortabel moeten zijn, ondanks dat het een aero fiets is. Hier hebben ze die isospeed "vering" uit de domane in gestoken. Moet zeggen dat het iig bij m'n domane echt wel toegevoegde waarde heeft.

• Crazy D

Crazy D

havana schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:27:
Ik ga sowieso op mijn plaat bij maximale remkracht :P Vond vooral na een jaar schijfremmen gehad op de racer de overstap naar velgremmen echt kansloos. Met een beetje vocht al totaal geen gevoel of ik sowieso nog wel ooit stil zou komen te staan! Met schijfremmen maakte t wat meer herrie, maar dat was het enige verschil met het droge. Natuurlijk moet je rekening houden met het (natte) wegdek maar dat moet je als je op droog remt ook, op de ene weg kun je veilig hard remmen en op andere wegen kun je toch echt maar beter wat rustiger doen..
Uiteraard heeft het ook veel te maken met gewenning en ervaring, maar ik heb toch wel spijt dat ik velgremmen heb.

En over het algemeen moet je ergens voor remmen... ik denk dat ik in het ergste geval liever op mijn plaat ga dan ergens vol tegen aan (of af...)... :+

Exact expert nodig?

• havana
Ook met een goede velgrem kun je een racewiel gewoon laten blokkeren, vrij eenvoudig zelfs. Dat is een beetje het punt, het contactoppervlak tussen wiel en ondergrond is bij de racefiets de beperkende factor en daarom ben ik dan ook van mening dat schijven veel minder meerwaarde hebben dan bijv. op de MTB of cyclocrosser.

Ik ben absoluut niet tegen schijven hoor, ik heb voor m'n vrouw zelfs een fiets gekocht met schijfremmen. Uiteraard heb ik daar zelf ook een aantal ritjes op gereden. Voor mij heeft het geen meerwaarde. Ik maak het gros van mijn kilometers op vlakke, droge wegen en dan hebben schijven geen enkele meerwaarde.

[ Voor 33% gewijzigd door havana op 15-09-2016 09:35 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Crazy D

Crazy D

Dat laatste is wel waar, MTB of cyclocrosser hebben schijven wel een veel grotere meerwaarde. Maar toch....... :)

Exact expert nodig?

• havana
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik vind het uiterlijk en het gewicht belangrijk. En het feit dat ik het onderhoud zelf kan doen. Dat velgremmen minder remmen in de regen neem ik voor lief, ik rijd toch het liefst zo min mogelijk in de regen.

DIT IS MIJN WEBSITE

• nare man
Ik vind 't er ook niet uitzien op de racer. Zit geen enkele ratio achter, ik weet 't, gewoon een kwestie van hoogstpersoonlijke smaak.

Ik betwijfel ook sterk of het nut heeft. Wat havana zegt onderschrijf ik volledig: bij een racer is de band de beperkende factor, niet de remkracht. Overigens hebben schijfremmen ook niet zozeer meer remkracht maar is het vooral beter te doseren en is het systeem meer hufterproof.

Ik heb ook op mijn oude 105 5700 velgremmen nog nooit het gevoel gehad dat ik in de regen niet stil kwam te staan en dat zal nu ik Ultegra 6800 rijdt niet anders zijn vermoed ik. Maar goed, ik rijd dan ook geen afdalingen in een hagelstorm met carbon clinchers...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Meerwaarde van schijfremmen op de racer zie ik ook niet echt. Wat Havana al zij, ik kan gewoon met mijn velgremmen het wiel laten blokkeren. Daarbij fiets ik vaak in een groep en dan wordt hard remmen ook niet op prijs gesteld. Ontwijken is volgens mij een veel betere eerste reactie om aan te leren bij onverwachte situaties dan simpelweg hard remmen (en vallen).

Waarom zijn carbon velgen met alu remrand geldverspilling? Die zijn over het algemeen echt niet per se duurder dan volledig carbon wielen. Kijk bijvoorbeeld naar de Mavic Cosmic Pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Alles meer dan een Bulls met 105 is in feite geldverspilling voor ons als talentlozen.

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 15-09-2016 09:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Kluus

Kluus

Gang is alles

havana schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:57:
Alles meer dan een Bulls met 105 is in feite geldverspilling voor ons als talentlozen.
Dat klopt, dus ik ga hieronder de vraag even herformuleren... :P
orange.x schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:16:
Je hebt ook van die akelig dure setjes waarbij de remrand gewoon van alu is maar er een carbon verhoging opzit. Als er dan iets zonde is van je geld :P
Waarom is een carbon velg met alu remranden meer geldverspilling an een mer carbon remranden?

• orange.x
Kluus schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:02:
[...]

Dat klopt, dus ik ga hieronder de vraag even herformuleren... :P

[...]

Waarom is een carbon velg met alu remranden meer geldverspilling an een mer carbon remranden?
Dat setje wat je aanhaalt weegt totaal alsnog 1725gr wat ook niet bijzonder licht is. Daar kan je dus ook gewoon een alu setje voor kopen met dat gewicht en dan heb je dus relatief gezien net zoveel voor of nadeel. Want de remrand blijft alu.

Waar mijn mening op gebaseerd is is dat de mensen die dat kopen graag willen laten zien dat ze "carbon" velgen hebben of hoge velgen maar de basis vervolgens aluminium is. Dat is zoiets als een alu frame nemen met een carbon look bijvoorbeeld. Als je per se hoge velgen wilt kan je ook net zo goed hoge alu velgen nemen. Komen er steeds meer en zijn veelal goedkoper dan dan setje dat je linkte. Dus of je moet de looks ontzettend mooi vinden, maar verder is er weinig praktisch nut.

• MrAcid
  • Niet online
Precies. Ik ken m'n plek. :+

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
Waarschijnlijk is 105 al geldverspilling voor ons soort prutsers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Als je gewoon fit wilt blijven is een racefiets sowieso geldverspilling. Gewoon heel vaak en zo hard mogelijk scheuren op je oma-fiets van 25 kilo, dan val je ook af :P

Verwijderd

Ik zou toch voor een beter frame gaan, maar alu is voor de meeste mensen wel goed genoeg.
nare man schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:23:
Als je gewoon fit wilt blijven is een racefiets sowieso geldverspilling. Gewoon heel vaak en zo hard mogelijk scheuren op je oma-fiets van 25 kilo, dan val je ook af :P
Dat deed ik vroeger. Lekker rondjes maken op de stadsfiets. Maar dan kom je er toch wel snel achter dat je misschien toch maar op zoek moet gaan naar iets anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 10:26 ]

• roda_djavulen
De schijfrem discussie blijft zich ook altijd herhalen, een ding wat ik graag nog eens herhaal, en vaak vergeten wordt; met iedere rem kun je je wiel wel laten blokkeren, belangrijk verschil met schijfremmen is dat je beter kunt moduleren, dus makkelijker het punt van net niet blokkeren kunt opzoeken.

Feit blijft natuurlijk, rij je vooral in Nederland en /of in het droge dan heb je er minder voordeel van.

Persoonlijk wil ik niet meer terug, maar dat komt omdat mn crossfiets en mtb ook schijven hebben en het remmen dan zo tegenvalt als ik op een koersfiets met velgremmen stap :P

• Kluus

Kluus

Gang is alles

nare man schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:23:
Ja OK, maar gewoon fit blijven is niet het enige doel he! De fun telt veel zwaarder en ik denk dat de gemiddelde cyclo er niet veel leuker op wordt met een opoefiets!

Mijn MTB heeft ook schijfremmen (waarop zou ik ze niet willen missen) maar ik mis ze niet op mijn racer want de hele techniek tussen die twee activiteiten is toch al niet vergelijkbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 15-09-2016 10:37 ]

• roda_djavulen
De galibier afdalen met een opoefiets lijkt me wel een keer gaaf :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
roda_djavulen schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:34:
Ik hoop met meer dan een terugtraprem...

• roda_djavulen
SH007 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:38:
[...]

Ik hoop met meer dan een terugtraprem...
Nee juist niet, dat is deel van de uitdaging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

roda_djavulen schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:34:
"Fietsers vallen tijdens afdaling Oude Holleweg in Beek" tot de macht 10. :9

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56
Ah, het beste argument. Dat scheelt mij weer een hoop geld als ik van het voorjaar een nieuwe fiets ga kopen :9

Everytime I suffer I become a better man because of it

Pagina: 1 ... 89 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic