Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.756 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Positron schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:55:
[...]

Ik merk dat bellen erg effectief is, als je het op de juist manier doet. Ruim op tijd één ping (and one ping only :+) werkt echt prima. Kwestie van een goede bel, en/of wind mee hebben. 20m vooraf is helemaal niet gek. Mensen hebben nou eenmaal tijd nodig om te reageren.
Mooie referentie hoor _/-\o_ ....Red October...blijf epische duikboot film.

Maar verder inderdaad eens. Soms door wind werkt het gewoon niet. Zoals je dat ook wel eens in een groepje fietsers hebt. Iemand lek....hoor je totaal niet als die achter zit en schreeuwt. Vooral minder als je dat boven aan een col hebt en pas beneden opmerkt dat hij niet meer achter je zit ;w
wibblemoo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:30:
Plus een bedankje als je fietsers/voetgangers voorbij gaat die voor je aan de kant gaan werkt ook positief. Net als een duimpje voor auto's die even inhouden, ook al heb je geen voorrang.
Jup dat doet ook wonderen. Een glimlach terug is best fijn. Vooral van het vrouwelijke volk 8) :+

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Microkid schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:06:
SIS heeft trouwens weer een aanbieding. Via Facebook kon ik me inschrijven voor een code, waarmee je 12 gelletjes kreeg voor niks (alleen 4,99 verzendkosten). En nee, de bug van vorige keer is eruit, dus je kan er geen 4 ofzo bestellen voor gratis verzending ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Om hier wéér/nog op erug te komen :+

Dit keer dus zowaar wel de kortingscode gekregen! Maar de site van SiS blijft een bijzonder ding zeg...

Krijg je dus die mail, staat er in "boven de €15 gratis verzending", bestel je wat en dan is het boven de €30 8)7 Uiteindelijk via de link in de mail de gelletjes besteld en daar werkte gratis verzenden boven de €15 weer wel 8)7
Uiteindelijk nog even die "3 voor €20" op repen meegepakt. Dus hopelijk voor €20 24 repen en 12 gelletjes thuisgestuurd :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41
ddv schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:21:
[...]

Het is afhankelijk van de situatie (smal vs breed fietspad) maar ansich is dit niet heel erg verkeerd gedrag. 90% van alles wat ik tegenkom let namelijk niet op. Als je deelneemt aan het verkeer hoor je waakzaam te zijn, om je heen te kijken, observeren, defensief rijden, op tijd richting aangeven als dit nodig is, oogcontact maken wanneer nodig etc etc. Een bel kan ook een waarschuwende functie hebben. Niet omdat ik zo snel mogelijk langs je wil.
Heb je gelijk in. Alleen zie ik het hier nu al een stuk vaker *bijna* misgaan dan in Groningen. Waar ook lomp en onbenullig gefietst wordt.

Ik had hier van de week op mijn stadsfiets (even naar de bouwmarkt :P ) nog zo'n situatie. Er loopt een hardloper aan de linkerkant van het fietspad. Ik rijd uiterst rechts. Komt er een stadsfietser achter me aan die belt en inhaalt waarbij hij dat doet op het moment dat de hardloper en ik elkaar passeren. 8)7 Gevolg: hij rijdt zowat de hardloper ondersteboven en komt met een zwieper naar rechts waardoor hij mij ook bijna ondersteboven rijdt. Vervolgens stopt hij bij dezelfde bouwmarkt 100m verderop. Hij is welgeteld 3 seconden eerder dan ik. :F

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Graham schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 23:25:
[...]

Maar verder inderdaad eens. Soms door wind werkt het gewoon niet. Zoals je dat ook wel eens in een groepje fietsers hebt. Iemand lek....hoor je totaal niet als die achter zit en schreeuwt. Vooral minder als je dat boven aan een col hebt en pas beneden opmerkt dat hij niet meer achter je zit ;w
Had ik gister na afloop van de Mollematocht. We rijden naar huis en ik wil een oudere man inhalen. Ik bel. Ik ben nog een keer. Geen reactie, maar wel wat extra ruimte, dus ervoorbij. Komt hij me al bellend achterna: "Een belletje aanschaffen in makkelijker". Terwijl ik hem strak aankijk bel ik twee keer, en daarna met een glimlach: "Een belletje horen is makkelijker". Daar had hij niet van terug en liet zich weer afzakken naar zijn vrouw :)

Mollematocht overigens een redelijke belevenis; twee flinke regenbuien op ons koppie gekregen. We kwamen als een soort veldrijders weer terug in Groningen. In tegenstelling tot voorgaande jaren was er dit jaar een derde voorraadpost. Dat was perfect, want bij alle posten waren mijn bidons redelijk leeg. De hele weg redelijk gas gegeven en helaas moest ik de laatste 25km de groep laten lopen. Uiteindelijk 165km met 32.5 gemiddeld. Redelijk tevreden.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
la_fusion schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:37:
Om even te reageren op alle privacy reacties.. het maakt mij niet uit qua privacy, ik ben gewoon benieuwd naar wie het is en mij al een aantal keer kudos heeft gegevens voor niet al te veel zeggende ritten :P
Zo heb ik ook iemand die ik niet ken, en die geeft mij voor iedere rit kudo's. Zelfs een ritje van 0 meter toen ik met mn garmin aan het prutsen was. Moet nog eens de moeite nemen hem de blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
roda_djavulen schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:08:
[...]

Zo heb ik ook iemand die ik niet ken, en die geeft mij voor iedere rit kudo's. Zelfs een ritje van 0 meter toen ik met mn garmin aan het prutsen was. Moet nog eens de moeite nemen hem de blokkeren.
Ik heb ook een "Strava-fan". Iedere rit kudo's. Ik heb er geen moeite mee. Maak me zelfs een beetje zorgen als ik ze niet krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
sapphire schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 23:28:
[...]
Uiteindelijk nog even die "3 voor €20" op repen meegepakt. Dus hopelijk voor €20 24 repen en 12 gelletjes thuisgestuurd :)
Deze combi werkt, want ik heb dit inmiddels binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
wackmaniac schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:17:
[...]

Ik heb ook een "Strava-fan". Iedere rit kudo's. Ik heb er geen moeite mee. Maak me zelfs een beetje zorgen als ik ze niet krijg ;)
Haha, zo kan je het ook bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Gisteren nog even op het laatste moment de GF binnengeharkt voor Strava. Juli was ook al op een van de laatste dagen :) Voor september maar eens kijken of het wat eerder kan, die is gelukkig iets korter.

Maar het was wel erg warm. Opzich wel lekker kunnen fietsen, om 8:00 vertrokken vanaf de carpool bij Arnhem. Helaas na een km of 30 een klein ongelukje. Ik reed voorop en maat achter mij, ik hobbelde over een blijkbaar losliggende tegel op het fietspad en maat reed em denk ik ook omhoog maar knalde vol met achterwiel op die tegel. Resultaat was klapbandje en deuk in velg. Konden wel doorrijden na vervangen binnenband maar route iets aangepast om bij hem thuis een achterwiel te wisselen.

Qua eten en drinken is het bij mij relatief stabiel en niet compleet overdreven. Gisteren 2 bananen en 2 grote krentenbollen met beetje extra suiker gegeten en een lekkere koek. Bij ons in het fietsgroepje rijdt ook iemand mee die vreet zelfs op ritjes van 60km al 2 gelletjes enzo. Die is niet goed wijs. Hij "heeft het dan nodig" maar dat is meer omdat het in zijn optiek "hoort bij het fietsen". Ik neem voor 2 uur geen eten mee. Meestal vertrek ik of na het ontbijt, de lunch of avondeten. En heb ook wel wat ritjes gereden na het avondeten van 3u ook zonder extra te eten. Geen probleem. Maar ik train geregeld ook wel op duur dus dat zal mijn voordeel wel zijn.

Sowieso heb ik zelden tot nooit gelletjes of speciale repen. Vind ze gemiddeld genomen erg duur en een banaan werkt ook. Zal ook wel te maken hebben met dat ik dus niet zoveel nodig heb tijdens het fietsen :) En komt bij dat ik een banaan of krentenbol lekkerder vind om te eten.

Ben wel een beetje verbaasd over de slijtage van mijn Vittoria Rubino Pro G+ bandjes. Achter begint het al lichtelijk tegen de 1e laag onder het rubber te komen (canvas al dan?) en voorband lijkt nog helemaal prima. Maar gevoelsmatig heb ik er nog helemaal niet zoveel op gereden. Niet in vergelijking met de gewone Rubino's die ik er hiervoor op had liggen. Het zijn wel onwijs fijne bandjes, heb nog geen enkele keer lek gereden met deze en de Rubino's ervoor ook heel misschien een enkele keer. Waar ik bij Conti's in het verleden onwijs veel lek reed. Binnenkort maar even met een aanbieding 2 bijbestellen en dan voorband naar achteren gooien en voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Positron schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 21:55:
[...]

Ik merk dat bellen erg effectief is, als je het op de juist manier doet. Ruim op tijd één ping (and one ping only :+ ) werkt echt prima. Kwestie van een goede bel, en/of wind mee hebben. 20m vooraf is helemaal niet gek. Mensen hebben nou eenmaal tijd nodig om te reageren.
Eens, maar in mijn ervaring is de effectiviteit alsnog beperkt.

Recent, twee ouderen voor me, die wel met elkaar aan het babbelen waren. Dus ze waren niet het type dat vergeten was gehoorsapparaat aan te zetten. Ik bel ruim op tijd met fatsoenlijke bel: Geen reactie. Dus als ik achter ze zit bel ik nog een keer: Geen reactie. Dan maar inhalen als er net iets meer ruimte was. "Oh ik had je niet gehoord". Nou ik ben dan toch skeptisch.

Vlak daarvoor was een situatie met twee mensen naast elkaar, en een meter of 5 erachter iemand in zijn eentje. Ik bel dus nog stukje voor de éénling, dan heb ik iig kans dat degene daarvoor aan de kant gaan. Jammer dat het resultaat was dat de éénling direct vol naar links ging en ik de berm in moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Sissors schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:30:
[...]

Eens, maar in mijn ervaring is de effectiviteit alsnog beperkt.

Recent, twee ouderen voor me, die wel met elkaar aan het babbelen waren. Dus ze waren niet het type dat vergeten was gehoorsapparaat aan te zetten. Ik bel ruim op tijd met fatsoenlijke bel: Geen reactie. Dus als ik achter ze zit bel ik nog een keer: Geen reactie. Dan maar inhalen als er net iets meer ruimte was. "Oh ik had je niet gehoord". Nou ik ben dan toch skeptisch.

Vlak daarvoor was een situatie met twee mensen naast elkaar, en een meter of 5 erachter iemand in zijn eentje. Ik bel dus nog stukje voor de éénling, dan heb ik iig kans dat degene daarvoor aan de kant gaan. Jammer dat het resultaat was dat de éénling direct vol naar links ging en ik de berm in moest.
Ja dat hele bellen... Bij mij hangt het sterk af van wie er fietsen en wat de verkeerssituatie is. Als ik inschat dat het niet nodig is om te bellen dan doe ik het niet. Dat kan zijn omdat het fietspad breed genoeg is of wanneer er geen tegenliggers komen.

Mijn ervaring is gemiddeld dat bij ouderen het averechts werkt. Ze gaan / willen omkijken en wijken verder uit waardoor je alsnog moet remmen. Dan had ik net zo goed er langs kunnen rijden zonder te bellen.
Als er weinig ruimte is bel ik sowieso wel maar dan in ieder geval wat vaker. Een keer vroeg en dan vaak wel 2 pingetjes. En als ik dichterbij kom en ik geen verandering zie dan nog een paar x.
Ik ga niet ten koste van alles er dan maar langs vliegen als ik denk dat het niet kan of de berm in moet maar vervelend is het wel. Maar je kan er ook aardig omheen plannen. Je weet gewoon dat op bepaalde tijdstippen bepaalde wegen / fietspaden drukker zullen zijn en dan kies ik wel een andere weg bijvoorbeeld.

Maar zo zijn er ook veel wielrenners, kwam er gisteren nog een tegen, die ook zonder om te kijken gewoon ineens afslaan. Onbegrijpelijk echt. Als je dan al niet omkijkt steek in ieder geval een hand uit zodat achterop komende mensen die sneller dan jij klimmen weten waar je heen wilt gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Ouderen horen geen hoge frequenties meer, dus je bel valt buiten het voor hun hoorbare bereik. Ook met apparaat.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
MrAngry schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:51:
Ouderen horen geen hoge frequenties meer, dus je bel valt buiten het voor hun hoorbare bereik. Ook met apparaat.
Klopt aardig, misschien moeten ze een nieuw type bel introduceren. Iets van een scheepshoorn ofzo in klein formaat :P

Overigens zijn het vaak de oudere vrouwen die het wel / eerder horen dan de man en dan de man instrueren dat er iemand aankomt. Het jammere is alleen dat de vrouw bijna altijd aan de binnenkant fietst en het dus weer een paar seconden duurt voor er actie is :) Met 35km/h+ maak je toch best wat meters per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:05
orange.x schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:55:
[...]

Klopt aardig, misschien moeten ze een nieuw type bel introduceren. Iets van een scheepshoorn ofzo in klein formaat :P

Overigens zijn het vaak de oudere vrouwen die het wel / eerder horen dan de man en dan de man instrueren dat er iemand aankomt. Het jammere is alleen dat de vrouw bijna altijd aan de binnenkant fietst en het dus weer een paar seconden duurt voor er actie is :) Met 35km/h+ maak je toch best wat meters per seconde.
Dit idee: YouTube: Blaster Bike boat air horn on a bike ?

Moet je wel een EHBO-set meenemen voor al die schrikkende/vallende ouderen.

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
la_fusion schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:51:
Ik heb de afgelopen paar weken een aantal keer kudo's gekregen op Strava van iemand die ik niet ken.. aangezien berichten sturen niet kan.. hoe kom ik erachter hoe ik gelinkt ben aan die persoon? In de clubs waar ik zit, zit hij niet en ik zie geen personen die we allebei volgen.. De foto zegt mij niets.. iemand anders wellicht tips?
Is dat toevallig Tom Hdz? Ik kreeg ook in een keer 22 kudo's voor de laatst gereden ritjes. Ik gok dat het iemand van hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
orange.x schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:11:

Qua eten en drinken is het bij mij relatief stabiel en niet compleet overdreven. Gisteren 2 bananen en 2 grote krentenbollen met beetje extra suiker gegeten en een lekkere koek. Bij ons in het fietsgroepje rijdt ook iemand mee die vreet zelfs op ritjes van 60km al 2 gelletjes enzo. Die is niet goed wijs. Hij "heeft het dan nodig" maar dat is meer omdat het in zijn optiek "hoort bij het fietsen". Ik neem voor 2 uur geen eten mee. Meestal vertrek ik of na het ontbijt, de lunch of avondeten. En heb ook wel wat ritjes gereden na het avondeten van 3u ook zonder extra te eten. Geen probleem. Maar ik train geregeld ook wel op duur dus dat zal mijn voordeel wel zijn.

Sowieso heb ik zelden tot nooit gelletjes of speciale repen. Vind ze gemiddeld genomen erg duur en een banaan werkt ook. Zal ook wel te maken hebben met dat ik dus niet zoveel nodig heb tijdens het fietsen :) En komt bij dat ik een banaan of krentenbol lekkerder vind om te eten.
Ik rij nog maar hele korte stukjes in vergelijking tot sommige van de tweakers hier. Nu heb ik gisteren voor het eerst een gelletje gegeten op fietstocht en moet ik zeggen dat het toch best een boost gaf om door te gaan. Nu kan dat ook mentaal zijn.

Ik was zaterdag de hele dag op een festival en heb staan springen en lopen dus dat zat al lekker in de benen. Tegen 12 thuis en een wat onrustige nacht gehad door het bier en mijn vrouw die mij een paar keer stoorde. Half 8 ging de wekker weer voor een gepland ritje. We zouden eens lekker doorkachelen die ochtend. Met lamme benen en een beetje brak opgestaan. Toen een gelletje in mijn zak gepropt die ik gratis had gekregen omdat een bestelling op zich liet wachten bij Hopmans. 30 km in de rit waren de benen leeg en had ik er flink moeite mee. Gelletje naar binnen gewerkt en 10 minuten later zat er weer wat in de tank om de rest van de rit uit te zitten. Uiteindelijk iets meer dan 50 km gedaan met 27.x gemiddeld wat voor mij een topprestatie is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Gisteren teruggekomen van m'n tweede Alpenbrevet. Verslagje...

Na een compleet verregende Granfondo Sportful besloten fietsmaat C. en ondergetekende dat het leuk was dit seizoen nog een cyclo te rijden. De keuze viel aanvankelijk op La Marmotte, maar C. kreeg geen vrij dus werd het het Alpenbrevet. Deze cyclo reden we vorig jaar al eens, en ondanks de (toen) mindere organisatie vonden we het geen straf nog eens terug te keren. We schreven ons in en stuurden de organisatie nog een mail met wat verbeterpunten, waar ze gelukkig goed naar hebben geluisterd.

Het Alpenbrevet is in mijn ogen misschien wel de mooiste cyclo die je kunt rijden qua natuur. Waar je ook kijkt zie je prachtige pieken, besneeuwde toppen, alpenweiden en schattige dorpjes. En dit alles met fijn wegdek.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160828/2b686813975b0ec77fbdf77446aa7dea.jpg

Voor ons begint het avontuur in Maastricht, afgelopen vrijdag. In iets meer dan 6u rijden we naar Hasliberg, waar we overnachten bij hotel Zur Pöstli (absolute aanrader). Snel fietskleren aan, met de auto omlaag en even een vlak rondje fietsen vanaf Meiringen via het vliegveld naar Brienz. Aldaar even een terrasje pakken en dezelfde weg weer terug. Inschrijven, met de auto terug naar het hotel, eten en vroeg naar bed.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160828/46ce3c804e467d4507d47a00a22154c0.jpg

Na een prima nacht slaap om 5:00 ontbijt, daarna met de wagen omlaag, fietsen in elkaar zetten en rijden maar. We zijn mooi op tijd aan de start dus we hebben nog tijd voor een selfie:

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160828/2ebba942af8906b92b84ca4e7a270fe5.jpg

Bij het Alpenbrevet bepaal je zelf in welk startvak je staat. Vorig jaar maakten we de fout om helemaal achteraan te gaan staan waardoor je traag op gang bent en veel moet inhalen. Daarom staan we dit jaar wat meer vooraan. Niet dat we kleppers zijn maar absolute prutsers zijn we toch ook niet.

We zijn vlug op weg en binnen no time zijn we het eerste knikje over en beginnen we aan de Grimsel. Al snel ben ik C. kwijt - ik zou 'm pas aan de finish weer zien. De Grimsel loopt bij mij prima, eigenlijk kom ik geen moment in de problemen. Het valt me op dat de meeste deelnemers deze klim oprijden alsof het een sprint bergop is. Ik word dus aanvankelijk alleen maar ingehaald. Maar in deel 2 van de klim raap ik velen weer op: het rijden met een powermeter in de bergen is werkelijk ideaal, alhoewel (wordt vervolgd...)

Eenmaal boven constateer ik dat de organisatie op de goede weg is. Zeer veel punten om sportdrank of water te tanken en alles is groter opgezet. Rekken om je fiets te parkeren zijn er ook. Top! Snel vullen, paar gelletjes en reepjes pakken en omlaag.

Niemand voor me dus als een raket omlaag. Er vormt zich een mooi groepje waar ik uiteraard niets doe. Voor ik het weet rijd ik de Nufenen al op. Dat eerste steile stuk ligt me niet, maar loopt nog goed. Dan het vlakke stuk, en daarna moeten we weer klimmen. Zoals ik al schreef heeft fietsen met een vermogensmeter zo z'n voordelen, want je blaast je nergens op. Het nadeel is dat je ook direct ziet als je minder bent. En vandaag is zo'n dag. Ik moet fors terug in het vermogen wil ik mijn hartslag laag houden. Het zij zo. Het is nog ver en ik wil niks forceren. De Nufenen zelf is met 13,8 km niet heel lang, maar hij is wel vrij steil. Ik koers hier echt op reserve en bereik de top. Ook hier is alles weer prima georganiseerd.

In de afdaling kom ik op kop te zitten, en niemand wil meewerken. Ik ben ervaren genoeg om te weten wat je dan moet doen: remmen inknijpen en wachten op een voorbijkomend groepje. Dat duurt niet lang, want al snel komt een Duitse dame voorbij die er een vreselijke snok aan geeft. In een zetel bereiken we Airolo. Het is hier al enorm warm, warmer dan vorig jaar. Dat belooft wat. De bevoorrading sla ik over, maak een u-turn en rijd de Gotthard op. De eerste 7 km zijn nog (grotendeels) normaal wegdek, daarna is het kasseien. Het is vreselijk warm, dus zodra ik één bidon leeg heb vul ik deze met bergwater om 'm over mezelf heen te kunnen gooien. Geen overbodige luxe. Ik zie hier af als een beest, maar ik rijd mezelf nergens kapot. Ik denk alleen maar aan de Sustenpas, de laatste hindernis van de dag.

Eerst volgt nog de afdaling naar Andermatt. Ik moet hier veel remmen wegens verkeer. Bij de bevoorrading even wat bouillon drinken, de voorraden bijvullen en we zetten koers richting Wassen. De weg hiernaar toe is inmiddels bijna gereed dus geen opstoppingen zoals vorig jaar. Fijn.

Het is tijd voor de Sustenpas. Iemand uit ons hotel, niet gehinderd door enige ervaring, schatte die in als "heel goed te doen". Hoe ver kun je ernaast zitten? We hebben de beste man maar in z'n waan gelaten. De Susten is de scherprechter van deze koers, of je nu zilver, goud of platin rijdt. 18 km klimmen, 7-8%, één rechte weg omhoog met slechts 2 haarspelden. Nergens echt steil maar mentaal o zo zwaar daar je na een paar km de top al min of meer ziet liggen, die wel 100 km ver weg lijkt. En het ergste van dit alles: 0,0 schaduw.

Vorig jaar heb ik me vreselijk verslikt in dit beestje, en dat gaat me nu niet nog eens gebeuren. Het is vooral een mentale kwestie. Ik probeer zo snel mogelijk een tempo te zoeken waarop ik de top moet kunnen halen. Net iets voor de helft is er een waterstop, en die is broodnodig. Even afkoelen en de bussen weer aftanken. Inmiddels is er een vrije grote wolk komen bovendrijven waardoor het 2e deel van de klim warempel in de schaduw ligt. Yes! Ik probeer er zo snel mogelijk naartoe te fietsen maar een echte tempoversnelling heb ik simpelweg niet meer in mijn benen. Het is afzien en wat ben ik blij met mijn 30, waar ik vandaag enorm veel op heb gereden. Het tweede deel van de klim is mentaal het zwaarst. Je ziet de haarspelden langzaam dichterbij komen maar wat is het een eind. De kilometers kruipen voorbij, maar uiteraard komt er een einde aan deze lijdensweg.

Bovenop even water bijvullen (krijg geen sportdrank meer weg), en dan is het tijd voor het toetje: de prachtige afdaling naar Meiringen. Het is helaas druk met auto's en motoren dus ik rem mijn halve blokken er doorheen. In een haakse bocht is een wielrenner rechtdoor geschoten. Er is hulp bij maar dat zag er niet goed uit! Oppassen dus.

In het dal ontstaat een snel groepje en voor we het weten zijn we weer in Innertkirchen. Het laatste hupje over en uitbollen naar de finish. Met 8.21 ben ik 20 min trager dan vorig jaar. Ik ben er toch blij mee. Snel bier bestellen en na enige tijd komt C. ook over de finish.

Daarna lekker naar het hotel, bier drinken eten en napraten en naar bed. Totdat om 1:30 ineens de brandweer aanklopt. We moeten allemaal het hotel verlaten. Door de enorme hoeveelheid regen is de naastgelegen beek overstroomd. Het hele hotel staat blank. Wat een ramp voor deze mensen. Na een uur of 2 kunnen we weer verder slapen.

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160828/8c100b595b905f5425a3bba8e1f349f3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160828/516366edcaaea8f60f95d4c26f25a244.jpg

Random observaties

- weinig lekkere wijven, sowieso weinig dames
- veel schijfremmen
- het vorig jaar nog zo populaire profshirt van IAM cycling is uit de gratie, wellicht omdat IAM niet verder gaat?
- weinig plakplaatjes
- veel obese hipsters met Pina F8 en Rapha-kleding (al dan niet lopend)
- veel Scott en BMC, logisch want Zwitsers

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Mooi verhaal weer Havana. Sustenpass is inderdaad een kreng, hoewel ik hem vanuit Innertkirchen erger vind dan vanuit Andermatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Mooi verhaal, alpenbrevet staat ook nog steeds op m'n wishlist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
maxoss schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Is dat toevallig Tom Hdz? Ik kreeg ook in een keer 22 kudo's voor de laatst gereden ritjes. Ik gok dat het iemand van hier is.
Jij ook al :o

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik en al mijn collega's van dezelfde Strava Club ook. Misschien iemand die ff een scriptje op de Strava API aan het testen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

bonzz.netninja

Niente baffi

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tom heeft mij inmiddels ook gevonden!

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Seriph schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:00:
[...]

Ik rij nog maar hele korte stukjes in vergelijking tot sommige van de tweakers hier. Nu heb ik gisteren voor het eerst een gelletje gegeten op fietstocht en moet ik zeggen dat het toch best een boost gaf om door te gaan. Nu kan dat ook mentaal zijn.

Ik was zaterdag de hele dag op een festival en heb staan springen en lopen dus dat zat al lekker in de benen. Tegen 12 thuis en een wat onrustige nacht gehad door het bier en mijn vrouw die mij een paar keer stoorde. Half 8 ging de wekker weer voor een gepland ritje. We zouden eens lekker doorkachelen die ochtend. Met lamme benen en een beetje brak opgestaan. Toen een gelletje in mijn zak gepropt die ik gratis had gekregen omdat een bestelling op zich liet wachten bij Hopmans. 30 km in de rit waren de benen leeg en had ik er flink moeite mee. Gelletje naar binnen gewerkt en 10 minuten later zat er weer wat in de tank om de rest van de rit uit te zitten. Uiteindelijk iets meer dan 50 km gedaan met 27.x gemiddeld wat voor mij een topprestatie is.
Voeding, repen of gelletjes, kan zeker helpen hoor. Cola of Red Bull doen het ook altijd prima halverwege een goede lange tocht. Naar mate je meer en vooral langere ritten gaat rijden zal je het wel merken dat het vanzelf wat minder wordt met het eten. Je kan overigens ook meer aan dan je denkt, qua stukzitten en dan toch door kunnen rijden. Heb dit al zovaak meegemaakt, heuvelop niet vooruit te branden maar zodra het vlak wordt er weer een verzet en snelheid uitgooien dat je denkt waarom heuvelop dan niet. Goed, ook iets andere spiergroepen maar toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Is dat Tom van MKB Brandstof?? Niet meer te horen op de radio dus dan maar iedereen op Strava spammen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Red Bull op de fiets? Dat lijkt me echt helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
nare man schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:02:
Ligt volgens mij ook wel aan de kwaliteit en ventilatie van de helm. Ik had eerder een MET Forte en daar liep het zweet me ook regelmatig in de ogen, de padding was ook nogal dun en ving niets op. Ik heb nu een Bell Gage die veel beter ventileert en dikkere padding heeft en heb nu nooit meer last van zweet in mijn ogen.
Kan je misschien nog wat meer vertellen over deze helm, de sluiting oa. Ik ben eigenlijk wel toen aan iets nieuws en neig eigenlijk naar een wat meer aero variant zoals de Giro Synthe. Ik wil sowieso wel voor MIPS helm gaan. Denk alleen dat de Giro Synthe mijn zweet probleem zeker niet op zal lossen. Heb nu een Giro Monza.

Zoals gebruikelijk weer leuk verhaal Havana!

[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 29-08-2016 16:42 . Reden: typo ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

degroot schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:46:
Tom heeft mij inmiddels ook gevonden!
Mij dit weekend ook, vroeg het me ook al af :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
MrAcid schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:51:
Red Bull op de fiets? Dat lijkt me echt helemaal niks.
Het is meer voor tijdens een break, niet tijdens het fietsen zelf uit een bidon ofzo :) Bij een tankstation of winkeltje. Cola heeft het ook dat effect maar wel minder, zal wel aan de caffeine liggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

orange.x schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 09:14:
Het is meer voor tijdens een break, niet tijdens het fietsen zelf uit een bidon ofzo :) Bij een tankstation of winkeltje. Cola heeft het ook dat effect maar wel minder, zal wel aan de caffeine liggen dan.
Caffeine, maar er zit ook meer suiker in Red Bull.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Er zijn ook van die strava 'losers' die je elke keer volgen / ontvolgen, net zo lang totdat jij hun gaat volgen. snap die lui niet...

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 00:06
Gewoon profiel op privé ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
Zo, was toe aan een nieuw helmpje. M'n Giro Aeon II is in 12 stukken gegaan omdat ik met 34km/u een overhangende boom kopte op de MTB. Wel fijn dat ik nog leef op zich, goeie helm dus.

Van alles besteld, de Giro Synthe MIPS blijft. Heerlijke helm en ziet er strak uit! Voor het MTB'en ga ik dedicated een POC helm gebruiken die véél beter beschermt..

Nu wachten tot de hechtingen er uit zijn, m'n ogen weer helemaal open kunnen en de hersenschudding hersteld is.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Makkelijk schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:27:
Zo, was toe aan een nieuw helmpje. M'n Giro Aeon II is in 12 stukken gegaan omdat ik met 34km/u een overhangende boom kopte op de MTB. Wel fijn dat ik nog leef op zich, goeie helm dus.

Van alles besteld, de Giro Synthe MIPS blijft. Heerlijke helm en ziet er strak uit! Voor het MTB'en ga ik dedicated een POC helm gebruiken die véél beter beschermt..

Nu wachten tot de hechtingen er uit zijn, m'n ogen weer helemaal open kunnen en de hersenschudding hersteld is.
Auw. Wel fijn dat je er nog bent, had ook anders af kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Noxa schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:41:
[...]

Auw. Wel fijn dat je er nog bent, had ook anders af kunnen lopen.
Ja, mocht met ambulance naar ziekenhuis. Het was een beetje dom, ik was in een afdaling erg gefocust op het nogal smalle pad en vergat te kijken of er ook nog dingen boven me gebeurde. Maar ik ben blij dat ik vol mijn helm raakte hoor. Letsel aan armen, benen en rug is veel langdradiger. Nu heb ik een kapotte helm, een kapotte bril en over een weekje is het alsof er nooit wat gebeurd is. Ik heb niet eens een schrammetje van de val verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Makkelijk schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:47:
[...]
Ja, mocht met ambulance naar ziekenhuis. Het was een beetje dom, ik was in een afdaling erg gefocust op het nogal smalle pad en vergat te kijken of er ook nog dingen boven me gebeurde. Maar ik ben blij dat ik vol mijn helm raakte hoor. Letsel aan armen, benen en rug is veel langdradiger. Nu heb ik een kapotte helm, een kapotte bril en over een weekje is het alsof er nooit wat gebeurd is. Ik heb niet eens een schrammetje van de val verder.
Een hersenschudding is anders niet niks hoor. Maar blij te horen dat helm zijn werk heeft gedaan. Moet een flinke tak zijn geweest als je helm in zoveel stukken is gegaan, want hoewel het beslist niet langzaam is, is 34 ook weer niet supersnel.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

So beterschap Douwe !

Nou wist ik al dat je zo wijs bent om een helm te dragen maar dit bewijst maar weer hoe belangrijk het is !

Grr hoe lekker het weertje van afgelopen dagen ook is, ik kan er gewoon echt niet tegen. Nouja kan wel maar niet icm. inspanning :( Vandaag een mooi rondje gereden, me een slag in de rondte gedronken maar nóg hoofdpijn. Meer drinken lukt gewoon bijna niet want dan word ik echt misselijk :+
Vandaag ook m'n Amstel Gold Pearl Izumi pakje getest, iets langer dan gepland met 102km maar het is goedgekeurd. Flappert iets bij m'n schouders maar dat is vooral omdat ik ze steeds optrek en als ik ze dan laat zakken flappert het iets. Broek begon na 80km wel iet te irriteren in m'n lies maar dat heb ik met alle broekjes met dit weer... De zeem is nog niet zo fijn als mijn Kiss3/air broeken maar zeker prettiger dan de ProgettoX2. Stof is iets dikker dan mijn Castelli outfit (maar die is echt luchtig) en met een ondershirt denk echt wel prettig voor het koelere Nederlands weer :) Al met al tot nu toe een geslaagde koop voor €75

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vandaag ook weer een lekkere reep op in mijn persoonlijke "grote-sportrepen-test", kan eventueel wel een verslagje maken van de repen als ik er wat meer op heb en mensen dat leuk vinden ?

En als laatste nog iets wat ik in dit topic kwijt wil. Iemand hier die het leuk vind/plannen heeft om een oude fiets op te knappen?
Ik heb een oude stalen Union Sakai gekregen en de bedoeling was om die op te knapen of een fixie of zoiets er van te maken. Ik heb alleen voorlopig de tijd, budget noch ruimte ervoor.
Alles is zo'n beetje in slechte staat behalve het BBB zadel :+(niet doorgeroest oid) maar als iemand nog toevallig opzoek is naar een oud frame voor een projectje.....:) Waag er een DM aan zou ik zeggen.

Foto voor de liefhebber:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HJsJglqGWSxwRZc1eRlI3avZ/full.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door sapphire op 30-08-2016 23:01 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
sapphire schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:38:
Grr hoe lekker het weertje van afgelopen dagen ook is, ik kan er gewoon echt niet tegen. Nouja kan wel maar niet icm. inspanning :( Vandaag een mooi rondje gereden, me een slag in de rondte gedronken maar nóg hoofdpijn. Meer drinken lukt gewoon bijna niet want dan word ik echt misselijk :+
Niet zeuren, drinken! Maar serieus. Drink je dan alleen water of is het vooral de sportdrank waar je misselijk van wordt? Zo ja, wat voor verhouding hou je aan qua poeder op 1 bidon?
Vandaag ook weer een lekkere reep op in mijn persoonlijke "grote-sportrepen-test", kan eventueel wel een verslagje maken van de repen als ik er wat meer op heb en mensen dat leuk vinden ?
https://drive.google.com/...VtVHlXRFRQYkk&usp=sharing
Als ik een gel of bar tegenkom dat ik goed vind maak ik vrijwel altijd een foto. Van de zwartwit foto heb ik het origineel niet meer maar de namen zijn te lezen. ;) Zal morgen eens een foto maken van wat nieuwe repen.

Overigens net nog even rondje gedaan, had daarvoor etentje met de werk dus ging niet eerder...jammer van het mooie weer. Wel blij dat ik vorige week maar even een veiligheidsbril bij de Praxis heb gekocht. Heb helaas geen bril atm met doorzichtige glazen maar voor 9 euro ga ik niet moeilijk doen. En de bril zit en oogt nog goed ook 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Graham op 30-08-2016 23:11 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
[...]te irriteren in m'n lies maar dat heb ik met alle broekjes met dit weer...
Chamois creme. Het helpt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Had dat gezegd dan had ik er zaterdag één voor je meegenomen! Welliswaar een Lidl brilletje maar het werkt...

Begon met sportdrank met oplossing voor 500ml alleen dan in een 700ml bidon anders is het zo zoet. Later bijgevuld met water. Onderweg drinken gaat prima, heb er dit keer goed op gelet ;) Alleen thuis moet ik door drinken om alles in balans te houden alleen dan lijkt het of m'n lichaam er op een gegeven moment geen zin meer in heeft.
Trouwens ook vandaag goed gelet op eten, onderweg 4x wat gegeten + voor en na de rit. Lijkt toch ook goed te werken O-)

Trouwens Op één na alle Born repen geproefd, Amacx hier nog liggen en wat ik van SiS nog niet op heb is ook onderweg :9

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 30-08-2016 23:16 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Damn dude...hopelijk gaat het snel weer allemaal goed. Hersenschudding kan ook lang duren namelijk. Wat vind je van de ventilatie kwaliteit van de Giro Synthe...zeker met jou haar ben ik benieuwd ;)
sapphire schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:14:
Had dat gezegd dan had ik er zaterdag één voor je meegenomen! Welliswaar een Lidl brilletje maar het werkt...

Begon met sportdrank met oplossing voor 500ml alleen dan in een 700ml bidon anders is het zo zoet. Later bijgevuld met water. Onderweg drinken gaat prima, heb er dit keer goed op gelet ;) Alleen thuis moet ik door drinken om alles in balans te houden alleen dan lijkt het of m'n lichaam er op een gegeven moment geen zin meer in heeft.
Trouwens ook vandaag goed gelet op eten, onderweg 4x wat gegeten + voor en na de rit. Lijkt toch ook goed te werken O-)

Trouwens Op één na alle Born repen geproefd, Amacx hier nog liggen en wat ik van SiS nog niet op heb is ook onderweg :9
Klinkt goed! Ik drink overigens na een rit niet zoveel. Chocolademelk, dan ga ik douchen en drink ik misschien nog maximaal 2 glazen water tijdens het eten. Ik drink gewoon goed door op de fiets.

Qua bril is best op moment. Moet ik maar niet m'n bril verliezen tijdens een rit in het voorjaar ;) De rest van mijn brillen (zonnebril en een met oranje glazen) is allemaal van dealextreme. Het werkt. Alleen bij hele sterke zon of schemering is het kut.

[ Voor 22% gewijzigd door Graham op 31-08-2016 00:53 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05

Wut!

Sterkte!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
rockhopper schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:02:
[...]

Een hersenschudding is anders niet niks hoor. Maar blij te horen dat helm zijn werk heeft gedaan. Moet een flinke tak zijn geweest als je helm in zoveel stukken is gegaan, want hoewel het beslist niet langzaam is, is 34 ook weer niet supersnel.
Het was de stan omgevallen boom met een cm of 20 doorsnede die ik miste. :D Hij was doorgezaagd om het pad vrij te maken maar stak nog een centimeter of 30 over. Ik kwam ook vol tegen de scherpe punt van het schuin afgezaagd zijn. Bril heeft waarschijnlijk gat in mijn hoofd gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Pfff zo lekker dan :( Goed voor de verhalen uiteraard :*) maar niet zo leuk.... Beterschap!

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

Klinkt als een behoorlijk gevaarlijke situatie, was dat op een 'echt' trail? Dan zou ik op z'n minst de beheerder even laten weten wat er gebeurd is, zodat er maatregelen genomen kunnen worden.

Beterschap!

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:14

Mex

Ik heb een oude stalen Union Sakai gekregen en de bedoeling was om die op te knapen of een fixie of zoiets er van te maken. Ik heb alleen voorlopig de tijd, budget noch ruimte ervoor.
Alles is zo'n beetje in slechte staat behalve het BBB zadel :+(niet doorgeroest oid) maar als iemand nog toevallig opzoek is naar een oud frame voor een projectje.....:) Waag er een DM aan zou ik zeggen.

Foto voor de liefhebber:
[afbeelding]
Heel erg gaaf karretje, je hebt DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Gisteren met een groepje aan het trainen voor de Good Cycling Team Time Trial op het uitgestippelde parcours. Worden we van de weg geduwd door een bus van Aerostat ballonvaarten, die iemand inhaalde op een punt waar het net even niet kon, hij is daarna nog doorgereden ook!

Ik kon nog ontwijken omdat ik op kop reed, maar door het harmonica effect gingen er 3 onderuit van ons. Bleek dat er een groep aan het wieltjeszuigen was (vermoed dat ze het niet konden verkroppen dat we ze inhaalden met een dame in onze groep) daar gingen er ook nog eens 2 van de dijk af.

p.s. beterschap Makkelijk

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
joint_me schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:08:
Gisteren met een groepje aan het trainen voor de Good Cycling Team Time Trial op het uitgestippelde parcours. Worden we van de weg geduwd door een bus van Aerostat ballonvaarten, die iemand inhaalde op een punt waar het net even niet kon, hij is daarna nog doorgereden ook!

Ik kon nog ontwijken omdat ik op kop reed, maar door het harmonica effect gingen er 3 onderuit van ons. Bleek dat er een groep aan het wieltjeszuigen was (vermoed dat ze het niet konden verkroppen dat we ze inhaalden met een dame in onze groep) daar gingen er ook nog eens 2 van de dijk af.

p.s. beterschap Makkelijk
Ik neem aan dat je wel even contact op gaat zoeken met die organisatie om te achterhalen wie dat was en om op zijn minst je beklag te doen? Ik was niet bij de situatie aanwezig dus geen idee wie waar fout zat, maar uit je verhaal neem ik aan dat het de bestuurder was dus zou ik daar ook maar actie tegen nemen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
orange.x schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:31:
[...]

Ik neem aan dat je wel even contact op gaat zoeken met die organisatie om te achterhalen wie dat was en om op zijn minst je beklag te doen? Ik was niet bij de situatie aanwezig dus geen idee wie waar fout zat, maar uit je verhaal neem ik aan dat het de bestuurder was dus zou ik daar ook maar actie tegen nemen dan!
We gaan inderdaad contact opnemen, gelukkig stond heel groot hun website achterop de bus.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Het is dat ik dit jaar verplicht werd om een nieuwe wielset te kopen en niet nu in de markt ben, maar anders had ik het denk ik wel geweten.

http://www.fiets.nl/2016/...-hoopt-op-doorbraak-al33/ Nederlands fabricaat en de prijs valt me nog alles mee voor een handgespaakte set.
https://www.kickstarter.c...t-aluminum-bicycle-wheels hier voor de "bestelpagina". Levering in nov 2016. Goed als je nu in de markt bent vanwege kapotte velg dan is het lang wachten :)

Laat ik zo zeggen: het klinkt allemaal veelbelovend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orange.x schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:15:
Het is dat ik dit jaar verplicht werd om een nieuwe wielset te kopen en niet nu in de markt ben, maar anders had ik het denk ik wel geweten.

http://www.fiets.nl/2016/...-hoopt-op-doorbraak-al33/ Nederlands fabricaat en de prijs valt me nog alles mee voor een handgespaakte set.
https://www.kickstarter.c...t-aluminum-bicycle-wheels hier voor de "bestelpagina". Levering in nov 2016. Goed als je nu in de markt bent vanwege kapotte velg dan is het lang wachten :)

Ze kosten zo'n €600, toch best veel geld. Schijnbaar heel erg aerodynamisch, maar nergens worden concrete cijfers / data hiervan gegeven. Reviews zijn er uiteraard ook nog niet en omdat het een kickstarter is moet je maar afwachten wat je krijgt en wanneer dat gaat zijn. Daarnaast lijken interne nippels mij niet erg handig. En met slechts 1450 gram voor het setje ben ik wel benieuwd naar de duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
ralpje schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:02:
Klinkt als een behoorlijk gevaarlijke situatie, was dat op een 'echt' trail? Dan zou ik op z'n minst de beheerder even laten weten wat er gebeurd is, zodat er maatregelen genomen kunnen worden.
Nop, op een wandelpad in Luxemburg (GR5). Wandelpaden zijn leuk MTB'en maar ze worden er niet op onderhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, heb hier thuis nu een Infinito CV staan. :+
Mocht hem lenen van de LBS. Vanavond rondje gefietst, wel veel verschil moet ik zeggen! Lekker soepele fiets, minder stuiterig dan mn huidige fiets.

Heb wel het gevoel dat de fulcrum racing 5 veel lawaai maken, kan dit eventueel te maken hebben met de earo spaken? Aan de stickers te zien is de fiets eind 2014 gemaakt, zag 14 met een week nummer erachter.

Vrijdag maar ff onderhandelen met de lbs.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Wat voor lawaai bedoel je? Geruis van de spaken of juist geratel van de freehub? Fulcrums staan wel bekend om lawaaiige freehubs.

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 31-08-2016 22:16 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
De zeem is nog niet zo fijn als mijn Kiss3/air broeken maar zeker prettiger dan de ProgettoX2.
Opvallend dat je de Kiss3 verkiest boven de ProgettoX2. Nog een bepaalde reden waarom?
Makkelijk schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:05:
[...]
Nop, op een wandelpad in Luxemburg (GR5). Wandelpaden zijn leuk MTB'en maar ze worden er niet op onderhouden :)
Ook in dat geval kun je het vaak wel doorgeven aan de partij die het beheer verzorgd. De wandelpaden worden niet met de insteek van mogelijke MTB'ers onderhouden. Maar er is toch nog altijd wel een aantal fietsers die er graag gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

nare man schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:15:
Wat voor lawaai bedoel je? Geruis van de spaken of juist geratel van de freehub? Fulcrums staan wel bekend om lawaaiige freehubs.
Geruis van de wielen, zal wel wennen zijn. Voor de rest fietste het best prima!
Campa shifters liggen eigenlijk best wel lekker in de hand, daarnaast ook dan eigenlijk verlos van de waslijntjes. :)

Whatever.

• nare man
:)

Ruisen van wielen is nog niet zo erg. Het irritantst vind ik freehubs die zo luid ratelen dat ze de aandacht van de hele straat trekken. Ik rijd nu met DT Swiss 240s met ratchets, die hebben al best een apart geluid. Geef mij maar Shimano, lekker stil :)

• Sjoewe
Loud hubs save lives :D

• nare man
:P

Ik weet dat de mythe bestaat dat hoe luider de hub is, hoe beter. Wat daar ook van zij, soms wordt het echt té gek -- ik zag (of beter hoorde) laatst een gast rijden, volgens mij op Campa, met zo'n extreem luide hub dat ik echt dacht dat er iets mis was :D maar misschien is dat wel de bedoeling: je moet blijven trappen, anders schaam je je voor het geluid :P

[ Voor 16% gewijzigd door nare man op 01-09-2016 10:07 ]

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
nare man schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:33:

Ruisen van wielen is nog niet zo erg. Het irritantst vind ik freehubs die zo luid ratelen dat ze de aandacht van de hele straat trekken. Ik rijd nu met DT Swiss 240s met ratchets, die hebben al best een apart geluid. Geef mij maar Shimano, lekker stil :)
Mooi juist. Even de benen stil en je hebt geen bel meer nodig :+

Hoor vaker lawaai van niet gesmeerde kettingen en slecht lopende en piepende derailleurwieltjes dan van freehubs eigenlijk

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

nare man schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:06:
:P

Ik weet dat de mythe bestaat dat hoe luider de hub is, hoe beter. Wat daar ook van zij, soms wordt het echt té gek -- ik zag (of beter hoorde) laatst een gast rijden, volgens mij op Campa, met zo'n extreem luide hub dat ik echt dacht dat er iets mis was :D maar misschien is dat wel de bedoeling: je moet blijven trappen, anders schaam je je voor het geluid :P
Ik heb het idee dat het is om bij mensen die dure wielen kopen wat buyers remorse weg te nemen, zo van "ik heb dan wel 1500 euro voor mijn wielen uitgegeven, maar iedereen kijkt ernaar!"

Klopt ook wel, mijn stock giant wielen ratelden amper (ik was wel blij dat ze niet zoveel aandacht trokken), maar mijn mavics tikken alweer een stuk meer...

blog
sow
eee

• Sjoewe
marrk schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:14:
[...]

Ik heb het idee dat het is om bij mensen die dure wielen kopen wat buyers remorse weg te nemen, zo van "ik heb dan wel 1500 euro voor mijn wielen uitgegeven, maar iedereen kijkt ernaar!"

Klopt ook wel, mijn stock giant wielen ratelden amper (ik was wel blij dat ze niet zoveel aandacht trokken), maar mijn mavics tikken alweer een stuk meer...
Wat een bijzondere redenering, dus de enige reden om dure wielen te kopen is om de aandacht te trekken van mensen?

• marrk

marrk

marrk

Sjoewe schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:19:
[...]

Wat een bijzondere redenering, dus de enige reden om dure wielen te kopen is om de aandacht te trekken van mensen?
Nee hoor. De enige reden om je freehub luider te maken is om de aandacht te trekken van mensen.

blog
sow
eee

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:46

De 240s'es hoeven niet veel geluid te maken. Gewoon geregeld een linkje (geschikt) vet erin en klaar.

Het is voor mij overigens ook de reden dat ik nog steeds geen Hope-naven heb op mijn MTB...

• joint_me

Ik heb ook DT Swiss wielen, moet nog steeds wennen aan het geratel. Motiveert mij wel om te blijven trappen ;)

Hello fellow humans

• orange.x
joint_me schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:48:
[...]

Ik heb ook DT Swiss wielen, moet nog steeds wennen aan het geratel. Motiveert mij wel om te blijven trappen ;)
Heb hier ook DT Swiss wielen maar dan met de 350 naven. Moet toch zeggen dat deze helemaal niet zoveel lawaai maken! Vind het eigenlijk wel erg prettig.

Ik persoonlijk vind hoe minder lawaai hoe nicer. Vind het ook een soort van onnodig en het "erom doen". Tenzij je het vooraf niet wist dan. Valt bij mij in dezelfde categorie kijk mij een scooter hebben of motor die ZO ontzettend veel lawaai maakt maar totaal niet hard gaat. Het enige dat ik dan kan bedenken is daar moet je toch zelf last van hebben en waarom breng je er zoveel overlast mee.. Vaak zijn ze dus ook langzaam en heb je er nog eens exta last van omdat het zolang duurt voordat ze verdwenen zijn..

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41
Vanochtend weer 40km op de teller gezet.

https://www.strava.com/activities/696491438

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind het wel lekker zo'n harde ratel, kennelijk heb ik niet genoeg aandacht gehad vroeger ;(

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
orange.x schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:23:
[...]

Heb hier ook DT Swiss wielen maar dan met de 350 naven. Moet toch zeggen dat deze helemaal niet zoveel lawaai maken! Vind het eigenlijk wel erg prettig.

Ik persoonlijk vind hoe minder lawaai hoe nicer. Vind het ook een soort van onnodig en het "erom doen". Tenzij je het vooraf niet wist dan. Valt bij mij in dezelfde categorie kijk mij een scooter hebben of motor die ZO ontzettend veel lawaai maakt maar totaal niet hard gaat. Het enige dat ik dan kan bedenken is daar moet je toch zelf last van hebben en waarom breng je er zoveel overlast mee.. Vaak zijn ze dus ook langzaam en heb je er nog eens exta last van omdat het zolang duurt voordat ze verdwenen zijn..
Hier ook de 350, maken wel wat lawaai zeker bij uitrollen. Met een beetje snelheid worden ze muisstil.

• marrk

marrk

marrk

Sjoewe schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:52:
Ik vind het wel lekker zo'n harde ratel, kennelijk heb ik niet genoeg aandacht gehad vroeger ;(
Nooit met een wasknijper een speelkaart tussen je spaken gehangen?

blog
sow
eee

• orange.x
marrk schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:48:
[...]

Nooit met een wasknijper een speelkaart tussen je spaken gehangen?
Zo rij ik nog rond! :*)

Verwijderd

Hoi!

Ik ben van plan voor het eerst een racefiets te gaan kopen. Dan ga ik dus ook niet direct voor het allerbeste en het allerduurste, maar het moet wel een redelijke fiets zijn uiteraard. Met een budget van 700/800 euro valt dat nog niet mee, maar hoger wil ik toch echt niet gaan, dan liever iets mindere kwaliteit, het is tenslotte mijn 1e fiets.

Ik heb me al wat meer verdiept in verschillende shimano groepen en heb bijvoorbeeld een leuke Giant Defy gevonden voor zo'n 700 euro, maar met 'slechts' shimano Sora. Mij werd aangeraden toch minstens Tiagra en het liefst zelfs 105 te nemen. De prijs wordt hierdoor natuurlijk weer hoger en ik vraag me af in hoeverre het echt nodig is? Ik ben van plan 1 of 2 keer per week te gaan fietsen (combineren met hardlopen).

Jullie hebben vast wat beters te doen, maar is er toevallig iemand die voor mij een goede tip heeft waar ik heb beste kan zoeken, etc? Een voorbeeld van een exemplaar wat geschikt zou kunnen zijn voor mij komt natuurlijk ook goed uit.

Bij voorbaat dank!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
Vroeger moest je minimaal 105 hebben en was alles daaronder zogenaamd rotzooi. Ultegra was ok en Dura-ace was natuurlijk wat je moest hebben.

Nu mag je kiezen: heb je liever Shimano 7400 of 4700?

Kies een frame dat past, dat is veel belangrijker.

• ejsp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 22:41
Ik ben twee jaar geleden begonnen op een Bulls Harrier. Volledig 105 voor 999 euro destijds en ik rijd er nu nog steeds naar volle tevredenheid op. Als je nu wat rondkijkt vind je iets oudere modellen uit 2014/2015 ook wel voor jouw budget. Maar zoals Gebanned ook al zegt, staar je niet helemaal blind op die groepset en zoek vooral een fiets die goed bij je past qua maat, succes :)

Houd overigens voor je budget ook rekening met kleding en accessoires: helm, bril, shirts, broek, schoenen, pedalen, bidons, pompje, fietscomputertje etc. kan ook snel in de richting van 200-300 euro gaan.

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 18:22
orange.x schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:15:

Leuk verhaal hoor, ziet er ook goed uit wat ze presenteren. Ik krijg alleen wel behoorlijk jeuk van de grafieken die erbij staan. Geen enkele grafiek begint bij 0 en daarom lijkt het verschil tussen hun velg en andere velgen enorm. Marketingtechnisch leuk natuurlijk, maar op je opleiding wordt je ervoor neergesabeld >:)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Zo'n Defy met Sora is echt behoorlijk prima voor een beginner. Heb er zelf een paar jaar geleden in Alpe d'Huez en omgeving mee gefietst (huur). Ik denk dat die prijs alleen wel te hoog is, voor dat geld moet je wel een degelijke fiets met Tiagra-level kunnen krijgen. Of er 100-200 euro vanaf krijgen.

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 18:22
Ik rij met de vorige generatie 105 (10-speed), dat is dus nu de tiagra, en daar doe je zeker geen verkeerde koop mee om te starten. De tiagra van toen, is nu de huidige Sora, toen was Tiagra wel het minste wat ik wilde hebben, maar zeker goed voor een starter. De LBS had een leuke aanbieding met 105 staan, anders had ik nu op een Tiagra gefietst.

Verwijderd

Alvast heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ben in ieder geval al heel wat wijzer. Zijn er nog merken waar jullie van zeggen dat je die beter niet kunt nemen? En welke zijn zeker wel aan te raden? Ik kom in de wat goedkopere categorie bijvoorbeeld Ideal, Scott en Sensa tegen (persoonlijk nog nooit van gehoord), enige ervaringen?

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
Overigens moet ik er, nu een aantal weken op ultegra komende van een tiagra 9-speed, bij zeggen dat afstelling ook wel wat waard is. Als ik zie dat mijn ultegra zoals die standaard van de fabriek af is gekomen niet goed is afgesteld echt niet zo fijn is als mijn tiagra met de nodige jaren ervaring die wel goed is afgesteld. Vooral met opschakelen is het vervelend als hij niet perfect in de versnelling gaat. Ik verwacht dat dit een kwestie is van iets beter afstellen en het probleem is voorbij. Ik denk dat je als beginnend fietser weinig verschil gaat ervaren tussen de verschillende sets. Zelf heb ik er wel voor gekozen wat hoger te kiezen puur omdat ik de fiets wat langer wil gebruiken zonder te 'willen' upgraden.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Wat een heerlijk fietsweer vanavond. Wel jammer dat het zo snel donker wordt. Om 19.00 uur vertrokken en rond 21.00 weer terug (linkje Strava), maar dan is het ook echt donker. Blij dat ik goede lampen op de fiets heb. Zonde om met dit weer niet meer te kunnen fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 21:08:
Alvast heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ben in ieder geval al heel wat wijzer. Zijn er nog merken waar jullie van zeggen dat je die beter niet kunt nemen? En welke zijn zeker wel aan te raden? Ik kom in de wat goedkopere categorie bijvoorbeeld Ideal, Scott en Sensa tegen (persoonlijk nog nooit van gehoord), enige ervaringen?
Alle fietsen in jouw prijscategorie komen uit zuidoost Azië. Je kan alleen kiezen welk deel van je budget naar beleving, marketing en marge gaat, en welk deel naar je fiets.

Bij ongeveer ieder merk geldt wel dat ze goede en minder goede fietsen verkopen, en dat het vooral een kwestie van smaak en wensen is.

Denk vooral eens na wat je met je fiets wilt: polder of bergen, korte rondjes hard knallen of het IJsselmeer rond, wil je in een Aero houding of juist iets meer rechtop zitten?
Die vragen zijn belangrijker dan de logo's op het frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Daar heeft 'ie allemaal geen idee van natuurlijk - want begint net. Wat mij betreftis het heel simpel: voor de eerste paar jaar waarin je gaat uitvinden of wielrennen wat voor je is is elke fiets goed genoeg. Als je super enthousiast bent en al snel veel meer gaat rijden dan je verwacht had koop je wat beters/anders en als dat niet zo is staat er niet een knetterdure fiets op zolder/in de schuur.

Ik heb vaak genoeg vrienden/kennissen geadviseerd om geen Sora/Tiagra te kiezen maar in the end boeit het ze geen reet waar ze op rijden en merk je als beginner het verschil toch niet.

Laat je budget (wat heb ik er voor over = wat is het waard) en wat je mooi vindt leidend zijn en je kunt nooit een miskoop doen met je instapfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
ejsp schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:37:
Ik ben twee jaar geleden begonnen op een Bulls Harrier. Volledig 105 voor 999 euro destijds en ik rijd er nu nog steeds naar volle tevredenheid op. Als je nu wat rondkijkt vind je iets oudere modellen uit 2014/2015 ook wel voor jouw budget. Maar zoals Gebanned ook al zegt, staar je niet helemaal blind op die groepset en zoek vooral een fiets die goed bij je past qua maat, succes :)

Houd overigens voor je budget ook rekening met kleding en accessoires: helm, bril, shirts, broek, schoenen, pedalen, bidons, pompje, fietscomputertje etc. kan ook snel in de richting van 200-300 euro gaan.
Same. Maar dan in 2012 en voor €899. Na 12.000km, de Marmotte, Trois Ballon en heel veel andere cols begint het nu langzaam te jeuken om óf te upgraden (nieuwe groepset en wielen) of helemaal een nieuwe te kopen.

Maar de eerste 4+ jaar is deze gewoon perfect geweest - en ik zou er zo nóg 4 jaar op kunnen rijden (dan moet er inmiddels wel echt een keer een nieuwe ketting op). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Inderdaad, koop gewoon een goedkope (tweedehands) fiets in de goede maat(!) en als je het over twee jaar nog steeds leuk vind, doe je een upgrade. Of zoals ik, als je echt heel zeker weet dat je het leuk vind, na 7 maanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Jape schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:56:
Ik rij met de vorige generatie 105 (10-speed), dat is dus nu de tiagra, en daar doe je zeker geen verkeerde koop mee om te starten.
Tiagra 4700 lijkt meer op 105 5800 dan op 5700, onder meer door het vierarmige crankstel, de betere voorderailleur met langere arm en betere shifters (smallere handgrepen en verstellen met een schroefje i.p.v. een shim). Het shiften gebruikt ook dezelfde technieken als de hogere groepen (zelfde cable pull, zelfde geometrie van de derailleurs etc).

Ik rijd met Ultegra 6800 (kwam van 105 5700) en mijn vriendin rijdt met Tiagra 4700 en als je niet weet dat je op Tiagra zit, dan voelt het voor 98% als Ultegra, alleen wat zwaarder. Het shiften vóór staat bij 4700 gewoon op een hoger niveau dan bij 5700. 4700 is alleen zwaarder en de remmen zijn minder (maar dat laatste geldt ook voor 5700).

Ik zou nu voor een nieuwe (instap)fiets zelf voor dezelfde prijs voor Tiagra 4700 gaan i.p.v. 105 5700.

[ Voor 28% gewijzigd door nare man op 02-09-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 22:56
(jarig!)
Iemand ervaring met een app op je telefoon zodat het thuisfront realtime kan volgen waar je bent?
Mijn fietscomputer (Sigma ROX 10.0) heeft deze functie helaas niet, in tegenstelling tot sommige Garmin computers die gekoppeld kunnen worden aan je telefoon.

Lijkt me op zich wel handig. Zo weet vrouwlief ongeveer hoe laat ik thuis ben en hoeft ze zich ook niet ongerust te maken als ik eens een omweg moet maken.

Ik heb overigens een android telefoon en mijn vriendin een iPhone. Het moet natuurlijk ook niet in no-time de accu van mijn telefoon leeg trekken. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Spurlie op 02-09-2016 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libbes1979
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-08-2024
ik fiets nu bijna een jaar maar zit nog steeds met zadelpijn. Pijn begint zo rond de 15-20 km en gaat niet meer weg. Met name de 2 knobbels krijg ik last van.

Heb een ander broekje aangeschaft met een beter zeem maar ook dat helpt niet.

las hier misschien chamois creme proberen of moet ik een ander zadel zoeken en zoja hoe weet ik precies welk zadel ik moet kopen..

PSN: libbes1979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
(jarig!)
Misschien helpt dit: https://www.mantel.com/blog/zadel-meetsysteem/

En wat voor broek gebruik je nu met wat voor zeem? En ook: hoe lang doe je al aan fietsen? Als je pas begonnen bent met fietsen kan het ook nog gewenning zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door Spurlie op 02-09-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Sjoewe schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:21:
Inderdaad, koop gewoon een goedkope (tweedehands) fiets in de goede maat(!) en als je het over twee jaar nog steeds leuk vind, doe je een upgrade. Of zoals ik, als je echt heel zeker weet dat je het leuk vind, na 7 maanden :+
Helemaal mee eens. Ik ben ook begonnen op een 2e hands fiets en als de framemaat niet te klein was geweest (en ik geen bonus op het werk had en gebruik kon maken van fietsregeling) dan was de kans groot dat ik er nog op zou fietsen. Uiteindelijk toch 2 jaar op gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
libbes1979 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:15:
ik fiets nu bijna een jaar maar zit nog steeds met zadelpijn. Pijn begint zo rond de 15-20 km en gaat niet meer weg. Met name de 2 knobbels krijg ik last van.

Heb een ander broekje aangeschaft met een beter zeem maar ook dat helpt niet.

las hier misschien chamois creme proberen of moet ik een ander zadel zoeken en zoja hoe weet ik precies welk zadel ik moet kopen..
Het vervelende is dat je eigenlijk pas weet welk zadel je moet kopen als je er langere tijd op gereden hebt ;)

Zelf ben ik meer te spreken over de 'endurance' zadels: ik rijd momenteel met Fi'zi:k Aliante VS en Prologo Scratch op mijn winterfiets, dat zijn wat bredere zadels met een wat oplopende, rondere achterkant. Zadels die hard en recht zijn werken voor mij niet, dan krijg ik ook last van allerlei ongemakken.

Chamois crème verhoogt het comfort op langere tochten maar als je fundamenteel niet goed zit dan ga je ook met crème last krijgen van pijn. Eigenlijk geldt dat ook voor een zeem, of je moet er één hebben die zo dik is dat je het zadel gewoon niet meer voelt; zelf ben ik van dat soort 'luiers' niet te spreken, ik heb liever zemen die wat dunner zijn en daardoor 'steviger' zitten (bijv. Sportful TCPro).

Tenslotte helpt soms spelen met je afstellen ook wat; check of je zadel waterpas staat, recht naar voren (in lijn met de bovenbuis), niet te ver naar voren/achter etc. Een paar mm verschil is in dat opzicht al veel.

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 02-09-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Chamois creme is tegen schuren - dus pijn op je huid, dat helpt niet tegen pijn in je botten.

Goed zadel kan een enorm verschil maken. Hoeft niet de duurste te zijn - moet vooral goed ondersteunen op de punten waar jouw botten zitten. Even meten met de Mantel-tool die wordt aangehaald. Heeft voor mij super veel gescheeld met een zadel van slecht €35 als ik het goed heb onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libbes1979
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-08-2024
ok bedankt voor de tip

PSN: libbes1979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Spurlie schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 09:56:
Iemand ervaring met een app op je telefoon zodat het thuisfront realtime kan volgen waar je bent?
Mijn fietscomputer (Sigma ROX 10.0) heeft deze functie helaas niet, in tegenstelling tot sommige Garmin computers die gekoppeld kunnen worden aan je telefoon.

Lijkt me op zich wel handig. Zo weet vrouwlief ongeveer hoe laat ik thuis ben en hoeft ze zich ook niet ongerust te maken als ik eens een omweg moet maken.

Ik heb overigens een android telefoon en mijn vriendin een iPhone. Het moet natuurlijk ook niet in no-time de accu van mijn telefoon leeg trekken. :+
Ik gebruik dit wel eens met mn edge 810 icm mijn telefoon. Het werkt best goed, mijn vriendin kan mooi volgen waar ik ben, hoe hard ik fiets en waar ik al gefietst heb e.d. Het verbruikt eigenlijk nauwelijks iets van m'n telefoon accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

TheLemon schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:53:
Zo'n Defy met Sora is echt behoorlijk prima voor een beginner. Heb er zelf een paar jaar geleden in Alpe d'Huez en omgeving mee gefietst (huur). Ik denk dat die prijs alleen wel te hoog is, voor dat geld moet je wel een degelijke fiets met Tiagra-level kunnen krijgen. Of er 100-200 euro vanaf krijgen.
Ik heb diezelfde Defy een jaar of 3 terug gekocht, maar met een fietsenplan, dus effectief voor de helft van de prijs gekocht. Werkgever ging failliet, dus fietsenplan liep stuk, dus uiteindelijk maar 150 euro betaald.

Uit ervaring: prima fiets waar je zonder probleem 2 tot 3 jaar mee vooruit kan. Na die tijd was het een combinatie van wat tekortkomingen van het materiaal, slijtage van ketting, voorblad en cassette en een dom schuivertje met wat cosmetische schade die me heeft gepusht om te upgraden naar een nieuwe 105 (groepset en wielen). En om eerlijk te zijn maakt dat nu wel veel verschil, al weet ik niet of ik dat verschil 3 jaar geleden gemerkt zou hebben.

Terugkijkend zou ik het weer zo doen, maar alleen als het met fietsenplan zou kunnen. Als je het allemaal zelf moet betalen ben je denk ik inderdaad beter af met een tweedehandse fiets. Qua kosten zal het elkaar misschien niet eens zoveel ontlopen, maar je groeit wat minder snel uit je fiets. Probeer wel iemand mee te nemen die een beetje verstand heeft van fietsen, zodat de kans dat je een miskoop doet kleiner is.

blog
sow
eee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspergeerts
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:07
Ik log m'n ritjes met Strava en in de app zit tegenwoordig de Beacons functionaliteit. Daarmee kun je zodra je gaat fietsen een sms versturen naar iemand uit je telefoonboek. Diegene krijgt dan een sms met een link naar Strava en kan online volgen waar je bent (en nog wat andere statistieken van de rit).

https://www.strava.com/premium/live/beacon (is wel een premium feature zie ik nu trouwens)

[ Voor 14% gewijzigd door jaspergeerts op 02-09-2016 12:12 . Reden: Link naar Beacons ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Strava Beacons is wel alleen voor premium gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:53

Cliffie

Trompetslet

Heb ik na jaren weer eens mijn fiets van stal gehaald, heb ik nu een navelbreuk opgelopen (geen idee hoe)... Altijd fijn...

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
(jarig!)
Inderdaad dan heb je Strava premium nodig. Ben eigenlijk gewoon op zoek naar een app op de telefoon die specifiek voor dit doeleinde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Spurlie schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:20:
Inderdaad dan heb je Strava premium nodig. Ben eigenlijk gewoon op zoek naar een app op de telefoon die specifiek voor dit doeleinde is.
Waarschijnlijk heb je meer geluk met die vraag in het fietscomputer topic te stellen. Zie roze opmerking onderaan. Zijn ook vast wel fietsers daar die de smartphone volledig gebruiken als fietscomputer.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Spurlie schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:20:
Glympse.

blog
sow
eee

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic