Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Crazy D

I think we should take a look.

Sport_Life schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:05:
Dus voor 500 euro meer krijg je Carbon frame en een Ultegra groep.

Nou mijn vraag, zou je echt verschil merken tussen deze fietsen als je 1 of 2x per week 70-80km fietst? (met wellicht in de toekomst meer km's). Maw is die 500euro zijn geld waard? ;). Ik kan wel bij de FM een rondje fietsen, maar ik geloof niet dat ik dan meteen door heb welke het beste rijdt. Andere fietsen zijn ook welkom.
Als je geen ambitie hebt om de hoogste Alpen te beklimmen zou ik met die afstand wellicht zelfs kijken naar Tiagra, stuk goedkoper :) (en misschien trouwens ook wel als je wel van plan bent af en toe een berg mee te pakken). Vriend van me rijdt nu 8 jaar (denk in totaal 8000 km?) op een setje Tiagra, terwijl iedereen om 'm heen met 105 en Ultegra gemiddeld 1 x per jaar de boel moet vervangen kan hij beter zijn fiets vervangen tegen de tijd dat ketting en cassette versleten zijn :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 21:12
Crazy D schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:16:
[...]

Als je geen ambitie hebt om de hoogste Alpen te beklimmen zou ik met die afstand wellicht zelfs kijken naar Tiagra, stuk goedkoper :) (en misschien trouwens ook wel als je wel van plan bent af en toe een berg mee te pakken). Vriend van me rijdt nu 8 jaar (denk in totaal 8000 km?) op een setje Tiagra, terwijl iedereen om 'm heen met 105 en Ultegra gemiddeld 1 x per jaar de boel moet vervangen kan hij beter zijn fiets vervangen tegen de tijd dat ketting en cassette versleten zijn :D
Kan je bij Tiagra al trappend schakelen / met druk op de pedalen? Toen ik mijn fiets kocht, was dat de rede waarom ik voor 105 had gekozen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben aan het kijken voor een nieuwe racefiets, budget rond de 2000 euro.

Heeft iemand enige tips of wat dan ook? Mijn vorige fiets was een instapper (alu, 105).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
joint_me schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:00:
[...]

Kan je bij Tiagra al trappend schakelen / met druk op de pedalen? Toen ik mijn fiets kocht, was dat de rede waarom ik voor 105 had gekozen.
Volgens mij is dat bij geen een systeem echt aan te raden.
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:08:

Heeft iemand enige tips of wat dan ook? Mijn vorige fiets was een instapper (alu, 105).
Tja ik zou beginnen met uitzoeken welke groep (en verzetten) je wil hebben. De huidige 105 lijn heeft bijvoorbeeld geen triple's meer. Maar je kan wel kiezen voor een compact

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 10:54
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:08:

Heb je zelf al onderzoek gedaan? Wat wil je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:17
Trappend schakelen kan tegenwoordig met elke serie hoor, van het jaar nog met claris gereden , nog goedkoper dan tiagra, en dat ging ook. Hoe duurder de groep hoe meer kracht je kan zetten terwijl het nog soepel schakelt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nixo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:33:
[...]

Heb je zelf al onderzoek gedaan? Wat wil je hebben?
Jazeker, zit nu met name hier te kijken voor een nieuwe fiets.

Wat ik wil hebben:
- Carbon frame/fiets
- Betere groep dan shimano 105

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/x2r17da17/image.jpg

Voor de rest heb ik niet echt wensen/eisen. Ik kom van echt een heel eenvoudige fiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

joint_me schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:00:
[...]

105/Ultegra zou wat zekerder schakelen dan Tiagra maar hij harkt regelmatig een klim op :) En dan schakelt ie ok gewoon wanneer t nodig is.Ik weet niet hoe de verschillen zijn weet ook niet of je dat echt handig kunt testen: kan wel na een jaar Ultegra de set vervangen maar Tiagra van nu is ook weer beter dan van een jaar terug... Zijn motivatie om bij een volgende fiets weer Tiagra te nemen is dat het goedkoper is (zowel aanschaf als bij onderhoud), wat grover materiaal maar daardoor steviger (minder slijtage), en omdat hij niet dusdanig veel fietst dat hij t idee heeft echt een verschil te merken (denk trouwens dat ik dat verschil ook amper zal merken, ook al fiets ik wel aardig wat km's in een jaar).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo net terug van een rondje... voor het eerst na lagere tijd zeer lage activiteit, en voor het eerst in mijn leven pijn aan de voeten :/
Crazy D schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:40:
... wat grover materiaal maar daardoor steviger (minder slijtage), ...
Ik moet zeggen dat mijn oude Chorusgroep ook redelijk slijtvast is, alleen kettingen vervang ik misschien wat sneller dan gemiddeld, dus misschien komt het daardoor. Campagnolo lijkt trouwens wel redelijk verdrongen te zijn door (nog meer) Shimano en SRAM tegenwoordig, zijn de producten van die fabrikanten (prijs)technisch relatief zoveel beter geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik ga me ook maar eens melden in dit topic!

Afgelopen week kwam m'n vader zijn oude racefiets tegen in de schuur, een Huissoon afgemonteerd met shimano 105. Het beestje is al flink oud en heeft fors wat roest te verduren op onder andere de cassette en de ketting. Nu zijn deze vrij eenvoudig te vervangen zou je denken, alleen gaat het om een 7 speed cassette. Ik wil eigenlijk de complete groep gaan vervangen samen met m'n vader om meteen te leren hoe ik een racefiets moet onderhouden.

Weet iemand een winkel voor dit soort "antieke" spullen? Of is het raadzaam fietsfora af te struinen om onderdelen te verzamelen?

De groep is volledig Shimano 105, alleen kon ik nergens een getal vinden (5503 bv?)
De volgende onderdelen zitten er op zo ver ik kon zien:
-Shimano 105 7 speed cassette 8-26t
-Shimano 105 crank 52-42 (op een bout stond nog: 9*16*20)

Mochten mensen geinteresseerd zijn, kan ik wel wat foto's delen als de fiets wat is schoongemaakt

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 21:57
Nieuwe 7-speed cassette's en kettingen zijn nog prima te verkrijgen hoor, je moet alleen even opletten wat voor body er wordt gebruikt. 7-speed kan zowel, Freehub als Freewheel zijn, en die laatste kan ook nog verschillen in Uniglide a.k.a. UG (oud systeem) en Hyperglide a.k.a HG (huidige systeem) zijn.

Kwa kettingbladen maakt het eigenlijk niks uit voor hoeveel speed ze bedoeld zijn, je kan prima 10-speed kettingbladen gebruiken als die op je crank passen.

Sowieso de absolute bijbel voor fietsonderhoud is 'Saint' Sheldon: http://www.sheldonbrown.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:09
Lijkt me dat de hele groep vervangen overkill is, je kan dat altijd nog doen. Begin lekker met alleen een nieuwe ketting. Als je de oude ketting eraf hebt dan demonteer je, indien mogelijk, de derailleur en cassette en maak je alles zorgvuldig schoon. Roest kan je vaak oplossen, of eraf wrijven met aluminium folie. Ook de voorbladen goed schoonmaken en testen of alles wat gelagerd is lekker draait: trapas, wielnaven en body of freewheel, balhoofd.
Dan kan je daarna kijken wat je eventueel gaat vervangen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja precies, haal eerst een fles Dasty bij de Wibra, en kijken wat er onder het vet en de keck vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 19:08
Precies zoals MrAngry schrijft heb ik vorig najaar een oude Cadex met 105 groep opgeknapt. In eerste instantie schoongemaakt en de ketting vervangen. De casette bleek vervolgens dermate ingesleten waarop ik die ook vervangen heb. De voorbladen waren gelukkig niet noodzakelijk, die kon ik nieuw overigens ook niet direct nieuw meer vinden (biopace 52/42 in dit geval). Zowel de casette als ketting waren zonder problemen te verkrijgen bij praktisch iedere fietsenhandel. De voorbladen heb ik destijds niet heel goed uitgezocht maar dat kan wel eens een uitdaging en speurtocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 15:34
Afgelopen vrijdag voor Tour du ALS de Ventoux drie keer beklommen. Met mijn collega's besloten niet heel de voorgeschreven route te doen, maar direct onderaan de berg te beginnen. Anders hadden we ook de Madeleine nog moeten beklimmen en dat was misschien te veel geweest.

Eerste beklimming vanuit Malaucéne, tweede van uit Bedoin en de laatste vanuit Sault.

Het was erg mistig bij de tweede en derde beklimming, tijdens de eerste beklimming konden we gelukkig nog wat rond kijken aan de top van de berg. De tweede beklimming was een massa start waarbij een aantal patiënten ook mee fietste. Dat zag er enorm zwaar uit, er waren veel duwers bij die personen aangesloten.

Onze fysiotherapeute die mee was heeft een flink aantal deelnemers bij plateaux Reynard onder handen genomen om ze de laatste kilometers verder te helpen.

Al met al een erg mooie ervaring, zowel maatschappelijk als sportief. Goede verzorging vanuit de organisatie wat het tot een mooi evenement gemaakt heeft.

https://www.strava.com/activities/597156664

[ Voor 8% gewijzigd door Tealiciouss op 06-06-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Netjes hoor! Malaucéne Madeleine valt wel mee overigens maar misschien niet in combinatie met 3x Ventoux.

[ Voor 8% gewijzigd door Graham op 06-06-2016 20:05 . Reden: oops ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 15:34
Heftige discussie bij mijn collega's over welke beklimming het zwaarst was. Persoonlijk zou ik zeggen Bedoin maar dat kan veel te maken hebben met dat het de tweede keer was.

Het lijkt erop dat je vanaf Malaucéne een aantal stukken van 6-7 % hebt om je hartslag weer naar beneden te krijgen. Vanaf Bedoin leek het erop dat er veel minder van dat soort stukken bij zaten.

Ik fiets pas een jaar en mijn enige beklimming voor de Ventoux was een weekendje Larochette in Luxemburg. Vond het erg goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 20:35
Tealiciouss schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:51:
Heftige discussie bij mijn collega's over welke beklimming het zwaarst was. Persoonlijk zou ik zeggen Bedoin maar dat kan veel te maken hebben met dat het de tweede keer was.

Het lijkt erop dat je vanaf Malaucéne een aantal stukken van 6-7 % hebt om je hartslag weer naar beneden te krijgen. Vanaf Bedoin leek het erop dat er veel minder van dat soort stukken bij zaten.
Persoonlijke voorkeur zal daarin een grote rol spelen. Ik verkies een vrij constant wattage tijdens het fietsen. Niet te veel gradiënt schommelingen vind ik dan ook fijner fietsen dan stijlere stukken afgewisseld met relatieve 'vlakte'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Qua hoogtemeters en kilometers en het gemiddeld stijgingspercentage ontloopt het elkaar nauwelijks iets. Het is maar net als je fijn vindt. Ik haat stroken > 9%. Dus voor mij is Bédoin duidelijk zwaarder, want daar heb je het bos dat 8 km duurt + de laatste kilometer. De klim vanaf Malaucène bevat "slechts" 3.5 km echt steile stroken. Die zijn dan wel weer een pak steiler dan het bos. Komt nog eens bij dat je bij Malaucène redelijk wat rustpunten hebt.

Als je een dag flink hebt geklommen doet zelfs een vluchtheuvel nog pijn....

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 06-06-2016 17:56 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:55:
Als je een dag flink hebt geklommen doet zelfs een vluchtheuvel nog pijn....
Dat is zo waar....en een mooie zin ook.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 16:26
Ik vond vooral het donkere asfalt vanaf Malaucène op een gegeven moment erg zwaar en niet vooruit te branden (maar dat was voor mij de 2e beklimming).

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Vraagje aan de kenners. Ik zit er te denken om met de fiets gedurende de zomer naar mijn werk te gaan.
Apeldoorn naar Ede en natuurlijk weer terug. Dit is volgens de navigatie 37km. Wil er maximaal een uurtje over doen. Is dit realistisch? Heb nog geen fiets en eigenlijk geen fietservaring. Gelukkig heb ik wel een redelijke conditie (liep afgelopen maand nog 20km).
Met de auto is het in de ochtend rond de 40min dus als het iets langer is maakt dat niet zoveel uit. Lekker fietsen naar je werk lijkt mij heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:47
Ik zelf heb puur alleen ervaring vanaf Bedoin maar vond het verschrikkelijkste dat ik niet stukken had om bij te komen tussendoor. Korte vergelijking met bijvoorbeeld de Alpe D'Huez, daar heb je na een kort stukje een mooie vlakke bocht om even soepel de pedalen rond te laten gaan. Dat mistte ik op de Ventoux.

Gisteren overigens voor het eerst weer wat meer km's gemaakt dan gebruikelijk (50km ipv 30km) en merk dat ik nog wat meer moet harden in mijn rug :+ Wel van plan om binnenkort eens naar mijn ouders te fietsen(+/-80 km) en loop nu een beetje tegen het probleem aan met het plannen van de route. Ik kom het liefste zo min mogelijk verkeerlichten tegen etc maar ik kan niet echt een goede weg rondom Eindhoven verzinnen. Door de stad zelf zijn er niet echt doorlopende fietspaden. Iemand tips voor Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Wackmack schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:47:
Vraagje aan de kenners. Ik zit er te denken om met de fiets gedurende de zomer naar mijn werk te gaan.
Apeldoorn naar Ede en natuurlijk weer terug. Dit is volgens de navigatie 37km. Wil er maximaal een uurtje over doen. Is dit realistisch? Heb nog geen fiets en eigenlijk geen fietservaring. Gelukkig heb ik wel een redelijke conditie (liep afgelopen maand nog 20km).
Met de auto is het in de ochtend rond de 40min dus als het iets langer is maakt dat niet zoveel uit. Lekker fietsen naar je werk lijkt mij heerlijk.
Je wilt dus 37 km rijden in één uur? Ik vrees dat je daar nog wel even voor moet gaan trainen. Rekening houdend met verkeer en stoplichten en dergelijke zul je dan op rechte stukken continu boven de 40 per uur moeten fietsen. Dat doe je helaas niet zomaar. Sterker nog, dat lukt de meeste ervaren fietsers alleen met meewind :)

Ik ken wel iemand die dat doet maar die heeft een opgevoerde elektrische fiets, trapt op het gemakje 45 km per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaser
Wackmack schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:47:
37km in max een uur rijden zou ik niet direct op rekenen. Voor een uur zul je lange einden tegen 40 op het uur moeten rijden. Voor veel renners zal dat overeen komen met 2x een tijdrit van een uur per dag. Als je als beginner met een uur en kwartier rekening houd (dan zit je op circa 30km/u gemiddeld) dan is dat al een behoorlijke hoge snelheid (Dus inclusief stops en allerlei ander verkeer welke je moet inhalen etc)

[ Voor 17% gewijzigd door Ceaser op 07-06-2016 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik fiets 24km naar het werk , en doe daar ongeveer 50 minuten over. Dat is inclusief verkeerslichten etc.
kom op 27 gemiddeld ongeveer.
Ik denk als je een uur lang 37 gemiddeld (in je eentje, zonder warmingup) kunt trappen , je beter werk kunt gaan zoeken bij Team Roompot of Lotto Jumbo.

[ Voor 3% gewijzigd door degroot op 07-06-2016 09:00 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
la_fusion schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:47:
Wel van plan om binnenkort eens naar mijn ouders te fietsen(+/-80 km) en loop nu een beetje tegen het probleem aan met het plannen van de route. Ik kom het liefste zo min mogelijk verkeerlichten tegen etc maar ik kan niet echt een goede weg rondom Eindhoven verzinnen. Door de stad zelf zijn er niet echt doorlopende fietspaden. Iemand tips voor Eindhoven?
Strava gebruiken, die kan populaire stukken mee nemen in de routeplanning.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ceaser schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:58:
[...]

37km in max een uur rijden zou ik niet direct op rekenen. Ik kan zelf behoorlijk rijden (naar mijn eigen bescheiding mening ;) ) maar die afstand in max een uur is wel een pittige inspanning. Voor een uur zul je lange einden tegen 40 op het uur moeten rijden. Voor veel renners zal dat overeen komen met 2x een tijdrit van een uur per dag. Als je als beginner met een uur en kwartier rekening houd (dan zit je op circa 30km/u gemiddeld) dan is dat al een behoorlijke hoge snelheid (Dus inclusief stops en allerlei ander verkeer welke je moet inhalen etc)
Duidelijk verhaal. 75 min is net een twijfel geval. Dan zou ik om 6:15 weg moeten rijden terwijl het met de auto rond 6:45 is. Denk dat de afstand net iets te groot is, heel heel jammer :( 25km zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
Wellicht kun je een keer met een huurfiets of via via een fiets lenen om een keer in het weekend uit te proberen hoe het rijd. Afhankelijk van waar je ook precies moet zijn kan een langere route soms ook een stuk sneller zijn. Ik rijd zelf bijvoorbeeld tussen Veenendaal/Ede en op de kortste route, een kilometer of 7 ben ik minimaal net zo lang onderweg als op een alternatieve route die 2,5km langer is. Bij de laatste heb echter geen stoplichten en rijd ik niet op een smal druk fietspad gevuld waardoor het een stuk fijner rijd en in de regel ook net wat sneller dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:46
Wackmack schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:02:
[...]

Duidelijk verhaal. 75 min is net een twijfel geval. Dan zou ik om 6:15 weg moeten rijden terwijl het met de auto rond 6:45 is. Denk dat de afstand net iets te groot is, heel heel jammer :( 25km zou ideaal zijn.
Misschien kun je beginnen met naar huis fietsen, dus fiets in de auto en dan 's middags naar huis en de volgende dag weer naar je werk toe fietsen? Dan hoef je namelijk niet elke dag te gaan fietsen want vanuit het niets 2x op een dag 37 km fietsen binnen 75 min is best wel een opgave.

Ik rijd zelf vier dagen in de week 18 km enkele reis. Ik heb alleen de mazzel dat wanneer het slecht weer is of ik op tijd thuis moet zijn ik er ook nog 5 km van af kan halen. Ik zou het daarom erg netjes vinden als je 37 km 2x op een dag kunt gaan rijden meerdere keren per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
joint_me schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:00:
[...]

Nou dat heb ik dus geprobeerd en komende vanaf Tilburg via Oirschot(richting Spottersweg Ehv) plant hij mij dwars door Eindhoven. Anders plant hij mij via Best en Nuenen rondom Eindhoven wat op zich prima is maar zelf vind ik een route onder Eindhoven logischer maar hij wil daar niet echt een route plannen terwijl er mooie fietspaden vanaf Waalre/Aalst -> Heeze -> Someren te vinden zijn om op die manier in Asten en verder uit te komen. Blijkbaar dus toch niet interessant genoeg of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik fiets ongeveer dezelfde afstand naar mijn werk en doe er normaal gesproken 1:10 over...

Ik vertrek op de fiets om 06:30, terwijl ik met de auto om 07:00 kan vertrekken en 's middags ben ik ongeveer een half uur later thuis. Toch probeer ik 2 a 3 keer per week op de fiets te gaan, omdat ik mijn sport gedaan heb en er 's avonds niet meer uit hoef. Als je eenmaal op de fiets zit is het ook gewoon lekker en scheelt het me een hoop frustratie over mijn medeweggebruikers in de spits terug :)

Wat ik wel lastig vind is de wind... Als de wind uit het zuiden komt en ik 's ochtends wind tegen heb en 's middags wind mee gaat het me veel makkelijker af dan wanneer de wind uit het noorden komt en ik 's middags, na een dag werken, nog eens lekker 40 kilometer tegen de wind in mag strijden.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
De winst van Strava's route by popularity is gelijk ook het verlies. Omdat er nou eenmaal veel meer gefietst wordt in grote steden, trekt strava de routes ook erg naar de grote steden toe.

Ede - Apeldoorn is minder dan 30 van het zuiden van Apeldoorn naar het noorden van Ede, dus ik denk dat je dan ook nog de stad door moet? (Of gebruik je geen fietsrouteplanner?) En dan nog plus hoogtemeters, zou ik meer richting 90 minuten gaan rekenen als ongeoefende fietser. Dus ik zou idd eens per dag gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ceaser schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:11:
Wellicht kun je een keer met een huurfiets of via via een fiets lenen om een keer in het weekend uit te proberen hoe het rijd. Afhankelijk van waar je ook precies moet zijn kan een langere route soms ook een stuk sneller zijn. Ik rijd zelf bijvoorbeeld tussen Veenendaal/Ede en op de kortste route, een kilometer of 7 ben ik minimaal net zo lang onderweg als op een alternatieve route die 2,5km langer is. Bij de laatste heb echter geen stoplichten en rijd ik niet op een smal druk fietspad gevuld waardoor het een stuk fijner rijd en in de regel ook net wat sneller dus.
Goed idee, ik leen binnenkort een racefiets van een bekende zodat ik het eens kan testen. Heb ook geen flauw idee of ik iets heb aan mijn hardloopconditie.
M@cer schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:38:
Ik fiets ongeveer dezelfde afstand naar mijn werk en doe er normaal gesproken 1:10 over...

Ik vertrek op de fiets om 06:30, terwijl ik met de auto om 07:00 kan vertrekken en 's middags ben ik ongeveer een half uur later thuis. Toch probeer ik 2 a 3 keer per week op de fiets te gaan, omdat ik mijn sport gedaan heb en er 's avonds niet meer uit hoef. Als je eenmaal op de fiets zit is het ook gewoon lekker en scheelt het me een hoop frustratie over mijn medeweggebruikers in de spits terug :)

Wat ik wel lastig vind is de wind... Als de wind uit het zuiden komt en ik 's ochtends wind tegen heb en 's middags wind mee gaat het me veel makkelijker af dan wanneer de wind uit het noorden komt en ik 's middags, na een dag werken, nog eens lekker 40 kilometer tegen de wind in mag strijden.
Dit zou al ideaal zijn, lekker twee dagen naar het werk en de rest met de auto.
MrAngry schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:39:
De winst van Strava's route by popularity is gelijk ook het verlies. Omdat er nou eenmaal veel meer gefietst wordt in grote steden, trekt strava de routes ook erg naar de grote steden toe.

Ede - Apeldoorn is minder dan 30 van het zuiden van Apeldoorn naar het noorden van Ede, dus ik denk dat je dan ook nog de stad door moet? (Of gebruik je geen fietsrouteplanner?) En dan nog plus hoogtemeters, zou ik meer richting 90 minuten gaan rekenen als ongeoefende fietser. Dus ik zou idd eens per dag gaan doen.
Ja, denk het laatste. We gaan het eens proberen in het weekend.

[ Voor 24% gewijzigd door Wackmack op 07-06-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
la_fusion schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:31:
[...]

Nou dat heb ik dus geprobeerd en komende vanaf Tilburg via Oirschot(richting Spottersweg Ehv) plant hij mij dwars door Eindhoven. Anders plant hij mij via Best en Nuenen rondom Eindhoven wat op zich prima is maar zelf vind ik een route onder Eindhoven logischer maar hij wil daar niet echt een route plannen terwijl er mooie fietspaden vanaf Waalre/Aalst -> Heeze -> Someren te vinden zijn om op die manier in Asten en verder uit te komen. Blijkbaar dus toch niet interessant genoeg of zo..
Andere optie die je kan gebruiken is de activity search, voer als stad Eindhoven in en je ziet routes die andere hebben gereden. Deze kan je als inspiratie gebruiken om Eindhoven te vermijden.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Wackmack schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:40:
[...]

Dit zou al ideaal zijn, lekker twee dagen naar het werk en de rest met de auto.
Ik denk dat je je ook niet moet verkijken op 5 keer per week 80 kilometer naar woon-werk verkeer op de fiets, zeker als je nog helemaal geen ervaring hebt met fietsen. Ik fiets echt veel, maar merk wel dat ik 2 a 3 keer per week meer dan genoeg vind. Verder zitten er altijd dagen met regen of andere omstandigheden tussen, dan ben je blij dat je met de auto kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
[...]

Ik fiets veel rond Eindhoven. Ik zorg er altijd voor dat ik snel de stad uit ben en dan fiets ik van dorpje tot dorpje. De grotere dorpen zoals Nuenen en Helmond kun je beter vermijden. Een fijne route vanuit zuid/ oost Eindhoven is bijvoorbeeld Geldrop, Mierlo, Lierop, Someren, Maarheeze, Soerendonk, Leenderstrijp, Heeze, Eindhoven.

Aan de noord/ west kant kun je de Oirschotsedijk op, dan naar Oirschot. En dan Middelbeers, Vessem, Knegsel, Steensel, Broekhoven, Waalre en dan via Aalst terug de stad in.

Als je eenmaal de stad uit bent, dan kun je enorm afwisselen doordat er tussen alle kleine dorpen rond Eindhoven goede fietspaden liggen die ideaal zijn voor het wielrennen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
Wackmack schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:40:
[...]

Goed idee, ik leen binnenkort een racefiets van een bekende zodat ik het eens kan testen. Heb ook geen flauw idee of ik iets heb aan mijn hardloopconditie.
Ik ben ook hardloper en loop zonder problemen 10-15 km. Ik heb sinds kort een racefiets om recreatief mee te fietsen. Ik heb heel veel aan mijn hardloopconditie in die zin dat het mij qua hartslag/ademhaling weinig moeite kost om op een redelijk tempo 26-30km/h te fietsen. Zolang ik (fors) onder mijn omslagpunt fiets, kan ik het qua conditie goede volhouden.

Wat je niet moet onderschatten is de houding waarin langdurig moet zitten. Hier moest ik erg aan wennen, armen, nek, zitvlak etc. Hier wordt ik het meeste "moe" van. In het begin is het gewoon kilometers maken.

En ja, die 37km/h haal je niet in de praktijk, ga maar uit van mijn 25-30km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Inderdaad, rij eerst eens de route. Vergeet iig de snelheid voorlopig, 30 km/h gemiddeld ga je in den beginnen niet meteen halen. Conditie qua rennen != hardlopen of andere sporten. Vice versa. Je hebt wel een basis waar je zeker wat aan hebt maar qua spieren en conditie is fietsen stuk anders.

En wat de rest ook zegt, je hebt ook nog te maken met overige verkeer en kruispunten ed. Laat je iig niet te snel uit het veld slaan en probeer het zeker een keer.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
Graham schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:38:
Inderdaad, rij eerst eens de route. Vergeet iig de snelheid voorlopig, 30 km/h gemiddeld ga je in den beginnen niet meteen halen. Conditie qua rennen != hardlopen of andere sporten. Vice versa. Je hebt wel een basis waar je zeker wat aan hebt maar qua spieren en conditie is fietsen stuk anders.

En wat de rest ook zegt, je hebt ook nog te maken met overige verkeer en kruispunten ed. Laat je iig niet te snel uit het veld slaan en probeer het zeker een keer.
Qua basisconditie vind ik hardlopen en wielrennen behoorlijk vergelijkbaar. Als je serieus aan het hardlopen bent, dan loop je ook met een hartslagmeter, train je in verschillende zones, duurlopen, drempel Vo2 max training etc. Ook bij hardlopen werk te voortdurend aan je aerobe belastingvermogen. Als je dat proces kent kan je dat prima als basis gebruiken op de fiets.

Bij hardlopen is de schokbelasting op de pezen, botten, en spieren vrijwel altijd de bottleneck en zelden de hart/long capaciteit. Wat ik wel merk is dat dat ik met hardlopen ca. een uur op mijn omslagpunt kan lopen, op de fiets lukt me dat nog niet omdat mijn kuiten dan verzuren. Maar als ik daar 10-15 slagen onder zit en niet de fout maak om te zwaar te rijden, dan gaat dat prima en draai vermoedelijk een best redelijk wattage.

Voor mij geldt dat ik kilometers moet maken, zitvlees moet kweken en techniek verbeteren. Mooie sport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

joint_me schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:00:
Dan zou ik eerder een RouteYou checken met "mooiste racefiets route". Populair wil vaak zeggen: dwars door de stad omdat alle mensen die in de stad wonen en gaan fietsen, daar rijden... (ik heb bij mij een paar wegen waar alleen ik al de afgelopen 3 jaar 200+ x overheen ben gegaan. Maar zou dat toch niet echt als ideale route bestempelen....). Niet in Eindhoven trouwens maar je snapt mijn punt :)
Speel eens wat op RouteYou? Heb je ook wat opties om 'm mee te laten rekenen. kortste route is trouwens wel door Eindhoven, maar vanuit Tilburg naar Asten zou ik via Son tekenen. Maar goed, ik ken de buurt daar verder niet.

Ik denk dat je basisconditie wel aardig vergelijkbaar is, maar de spierbelasting is heel anders. Plus je zitvlees kweken uiteraard. Maar 25-30 gemiddeld (afhankelijk van zaken als wind, stoplichten, etc) is een stuk realistischer dan 30+... En dat een paar keer per week, werken, en dan ook weer terug. Ook als je onder je omslagpunt blijft fietsen ga je dat echt wel merken. Mijn conditie op de fiets is best aardig, maar 5 dagen op rij een rit waarbij ik gemiddeld op 25 slagen onder mijn omslagpunt rij (daar kom je ongeveer op uit als je aanhoudt dat je maximaal 10 slagen onder je omslagpunt wil rijden, zeker omdat je in de praktijk dan ook altijd 10-15 slagen er onder zult fietsen.....) heb ik echt wel ff een goede pauze nodig hoor.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik plan regelmatig lange routes via Strava en wat ik vind dat goed werkt is een activity zoeken van een local of toertocht en die dan aanpassen naar jouw start/eindpunt. En die aanpassing maak ik dan met de Strava heatmap aan.

Je kunt niet blind zeggen ga van A naar B en wijk maar X km af van de route om een mooie route te krijgen. Als je bijvoorbeeld om Eindhoven heen wil moet je gewoon met de heatmap aan, de veel bereden routes óm Eindhoven heen kiezen door een marker op een goed fietspad te zetten buiten/naast Eindhoven.
Het is logisch dat de balans tussen snelle en mooie route, nooit hetzelfde ligt zoals je die zou willen. Strava kiest in dit geval bijvoorbeeld gewoon voor de route door Eindhoven simpelweg omdat hij het concept 'stad' niet kent, en ook niet weet of je daar nou omheen wilt of niet. Maar vaak zie je op de heatmap wel dat wat veel bereden routes zijn, toch vaak goede fietspaden zijn. Zowel binnen als buiten de stad.

Ik heb laatst een route gepland vam 200km door slechts 6x te klikken op de kaart, en heb hem inmiddels een paar keer gereden en hij bevalt me meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

[...]

Een beetje om is het denk ik wel, maar een route die ik veel reed ging over Middelbeers, Wintelre, Vessem, Knegsel. De pest van ten zuidwesten Eindhoven voorbij is dat je sowieso ver om moet gaan fietsen, omdat dat Veldhoven en zuid Eindhoven zo breed is.

Als je echt stoplichten wilt mijden dan zal je ten westen van Veldhoven en ten zuiden van Waalre moeten gaan. Terwijl als je noord gaat, je gewoon langs het kanaal rijdt tot aan Son en dan een beetje zuidoostelijk gaat fietsen tot je in Asten uitkomt.

Oirschot-Asten zou ik persoonlijk langs de kanalen doen. Beetje saai, maar wel lekker doorblazen.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Bedankt voor alle tips zover! Ik heb inderdaad inmiddels gezien dat onderdoor de nodige extra kilometers zijn ten opzichte van boven over. Ga daarnaast nog wat meer spelen met de verschillende routeplanners. Vooralsnog fietste ik meestal gewoon op de bekende wegen maar nu ik navigatie heb 'durf' ik het ook wel aan wat andere routes te gaan berijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Niets zo leuk om gewoon maar een beetje wat routes in je eigen provincie te ontdekken... Ik begin meestal gewoon en hou de plaatsen Amsterdam/Alkmaar/Hoorn in de gaten.. Uiteindelijk kom je daar altijd wel weer op een of andere manier terecht om vervolgens via de bekende weg naar huis te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Precies, dat doe ik ook. Ik fiets zelf ook in de omgeving Eindhoven en heb al aardig wat gezien. Zitten altijd mooie stukjes tussen.

Mijn dagelijkse rit is wel altijd hetzelfde, maar dat is dan ook woon-werk verkeer, wel altijd op de racer. :*)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Voor wie nog voordelig schoenen zocht: https://www.mantel.com/shimano-shr088w?spec[]=7564. 50 euro korting tot vanavond 0:00.

Sowieso zijn de dinsdagdeals van Mantel wel een aanrader qua koopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik vind ze de laatste weken juist minder. Veel normale prijzen, of slechte aanbiedingen. Die bril van vanavond is bv nog even 20% goedkoper bij 12go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag nieuwe fiets opgehaald, Trek ALR 5. Mede dankzij tips en advies uit dit topic :). Dit weekend een (kleine) tourtocht op het programma, kan ik hem gelijk testen!

Nu op zoek naar een leuke fietscomputer welke ook enige navigatie heeft, ik raak altijd de weg kwijt :+

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2016 23:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:33

sapphire

Die-hard pruts0r

M@cer schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:47:
Niets zo leuk om gewoon maar een beetje wat routes in je eigen provincie te ontdekken... Ik begin meestal gewoon en hou de plaatsen Amsterdam/Alkmaar/Hoorn in de gaten.. Uiteindelijk kom je daar altijd wel weer op een of andere manier terecht om vervolgens via de bekende weg naar huis te rijden.
Vandaag weer eens van de bekende weg afgeweken en kwam op een schitterend dijkje terecht bij Spaarnwoude. Erg mooi stukje, eens wat anders :)

Kwam vandaag op werk aan, was ik volgens het rooster vrij, altijd fijn als ze een week van ter voren je rooster wijzigen en niets zeggen. Nouja omdat we gisteren een flinke verhuizing naar een nieuw pand hadden besloten te blijven en sleutelplan voor de personeels lockers af te maken en te helpen met sjouwen van nieuwe meubels. Helaas komen die toch morgen pas dus na de lunch naar huis gegaan en de fiets gepakt :*)
80,0 km rond, toch netjes zo precies :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:42
Sport_Life schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:06:
Vandaag nieuwe fiets opgehaald, Trek ALR 5. Mede dankzij tips en advies uit dit topic :). Dit weekend een (kleine) tourtocht op het programma, kan ik hem gelijk testen!

Nu op zoek naar een leuke fietscomputer welke ook enige navigatie heeft, ik raak altijd de weg kwijt :+
Heb deze fiets vorige week ook gehaald en vindt het een erg fijne fiets :).

Ik gebruik de mio cyclo 505 (had ik al voor mijn MTB). Heb gelijk een Bontrager Speedtrap ANT in het frame van de Trek laten zetten. ziet er super netjes uit en werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Gister een heerlijk verrassingsgrondje van Garmin gereden. Werkelijk de complete rit was super :) Echt een gave functie. Tot op heden geen enkele tegenvaller (behalve dat Garmin niet weet dat Kruller Muller een park is waar je voor moet betalen en wat op de racefiets minder gewaardeerd wordt maar ja).

https://www.strava.com/activities/601828112

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Iedereen bedankt voor de snelle reacties, en sorry van de late reactie terug! O-)
MrAngry schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:58:
Lijkt me dat de hele groep vervangen overkill is, je kan dat altijd nog doen. Begin lekker met alleen een nieuwe ketting. Als je de oude ketting eraf hebt dan demonteer je, indien mogelijk, de derailleur en cassette en maak je alles zorgvuldig schoon. Roest kan je vaak oplossen, of eraf wrijven met aluminium folie. Ook de voorbladen goed schoonmaken en testen of alles wat gelagerd is lekker draait: trapas, wielnaven en body of freewheel, balhoofd.
Dan kan je daarna kijken wat je eventueel gaat vervangen.
Dan ga ik eerst achter een ketting aan en alles eens demonteren. Remkabels kwamen ook wat brak over, maar dat is dan een volgende stap.
Ceaser schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:10:
Precies zoals MrAngry schrijft heb ik vorig najaar een oude Cadex met 105 groep opgeknapt. In eerste instantie schoongemaakt en de ketting vervangen. De casette bleek vervolgens dermate ingesleten waarop ik die ook vervangen heb. De voorbladen waren gelukkig niet noodzakelijk, die kon ik nieuw overigens ook niet direct nieuw meer vinden (biopace 52/42 in dit geval). Zowel de casette als ketting waren zonder problemen te verkrijgen bij praktisch iedere fietsenhandel. De voorbladen heb ik destijds niet heel goed uitgezocht maar dat kan wel eens een uitdaging en speurtocht worden.
Ik ga maar eens langs de lbs, wie weet wat ze allemaal nog hebben liggen :) Hier zit er ook wel een berg stof en ook wat vuil op, dus ben benieuwd hoe hij er uit gaat zien als hij helemaal schoon is.
Sjoewe schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:52:
Nieuwe 7-speed cassette's en kettingen zijn nog prima te verkrijgen hoor, je moet alleen even opletten wat voor body er wordt gebruikt. 7-speed kan zowel, Freehub als Freewheel zijn, en die laatste kan ook nog verschillen in Uniglide a.k.a. UG (oud systeem) en Hyperglide a.k.a HG (huidige systeem) zijn.

Kwa kettingbladen maakt het eigenlijk niks uit voor hoeveel speed ze bedoeld zijn, je kan prima 10-speed kettingbladen gebruiken als die op je crank passen.

Sowieso de absolute bijbel voor fietsonderhoud is 'Saint' Sheldon: http://www.sheldonbrown.com/
Goede tip mbt de body's, hier was ik niet van op de hoogte! Ik kom er vanzelf achter welke ik nu heb lijkt me, plan is om 'm volgende week samen met vaders te gaan demonteren.

Ik ga meteen ook eens kijken naar het boek, wie weet is dat wel een mooie start :)

[ Voor 0% gewijzigd door Stufferdt op 08-06-2016 13:33 . Reden: wat typo's ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazy D schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:33:
Gister een heerlijk verrassingsgrondje van Garmin gereden. Werkelijk de complete rit was super :) Echt een gave functie. Tot op heden geen enkele tegenvaller (behalve dat Garmin niet weet dat Kruller Muller een park is waar je voor moet betalen en wat op de racefiets minder gewaardeerd wordt maar ja).

https://www.strava.com/activities/601828112
Nice :)

Stom dat er niet gewoon een functie in Strava zit waarmee je routes van anderen kunt opslaan/favorieten lijstje bijhouden. Deze bewaar ik graag, bookmarken dan maar :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Laatst online: 24-09 14:41
sapphire schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:11:
[...]

Stom dat er niet gewoon een functie in Strava zit waarmee je routes van anderen kunt opslaan/favorieten lijstje bijhouden. Deze bewaar ik graag, bookmarken dan maar :)
Je kunt er een volgens mij een route van maken en die delen met vrienden. Dan moet je even buddy's worden met Crazy D.

Ik heb me vandaag kapot gefietst op 100km in de Dordogne. Mijn eerste 100km ooit, daar ben ik dan ook best trots op. Maar f*ck wat waren die laatste 10km zwaar!

https://www.strava.com/activities/602741375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
[...]

Voor zover ik weet kun je wel de routes van andere downloaden als GPX track als premium member.

Zelf vandaag voor het eerst een ronde op 80% van mijn omslagpunt gereden maar pfoe.. dat is toch wel even aanpassen zeg. Stuk rustiger fietsen en minder leuk als mensen je voorbij komen maar goed.. zweten doe je niet en na afloop ben je niet moe. Daarnaast zorgt het er wel voor dat ik mijn zitvlees verder train. Wel heb ik er vertrouwen in dat ik op dit tempo ook zonder problemen veel kilometers kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Vriendjes worden op Strava mag uiteraard, maar misschien kun je hier wat mee:
https://www.dropbox.com/s...nuit_Duiven_75km.gpx?dl=0

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Je hebt toch deze optie onder de steeksleutel in Strava (of is dat alleen bij Premium)?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4Ti5ZNhvcTc3d0F7IZTktj2Z/full.png

[ Voor 24% gewijzigd door Graham op 08-06-2016 21:13 . Reden: bah...paint ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Export is alleen voor premium.
Create route is er voor iedereen, maar werkt soms niet.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
DDX schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:25:
Export is alleen voor premium.
Create route is er voor iedereen, maar werkt soms niet.
Dat is vaak zo als je een route probeert te maken van een rondje met start en finish heel dicht of op dezelfde plek heb ik gemerkt.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Deze gebruik ik meestal voor het kopiëren van routes van anderen:

http://labs.strava.com/gpx-to-route/#12/-122.44503/37.73651

Zelf GPX file uploaden of linkje naar Strava activiteit copy pasten.
Nog wel in beta (labs) maar werkt tot nu toe erg goed. Als ze (nieuwe) functionaliteit aan het testen zijn kan het zijn dat je vage errors krijgt. Anders kan het zijn dat de basemap niet helemaal klopt, in dat geval even Strava support contacten zodat ze de basemap kunnen fixen, en dan werkt het wel :)

Ben zelf premium gebruiker overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door JorisM op 08-06-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

[...]

Weet niet of het favourieten van routes al mogelijk is, maar anders even feature requesten :)
https://support.strava.co...0537377-New-Feature-Ideas

[ Voor 4% gewijzigd door JorisM op 08-06-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
Je kan gewoon op de sleutel links klikken, route creëren. Dan opent ie de Routebouwer en kan je 'm opslaan en evt. exporteren. Geen premium of vriendjes zijn voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Voor Firefox is er een plugin waarmee gratis routes kan exporteren.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
ddv schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:58:
Ik heb alleen nog geen bel op mijn stuur gemonteerd. Ik vond dat er niet echt uitzien maar ik merk toch wel dat het wel noodzakelijk is. Met name als ik tegenliggers van achter nader.
Afbeeldingslocatie: http://www.brandandmortar.com/wp-content/uploads/2014/11/4044633-9165551254-mind-.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 08:02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ddv schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:58:
Ik heb alleen nog geen bel op mijn stuur gemonteerd. Ik vond dat er niet echt uitzien maar ik merk toch wel dat het wel noodzakelijk is. Met name als ik tegenliggers van achter nader.
Er zijn genoeg bellen die er wèl (redelijk) uitzien. Bovendien ben je geen prof, en rijd je op de openbare weg, dus een bel is sowieso onmisbaar. Doe het alsjeblieft. Er zijn al genoeg wielrenners die menen dat ze die 7 gram per se moeten besparen, terwijl ze ondertussen met een veel te vadsig karkas over die fiets zijn gedrapeerd. Laatst ook weer zo'n grappenmaker: ik fietste met mijn vriendin, komt er iemand van achteren, roept-ie doodleuk 'BEL!' en zichzelf nog grappig vinden ook, terwijl-ie bijna op een tegenligger knalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 07:52

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:43:
[...]

Er zijn genoeg bellen die er wèl (redelijk) uitzien. Bovendien ben je geen prof, en rijd je op de openbare weg, dus een bel is sowieso onmisbaar. Doe het alsjeblieft. Er zijn al genoeg wielrenners die menen dat ze die 7 gram per se moeten besparen, terwijl ze ondertussen met een veel te vadsig karkas over die fiets zijn gedrapeerd. Laatst ook weer zo'n grappenmaker: ik fietste met mijn vriendin, komt er iemand van achteren, roept-ie doodleuk 'BEL!' en zichzelf nog grappig vinden ook, terwijl-ie bijna op een tegenligger knalt...
Dat wordt altijd gezegd ja, dat het vanwege de grammen of aerodynamica is, maar ik ga ervan uit dat de meeste niet-bel-fietsers dit alleen doen omdat de rest zegt dat "het niet hoort", of omdat ze het lelijk vinden staan.

Ik heb zelf een HideMyBell. Iedereen blij, toch een bel en ik krijg regelmatig geïnteresseerde reacties van de heren aestetici die zelf geen bel hebben :+ .

Hiervoor had ik overigens ook gewoon een normale bel hoor, en dat vond ik op zich ook prima. Maar ik had toevallig een nieuwe garmin mount nodig...

Voor de MTB moet ik nog wat bedenken though, ik had er even een normale bel bovenop mn stuur opzitten, maar dat werd echt super irritant omdat er steeds takjes tegenaan slaan 8)7 . Terwijl ik wel doorheb dat je juist in de bossen vaak wandelaars tegen komt die een bel ook beter kunnen waarderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 09-06-2016 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 24-09 22:08

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:43:
[...]

:D :D Ik heb een veel te vadsig karkas en een bel :*)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Een bel geeft echt serieus een verschil in hoe je ontvangen wordt. Op weg naar huis afgelopen dinsdag reed ik zo de avondvierdaagse in die via een smalle brug over de weg trokken. Een pingetje en de hele stoet schoof zo aan de kant dat ik erlangs kon. Dat is echt wel anders dan wanneer je roept. Dan krijg allemaal opmerkingen terug en de helft hoort het niet eens over hun eigen geschreeuw en gejoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:25
Dit is nog een optie voor de mensen die niet "gezien" willen worden met een bel: http://www.futurumshop.nl/hidemybell-fietsbel-zwart.phtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
WaSteiL schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:12:
Dit is nog een optie voor de mensen die niet "gezien" willen worden met een bel: http://www.futurumshop.nl/hidemybell-fietsbel-zwart.phtml
Deze gebruik ik nu een half jaar en vind het helemaal geweldig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
Die hidemybell zou ik ook wel willen, maar ik heb al een barfly waarbij mn di2 kastje op die plek hangt onder mn garmin.. Maarja luxe problemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Ik heb een BBB Easyfit bel, werkt prima en ik bel altijd ruim op tijd. Nooit gezeik als je je ook netjes in het verkeer gedraagt. :P

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:27
Tsja, ik heb zo'n klein belletje waar een spacer aan vast zit, dus die zit netjes onder de stuurpen uit het zicht.

Maar, het ding maakt een vrij hoog en ook vrij zacht geluid. Ik bel altijd op tijd en rem alvast wat af, maar doorgaans moet ik vlak achter Henk en Dini op hun elektrische fiets nog een paar keer bellen voordat Dini roept "Henk, daar komt een wielrenner".
Henk die mij niet heeft gehoord roept dan naar mij "Heb je geen bel?" :X

Kortom: wie heeft er een tip voor een kleine bel die toch een enorme pleurisherrie maakt?

Dan ben ik zelfs bereid concessies te doen qua esthetica en aerodynamica. Ik zit namelijk toch al met mijn lelijke kop en dikke pens op de fiets...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:41

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Knoop doorgehakt om ad-hoc met de 3Ballons mee te doen en nou is er teringweer voorspeld :(
Iemand tips voor cyclo's in de regen rijden?
En weet iemand of er een gps track beschikbaar is? ik kan hem op de website niet vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door MrAngry op 09-06-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 24-09 22:08

St@m

@ Your Service

Zo, het fietsen heb ik weer wat opgepakt. Een tweeling zorgt toch voor wat minder interesse en tijd. Mijn zwager is gelukkig mooi enthousiast, dus die heeft me weer meegesleept, en ik heb er weer lol in :)
Vanavond voor de 2e keer deze week maar weer even wat kilometers maken.

Direct ook maar even kijken naar een nieuwe fiets :) Heb een Raleigh uit 2009 (2ehands gekocht met hulp van jullie in 2012), fiets nog wel prima maar moet zo onderhand wat onderhoud krijgen. Dus even op zoek naar een mooi budget fietsje.
Morgenavond deze fiets eens bekijken :)

http://www.marktplaats.nl...1fe1dcfdf8e084fd4b2e0a17e

Sensa Umbria (Sora, heb ik nu ook. Is prima voor die paar keer dat ik schakel). Ben benieuwd of dit lekkerder fiets dan mijn huidige fiets. Denk het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door St@m op 09-06-2016 15:51 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Laatst online: 15:17
MrAngry schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:24:
Knoop doorgehakt om ad-hoc met de 3Ballons mee te doen en nou is er teringweer voorspeld :(
Iemand tips voor cyclo's in de regen rijden?
En weet iemand of er een gps track beschikbaar is? ik kan hem op de website niet vinden.
Regenjasje mee, goed thermoshirtje, genoeg blijven drinken en voorzichtig zijn met afdalen. Desnoods iets minder lucht in de 25mm bandjes (halve bar). Het kan spoken boven op het plateau (mist, wind), hou daar rekening mee.

Het lijkt dezelfde route als 2014 te zijn: https://www.strava.com/activities/153684807

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Thanks, Ik moet je volgen om die als gpx te downloaden, vandaar follow request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MrAngry schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:01:
Hiermee kun je ook de GPX bemachtigen:
http://labs.strava.com/gpx-to-route/
Eerst de route importeren vanuit de strava activity URL, vervolgens die opslaan in je Strava, en van daaruit als GPX downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
MrAngry schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:01:
Volgens mij is dit de route : https://www.strava.com/routes/5306326
(zag hem gisteren langskomen in feed van iemand die hem gaat rijden)

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 09-06-2016 16:21 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Geen kartonnen wielen steken. En opletten bij de laatste paar km van de Chevreres, daar zal je met nat weer niet staand kunnen klimmen. De afdaling is ook link.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Herkenbaar, helaas zijn niet alle hoortoestellen even goed afgesteld O-)

De BBB loud & clear staat wel bekend om zijn goede heldere *ping*

Zelfs met goede bel en beleefd vragen had ik laatst gewoon iemand die weigerde aan de kant te gaan. Keek achterom en me echt recht aan, haalde zijn schouders op en bleef doodleuk in het midden van het pad fietsen (dat stomme paadje bij Vogelenzang). Prima, ben strak schuin achter hem gaan fietsen en da vond hij schijnbaar toch wel vervelend dat hij na een paar min., en 3x achterom kijken toch maar aan de kant ging >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Heb deze ook, twee maanden in gebruik en bevalt erg goed. Mensen die deze bel niet horen hebben een (nieuw) gehoorapparaat nodig of letten niet op de weg of op Andere weggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb voor de zekerheid mijn waterdichte wintermeuk ook maar ingepakt, vrees alleen dat het daar net te warm voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:53

rally

Deyterra Consultancy

Iemand die een tip heeft voor een goede wielset? Ik heb een GT Series 1 (2012 model) waar nu ALX298r onder liggen. Nu woon ik in Warschau en de wegen zijn daar niet overal "optimaal" voor een racefiets en nu is mijn achterwiel licht krom.

Ik ben bij Rose Bikes op internet op zoek gegaan maar ik zie door de bomen het bos niet meer :(

In het kort zoek ik gewoon een goede stevige set wielen ter vervanging van de ALX'en. Ze hoeven niet ultra low budget te zijn, maar ik ben zeker niet op zoek naar de duurste set. Velgdikte moet wel hetzelfde zijn i.v.m. mijn reserve binnenbandjes die ik nog heb liggen.

En is het lastig om ze zelf te vervangen (i.v.m. de cassette achter)? Ik heb wel gereedschap om de cassette te vervangen, maar heb het nog nooit hoeven doen. Dus weet niet hoe lastig het is. Op internet ziet het er kinderlijk eenvoudig uit, maar ik weet uit ervaring dat dit niet altijd zo is ;)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 21:51

rda

Ik ben onhandig. Altijd al geweest. Dat vind ik jammer, want een beetje sleutelen is wel leuk.
Mijn fiets heeft een kraak, een soort 'ik heb olie nodig, maar zeg niet waar precies'-kraak. Dus ging ik op onderzoek uit en begon met de achterste derailleur te demonteren (vast onnodig, maar zag er gemakkelijk uit). Dat ging prima. Er terug op zetten echter...not so much. Op de een of andere manier is het dopje van de kabel eraf gesprongen, waardoor het uiteinde is gaan rafelen en ik de kabel niet meer door de derailleur krijg getrokken. Waarschijnlijk moet ik nu een nieuwe kabel kopen en door de FM laten maken. Van een fiets die het deed maar kraakte, heb ik nu een fiets die het niet doet en waarschijnlijk nog altijd kraakt. Top. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kabel vervangen hoef je echt niet door de FM te laten doen hoor, dat is echt zo kinderlijk makkelijk om te doen.

En wat betreft kraakjes zoeken, kijk even deze video's:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

rally schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:47:
Iemand die een tip heeft voor een goede wielset? Ik heb een GT Series 1 (2012 model) waar nu ALX298r onder liggen. Nu woon ik in Warschau en de wegen zijn daar niet overal "optimaal" voor een racefiets en nu is mijn achterwiel licht krom.

Ik ben bij Rose Bikes op internet op zoek gegaan maar ik zie door de bomen het bos niet meer :(

In het kort zoek ik gewoon een goede stevige set wielen ter vervanging van de ALX'en. Ze hoeven niet ultra low budget te zijn, maar ik ben zeker niet op zoek naar de duurste set. Velgdikte moet wel hetzelfde zijn i.v.m. mijn reserve binnenbandjes die ik nog heb liggen.

En is het lastig om ze zelf te vervangen (i.v.m. de cassette achter)? Ik heb wel gereedschap om de cassette te vervangen, maar heb het nog nooit hoeven doen. Dus weet niet hoe lastig het is. Op internet ziet het er kinderlijk eenvoudig uit, maar ik weet uit ervaring dat dit niet altijd zo is ;)
Qua wilen kan ik je niet echt helpen, iets te weinig ervaring daarmee.

Cassette vervangen wel, het is ook echt kinderlijk eenvoudig. Even opletten of je een spacer nodig hebt bij je nieuwe wielset maar verder is het echt geen ingewikkelde klus hoor :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 16:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Schitterend weer vanavond dus spontaan een stukje gaan rijden. Meteen een leuke nieuwe route uitgeprobeerd en al gezien hoe ik hem kan uitbreiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterisk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:50
Is er misschien nog een Tweaker (uit de omgeving) Maastricht waar ik een keer een rondje mee door het heuvelland kan rijden?

Ben een relatieve beginner, rijd nu een tijdje op de racefiets maar merk dat alleen fietsen ook niet alles is... ;)

https://www.strava.com/athletes/3989060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik weet niet wat je met licht krom bedoeld, maar als er een slagje in zit kan je die er gewoon uit laten halen door de fietsenmaker. Kost een tientje in Nederland.
Goede en betaalbare wielsets:
Fulcrum R5 LG 2016 (vooral goed als je al wat bredere banden hebt gemonteerd 25mm+) +/-210 euro
Ultegra 6800 +/-325
Fulcrum R3/Campagnolo Zonda's +/- 350

Dit zijn robuuste fabriekswielen die niet al te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

MrAngry schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:49:
[...]

Ik weet niet wat je met licht krom bedoeld, maar als er een slagje in zit kan je die er gewoon uit laten halen door de fietsenmaker. Kost een tientje in Nederland.
Goede en betaalbare wielsets:
Fulcrum R5 LG 2016 (vooral goed als je al wat bredere banden hebt gemonteerd 25mm+) +/-210 euro
Ultegra 6800 +/-325
Fulcrum R3/Campagnolo Zonda's +/- 350

Dit zijn robuuste fabriekswielen die niet al te duur zijn.
Dan zal het in Polen wel helemaal betaalbaar zijn :)
Ik ga eerst even kijken naar reparatie en anders naar jouw suggesties (waarschijnlijk dan de Ultegra's of R3's).

Top... Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultegra 6800-wielen hebben wel de naam een enorme bitch te zijn als het gaat om het monteren van banden. Just a heads up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ok, Dat is gewaardeerde informatie. Dus geen Ultegra setje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 10:54
Ik ben erg tevreden met mijn setje Mavic Cosmic Elite in combi met 25mm conti grand prix. Behoorlijk hufterproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:04

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:21
Mijn fietsje loopt ook weer als een zonnetje, volgende vervangen:

- Wiellagers: fiets viert langer uit, stabieler gevoel
- Remblokjes: remt veel harder, zaten eerst de originele uit 2009 nog op (niet op maar uitgehard ofzo)
- Derailleurwieltjes: weinig effect merkbaar, lichtere loop aandrijflijn
- Ketting: loopt en schakelt weer mooi soepel
- Trapaslagers: trappen gaat zonder gekraak, geen speling en mooi soepel.
- Stuurlintje: Mooi fris

Buitenblad is niet heel geweldig meer maar doet het nog prima, cassette loopt ook nog goed. Fiets gaat naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar weg voor een andere. Voor nu voor een aantal tientjes weer een fijn rijdende fiets.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry

Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic