Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.769 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Graham schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:32:
Bij een club volstaat een basislidmaatschap van de KNWU. Qua funklasse/zondagrijders crits zijn deze (helaas) toegankelijke voor iedereen, dat zou van mij wel anders mogen. Sommige mensen hebben totaal geen bocht techniek en is alleen maar gevaarlijk.

Amateur licentie heb je nodig voor amateur/sportklasse als ik het me goed herinner. Daar moet je wat meer voor doen.
In Utrecht kan je rijden op de NEB en wat me tot nu toe tegenhoud is mijn bocht techniek. Maar lijkt me zeker leuk om een keer te proberen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Veel clubs hebben ook clinics of anders zou je in Utrecht eens kunnen kijken naar CS030.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb mij met mijn hooguit matige bochtentechniek erg verbaasd de 1e keer dat ik op de baan (niet zo'n hellend rondje, gewoon een asfalt rondje om de sportvelden) hier in Groningen meereed. Ik heb wel voldoende gevoel voor mijn fiets en mijn geen bochten kunnen nemen is vooral angst en gebrek aan ervaring, maar kwam zonder problemen door de voor mijn gevoel lastigste bocht, rijdende helemaal aan de binnenkant, tig mensen om me heen met 40+. Zal je verbazen hoe anders je bochten gevoel is zodra je in een dergelijk compacter peloton rijdt. Mits je materiaal op orde is en je enigszinds ontspannen op je fiets weet te zitten (verkrampen is funest bij zulke bochten) ga je heel makkelijk mee in de beweging van de mensen om je heen, zonder zelf bewust over het bocht nemen na te denken. 1e keer zonder echte tempo/wedstrijd ervaring? Doe eens mee en ga een beetje achterin zitten. Houd je het qua tempo bij? Let op zodra er gaten valen tussen de mensen verder naar voren en de mensen met wie je achteraan rijdt, die houden het niet bij, dan moet jij dus versnellen om alsnog bij de achterkant van de 'groep' te blijven. Laatste 2 ronden gehaald? Gewoon stoppen met rijden en de rest lekker laten sprinten voor de winst en zelf geen risico nemen. Hele goede training om wat eerder in het seizoen mee te beginnen en na een paar keer weet je wat je kunt verwachten en kun je meer in de buik van de groep gaan zitten, beetje ontdekken of/hoe je je plek op kunt eisen of naar voren kan schuiven en desnoods wel tot het eind meerijden (houd er dus rekening mee dat het dan wel wat onrustiger zal worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:24
Wat zijn jullie ervaringen met toegevoegde electrolyten?

Ik ben sindskort overgestapt van de MTB naar een racefiets. Het bevalt me echt prima maar ik merk dat ik op een heel andere manier 'moe' wordt.

Nu reed ik ook wel geregeld met MTB over asfalt (50+ km), uiteindelijk kreeg ik last van zware benen en stond ik geparkeerd. Op de racefiets merk ik (na bijv 2 uur gemiddeld 26-28) dat de benen op zich wel willen maar ik op een andere manier 'op' ben. Op de MTB kwam ik aan met nog halfvolle bidons, op de racer moet ik halverwege bijvullen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Franco10 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:47:

Ik ben sindskort overgestapt van de MTB naar een racefiets. Het bevalt me echt prima maar ik merk dat ik op een heel andere manier 'moe' wordt.

Nu reed ik ook wel geregeld met MTB over asfalt (50+ km), uiteindelijk kreeg ik last van zware benen en stond ik geparkeerd. Op de racefiets merk ik (na bijv 2 uur gemiddeld 26-28) dat de benen op zich wel willen maar ik op een andere manier 'op' ben. Op de MTB kwam ik aan met nog halfvolle bidons, op de racer moet ik halverwege bijvullen :')
Heb je een hartslagmeter? Zou dat aanschaffen, dan kom je meer te weten over hoe je 'moe' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Franco10 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:47:

Ik doe sinds een jaar beiden, had eerst MTB en 2 jaar later er een racefietsje bijgekocht, maar ik denk dat het grootste verschil is dat je met de MTB nog wel eens je benen wat stil hield waardoor je toch even een paar seconde bij kon komen, bij racefiets doe je dat eigenlijk niet (tenminste paar sec benen stil en dan sta je ook echt stil).

Zelf drink ik op MTB ook minder, omdat daar ook gewoon minder tijd voor is. Op de racefiets kan het eigenlijk bijna altijd wel dus doe ik het ook vaker. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SaURoN schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 12:53:
... tenminste paar sec benen stil en dan sta je ook echt stil...
Hoe bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Snap ik ook niet echt. Volgens mij rol je op de race verder uit dan op de MTB

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
Ik denk dat hij bedoelt dat je op de MTB vaker even de benen stil moet houden (bochten, obstakels, lastige stukken singletrack).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Franco10 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:53:
Ik denk dat hij bedoelt dat je op de MTB vaker even de benen stil moet houden (bochten, obstakels, lastige stukken singletrack).
Juist dit, bij MTB heb je niet je constante beweging, je moet inderdaad soms over obstakels etc heen, veel meer bochten werk etc. ;)

En ja er zijn uitzonderingen, maar meestal op racefiets heb je langere stukken achter elkaar

[ Voor 11% gewijzigd door SaURoN op 28-07-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:33

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

SaURoN schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:34:
[...]

Juist dit, bij MTB heb je niet je constante beweging, je moet inderdaad soms over obstakels etc heen, veel meer bochten werk etc. ;)

En ja er zijn uitzonderingen, maar meestal op racefiets heb je langere stukken achter elkaar
Hangt natuurlijk wel af van je route en ook wel een beetje je eigen rijstijl. M'n vrouw remt bijvoorbeeld echt voor iedere bocht en houdt daarbij ook veel meer de benen stil terwijl ik zelf gewoon door blijf pendelen als ik alleen fiets. En omdat ik altijd eerst een stukje de stad door moet waar veel meer verkeer en obstakels zijn, op zulke stukken hou je ook gewoon veel meer de benen stil. Misschien ben ik ook wel niet fanatiek genoeg om als een dolle stier door het verkeer te jagen.

Ik sluit me aan bij het advies van de hartslagmeter en ik denk verder dat het 'anders' moe gevoel ook gedeeltelijk komt van omschakeling naar op een andere fietsen en net andere spiergroepen gebruiken. Ik heb zelf niet veel mtb ervaring, maar het lijkt me dat je daar veel meer 'staat' terwijl je op de racefiets je toch vooral op je zadel blijft zitten. (tenzij je een super afdaling a la Froome gaat doen) 8)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

MTB is veel explosiever dan Racefiets. Dat laatste is voornamelijk duur. Dus ik denk dat rockhopper daar wat meer aan moet wennen. Misschien ga je wel veel te hard in de eerste kilometers?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franco10
Dank voor de tips! Ik moet ook wennen aan de nieuwe houding, de fiets is goed afgesteld op mijn lengte en ik voel geen pijntjes, maar heb het gevoel dat het met ademhalen en dergelijke nog even wennen is.

Als ik bijvoorbeeld het stuur in het onderste deel vastpak (dus de echte racehouding) moet ik voor mijn gevoel harder mijn best doen dan als ik gewoon het stuur boven vast heb en door de ellebogen ga voor een lagere houding.

Ik weeg zo'n 95 kg inclusief fiets; een uur lang 30 km/h en twee uur lang 26-28 km/h red ik nu in mijn eentje, heb 5 ritten gemaakt op de racer. Uiteindelijk zal ik wel met hartslag moeten gaan werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Franco10 op 28-07-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Laatst online: 06-09 18:49
rockhopper schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:52:
[...]

Hangt natuurlijk wel af van je route en ook wel een beetje je eigen rijstijl. M'n vrouw remt bijvoorbeeld echt voor iedere bocht en houdt daarbij ook veel meer de benen stil terwijl ik zelf gewoon door blijf pendelen als ik alleen fiets. En omdat ik altijd eerst een stukje de stad door moet waar veel meer verkeer en obstakels zijn, op zulke stukken hou je ook gewoon veel meer de benen stil. Misschien ben ik ook wel niet fanatiek genoeg om als een dolle stier door het verkeer te jagen.
Heb jij ook zo een vrouw? Die van mij doet hetzelfde. Na een bochtig stukje moet ik steevast een stukje rustig aan doen om haar bij te laten komen. Maar vind het wel leuk als ze meerijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 18:33

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Seriph schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:25:
[...]
Heb jij ook zo een vrouw? Die van mij doet hetzelfde. Na een bochtig stukje moet ik steevast een stukje rustig aan doen om haar bij te laten komen. Maar vind het wel leuk als ze meerijdt.
Ja, ik ben allang blij dat ze fietsen leuk genoeg vind om regelmatig mee te gaan, maar ik moet wel met een iets andere instelling op pad gaan bij zo'n rit. Terwijl op dikke banden dit ook gebeurt maar in mindere mate. Zo zijn er bepaalde bochten waar ze op de dikke banden fiets met 25 km/u zo doorheen jaagt, maar op de racefiets mag diezelfde bocht opeens niet harder dan 15km/u genomen worden 8)7

Gelukkig zit er een beetje vooruitgang in onze snelheid en conditie en misschien gaat het volgend jaar zonder blessures een heel stuk beter. Ze is dit voorjaar omver gereden door een gemeente veeg-auto en ik denk dat dat flink heeft meegespeeld met het 'ik voel me niet zo veilig op de fiets' gevoel.
Tjebakka schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:55:
MTB is veel explosiever dan Racefiets. Dat laatste is voornamelijk duur. Dus ik denk dat rockhopper daar wat meer aan moet wennen. Misschien ga je wel veel te hard in de eerste kilometers?
Ik reageerde vooral op de post/opmerking van sauron wat betreft het verschil mtb en racefietser. Ik ken m'n eigen beperkingen redelijk en ik gok er ook op dat niemand mij snel zal beschuldigen van 'veel te hard' gaan :) Ik moest wel erg wennen aan de houding de eerste 3 maanden, maar inmiddels gaat het goed gedurende 75+km ritten.

[ Voor 23% gewijzigd door rockhopper op 28-07-2016 17:36 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
[...]

Héél herkenbaar, moet altijd ff wachten. Heb inmiddels m'n broer ook aan de fiets gekregen (zelfde verhaal) en m'n pa gaat zaterdag kijken voor een fiets. Overigens respect voor mijn meisje, rijd hele stukken 38km/u achter me. Zelfs een keer 36.1 gemiddeld gereden over 40km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:33
Om even terug te komen op Castelli en maten.. resultaten uit het verleden bieden helaas geen zekerheid.. het setje wat ik had besteld dus maar weer terug voor een grotere maat ;) Dat was overigens een S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:26
[...]

Ben zelf ook niet altijd een held in de bochten. ;)
Wij rijden hier vooral binnendoor wegen tussen de landerijen en dan ligt er vaak wel zand of kiezeltjes in de binnenbocht en dan doe ik toch wel altijd voorzichtig.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Ik ben ook hartstikke blij dat mijn vrouw meerijdt. Het is grote stap geweest voor haar. Ze vindt het nog steeds spannend. Maar het gaat steeds beter en we hebben nu met vrienden een groepje waar we ritjes mee plannen dus er begint ook steeds meer lol in te komen. Nu had ik in mijn eentje al lol maar gedeelde lol is dubbele lol.

Vanmiddag kan ik mijn broek ophalen dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef123
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 17:44

Steef123

Luchtfotograafje

BreadFan schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:23:

Als je lang en smal bent (1.94, 73 kg) is het ook lastig goed passende kleding te vinden. S-jes of M-etjes zouden mij qua breedte wellicht goed passen, maar dat zou er qua lengte echt wanstaltig uitzien :P
Ik heb ook een soortgelijk postuur (1.82, 66kg), ken je toevallig merken die een goede pasvorm voor 'lang & smal' hebben?
Laatst b.v. een aantal Castelli's gepast, en bij de broeken die in de breedte goed passen voelen de bretels veel te kort (ook in een 'fietshouding' voelt het alsof ze wel erg trekken). Andersom hebben de maten met 'prettige' bretels te veel ruimte bij de pijpen of de broek zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:22
Zou Rapha (pro team lijn) eens proberen, maatje s zit echt perfect bij mij. (1.86 / 70kg)
(bij aantrekken wel even voorzichtig doen want zit goed strak om mijn benen)

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 29-07-2016 09:55 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Advies gevraagd:

Ik rijd al een tijdje dagelijks naar het werk. Het is een ritje van ongeveer 30 Km enkele reis. Gaat dwars door de stad heen (Zaandam - Amsterdam - Letterlijk door t centrum).

Ik doe dit op het moment op mijn MTB. Een 29" Trek. Verder niet bijzonder.

Nu gebruik ik mijn MTB voornamelijk voor rondjes op het parcours of in de duinen bij Schoorl. Hier is de fiets dus ook op afgesteld. (noppenbanden, etc).

Nu wil ik voor mijn dagelijkse reis een nieuwe fiets kopen. Omdat ik dwars door de stad heen ga vind ik het lekker om een beetje stevige fiets te hebben en iets meer rechtop te zitten (overzicht). Ik rijd gemiddeld iets van 25-30 km/u en wil eigenlijk wel een iets snellere fiets.

Mijn oog is gevallen op de Canyon Roadlite; https://www.canyon.com/nl...2016/roadlite-al-6-0.html

Heeft er iemand ervaringen met deze fiets? Of suggesties voor een andere?

nb: Ik ben niet van plan om echt tochten te gaan rijden - zal incidenteel wel een keertje 100km wegtrappen maar dat zal absoluut niet de hoofdmoot van het gebruik worden.

TL;DR; Ik fiets 60 Km/dag door de stad. Wat voor fiets? Wil geen pure racer. Help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10
Remco-H schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:24:
Advies gevraagd:

Ik rijd al een tijdje dagelijks naar het werk. Het is een ritje van ongeveer 30 Km enkele reis. Gaat dwars door de stad heen (Zaandam - Amsterdam - Letterlijk door t centrum).

Ik doe dit op het moment op mijn MTB. Een 29" Trek. Verder niet bijzonder.

Nu gebruik ik mijn MTB voornamelijk voor rondjes op het parcours of in de duinen bij Schoorl. Hier is de fiets dus ook op afgesteld. (noppenbanden, etc).

Nu wil ik voor mijn dagelijkse reis een nieuwe fiets kopen. Omdat ik dwars door de stad heen ga vind ik het lekker om een beetje stevige fiets te hebben en iets meer rechtop te zitten (overzicht). Ik rijd gemiddeld iets van 25-30 km/u en wil eigenlijk wel een iets snellere fiets.

Mijn oog is gevallen op de Canyon Roadlite; https://www.canyon.com/nl...2016/roadlite-al-6-0.html

nb: Ik ben niet van plan om echt tochten te gaan rijden - zal incidenteel wel een keertje 100km wegtrappen maar dat zal absoluut niet de hoofdmoot van het gebruik worden.

TL;DR; Ik fiets 60 Km/dag door de stad. Wat voor fiets? Wil geen pure racer. Help.
Bij die fitnessbikes (heb zelf een trek fx gehad) zit je niet zo heel veel rechter als op een racefiets. Wel prettig zijn de schijfremmen. Tja, als het de flatbar is die je zoekt voor maximale controle zijn het fantastische fietsen. Voor je zitpositie zou ik het niet per se doen. Ik vind zelf in de stad een racefiets heel prettig omdat hij licht is en ik overal tussendoor of overheen kom. Met de MTB wordt de weg daarentegen vaak wat korter. :+ Een 29er met Big Apples is ook nog een optie :).

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 29-07-2016 11:42 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:55
Ik zou eerder de route iets aanpassen en wat veiligere wegen nemen, dan mijn fiets aanpassen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:17
Ligt er een beetje aan, als je een tas mee moet nemen naar je werk zou ik in elk geval een fiets nemen waar een drager op zit/kan. Scheelt nogal kwa zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Dagelijks fiets ik in de zomerperiode voor woon-werk 58km en gebruik nu een oude stalen racefiets waar ik
nog een jaar mee ga fieten.
Ik ben aan het overwegen om volgend jaar een 2e handse carbon fiets (budget 900 euro) aan te schaffen
met een 105 groepset, zoals de cannondale caad8.

Hoe kan ik het beste ontdekken of de geometrie van caad8 matched met mij?

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
Makkelijk schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:40:
[...]

Bij die fitnessbikes (heb zelf een trek fx gehad) zit je niet zo heel veel rechter als op een racefiets. Wel prettig zijn de schijfremmen. Tja, als het de flatbar is die je zoekt voor maximale controle zijn het fantastische fietsen. Voor je zitpositie zou ik het niet per se doen. Ik vind zelf in de stad een racefiets heel prettig omdat hij licht is en ik overal tussendoor of overheen kom. Met de MTB wordt de weg daarentegen vaak wat korter. :+ Een 29er met Big Apples is ook nog een optie :).
Ik zoek eigenlijk een racefiets met flatbars, denk ik. Is de zitpositie op die fitnessbikes echt zo dramatisch anders dan een MTB? Lijkt me iets meer voorover te zitten (stuur lager) maar dit is maar een paar cm. Of is dat optisch bedrog?
MrAngry schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:59:
Ik zou eerder de route iets aanpassen en wat veiligere wegen nemen, dan mijn fiets aanpassen.
Ik kan ook altijd nog ander werk zoeken maar dit is niet echt n optie :)
Sjoewe schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:03:
Ligt er een beetje aan, als je een tas mee moet nemen naar je werk zou ik in elk geval een fiets nemen waar een drager op zit/kan. Scheelt nogal kwa zweten.
Ik fiets nu met een rugtas. (schone kleren / douchen e.d.). Maar goed punt. Volgens mij kan er wel een bagagedrager op. (op mijn mtb ook, zie ik.. maar dat gaat me echt te ver :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Storm-Fox schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:05:
Dagelijks fiets ik in de zomerperiode voor woon-werk 58km en gebruik nu een oude stalen racefiets waar ik
nog een jaar mee ga fieten.
Ik ben aan het overwegen om volgend jaar een 2e handse carbon fiets (budget 900 euro) aan te schaffen
met een 105 groepset, zoals de cannondale caad8.

Hoe kan ik het beste ontdekken of de geometrie van caad8 matched met mij?
CAAD 8 is aluminium. ;)

En verder heeft de CAAD 8 een hele relaxte traditionele endurance fit, dus de kan dat je 'm te extreem vindt is echt nihil. Maar goed, als je huidige fiets goed zit, meet dan een dezelfde dingen op die ook in de geometrie-table van een CAAD8 staan vermeld, en voila: dan weet je hoe de twee zich ten opzichte van elkaar verhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Remco-H schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:09:
[...]

Ik zoek eigenlijk een racefiets met flatbars, denk ik. Is de zitpositie op die fitnessbikes echt zo dramatisch anders dan een MTB? Lijkt me iets meer voorover te zitten (stuur lager) maar dit is maar een paar cm. Of is dat optisch bedrog?
Alle snelle fietsen zitten voorover, op je mtb zit je ook al een stuk verder voorover dan op je stadsfiets. De fitnessbike is min of meer een racer met flatbars, daarom verschilt de houding niet veel met die op een racer. Afhankelijk van hoe je mtb er nu uit ziet is hij ook niet dramatisch anders dan een mtb, maar die paar cm waar je het over hebt kunnen qua gevoel een groot verschil maken. Je kan de maten reach en stack uit maattabllen vergelijken, die geven een goede maat over hoe ver voorover je zit, maar ik weet eigenlijk niet of je die kan opsnorren voor fietsen met een flatbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Sjoewe schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:11:
[...]

CAAD 8 is aluminium. ;)

En verder heeft de CAAD 8 een hele relaxte traditionele endurance fit, dus de kan dat je 'm te extreem vindt is echt nihil. Maar goed, als je huidige fiets goed zit, meet dan een dezelfde dingen op die ook in de geometrie-table van een CAAD8 staan vermeld, en voila: dan weet je hoe de twee zich ten opzichte van elkaar verhouden.
Excuses, je hebt gelijk. Slechts de voorvork is van carbon.
Op mijn huidige racefiets kan ik niet langer dan 15 minuten in een racehouding zitten.
Dit betekent volgens mij dat ik een betere geometrie moet hebben, aangezien mijn oude fiets beperkt
instelbaar is

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Nou, het kan ook gewoon zijn dat je huidige fiets gewoon te groot is en dat dezelfde fiets in een kleinere frame-maat je wel goed zou zitten. Dus maak geen overhaaste conclusies :)

Loop even de volgende zaken af:
Wat is je lengte?,
Welke frame-maat heb je nu?
Zou je jezelf omschrijven als lenig, of juist helemaal niet?

Daarnaast is het ook wel slim om jezelf een beetje te verdiepen in hoe fiets-geometrie precies is opgebouwd. Eigenlijk zijn er drie maten van belang:

- De lengte van de seat tube, omdat dat vaak de basis is voor de andere maten
- De reach (lengte van de top-tube gemeten vanaf de hartlijn van de trapas),
- De stack height ( de hoogte van de head tube ten opzicht van de trapas).

Waarbij vooral die laatste twee bepalen in hoeverre je in de race-houding zit (uitgestrekt), of in meer in een endurance-houding zit (rechtop). Hoe langer de reach, hoe verder uitgestrekt je zit, hoe hoger de stack des te meer je recht op komt te zitten. Een op endurance gerichte fiets heeft dus typisch gezien een kortere reach een een hogere stack dan een pure racer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:09
Voor 900 euro heb je ook een nieuwe met 105. Frame mag er dan wat minder op zijn, maar dan kun je wel iets kopen dat goed op jezelf is afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
MrAngry schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:17:
Alle snelle fietsen zitten voorover, op je mtb zit je ook al een stuk verder voorover dan op je stadsfiets. De fitnessbike is min of meer een racer met flatbars, daarom verschilt de houding niet veel met die op een racer.
Een fitnessbike kan ook gewoon een mtb zijn met dunnere banden.
Is gewoon een hip naampje maar kan van alles zijn.
Je kan ook gewoon een racefiets kopen met niet te diepe zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
Seriph schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:28:
Heb de knoop doorgehakt en bij hopman die assos mille s5 besteld. Maatje tir. En anders stuur ik hem terug.

Voor de database. Ik ben 1.97 en tegen de 110 kg. Ook de reden dat ik meer moet fietsen. In elk geval dank voor de adviezen.
Hij is binnen. Hij is zelfs bijna te groot. In de bbb short moet ik mijzelf echt inhijzen en deze heb ik zo aan. De pasvorm is veel beter. De zeem is dunner maar voelt comfortabeler. Ga hem morgen eens op de fiets proberen.

Edit zit een stuk beter als de bbb. Zeem is dunner maar zit beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Seriph op 30-07-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:20:
[...]

Een fitnessbike kan ook gewoon een mtb zijn met dunnere banden.
Is gewoon een hip naampje maar kan van alles zijn.
Je kan ook gewoon een racefiets kopen met niet te diepe zit.
Jep, vaak zie je ook 'fitness bikes' met MTB groep/onderdelen.

Collega van me heeft een Specialized Sirrus, mooie fiets met MTB groep. Enige nadeel vind ik dat hij nog een rits onderdelen moest kopen om hem road legal en praktisch te maken (lichten, bel, spatborden, slot welke weer de lak afslijt) en de onderdelen roesten als een malle omdat hij dagelijks er mee rijd in weer en wind.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
sapphire schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:01:
[...]

Jep, vaak zie je ook 'fitness bikes' met MTB groep/onderdelen.

Collega van me heeft een Specialized Sirrus, mooie fiets met MTB groep. Enige nadeel vind ik dat hij nog een rits onderdelen moest kopen om hem road legal en praktisch te maken (lichten, bel, spatborden, slot welke weer de lak afslijt) en de onderdelen roesten als een malle omdat hij dagelijks er mee rijd in weer en wind.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht eigenlijk.

Lichten en bel doe ik er sowieso op. Spatborden komen er vermoedelijk ook wel (van die goedkope dingen - of ik knip zelf n colafles open ofzo).

Slot is wel een issue. Op kantoor staat ie gewoon in de kelder dus daar kan wel klein slotje. Als ik ergens in Amsterdam moet zijn word het een ander verhaal.

En is roest echt zo'n drama? Na regen doe ik nu gewoon even PTFE spray op de ketting e.d.; werkt tot nu toe prima.

Enfin; wat een keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat op het voortandwiel water van je voorwiel sproeit, als het mogelijk is zou een simpele kettingkast daar helpen. Verder lijkt het me redelijk vergelijkbaar met een random stadshybride: Die roesten ook niet weg, of ik moet nu nog een verschil over het hoofd zien. Enige wat ik kan bedenken is het type ketting/tandwielen, maar zelf heb ik ook gewoon MTB onderdelen er nu op. Deze winter geen enkel probleem met roest gehad, als er een laag sneeuw ligt waar op gestrooid is, wat vervolgens zo'n mooie smurrie wordt, dan kan het wel snel gaan met je ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Remco-H schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:24:

Zeker, erg blij met deze fiets! Ik fiets er ook dagelijks mee in Amsterdam en hij bevalt me erg goed. Heb wel de 7.0, maar dat maakt weinig verschil. Al ben ik op de grachten wel erg blij met de verende zadelpen. Als je nog specifieke vragen hebt of 'm een keer in het echt wil zien hoor ik het wel!

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Even een korte peiling: kan een >90% roze shirt? IMHO voornamelijk gezien de Giro d'Italia niet, maar de meningen verschillen hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
begintmeta schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:57:
Even een korte peiling: kan een >90% roze shirt? IMHO voornamelijk gezien de Giro d'Italia niet, maar de meningen verschillen hier...
Kan prima wat mij betreft, ik heb ook een roze shirt (giro utrecht) en hij doet het net zo goed als ieder andere kleur :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:01
Als jij in een roze shirt wil fietsen, moet je dat lekker doen toch:). Zo lang jij het maar vind kunnen.

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Ik geloof dat de velominati geen uitspraak doet over 90% roze jersey's :+ Zolang het maar matcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

Roet schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:08:
[...]

Kan prima wat mij betreft, ik heb ook een roze shirt (giro utrecht) en hij doet het net zo goed als ieder andere kleur :p.
Ik denk dat ik er wel harder van ga fietsen, om er minder lang in gezien te kunnen worden :P
Geel werkt bij mij daar weer niet voor, want m'n gele Classico Boretti shirt is een heerlijk truitje, daar wil ik zo lang mogelijk in rijden :*)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Crazy D schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:22:
[...]

Ik denk dat ik er wel harder van ga fietsen, om er minder lang in gezien te kunnen worden :P
Geel werkt bij mij daar weer niet voor, want m'n gele Classico Boretti shirt is een heerlijk truitje, daar wil ik zo lang mogelijk in rijden :*)
"Draag nooit een gele trui" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tuurlijk, niet helemaal roze maar prima kleurtje :
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/R4t09ZZlh4Q6jheBIS8k5YaMPyyAYeaSApU6UcuQQFg-2048x1536.jpg

Gewoon lekker aantrekken wat je zelf wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Hoe lelijker je jezelf kleed, hoe harder je moet fietsen zodat je zo kort mogelijk bij iedereen voor schut staat!

Gewoon dragen. Wat maakt het uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco-H
Melkbus schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:31:
[...]

Zeker, erg blij met deze fiets! Ik fiets er ook dagelijks mee in Amsterdam en hij bevalt me erg goed. Heb wel de 7.0, maar dat maakt weinig verschil. Al ben ik op de grachten wel erg blij met de verende zadelpen. Als je nog specifieke vragen hebt of 'm een keer in het echt wil zien hoor ik het wel!

[...]
Oké, paar vragen:

Hoe snel fiets je gemiddeld? (op de rechte stukken, in Amsterdam van stoplicht naar stoplicht hoppen telt niet :) )
Maakt dat zadel echt zo veel verschil?
Wat was je motivatie voor de 7.0? Ik twijfel zelf ook nog half tussen de 6 en 7 nl.
Hoe lang ben je en welke maat fiets heb je? Ik ben zelf 2m en vraag me af welke framemaat ik nodig heb.

En waarom geen 'normale' racefiets? met ander stuurtje?

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Remco-H schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:13:
[...]

Oké, paar vragen:

Hoe snel fiets je gemiddeld? (op de rechte stukken, in Amsterdam van stoplicht naar stoplicht hoppen telt niet :) )
Maakt dat zadel echt zo veel verschil?
Wat was je motivatie voor de 7.0? Ik twijfel zelf ook nog half tussen de 6 en 7 nl.
Hoe lang ben je en welke maat fiets heb je? Ik ben zelf 2m en vraag me af welke framemaat ik nodig heb.

En waarom geen 'normale' racefiets? met ander stuurtje?

Bedankt! :)
Ik fiets gemiddeld 30, van Heemstede naar centrum Amsterdam (25 km). Kijk anders even op m'n Strava, daar kun je wel wat meer zien als het goed is (sig). Motivatie voor de 7 was 300,- verschil voor alles ultegra, betere wielset en de zadelpen. Die zadelpen vind ik echt veel comfort toevoegen ja. Ben 1.76 en heb de M, gebaseerd op die online tool van Canyon zelf.

En recht stuur is gewoon een kwestie van smaak. Ik vind het lekker direct in de stad. Op de lange stukken lig ik op m'n ligstuur, zodoende dus voldoende afwisseling mogelijk.

strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Nu online
Melkbus schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:54:
[...]

Ik fiets gemiddeld 30, van Heemstede naar centrum Amsterdam (25 km). Kijk anders even op m'n Strava, daar kun je wel wat meer zien als het goed is (sig). Motivatie voor de 7 was 300,- verschil voor alles ultegra, betere wielset en de zadelpen. Die zadelpen vind ik echt veel comfort toevoegen ja. Ben 1.76 en heb de M, gebaseerd op die online tool van Canyon zelf.

En recht stuur is gewoon een kwestie van smaak. Ik vind het lekker direct in de stad. Op de lange stukken lig ik op m'n ligstuur, zodoende dus voldoende afwisseling mogelijk.
Wat relaxed dat je iedere ochtend via de Cruquiusdijk kan fietsen. Daar fiets ik mijn standaard rondje. Maar als ik naar m'n werk wil met de fiets, dan moet ik via de halfweg (kom vanuit Haarlem Noord), maar dat vind ik zo'n rukstuk om te fietsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:04

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Even een link tip, http://tourenplaner.quaeldich.de/ handig tooltje voor op de pc om gpx routes in elkaar te knopen aan de hand van eerder gereden stukken weg, zeker voor duitsland oostenrijk italie super om de onbekende klimmetjes op te sporen. inclusief hoogte profiel.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Ah joh moet kunnen. Mijn Stelvio shirt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FWDCzbH.png

Zondag echt een heerlijk rondje gedaan. Eerst langs de Amstel tot aan Amsterdam (nog even die Rozenbrug volle bak meepakken), dan de Hoep op, dan richting Weesp langs Holendrecht, langs de Gein (heel leuk stuk). Plan was daarna via de Vecht helemaal naar Breukelen maar we kwamen dat lelijke kanaal niet over... Dus 1 lang recht lelijk stuk. Dit rondje ga ik vaker doen.

https://www.strava.com/activities/659622174

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Voor de liefhebbers, de transcontinental is weer bezig:
http://www.transcontinental.cc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

MrAngry schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:12:
Voor de liefhebbers, de transcontinental is weer bezig:
http://www.transcontinental.cc/
Een bekende van me doet mee! Best gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

SemperFidelis schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:37:
[...]

Ah joh moet kunnen. Mijn Stelvio shirt:
[afbeelding]

Zondag echt een heerlijk rondje gedaan. Eerst langs de Amstel tot aan Amsterdam (nog even die Rozenbrug volle bak meepakken), dan de Hoep op, dan richting Weesp langs Holendrecht, langs de Gein (heel leuk stuk). Plan was daarna via de Vecht helemaal naar Breukelen maar we kwamen dat lelijke kanaal niet over... Dus 1 lang recht lelijk stuk. Dit rondje ga ik vaker doen.

https://www.strava.com/activities/659622174
Je kan voor Loenen nog het kanaal over, bij Breukelen ook, of je gaat gewoon langs de Vecht fietsen? Dan heb je een mooi stuk te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Je had gewoon brug bij driemond kunnen nemen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Tjebakka schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:52:
[...]

Je kan voor Loenen nog het kanaal over, bij Breukelen ook, of je gaat gewoon langs de Vecht fietsen? Dan heb je een mooi stuk te pakken
Dat was het plan ook ;)
Bij Breukelen moesten we weer richting het Westen naar huis.
Bij Loenen had gekund ja maar toen waren we al halverwege ;).

Het stuk was wel even lekker trainen in de tegenwind iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Mantel heeft een leuke kleding sale, onder andere Castelli producten zijn in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Die had ik graag een week eerder gezien :+

Overigens ben ik mezelf toch wel aan het afvragen hoe lang ik nog wil wachten met het aanschaffen van een nieuwe fiets.. ik zie nu al enorm veel aanbiedingen voorbij komen die mij doen twijfelen of dat over een maand nog steeds zo erg of zelfs nog erger is. Helemaal als ik de fiets bij een FM wil kopen ipv online. Sowieso wil ik het afstellen bij de FM laten doen maar ik weet niet of 'langer wachten' nog voordeliger gaat zijn.. Inmiddels deze twee fietsen op het oog waar de voorkeur uitgaat naar de Giant:

https://www.12gobiking.nl/trek-emonda-s-6-2016-actie
https://www.mantel.com/giant-tcr-advanced-1

Iemand van hier die wellicht meer 'weet' mbt acties etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
In principe worden rond september (einde wegseizoen) meestal de catalogi voor het nieuwe jaar aangekondigd, en gaan de huidige modellen met korting weg. Wel goed om te bedenken is dat er meestal nog maar weinig voorraad is tegen die tijd van de meest gangbare maten (54 t/m58 of M/L), dus dat je of net een mazzeltje moet hebben, of toevallig een kleine of een grote maat nodig hebt.

Uiteindelijk willen ze natuurlijk gewoon zo veel mogelijk winst behalen, dus de grootste kortingen krijg je alleen op de minst populaire producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemperFidelis
"Bijna de dezelfde fiets als Bauke Mollema ;)"

Haha dat staat bij de pluspunten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
SemperFidelis schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:47:
[...]

"Bijna de dezelfde fiets als Bauke Mollema ;)"

Haha dat staat bij de pluspunten :')
Lol....bijna noemen ze dat dan.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat? Heeft net als Bauke's fiets een frame, twee wielen, een stuur, remmen, ect.... O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Sjoewe schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:30:
In principe worden rond september (einde wegseizoen) meestal de catalogi voor het nieuwe jaar aangekondigd, en gaan de huidige modellen met korting weg. Wel goed om te bedenken is dat er meestal nog maar weinig voorraad is tegen die tijd van de meest gangbare maten (54 t/m58 of M/L), dus dat je of net een mazzeltje moet hebben, of toevallig een kleine of een grote maat nodig hebt.

Uiteindelijk willen ze natuurlijk gewoon zo veel mogelijk winst behalen, dus de grootste kortingen krijg je alleen op de minst populaire producten.
Goed, ik hoef 'gelukkig' maar een S te hebben maar goed.. toch maar even contact opgenomen omdat er naast de fiets natuurlijk nog het nodige extra gemonteerd moet worden voor ik er echt mee kan fietsen. We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ons appartement wordt geschilderd. Er staat een dikke steiger voor het huis en deels voor de deur :'( Ik wilde gisteravond nog weg maar het paste niet :X

[ Voor 20% gewijzigd door Tjebakka op 02-08-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Gisteren is mijn Canyon verzonden vanuit Koblenz, volgens de tracker nu in Rotterdam onderweg naar mijn huis :) Spanning -- mijn vriendin is thuis maar ze moeten wel zin hebben om met zo'n grote doos vier trappen op te lopen zonder lift :P

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

nare man schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:27:
Gisteren is mijn Canyon verzonden vanuit Koblenz, volgens de tracker nu in Rotterdam onderweg naar mijn huis :) Spanning -- mijn vriendin is thuis maar ze moeten wel zin hebben om met zo'n grote doos vier trappen op te lopen zonder lift :P
Licht fietsje toch! #NOEXCUSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ze hebben het afgeleverd bij het kantoor op de begane grond. All the same. Mag ik zelf sjouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
nare man schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:27:
Niet ophalen en zelf naar huis fietsen?

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nare man
Zojuist in de pauze even naar huis gegaan en uitgepakt en een snelle foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/fd2tiueez/IMG_20160802_131354775.jpg

Blij dat ik voor de grijs-blauwe variant heb gekozen. Het frame ziet er echt vet uit. Veel minder understated dan ik had gedacht; de blauwe belettering 'knalt' er echt wel vanaf.

Vanavond lekker mee spelen :) Helaas zijn de pedalen die ik had meebesteld nog niet afgeleverd...nog even geduld dus. Enfin, ik moet toch eerst nog een boodschappenlijst maken met nieuwe cassette en binnenblad et cetera...zo'n 11-32 cassette is echt wel _groot_ IRL :P

[ Voor 33% gewijzigd door nare man op 02-08-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
Mooie fiets denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik denk het ook -- ik moet 'm natuurlijk nog opgebouwd zien :)

Het frame lijkt mij ook zeker niet te groot. Ik las ergens dat een M bij deze Endurace ongeveer overeenkomt met een maat 56 en de Bulls Harrier die ik nu heb, is in maat 56 voor mij eigenlijk net iets te groot. Maar goed, je kunt framematen natuurlijk niet zo met elkaar vergelijken en volgens zowel het systeem op de website als de klantenservice van Canyon na een extra check zou een M voor mij perfect zijn.

Het gaat nu heel lang duren tot 18:00 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Weet iemand of ik de Northwave Evolution Plus schoenen in dezelfde maat kan bestellen als een normale schoen? Ik heb nu shimano schoenen en die zijn 2 maten groter, dus ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik draag zelf schoenen met maat 45 denk aan Nike/Van Lier/Hugo Boss.

Voor Northwave draag ik ook 45 en deze zitten gegoten, ik heb overigens geen brede voeten.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Nu online
maxoss schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:59:
Weet iemand of ik de Northwave Evolution Plus schoenen in dezelfde maat kan bestellen als een normale schoen? Ik heb nu shimano schoenen en die zijn 2 maten groter, dus ik twijfel.
Ik heb net toevallig ook Northwave schoenen gekocht. Die heb ik uiteindelijk moeten terugsturen omdat ik toch 1 maat groter had. Ik heb normaal 44. Ik heb echter wel brede voeten, dus ben benieuwd hoe maatje 45 gaat vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vandaag m'n Thule Raceway ontvangen :)

Wat een apparaat zeg, kost wat maar kwalitatief echt enorm mooi !

Net de eerste keer aan de achterklep gehangen en is echt zó gepiept, echt super gebruiksvriendelijk.

Enige nadelen tot nu toe zijn de prijs, nummerbord slecht leesbaar (dus even ééntje bijmaken) en gek genoeg kan alleen de tweede fiets aan een slot en de eerste niet :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ypUbMwSluuOMzOiF4LsFNtOz/full.jpg?nohitcount=1
Kenteken even slecht weggeshopt

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 02-08-2016 19:10 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
Als je hem hoger hangt, zit de fiets dan nog steeds voor het kenteken?

Oh nee, dan zit de beugel van de drager ervoor...

Ik heb een simpeler achterklepdrager (vergelijkbaar met een ClipOn) waarbij dat wel kan. Zo'n Raceway is stiekem toch wel wat groter dan ik dacht.

[ Voor 59% gewijzigd door dreamscape op 02-08-2016 19:27 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Over nieuwe fietsen gesproken.. vandaag de knoop doorgehakt en besloten nu al een andere fiets te gaan kopen. Valt me wel op dat er zelfs via internet nog het eea te onderhandelen valt. Zodra ik de koop helemaal officieel rond heb komen er plaatjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:51
la_fusion schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:15:
...Zodra ik de koop helemaal officieel rond heb komen er plaatjes :+
Ik ben benieuwd, ik zit zelf ook te dubben over een TCR Advanced in maat S. Ben alleen bang dat het frame optisch te klein wordt. Maar een M is voor mij net iets te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Het moet maar een Cannondale SuperSix Evo Ultegra Di2 worden. Past precies binnen mijn budget en voldoet aan alle eisen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HVwMdt9yHGn3WxO9vXdMsCmD/full.png

Misschien wil ik nog wel een upgrade op de wielset, maar dat zie ik tzt wel.
Dat wordt een leuk verjaardagscadeau in september :9

[ Voor 31% gewijzigd door Tjebakka op 02-08-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Nice! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Tjebakka schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:17:
Het moet maar een Cannondale SuperSix Evo Ultegra Di2 worden. Past precies binnen mijn budget en voldoet aan alle eisen.

[afbeelding]

Misschien wil ik nog wel een upgrade op de wielset, maar dat zie ik tzt wel.
Dat wordt een leuk verjaardagscadeau in september :9
Wil ik ook wel hebben!

Maar met de tweede kleine op komst eerst maar eens investeren in een trainer. De vrouw begint al een beetje te sputteren als ik meer dan 3 uur weg ben.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Die Hi-Mod Disc is ook erg sexy, maar wel €1500 duurder en ik vraag me sterk af wat het verschil tussen Hi-Mod en geen Hi-Mod is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Misha schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:23:
[...]

Ik heb net toevallig ook Northwave schoenen gekocht. Die heb ik uiteindelijk moeten terugsturen omdat ik toch 1 maat groter had. Ik heb normaal 44. Ik heb echter wel brede voeten, dus ben benieuwd hoe maatje 45 gaat vallen
Uiteindelijk toch voor de Northwave Extreme Tech Plus gegaan in een maat groter. Dat was namelijk het enige paar die ze nog hadden. :+

Morgen passen anders gaan ze terug en haal ik de Evolution plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik wil die nieuwe SuperSix Evo Hi-Mod SRAM Red eTap wel O+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7UK1DNp.png
maar het spaarvarken denkt daar anders over

Tja wat is het verschil tussen de Hi-Mod en de gewone Evo... Ik zou zeggen 'beperkt maar waarneembaar'.
Het scheelt een beetje gewicht en ze gebruiken andere vezels waardoor je een wat stijver frame krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sjoewe schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:53:
Ik wil die nieuwe SuperSix Evo Hi-Mod SRAM Red eTap wel O+

[afbeelding]
maar het spaarvarken denkt daar anders over

Tja wat is het verschil tussen de Hi-Mod en de gewone Evo... Ik zou zeggen 'beperkt maar waarneembaar'.
Het scheelt een beetje gewicht en ze gebruiken andere vezels waardoor je een wat stijver frame krijgt.
Sram eTap :9~
Dat lijkt me zó geniaal, weer twee kabels minder :)
dreamscape schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:24:
Als je hem hoger hangt, zit de fiets dan nog steeds voor het kenteken?

Oh nee, dan zit de beugel van de drager ervoor...

Ik heb een simpeler achterklepdrager (vergelijkbaar met een ClipOn) waarbij dat wel kan. Zo'n Raceway is stiekem toch wel wat groter dan ik dacht.
Kan maar 10cm ofzo hoger dus maakt niet veel uit want dan zit die mooie 6700 Utegra crank ervoor :+
Ga wel een nummerbord laten bijmaken en hang ik die aan de fiets ofzo.

Valt mij alles mee qua maat, oogt heel groot en log doordat alles vrij dik is maar qua maat valt het me mee. Zit wel echt super solide allemaal. Heb nog wat andere dragers overwogen maar bleek toch een gedoetje te zijn met een Qashqai.
Leuke is dat iedereen die ik er over spreek weet hoe ik het anders had moeten doen "want zij zouden....".
Ben hier iig erg blij mee, grootste gedeelte van de kostprijs voor mijn verjaardag gehad, goedkoper dan een trekhaak installeren (waar ook nog een drager bij moet) en kan met de volgende auto mee. En alleen maar lovende reviews op internet.
Dus iets gaat over 2 weken lekker mee naar België/Limburg 8)

[ Voor 51% gewijzigd door sapphire op 02-08-2016 23:26 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 21:58
nare man schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:21:

Blij dat ik voor de grijs-blauwe variant heb gekozen. Het frame ziet er echt vet uit. Veel minder understated dan ik had gedacht; de blauwe belettering 'knalt' er echt wel vanaf.
Grappig dat smaken echt verschillen, ik ben juist heel erg blij met mijn stealth versie:

Canyon3

En die is zo'n beetje klaar: Garmin (magneet loze) sensoren erop, pedalen erop (echte pedalen dit keer: XTR), bidonhouders erop (Elite Custom Race Plus) en een mini pomp erop (Lezyne road drive).

Afgelopen weekeinde mijn eerste ritje er mee gemaakt. Mijn voorlopige conclusies: Di2 schakelt fantastisch, remmen voelen een stuk beter aan (Ultegra 6800 vs Ultegra 6700) en hij stuurt echt goed (vertrouwd). Verder moet ik nog wel wennen aan het gewicht: de fiets weegt maar net 7 kilo en soms heb je het gevoel helemaal niets in je handen te hebben. En tot slot moet ik nog flink wennen aan de nieuwe tandwielen. Ik heb nu de keuze uit 50 of 34 voor terwijl ik voorheen 99% van de tijd in 39 voor fietste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
Mooi fietsje.

Wat betreft die 39 ten opzichte van 50/34; ik ben uiteindelijk uitgekomen op het gebruik van een 12-25 cassette (5800) voor op het vlakke waarmee ik voor vrijwel altijd zonder problemen in de 50 kan blijven rijden. Dat loopt voor mij toch een stuk prettiger dan de cassettes die bij de 11 beginnen en vervolgens altijd een 18 missen (of een te grote sprong hebben met een naburig kransje, of voor een wel erg scheve kettinglijn zorgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

sapphire schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:10:
Enige nadelen tot nu toe zijn de prijs, nummerbord slecht leesbaar (dus even ééntje bijmaken) en gek genoeg kan alleen de tweede fiets aan een slot en de eerste niet :+
Probeer de 1e fiets er maar af te krijgen als de 2e erop zit.... Is alleen onhandig als je maar 1 fiets hebt... Mijn drager heeft helemaal geen slot. Gelukkig is de Auris groot genoeg om 2 fietsen gewoon in de auto zelf te proppen, maar vond ik toch niet helemaal prettig.

Mooie fietsen trouwens. Ik ben ook wel van de Stealth. Ook omdat je vuil er minder goed op ziet :+ Helaas heeft Bulls dat niet dus ik ben 'm nu zelf stealth aan het maken (of zoals een vriend zegt: een natuurlijke beschermende laag op de lak aan het aanbrengen :o )

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazy D schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 06:29:
[...]

Probeer de 1e fiets er maar af te krijgen als de 2e erop zit.... Is alleen onhandig als je maar 1 fiets hebt... Mijn drager heeft helemaal geen slot. Gelukkig is de Auris groot genoeg om 2 fietsen gewoon in de auto zelf te proppen, maar vond ik toch niet helemaal prettig.
De fiets tegen de auto aan heeft geen slot, die aan de buitenkant alleen. Logisch met twee fietsen maar minder als je er maar één hebt.
Overigens kan ik met de bank plat achterin ook gewoon 2 fietsen kwijt maar dit is makkelijker (en op vakantie gaan zwager en schoonzus mee dus kan de bank niet plat).

Zag overigens in de handleiding (jaja die heb ik zowaar gelezen :+) dat ze niet harder dan 120km/u adviseren :(
En ben benieuwd naar het verbruik van de auto nu, ding is al zo aerodynamisch als een baksteen zonder de drager :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
-MvZ- schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 00:16:
Mooi fietsje.

Wat betreft die 39 ten opzichte van 50/34; ik ben uiteindelijk uitgekomen op het gebruik van een 12-25 cassette (5800) voor op het vlakke waarmee ik voor vrijwel altijd zonder problemen in de 50 kan blijven rijden. Dat loopt voor mij toch een stuk prettiger dan de cassettes die bij de 11 beginnen en vervolgens altijd een 18 missen (of een te grote sprong hebben met een naburig kransje, of voor een wel erg scheve kettinglijn zorgen).
Met die issue zit ik ook. De meest geopperde oplossing is het 34t binnenblad te vervangen door een 39t. Het probleem is echter dat dat niet altijd goed werkt. De ketting valt soms tussen de bladen. Dat wordt veroorzaakt doordat Shimano-buitenbladen aan de binnenkant zijn afgeschuind, zodat de ketting bij terugschakelen over die bolling kan glijden en precies op het binnenblad valt. Het 50t binnenblad heeft daarbij een andere bolling dan de 52t en 53t.

Natuurlijk zit daar wel wat tolerantie in, en er zijn heel wat mensen die zonder problemen met 39-50 rijden. Het aantal mensen dat problemen ondervindt is echter na veel zoekwerk toch wel flink groter dan ik eerst dacht. Bovendien kunnen de gevolgen ernstig zijn, als je onder load fout schakelt kun je je crankstel, frame of buitenblad slopen.

Daarom heb ik besloten toch het te houden bij een 36t (in plaats van 34t). 36-50 met 11-23 heeft namelijk voor 99% dezelfde verzetten als de 53-39 met 12-25 die ik eerder wilde kopen, en het verschil tussen 34 en 36 is zo klein dat je daar geen problemen mee ondervindt.

(Wat dat betreft is 34-50 en 11-32 ook op het vlakke nog helemaal niet zo gek, omdat je 50x22, 50x20 en 50x18 hebt met acceptabele kettinglijn en je daarmee ook 99% van de tijd op het vlakke op de 50 kunt rijden...alleen die grote pizza in je achterwiel ziet er niet uit en je zeult voor niets 80 gram staal en tig extra kettingschakels mee).

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 03-08-2016 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:22
Aansluitend op de verhoudingen van tandwielen, wellicht kennen jullie deze site al, maar hij is wel mooi visueel en makkelijk te gebruiken: http://www.gear-calculator.com/
Je kunt hier ook 2 setups instellen en makkelijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, die gebruik ik uit den treure :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

I-King schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:51:
Aansluitend op de verhoudingen van tandwielen, wellicht kennen jullie deze site al, maar hij is wel mooi visueel en makkelijk te gebruiken: http://www.gear-calculator.com/
Je kunt hier ook 2 setups instellen en makkelijk vergelijken.
voor dit soort vergelijkingen maak ik altijd gebruik van de gear calculator app -->https://play.google.com/s...=com.gearcalculator&hl=nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OU9aFwfZkaAGAaXn08aj0CRa/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xg89dC9TtFADOYNNgklJhzYV/full.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door kwakke01 op 03-08-2016 10:08 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Gebanned schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

Ik ben benieuwd, ik zit zelf ook te dubben over een TCR Advanced in maat S. Ben alleen bang dat het frame optisch te klein wordt. Maar een M is voor mij net iets te groot.
Voor mij zou een M sowieso te groot zijn. Plaatje van het bestelde:

Afbeeldingslocatie: https://www.giant-bicycles.com/_generated/_generated_pt/bikes/models/images/800/2016/TCR-Advanced-1-Comp-Lime-Angle.jpg

Waarschijnlijk komende dinsdag ophalen, worden ook nog wat extra's gemonteerd waaronder ook maar direct Ultegra pedalen. Niet perse nodig maar de marketing om alles van hetzelfde te hebben werkt dan toch wel goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
GertjanO schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:50:
En die is zo'n beetje klaar: Garmin (magneet loze) sensoren erop, pedalen erop (echte pedalen dit keer: XTR), bidonhouders erop (Elite Custom Race Plus) en een mini pomp erop (Lezyne road drive).
Opvallende combinatie. Ik ben echt de laatste die roept dat je op een racefiets geen SPD non-SL mag gebruiken en heb ze zelf ook jarenlang gehad op mijn TCR, maar in dit hogere segment (carbon, Ultegra, Di2) kom je ze volgens mij niet heel vaak meer tegen.

Maar, wat een mooi fietsje zeg.

* dreamscape heeft @work nog €1k in een persoonlijk budget zitten om belastingvrij aan een fiets uit te geven en moet misschien toch maar eens gaan kijken naar een upgrade...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
nare man schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:44:
[...] er zijn heel wat mensen die zonder problemen met 39-50 rijden. Het aantal mensen dat problemen ondervindt is echter na veel zoekwerk toch wel flink groter dan ik eerst dacht. Bovendien kunnen de gevolgen ernstig zijn, als je onder load fout schakelt kun je je crankstel, frame of buitenblad slopen.
Ik heb het afgelopen weekend nog meegemaakt. Clubgenoot fietste voor het eerst met 50/39, lang verhaal kort: ik denk dat we onderweg wel iets van vier keer z'n ketting tussen z'n twee kettingbladen hebben moeten uitrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

Sjoewe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

Ik heb het afgelopen weekend nog meegemaakt. Clubgenoot fietste voor het eerst met 50/39, lang verhaal kort: ik denk dat we onderweg wel iets van vier keer z'n ketting tussen z'n twee kettingbladen hebben moeten uitrekken.
als ik dit zo lees wordt ik er steeds geruster op er goed aan gedaan te hebben vorig jaar toch de tripple te kiezen (50/39/30x 11-25) ik mis alleen de '16' af en toe, maar als ik de verhalen zo hoor valt dat in het niet met de problemen van een 39 monteren waar een 34 zat...

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
kwakke01 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:23:
[...]

als ik dit zo lees wordt ik er steeds geruster op er goed aan gedaan te hebben vorig jaar toch de tripple te kiezen (50/39/30x 11-25) ik mis alleen de '16' af en toe, maar als ik de verhalen zo hoor valt dat in het niet met de problemen van een 39 monteren waar een 34 zat...
Waarom monteer je dan geen 12-23 op je triple? Dan heb je ook 16 en 18. Is mij altijd perfect bevallen en zeker een wereld van verschil met de 11-25 die er standaard op zat.

Overigens heb je met een compact 36-50 en 11-23 praktisch dezelfde verzetten. Het enige verschil is dat je ~2 km/u eerder naar het grote blad moet schakelen, maar het verloop is prima.

http://www.gear-calculato...6,17,18,19,21,23&UF2=2135

(En trouwens, zo groot is dat verschil tussen 39 en 36 ook weer niet. 2,7 km/u of één kransje; dat is niet het verschil tussen een acceptabele of een desastreuze kettinglijn. Dan trap ik wel wat harder, als ik daarmee kan vermijden dat ik mijn crank sloop.)

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 03-08-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
kwakke01 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:23:
[...]

Triples zijn om te drinken, niet om op te fietsen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01

kwakke01

nare man schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:36:
[...]

Waarom monteer je dan geen 12-23 op je triple? Dan heb je ook 16 en 18. Is mij altijd perfect bevallen en zeker een wereld van verschil met de 11-25 die er standaard op zat.

Overigens heb je met een compact 36-50 en 11-23 praktisch dezelfde verzetten. Het enige verschil is dat je ~2 km/u eerder naar het grote blad moet schakelen, maar het verloop is prima.

http://www.gear-calculato...6,17,18,19,21,23&UF2=2135

(En trouwens, zo groot is dat verschil tussen 39 en 36 ook weer niet. 2,7 km/u of één kransje; dat is niet het verschil tussen een acceptabele of een desastreuze kettinglijn. Dan trap ik wel wat harder, als ik daarmee kan vermijden dat ik mijn crank sloop.)
Klopt, maar ik wilde heel graag deze fiets, en daar zat nu eenmaal een tripple op :)
11/23 zou nog kunnen idd; heb hiervoor met een 50/44 11-25 rondgereden, en als je daarmee 12% opkomt, dan moet dat oook wel met 30/23 lukken lijkt me zo.

Wellicht een mooie upgrade tegen de tijd dat ik de meegeleverde velgen wil vervangen (Shimano WH-R501)
Sjoewe schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Triples zijn om te drinken, niet om op te fietsen. :P
oOo

zowiezo rijd ik hoofdzakelijk op het vlak, dus zit ik al heel weinig op de 39; hoogstens als het echt hard waait en ik moet gaan kiezen tussen de 50/17 of 39/13. Meestal is het dan toch maar iets verder voorovergebogen zitten en de 50/15 rond blijven draaien. de 30 hoop ik alleen te gebruiken als ik weer eens tijd heb om de auto te pakken en naar valkenburg te rijden (tot nu toe altijd de steilere stukken in limboland kunnen omzeilen zoals de gulperberg, keutenberg of de loorberg); da's met 44x25 mss net iets teveel van het goede (alhoewel ik in een moment van verstandsverbijstering de cauberg al eens ben opgereden met 50x25... kwam er pas achter toen ik achterstevoren bovenkwam en door wilde schakelen... 8)7 )

[ Voor 26% gewijzigd door kwakke01 op 03-08-2016 13:34 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic