Heeft niets met prettiger te maken, er zijn zat verhalen bekend van frames die spontaan breken en zelfs recent in het blad fiets getest. Daarin kwamen allerlei problemen aan het ligt,zoals loslatende lagen carbon, inconsistente dikte van het carbon op plaatsen, ect. Niets gevoel of hit en mis, je breng je zelf gewoon in reëel levensgevaar aangezien door zo'n gok te nemen. Simpelweg omdat kwaliteit en de controle daarvan gewoon geld kosten. en zoals ondertussen al zo vaak is gezegd er komen zat mooie spullen uit China maar je ziet gewoon dat de kwalitatief goede spullen daar ook gewoon meer kosten dan de no-name onbekende spullen. Zoals een Dfengu en Farsports

Als ik ooit een frame van 1700 euro zou betalen zou ik lopend die berg afgaan omdat ik er niet meer op durf te fietsen.
Misschien met een 3x zo hoog inkomen word dat anders.
Ik reed nu op een fietsje van 400 ook gewoon met 65 de berg af dus het zou voor mij alleen maar trager worden met een duur frame.
Ik denk dat al die frames al beter en sterker zijn als vele van jaren geleden in de tour waar de frames zo dun als mijn vinger waren haha.
Maargoed ieder zijn ding gelukkig.
Dat je met een duur frame geen berg af durft is dus weer wel een gevoel, ik heb het volste vertrouwen in zo'n frame en ik zal eerder bang worden om niet harder te gaan dan dat dat frame en de rest van het materiaal het begeeft.
Ik heb overigens op goedkopere fietsen zo hard gereden, mijn eigen alu Merckx met shimano 600 en mijn vaders stalen Bianchi met Campa Chorus 8speed. Beide kwaltatief goede frames, nagekeken door een materiaal freak. Mag dan oud zijn maar dat is opzich geen probleem bij goed spul, profs hebben jaren lang zulk materiaal afgebeuld dus heeft zichzelf wel bewezen dan qua sterkte.
Alleen al het gebrek aan transport, winst van winkel, distributie, import tax en btw scheelt bij veel producten al de helft of meer.
Helaas kom je bij iets als een frame niet onder de laatste 2 uit.
http://www.aliexpress.com...01644_5,searchweb201560_9
Dit is een mooi voorbeeld van een prima product waar je hier minimaal 4x zoveel voor betaald.
Haal van bv een Specialized waar deze discussie mee begon eens de btw., import tax af, dan de kwaliteitscontrole, spuitwerk wat vast uitgebreider is, R&D kosten (want je maakt gewoon de concurrent na ipv zelf te innoveren), distributie, garantie afhandeling, juridische kosten. Dan kom je akelig dicht bij zo'n Chinees frame denk ik, dan heb ik winst er express niet afgehaald want die Chinees maakt dat ook vast wel.
Tuurlijk kun je nu nog steeds zeggen dat een Chineese knock-off dus goedkoper is want die heeft al die kosten niet en gedeeltelijk is dat waar want ik betaal gewoon mee met kosten waar ik niets mee te maken heb of oninteressant zijn voor mij (zoals juridische kosten, merkrecht beschermen, R&D gedeeltelijk) maar ik betaal ook om een hoop gedoe te voorkomen waar ik graag extra voor betaal.
Maatje van me had een irritante ratel in zijn carbon Giant van meer dan €2000 en ze gingen net zo lang door met zoeken tot er een oplossing was waar hij tevreden mee was. Zelf ook al eens gehad, ik rij naar de LBS en die regelt het gewoon zonder gedoe of bijkomende kosten.
Maargoed ik houd het hier lekker bij, geloof dat het punt wel duidelijk is