Ik geloof er eerlijk gezegd ook niets van. Specialized staat bekend als een merk dat zijn intellectuele eigendomsrechten zeer agressief beschermt; en op een frame kun je zeker wel een intellectueel eigendomsrecht hebben (denk aan octrooirecht voor de technische aspecten , modellenrecht voor het uiterlijk, etc.)
Ik kan mij dus niet voorstellen dat Specialized zaken zou doen met een fabriek die op grote schaal inbreuk maakt op haar intellectuele eigendomsrechten, door met eigen mallen frames te bakken die uiterlijk precies gelijk zijn aan (de duurste!) Specialized-fietsen, en die er bovendien ook nog Specialized-logo's op plakt, en op die manier dus mee profiteert van de reputatie van het merk.
In het artikel in Fiets dat hierboven al werd aangehaald, kwam iemand van Cervélo aan het woord, die ook aangaf dat ze via internationale advocatenkantoren alles eraan deden om namaak aan te pakken, omdat het zeer schadelijk is voor omzet en imago. Waarom zou Specialized dat niet doen?
Overigens is het ook qua kwaliteit gissen. In het onderzoek in Fiets hadden ze een Chinese nep-Cervélo in de fabriek van Canyon onderworpen aan de kwaliteitstesten van dat merk. Daaruit bleek dat op allerlei plaatsen het carbon een slechtere structuur had, o.a. delamination vertoonde, bollingen, etc. De conclusie was: het is niet absoluut onveilig, misschien kun je er veel plezier van hebben, maar zeker voor zwaardere rijders was het echt oppassen, omdat je gewoon niet de harde tests hebt van een goed merk en de gebruikte materialen en processen veel grotere discrepanties vertonen omdat er geen goede QA is.
Los daarvan zou ik mezelf niet helemaal koosjer voelen als ik rond zou rijden op zo'n fiets, die toch een soort billboard is, waar iedereen naar kijkt, terwijl je zelf weet dat je de boel voor de gek houdt met een Chinese ripoff. Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.
[
Voor 25% gewijzigd door
nare man op 03-11-2015 11:00
]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.