Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.754 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53
Spurlie schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:20:
Inderdaad dan heb je Strava premium nodig. Ben eigenlijk gewoon op zoek naar een app op de telefoon die specifiek voor dit doeleinde is.
Als je Apple hebt kun je gewoon de app "Zoek vrienden" gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 09:25
Inderdaad, bij ons thuis wordt "Zoek vrienden" vaak gebruikt.. Geen livetracking nodig.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik veel rugklachten heb ben ik aan het kijken naar een wat meer comfortabele racefiets dan mijn Aluminium Roadlite uit 2011. Ohja, en eigenlijk wil ik ook gewoon een nieuwe fiets. :)
Ik ben 1,83 cm lang, heb lange benen 87,5 cm en een korte rug. Dus zit al snel erg gebogen op de racefiets. Bij mijn roadlite met een bovenbuis van 563mm heb ik een stuurpen van 10cm nodig.

Ik twijfel tussen onderstaande drie fietsen, maar wat mij opvalt is dat de maat van het balhoofd vaak niet overeenkomt met de stack. Bijvoorbeeld: Canyon 175mm balhoofd, stack 590mm. Rose 185 balhoofd 583mm stack. Je zou verwachten dat Rose een hogere stack heeft, maar dat is niet zo.

Ik ben serieus aan het kijken naar de Cube Attain 58cm omdat deze de hoogste stack heeft en een redelijke reach. Toch lijkt mij de reach niet te kloppen, deze is 3-5 mm langer dan de andere fietsen terwijl de bovenbuis 15-20 mm langer is.

Kloppen de gegevens van de fabrikanten niet of zie ik iets over het hoofd? En als ik dan toch moet kiezen? Voor de cube 58cm met het hoge balhoofd en dan maar een korte stuurpen (9cm) erop? Of is de lengte van de bovenbuis net zo belangrijk als die van de balhoofdbuis?

Huidige Canyon Roadlite 58cm
170 balhoofd
563 bovenbuis
573 stack
392 reach

Canyon Endurace
175 balhoofd
555 bovenbuis
590 stack
380 reach

Rose Xeon
185 balhoofd
555 bovenbuis
583 stack
387 reach

Cube attain 58
202 balhoofd
575 bovenbuis
610 stack
388 reach

Cube attain 56
182 balhoofd
560 bovenbuis
591 stack
385 reach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Zoek vrienden op de iPhone, of als jullie elkaar als familie opnemen (nou ja de 1 is de "ouder" en de ander is familie) kun je ook bij zoek mijn iPhone terecht. Dat is dan wel altijd. Als je het echt alleen bij het fietsen wilt, moet je even verder zoeken. Garmin kent dacht ik ook live volgen (maar dat is geen app op de telefoon). Aangezien ik niets te verbergen heb (en mijn vrouw het eigenlijk toch niet boeit waar ik ben :+) gebruiken wij zoek mijn iPhone.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben me aan het oriënteren op een racefiets. Beetje wensen op een rijtje, budget afbakenen etc. Maar dan valt mij iets op over het te kiezen crankstel.

In mijn beleving is een triple ideaal voor de recreatieve rijder die overal op voorbereid wil zijn en een klassieke dubbel ideaal voor Nederland. Maar..... het overgrote deel van de fietsen wordt aangeboden met een compact crankstel. Volgens mij in alle situaties net sub-optimaal.

Zie ik dat verkeerd? Of waarom is dat dan zo?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ankona schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:48:
In mijn beleving is een triple ideaal voor de recreatieve rijder die overal op voorbereid wil zijn en een klassieke dubbel ideaal voor Nederland. Maar..... het overgrote deel van de fietsen wordt aangeboden met een compact crankstel. Volgens mij in alle situaties net sub-optimaal.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Een 50-34 is in Nederland lastig, omdat je je precies in het gebied rond de 30 km/u helemaal suf schakelt en vrijwel altijd een erg scheve kettinglijn hebt -- en dat is nu juist de gemiddelde snelheid waar veel mensen in rijden.

Ben je beter getraind en is je gemiddelde snelheid >34 km/u dan is het niet zo'n issue omdat je dan alles op het grote blad kunt rijden.

Daarom zijn er ook nogal wat mensen die een compact kopen met een extra binnenblad en twee cassettes: de 50-34 met 11-28 of 11-32 voor de bergen, en het 39 tands-binnenblad i.c.m. 11-23 of 12-25 voor op het vlakke (daar zitten wel wat haken en ogen aan, maar dat is in elk geval de theorie).

Als je een beginner bent, niet teveel geld wilt uitgeven, geen zin hebt om te sleutelen en je niets aantrekt van de opmerking dat je tripels moet drinken en niet moet rijden, dan zou ik lekker voor een fiets met Tiagra 4700 triple gaan.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmiddag de knoop doorgehakt, kon m'n oude Bianchi inruilen. Sinds vandaag eigenaar van een Infinito CV! *O*

Infinito CV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IvKTWjDv5mkDRf888BSabmTJ/medium.jpg

Ben er erg blij mee, moet nog een beetje sleutelen aan het hoogte van het stuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Harmen op 02-09-2016 18:48 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20

sapphire

Die-hard pruts0r

psychodude schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:19:
[...]

Opvallend dat je de Kiss3 verkiest boven de ProgettoX2. Nog een bepaalde reden waarom?
Late reactie O-)

Ik twijfel nog wat over de Progetto hoor maar vind hem erg dik. Na een tijdje krijg ik zo'n zeurend gevoel in m'n kont, idee dat ik geen contact maak met het zadel en hij is wat glijerig doordat ik het zadel niet voel 8)7
Blijkbar ben ik niet zo van de dikke zemen, op een goedkope chineese "coolmax" zeem houd ik het ook wel 1~1,5u(max) uit :+

Overigens over de B'Twinn Decathlon fiets waar laatst naar gevraagd werd, in de nieuwe Fiets staat een test van Leon van Bon. Hint, hij is positief ;)

[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 02-09-2016 18:47 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:57
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:13:

Ik ben serieus aan het kijken naar de Cube Attain 58cm omdat deze de hoogste stack heeft en een redelijke reach. Toch lijkt mij de reach niet te kloppen, deze is 3-5 mm langer dan de andere fietsen terwijl de bovenbuis 15-20 mm langer is.

Kloppen de gegevens van de fabrikanten niet of zie ik iets over het hoofd? En als ik dan toch moet kiezen? Voor de cube 58cm met het hoge balhoofd en dan maar een korte stuurpen (9cm) erop? Of is de lengte van de bovenbuis net zo belangrijk als die van de balhoofdbuis?
Beide antwoorden zijn goed. Onthoud dat iedere frameboer zijn eigen meet methode heeft. Meet je van center tot center of van bottom tot top. Scheelt centimeters.

Verder moet je ook kijken naar de hoek van je zitbuis. Voor de zitbuis geldt dat een graad minder in zitbuishoek ongeveer een centimeter bovenbuis extra geeft bij gelijke reach.

De stack van je frame wordt bepaald door de hoogte van je balhoofdbuis, maar ook door de hoogte van je vork én vaak vergeten de hoogte van je trapas.

Tot slot veranderd je zit ook nog door de hoek van je stuurbuis en stuurpen, en heeft ieder stuur ook nog een eigen drop en reach om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebanned schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:44:
[...]

Beide antwoorden zijn goed. Onthoud dat iedere frameboer zijn eigen meet methode heeft. Meet je van center tot center of van bottom tot top. Scheelt centimeters.

Verder moet je ook kijken naar de hoek van je zitbuis. Voor de zitbuis geldt dat een graad minder in zitbuishoek ongeveer een centimeter bovenbuis extra geeft bij gelijke reach.

De stack van je frame wordt bepaald door de hoogte van je balhoofdbuis, maar ook door de hoogte van je vork én vaak vergeten de hoogte van je trapas.

Tot slot veranderd je zit ook nog door de hoek van je stuurbuis en stuurpen, en heeft ieder stuur ook nog een eigen drop en reach om rekening mee te houden.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is dus onmogelijk om de fietsen te vergelijken met elkaar. Ik ga de hoek nog even met elkaar vergelijken, de hoogte van de trapas geeft men niet aan in de geometrie gegevens.

Over B'twin. Ik heb net een triban 520, dus met sora triple gekocht voor mijn vrouw. Het lijkt een prima fiets. Kleine puntjes: cassette is sunrace, remblokjes zijn erg slecht. Wat erg fijn aan de fiets is dat hij gemaakt is zodat er ook volledige spatborden tussen passen. Mijn vrouw gebruikt hem voor woon-werkverkeer, maar als beginner kun je er later je winterfiets van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 19:10:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is dus onmogelijk om de fietsen vanaf papier te vergelijken met elkaar. Ik ga de hoek nog even met elkaar vergelijken, de hoogte van de trapas geeft men niet aan in de geometrie gegevens.
Cube heeft een vrij hoge trapas, denk dat het een halve centimeter scheelt met mijn oude Giant. Andere merken heb ik geen ervaring mee.

Het beste kan je eerst aan je huidige fiets gaan sleutelen tot je naar wens zit; en die daarna naast de potentiële opvolger zetten.

En onthoud 2-3mm verschil merk je in je houding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Jape schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:52:
[...]

Leuk verhaal hoor, ziet er ook goed uit wat ze presenteren. Ik krijg alleen wel behoorlijk jeuk van de grafieken die erbij staan. Geen enkele grafiek begint bij 0 en daarom lijkt het verschil tussen hun velg en andere velgen enorm. Marketingtechnisch leuk natuurlijk, maar op je opleiding wordt je ervoor neergesabeld >:)
Heb je zeker gelijk in. Dat is net zoiets zeggen als 10% verbetering maar als het van 0,3% naar 0,33% gaat is het alsnog marginaal.

Maar zoals ik het vergelijk is dat ik er vanuit ga dat het handgespaakte velgen zijn en ik daar bijna 500 voor betaald heb en daar ben ik zeker blij mee! Maar dan ook nog relatief gezien tov andere topmerken en spul toch wel winst weten te behalen en iets duurder zijn dan, dan zou dat voor mij wel een dealmaker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
nare man schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:57:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in.

Een 50-34 is in Nederland lastig, omdat je je precies in het gebied rond de 30 km/u helemaal suf schakelt en vrijwel altijd een erg scheve kettinglijn hebt -- en dat is nu juist de gemiddelde snelheid waar veel mensen in rijden.

Ben je beter getraind en is je gemiddelde snelheid >34 km/u dan is het niet zo'n issue omdat je dan alles op het grote blad kunt rijden.

Daarom zijn er ook nogal wat mensen die een compact kopen met een extra binnenblad en twee cassettes: de 50-34 met 11-28 of 11-32 voor de bergen, en het 39 tands-binnenblad i.c.m. 11-23 of 12-25 voor op het vlakke (daar zitten wel wat haken en ogen aan, maar dat is in elk geval de theorie).

Als je een beginner bent, niet teveel geld wilt uitgeven, geen zin hebt om te sleutelen en je niets aantrekt van de opmerking dat je tripels moet drinken en niet moet rijden, dan zou ik lekker voor een fiets met Tiagra 4700 triple gaan.
Dat je tripels moet drinken, daar ben ik het wel mee eens. Maar waarom je er niet mee zou mogen rijden is mij een raadsel.
Juist een 39 lijkt mij ideaal voor 99% van de recreatieve rijders in Nederland, met 39x13 kun je goed 35km/h rijden.
Waarom zijn die dan in de verkoop zo zeldzaam?????? (en heeft iemand een idee of ombouwen - al dan niet bij afleveren - een prijstechnisch realistische optie is? )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Harmen schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:35:
Vanmiddag de knoop doorgehakt, kon m'n oude Bianchi inruilen. Sinds vandaag eigenaar van een Infinito CV! *O*

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben er erg blij mee, moet nog een beetje sleutelen aan het hoogte van het stuur.
Mooie fiets zeg, veel plezier ermee! :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Harmen schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:35:

[afbeelding]

[afbeelding]

Mooie fiets! Ik vind de Bianchi's qua vorm schitterend. Alleen dat celeste heb nog wel wat moeite mee. De Bianchi's zonder of met weinig celeste vind ik echt wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Dank, vind helemaal zwart/wit ook wat saai, dit is lekker subtiel. :)
Morgen lekker een rondje fietsen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 18:22
orange.x schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 20:21:
[...]

Heb je zeker gelijk in. Dat is net zoiets zeggen als 10% verbetering maar als het van 0,3% naar 0,33% gaat is het alsnog marginaal.

Maar zoals ik het vergelijk is dat ik er vanuit ga dat het handgespaakte velgen zijn en ik daar bijna 500 voor betaald heb en daar ben ik zeker blij mee! Maar dan ook nog relatief gezien tov andere topmerken en spul toch wel winst weten te behalen en iets duurder zijn dan, dan zou dat voor mij wel een dealmaker kunnen zijn.
Buiten die grafieken zijn het hele toffe dingen die ze doen. En voor een handgespaakte set wielen is het een mooie prijs. Ik wordt er in elk geval wel enthousiast van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Noxa schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:14:
[...]

Mooie fiets! Ik vind de Bianchi's qua vorm schitterend. Alleen dat celeste heb nog wel wat moeite mee. De Bianchi's zonder of met weinig celeste vind ik echt wow!
En ik kwijl weer bij de Bianchi's in celeste uitvoering! zowiezo wel bij iedere Bianchi eigenlijk , maar de celeste uitvoeringen van hetzelfde model hebben bij mij toch een streepje voor!

Vooral die nieuwe Oltre XR.4 :9~

Ook de zwarte uitvoeringen vind ik gaaf. Maar ze brengen soms ook rode of zilveren uitvoeringen op de markt.... :X

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Ankona schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:02:
[...]
Juist een 39 lijkt mij ideaal voor 99% van de recreatieve rijders in Nederland, met 39x13 kun je goed 35km/h rijden.
Waarom zijn die dan in de verkoop zo zeldzaam?????? (en heeft iemand een idee of ombouwen - al dan niet bij afleveren - een prijstechnisch realistische optie is? )
Wat is volgens jou zeldzaam? Fietsen met een 39? Of met een triple?

De compacts hebben de triples zo een beetje verdrongen omdat ze i.c.m. 11 speed een vergelijkbaar bereik bieden als een triple zonder de nadelen (hoge q-factor, lastig afstellen, grote voorderailleur, vermeend suf imago).
Zoals de nare man al aangaf hebben standaard compacts (50-34) weldegelijk nadelen voor vlakke polders: ze zijn eigenlijk niet geschikt voor ongeoefende fietsers omdat je in het gebied rond 25 à 35 km/h over moet schakelen van het ene voorblad naar het andere.
Het voordeel van een dubbel (53-39) is dat je een stuk overlap hebt in het gebied 26-32 km/h. Dubbels zijn zeker niet zeldzaam

Theoretisch gezien kun je alle denkbare combinaties van voor- en achterbladen maken. In de praktijk wordt er door de grote fabrikanten niet veel variatie aangeboden. Er zijn wel derde partijen die losse kettingwielen aanbieden in diverse prijs- en kwaliteitsklassen; hetzelfde geldt voor cassettes c.q. losse tandkransen.

Ben je bekend met de Gear calculator? Zeer inzichtelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Stack en Reach zijn eindelijk genormaliseerde meetmethoden waardoor je wèl frames van verschillende geometrie kunt vergelijken.
De overige waarden zijn welliswaar informatief, maar eigenlijk alleen maar verwarrend als het om vergelijken gaat.
Gebanned schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:44:
[...]
Dit geldt niet voor de meetmethode van stack en reach. Dat is vastgesteld tussen hart trapas en center bovenkant balhoofdlager.
Je postuur bepaalt welke reach je nodig hebt. Of de fabrikant nou een korte of een lange bovenbuis aan het balhoofd heeft gehangen bepaalt alleen maar hoeveel setback je zadel moet krijgen.
Dat is niet correct. De stack is het hoogteverschil tussen hart trapas en bovenkant balhoofd. Bij gelijke stack heb je dezelfde 'zit' op b.v. een criteriumfiets met een hoge trapas of een endurancefiets met een lage trapas. Balans en rijgedrag zijn natuurlijk wel volstrekt anders.
Dat is natuurlijk helemaal waar. Je kunt/wilt/moet je houding finetunen met een stuurpen en stuurbocht naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[b]DieAnder schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 23:48:

Zoals de nare man al aangaf hebben standaard compacts (50-34) weldegelijk nadelen voor vlakke polders: ze zijn eigenlijk niet geschikt voor ongeoefende fietsers omdat je in het gebied rond 25 à 35 km/h over moet schakelen van het ene voorblad naar het andere.
Het voordeel van een dubbel (53-39) is dat je een stuk overlap hebt in het gebied 26-32 km/h. Dubbels zijn zeker niet zeldzaam
Maar ligt dat je suf schakelen aan het voorblad of de gaten in je cassette? Ik had een 12-32 en dan schakel je regelmatig net mis: net iets te zwaar if juist net te ligt. Naar het kleine blad voor geeft dan net een fijnere cadans (soms) maar met aks nadeel dat als je dan weer even een tikje zwaarder wilt, je ook voor weer moet schakelen. Nu vind ik dat overigens zelf niet heel storend alleen op ritjes dat ik "ff hard" wil gaan.

Fiets krijgt nu een beurt (valt mooi samen met een fietsloos weekje vakantie zo verspil ik geen onnodige extra fietslose dagen :+) en komt er een 11-28 onder. Slaat net even wat minder stapjes over dus in theorie net even meer kans om precies goed te zitten. (11-25 of 11-23? heeft natuurlijk nog minder gaten).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Crazy D schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 09:06:
[...]

Maar ligt dat je suf schakelen aan het voorblad of de gaten in je cassette? Ik had een 12-32 en dan schakel je regelmatig net mis: net iets te zwaar if juist net te ligt. Naar het kleine blad voor geeft dan net een fijnere cadans (soms) maar met aks nadeel dat als je dan weer even een tikje zwaarder wilt, je ook voor weer moet schakelen. Nu vind ik dat overigens zelf niet heel storend alleen op ritjes dat ik "ff hard" wil gaan.

Fiets krijgt nu een beurt (valt mooi samen met een fietsloos weekje vakantie zo verspil ik geen onnodige extra fietslose dagen :+) en komt er een 11-28 onder. Slaat net even wat minder stapjes over dus in theorie net even meer kans om precies goed te zitten. (11-25 of 11-23? heeft natuurlijk nog minder gaten).
Ik schakel zelf ook zo 'fijn' mogelijk, zelfs met en dubbel icm. een 12-25 (11sp, dus 12-19 elke tand voor handen). Ik probeer zo mijn mogelijk de ketting te kruisen, dus de uiterste 2 tandwielen achter probeer ik te vermijden. Ik schakel dan dus 2-3 tanden terug (of op) achter zodra ik voor van blad wissel. (Di2 is wel ideaal trouwens bij dit soort shifts). Maar het kunnen blijven fietsen in een fijne cadans onder soortgelijke power-output is erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:23
Mijn god wat blijf ik altijd schrikken als ik ff ben wezen shoppen voor fietskleding. Weer ~400 euro mogen aftikken voor een paar dingetjes :( Het gaat nog wel even duren voordat ik qua kleding etc compleet ben. Ik heb nu alvast wat spullen gekocht voor de herfst/winter. Dan lijkt het me niet prettig om in een kort broekje te gaan scheuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:20
Misha schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:17:
Mijn god wat blijf ik altijd schrikken als ik ff ben wezen shoppen voor fietskleding. Weer ~400 euro mogen aftikken voor een paar dingetjes :( Het gaat nog wel even duren voordat ik qua kleding etc compleet ben. Ik heb nu alvast wat spullen gekocht voor de herfst/winter. Dan lijkt het me niet prettig om in een kort broekje te gaan scheuren
Verspreid over de jaren wordt het beter. Hoef je namelijk niet alles meer in één keer aan te schaffen. Bovendien kun je er uiteraard ook altijd voor kiezen om goedkopere merken te nemen, of winterkleding tactisch aan te schaffen in end of season sales.

Maar het blijft inderdaad een dure hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Ik heb bij cyclewear.eu de goedkoopste spullen aangeschaft, maar wel compleet voor zomer tot winter. Ik was in totaal tegen de 300 euro kwijt (ik had al een korte broek, shirt en helm). Het enige waar ik nu meer geld voor neer zou tellen is een broek met een betere zeem,

Ik rij op een triple 105 (30-39-50) met 12-28 achter. Ik gebruik op het vlakke en tegen een brug op nooit de 30. Grote plaat gebruik ik niet vaak, tegen de 30 km/h schakel ik door naar de grote plaat omdat de ketting dan gaat ratelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 19-09 09:25
Vooral op de aanbiedingen letten, vaak scheelt het snel 30 tot 50 procent...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:55

DjVe

Hatsaflats!

Vandaag de Mont Ventoux beklommen. Het was gelijk mijn eerste lange klim. Helaas moest ik in het bos tot twee keer stoppen om over te geven. Daarna voelde ik me wel beter, maar fietsen op een lege maag is natuurlijk ook niet lekker. Dus al mijn voorraad rustig naar binnen gewerkt. Het bos was voor mij dus echt een hel. Pas op het kale stuk kreeg ik het gevoel: "ik zit er lekker in". Lekker op candans naar boven getrapt. Bij een klim hoort ook een afdaling en ik merk dat ik dat nog wat eng vindt als je 1900 meter de diepte in kan kijken. De afdaling door het bos ging daarna echt als een speer. Ik ben overigens wel heel blij dat ik een 32 heb gemonteerd ;)

Gisteren ook de route door de vallei gevolgd en dat is toch wel meer mijn ding. Mooie uitzichten, rustige hellingen en weinig verkeer.

Nu lekker chillen aan het zwembad en straks een bbq aansteken. Morgen staat er een wandeltocht op het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:23
Jape schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 14:51:
Ik heb bij cyclewear.eu de goedkoopste spullen aangeschaft, maar wel compleet voor zomer tot winter. Ik was in totaal tegen de 300 euro kwijt (ik had al een korte broek, shirt en helm). Het enige waar ik nu meer geld voor neer zou tellen is een broek met een betere zeem,

Ik rij op een triple 105 (30-39-50) met 12-28 achter. Ik gebruik op het vlakke en tegen een brug op nooit de 30. Grote plaat gebruik ik niet vaak, tegen de 30 km/h schakel ik door naar de grote plaat omdat de ketting dan gaat ratelen.
Thanks, die kende ik nog niet! Ik houd meestal futurumshop in de gaten. Koop eigenlijk alleen spul als het in de sale zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dan heb je aan cyclewear een hele goede, laatst hadden ze bijv. nog de Gabba in de aanbieding met 35% korting. Het is echt een tent waar je goed kunt scoren als je je maat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Ik ga in navolging van mijn vriendinnetje lid worden van de plaatselijke wielervereniging. Ze zij dat ze de eerste training al ontzettend veel had geleerd! Dinsdag voor het eerst voor mij :) Ben benieuwd hoe dat is! Mijn vaste fietsmaatjes zijn een beetje gestopt met racefietsen en zijn naar de MTB over gelopen dus dat is wel fijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 03-09-2016 19:55 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
nare man schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:06:
Dan heb je aan cyclewear een hele goede, laatst hadden ze bijv. nog de Gabba in de aanbieding met 35% korting. Het is echt een tent waar je goed kunt scoren als je je maat weet.
Inderdaad, en bij aanbiedingen gewoon 2 maten bestellen en wat je overhebt/niet past retourneren. Bij de reviews staat ook vaak of het groot of klein valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Ja, maar volgens mij is retourneren by cyclewear niet gratis. Dat vind ik dan wel een nadeel t.o.v. futurumshop. Daarom is het wel belangrijk dat je daar je maat weet, anders kost het je weer 6,95 om iets terug te sturen.

@ Makkelijk: goed gedaan, mijn vriendin heeft nu wel een racefiets maar is echt niet vooruit te branden :D :P ik houd mezelf maar voor dat het in het begin meer gaat om kilometers maken dan snelheid, maar soms is het wel frustrerend om met gemiddeld 24 te kachelen. Dan beschouw ik het maar als hersteltraining :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
nare man schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:59:
Ja, maar volgens mij is retourneren by cyclewear niet gratis. Dat vind ik dan wel een nadeel t.o.v. futurumshop. Daarom is het wel belangrijk dat je daar je maat weet, anders kost het je weer 6,95 om iets terug te sturen.

@ Makkelijk: goed gedaan, mijn vriendin heeft nu wel een racefiets maar is echt niet vooruit te branden :D :P ik houd mezelf maar voor dat het in het begin meer gaat om kilometers maken dan snelheid, maar soms is het wel frustrerend om met gemiddeld 24 te kachelen. Dan beschouw ik het maar als hersteltraining :P
Dat is waar, retourneren kost geld. Maar je kunt nog wel een tweede bestelling doen binnen de 14 dagen en vervolgens 1x retourneren betalen.

Mijn vrouw heeft een elektrische fiets. Dus ik kan me altijd in het zweet trappen op de gewone fiets :/

[ Voor 6% gewijzigd door Jape op 03-09-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Ik heb een Cannondale Caad10 met een Triple FSA crank + kettingbladen, de rest van de group is 105.

Nu is 1 van mijn kettingbladen versleten en wil ik deze vervangen (de 39), wat is verstandig om te doen?
  • Heeft het nut om te upgraden naar misschien een Shimano 105? Ik heb nu 52 / 39 / 30, bij een 105 is het 50 / 39 / 30, maakt dat veel verschil? Lijkt ongunstiger op gear calculator, meer overlap.
  • Wat zou het uitmaken als ik het crankstel upgrade of komt daar dan gelijk meer bij kijken?
  • Is het alle drie vervangen of is 1 geen probleem?
Helaas een nieuwe fiets kopen past niet binnen budget op dit moment ;)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je kunt je afvragen of een upgrade naar een 105 triple crank merkbaar is in de praktijk; bovendien kosten die dingen los nog best een aardige duit. Of het zo in de reeds aanwezige bottom bracket past zou ik niet durven zeggen, anders komen daar ook nog kosten bij kijken.

Als ik jou was zou ik gewoon voor praktisch gaan en een nieuw middenblad kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 03-09-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

nare man schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:06:
Gabba 2 short sleeve is volgens mij bij Hopmans standaard 90 euro. Zit wel in een uithoek, maar met dit soort prijzen de moeite om eens naartoe te gaan als je een complete uitrusting zoekt. Afgelopen week gemerkt dat er flink verschil kan zitten in stoffen en pasvorm. Heb een Bioracer jersey gescoord bij Correct (blijft een wazige zaak...). Zit perfect, in tegenstelling tot de Assos-jersey die ik aanvankelijk op het oog had.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:40
Mijn vriendin heeft vandaag haar eerste wielrenfiets gekocht, een Cube Axial WSL GTC Pro. Carbon frame en Shimano 105 5800. Bij Mantel in Arnhem voor €1119 in de aanbieding. Elders vanaf €1199.
Volgende week ophalen, we waren er aan het einde van de middag dus ze konden het niet meer redden om de fiets klaar te maken voor sluitingstijd.

Afbeeldingslocatie: http://www.frsfietsen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/u/cube_axial_wls_gtc_pro.jpg

https://www.cube.eu/nl/pr...c-pro-carbonnorange-2016/

[ Voor 15% gewijzigd door LuPo op 05-09-2016 10:16 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:09
nare man schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:59:
Veranderd van zelf, die van mij fiets sinds februari vorig jaar, waarnaar ze er een hele tijd uit heeft gelegen door operaties. Als ik 36 op kop rijd, kan ze gewoon mee. Alleen in de winter is het wat moeizamer, dan was het eerste rondje ook 24 gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
De mijne zit nog op 23 gemiddeld hoor. Maar ook bij club gaat dat prima. Bij wielrennen lijkt het man vrouw verschil groter dan bij andere sporten. Heeft wellicht met bouw bovenbenen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Makkelijk schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:28:
De mijne zit nog op 23 gemiddeld hoor. Maar ook bij club gaat dat prima. Bij wielrennen lijkt het man vrouw verschil groter dan bij andere sporten. Heeft wellicht met bouw bovenbenen te maken?
Ik denk eerder dat het gewoon een beetje vertekend is omdat er niet zo heel veel vrouwelijke renners zijn. De doorsnee is toch nog altijd man. En ook daarin zijn er voldoende die fietsen binnen de 22 ~ 27 km/u range.

Maar ook bij de dames zitten er wel degelijk tussen die ook als amateur goede prestaties neerzetten. Uiteindelijk zit er wel een verschil in, dit zie je ook terug binnen de profs. Kijk bijvoorbeeld naar het werelduurrecord. Maar hierin zijn de verschillen niet evident anders dan bijv. bij marathonloop.

Uiteindelijk net als met iedere andere sport speelt motivatie een belangrijke rol. Zonder juiste motivatie ontbreekt het al snel aan adequate training. En zonder adequate training ga je weinig snelheid of afstand winst behalen. En als de motivatie niets anders is dan door vriendlief een racefiets opgedrongen dan is het nog al eens dubieus wat de verwachting hierin kan zijn :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, uiteindelijk ben ik toch voor de Cube Attain GTC 58cm gegaan. Ik ga er maar vanuit dat de reach klopt. Over het algemeen lees ik dat de Cube nog wat rechterop zit dan de Canyon Endurace en dat heeft de doorslag gegeven. Foto's volgen als ik de fiets heb.

Nu op zoek naar een wielset. Op dit moment lijkt een handgespaakt setje van Zoran mij wel wat. Heb nu ook een Zoran setje DP18 met Ultegra naven. Geen enkel probleem tijdens de 4 jaar dat ik ze heb gehad. Kijk nu naar de H son sl42, een 42mm hoge aluminium velg. Niet licht, maar dat ben ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
Je reach zal wel kloppen; maar klopt het totaal plaatje ook? Stuurpen/setback zadelpen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
psychodude schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:19:
[...]
En als de motivatie niets anders is dan door vriendlief een racefiets opgedrongen dan is het nog al eens dubieus wat de verwachting hierin kan zijn :9.
Geloof me, dat is in mijn geval niet zo.. ze zag dat ik fietste, kocht er ook 1 en doet het nu 4 keer per week, ongeveer 3x meer dan ik :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Haha maar iemand moet t geld verdienen ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:10
Vandaag de Charly Gaul gereden, ging lekker, tot klim lekker chaotish iedereen die vooraan wilde zitten.
Daarna lekker hard de eerste klim opgereden en op safe (maar haalde genoeg mensen in) natte afdaling.
Mooi groepje daarna van zo'n 15 man. (groep 3 volgens mij)
Helaas na 30km lekker achterband (stukje glas opgepikt, net vandaag na 10k km lekvrij) en toen was het meer een solorit geworden.
Nog stukje een groepje van 4 man maar toen er weer een klim kwam was het duidelijk waarom die wat meer achteraan reden.
Daarna was het gewoon solo tot de finish.

Was leuke ervaring zo'n cyclo rit, jammer van lekke band want als ik mijn powerwaardes kijk had ik prima mee kunnen komen op de klimmetjes en daarna iets meer kunnen uitrusten tussen de klimmetjes.
En voorspellingen waren regen regen en nog eens regen, viel achteraf ook wel mee.
Gelukkig wel juiste kledingkeuze want heel warm was het ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/R4AeS4M6O2ksKJ2wBYhoXa8TwoPiA5gbB1-5AaBDXks-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/eV9YFKvdXXV7UvK0Ij8VMndAsmZaayaoE6Inxa6X5zU-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/t1W5G8WJ0GU_HXD-kKTNJLd4UTmqVXElelLpTfA8OJQ-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/rJgPjqndzyyI1NcI2rHe04C-Pnlycw7u03Lmw7bdO7k-2048x1152.jpg

https://www.strava.com/activities/700229112

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Mooi verhaal. Jammer van het natte weer en je lekke band.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 15:43
DjVe schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:07:
Vandaag de Mont Ventoux beklommen. Het was gelijk mijn eerste lange klim. Helaas moest ik in het bos tot twee keer stoppen om over te geven. Daarna voelde ik me wel beter, maar fietsen op een lege maag is natuurlijk ook niet lekker. Dus al mijn voorraad rustig naar binnen gewerkt. Het bos was voor mij dus echt een hel. Pas op het kale stuk kreeg ik het gevoel: "ik zit er lekker in". Lekker op candans naar boven getrapt. Bij een klim hoort ook een afdaling en ik merk dat ik dat nog wat eng vindt als je 1900 meter de diepte in kan kijken. De afdaling door het bos ging daarna echt als een speer. Ik ben overigens wel heel blij dat ik een 32 heb gemonteerd ;)

Gisteren ook de route door de vallei gevolgd en dat is toch wel meer mijn ding. Mooie uitzichten, rustige hellingen en weinig verkeer.

Nu lekker chillen aan het zwembad en straks een bbq aansteken. Morgen staat er een wandeltocht op het programma.
Klinkt als een prima weekend!
Mag ik vragen wat je voor aan tandwielen op je fiets heb zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Makkelijk schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:28:
Ik denk dat dat wel meevalt. Het komt denk ik doodat mannen over het algemeen competitiever zijn, ze fietsen meer om zich te verbeteren, om te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
nare man schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Het komt denk ik doodat mannen over het algemeen competitiever zijn, ze fietsen meer om zich te verbeteren, om te winnen.
Meh, maar ik bijvoorbeeld niet en mijn vriendinnetje wel :P. Uiteindelijk ging ik in de eerste maand dat ik fietste van ritjes 24 gem naar 28 gem. en is het vrij snel daarna rond de 30 gestabiliseerd. Zij begon 2 maanden geleden met ritjes 22 gem. en heeft dat nu met veel pijn en moeite naar 24 gekregen. Kan ook haar individuele geval van gebrek aan spierkracht zijn hoor.

In december gaan we naar Gran Canaria. Hopelijk compenseert 55 t.o.v. 75kg dan iets terug :P.

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 05-09-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Nog over die triple vs compact discussie. Heb op mijn 1e fiets jaren, stuk of 7, met een triple gereden en 9 achter waar ik altijd wel mee uit de voeten kon, ook in het buitenland. Nu fiets ik alweer een jaar of 4 op een compact en moet zeggen dat het me niets tegenvalt.

Ben begonnen met een 11-28 wat vrij standaard is maar heb sinds dit jaar een 12-25 erop liggen en ben van een 34 naar een 36 gegaan. Ik weeg iets minder en kan wat harder heuvelop dus het ligt me zeker voor het wegdek in Nederland me een stuk beter. De verschillen achter zijn een stuk kleiner en ik rij eigenlijk alsnog zelden op mijn buitenblad, tenzij het vlak echt heel hard gaat.

Het enige nadeel aan de combi van 36 12-25 is dat ik soms te dicht op de 12 kom, zeg 13, en als ik dan naar buitenblad schakel moet ik wel weer een heel eind terug achter. Ben nog niet helemaal uit wanneer ik beter al eerder kan schakelen naar buitenblad. Maargoed, in principe kan je met een 36 voor hard zat omhoog zonder dat je direct hoeft te schakelen naar buitenblad. Dit probleem van moeten schakelen is eigenlijk alleen op de klimmetjes die steiler beginnen en afvlakken. Voor de kenners bijvoorbeeld Ruiterberg bij Doorn. Maar ben hier zeer tevreden al loopt het laatste tijd niet zo lekker meer, maar dat moet ik nog even oplossen :) Vanavond even doen, morgen is het weer GranFondo tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
Gewoon op je buitenblad omhoog, kan makkelijk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

RHE218 schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:21:
[...]

Klinkt als een prima weekend!
Mag ik vragen wat je voor aan tandwielen op je fiets heb zitten?
Het was zeker een prima weekend! Ik heb een 50/34 voor liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
orange.x schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:54:
Nog over die triple vs compact discussie. Heb op mijn 1e fiets jaren, stuk of 7, met een triple gereden en 9 achter waar ik altijd wel mee uit de voeten kon, ook in het buitenland. Nu fiets ik alweer een jaar of 4 op een compact en moet zeggen dat het me niets tegenvalt.

Ben begonnen met een 11-28 wat vrij standaard is maar heb sinds dit jaar een 12-25 erop liggen en ben van een 34 naar een 36 gegaan. Ik weeg iets minder en kan wat harder heuvelop dus het ligt me zeker voor het wegdek in Nederland me een stuk beter. De verschillen achter zijn een stuk kleiner en ik rij eigenlijk alsnog zelden op mijn buitenblad, tenzij het vlak echt heel hard gaat.

Het enige nadeel aan de combi van 36 12-25 is dat ik soms te dicht op de 12 kom, zeg 13, en als ik dan naar buitenblad schakel moet ik wel weer een heel eind terug achter. Ben nog niet helemaal uit wanneer ik beter al eerder kan schakelen naar buitenblad. Maargoed, in principe kan je met een 36 voor hard zat omhoog zonder dat je direct hoeft te schakelen naar buitenblad. Dit probleem van moeten schakelen is eigenlijk alleen op de klimmetjes die steiler beginnen en afvlakken. Voor de kenners bijvoorbeeld Ruiterberg bij Doorn. Maar ben hier zeer tevreden al loopt het laatste tijd niet zo lekker meer, maar dat moet ik nog even oplossen :) Vanavond even doen, morgen is het weer GranFondo tijd :)
Vaag ik heb dus een 10-speed dubbel met 53-39 voor en een 10-28 casette achter en ik doe nagenoeg alles op mijn buitenblad. Alleen als ik flink wind tegen heb of een stevige klim (Amerongseberg of Austerlitz oid) dan pak ik het binnenblad.

Enige is wel dat ik rond de 33,34 km/u net tussen 2 kransjes aan het schakelen ben om de kadans comfortabel te houden. Misschien een keer een andere casette proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Nu de Shimano DA9100 serie wielen langzaam leverbaar beginnen te worden, durft iemand een indicatie te geven wanneer de RS81 een opvolger zal krijgen? (Lees: ik wil graag een RS81 setje, maar wel iets goedkoper dan je ze nu kan vinden, was laatst net te laat met hele strakke aanbieding van Wiggle voor de C35)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Noxa schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:28:
[...]

Vaag ik heb dus een 10-speed dubbel met 53-39 voor en een 10-28 casette achter en ik doe nagenoeg alles op mijn buitenblad. Alleen als ik flink wind tegen heb of een stevige klim (Amerongseberg of Austerlitz oid) dan pak ik het binnenblad.

Enige is wel dat ik rond de 33,34 km/u net tussen 2 kransjes aan het schakelen ben om de kadans comfortabel te houden. Misschien een keer een andere casette proberen.
Ik kan ze ook wel op het buitenblad rijden denk ik maar ik heb liever een iets hogere cadans. En ik ben mogelijk nog wel iets zwaarder (88-90kg) / minder sterk heuvelop :P Verschilt natuurlijk wel aardig per persoon. Ik kan Amerongen ook prima op buitenblad bovenkomen hoor, maar ik denk dat ik misschien sneller ben als ik op mijn binnenblad zit. Maargoed dat hoeft niet zo te zijn. Zal morgen eens wat meer op buitenblad klimmen aangezien we bijna de hele heuvelrug meepakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:46
Kippenijzer schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:37:
Nu de Shimano DA9100 serie wielen langzaam leverbaar beginnen te worden, durft iemand een indicatie te geven wanneer de RS81 een opvolger zal krijgen? (Lees: ik wil graag een RS81 setje, maar wel iets goedkoper dan je ze nu kan vinden, was laatst net te laat met hele strakke aanbieding van Wiggle voor de C35)
Even om je keuze te onderschrijven. Ik heb een RS81-C24 setje. Topwieltjes! Naven zijn goed, velgen zijn licht en stijf (gewicht is 90+kg). Doen niets onder voor R3's! Ik vind ze zelfs beter, want geen R3's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Noxa schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:28:
Ik zou eerder voor een 12-28 cassette gaan, 10/11 heb je alleen maar nodig als je volle bak de berg af wil trappen, of Mark Cavendish er vlak voor de streep nog af moet rijden :+

Ik heb dit jaar denk ik hooguit 50 van de 5500 kilometer op m'n binnenblad gereden denk ik, met een 50/34, 12-28 combinatie. Ook dingen als de Amerongse Berg, of Austerlitz doe ik dan eigenlijk altijd op het buitenblad, alleen bij meer dan 6%, als ik slechte benen heb of als ik met minder getrainde mensen rij schakel ik nog wel eens naar het binnenblad met deze compact. Heb ook nog een Semi-Compact crank liggen met 52/36, maar dat krijg ik voor m'n gevoel niet lekker gematcht met een de juiste cassette, dus die ligt voorlopig in de kast.

Alleen bij het sprintjes trekken is het wel prettig, nu zit ik zo met 54 kilometer per uur wel aan m'n maximale cadans, maar ik dan heb ik nog wel power over voor m'n gevoel. :)
orange.x schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:39:
(88-90kg) / minder sterk heuvelop :P
Ik ben nog wel zwaarder :X

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 05-09-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:40:
[...]

Alleen bij het sprintjes trekken is het wel prettig, nu zit ik zo met 54 kilometer per uur wel aan m'n maximale cadans, maar ik dan heb ik nog wel power over voor m'n gevoel. :)
Dan zit je op een cadans van ongeveer 100, wat niet echt veel is voor een sprint. Met een beetje training op cadans kan daar zo 10 kph bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Heb het een beetje conservatief opgeschreven, 110 en ietsje harder lukt nog wel in de praktijk, maar veel sneller zit er niet in. Van de winter wat cadanstraining doen kan geen kwaad in elk geval.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjoewe op 05-09-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Sjoewe schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:40:
[...]

Ik zou eerder voor een 12-28 cassette gaan, 10/11 heb je alleen maar nodig als je volle bak de berg af wil trappen, of Mark Cavendish er vlak voor de streep nog af moet rijden :+

Ik heb dit jaar denk ik hooguit 50 van de 5500 kilometer op m'n binnenblad gereden denk ik, met een 50/34, 12-28 combinatie. Ook dingen als de Amerongse Berg, of Austerlitz doe ik dan eigenlijk altijd op het buitenblad, alleen bij meer dan 6%, als ik slechte benen heb of als ik met minder getrainde mensen rij schakel ik nog wel eens naar het binnenblad met deze compact. Heb ook nog een Semi-Compact crank liggen met 52/36, maar dat krijg ik voor m'n gevoel niet lekker gematcht met een de juiste cassette, dus die ligt voorlopig in de kast.

[...]

Ik ben nog wel zwaarder :X
Ja ik moet even kijken wat voor casette er nou precies op zit, volgens mij is het een bij elkaar geraapt zooitje. Maar ik laat het maar even voor wat het is. Ik heb me voorgenomen dit seizoen en de helft van volgend seizoen met deze fiets te doen en dan Augustus 2017 een nieuwe te kopen. Dus zolang hij niet uit elkaar valt laat ik het maar zo.

Wel goed om me er eens in te verdiepen wat ik dan voor crank/casette ik wil aanschaffen op mijn nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:22
Ik heb een fiets overgenomen met 53/39 en 11/28 en heb dat vlot vervangen voor een 50/36 met 11/28.

Ik fiets zo'n gemiddelde van 30/31 km/h en kruissnelheid ligt zo rond de 34. Ik weeg ongeveer 88kg.

Ik woon in Limburg en heb dus ook af en toe wat heuveltjes en heb daarom laatst de 34 erop gelegd. Dat viel me behoorlijk tegen omdat je op het vlakke eigenlijk altijd met een gekruiste ketting rijdt én de stapjes erg groot zijn.

Ik had daarom 50/34 met 12/25 erop gelegd maar dat viel me ook tegen, de kettinglijn werd er niet beter op. Ik heb daarom dus nu weer de 39 terug gelegd en fiets nu met 50/39 en 12/25 cassette. Ik moet zeggen dat deze combi me wel het beste ligt. Nagenoeg alles op de 39. Alleen de Limburgse heuveltjes zal ik wat meer op kracht trainen en alle andere omgevingen (Ardennen/Alpen) zal ik terugvallen op de 50/34 en 11/28 omdat je dan een veel groter bereik nodig hebt en ik graag met een soepele cadans berg op wil rijden.

Kortom: Ik lever nu een stukje cadans in bergop, maar ik heb wel een veeel soepeler schakelgedrag. Het blijft wel wat zoeken, maar voorlopig houd ik het zo. Wellicht dat ik na de winterstop weer even begin met 34 of 36, maar vooralsnog ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Vorige week zaterdag de Stelvio gedaan, per ongeluk in de stelvio bike day beland, 12000 Italianen inclusief hun schoonmoeder op de ebike omhoog. Wat een drukte en chaos. Die italianen weten wel wat je lijn houden is, gewoon met 2 km per uur en 3 man naast elkaar links blijven rijden. Uiteindelijk met 2uur31 wel tevreden als eerste ervaring in het hooggebergte. Tot 9% stijgings percentage ging me goed af, daarboven miste ik denk ik een tandje kleiner, heb nu met compact 50-34 en een 11 speed jeugd cassette 14-28 gereden. Erg fijn om heel kleine stapjes te kunnen blijven schakelen, maar een 32 er bij had denk ik een snellere tijd opgeleverd (heb ultegra 6800 korte kooi dus 32 past niet).

Overigens denk ik er over om deze jeugd cassette ook op het vlak te blijven gebruiken, ik kan hiermee redelijk goed op het 50 buitenblad blijven rijden zonder me helemaal suf te schakelen. En anders gaat de 12-23 in combinatie met 52-39 binnenblad er terug op.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
djlinsen schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:02:
Vorige week zaterdag de Stelvio gedaan, per ongeluk in de stelvio bike day beland, 12000 Italianen inclusief hun schoonmoeder op de ebike omhoog. Wat een drukte en chaos. Die italianen weten wel wat je lijn houden is, gewoon met 2 km per uur en 3 man naast elkaar links blijven rijden. Uiteindelijk met 2uur31 wel tevreden als eerste ervaring in het hooggebergte. Tot 9% stijgings percentage ging me goed af, daarboven miste ik denk ik een tandje kleiner, heb nu met compact 50-34 en een 11 speed jeugd cassette 14-28 gereden. Erg fijn om heel kleine stapjes te kunnen blijven schakelen, maar een 32 er bij had denk ik een snellere tijd opgeleverd (heb ultegra 6800 korte kooi dus 32 past niet).

Overigens denk ik er over om deze jeugd cassette ook op het vlak te blijven gebruiken, ik kan hiermee redelijk goed op het 50 buitenblad blijven rijden zonder me helemaal suf te schakelen. En anders gaat de 12-23 in combinatie met 52-39 binnenblad er terug op.
Een beetje tegenstrijdig met mijn eerdere post over het fietsen van een hogere cad en denken dat dat meer snelheid oplevert dan fietsen met een wat grotere belasting heuvelop. Maar wat ik wil zeggen is dat het lichter kunnen schakelen, op hele steile klimmen, niet altijd resulteert in hogere gemiddelde snelheden. Wat ik zelf vaak wel merk is dat ik ALS ik lichter kan trappen ik vaak toch ongeveer in dezelfde cadans blijf rijden. Dus als je dan lichter schakelt, van een 29 naar 32 bijvoorbeeld dan betekent dat je eigenlijk nog langzamer zal gaan. Beter kan je dan dus een tandje bijschakelen of het iets zwaarder maken.

Als "ervaring" hierin heb ik een klim in de Eiffel die we 2x gereden hebben. De 1e x had ik mijn 34-28 erop liggen en reed ik denk ik ook op een van de lichtste verzetten. De 2e x had ik volgens mij de 34-25 erop en gevoelsmatig ging het een stuk langzamer dan de 1e x. Weer was ook een stuk minder qua temperatuur en vochtigheid, was beetje regen en droog afwisselend. Maar achteraf gezien heb ik de 2e x terwijl ik voor mijn gevoel veel meer aan het harken was toch aardig sneller gereden dan de 1e x. Waarbij ik de 1e x dus lichter KON en alsnog dezelfde cadans ongeveer bleef houden en dus uiteindelijk langzamer omhoog gereden ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Makkelijk schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:39:
[...]

Geloof me, dat is in mijn geval niet zo.. ze zag dat ik fietste, kocht er ook 1 en doet het nu 4 keer per week, ongeveer 3x meer dan ik :+.
Hehe, doorblijven trainen en dan komt ze er vanzelf wel :9.
Makkelijk schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:33:
[...]

Meh, maar ik bijvoorbeeld niet en mijn vriendinnetje wel :P. Uiteindelijk ging ik in de eerste maand dat ik fietste van ritjes 24 gem naar 28 gem. en is het vrij snel daarna rond de 30 gestabiliseerd. Zij begon 2 maanden geleden met ritjes 22 gem. en heeft dat nu met veel pijn en moeite naar 24 gekregen. Kan ook haar individuele geval van gebrek aan spierkracht zijn hoor.

In december gaan we naar Gran Canaria. Hopelijk compenseert 55 t.o.v. 75kg dan iets terug :P.
De vooruitgang zit er in ieder geval wel in. En het kan heel goed dat zij toch met een relatieve achterstand ten opzichte van jou is begonnen. Ik weet niet of ze voorheen veel aan sport deed, of juist helemaal niet? En hoe dit in jouw geval zat.

Het verschil in gewicht zal ook het een en ander verklaren in het absolute verschil in Nederland. Wattage is op vlakte het enige dat telt. En terwijl jij met 2w / kg met 2 vingers in je neus 150 watt trapt, zit je vriendin al op bijna 3w / kg om ditzelfde te behalen. Voer jij het een beetje op en zou je in een lekker tempo rijden met zo'n 3w / kg, dan moet zij om dezelfde 225 watt te behalen continu met 4.1 w/kg fietsen :p.

Zover als je al rekening houdt met de eventuele categoriën val jij met 3w / kg in dit voorbeeld als cat 4 fietser, en zou de partner met 4.1 w / kg als vrouwzijnde een cat 1 fietser zijn.

Met haar lagere gewicht zal ze in heuvelachtig gebied minder gewicht te dragen hebben. Daarmee kun je iets dichter bij elkaar komen. Maar dit zal enkel bergopwaarts gelden. Bergafwaarts werkt het gewicht weer in je voordeel. Ze moet je dus echt in halen bergopwaarts, wil ze een kans maken om beneden aan gelijktijdig of eerst te eindigen. Hoewel zo nu en dan lekker genieten van het uitzicht en wachten uiteraard ook geen straf is ;).

En ach, als ze maar vaak genoeg blijft trainen, en met name ook gewoon goed eet daarnaast, is het slechts een kwestie van tijd eer ze je wel voorbij gaat :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
DjVe schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:07:

bedoel je de gorge de la nesque?

zeker de moeite waard en vanuit bedion prima te fietsen. richting sault en dan terug. lekker lange afdaling met mooie uitzichten...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Vanmiddag, vijf weken na de crash waarbij ik mijn sleutelbeen brak, weer een rondje op de racefiets gedaan :) . Ging best lekker, 75km gereden. Tempo was nog niet top, merkte met name dat de kracht snel weg is, conditie is nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

koentjuh1987 schreef op maandag 05 september 2016 @ 22:43:
[...]

bedoel je de gorge de la nesque?

zeker de moeite waard en vanuit bedion prima te fietsen. richting sault en dan terug. lekker lange afdaling met mooie uitzichten...
Yep, die bedoel ik. Wij zijn gestart vanuit Villes-sur-Auzon (wij hadden daar een huisje midden in de wijnvelden 8) ). Nadat je Gorge de la Nesque hebt beklommen richting Monieux, kan je via een klein weggetje omhoog. Je komt dan in een scherpe bocht van de D1 uit. Dat klimmetje naar de D1 is bijzonder zwaar (https://www.strava.com/segments/4220099). Ik stap niet snel af, maar daar is het toch gebeurd :(

Vervolgens via de D1 verder omhoog en via de D1A binnendoor richting de afdaling van de D1.

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 06-09-2016 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

TheLemon schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:10:
Vanmiddag, vijf weken na de crash waarbij ik mijn sleutelbeen brak, weer een rondje op de racefiets gedaan :) . Ging best lekker, 75km gereden. Tempo was nog niet top, merkte met name dat de kracht snel weg is, conditie is nog prima.
Fijn om te horen dat je goed herstelt! :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
DjVe schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:35:
[...]

Yep, die bedoel ik. Wij zijn gestart vanuit Villes-sur-Auzon (wij hadden daar een huisje midden in de wijnvelden 8) ). Nadat je Gorge de la Nesque hebt beklommen richting Monieux, kan je via een klein weggetje omhoog. Je komt dan in een scherpe bocht van de D1 uit. Dat klimmetje naar de D1 is bijzonder zwaar (https://www.strava.com/segments/4220099). Ik stap niet snel af, maar daar is het toch gebeurd :(

Vervolgens via de D1 verder omhoog en via de D1A binnendoor richting de afdaling van de D1.
Wij hadden toen deze rit gereden:
https://www.strava.com/activities/138858256

mooie ervaringen aan. In de toekomst wil ik nog wel een keer terug naar die streek.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

koentjuh1987 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:54:
[...]

Wij hadden toen deze rit gereden:
https://www.strava.com/activities/138858256

mooie ervaringen aan. In de toekomst wil ik nog wel een keer terug naar die streek.
Dat komt redelijk overeen ja, alleen hebben wij wat afgesneden :P Schitterende omgeving ja! Volgend jaar staan er plannen voor het zwarte woud klaar :9 (we vonden dit toch wel een pokke eind rijden voor 4 dagen vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
crowke schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:03:
[...]

Bedankt voor de feedback, erg nuttig! Wat betreft die flatbar: als je hem gebruikt om in de stad rond te fietsen kan ik me nog wel voorstellen dat je met die flatbars sneller bij je remmen zit. En ja.... dat was haar enige vereiste: "koop maar wat je wil, zolang hij maar een recht stuur heeft!" Ik ga er in ieder geval nog eens naar kijken. Jammer dat ze bij Canyon geen showroom hebt (tenzij je 7u in de auto wil zitten).

Overigens: we wonen in België, dan komt die compact wel van pas zodra we 20km naar het zuiden of westen rijden.
Misschien heb je inmiddels al een fiets maar ik zou je niet blind staren op tiagra of sora. Kijk ook naar fietsen met een deore achterderailleur, zoals veel Trek FX series (vind ik erg goeie fitnessbikes!) Aan de andere kant zou ik nu ook zeggen: voor de huidige prijs is de canyon AL 5.0W echt de beste keus. Met 34/34 kom je overal op, als dat niet meer lukt kun je beter lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 06-09-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Mocht er iemand nog een bestelling bij Mantel.com willen doen van meer dan 100 euro, ik heb nog een kortingscode van 10 euro liggen die ik niet ga gebruiken binnen een week.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Best sip, maat van me heeft gisterochtend een MTB bij Canyon besteld en is zojuist geleverd. Dat is wel verdomd snel zeg!

Vanavond even de GF binnenharken, letterlijk harken denk ik. Rondje vanuit Amersfoort met praktisch hele heuvelrug erin. Gisteravond nog even mijn cassette voorzien van extra spacer en weer netjes laten lopen alleen kwam ik erachter dat mijn kabel van voorderr nu wel door is. Buitenkabel sowieso en misschien binnenkabel ook wel. Zo had ik het pas nog over wat klimmetjes op het buitenblad doen als test... Nu MOET ik alles op het buitenblad doen :) Nog de afspraak gemaakt met 1 van de 2 die meegaan dat we niet lager dan 50/19 schakelen. Hoop dat de knietjes het houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik doe dat ook wel eens als training voor quadriceps: Ruiterberg en Amerongseberg op de 50/19 of zelfs 50/12 als dat lukt en dan de gehele klim staand op de trappers op cadans 45 ofzo. Daarmee ontzie je je knieën ook wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Meuhhh, niet meer leverbaar...niets op voorraad en zoals ik al wist niet meer leverbaar vanuit de importeur....wordt weer verder zoeken of geduld hebben tot eind van het jaar voor de 2017 collectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

orange.x schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:15:
Een beetje tegenstrijdig met mijn eerdere post over het fietsen van een hogere cad en denken dat dat meer snelheid oplevert dan fietsen met een wat grotere belasting heuvelop. Maar wat ik wil zeggen is dat het lichter kunnen schakelen, op hele steile klimmen, niet altijd resulteert in hogere gemiddelde snelheden.
Die ervaring heb ik ook ja. Veel van mijn PR's in Limburg (Keutenberg, Eyserbosweg, Kruisberg enz) heb ik op 39x25 gereden. Later, in betere vorm met 34x28 ben ik nooit meer aan die tijden gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Ik heb van TrainerRoad een maand gratis trainen/tacxen te vergeven. Mocht je interesse hebben, dan stuur een PM.

17:06u inmiddels vergeven aan een tweaker!

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 06-09-2016 17:07 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 23:07
Gebanned schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:10:
[...]

Meuhhh, niet meer leverbaar...niets op voorraad en zoals ik al wist niet meer leverbaar vanuit de importeur....wordt weer verder zoeken of geduld hebben tot eind van het jaar voor de 2017 collectie.
De adviesprijs van de TCR Advanced 2 van 2017 ligt maar 67 euro boven de aanbieding vind bovenstaande link, ze hebben die met 250 euro verlaagd ten opzichte van het 2016 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Logico schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:04:
[...]

De adviesprijs van de TCR Advanced 2 van 2017 ligt maar 67 euro boven de aanbieding vind bovenstaande link, ze hebben die met 250 euro verlaagd ten opzichte van het 2016 model.
Ach, ze adverteren met laagste prijs garantie, dus dan is het gat met 2017 groter. Maar wonder boven wonder is er vanmiddag toch nog een fiets in maat S opgedoken bij Giant Nederland :-) dus inmiddels is er een bestelling voor 1300 de deur uit :)

En 2016 had mijn voorkeur omdat ik er nog fulcrums met witte naven in wil zetten en dan is het leuk als het wit nog iets terug komt in het frame. Bovendien is de 2017 S pas leverbaar in december en nu kan ik er in het najaar nog even op rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
orange.x schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 12:22:
... alleen kwam ik erachter dat mijn kabel van voorderr nu wel door is. Buitenkabel sowieso en misschien binnenkabel ook wel.
Hoe krijg je dat nou voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
DieAnder schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:13:
[...]

Hoe krijg je dat nou voor elkaar?
Ja, klinkt een beetje gek inderdaad. Maar zie het onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://media1.rosebikes.de/cms/2146148_xeon_crs_d2_16.3zq23wofxr.jpg

De kabel die je er in ziet gaan zit redelijk strak en bij het vervoeren die ik blijkbaar de fiets altijd op dezelfde manier erin, dat betekent met of zonder voorwiel maar mijn op de linkerkant in de auto en stuur naar rechts sturend. Die kabel zit dan dus relatief gezien best vaak "niet zoals hij moet".

Overigens moet ik zeggen dat ze bij Rose op de een of andere manier de boel zo vastmaken dat mijn stuur vaak gewoon recht blijft staan al heb ik alleen het zadel vast. Dus hel ik de fiets naar links of rechts dan blijft het voorwiel gewoon recht. Ik zie bij de meeste fieten eigenlijk dat het wiel dan gelijk een kant opgaat. Heb er verder geen problemen mee, loopt stuk makkelijker als je alleen zadel vast hebt, maar oorzaak is denk ik vooral dat die kabels heel strak staan en dat is voor vervoeren niet het meest ideale blijkt.

Overigens denk ik ook dat het met het type stuur te maken heeft dat ik heb, want in het plaatje maakt die kabel nog best een aardige boog voordat hij richting het frame gaat. Ik denk dat ze bij mij de bekabeling meer aan de onderkant van het stuur hebben lopen waardoor hij een wat directere weg naar het frame vindt. En daarnaast heb ik ook een ligstuurtje wat de kabel waarschijnlijk ook nog weer iets wegdrukt van het stuur. Als ik tzt de hele bekabeling vernieuw dan zal ik het stuurlint wel iets minder ver rollen, aangezien ik daar nu uberhaupt al niet kan komen vanwege mijn ligstuurtje, maar dan kan ik het misschien allemaal iets "vrijer" bekabelen.

Nog iets wat ik me bedenk: als je je fiets zo zou vervoeren, is het dan misschien slimmer om hem op het buitenblad te schakelen omdat dan de meeste spanning van de kabel is en hij minder last heeft bij het knikken? Klinkt ergens ook nog wel logisch. Maar ik zet hem eigenlijk 9 van de 10x weg op het binnenblad dus als hij dan de auto ingaat let ik daar verder niet op...

[ Voor 32% gewijzigd door orange.x op 06-09-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Als je naar het grote voorblad schakelt staat de kabel toch juist strak? Je schakelt terug door de kabel uit te vieren, die wordt slapper en de veer duwt de derailleur naar het kleinere blad c.q. een kleiner kransje als je het over de achterderailleur hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
Inderdaad op het kleine blad leggen voor minder kabelspanning, je hebt dan wel scherpe tandjes uitsteken van je grote blad, kijk uit dat dat je auto niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Vervoer is makkelijkst op het buitenblad en kleinste achter, dan staat je ketting nog een beetje strak en krijg je je achterwiel er zo weer in zonder vieze handen. Die buitenkabels aan de voorkant waren bij mijn Focus ook vrij kort. Iets langer is idd handiger bij vervoer, zo voorkom je breukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo weer terug uit de schermer...
Had het dit keer al voorzien en vanmiddag even snel 2 action lampjes gehaald. Achter prima, word gezien en werkt naar behoren. Voor, ik word gezien maar zit voor geen meter met de rem/derrie-kabels.

Ik wil dus een iets beter lampje wat makkelijker monteert (en ondersteboven aan het stuur kan), ik vind €80 voor een BBB Strike lichtkanon wel wat veel geld dus heb ik even zitten zoeken naar wat alternatieven.

Ben de volgende tegen gekomen:

De CateyeVolt 200, nette prijs, goede batterijduur en royale lichtopbrengst (meer dan de 200 gespecificeerde lumen) maar meer een felle "gezienworden" lamp door de bundel begreep ik

Cateye Volt 300, feller dan de bovenstaande en meer geschikt voor "zien, helaas wat minder goed verkrijgbaar.

Lezyne Hecto drive 350XL, kan hier weinig over vinden. Wel over de 300XL en daarvan schijnt de batterijduur matig te zijn (1 uur op high), lichtopbrengst wel erg goed goed.

Iemand nog aanvullingen/tips voor lampjes?
Ik twijfel in hoeverre ik een echt felle lamp nodig heb aangezien ik in de randstad woon en voor de echte donkere winter/avondriten grotendeels verlichte wegen kan pakken.Alleen een felle lamp breid het gebied wel aanzienlijk uit met oa. duinen. Twee uurtjes licht lijkt me voldoende aangezien ik dit jaar eens wil testen tot hoe lang in het jaar ik zoiets kan volhouden en met slechtweer binnen kan fietsen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@sapphire, ben zelf ook aan het rondkijken. Vind 70-100 euro voor een set lampen een beetje te inderdaad. Die Lezyne schijnt wel goed te zijn, zag een review op road.cc. Denk dat ik morgen even langs de fietsenzaak ga om te kijken.

Tips, houd me aanbevolen. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Weer die 300XL maar deze had ik gemist. Opzicht prima, in de duinen 350 lumen blazen en de rest bv die 150 lumen, zou voldoende moeten zijn voor zulke ritjes :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 15:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

sapphire schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:33:
Lezyne Hecto drive 350XL, kan hier weinig over vinden. Wel over de 300XL en daarvan schijnt de batterijduur matig te zijn (1 uur op high), lichtopbrengst wel erg goed goed.

Ik twijfel in hoeverre ik een echt felle lamp nodig heb aangezien ik in de randstad woon en voor de echte donkere winter/avondriten grotendeels verlichte wegen kan pakken.Alleen een felle lamp breid het gebied wel aanzienlijk uit met oa. duinen. Twee uurtjes licht lijkt me voldoende aangezien ik dit jaar eens wil testen tot hoe lang in het jaar ik zoiets kan volhouden en met slechtweer binnen kan fietsen.
Ik heb zelf de Lezyne Power Drive 900XL. Is bij Futurumshop in de aanbieding voor de prijs van de 800XL (en 2 tientjes maar dan de 450XL), dus kon ik niet laten liggen :) Op z'n felst (900 lumen) kan je er de maan mee verlichten, prima voor donkere bosweggetjes e.d. Op 400 lumen ook nog steeds voldoende. Minder vind ik niet echt prettig, het gaat zowel om zien als gezien worden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik kan met de Cateye Volt300 prima uit de voeten op geheel onverlichte polderwegen in Zuid-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCooz
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hier ook een Volt300, doet het prima heb er goed zicht mee op onverlichte dijken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
Ik reed gisteren een rondje op de lekdijk, op een splitsing kwam er een groepje van 3 wielrenners aan die op dat punt net even iets harder redden (niet gek ook met zijn 3en). Even aangehaakt, later gevraagd of ik even mee kon draaien. eentje daarvan was het daar geloof ik niet helemaal mee eens al kon het ook zijn dat hij net wat meer moeite had met het tempo (gezien aan de hoeveelheid spuug rond zijn mond). Namelijk elke keer dat hij van kop af kwam en zijn maat de leiding nam liet hij zich niet helemaal netjes afzakken, maar ging hij in het wiel van die voorste rijden waardoor ik in de wind reed. Dan laat ik mijzelf natuurlijk niet kennen en blijf op dat punt fietsen en neem nog wat sneller de kop over. :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Dan doe je iets niet goed, want degene voorop bepaalt wanneer hij/zij van kop af gaat. Van achteruit naar de kop rijden is niet erg handig voor de groep en voor jezelf, zeker als je te gast bent in een groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

sapphire schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:33:
Zo weer terug uit de schermer...
Had het dit keer al voorzien en vanmiddag even snel 2 action lampjes gehaald. Achter prima, word gezien en werkt naar behoren. Voor, ik word gezien maar zit voor geen meter met de rem/derrie-kabels.

Ik wil dus een iets beter lampje wat makkelijker monteert (en ondersteboven aan het stuur kan), ik vind €80 voor een BBB Strike lichtkanon wel wat veel geld dus heb ik even zitten zoeken naar wat alternatieven.

Ben de volgende tegen gekomen:

De CateyeVolt 200, nette prijs, goede batterijduur en royale lichtopbrengst (meer dan de 200 gespecificeerde lumen) maar meer een felle "gezienworden" lamp door de bundel begreep ik

Cateye Volt 300, feller dan de bovenstaande en meer geschikt voor "zien, helaas wat minder goed verkrijgbaar.

wilde morgen weer op de fiets naar het werk, dus dat wordt weer lampjes idd :(

ik beleef tot nog toe veel plezier aan m'n solarstorm lampje.

linkje
op dat moment waren er nog geen leds met een grotere lichtopbrengst, en na een keer bijna op een boomstronk te zijn gereden die door onverlaten dwars over het fietspad was gelegd dacht ik wel iets meer licht te kunnen gebruiken..

heb er inmiddels een waterdichte case (linkje) met losse 18650 cellen bij, zodat ik zelf de cellen kan kiezen die ik erin wil hebben (om te voorkomen dat je van die chinese re-wrapped troep krijgt). bijkomend voordeel is dat er ook een usb-aansluiting op zit; dus ik kan mn telefoon/achterlamp/reservevoorlamp er ook mee opladen :P

batterijen die ik er nu in heb zitten zijn keeppower's 2600
linkje
nadeel is dat als je de lamp in de hoogste stand zet (2k lumen), de auto's beginnen te seinen met grootlicht omdat ze verblind worden. Voordeel is wel dat ze je de ruimte geven en afremmen, want ze verwachten met zoveel tegenlicht geen fietser te treffen :D

-edit- oh ja, waarom zoveel licht? ik rij hoofdzakelijk tussen lelystad en almere, en daar is geen lantarenpaal te vinden. zodra het bewolkt is, zie je geen hand voor ogen meer en is het dus link met alleen een 'gezien' lampje te rijden. meestal heb ik de lamp op stand 1 (schemer)staan, dan geeft ie rond de 500 lumen af. Stand 2 als het echt donker is ( 1000 lumen) en stand 3 (2000 lumen) als ik echt moet orienteren/navigeren, of duidelijk wil maken dat die auto écht z'n grote licht uit mag doen.. :+

[ Voor 7% gewijzigd door kwakke01 op 07-09-2016 09:04 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Harmen schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 21:47:
@sapphire, ben zelf ook aan het rondkijken. Vind 70-100 euro voor een set lampen een beetje te inderdaad. Die Lezyne schijnt wel goed te zijn, zag een review op road.cc. Denk dat ik morgen even langs de fietsenzaak ga om te kijken.

Tips, houd me aanbevolen. :+
http://www.dx.com/p/usb-r...ilver-366334#.V8-9ojRUenM

Ik denk exact de zelfde als de Lezyne Zecto Drive maar dan 5x zo goedkoop. Ik had ze binnen een week binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
@ kwakke01: dat heb je met 300 lumen ook al, afgelopen winter kreeg ik nog een opmerking naar m'n hoofd van een (stilstaande!) vrachtwagenchauffeur: 'doe ff normaal man, ik zie niets meer' :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

nare man schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:14:
@ kwakke01: dat heb je met 300 lumen ook al, afgelopen winter kreeg ik nog een opmerking naar m'n hoofd van een (stilstaande!) vrachtwagenchauffeur: 'doe ff normaal man, ik zie niets meer' :D
liever dat dan dat ze je van de weg rijden omdat ze denken dat ze er toch wel langskunnen, of erger, nog even het grootlicht aanzetten om je beter te zien; dan ben je volledig verblind als ze voorbij zijn, en kan je nog beter even stoppen dan doorfietsen in de hoop op de weg te blijven :o

maar goed 2k is wel overkill, maar een beetje goed licht waardoor je zelf neit verblind wordt en alle scheuren/takken en andere oneffenheden op de weg kan spotten is toch geen overbodige luxe :) die paar tientjes aan een goede lamp heb je zo weer terugverdiend als je daarmee een setje velgen uitspaart ;)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zeker. Het hangt ook wel af hoe en waar je rijdt. Als ik in het pikkedonker rijd, dan doe ik dat over het algemeen op wegen die ik goed ken, met redelijk strak asfalt. Op onbekende wegen met slecht asfalt in de stromende regen zou ik ook meer power willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 22:07
kwakke01 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:25:
[...]

liever dat dan dat ze je van de weg rijden omdat ze denken dat ze er toch wel langskunnen, of erger, nog even het grootlicht aanzetten om je beter te zien; dan ben je volledig verblind als ze voorbij zijn, en kan je nog beter even stoppen dan doorfietsen in de hoop op de weg te blijven :o
Enige keren dat ik grootlicht aanzet is als ze ofwel volledig zonder licht (en liefst zwarte kleren) fietsen, Dan weet ik liever waar ze juist fietsen (is ook meestal op verlaten boerenbaatjes).

Ofwel omdat ze zo'n mistlamp niet kunnen monteren op hun fiets. Dan wordt je als automobilist zelf verblind, kwestie van het plezier te retourneren.

Op m'n koersfiets zorg ik er dan ook voor dat de lampen goed afgesteld staan en naar de grond richten ipv naar de ogen van de tegenligger, helaas zie je nogal veel dat dat niet zo is en is eigenlijk alleen maar ergerlijk.

Maar bon, iemand zonder licht is nog steeds ergerelijker (en gevaarlijker) dan iemand met zo'n mistlamp die niet goed afgesteld staat. Het laatste is vooral ergerlijk en in sommige gevallen ook pijnlijk aan de ogen. Vergelijkbaar met een tegenligger die zijn fahren nog heeft opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
TheLemon schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:35:
Dan doe je iets niet goed, want degene voorop bepaalt wanneer hij/zij van kop af gaat. Van achteruit naar de kop rijden is niet erg handig voor de groep en voor jezelf, zeker als je te gast bent in een groep.
Het ging hier net even anders.. 4 man achter elkaar. Man op kop (nu genoemd nummer 1) laat zich afzakken aan de rechterzijde. Nummer 2 komt hiermee op kop maar stuurt meteen door naar de rechterzijde van de weg. Nummer 1 laat zich alleen niet volledig afzakken maar blijft direct achter nummer 2 hangen. Ik als origineel nummer 3 in de groep kom dan naast de nummer 1 te zitten. origineel nummer 1 moet zich gewoon laten afzakken tot achterin de groep en dat doet hij niet..
Dit deed hij overigens elke keer, maar alleen niet als toevallig 1 van zijn maten op nummer 3 reed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
WaSteiL schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:42:
[...]

Het ging hier net even anders.. 4 man achter elkaar. Man op kop (nu genoemd nummer 1) laat zich afzakken aan de rechterzijde. Nummer 2 komt hiermee op kop maar stuurt meteen door naar de rechterzijde van de weg. Nummer 1 laat zich alleen niet volledig afzakken maar blijft direct achter nummer 2 hangen. Ik als origineel nummer 3 in de groep kom dan naast de nummer 1 te zitten. origineel nummer 1 moet zich gewoon laten afzakken tot achterin de groep en dat doet hij niet..
Dit deed hij overigens elke keer, maar alleen niet als toevallig 1 van zijn maten op nummer 3 reed..
Slik je trots in en ga weg. Dat gedrag van #1 is niet alleen flauw maar ook heel gevaarlijk, met name voor #2.

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic