Dank allemaal voor het mee denken. Ik woon in Nieuw Zeeland en kan tot een waarde van $400 NZD kosteloos invoeren. Daarboven is het een soort Nederlands model waar kosten + btw betaald moet worden. Lokaal is hier (bijna) niets te krijgen voor een normale prijs dus moet ik wel importeren.
De groupset is
$438 daar komt $115 bovenop omdat het boven $400 is =
$553. prijzen van
chain reaction
We gaan even rekenen:
- Shifters + cassette + ketting = $194 + $34 = $228
- Derailleurs = $52 + $36 = $88
- Crankset = $98
- Bottom bracket & remmen = $24 + $82 = 106 niet nodig (
- Totaal = $520 of $414 voor de onderdelen die ik wil
Dus $100 duurder om het los te kopen. Maar ik kan de invoerheffingen vermijden als ik het in twee delen koop en remmen en bottom bracket heb ik niet nodig.
Blijft mijn vraag nog steeds: waarom zou een 9-speed derailleur niet werken met een 10-speed cassette? De cassette en shifters moeten gelijk zijn, dat snap ik want er zijn andere ratio's verkeerd.
De shifter trekt aan de kabel en die trekt de derailleur kooi naar binnen. De veer in de derailleur duwt de kooi weer terug als de kabel ontspant (terug schakelen). De derailleur moet voldoende naar links en rechts kunnen om alle versnellingen te bereiken, een 9 speed cassette is breder dan een 10 speed. Dan moet de kooi nog voldoende lengte hebben om het verschil in tandwielen op te vangen.
Ik zie dus niet hoe een derailleur versnellingen bepaald? Zal vast mijn gebrek aan kennis zijn hoor! En ben ook niet te beroerd om voor een paar tientjes dan de achter derailleur mee te nemen. Ben gewoon benieuwd of het wel of niet kan

marrk schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:32:
En het lastige met Sora is dan wel dat je op twee manieren een lock-in hebt. Losse onderdelen upgraden kan zo goed als niet, omdat het een 9 speed is, dus voor zover ik begrijp moet je eigenlijk altijd meteen over naar een hele nieuwe groepset. En dan loop je tegen lock-in nummer twee, je kan vanwege je freehub niet naar een 11 speed, waardoor je of op zoek moet naar een 10 speed groep, of nieuwe wielen moet kopen.
Inderdaad vervelend. Volgens mij heb je ook kans op lock-in nummer twee met een 10-speed group set? Als de wielen 9/10 speed zijn ipv 9/10/11 zijn heb je het zelfde probleem.
[
Voor 16% gewijzigd door
Goodfellas op 23-04-2016 01:24
]