Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.763 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

M@cer schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:00:
Inmiddels ook weer terug van vakantie, deze keer zijn we naar Slovenië geweest.. Geen fiets meegenomen, want het was kiezen of de fiets of de kinderen.. ;-)
Lijkt me eenvoudig die keuze! >:)
Nog getwijfeld over de dakdragers, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Je mag geen kinderen op het dak vervoeren.... :P

:+

Gister lekker rondje gemaakt. Komen we weer eens bij dat klote Kruller Muller park uit zeg. Echt belachelijk dat je moet betalen om door een stukje natuur te fietsen. Bullshit. Dus maar omgekeerd.
https://www.strava.com/activities/685193196

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy D op 23-08-2016 09:14 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
DDX schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:22:
Zo m'n benen goed pijn gedaan de afgelopen 2 weken in de Vercors, prima weertje (tussen de 25 en 30 graden) en alleen de laatste dag wat regen gehad.
Leuke klimmetjes gedaan en pr's lekker aangescherpt.
2089km en 29287hm gedaan.

Had me weer voorgenomen dagje richting Alpen te gaan maar vermaakte me prima in de Vercors.
Dus om dan bijna 4u in de auto te gaan zitten om een bekende klim te gaan doen tja..

Even selectie van wat foto's om julie lekker te maken :

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zelfs nog leuk klimmetje gevonden :

https://www.strava.com/segments/8276341

600m klimmen met garmin continu boven de 11%, foto bovenaan kan je goed zien dat het best steil was :
[afbeelding]

Wegdek was wat minder, dus bij afdalen snelheid niet te hoog laten oplopen :
[afbeelding]

Zijweggetje van andere klim, in totaal 1000m klimmen :
https://www.strava.com/segments/2226368

En dit is wat het met je conditie/vermoeidheid doet :
[afbeelding]
Lekker gefietst zeg! Zelf vertrek ik binnenkort voor 2 weken naar Frankrijk, zonder fiets maar wel met de intentie een aantal keer een fiets te huren. Dit jaar de nodige kilometers gemaakt en een jaar of 4 geleden waren deze kilometers ruim voldoende voor de Ventoux en de Alpe D'Huez, nu hopelijk voor de Tourmalet :+

Wat betreft die klimmetjes.. pfoe jij liever dan mij! Vooral het afdalen op zo'n toplaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
orange.x schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:11:
[...]

Ziet er erg mooi uit! En aardige km's / hm's in 2 weken hoor.. Pffff.
Was zo'n beetje alles gereden vanuit die plaats waar je dat segmentje vandaan had of zat je ergens anders? Ben wel benieuwd :)
Ik zat zo'n 20km van de Vercors af op een camping.
En daar al m'n rondjes begonnen zoals hier start/finish :

https://www.strava.com/activities/680876661
la_fusion schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:34:
[...]
Wat betreft die klimmetjes.. pfoe jij liever dan mij! Vooral het afdalen op zo'n toplaag..
Klim was al best leuk lijntjes kiezen om gleuven/grind te ontwijken.
Afdalen snelheid eigenlijk continu onder de 30km/u gehouden en voor zekerheid ook maar even 2 fotostops gemaakt om wielen af te laten koelen door vele remmen ;)

Eigenlijk best jammer dat slechte asfalt want klim zelf was erg leuk.
Maar als ik er vorig jaar weer ben ga ik voor de KOM, best grappig dat er zo weinig mensen hebben gereden op strava.

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 23-08-2016 09:38 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:24
DDX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:35:
[...]

Afdalen snelheid eigenlijk continu onder de 30km/u gehouden en voor zekerheid ook maar even 2 fotostops gemaakt om wielen af te laten koelen door vele remmen ;)

Maar als ik er vorig jaar weer ben ga ik voor de KOM, best grappig dat er zo weinig mensen hebben gereden op strava.
Ook wel vaker gezien bij relatief bewoonde gebieden in Frankrijk dat zelfs de simpele klimmetjes maar weinig bereden worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
Fransen zijn zelf ook niet van die strava gebruikers, in Nederland is het bijvoorbeeld veel populairder, zie maar de heatmap: http://labs.strava.com/heatmap/#4/0.79102/43.22920/blue/bike

Nederland is felblauw door het vele gebruik, terwijl Frankrijk zwarte plekken heeft (Nu is het ook wel minder druk bevolkt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zelfs in hoogseizoen kom je amper fietsers tegen, tijdens zo'n 200km tocht misschien 5 racefietsers.

1 Klimmetje die wel bekend/populair is daar/redelijk dicht bij Romans ligt :
https://www.strava.com/segments/4631224
In weekend haalde ik daar 10 man in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Aangezien ik nieuwe beenwarmers ga kopen, dacht ik gelijk ook even wat nieuwe binnenbanden te kopen. Gebruik maken van de gratis verzendkosten :)

Ik heb de laatste jaren Continental en Schwalbe gehad. Zonder reden, gewoon omdat het bekende merken zijn. Ik merk overigens geen verschil en laat mijn keuze leiden door de prijs.

Nu kosten de Continental bij deze webshop 3,95 per stuk en de Schwalbe 4,95. Prima, dan ga ik deze keer voor een setje Continentals... maar toen zag ik Aktiv-8 staan. Deze zijn slechts 2,50 per stuk. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord en kan er ook geen test(reviews) over vinden.

Iemand ervaringen met dit merk?

En een tweede wat ik mij afvroeg: wordt het rubber van binnenbanden in de loop der tijd slechter? Ik bedoel dan bij niet gebruik van de binnenbanden. Voor mijn trekking fiets (26" schrader) heb ik binnenbanden die al zeker 10 jaar oud zijn. Zijn ze dan net zo goed als nieuwe of welk merkbaar slechter? Iemand ervaring mee?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
DDX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:35:
[...]

Ik zat zo'n 20km van de Vercors af op een camping.
En daar al m'n rondjes begonnen zoals hier start/finish :

https://www.strava.com/activities/680876661

[...]

Die gaan we eens onthouden :)
Galois schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:09:
En een tweede wat ik mij afvroeg: wordt het rubber van binnenbanden in de loop der tijd slechter? Ik bedoel dan bij niet gebruik van de binnenbanden. Voor mijn trekking fiets (26" schrader) heb ik binnenbanden die al zeker 10 jaar oud zijn. Zijn ze dan net zo goed als nieuwe of welk merkbaar slechter? Iemand ervaring mee?
Die heb ik ook nog liggen maar volgens mij nog niet gebruikt. Kan je er dus nog niet zoveel over vertellen. Maar volgens mij is het verschil tussen binnenbandjes niet zo denderend groot, althans, nog nooit zelf wat van gemerkt. Je hebt verschillend materiaal, butyl of latex bijv. Van butyl weet ik dat het langer de druk vasthoudt maar meen ook iets zwaarder zijn. Vroeger veel met continental gewerkt en merkte daar dat je echt wel veel moest pompen. Heb nu meen ik Michelin A1 bandjes erin, butyl ook dacht ik, en dat gaat helemaal prima. Kan soms na 1,5 week nog prima rijden zonder te hoeven pompen. Maar, vanavond gaat er wel even nieuwe lucht bij :) al is het maar om de nieuwe fietspomp te testen :)

[ Voor 43% gewijzigd door orange.x op 23-08-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 22:49
Zowel goed als slechte ervaring.
Ik had 20 jaar oude bibas waar ik probleemloos mee reed.
Toen ik een keertje lek reed kwam ik er tijdens het plakken achter dat er nòg een lekje zat: de aansluiting van het ventiel aan de band was aan het lekken. Met een beetje friemelen kon ik het hele ventiel er uit trekken ...
Sindsdien is mijn vuistregel: vervang de binnenband als er een nieuwe buitenband op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
DDX schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:22:

En dit is wat het met je conditie/vermoeidheid doet :
[afbeelding]
Dit moet je even uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Leuke tool! Goed voor als je echt ergens voor gaat trainen. Voor mij als enthousiaste fiets adept niet meer dan een gadget vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klavan88
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-05-2021
RaymondD schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:53:
Hier 24 gratis SIS repen + 4 buisjes Electrolyte tabletten van 36 voor 18 euro?? binnen. Gratis verzending gekozen. Dus 18 euro totaal.

Mijn bestelling met 24 gratis SIS repen en 12 gratis gelletjes met gratis verzending (dus een order waar ik dus niet voor betaald heb) staat nog op status 'in afwachting'. Ik vraag me dus af of ik die nog ga krijgen.

Het was natuurlijk ook wel een beetje te mooi om waar te zijn / bug in de website...
Op 16 augustus hadden ze m'n order als fout aangegeven - wat krijg ik vandaag in de bus, pakketje van SIS :D. 12 gelletjes en 24 repen :D. En op de pakbon staat er: despatched 18 augustus 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door klavan88 op 23-08-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 00:34
Nu kosten de Continental bij deze webshop 3,95 per stuk en de Schwalbe 4,95. Prima, dan ga ik deze keer voor een setje Continentals... maar toen zag ik Aktiv-8 staan. Deze zijn slechts 2,50 per stuk. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord en kan er ook geen test(reviews) over vinden.

Ja, ik! Ik gebruik ze al een tijdje en het doet niks meer of minder dan binnenbandjes van de A-merken. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Noxa schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

Leuke tool! Goed voor als je echt ergens voor gaat trainen. Voor mij als enthousiaste fiets adept niet meer dan een gadget vrees ik.
Voor mij is de tool ook een beetje een gadget, je voelt zelf ook wel hoe je benen zijn die dag ipv op basis cijfertjes beslissen of je rustig aan moet doen.

Maar powermeter zou ik niet meer zonder willen rijden, veel nuttiger dan een hartslagmeter.
Gewoon lekker 300-320w aanhouden op een klim en je weet dat je jezelf niet opblaast.
Hartslag wisselt teveel bij zelfde wattage.
Zelfde klim : eerste dag 177bpm voor 313w over ruim half uur, halverwege vakantie 168bpm bij 307w)
En mooi om progessie te zien tov vorige jaren (poging 5 en 6 zijn gewoon rustige ritjes omhoog) :

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/34j6fk7.png

Mis wel zo'n klim in mijn achtertuin, in duinen/polder veel lastiger om even half uur allout te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 23-08-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Willem30 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:39:
[...]

Ja, ik! Ik gebruik ze al een tijdje en het doet niks meer of minder dan binnenbandjes van de A-merken. d:)b
Die gebruik ik ook. Nog geen problemen mee gehad. Gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Aangezien ik nieuwe beenwarmers ga kopen, dacht ik gelijk ook even wat nieuwe binnenbanden te kopen. Gebruik maken van de gratis verzendkosten :)

Ik heb de laatste jaren Continental en Schwalbe gehad. Zonder reden, gewoon omdat het bekende merken zijn. Ik merk overigens geen verschil en laat mijn keuze leiden door de prijs.

Idem hier. Kreeg een Aktiv-8 bandje bij de fiets en gebruik ze sindsdien. Prima biba's :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50

Pelle

🚴‍♂️

Sinds ik nog nooit heb lek gereden op Conti binnenbandjes (8500km) zweer ik daarbij. Met die Aktiv-8 dingen diverse keren een lekke band gehad in de 16k ervoor. Ik weet dat dat ook dik toeval kan zijn, maar in dit geval ben ik heel erg van 'never change a winning team' (in combinatie met de Vredestein Fortezza 25mm's, die vanavond nog in de aanbieding zijn bij Mantel voor € 23,95 zag ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:02:
Gewoon lekker 300-320w aanhouden op een klim en je weet dat je jezelf niet opblaast.
Jij bent ook echt wel stevige vermogens gaan trappen in de afgelopen jaren zeg. _O_

Kan me nog de Klimclassic herinneren van ruim 2 jaar geleden, waarin ik je net 3 seconde voor wist te blijven op de Redoute. Maar in mei 2016 heb je gewoon meer dan een minuut van die tijd afgeschaafd. Dat is een verbetering van 15%, en nou was het niet dat je in 2014 nou zo'n slechte vorm had :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
De performance chart van TP is niks meer dan leuke gadget, het zijn vooral open deuren die ingetrapt worden. Als je veel intensief traint word je beter en ook vermoeider. Daar heb je toch geen grafiekje voor nodig...

Overigens valt het wel e.e.a. af te dingen op de manier waarop TP de zaken berekent. Zo gaat de berekening er vanuit dat je getraindheid al minder wordt na een paar dagen niet trainen, terwijl dat in werkelijkheid een stukje langer duurt. De hele grafiek wordt berekend op basis van TSS, wat dan weer sterk afhankelijk is van inspanningen rondom je FTP. M.a.w. lange extensieve duurritten, die toch niet onbelangrijk zijn (zeker niet als je veel traint) krijgen relatief weinig gewicht.

In other words: leuk speelgoed maar wel zelf blijven nadenken.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DDX schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:02:
Mis wel zo'n klim in mijn achtertuin, in duinen/polder veel lastiger om even half uur allout te gaan.
Ja idd. Col de Scheveningen is nou ook niet echt lang... :D Enige wat er een beetje op lijkt is als je Scheveningen-Noordwijk met tegenwind kunt rijden :D

Gister weer leuke verrassingsroute van Garmin gereden: https://www.strava.com/activities/686364265

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Om die reden doe ik FTP-testing indoor. Ik weet dat er een verschil is tussen indoor en outdoor FTP maar in mijn ogen is het gewoon veel betrouwbaarder (en ook veiliger). Het is ook veel makkelijker het vermogen constant te houden indoor.

Dit wordt overigens ook zo geadviseerd door Allen & Coggan in hun standaardwerk over trainen met een powermeter.

Zaterdag voor de 2e keer het Alpenbrevet rijden, zin in! Zal warm worden, net als vorig jaar overigens. Zijn er nog Tweakers die ik daar kan treffen?

[ Voor 36% gewijzigd door havana op 24-08-2016 09:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Crazy D schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:03:
[...]

Ja idd. Col de Scheveningen is nou ook niet echt lang... :D Enige wat er een beetje op lijkt is als je Scheveningen-Noordwijk met tegenwind kunt rijden :D

Gister weer leuke verrassingsroute van Garmin gereden: https://www.strava.com/activities/686364265
Heeft garmin tegenwoordig verrassing routes? Ik ben die nog niet tegengekomen op mijn 810.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Nixo schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:13:
Heeft garmin tegenwoordig verrassing routes? Ik ben die nog niet tegengekomen op mijn 810.
Bij de 1000 wel in ieder geval. Rondreis plannen, afstand opgeven en bedenkt ie het. Als alternatief kent RouteYou een soortgelijke functie. Ook weleens gebruikt, kwam ook een erg leuke route uit.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 19:08
Nixo schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:13:
[...]

Ik meen zo'n functie lang eens gezien te hebben op mijn 800, ben er niet helemaal zeker van want ik heb het ook nooit gebruikt.

edit:
Nu ik de features opzoek van de 800 denk ik dat me misschien vergis met een simpele navigatie functie.

[ Voor 25% gewijzigd door Ceaser op 24-08-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Op mijn Mio Cyclo 200 zit dat ook, erg leuke feature inderdaad. Heeft voor mij zelfs de doorslag gegeven tussen deze en een Teasi.

Ander vraagje: ik fiets meestal met zo'n 8 bar in mijn banden, is het noodzakelijk/verstandig om na het fietsen deze weer een beetje leeg te laten lopen na elke rit? Heb ooit eens horen zeggen of gelezen dat dit aan te raden is dus ik doe dat trouw maar eigelijk geen idee waarom. Ik probeer 2x per week te fietsen maar dat lukt niet altijd.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Hmm, misschien moet ik die Surprise Me-feature van mijn Cyclo 305 ook maar eens gaan gebruiken dan. Het wordt steeds moeilijker om zelf nieuwe routes te bedenken :)

Over dat banden laten leeglopen: ik heb het zelf nooit gedaan (Vredestein Fortezza Senso All-Weather 25 mm) en heb nooit enige degradatie in kwaliteit of bandenspanning gemerkt, tot ze uiteindelijk gewoon opgereden waren. Dus lijkt het me ook niet nodig :)

Verder zojuist nog maar even een Gabba 2 longsleeve besteld bij Cyclewear :) voelde een beetje tegennatuurlijk gezien de stralende zon en 30 graden buiten, maar voor 116 euro is het wel een goede deal :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Deze discussie hoort in het "grote fietscomputer topic" thuis. Maar de Garmin edge 820 schijnt een 'surprise me' functie te hebben.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Pelle schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:52:
...(in combinatie met de Vredestein Fortezza 25mm's, die vanavond nog in de aanbieding zijn bij Mantel voor € 23,95 zag ik).
Ik zie ze niet staan online. Alleen de all-weather's voor €26,- ofzo en die zijn bovendien niet online verkrijgbaar. Welke versie had jij gezien?
nare man schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:57:
...
Verder zojuist nog maar even een Gabba 2 longsleeve besteld bij Cyclewear :) voelde een beetje tegennatuurlijk gezien de stralende zon en 30 graden buiten, maar voor 116 euro is het wel een goede deal :)
Damn, alleen nog XXL en groter beschikbaar, had ik eerder moeten weten. Topdeal idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
De rode longsleeve is er nog in M (die heb ik gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36

Roozzz

Plus ultra

Ik meld me hier ook maar eens. Hopelijk kunnen jullie mij enig advies geven, aangezien de "wielrenwereld" mij nog vrij onbekend is. Ik heb wel jarenlange hardloop en mtb-ervaring, dus conditioneel zal het wel loslopen :P

Ik orienteer me op dit moment de aanschaf van een racefiets om daar woon-werkverkeer (~28km enkele reis) mee te gaan afleggen (en waarschijnlijk ook nog wat rondjes in mijn vrije tijd). Dit is in principe te doen op mijn stadsfiets, maar kost me simpelgezegd te veel tijd dus pak ik praktisch altijd de auto. Vandaar dat ik richting een racer kijk.
Via mijn werkgever is er een regeling om een bedrijfsfiets aan te schaffen van € 1200 bij een erkende fietsenhandel (dat sluit marktplaats ed dus uit). In principe zoek ik dan ook in deze prijscategorie (het is mij nog onbekend of er evt bijbetaald kan worden, maar dat is voor een later stadium en probeer ik te voorkomen).

Is het realistisch om voor zo'n budget een nieuwe fiets uit te zoeken? Of is 2e hands echt een veel betere bang for your buck?

Met betrekking tot mtb's leveren de diverse internetaanbieders (canyon etc) over het algemeen een erg scherpe prijs/kwaliteit verhouding, geldt dat ook voor wegfietsen? Of raden jullie toch aan bij een lbs zaken te doen? Onderhoud lijkt me vrij eenvoudig zelf uit te voeren (ketting, cassette) maar misschien zie ik dingen over het hoofd.

Qua groepen dacht ik aan minimaal 105. Ik heb hier grofweg de logica vanaf de mtb gevolgd, dus mocht eenvoudiger ook volstaan of duurder nuttig zijn dan hoor ik dat graag :)

Hebben jullie nog suggesties voor specifieke merken en/of fietsen waar ik aan zou moeten denken? Totale noob hier, dus veel verder dan de merken van de grote TdF ploegen kom ik niet... Deze liggen ook net ff een stukje buiten budget ;)

Thanks!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
105 is zeker goed spul, canyon lijkt me niet op te gaan ivm je werkgeversregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
De vraag is hoe 'erkende fietsenhandelaar' in jouw werkgeversregeling is gedefinieerd . Als daaronder een rijwielhandelaar wordt verstaan die is aangesloten bij de NFP (Nationale Fiets Projecten) dan zal Canyon er inderdaad niet onder vallen.

Echter, grote clubs zoals 12GO en Mantel zijn wel erkende rijwielhandelaren in de zin van de NFP. Aangezien daar op dit moment ook flinke sales lopen, zou je daar ook kunnen kijken. Voor 1200 euro heb je daar ook een prima (alu) racefiets met 105 en dat is voor een beginner echt meer dan genoeg.

Je zou ook kunnen kijken naar een fiets met Tiagra 4700, want de schakelkwaliteit is nagenoeg hetzelfde als 105 en dat ene kransje achter (10 vs 11) ga je echt niet merken.

Wat betreft merken denk ik dat je het beste kunt gaan voor een merk waar je wat meer waar voor je geld krijgt, zoals bijvoorbeeld Cube. Bij merken zoals Specialized, Trek e.d. betaal je relatief meer voor de naam, het feit dat ze in de Tour rijden, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 24-08-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

nare man schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:01:
Je zou ook kunnen kijken naar een fiets met Tiagra 4700, want de schakelkwaliteit is nagenoeg hetzelfde als 105 en dat ene kransje achter (10 vs 11) ga je echt niet merken.
Voor woon-werk zou ik misschien zelfs juist Tiagra adviseren. Als ik kijk naar hoe dat spul het uithoudt bij een vriend van me zonder fatsoenlijk onderhoud, echt briljant :o Als het zo doorgaat is hij eerder toe aan een nieuw frame dan aan nieuwe ketting/tandwielen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Als je op zoek bent naar een fiets om het hele jaar woon-werk op te doen dan zou ik zeker op zoek gaan naar een fiets waar de mogelijkheid is om voor en achter spatborden te plaatsen in de winter. Anders heb je iedere keer klamme voeten en blubber op je rug als de weg een beetje nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
@ Crazy D: Klopt. Bovendien worden de verschillen tussen groepsets en wat je 'nodig' hebt imo echt schromelijk overdreven. Zo werd de nieuwe 105 5800 in veel reviews destijds aangeprezen als 'een verschil van dag en nacht' met de oude 105 5700. Welnu, ik ben onlangs van 105 5700 naar Ultegra 6800 gegaan en merk eerlijk gezegd niet zoveel verschil. Het is allemaal wat lichter en loopt wat soepeler, maar om nu te zeggen dat het echt wereldschokkend is: nee, absoluut niet. Het verschil tussen een goed onderhouden/schoongehouden groepset en ééntje die weinig TLC krijgt, is veel groter.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 24-08-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 22:23
RubenDJ schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:48:
....
Ander vraagje: ik fiets meestal met zo'n 8 bar in mijn banden, is het noodzakelijk/verstandig om na het fietsen deze weer een beetje leeg te laten lopen na elke rit? Heb ooit eens horen zeggen of gelezen dat dit aan te raden is dus ik doe dat trouw maar eigelijk geen idee waarom. ...
Bespaar je die moeite, dat is nergens goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

TheLemon schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:43:
Ik zie ze niet staan online. Alleen de all-weather's voor €26,- ofzo en die zijn bovendien niet online verkrijgbaar. Welke versie had jij gezien?
Was via de Mantel Dinsdagdeals (via mail). Ik vermoed dat ze die dan niet via de reguliere weg beschikbaar hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Toch verdomd jammer dat die dingen grijs zijn i.p.v. zwart.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
A1 overtreding inderdaad ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Havana, hoe tevreden ben jij nog over de P1's nu een jaar (?) later ongeveer. Ben erg benieuwd hoe robuust ze zijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Allen alvast bedankt voor de snelle reacties!
Ik skip er even vlotjes doorheen:

Duidelijk dat tiagra ook een prima optie is. Lijkt me prima voor mijn gebruik. Qua merken bevestigd dit een beetje mijn idee, dus ik laat de "premium" merken lekker links liggen.

De "erkende" fietsenhandel is verder niet gedefineerd, zolang er maar een echte factuur is. Maar zeker een puntje om even bij HR te checken.

Spatborden ed is een goed punt. Ik heb zo even geen idee of dat zo maar gemonteerd kan worden op een doorsnee fiets, maar is iets om in gedachten te houden. De auto blijft trouwens wel gewoon voor de deur staan, dus met slecht weer is dat altijd een optie. Ik ben simpelweg een stuk liever actief buiten bezig dan dat ik achter het stuur zit.

Moet ik nog rekening houden met grote verschillen tussen overjarige fietsen en 2016 modellen? Updates binnen groepsets oid?

Mochten er nog verdere ideeën cq opmerkingen zijn dan zijn deze meer dan welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Veel endurance racefietsen kunnen ook spatborden hebben, bij mn trek domane bijv. zitten die oogjes erg mooi weggewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja of cyclocrossers, of eigenlijk alles met schijfremmen.

Ik zei schijfremmen. Brr :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Er zijn ook spatborden waar je geen frame-oogjes voor nodig hebt, bijv. de SKS X-tra Dry X3 die ikzelf gebruik. Die heeft een velcro bandje dat je gewoon om de zadelpen kunt bevestigen en haal je er dus heel gemakkelijk weer vanaf als je hem niet nodig hebt. Een voorspatbord heb ik eigenlijk nooit zo nodig gehad, de meeste meuk van het voorwiel spat toch tegen de onderbuis en daar veeg je het gemakkelijk weer vanaf.

Wat betreft overjarige fietsen: als je voor Tiagra gaat, let dan goed op dat het wel een fiets is die met de Tiagra 4700 is afgemonteerd (met het vierarmige crankstel). Tiagra 4600 heeft een ontzettend lelijk crankstel, 'waslijntjes' uit de shifters en van die domme venstertjes die aangeven in welke versnelling je zit.

Als je een fiets met 105 koopt, let dan op dat het 5800 is (alhoewel 105 5700 ook een prima groep is hoor).

[ Voor 45% gewijzigd door nare man op 24-08-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 23:15
Roozzz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:40:
De auto blijft trouwens wel gewoon voor de deur staan, dus met slecht weer is dat altijd een optie. Ik ben simpelweg een stuk liever actief buiten bezig dan dat ik achter het stuur zit.
ruim 55km per dag is ook best een dingetje hoor.. Ik heb met 2 a 3 dagen per week op de fiets echt wel genoeg (moet nog wel een stukje verder overigens 35km enkele reis). Zelfs als het lekker weer is, neem ik nog 2 keer per week de auto. Straks in de wintertijd zal dat nog wel vaker worden. Je moet toch vroeger opstaan en je bent later thuis.

Voor 1.200 euro moet je trouwens best een aardige fiets bij elkaar kunnen krijgen, dan hoef je niet naar Tiagra te kijken, maar er zijn ook al nieuwe 105 en Ultegra modellen beschikbaar, zeker in de uitverkoop nu. Wat betreft Canyon, hier geldt hetzelfde als bij MTB's :)

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 24-08-2016 13:33 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zekers kun je voor 1200 euro een aardige fiets kopen, maar het is nog wel de vraag of die 1200 euro inclusief of exclusief pedalen, zadeltas, pomp, bidon(houder)s, etc.etc. is. Fietsen is een dure hobby en de broodnodige basis-accessoires kunnen ook rustig weer 100-150 euro kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
MrAngry schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:35:
Havana, hoe tevreden ben jij nog over de P1's nu een jaar (?) later ongeveer. Ben erg benieuwd hoe robuust ze zijn.
Rock solid, geven geen krimp. Ze doen precies wat ze moeten doen, dus verder weinig spannends over te melden. Enige (kleine) nadeel vind ik het uiterlijk.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
havana schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:23:
[...]

Rock solid, geven geen krimp. Ze doen precies wat ze moeten doen, dus verder weinig spannends over te melden. Enige (kleine) nadeel vind ik het uiterlijk.
Toevallig al een keer gevallen of pedaalslag gehad? Ze lijken zo kwetsbaar (pedalen an sich, niet perse deze). Ik ben aan het kijken/gokken of ik meer/minder kosten per verwachte kilometer heb dan bv bij een naaf (waar de lagers slijten).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik zou nooit voor pedalen gaan puur door het feit dat dat die altijd slijten door inklikken.
Bij shimano pedalen moet ik die na zo'n 20k km vervangen (dus jaarlijk bij mij) doordat achterkant speling krijgt van pedaal waar ik het meest in en uitklik.
Misschien bij sommige modellen te vervangen. (niet bij shimano pedalen) Maar het is dan maar afwachten hoelang die vervangingsdelen verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

M@cer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:29:
[...]
ruim 55km per dag is ook best een dingetje hoor.. Ik heb met 2 a 3 dagen per week op de fiets echt wel genoeg (moet nog wel een stukje verder overigens 35km enkele reis). Zelfs als het lekker weer is, neem ik nog 2 keer per week de auto. Straks in de wintertijd zal dat nog wel vaker worden. Je moet toch vroeger opstaan en je bent later thuis.

Voor 1.200 euro moet je trouwens best een aardige fiets bij elkaar kunnen krijgen, dan hoef je niet naar Tiagra te kijken, maar er zijn ook al nieuwe 105 en Ultegra modellen beschikbaar, zeker in de uitverkoop nu. Wat betreft Canyon, hier geldt hetzelfde als bij MTB's :)
Jup het is opzich wel een stukje... nu scheelt het dat ik de afgelopen jaren ook dagelijks naar de uni gefietst ben op mijn gewone fiets (km of 26 dagelijks), dus ik heb wel enig idee waar ik aan begin ;) . Bedoeling is inderdaad om dit 2-3 keer in de week te doen (er moet af en toe ook nog getraind worden natuurlijk :+ ). Woon-werk kost in de spits toch ook zeker driekwartier, dus het tijdsverschil is te overzien.

Maar ik weet wel zeker dat ik in de winter niet gek vaak met de fiets zal gaan, daar ben ik toch net iets te veel een mooi weer fietser voor :P
In dit licht twijfel ik dan ook nog een beetje of ik nu iets ga aanschaffen (wat dan een groot deel van de winter niet gebruikt wordt; of ga wachten tot het voorjaar want dan kan ik de gewoonte makkelijker volhouden. De lagere prijskaartjes zijn nu dan wel weer leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
nare man schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:01:
Echter, grote clubs zoals 12GO en Mantel zijn wel erkende rijwielhandelaren in de zin van de NFP. Aangezien daar op dit moment ook flinke sales lopen, zou je daar ook kunnen kijken. Voor 1200 euro heb je daar ook een prima (alu) racefiets met 105 en dat is voor een beginner echt meer dan genoeg.
Moet die winkel wel sale-fietsen mee laten doen met het fietsplan. Was bij Belga niet mogelijk in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
DDX schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:35:
Ik zou nooit voor pedalen gaan puur door het feit dat dat die altijd slijten door inklikken.
Bij shimano pedalen moet ik die na zo'n 20k km vervangen (dus jaarlijk bij mij) doordat achterkant speling krijgt van pedaal waar ik het meest in en uitklik.
Misschien bij sommige modellen te vervangen. (niet bij shimano pedalen) Maar het is dan maar afwachten hoelang die vervangingsdelen verkrijgbaar zijn.
Snap dan ook echt niet dat een kilometervreter als jij rijdt met pedalen die zo niet-duurzaam zijn. Bijvoorbeeld Time pedalen gaan 10x langer mee (zowel pedalen, lagers als plaatjes). Rijden ook nog eens fijner, IMHO dan. Ik heb het dan over de RXS, alles wat daarna kwam is brol.

Bij Powertap hebben ze over de duurzaamheid wel nagedacht. Zit heel weinig plastic in, dus het meeste zal lang meegaan. De lagers zullen op termijn wel vervangen moeten worden. Hopelijk verschijnt daar een keer een how-to van op YouTube, want het lijkt me wel klote om ze daarvoor op te moeten sturen.

Zelf zou ik overigens nooit gaan voor een meter die slechts eenzijdig meet.

@ MrAngry

Nooit mee gevallen tot dusver. Wel de fiets op z'n kant neergelegd in de berm, meerdere keren.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 24-08-2016 16:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Nou paar rondjes gemaakt met m'n vriendin en de nieuwe fietsen. Dat wennen aan klikpedalen gaat vrij snel. Heb zelfs het gevoel dat ik aardig wat speling heb, gele plaatjes, dus heb ze maar wat strakker ingesteld! Hoe strak zitten jullie in de pedalen?

Ik heb trouwens die fiets in de sale voor €725 met volledig 105 5800, was 2015 model, dus voor dat budget (€1200) moet het makkelijk kunnen (mits die modellen meetellen voor fietsplan uiteraard).

En ik zie hier veel straks voorbij komen, ik wil ook graag routes maken en vooral bijhouden wat ik rijd, waarmee houden jullie dat bij, fietscomputer, gps ontvanger, telefoon, smartwatch, fitbit ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Fuff schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:25:
Nou paar rondjes gemaakt met m'n vriendin en de nieuwe fietsen. Dat wennen aan klikpedalen gaat vrij snel. Heb zelfs het gevoel dat ik aardig wat speling heb, gele plaatjes, dus heb ze maar wat strakker ingesteld! Hoe strak zitten jullie in de pedalen?
Hoe bedoel je strakker afgesteld? Het aantal graden speling van de plaatjes is niet instelbaar, of je moet Speedplay pedaln hebben... De mate van kracht die nodig om uit te klikken wel instelbaar soms, maar dat doet niks met de speling tussen het plaatje en het pedaal...
En ik zie hier veel straks voorbij komen, ik wil ook graag routes maken en vooral bijhouden wat ik rijd, waarmee houden jullie dat bij, fietscomputer, gps ontvanger, telefoon, smartwatch, fitbit ding?
Het grote fietscomputer topic

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 24-08-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

havana schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:55:
Bij Powertap hebben ze over de duurzaamheid wel nagedacht. Zit heel weinig plastic in, dus het meeste zal lang meegaan. De lagers zullen op termijn wel vervangen moeten worden. Hopelijk verschijnt daar een keer een how-to van op YouTube, want het lijkt me wel klote om ze daarvoor op te moeten sturen.
Wat was je reden voor de PowerTap boven de Garmin Vectors trouwens en zou dat met de mogelijkheid om deze nu in de Ultegra 6800 pedalen te kunnen bouwen nog altijd zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Als ik me goed herinner: installatie- en calibratiegemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:35:
Welke pedalen heb je eigenlijk?

Ik fiets bij lange na niet zoveel dus slijt alles ook minder als bij een kilometervreter als jij :+
Maargoed ik rijd op PD-R540's :+ maar als ik hoor dat bv. de Ultegra/105 pedalen ook 20k meegaan dan word dat toch wel een optie want met mijn kilometers per jaar gaat dat dan zo lang mee dat tegen die tijd we tig jaar verder zijn O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Sjoewe schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 17:57:
[...]

Hoe bedoel je strakker afgesteld? Het aantal graden speling van de plaatjes is niet instelbaar, of je moet Speedplay pedaln hebben... De mate van kracht die nodig om uit te klikken wel instelbaar soms, maar dat doet niks met de speling tussen het plaatje en het pedaal...

[...]

Nou ik kan aardig wat links en rechts bewegen met mijn hak, ik weet dus niet of dat hetzelfde is als de mate van kracht om eruit te komen. Maar als ik nu echt probeer te slepen/trekken dan maakt mijn hak een heel lichte links-rechts beweging over het pedaal, dat mag strakker!

En thanks voor het fietscomputer topic, had het nog niet gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat is dus je speling, dat kun je niet stellen op het pedaal bij Shimano maar bepaal je door middel van de plaatjes (blauw, rood of geel).

Heb je er echt last van als je fietst of is het meer het idee?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Fuff schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 18:43:
[...]

Nou ik kan aardig wat links en rechts bewegen met mijn hak, ik weet dus niet of dat hetzelfde is als de mate van kracht om eruit te komen. Maar als ik nu echt probeer te slepen/trekken dan maakt mijn hak een heel lichte links-rechts beweging over het pedaal, dat mag strakker!

En thanks voor het fietscomputer topic, had het nog niet gezien :)
Ik zou even oppassen met minder speling zoeken in je plaatjes. Ik krijg zelf bijvoorbeeld snel last van mijn knie als mijn plaatjes niet goed afgesteld staan. Met minder speling moet je nog beter opletten met afstellen en heb je een grotere kans op blessures. De speling zit er juist in om je knie te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 23:07
Roozzz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:49:
Ik meld me hier ook maar eens. Hopelijk kunnen jullie mij enig advies geven, aangezien de "wielrenwereld" mij nog vrij onbekend is. Ik heb wel jarenlange hardloop en mtb-ervaring, dus conditioneel zal het wel loslopen :P

Ik orienteer me op dit moment de aanschaf van een racefiets om daar woon-werkverkeer (~28km enkele reis) mee te gaan afleggen (en waarschijnlijk ook nog wat rondjes in mijn vrije tijd). Dit is in principe te doen op mijn stadsfiets, maar kost me simpelgezegd te veel tijd dus pak ik praktisch altijd de auto. Vandaar dat ik richting een racer kijk.
Via mijn werkgever is er een regeling om een bedrijfsfiets aan te schaffen van € 1200 bij een erkende fietsenhandel (dat sluit marktplaats ed dus uit). In principe zoek ik dan ook in deze prijscategorie (het is mij nog onbekend of er evt bijbetaald kan worden, maar dat is voor een later stadium en probeer ik te voorkomen).

Is het realistisch om voor zo'n budget een nieuwe fiets uit te zoeken? Of is 2e hands echt een veel betere bang for your buck?

Met betrekking tot mtb's leveren de diverse internetaanbieders (canyon etc) over het algemeen een erg scherpe prijs/kwaliteit verhouding, geldt dat ook voor wegfietsen? Of raden jullie toch aan bij een lbs zaken te doen? Onderhoud lijkt me vrij eenvoudig zelf uit te voeren (ketting, cassette) maar misschien zie ik dingen over het hoofd.

Qua groepen dacht ik aan minimaal 105. Ik heb hier grofweg de logica vanaf de mtb gevolgd, dus mocht eenvoudiger ook volstaan of duurder nuttig zijn dan hoor ik dat graag :)

Hebben jullie nog suggesties voor specifieke merken en/of fietsen waar ik aan zou moeten denken? Totale noob hier, dus veel verder dan de merken van de grote TdF ploegen kom ik niet... Deze liggen ook net ff een stukje buiten budget ;)

Thanks!
Als je voor een carbon fiets met een 105 groep gaat kom je snel een paar honderd euro (of meer) boven je budget uit, volgens mij is de Giant TCR Advanced 2 van 2016 bij de meeste fietswinkels te koop voor 1349 euro (en dan zetten de meesten er ook pedalen en een stel bidonhouders op voor die prijs), die van 2017 is 1499 euro. Een andere optie is een Canyon Endurance voor 1499 of Canyon Ultimate voor 1599 euro, maar nu is net de actie afgelopen dus moet je nog even wachten. Als je naar een aluminium fiets kijkt heb je wat meer keus, bijvoorbeeld een Cannondale CAAD10 (rond 1300 euro) of CAAD12 (1500 euro). Zoals gezegd kan je echter ook prima naar een fiets met een Tiagra groep kijken, zoals een Specialized Allez E5 Elite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Iemand die Ride4Kika wel eens gefietst heeft? Ik wil hem aankomend weekend fietsen maar de organisatie vermeld dat ze "wegens omstandigheden" de route niet uit kunnen pijlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kippenijzer schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 18:03:
[...]

Wat was je reden voor de PowerTap boven de Garmin Vectors trouwens en zou dat met de mogelijkheid om deze nu in de Ultegra 6800 pedalen te kunnen bouwen nog altijd zo zijn?
Installatiegemak, geen momentsleutel nodig alhoewel dat bij de Vectors in de praktijk ook niet echt hoeft. Vectors zou ik nu ook wel kopen denk ik, zien er ook iets beter uit.

Dat je met de Vectors ook SPD-SL kan rijden zie ik niet als een toegevoegde waarde daar Keo feitelijk hetzelfde systeem is.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
havana schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 20:17:
[...]

Vectors zou ik nu ook wel kopen denk ik, zien er ook iets beter uit.
Ik vind die extra pods van de Garmin Vectors erg lelijk eigenlijk tvv PowerTap P1.

[ Voor 15% gewijzigd door Graham op 24-08-2016 21:12 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:59
Meld mij hier ook even voor het eerst. Sinds paar dagen in bezit van Giant Defy 1.
Gisteren voor het eerst in mn leven een racefiets rondje gereden van 30 km. Echt heerlijk dat racefietsen.
Zoek alleen nu nog goede klikpedalen en schoenen. Las hier al iets over plaatjes onder de schoenen en kleuren. Iemand tips? qua kleuren en pedalen en schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Gewoon gele plaatjes gebruiken anders krijg je geheid last van je knieën.

Pedalen en schoenen maakt niet zoveel uit zolang het maar SPD SL is, dat is de standaard van Shimano voor racepedalen. De PD-R550 zijn bijvoorbeeld prima instap pedalen.

Qua schoenen moet je gewoon gaan passen welke bij jou lekker zitten, sommige merken hebben een bredere en andere juist weer een smallere leest.

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 24-08-2016 23:06 ]

• havana
Er is veel meer dan Shimano pedalen.

Look, Speedplay, Time om er eens een paar te noemen...

DIT IS MIJN WEBSITE

• Microkid
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je kijkt naar de meest gebruikte plaatjes zijn dat toch wel Shimano SPD en SPD-SL. SPD kan je 2-zijdig gebruiken en zijn eigenlijk meer bedoeld voor mountainbike, maar zie je ook veel op racefietsen. De plaatjes zitten in de zool van de schoen, zodat je er ook nog aardig op kan lopen. SPD-SL is eenzijdig en heeft betere druk verdeling omdat het plaatje groter is. Het plaatje zit onder de schoen, zodat je hier lastiger op kan lopen en het plaatje dus gevoeliger is voor beschadigingen. Even Googlen en je weet alles :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
Microkid schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:44:
Als je kijkt naar de meest gebruikte plaatjes zijn dat toch wel SPD en SPD-SL. SPD kan je 2-zijdig gebruiken en zijn eigenlijk meer bedoeld voor mountainbike, maar zie je ook veel op racefietsen. De plaatjes zitten in d schoen, zodat je er ook nog aardig op kan lopen. SPD-SL is eenzijdig en heeft betere druk verdeling omdat het plaatje groter is. Het plaatje zit onder de schoen, zodat je hier lastiger op kan lopen en het plaatje dus gevoeliger is voor beschadigingen. Even Googlen en je weet alles :)
Deze fiets"vakantie" aan den lijve ondervonden dat het toch wel handig is als je netjes Shimano rijdt. De fietszaak in Bormio (nabij Stelvio) die tot 19.30u was geopend, had alleen shimano plaatjes op voorraad. En aangezien 1 van onze fietsmaatjes telkens uit zijn pedaal schoot vanwege een versleten plaatje, was dit toch wel enorm handig.

Nu is dit uiteraard een wijze les om wellicht een reserve setje mee te nemen. Maar we hadden dat uiteraard deze trip niet meegenomen. De overige merken hadden ze daar niet. Dan was het alternatief geweest om de dag erna een andere fietszaak te bezoeken, die helaas pas om 10u open ging. En dan natuurlijk hopen dat ze het daar wel hadden....

Mijn inziens toch wel een groot voordeel als je shimano rijdt, ook qua reserve onderdelen in je drivetrain hebben ze meestal overal wel wat je zoekt

• havana
Op zich is dat zeker een voordeel van Shimano. Overigens profiteer je daar als SRAM-rijder ook van van kabels, remblokken, cassettes en kettingen zijn gewoon compatible.

Met betrekking tot de schoenplaatjes.... het lijkt me héél sterk dat er in Bormio bijvoorbeeld geen Keo-plaatjes te krijgen zijn. Look Keo en SPD-SL zal elkaar niet heel veel ontlopen qua marktaandeel.
Microkid schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 07:44:Als je kijkt naar de meest gebruikte plaatjes zijn dat toch wel Shimano SPD en SPD-SL
.
Op de racer zeker niet. SPD sterft daar een langzame dood. Ik denk dat SPD-SL het meest gebruikte systeem is, gevolgd door Look, dan Time en dan Speedplay.
SPD kan je 2-zijdig gebruiken en zijn eigenlijk meer bedoeld voor mountainbike, maar zie je ook veel op racefietsen.
Niet alle SPD-pedalen zijn tweezijdig, sommige wel. Je ziet ze niet veel op racers, ik zou zeggen steeds minder.
De plaatjes zitten in de zool van de schoen, zodat je er ook nog aardig op kan lopen.
Dat hangt van de schoen af. Op MTB- en touringschoenen is dat zo, maar er zijn ook genoeg raceschoenen waarop je SPD kunt schroeven (ik geef toe, steeds minder) en dan zit het plaatje niet verzinkt.

Veel relevanter om op te merken is dat je bij SPD de zijwaartse speling niet kunt instellen. Bij SPD-SL kan dat wel, doordat je 3 verschillen typen plaatjes kunt monteren. Net als bij Look Keo trouwens.

[ Voor 62% gewijzigd door havana op 25-08-2016 09:36 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:32
Met betrekking tot de schoenplaatjes.... het lijkt me héél sterk dat er in Bormio bijvoorbeeld geen Keo-plaatjes te krijgen zijn. Look Keo en SPD-SL zal elkaar niet heel veel ontlopen qua marktaandeel.
Oh die zullen er zeker zijn. In de winkel die ook nog tot later in de avond open was, hadden ze alleen SPDSL op voorraad. De andere winkels gingen pas weer om 10u smorgens open, dat was dus een tegenvaller geweest. Gelukkig waren wij opzoek naar shimano :-)

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik vind die Shimano plaatjes wel behoorlijk snel kapot gaan, met name van af en toe stukje lopen bij toertochten op pauzeerplaatsen enzo. Ik gebruik overigens al een tijdje de blauwe, vind ik toch fijner. Geel is handig als je nog zoekende bent naar je ideale afstelling.

Welk van de verschillende pedaalsystemen is trouwens serieus lichter dan Shimano? Ik zat een tijdje terug te kijken naar mogelijke gewichtsbesparing op de racer en pedalen zijn echt belachelijk zwaar in verhouding tot veel andere onderdelen. Maar binnen Shimano zit er qua gewicht nauwelijks verschil tussen de goedkoopste en Dura-Ace bijv. Het is toch een onderdeel dat je steeds in beweging moet krijgen/houden.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:53

Cliffie

Trompetslet

Sinds gisteren het racemonster maar weer eens van stal gehaald. Alles deed het nog prima! :)

Nu op zoek naar andere pedalen, want de (enkelzijdige) SPD op een racefiets kan echt niet meer :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Sjoewe
TheLemon schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:50:
Welk van de verschillende pedaalsystemen is trouwens serieus lichter dan Shimano?
De high-end Time of Look pedalen zijn aanzienlijk lichter (en duurder) dan de Shimano's, Speedplay kan ook, maar dat is een zeer onderhoudsgevoelig systeem en de plaatjes zijn erg kwetsbaar en bovendien ook erg prijzig om te vervangen.

• roda_djavulen
Nu moeten pedalen ook wel erg veel krachten verwerken, terwijl het maar erg kleine lagertjes zijn die erin zitten. Zelf heb ik ze liever wat steviger :)

Zelf fiets ik al drie jaar nu met shimano 105 spd-sl carbon versie. Ze bevallen me erg goed, ook al meerdere keren op gevallen (helaas) en enkel een beetje cosmetische schade.

• M@cer
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een tijdje TIME pedalen geprobeerd, maar daar werd ik echt niet vrolijk van.. Die plaatjes slijten al als je er naar kijkt, die kon ik bijna maandelijks vervangen. Toen toch maar weer overgestapt op de 'saaie' Shimano SPD-SL.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Roet
  • Laatst online: 19:42
M@cer schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:40:
Ik heb een tijdje TIME pedalen geprobeerd, maar daar werd ik echt niet vrolijk van.. Die plaatjes slijten al als je er naar kijkt, die kon ik bijna maandelijks vervangen. Toen toch maar weer overgestapt op de 'saaie' Shimano SPD-SL.
Ik heb ook Time pedalen geprobeerd, inderdaad intens onplezierig. Ook hier terug naar gewoon het vertrouwde Shimano. Misschien dat ik Look nog een keer een kans geef, het valt me namelijk op dat heel veel profs er bij zweren, en die rijden toch vrij veel natuurlijk.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Cliffie schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 09:56:
Sinds gisteren het racemonster maar weer eens van stal gehaald. Alles deed het nog prima! :)

Nu op zoek naar andere pedalen, want de (enkelzijdige) SPD op een racefiets kan echt niet meer :P
Waarom kan dat niet meer? :( ;) Ik kom prima vooruit met SPD en hoef daardoor maar 1 paar schoenen (ik ben ook ATB'er), wat ik ook een voordeel vind. Bovendien kan ik fatsoenlijk lopen, wat weer handig is omdat ik de fiets ook regelmatig gebruik voor woon-werk verkeer (stukje lopen van de fietsenstalling naar kantoor).

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:20
Nu het weer steeds vroeger donker begint te worden, wil ik een lamp op m'n fiets gaan zetten. Alleen gezien worden is niet genoeg, ik kom over redelijk wat slecht of niet verlichte wegen, dus het is wel een must dat ik ook kan zien waar ik op af rijd. Na wat Google werk kom ik tot de conclusie dat ik dan moet gaan kijken naar lampen met minimaal 600 Lumen.

Genoeg lampen te vinden die daar aan voldoen, maar ik ben benieuwd of er hier ervaringen zijn met verschillende lampjes? En ik of ik het bij het rechte eind heb wat betreft die lichtopbrengst.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• roda_djavulen
Herrick schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:06:
[...]

Waarom kan dat niet meer? :( ;) Ik kom prima vooruit met SPD en hoef daardoor maar 1 paar schoenen (ik ben ook ATB'er), wat ik ook een voordeel vind. Bovendien kan ik fatsoenlijk lopen, wat weer handig is omdat ik de fiets ook regelmatig gebruik voor woon-werk verkeer (stukje lopen van de fietsenstalling naar kantoor).
Van mij mag het nog hoor, SPD :P Mijn vriendin heeft inderdaad ook alleen SPD aangezien we wielrenfiets, veldrijfiets en MTB hebben. Ik wissel gewoon van schoenen per fiets :)

• havana
Dat waren dan denk ik geen RXS pedalen van Time. Alles wat daarna kwam (iClic, Xpresso, enz) is brol.

Overigens is Speedplay niet lichter als je de plaatjes meerekent (die idioot zwaar en duur zijn en waar totaal niet op valt te lopen).

@Roet

Profs rijden gewoon op wat de sponsor wil...

[ Voor 50% gewijzigd door havana op 25-08-2016 11:24 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• nare man
swbr schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:17:
Nu het weer steeds vroeger donker begint te worden, wil ik een lamp op m'n fiets gaan zetten. Alleen gezien worden is niet genoeg, ik kom over redelijk wat slecht of niet verlichte wegen, dus het is wel een must dat ik ook kan zien waar ik op af rijd. Na wat Google werk kom ik tot de conclusie dat ik dan moet gaan kijken naar lampen met minimaal 600 Lumen.

Genoeg lampen te vinden die daar aan voldoen, maar ik ben benieuwd of er hier ervaringen zijn met verschillende lampjes? En ik of ik het bij het rechte eind heb wat betreft die lichtopbrengst.
Ik rijd op de racefiets met een Cateye Volt300 voorop, die heeft een opbrengst van 300 lumen en dat is naar mijn idee genoeg om in het volkomen duister zonder omgevingslicht te rijden. Ik rijd zelf met die lamp in de polders rond Rotterdam, waar geen huizen en geen straatverlichting is, en dat werkt prima.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 22:23
swbr schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:17:

Kijk eens op https://www.bikelightdatabase.com/reviews/ voor indrukken van lichtopbrengsten.

Ik reed* zelf met Sigma Lighster en dat was net voldoende voor de compleet donkere wegen. Vaak had ik ook een led zaklamp (met 18650 li-ion) er bij als tweede lamp. Zoombare lichtkegel tot een kleine punt als "ver-straler".

*) Ik was héél lomp en heb het montage punt van de lamp afgebroken.

[ Voor 3% gewijzigd door Hijdaar95 op 25-08-2016 11:53 ]

• havana
Kijk eens naar de lampen van Lezyne, mooi spul en niet al te duur.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kwam gisteren ook om 21u thuis, damn onderweg in het bos m'n zonnebril maar afgezet. Zal eens een paar lampjes scoren.

Gisteren bijna 70km gefietst, helaas ging het wel erg moeizaam. Zal wel met het weer te maken hebben, vorige week reed ik 30 gemiddeld, gisteren 'maar' 27,5 km/u. :+

Whatever.

• nare man
Ik ga vandaag niet fietsen. Gekkenhuis die hitte. Misschien vanavond heel laat nog even.

Het kan in NL ook nooit normaal zijn :p

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Roet schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:57:
Ik heb ook Time pedalen geprobeerd, inderdaad intens onplezierig. Ook hier terug naar gewoon het vertrouwde Shimano. Misschien dat ik Look nog een keer een kans geef, het valt me namelijk op dat heel veel profs er bij zweren, en die rijden toch vrij veel natuurlijk.
Ik heb 2 jaar SPD-SL gereden, en nu 2,5 jaar met Look (Keo). Ik vind de Look's veel fijner. De plaatjes zijn ook iets goedkoper (maar ze slijten wel iets harder).

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

nare man schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:17:
Ik ga vandaag niet fietsen. Gekkenhuis die hitte. Misschien vanavond heel laat nog even.

Het kan in NL ook nooit normaal zijn :p
Ik heb niet zoveel moeite met deze warmte. Ik heb het wel snel warm, maar op de fiets vind ik dat geen probleem. Beetje gek dat heel Nederland in paniek raakt, dat het Nationale Hitteplan van stal getrokken wordt, dat het RIVM met allerlei adviezen moet komen, enz.

In de vakantie 3 weken in de Dordogne gezeten met dit weer... niks aan de hand daar. Iedereen snapt toch dat als je het in de zon te warm vindt, je in de schaduw moet zitten? En een beetje extra moet drinken?

Nee, geef mij maar 30 graden, dat vind ik fijner fietsen dan alles onder de 15 bijvoorbeeld :)
Het ontbreekt mij alleen aan tijd deze week :( Gelukkig zaterdag weer, met het GoT rondje Hoekse Waard :)

• DieAnder
Roet schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:57:
[...]
Misschien dat ik Look nog een keer een kans geef, het valt me namelijk op dat heel veel profs er bij zweren, en die rijden toch vrij veel natuurlijk.
Sinds deze zomer rijd ik met Look pedalen; ik had SPD-SL. Look heeft een heerlijk hoorbare in- en uitklik. Het lopen gaat een stuk beter en de plaatjes lijken minder te slijten. In het fietsen merk ik geen verschil. Wat me wel opvalt is dat het pedaal in een rottige positie hangt als je wegrijdt bij een stoplicht; ik moet altijd even zoeken voordat 'ie zit. Of domweg wennen.
Waarom ik ben overgestapt? Mijn nieuwe fiets is opgebouwd met Campagnolo Athena en daar kan ik natuurlijk geen Shimano pedalen aan hangen. :P En af en toe moet je iets nieuws proberen.

• DieAnder
roda_djavulen schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:18:
[...]
Van mij mag het nog hoor, SPD :P Mijn vriendin heeft inderdaad ook alleen SPD aangezien we wielrenfiets, veldrijfiets en MTB hebben. Ik wissel gewoon van schoenen per fiets :)
Hell, ik heb zelfs SPD op mijn bakfiets! Heerlijk om full force aan de pedalen te kunnen trekken als je met de weekeindboodschappen een lange brug op moet zwoegen.

• DieAnder
nare man schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:17:
Ik ga vandaag niet fietsen. Gekkenhuis die hitte.
Daarbij zijn 's lands wegen verstopt met mooiweerfietsers.

• havana
Pelle schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 12:18:
[...]

Ik heb 2 jaar SPD-SL gereden, en nu 2,5 jaar met Look (Keo). Ik vind de Look's veel fijner. De plaatjes zijn ook iets goedkoper (maar ze slijten wel iets harder).
Grappig, ik heb jaren met SPD-SL gereden en rijd nu met Look en vind dat er amper verschil zit tussen deze systemen. Wat op zich ook niet heel gek is aangezien SPD-SL gewoon de Shimano ripp-off van Look is.

DIT IS MIJN WEBSITE

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Hoe doen jullie dat met het wassen van jullie wielrenbroek? Volgens de voorschriften moet dat op 30 graden, alleen wij wassen onze (normale) kleding op 40 graden en mijn wasmachine heeft geen 30graden programma (alleen 20, 40, 60 etc.). Stoppen jullie het bij de normale 40 graden was erbij of gaat de zeem dan stuk?

• Sjoewe
Dan op 20 graden wassen, maar vooral niet te hard centrifugeren. Dat is echt killing voor de zeem.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Binnenstebuiten in de machine op een handwas stand - 30 graden, niet centrifugeren (400 toeren aan het eind van de wasbeurt, alleen in de wasmachine dus).

Meewassen met de normale was kan ook gewoon hoor - slijt misschien IETS harder, maar zal echt niet veel uitmaken in een volle machine.

• nare man
Ik gooi alles eerlijk gezegd gewoon in de normale was op 40 graden. Ik heb een paar broeken die bijna drie jaar oud zijn en altijd zo gewassen zijn (Vaude, Castelli) en ik merk geen significante verslechtering. Het spul moet ook wel schoon worden natuurlijk en het is niet van fluweel ofzo. Alleen bij kleding met een speciale coating, softshells enzo, laat ik de wasverzachter achterwege.

[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 25-08-2016 12:57 ]

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Gaat hier gewoon mee in de 40 graden, maar wel alle fietskleding in een waszak. Daarnaast shirts binnenstebuiten keren. Nooit problemen gehad.

Read the code, write the code, be the code!

• Crazy D

Crazy D

Gewoon op 30 graden in de bontewas. Centrifugeren, wasverachter, de hele reut. Alleen geen droger. Hang het op. Zeem zal vast wel wat slijten maar een goede reden om na een paar jaar weer iets te kopen :)

Exact expert nodig?

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Kleding gaat gewoon bij de normale kleding, anders blijf ik bezig.

Qua lamp: Heb een Pro 300 lumen, zie deze strava rit, was hardje winter, dus goed donker. Ging prima! Lampje verlicht de weg over de hele breedte

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic: