Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:50
Heb geen doktersverklaring laten zien hoor, heb destijds een leeg bestand geupload en bij het ophalen van de startpapieren is er ook niet meer naar gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 14:17
O, nou dat kan dus ook, het is dus weer met de franse slag daar :) Ik heb laatst weer een goedkeuring gehaald bij de huisarts en toen heeft hij meteen een ECG gemaakt, ik weet wel dat je niet alles ziet op een ecg, maar als duursporter toch fijn om te weten dat het voor zover een ECG kan laten zien, allemaal perfect in orde is.

[ Voor 6% gewijzigd door roda_djavulen op 01-06-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Op dit moment fiets ik op een Colnago CX, voorzien van 25mm banden en een race overbrenging (ipv CX). Fietst prima. Het frame van mijn racer (semi carbon) is inmiddels niet helemaal lekker meer na een val - en leeftijd speelt ook mee-. Nu haal ik de bruikbare onderdelen van de racer af (wielen, stuur, stem en wellicht shifters). Altijd handig voor spares.

Kortom: op zoek naar een nieuwe racer (ik heb tijd genoeg). Nu ben ik gecharmeerd van fietsen met schijfremmen, vooral omdat ik er het hele jaar op fiets, of iig op wil kunnen fietsen. Ik merk dat ik met nat weer op dit moment een veel langere remweg heb. Daarnaast vind ik het ook gaaf ;) Iemand die ervaring heeft met race-(of evt CX)fietsen mét schijfremmen? Zie ik namelijk hier niet veel over voorbij komen.

Ik vind bijvoorbeeld de Giant Defy 1 Disc wel een mooie fiets: https://www.giant-bicycle.../defy.1.disc/22363/84313/. Ik prefereer wel een raceframe ipv een CX, want dat heb ik al. ;)

Jullie ideeën hierover?

ps. Ik heb wel ervaring met schijfremmen op mijn (oude) MTB en dat remde altijd fantastisch.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:21
sky- schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:27:
Op dit moment fiets ik op een Colnago CX, voorzien van 25mm banden en een race overbrenging (ipv CX). Fietst prima. Het frame van mijn racer (semi carbon) is inmiddels niet helemaal lekker meer na een val - en leeftijd speelt ook mee-. Nu haal ik de bruikbare onderdelen van de racer af (wielen, stuur, stem en wellicht shifters). Altijd handig voor spares.

Kortom: op zoek naar een nieuwe racer (ik heb tijd genoeg). Nu ben ik gecharmeerd van fietsen met schijfremmen, vooral omdat ik er het hele jaar op fiets, of iig op wil kunnen fietsen. Ik merk dat het met nat weer op dit moment een veel langere remweg heb. Iemand die ervaring heeft met race-(of evt CX)fietsen mét schijfremmen? Zie ik namelijk hier niet veel over voorbij komen.

Ik vind bijvoorbeeld de Giant Defy 1 Disc wel een mooie fiets: https://www.giant-bicycle.../defy.1.disc/22363/84313/. Ik prefereer wel een raceframe ipv een CX, want dat heb ik al. ;)

Jullie ideeën hierover?

ps. Ik heb wel ervaring met schijfremmen op mijn (oude) MTB en dat remde altijd fantastisch.
Met nat weer heb ik ook een veel langere remweg... Of dat aan het remvermogen van de velgen, de bandjes of de berijder ligt? De velgen remmen hard genoeg, de bandjes zijn eerder een probleem alsook de berijder die als op eieren rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Combinatie van al die factoren gok ik. ;) Heb ook even toegevoegd dat ik het wel iets vind hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
Hebben-schijfremmen-plek-op-de-racefiets-discussie in 3...2...1... :+

Tja, als je voor schijfremmen gaat, doe het dan gelijk 'goed' en kies voor een model met hydraulische remmen ipv mechanische, dan heb je er maximaal voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Ik rijd geen wedstrijden en doe ook niet aan die 'stomme' regels over hoe en wat je op een fiets moet zitten. Dus ja, ik vind dat schijfremmen op een (wat voor iets dan ook) fiets thuis horen. >:)

Hydraulisch ben ik idd wel voor aan het kijken, ondanks dat mijn suggestie (Defy) ze niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Heb een crossfiets met mechanische schijfremmen en een wielrenfiets met hydraulische.

Hydraulisch remt stukken beter, maar goedkope mechanische schijfremmen remmen ook alweer een stuk beter dan de ouderwetse cantilever remmen van een crossfiets. (Volgens mij kan je nog beter met je voeten remmen dan :) )

Giant defy schijnt een fijn frame te zijn, heb zelf een domane, bevalt ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:21
Scheel gekeken met het bestellen van fietsonderdelen bij bike components. Ik dacht dat ze de goede bracketcupsleutel niet hadden voor de BSA lagers, maar volgens mij is dat gewoon de TL-FC32. Is het ook mogelijk om met wat bescherming om het lager deze met een waterpomptang los/vast te draaien? Scheelt me weer wachten :) Als het niet kan dan moet ik alsnog even een sleutel bestellen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
MrAngry schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:41:
Volgens mij zitten hier wel wat mensen die aan de 3Ballons hebben deelgenomen. Moet je echt zo'n doktersverklaring inleveren?
Je kan ook een bonnetje van Albert Heijn inleveren, of het opstel van je zusje over cavia's, dat maakt ze allemaal niks uit. Als je niks inlevert doe je buiten mededinging mee, wat voor 99 van de 100 van ons ook prima is.

Overigens mogen huisartsen deze verklaring niet ondertekenen volgens richtlijnen van het NHG. Vraag je huisarts alsjeblieft niet iets wat hij zij niet kan en niet mag. Teken dan gewoon zelf of doe een volledig sportkeuring.

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 01-06-2016 14:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37
Sjoewe schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:15:
[...]

Zijn die nou china-carbons of heb je de stickers eraf gepeuterd?
En, als ja, bevallen ze/waar komen ze weg?
Ik heb deze via een persoon die zelf wielen in elkaar zet gekocht in Nederland, gevonden via marktplaats.
Helaas is hij inmiddels gestopt.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:39
havana schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:02:
[...]
Overigens mogen huisartsen deze verklaring niet ondertekenen volgens richtlijnen van het NHG. Vraag je huisarts alsjeblieft niet iets wat hij zij niet kan en niet mag. Teken dan gewoon zelf of doe een volledig sportkeuring.
Dit is exact de reden dat ik het vraag. Vriend van me is huisarts en die zegt dat we dit in Nederland niet doen omdat je als arts aansprakelijk wordt en daarvoor niet verzekerd bent. Je moet dan naar een keuringsarts en dat kost weer duur geld.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Vreemd dat mijn huisarts dat dan wel zonder problemen doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03
Vandaag de Passo dello Spluga geklomen.
Tot 2117m gekomen, hoogste wat ik tot nu toe heb geklommen :)

Helaas geen powerdata omdat stages zo'n beetje verzopen is afgelopen 2 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/qdeW1cIu6LCg6Asxn5IxOPjbybCEABq3H4eWP1MAA50-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/T0y2KD_zZi3d6lAln7GTxVdNOfcxUpMKS5HJsMlHC3w-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/u-NJjDLh2g1x5g9_UkkVhbJS2QyW77eQF3l7wt37SME-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/JnVi-_HGHknxcH6G5LmSzFdYjmdHctJeWic2WxW9rm0-2048x1151.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/r0npiNuGMPL-hW4u4NSsEd4n9f7tpJlWFutCKTiTzJ4-2048x1152.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Mooie foto's DDX, een mens zou er jaloers van worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
roda_djavulen schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:43:
Vreemd dat mijn huisarts dat dan wel zonder problemen doet
Niet heel vreemd. NHG heeft een richtlijn uitgevaardigd, geen verbod. Het is wel tegen de artseneed overigens, want daarin staat dat een arts nooit iets mag doen dat buiten zijn/haar mogelijkheden ligt. En op basis van simpelweg de bloeddruk meten en even naar 't hart luisteren een verklaring ondertekenen dat iemand geschikt is voor de wielersport over langere afstanden, is simpelweg onmogelijk. De voorspellende waarde daarvan is 0,0.

In mijn gratis e-book "cyclo's rijden door dummies" heb ik er een stukje over geschreven.

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 01-06-2016 15:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Mjah ok, nu deed hij wel iets meer dan dat, heeft een ecg gemaakt en hij weet hoeveel ik ongeveer per jaar fiets, en hij kan wel zien in mijn dossier dat ik geen bekende klachten of historie heb.

Op die formulieren staat dan ook niet voor niets; "bij mijn weten kan hij dit en heeft hij geen klachten die hem verhinderen langere afstanden te fietsen"

Het "bij mijn weten" vrijwaart je als arts natuurlijk wel voor een deel.

Het hele idee van zo'n formulier is wel wat onzinnig.

Al vatten sommige mensen het allemaal wat licht op en is het niet verkeerd dat hun duidelijk wordt gemaakt dat het gevaarlijk kan zijn om zomaar aan iets deel kan nemen zonder een gedegen voorbereiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Licht offtopic, maar ik begon naar aanleiding van je link meteen wat te lezen en mijn oog viel in H1 op het volgende zinnetje:
Dit betekent dat UCI-regels (zoals bijvoorbeeld de regel dat een fiets niet meer dan 6.8 kg mag wegen) niet gelden.
Volgens mij bedoel je 'minder'. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:41
Hmm volgens mij had ik niet moeten gaan kijken naar fietscomputers en hun mogelijkheden.. ik zocht vooral iets waarmee ik wat nieuwe routes zou kunnen uitproberen zonder te verdwalen(Garmin Edge 5x0). Vervolgens op fietscomputers met mogelijkheid echt te navigeren(Garmin Edge 800, 2e hands redelijk geprijst) maar de Garmin Edge 810 die nu in de performance & navigatie bundle voor 350 euro te krijgen(incl nog wat extra korting) maakt het niet makkelijker om te kiezen. Dit vooral door de liefde van gadgets :+

Het fietsen gaat de laatste tijd meer dan prima en kan merken dat ik de voorgaande jaren het toch altijd een beetje verkeerd heb gedaan door niet op het buitenblad(zit nog de triple van 2e hands aanschaf op) te gaan fietsen. Als ik zie hoe relatief eenvoudig ik nu alweer boven de 30 km/h uitkom en hoeveel moeite mij dat eerder kostte terwijl ik toen fitter was.. Alleen nu moet ik voor mezelf zien te zorgen dat ik het ook echt leuk blijf vinden en ook daadwerkelijk meer kilometers ga maken ipv 1 standaard ronde keer op keer rijden.

Mijn idee was dus om daar fietsnavigatie voor te gebruiken daar ik niet graag 'verdwaal' of continu op mijn telefoon moet kijken. Hoe doen jullie dit in dit soort gevallen? Gewoon toch rijden en hopen dat het goed gaat of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:33
Ik heb pas een Edge 520 gekocht en daar mijn eerste courses op gezet.
Ik hoop deze morgen avond uit te kunnen proberen. Ik ken de route dus afwijken vallen meteen op.
De 520 heeft geen navigatie maar geeft wel aan waar je heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
dreamscape schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:59:
[...]

Licht offtopic, maar ik begon naar aanleiding van je link meteen wat te lezen en mijn oog viel in H1 op het volgende zinnetje:

[...]

Volgens mij bedoel je 'minder'. ;)
Klopt! Dank, is aangepast.

In het algemeen: feedback wordt op prijs gesteld. d:)b

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
havana schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:26:
[...]

Klopt! Dank, is aangepast.

In het algemeen: feedback wordt op prijs gesteld
Het gekke is, ik las van de week dit artikel: http://www.fiets.nl/2016/...swijks-bianchi-oltre-xr2/

Daarin staat:
De fiets waarmee hij rijdt weegt gewoon precies 6,8 kilo. Een absoluut minimum –en tegelijk maximum gewicht. De UCI schrijft nu eenmaal voor dat een fiets 6,8 kilo moet wegen.
Ik vroeg me af of dat daadwerkelijk zo is? Dat mag toch wel gewoon meer zijn? Dat in de praktijk niemand een zwaardere fiets heeft is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Die 6.8 is een minimum, wat de uci betreft mag de fiets ook 80 kg wegen. Hier een leuk filmpje van gcn waarin fietsen worden gewogen:

YouTube: How Much Does Your Bike Weigh? Pro Cyclists Guess Bike Weight | Dubai Tour 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat verhaal van Fiets is onzin, zoals hierboven al opgemerkt werd.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik werd nieuwgierig...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/95EVaE4.png

Niet ontevreden 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MvZ-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 14:25
Mijn zadel weegt toch wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Er staat toch echt 6.6KG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
-MvZ- schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:15:
Mijn zadel weegt toch wat minder.
Ik kreeg de rest van de fiets niet op de foto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
@m@cer, blijf een mooie fiets hoor! Je ketting ligt er in de onderste foto overigens niet goed op. :D

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 25-09 13:17

Crazy D

I think we should take a look.

la_fusion schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:59:
Mijn idee was dus om daar fietsnavigatie voor te gebruiken daar ik niet graag 'verdwaal' of continu op mijn telefoon moet kijken. Hoe doen jullie dit in dit soort gevallen? Gewoon toch rijden en hopen dat het goed gaat of?
Ligt aan de zin. Soms teken ik van te voren een route uit en die volg ik op de Garmin. Soms fiets ik wat op gevoel (komt soms goed uit, soms totaal niet) en dan is het fijn om te weten dat je altijd weer thuis kunt komen zonder nog langer rond te dwalen. Heb ook de rij-richting (N, O, etc) in het scherm staan dus als ik niet op de kaart rij maar gewoon een rondje kan ik daarmee wel een beetje in de gaten houden dat ik niet stiekum een rondje rij terwijl ik denk lekker een stuk in 1 richting te rijden (ja, richtingsgevoel van een betonnen muur ja).

Laatste tijd ook weleens de surprise-me functie van de Garmin gebruikt (weet niet of de 8xx die heeft): bedenkt ie 3 rondjes van een ongeveer een bepaalde afstand en kies er maar 1. Levert ook regelmatig leuke ritten op.

Grootste voordeel van een route tekenen of de verrassingsroute is dat je zelfs in je eigen omgeving weleens op andere weggetjes uit komt dan waar je normaal (al dan niet uit automatisme) op uitkomt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:41
Crazy D schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:11:
[...]

Ligt aan de zin. Soms teken ik van te voren een route uit en die volg ik op de Garmin. Soms fiets ik wat op gevoel (komt soms goed uit, soms totaal niet) en dan is het fijn om te weten dat je altijd weer thuis kunt komen zonder nog langer rond te dwalen. Heb ook de rij-richting (N, O, etc) in het scherm staan dus als ik niet op de kaart rij maar gewoon een rondje kan ik daarmee wel een beetje in de gaten houden dat ik niet stiekum een rondje rij terwijl ik denk lekker een stuk in 1 richting te rijden (ja, richtingsgevoel van een betonnen muur ja).

Laatste tijd ook weleens de surprise-me functie van de Garmin gebruikt (weet niet of de 8xx die heeft): bedenkt ie 3 rondjes van een ongeveer een bepaalde afstand en kies er maar 1. Levert ook regelmatig leuke ritten op.

Grootste voordeel van een route tekenen of de verrassingsroute is dat je zelfs in je eigen omgeving weleens op andere weggetjes uit komt dan waar je normaal (al dan niet uit automatisme) op uitkomt.
Bedankt voor je antwoord. Als het goed is, komt hij vandaag al binnen :+ Hij kan altijd mee naar een volgende fiets of een volgende gebruiker ;)

We gaan zien wat dit allemaal op gaat leveren qua fietsen. Kan merken dat nu ik door blessure niet in staat ben te hardlopen het fietsen een stuk leuker is. Nu alleen mezelf nog wel even inhouden om niet ook een andere fiets te willen kopen aangezien mijn fietscomputer + accessoires duurder was dan de fiets zelf :+

Eerst maar meer gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 10:54
Niet heel vreemd. NHG heeft een richtlijn uitgevaardigd, geen verbod. Het is wel tegen de artseneed overigens, want daarin staat dat een arts nooit iets mag doen dat buiten zijn/haar mogelijkheden ligt. En op basis van simpelweg de bloeddruk meten en even naar 't hart luisteren een verklaring ondertekenen dat iemand geschikt is voor de wielersport over langere afstanden, is simpelweg onmogelijk. De voorspellende waarde daarvan is 0,0.

In mijn gratis e-book "cyclo's rijden door dummies" heb ik er een stukje over geschreven.
Leuk naslagwerk / goed voor in de topicstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:23
Gistermiddag uit mijn werk direct de fiets weer gepakt, voor mijn 2e rit ooit.

Nog steeds een beetje wennen aan de fiets, en met name aan de schoenen die vastzitten. Dacht dit keer een ander rondje te fietsen dan de eerste keer (ja ik ga liever stoplichten, en drukte nog even uit de weg).

Goed, ik fietsen en moet zeggen dat het al een stuk beter voelde dan de eerste keer, maar de route die ik voor ogen had lukte niet (kon de weg niet vinden). Uiteindelijk afgeslagen en opnieuw bij de Oude Maas beland, en heb ik uiteindelijk 38 kilometer gefietst.

Geen idee of dit ver is, maar het voelde eigenlijk best wel goed. Liep wel te zweten als een otter, maar goed daar doe ik het ook voor. Tinteling die ik de eerste keer onder mijn voeten kreeg, was nu weg. Rug voelde zo nu en dan nog wel heftig, maar probeer af en toe mijn rug te strekken door in mijn pedalen te gaan staan. Daarnaast viel mij gister ook op, dat ik het stuur nog vaak in het midden pak, zodat ik dan rechter op zit, dit moet ik denk ik ook snel gaan afleren.

Wat overigens wel leuk was, is dat ik twee renners tegen kwam. Welke in mijn wiel gingen rijden, ze maakte een grapje dat dit wel fijn fietsen was. Toen ik aangaf dat dit pas mijn 2e keer was, kreeg ik nog een compliment over mijn tempo.

Snel weer fietsen (maar eerst een zonnebril scoren!) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
Protax schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:39:

Nog steeds een beetje wennen aan de fiets, en met name aan de schoenen die vastzitten. Dacht dit keer een ander rondje te fietsen dan de eerste keer (ja ik ga liever stoplichten, en drukte nog even uit de weg).

Goed, ik fietsen en moet zeggen dat het al een stuk beter voelde dan de eerste keer, maar de route die ik voor ogen had lukte niet (kon de weg niet vinden). Uiteindelijk afgeslagen en opnieuw bij de Oude Maas beland, en heb ik uiteindelijk 38 kilometer gefietst.

Geen idee of dit ver is, maar het voelde eigenlijk best wel goed. Liep wel te zweten als een otter, maar goed daar doe ik het ook voor. Tinteling die ik de eerste keer onder mijn voeten kreeg, was nu weg. Rug voelde zo nu en dan nog wel heftig, maar probeer af en toe mijn rug te strekken door in mijn pedalen te gaan staan. Daarnaast viel mij gister ook op, dat ik het stuur nog vaak in het midden pak, zodat ik dan rechter op zit, dit moet ik denk ik ook snel gaan afleren.

Wat overigens wel leuk was, is dat ik twee renners tegen kwam. Welke in mijn wiel gingen rijden, ze maakte een grapje dat dit wel fijn fietsen was. Toen ik aangaf dat dit pas mijn 2e keer was, kreeg ik nog een compliment over mijn tempo.

Het is goed om het rustig op te pakken en afstand en intensiteit langzaam op te bouwen. Vooral in het begin zal je veel pijntjes, oa stijve nek,rug,schouders,armen,benen hebben. Mijn ervaring is dat het gewoon komt omdat je de houding op de racefiets niet gewent bent. Naarmate je er meer op zit zal het ook afnemen. Net als zadelpijn. Een goede broek helpt. Maar verder moet je kilometers maken zodat je went.

Verder is het erg leuk om je ritten met strava te loggen. Zien hoe je doet. Kan je als het goed is langzaam progressie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Nixo schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:53:
[...]

Het is goed om het rustig op te pakken en afstand en intensiteit langzaam op te bouwen. Vooral in het begin zal je veel pijntjes, oa stijve nek,rug,schouders,armen,benen hebben. Mijn ervaring is dat het gewoon komt omdat je de houding op de racefiets niet gewent bent. Naarmate je er meer op zit zal het ook afnemen. Net als zadelpijn. Een goede broek helpt. Maar verder moet je kilometers maken zodat je went.

Verder is het erg leuk om je ritten met strava te loggen. Zien hoe je doet. Kan je als het goed is langzaam progressie zien.
Kreeg inderdaad de tip over strava, dat heb ik gisteravond direct op mijn telefoon geïnstalleerd (zal hem volgende keer aanzetten). Denk dat ik de komende maanden, max. 40 km ga fietsen.

Qua spierpijn/zadelpijn etc. valt het echt reuze mee (misschien komt het door de broek die ik heb gekocht?), maar vandaag heb ik in ieder geval geen spierpijn.
Ben in ieder geval erg blij, dat ik eindelijk iets heb gevonden wat ik zonder problemen kan doen, zonder dat ik last krijg van mijn blessure (chronisch compartimentsyndroom) --> Artsen hadden dus toch gelijk _/-\o_

Nu doorzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Protax schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:39:

Inderdaad, fiets jezelf niet meteen over de kop, doe het rustig aan! Anders is het plezier er snel vanaf.
Een tweede rit van 38km is zeker een mooie afstand. Probeer jezelf meteen voor te houden dat het niet elke rit "zo hard als je kan" is, maar lekker rond fietsen met een niet-te-hoge-hartslag in de omgeving. Als je je dat nu al aanleert, dan kan je dat in de toekomst een hele goede basis geven. Daarna kan je het uit gaan bouwen met snellere ritjes waar je jezelf af en toe over de kop mag fietsen.

Handjes bovenop het stuur is niet erg, probeer de posities gewoon af te wisselen, elke keer dat je fiets net wat langer in de beugels proberen te blijven zitten bijvoorbeeld. Je lichaam moet wennen aan de positie, dus ik zou het niet forceren om een hele rit zo diep mogelijk te gaan zitten.

En Strava is zeker leuk om je progressie bij te houden, maar let niet teveel op gemiddelde snelheid.

[ Voor 38% gewijzigd door Reynouts op 02-06-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
Wat voor mij erg helpt is om samen met een groepje op vaste tijden te gaan fietsen Di en Do in mijn geval. Een soort van stok achter de deur en motivatie om elke keer te fietsen. Of een vaste dag met een vriend afspreken om een twee uurtjes te fietsen.

Je gemiddelde is een valkuil waar je niet blind op moet staren. Het kan enorm afhangen van de wind, of je in een groep fiets en het soort training dat je hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Nixo op 02-06-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Nixo schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:04:
[...]

Wat voor mij erg helpt is om samen met een groepje op vaste tijden te gaan fietsen Di en Do in mijn geval. Een soort van stok achter de deur en motivatie om elke keer te fietsen. Of een vaste dag met een vriend afspreken om een twee uurtjes te fietsen.
Ja, dat zou ik graag willen...
Maar ik heb niet echt in iemand in mijn directe omgeving die zich bezig houdt met wielrennen.

Ik heb via dit forum een tip gekregen, om eens te kijken naar een nieuwe wielervereniging in Rotterdam.
Maar deze vereniging start midden in Rotterdam Centrum, wat voor mij totaal niet handig is.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Heeft iemand ervaring met een karretje (bij voorbeeld een Topeak Journey) achter de racefiets?
En weet iemand een adres waar je zoiets een weekje kan huren? Ik wil met een klein tentje een rondje Nederland gaan doen om te kijken hoe het rondtrekken met de fiets bevalt maar om daarvoor meteen ruim 300 euro uit te geven. aan een karretje vind ik wat veel.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:02
Protax schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:06:
[...]

Ja, dat zou ik graag willen...
Maar ik heb niet echt in iemand in mijn directe omgeving die zich bezig houdt met wielrennen.

Ik heb via dit forum een tip gekregen, om eens te kijken naar een nieuwe wielervereniging in Rotterdam.
Maar deze vereniging start midden in Rotterdam Centrum, wat voor mij totaal niet handig is.

;)
Hey Protax waar in Rotterdam woon(t) je/u? Ik woon in Rotterdam-West. Ik ben ook nog een redelijke beginner en fiets ongeveer dezelfde afstanden als jij/u.

Misschien kunnen we een keer samen fietsen als je dat zou willen?

P.S.: Ik zie net dat mijn eerste reactie geen quote was maar dat ik je (via site op telefoon) heb gerapporteerd :F (het is nog vroeg), dus als je daar iets over hoort was ik het hehe, excuses.

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
SnowDude schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:24:
Heeft iemand ervaring met een karretje (bij voorbeeld een Topeak Journey) achter de racefiets?
En weet iemand een adres waar je zoiets een weekje kan huren? Ik wil met een klein tentje een rondje Nederland gaan doen om te kijken hoe het rondtrekken met de fiets bevalt maar om daarvoor meteen ruim 300 euro uit te geven. aan een karretje vind ik wat veel.
Heb zelf al redelijk wat gefietst met bob trailers, die bevallen erg goed. De eerste kilometers zijn wat wennen, maar daarna gaat het zonder problemen. Wanneer je dan weer zonder karretje fiets is het ook weer wennen.

Volgens mij kun je die bob trailers wel ergens huren, lang leve google: https://www.wiel-rent.nl/nl/huren/bob-yak-fietsaanhanger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Gnosis schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:45:
[...]

Hey Protax waar in Rotterdam woon(t) je/u? Ik woon in Rotterdam-West. Ik ben ook nog een redelijke beginner en fiets ongeveer dezelfde afstanden als jij/u.

Misschien kunnen we een keer samen fietsen als je dat zou willen?

P.S.: Ik zie net dat mijn eerste reactie geen quote was maar dat ik je (via site op telefoon) heb gerapporteerd :F (het is nog vroeg), dus als je daar iets over hoort was ik het hehe, excuses.
Ik woon op Zuid, tegen Barendrecht aan.
Fiets tot nu toe vooral bij de Oude Maas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Protax schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:48:
[...]

Ik woon op Zuid, tegen Barendrecht aan.
Fiets tot nu toe vooral bij de Oude Maas :)
Mooi stuk, fiets ook wel eens die kant op. Laat maar weten of het een keer uitkomt en of je het een keer wilt. (Ben nog student, dus ben flexibel qua tijden).

Gewoon lekker fietsen is nu ook het belangrijkste als je net begonnen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Mensen nog tips voor beginners bril?
Er is nu sale bij 12GO Biking:

https://www.12gobiking.nl...,1795,1800,1792,1803,1804

Zit hier nog wat tussen? :)

Denk dat ik snel nog een extra setje kleding moet bestellen... Is Craft goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
€150 voor een brilletje :X

Hier, veel goedkoper:

http://bike-dump.nl/NL/Shop/Categorie/Fietsbrillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 23:37
Bij Mantel zijn de Oakleys ook in de aanbieding, maar waarschijnlijk doet een zonnebril van 15 euro het voorlopig ook wel genoeg..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
roda_djavulen schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:47:
[...]

Heb zelf al redelijk wat gefietst met bob trailers, die bevallen erg goed. De eerste kilometers zijn wat wennen, maar daarna gaat het zonder problemen. Wanneer je dan weer zonder karretje fiets is het ook weer wennen.

Volgens mij kun je die bob trailers wel ergens huren, lang leve google: https://www.wiel-rent.nl/nl/huren/bob-yak-fietsaanhanger/
Thanks, ik zat verkeerd te googlen ik vond alleen maar van die kinderaanhangers.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Laatst online: 24-09 14:41
M@cer schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:47:
Bij Mantel zijn de Oakleys ook in de aanbieding, maar waarschijnlijk doet een zonnebril van 15 euro het voorlopig ook wel genoeg..
Ik heb voor de grap eens deze besteld. http://www.dx.com/p/9001c...black-376879#.V1ACPPRUenM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 12:22
Ik heb een tijdje geleden de Abus Inviz gekocht. een racehelm incl. bril. Zelf had ik altijd problemen dat brillen van mijn neus afgleden. Vorig jaar de Ventoux op flikkerde dat ding 3 keer van mn neus. De inviz is voor mij een ideale oplossing. echt heel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Iemand ervaring met dit soort kleding?

http://www.ebay.com/itm/N...m:mYjVD9O_l7c1izEoCWtkNCQ

Is dat nog te doen? Of zijn die broeken rommel?
Ik zou graag zo'n Trek setje willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Geen ervaring mee, maar lijkt me rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Protax schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:45:

Dit is China-fake spul, komt gewoon van Aliexpress. Ik heb daar voor de grap vorig jaar een keer een paar jerseys besteld van Mapei, maar de kwaliteit is de shirts sub-par, naden die loslaten, matige fit, stroeve ritsen. Bovendien kloppen de prints vaak niet helemaal, en staan ze er erg flets op. Shorts verhouden zich gewoon tot de aller goedkoopste huismerk-dingen die je voor 3 tientjes vaak bij de LBS ziet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Is er eigenlijk een soort grensbedrag waarboven je veilig zit met bib-shorts? €50,- ofzo?
Niets is zeker in de wereld, maar misschien op basis van de veelvuldige ervaringen van forummembers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Niet zozeer bedrag, maar wel kwaliteit. Bij die ebay setjes is het afwachten wat de kwaliteit is. Ik koop het zelf niet (koop kleren gewoon in Nederland), maar kan best snappen dat er mensen zijn die het wél aan hebben. Als je het de moeite waard vindt, gewoon proberen. :P

[ Voor 0% gewijzigd door sky- op 02-06-2016 13:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Ik keek er vooral naar omdat ik vorige week alles heb aangeschaft, en nu al merk dat één setje kleding niet voldoende is.
Maar om nou direct weer +/- € 150,- euro uit te geven aan een extra broek en shirt, en daarnaast nog een zonnebril, wordt het wel een erg prijzig grapje.
Denk dat ik een zonnebril, wel ergens goedkoop kan regelen, maar kleding is misschien niet verstandig om op te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 11:21

Pelle

🚴‍♂️

In het ergste geval heb je 3 tientjes besteed aan troep, in het beste geval ben je er erg blij mee en heb je een mooie deal.

Een vriend van mij heeft een AliExpress setje van nep-Castelli, maar hij vindt het fantastisch. Nou heeft hij nooit een echte Castelli (of kwalitatief vergelijkbaar) gehad, en weet waarschijnlijk niet wat hij mist. Ignorance is bliss :)

Dus als je voor 30 euro de gok durft te nemen, dan gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Hou gewoon online outlet winkels zoals Cyclewear.eu in de smiezen, vaak kan je daar een hoop overjarig merkspul voor 50% korting wel op de kop tikken. Zoiets als dit is voor het geld dikke prima. Onthoud sowieso dat je wanneer je moet kiezen, je beter geld in een broek dan in een shirt kan steken, als je het over zomerkleding hebt tenminste dan. Voor koud weer maakt een jersey juist weer meer verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Ik las over Castelli dat je vaak een maat groter moet nemen dan dat je normaal hebt, is dat met de meeste Italiaanse merken zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Collega van me heeft de 6 Alpe d'Huzes beklimmingen zojuist voltooid. Eerste klim was het langzaamst in 1:16, zijn snelste was in 1:11. Superconstant zeg _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Gnosis schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:19:
Ik las over Castelli dat je vaak een maat groter moet nemen dan dat je normaal hebt, is dat met de meeste Italiaanse merken zo?
Geldt lang niet voor iedereen maar ik zou de maattabel die je op de website van een castelli/sportful/etc kan vinden hanteren. Meet jezelf gewoon op.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Protax schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:45:

Jep, ik.

Ligt er aan wat je verwacht en betaald (ja wanneer niet maargoed). Ik kreeg semi voor de grap toen ik pas begonnen was een ebay-belkin outfit van mijn vrouw.

Zeem is wat ze noemen een "cool max" zeem, ja het dempt en 1~1,5u erop fietsen gaat prima. Langer en je merkt gewoon dat het begint te irriteren en de pasvorm niet echt prettig zit (bij je liezen bv).
In verhouding met merk kleding laten diverse stiksel veel sneller los. Kleuren zijn geprint op witte stof dus sneller vaal/dof/ minder scherp.

Heb het setje een tijd gebruikt voor ritten van 30~35km en op de Tacx. Best leuk hoor voor die paar tientjes maar je merkt gewoon dat het minder is. Mijn eerste Castelli broek is ongeveer even oud en een factor 4x meer gebruikt maar wel nog in betere staat :+

Dus ligt aan je verwachtingspatroon of het wat is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rda
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 21:51

rda

Ik heb vandaag voor de derde keer in relatief korte tijd, in ieder geval zeker weinig kilometers, mijn achterband lek gereden. Erg irritant. Ik vraag me sterk af of ik nou pech heb, of dat er andere redenen zijn.
Ik kan niks in aan de velg/velglint zien en ook de buitenband ziet er niet beschadigd uit.'

PS: Voor kleding is Batavia Stad in Lelystad wel een optie, mocht je daar toch een keer heen willen of in de buurt wonen. Er zit daar een winkel met aardig wat kleding.

[ Voor 22% gewijzigd door rda op 02-06-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik ben door fietsen best snel / veel afgevallen (15 kilo), dat is ook een reden om niet dure kleding te beginnen.

Goed passende kleding is fijn, dus ook niet te groot.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Ok, nou als extra setje om te beginnen kan het dus wel.
Mijn andere setje is van Agu (was geloof ik 130 euro), en dat heb ik niet nog een keer op de plank liggen ;)

Zojuist wel een bril besteld bij Aliexpress, kennis van mij die het al langer doet heeft zijn bril daar ook vandaan.
Betaalde nu 17 euro voor een namaak Oakley :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Mocht je lid worden van CS010 dan kan je vast daar ook goedkoop kleren op de kop tikken. Overigens is het door jou aangevoerde starten in het centrum slechts een probleem als je niet bekend bent met het gereden rondje, anders wacht je ze gewoon langs de ronde op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 25-09 13:17

Crazy D

I think we should take a look.

rda schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 19:47:
Ik heb vandaag voor de derde keer in relatief korte tijd, in ieder geval zeker weinig kilometers, mijn achterband lek gereden. Erg irritant. Ik vraag me sterk af of ik nou pech heb, of dat er andere redenen zijn.
Ik kan niks in aan de velg/velglint zien en ook de buitenband ziet er niet beschadigd uit.'
Heb ik ook gehad. Bleek een klein scheurtje in de band te zitten, en daar zat een klein steentje in. Die dus net met een half millimetertje door de band heen ging en dus de binnenband lekprikte.

Qua niet al te dure kleding: ik heb een paar setjes van de KlimClassic gekocht, voor 79 euro voor het setje en ik vind het voor dat geld echt geweldige kleding.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat een geweldig weertje zeg !

Latertje vannacht en wilde eigenlijk blijven liggen maar zo blij dat ik met het groepje vanochtend ben meegegaan :) Rondje Haarlemmer ringvaart met weinig wind, ging als een trein. Lekker temperatuurtje ook, das nog eens goed wakker worden met een krappe 80km :*)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Gnosis schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:19:
Ik heb Castelli kleding en dat valt inderdaad krap. Gemaakt voor Italiaanse mannetjes.

Ik ben 1,88 bij 80kg en heb bibshort maat xxxl en jersey maat xl.

Ik ben over Castelli erg tevreden. Kost wat maar het verhoogd het fiets comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 16:06
sapphire schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 11:38:
Wat een geweldig weertje zeg !

Latertje vannacht en wilde eigenlijk blijven liggen maar zo blij dat ik met het groepje vanochtend ben meegegaan :) Rondje Haarlemmer ringvaart met weinig wind, ging als een trein. Lekker temperatuurtje ook, das nog eens goed wakker worden met een krappe 80km :*)
Inderdaad heerlijk weer! Vanochtend een rondje Haarlem-Bloemendaal-Zandvoort-Heemstede-Halfweg-Amsterdam-Velsen Zuid-Haarlem gedaan. Voor mijn doen een groot rondje, maar het was zo voorbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Noxa schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:17:
[...]

Ik heb Castelli kleding en dat valt inderdaad krap. Gemaakt voor Italiaanse mannetjes.

Ik ben 1,88 bij 80kg en heb bibshort maat xxxl en jersey maat xl.

Ik ben over Castelli erg tevreden. Kost wat maar het verhoogd het fiets comfort.
Huh, hoe baggy draag je het dan ?

Ik heb van zowel jersey als bib L en ben 1,88m en 84 kg

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:01
sapphire schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:53:
[...]

Op fiets.nl/forum ook een discussie gaande. De een heeft maat M en de ander maat L met ogenschijnlijk dezelfde lengte en gewicht.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 19:08
BreadFan schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:52:
Collega van me heeft de 6 Alpe d'Huzes beklimmingen zojuist voltooid. Eerste klim was het langzaamst in 1:16, zijn snelste was in 1:11. Superconstant zeg _O_
Alle genade die is gevlogen zeg 8)

Heb zelf ook redelijk huis gehouden. Mijn eerste ging in 1:19, vervolgens 1:13, 1:15, 1:17, 1:23 en de laatste, samen met een collega, was in 1:49.

Had vooraf gedacht dat ik misschien wel op anderhalf uur omhoog moest rekenen om het zes keer te halen, als dat uberhaupt al goed zou gaan, maar het viel me al met al redelijk mee. Wel tijdens mijn laatste afdaling in de regen nog een lekke voorband gereden, gelukkig veilig tot stilstand kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
[...]

Inderdaad, hier 1.92 met xl puur voor de lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:01
tlpeter schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:07:
[...]

Inderdaad, hier 1.92 met xl puur voor de lengte.
Zo heeft iedereen een andere voorkeur voor een maat. Dan doen lengte en gewicht er niet direct toe. Sommige fietsshirt kan ik niet aan of de mouwen zitten zo strak dat het net niet afkneld....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Precies en de een zal zijn gewicht meer aan vet hebben en de ander aan spieren. En dan is er ook nog persoonlijke voorkeur of je iets lekker vind zitten, superstrak, gewoon of losjes (baggy?) Het enige belangrijke is denk ik of je het zelf lekker vind fietsen/zitten.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
[...]

Oh dat is vaag, het zit namelijk super strak. Na een rit staat de afdruk van de naden in mijn been.
Van de arm en been stukken heb ik ook weer andere maten. Large voor armen en xl voor benen.

Kortom, Castelli kleding is een kwestie van passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Na enkele jaren op een 2e hands Raleigh fiets (met Shimano 2200, 11,2kg etc.) te hebben gefietst ben ik aan het kijken voor een betere fiets. Vanmiddag nog een rondje gefietst en bij hard aanzetten schiet de ketting over de tandjes heen. Ik zet de fiets altijd in mijn appartement op een kast, dus mede om deze reden is gewicht een belangrijke issue. Uiteraard ook hoe lichter hoe beter het fietst lijkt mij.

Ik fiets momenteel af en toe een rondje van 60-70km (door de duinen met licht hoogteverschil), maar wil dit wel vaker gaan doen (minimaal 1x per week).

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, er is zoveel keus.

Nu zag ik de Trek Emonda S6 in de aanbieding (met wat krasjes), leek mij wel een goede fiets. Wat zijn goede alternatieven voor deze fiets in ongeveer dezelfde prijsklasse? (ca 1500 euro). Ik ga ook wel even naar fietszaken, maar ga liever goed voorbereid op weg ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2016 00:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Voor 1500 euro kan je in principe bij ieder merk terecht voor een goede fiets, voor dat geld zijn er geen slechte fietsen meer. Echter je moet wel gaan bedenken waar je prioriteiten liggen: duurdere afmontage op een budgetmerk vs. lagere afmontage op een 'premium-merk' of aero vs. lichtgewicht, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heeft het ook zin om gewoon wat fietsen te proberen of werkt het zo niet? Mijn prio ligt dan bij een duurder merk, afmontage 105 lijkt mij voldoende.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb voor 1599 een Bianchi Intenso ( geloof dat de nieuwe intenso het oude model infinito is?) met ultegra mix afmontage (shifters + derailleurs zijn ultegra , remmen zijn Reparto Corse , en ketting en cassette zijn 105).
Voor dat geld heb je dus een uitstekend vol carbon frame , en een voor mij prima afmontage.
Ik heb verder geen flauw idee wat mijn fiets weegt , maar dat is voor mij ook niet interresant , er kan bij mij zelf ook nog 10KG af!

Voordeel van een fiets in deze prijsklasse vond ik dat je er makkelijk zelf wat aan kan upgraden. Setje wielen vervangen ( van Fulcrum racing sport naar Campagnolo Scirrocco). Dat koste me ook maar 250 euro.
Als je een categorie hoger gaat zitten , zitten er ook vaak wel betere wielen in. Als je dan gaat upgraden ga je ook qua prijs weer een categorie hoger.
Nu blijft het allemaal nog leuk en betaalbaar om soms iets te vervangen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja maar als er betere wielen onder zitten hoef je misschien wel niet te upgraden ;)

Beetje raar argument, iets goedkopere kopen omdat het daarna betaalbaar blijft om te upgraden :?

Zou zeggen stel een budget, denk na wat je zoekt in een fiets en laat je adviseren en ga passen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

sapphire schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:30:
Ja maar als er betere wielen onder zitten hoef je misschien wel niet te upgraden ;)

Beetje raar argument, iets goedkopere kopen omdat het daarna betaalbaar blijft om te upgraden :?

Zou zeggen stel een budget, denk na wat je zoekt in een fiets en laat je adviseren en ga passen :)
Tenzij je specifieke eisen stelt aan bepaalde onderdelen, dan is het misschien handiger om gewoon goedkoop iets fatsoenlijks te kopen en die delen die je perse merk X of Y oid wilt hebben daarna te kopen (indien er geen of alleen duurder geleverd wordt met bijvoorbeeld net die set wielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Tuurlijk, maar klinkt het alsof Sport_Life specifieke eisen stelt aan onderdelen ;) Daar ging het om namelijk

Overigens zijn hier mensen die ervaring hebben met Futurum Quality gear, of wel de huiskleding van Futurumshop ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
sapphire schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:24:
Tuurlijk, maar klinkt het alsof Sport_Life specifieke eisen stelt aan onderdelen ;) Daar ging het om namelijk

Overigens zijn hier mensen die ervaring hebben met Futurum Quality gear, of wel de huiskleding van Futurumshop ?
Wordt die kleding ook niet gewoon ergens ingekocht? Bij bioracer of agu oid?
Vind zelf sportful altijd wel prima spul. Is volgens mij afkomstig van castelli toch?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Castelli en Sportful hebben dezelfde fabriek maar verder zijn ze niet hetzelfde.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17

Magic666

No one's neighbour!

afijn, vandaag de Bollenstreek Classic.... 85km. Heen en terug 104km. Tot dus ver geen gekke dingen.

Het werd gek toen mijn fietsmaat besloot om bij km44 zijn macht over het stuur te verliezen door een onschuldig ogend kuiltje....... daar ging die en nam ie mij mee :(

Mijn eerste valpartij ooit...... flinke schaafwond rondom elleboog, enkel heeft een tik gehad en schaafwond halverwege been.

Fiets heeft ook wat "schaafwonden", de remhendels staan naar binnen en achterwiel heeft een slag en mist een spaak. Op het oog is het carbon frame helemaal heel en ik zie nergens schaafplekken. Eerdaags wel even langs Cyclecenter voor een grondige inspectie.

De rit wel uit kunnen fietsen maar fijn was anders. En schaafwonden schoonmaken is niet fijn................................. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Magic666 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:20:
afijn, vandaag de Bollenstreek Classic.... 85km. Heen en terug 104km. Tot dus ver geen gekke dingen.

Het werd gek toen mijn fietsmaat besloot om bij km44 zijn macht over het stuur te verliezen door een onschuldig ogend kuiltje....... daar ging die en nam ie mij mee :(

Mijn eerste valpartij ooit...... flinke schaafwond rondom elleboog, enkel heeft een tik gehad en schaafwond halverwege been.

Fiets heeft ook wat "schaafwonden", de remhendels staan naar binnen en achterwiel heeft een slag en mist een spaak. Op het oog is het carbon frame helemaal heel en ik zie nergens schaafplekken. Eerdaags wel even langs Cyclecenter voor een grondige inspectie.

De rit wel uit kunnen fietsen maar fijn was anders. En schaafwonden schoonmaken is niet fijn................................. :X
Oei vervelend zeg. Ik zag nog ergens nabij Zegveld / langs de Mije ? nog een bordje staan van de bollenclassic 85km, je had in ieder geval wel het weer mee. Het klinkt alsof je er lijfelijk redelijk vanaf gekomen bent, geen schade boven de gordel (tel ik de armen even niet mee) is altijd al een goed teken. Hopelijk is het met je 'vriend' ook goed afgelopen? Was er nergens een medische post oid waar je je wonden kon reinigen?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Ja het weer was perfect. Boven de gordel verder niks idd. Ja mijn fietsmaat heeft dezelfde schaafwonden, ook niks ernstigs boven de gordel.

de "medische post" was (helaas) een lachertje, ergens in een café (geen idee welke naam, was voor mij de eerste keer dat ik de BC reed) zat de stempelpost met EHBO koffer. Mooi zou je zeggen alleen was er niemand die EHBO'er was.... gelukkig zat er op het terras een oud collega die dat wel was dus die heeft mij geholpen. Nadeel: geen jodium in de koffer....... dus schoongemaakt met eoa doorzichtig spul, fijn was anders en ik trok zowat mijn handschoenen stuk in mijn mond...

Terug bij de finish nog even langs de EHBO gegaan (echte) en die zeiden dat het na schoonmaken een kwestie is van open laten en ff de pijn doorbijten...

We gaan zien wat de nacht brengt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Magic666 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:29:
Ja het weer was perfect. Boven de gordel verder niks idd. Ja mijn fietsmaat heeft dezelfde schaafwonden, ook niks ernstigs boven de gordel.

de "medische post" was (helaas) een lachertje, ergens in een café (geen idee welke naam, was voor mij de eerste keer dat ik de BC reed) zat de stempelpost met EHBO koffer. Mooi zou je zeggen alleen was er niemand die EHBO'er was.... gelukkig zat er op het terras een oud collega die dat wel was dus die heeft mij geholpen. Nadeel: geen jodium in de koffer....... dus schoongemaakt met eoa doorzichtig spul, fijn was anders en ik trok zowat mijn handschoenen stuk in mijn mond...

Terug bij de finish nog even langs de EHBO gegaan (echte) en die zeiden dat het na schoonmaken een kwestie is van open laten en ff de pijn doorbijten...

We gaan zien wat de nacht brengt :/
Blijft vervelend. Maar idd schoonmaken, en verder open laten. Komt er snel een korstje op en geneest het. De mede fietser ook maar wat lak schade aan de fiets of beroerder vanaf gekomen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06-2022

ddv

Steam: ddv_ | psn: ddv84_

Vandaag met mijn nieuwe fiets (Giant Propel Advanced 2 (2016)) 80 KM gereden (Hoogeveen-Emmen en andersom). Misschien een beetje te hoog gegrepen gezien ik nog weinig ervaring heb. Het was wel goed te doen maar mijn hartslag schiet nog alle kanten op. Ik heb alleen nog geen bel op mijn stuur gemonteerd. Ik vond dat er niet echt uitzien maar ik merk toch wel dat het wel noodzakelijk is. Met name als ik tegenliggers van achter nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

medefietser heeft nagenoeg dezelfde schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:16
Ceaser schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:02:
[...]

Alle genade die is gevlogen zeg 8)

Heb zelf ook redelijk huis gehouden. Mijn eerste ging in 1:19, vervolgens 1:13, 1:15, 1:17, 1:23 en de laatste, samen met een collega, was in 1:49.

Had vooraf gedacht dat ik misschien wel op anderhalf uur omhoog moest rekenen om het zes keer te halen, als dat uberhaupt al goed zou gaan, maar het viel me al met al redelijk mee. Wel tijdens mijn laatste afdaling in de regen nog een lekke voorband gereden, gelukkig veilig tot stilstand kunnen komen :)
Ik ben zelf 4x gegaan. Eerste was wegens de reanimatie voor de eerste bocht erg langzaam met 1:50. Daarna 2x rond de 1:40 en de laatste was incl. Paar stops (incl. Stop voor de finish wegens skippy ballende kinderen met het eindbedrag) precies 2 uur.

Besloot pas vrij laat om toch nog een 4de keer te gaan, en tijdens de laatste afdaling had ik ook een lekke band. In bocht 20. Had op dat moment nog 15 minuten om beneden te komen om nog te kunnen starten. Als de wiedeweerga het bandje vervangen en was met nog 4 minuten te gaan beneden. Maar dus wel vol stress en adrenaline weer naar boven en dat voelde ik wel, fut was er wel een beetje uit.

Maar wel erg tevreden met 4x, had 3x als doel

Er zaten wel meer snelle mannen tussen, vriend van mij deed de beklimmingen tussen de 1:10 en 1:20. Die had de zaterdag daarvoor de Alpe nog even omhoog gefietst in 57 minuten

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 05-06-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 16:06
Is er iemand uit Haarlem met wie ik een keer kan meerijden?

Ben nog een beginner eerste klas en fiets zo'n 25-27km/h. Fiets nu veel hetzelfde rondje a 60km en wil wel eens wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Budget is een beetje afhankelijk van wat je ervoor krijgt. Ik wil een fiets waar ik nog enigszins mee kan groeien (fiets nu zo'n 2 jaar), liever nu een paar honderd euro extra dan over een paar jaar weer tegen tekortkomingen lopen.

Ik heb nu even gekeken naar de Trek Emonda S 6 & ALR 5. Volgens mij geeft dit wel een redelijk beeld wat je qua prijs/kwaliteit mag verwachten.

Verschillen:
- 500 euro (€ 1.500 vs € 1.000)
- Ultegra vs 105
- Carbon frame vs Alu frame
- 8,51 kg vs 8kg

Dus voor 500 euro meer krijg je Carbon frame en een Ultegra groep.

Nou mijn vraag, zou je echt verschil merken tussen deze fietsen als je 1 of 2x per week 70-80km fietst? (met wellicht in de toekomst meer km's). Maw is die 500euro zijn geld waard? ;). Ik kan wel bij de FM een rondje fietsen, maar ik geloof niet dat ik dan meteen door heb welke het beste rijdt. Andere fietsen zijn ook welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Denk eerlijk gezegd dat je het niet echt ga merken, voor die prijsklasse is carbon eigenlijk niet de moeite waard. Alu is prima fiets om mee te beginnen, 105 is een prima groepset en voor die afstand helemaal top. Ben wel benieuwd naar de verdere onderdelen op de fietsen. Is het volledig 105 of ultegra en wat voor wielen zitten erop?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is inderdaad volledig 105 danwel Ultegra. Verder is alles gelijk op het frame na. De wielen zijn op beide fietsen Bontrager Race Tubeless Ready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Niet gek toch? Mijn budget was destijd ongeveer 1500 euro. Toen heb ik die Bianchi Inteso gehaald.
Dit jaar beetje gespaard en nieuwe en betere wielen gehaald.
Zo raar is dat dus niet.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo001
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:40
Misha schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:55:
Is er iemand uit Haarlem met wie ik een keer kan meerijden?

Ben nog een beginner eerste klas en fiets zo'n 25-27km/h. Fiets nu veel hetzelfde rondje a 60km en wil wel eens wat anders
Ik rij vanuit Hillegom, dan is Haarlem goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 00:44
Sport_Life schreef op zondag 05 juni 2016 @ 00:46:
Nu zag ik de Trek Emonda S6 in de aanbieding (met wat krasjes), leek mij wel een goede fiets. Wat zijn goede alternatieven voor deze fiets in ongeveer dezelfde prijsklasse? (ca 1500 euro). Ik ga ook wel even naar fietszaken, maar ga liever goed voorbereid op weg ;).
In 2015 zelf veel rond gekeken, weinig merken die met Rose of Canyon betreft prijs/kwaliteits verhouding mee kunnen. Inmiddels zijn we al met 3 met een Canyon in ons fietsgroepje.

https://www.canyon.com/nl...e=1&bike1=3743&bike2=3757

Al ben je ook al gesteld met een Endurance AL6.0 vanaf 999.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Sensa is toch ook nederlands en bouwt volgens mij best aardige fietsen. Althans ik zie menig wielrenner op een sensa fietsen.
Beetje vergelijkbaar met Cube?

...

Pagina: 1 ... 67 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic