Koop dan nu geen nieuwe wielen
Ik zat een goede maand terug toevallig in een vrij vergelijkbare situatie. Op mijn oude racefiets had ik een nieuw wiel nodig en dacht dat het wel aardig zou zijn de wielen van mijn goede fiets, WH-R501, naar die oude fiets om te zetten. Quattro's heb ik toen gekocht om die R501 op mijn goede fiets te vervangen (toevallig met exact dezelfde aanbieding van Mantel).Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:14:
Ik zit er zelf over te denken om nieuwe wielen te kopen. Ik wil niet teveel uitgeven, juist omdat mijn fiets zelf ook een goedkoop barrel is (Bulls Harrier 2014 met 105 5700) maar wil wel even een leuke upgrade. Er zitten nu WH-RS11 wielen op; natuurlijk prima wielen die praktisch niets kosten, maar gewoon heel erg basic.
Mijn gedachte gaat uit naar een setje Fulcrum Racing Quattro LG's; er is nu een mooie aanbieding bij Mantel voor die wielen, waarbij je nog een setje Continental Grand Prix gratis erbij krijgt (niet de S II overigens).
Het voordeel is, dat ik dan meteen de RS11's op de fiets van mijn vriendin kan gooien. Die rijdt nu met Supra RA Comp-wielen, en dat vind ik ondingen: lomp zwaar (bijna 2200 gram, scheelt 400 gram met de RS11's) en J-bend spaken met een hoop 'geping' tijdens het rijden.
Is dit een nuttige uitgave? Ben gewoon benieuwd
In de korte tijd dat ik er op gereden heb kon ik niet echt verschil merken ten opzichte van mijn oude set. De wielen simpel gezegd gewoon goed maar ik had zelf nu niet direct het idee dat het een wereldverbetering was (ben ook altijd erg tevreden geweest met die R501 wielen). Nu heb ik er helaas maar wel letterlijk 3x mee gereden waarna de fiets total loss gereden is dus ik heb niet heel lang kunnen vergelijken.
Iemand ervaringen met de BBB Impress bril met meekleurende glazen? Ik zit te kijken voor een fietsbrilletje tot 50 euro.
De wijzen komen uit het Oosten!
Dat is zeker een nuttige uitgave. Die Fulcrum wielen zijn een stuk stijver en beter dan de RS11. Kun je er weer een paar jaar tegenaan.Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:14:
Ik zit er zelf over te denken om nieuwe wielen te kopen. Ik wil niet teveel uitgeven, juist omdat mijn fiets zelf ook een goedkoop barrel is (Bulls Harrier 2014 met 105 5700) maar wil wel even een leuke upgrade. Er zitten nu WH-RS11 wielen op; natuurlijk prima wielen die praktisch niets kosten, maar gewoon heel erg basic.
Mijn gedachte gaat uit naar een setje Fulcrum Racing Quattro LG's; er is nu een mooie aanbieding bij Mantel voor die wielen, waarbij je nog een setje Continental Grand Prix gratis erbij krijgt (niet de S II overigens).
Het voordeel is, dat ik dan meteen de RS11's op de fiets van mijn vriendin kan gooien. Die rijdt nu met Supra RA Comp-wielen, en dat vind ik ondingen: lomp zwaar (bijna 2200 gram, scheelt 400 gram met de RS11's) en J-bend spaken met een hoop 'geping' tijdens het rijden.
Is dit een nuttige uitgave? Ben gewoon benieuwd
Hier zonder banden: https://www.bike-componen...dsatz-Modell-2016-p44853/
[ Voor 4% gewijzigd door LuPo op 16-06-2016 12:22 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Verwijderd
Ja, dat zou wel het beste zijn, maar ik kan een bedrag van bijna het tienvoudige voor een geheel nieuwe fiets niet rechtvaardigen tegenover mijzelf en mijn wederhelft
Maar wat is het nut van deze aankoop nu dan? Je gaat er tenslotte nauwelijks op vooruit.
Ik zou óf die 300 euro mooi in m'n spaarpot stoppen voor een nieuwe fiets, óf nu investeren in een wielset waar je wel echt wezelijk op vooruit gaan ten opzichte van je huidige situatie. Dit is gewoon iets nieuws kopen om iets nieuws te kopen. (Ook leuk
).
Ik zou óf die 300 euro mooi in m'n spaarpot stoppen voor een nieuwe fiets, óf nu investeren in een wielset waar je wel echt wezelijk op vooruit gaan ten opzichte van je huidige situatie. Dit is gewoon iets nieuws kopen om iets nieuws te kopen. (Ook leuk
Een vraagje aan de kenners hier: hoe moet ik mijn zadelhoogte meten? De ene website zegt van bovenkant zadel tot hart crank/bottom bracket, de andere website zegt van bovenkant zadel tot hart pedaalas.
In het ene geval is mijn huidige zadelhoogte 78cm, in het andere geval 95cm. 78cm schijnt erg laag te zijn voor iemand met een lengte van 191cm (al helemaal omdat ik bovengemiddeld lange benen heb), maar 95cm is weer onwaarschijnlijk hoog.
Ik heb deze fiets op het oog: https://www.canyon.com/nl...urace-cf-slx-8-0-di2.html maar zit te twijfelen tussen maat L en XL.
Op basis van mijn lage zadelhoogte concluderen ze bij Canyon dat ik een groot bovenlijf heb, en dat een XL beter bij mij moet passen. Ik denk echter dat de lage zadelhoogte, en relatief klein bovenlijf dat een L beter bij mij past.
Ik vind het zonde van het vele geld als ik niet niet lekker zit (te groot of juist te klein) op de keuze die ik ga maken.
Iemand een advies voor mij?
In het ene geval is mijn huidige zadelhoogte 78cm, in het andere geval 95cm. 78cm schijnt erg laag te zijn voor iemand met een lengte van 191cm (al helemaal omdat ik bovengemiddeld lange benen heb), maar 95cm is weer onwaarschijnlijk hoog.
Ik heb deze fiets op het oog: https://www.canyon.com/nl...urace-cf-slx-8-0-di2.html maar zit te twijfelen tussen maat L en XL.
Op basis van mijn lage zadelhoogte concluderen ze bij Canyon dat ik een groot bovenlijf heb, en dat een XL beter bij mij moet passen. Ik denk echter dat de lage zadelhoogte, en relatief klein bovenlijf dat een L beter bij mij past.
Ik vind het zonde van het vele geld als ik niet niet lekker zit (te groot of juist te klein) op de keuze die ik ga maken.
Ik heb een bril voor €15,- op dx.com gekocht. Heb hem nog niet gedragen tijdens het fietsen maar hij ziet er keurig uit incl 5 "glazen" waaronder een gepolariseerd glas.NoepZor schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:18:
Iemand ervaringen met de BBB Impress bril met meekleurende glazen? Ik zit te kijken voor een fietsbrilletje tot 50 euro.
Zal mijn bevindingen eerdaags posten.
nog goedkoper : 246 & gratis verzending bij wiggle.nl : http://www.wiggle.nl/fulc...um-voor-draadbanden-2016/LuPo schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:19:
[...]
Dat is zeker een nuttige uitgave. Die Fulcrum wielen zijn een stuk stijver en beter dan de RS11. Kun je er weer een paar jaar tegenaan.
Hier zonder banden: https://www.bike-componen...dsatz-Modell-2016-p44853/
Wat je "moet" meten is je binnenbeenlengte ( en dat is met STEVIG aandrukken onderin het kruis .. )GertjanO schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:55:
Een vraagje aan de kenners hier: hoe moet ik mijn zadelhoogte meten? De ene website zegt van bovenkant zadel tot hart crank/bottom bracket, de andere website zegt van bovenkant zadel tot hart pedaalas.
obv die lengte ga je rekenen met de gebruikte formule, waarbij bij die formule moet blijken of de uitkomst t/m trapas of pedaalas is.
EDIT : de zadelhoogte bandbreedte welke canyon hanteert is obv trapas ... (ook te zien omdat ze zadelhoogte 20 a 30 cm langer is dan de zitbuislengte, dus daar kan pedaallengte van 17,5 cm nooit bij-inzitten )
In framematen kennen ze (normaal) die maat niet, omdat bij frame de pedaallengte, zadelpenlengte zadeldekdikte niet bekend is.
[ Voor 10% gewijzigd door Ted038 op 16-06-2016 13:20 ]
Verwijderd
Klopt, dat is precies wat het isSjoewe schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:42:
Dit is gewoon iets nieuws kopen om iets nieuws te kopen. (Ook leuk).
De zadelhoogte is de afstand van het midden van de trapas/bracket tot de bovenkant van het zadel. Met de volgende formule kun je deze afstand berekenen. Het resultaat uit deze formule is een schatting, maar geeft je een goede basisafstand om met de hoogte van je zadel te experimenteren. De formule is als volgt:GertjanO schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:55:
Binnenbeenlengte X 0,885 = zadelhoogte.
78cm lijkt me in jouw geval onrealistisch. Ik ben 1.81 en heb een bbl van 90 (ook lange benen). Mijn zadelstand is ~79cm en heb een Endurace CF 7.0 SL in maat L. Zie foto: LuPo in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"
Ik denk dat jij dus wel XL nodig hebt.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Als je bovengemiddeld lange benen hebt, zou ik juist níét je binnenbeenlengte meten. Ik heb een binnenbeenlengte van 96cm (ja, echt), dan zou je rond een framemaat van 65/66GertjanO schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:55:
[...] al helemaal omdat ik bovengemiddeld lange benen heb [...]
Ik heb deze fit-calculator gebruikt en vooral naar de bovenbuis gekeken. En pas nu prachtig op een 62cm.
[ Voor 5% gewijzigd door _gibeon_ op 16-06-2016 14:48 ]
Alleen naar de BBL kijken is sowieso een nogal beperkte manier om je fit te bepalen, juist als er buitenproportioneel veel lengte in je benen zit, worden maten zoals de 'stack' (hoogte van de Head Tube tov de Bottom Bracket) en 'reach' (afstand HT tov BB) veel belangrijker dan de lengte van de zadebuis.
Als de reach te groot is dan zit je altijd uitgestrekt op de fiets en dat gaat nooit comfortabel worden.
Als de reach te groot is dan zit je altijd uitgestrekt op de fiets en dat gaat nooit comfortabel worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 16-06-2016 15:30 ]
De reach is toch nog wel wat aan te passen door een andere stem te pakken?
Nope.
Reach wordt gemeten als de horizontale afstand tussen de hartlijn van de bottom bracket en de hartlijn van de headtube. Dus daar is de lengte van je stem niet bij opgeteld. Daarbij kan je ook wel stellen dat wanneer je een stem nodig hebt die korter is dan 80mm om comfortabel te kunnen zitten, je waarschijnlijk ook makkelijk een hele framemaat kleiner had afgekund.
Reach wordt gemeten als de horizontale afstand tussen de hartlijn van de bottom bracket en de hartlijn van de headtube. Dus daar is de lengte van je stem niet bij opgeteld. Daarbij kan je ook wel stellen dat wanneer je een stem nodig hebt die korter is dan 80mm om comfortabel te kunnen zitten, je waarschijnlijk ook makkelijk een hele framemaat kleiner had afgekund.
Ja ok, ik bedoel meer, er valt met hoe horizontaal je zit ook nog wel wat te spelen met het aanpassen van de stem, net zoals de zithoogte niet alleen maar aan het frame ligt maar aan te passen is met je zadelpen. Uiteraard is het wat lastiger, maar het betekent niet meteen dat je niet bijna hetzelfde kunt zitten op een maatje groter of kleiner frame.Sjoewe schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:44:
Nope.
Houd er wel rekening mee dat je je stem niet oneindig kan inkorten of verlengen ivm de stabiliteit van je fiets
Gewoon framepje op maat laten maken natuurlijk. Als dat niet gaat is de bovenbuislengte IMHO wel een interessantere maat dan de zadelbuis, maar binnen grenzen uiteraard.
[ Voor 56% gewijzigd door begintmeta op 16-06-2016 21:14 ]
Sinds kort gestart met fietsen en heb een 2ehands BeOne gekocht om mee te leren trappen. Degene die ik om advies vroeg adviseerde me een iets kleinere framemaat dan zou kunnen met m'n maten/lengte omdat het iets makkelijker is je stuur naar voren te maken, zadel wat naar achter te zetten, etc dan de stang korter te maken. Uiteraard moet het uiteindelijk goed pas zitten, maar omdat ik geen idee heb wat prettig is of goed zit ben ik zo gestart. Heb overigens volgens de calculator die hierboven werd gepost perfecte fietsmaten.
Nu vooral km's maken. En m'n borst en schouderspieren rekken, blijk iets te strak in elkaar te steken dus had wat last van slapende handjes.
Nu vooral km's maken. En m'n borst en schouderspieren rekken, blijk iets te strak in elkaar te steken dus had wat last van slapende handjes.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Dat is normaal bij de eerste ritten, net zoals last van je nek, knieën, dat soort dingen. Komt vanzelf goed
Het veranderen van de horizontale positie van een zadel is alleen maar bedoeld om te zorgen dat je knieschijven boven de bal van je voet blijven op de 3-uur positie van de pedaalslag en niks anders.NiGeLaToR schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:23:
zadel wat naar achter te zetten
Hoe watte? Nog meer van dit soort dingen die ik toch nog maar eens moet checken voor ik echt km's ga maken op de fiets?Sjoewe schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:59:
[...]
Het veranderen van de horizontale positie van een zadel is alleen maar bedoeld om te zorgen dat je knieschijven boven de bal van je voet blijven op de 3-uur positie van de pedaalslag en niks anders.
Als je dit secuur doorleest en stap voor stap doorwerkt, ben je een heel eind.mark-k schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:11:
[...]
Hoe watte? Nog meer van dit soort dingen die ik toch nog maar eens moet checken voor ik echt km's ga maken op de fiets?
Wordt ook al beter gelukkig, net als de zadelpijn. Verder leer je snel welke kant opfietsen leuk is en welke minder leuk, qua wegdek, stoplichten en drukte. We hebben gelukkig veel polders, dat fietst top.Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:26:
Dat is normaal bij de eerste ritten, net zoals last van je nek, knieën, dat soort dingen. Komt vanzelf goed
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Doelstelling: 60 km fietsen met een gemiddelde van 30 km p/u
Nu fiets ik tussen de 30 en 45 km met een gemiddelde van zo'n 27/28 km p/u
Wat kan ik nu beter gaan trainen? 30 km fietsen met een gemiddelde van 30 km p/u en dan uitbouwen? Of de gewenste afstand gaan fietsen en dan langzaam steeds harder?
Ik merk dat 30 km p/u fietsen wel redelijk gaat, het zijn alleen stoplichten, de wijk uit, de wijk weer in enz. Die mijn gemiddelde omlaag gooien. Dat hoort er natuurlijk ook bij, dus ik wil eigenlijk gewoon harder fietsen dan 30.
Wat kan ik nu beter gaan trainen? 30 km fietsen met een gemiddelde van 30 km p/u en dan uitbouwen? Of de gewenste afstand gaan fietsen en dan langzaam steeds harder?
Ik merk dat 30 km p/u fietsen wel redelijk gaat, het zijn alleen stoplichten, de wijk uit, de wijk weer in enz. Die mijn gemiddelde omlaag gooien. Dat hoort er natuurlijk ook bij, dus ik wil eigenlijk gewoon harder fietsen dan 30.
[ Voor 27% gewijzigd door St@m op 17-06-2016 09:17 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Ok thanks._gibeon_ schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:04:
[...]
Als je dit secuur doorleest en stap voor stap doorwerkt, ben je een heel eind.
Mijn tip, laat dat soort doelstellingen lekker gaan en ga gewoon lekker kilometers maken. Dan komt de afstand en de snelheid vanzelf.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:16:
Mwah, kilometers maken doe ik wel, maar ik wil graag met de fietsgroep van de voetbal mee, en die fietsen zo'n 75 km met een gemiddelde van 30.Blik1984 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:32:
[...]
Mijn tip, laat dat soort doelstellingen lekker gaan en ga gewoon lekker kilometers maken. Dan komt de afstand en de snelheid vanzelf.
Dat heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat trok ik echt niet, en ik vind ook niet dat ik er dan maar achteraan moet bungelen en zij op mij moeten blijven wachten / inhouden. Dus ik wil echt naar dat niveau.
En wat is dan de beste manier (behoudens km's maken, want dat moet sowieso).
Ik denk dat als ik eenmaal op het niveau ben van 60 km solo a 30 p/u dat 75 km met een groep zeker moet lukken.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Als je in een groep rijd zou je makkelijk van 27/28 naar 30 gemiddeld moeten kunnen gaan, je kan immers veel vaker uit de wind zitten.
Wil je ook af en toe op kop kunnen rijden dan zou ik wat meer interval training doen. Dan train je meer op intensiteit voor wat kortere periodes.
Wil je ook af en toe op kop kunnen rijden dan zou ik wat meer interval training doen. Dan train je meer op intensiteit voor wat kortere periodes.
Fietsen jullie in de heuvels?
Behalve km maken kan je je er ook op richten die kilometers steeds harder te fietsen natuurlijk
Als je traint moet je nu eenmaal steeds verder de grenzen oprekken, maar er ook niet te ver overheen gaan.
Behalve km maken kan je je er ook op richten die kilometers steeds harder te fietsen natuurlijk
Als je traint moet je nu eenmaal steeds verder de grenzen oprekken, maar er ook niet te ver overheen gaan.
[ Voor 78% gewijzigd door begintmeta op 17-06-2016 09:55 ]
staar je niet blind op die 30 km/u gemiddeld.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:16:
Ik keek er in het begin ook naar maar ben daar op een gegeven moment mee gestopt. Ga eerst maar eens lekker stukken fietsen. 40-50-60 km en heb daar een goed gevoel over. Daarna ga je bijvoorbeeld jezelf iets meer uitdagen door bijv een klimmetje tussendoor te pakken die je wel voelt. Of bijv 10 minuten langer op een hogere snelheid fietsen. Hoe reageert je lichaam daar op? Ben je bek af of herstel je snel op de fiets.
Dat hogere gemiddelde komt er dan vanzelf. Gewoon lekker km's maken en blijven rijden.
Ik kan de ene dag het rondje met bijv 32 gemiddeld rijden. De andere dag kan dat ook 28-29 zijn. Net hoe de wind staat, vorm van de dag is.
Zoek anders een fietsmaatje die ongeveer in dezelfde situatie zit als jou. Wellicht kun je samen stukken rijden. Motiveert ook weer en ook dan kun je soms kiezen om wat meer gas te geven en kop over kop te rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door koentjuh1987 op 17-06-2016 09:53 ]
...
30km/h gemiddeld.. tjah.. fietste van de week een rondje 25km/h gemiddeld, was al blij. In groepsformatie laatst een stukje van 60km gefietst waarvan de helft met 28km/h gemiddeld, maar zeker de eerste weken was 23-24km/h gemiddeld wel het maximum. Dus, het kan altijd langzamer
Ik krijg geen bevredigend antwoord 
Ja, ik snap dat e.e.a. van de vorm van de dag afhangt, van de wind enz. Maar goed, laten we van de km/u afstappen. (was meer ter indicatie dat wanneer ik mezelf over het algemeen pijn ga doen >30km/u fiets, maar dat weten jullie natuurlijk niet).
Ik heb een rondje dat ik fiets van ongeveer 30km. Uiteindelijk wil ik dat rondje 2x fietsen met een bepaald wattage dat ik trap (nee ik heb geen meter, maar ter vervanging van de km/u). Ga ik dan eerst zorgen dat ik het rondje 1x op dat wattage kan trappen en daarna uitbouwen? Of ga ik direct het rondje 2x fietsen en uiteindelijk op het wattage uitkomen.
Hoe train je dat? Intervallen e.d. ja, dat snap ik allemaal wel. Jezelf pijn doen en nog meer pijn doen, dat gaat allemaal gebeuren, en dat kan ik ook wel (heel lang RPM gedaan).
Wat is de beste trainingsmethode? Als ik Cancellara zou zijn zouden jullie ook niet zeggen, ga maar km's maken
denk ik
Edit: ik heb wel een fietsmaat met wie ik 2x in de week ga fietsen, maar die fietst me het snot voor de ogen als hij wil. Dus dat is ook niet altijd even leuk voor hem.
Ja, ik snap dat e.e.a. van de vorm van de dag afhangt, van de wind enz. Maar goed, laten we van de km/u afstappen. (was meer ter indicatie dat wanneer ik mezelf over het algemeen pijn ga doen >30km/u fiets, maar dat weten jullie natuurlijk niet).
Ik heb een rondje dat ik fiets van ongeveer 30km. Uiteindelijk wil ik dat rondje 2x fietsen met een bepaald wattage dat ik trap (nee ik heb geen meter, maar ter vervanging van de km/u). Ga ik dan eerst zorgen dat ik het rondje 1x op dat wattage kan trappen en daarna uitbouwen? Of ga ik direct het rondje 2x fietsen en uiteindelijk op het wattage uitkomen.
Hoe train je dat? Intervallen e.d. ja, dat snap ik allemaal wel. Jezelf pijn doen en nog meer pijn doen, dat gaat allemaal gebeuren, en dat kan ik ook wel (heel lang RPM gedaan).
Wat is de beste trainingsmethode? Als ik Cancellara zou zijn zouden jullie ook niet zeggen, ga maar km's maken
Edit: ik heb wel een fietsmaat met wie ik 2x in de week ga fietsen, maar die fietst me het snot voor de ogen als hij wil. Dus dat is ook niet altijd even leuk voor hem.
[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 17-06-2016 10:29 ]
Het is een enorme killer om als beginner over 60km gemiddeld 30+ te gaan. Staar je hier niet blind op, fietsen wordt er minder leuk van als je hier te veel op focus. Om voor stilstaan, bochten en dorpjes te compenseren zul je toch echt hele stukken 40km/h of harder moeten rijden (uit eigen ervaring).St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:16:
Het enige om hier naartoe te werken is veel fietsen.
Daarnaast vergelijk je nu solo rijden met een groep. In een groep fietsen en het juiste wiel pakken scheelt geloof ik rond de 30% minder energie kosten om dezelfde snelheid te houden. Als je met die groep meewilt en ze gaan eigenlijk te snel moet je vooral niet op kop gaan fietsen of heel kort. Laat de mensen die sneller zijn op kop fietsen en ga in het midden fietsen.
Daarnaast zijn er veel verschillende soorten trainingen. Duurtraining met een lage hartslag over een langere afstand om je conditie te verbeteren of een hoge intensiteit training om kracht te trainen. Het beste is om deze om en om te doen.
Edit: Als je fietsmaat veel sneller is. Laat hem langzaam versnellen en ga goed in zijn wiel zitten. (goed kijken waar de wind vandaan komt) Dan zal de ronde voor hem zwaarder zijn ivm op kop fietsen. En voor jou waarschijnlijk net zo zwaar ondanks dat je in zijn wiel zit.
[ Voor 7% gewijzigd door Nixo op 17-06-2016 10:32 ]
Ik heb al een nieuwe post neergezet, we laten de 30km/u losNixo schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:29:
[...]
Het is een enorme killer om als beginner over 60km gemiddeld 30+ te gaan. Staar je hier niet blind op, fietsen wordt er minder leuk van als je hier te veel op focus. Om voor stilstaan, bochten en dorpjes te compenseren zul je toch echt hele stukken 40km/h of harder moeten rijden (uit eigen ervaring).
Het enige om hier naartoe te werken is veel fietsen.
Ja, paar keer geprobeerd dus, en dan lig ik er na 50km echt wel af. Dan kunnen mijn benen gewoon niet meer.Daarnaast vergelijk je nu solo rijden met een groep. In een groep fietsen en het juiste wiel pakken scheelt geloof ik rond de 30% minder energie kosten om dezelfde snelheid te houden. Als je met die groep meewilt en ze gaan eigenlijk te snel moet je vooral niet op kop gaan fietsen of heel kort. Laat de mensen die sneller zijn op kop fietsen en ga in het midden fietsen.
Top. Dan moet ik denk ik door de week maar op hoge intensiteit trainen en in het weekend soms maar een langere tijd gaan fietsen. Door de week heb ik hier nooit tijd voor.Daarnaast zijn er veel verschillende soorten trainingen. Duurtraining met een lage hartslag over een langere afstand om je conditie te verbeteren of een hoge intensiteit training om kracht te trainen. Het beste is om deze om en om te doen.
Dan moet je meer trainen.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:33:
Ja, paar keer geprobeerd dus, en dan lig ik er na 50km echt wel af. Dan kunnen mijn benen gewoon niet meer.
Ja.. zover was ik al en mijn vraag was dus: hoe.
Trainingsmethoden worden vooral interessant om er echt het uiterste uit te halen, in een beperkte tijd, maar dan nader je dus de uiterste capaciteiten van je lichaam. Om daar al grote stappen naar toe te maken is vooral veel doen en het leuk vinden het belangrijkst.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:23:
...
Wat is de beste trainingsmethode? Als ik Cancellara zou zijn zouden jullie ook niet zeggen, ga maar km's makendenk ik
...
Als je echt doelmatig zou willen trainen moet je toch een eigen plan maken, afhankelijk van je doelen, tijd, en je individuele mentale en fysieke gesteldheid.
Maar ik zou me daarover voorlopig niet druk maken, ik zou verwachten dat je, als je gezond bent, veel fietst en daarbij niet te lui bent, met sprongen vooruit zult gaan.
[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 17-06-2016 10:57 ]
Blijven meefietsen met de groep zeker niet laten vallen. Eventueel kenbaar maken dat je geen meter kop kan doen omdat je dat niet red. Komt vanzelf. Ik ben vorig jaar begonnen met een groep. En daar lag ik ook echt helemaal af. Inmiddels na 1,5 jaar meefietsen merk ik dat ik begin te verschuiven van de langzaamste naar het midden en stukjes kop kan pakken.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:39:
[...]
Ja.. zover was ik al en mijn vraag was dus: hoe.
Ik probeer drie keer in de week te fietsen. Di, Do en weekend een keer. Met de groep door de weeks zijn vaak kortere hoge intensiteit. tussen 70% en 95% van de maximale hartslag. Veel korte sprintjes. In het weekend probeer ik dan een langer stuk rustig aan te fietsen. Dan rij ik vaak niet harder dan gemiddeld 25km/h of langzamer. Ik probeer hier niet boven de 70% van max hr uit te komen.
EDIT: Om te trainen is het vooral van belang om niet op snelheid te letten. Je hartslag is een veel betere indicatie om te trainen.
[ Voor 6% gewijzigd door Nixo op 17-06-2016 10:46 ]
Volgens mij is km's maken wel degelijk het beste advies.
Fiets eerst maar een aantal keer je rondje van 30 km met 30 km/u gemiddeld. Wissel je rondje af en toe af met andere rondjes, eventueel groter, zonder op de snelheid te letten. Op die manier bouw je de afstand m.i. wat makkelijker op. Ik ben zelf niet zo fanatiek als wat ik hier van veel mensen lees, maar wat mij helpt wanneer ik grotere rondjes (voor mijn doen) fiets, is niet op de snelheid letten maar op het volbrengen van de afstand. Dat helpt vooral mentaal wanneer je in de polder altijd wind tegen hebt.
Als je dat een aantal keer doet, gaat je snelheid vanzelf omhoog.
Fiets eerst maar een aantal keer je rondje van 30 km met 30 km/u gemiddeld. Wissel je rondje af en toe af met andere rondjes, eventueel groter, zonder op de snelheid te letten. Op die manier bouw je de afstand m.i. wat makkelijker op. Ik ben zelf niet zo fanatiek als wat ik hier van veel mensen lees, maar wat mij helpt wanneer ik grotere rondjes (voor mijn doen) fiets, is niet op de snelheid letten maar op het volbrengen van de afstand. Dat helpt vooral mentaal wanneer je in de polder altijd wind tegen hebt.
Als je dat een aantal keer doet, gaat je snelheid vanzelf omhoog.
Dat doe ik nu ook, doordeweeks 2x hoog intensief (een uurtje 30+) en in het weekend kilometers maken.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:33:
Top. Dan moet ik denk ik door de week maar op hoge intensiteit trainen en in het weekend soms maar een langere tijd gaan fietsen. Door de week heb ik hier nooit tijd voor.
Of het lichamelijk gezien de beste training is weet ik niet; maar het is (voor mij) wel de leukste. En als het leuk is, maak je al snel de meeste kilometers.
Fietsen doe ik voor de lol en daar hou ik mij dus niet echt aan een schema maar gewoon lekker trappen.
Met hardlopen heb ik mijn snelheid/afstand verhoogd met het volgende schema en mijn vermoeden is dat dit van toepassing kan zijn op de fiets.
3 verschillende trainingen die elkaar afwisselen.
1e snelle korte training van een vaste afstand. Dus een kort rondje waarbij je hoog in hartslag gaat zitten en iedere keer iets van de tijd probeert af te snoepen.
2e interval training 3 minuten je het snot voor de ogen fietsen en dan 2 minuten rustig uittrappen en dat een keer 5-6 en dan kwartiertje uitfietsen naar huis op een rustig tempo.
3e training lange duurtraining op een laag tempo om inhoud te kweken.
Dit werkte voor mij wel goed bij het hardlopen in elk geval.
Met hardlopen heb ik mijn snelheid/afstand verhoogd met het volgende schema en mijn vermoeden is dat dit van toepassing kan zijn op de fiets.
1e snelle korte training van een vaste afstand. Dus een kort rondje waarbij je hoog in hartslag gaat zitten en iedere keer iets van de tijd probeert af te snoepen.
2e interval training 3 minuten je het snot voor de ogen fietsen en dan 2 minuten rustig uittrappen en dat een keer 5-6 en dan kwartiertje uitfietsen naar huis op een rustig tempo.
Knap dat mensen hier makkelijk 30+ gemiddeld kunnen fietsen, ik heb de conditie en de kracht maar kan mij niet indenken dat je dan veilig door het verkeer begeeft, of je moet echt speciaal naar een plek toe rijden waar het heel rustig is met brede fietspaden/wegen
15.000 kilometer per jaar maken en dan vooral solo... Dan fiets je op een gegevens moment makkelijk 30km per uur...
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
En voor zover ik weet werkt het met fietsen net zo. Dit is een vrij goed schema om snel op te bouwen. En je krijgt snelheid en conditie.Seriph schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:00:
Fietsen doe ik voor de lol en daar hou ik mij dus niet echt aan een schema maar gewoon lekker trappen.
In de polders hier is het eerder zoeken naar verkeerschumi1986 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:03:
Knap dat mensen hier makkelijk 30+ gemiddeld kunnen fietsen, ik heb de conditie en de kracht maar kan mij niet indenken dat je dan veilig door het verkeer begeeft, of je moet echt speciaal naar een plek toe rijden waar het heel rustig is met brede fietspaden/wegen
Ik woon in Zwolle, met 3 minuten fietsen zit ik in de middle of nowhere dus dat kan makkelijkschumi1986 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:03:
Een kleine 10 uur per week op de fiets, het hele jaar doorM@cer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:07:
15.000 kilometer per jaar maken en dan vooral solo... Dan fiets je op een gegevens moment makkelijk 30km per uur...
Daarom ga ik tegenwoordig 2 a 3 keer per week op de fiets naar mijn werk (a 80km pd), dan heb ik al ongeveer 7 uur gehad van die 10 uur. Dan in het weekend een extra rondje of een toertocht, dan is die 10 uur per week niet zoveel..
Verder is het belangrijk dat je ook met wind tegen snelheid kan houden.. Als je met wind tegen nog steeds 28 kan fietsen, dan is die 30 niet zover weg..
Maar nogmaals die 30 is geen heilige standaard.. Gewoon gaan fietsen en kilometers maken, dan komt de snelheid vanzelf wel..
Verder is het belangrijk dat je ook met wind tegen snelheid kan houden.. Als je met wind tegen nog steeds 28 kan fietsen, dan is die 30 niet zover weg..
Maar nogmaals die 30 is geen heilige standaard.. Gewoon gaan fietsen en kilometers maken, dan komt de snelheid vanzelf wel..
[ Voor 38% gewijzigd door M@cer op 17-06-2016 11:20 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
En 30 gemiddeld is vaak hele stukken 40+ rijden.
Als ik naar m'n werk fiets moet ik een stuk door Amstelveen, valt mee kwa stoplichten maar er gaat dan zeker 2km/u van je gemiddelde snelheid af.
Oftewel gemiddelde zegt helemaal niets.
En dan heb je ook nog mensen die op strava begin en eind van hun rit eraf knippen om maar te zorgen dat ze een mooi hoog gemiddelde hebben.
Als ik naar m'n werk fiets moet ik een stuk door Amstelveen, valt mee kwa stoplichten maar er gaat dan zeker 2km/u van je gemiddelde snelheid af.
Oftewel gemiddelde zegt helemaal niets.
En dan heb je ook nog mensen die op strava begin en eind van hun rit eraf knippen om maar te zorgen dat ze een mooi hoog gemiddelde hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 17-06-2016 11:25 ]
Ach ik heb die 30km/u maar laten gaan, snap dat als je 15k per jaar fietst dat je dat wel haalt 
Alleen met de 3K die ik fiets is dat te snel voor solo
Sowieso snap ik sommige mensen niet die zich zó blind staren op snelheid. Zo fietst er een groep hier in het dorp die bekend staan dat ze zo hard fietsen (en om hun enorm slechte gedrag op de weg ondertussen), altijd van die grote verhalen dat ze "ff 100km met 35km/u gemiddeld doen".
Kom ik er van de week achter dat ze buiten het dorp strava aanzetten en dan de laatste 5km gewoon niet loggen
Tja wie neem je dan in de maling
Als ik elke keer het begin en het einde door de bebouwde kom niet meereken en (zoals ik ook hoorde) m'n teller uitzet voordat ik ga remmen bij een stoplicht dan kom ik ook makkelijk een paar km/u hoger uit
Alleen met de 3K die ik fiets is dat te snel voor solo
Sowieso snap ik sommige mensen niet die zich zó blind staren op snelheid. Zo fietst er een groep hier in het dorp die bekend staan dat ze zo hard fietsen (en om hun enorm slechte gedrag op de weg ondertussen), altijd van die grote verhalen dat ze "ff 100km met 35km/u gemiddeld doen".
Kom ik er van de week achter dat ze buiten het dorp strava aanzetten en dan de laatste 5km gewoon niet loggen
Als ik elke keer het begin en het einde door de bebouwde kom niet meereken en (zoals ik ook hoorde) m'n teller uitzet voordat ik ga remmen bij een stoplicht dan kom ik ook makkelijk een paar km/u hoger uit
Ok, ik zal even vertellen hoe ik aan die 30 kom. Als ik fiets bij gewoon normaal weer dan ga ik bij 30 mijn benen voelen. Bij meer dan 30 gaat het zeer doen. Bij wind tegen kan dit ook wel 24 zijn en met wind mee kan het 36 zijn. Vandaar dat ik even 30 had genomen. Ik heb hier niet bij nagedacht dat dit voor jullie niets betekent. Voor mij is het een gevoel in de benen. Vandaar dat ik het in een latere post ook heb beschreven als wattage. Constant op eenzelfde intensiteit fietsen.
In de sportschool bij RPM noemen ze dat ride easy, handjes op het stuur en op een tempo dat je uren kan volhouden. Dat zal bij mij (met bovenstaande info) zo 27/28 zijn (bij normaal weer dus, geen wind).
En de groep fietst dus ride easy op een tempo dat ik mijn benen ga voelen (~30 dus). Die gaan dus te hard voor mij.
Dat kan ik dus wel een tijd volhouden, maar op een gegeven moment dus niet meer
En de vraag was dus, hoe krijg ik dat ride easy tempo hoger, en ik heb mijn antwoord
Dus nee, het gemiddelde maakt me niet zoveel uit. Ik wil het alleen langer kunnen volhouden.
Meer kilometers maken is dus het advies. Daar was ik zelf ook al wel achter. Maar ik heb zeker wat aan de tips over het "trainingschema". Hoog intensief (dus mezelf pijn doen) door de week, en grotere stukken fietsen in de weekeinden.
Dank daarvoor. In de toekomst zal ik proberen om niet meer te spreken in km/u
Overigens heb ik mijn garmin wel zo ingesteld dat die onder de 5km/u op pauze gaat. Slaat natuurlijk nergens op om je rit statistieken te verpesten als je toevallig voor een open brug staat of voor een stoplicht dat 2 minuten op rood staat.
In de sportschool bij RPM noemen ze dat ride easy, handjes op het stuur en op een tempo dat je uren kan volhouden. Dat zal bij mij (met bovenstaande info) zo 27/28 zijn (bij normaal weer dus, geen wind).
En de groep fietst dus ride easy op een tempo dat ik mijn benen ga voelen (~30 dus). Die gaan dus te hard voor mij.
En de vraag was dus, hoe krijg ik dat ride easy tempo hoger, en ik heb mijn antwoord
Dus nee, het gemiddelde maakt me niet zoveel uit. Ik wil het alleen langer kunnen volhouden.
Meer kilometers maken is dus het advies. Daar was ik zelf ook al wel achter. Maar ik heb zeker wat aan de tips over het "trainingschema". Hoog intensief (dus mezelf pijn doen) door de week, en grotere stukken fietsen in de weekeinden.
Overigens heb ik mijn garmin wel zo ingesteld dat die onder de 5km/u op pauze gaat. Slaat natuurlijk nergens op om je rit statistieken te verpesten als je toevallig voor een open brug staat of voor een stoplicht dat 2 minuten op rood staat.
[ Voor 58% gewijzigd door St@m op 17-06-2016 11:44 ]
Zo laat mogelijk remmen bij een stoplicht, dat is het geheim.
Moet toch iedereen aan de discbrakes
Doen mensen dat? Vergeet niet dat als je bij Strava een privacyoptie hebt waardoor altijd het begin en eindstukje niet publiekelijk zichtbaar is.DDX schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:24:
Ja er zijn mensen die dat doen, soms maken ze er dan 3 ritten van.
Maar vaak start die rit dan opeens paar km van hun huis terwijl ze normaal gewoon rit vanaf huis hebben.
Maar vaak start die rit dan opeens paar km van hun huis terwijl ze normaal gewoon rit vanaf huis hebben.
Verwijderd
Zoals gezegd, gewoon kilometers maken. Je moet heel goed worden in lange tochten met een lage hartslag. En wissel af met korte, intensieve trainingen. Zoals je zelf al zegt: in het weekend langere tochten, doordeweeks savonds kortere snellere ritten.
Ik kijk zelf alleen naar snelheid als op kop rijd in een groepje (zodat tempo beetje gelijk blijft)
Als ik solo fiets let ik enkel op wattage en hartslag.
Als ik solo fiets let ik enkel op wattage en hartslag.
Wie loop je dan voor gek te houden. Beetje een sneue instelling. Maar goed een ieder zijn ding. Ik vind het veel leuker om mijn hele rit te tracken, terug zien en kijken hoe het is gegaan.DDX schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:52:
denk dat het voor ST@m er toch gewoon op neerkomt dat hij meer km moet gaan maken. Zodat je benen er aan wennen om te fietsen. Hoe soepeler je die 28 aankan hoe dicht je bij de 30 gaat komen (zoals eerder al is aangehaald door M@cer...
vraag is waar doe je het voor? om de "magische grens" van 30km/u gemiddeld te passeren of juist lekker fietsen met een voldaan gevoel?
vraag is waar doe je het voor? om de "magische grens" van 30km/u gemiddeld te passeren of juist lekker fietsen met een voldaan gevoel?
...
Heb je echt mijn andere posts niet gelezen?koentjuh1987 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:10:
denk dat het voor ST@m er toch gewoon op neerkomt dat hij meer km moet gaan maken. Zodat je benen er aan wennen om te fietsen. Hoe soepeler je die 28 aankan hoe dicht je bij de 30 gaat komen (zoals eerder al is aangehaald door M@cer...
deels. Maar als je geen wattage meter hebt zullen de wattages van de garmin ook niet helemaal waarheid zijn. Ze geven je een indicatie...
...
St@m in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"koentjuh1987 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:13:
[...]
deels. Maar als je geen wattage meter hebt zullen de wattages van de garmin ook niet helemaal waarheid zijn. Ze geven je een indicatie...
Ik was wel te spreken over de trainingschema's van http://www.wielersportinf...gsschemarekenmachines.htm. Een beetje lelijk hoe verdeeld alle informatie is, maar het maakte me wel iets bewuster van de effectiviteit van mijn trainingen. Precies wat je zelf zegt, domweg kilometers maken is niet echt optimaal. Een uitgebalanceerd schema met duurtrainingen en intervalletjes zorgde in ieder geval voor mij voor veel meer vooruitgang.St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:28:
Ok, ik zal even vertellen hoe ik aan die 30 kom. Als ik fiets bij gewoon normaal weer dan ga ik bij 30 mijn benen voelen. Bij meer dan 30 gaat het zeer doen. Bij wind tegen kan dit ook wel 24 zijn en met wind mee kan het 36 zijn. Vandaar dat ik even 30 had genomen. Ik heb hier niet bij nagedacht dat dit voor jullie niets betekent. Voor mij is het een gevoel in de benen. Vandaar dat ik het in een latere post ook heb beschreven als wattage. Constant op eenzelfde intensiteit fietsen.
En het doel van een bepaalde snelheid is an sich een beetje raar, maar als je doel is met een groepje meefietsen, dan kan ik het wel volledig begrijpen.
Verwijderd
Och, in het eerste jaar waarin ik fietste trainde ik ook als een kip zonder kop, gewoon zo hard mogelijk en zo ver mogelijk rijden. Toen reed ik ook rondjes van 65 km met 32 gemiddeld, dus dan kom je er ook wel, alleen je conditie is dan niet erg gebalanceerd. Je bent snel leeg en langere tochten zitten er dan niet in.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2016 12:31 ]
Ik zou gewoon m'n training een beetje gaan varieeren, gooi er wat interval in. Zet een een vast rondje van max 30km voor jezelf uit op Strava met zo min mogelijk stoplichten en kies een paar vaste segmenten in dat rondje waar jezelf helemaal stuk op trapt. Helemaal leuk als je een beetje variatie neemt: klimmetje erin, sprintje, 'tijdritje' (max 5km.) en dan fiets je tussendoor steeds een paar minuten rustig uit totdat je HR wat gedaald is en je weer op adem bent.
Doe dit iedere 2-3 weken een keer en dan gewoon telkens proberen om je oude tijd te verbeteren. Voor de rest fiets je ondertussen een aantal lange tochten in een lage HR en wat kortere in een hoge HR, en je zal zien dat je heel snel vooruit gaat.
Ik ben dit seizoen zoveel fitter dan vorig jaar, het is bijna eng
Doe dit iedere 2-3 weken een keer en dan gewoon telkens proberen om je oude tijd te verbeteren. Voor de rest fiets je ondertussen een aantal lange tochten in een lage HR en wat kortere in een hoge HR, en je zal zien dat je heel snel vooruit gaat.
Ik ben dit seizoen zoveel fitter dan vorig jaar, het is bijna eng
[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 17-06-2016 12:44 ]
Anders gezegd / waar ik op inhaak "je wilt met die groep mee en dat vol kunnen houden" waar je nu ±28 gem alleen rijdt en die groep ± 30 ... ( maar die snelheid is dus niet belangrijk, wel dat t verschil niet zo heel groot is, hoe je die snelheden ook meet )St@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:28:
Ok, ik zal even vertellen hoe ik aan die 30 kom
......
Mijn advies is lekker blijven fietsen : bij voorkeur meerdere ritten in de week, bij voorkeur minimaal 50 km , en snelheid loslatend, maar qua inspanning wel op ( enigzins sportief niveau (tegen hijgen aan, of bij hartslagmeter eens verdiepen in je D1/D2 zones etc ) .
En hier een daar een sprintje trekken richting ieder plaatsnaambord, en/of even 5 km hard doortrappen ( bijv. als je toch al wind mee hebt, de extra hoge snelheid motiveert mogelijk extra ?) voor de afwisseling en om t leuk te houden.
En ook gewoon meegaan met die groep, na aantal keer zal je zien dat t erbij blijven steeds makkelijker gaat. ( naast dat je dat blijkbar ook leuk vind) . Zeker nog geen kopwerk doen, ook in het begin niet als je je nog prima voelt
Verder is het op dit niveau echt geen rocketscience , met speciale trainingsplannen etc, belangrijkste is het leuk blijven vinden
[ Voor 16% gewijzigd door Ted038 op 17-06-2016 12:48 ]
Ach, ik woon in Utrecht en heb een 55 km rondje waarbij ik alleen de eerste 4 kilometer wat verkeer en kruisingen heb. Rest is gewoon fietsen zonder problemenschumi1986 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:03:
Als je moeite hebt om de groep bij te houden moet je meer iets doen aan techniek, want die 2 km/h moet je makkelijk kunnen pakken in de groepSt@m schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:38:
[...]
Mwah, kilometers maken doe ik wel, maar ik wil graag met de fietsgroep van de voetbal mee, en die fietsen zo'n 75 km met een gemiddelde van 30.
Dat heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat trok ik echt niet, en ik vind ook niet dat ik er dan maar achteraan moet bungelen en zij op mij moeten blijven wachten / inhouden. Dus ik wil echt naar dat niveau.
En wat is dan de beste manier (behoudens km's maken, want dat moet sowieso).
Ik denk dat als ik eenmaal op het niveau ben van 60 km solo a 30 p/u dat 75 km met een groep zeker moet lukken.
Ik doe dat regelmatig, als ik een tijdrit training doe. Rustig warm fietsen (rit 1), dan volle bak op een vast parcours (rit 2), en dan rustig uitfietsen (rit 3). Op die manier is het voor mijzelf veel makkelijker om m'n eigen vooruitgang te checken.DDX schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:52:
1 & 3 zet ik op Strava dan meestal op private, daar heeft verder niemand wat aan.
Het is misschien een beetje scorebord-journalistiek allemaal, maar druk maken doe ik me er niet om
Dat is precies mijn instelling.Nixo schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:56:
[...]
Wie loop je dan voor gek te houden. Beetje een sneue instelling. Maar goed een ieder zijn ding. Ik vind het veel leuker om mijn hele rit te tracken, terug zien en kijken hoe het is gegaan.
Er zijn blijkbaar mensen die het zo leuk vinden om zo hoog mogelijk in strava te zijn dat ze ervoor gaan vals spelen. Dat zijn dezelfde mensen die met storm met de wind mee KOMetjes te gaan halen en als ze vervolgens niet meer nummer 1 zijn op de KOM van de polderweg in Broek op Waterland het nog eens dunnetjes overdoen met de auto.
Maar dat kan je dan toch ook met de lap knop op je garmin opsplitsen ?Pelle schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:02:
[...]
Ik doe dat regelmatig, als ik een tijdrit training doe. Rustig warm fietsen (rit 1), dan volle bak op een vast parcours (rit 2), en dan rustig uitfietsen (rit 3). Op die manier is het voor mijzelf veel makkelijker om m'n eigen vooruitgang te checken.
Ik vind het overigens wel goed als je jezelf ten doel stelt om afstand X km met snelheid Y km/u te rijden. Van doelen stellen wordt je beter namelijk, mits je op de juiste manier naar dat doel toewerkt natuurlijk.
Ik heb dezelfde ervaring als M@cer: door gewoon veel te fietsen, wordt je vanzelf wel sneller. Wanneer je echter eens in de week hetzelfde rondje op dezelfde intensiteit blijft rijden, dan zul je nooit veel beter worden. Dus probeer minstens 2 keer per week te fietsen, waarbij 1 keer in rustig duurtempo, en 1 keer intensief (intervals zijn een hele goede manier om intensiever te trainen).
Toen ik in 2012 begon met racefietsen, reed ik solo 55km met 28/u gemiddeld en een hartslag van 165. Vorige week deed ik bijna 73km in 2 uur (ruim 36/u), met hartslag 162. Zoiets komt niet vanzelf, daar moet je kilometers voor maken. Het stellen van dat soort doelen heeft mij in ieder geval altijd wel geholpen mezelf te verbeteren.
Ik heb dat ooit eens geprobeerd met m'n 500, maar daarna nooit meer iets mee gedaan.
Ik heb dezelfde ervaring als M@cer: door gewoon veel te fietsen, wordt je vanzelf wel sneller. Wanneer je echter eens in de week hetzelfde rondje op dezelfde intensiteit blijft rijden, dan zul je nooit veel beter worden. Dus probeer minstens 2 keer per week te fietsen, waarbij 1 keer in rustig duurtempo, en 1 keer intensief (intervals zijn een hele goede manier om intensiever te trainen).
Toen ik in 2012 begon met racefietsen, reed ik solo 55km met 28/u gemiddeld en een hartslag van 165. Vorige week deed ik bijna 73km in 2 uur (ruim 36/u), met hartslag 162. Zoiets komt niet vanzelf, daar moet je kilometers voor maken. Het stellen van dat soort doelen heeft mij in ieder geval altijd wel geholpen mezelf te verbeteren.
Goed puntDDX schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:15:
Maar dat kan je dan toch ook met de lap knop op je garmin opsplitsen ?
Het moeilijke van die doelen blijft dat hier in Nederland de wind zoveel invloed heeft. 73 km a 36 per uur is een stuk makkelijker met meewind dan met tegenwind. Dus je moet dat voor jezelf wel goed in de gaten blijven houden, anders houd je je zelf voor de gek.
Maar je moet jezelf sowieso doelen stellen anders wordt je niet beter.
Maar je moet jezelf sowieso doelen stellen anders wordt je niet beter.
Tja 36km/u in 2 uur in de polder krijg ik gewoon de motivatie niet voor.
Dan doe ik liever 300km met 33 per uur in de Ardennen.
Je moet ook niet naar de snelheid kijken, maar naar de effort. 75km in D2/3 is altijd hetzelfde ongeacht de weersomstandigheden.
Ligt er maar net aan waar je kunt fietsen. Hier in Zuid Limburg fiets ik vaak rond een uur of 6-7 's avonds. Op 25km kom ik vaak maar 5-10 auto's tegen en nog 2-3 wandelaars. En dan vertrek ik gewoon thuis in Heerlen. Ik ben er wel blij meeschumi1986 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:03:

[ Voor 3% gewijzigd door Hijdaar95 op 17-06-2016 14:08 ]
Zeker. Daarom moet je ook altijd rondjes rijden voor een eerlijke gemiddelde snelheid, en het liefst natuurlijk in omstandigheden die zo goed mogelijk vergelijkbaar zijn.roda_djavulen schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:37:
Het moeilijke van die doelen blijft dat hier in Nederland de wind zoveel invloed heeft. 73 km a 36 per uur is een stuk makkelijker met meewind dan met tegenwind. Dus je moet dat voor jezelf wel goed in de gaten blijven houden, anders houd je je zelf voor de gek.
En precies wat Sjoewe zegt, het gaat om de effort en niet om de snelheid. Maar voor de mensen zonder vermogensmeter is snelheid vs. hartslag eigenlijk de enige andere manier om een idee te krijgen van vooruitgang door training.
Daar moet je dan wel de tijd voor hebbenDDX schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:37:
Tja 36km/u in 2 uur in de polder krijg ik gewoon de motivatie niet voor.
Het is overigens wel epic, als je dat kunt, 300km door de Ardennen met 33 gemiddeld. Zou me niks verbazen als jij dat al eens voor elkaar hebt gekregen. Bij lange Ardennenritten (150km of langer, met 2500hm of meer) kom ik niet veel verder dan 27-28 per uur, en dan rijd ik mezelf echt leeg.
Ik heb vorig jaar een rit van 270km met 33,5 gemiddeld gedaan in D1, maar dat was alleen maar plat, en windkracht 4 in de rug en dus totaal niet representatief.
Net geen 33, maar komt in de buurt (met z'n 3en gereden) :Pelle schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:32:
Zou me niks verbazen als jij dat al eens voor elkaar hebt gekregen.
https://www.strava.com/activities/540387450
Pittig dagje, voordeel als je met meerdere mensen rijd die beetje zelfde niveau hebben je ook soms moet pushen om bij te blijven.
Als je alleen rijd denk je snel dat kan wel even iets rustiger.
En hier heb ik mijzelf ook redelijk leeggereden, maar hadden er nog best wat km's aan mogen zitten.
Bij de 300km rit was ik blij dat we binnen waren :
https://www.strava.com/activities/566563460
[ Voor 42% gewijzigd door DDX op 17-06-2016 14:46 ]
Gaat er iemand van hier nog de 24 uur van Zandvoort fietsen? Ik ga het wel weer doen met een groep van 8.
Precies dat. Gewoon lekker fietsen en genieten van het uitzicht + het gevoel van het fietsen zelf. Het moet niet gelijk een soort van prestatiedrang worden, tenzij je echt een wedstrijd wil gaan rijden ofzoBlik1984 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:32:
[...]
Mijn tip, laat dat soort doelstellingen lekker gaan en ga gewoon lekker kilometers maken. Dan komt de afstand en de snelheid vanzelf.
Bij mij zelf merk ik dat naarmate ik vaker aan het fietsen ben de afstanden en snelheden vanzelf groter worden: Begon met een rondje van 42 km en ik zit nu op een rondje van 52 km. Van een gemiddelde snelheid van 28 km/u naar 30 km/u.
Op een gegeven moment went je lichaam aan het fietsen en krijg je sterkere spieren waardoor je vanzelf sneller gaat en langere afstanden af kunt leggen.
Wat wel kan helpen bij een hogere gemiddelde snelheid is om zoveel mogelijk kruispunten, rotondes en (rode) verkeerslichten te vermijden (of door rood te rijden
Op een gegeven moment ga je technisch beter rijden (bochten sneller nemen zonder snelheidsverlies enzo) waardoor je gemiddelde snelheid ook omhoog gaat.
Deel je rondje is, ik ben altijd wel in voor nieuwe routes. Of wellicht fietsen we de zelfde stukken.Blik1984 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:58:
[...]
Ach, ik woon in Utrecht en heb een 55 km rondje waarbij ik alleen de eerste 4 kilometer wat verkeer en kruisingen heb. Rest is gewoon fietsen zonder problemen
Belangrijkste is wat mij betreft gewoon plezier hebben in het fietsen. Staar je niet blind op een gemiddelde snelheid. Daardoor krijgen wielrenners ook een slechte naam (niet willen stoppen, asociaal rijden om gemiddelde snelheid niet te laten zakken). En gemiddelde snelheid vanzelf wel omhoog. Maar volgens mij moet je jezelf dan ook af en toe wel uitdagen om net wat harder te willen gaan. Volgens mij kwam bij GCN ook eens voorbij dat als je altijd traint voor lang(zame) duurritten dit de snelheid ook niet ten goede komt.
Iedereen bedankt voor het meedenken, maar ik ben er helaas niet veel wijzer door geworden.LuPo schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:40:
[...]
78cm lijkt me in jouw geval onrealistisch. Ik ben 1.81 en heb een bbl van 90 (ook lange benen). Mijn zadelstand is ~79cm en heb een Endurace CF 7.0 SL in maat L. Zie foto: LuPo in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"
Ik denk dat jij dus wel XL nodig hebt.
Ik heb zelf ook een BBL van 90cm, mijn zadelhoogte van ~78cm is gelukkig dus niet vreemd. Dit zou dus betekenen dat ik juist een groot bovenlijf heb. Ik kan het zelf niet geloven, maar bij 12Go (waar mijn huidige fiets vandaan komt) zeiden ze ook al dat ik een "gigantisch" bovenlijf heb, waardoor ik echt een framemaat 61 nodig had.
Enerzijds kan er nu geconcludeerd worden dat vanwege mijn bovenlijf een XL beter zou passen, anderzijds zit ik met een zadelhoogte van ~78cm op het absolute minimum van een XL en past een L beter.
Canyon heeft al aangeboden wanneer ik een L aanschaf, ik de cockpit kan omwisselen voor een versie met een langere stuurpen. Het blijft lastig om een keuze te maken. De afstand van het zadel tot het stuur is bij een XL ongeveer even groot als mijn huidige fiets, en deze vind ik net iets te groot. Bij een L wordt het meteen 2,5cm kleiner. Daarbovenop staat het stuur bij een L ook nog eens 2cm lager, en aangezien ik een echte stijve hark ben, is dit ook niet positief te noemen.
Ik ga er nog eens een keer rustig over nadenken.
Misschien is Canyon dan wel gewoon niet het juiste merk voor je?
Als ik jou was zou ik naar een echt goede speciaalzaak gaan in de regio en op basis van de informatie die je hebt gewoon maar een aantal verschillende merken en geometriën gaan passen totdat je iets vindt dat op alle vlakken goed aansluit bij je wensen.
Als ik jou was zou ik naar een echt goede speciaalzaak gaan in de regio en op basis van de informatie die je hebt gewoon maar een aantal verschillende merken en geometriën gaan passen totdat je iets vindt dat op alle vlakken goed aansluit bij je wensen.
Deze is 42 km, maar kun je makkelijk uitbreiden met 10-20 km extra als je het rondje wat groter maakt richting Hilversum/A27Noxa schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:59:
[...]
Deel je rondje is, ik ben altijd wel in voor nieuwe routes. Of wellicht fietsen we de zelfde stukken.
https://www.strava.com/activities/569200675
De magische grens is trouwens niet 30 maar 32 gemiddeld ;-) (en ik ben er bijna...)
Vandaag weer 6 uur op het circuit van Zandvoort rijden.. Helaas niet gelukt om een team samen te stellen voor de 24 uur, dus dan maar 6 uur solo... Eens kijken hoeveel km we kunnen maken.. Daar zal het gemiddelde in ieder geval ruim boven de 30 liggen..
Vandaag weer 6 uur op het circuit van Zandvoort rijden.. Helaas niet gelukt om een team samen te stellen voor de 24 uur, dus dan maar 6 uur solo... Eens kijken hoeveel km we kunnen maken.. Daar zal het gemiddelde in ieder geval ruim boven de 30 liggen..
[ Voor 61% gewijzigd door M@cer op 18-06-2016 08:44 ]
Zo! We zijn lekker aan het fietsen in Italië. We zouden de GF Sportful morgen rijden maar gezien de conditie van te voren hebben we van te voren al besloten dat dat hem niet helemaal wordt.
Normaal rijd ik met 38x25 kleinste verzet en mijn TCR heeft dan helemaal geen b-schroef nodig. Daarom besloot ik een tijdje geleden om hem er dan ook maar uit te halen
. Voor Feltre heb ik er netjes de 34x30 in gezet, alleen ik ben die b-schroef vergeten 
De oplossing:

Alleen als ik mijn wiel moet verwijderen moet ik even niet vergeten de kartonnetjes te vangen

Mont Grappa op, kuitenbijtertje hoor
. Crazy D in de achtergrond.

Top bereikt! We kwamen Havana nog tegen, wat een toeval
Normaal rijd ik met 38x25 kleinste verzet en mijn TCR heeft dan helemaal geen b-schroef nodig. Daarom besloot ik een tijdje geleden om hem er dan ook maar uit te halen

De oplossing:

Alleen als ik mijn wiel moet verwijderen moet ik even niet vergeten de kartonnetjes te vangen

Mont Grappa op, kuitenbijtertje hoor

Top bereikt! We kwamen Havana nog tegen, wat een toeval
[ Voor 35% gewijzigd door Makkelijk op 18-06-2016 09:20 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Thnx, ik heb een deel van de route wel eens de andere kant op gedaan. Dat is een mooi stuk om te fietsen maar ik kom er eigenlijk heel weinig.Blik1984 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:27:
[...]
Deze is 42 km, maar kun je makkelijk uitbreiden met 10-20 km extra als je het rondje wat groter maakt richting Hilversum/A27
https://www.strava.com/activities/569200675
Tipje, route langs de Vecht kan overdag bij mooi weer erg druk zijn. Beter is dan om in de ochtend te gaanNoxa schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:24:
[...]
Thnx, ik heb een deel van de route wel eens de andere kant op gedaan. Dat is een mooi stuk om te fietsen maar ik kom er eigenlijk heel weinig.
Ja dat heb ik wel eens gemerkt. Ik ga eigenlijk altijd 's middags omdat dat beter combineert met mijn gezin. Maar wie weet komt het er en keer van binnenkort.Blik1984 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:32:
[...]
Tipje, route langs de Vecht kan overdag bij mooi weer erg druk zijn. Beter is dan om in de ochtend te gaan
Mijn favoriete stuk, en makkelijker voor mij, is richting de heuvelrug met de huggies van Austerlitz en Amerongen.
Als je meer fietst worden snelheden uiteraard makkelijker, maar ook minder belangrijk voor je gevoel is mijn ervaring.
Het "gevaar" van snelheid hangt er ook erg van af waar je woont. Ik zit hier in brabant in no-time op een willekeurige maasdijk waar je een en al rechtdoor kan op een brede weg met nauwelijks kruisingen en op de juiste tijden nooit verkeer, dus is een beetje snelheid makkelijk haalbaar. Dan heb je alleen de wind, maarja ook daar kom je steeds gemakkelijker tegenin...
Het "gevaar" van snelheid hangt er ook erg van af waar je woont. Ik zit hier in brabant in no-time op een willekeurige maasdijk waar je een en al rechtdoor kan op een brede weg met nauwelijks kruisingen en op de juiste tijden nooit verkeer, dus is een beetje snelheid makkelijk haalbaar. Dan heb je alleen de wind, maarja ook daar kom je steeds gemakkelijker tegenin...
[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 18-06-2016 13:24 ]
Ik rij daar eigenlijk voornamelijk alleen maar s'avonds, vertrek rond 19:00.Blik1984 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:32:
[...]
Tipje, route langs de Vecht kan overdag bij mooi weer erg druk zijn. Beter is dan om in de ochtend te gaan
Hello fellow humans
Kan uiteraard ook, dan is het ook rustig. In de middag wordt je gek van de dagjesmensen, die wil je in ieder geval vermijdenjoint_me schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:38:
[...]
Ik rij daar eigenlijk voornamelijk alleen maar s'avonds, vertrek rond 19:00.
Geen ramp, maar iemand enig idee hoe het komt dat mijn Polar fietscomputer (en dus ook Polar Flow) soms andere waarden geeft dan Strava, nadat dezelfde gegevens via Flow op Strava terecht komen?
Zo is volgens Flow mijn laatste rit 52,8 km, maar Strava maakt daar 49,8 van. Gemiddelde snelheid is op Strava ook iets lager.
Zo is volgens Flow mijn laatste rit 52,8 km, maar Strava maakt daar 49,8 van. Gemiddelde snelheid is op Strava ook iets lager.
Strava corrigeert afstand adhv gps data. Je Polar gebruikt de snelheidssensor die wsl niet goed gecalibreerd is.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Zoiets dacht ik al, maar tegelijkertijd zijn er ook metingen die wel hetzelfde zijn. Dat lijkt mij dan moeilijk te verklaren.Makkelijk schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:42:
Strava corrigeert afstand adhv gps data. Je Polar gebruikt de snelheidssensor die wsl niet goed gecalibreerd is.
En gisteren de 6 uur op het circuit van Zandvoort gereden... Ik was bij de start als eerste weg en we konden vrij snel een groep van een man of 12 vormen..Uiteindelijk heb ik de gehele race op de eerste plaats gereden met een ronde voorsprong, maar dat was niet genoeg om even te stoppen, dus gewoon de 6 uur compleet volgemaakt.. Uiteindelijk met bijna 2 rondes voorsprong op nummer 2 gewonnen..
In de 6 uur heb ik totaal 225 km gereden, wat een gemiddelde heeft van 36,8..
De eerste 4 a 5 uur gingen redelijk goed, het laatste uur was toch wel afzien.. Zolang je in een groep zit gaat het wel, maar alleen is het zwaar, zeker met de windkracht 5 a 6 die vanaf zee kwam. Ik was er na 6 uur achter elkaar ook wel klaar mee, diep respect voor de solo rijders die 24 uur rijden..
Het blijft een geweldig evenement en hopelijk volgend jaar weer in een team om de complete 24 uur te rijden.
https://www.strava.com/activities/613223356
De eerste 4 a 5 uur gingen redelijk goed, het laatste uur was toch wel afzien.. Zolang je in een groep zit gaat het wel, maar alleen is het zwaar, zeker met de windkracht 5 a 6 die vanaf zee kwam. Ik was er na 6 uur achter elkaar ook wel klaar mee, diep respect voor de solo rijders die 24 uur rijden..
Het blijft een geweldig evenement en hopelijk volgend jaar weer in een team om de complete 24 uur te rijden.

Proficiat! Mooie prestatie!
Zelf gisteren voor mijn doen een 'bijzondere' prestatie door ruim 90 km te fietsen, mede door op een lage HR te blijven zonder problemen volbracht en daarna ook niet uitgeput. Merk dat het fietsen op een lage HR wel meer voldoening oplevert qua kilometers maar ook veel meer ontspanning ipv volle bak knallen altijd. Hopelijk de komende tijd ook met de fiets naar het werk(42 km enkel) om zo flink kilometers te maken.
Zelf gisteren voor mijn doen een 'bijzondere' prestatie door ruim 90 km te fietsen, mede door op een lage HR te blijven zonder problemen volbracht en daarna ook niet uitgeput. Merk dat het fietsen op een lage HR wel meer voldoening oplevert qua kilometers maar ook veel meer ontspanning ipv volle bak knallen altijd. Hopelijk de komende tijd ook met de fiets naar het werk(42 km enkel) om zo flink kilometers te maken.
pff dat is een beste prestatie. Ik zie mezelf dat voorlopig niet doen.M@cer schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:30:
En gisteren de 6 uur op het circuit van Zandvoort gereden... Ik was bij de start als eerste weg en we konden vrij snel een groep van een man of 12 vormen..Uiteindelijk heb ik de gehele race op de eerste plaats gereden met een ronde voorsprong, maar dat was niet genoeg om even te stoppen, dus gewoon de 6 uur compleet volgemaakt.. Uiteindelijk met bijna 2 rondes voorsprong op nummer 2 gewonnen..
[afbeelding]
Overigens zegt strava dat het circuit in die 6u 20m gezakt is...
Ik heb vandaag weer 100km solo getuft. Net geen 30km/u gemiddeld maar het gaat steeds beter.
https://www.strava.com/activities/614161759
Nog tweakers die zondag in de buurt van Tilburg een rondje gaan doen? Vriendin gaat met vriendinnen naar de Efteling dus zoek in die omgeving een mooi ritje voor de racert...
...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic