Vraag iemand om even een paar filmpjes/foto's te maken als je langsfietst. Dan zie je snel genoeg of je goed op de fiets zit, of dat je naar andere dingen moet gaan kijken.sapphire schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:25:
Pffff net weer een stukje gefietst...Te irritant...na ongeveer 40km krijg ik last van m'n onderrug. Twijfel nog of het echt spieren zijn of m'n nieren aangezien mijn drink patroon nogal eens euhm, erg slecht kan zijn
Als ik afstap zakt het snel weer weg maar prettig is het niet. Zal vast te maken hebben met mijn nieuwe schoenen maar kan niets zinnigs erover icm. het afstellen vinden. Het is overigens beide kanten van m'n rug
Iemand een idee/tip? enige wat ik zelf kan bedenken is dat ik het idee heb dat m'n zadel omhoog moet maar met wat toertochten voor de deur weet ik niet of het handig is daarmee te gaan experimenteren. Kan het ook gewoon gewenningspijn zijn omdat het lichaam aan een iets andere houding gewend is ?
Voor je nieuwe schoenen nooit last gehad?sapphire schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:25:
Pffff net weer een stukje gefietst...Te irritant...na ongeveer 40km krijg ik last van m'n onderrug. Twijfel nog of het echt spieren zijn of m'n nieren aangezien mijn drink patroon nogal eens euhm, erg slecht kan zijn
Als ik afstap zakt het snel weer weg maar prettig is het niet. Zal vast te maken hebben met mijn nieuwe schoenen maar kan niets zinnigs erover icm. het afstellen vinden. Het is overigens beide kanten van m'n rug
Iemand een idee/tip? enige wat ik zelf kan bedenken is dat ik het idee heb dat m'n zadel omhoog moet maar met wat toertochten voor de deur weet ik niet of het handig is daarmee te gaan experimenteren. Kan het ook gewoon gewenningspijn zijn omdat het lichaam aan een iets andere houding gewend is ?
Het kan natuurlijk zijn dat de hoogte (lees dikte) van je zool minder of meer is waardoor je zadel idd te hoog of te laag staat. Verder kan ik alleen maar aanraden om core stability oefeningen te doen. Je gaat hiervan niet alleen beter op de fiets zitten en harder fietsen, je hebt er ook nog wat in het dagelijks leven doordat je netter rechtop gaat lopen.
Met 40 km zullen het waarschijnlijk niet je nieren al zijn ten zij je natuurlijk de hele dag nog niets hebt gedronken.

Ja voor de schoenen geen last dus dan denk je snel 1+1=2. Misschien inderdaad die dikkere zool en wat versleten zeem waardoor ik lager zit.
Begon pas na 2~3 ritten met die schoenen, daarvoor wel last van knieën ed. door verkeerde afstelling maar dat is er nu uit
Core stability is wel in orde, bovenlichaam gebruik ik erg veel op mijn werk en deed sowieso wel eens wat oefeningen
iig beide bedankt voor het meedenken
[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 09-05-2016 22:42 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Denk dat dit eerder een rol speelt in het ontstaan van kramp. Was het water of zat er nog wat doorheen? Kramp ontstaat sneller bij een gebrek aan magnesium bv en dat kan bij warmer weer makkelijker ontstaan (veel zweten).NoepZor schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:54:
Door het mooie weer wel 5-6 750ml bidons weggewerkt.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Als dat te zwaar is en je bent handig met knutselen, zou je de cassette kunnen wisselen als je gaat klimmen. Doe ik ook. Normaal zit er bij mij een 12-23 cassette op, en als ik naar Frankrijk ga verwissel ik deze voor een 12-32. Daar kom ik de heuvels wel mee op. Je hebt dan wel een kettingzweep en een cassette-afnemer nodig.NoepZor schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:54:
Ik rij met een 50/34 compact en 12-25 cassette. Ik vind wel dat ik relatief zwaar moet trappen, misschien ook nog een factor geweest in het krijgen van kramp. Door het mooie weer wel 5-6 750ml bidons weggewerkt.
En ja, ik heb een lange kooi
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Niet onbelangrijk inderdaad. Ik heb achter een Ultegra RD6800SS, dus een korte kooi. Shimano geeft in de specs dat je dan max 28 kunt nemen, terwijl ik ook wel eens zou willen wisselen naar 12-32, mede omdat ik voor 52/36 rij en op steilere hellingen nog wel iets lichter zou willen kunnen schakelen. Ik heb wel eens een 11-30 cassette van SRAM geprobeerd van m'n buurman, en die paste wel gewoon. (Was 10 speed ipv 11 speed dus schakelde niet bepaald lekker.
[ Voor 8% gewijzigd door gday op 10-05-2016 11:08 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
[ Voor 21% gewijzigd door Sjoewe op 10-05-2016 11:46 ]
Handig met knutselen? Ik ben een nitwit qua knutselen aan de fiets, maar een cassette wisselen is toch wel één van de simpelere klusjes die je kunt doen aan je fiets. Alleen het juiste gereedschap is wel handigMicrokid schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:23:
[...]
Als dat te zwaar is en je bent handig met knutselen, zou je de cassette kunnen wisselen als je gaat klimmen. Doe ik ook. Normaal zit er bij mij een 12-23 cassette op, en als ik naar Frankrijk ga verwissel ik deze voor een 12-32. Daar kom ik de heuvels wel mee op. Je hebt dan wel een kettingzweep en een cassette-afnemer nodig.
Het gaat niet zozeer om of het past qua afstand tot de cassette zelf, dit kan in 99,9% van de gevallen met elke derailleur door enkel het stellen van het schroefje dat tegen je derailleurpad aandrukt. Het probleem is hoeveel tanden verschil (voor + achter) er met behoud van een 'gezonde' kettinglijn door de deraileurwieltjes kunnen blijven gaan. Zelf heb ik zonder problemen 10speed 53/36 met 12/30 achter gereden op een korte kooi. De 32T achter met voor ook een grote 'spong' tussen je bladen is wel echt de limiet opzoeken. En advies: doe jezelf een lol en ga niet denken 'ik schakel toch nooit groot-groot of klein-klein, dus het maakt niet uit dat die net niet gaan' - Reken erop dat je daar een keer even geen oog voor gaat hebben in heuvelachtig gebied en zo hoogstwaarschijnlijk je deraileur in je achterwiel trekt...gday schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:01:
[...]
Niet onbelangrijk inderdaad. Ik heb achter een Ultegra RD6800SS, dus een korte kooi. Shimano geeft in de specs dat je dan max 28 kunt nemen, terwijl ik ook wel eens zou willen wisselen naar 12-32, mede omdat ik voor 52/36 rij en op steilere hellingen nog wel iets lichter zou willen kunnen schakelen. Ik heb wel eens een 11-30 cassette van SRAM geprobeerd van m'n buurman, en die paste wel gewoon. (Was 10 speed ipv 11 speed dus schakelde niet bepaald lekker.) Ook heb ik volgens mij wel filmpjes gezien op YouTube waarin mensen laten zien dat 12-32 heus wel past bij een korte kooi, maar het lijkt me niet voor niets dat Shimano zegt dat je max 28 kunt rijden?
Hoeveel kilometers had je in de benen dit jaar? Kan ook een kwestie zijn van te weinig training. Heb ik zelf op Mallorca gehad. Ik had toen ~1000km in de benen en ging die dag een rit doen van 70km met 1600hm. Net voordat ik terugkwam bij de auto schoot te kramp er ook vol in. Niet gek als je bedenkt dat mijn langste rit dat jaar 90km vlak was.NoepZor schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:54:
Afgelopen zaterdag naar Tecklenburg rundfahrt geweest, 100km route. Prachtig weer erbij. Hadden wat mindere goden mee en moest na elke klim wachten. Denk ik niet goed geweest voor de afvoer van stoffen, tegen 20km voor het einde schoot me verschrikkelijke kramp in beide bovenbenen. Lopend verder omhoog gegaan op de klim. Daarna stukje doorgefietst en de laatste klimmen niet meer gedaan maar op het vlakke naar de finish gereden. Toch 1400hm gepakt. Ik rij met een 50/34 compact en 12-25 cassette. Ik vind wel dat ik relatief zwaar moet trappen, misschien ook nog een factor geweest in het krijgen van kramp. Door het mooie weer wel 5-6 750ml bidons weggewerkt.
Zojuist racefiets weer even gekuist.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Ik ben inderdaad gewoon 12-28 blijven rijden. Ik ben niet zo avontuurlijk dat ik out-of-specs dingen ga doen.Kippenijzer schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:20:
[...]
Het gaat niet zozeer om of het past qua afstand tot de cassette zelf, dit kan in 99,9% van de gevallen met elke derailleur door enkel het stellen van het schroefje dat tegen je derailleurpad aandrukt. Het probleem is hoeveel tanden verschil (voor + achter) er met behoud van een 'gezonde' kettinglijn door de deraileurwieltjes kunnen blijven gaan. Zelf heb ik zonder problemen 10speed 53/36 met 12/30 achter gereden op een korte kooi. De 32T achter met voor ook een grote 'spong' tussen je bladen is wel echt de limiet opzoeken. En advies: doe jezelf een lol en ga niet denken 'ik schakel toch nooit groot-groot of klein-klein, dus het maakt niet uit dat die net niet gaan' - Reken erop dat je daar een keer even geen oog voor gaat hebben in heuvelachtig gebied en zo hoogstwaarschijnlijk je deraileur in je achterwiel trekt...
M'n buurman zei dat ik anders kon overwegen om voor 50/34 te gaan rijden, maar dat leek me dan weer te veel moeite.
[ Voor 6% gewijzigd door gday op 10-05-2016 12:34 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
Eerste deel een bidon sportdrank en een bidon ranja, tweede deel 2 bidons sportdrank en derde deel 1 half sportdrank/half water en 1 water plus een beker sportdrank. Ik heb wel veel gezweet, het was warm en moest na de zware delen (klimmen) steeds wachten. Dan koel je ook niet zo hard af als met rijwind.MrAngry schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:23:
[...]
Denk dat dit eerder een rol speelt in het ontstaan van kramp. Was het water of zat er nog wat doorheen? Kramp ontstaat sneller bij een gebrek aan magnesium bv en dat kan bij warmer weer makkelijker ontstaan (veel zweten).
Ik heb de tools er voor inderdaad en wel eens een cassette gewisseld. Prima te doen! Ik denk dat een 30T al wel een verschil maakt (is 20% lichter dan 25T).Microkid schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:23:
[...]
Als dat te zwaar is en je bent handig met knutselen, zou je de cassette kunnen wisselen als je gaat klimmen. Doe ik ook. Normaal zit er bij mij een 12-23 cassette op, en als ik naar Frankrijk ga verwissel ik deze voor een 12-32. Daar kom ik de heuvels wel mee op. Je hebt dan wel een kettingzweep en een cassette-afnemer nodig.
En ja, ik heb een lange kooi
800km, wel een paar keer Holterberg gedaan. Maar dat is geen vergelijk met Tecklenburg natuurlijk. Scheelt 1000hm en de hellingspercentages zijn ook veel hoger (20 vs 12). Misschien ook wel te gek gedaan in het begin. Ben niet echt een klimmerLuPo schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:21:
[...]
Hoeveel kilometers had je in de benen dit jaar? Kan ook een kwestie zijn van te weinig training.
Ben vooral benieuwd hoe ik de Col des Chevrères over ga komen in Juni. Ik hoop maar dat ik licht genoeg (redelijke cadans) kan rijden, zonder er bij de volgende klim er al teveel last van te hebben.
Stiekem denk ik erover om voor de zekerheid een lichter verzet er op te zetten ... ook al zijn er genoeg mensen die zeggen dat het genoeg is. Omhoog rijden ligt mij (nog) niet zo.
[ Voor 9% gewijzigd door joint_me op 10-05-2016 14:55 ]
Hello fellow humans
Vrij steil ding weljoint_me schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:46:
Ik rij nu een trippel met, met 30 voor en 28 achter als kleinste, maar op hellingen van + 15% voor langere tijd is het nog echt afzien met mijn 85 kilo.
Ben vooral benieuwd hoe ik de Col des Chevrères over ga komen in Juni. Ik hoop maar dat ik licht genoeg (redelijke cadans) kan rijden, zonder er bij de volgende klim er al teveel last van te hebben.
Stiekem denk ik erover om voor de zekerheid een lichter verzet er op te zetten ... ook al zijn er genoeg mensen die zeggen dat het genoeg is. Omhoog rijden ligt mij (nog) niet zo.
Persoonlijk denk ik dat een lichter verzet je dan ook niet gaat helpen. Relatief gezien heeft een groter kransje achter minder impact, en je kunt je dan afvragen of overstappen naar een 30-kransje achter je dan wel gaat helpen. Beste wat je kan doen is meer fietsen om zo je conditie te verbeteren en wat kracht-oefeningen te doen zodat je middenrif sterker wordt.
Want in principe zou die 28 wel genoeg moeten zijn. Ik ben er ook de Redoute mee omhoog gekomen, en ik ben ook zeker geen klimmer.
Belangrijk is om hem op het gemak te beginnen, de eerste meters werd ik door zeker 100 mensen ingehaald, tegen dat ik bij de top was heb ik er 300 voorbij gereden.
Steil is hij zeker, ben op het steilste stuk nog tegen de motor van de organisatie opgereden die stilviel omdat hij het niet meer trok en achteruit rolde.
Zelf heb ik wat kunnen afvallen dit jaar en door oa 30 sec sprintjes in/uit zadel op de van Brienenoord wat meer kracht ontwikkeld bij het klimmen. De set ziet er overigens zo uit dan:
30 seconden sprint naar boven, ondanks dat je niet helemaal boven bent dan naar beneden (wel blijven trappen, zo blijven je benen soepel) en herhaal (je wisselt af met zitten en staan per interval). Dit doe je 6 x. Daarna even 10 minuten rustig een rondje rijden en dan nog een keer zo'n set.
Verwijderd
Startgroep 5 (5u32 starten)
Met een 34/36 voor en 28 achter moet je normaal gesproken alles wel met een normaal traptempo omhoog kunnen komen.. Dus met de 30 heb je nog extra over..
[ Voor 32% gewijzigd door M@cer op 10-05-2016 20:11 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
2 jaar geleden met 85kg en een 30x27 ook de Trois Ballons gedaan. Als je je maar rustig houdt en niet laat opjutten overleef je die klim echt wel, zwaartepunt ligt in de laatste 3km. Relax, laat iedereen je voorbij stuiven (die haal je wel weer in), de dag is nog lang dan. Wil je nog meer zekerheid, monteer dan een 30 achter, maar het is niet nodig.joint_me schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:46:
Ik rij nu een trippel met, met 30 voor en 28 achter als kleinste, maar op hellingen van + 15% voor langere tijd is het nog echt afzien met mijn 85 kilo.
Everytime I suffer I become a better man because of it
Wat mij betreft is een veel nuttigere klimtraining:Graham schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:29:
Probeer nog wat af te vallen voor die tijd en interval training te doen op een brug of tunnel naar boven. Ik weet niet hoe lang je bent maar gewicht scheelt heel wat bij klimmen dus al daar nog wat ruimte is zit zeker aan te raden.
Zelf heb ik wat kunnen afvallen dit jaar en door oa 30 sec sprintjes in/uit zadel op de van Brienenoord wat meer kracht ontwikkeld bij het klimmen. De set ziet er overigens zo uit dan:
30 seconden sprint naar boven, ondanks dat je niet helemaal boven bent dan naar beneden (wel blijven trappen, zo blijven je benen soepel) en herhaal (je wisselt af met zitten en staan per interval). Dit doe je 6 x. Daarna even 10 minuten rustig een rondje rijden en dan nog een keer zo'n set.
1. Rechtop op je fiets zitten - handen op je stuur;
2. Naar zwaar/zwaarste verzet zodat je een klimcadans moet gaan trappen (60-80rpm);
3. Op klimhartslag 10-30min doorzwoegen, liefst tegen de wind in en zonder teveel te stoppen (benen niet stilhouden).
Op die manier train je: cadans, door blijven duwen (kracht), de hartslag en je houding.
Setjes van 30 seconde een bruggetje op zijn leuk, maar een berg beklimmen is geen sprint.
Die ga je prima omhoog kunnen rijden. Vooral op tijd weer gaan zitten als je achterwiel doorslipt - er ligt daar nogal eens grind.joint_me schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:46:
Klopt deels. Je bouwt er namelijk kracht mee op (zoals reeds aangegeven) en je traint ook om langer even uit het zadel te kunnen klimmen. Kan soms erg fijn zijn als de percentages tijdelijk toenemen of even je benen anders te belasten. Een berg is zeker geen sprint....dat lijkt me ook redelijk duidelijk.MrAcid schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:06:
Setjes van 30 seconde een bruggetje op zijn leuk, maar een berg beklimmen is geen sprint.
10 euro korting bij Futurumshop bij besteding vanaf 50,-
Werkt ook op cadeaubonnen
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Maar het voordeel is dat je toch wat lichter traptM@cer schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:09:
Ik zou ook niet te licht gaan trappen, dat is ook niet echt bevorderlijk bij het omhoog gaan van een klim.. Soms zie je mensen zo licht trappen dat ze bijna omvallen..
Ik trap liever bij een klim wat lichter. Door wat lichter te trappen kun je vaak een hogere cadans aanhouden, en dan rij je meer op je conditie dan op pure spierkracht en dat kun je vaak langer volhouden. Helaas werkt het dit jaar bij mij niet zoals bedoelt, maar vorig jaar merkte ik dat heel duidelijk. Ik draaide zowat rondjes om m'n fietsmaten heen in Italie. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik zo licht trapte maar ik ging vrolijk rond terwijl de rest veel zwaarder trappend naar de klote gingen (wie kan er dan ook "2 uur leg press" volhouden, dat is ongeveer wel wat je doet als je een goede lang klim rijdt....).
Voor krachttraining geloof ik ook dat je beter een langer blok zwaar kunt trappen dan 30 seconden voluit (ook al doe je dat klimmend in een zwaar verzet). Al geloof ik dan weer niet dat dat 20 of 30 minuten moet zijn, maar een paar minuten toch wel. En ook niet volle bak (als in: hartslag maximaal, het is geen HIT).
Exact expert nodig?
True, goeie aanvulling - het is inderdaad handig om te trainen dat je 30s-1min kan staan zonder meteen te verzuren!Graham schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:33:
[...]
Klopt deels. Je bouwt er namelijk kracht mee op (zoals reeds aangegeven) en je traint ook om langer even uit het zadel te kunnen klimmen. Kan soms erg fijn zijn als de percentages tijdelijk toenemen of even je benen anders te belasten. Een berg is zeker geen sprint....dat lijkt me ook redelijk duidelijk.
Tip als je gaat staan tijdens het klimmen zonder dat het steiler wordt: schakel 1 of 2 tandjes op (zwaarder). Als je te licht geschakeld staat terwijl je gaat staan kost het extra kracht omdat de extra inspanning van het staan niet goed wordt overgebracht naar je pedalen. Je bent dan kracht kwijt aan het "balanceren" en "gecontroleerd staan" ipv je trappers rondkrijgen. Dat is althans mijn ervaring.
Oh dat is een goede. Komende weekend op de Mont Ventoux uitproberenMrAcid schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:57:
Tip als je gaat staan tijdens het klimmen zonder dat het steiler wordt: schakel 1 of 2 tandjes op (zwaarder). Als je te licht geschakeld staat terwijl je gaat staan kost het extra kracht omdat de extra inspanning van het staan niet goed wordt overgebracht naar je pedalen. Je bent dan kracht kwijt aan het "balanceren" en "gecontroleerd staan" ipv je trappers rondkrijgen. Dat is althans mijn ervaring.
[ Voor 92% gewijzigd door naitsoezn op 11-05-2016 14:15 . Reden: V&A ]
Onvoorstelbaar!
Veel succes! Ga je die 3x nog doen (zie ik eerder in het topic staan)?Graham schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:09:
[...]
Oh dat is een goede. Komende weekend op de Mont Ventoux uitproberen
Heb ik vorig jaar gedaan, super vet om te doen! Strava
Nette tijd zeg, 1:26 vanuit BedoinMrAcid schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:23:
Hopelijk kan ik morgen weer een stukje fietsen. Vanwege veel kluswerk (terrasoverkapping bouwen) na de RvV nog maar 1 keer gefietst, tot vorig weekend. Toen stond er 1x 160km en 1x105km in Sauerland op de agenda.
Nou ben ik nooit ziek, maar uitgerekend de avond ervoor ging ik me ellendig voelen. Het begon met het horen kloppen van m'n hartslag terwijl ik op m'n zij in bed lag. Die ging in rust opeens met ruim 70bpm, waar hij in rust anders 48bpm is.
Dat was de voorbode van hooguit 2 uur slapen die nacht, en een flinke buikgriep. Tegen beter weten in de volgende morgen toch op de fiets gestapt, maar na 35km was ik volledig kapot. Ik kon niet meer herstellen, en moest op één klim tegen m'n principes in zelfs afstappen. Nou was dat niet de minste klim (de Potzdammer Platz - ik vond 'm vergelijkbaar met de volledige Stockeu), maar wel genoeg om halverwege even af te moeten stappen om bij te komen.
Toen besloten om verderop de route af te steken terug naar het huisje. Uiteindelijk nog op 105km uitgekomen. Gedouched, spullen gepakt, en terug naar huis gereden waar ik in de afgelopen anderhalve week verder ben gegaan met me flink beroerd voelen
Vandaag eindelijk een dag dat het wat beter gaat, en morgen is het nog mooi weer, dus ik hoop een rustig 2-uurs rondje te kunnen maken om weer een beetje spanning in de benen te krijgen. Volgend weekend doe ik Limburg Mooiste, dus een beetje voorbereiding kan denk ik geen kwaad.
[ Voor 73% gewijzigd door Pelle op 12-05-2016 00:19 ]
Read the code, write the code, be the code!
Verwijderd
Bij droog weer bleef het ongeveer 150-200km redelijk zitten.
Nadeel vond ik overal de wax ophoping (derailleur wieltjes en tussen de schakels van de ketting).
Ik had het idee dat ik veel vaker mijn ketting grondig moest reinigen.
Ik gebruik nu sinds een jaar Boeshield T9, Blijft naar mijn mening beter zitten en minder rotzooi op de ketting/wieltjes etc.
Met droog weer haal ik makkelijk 300-400km, na elke rit gewoon lichtjes afnemen met een droge doek.
Ik ben over twee weken als het goed weer is van plan dit te gaan doenMrAcid schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:23:
[...]
Veel succes! Ga je die 3x nog doen (zie ik eerder in het topic staan)?
Everytime I suffer I become a better man because of it
Eerst helemaal ontvetten, dan erop zetten. Of zo uit de doos er op slingeren en dan tot de eerste smeerbeurt fietsen? Het internet is nogal verdeeld.
En daarna gewoon weekje mee fietsen tot hij wat begint te kraken en dan gaat de wax erop. (Squirt Lube sinds paar maanden, gewoon iedere 300km nieuw laagje dan blijft ketting lekker stil)
Dit.DDX schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:06:
Met een doek alle plakzooi van de buitenkant halen.
En daarna gewoon weekje mee fietsen tot hij wat begint te kraken en dan gaat de wax erop.
Niet te moeilijk maken!
Zeker doen, heerlijk stukje fietsen daarMMUilwijk schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:57:
[...]
Ik ben over twee weken als het goed weer is van plan dit te gaan doenMooie inspiratie zo!
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik heb dezelfde ervaring met Boeshield T9. Ketting maakt snel weer geluid en heb het idee dat ik zowat na elke rit alweer kan smeren. Maar kan aan mij liggen.wackmaniac schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:11:
Sinds twee weken gebruik ik Squirt Lube op de racer. De ketting wordt niet langer vuil, maar ik heb het idee dat het nogal snel "verdwijnt" van de ketting. Iemand hier dezelfde ervaring?
Nu weer met ouderwetse smeermiddel gedaan en een super stille ketting.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Zodra de ketting geluid begint te maken even een handdoek erlangs en Pedros Wax erop.. Dan kan de ketting weer een kilometer of 300 voort.
Ik heb sinds twee weken een kleine tik in mijn fiets waarvan ik de oorsprong niet kon achterhalen, ik dacht eerst aan de snelspanner, toen afstelling versnellingen. Nu sinds dinsdag is het tikje en stevige tik geworden als ik kracht zet en komt uit de krank/krankarm/pedaal. Is het een kwestie van smeren of een lager die stuk is? Er staat ongeveer 2500km op de fiets. En hoe eenvoudig is het om erbij te komen als ik wil smeren?
Kan ik hier nog iets meer dan week mee doorfietsen aangezien de fietsenmaker niet eerder tijd heeft....
Ik ga het gewoon aan met de 28 achter, pak mijn thuis oefeningen weer op. En ga een paar keer een brug op en neer voor het staand klimmen.
[ Voor 65% gewijzigd door joint_me op 12-05-2016 10:50 ]
Hello fellow humans
Kijk ook even of alle bladboutjes (bouten die je grote met je kleine blad verbinden, hoe heten die dingen in godesnaam?) ook goed vastgedraaid zitten. Bij mij was er 1 los gaan zitten, en die veroorzaakte een tik....Nixo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:43:
Even op zoek naar advies...
Ik heb sinds twee weken een kleine tik in mijn fiets waarvan ik de oorsprong niet kon achterhalen, ik dacht eerst aan de snelspanner, toen afstelling versnellingen. Nu sinds dinsdag is het tikje en stevige tik geworden als ik kracht zet en komt uit de krank/krankarm/pedaal. Is het een kwestie van smeren of een lager die stuk is? Er staat ongeveer 2500km op de fiets. En hoe eenvoudig is het om erbij te komen als ik wil smeren?
Kan ik hier nog iets meer dan week mee doorfietsen aangezien de fietsenmaker niet eerder tijd heeft....
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Nixo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:43:
Er staat ongeveer 2500km op de fiets. En hoe eenvoudig is het om erbij te komen als ik wil smeren?
Crank Bolts in het engels. Kunnen inderdaad een reden hiervoor zijnSparhawk schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:49:
Kijk ook even of alle bladboutjes (bouten die je grote met je kleine blad verbinden, hoe heten die dingen in godesnaam?) ook goed vastgedraaid zitten. Bij mij was er 1 los gaan zitten, en die veroorzaakte een tik....
Echter, dit klinkt oook als een vieze bottombracket. Ik zou beginnen met je crank los te halen en de boel even goed schoon te vegen en voorzichtig opnieuw in te vetten. Hoe je dat precies moet doen, hangt een beetje af van de groepset. Shimano heeft een beetje een kutsysteem waarbij je een 'speciale' tool nodig hebt om de afdichter/pretensioner los te draaien, en dan kan je daarna met twee imbussleutels de crankarm losdraaien.
Bij SRAM is het beduidend makkelijker, maar als je een Campagnolo crank hebt, zou ik maar gelijk naar de fietsenmaker gaan
Lagers zou ik nog even met rust laten verder, dat is behoorlijk prutswerk, dat kan je beter aan de fietsenmaker, geef het een goede kans dat schoonmaken en op de juiste manier weer invetten het probleem zich wel oplost.
- pedalen loshalen en opnieuw monteren
- Crank even van je fiets afhalen schoonmaken en monteren
Ook de lager van je wiel zou ellende kunnen geven (testen met een ander wiel als je die hebt).
Vaak komt het geluid niet van de plek waar je denk dat het vandaan komt...

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 12-05-2016 11:01 ]
Verwijderd
Hier idem. Gewoon uit de verpakking erop en gaan (Ultegra 6600 kettingen). Vervolgens gooi ik er na een paar honderd km Juice Lubes Viking Juice op. Werkt bij mij prima, zowel in droge als natte omstandigheden.M@cer schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:14:
De eerste 500/600 kilometer doe ik niets aan de ketting, gewoon zoals uit de verpakking.
Zodra de ketting geluid begint te maken even een handdoek erlangs en Pedros Wax erop.. Dan kan de ketting weer een kilometer of 300 voort.
Super deze snelle reacties!M@cer schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:59:
- Even de wielen eruit halen en opnieuw plaatsen
- pedalen loshalen en opnieuw monteren
- Crank even van je fiets afhalen schoonmaken en monteren
Ook de lager van je wiel zou ellende kunnen geven (testen met een ander wiel als je die hebt).
Vaak komt het geluid niet van de plek waar je denk dat het vandaan komt...
Het kraken zou kunnen door uitdroging / vuil. Tegen mijn principe in toch een paar keer in de regen gereden.
Ik zal het verder moeten uitzoeken. Kijken of ik de kraak kan vinden als ik mn fiets ophang
Ik had ook een kraak in mijn crank/pedaal. Was de hele tijd bij kracht geven van mijn rechtervoet, dus het makkelijk te localiseren. UIteindelijk was het bij mij een kwestie van pedaal losmaken en weer terugzetten. Kraak weg.Nixo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:18:
[...]
Super deze snelle reacties!Krank uit elkaar halen wordt even lastig. Heb Shimano 105 5800 en die moet je losmaken met een 8 puntige tool (zie afb) https://www.biketiresdire.../imageslarge/shs581-2.jpg Tijd om weer eens uit te breiden met gereedschap
Het kraken zou kunnen door uitdroging / vuil. Tegen mijn principe in toch een paar keer in de regen gereden.
Ik zal het verder moeten uitzoeken. Kijken of ik de kraak kan vinden als ik mn fiets ophang
Nou, nee niet helemaal. Dat is dus de stofkap/pretensioner, vooral belangrijk bij het terugmonteren van de crank, omdat je de lagers moet voorbelasten. De crankarm zelf wordt op z'n plek gehouden door die twee inbus-moeren op de crankarm. Je kan dat Shimano-tooltje bestellen, maar als je een tang of hebt met een grote bek kan je die er ook inklemmen en 'm dan losdraaien. Er staat geloof ik maar 5nm op, stelt niks voor.Nixo schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:18:
Heb Shimano 105 5800 en die moet je losmaken met een 8 puntige tool.
Kijk ook even hier:
In dat geval heb ik voldoende gereedschap. Zal enkel nog een tube montagepasta halen.Sjoewe schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:37:
[...]
Nou, nee niet helemaal. Dat is dus de stofkap/pretensioner, vooral belangrijk bij het terugmonteren van de crank, omdat je de lagers moet voorbelasten. De crankarm zelf wordt op z'n plek gehouden door die twee inbus-moeren op de crankarm. Je kan dat Shimano-tooltje bestellen, maar als je een tang of hebt met een grote bek kan je die er ook inklemmen en 'm dan losdraaien. Er staat geloof ik maar 5nm op, stelt niks voor.
Kijk ook even hier:
[video]
Ik heb hier ook een tijdje last van gehad en telkens als ik in regen had gereden was het weer even weg.
Oh wacht, 1:26 was je PR dan zeker? Desalniettemin is 1:33 nog steeds een erg goede tijd voor een wielertoerist
Qua kettingsmering ben ik -na 3 jaar Squirt- een jaar geleden weer overgestapt op ouderwetse Kroon olie. Blijft veel langer zitten, blijft veel langer stil. Die wax moest in mijn ervaring iedere 120-150km een nieuw laagje om fijn te blijven lopen.
Ook in natte omstandigheden is olie veel fijner. Enige nadeel is dat je cassette sneller ranzig wordt, maar dat neem ik dan maar voor lief
Verwijderd
Sinds enige jaren heb ik last van het chronisch compartimentsyndroom (waarschijnlijk veroorzaakt door overbelasting), waardoor hardlopen en duursporten voor mij een hel zijn geworden.
Sinds enige tijd ben ik weer aan het zaalvoetballen, en dit gaat op zich prima.
Daarnaast ben ik al een hele tijd op zoek naar een tweede hobby, en als tip kreeg ik in het ziekenhuis om te gaan fietsen / zwemmen aangezien dit goed is voor deze blessure, en sporten zijn waar je geen last krijgt tijdens het uitoefenen hiervan.
De afgelopen week was het onwijs mooi weer en dachten mijn vriendin en ik, dat het misschien leuk om eens een stuk te gaan fietsen. En zowaar voelden mijn benen na een een aantal keer fietsen een stuk relaxter aan. Tijdens deze tochten kwamen we wielrenners tegen, en toen dacht ik ja misschien is dat wel wat voor mij.
Wat ik graag zou willen weten, van de misschien wat meer ervaren mensen in dit topic:
Wat voor fiets moet je mee beginnen?
Wat zijn must have zaken, die je naast een fiets moet aanschaffen?
Wat moet een volwaardige uitrusting ongeveer kosten?
Hopelijk kunnen jullie mij een zetje in de juiste richting geven
Bedankt voor je reactie! Het jaagpad langs de Demer is mij niet onbekend, ik kom er met enige regelmaat langs. En eigenlijk benadruk je hier het probleem... Om goed te zijn heb ik toch 17km nodig, dat is net niet het stuk Werchter - Aarschot op en af. Met 4 kruispunten en vele bochten waar je moet afremmen of uitbollen denk ik niet dat er veel nuttige data uit kan komen.LaurentS schreef op maandag 09 mei 2016 @ 14:44:
[...]
Ik woon bij Aarschot. Als je langs op de dijk van de Demer rijdt tussen Betekom en Werchter, heb je 6.7 km aan ononderbroken weg.
Als je vertrekt vanaf het begin van de dijk in Aarschot tot Werchter heb je zelfs 10.4 km met maar 2 kruispunten.
Langs andere rivieren/kanalen heb je waarschijnlijk iets vergelijkbaars.
Even uit een recente rit het stuk Demerdijk geselecteerd:

Impulsief en last-minute beslist om dit weekend Tilff-Bastogne-Tilff mee te rijden (vanzelfsprekend lange afstand
In principe kan je op iedere fiets sporten, maar zorg er voor dat hij in ieder geval in de juiste maat is. Veel hangt af van je budget (hoeveel je wil en kan uitgeven) en of je nog twijfelt of zeker weet dat dit de vervangende oplossing wordt.Protax schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:16:
Voor een nieuwe fiets kan je aan een instapbedrag van 750-1200 denken maar je kan het eigenlijk zo gek maken als je wilt. Had je al in dit topic gezocht want de vraag komt natuurlijk vaker voor
Met wat meer eigen inzet en voorwerk kunnen wij je ook veel beter helpen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Nee, ik heb nog niet gezocht.rockhopper schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:36:
[...]
In principe kan je op iedere fiets sporten, maar zorg er voor dat hij in ieder geval in de juiste maat is. Veel hangt af van je budget (hoeveel je wil en kan uitgeven) en of je nog twijfelt of zeker weet dat dit de vervangende oplossing wordt.
Voor een nieuwe fiets kan je aan een instapbedrag van 750-1200 denken maar je kan het eigenlijk zo gek maken als je wilt. Had je al in dit topic gezocht want de vraag komt natuurlijk vaker voor![]()
Met wat meer eigen inzet en voorwerk kunnen wij je ook veel beter helpen.
Ik heb nog een mountainbike (Cube) staan, die ik wil gaan verkopen --> Of evt. inruilen bij een fietsenwinkel.
Ben van mening dat ik het direct goed moet aanpakken, want met slecht of verouderd materiaal maak je misschien een verkeerde start.
Budget +/- 1100 / 1200 euro!
Helm +- 50euro (merkloos decathlon)
Shirt, broekje +-80 (Let op dat er goede zeem in zit)
Handschoentjes 10tje
Schoenen incl klikpedalen? 100euro
Pompje, biaba, bandafnemers 25
Fietscomp incl navi? 300
Fietsdrager 150
Auto met trekhaak 10k
Huis met garage 200k
etc etc etc ;-)
Haha, een fietsdrager / trekhaak en met name een huis met garage zitten er voorlopig niet in.wienesroa schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:47:
Tja, als je budget 1200 voor de fiets is zit je wel aardig. Als dat je totale budget is, misschien wat krap.
Helm +- 50euro (merkloos decathlon)
Shirt, broekje +-80 (Let op dat er goede zeem in zit)
Handschoentjes 10tje
Schoenen incl klikpedalen? 100euro
Pompje, biaba, bandafnemers 25
Fietscomp incl navi? 300
Fietsdrager 150
Auto met trekhaak 10k
Huis met garage 200k
etc etc etc ;-)
Woon zelf in Rotterdam op de grens met Barendrecht en hier kan je prima rondjes fietsen bij de Oude Maas en in de polders.
Ga anders dit weekend wel even naar de een fietswinkel bij mij in de buurt (Berkenpeis), waar ik een aantal jaar terug de mountainbike heb gekocht, eens even een beetje informeren.
Ben vorig jaar in augustus begonnen. En inderdaad, wat is je maximale budget? en is dit budget inclusief kleding. Want zoals hierboven gezegd: Je kan het zo gek maken als je zelf wil.Protax schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:52:
[...]
Haha, een fietsdrager / trekhaak en met name een huis met garage zitten er voorlopig niet in.
Woon zelf in Rotterdam op de grens met Barendrecht en hier kan je prima rondjes fietsen bij de Oude Maas en in de polders.
Ga anders dit weekend wel even naar de een fietswinkel bij mij in de buurt (Berkenpeis), waar ik een aantal jaar terug de mountainbike heb gekocht, eens even een beetje informeren.
Laat even weten wat je budget is, heb je rondgezocht al naar eventuele fietsen?
Heb je verstand van fietsen? Nee? Ken je iemand die verstand heeft van fietsen in je omgeving? Nee? Dan zou ik persoonlijk een fiets van Marktplaats kopen.
Ok,en bevalt het? Budget zo rond de 1200 euro max. incl. kleding.Swaxie schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:06:
[...]
Ben vorig jaar in augustus begonnen. En inderdaad, wat is je maximale budget? en is dit budget inclusief kleding. Want zoals hierboven gezegd: Je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Laat even weten wat je budget is, heb je rondgezocht al naar eventuele fietsen?
Heb je verstand van fietsen? Nee? Ken je iemand die verstand heeft van fietsen in je omgeving? Nee? Dan zou ik persoonlijk een fiets van Marktplaats kopen.
Of mocht dit te weinig zijn zou ik dit ook graag, zo dat ik nog wat kan door sparen.
Een tweede hands fiets is misschien ook niet verkeerd, maar een nieuwe geniet wel mijn voorkeur.
Bevalt zeker, lekker tot rust komen na een dag werken is niet verkeerd.Protax schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:13:
[...]
Ok,en bevalt het? Budget zo rond de 1200 euro max. incl. kleding.
Of mocht dit te weinig zijn zou ik dit ook graag, zo dat ik nog wat kan door sparen.
Een tweede hands fiets is misschien ook niet verkeerd, maar een nieuwe geniet wel mijn voorkeur.
Ik heb zelf mijn fiets voor +- 700euro gekocht(nieuw).
En het zal echt niet het nieuwst model zijn, but who cares. Als je hem alleen gebruikt om recreatief lekker op rond te touren en geen wedstrijden gaat doen, dan volstaat al snel een iets minder model
Dan heb je dus nog ruim 500 euro over voor alle kleding. Laat je bij het kopen van de fiets opmeten en alles op goeie hoogte zetten. pingel er hier of daar nog een kledingstuk, pedalen of iets dergelijks vanaf. Denk ook aan de bidons en de bidonhouders, wat onderhoudsmateriaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Swaxie op 12-05-2016 16:37 ]
Mag ik vragen met wat voor fiets je mee bent begonnen? Meeste wat ik tegenkom is toch wel rond de 1000 euro.Swaxie schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:36:
[...]
Bevalt zeker, lekker tot rust komen na een dag werken is niet verkeerd.
Ik heb zelf mijn fiets voor +- 700euro gekocht(nieuw).
En het zal echt niet het nieuwst model zijn, but who cares. Als je hem alleen gebruikt om recreatief lekker op rond te touren en geen wedstrijden gaat doen, dan volstaat al snel een iets minder model
Dan heb je dus nog ruim 500 euro over voor alle kleding. Laat je bij het kopen van de fiets opmeten en alles op goeie hoogte zetten. pingel er hier of daar nog een kledingstuk, pedalen of iets dergelijks vanaf. Denk ook aan de bidons en de bidonhouders, wat onderhoudsmateriaal.
Lol... Hier in de buurt lijkt het tegenwoordig wel modieus om fietsen in de woonruimte op te hangen, terwijl de meesten nog voldoende ruimte zouden hebben in de garage...
Je moet op zich wel nieuwe fietsen voor tussen de 700 en 1000 € kunnen vinden, eventueel van verlopen seizoenen en/of met simpelere onderdelen, de hoofdzaken aan fietsonderdelen waar geld in kan gaan zitten zijn eigenlijk: frame, wielen en onderdelengroepen. Een gangbare samenstelling in die prijsklasse heeft vaak een simpel aluminium frame, simpele wielen en bijvoorbeeld een Shimano Tiagra onderdelengroep en simpel zatel etc. Het belangrijkste om op te letten is dat je er (redelijk) comfortabel op kan fietsen zou ik zeggen.Protax schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:22:
...
Mag ik vragen met wat voor fiets je mee bent begonnen? Meeste wat ik tegenkom is toch wel rond de 1000 euro.
Omdat je zelf al aangeeft dat je blessures hebt/had, zou ik niet al te veel besparen op de schoenen. Je hoeft zeker niet de duurste schoenen te kopen, maar de goedkoopste schoenen kunnen veel blessures veroorzaken.. Niet bij iedereen en het is heel persoonlijk, maar ik heb een jaar lang op een instapmodel schoenen van Mavic gefietst (+/- 90 euro) en dat heeft veel ellende veroorzaakt, vanwege het ontbreken van goede steun. Lange tijd bij de fysio gelopen, ziekenhuis, onderzoeken, maar ik bleef maar met een knieblessure rondlopen. Nu sinds een maand nieuwe, duurdere schoenen gekocht met volledig carbon zool en de pijn is wegProtax schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:16:
...
Wat ik graag zou willen weten, van de misschien wat meer ervaren mensen in dit topic:
Edit: wat betreft een fiets moet je de afweging maken tussen een nieuwe en een tweedehands. Als je het echt eerst rustig uit wil proberen kan je overwegen om een mooie tweedehands te halen en dan later als het goed bevalt een nieuwe kopen. Als je er vertrouwen in hebt dat je het leuk gaat vinden en vaak gaat doen, zou je kunnen kijken naar nieuwe fietsen met een groep te vergelijken met Shimano 105. Sensa heeft mooie en betaalbare fietsen, bijvoorbeeld bij Vos Fietsen
[ Voor 20% gewijzigd door FunkyBro op 12-05-2016 18:37 ]
Cities aren't loud, cars are loud
Ik ben dit voorjaar pas begonnen, nu zo'n 600km geleden. Ik heb een "overjarige" Cannondale Synapse Disc Tiagra afgemonteerd gekocht voor €750. Wel nieuw, maar model van 2015 dus. Een nette prijs, die meteen goed voldeed aan mijn "comfort" wensen, want het is een endurance model die zijn wat vergevensgezinder voor de oudere a-sportieve mens.Protax schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:22:
[...]
Mag ik vragen met wat voor fiets je mee bent begonnen? Meeste wat ik tegenkom is toch wel rond de 1000 euro.
Ik geloof dat 12gobike nog wat "beschadigde" fietsen heeft die mooi afgemonteerd zijn en kleine lakschade hebben (zoek anders maar eens in dit topic) daar kunnen ook mooie modellen tussen zitten die meteen beter afgemonteerd zijn.
Qua kleding moet ik het meeste nog aanschaffen, helm die ik nu gebruik komt van de Lidl af, ben je voor 2 tientjes klaar. Inmiddels ook schoenen en pedalen gekocht samen voor 100€ (actie bij mantel) Ik denk dat als ik straks de hele 'uitrusting' compleet heb ik wel rond de 1200 € zal zitten maar ik ben dan weer niet iemand die alles meteen tegelijk koopt.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Niet per se, het blijft een fietsenmaker die ook prima advies kan geven.havana schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:53:
Maar bij Vos moet je alleen kopen als je er verstand van hebt.
Cities aren't loud, cars are loud
En bij het passen moet het gelijk goed zitten zonder dat je er aan moet gaan hannesen om het wel goed passend te krijgen. Strakke fietsbroeken zijn in het begin over het algemeen wel even wennen, en het is prettig om iemand (verkoper b.v.) er bij te hebben die kan zien of het (met name bij je kont) goed zit.begintmeta schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:13:
Niet bezuinigen op (hand)schoenen en broek is inderdaad ook een goede tip, en dan vooral ook niet bezuinigen in tijd voor het kiezen van iets goed passends.
Wel geldt vaak (althans uit mijn eigen ervaring): zit het gelijk goed en als gegoten, dan is het ook goed.
Ik reageer weinig, maar sinds ik gevallen ben op de racefiets en daarbij mijn hand heb opengehaald wat gehecht moest worden - toch even reageren. Ik zou handschoenen wel aanraden. Kost inderdaad maar een tientje, maar als je valt is het wel fijn dat je een lichaamsdeel beschermt wat je toch veel gebruikt.MrAcid schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:42:
Handschoenen lekker achterwege laten - scheelt weer een tientje. Nergens voor nodig.
Niet te vergeten dat je beter grip hebt op je stuur ermee. Zweet handjes zijn niet echt handig, kan natuurlijk ook dat je dat krijg bij handschoenen maar dan moet je voor een goed ademend exemplaar gaan.JJJ schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:53:
[...]
Ik reageer weinig, maar sinds ik gevallen ben op de racefiets en daarbij mijn hand heb opengehaald wat gehecht moest worden - toch even reageren. Ik zou handschoenen wel aanraden. Kost inderdaad maar een tientje, maar als je valt is het wel fijn dat je een lichaamsdeel beschermt wat je toch veel gebruikt.
Die gasten doen er serieus 7 maanden om het beloofde shirtje te leveren, en omdat ze het zelf ook wel wat lang vonden duren geven ze korting op de inschrijving van dit jaar. Moet je alleen wel binnen een paar dagen inschrijven. Las dus net dat ik dat voor 10 mei had moeten doen
Iemand nog wat tips voor mooie tochten van rond de 110km, eventueel wat klimmetjes/klimwerk?
Komende maandag bijvoorbeeld bij DTC.. Voor een paar euro.
En anders even doorrijden naar de Eifel of Limburg.Eventueel even een GPX downloaden en lekker erzelf op uit gaan.. Ik ga echt geen 30 euro meer betalen voor een drukke tocht met slechte verzorging en een shirt welke ik nooit aantrek omdat je dan voor aap rijdt.
[ Voor 38% gewijzigd door M@cer op 13-05-2016 08:27 ]
Meest waardeloze tocht die ik ooit gereden heb, hoe verzin je het bijvoorbeeld om een startlocatie te kiezen met een grindpad van een paar honderd meter. Ook was de bevoorrading waardeloos, kon het uitpijlen beter en was het gewoon te duur.sapphire schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:15:
Wilde me net inschrijven voor de 1K ride...word hem dus niet.
Die gasten doen er serieus 7 maanden om het beloofde shirtje te leveren, en omdat ze het zelf ook wel wat lang vonden duren geven ze korting op de inschrijving van dit jaar. Moet je alleen wel binnen een paar dagen inschrijven. Las dus net dat ik dat voor 10 mei had moeten doen![]()
Iemand nog wat tips voor mooie tochten van rond de 110km, eventueel wat klimmetjes/klimwerk?
Kijk op de kalender van de NTFU of op http://www.wielersportinfo.nl/toertochten.htm
Zelf vind ik de http://www.janjanssenclassic.nl/ erg leuk in die regio.
http://archive.trekbikes....13_1_5_h2_compact/detailsProtax schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 17:22:
[...]
Ik ben destijds met deze fiets begonnen, ja een ouder model. maar zie niet in waarom dat een probleem moet vormen.
Ik ben beginner, heb nooit eerder gefietst, dus weet niet wat goed is en wat slecht is dus het kan later alleen maar beter worden:)
Niet mee eens, het is een stuk fijner fietsen met handschoenen vanwege de extra grip, extra comfort, veiliger bij vallen en het kost slechts een tientje, waarom daarop bezuinigen?MrAcid schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:42:
Handschoenen lekker achterwege laten - scheelt weer een tientje. Nergens voor nodig.
Ik fiets ook wel eens zonder handschoenen (ook wel eens op slippers gefietst of met een normale broek (wel minder dan 45km (op de sportfiets, op een normale stadsfiets ook wel eens 110km met slippers en een korte broek))), maar zeker bij afdalingen of als het gaat regenen vind ik dat onprettig worden. Daarnaast ben ik ook wel eens gevallen waarbij door de handschoen vel op een belangrijk punt gespaard is gebleven.. Ik zou (en heb) iedereen die begint aanraden gewoon een paar goedzittende handschoenen te kopen, dan kan je IMHO beter bezuinigen op iets anders.wackmaniac schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:44:
Ik rijd tegenwoordig ook meerendeels zonder handschoenen. Vorig jaar in het hooggebergte bergop zonder handschoentjes, maar bergaf wel. Puur voor de grip.
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 13-05-2016 09:50 ]
Tsja, wat is noodzakelijk, zo'n fiets is in zijn geheel eigenlijk al niet noodzakelijk.wackmaniac schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:50:
Ach ja. Ik zeg geef liever je geld uit aan een goedzittende broek. Handschoenen zijn verre van noodzakelijk
Dat houd ik wel stug vol tegenover mijn vrouwbegintmeta schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:51:
[...]
Tsja, wat is noodzakelijk, zo'n fiets is in zijn geheel eigenlijk al niet noodzakelijk.
Die is ook niet noodzakelijkwackmaniac schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:57:
...
Dat houd ik wel stug vol tegenover mijn vrouw
Het is warmer en je houdt witte handen bij zonnige ritten. Daarnaast is het naar mijn mening niet nodig qua comfort en ziet het er toffer uit om gewoon met blote handen te rijden.Blik1984 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:41:
[...]
Niet mee eens, het is een stuk fijner fietsen met handschoenen vanwege de extra grip, extra comfort, veiliger bij vallen en het kost slechts een tientje, waarom daarop bezuinigen?
Allemaal persoonlijke voorkeur natuurlijk!
Vraagje, zijn er mensen die ervaring hebben met lidmaatschap en de verzekering van de NTFU? Het lijkt mij namelijk een goed idee om lid te worden en daarmee een verzekering te hebben (tot €1000,- ) voor het geval er eens iets gebeurd.
Inderdaad. Ik kan niet langer dan een uur zonder handschoenen rijden, dan sterven m'n vingers af. Of tenminste, zo voelt het
Voor mij is het vooral een heftig gebrek aan comfort als ik ze niet draag. Met name de muis van m'n duim wordt dan helemaal gevoelloos.
Wel al een bibshort mag ik hopen?rockhopper schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:59:
Qua kleding moet ik het meeste nog aanschaffen
Edit, oh en: N+1-1+1 day

Weer terug van de shop, net optijd voor de laatste mooie dag
[ Voor 27% gewijzigd door Sjoewe op 13-05-2016 11:13 ]
Witte strepen
Dit topic is gesloten.
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic