Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.755 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:10
Herrick schreef op maandag 14 september 2015 @ 21:30:
Hoe doen jullie (met meter) dat dan. Controleer je tijdens rijden wat voor cadans(range) je wil rijden?
Gewoon op gevoel, heb het wel in beeld staan maar let er niet echt op.

Mijn gemiddelde cadans volgens strava komt meestal op 100 uit, maar kruiscadans is 105-110

[ Voor 63% gewijzigd door DDX op 14-09-2015 21:34 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Ik zit gemiddeld 90 - 95. Tijdens klimmen wat lager, hoewel nu ik even terugkijk zit ik bij de laatste Limburg ritjes alsnog op 90 gemiddeld. (ik meet vanaf het moment dat ik op de fiets stap tot ik stop, alleen autopause bij stoplichten, warm rijden en rustig uitrijden zit er dus ook bij). Is redelijk onafhankelijk van m'n tempo dus.

Cadans meter is gewoon een waarde op m'n fietscomputer, en daar kijk ik af en toe naar. Tijdens spinnen (en voordat ik een cadans meter had), telde ik regelmatig een aantal seconden hoeveel omwentelingen ik maakte (niet erg secuur uiteraard maar verschil van 80 of 110 haal ik er wel uit :)).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 19-09 09:25
havana schreef op maandag 14 september 2015 @ 12:31:
Meestal in december. Je moet er heel snel bij zijn, meestal binnen een paar uur uitverkocht. Mocht je achter het net hebben gevist kun je altijd via MP een startbewijs kopen.

Zelf zal ik ook de GF Sportful gaan rijden in 2016, Marmotte heb ik 2x gedaan was leuk maar geen behoefte meer om terug te gaan. De GF Sportful is iets zwaarder dan de Marmotte (scheelt 25 km en 200 hm).
De inschrijving heb ik vorig jaar gemist omdat ik toen in een enorme winterdepressie zat. Maar dit jaar (eigenlijk volgend jaar)) ga ik ervoor. Zou leuk zijn om dit met een aantal tweakers te doen. Volgens mij zitten we al op 6 die eventueel mee willen doen.

M@cer
Mr Angry
MMuilwijk
StevenK
Pelle
Graham

Als het wat concreter wordt misschien maar ff een apart topic openen.

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 14-09-2015 23:34 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
Layumi schreef op maandag 14 september 2015 @ 19:31:
Nav de cadans discussie... Wat is jullie cadans gemiddeld tijdens een rit?
Ik heb het bij mezelf even nagekeken en zit eigenlijk altijd op de 80-85. Dit is eigenlijk ongeacht mn snelheid. Als ik harder fiets schakel ik bij waardoor ik weer rond die 80 zit.
Mijn cadans is altijd tussen de 85 en 90, gemiddelde komt door freewheelen meestal op 80 uit. Voor m'n gevoel heeft trainen op cadans weinig zin, ik laat het ook niet zien op m'n garmin. Ik snap de theorie van een te lage cadans en hoe dat slecht is voor je knieën, maar aan de andere kant stop ik veel minder watt in elke pedal stroke op 60rpm dan een prof op 100. Dus zijn knie-belasting is veel hoger, ook met een dubbel rpm. Oftwel, met mijn wattages maak ik me weinig zorgen om mijn knieën :P.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Makkelijk schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 07:10:
Mijn cadans is altijd tussen de 85 en 90, gemiddelde komt door freewheelen meestal op 80 uit. Voor m'n gevoel heeft trainen op cadans weinig zin, ik laat het ook niet zien op m'n garmin. Ik snap de theorie van een te lage cadans en hoe dat slecht is voor je knieën, maar aan de andere kant stop ik veel minder watt in elke pedal stroke op 60rpm dan een prof op 100. Dus zijn knie-belasting is veel hoger, ook met een dubbel rpm. Oftwel, met mijn wattages maak ik me weinig zorgen om mijn knieën :P.
Op 60rpm zal je per omwenteling meer kracht zetten, wat erop neer komt dat je krachttraining aan het doen bent. Dat hou je minder lang vol dan met hogere cadans per omwenteling iets minder kracht te leveren.

En het schijnt fysiologisch wat dingen met je te doen wat goed is voor je spieren. Meer bloedvaatjes en zo maar dat heb ik van m'n coach en inhoudelijk snap ik daar geen zak van, alleen dat het goed is :) m'n schema is dan ook vrijwel altijd 90+ rpm, behalve bij krachtblokken, dan zo zwaar mogelijk dat ik amper boven de 60 uitkom.

En grappig genoeg, klimmen ervaar ik nu ook als minder zwaar. Waar ik vorig jaar met een lage cadans omhoog ploeterde gaat dat nu soepeler op een hogere cadans. Niet objectief want vorig jaar andere fiets en geen cadansmeter meter maar toch, het voelt voor mij stukken prettiger en beter vol te houden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:27

Secsytime

Automagisch

M@cer schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:30:
[...]

De inschrijving heb ik vorig jaar gemist omdat ik toen in een enorme winterdepressie zat. Maar dit jaar (eigenlijk volgend jaar)) ga ik ervoor. Zou leuk zijn om dit met een aantal tweakers te doen. Volgens mij zitten we al op 6 die eventueel mee willen doen.

M@cer
Mr Angry
MMuilwijk
StevenK
Pelle
Graham

Als het wat concreter wordt misschien maar ff een apart topic openen.
Zeker wel interesse maar ik denk niet dat ik op jullie tempo mee kan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Sinds juni ook aan het wielrennen geslagen, en het bevalt :)

Echter komen de donkere dagen r weer aan, na het avondeten dus amper tijd om te fietsen. Ik woon in de polder, vrijwel nergens verlichting. Wat zijn aanraders voor verlichting wat en betaalbaar is (zit aan max 70 euro te denken) en waarmee je ook daadwerkelijk de weg verlicht? Mijn voorkeur is geen losse accupack.

Na wat googlen kwam ik de Lezyne Powerd Drive Xl tegen die op zich wel aardig lijkt. Iemand ervaring hiermee of betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik heb zelf een Lezyne Decadrive maar dat is voor wielrennen eigenlijk teveel licht in de helderste stand. Ik lees echter al een hele tijd dat de Cateye Volt 300 een ontzettend goed lampje is voor een euro of 40, 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat kan ik beamen. Ik gebruik de Cateye Volt300 als voorlamp en de Cateye Omni5 als achterlamp. Deze reviews zijn nuttig: http://road.cc/content/re...teye-volt-300-front-light en http://road.cc/content/review/84141-cateye-omni-5-rear-light

Ik ben er uitermate tevreden over: makkelijk te monteren, prima batterijduur, hoge lichtopbrengst, erg hufterproof en niet te duur (ik was geloof ik 49 euro kwijt voor de Volt300 en 22nogwat voor de Omni5)

[ Voor 24% gewijzigd door nare man op 15-09-2015 16:24 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben me ook aan het orienteren op verlichting. De combi van nare man lijkt het te worden. Tenzij iemand nog een voordeligere koplamp weet met vergelijkbare prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Bij futurumshop is de Volt300 nu 39,95 en de Omni5 16,95.

Je hebt trouwens ook een rode variant van de Volt300 die is bedoeld als achterlicht: de Volt50. Ik heb daar destijds niet voor gekozen omdat de Omni5 meer rondstraalt, goedkoper is en makkelijker te bevestigen op verschillende punten aan de achterkant van de fiets. Zie http://road.cc/content/re...cateye-volt-50-rear-light

[ Voor 93% gewijzigd door nare man op 15-09-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online

Reed jij ook op een Harrier? De plek waar ik 'm zou bevestigen op het stuur is vrij dik, en niet rond. Kan dat wel met de Volt?

[ Voor 4% gewijzigd door BreadFan op 15-09-2015 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
Dat zou geen probleem moeten zijn, ik heb 'm zelf ook op het stuur (Bulls Harrier inderdaad).

Edit, wel echt een vies weertje trouwens nu in 010...harde wind ook. Zit heel erg te dubben of ik vanavond nog zal gaan rijden...

[ Voor 41% gewijzigd door nare man op 15-09-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:42
Ik gebruik zelf als voorlamp deze http://www.mtb-led.com/a-...ccon-s12-1000-lumen.Geeft een enorme bak licht op de felste stand (3 standen mogelijk), maar heeft wel het "nadeel" van een losse accu. In de praktijk heb ik echter geen last van de accu. Die kun je namelijk prima aan de stang bevestigen en daar merk je echt niks van. Ik had een Sigma Sport quadro, maar die vond ik te weinig licht geven. Als achterlicht gebruik ik de Sigma Sport Cuberider II (€ 10 bij Decathlon) en die doet het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Schimanski81 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:26:
Na wat googlen kwam ik de Lezyne Powerd Drive Xl tegen die op zich wel aardig lijkt. Iemand ervaring hiermee of betere alternatieven?
Die heb ik, bevalt perfect.
Vooral de racemode stand is erg handig, snel wisselen tussen 2 standen zonder dat je langs alle knipperstanden moet gaan.

En met 18650 batterijen, dus bij lange nachttochten kan je die meenemen en onderweg wisselen.

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 15-09-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimanski81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Cateye vol 300 ziet er goed uit, lijkt vergelijkbaar met de Lezyne power drive alleen een stuk goedkoper. Denk dat dit hem gaat worden, bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:52
Makkelijk schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 07:10:
[...]

Ik trap eigenlijk alles tussen 80/90 rpm met 34/35 km/pu. Onder de 80 moet ik te hard trappen en voel ik direct. Dus probeer er altijd boven te blijven, anders een tandje lichter schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
tiswat schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:25:
[...]

Ik trap eigenlijk alles tussen 80/90 rpm met 34/35 km/pu. Onder de 80 moet ik te hard trappen en voel ik direct. Dus probeer er altijd boven te blijven, anders een tandje lichter schakelen.
Bij 35 zit ik denk ik ook wel op 90. Ik zie alleen ook veel amateurs bij die snelheid boven de 100 zitten terwijl de meest pro's dan tegen de 50 zitten. Maar goed, het is heel persoonlijk natuurlijk en je moet er denk ik niet snel bewust aan gaan zitten.

Al heeft Wiggins in zijn boek geschreven dat hij zijn cadans om laag heeft getrained om sneller te worden in tijdritten. Je ziet ook dat Tony Martin niet met een hele hoge cadans rijdt. Het lijkt er enigszins op dat de meeste mensen klimmen met een lagere cadans omdat dat prettiger voelt maar dat juist daar een hoge cadans (Froome, Armstrong) voordelig is.

[ Voor 28% gewijzigd door Makkelijk op 15-09-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Makkelijk schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 20:36:
Bij 35 zit ik denk ik ook wel op 90. Ik zie alleen ook veel amateurs bij die snelheid boven de 100 zitten terwijl de meest pro's dan tegen de 50 zitten. Maar goed, het is heel persoonlijk natuurlijk en je moet er denk ik niet snel bewust aan gaan zitten.
De pro's rijden 35 in een hartslagzone die wij gewone stervelingen al ontstijgen als we onze veters strikken.... Maar het is ook gewenning. Na een winter tijdens spinning en dit jaar bij buiten fietsen met hogere cadans te hebben gereden, is het automatisme. Alles onder de 90 voelt erg onnatuurlijk. Enige moeite die ik nu heb ik als ik een tocht rij met eerst een stuk vlak en daarna klimmetjes. Ik krijg m'n cadans dan maar moeizaam iets omlaag (zeg een bepaalde klim zou ik als ik daar direct mee begin, rond de 75-80 rpm rijden dan rij ik die na een heel stuk vlak ook met 90 op terwijl ik dat niet trek....).
Al heeft Wiggins in zijn boek geschreven dat hij zijn cadans om laag heeft getrained om sneller te worden in tijdritten. Je ziet ook dat Tony Martin niet met een hele hoge cadans rijdt. Het lijkt er enigszins op dat de meeste mensen klimmen met een lagere cadans omdat dat prettiger voelt maar dat juist daar een hoge cadans (Froome, Armstrong) voordelig is.
Ik vind (en vond voorgaande jaren) een lage cadans ook niet fijn. Dat voelt teveel als krachttraining voor mij. Op het vlak is het denk ik ergens een gemiddelde vinden, te hoge cadans en je verliest snelheid, te lage cadans en het kost teveel kracht waardoor je dat minder lang volhoudt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Tijdrijden met iets lagere cadans dan comfortabel heeft volgens mij ook te maken met jezelf pijn doen. Voor je gevoel moet je steeds net 2km/u harder rijden om je cadans 'normaal' te krijgen en daardoor push je jezelf constant om net ff iets meer eruit te halen.
Klimmen met heel hoge cadans is voor de meesten echt niet heel voordelig. Je ziet Froome het ook vooral doen om ff te accelereren. Ik merk zelf dat mijn cadans sowieso zakt als ik vermoeid raak, als ik leeg ben kom ik op een klim meestal niet boven de 75 uit, terwijl ik in het begin van de dag liever klim met 85rpm. Maar klimmen met 100rpm is echt niet efficiënt voor de meesten van ons.

Volgens mij moet je er niet al teveel mee bezig zijn. Als je op een gemiddeld ritje in NL qua cadans onder de 85 zit, trap je vrij zwaar en zou je het langzaamaan kunnen opvoeren tot rond de 90-95 om je knieën een plezier te doen en om efficiënter te bewegen. Daarna gewoon lekker op gevoel fietsen.

• nare man
Precies. Het is geen wet van Meden en Perzen, ieder heeft zijn eigen ideale situatie; uit de reacties hierboven zie je echter dat de meeste mensen uit zichzelf al wel 90+ trappen. Zelf doe ik dat ook onbewust; ik zit meestal rond de 95. Een cadans substantieel onder de 90 voelt niet goed, uit jezelf schakel je dan al een tandje lichter.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Ik heb het afgelopen seizoen mijn cadens omhoog gebracht. Van meer op kracht (80-85) te fietsen naar souplesse (90+). Het herstel is voor mij gewoon een stuk beter nu en veel langer vol te houden. Al zal ik zeker bij de hogere snelheden (40+) terug zakken nog maar dat komt wel. Er zijn ook genoeg situaties waar ik 100~110 rpm heb. Bij een herstel rondje van 30 K doe ik dat sowieso.

grahamofthewheels.com

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

Pelle

🚴‍♂️

Als je een powermeter hebt, zou je theoretisch toch vrij nauwkeurig moeten kunnen bepalen welke cadans het efficientst is?

• DeFeCt
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Kennelijk hot die discussie over cadans, hier nog een artikel: http://www.cyclingweekly....-like-chris-froome-191779 :)

Flickr

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
At a low exercise intensity of 50W, they found that pedalling in a small gear at 110 rpm put more than 60% of their power into moving parts of their own body, including thighs, knees and feet while only 40% of it actually went into spinning the cranks.

50 watt is dan ook wel extreem weinig, zoals ze zelf ook al aangeven is dit bergaf of traag fietsen met meewind..

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

nare man schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 16:14:
Dat kan ik beamen. Ik gebruik de Cateye Volt300 als voorlamp

...

Ik ben er uitermate tevreden over: makkelijk te monteren, prima batterijduur, hoge lichtopbrengst, erg hufterproof en niet te duur (ik was geloof ik 49 euro kwijt voor de Volt300 en 22nogwat voor de Omni5)
Dank voor je tip, futurumshop had hem niet op voorraad maar ik heb hem toch maar even besteld bij coolblue. Ik heb hem vrijdag nl. al nodig

Strava

• Graham
Weer een lab erbij van Strava, The Roster.

grahamofthewheels.com

• BreadFan
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 22:15:
[...]

De pro's rijden 35 in een hartslagzone die wij gewone stervelingen al ontstijgen als we onze veters strikken....
Robert Gesink:
Speed 34.7km/h
Heart Rate 108bpm
Ik zit op 108 als ik bij mij achter het steegje uit rij :X
You're a Lone Wolf and have matched with 6 Strava Athletes
Wat ik wel grappig zou vinden, is een overzichtje met wie ik de meeste flyby's heb :P Zie soms best namen die me bekend voor beginnen te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door BreadFan op 17-09-2015 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graham
Dat zou idd een mooie feature zijn. Kan je zien met wie je toch echt eens wat vaker moet gaan fietsen ;) Verder is het wel leuk om te zien met wie je het meeste gefietst hebt, als het goed is geen verrassing :+

grahamofthewheels.com

• M@cer
Natuurlijk zit de hartslag van een prof lager dan bij ons, maar wanneer je in een peleton meefietst is het allemaal zoveel makkelijker om in een lagere zone te fietsen. Is echt niet te vergelijken met in je eentje een rit van 100 kilometer maken met meer dan 30 gemiddeld.

Als ik op Sloten meedoe aan de avondkoers, heb ik ook een snelheid van meer dan 40 gemiddeld met een gemiddelde hartslag van nog geen 130 over 80 kilometer.

[ Voor 4% gewijzigd door M@cer op 17-09-2015 11:40 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• MMUilwijk
  • Laatst online: 19:14
M@cer schreef op donderdag 17 september 2015 @ 11:38:
Natuurlijk zit de hartslag van een prof lager dan bij ons, maar wanneer je in een peleton meefietst is het allemaal zoveel makkelijker om in een lagere zone te fietsen. Is echt niet te vergelijken met in je eentje een rit van 100 kilometer maken met meer dan 30 gemiddeld.

Als ik op Sloten meedoe aan de avondkoers, heb ik ook een snelheid van meer dan 40 gemiddeld met een gemiddelde hartslag van nog geen 130 over 80 kilometer.
Daarbij hebben de profs een sporthart door de dagelijkse trainingen en wordt de hartslag ook beïnvloed door die trainingen. Als ik een paar weken achter elkaar 5x per week duurtrain zie ik mijn hartslag avg ook met 20 slagen dalen. Zelfde geldt voor meerdere dagen achter elkaar: door vermoeidheid is mijn avg hartslag bij dezelfde avg power een stuk lager.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
MMUilwijk schreef op donderdag 17 september 2015 @ 12:02:
[...]

Zelfde geldt voor meerdere dagen achter elkaar: door vermoeidheid is mijn avg hartslag bij dezelfde avg power een stuk lager.
Die snap ik even niet. Eigenlijk presteer jij met vermoeidheid dus beter? Met een lagere hartslag lever je immers evenveel vermogen. Op omslagpunt lever je bij vermoeidheid dus meer vermogen? Dat klinkt een beetje gek.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:31
Denk inderdaad eerder dat hij hoger bedoelt. Bij vermoeidheid is je hartslag bij dezelfde inspanning vaak hoger dan dat je niet vermoeid bent. Daarentegen kan het bij vermoeidheid ook zo zijn dat je hartslag niet snel meer stijgt bij inspanning en/of juist niet meer snel daalt na inspanning. Vaak krijg je je hartslag dan ook niet meer boven een bepaalde waarde, omdat je dan al heel snel helemaal verzuurt. Je hartslag blijft dan rond een bepaalde (beperkte) waarde schommelen.

• MMUilwijk
argro schreef op donderdag 17 september 2015 @ 13:29:
[...]
Die snap ik even niet. Eigenlijk presteer jij met vermoeidheid dus beter? Met een lagere hartslag lever je immers evenveel vermogen. Op omslagpunt lever je bij vermoeidheid dus meer vermogen? Dat klinkt een beetje gek.
Ja en nee. Ik lever hetzelfde vermogen bij een lagere hartslag in duurzones, maar omslag bereiken is veel lastiger, en soms na heel veel vermoeidheid niet mogelijk meer.

• argro
MMUilwijk schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:10:
[...]

Ja en nee. Ik lever hetzelfde vermogen bij een lagere hartslag in duurzones, maar omslag bereiken is veel lastiger, en soms na heel veel vermoeidheid niet mogelijk meer.
Maar stel dat je dat omslagpunt wel bereikt, ondanks dat het heel moeilijk is, trap je dan een hoger wattage weg dan wanneer je niet vermoeid bent? En als het vermogen hoger is bij een gelijke hartslag, trap je dan een wattage weg onder het omslagpunt wat je normaal, als je niet vermoeid bent, pas op het omslagpunt haalt? Kortom, het komt mij nog steeds onlogisch over.

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:56
cordonbleu schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:33:
Denk inderdaad eerder dat hij hoger bedoelt. Bij vermoeidheid is je hartslag bij dezelfde inspanning vaak hoger dan dat je niet vermoeid bent. Daarentegen kan het bij vermoeidheid ook zo zijn dat je hartslag niet snel meer stijgt bij inspanning en/of juist niet meer snel daalt na inspanning. Vaak krijg je je hartslag dan ook niet meer boven een bepaalde waarde, omdat je dan al heel snel helemaal verzuurt. Je hartslag blijft dan rond een bepaalde (beperkte) waarde schommelen.
Als je meerdere dagen achter elkaar fietst met behoorlijk een intensiteit en veel kilometers, gaat je hartslag omlaag ipv omhoog. Je max wordt lager.
Door de grote inspanning treedt een soort bescherm mechanisme van je lichaam in werking om te grote overbelasting te voorkomen.

Hoe meer je traint hoe later dit effect optreedt. Klinkt allemaal raar, maar is echt zo

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
Jup, als ik een weekje in de bergen heb gefietst is aan het eind van de week m'n max hartslag zo 10 a 20 slagen lager.

• Graham
Idd, ook al vaak mee gemaakt.

grahamofthewheels.com

• argro
Hielko schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:50:
Jup, als ik een weekje in de bergen heb gefietst is aan het eind van de week m'n max hartslag zo 10 a 20 slagen lager.
Dat effect is niet vreemd en bekend. Wat ik wel vreemd vind is een zelfde vermogen bij een lagere hartslag bij vermoeidheid dan bij een hogere hartslag zonder vermoeidheid. Alsof je topfit op een dag in een uur de AdH opfietst met hartslag 170 en flink vermoeid, vijf dagen later, in eveneens 60 minuten boven bent, maar dan met hartslag 160. E.e.a. los van een eventuele toenamen van de algehele conditie door 5 dagen fietsen, het ging om meer vermogen bij vermoeidheid.

[ Voor 10% gewijzigd door argro op 17-09-2015 19:16 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 00:06
Met een vermogensmeter toch makkelijk aan te tonen dat het zo is. Zelfde klimmetje van 4.8 km @ 6.6% gedaan op dag 2, 4 en 10 van een fietsvakantie. Zelfde hartslag, maar meer vermogen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GnYtxO4.png

Blijkbaar loopt het vermogen wat je kan leveren niet altijd evenredig met je hartslag maar zijn er nog meer factoren met grote invloed. In mijn voorbeeld dus wel een verschil van 10% bij dezelfde hartslag.

Op CyclingAnalytics wordt per rit ook je hartslag uitgezet tegenover het vermogen geleverd gedurende de rit. Dit varieert bij mij best veel per dag. Vooral de eerste dag van een meerdaagse fietsvakantie is mijn vermogen lager bij een bepaalde hartslag dan de opeenvolgende dagen.

Die site maakt ook een lineaire fit van hartslag tov vermogen. Het vermogen bij 170bpm volgens die fit kan je vervolgens zien over de tijd (punten zijn afzonderlijke ritten > 30 min, lijn is gemiddelde per maand):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e08xH06.png

Alhoewel er dus een ernome variaties in zitten per dag (de 300W uitschieters zijn recovery rides op lage hartslag met niet realistische fit), kan je gelukkig wel een kleine stijgende trend ontdekken. Heeft training toch effect ;)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Heeft volgens mij vooral te maken met het wennen aan het klimmen. Hoe verderop in de fietsweek, hoe beter je daaraan gewend bent. Natuurlijk word je ook vermoeider naarmate zo'n week vordert maar dat merk je vooral doordat je meer moeite moet doen om hele hoge hartslagen te halen.

Conditietoename in zo'n fietsweek geloof ik niet in, daarvoor neem je namelijk veel te weinig rust. En zonder rust geen toename van conditie.

[ Voor 20% gewijzigd door havana op 17-09-2015 21:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• argro
Ik betwijfel die getallen en het optreden van dat effect ook niet, maar ik betwijfel wel of dat effect vermoeidheid als oorzaak heeft. Dat was namelijk waar de discussie mee begon, hetzelfde vermogen bij een lagere hartslag door vermoeidheid.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 17-09-2015 21:26 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:34
Goedenavond.
Ik sta op het punt op een nieuwe fiets te kopen omdat ik mijn oude fiets als permanente tacx fiets wil gaan gebruiken.

Nu heb ik een max budget van uiterlijk 1300 euro en wil daar een zo goed en zo licht mogelijke fiets voor zien te vinden.

Nou is mijn ook gevallen op 2 opties na weken zoeken en puzzelen en rekenen.

Optie 1 is een kant en klaar fietsje van bulls namelijk de volgende : http://www.bulls.de/nl/bikes/show/desert-falcon-pro/

De 2de optie is een los carbon frame van Massini (salden huismerk?) en zelf helemaal opbouwen met ongeveer hetzelfde als op de Bulls zit.

Dit frame dus : https://www.salden.nl/med...a/massini_carbon_2013.jpg

De minpunten van de bulls vind ik het alu frame dat gewoon niet zo erg mooi is door het matte lakje en de mavic aksium velgjes die nogal hit en mis schijnen te zijn qua stijfheid en die moeten dus misschien vervangen worden wat weer extra kosten met zich mee brengt.
Over de opbouw valt niet veel negatiefs te zeggen.
De cassette is niet super maar goed genoeg. mijn voorkeur had uitgegaan naar de 11-23 ipv de 11-25 zodat de 18t ook aanwezig geweest was maatgoed die heb ik nu ook niet en kom ook vooruit en als ik iets verder vorder gebruik ik hem waarschijnlijk toch niet meer.

De zelfbouw carbon is natuurlijk iets mooier maar ik zal moeten bezuinigen op onderdelen om rond de zelfde prijs te komen en het totaal gewicht van de fits zal niet geheel zeker zijn tot hij af is.
Voordeel daarvan is is dat ik wel zelf de wielen kan kiezen en dus weet dat ik een degelijker setie wielen erop kan gooien (denk aan de shimano rs 21 of rs 31 of fulcrum racing 5/7).
De onderdelen als stuur zadelpen en stem zullen echter niet van FSA zijn omdat dat los natuurlijk duurder is dus word het een merkloos item met zelfde eigenschappen en gewicht.
Voor groepset kan ik ook flexibeler zijn zoals bijvoorbeeld een fsa gossammer crankset of een 105 en 105 remmen om wat te besparen en de rest gewoon ultegra 6800 (cassette shifters en derailleurs).

Mijn vorige fiets heb ik gewoon aangeschaft zonder hier allemaal verder bij stil te staan en weegt dan ook gewoon 11 kilo en is dus aan de zware kant.
De Buls zit rond de 8.5 kilo op mijn maat (58/60) en uit mijn eerste berekeningen zal de carbon zelfbouw niet veel zwaarder zijn.

Overige fietsen ie ik in overweging genomen heb zijn :
https://www.fietsenwinkel...M-J-Z_y_scCFSIOwwodBY8DtA

https://www.12gobiking.nl...tc-pro-2015#content_specs

maar bij deze fietsen heb ik toch het gevoel dat ik minder waar voor mijn geld krijg.
en de giant heeft echt belabberde wielen dus die kosten komen er zoiezo nog bij. en de cube is wit en dat staat me tegen omdat mijn huidige wit is en ik dat liever niet meer heb (niet schoon te houden!)

Wat zou hierbij jullie voorkeur zijn en hebben jullie binnen dezelfde prijs misschien andere opties of aanvullende ervaringen/meningen die ook in overweging genomen moeten worden?

[ Voor 115% gewijzigd door computerjunky op 17-09-2015 22:23 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo slecht zijn die Giant wielen niet.

Niet superlicht maar nette alround bombproof wielen voor de prijs

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

argro schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:25:
[...]
Ik betwijfel die getallen en het optreden van dat effect ook niet, maar ik betwijfel wel of dat effect vermoeidheid als oorzaak heeft. Dat was namelijk waar de discussie mee begon, hetzelfde vermogen bij een lagere hartslag door vermoeidheid.
Wat Matthijs' tabelletje feilloos laat zien is vormgroei als gevolg van supercompensatie. Er zit ook minstens één dag tussen de verschillende ritjes. De eerder genoemde vermoeidheid en dan meer vermogen kunnen trappen is echt iets anders. Als je vermoeid bent krijg je je hartslag minder makkelijk hoog en tegelijkertijd is je rustpols hoger. Dan ga je echt geen hoger vermogen leveren.
Als je dat wel doet, ben je dus gewoon niet vermoeid blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:55
Ik heb een vraagje over onderhoud/reparatie van mijn racefiets. Mijn linkershifter is kapot/werkt niet meer(al vanaf dat ik de fiets heb hoor, maar had nooit zin om het te repareren, ben net begonnen met fietsen). Op die shifter zit (volgens mij in NL altijd) het grote voorblad. De shifter zelf ziet er nog goed uit, dus waarschijnlijk ligt het aan de kabel.
Mijn vraag is nu: is er een soort van makkelijke manier om de plek van het probleem te vinden? Ik zat zelf te denken aan gewoon een nieuwe kabel proberen en als het dan nog niet werkt, tadaaa.

Misschien dat er iemand is die een truc heeft om dit anders te doen.
Het betreft trouwens Shimano RSX shifters (nogal oldskool).

Bij voorbaat dank!

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCIAL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:39
Gnosis schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:30:
Ik heb een vraagje over onderhoud/reparatie van mijn racefiets. Mijn linkershifter is kapot/werkt niet meer(al vanaf dat ik de fiets heb hoor, maar had nooit zin om het te repareren, ben net begonnen met fietsen). Op die shifter zit (volgens mij in NL altijd) het grote voorblad. De shifter zelf ziet er nog goed uit, dus waarschijnlijk ligt het aan de kabel.

Bij voorbaat dank!
Ook al eens last van gehad. Dit kan komen door een buitenkabel die in de shifter is terechtgekomen. Derailleurkabel losmaken van voorder., kabels uit de shifter en opnieuw proberen te schakelen. Mijn oplossing was een dikkere buitenkabel kopen.

• M@cer
Hebben jullie dit al gezien op kickstarter?

Hide my Bell

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/004/493/543/8c6ebc6da890143a78007544ddd28121_original.jpg?v=1442216758&w=680&fit=max&auto=format&q=92&s=c7544f126fe70f6ac08b5761bc6adf40

Het idee is wel erg goed...

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Slim idee! Wilde sowieso nog een front mount kopen, misschien toch deze backen.

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:55
TCIAL schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:45:
[...]

Ook al eens last van gehad. Dit kan komen door een buitenkabel die in de shifter is terechtgekomen. Derailleurkabel losmaken van voorder., kabels uit de shifter en opnieuw proberen te schakelen. Mijn oplossing was een dikkere buitenkabel kopen.
Ah bedankt! Ga dat eens proberen.

Je kan je er maar druk om maken...

• Graham
Alleen niet echt handige plek voor je bel. Bellen wil je even snel doen, hiervoor moet je best onhandig reiken of zelfs uit je zadel komen.

grahamofthewheels.com

• M@cer
Hoe zit je dan als je daarvoor uit je zadel moet komen??

• Graham
M@cer schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:29:
Hoe zit je dan als je daarvoor uit je zadel moet komen??
Diep ;) Nah dat valt wel mee, zeg ook of. Kan wel bij mijn garmin om hem te bedienen (ook met zo'n mount als op plaatje) maar je moet hiervoor boven of onderlangs je stuur om bij de bel te komen...lijkt me onhandig.

[ Voor 36% gewijzigd door Graham op 19-09-2015 11:33 ]

grahamofthewheels.com

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:42
Graham schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 11:31:
[...]

Diep ;) Nah dat valt wel mee, zeg ook of. Kan wel bij mijn garmin om hem te bedienen (ook met zo'n mount als op plaatje) maar je moet hiervoor boven of onderlangs je stuur om bij de bel te komen...lijkt me onhandig.
Valt waarschijnlijk wel mee. Ik heb de bel ook aan de onderkant zitten. Is een kwestie van gewenning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Op zich een mooie oplossing, maar onder de stuurpen zie je m ook niet. Komt nog eens bii dat veel di2 rijders die plek reserveren voor de junction box. Het meest ideale zou natuurlijk zijn als de bel gewoon geïntegreerd is in de fietscomputer. Met een speciaal knopje "Are you nuts??" met gastoetergeluid als je eens een paar e-bike terroristen tegenkomt }>

[ Voor 42% gewijzigd door havana op 20-09-2015 07:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

computerjunky schreef op donderdag 17 september 2015 @ 21:38:
Mijn vorige fiets heb ik gewoon aangeschaft zonder hier allemaal verder bij stil te staan en weegt dan ook gewoon 11 kilo en is dus aan de zware kant.
11 kilo is zwaar en moet je volgens mij tegenwoordig wel moeite voor doen om dat nog te vinden... Maar 8,5 of 9,5 kilo denk je dat verschil echt te merken? Weet niet hoe zwaar je bent, maar halve kilo afvallen is waarschijnlijk zinvoller als je ergens een iets aan overgewicht hebt... ;)

Maat van me heeft een oudere versie van die Cube en rijdt er alweer een paar jaar naar tevredenheid op. Ben er trouwens zelf ook naar aan het kijken aangezien mijn fiets op dit moment een beetje in puin ligt :( lijkt me een fiets om lekker n paar jaar mooie ritten mee te maken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Weeg op het moment tussen de 81 en 84 kilo (1,86m) aangezien het nog heel erg schommelt maar mijn streefgewicht is 78 a 79 kilo.
Vorig jaar begon ik met 86,4 kilo na 15 jaar op m'n gat zitten en was m'n lichtste punt eind van het seizoen 79,8 maar heb dit jaar veel spieren gekweekt dus ben minder hard in gewicht achteruit gegaan ondanks dat ik duidelijk spekjes kwijt ben haha maar er gaat nog wel wat af moeten.

Ben uiteindelijk voor de bulls gegaan omdat ik de aanbieding niet mis wou lopen en de set het meest compleet is.
Als ik ooit nog een mooi carbon framepje op de kop kan tikken komende jaren is dit een betere fiets om vanuit op te bouwen aangezien alles wat erop zit FSA en ultegra 6800 is en dus van hoge kwaliteit en licht gewicht is.

Of dit frame me op de lange termijn tevreden gaat houden is dus nog de vraag maar heb een goede basis om over te stappen mocht het nodig zijn en het frame kost me na aftrek van onderdelen maar 260 dus dat is zo verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Meer mensen met problemen met Strava momenteel?

Heb vanmiddag mijn ritje geupload naar Garmin Connect, daar zie ik hem ook, maar hij komt nevernooit door op Strava. Daarnet tapiriik gedraaid, file staat nu ook keurig op Dropbox, maar nog steeds niet op Strava.

/edit
tcx file van Dropbox handmatig geupload, klaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door BreadFan op 20-09-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Strava heeft issues, al heel de dag.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Er was hier laatst een discussie over een 11-32 11 speed cassette met een korte kooi, inmiddels kan ik mededelen dat dit prima werkt. Ik heb een Specialized Tarmac met Ultegra 6800 en 52-36 voor, achter nu een 11-32 cassette en de combinatie 52-32 is ook probleemloos te schakelen. Mijn fietsenmaker doet dit vaker zei die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Hoeveel schakels heeft je ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Geen idee, maar is niet aangepast tov de normale 11-28 cassette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Zou je het eens willen tellen? Want als dat overeenkomt met de lengte van mijn ketting, dan wil ik het ook wel eens gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Pelle schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:32:
Zou je het eens willen tellen? Want als dat overeenkomt met de lengte van mijn ketting, dan wil ik het ook wel eens gaan proberen :)
Dan moet je ook wel dezelfde fiets hebben. Niet bij iedere fiets is de afstand tussen de as van het wiel en de as van de crank gelijk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik heb het laatst ook geprobeerd en moest de ketting een stuk korter maken voordat deze niet meer aanliep.. Uiteindelijk toch maar gewoon weer een 11-28 cassette gekocht, had er toch geen goed gevoel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Je zou de ketting dan toch juist langer moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Als ik de ketting op de normale lengte had liep het bovenste deel van kooi tegen de grootste tandwiel aan, toen ik de ketting korter maakt werd de kooi strakker gezet en raakte deze de tandwiel niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dan moet je de B-schroef bijstellen.

Wat nog een truc is om simpelweg een langere B-schroef erin te draaien, heb ik bij mijn SRAM Red derailleur ook gedaan. In plaats van 28 kan ik nu een 30 steken.

[ Voor 69% gewijzigd door havana op 22-09-2015 11:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
En je hebt de stelschroef helemaal uitgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Zoals ik al schreef heb ik gewoon de 11-28 er weer opgezet.. Heb ik toch voldoende aan, zou niet weten waar ik de 32 nodig heb...

Had gewoon van te voren even moeten opzoeken dat je eigenlijk een lange kooi nodig hebt voor de 32 (ondanks dat het blijkbaar met een korte kooi kan). Het gaf me gewoon geen goed gevoel, zeker niet dat wanneer je hem gebruikt je over het algemeen niet dicht bij huis bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

argro schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:00:
[...]
Dan moet je ook wel dezelfde fiets hebben. Niet bij iedere fiets is de afstand tussen de as van het wiel en de as van de crank gelijk namelijk.
True. Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Heb het laten doen maar de B-schroef is inderdaad bijgesteld, ook zou ik volgens de FM zonder verder bijstellen de 11-28 of 11-23 cassette terug kunnen plaatsen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Denk dat ik straks in de Alpen erg blij ben met de 32 op de lange klims :-)

[ Voor 71% gewijzigd door Ascension op 22-09-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Als je de B-schroef niet terugdraait wanneer je een kleinere cassette schakelt dan boet je wel fors in op de schakelprestaties. Het werkt wel, maar het schakelt veel houteriger.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Canarische eilanden in begin december?

Ik wil graag begin december nog op vakantie en Gran Canaria is een van de opties omdat er ook gefietst kan worden. Ik had van Havana begrepen dat op Curacoa fietsen geen optie is, muv mountainbiken.. Is dit op bijv Sint Maarten ook zo?

Zijn er verder dan nog opties in het najaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Sint Maarten zijn niet de Canarische Eilanden he?!?!?!

Op Gran Canaria en Tenerife is het heel gaaf om te fietsen (was wel in juli trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Gran Canaria en Tenerife zijn beide heel geschikt, ook in het najaar. Eigenlijk kun je daar het hele jaar goed fietsen, al kan het in de zomer wel erg heet zijn.

Op Curaçao kun je redelijk MTB'en. Op St. Maarten ben ik 1x geweest, toen wel wat fietsers gezien maar het is zeker geen fietseiland.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

M@cer schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:00:
Sint Maarten zijn niet de Canarische Eilanden he?!?!?!

Op Gran Canaria en Tenerife is het heel gaaf om te fietsen (was wel in juli trouwens).
Haha dat weet ik ja, ik snap alleen niet hoe je die link legt.. :P aangezien ik over Curacoa begin en daarna over Sint Maarten? Beide Caribisch gebied :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:20:
Op Curaçao kun je redelijk MTB'en. Op St. Maarten ben ik 1x geweest, toen wel wat fietsers gezien maar het is zeker geen fietseiland.
Redelijk, voor zover ik weet kan dat gewoon prima. Heb er een aantal jaar Familie gehad en die hebben er toch altijd leuk ge'MTB't begreep ik.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb er een jaar gewoond, dus ik weet wel waarover ik praat. Je hebt er een paar leuke routes, maar vergeleken met bijvoorbeeld Gran Canaria is het niks. Dat is nml op de MTB ook een walhalla.

[ Voor 11% gewijzigd door havana op 22-09-2015 22:09 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Ascension
  • Nu online
Iemand nog tips voor een goed hotel in de buurt van Bourg-d'Oisans? La Cascade is dicht en La Douce Montagne in Allemond gaat verbouwen in oktober en zijn dus geen optie. Voorkeur voor een hotel gericht op wielrenners met dus goed ontbijt en diner (half pension).

• BreadFan
  • Niet online
Wil je in het dal of op een berg zitten? Oftewel, wil je je ritjes beginnen met een afdaling en eindigen met een klim, of andersom? :P

Collega van me heeft hier gezeten, wat hem qua accomodatie wel beviel, alleen begon die klim terug naar het huisje tegen te staan.

• Ascension
  • Nu online
Ja daarom wil ik in het dal zitten. Denk dat het http://www.hotel-au-bon-accueil.com/ wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:56
Soms heb je van die trainingen pfffff.......

Vanochtend lekker op de fiets. Weerberichten gecheckt en met korte broek en armstukken op weg. Het is een graadje of 12 en de temperatuur is oplopend.
Na ong. 25 km een giga hoosbui en nat, erg nat. Tot overmaat van ramp rij ik lek. In de stromende regen bij ong. 10 graden bandje gewisseld en vol goede moed, maar ijskoud op pad.
De zon breekt door en ja hoor na 60 km. weer lek gereden. Gelukkig nog een bandje bij me.

Zelden 2x lek tijdens één tocht. Gelukkig dicht bij huis en de douche was heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
Heb er zelf wel een keer gegeten tijdens fietsvakantie (hadden huisje daar vlak in de buurt) en ken ook paar mensen die er wel eens zijn geweest; volgens mij beviel ze het wel.

• computerjunky
Layumi schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:32:
Soms heb je van die trainingen pfffff.......

Vanochtend lekker op de fiets. Weerberichten gecheckt en met korte broek en armstukken op weg. Het is een graadje of 12 en de temperatuur is oplopend.
Na ong. 25 km een giga hoosbui en nat, erg nat. Tot overmaat van ramp rij ik lek. In de stromende regen bij ong. 10 graden bandje gewisseld en vol goede moed, maar ijskoud op pad.
De zon breekt door en ja hoor na 60 km. weer lek gereden. Gelukkig nog een bandje bij me.

Zelden 2x lek tijdens één tocht. Gelukkig dicht bij huis en de douche was heerlijk.
HAHA naadje!

ik zou toch eens andere bandjes gaan nemen dan :)

Schwalbe lugano met kevlar anti lek bevallen me prima.
Na 1600 km nog geen lekke band gehad en dat terwijl er wel 20 butsen in de band zitten van scherpe steentjes enz. en dat geeft een prettig gevoel op de weg.
Ik ben er ook van overtuigd dat met vele andere banden ik tig keer lek gereden zou hebben.
Het zijn dan niet de lichtste bandjes en ze gaan niet heel lang mee en na 1200 km zie je toch wel duidelijk dat ze aan het slijten zijn en bij 1500 zullen de meeste het vervangen maar ik rij nog even door als test om te zien wanneer ik door het rubber heen ben.
Nou weeg ik wel 83 kilo en rij op ongeveer 8.5 bar achter voor lichtere mensen zal de slijtage dus minder wijn.
Maar daar staat wel tegenover dat deze bandjes maar rond de 10 a 12 euro ps. zijn dus voor de prijs van 1 dure band heb je een setje van 3 waar je wel 3000 km mee kan rijden aangezien voorbanden niet half zo snel slijten.

Ik heb nu een setje Schwalbe One op mijn nieuwe fiets a 32 euro en ben benieuwd wat daar de levensduur van is.
Het rubber voelt in ieder geval stukken zachter.

Wat voor een banden heb je er nu op zitten als ik vragen mag ?
Altijd interessant om een database op te bouwen van lekke bandjes en bandjes die niet of minder lek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Alleen heb je niks aan een database aangezien geen van de resultaten objectief zullen zijn. Puur een ervaring/mening van één persoon.

Over de Lugano's, er zijn meer factoren dan lekbestendigheid en gewicht die zorgen dat een band duurder is zoals lagere rolweerstand en grip.

Zo staan luganos ook bekend om hun relatief hoge rolweerstand en is bv mijn persoonlijke ervaring ermee erg slecht. Tot nu toe de enige band waarbij ik de bocht mee ben uitgevlogen omdat de band grip verloor :+

Dus ach, smaken verschillen en meningen zeggen ook maar zoveel (niet). :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik heb zowel Schwalbe Durano als Michelin Endurance Pro binnen 100km lek gereden... Scherp steentje kan er nog steeds gewoon doorheen. Heb nu Schwalbe One maar aangezien m'n fiets stuk is nog te weinig ervaring mee.
Het is idd erg persoonlijk. Bandenspanning, rijdersgewicht, type fietser.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Klopt, statistieken zijn lastig en je hebt gewoon geen garanties. Zo rij ik al bijna 4000km probleemloos (1x lek) op Veloflex bandjes zonder enige antilekbescherming, maar reed ik laatst twee keer lek in twee weken.

Maar een database zou toch best een goed beeld kunnen geven wanneer er echt duizenden bandjes in zouden staan, dan elimineren de pure aantallen een heleboel variabelen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik heb met Lugano's niet de ervaring dat ze snel lek rijden, maar wel dat ze veel rolweerstand hebben, en tijdens ritten in de regen voelen ze echt minder betrouwbaar dan de Senso All Weathers die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:20
TheLemon schreef op zondag 27 september 2015 @ 09:40:Maar een database zou toch best een goed beeld kunnen geven wanneer er echt duizenden bandjes in zouden staan, dan elimineren de pure aantallen een heleboel variabelen voor je.
Dit. Bij een groot genoeg aantal opgenomen banden zul je een redelijke indruk krijgen.

Het nadeel is echter het verkrijgen van de data op betrouwbare wijze. Gezien je daar niet op kunt controleren is de kans groot dat het een garbage in, garbage out database wordt.

Uiteindelijk is het naar mijn mening ook niet heel erg relevant. Lek rijden doet iedereen toch wel. De constructie van dit soort bandjes maakt lekvrij een illusie. En een bandje switchen is op zich snel genoeg gedaan. Mits je voldoende reserve bij hebt. Voor die enkele keer dat je de stomme pech hebt om vaker lek te rijden dan dat je reserve banden bij hebt, tsja. Ga je niets aan kunnen veranderen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Daar heb je van die patches voor om je band snel te plakken. Ik heb een setje van Parktool en dat schijnt aardig te werken.

En daarnaast je kunt niet alles voorzien/voorkomen dus ach....gewoon lekker fietsen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Zaterdag voor het eerst een grand fondo gereden. Het was 's morgen niet direct de opzet om zover te fietsen maar het ging best aardig en het weer was eindelijk goed. Uiteindelijk viel vooral het stuk van 100 naar 110 tegen. Toen zat ik er even doorheen. Wel achteraf een behoorlijke hoofdpijn ondanks twee bidons iso drank en onderweg nog een mierzoette AA. Leuk om te doen maar volgende keer nog leuker met een aantal.

https://www.strava.com/activities/400542144

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Nixo schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:57:
Zaterdag voor het eerst een grand fondo gereden. Het was 's morgen niet direct de opzet om zover te fietsen maar het ging best aardig en het weer was eindelijk goed. Uiteindelijk viel vooral het stuk van 100 naar 110 tegen. Toen zat ik er even doorheen. Wel achteraf een behoorlijke hoofdpijn ondanks twee bidons iso drank en onderweg nog een mierzoette AA. Leuk om te doen maar volgende keer nog leuker met een aantal.

Netjes! Misschien volgende keer wel wat meer water drinken :)
Ik heb gisteren sinds 4 maanden weer op de racefiets gezeten :P. Was heel, heel, heel erg lekker!

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 28-09-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Nixo schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:57:

Mooie lange tocht!

5,5 uur weg zijn op 2 bidons en een AAtje is erg weinig. Volgende keer even ergens stoppen om je bidons nog eens te vullen?

Dat gevoel van de laatste kilometers ken ik.. Je zit er dan gewoon echt doorheen en hebt het wel gehad op dat fietsje :X Maarja, je moet toch nog naar huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 12:34
Reynouts schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:55:
[...]

Mooie lange tocht!

5,5 uur weg zijn op 2 bidons en een AAtje is erg weinig. Volgende keer even ergens stoppen om je bidons nog eens te vullen?

Dat gevoel van de laatste kilometers ken ik.. Je zit er dan gewoon echt doorheen en hebt het wel gehad op dat fietsje :X Maarja, je moet toch nog naar huis..
Ik denk ook dat het in het vervolg een stuk verstandiger is om wat meer drinken naar binnen te gieten. Zou eigenlijk op minimaal 4 bidons uit moeten komen. (geleerd eigenlijk 1 bidon per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
En probeer 1 bidon met gewoon water... Tussendoor een ijskoude Cola werkt bij mij ook altijd als de brandweer. Het ligt ook er ook een beetje aan hoeveel vocht je verliest. Ik zweet niet echt veel, dus red het eigenlijk altijd met 2 bidons (ook al ben ik 5 uur onderweg).

Gisteren weer eens een rondje Markermeer gedaan.. Uiteindelijk 170 kilometer, maar toch een beetje het idee dat ik windtechnisch de verkeerde kant op was gegaan :) Van Almere naar Lelystad vol wind tegen en op de Lelydijk had ik nou ook niet echt het gevoel dat de wind echt gunstig was...

Nog even een eindsprintje ingezet om te kijken of ik de Strava batch MTS voor September nog kan halen (1.250km).. Moet er nu nog 200...

[ Voor 25% gewijzigd door M@cer op 28-09-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
M@cer schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:19:
En probeer 1 bidon met gewoon water... Tussendoor een ijskoude Cola werkt bij mij ook altijd als de brandweer.

...

Nog even een eindsprintje ingezet om te kijken of ik de Strava batch MTS voor September nog kan halen (1.250km).. Moet er nu nog 200...
Cola doet het bij mij ook altijd goed. Zal een combi van vocht, even van de fiets en cafeïne en suiker zijn.

Ik moet nog een kleine 150km voor die batch. Dus morgen en woensdag aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 15:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik moet nogal eens mijn zadel verwijderen ivm vakantie of vervoer in de auto. Ik zit daarom te denken aan een quick release zadelklem. Hoe zijn de ervaringen daar mee? Zijn er bepaalde merken goed of slecht? Ik zie ze op internet van 3,95 tot 24,95. De meeste zitten wel rond de 7 euro merk ik. De merken die ik o.a. tegenkom zijn Pro, Hope, Cube en Trivia.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Hoeveelheid water hangt echt van je tempo/inspanning af.
Kan me voorstellen dat zo'n rit van 120km voor Nixo flinke inspanning is. (ook wel te zien aan z'n hartslag) en dan drink je toch snel wat meer.

Afgelopen zaterdag 1 keer bidons bijgevuld. (dus 4 bidons opgedonken) en 1 blikje cola in Katwijk voor energie laatste stukje.

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic