Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.776 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
gday schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:46:
[...]
Bluetooth Low Energy wordt volgens mij ondersteund vanaf de iPad 3. Een iPad 1 of 2 kun je dan dus alleen gebruiken met zo'n dongle inderdaad.

Ik durf niet te garanderen dat je met alleen bluetooth de Vortex met geen enkele app aan kunt sluiten, maar dat lijkt me iets dat je makkelijk kunt uitproberen toch? En als het niet werkt kun je alsnog zo'n dongle kopen voor óf je Mac óf je iPad. :)
Inderdaad. Ik zal vanavond even een recent iPad regelen en kijken of de Tacx app werkt zonder module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-09 17:16
Enige nadeel van die Wilier is het gewicht. 1300 gr voor alleen het frame... Toch 200-300 gram zwaarder dan de concurrentie.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
havana schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:04:
Enige nadeel van die Wilier is het gewicht. 1300 gr voor alleen het frame... Toch 200-300 gram zwaarder dan de concurrentie.
Bij het gewicht van een fiets vraag ik me af welke maat daarin als standaard wordt gehouden. Mijn maat 62 zal toch meer wegen dan een maat 54 frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Meestal pakken ze de kleinste maat. 1300 gram is voor de maat die ik nodig zou hebben, L.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:10
Graham schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:42:
Het mooie aan de A1 is dat de ventielen vast zitten en dat probleem niet meer heb en ze wegen de helft van de continentals. Terwijl ze ook weer niet snel lek rijden zoals dat met latex wel is naar weten.
Ehhhhmmm ene met latex biba's rijdt je juist helemaal niet snel lek. Een naald kun je er gewoon doorheen steken zonder dat ze lek gaan bijvoorbeeld. Het grote nadeel (ik heb er een half jaar mee gereden en enorm op gehaat) is dat je druk binnen 24 uur van 8 naar 4 bar loopt doordat het zo poreus is.
Late reactie maar even bijgelezen na wat dagen ziekte..

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 20-10-2015 16:00 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
havana schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:04:
200-300 gram minder voor dezelfde prijs, of betaal je dan ook €400-600 meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 08:48
Tristan schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:10:
[...]

die 200-300 gram scheelt dat dan uiteindelijk zoveel in de snelheid die je haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
[...]

Een los frame van die Willier kost ca. 2.500 euro. Voor een vergelijkbaar bedrag haal je bijvoorbeeld (weliswaar ander type fietsen, maar ter illustratie) een SupersixEvo van 500 gram minder of voor 500 euro minder een Biachi Sempre die zelfs nog 300 gram lichter is. Dus 200-300 gram is een voorzichtige inschatting van de mate waarin andere frames in dezelfde prijscategorie lichter zijn. Duurder hoeft het dus zeker niet te worden als je een frame zoekt dat lichter is dan die Willier.
Swaxie schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:44:
[...]

die 200-300 gram scheelt dat dan uiteindelijk zoveel in de snelheid die je haalt?
Vanzelfsprekend niet, maar het helpt wel. Hoe lichter (en even stijf) hoe duurder en de laatste grammen zijn het duurst. Een relatief zwaar frame voor veel geld zou dus een showstopper kunnen zijn, ondanks dat het qua prestaties niet een substantieel verschil zal zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door argro op 20-10-2015 17:18 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
[...]

Voor dezelfde prijs. 1300 gram voor een carbon frame vind ik vrij zwaar, mijn aluminium CAAD10 frame weegt 1150 gram.

[ Voor 9% gewijzigd door peakrever op 20-10-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het is gewoon heel zwaar, zelfs voor een aerobike. Bijvoorbeeld een Cervelo S3 weegt ook al 300 gram minder.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
In mijn zoektocht naar een betaalbare aero bike waarbij de uitdrukking "don't race what you can't replace" op van toepassing is ben ik bij het Nederlandse Sensa aangekomen. Die hebben relatief betaalbare opties zeg en dan krijg je ook nog een Ultegra Di2!

Sensa Calabria (frame|1.175g & fork|365g):
Afbeeldingslocatie: http://cdn.coresites.factorymedia.com/rcuk/wp-content/uploads/2014/11/Sensa-Calabria.jpg

Sensa Giulia (frame|960g & fork|375g):
Afbeeldingslocatie: http://www.izibike.nl/blog/wp-content/uploads/Sensa_Giulia_Zijaanzicht_DSC_5121.jpg

cijfer 9,5 in een test en ook road.cc is positief 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Tristan op 20-10-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

Tristan schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:19:
In mijn zoektocht naar een betaalbare aero bike waarbij de uitdrukking "don't race what you can't replace" op van toepassing is ben ik bij het Nederlandse Sensa aangekomen. Die hebben relatief betaalbare opties zeg en dan krijg je ook nog een Ultegra Di2!

Sensa Calabria (frame|1.175g & fork|365g):
[afbeelding]

Sensa Giulia (frame|960g & fork|375g):
[afbeelding]

cijfer 9,5 in een test en ook road.cc is positief 8)
Prijs valt me ook erg mee! Wat een prachtige fiets zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

FYI...

Goede deal voor Gabba's: http://www.vanbon-sport.nl/
Even aanmelden voor de nieuwsbrief om de code te krijgen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Nou helaas de iPad die ik nu heb kan maximaal iOS 5.x hebben en ik heb iOS 7.x nodig voor de tacx app. Dus toch maar een nieuwe iPad kopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
@DeFeCt, voor hoeveel? Graag even vermelden.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Graham schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:07:
@DeFeCt, voor hoeveel? Graag even vermelden.
Castelli Gabba 2 Long Sleeve zwart - €160,-
Castelli Gabba 2 Short Sleeve Jersey Zwart - €120,-

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:00
Gisteren voor het eerst met een Gabba 2 (short) + Nanoflex armstukken + Sportful Norain beenstukken (Castelli krijg ik niet om die dikke poten heen) in de regen geregen. Wat een super spul! Gaaf om te zien hoe de druppels er gewoon op blijven liggen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

havana schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:17:
Het is gewoon heel zwaar, zelfs voor een aerobike. Bijvoorbeeld een Cervelo S3 weegt ook al 300 gram minder.
Ff poepen voor het fietsen scheelt meer :X Maar wellicht als je geen overgewicht hebt is een paar 100 gram verschil wat belangrijker...

Die Sensa is ook mooi zeg. Nou ja nog even sparen zeg maar :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Crazy D schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 08:36:
[...]

Ff poepen voor het fietsen scheelt meer :X Maar wellicht als je geen overgewicht hebt is een paar 100 gram verschil wat belangrijker...

Die Sensa is ook mooi zeg. Nou ja nog even sparen zeg maar :)
Ha! Of een banaantje minder meenemen. Maar ik snap het wel, als je pro bent en om het geld fiets kom je snel op het punt dat elke gram gaat tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:29
Ff poepen voor het fietsen scheelt meer :X
Ha! Of een banaantje minder meenemen.
En als ik nou ga poepen, neem een banaan minder mee en ik stap daarna op de lichtere fiets? Dan is het verschil er gewoon weer. Ik vind dat enorme drogredenen.

Overigens hangt Havana er ook geen waardeoordeel aan, het is niet dat hij zegt dat de fiets 3x zo snel is vanwege die paar gram minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Roet schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:51:
[...]

[...]

En als ik nou ga poepen, neem een banaan minder mee en ik stap daarna op de lichtere fiets? Dan is het verschil er gewoon weer. Ik vind dat enorme drogredenen.

Overigens hangt Havana er ook geen waardeoordeel aan, het is niet dat hij zegt dat de fiets 3x zo snel is vanwege die paar gram minder?
Is ook zo en Havana heeft helemaal gelijk. Als je lichter kan krijgen voor minder geld moet je dat zeker overwegen. Maar het oog wil ook wat en ik vind sommige lichtere frames gewoon niet mooi :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Roet schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:51:

Dat zeg ik ook niet. Vanuit mijn oogpunt als iemand die gewoon een toertochtje rijdt, vind ik het streven naar een zo licht mogelijke fiets onzinnig, maar dat geldt voor mijzelf. En sneller zal het zijn want je hoeft minder gewicht mee te zeulen (maar vanuit mijn oogpunt denk ik, ok so what dat ik 15 seconden sneller Alpe d'Huez op kan fietsen...).

Wat anderen vinden en doen moeten ze vooral zelf weten. En wellicht als ik het geld zou hebben om sowieso over dat soort geprijsde fietsen na kan denken, dat ik daar ook anders naar kijk. Ik zie alleen wel soms mensen rijden dat ik serieus denk, man val eerst eens wat af, daar heb je in je hele leven een stuk meer aan dan met een dikke pens wel op een lichte carbon fiets te rijden. Maar vooral wel doen, want de dure fietsen zien er ook vaak mooi uit en dan heb ik in ieder geval nog iets om naar te kijken :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Tja, ik zie dat ook af en toe rijden, een dikke pens op een mooie Specialized of Trek, maar je kunt hem ook omdraaien, ze gaan met hun dikke pens fietsen misschien juist omdat ze een coole fiets hebben die motiveert om te gaan rijden. Je kunt ook op lagere snelheid genieten van een mooie, kwalitatieve fiets. Ik zou me niet zo druk maken om dat soort dingen :).

Ik vind dat looks juist enorm moeten meetellen omdat die je (deels) motiveren om te gaan fietsen, ik ben het dan ook helemaal eens met Tristan. Het is sowieso geen rationeel besluit natuurlijk, immers zoals je zelf zegt, voor een recreant slaat het nergens op om überhaupt een carbon racefiets te kopen. Het is niet zo dat als je 30 sec sneller de Alpe d'Huez beklimt, je ook veel meer hebt genoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Tuurlijk ga je er niet sneller door fietsen, dat hoor je mij ook niet beweren. Als je een materiaalfreak bent en je geeft veel geld uit aan materiaal dan stel je daar logischerwijs ook hoge eisen aan. Gewicht is slechts één criterium.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 19:08
Crazy D schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:03:
[...]

Ik zie alleen wel soms mensen rijden dat ik serieus denk, man val eerst eens wat af, daar heb je in je hele leven een stuk meer aan dan met een dikke pens wel op een lichte carbon fiets te rijden.
Dat kan natuurlijk ook precies de reden zijn dat ze op de fiets zitten, om een paar kilotjes er af te rijden ;)

Ik snap havana verder wel, als je een frame voor hetzelfde geld kan nemen met betere specs (en de looks zijn minstens net zo fraai) dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53
Precies als je (veel) geld gaat uitgeven aan een fiets en de keus komt dan uiteindelijk tussen 2 fietsen waarvan er 1 300gram zwaarder is...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55
Roet schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:36:
Tja, ik zie dat ook af en toe rijden, een dikke pens op een mooie Specialized of Trek, maar je kunt hem ook omdraaien, ze gaan met hun dikke pens fietsen misschien juist omdat ze een coole fiets hebben die motiveert om te gaan rijden. Je kunt ook op lagere snelheid genieten van een mooie, kwalitatieve fiets. Ik zou me niet zo druk maken om dat soort dingen :).
Daarnaast hebben die bierpensen op dure carbon fietsjes nog een belangrijke taak: door om de paar jaar weer zo'n (voor hun prestaties) veel te dure fiets te kopen en het ding regelmatig ook door de LBS te laten onderhouden, zorgen ze ervoor dat die LBS fijn kan blijven bestaan.
Ik heb drie jaar geleden een overjarig model Giant gekocht met korting en kom verder af en toe bij de LBS voor een bandje, wat remblokjes en een enkele bidonhouder. En wat fietskleding van Castelli die bij hem maar een paar procent duurder was dan online.

Had mijn LBS alleen klanten zoals ik, dan kon hij de tent wel sluiten.
Daarom: all hail de carbonrijdende bierpensbabyboomer :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 21:22
Voor de mensen die eventueel de La Marmotte willen gaan fietsen, de datum voor inschrijving is bekend..

Op 9 november van 12:00 gaat de inschrijving open..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
dreamscape schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:04:
[...]
Daarom: all hail de carbonrijdende bierpensbabyboomer :)
Eens :)

Ik vind alleen wel dat ze hun fietsen fatsoenlijk moeten (laten) onderhouden. Een tijdje terug haalde ik ook twee (oudere) gasten in waarvan één op een dikke S-Works met Red reed; knarsen dat die ketting deed! Daar kan ik me dan wel echt verschrikkelijk aan storen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
nare man schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:34:
[...]

Eens :)

Ik vind alleen wel dat ze hun fietsen fatsoenlijk moeten (laten) onderhouden. Een tijdje terug haalde ik ook twee (oudere) gasten in waarvan één op een dikke S-Works reed; knarsen dat die ketting deed! Daar kan ik me dan wel echt verschrikkelijk aan storen.
Ja dat snap ik wel. Maar ik denk dat er genoeg mooiweer fietsers zijn die een €10.000 dure carbon fiets 'nodig' hebben voor hun ego, maar er verder niet om geven. Geef verder niets, alleen maar goed voor de business.

Ik weet dat een fiets van onder de €1000,- voor mij al meer dan prima volstaat, toch wil ik op termijn een aero carbon fiets aanschaffen. Ik vind die dingen gewoon echt schitterend en dat helpt me motiveren om op de fiets te stappen. Er zijn natuurlijk ook mensen die bewust kiezen voor een goedkoper alu frame en juist een duurdere groepset omdat dat uiteindelijk het belangrijkste is. Helaas kan ik niet best of both worlds hebben en moet ik kiezen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Een mooie carbon racer met hoge velgen en top-afmontage staat ook nog op mijn verlanglijstje. Ik moet alleen een aanleiding hebben; bovendien bevalt het me wel dat ik op mijn sub-EUR 1000 Bulls-racertje kan springen, ongeacht de weersomstandigheden.

Even een ander praktisch vraagje voor de herfst/winterrijders: ik gebruik een standaard Shimano-racebril met kunststof 'glazen'. Als ik 's avonds buiten rijd, dan wordt het zicht uiteindelijk echter altijd minder goed; er komt toch een soort 'waas' over de bril. Ik vermoed gewoon condens; de warmte van mijn gezicht warmt de glazen wel op, maar kennelijk toch net niet genoeg om condensvorming geheel te voorkomen. Zijn er ook brillen die in het donker in de kou net zulk goed zicht hebben als overdag? Ik hoor graag ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-09 10:00
nare man schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:13:
Een mooie carbon racer met hoge velgen en top-afmontage staat ook nog op mijn verlanglijstje. Ik moet alleen een aanleiding hebben; bovendien bevalt het me wel dat ik op mijn sub-EUR 1000 Bulls-racertje kan springen, ongeacht de weersomstandigheden.

Even een ander praktisch vraagje voor de herfst/winterrijders: ik gebruik een standaard Shimano-racebril met kunststof 'glazen'. Als ik 's avonds buiten rijd, dan wordt het zicht uiteindelijk echter altijd minder goed; er komt toch een soort 'waas' over de bril. Ik vermoed gewoon condens; de warmte van mijn gezicht warmt de glazen wel op, maar kennelijk toch net niet genoeg om condensvorming geheel te voorkomen. Zijn er ook brillen die in het donker in de kou net zulk goed zicht hebben als overdag? Ik hoor graag ervaringen :)
Een bril met gelige glazen is aan te raden. Ik heb er erg goede ervaring mee en het contrast wordt veel hoger en schittering van verlichting wordt minder. Dit neemt natuurlijk een condensprobleem niet weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Zijn er ook brillen die in het donker in de kou net zulk goed zicht hebben als overdag? Ik hoor graag ervaringen :)
Ik had dit probleem ook vaak, en heb simpelweg een vented bril gekocht, dat werkt echt goed.

Maandagavond nog in de mist door midden delfland gereden zonder problemen. En het kan daar best mistig zijn, heerlijk!

Ik zou zoeken naar een vented bril met gele glazen. Ik denk dat BBB wel wat heeft. Zelf was ik de 'goedkope ' brillen helemaal zat na wat gebroken glazen en dat soort onzin, dat ik een Oakley Radarlock heb gekocht, sindsdien nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29

Je kan altijd een mooie carbon racer kopen en je bulls houden voor het slechte weer, dat is mijn huidige oplossing althans :)

Betreffende de bril, ik gebruik nu al 6 jaar lang dezelfde Specialized Miura met meekleurende glazen, ook in het donker. Bij mij slaat hij nooit aan. Maar ik denk dat het model van de bril hier net zoveel mee te maken heeft als de vorm van je gezicht. Ik heb ooit trouwens wel een middeltje tegen aanslaan gezien, was van Julbo, een soort lippenstift voor op je bril was het. Of het werkt en nog bestaat weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
roda_djavulen schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:03:
Je kan altijd een mooie carbon racer kopen en je bulls houden voor het slechte weer, dat is mijn huidige oplossing althans :)
Lijkt me een uitstekende oplossing! Ik overweeg echter op mijn huidige fiets met de tijd in te leveren om zo de prijs van diepe carbon wielen te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Dat kan ook, maar inruilen zou ik niet aan beginnen. Zelf tweedehands verkopen zal meer opbrengen, de fietsenmaker geeft er minder voor dan hij waard is, of geeft je een goed bedrag, maar minder korting op de nieuwe fiets. Waar ik m'n fiets gekocht heb doen ze überhaupt niet aan inruilen.

Mijn huidige slechtweer fiets is trouwens ook een carbon fiets, maar dan wel al uit 2004 :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Roet schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:02:
[...]

Ik had dit probleem ook vaak, en heb simpelweg een vented bril gekocht, dat werkt echt goed.

Maandagavond nog in de mist door midden delfland gereden zonder problemen. En het kan daar best mistig zijn, heerlijk!

Ik zou zoeken naar een vented bril met gele glazen. Ik denk dat BBB wel wat heeft. Zelf was ik de 'goedkope ' brillen helemaal zat na wat gebroken glazen en dat soort onzin, dat ik een Oakley Radarlock heb gekocht, sindsdien nooit meer problemen gehad.
Goede tip, dank. Ik ga eens kijken. Het was gisteravond ook erg mistig, heb nog een ritje van twee uur ook door Midden-Delfland gemaakt; langs de Rotte hingen om tien uur 's avonds echt zulke dikke mistdampen, echt 'witte wieven'. Gelukkig ben ik niet bijgelovig, maar het was best eng :P
[...]

Daar zit ik ook aan te denken...ik neig zelf naar de Ultimate CF 9.0 Aero van Canyon. 100% Ultegra en 50 mm diepe Cosmic-wielen. Maar aan de andere kant, voor ongeveer hetzelfde bedrag (2800 euro) heb je de Ultimate ook met Chorus-afmontage..,geen diepe wielen (Campagnolo Eurus clinchers), maar dan rijd je wel Italiaans (op een Duits frame, lekker fout eigenlijk :P).

[ Voor 25% gewijzigd door nare man op 21-10-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 11:03
[...]

Tja, dat had ik ook gedaan, maar vergt wel een andere instelling dan ik heb, want uiteindelijk was de nieuwe fiets zoveel lekkerder rijdend, dat ik de "oude" fiets toch "na een paar keer gebruiken" nauwelijks meer gebruik, ook niet in winter/regen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ted038 op 21-10-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ted038 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:25:
[...]

Tja, dat had ik ook gedaan, maar vergt wel een andere instelling dan ik heb, want uiteindelijk was de nieuwe fiets zoveel lekkerder rijdend, dat ik de "oude" fiets toch "na een paar keer gebruiken" nauwelijks meer gebruik, ook niet in winter/regen :+
Daar ben ik ook bang voor :+ Gewoon verkopen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik heb mijn oude fiets ook gehouden en ik heb daar afgelopen winter zeker geen spijt van gehad... Ben 2 keer door gladheid onderuit gegaan afgelopen winter, niets bijzonders maar ik was toch maar wat blij dat ik op mijn oude fiets op pad was..

Plus het feit dat het weer een feest is als je in maart je Canyon weer uit de stalling kan halen en het eerste ritje weer als nieuw voelt :)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
Wat ik me nu eigenlijk afvraag he.
Hoe onderhouden jullie de fiets. Wat doen jullie voor elke rit, en wat erna.
Wat doen jullie elke maand/2 maanden, wat doen jullie elk jaar?

Ik bedoel, even kijken naar de bandendruk voor een ritje is wel aan te raden natuurlijk, maar verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Bandenspanning eigenlijk iedere rit.

Ketting om de paar ritten.

Poetsbeurt keer of 5-6 per seizoen (zomerfiets)

Winterfiets gaat na een "vies" ritje even onder de tuinslang. Ketting droog maken en klaar.

Onderdelen zoals kettingen, banden, remblokken, cassette vervang ik indien nodig. Ketting meestal 3.500 km, cassette 10-12k, remblokken doe ik meestal een heel seizoen mee. Buitenbanden, 4-5k.

Kabels (binnenkabels) vervang ik eens per 2 seizoenen. Kettingbladen gaan bij mij heel lang mee, soms zelfs langer dan de levensduur van de fiets :+

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 21-10-2015 15:08 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
havana schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:49:
Bandenspanning eigenlijk iedere rit.

Ketting om de paar ritten.

Poetsbeurt keer of 5-6 per seizoen (zomerfiets)

Winterfiets gaat na een "vies" ritje even onder de tuinslang. Ketting droog maken en klaar.

Onderdelen zoals kettingen, banden, remblokken, cassette vervang ik indien nodig. Ketting meestal 3.500 km, cassette 10-12k, remblokken doe ik meestal een heel seizoen mee. Buitenbanden, 4-5k.
Oke thanks,

Wat betreft de ketting he, haal je die er dan helemaal vanaf? of hoe maak je deze t beste schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Ketting schoonmaken in Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 21-10-2015 14:55 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

Domme vraag misschien, maar als je de ketting waxed moet je de tandwielen dan ook nog olien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Nee, je moet de tandwielen nooit in de olie zetten. Dat trekt alleen maar vuil aan. Olie/vet dient om de wrijving tussen twee draaiende delen te verminderen. Bv tussen de pen en de schakel in een ketting, of in lagers.

[ Voor 62% gewijzigd door MrAngry op 21-10-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Swaxie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:52:
[...]

Oke thanks,

Wat betreft de ketting he, haal je die er dan helemaal vanaf? of hoe maak je deze t beste schoon?
Vroeger haalde ik 'm eraf, met behulp van een missing link aka snelschakel. Standaard bij SRAM en KMC kettingen, bij Campa en Shima moet je die er zelf tussen pluggen.

Echter ben ik ermee gestopt omdat een kettingwasstraatje beter en sneller en makkelijker werkt. Althans dat is mijn bescheiden mening.

Iedereen heeft zo z'n eigen methodes en er zijn vele wegen die uiteindelijk naar Rome leiden ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
havana schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:07:
[...]

Vroeger haalde ik 'm eraf, met behulp van een missing link aka snelschakel. Standaard bij SRAM en KMC kettingen, bij Campa en Shima moet je die er zelf tussen pluggen.

Echter ben ik ermee gestopt omdat een kettingwasstraatje beter en sneller en makkelijker werkt. Althans dat is mijn bescheiden mening.

Iedereen heeft zo z'n eigen methodes en er zijn vele wegen die uiteindelijk naar Rome leiden ;)
Zoiets dus?
http://www.futurumshop.nl...one-kettingreiniger.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
De meeste hier zijn er wel serieus mee bezig :D

Ik loop al een paar maanden met het idee om te starten met fietsen. Ik vind het heel lastig om te bepalen welke fiets ik nu moet nemen. Omdat ik niet weet of ik het over een tijdje nog leuk zal vinden wil ik er ook niet teveel geld aan uitgeven. Lastig allemaal.

Iemand goeie tips van websites of überhaupt wat te doen bij de aankoop van je eerste fiets?

Edit: Doel is echt recreatief gebruik. Gewoon af en toe een uurtje of twee in de omgeving uitwaaien.

[ Voor 11% gewijzigd door sNielz123 op 21-10-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 09:15
sNielz123 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:25:
Edit: Doel is echt recreatief gebruik. Gewoon af en toe een uurtje of twee in de omgeving uitwaaien.
Dat was het bij mij ook, tot ik Strava ontdekte en met vrienden aan tochten mee ging doen :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan

Ik loop al een paar maanden met het idee om te starten met fietsen. Ik vind het heel lastig om te bepalen welke fiets ik nu moet nemen. Omdat ik niet weet of ik het over een tijdje nog leuk zal vinden wil ik er ook niet teveel geld aan uitgeven. Lastig allemaal.

Iemand goeie tips van websites of überhaupt wat te doen bij de aankoop van je eerste fiets?

Koop een goede betaalbare fiets van marktplaats en ontdek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie

Ik was het me afgelopen maanden ook aan het bedenken en heb uiteindelijk in de vakantie een keer de knoop doorgehakt en naar Salden in het zuiden gereden. Heb even gevraagd wat de opties waren, en heb zonder te twijfelen gewoon 1 van de 3 opties gekocht die ze me aangeboden hebben. Met als enigste reden, dat ik het anders weer blijf uitstellen en nog altijd geen idee heb waar ik moest letten.

Het eerste waar ze naar gaan vragen is je budget. Dus, wat is je budget. Ik heb iets van 700 of 800 euro weet t niet eens meer voor mijn fiets betaald. Hou er rekening mee dat er dan nog een aantal eurotjes bijkomen voor een Helm, Schoenen, en een flets pakkie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54
Tristan schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:41:
[...]

Koop een goede betaalbare fiets van marktplaats en ontdek!
En hou daarna rekening met de grote financiele gevolgen. >:)

De kans is erg groot dat je het leuk gaat vinden.
De kans is groot dat op een gegeven moment je helm niet zo mooi match bij je fiets..  Nieuwe helm
De kans is groot dat op een later moment ook je outfit niet meer match bij je helm  Nieuwe outfit
De kans is aanwezig dat je toch eens klikpedalen gaat proberen, staat beter bij je proffesionele pakje en helm  nieuwe pedalen, schoenen, etc
Nu je voorbij flits in je kekke outfit wil je natuurlijk ook eens ergens anders de show stelen  Garmin met navi nodig
Nu je overal in de buurt de blits maakt, wil je wel eens ontdekken of je harder kan en aan je training/stijl werken  HRM en cadans meter
Ik kan hier nog 100.000 dingen opnoemen. Uiteindelijk rij je op een fiets van 5k+, ga je op fietsvakanties, heb je een andere auto nodig, groter huis etc….

Reken dus op +- 4 ton, dan kom je aardig in de richting…
8)

EDIT: Of je vind het niet leuk. En dan kost het je alleen die paar honderd euro's voor je marktplaats fiets. Dat kan natuurlijk ook :O

[ Voor 5% gewijzigd door wienesroa op 21-10-2015 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Yep. En die van Parktool is ook nog één van de betere op de markt. Ik heb ooit ook een andere gehad, en die werkte nog niet half zo goed.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
wienesroa schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:55:
Reken dus op +- 4 ton, dan kom je aardig in de richting…
8)
:*)

Afbeeldingslocatie: http://i.epvpimg.com/COuwb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
havana schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:09:
[...]

Yep. En die van Parktool is ook nog één van de betere op de markt. Ik heb ooit ook een andere gehad, en die werkte nog niet half zo goed.
Uiteraard moet er daarna wel gewoon nieuwe olie op de ketting toch?
http://www.futurumshop.nl...golie-dry-lube-5-ml.phtml
zoiets?

En dan kan ik daarna weer fietsen toch?
Tis niet zo dat er dan nog iets op moet om hem fatsoenlijk te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Kettingschoonmaaktooltjes heb ik paar keer geprobeerd, maar inmiddels spuit ik gewoon wat schoonmaakmiddel op de ketting (+ eventueel afspuiten als het echt vies/zanderig is) en dan met doekje erover.
Goedweer fiets gaat er daarna pedro's icewax op en slechtweerfiets pedro's chainj.

Levensduur ketting/blokjes ed hangt echt van omstandigheden af.
Volgens mij heb ik max iets van 9000km gered en snelst was 1500km weer nieuwe ketting (herfst met hoop troep op weg en ik vervang als tooltje .75 in ketting valt)
Remblokken heb ik bijvoorbeeld zaterdag ook bijna helft weggeremd doordat ik veel over onverhard heb gereden (zand + water op velgen/blokken slijt het snel)

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 21-10-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 16:16

Pelle

🚴‍♂️

Ik doe al 9000km met 1 set remblokjes, en ze zijn nog steeds niet versleten. En ik heb ook best wat slechtweer-ritjes gehad. Ik snap niet hoe je je halve blok dan weg kunt verslijten op 1 rit? Je hebt natuurlijk wel andere velgen dan ik, maar zoveel zou carbon vs. aluminium toch niet moeten schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pelle schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:16:
Ik doe al 9000km met 1 set remblokjes, en ze zijn nog steeds niet versleten. En ik heb ook best wat slechtweer-ritjes gehad. Ik snap niet hoe je je halve blok dan weg kunt verslijten op 1 rit? Je hebt natuurlijk wel andere velgen dan ik, maar zoveel zou carbon vs. aluminium toch niet moeten schelen?
Met gewone blokjes op carbon? Dan ben je al snel een half blokje kwijt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
En een wiel ook.... Als carbon wielen een ding niet leuk vinden zijn het wel gewone blokjes...
Maar met nat weer gaan die kurk blokjes van Carbon echt heel hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

havana schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:17:
Hoe licht hij totaal word ligt meer aan de afmontage dan aan het frame.

De willier is geen super lichte fiets. Maar hij is wel goed in hard vooruitgaan. En die 300 gram boeit niet. Mijn TT fiets weegt een kg meer maar fiets er met het zelfde gemak/ moeite 40 mee waar ik op m'n wilier 35 fiets op op m'n alu cube 32. Heb liever snelle wielen als een super licht frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Swaxie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:24:
[...]

Uiteraard moet er daarna wel gewoon nieuwe olie op de ketting toch?
http://www.futurumshop.nl...golie-dry-lube-5-ml.phtml
zoiets?

En dan kan ik daarna weer fietsen toch?
Tis niet zo dat er dan nog iets op moet om hem fatsoenlijk te laten lopen?
Die parktool heb ik ook. Gebruik hem vooral voor de mtb als hij echt vies is. Afspuiten, ontvetter in de parktool, ronddraaien, afspuiten, droog maken en weer wat nieuwe lube erop. Volgende dag met een doek nog even de resten eraf en de ketting draait weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:21:
[...]

Hoe licht hij totaal word ligt meer aan de afmontage dan aan het frame.

De willier is geen super lichte fiets. Maar hij is wel goed in hard vooruitgaan. En die 300 gram boeit niet. Mijn TT fiets weegt een kg meer maar fiets er met het zelfde gemak/ moeite 40 mee waar ik op m'n wilier 35 fiets op op m'n alu cube 32. Heb liever snelle wielen als een super licht frame.
Schelen de wielen dan zoveel?! Dus als ik een Sensa/Wilier aanschaf met normale velgen of met diepe velgen fiets op die laatste zo 5km/u harder? Dat is nogal wat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Tristan schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:31:
[...]

Schelen de wielen dan zoveel?! Dus als ik een Sensa/Wilier aanschaf met normale velgen of met diepe velgen fiets op die laatste zo 5km/u harder? Dat is nogal wat..
YouTube: The Win Tunnel

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:00
M@cer schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:14:
Voor de mensen die eventueel de La Marmotte willen gaan fietsen, de datum voor inschrijving is bekend..

Op 9 november van 12:00 gaat de inschrijving open..
12:00 of 0:00?

(En mag ik mij met m'n 100 kg op een dikke S-works wel inschrijven?)

Iemand trouwens ervaring met http://www.tourdevacance.com/marmotte-arrangement/ ?

Klinkt mij op zich wel goed in de oren.
Tristan schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:31:
[...]

Ja, het verschil tussen aero en niet aero wielen is behoorlijk groot. Ook het verschil tussen een aero en een niet aero frame is groot. Met mijn Tarmac heb ik in een sprint nog niet harder dan 60 gereden, met de Venge die ik ervoor had wel.

[ Voor 48% gewijzigd door StevenK op 21-10-2015 20:01 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik vind de requirements voor de tacx cycling app erg verwarrend.
iPad gebruikers dienen eerst de Wahoo ANT+ dongle aan te schaffen om de verbinding tussen de Tacx trainer met ANT+ communicatie en de tablet tot stand te brengen.
Ik wil een iPad air aanschaffen, moet ik nu wel of niet ook een wahoo ant+ dongle aanschaffen?! Ik dacht dat verbinden via Bluetooth nu ook mogelijk was?

[edit]

Ah, dcrainmaker heeft de verlossende tekst
Bluetooth Smart enabled Trainers:

In addition to the iPad app (which is compatible with existing trainers), Tacx has announced they will start shipping Bluetooth Smart (BT4.0) enabled trainers later this year. In fact, the trainer used at Eurobike was Bluetooth Smart enabled (which is why you don’t see the ANT+ adapter on it in the photos

[ Voor 34% gewijzigd door Tristan op 21-10-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Pelle schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:16:
Gaat om m'n slechtweerfiets he.
Shimano blokjes op fulcrum racing 3 velgen.
En flink wat onverhard meegepakt dus flink wat zand op wielen zorgt voor schuurpapier en dan gaat het rap met de blokjes.
En helemaal als je dan in een groep rijd en opspattende troep hebt en vaker moet remmen.

Blokjes op m'n goedweer fiets (mavic exalith coating + mavic blokjes) gaan inmiddels al ruim 30k km mee.

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 21-10-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor wie de laatste beta van garmin 810. 1000 enz wil

http://gawisp.com/perry/edge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:48:
voor wie de laatste beta van garmin 810. 1000 enz wil

http://gawisp.com/perry/edge/
Beetje scatchy zonder changelog eigenlijk. Hoe kom je aan de link?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slowtwitch forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
DDX schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:40:
[...]

Gaat om m'n slechtweerfiets he.
Shimano blokjes op fulcrum racing 3 velgen.
En flink wat onverhard meegepakt dus flink wat zand op wielen zorgt voor schuurpapier en dan gaat het rap met de blokjes.
En helemaal als je dan in een groep rijd en opspattende troep hebt en vaker moet remmen.

Blokjes op m'n goedweer fiets (mavic exalith coating + mavic blokjes) gaan inmiddels al ruim 30k km mee.
Het kan inderdaad best. Heb tijdens een zeiknatte Ronde van Vlaanderen ook wel eens een paar nieuwe bokken tot over de helft weggesleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Mooi! Nieuwe iPad via MP geregeld. Morgen ophalen en daarna gelijk een stukje fietsen! Heb er nu al zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

argro schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:39:
[...]
Het kan inderdaad best. Heb tijdens een zeiknatte Ronde van Vlaanderen ook wel eens een paar nieuwe bokken tot over de helft weggesleten.
Ze doen dan iig de naam 'slijtage onderdeel' eer aan :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
M@cer schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:21:
En een wiel ook.... Als carbon wielen een ding niet leuk vinden zijn het wel gewone blokjes...
Maar met nat weer gaan die kurk blokjes van Carbon echt heel hard...
Kurk is iets van de vorige eeuw, er is tegenwoordig zoveel beters op de markt voor carbon wielen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
havana schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:08:
[...]

Kurk is iets van de vorige eeuw, er is tegenwoordig zoveel beters op de markt voor carbon wielen...
Ach het lijkt erop... Het is in ieder geval heel wat anders dan de normale remblokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
havana schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:08:
[...]

Schijfremmen bedoel je? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nee ik doel dan op de ontwikkeling van de blokjes.

Schijfremmen geloof ik niet in voor de racer.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Was ook maar een grapje, de discussie schijfremmen wel of niet zullen we maar niet aan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
DDX schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:26:
Kettingschoonmaaktooltjes heb ik paar keer geprobeerd, maar inmiddels spuit ik gewoon wat schoonmaakmiddel op de ketting (+ eventueel afspuiten als het echt vies/zanderig is) en dan met doekje erover.
Goedweer fiets gaat er daarna pedro's icewax op en slechtweerfiets pedro's chainj.
Hier idem, ik gebruik alleen Juice Luibes Viking Juice (dat is voor elk weertype en ik gebruik dezelfde fiets ook voor elk weertype). Ik werk niet met kettingwasstraatjes; gewoon even schoonwrijven, eventueel vooraf wat water voor de grove shit, en dan lube erop. Nachtje laten staan, en het draait weer volledig piep- en kraakvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

havana schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:46:
Nee ik doel dan op de ontwikkeling van de blokjes.

Ik spreek je over drie jaar ;)
Voor mij zou het één vd harde eisen zijn op een nieuwe fiets. Als er te weinig keuze is, dan wacht ik wat langer.
Over dat gewicht van die Wilier, dat zou me dan absoluut niet tegenhouden. Het is echt een bruut frame, schitterend mooi en volgens mij heel erg snel. Die 300gr zouden me alleen boeien als ik in de bergen zou wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
TheLemon schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:37:
[...]

Ik spreek je over drie jaar ;)
Voor mij zou het één vd harde eisen zijn op een nieuwe fiets. Als er te weinig keuze is, dan wacht ik wat langer.
Ik heb het wel het idee dat racefietsen met schijfremmen over het algemeen wat zwaarder en 'lomper' zijn dan fietsen met traditionele remmen, in elk geval voor hetzelfde geld. Hopelijk wordt dat nog verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argro
havana schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:46:

Precies, daarbij zijn de velgen toch eigenlijk een soort grote schijf...

Overigens, was jij eerst ook niet ongelovig wat vermogensmeters betreft, voor wielertoeristen zoals wij? Ik kan mij zoiets herinneren. Dat is in ieder geval veranderd. Wellicht komt het geloof in schijfremmen ook ooit nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Inderdaad dat weet je nooit. Ik vind ze momenteel in ieder geval vooral lelijk en onnodig zwaar.

Ik sluit niet uit dat ik ooit van mening verander...

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 22-10-2015 11:55 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Ik fiets iig met veel plezier rond met schijfremmen, icm met elektrisch schakelen heb ik al een heel jaar lang niets moet af/bijstellen :), gewichtsverschil is dezelfde discussie als een paar honderd gram aan het frame denk ik. Wat zwaarder is het iig wel.

Maar het klopt wel dat er nu vooral "lompere" "endurance" fietsen op de markt zijn met schijfremmen, dat zal de komende jaren wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Als de profs ermee gaan rijden dan is het hek van de dam en wordt het lastig een racefiets zónder schijven te kopen. Althans dat schat ik zo in.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
havana schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:15:
Als de profs ermee gaan rijden dan is het hek van de dam en wordt het lastig een racefiets zónder schijven te kopen. Althans dat schat ik zo in.
Roompot heeft er al een paar koersen mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 11:03
Heb geen klachten over remmen bij racefietsen, bij mijn gebruik dan, dus eigenlijk zie ik voor mezelf t nut er niet van in.
WAAROM gaat men over op schijfremmen ? is dat vooral bij langere afdalingen ? Of is t echt gimmick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Betere modulatie en veel betere prestaties bij nat weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Klopt, dus voor bijvoorbeeld mooi weer fietsers in de polder zijn ze dan weer wat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Check de volgende video's maar eens. Ze werken gewoon beter. Het lijkt me een kwestie van tijd voor alle fietsen schijfremmen hebben, dat zal inderdaad zijn als het profpeloton ermee gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-09 10:00
MrAngry schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:54:
Betere modulatie en veel betere prestaties bij nat weer.
Mooi woord, modulatie... Wat betekent het in combinatie met schijfremmen? Ik lees het zo vaak maar echt alleen maar bij schijfremmen op een fiets. Gek genoeg nooit bij schijfremmen op een motor of auto. Uiteraard ken ik de term vanuit mijn technische achtergrond ;)

Overijverige marketingafdeling waardoor het nu in het Nederlands een synoniem is voor de mate waarin de remmen te doseren zijn?

http://bicycles.stackexch...-when-referring-to-brakes

Overigens ben ik het niet met je eens dat schijfremmen beter te doseren zijn (als je dat er mee bedoelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja dat bedoel ik. Het is een anglicisme, direct overgenomen uit een Engels fiets forum, maar het betekent dat je betere controle hebt over de toegepaste remkracht ja. Ik denk dat het met de huidge generatie velgremmen op koersfietsen ook niet zoveel scheelt (al scheelt het wel, maar dan voornamelijk als je de hydro versie hebt ipv een kabeltje), maar bij cyclocrossers is het voordeel evident.

[ Voor 12% gewijzigd door MrAngry op 22-10-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Onderste twee video's hebben me wel overtuigd. Vooral het kabelloze bestaan spreekt me wel aan. Beetje jammer dat ik voorlopig nog niet van plan ben een nieuwe fiets te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Azrael schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:48:
Het lijkt me een kwestie van tijd voor alle fietsen schijfremmen hebben, dat zal inderdaad zijn als het profpeloton ermee gaat rijden.
Die rijden er al mee...
http://velonews.competito...er-the-pro-peloton_381208

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Maar dat was een test. Voorlopig is er voor het nieuwe seizoen nog geen wijziging in het reglement gemaakt en is het gewoon verboden...

@Ruud: Hydrolische remmen zijn beter te doseren, de meeste schijfremmen zijn hydraulisch, de meeste velgremmen zijn mechanisch. Doseren staat los van de schijfrem op zich.
havana schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:55:
Inderdaad dat weet je nooit. Ik vind ze momenteel in ieder geval vooral lelijk en onnodig zwaar.

Ik sluit niet uit dat ik ooit van mening verander...
Het grote probleem is dat er nog geen goed road-specifiek materiaal is. Shimano R785 is leuk hoor, maar het is eigenlijk gewoon een XT rem. Overdreven lomp (met name de schijven) voor een racefiets. Als de markt groter is zullen er afgeslankte schijven en calipers voor de racefietsmarkt komen.

[ Voor 49% gewijzigd door Makkelijk op 22-10-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Makkelijk schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:04:
Maar dat was een test. Voorlopig is er voor het nieuwe seizoen nog geen wijziging in het reglement gemaakt en is het gewoon verboden...
Is dat niet gewoon een kwestie van tijd?
http://www.bike-eu.com/la...val-comes-closer-10124742

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik denk dat het 2017 wordt, dan zullen straks dus waarschijnlijk alle 2018 modellen schijfremmen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
En ze zagen geen nadelen, behalve dat je geen wiel kon wisselen, maar per se een fiets moet wisselen. Over voordelen lees ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Mooie fiets in dat onderste filmpje! (Heb hem zelf ook :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 17:09

Huig

Merino Fanatic

Hoe denken jullie over kettingen? Ik moet een nieuwe ketting hebben, er zit nu een Sram Force 22 1170 op. Ben voor een Red 22 ketting gegaan, heb ergens een interessant artikel gelezen over het mixen van componenten voor beste Bang for Buck verhouding (meer info hier). Top derailleur en mindere shifters is minder efficiënt als een mindere derailleur en daarvoor de top shifters. In het artikel staat dat de high-end shimano ketting een betere afwerking heeft, en daarom soepeler schakelt. Eens kijken of dit naar SRAM doorgetrokken kan worden.

Anyhoo, ook nog wat nuttigs: ik heb van R2-Bike.com twee kortingsbonnen gekregen: een bon van €10 bij €100,- inkoop en een €5 bon vanaf €30,- inkoop. Geldig tot het eind van het jaar. Mijn fietsbudget voor het hele jaar is al overschreden, dus de eerste twee GoT-ers met een PM krijgen de code :*)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Pagina: 1 ... 34 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic