Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.762 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:15
Wil eigenlijk dit jaar ook maar eens investeren in winterschoenen...Loop toch altijd te klooien met dikke sokken en overschoenen (die ook maar 1 jaar meegaan, die van vorig jaar zijn behoorlijk kapot met gaten).

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Thanks! Twee tickets besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:22
NielsTn schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:48:
[...]

gewoon een paar rubberen overschoenen , die blokkeren de wind (maar je kan wel wat zweetvoetjes krijgen).
Dan is met 1 paar normale sokken nog prima te fietsen. Ik heb een paar van GripGrap.
Weet je toevallig welke type dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

gday schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:47:
[...]

Ik wil geen touch screen want dat is klote in de regen, en de ELEMNT kan ook m'n Wahoo fietstrainer direct aansturen. Hartslag, cadans en snelheid heb ik al sensoren voor die ik gewoon kan hergebruiken.
Maarrr: de Edge 810 heeft (correct me if I'm wrong, de 800 iig wel) een resistief touchscreen juist hierom. Dus geen verschil met regen of droog, handschoenen of niet. Je moet alleen iets harder rammen dan met een capacitief scherm, maar met de nagel gaat het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
ik heb uiteindelijk na redelijk wat dingen vergelijken deze besteld: (ook omdat ze waterdicht zijn)
http://www.futurumshop.nl...oenen-zwart-s-38-39.phtml
komen als het goed is morgen binnen, als ik ze heb getest laat ik het zsm weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 18:08
ramonlambal schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:15:
ik heb uiteindelijk na redelijk wat dingen vergelijken deze besteld: (ook omdat ze waterdicht zijn)
http://www.futurumshop.nl...oenen-zwart-s-38-39.phtml
komen als het goed is morgen binnen, als ik ze heb getest laat ik het zsm weten.
Wat ik nog wel eens doe, en voor mij tot nu toe wel redelijk werkt is gewoon een plastic zakje om een dik paar sokken doen en dan schoenen aan. Oké toegegeven, het is een beunoplossing en je krijgt er zweetvoeten van maar voor die paar keer dat ik met kou ga fietsen werkt het aardig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Werkt aluminiumfolie beter tegen de kou.

[ Voor 11% gewijzigd door Graham op 13-10-2015 14:27 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
gday schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 09:47:
[...]

Ik wil geen touch screen want dat is klote in de regen, en de ELEMNT kan ook m'n Wahoo fietstrainer direct aansturen. Hartslag, cadans en snelheid heb ik al sensoren voor die ik gewoon kan hergebruiken.
De nieuwe garmin edge 520 is ook in staat om fietstrainers aan te sturen via het FE-C open ANT+ protocol :)
En verder is echt alles aanwezig wat je maar wensen kan op dat ding.

@ koude voeten : misschien de schoenen te strak waardoor je doorbloeding minder is? Ik heb zelfs in de zomer soms koude voeten als de schoenen net iets te strak zaten.
Is een optie al is de kans dat dat helpt niet groot maar goed om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
maxoss schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 11:57:
[...]

Weet je toevallig welke type dat is?
Als ik google op afbeeldingen zijn het volgens mij de GripGrab Orca modellen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Winterschoenen, nog steeds één van mijn beste aankopen ooit. Afgelopen weekend ook weer heel veel plezier van gehad. Overschoenen zijn leuk, maar kunnen echt niet tippen aan winterschoenen. Bovendien kun je over je winterschoenen ook gerust nog overschoenen dragen als het écht koud wordt.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 08:48
computerjunky schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:16:
[...]

@ koude voeten : misschien de schoenen te strak waardoor je doorbloeding minder is? Ik heb zelfs in de zomer soms koude voeten als de schoenen net iets te strak zaten.
Is een optie al is de kans dat dat helpt niet groot maar goed om in het achterhoofd te houden.
Ik moet zeggen dat ik hier inderdaad ook last van heb gehad op het begin toen ik net begon te fietsen. Schoentjes ietsje losser verhelpt inderdaad veel problemen.

Iemand hier wel eens ervaring gehad met de tourversie van de Amstel Gold? Ben dit jaar begonnen met Fietsen en bevalt goed, maar wil me eigenlijk doelen stellen, en wil dan toch de 60km van de amstel gold rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Swaxie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:57:
[...]

Iemand hier wel eens ervaring gehad met de tourversie van de Amstel Gold? Ben dit jaar begonnen met Fietsen en bevalt goed, maar wil me eigenlijk doelen stellen, en wil dan toch de 60km van de amstel gold rijden?
Druk, maar wel een leuke tocht (vind ik, er zijn een aantal notoire tegenstanders in het forum :)). Ik zou echter een klein beetje doortrainen en iig de 100km proberen. De 60km is zo'n korte lus met nauwelijks hoogtemeters. Je moet je bedenken dat je flink wat tijd hebt, dan kan je met de 100km een veel leukere lus rijden. Ik zou het gewoon een keer proberen :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
wackmaniac schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 16:32:
[...]

Druk, maar wel een leuke tocht (vind ik, er zijn een aantal notoire tegenstanders in het forum :)). Ik zou echter een klein beetje doortrainen en iig de 100km proberen. De 60km is zo'n korte lus met nauwelijks hoogtemeters. Je moet je bedenken dat je flink wat tijd hebt, dan kan je met de 100km een veel leukere lus rijden. Ik zou het gewoon een keer proberen :)
Helaas ben ik zelf nog niet in staat om 100 km te fietsen denk ik. Het is uiteraard een mooi doel, maar wil t wel opbouwen en wil zeker niet halverwege van mijn fiets af moeten stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Swaxie schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 17:00:
[...]

Helaas ben ik zelf nog niet in staat om 100 km te fietsen denk ik. Het is uiteraard een mooi doel, maar wil t wel opbouwen en wil zeker niet halverwege van mijn fiets af moeten stappen.
Tenzij je de 'niet 100' ook al in groepen of tijdens georganiseerde tochten hebt ervaren, zul je doorgaans merken hoe 'makkelijk' de aanwezigheid van andere fietsen op de rit alsook enige vorm van 'wedstrijdspanning' die 100KM zullen zijn als je solo niet verder dan bijvoorbeeld 60-70KM komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
als je gewoon rustig fietst moet je toch ook wel 100km kunnen fietsen? gewoon wat langzamer fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Voor de mensen die nog geinteresseerd zijn in een Stages.. Vandaag is de dinsdag actie bij Mantel een Stages Dura Ace 7900 met de actiecode DD3W42 voor 479 euro. Lijkt me een goede aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
[...]

De AGR 2016 is pas medio april. Je hebt dus nog een half jaar. En zoals gezegd, 100 km is, als je niet te hard van stapel loopt en gewoon gezond bent, best te doen. Er is geen bovengemiddelde conditie of jarenlange voorbereiding voor nodig. Het duurt alleen even. Bereid je wel voor op een flinke heisa. Daar moet je van houden. Ook is de AGR erg duur. Er zijn ieder weekend letterlijk tientallen tochten, overal in het land (zie website NTFU).

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
[...]

In principe is als starter 100 km wel te doen zeker in een groep maar je moet je wel een eet en drink patroon aanmeten en daar op ingesteld zijn.

Ikzelf drink elk kwartier 150/200 ML afhankelijk van temp en mijn zweten en prop een halve druivensuiker tablet in mijn mond.
Vandezomer heb ik 145 km gedaan en na 105 km was ik wel op maar dit kwam meer door een tekort aan eten en drinken dan andere zaken.
Ik ben ook een beginner en heb net mijn eerste volle jaar en 2300 Km erop zitten na 14 jaar op m'n gat achter de pc zitten en al buiten adem te zijn na het trappenlopen.
Boven de 50 km vind ik het toch wel aan te raden om constant in beetjes te blijven eten.
Drinken toch wel minimaal ieder kwartier ongeveer 150 ml.

Ik zweet zelf nogal veel dus op 60 km @ 29 a 30 km per uur lurk ik al makkelijk 2 850 ml bidons weg.

Zonder drinken en eten komt de man met de hamer vanzelf.
En ondanks dat ik eerste sceptisch was over het nut van isotone sportdrank wil ik niets anders meer.
Het verschil was bijna meteen merkbaar.
Het is even shoppen maar het is best goedkoop te vinden.

www.duursport.nl verkoopt hun huismerk amacx voor 20 euro per 1,8 kilo waar je als je het als water aanvulling gebruikt en niet als energie drank je makkelijk 80 bidons eruit halen tenzij je een heel erge zoetekauw ben.
Dat zijn dus heel wat ritjes.
In bet begin lijkt sportdrank vrij duur maar uiteindelijk is het goedkoper als vruchtensap bij de supermarkt.

Voor meer energie bijvoorbeeld in de 2de bidon is high5 wel lekker.

En beide hebben nog het voordeel dat ze geen goor kunst suiker hebben dus geen nare nasmaak.

Let echter op dat je niet teveel tot je neemt daar kan je dan weer misselijk van worden en dat wil je niet op de fiets.

Luister naar je lichaam en pas je daar op aan. en niet pas drinken of eten als je je slapjes voelt of dorst krijgt dan ben je te laat en kan je beter even een half uurtje aan de kant gaan zitten om je lichaam tijd te geven om het op te nemen en om te zetten.

Je ben tot meer in staat als je denkt!
Je voeding is allen heel erg belangrijk dus ook wat je voor en na het sporten eet.
Wat Brinta met wat suiker en een paar glazen water een uur a 90 min van tevoren doet wonderen bij mij.

Bij een rondje 100 km verbruikte ik ongeveer 2600 calorieën Dat kan je simpelweg niet uit je lichaam persen.
Dat moet deels aangevuld worden uit eten en drinken.
Een patat met bij de snackbar is ongeveer 650 calorieën dus dat laat wel zoen hoeveel energie je verbruikt.
Een mars reep is maar 270 calorieën
Het is echter niet zo zwart wit als calorieën uit en in.
koolhydraten zijn belangrijker maar ook hier kan je te veel van binnen krijgen.
Meer als bijvoorbeeld 60 gram per uur kan je lichaam niet verwerken en kan je misselijk worden. (ooit zak snoep leeg gevreten haha dan ken je het wel).

Dus experimenteer en zie waar je je het lekkerste bij voelt maar dat een constante supply aan energie nodig heb is wel een feit en het ene werkt beter voor je dan het ander.

Het is wat stop om doorheen te komen maar het zal je helpen om beter te presteren en dat maakt het snel een stuk leuker natuurlijk.
Vooruitgang geeft het gevoel dat je het niet voor niets aan het doen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 09:36

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik haal m'n energie bij voorkeur juist niet uit koolhydraten. Ik hou m'n bloedsuikerspiegel namelijk liever constant tijdens langdurige inspanningen. Hoef je tenminste ook niet bang te zijn voor die man met de hamer. ;)

Je moet natuurlijk gewoon doen waar je je het beste bij voelt maar de ijzeren wet omtrent koolhydraten is naar mijn idee toch wel aan het roesten.

[ Voor 25% gewijzigd door gday op 13-10-2015 20:54 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Beste fris buiten. Net ritje gemaakt door Midden Delfland. Goed voor 2 graden gemiddeld, gevoelsmatig denk ik dat het wel aan het vriezen was. Lekker warm in de stad iig (2/3 graden verschil).

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

gday schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:34:
Ik haal m'n energie bij voorkeur juist niet uit koolhydraten. Ik hou m'n bloedsuikerspiegel namelijk liever constant tijdens langdurige inspanningen. Hoef je tenminste ook niet bang te zijn voor die man met de hamer. ;)

Je moet natuurlijk gewoon doen waar je je het beste bij voelt maar de ijzeren wet omtrent koolhydraten is naar mijn idee toch wel aan het roesten.
Waaruit dan wel? Langzame koolhydraten zijn behoorlijk essentieel bij duursport en houden je bloedsuikerspiegel redelijk stabiel. Alleen druivensuiker en andere zoete meuk is dan minder handig idd.
Maar alleen energie uit (lichaams)vet is niet voldoende bij redelijke inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Vanavond een gek gezien langs de ringvaart die gewoon in korte broek aan het fietsen was :o 8)7

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
DDX schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:12:
Vanavond een gek gezien langs de ringvaart die gewoon in korte broek aan het fietsen was :o 8)7
Haha hij liever als ik... ik vind het bij 14 graden al niet lekker meer.
Mijn broer heeft net ook nog gewoon in z'n korte broek buiten gefietst...
Ik ben niet gemaakt voor het nederlandse weer en ben dan ook een Mooiweer fietser.

Zodra er regen of kou om de hoek komt kijken schiet ik naar binnen onder een deken.

Heb alweer de neiging om de verwarming aan te zetten maar probeer nog even de kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03
Lang leve strava flyby dus even gevraagd of hij het niet koud had :
Nee viel mee, alleen enorm koude voeten. Heb je me gespot of zo?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

TheLemon schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:02:
[...]

Waaruit dan wel? Langzame koolhydraten zijn behoorlijk essentieel bij duursport en houden je bloedsuikerspiegel redelijk stabiel. Alleen druivensuiker en andere zoete meuk is dan minder handig idd.
Maar alleen energie uit (lichaams)vet is niet voldoende bij redelijke inspanning.
Dat hangt er helemaal vanaf wat voor verbranding je lichaam 'gewend' is. Als je altijd vertrouwt op koolhydraten heeft je lichaam inderdaad moeite om de benodigde energie uit vet te halen. Als je een ketogeen eetpatroon volgt heb je al die suikerellende niet nodig. ;)

Maar nogmaals, iedereen moet natuurlijk doen waar ie zichzelf het beste bij voelt. Als dat koolhydraten zijn, wie ben ik dan om dat af te raden?

[ Voor 9% gewijzigd door gday op 13-10-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
@DDX, bizar. Maar het schijnt wel trainbaar te zijn. Denk maar aan die gekke Nederlander die uren in een ijsbad kan zitten. Ga binnenkort eens kijken bij een talk van hem in Rotterdam. Ben benieuwd.

@gday, idd. Dat is iig wat ik de laatste jaren ook steeds meer lees, zie en zelf ervaar. Tis wel enorm lastig om het te doen maar het werkt goed. Ik zit zeker niet in keto modus maar eet wel veel minder koolhydraten dan de meeste. Mijn ervaring is minder schommeling iig in energie en vermoeidheid na eten dan als ik bijvoorbeeld iets eet dat hoog in koolhydraten is. Op lange ritten heb ik nog niet veel ervaring mee, maar probeer wel meer "snacks" te pakken die laag in suikers zijn, incl fruit. Al zal er zeker nog wel een banaantje meenemen op de langere ritten maar laat het ook bij 1.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Graham schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:46:
@gday, idd. Dat is iig wat ik de laatste jaren ook steeds meer lees, zie en zelf ervaar. Tis wel enorm lastig om het te doen maar het werkt goed. Ik zit zeker niet in keto modus maar eet wel veel minder koolhydraten dan de meeste. Mijn ervaring is minder schommeling iig in energie en vermoeidheid na eten dan als ik bijvoorbeeld iets eet dat hoog in koolhydraten is. Op lange ritten heb ik nog niet veel ervaring mee, maar probeer wel meer "snacks" te pakken die laag in suikers zijn, incl fruit. Al zal er zeker nog wel een banaantje meenemen op de langere ritten maar laat het ook bij 1.
Interessant wel. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar dan alsnog blijkt het met name goed te werken tussen de intensieve inspanningen door, dus als voorbereiding of gewoon in het dagelijks leven. Wanneer je moet presteren (of bijv. een AGR toertocht wilt rijden, langer dan je denkt aan te kunnen :P ), dan kun je beter toch wat koolhydraten gaan innemen op de dag zelf en de dag ervoor. Probleem kan dan weer zijn dat je maag gaat protesteren, maar dat is vrij persoonlijk geloof ik.
"High volume training on a ketogenic diet increases fat metabolism during exercise, reduces body mass and fat content and decreases post exercise muscle damage. Low carbohydrate ketogenic diets decrease the ability to perform high intensity work, due to decreased glycogen muscle stores and the lower activity of glycolytic enzymes, which is evidenced by a lower maximal work load during the last 15 min of the high intensity stage of the exercise protocol."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Graham schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 22:46:
@DDX, bizar. Maar het schijnt wel trainbaar te zijn. Denk maar aan die gekke Nederlander die uren in een ijsbad kan zitten. Ga binnenkort eens kijken bij een talk van hem in Rotterdam. Ben benieuwd.

Voor een AGR (de versies langer dan 100km) zal het wel lastig worden ja. Op gegeven moment, als de energie op is, gaan je eiwitten (dus je spieren) er letterlijk aan en dat wil je uiteraard voorkomen. Dan zul je toch aan de koolhydraten moeten. Bij voorkeur de langzame inderdaad, zoals TheLemon zegt, anders gaat je bloedsuiker alsnog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
DDX schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 21:12:
Ik zag gisterochtend toevallig nog een scholier op de dijk in z'n korte broek fietsen..
Hij liever dan ik! Brrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

gday schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 23:56:
Voor een AGR (de versies langer dan 100km) zal het wel lastig worden ja. Op gegeven moment, als de energie op is, gaan je eiwitten (dus je spieren) er letterlijk aan en dat wil je uiteraard voorkomen. Dan zul je toch aan de koolhydraten moeten. Bij voorkeur de langzame inderdaad, zoals TheLemon zegt, anders gaat je bloedsuiker alsnog alle kanten op.
Je verbrand geen spieren, maar eiwitten. Om eiwitten geschikt te maken als brandstof voor je lichaam, moeten ze omgezet worden en daar komt ammoniak bij vrij. Maar je spieren worden niet "opgegeten".

Bij hoge intensiteit is er onvoldoende zuurstof om vet om te zetten in brandstof, dat is het moment waarop je koolhydraten (glycogeen) nodig hebt. Je bloedsuikerspiegel stabiel houden is vooral goed voor/tegen het hongergevoel maar zegt niets over de voorraad glycogeen in je spieren en lever. Natuurlijk wil je (heel de dag door :)) zo min mogelijk hongergevoel hebben :) maar he lichaam heeft ook gewoon wat koolhydraten nodig. Wellicht wel minder dan dat men historisch denkt (8 pannekoeken eten de avond voor een fietstocht is wellicht wat overdreven)...

Als je trouwens nu 60km rijdt met 29-30 gemiddeld heb je n lekker tempo, maar daar ga je de 100 niet mee redden, daar rij je veel te intensief voor. Maar met de juiste training moet je dat echt wel aankunnen. Voldoende rustige duur, je lichaam prikkelen met blokken intensiever, en de 100 finish je wel. Maar dan wel de komende tijd de snelheid even van je display halen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Crazy D schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 07:47:
[...]

Je verbrand geen spieren, maar eiwitten. Om eiwitten geschikt te maken als brandstof voor je lichaam, moeten ze omgezet worden en daar komt ammoniak bij vrij. Maar je spieren worden niet "opgegeten".
Maar er is toch ook zoiets als spierafbraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Crazy D schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 07:47:
[...]

Bij hoge intensiteit is er onvoldoende zuurstof om vet om te zetten in brandstof, dat is het moment waarop je koolhydraten (glycogeen) nodig hebt. Je bloedsuikerspiegel stabiel houden is vooral goed voor/tegen het hongergevoel maar zegt niets over de voorraad glycogeen in je spieren en lever. Natuurlijk wil je (heel de dag door :)) zo min mogelijk hongergevoel hebben :) maar he lichaam heeft ook gewoon wat koolhydraten nodig. Wellicht wel minder dan dat men historisch denkt (8 pannekoeken eten de avond voor een fietstocht is wellicht wat overdreven)...
Je verbrandt inderdaad eiwitten, maar voor een deel haal je die uit je spieren. Ik meen eens een cijfer van 10% te hebben gelezen van de energie die je nodig hebt. Die ammoniak komt vrij op het moment dat die eiwitten omgezet worden in glucose.

Eigenlijk wil je zo'n inspanning het liefst je glycogeenvoorraad niet aan hoeven spreken en juist niet op te hoge inspanning doen. Op lage intensiteit kun je goed uit de voeten met je vetten en je glycogeenvoorraad kun je dan gebruiken voor korte anaerobe bursts zoals sprintjes, zonder flauw te worden. Door je lichaam te laten wennen aan vetverbranding kun je dat omslagpunt verhogen. Er zijn zelfs duursporters (zoals een aantal Noorse langlaufers, langeafstandslopers en wielrenners) die inspanningen van 5+ uur doen zonder een enkele koolhydraat of überhaupt een hap eten. Zo ver zou ik zelf nog niet durven gaan. Ik heb een aantal jaren geleden een klein jaar een zeer ketogeen eetpatroon gehad (maximaal 20-40gr koolhydraten per dag) tot het erg onpraktisch werd, en ik kon daar verbluffend goed op presteren.

Als ik m'n bloedsuiker stabiel wil houden doe ik dat ook niet voor m'n glycogeenvoorraad maar omdat ik wil voorkomen dat ik insuline aan ga maken waardoor m'n bloedsuiker weer omlaag duikelt. Zo voorkom je een slap, fauw en duizelig gevoel. Als je niet gewend bent om voornamelijk vet te verbranden voorkom je dat door wéér suikers in te nemen.

Edit: interessante paper op PubMed gevonden: Rethinking fat as a fuel for endurance execise

[ Voor 4% gewijzigd door gday op 14-10-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Tristan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 08:31:
[...]

Maar er is toch ook zoiets als spierafbraak?
Ja, maar dat is een serieuze medische conditie (spieratrofie) die zich voordoet bij mensen die heel lang een bepaalde spier(groep) niet gebruiken, denk bijv. aan een gescheurde meniscus waardoor je dat been niet of nauwelijks kunt belasten (had een collega van me; zijn bovenbeen was ongeveer 10 cm in omtrek afgenomen omdat hij het niet meer kon gebruiken).

In een gezond persoon worden spieren niet 'afgebroken' of 'opgegeten'. (Andersom: als je veel traint, komen er ook geen spieren 'bij' -- het lichaam heeft immers een vast aantal spieren).

Overigens, wat was het gisteravond *#^% koud zeg. 65 km door Midden-Delfland gedaan, geen feest. Ik was tegen 22.00 terug, toen was het volgens buienradar zo'n 2,5 graden, maar door die NO-vind voelde het veel kouder.

[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 14-10-2015 09:36 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

gday schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:07:
Eigenlijk wil je zo'n inspanning het liefst je glycogeenvoorraad niet aan hoeven spreken en juist niet op te hoge inspanning doen.
Precies. Idealiter kom je niet in de zone waarin koolhydraten de belangrijkste energiebron worden. Dat bereik je met goede training in de lage zones. Waarmee je niet zozeer traint dat je lichaam "langer" (ook bij hogere hartslag) vet verbrand, maar kom je doordat je een betere basisconditie krijgt, niet zo snel in de zone waarin koolhydraten aangesproken worden als energiebron. Per saldo: je verbruikt zoveel mogelijk energie vanuit vet (hoewel je ook altijd wel koolhydraten gebruikt).

5 uur zonder eten red ik op een normale dag als ik niets doe nog niet eens haha. Maar na een intensieve training op hoge hartslag sterf ik ook van de honger, tijdens een rustige rit krijg ik na een uur of 2, 3 wel trek maar dat heb ik ook als ik op de bank tv kijk of aan het werk ben, dat is niets bijzonders (al zou ik wellicht nog wat meer vet kunnen verbranden want daar heb ik toch een ruime overdosis van in voorraad.... )

Spierafbraak is inderdaad een ander probleem wat los van sporten staat in die zin. Wat wel gebeurt is dat je spieren beschadigen (dat gebeurt altijd als je sport), en daarom moet je ook rusten! En eiwitten eten :) Maar van gewoon sporten eet je je spieren echt niet op! Dat is een mythe die blijkbaar moeilijk weg te krijgen is....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53

Secsytime

Automagisch

Voor het eerst een lekke band, tenminste hij loopt heel langzaam leeg (3-4 dagen). Met wat voor binnenband kan ik hem het beste vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat komt voor mijn gevoel nooit zo precies. Ik gebruik altijd die Conti Tubes, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Secsytime schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:47:
Voor het eerst een lekke band, tenminste hij loopt heel langzaam leeg (3-4 dagen). Met wat voor binnenband kan ik hem het beste vervangen?
Eentje die niet lek is :+ Ik weet eigenlijk niet eens welke ik heb, geloof Schwalbes. Paar euro per stuk destijds. 1 x zo'n langzame leegloper gehad (opgepompt, toen was die mooi hard, en 2 uur later dus niet meer....).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

nare man schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:56:
Dat komt voor mijn gevoel nooit zo precies. Ik gebruik altijd die Conti Tubes, nooit problemen mee gehad.
Crazy D schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:31:
[...]

Eentje die niet lek is :+ Ik weet eigenlijk niet eens welke ik heb, geloof Schwalbes. Paar euro per stuk destijds. 1 x zo'n langzame leegloper gehad (opgepompt, toen was die mooi hard, en 2 uur later dus niet meer....).
Ah ok, het maakt dus niet heel veel uit? Dan bestel ik Yaw binnenbanden, die waren niet zo duur :P

Wilde het even verifieren, voordat ik iets verkeerds koop xD

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vanmiddag een rit van 70 km gepland met 2 collega's. Ik kijk nu al uit naar de warme douche er na :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Secsytime schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:41:
[...]

[...]

Ah ok, het maakt dus niet heel veel uit?
Let wel even op de lengte van het ventiel. Als je een beetje hoge velgen hebt, dan moet je ook een lang(er) ventiel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Mijn ervaring is wel dat el-cheopo merkloze China biba's (incl. Decathlon huismerk) aanzienlijk sneller lek gaan dan biba's van een A-merk zoals Schwalble, Michelin of Conti.

Dat geldt overigens ook voor de zogenoemde ultralight bandjes.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 14-10-2015 12:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

havana schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:34:
Mijn ervaring is wel dat el-cheopo merkloze China biba's (incl. Decathlon huismerk) aanzienlijk sneller lek gaan dan biba's van een A-merk zoals Schwalble, Michelin of Conti.

Ah ok, thanks! Geen zin om vaak binnenbanden te moeten gaan wisselen, dus dan bestel ik wel iets uit het a-merken assortiment :P

Denk dat ik dan ook even bandenlichters, co2 pomp en een multitool haal. Zit hier nog veel verschil in, of ook gewoon een a-merk kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Wel handig als je fietst om minimal een paar binnenbanden en twee bandenlichters te hebben. Co2 vind ik niet zo handig persoonlijk, heb het wel liggen, een goede pomp is beter en licht zat bij de betere merken. Multitool heb je ook ontzettende veel keuze. Vaak hoe duurder hoe lichter en kleiner. Wat wil je uitgeven?

Qua binnenbanden heb ik sinds eind zomer overigens Michelin A1 Ultralight AirComp (non-latex). Hiervoor had ik binnenbanden van Continental met losse ventiel kern en die gingen nog wel eens....los...waardoor de banden langzaam leeg liepen (kijk hier nog even naar bij je huidige banden). Controleer het met een beetje speeksel op het ventiel en je ziet het zo of het lekt. Daarna ventielen kern terug aan draaien met een tangetje en je probleem kan verholpen zijn.

Het mooie aan de A1 is dat de ventielen vast zitten en dat probleem niet meer heb en ze wegen de helft van de continentals. Terwijl ze ook weer niet snel lek rijden zoals dat met latex wel is naar weten. Prijs was verder ook wel te doen bij Mantel voor 6 a 7 euro p.st.
nare man schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:22:
Overigens, wat was het gisteravond *#^% koud zeg. 65 km door Midden-Delfland gedaan, geen feest. Ik was tegen 22.00 terug, toen was het volgens buienradar zo'n 2,5 graden, maar door die NO-vind voelde het veel kouder.
Wist niet dat jij ook in de buurt woont. Maar het was idd erg fris daar, zie mijn eerdere bericht ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Graham op 14-10-2015 13:43 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Graham schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:42:
Wel handig als je fietst om minimal een paar binnenbanden en twee bandenlichters te hebben. Co2 vind ik niet zo handig persoonlijk, heb het wel liggen, een goede pomp is beter en licht zat bij de betere merken. Multitool heb je ook ontzettende veel keuze. Vaak hoe duurder hoe lichter en kleiner. Wat wil je uitgeven?

Qua binnenbanden heb ik sinds eind zomer overigens Michelin A1 Ultralight AirComp (non-latex). Hiervoor had ik binnenbanden van Continental met losse ventiel kern en die gingen nog wel eens....los...waardoor de banden langzaam leeg liepen (kijk hier nog even naar bij je huidige banden). Controleer het met een beetje speeksel op het ventiel en je ziet het zo of het lekt. Daarna ventielen kern terug aan draaien met een tangetje en je probleem kan verholpen zijn.

Het mooie aan de A1 is dat de ventielen vast zitten en dat probleem niet meer heb en ze wegen de helft van de continentals. Terwijl ze ook weer niet snel lek rijden zoals dat met latex wel is naar weten. Prijs was verder ook wel te doen bij Mantel voor 6 a 7 euro p.st.

[...]

Wist niet dat jij ook in de buurt woont. Maar het was idd erg fris daar, zie mijn eerdere bericht ;)
Niet al te gek, het goedkopere a-merken segment denk ik. Het moet geen troep zijn, maar het hoeft ook niet super licht te zijn.. Ben geen professional :9

Dus tussen de € 50-80 ofzo? Vind een goede pomp namelijk wel belangrijk, aangezien ik nu met een prutding constant aan het klooien ben en de druk niet goed kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Zo, terug van 4 weken vakantie zonder fiets. Heb ik nog wat gemist?
Secsytime schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:58:
Dus tussen de € 50-80 ofzo? Vind een goede pomp namelijk wel belangrijk, aangezien ik nu met een prutding constant aan het klooien ben en de druk niet goed kan bepalen.
Een goede pomp kan je al tussen de 30 en 40 euro vinden. Lezyne floordrive, joe blow sport bv. Sommigen hier zweren bij de sks rennkompressor met koperen kop, die is een tientje duurder.

e; oh wacht dit gaat over pompjes voor onderweg. Die zijn nog wel iets goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 14-10-2015 14:21 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
gday schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 09:07:
[...]
Als ik m'n bloedsuiker stabiel wil houden doe ik dat ook niet voor m'n glycogeenvoorraad maar omdat ik wil voorkomen dat ik insuline aan ga maken waardoor m'n bloedsuiker weer omlaag duikelt. Zo voorkom je een slap, fauw en duizelig gevoel. Als je niet gewend bent om voornamelijk vet te verbranden voorkom je dat door wéér suikers in te nemen.
Als jij aan het fietsen bent dan gaat je lichaam echt geen insuline aanmaken hoor, je spieren nemen de aanwezige bloedsuikers toch gelijk op, dus je suikerspiegel stijgt nauwelijks bij een reepje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

MrAngry schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Als jij aan het fietsen bent dan gaat je lichaam echt geen insuline aanmaken hoor, je spieren nemen de aanwezige bloedsuikers toch gelijk op, dus je suikerspiegel stijgt nauwelijks bij een reepje oid.
De koolhydraten worden via de weg langs de twaalfvingerige darm en de dunne darm ontleed tot suiker, en worden afgegeven aan het bloed. Je hebt dan insuline nodig om die bloedsuiker in je spiercellen te krijgen. De insulinereceptoren doen ook alleen iets als er voldoende insuline beschikbaar is, en daarnaast zit er altijd een vertraging in de insulineproductie.

Ik zag laatst nog een fietser paniekerig in een café rondrennen, al schreeuwend tegen de man achter de bar: "Suiker! Ik moet iets met suiker hebben, maakt niet uit wat!!!!" Sorry, maar voor die valkuil pas ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

gday schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:28:
De koolhydraten worden via de weg langs de twaalfvingerige darm en de dunne darm ontleed tot suiker, en worden afgegeven aan het bloed. Je hebt dan insuline nodig om die bloedsuiker in je spiercellen te krijgen. De insulinereceptoren doen ook alleen iets als er voldoende insuline beschikbaar is, en daarnaast zit er altijd een vertraging in de insulineproductie.

Ik zag laatst nog een fietser paniekerig in een café rondrennen, al schreeuwend tegen de man achter de bar: "Suiker! Ik moet iets met suiker hebben, maakt niet uit wat!!!!" Sorry, maar voor die valkuil pas ik. :P
Begreep uit een discussie op Fiets.nl forum dat tijdens inspanning dat niet via die weg gaat (insuline) maar via Glut-4 maar daar houdt het bij mij ook op.. Misschien snap jij het wel :) :
http://www.fiets.nl/forum...=75848&p=1038922#p1038922

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
gday schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:28:
[...]

dat lijkt mij iemand met suikerziekte, anders wordt je bloedsuiker echt niet zo extreem laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Secsytime schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:11:
[...]

Ah ok, thanks! Geen zin om vaak binnenbanden te moeten gaan wisselen, dus dan bestel ik wel iets uit het a-merken assortiment :P

Denk dat ik dan ook even bandenlichters, co2 pomp en een multitool haal. Zit hier nog veel verschil in, of ook gewoon een a-merk kiezen?
Zit ook aardig verschil in.

Tacx mini bandenlichters iig mijden, die zijn klein en licht maar breken snel bij een wat stuggere buitenband :(

Qua pompjes kan ik niet heel veel zeggen behalve persoonlijke ervaring met 2 Alu Lezyne's (road drive en nog zo één). Gelukkig slechts 1x hoeven gebruiken en dat viel me echt 100% mee na alle horrorverhalen. Zit een slangetje in die je op je ventiel schroeft, de andere kant op de pomp dus geen geklooi emt je pomp op je ventiel houden. Alu was sterk en stijf genoeg om m'n band vrij hard op te pompen (gok zo'n 5 bar, thuis gekeken met m'n vloerpomp) zonder veel moeite (heb overigens geen enorme bovenarmen voor de beeldvorming :+ )

Vloerpompen, SKS renkompressor en Lezyne floordrive vind ik erg prettig. Zelf heb ik een pomp van een tientje bij Bikester vandaan en op zich voldoet die ook, iets minder stevig en wat gebruiksonvriendelijker maar doet wij hij moet doen :p

Biba's gebruik ik Activ8 met nog wat mensen in de groep. Prima ervaring mee voor die €2,50 per band.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
MrAngry schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:20:
Een goede pomp kan je al tussen de 30 en 40 euro vinden. Lezyne floordrive, joe blow sport bv. Sommigen hier zweren bij de sks rennkompressor met koperen kop, die is een tientje duurder.

e; oh wacht dit gaat over pompjes voor onderweg. Die zijn nog wel iets goedkoper.
Ik neem aan dat hij een pomp bedoelt om mee te nemen.

Maar als je een beetje goede minipomp voor onderweg wil waar je makkelijk 8 bar mee haal dan ben je al snel aan de prijs. Ik zou wel kiezen voor een minipomp die klein genoeg is zodat hij in je jersey zakken past. Daarnaast zeker een die ook een slangetje heeft van pomp naar ventiel. Verneuk je je ventiel minder snel mee en pompt een stuk fijner.

Kijk eens naar Lezyne. Daar zou ik mijn volgende minipomp kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Graham op 14-10-2015 17:55 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Graham schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:47:
Daarnaast zeker een die ook een slangetje heeft van pomp naar ventiel. Verneuk je je ventiel minder snel mee en pompt een stuk fijner.

Kijk eens naar Lezyne. Daar zou ik mijn volgende minipomp kopen.
Eens! Slangetje is inderdaad ideaal. Ik fiets zelf altijd met rugtas dus heb een pompje van Lezyne maar niet zo'n hele kleine. Dit pompt vrij goed (helaas paar keer nodig gehad) en gaat nog redelijk snel. Met het echte minipompje dat ik eerst had stond je nog 10 minuten te pompen nadat je in een paar minuten je band had gewisseld.... dat is met deze minder. Maar het slangetje is wel de beste tip :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Weten jullie een website of app waarmee ik makkelijk training schema's kan inladen in de Garmin Edge 800?
Via Garmin Connect kan ik geen schema's vinden en via de Gamin Training Center ook niet echt, spul is van 2011 en werkt niet echt meer ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Crazy D schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:49:
[...]

Begreep uit een discussie op Fiets.nl forum dat tijdens inspanning dat niet via die weg gaat (insuline) maar via Glut-4 maar daar houdt het bij mij ook op.. Misschien snap jij het wel :) :
http://www.fiets.nl/forum...=75848&p=1038922#p1038922
Nou, bij mijn weten wordt de GLUT4 translocation waar de beste man het over heeft juist getriggerd door insuline. Die post op fiets.nl is wat mij betreft erg kort door de bocht.

Hij zegt:
Tijdens inspanning worden dus ook de meeste koolhydraten via Glut-4 opgenomen en minder/niet via insuline.
Maar dan doet ie net alsof insuline de transporter is, terwijl insuline juist de transporter (GLUT4) reguleert ...?

Al wil ik overigens echt niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb ... ;)

[ Voor 25% gewijzigd door gday op 14-10-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

coen76 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:11:
[...]

dat lijkt mij iemand met suikerziekte, anders wordt je bloedsuiker echt niet zo extreem laag
Nee, dan had die persoon zich wel anders uitgedrukt. Ze riep namelijk ook nog: "Ik kom echt niet meer vooruit!" Als je suiker nodig hebt vanwege je diabetes heb je wel iets anders aan je hoofd dan 'niet meer vooruit komen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Nou, ik heb net voor het eerst weer 1,5 uur gefietst. Omdat jullie recent hadden gepost dat het behoorlijk koud was had ik me goed aangekleed met de spullen die ik momenteel heb. Dus los van de fietsschoenen en helm had ik een lange broek met zeem aangetrokken met daar overheen een korte hardloop tight. Boven een thermo ondershirt met daar overheen een hardloop shirt met lange mouwen en daar weer overheen een wielershirt met korte mouwtjes (voor de vakjes op m'n rug, erg handig voor de telefoon etc). Verder had ik nog winter/regen overschoenen dus deze uiteraard ook aangetrokken en als laatste hardloop handschoenen voor tegen de koude vingers. M'n benen raakten gelukkig niet onderkoeld, maar m'n armen daarintegen hadden het behoorlijk fris. Ook m'n buik/borst was aan de koude kant. Dus ik zal van het weekend bij de Decathlon in ieder geval armstukken en een windstopper aanschaffen.

Wat betreft de rit, die begon al lekker. Ik was nog geen 2km onderweg toen er een spaak brak. Omdat ik er al een paar dagen naar uit keek om weer te fietsen wou ik niet gelijk stoppen. Ik heb dus de kapotte spaak maar om een andere spaak gevouwen :+. Vervolgens kwam ik al redelijk snel achter dat de conditie aardig was in gekrompen door het beperkte sporten van de afgelopen maanden. Dat viel ook even tegen. Daarna was het op sommige stukken pikke donker. Ik heb wel een aardige voorlamp maar dan nog zag ik niet veel. Als er dan ook nog auto's met groot licht op je af komen zie je helemaal niet meer waar je fiets. Eigenlijk gewoon gevaarlijk.

Dus ik zal van de week maar gelijk een home trainer kopen zodat ik savonds doordeweeks gewoon op zolder kan trainen en in het weekend overdag lekker een stukje in de buitenlucht kan fietsen!

Nu overweeg ik de Tacx Vortex Smart T2180 aan te schaffen, mede omdat het 'smart' gedeelte waarbij je middels een app de weerstand kan bepalen me wel aanspreekt en ook omdat ik niet meer wil uitgeven dan €400,-. Hebben jullie ervaring met deze trainer of zijn er alternatieven die beter zijn in deze prijsklasse?

[ Voor 8% gewijzigd door Tristan op 14-10-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb (weer) eens een vraag aan mijn mede fietsfanaten.

Morgen ga ik samen voor/met Vaders uitgebreid kleding shoppen bij Mantel.

Zelf heb ik nog wat kleine dingetjes op de verlanglijst waar ik voor wil gaan kijken. oa. een Multitool.

Al genoeg over gelezen, oa. de test in Fiets, toch voor de zekerheid nog de vraag of jullie nog tips hebben aangezien real life ervaringen niet altijd stroken met de tests van fiets.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Graham schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:42:
Ik woon in Rotterdam-Blijdorp, dus Midden-Delfland, de Krimpenerwaard en het Groene Hart tot Utrecht zijn een beetje mijn standaard fietsgebieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tristan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:26:
Weten jullie een website of app waarmee ik makkelijk training schema's kan inladen in de Garmin Edge 800?
Via Garmin Connect kan ik geen schema's vinden en via de Gamin Training Center ook niet echt, spul is van 2011 en werkt niet echt meer ofzo..
Definieer schema's? Ik maak op de edge 1000 workouts weet niet of de 800 dat ook heeft? En die selecteer ik op de dag dat ik die wil doen.
sapphire schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 23:01:
Ik heb (weer) eens een vraag aan mijn mede fietsfanaten.

Morgen ga ik samen voor/met Vaders uitgebreid kleding shoppen bij Mantel.

Zelf heb ik nog wat kleine dingetjes op de verlanglijst waar ik voor wil gaan kijken. oa. een Multitool.

Al genoeg over gelezen, oa. de test in Fiets, toch voor de zekerheid nog de vraag of jullie nog tips hebben aangezien real life ervaringen niet altijd stroken met de tests van fiets.
Gister net op GCN (YouTube) filmpje over gezien. Belangrijkste was een hoesje om de multi tool heen zodat je je reserve band niet lek prikt :) en dat je er eentje kiest waar je wat aan hebt (blijkbaar worden niet op alle fietsen schroefjes met dezelfde maat gebruikt?). Dat gezegt hebbende, ik heb m'n bidonhouder een keer met m'n multi tool vaster gedraaid en m'n garmin houder vastgezet. Ben dus niet zo ervaren :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ik heb deze in de mtb-rugtas: http://www.futurumshop.nl...-pro-minitool-zwart.phtml
Briljant apparaat. Niet groter dan een lucifersdoosje en onmogelijk veel fietstools superslim erin gepropt. Kwalitatief ook heel degelijk. (Kettingpons max 10-speed lees ik, dus weet niet of dat een probleem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Tristan schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:43:
Nu overweeg ik de Tacx Vortex Smart T2180 aan te schaffen, mede omdat het 'smart' gedeelte waarbij je middels een app de weerstand kan bepalen me wel aanspreekt en ook omdat ik niet meer wil uitgeven dan €400,-. Hebben jullie ervaring met deze trainer of zijn er alternatieven die beter zijn in deze prijsklasse?
Ik denk dat je in die prijsklasse vrij goed zit. Nu ondersteunt de Vortex Smart met een software-update ook het ANT+ FE-C-protocol. Dat is op zich leuk, want dan kun je ook andere apps gebruiken buiten de Tacx-app die redelijk werkt maar ook z'n eigen beperkingen heeft. Je device moet dan echter wel ANT+ ondersteunen, eventueel met een dongle.

Je kunt ook de afweging maken of je er een extra wiel/cassette met trainerband bij wilt. Ik heb nooit met m'n normale wiel op de fietstrainer gezeten maar er wordt altijd gezegd dat je band dan snel slijt en veel doorslipt. Maar om de prijs te drukken zou ik eerst kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Crazy-D: Goeie! Gelukkig zit er een apart vakje aan de zijkant binnen in m'n zadeltasje zag ik :)

@TheLemon: dat zijn veul functies! Dank je :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Crazy D schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 23:28:
[...]

Definieer schema's? Ik maak op de edge 1000 workouts weet niet of de 800 dat ook heeft? En die selecteer ik op de dag dat ik die wil doen.
Uhm schema's als in een trainings plan die je helpt van beginner tot bijvoorbeeld minimaal 100km met 32km/u gemiddeld te kunnen rijden. Ik weet dat ik workouts in de Edge kan laden, maar als ik zelf wat ga verzinnen schiet het niet echt op. Nu kan ik wel een schema'tje van het net plukken en die overtikken maar liever exporteer ik hem gelijk ;)
gday schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 00:28:
[...]

Ik denk dat je in die prijsklasse vrij goed zit. Nu ondersteunt de Vortex Smart met een software-update ook het ANT+ FE-C-protocol. Dat is op zich leuk, want dan kun je ook andere apps gebruiken buiten de Tacx-app die redelijk werkt maar ook z'n eigen beperkingen heeft. Je device moet dan echter wel ANT+ ondersteunen, eventueel met een dongle.

Je kunt ook de afweging maken of je er een extra wiel/cassette met trainerband bij wilt. Ik heb nooit met m'n normale wiel op de fietstrainer gezeten maar er wordt altijd gezegd dat je band dan snel slijt en veel doorslipt. Maar om de prijs te drukken zou ik eerst kijken hoe het bevalt.
Ja, precies. Ok. Ik heb ook naar Elite en Bkool gekeken in dezelfde prijsklasse, maar die zijn volgens mij niet persee beter maar wel duurder. Ik ga in ieder geval van het weekend naar bikemotion, hopelijk kan ik daar het eea testen en wie weet geven ze nog een korting weg. En anders bestel ik de tacx gewoon dit weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
Tristan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:01:
[...]

Ja, precies. Ok. Ik heb ook naar Elite en Bkool gekeken in dezelfde prijsklasse, maar die zijn volgens mij niet persee beter maar wel duurder. Ik ga in ieder geval van het weekend naar bikemotion, hopelijk kan ik daar het eea testen en wie weet geven ze nog een korting weg. En anders bestel ik de tacx gewoon dit weekend!
Dit jaar begonnen met fietsen en ook maar meteen een Tacx aangeschaft om in de winter door te kunnen blijven trainen. Heb een I-flow aangeschaft. Bevalt goed, kun je lekker aansluiten op je laptop. Heb het op dit moment met mijn gewone bandjes gedaan zodat ik niet steeds hoef te wisselen als ik naar buiten ga, maar heb wel een tacx reserveband liggen die ik er binnekort als ik niet meer naar buiten ga er maar op knal.

ps. gisteren of eergisteren gevraagd of ik me moest opgeven voor de amstel gold race(mijn voorstel 60km). na de reacties hier gelezen te hebben en een vriend die me heeft overgehaald me maar opgegeven voor de 100km:), nu kijken of ik uitgeloot word. Lange training te gaan. Maar we moeten t halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19Joost85
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-08-2022
Nog mensen die dit weekend naar Bike Motion gaan in Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Mijn collega/kamergenoot vraagt of ik mee wil doen aan de AGR (150 km). Hij gaat met een team proberen ingeloot te worden (het is natuurlijk nog niet zeker). Ik vraag me af of ik dat kan. Ik heb tot op heden weinig gestructureerd getraind, heb wel tochten van 110/120 km gemaakt in mijn eentje, maar nog nooit in een groep/werkelijke tocht gereden. Het is gewoon voor de leuk, die jongens hebben niet echt een doel qua tijd ofzo. Hoe lang vantevoren zou ik daarvoor moeten gaan trainen? En sta je daar niet onwijs voor lul met je triple? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
nare man schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:24:
Mijn collega/kamergenoot vraagt of ik mee wil doen aan de AGR (150 km). Hij gaat met een team proberen ingeloot te worden (het is natuurlijk nog niet zeker). Ik vraag me af of ik dat kan. Ik heb tot op heden weinig gestructureerd getraind, heb wel tochten van 110/120 km gemaakt in mijn eentje, maar nog nooit in een groep/werkelijke tocht gereden. Het is gewoon voor de leuk, die jongens hebben niet echt een doel qua tijd ofzo. Hoe lang vantevoren zou ik daarvoor moeten gaan trainen? En sta je daar niet onwijs voor lul met je triple? :P
Als ik zie hoeveel km's jij maakt moet de AGR geen enkel probleem zijn. De AGR is vroeg in het seizoen en dus is een geruime meerderheid van de deelnemers amper getraind. Gewoon rustig doortrappen, dan kom je er vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Uhm schema's als in een trainings plan die je helpt van beginner tot bijvoorbeeld minimaal 100km met 32km/u gemiddeld te kunnen rijden. Ik weet dat ik workouts in de Edge kan laden, maar als ik zelf wat ga verzinnen schiet het niet echt op. Nu kan ik wel een schema'tje van het net plukken en die overtikken maar liever exporteer ik hem gelijk ;)
Denk niet dat je die zo gaat vinden, want schema's zijn nogal persoonlijk. Je zult ze altijd aan je eigen omstandigheden (beschikbaarheid, hartslagzones) moeten aanpassen. Je kunt volgens mij wel in Garmin Connect trainingen ook plannen maar ik weet niet hoe dat gaat, ik neem gewoon de schema's over die ik van m'n coach krijg als workout. Aangezien ze toch niet iedere week hetzelfde zijn, moet ik ze toch steeds aanpassen.
Als je 120km (in Limburg) kunt fietsen kun je die 150 ook wel. In je training moet je vooral zorgen dat je een goede basisconditie hebt (dus niet focussen op snelheid...). Maand of 2 van te voren zorgen dat je wel met ritten begint, en de laatste maand toch wel een paar keer ook de 100 weer aantikken zou ik wel doen.

Met een triple sta je nog niet echt voor lul hoor :) Waarschijnlijk genoeg mensen die spijt hebben dat zij geen bergverzet erop hebben gezet, als ze op de Keutenberg moeten afstappen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
Als je 100km solo kan, is 150 km AGR geen enkel probleem (mits je geen 100kg+ weegt, dan kom je de hellinkjes niet over.

Een triple is geen enkel probleem, mits je hem pas opdrinkt na de finish. Wees niet bang je gaat er alles zien inclusief triples, ouderwetse 53/42 dubbels met 5 speed pion, carbonfietsen van een half modaal jaar salaris. Het enige waar ik me over verbaasd heb was ooit een indiaan op een vouwfiets die de 200km reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

[...]

Ik zou in ieder geval, als je voor Tacx gaat, niet voor de Bushido gaan, ook al lijkt die beter. De Bushido werkt namelijk zonder stroomdraad want je wekt zelf de stroom op door de pedalen rond te laten gaan. Maar, dat betekent ook dat de verbinding erg lastig tot stand komt af en toe. De Vortex is dan een wat veiligere keus denk ik. :)

Wat Tacx zelf betreft ... de beste fietservaring krijg je wat mij betreft met de Tacx-app, maar als je een datafetisjist bent: je kunt geen data exporteren uit de Tacx-app. :/ Al je trainingsdata blijft dus in die app. En andere apps hebben wat moeite om de weerstand te regelen. Zwift en CycleOps VirtualTrainer deden het bij mij het beste, maar Bkool en Kinomap konden er bijvoorbeeld niets mee, behalve wattage uitlezen.

Ik ben zelf echter, vanwege die (voor sommigen verwaarloosbare) tekortkomingen, overgestapt op Wahoo, maar dan zit je echt in een andere prijsklasse natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
gday schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:43:
[...]

Ik zou in ieder geval, als je voor Tacx gaat, niet voor de Bushido gaan, ook al lijkt die beter. De Bushido werkt namelijk zonder stroomdraad want je wekt zelf de stroom op door de pedalen rond te laten gaan. Maar, dat betekent ook dat de verbinding erg lastig tot stand komt af en toe. De Vortex is dan een wat veiligere keus denk ik. :)

Wat Tacx zelf betreft ... de beste fietservaring krijg je wat mij betreft met de Tacx-app, maar als je een datafetisjist bent: je kunt geen data exporteren uit de Tacx-app. :/ Al je trainingsdata blijft dus in die app. En andere apps hebben wat moeite om de weerstand te regelen. Zwift en CycleOps VirtualTrainer deden het bij mij het beste, maar Bkool en Kinomap konden er bijvoorbeeld niets mee, behalve wattage uitlezen.

Ik ben zelf echter, vanwege die kleine tekortkomingen, overgestapt op Wahoo, maar dan zit je echt in een andere prijsklasse natuurlijk.
Thanks, ik had je (negatieve) review eerder hier ook gelezen. Ik moet nog maar zien hoeveel ik met die data aan de slag ga, voorlopig is het allemaal nieuw en weet ik niet wat ik er mee kan doen.

De wahoo begint bij €550 zag ik, net even iets te duur voor de leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Crazy D schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:39:
[...]
Als je 120km (in Limburg) kunt fietsen kun je die 150 ook wel. In je training moet je vooral zorgen dat je een goede basisconditie hebt (dus niet focussen op snelheid...). Maand of 2 van te voren zorgen dat je wel met ritten begint, en de laatste maand toch wel een paar keer ook de 100 weer aantikken zou ik wel doen.
Aan mijn basisconditie moet ik inderdaad nog verder werken. De laatste tijd heb ik wat meer gefocussed op hardlopen maar er zijn nog genoeg maanden om de nodige lange D1-ritten te maken en meer kilometers in de benen te krijgen.
Met een triple sta je nog niet echt voor lul hoor :) Waarschijnlijk genoeg mensen die spijt hebben dat zij geen bergverzet erop hebben gezet, als ze op de Keutenberg moeten afstappen :)
Gelukkig maar, want ik ben daar stiekem toch wel gevoelig voor :P Sowieso heb ik er nu een 12-23 cassette op liggen, dus niet eens zo'n enorme granny gear (mensen met een 34x28 hebben het makkelijker in elk geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Tristan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:48:
[...]

De wahoo begint bij €550 zag ik, net even iets te duur voor de leuk.
Tweedehands dan, denk ik? Want de Kickr Snap begint bij €900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Gisteren 2 uur in de regen getrapt. Net boven 0 graden en onophoudende regen, volgens mij kon ik het niet slechter treffen. :P Ik ben er inmiddels wel achter dat ik kou geen probleem vind, en een regenbui kan ik ook hebben, maar met deze omstandigheden zal ik niet gauw weer opstappen.

Ik was blij met de extra windstopper en de overschoenen die ik van een collega had geleend. En met mijn fietssokken. Die zijn altijd al zo goed als droog als ik ze uit de wasmachine haal. Ik had nu 2 paar sokken aan, mijn fietssokken met daarover een paar wollen sokken. Die wollen sokken waren zeiknat, terwijl mijn fietssokken en dus mijn voeten echt behoorlijk droog waren. Die fietssokken komen bij de Lidl vandaan voor 3 euro ofzo. Is een prima aankoop geweest :)

Wat wel vaag was, was dat mijn Garmin bij vertrek 100% aangaf, maar na 2 uurtjes hield hij er mee op. Ik zag nog even de melding dat hij nog 3% batterij had, en daarna was het klaar. :? Ik vermoed dat de indicatie 100% niet geklopt heeft. Meestal koppel ik hem na een ritje even aan de laptop, en na het uploaden haal ik hem weer los. Ik stond er weleens van te kijken hoe snel hij weer op 100% zat. Nu denk ik dus dat hij nooit echt naar 100% is opgeladen. Ik laat hem nu maar eens een hele dag opladen.
Gebanned schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:40:
[...]
Een triple is geen enkel probleem, mits je hem pas opdrinkt na de finish.
:D

[ Voor 7% gewijzigd door BreadFan op 15-10-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
gday schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:06:
[...]

Tweedehands dan, denk ik? Want de Kickr Snap begint bij €900.
Je hebt gelijk. Ik was in de war met de Bkool (http://www.futurumshop.nl...tstrainers/zoeken/v_bkool). €900,- krijg ik thuis nooit verantwoord :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... En sta je daar niet onwijs voor lul met je triple? :P
Natuurlijk sta je dat, iedereen die de AGR250 niet met een 54-10-singlespeed uit kan fietsen zou zich bij die toertocht niet moeten vertonen.

Kan ik tenminste rustig in de omgeving rondfietsen die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Je wil niet weten wat voor mensen de AGR allemaal rijden.. Mensen die nog nooit gefietst hebben stappen daar op om de 150km te doen op hun oude vervallen racefiets van marktplaats.

Je staat daar zeker niet voor aap en waarschijnlijk ben je hoofdzakelijk de hele dag bezig om mensen in te halen... Verder vroeg vertrekken is zeker aan te raden, anders is het de gehele dag megadruk en sta je zo een kwartier te wachten tot je de Keutenberg op kan fietsen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Is zo'n AGR nog wel leuk of is het een beetje zoals de Rotterdam Marathon of Dam tot dam loop waar zo belachelijk veel mensen op af komen dat een beetje doorlopen als je niet voorin start niet meer te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Dat laatste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Tristan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:12:
Is zo'n AGR nog wel leuk of is het een beetje zoals de Rotterdam Marathon of Dam tot dam loop waar zo belachelijk veel mensen op af komen dat een beetje doorlopen als je niet voorin start niet meer te doen is?
Aantal mensen hier zullen zeggen dat je gelijk hebt, ik ben het er niet mee eens. Het is een happening en het parcours is zo groot, dat je redelijk door kan rijden. In 4 deelnames slechts 1 keer stil gestaan op de Keutenberg. Op tijd vertrekken en dan lekker fietsen. Veel mensen betekent natuurlijk ook veel in het wiel kunnen zitten en ik heb gister van Ducrot begrepen dat in het wiel hangen wel 30% scheelt tov op kop rijden :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Crazy D schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:59:
[...]
Ik fiets zelf altijd met rugtas
Dat vind ik toch altijd weer fascinerend. Mensen die altijd met rugzak fietsen. Waarom eigenlijk? In een koersshirt zitten toch 3 zakjes en daar past voor 9 van de 10 ritten toch alles in? Bij toertochten zie ik het ook vaak. Waarom vraag ik me dan af? Bevoorrading is dan geregeld dus waarom een rugzak meenemen? Kijk als je woon-werk doet snap ik het, dan wil je je "gewone" kleding meenemen. Maar verder...?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
wackmaniac schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:15:
[...]

Aantal mensen hier zullen zeggen dat je gelijk hebt, ik ben het er niet mee eens. Het is een happening en het parcours is zo groot, dat je redelijk door kan rijden. In 4 deelnames slechts 1 keer stil gestaan op de Keutenberg. Op tijd vertrekken en dan lekker fietsen. Veel mensen betekent natuurlijk ook veel in het wiel kunnen zitten en ik heb gister van Ducrot begrepen dat in het wiel hangen wel 30% scheelt tov op kop rijden :)
Ik heb nog nooit een Tourtocht gereden, en ben toch blij dat ik mezelf nu een doel heb gesteld om mee te (willen) doen. Als ik dan ook een keer ffetjes stil moet staan, kan ik dan ff lekker bijkomen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
havana schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:26:
[...]

Dat vind ik toch altijd weer fascinerend. Mensen die altijd met rugzak fietsen. Waarom eigenlijk? In een koersshirt zitten toch 3 zakjes en daar past voor 9 van de 10 ritten toch alles in? Bij toertochten zie ik het ook vaak. Waarom vraag ik me dan af? Bevoorrading is dan geregeld dus waarom een rugzak meenemen? Kijk als je woon-werk doet snap ik het, dan wil je je "gewone" kleding meenemen. Maar verder...?
Misschien dat iedereen rule 32 negeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Joh als je die dingen (Limburgs mooiste, AGR, Boogies Extreme) als beginner voor de eerste keer rijdt dan zijn ze een hartstikke mooie ervaring. De haat komt pas met de ervaring door de jaren dat het voor minder geld veel beter kan. Dat je daarvoor een tot twee uur verder moet rijden, de Ardennen in (bijvoorbeeld) nemen de meesten hier voor lief. Veel mensen doen dat niet, Nederlandse tourtochten zijn daardoor vaak druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
[...]

Wanneer je een lekke band hebt en het blijkt dat je binnenbanden op zijn en tot overmaat van ramp is je telefoon ook nog eens stuk, dan is het toch heel handig dat je een tent in je rugzak hebt zodat je in ieder geval kan overnachten.. :?

Ook woon-werk doe ik zonder rugtas, heb een voorraadje kleding op mijn werk liggen wat ik omwissel als ik met de auto ga..

Tochten als de AGR en Limburgs Mooiste zijn heel leuk om te doen overigens, maar je moet wel geduld hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 15-10-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 10:13
M@cer schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

Wanneer je een lekke band hebt en het blijkt dat je binnenbanden op zijn en tot overmaat van ramp is je telefoon ook nog eens stuk, dan is het toch heel handig dat je een tent in je rugzak hebt zodat je in ieder geval kan overnachten.. :?

Ook woon-werk doe ik zonder rugtas, heb een voorraadje kleding op mijn werk liggen wat ik omwissel als ik met de auto ga..

Tochten als de AGR en Limburgs Mooiste zijn heel leuk om te doen overigens, maar je moet wel geduld hebben...
Ik neem met WW verkeer altijd broodjes mee in me rugzak. Op de racefiets voorderest geen tas want dat zit belabberd. Zadeltasje werkt ook! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10
Wat ik meeneem op een lange rit (100-150km):

Op en aan de fiets:
* 2x bidon 750 ml, onderweg aanvullen. Soms wat poeder in zakje mee om bij aanvullen in op te lossen
* 2 x reservebandje&bandenlichter in zadeltasje
* minipompje
* Garmin

In de jersey:

* multitool (laatste jaren maar 1x nodig gehad om derailleur na te stellen)
* telefoon
* zakje met pasje fietsned, kopie paspoort, cash (10 euro ofzo) en wat telefoonnummers
* wat eten zoals 2 of 3 x ontbijtkoek of reep.

edit:

Ik vergat de huissleutels.
Rugzak heb ik alleen voor ww verkeer: schone kleren, extra brood en soms tablet.

[ Voor 11% gewijzigd door NeBuCADnezar op 15-10-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik heb in m'n zadeltasje standaard een kopie van mijn ID en 20 euro zitten.
19Joost85 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:21:
Nog mensen die dit weekend naar Bike Motion gaan in Utrecht?
Ik was wel van plan om te gaan ja. Ben benieuwd naar het Bikefitting lab. Ik twijfel toch altijd over de positie van mijn schoenplaatjes, en ik hoop dat ze me daar mee kunnen helpen. :P

[ Voor 77% gewijzigd door gday op 15-10-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Niemand die van die quickpatches bij zich geeft?

Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1nnjmHVXXXXbPXpXXq6xXFXXXZ/222011628/HTB1nnjmHVXXXXbPXpXXq6xXFXXXZ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tristan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:32:
Niemand die van die quickpatches bij zich geeft?

[afbeelding]
Denk dat de binnenband vervangen sneller is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Heb je een klapband, sta je daar met je plakkers ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 11:03
BreadFan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:01:
Heb je een klapband, sta je daar met je plakkers ;) :P
Als bij klapband je buitenband sneuvelt, sta je daar met je binnenband ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Goed punt :P De enige keer dat ik een klapband had was door een slecht omgelegde buitenband :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Patches heb ik ook, als back-up voor het binnenbandje dat ik uiteraard ook bij me heb. Zitten standaard in het kleine (!) zadeltasje. Samen met een biba, ventielverlenger (rijd met hoge velgen), bandenwippers en een quicklink.

Pompje (heb er eentje van Lezyne met slangetje, werkt ideaal) gaat in het achterzakje, net als de telefoon die in een PocPac zit samen met een geplastificeerde kopie ID, huissleutel en 20€.

Multitooltje neem ik lang niet altijd mee. Eigenlijk alleen als ik in het buitenland fiets, bij een lange rit of als net gesleuteld heb aan mijn fiets. Kan een heleboel kapot gaan aan een fiets totdat je niet meer kunt fietsen....

[ Voor 95% gewijzigd door havana op 15-10-2015 13:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tristan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:12:
Op tijd starten en je bent de grootste groep voor. Ik ben bij de 150km dit jaar om 6.45 gestart, en er was maar 1 moment (weet even niet meer waar, was niet de Keutenberg, maar bij de splitsing waar de 150km direct links moet, en andere afstanden komen daar 2 x langs) was het even druk (maar niet DRUK maar gewoon, wat drukker :)). Maar als je pas om 10u start zal het erg druk zijn ja.

Zijn trouwens inderdaad genoeg mooie tochten te rijden die stukken goedkoper zijn, maar 1 of 2 van zulke tochten horen er een beetje bij vind ik. Doe nu ook al een paar keer mee met KlimClassic. Kun je ook prima en stukken goedkoper op andere momenten rijden maar het is ook wel leuk zo'n tocht. En voor andere momenten check je de NTFU kalender voor de lokale toerclubs die voor 3 euro een tocht hebben met nog een zeer goede bevoorrading ook :) (heb in de Eiffel een toertocht gereden georganiseerd door WTC Klimmen, deelname was echt een paar euro en behalve dan bij de AGR, heb ik nog nooit zulke volle bevoorrading gezien :)).
Camelbag met 3 liter water erin. Ik wil niet afhankelijk zijn van wat ik onderweg tegenkom. Dus heb ook altijd wat meer voeding dan nodig is bij me, paar reservebandjes, arm-of beenstukken of een jasje (behalve als het echt hoogzomer is... maar heb in m'n auto bv ook minimaal 1 kleed liggen, als er iets gebeurt en je moet zitten wachten wil je t niet mogelijk koud krijgen). Heb ook wat EHBO-achtig spul bij me (pleisters, ontsmettingsmiddel). En ik vind het prettiger om ook m'n geld en zo daarin te hebben in plaats van in een tasje dat aan m'n fiets vastzit. Enige dat aan m'n fiets zit is m'n Garmin (navigeert zo rot als die in je rugtas zit...).

En helaas de EHBO spullen al een paar keer nodig gehad, keer voor mijzelf (mooie snee van tandwiel in m'n poot) maar ook bij anderen die gevallen waren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 19:08
De afstand zal het probleem niet zijn. Misschien wel de langere duur. Houd er maar rekening mee dat de snelheid wat lager uitvalt dan op het vlakke ondanks het groepje. Je zitvlak zal daarom denk ik nog het meeste te verduren zal krijgen.
nare man schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:55:
Sowieso heb ik er nu een 12-23 cassette op liggen, dus niet eens zo'n enorme granny gear (mensen met een 34x28 hebben het makkelijker in elk geval).
Heb afgelopen weekend nog in Limburg/Belgie gefietst en op een klimmetje waar het de 15% aantikte ging het wel vrij pittig met een 11-23 op de triple, maar het was net te doen. Op de 34/28 rijd dat inderdaad al net iets fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
havana schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:34:

Zolang je een goede antilek buitenband heb maakt je binnenband echt geen drol uit.
Wij reden continu lek na overstap op schwalbe buitenbanden met k guard geen lek meer gehad en gewoon op decathlon binnenbandjes.

Enigste belangrijke verschil in binnenbanden is dat de ultralights niet te plakken zijn, dat er een paar gram verschil tussen bandjes is en dat niet iedere binnenband dezelfde lengte nippel heeft.
Dit laatste is waar je op moet letten met velgen met hoge rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-09 14:46
computerjunky schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:50:
[...]

Zolang je een goede antilek buitenband heb maakt je binnenband echt geen drol uit.
Wij reden continu lek na overstap op schwalbe buitenbanden met k guard geen lek meer gehad en gewoon op decathlon binnenbandjes.

Enigste belangrijke verschil in binnenbanden is dat de ultralights niet te plakken zijn, dat er een paar gram verschil tussen bandjes is en dat niet iedere binnenband dezelfde lengte nippel heeft.
Dit laatste is waar je op moet letten met velgen met hoge rand.
Ik vind het ook wel prettig dat duurdere binnenbanden de lucht wat langer binnenhouden. De huidige Aktiv-8's kan ik elke week oppompen. Met Schwalbe en Conti's heb ik dat nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Crazy D schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:52:
[...]
Camelbag met 3 liter water erin. Ik wil niet afhankelijk zijn van wat ik onderweg tegenkom. Dus heb ook altijd wat meer voeding dan nodig is bij me, paar reservebandjes, arm-of beenstukken of een jasje (behalve als het echt hoogzomer is... maar heb in m'n auto bv ook minimaal 1 kleed liggen, als er iets gebeurt en je moet zitten wachten wil je t niet mogelijk koud krijgen). Heb ook wat EHBO-achtig spul bij me (pleisters, ontsmettingsmiddel). En ik vind het prettiger om ook m'n geld en zo daarin te hebben in plaats van in een tasje dat aan m'n fiets vastzit. Enige dat aan m'n fiets zit is m'n Garmin (navigeert zo rot als die in je rugtas zit...).

En helaas de EHBO spullen al een paar keer nodig gehad, keer voor mijzelf (mooie snee van tandwiel in m'n poot) maar ook bij anderen die gevallen waren.
Doomsday prepper alert ;) :P

Ik zie het er voordeel echt niet van in (maar ieder het zijne...). Daarbij vind ik het er NIET uitzien, zo'n rugzak. Met 2x750 ml water kom ik op 9 van de 10 ritjes prima uit en zo niet dan heeft werkelijk ieder huis, benzinestation, café of begraafplaats een kraantje waar ik voor niks kan bijvullen. Dan ga ik echt niet 100 km+ met een ballast van 3 kg+ op mijn rug fietsen (echt lekker zit het toch niet).

Arm- en beenstukken meesjouwen (als ook een regenjasje) gaat ook prima in de achterzakken. Meestal begin je trouwens met beenstukken en mogen ze onderweg uit. En aangezien je dan toch al wat eten hebt opgemaakt past het allemaal makkelijk...

Geld zit bij mij ook niet aan m'n fiets maar in de PocPac waar m'n telefoon ook in zit. En m'n kleine zadeltasje is gezekerd met een extra tie-wrap zodat ik 'm niet verlies als ik een keer in de Ardennen over een stuk slecht asfalt rijd...

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 15-10-2015 16:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 ... 32 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic