GPS wordt daarvan ook gebruikt natuurlijk.Exocet schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:46:
[...]
Inderdaad, het werkt niet zonder telefoon:
http://support.wahoofitne...d-leave-my-phone-at-home-
Dat is dus wel een groot nadeel.
De cateye heeft wel een sensor direct modus:
http://www.cateye.com/nl/products/detail/CC-RD500B/
Heb m zelf op 10 seconden staan, 3 seconden fluctueert ook nog erg veel. 30 seconden vind ik dan weer te lang. Laatst gekeken wat mijn Torque effectiveness was in de Garmin. Laat ik het zo zeggen, ik ga eerst eens zorgen dat ik leer fietsenNielsTn schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:40:
[...]
Ook hier een powermeter, en wil niet meer zonder (nu nog eens een op de MTB)
goed middle om te pacen, en met strava premium / GoldenCheetah je vermogensgrafieken te volgen
(bv 5 seconden 800Watt stoempen of 1 uur 220Watt) en toe te passen in toerritten /evenementen
Zet hem zelf op 3seconden gemiddeld, want anders fluctueerd de registratie op het display als een malle (bij tegenwind bv).

Ik zou ook wel een vermogensmeter op de MTB willen. Maar daar zal ik niet snel mijn FTP kunnen meten vanwege het interval-karakter van deze tochtjes. Sprintvermogen zit wel
[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 01-09-2015 14:08 ]
Je ftp is als het goed is hetzelfde op de MTB als op de racer.Ruud schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:07:
[...]
Ik zou ook wel een vermogensmeter op de MTB willen. Maar daar zal ik niet snel mijn FTP kunnen meten vanwege het interval-karakter van deze tochtjes.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Gisteren mijn uitgebreide sportkeuring gehad, en bevestigd zien worden dat mijn eigen gemeten 20min power (223Watt) gelijk ligt aan het door de sportarts op de fiets/gasanalyse/vo2max bepaalde vermogen voor 1 uur.
Dat wordt dit weekend handig pacend rijden op de achtste triatlon
Dat wordt dit weekend handig pacend rijden op de achtste triatlon
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zeg ook nergens dat er verschil in zit. Zou raar zijn als er verschil in zit, kan dan alleen maar veroorzaakt worden door de zithouding waardoor ik meer of minder vermogen weg kan trappen.MrAngry schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:26:
[...]
Je ftp is als het goed is hetzelfde op de MTB als op de racer.
Ik zeg wel dat ik het niet kan meten, ik kan me geen stuk MTB-route voor de geest halen waar ik onafgebroken 20 minuten kan trappen om de FTP te benaderen. Dan moet je het vermogen al gaan normaliseren.
Je kunt ook een test doen op basis van 2x8 minuten. Daarvan neem je het gemiddelde en daar 90% van is je FTP.
Ik wilde geen vliegen afvangen, je wekte alleen de indruk dat je al een powermeter had, dus ik gaf even aan dat er ook geen reden is om het opnieuw te meten op je mtb.Ruud schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:06:
[...]
Ik zeg ook nergens dat er verschil in zit. Zou raar zijn als er verschil in zit, kan dan alleen maar veroorzaakt worden door de zithouding waardoor ik meer of minder vermogen weg kan trappen.
Ik zeg wel dat ik het niet kan meten, ik kan me geen stuk MTB-route voor de geest halen waar ik onafgebroken 20 minuten kan trappen om de FTP te benaderen. Dan moet je het vermogen al gaan normaliseren.
Er zit een Stages op mijn racerMrAngry schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:20:
[...]
Ik wilde geen vliegen afvangen, je wekte alleen de indruk dat je al een powermeter had, dus ik gaf even aan dat er ook geen reden is om het opnieuw te meten op je mtb.
Dan zit je dus al snel op 5 maanden MTB en geen km op de weg. Juist in de winter kan ik lekker intervallen zonder er bij na te denken en zou dan een vermogensmeter (Rotor Rex INPower) willen hebben om de voortgang te monitoren. Maar het meten van de FTP is niet zo makkelijk op de MTB denk ik.
Keuzes..
Voor de geinteresseerden:
Cyclewear heeft de 520 voor een redelijk scherpe prijs (269 los, 369 bundel): klik
Cyclewear heeft de 520 voor een redelijk scherpe prijs (269 los, 369 bundel): klik
Ja, maar op zich gebruik je ftp primair om je trainingsarbeid op te sturen (of om froomey bergen op te fietsen tijdens een cycloRuud schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:25:
[...]
Dan zit je dus al snel op 5 maanden MTB en geen km op de weg. Juist in de winter kan ik lekker intervallen zonder er bij na te denken en zou dan een vermogensmeter (Rotor Rex INPower) willen hebben om de voortgang te monitoren. Maar het meten van de FTP is niet zo makkelijk op de MTB denk ik.
Vanaf heden kan je alle vragen over fietscomputers in een apart topic kwijt.
Het grote fietscomputer topic
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Iemand de laatste tijd nog leuke fietsen voor rond de €1000,- langs zien komen? De winkels beginnen nu toch wel wat met het leegmaken van de 2015 voorraden. Dus wie weet heb je wat gezien. De fiets word gebruikt voor zowel Nederland als in de bergen, minimaal de 105 groep.
Kwam hier laatst nog een Haibike voorbij in dit topic, moet je even zoeken... [edit] Het was een Radon R1 4.0, prijs 899....
[ Voor 23% gewijzigd door havana op 02-09-2015 08:06 ]
Volgens mij heeft Radon ook een model met 105 5800 voor nog geen €900 euro.
Maar heeft wel een Gossamer crank in plaats van de Shimano-crank die bij de groep hoort. Het frame is exact hetzelfde als de Harrier die ernaast staat. De vraag is dus: heb je 100 euro méér over voor een Ultegra-groep zonder de crank, of voor 100 euro minder een volledige 105 5800 met de juiste crank (die in schakelen weinig onder schijnt te doen voor Ultegra).
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Ik heb de 5800 alleen maar afgesteld en dat schakelt ook gewoon goed inderdaad. Het gevoel in de shifters van de 5800 is wel iets minder dan van de Ultegra 6800. Tikkie meer speling overal op, iets minder droge klik-klak. Zeg maar het verschil tussen een licht autodeurtje en een zware autodeur als je de deur sluitnare man schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:19:
Maar heeft wel een Gossamer crank in plaats van de Shimano-crank die bij de groep hoort. Het frame is exact hetzelfde als de Harrier die ernaast staat. De vraag is dus: heb je 100 euro méér over voor een Ultegra-groep zonder de crank, of voor 100 euro minder een volledige 105 5800 met de juiste crank (die in schakelen weinig onder schijnt te doen voor Ultegra).
M.i. zit het verschil tussen de ene en de andere groep vooral in gewicht en duurzaamheid. Ik ben ervan overtuigd dat een perfect afgestelde nieuwe Tiagra geblinddoekt niet te onderscheiden is van een perfect afgestelde nieuwe Ultegra, qua manier, soepelheid en snelheid van schakelen.nare man schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:19:
(die in schakelen weinig onder schijnt te doen voor Ultegra).
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ik heb die combinatie (Ultregra met Gossamer) op mijn GT Series 1 uit 2012.
Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in crank niet merkbaar is. Persoonlijk vind ik de Ultregra wat "directer" schakelen (minder speling en meer gevoel).
Zit nu zo'n 6000KM op die fiets en behalve de ketting vervangen heb ik verder niets aan de groep hoeven te doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil in crank niet merkbaar is. Persoonlijk vind ik de Ultregra wat "directer" schakelen (minder speling en meer gevoel).
Zit nu zo'n 6000KM op die fiets en behalve de ketting vervangen heb ik verder niets aan de groep hoeven te doen.
http://www.deyterra.com
Gossamer is een prima crank alleen de lagers die FSA maakt zijn kudt en de FSA crank is wat zwaar. Maar voor 99,99% van de wielertoeristen is geen issue. Lagers zijn eenvoudig te vervangen en hoeven niet heel veel te kosten.
Dat sowieso, hoewel ik wel denk dat je enig verschil gaat merken in schakelen van de voorderailleur, gelet op de langere arm van de voorderailleur bij 9000/6800/5800 ten opzichte van de voorgaande groepsets.argro schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:28:
[...]
M.i. zit het verschil tussen de ene en de andere groep vooral in gewicht en duurzaamheid. Ik ben ervan overtuigd dat een perfect afgestelde nieuwe Tiagra geblinddoekt niet te onderscheiden is van een perfect afgestelde nieuwe Ultegra, qua manier, soepelheid en snelheid van schakelen.
Het belang van schoonmaken, onderhouden en afstellen kun je moeilijk overschatten. Ik snap die gasten ook nooit die op peperdure fietsen rijden met Ultegra en hoge wielen, maar wel een knarsende ketting alsof ze nog nooit van smeren hebben gehoord.
[ Voor 17% gewijzigd door nare man op 02-09-2015 11:07 ]
Vanochtend kon ik het toch niet latn en heb weer wat bij de Lidl gekocht 
Een "softshel" jasje met afritsbare mouwen, voor €15,99 kon ik hem niet laten liggen en de vorige heb ik uiteindelijk ook meer gewoon gedragen als op de fiets. Deze leek me wel handig als 'wind gilet'.
De rest heb ik me bij kunnen inhouden, krijg namelijk uiteindelijk elke keer weer spijt van de Crivit spulletjes. Ondershirt heb ik overwogen maar las ik hele wisselende verhalen over en voor €15 geen zin om te gokken, kan dan net zo goed bij de Decathlon langsgaan.
Brilletjes zijn erg fijn, maar opeens mankeert er dan van alles aan, vorige liet achter elkaar de verf los, de oorrubbers en werd het 'glas' dof.
het jasje inmiddels getest op de scooter terug naar huis en hij is zeker winddicht tot 55km/u +tegenwind
Een "softshel" jasje met afritsbare mouwen, voor €15,99 kon ik hem niet laten liggen en de vorige heb ik uiteindelijk ook meer gewoon gedragen als op de fiets. Deze leek me wel handig als 'wind gilet'.
De rest heb ik me bij kunnen inhouden, krijg namelijk uiteindelijk elke keer weer spijt van de Crivit spulletjes. Ondershirt heb ik overwogen maar las ik hele wisselende verhalen over en voor €15 geen zin om te gokken, kan dan net zo goed bij de Decathlon langsgaan.
Brilletjes zijn erg fijn, maar opeens mankeert er dan van alles aan, vorige liet achter elkaar de verf los, de oorrubbers en werd het 'glas' dof.
het jasje inmiddels getest op de scooter terug naar huis en hij is zeker winddicht tot 55km/u +tegenwind
Leuk fotootje besteld van het Alpenbrevet...

Spuug je nou een kauwgompje uit?havana schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:51:
[afbeelding]
Mooie foto, dacht dat het deel was van de berg trouwens 
Net nog een rondje gemaakt voor donker, best frisjes...onder shirtje had wel gemogen maar ging goed met armstukken en wielerpetje onder helm.
Net nog een rondje gemaakt voor donker, best frisjes...onder shirtje had wel gemogen maar ging goed met armstukken en wielerpetje onder helm.
Gave foto maar ik vind m iets surrealistisch hebben, beetje alsof je zweeft, en de berg op de achtergrond zou ook fake kunnen zijnhavana schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:51:
[afbeelding]
Exact expert nodig?
Prachtige foto, ik snap waarom je hem besteld hebt!havana schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:51:
[afbeelding]
Ik ben helemaal niet van het foto's van andere bestellen, voornamelijk omdat het er meestal gewoon niet uitziet. Deze snap ik dat je die besteld, erg mooie foto!
En over dat witte dingetje bij je mond, als je wilt poets ik die zo even voor je weg hoor
Edit: DM
En over dat witte dingetje bij je mond, als je wilt poets ik die zo even voor je weg hoor
Edit: DM
Nette foto, ook mooi ingeflitst. Jammer dat de maker niet iets meer dynamiek erin heeft gebracht door te pannen
Sinds kort een Racefiets gekocht.
Daar het slechte weer er weer aan zit te komen, hoe zijn jullie ervaringen mbt het binnen trainen mbv een Tacx?
Daar het slechte weer er weer aan zit te komen, hoe zijn jullie ervaringen mbt het binnen trainen mbv een Tacx?
Oersaai, zelfs met een VR tacx, maar het is wel goed om de conditie op pijl te houdenSwaxie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:16:
Sinds kort een Racefiets gekocht.
Ja ik ben namelijk bang dat als ik mijn fiets niet/nauwelijks gebruik dat ik m beter op marktplaats kan gooien omdat ik dan komende lente totaal niet gemotiveerd ben om te gaan zeg maarroda_djavulen schreef op donderdag 03 september 2015 @ 14:18:
[...]
Oersaai, zelfs met een VR tacx, maar het is wel goed om de conditie op pijl te houden

En als ik in Tacx heb blijf ik wel bezig in ieder geval, waardoor je ontzettend blij bent als je weer naar buiten kunt.
Naar mijn mening is Tacxen prima te doen met bijvoorbeeld een sufferfest video of een applicatie als trainerroad erbij.
Gewoon door fietsen in de herfst/winter en eventueel aanvullen met een rollerbank oid. Eerste is een kwestie van goede kleren, motivatie en onderhoud. Is niet voor iedereen maar onderhouden van je fietst hoort er gewoon bij.
Absoluut, Ben juist jarig geweest en heb van m'n vriendin ook arm en beenwarmers ontvangen etc zodat ik gewoon door kan fietsen. maar dan vraag ik me af. Wanneer ga je wel en wanneer ga je niet? Ga je wel als het 1 graden en droog is? of ga je alleen maar als het +5 is etc.Graham schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:01:
Gewoon door fietsen in de herfst/winter en eventueel aanvullen met een rollerbank oid. Eerste is een kwestie van goede kleren, motivatie en onderhoud. Is niet voor iedereen maar onderhouden van je fietst hoort er gewoon bij.
Het is heel leuk het wielrennen, maar als je op internet gaat zoeken voor goede informatie word je alleen maar doodgegooid met moeilijke termen en weinig uitiendelijke tips omdat t voor iedereen verschillend is
Ik heb overwogen een Tacx te kopen maar uiteindelijk niet gedaan, omdat het me verschrikkelijk leek binnen te zitten en te trappen terwijl je suf naar een beeldscherm kijkt. Voor datzelfde geld kun je ook een goede set winterkleren kopen. Gewoon naar buiten gaan en fietsen.
Het idee bestaat vaak dat een racefiets niet goed tegen water kan, maar dat is niet zo. Ze kunnen beter tegen water dan mensen. Gewoon een kwestie van goed schoonmaken na een regenrit (niet vies wegzetten) en regelmatig smeren en controleren, dan is er niets aan de hand.
Fietsen in de regen is ook niet gevaarlijk of eng. Gewoon iets voorzichtiger rijden dan je in de zomer zou doen. Desnoods een beetje lucht uit je banden laten lopen zodat de spanning iets lager is voor meer grip. Een spatbord helpt ook -- en last but not least, zorg voor goede verlichting.
Koud en droog is nog simpeler. Dan is het alleen een kwestie van goed aankleden. Dus vooral ook niet te warm; de eerste 15-20 minuten mag je het best koud hebben.
Het idee bestaat vaak dat een racefiets niet goed tegen water kan, maar dat is niet zo. Ze kunnen beter tegen water dan mensen. Gewoon een kwestie van goed schoonmaken na een regenrit (niet vies wegzetten) en regelmatig smeren en controleren, dan is er niets aan de hand.
Fietsen in de regen is ook niet gevaarlijk of eng. Gewoon iets voorzichtiger rijden dan je in de zomer zou doen. Desnoods een beetje lucht uit je banden laten lopen zodat de spanning iets lager is voor meer grip. Een spatbord helpt ook -- en last but not least, zorg voor goede verlichting.
Koud en droog is nog simpeler. Dan is het alleen een kwestie van goed aankleden. Dus vooral ook niet te warm; de eerste 15-20 minuten mag je het best koud hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 03-09-2015 15:06 ]
Nouja heb het bij een kennis gezien, opzich het ziet er niet verkeerd uit als je een VR trainer hebt volgens mij. je hebt nog wat te kijken etc. Hoor hem in ieder geval nooit echt klagen. Uiteraard is het buiten fietsen een heel stuk leuker, maarja, stel je voor je krijgt een sneeuwperiode van 3/4 weken dan doe je natuurlijk ook 3/4 weken niksnare man schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:04:
Ik heb overwogen een Tacx te kopen maar uiteindelijk niet gedaan, omdat het me verschrikkelijk leek binnen te zitten en te trappen terwijl je suf naar een beeldscherm kijkt. Voor datzelfde geld kun je ook een goede set winterkleren kopen. Gewoon naar buiten gaan en fietsen.
ps. Ok, 3/4 weken is overdreven, maar jullie snappen mijn punt.
Zelfs met sneeuw kan je goed fietsen, de wegen worden over het algemeen snel schoongemaakt..
Heb 2 jaar terug behoorlijk wat kilometers gemaakt tijdens de sneeuwperiode. (wel wat kortere ritjes dan normaal en over stukken waar het fietspad / weg schoon is)
Heb 2 jaar terug behoorlijk wat kilometers gemaakt tijdens de sneeuwperiode. (wel wat kortere ritjes dan normaal en over stukken waar het fietspad / weg schoon is)
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb zelf een Tacx thuis maar gebruik hem zelden. Zelfs met trainingsvideos is het dodelijk vervelend. Ik rij er alleen op als het weer het echt niet toestaat, in mijn geval moet het dan behoorlijk plensen of sneeuwen/ijzelen. Wat dat betreft was het zeker afgelopen winter heel goed te doen op de fiets. Temperaturen rond het vriespunt is goed op te kleden
Enige voor mij om op te letten was dat een aantal vaste routes door het bos niet gestrooid worden en je daar wat meer moest opletten.
Doorfietsen op de racer in de winter kan natuurlijk alleen overdag. Als je als werkende tot de avond uren bent veroordeelt heb je pech.
Je kunt wel wat doen in het donker, bv. op een verlicht industrieterrein je rondjes afwerken, maar ik zie mezelf niet met 30km/h in het donker fietsen, ook niet met goede verlichting. Obstakels zie je veel te laat.
Je kunt wel wat doen in het donker, bv. op een verlicht industrieterrein je rondjes afwerken, maar ik zie mezelf niet met 30km/h in het donker fietsen, ook niet met goede verlichting. Obstakels zie je veel te laat.
Met name dit laatste was inderdaad waar ik ook tegenaan liep.NeBuCADnezar schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:34:
Doorfietsen op de racer in de winter kan natuurlijk alleen overdag. Als je als werkende tot de avond uren bent veroordeelt heb je pech.
Takken op de weg etc.
Ik moet normaal gesproken gewoon werken tot 17.00 uur dus dan word in het licht fietsen al moeilijk. muv de zaterdag.
Eigenlijk alleen niet als het spekglad is of als er veel neerslag valt. Als je een bui tegenkom dan over leef je dat wel door te blijven bewegen icm goede kleding. Laagjes FTW (zeker in de winter). Qua temperatuur heb ik al met -15 gereden. Dat kan best zolang je goed aankleed. Al is het niet fijn om een lekke band te verwisselen.Swaxie schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:04:
[...]
Absoluut, Ben juist jarig geweest en heb van m'n vriendin ook arm en beenwarmers ontvangen etc zodat ik gewoon door kan fietsen. maar dan vraag ik me af. Wanneer ga je wel en wanneer ga je niet? Ga je wel als het 1 graden en droog is? of ga je alleen maar als het +5 is etc.
Het is heel leuk het wielrennen, maar als je op internet gaat zoeken voor goede informatie word je alleen maar doodgegooid met moeilijke termen en weinig uitiendelijke tips omdat t voor iedereen verschillend is
In de winter gebruik ik een andere wielset (goedkoper), maak mijn fiets vaker schoon.
Het is op internet zeker zoeken naar de juiste informatie maar dat gezegd te hebben is het ook een kwestie van in dit topic terug zoeken. Veel vragen komen meerdere keren voorbij, al veranderen meningen en ervaringen over de jaren natuurlijk wel wat.
--
Ik wil zelf nog wel eens een simpele rollerbank (wel weerstand instelbaar) kopen. Tweedehands ofzo. Het lijkt me oersaai maar soms best handig.
[ Voor 5% gewijzigd door Graham op 03-09-2015 16:01 ]
Kwestie van iets voorzichtiger fietsen en je kan prima in het donker fietsen.
Zelfs in de stromende regen.
Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is.
Met lampen en goede kleding kom je een heel eind, maar persoonlijk vind ik het ook mentaal best fijn om een maand of desnoods 2 maanden veel minder te fietsen. Daarna heb ik dan ook merkbaar meer honger naar de fiets.
Onderwijl vermaak ik mij prima op de overdekte schaatsbaan....
[ Voor 13% gewijzigd door havana op 03-09-2015 16:03 ]
Prima te doen idd. Alleen vertrekken met stromende regen zal ik niet snel doen.DDX schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:01:
Kwestie van iets voorzichtiger fietsen en je kan prima in het donker fietsen.

Je gebruikt natuurlijk veel meer energie voor warmte ontwikkeling dus korte ritjes is prima. Schaatsen is zeker een prima alternatief. Ken er genoeg die dat erbij of alleen maar doen in de winter. Komt wel meer techniek bij kijken.havana schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:02:
Met lampen en goede kleding kom je een heel eind, maar persoonlijk vind ik het ook mentaal best fijn om een maand of desnoods 2 maanden veel minder te fietsen. Daarna heb ik dan ook merkbaar meer honger naar de fiets.
De tacx kan saai zijn, maar zet een leuke film op en ga onder het fietsen een film kijken.
Dan zal je zien dat het veel leuker is
Het is wel te merken dat iedereen het weer anders beleeft, het fietsen in de winter:)
Ik zou zeggen wie twijfelt over een tacx, koop een goedkope tweedehandse, bevalt het niet verkoop hem weer en ga dan buiten fietsen of iets anders doen:)
Ik zou zeggen wie twijfelt over een tacx, koop een goedkope tweedehandse, bevalt het niet verkoop hem weer en ga dan buiten fietsen of iets anders doen:)
Ik ben er inderdaad al achter dat het een persoonlijke mening is en dat ik het maar gewoon moet gaan ondervinden inderdaad:)roda_djavulen schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:13:
Het is wel te merken dat iedereen het weer anders beleeft, het fietsen in de winter:)
In ieder geval veel plezier met je nieuwe fiets Swaxie! Wat voor een is het?
Haha nee dat is bij mij ook zo'n drempel die ik niet snel neem.Graham schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:10:
[...]
Prima te doen idd. Alleen vertrekken met stromende regen zal ik niet snel doen.
Deels ook omdat je dan koud vertrekt en niet even kan opwarmen.
Ik heb een beetje wat Havana heeft, maar nog iets erger. Rond oktober gaat de racer op stal en hij komt daar rond februari pas weer uit. Als ik dat niet doe, verlies ik echt de lol in het wielrennen. In de winter is het heerlijk MTB-en en ook hardlopen kun je perfect doen in het donker en met welk weer dan ook 
Enige nadeel is dat ik dan wel redelijk veel vorm verlies (met name spierkracht/snelheid), maar ik heb geen pro-aspiraties, dus geen probleem.
Enige nadeel is dat ik dan wel redelijk veel vorm verlies (met name spierkracht/snelheid), maar ik heb geen pro-aspiraties, dus geen probleem.
Leuk verslag van je tocht havana, nog een vraagje, je bent niet zo positief over de organisatie, raad je het nu aan om deze te fietsen of niet?havana schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:45:
Goed, het Alpenbrevet dus.
Ik was aan het nadenken om volgend jaar deze te gaan rijden (goud of platinum hangt van de voorbereiding af)
Trek 1.4(als ik me niet vergis) gekocht bij Salden net voor mijn vakantie.roda_djavulen schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:18:
In ieder geval veel plezier met je nieuwe fiets Swaxie! Wat voor een is het?
Eerste kilometers er opzitten en bevalt heel goed.
Tochtjes van 1.5 uur met 28 gemiddels is goed te doen(uiteraard zonder heuveltjes).
Mijn eerste tochtje was trouwens een tochtje met een vriend van me. Hij vroeg na een km of 30/35 of het nog ging en of ik nog even de Meinweg(paar heuveltjes bij Roermond) op wou knallen. ik voelde me nog goed voordat ik daarnaartoe ging, dus dacht, waarom niet. Heb gezworen nooit meer naar hem te luisteren als die zegt 10 km extra, want t waren er dus bijna 30 extra haha. Kwam niet meer vooruit op t laatst maar gelachen heb ik wel:)
Wil het langzaamaan opbouwen, maarja vandaar mn vraag omdat de winter eraan komt, vanwege het donker etc. was ik benieuwd hoe iedereen dan traint:)
Nou ik heb afgelopen week me eerste racefiets (Koga Kimera Road Al) ook opgehaald. De eerste 30km erop zitten, heb nooit op een racefiets gereden. Maar man wat is dat wennen... Kom van een MTB (& hardlopen) af en moet zeggen kwa conditie ging het wel redelijk, alleen last van alle spieren..
Net iets boven de 30kmpu gemiddeld met een paar kleine heuveltjes... maar de zit is wel geheel anders als een MTB... Ben alleen bang dat ik met het slechte weer op komst meer op de MTB zit, achja kan ik het voorjaar iig wel direct beginnen!
Eerste wat ik wel gelijk overgezet heb (omdat ik dat vergeten was), was de fietsbel, want die miste ik toch wel gelijk op de racefiets.
Heb nu momenteel gewoon mtb-spd pedalen op de racefiets zitten en gebruik me mtb schoenen. Maakt het echt veel verschil om andere schoenen en pedalen te kopen?
Net iets boven de 30kmpu gemiddeld met een paar kleine heuveltjes... maar de zit is wel geheel anders als een MTB... Ben alleen bang dat ik met het slechte weer op komst meer op de MTB zit, achja kan ik het voorjaar iig wel direct beginnen!
Eerste wat ik wel gelijk overgezet heb (omdat ik dat vergeten was), was de fietsbel, want die miste ik toch wel gelijk op de racefiets.
Heb nu momenteel gewoon mtb-spd pedalen op de racefiets zitten en gebruik me mtb schoenen. Maakt het echt veel verschil om andere schoenen en pedalen te kopen?
Ach, weet niet of dat echt wat uitmaakt in het begin, rij zelf ook nog niet zo lang, maar heb zelf ook mtb spd pedalen en schoenen voor mijn reacefiets.
Verschil is er wel maar niet heel. Het contact vlak is wat groter bij de race pedalen dan bij MTB. Ik gebruik zelf al vanaf het begin SPD. Uiteindelijk wil ik over op Look Keo maar heeft geen haast. Zeker als je al een MTB hebt en geen zin heb in andere schoenen ed. zou ik het zo lekker laten.
Op zichzelf is het een prachtige tocht. Organisatie is zeker niet slecht maar ik had beter verwacht voor 100 CHF. Ik kan het zeker wel aanraden deze tocht te rijden, houd echter rekening met de prijzen van Zwitserland. Je pakt toch maar mooi 4 grote namen in één cyclo mee, ik kan weinig cyclo's die daaraan kunnen tippen....roda_djavulen schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:21:
[...]
Leuk verslag van je tocht havana, nog een vraagje, je bent niet zo positief over de organisatie, raad je het nu aan om deze te fietsen of niet?
Ik was aan het nadenken om volgend jaar deze te gaan rijden (goud of platinum hangt van de voorbereiding af)
[ Voor 8% gewijzigd door havana op 03-09-2015 17:16 ]
Wat ik wel een aardig voordeel vindt is dat je stuk beter kan lopen met spd-sl, maar zou ook niet direct andere schoenen en pedalen kopen als je ze toch al hebt.Graham schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:16:
Verschil is er wel maar niet heel. Het contact vlak is wat groter bij de race pedalen dan bij MTB. Ik gebruik zelf al vanaf het begin SPD. Uiteindelijk wil ik over op Look Keo maar heeft geen haast. Zeker als je al een MTB hebt en geen zin heb in andere schoenen ed. zou ik het zo lekker laten.
Goed punt. Dat vind ik ook reuze fijn. Merk wel dat mijn schoenen al aardig op zijn, rubbere zool rond de plaatjes is bijna gelijkHielko schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:21:
[...]
Wat ik wel een aardig voordeel vindt is dat je stuk beter kan lopen met spd-sl, maar zou ook niet direct andere schoenen en pedalen kopen als je ze toch al hebt.
Je bedoelt het andersom neem ik aan? Lopen met SPD-SL is een drama met groot risico op uitglijden. Lopen op schoenen met SPD (met in de zolen verzonken plaatjes) is geen enkel probleem, ik rij er ook gewoon mee in de auto.Hielko schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:21:
[...]
Wat ik wel een aardig voordeel vindt is dat je stuk beter kan lopen met spd-sl, maar zou ook niet direct andere schoenen en pedalen kopen als je ze toch al hebt.
Dan moet je wel schoenen hebben met om 't SPD plaatje heen rubber, je hebt ook schoenen (ik heb Shimano's waar SPD op kan (en SL) waarbij lopen echt een ramp is, je hoort 't metaal de hele tijd kraken en je staat verre van stevig).TheLemon schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:30:
[...]
Je bedoelt het andersom neem ik aan? Lopen met SPD-SL is een drama met groot risico op uitglijden. Lopen op schoenen met SPD (met in de zolen verzonken plaatjes) is geen enkel probleem, ik rij er ook gewoon mee in de auto.
|>
Ik ben wel eens benieuwd naar de rede dat veel wielrenners in de winter gaan mountainbiken. Ik ben zelf een mountainbiker maar ik overweeg het juist andersom: van de mbt naar een semi racer/cyclo voor op de weg. Dit omdat vanwege de bredere banden en hopelijk schijfremmen het geheel wat veiliger wordt in het natte.
In de avond ga ik namelijk echt het bos niet meer in want te gevaarlijk vanwege het zicht. Daarbij eet het zand, modder en alle andere ellende je slijtageonderdelen zo ongeveer op. Weg fietsen zou ik nog wel doen met een redelijke lamp en de slijtage lijkt me significant minder. Maar wie weet zie ik iets over het hoofd.
In de avond ga ik namelijk echt het bos niet meer in want te gevaarlijk vanwege het zicht. Daarbij eet het zand, modder en alle andere ellende je slijtageonderdelen zo ongeveer op. Weg fietsen zou ik nog wel doen met een redelijke lamp en de slijtage lijkt me significant minder. Maar wie weet zie ik iets over het hoofd.
Ook op dezelfde plek op de foto!

Kasseien op de Gotthardpas

Dat dus, ik heb al weer heel wat seizoenen series klaarliggen voor de winter! Makkelijk 2x45min pedelenkoetsier88 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 16:11:
De tacx kan saai zijn, maar zet een leuke film op en ga onder het fietsen een film kijken.
Films zijn vaak ook 1,5~2u dus een goeie niet te ingewikkelde film is ook fijn. Heb alleen besloten geen horror/thrillers te kijken op de tacx, zag ik toch wel terug in de hartslag
Mijn doeltje voor deze winter is toch wel om eens een sufferfest video uit te rijden en wat op kracht te gaan trainen. Dat mis ik nu wel en duurvermogen kan ik met een goede basis conditie relatief snel opbouwen in het voorjaar.
Zo. Wielen zijn binnen. Met dank aan de snelle service van Ernie van Bikeboosting.
Even kijken of het van het weekend fietsbaar weer is
Even kijken of het van het weekend fietsbaar weer is

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
In de winter ga ik alleen naar buiten als het goed weer is. Het moet leuk zijn, geen straf
rest van de tijd op de spinningfiets in de sportschool, meteen bubbelbadje pakken na afloop. Niet zozeer fanatiek meespinnen trouwens, hou wel m'n eigen trainingen aan (dus soms gewoon 2 uurtjes rustige duur). Is wel saai maar geloof dat ik op rollers thuis minimaal net zo saai vind... En in de sportschool kun je ook wat lessen meepakken als je wilt intervallen (RPM in dat geval ipv een spinningles) of wat andere dingen doen. Heb dat afgelopen winter iig als prima ervaren, en op de dagen dat het goed weer is (droog, geen shit van strooizout op de weg en zo) alsnog buiten een frisse neus halen was prima
Exact expert nodig?
Mijn grootste probleem met een tacx is dat ik niet lekker op de fiets zit. Het voelt totaal niet als op een fiets zitten die onder je kan bewegen. Daardoor krijg ik hele vervelende pijntjes. Ik denk dat een tacx veel leuker is met een minder diepe zit. Dropbars hebhen ook geen reden. Eigenlijk is een hometrainer gewoon beter
.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Bijna alle bossen zijn dan ook verboden te betreden na zonsondergang.. De dieren snappen er geen hout van als je met een bouwlamp rond gaat rijden en ik kan me goed voorstellen dat ze er flink last van hebben.Corpii schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:59:
Ik ben wel eens benieuwd naar de rede dat veel wielrenners in de winter gaan mountainbiken. Ik ben zelf een mountainbiker maar ik overweeg het juist andersom: van de mbt naar een semi racer/cyclo voor op de weg. Dit omdat vanwege de bredere banden en hopelijk schijfremmen het geheel wat veiliger wordt in het natte.
Waarom ik MTB in de winter? Omdat het veel meer adrenaline oplevert dan wielrennen. Maar dat is meer de reden waarom ik sowieso MTB.
Dat het allemaal wat meer slijt klopt, maar je maakt meestal ook flink minder kilometers. Ik zie qua kosten niet gek veel verschil tussen de racer en de mtb. Ik steek er overigens wel meer tijd in (die ik niet bereken
Ik MTB ook in de winter ( ook wel in de zomer , maar dat is sporadisch).
Ik word niet graag vies op de racefiets , maar op de MTB interreseert het me helemaal niets.
En je hebt ieder weekend in de winter wel ergens een mooie mtb toch in de buurt.
Ik heb 3 jaar geleden een tacx gekocht ( nog voor ik een MTB had) en heb er 2 keer op getraind. Dat was hersendodend en heb ik daarna een mtb gekocht om toch te kunnen fietsen in de winter
Ik word niet graag vies op de racefiets , maar op de MTB interreseert het me helemaal niets.
En je hebt ieder weekend in de winter wel ergens een mooie mtb toch in de buurt.
Ik heb 3 jaar geleden een tacx gekocht ( nog voor ik een MTB had) en heb er 2 keer op getraind. Dat was hersendodend en heb ik daarna een mtb gekocht om toch te kunnen fietsen in de winter
www.degroot-it.nl
Oké bedankt, hij blijft op het lijstje staanhavana schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:16:
[...]
Op zichzelf is het een prachtige tocht. Organisatie is zeker niet slecht maar ik had beter verwacht voor 100 CHF. Ik kan het zeker wel aanraden deze tocht te rijden, houd echter rekening met de prijzen van Zwitserland. Je pakt toch maar mooi 4 grote namen in één cyclo mee, ik kan weinig cyclo's die daaraan kunnen tippen....
Wat Tacxen betreft, zelf fiets ik omdat ik het leuk vind en omdat ik het lekker vind om buiten te zijn. Conditie is mooi meegenomen, maar geen hoofddoel. Voor mij geen Tacx dus.
Ik heb wel het plan van de winter wat meer te blijven fietsen. Afgelopen winter zat er tussen oktober en maart niks, dat wil ik dit jaar anders gaan doen. Moet alleen nog winterhandschoenen en overschoenen en dan kom ik een heel eind denk ik.
Die gast in het blauw op de achtergrond heeft het zwaar!matthijsln schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:33:
Ook op dezelfde plek op de foto!
[afbeelding]
Of hij kijkt net als Froome ook altijd naar zijn stuurpen in plaats van naar de weg...maxoss schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:21:
[...]
Die gast in het blauw op de achtergrond heeft het zwaar!
Fraaie platen trouwens van Havana en Matthijs. Beiden rijden op het buitenblad in de beugels. In tegenstelling tot wat de foto doet vermoeden ging de weg naar beneden?
[ Voor 24% gewijzigd door argro op 04-09-2015 09:36 ]
Haha, zou kunnen maar denk het niet.argro schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:34:
[...]
Of hij kijkt net als Froome ook altijd naar zijn stuurpen in plaats van naar de weg...
Gotthard cobbles vanaf Ariolo is alleen omhoog volgens mij, afdaling richting Andermatt is sowieso asfalt.argro schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:34:
[...]
Of hij kijkt net als Froome ook altijd naar zijn stuurpen in plaats van naar de weg...
Fraaie platen trouwens van Havana en Matthijs. Beiden rijden op het buitenblad in de beugels. In tegenstelling tot wat de foto doet vermoeden ging de weg naar beneden?
In de originele resolutie zijn de zoutsporen op m'n gezicht, jersey en bibs duidelijk zichtbaar dus die foto was in de afdaling van de Susten 
Ik vond het zeker een aanrader trouwens! Ik moest zelf niet naar de wc en had niet veel haast voor water in de bidons, dus ik heb me niet aan de organisatie geergerd. Wel even een keer op een rotonde getwijfeld waar ik heen moest, stond geen duidelijk pijltje. Gewoon doen dus!
Ik vond het zeker een aanrader trouwens! Ik moest zelf niet naar de wc en had niet veel haast voor water in de bidons, dus ik heb me niet aan de organisatie geergerd. Wel even een keer op een rotonde getwijfeld waar ik heen moest, stond geen duidelijk pijltje. Gewoon doen dus!
Die gast in het blauw rijdt volgens mij op een MTBmaxoss schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:21:
[...]
Die gast in het blauw op de achtergrond heeft het zwaar!
Zijn er mensen die met de TKP ronde van Groningen mee gaan doen? Dit is een tour toch, niet een race?
Ik denk er over na om met de 75 km mee te doen, mits het om een tour gaat en niet om een race. Races heb ik nog niks te zoeken denk ik..
Het wordt ook maar eens tijd om arm- en beenstukken aan te gaan schaffen met dit weer..
Ik denk er over na om met de 75 km mee te doen, mits het om een tour gaat en niet om een race. Races heb ik nog niks te zoeken denk ik..
Het wordt ook maar eens tijd om arm- en beenstukken aan te gaan schaffen met dit weer..
Ja, is een gewone tourtocht. Geen idee nog of ik meedoe, maar als ik mee doe dan zal het de 150 worden denk ik.Secsytime schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:23:
Zijn er mensen die met de TKP ronde van Groningen mee gaan doen? Dit is een tour toch, niet een race?
Read the code, write the code, be the code!
ALS het een correctie op mijn post is : Sorry dan, maar in dacht dat het nog over de groepsfoto ging en bij bij die foto staat gotthard vermeld, vandaar mijn Gotthard aanname met daaruit conclusie dat het iig niet omlaag ging .....matthijsln schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:04:
In de originele resolutie zijn de zoutsporen op m'n gezicht, jersey en bibs duidelijk zichtbaar dus die foto was in de afdaling van de Susten
[ Voor 5% gewijzigd door Ted038 op 04-09-2015 11:30 ]
Jullie hebben het over twee verschillende foto's denk ik; de eerste zal wel op de Susten zijn, tweede op de Gotthard
Read the code, write the code, be the code!
Verwijderd

Heeft even geduurd maar mn fiets is opgebouwd. Maar paar km mee gereden ivm wind
Gaat als een speer
Deze foto mag wel in de openingspost
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 20:31 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:08:
[afbeelding]
Heeft even geduurd maar mn fiets is opgebouwd.
Wat Pelle zegt idd! Sweet ride manVerwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:08:
[afbeelding]
Heeft even geduurd maar mn fiets is opgebouwd. Maar paar km mee gereden ivm wind
Gaat als een speer
Overigens kom je uit Zeeuws Vlaanderen? (zie ook dat ze in Arnhem/Nijmegen zitten naast Axel).
Verwijderd
Nee kom uit de achterhoek (omg Winterswijk). De monteur welke hem opgebouwd heeft doet ook de fietsen van Marianne Vos, Ellen van Dijk enz. Echte vakman.Graham schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:54:
[...]
Wat Pelle zegt idd! Sweet ride man![]()
Overigens kom je uit Zeeuws Vlaanderen? (zie ook dat ze in Arnhem/Nijmegen zitten naast Axel).
Mag ook wel voor dat geld denk ik danVerwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:19:
[...]
Nee kom uit de achterhoek (omg Winterswijk). De monteur welke hem opgebouwd heeft doet ook de fietsen van Marianne Vos, Ellen van Dijk enz. Echte vakman.
Gisteravond een beetje zitten stoeien met nieuwe velgen voor mijn woon werk fietsje in opbouw, voor en achterwiel Ultegra 6500. Nu zijn dit bij mijn weten velgen voor tubeless, maar ik heb geprobeerd er Schwalbe Marathons van 25mm breed op te leggen met een binnenband, en dat ging niet helemaal soepel.
Eerst gepobeerd zonder bandenlichters, maar dat wilde echt niet, uiteindelijk met bandenlichters en twee binnenbanden lek gestoken... (ernstige deuk in mijn sleutel-ego)
Uiteindelijk wel eentje er goed om gekregen.
Is er een stom trucje dat ik mis? Wil ik iets wat niet kan? Of mis ik gewoon wat handigheid?
Eerst gepobeerd zonder bandenlichters, maar dat wilde echt niet, uiteindelijk met bandenlichters en twee binnenbanden lek gestoken... (ernstige deuk in mijn sleutel-ego)
Is er een stom trucje dat ik mis? Wil ik iets wat niet kan? Of mis ik gewoon wat handigheid?
Na lang wikken en wegen uiteindelijk een fiets aangeschaft. Voor €950,- een Cube Peloton SL 2015 aangeschaft. Hij wordt binnenkort bezorgd. Ik wou graag onder de €1000,- blijven, dus nog wat onderhandeld. Dat is gelukt. Volgens mij ook wel een aardige prijs voor de fiets. Het is mijn eerste fiets, ben erg benieuwd naar de avonturen die gaan volgen.
Marathons zijn sterke stroeve banden, dus je kunt wel wat weerstand verwachten inderdaadDRAFTER86 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 00:14:
Gisteravond een beetje zitten stoeien met nieuwe velgen voor mijn woon werk fietsje in opbouw, voor en achterwiel Ultegra 6500. Nu zijn dit bij mijn weten velgen voor tubeless, maar ik heb geprobeerd er Schwalbe Marathons van 25mm breed op te leggen met een binnenband, en dat ging niet helemaal soepel.
1. Gebruik nooit bandenlichters bij het terugleggen van je band.
2. Zorg eerst dat een kant van de band er op licht en de binnenband er goed invalt
3. Begin vervolgens bij het ventiel de band er op te leggen, ga met de ene hand de ene kant op en met de andere de andere kant op
4. Wanneer je aan het einde, tegenover het ventiel komt, wordt het moeilijk zoals je gemerkt hebt. De truc is: rol de band er op. Dit mag best pijn doen aan je handen. Rol de band naar de kant die er al op ligt en je trekt de band er vanzelf op.
Youtube: YouTube: How to Change a Road Bike Tire by Performance Bicycle Op ongeveer 5 minuten doet die kerel stap 4 perfect
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
In stap 4 zet ik regelmatig een bandenwipper tussen de band en de velg. Zeker bij nieuwe banden. Gaat prima. Scheelt pijn aan je handen. Je moet even opletten dat de binnenband niet klem zit tussen bandenwipper en velg, want dat kost je een binnenband. Verder zie ik het probleem niet. Waarom zou dat niet mogen?
Handig. Ik gebruik deze...Ruud schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 16:50:
Ik gebruik bij lastige banden een bandenknecht![]()
[afbeelding]

Gave fiets! Hoeveel kost zoiets?Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:08:
[afbeelding]
Gaat als een speer
Verwijderd
Frame 3400
Wielen tubes en kitten 1500
Vermogensmeter 700
Di2 groep 1000
Crankstel 300
Pedalen 100
Montage en afstelling 250
Div kleine dingen bidon stuurlint garmin houder 100.
Pff nu ik het optel is het wel prijzig. +-7350 ( wil nog een tt helm en dicht wiel hebben
En toen kon ik achter niet meer schakelen :

Gelukkig vlak bij huis, dus even terug om nieuwe kabel te monteren. (was nog even klooien om oude eruit te krijgen)
di2 op slechtweerfiets is zo'n slecht idee nog niet
Gelukkig vlak bij huis, dus even terug om nieuwe kabel te monteren. (was nog even klooien om oude eruit te krijgen)
di2 op slechtweerfiets is zo'n slecht idee nog niet
[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 05-09-2015 19:18 ]
Ik wist niet eens dat er een dergelijke zaak bij mij in de buurt zatGraham schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:54:
Wat Pelle zegt idd! Sweet ride man![]()
PSN id: NL_SToRM
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic: