Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.736 views

Onderwerpen

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 21:57
ramonlambal schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:22:
[...]

Ik denk dat afwisselen hier de key is, lange ritten oefenen (zorgen dat je weet dat je zo lang in het zadel kan zitten) en dit kun je prima in de lagere zones doen, afgewisseld met interval d3 trainingen, om inderdaad ook de explosifiteit voor de bergen te trainen.

Iig, veel kilometers maken in de voorbereiding voor zo'n zware tocht is wel een goed idee.
basis leggen in de winter, voorjaar. Veel D1.
Naarmate je verder in het jaar komt intensiteit opvoeren. Mocht je geen bergen in je schema kunnen opnemen kun je altijd wind tegen pakken met een groot verzet en dan 60-70 rpm gaan fietsen. Maar google maar eens op "Marmotte schema"...

En bij 1.83 naar 75 kg. gaan is uitstekend ! trek maar eens een hele dag 5 melkpakken mee...

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Wel een dure dozenschuiver dan, Belga.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:25
vhal schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:05:
[...]

leuke fiets, toevallig gekocht bij Mantel? Ik zag nl. een mailing voorbij komen met dezelfde fiets.
Daar had ik m ook gezien ja. Ik heb m uiteindelijk gekocht bij Hans Lemmens tweewielers in Cuijk. Wat dichter bij huis en een fysieke winkel.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Weet iemand of er een wielercafe in Utrecht is? Dus een café waar je een biertje kan doen en waar ook een fietsenzaak is? Ik weet dat er een in Maastricht zit maar heeft Utrecht dit ook?

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:57
Het nadeel van de winter is dat lange trainingen d1 vaak koud zijn. Op de racefiets is in de winter geen optie voor mij.
Mtb is 3u toch echt de max en dan is d1 erg lastig. Parkstad epen gulpen windraak route hier naast de deur...

Ik lees in die trainingsschemas dat wat lange tochten (agr flm etc) ook goed zijn.
Hoever van te voren is het goed om 200km met veel hm tochten te rijden?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:09:
Lange ritten zijn zeker nodig, maar vind trainen door alleen maar lange duurritten te maken een beetje achterhaald. Geloof meer in Wat korterer duurtrainingen met d3 blokken om de intensiteit van de bergen na te bootsen.
Gaat om de combinatie, duurtraining zorgt wel voor je basis. Maar belangrijker naar mijn mening: je maakt uren. Je kunt 7 x per week 2 uur fietsen, maar daarmee hou je her niet opeens 1 x 14 uur vol... Als je denkt 10 uur nodig te hebben, zul je toch wel zolang in het zadel moeten kunnen volhouden.
wienesroa schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 23:18:
Het nadeel van de winter is dat lange trainingen d1 vaak koud zijn. Op de racefiets is in de winter geen optie voor mij.
Mtb is 3u toch echt de max en dan is d1 erg lastig. Parkstad epen gulpen windraak route hier naast de deur...

Ik lees in die trainingsschemas dat wat lange tochten (agr flm etc) ook goed zijn.
Hoever van te voren is het goed om 200km met veel hm tochten te rijden?
Tjah ik geloof in duur, dus alleen maar MTB of spinnen/rpm is voor mij een no-go, zeker in de winter wanneer de tocht zelf nog een heel eind weg is. Maar ook ritten van 2 uur in lage hartslag is in de winter prima hoor, en vanaf maart of zo weer oprekken naar lange riten.

In principe is een lange tocht altijd goed, als je maar om de intensiteit denkt... In april/mei 200 km rijden lijkt me niks mis mee. Belangrijker is het denk ik de laatste week voor de marmotte juist iets rustiger te doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Crazy D op 21-08-2015 00:03 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Winter kan je je prima op kleden eigenlijk, ook voor lange duur training. Het is meer kou in combinatie met regen wat je heel veel energie kost.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Tevreden met mijn nieuwe (eerste) racefiets! Maar welke verlichting gebruiken jullie in 't donker? Vind het toch wel eng om met zo'n snelheid zo'n klein lichtje te gebruiken.. Liefst zou ik wat lampen in mijn velg hebben maar dat gaat ook moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 19-09 09:25
Graham schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 00:20:
Winter kan je je prima op kleden eigenlijk, ook voor lange duur training. Het is meer kou in combinatie met regen wat je heel veel energie kost.
Gewoon dagen uitzoeken dat er geen regen is.. Afgelopen 2 jaar was het goed te doen om in de winter meer dan 1.000km per maand te draaien en ik stap echt niet op de fiets als er regen voorspelt wordt. Kou viel gelukkig ook erg meer de afgelopen 2 jaar.

Goede kleding is inderdaad het belangrijkste bij ritten in de winter.. Gabba was wat dat betreft echt mijn beste aankoop vorig jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 21-08-2015 12:14 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Hoiz schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:33:
Tevreden met mijn nieuwe (eerste) racefiets! Maar welke verlichting gebruiken jullie in 't donker? Vind het toch wel eng om met zo'n snelheid zo'n klein lichtje te gebruiken.. Liefst zou ik wat lampen in mijn velg hebben maar dat gaat ook moeilijk.
Cateye Volt300 voor (http://road.cc/content/re...teye-volt-300-front-light) en Cateye Omni5 achter (http://road.cc/content/review/84141-cateye-omni-5-rear-light). Ik meen dat de Volt300 45 of 50 euro was en de Omni5 iets van 15 of 20 euro. Ik heb de hele winter doorgereden en ben er uitermate tevreden over. De lichtopbrengst is echt voldoende om in volledige duisternis op snelheid te rijden, de bevestigingen zijn erg stevig en de batterijduur is prima.

Het enige echte nadeel is dat hij snel stoort met draadloze fietscomputers; je moet hem tenminste een centimeter of 6-8 van de fietscomputer af monteren. Overigens zijn sommige computers hier gevoeliger voor dan anderen: mijn Bontrager Trip 4W draaide echt volledig door als de Volt300 binnen 10 centimeter was geplaatst, terwijl de Mio Cyclo 305 daar veel minder gevoelig voor is.

[ Voor 59% gewijzigd door nare man op 21-08-2015 12:32 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 09:03
nare man schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:27:
[...]
Dinsdagavond was het zeikweer inderdaad, althans hier in 010. Kwam op mijn avondrondje (60 km) weinig anderen tegen. Moet eerlijk zeggen dat ik er wel tabak van had toen ik thuiskwam, ik was tot op de draad doorweekt, ondanks regenjack. Gelukkig was het niet echt koud.
Bij ons in Culemborg viel het reuze mee. Het was grijs en het waaide wel redelijk. Maar geen echte regenbuien gehad. Die 10 druppels die tel ik niet mee. ;)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
Iemand nog een tip van Aliexpress voor een mooi led lampje voor + achter. De hierboven genoemde oplossing is mooi, maar ik zoek het eigenlijk wat goedkoper zonder dat ik mijn tegenliggers zal verblinden...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
M@cer schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:14:
[...]

Gewoon dagen uitzoeken dat er geen regen is.. Afgelopen 2 jaar was het goed te doen om in de winter meer dan 1.000km per maand te draaien en ik stap echt niet op de fiets als er regen voorspelt wordt. Kou viel gelukkig ook erg meer de afgelopen 2 jaar.

Goede kleding is inderdaad het belangrijkste bij ritten in de winter.. Gabba was wat dat betreft echt mijn beste aankoop vorig jaar.
Klopt ook wel, helaas kan ik niet onbeperkt sporten. Ik ben meestal gebonden aan zondag morgen. Maandag en woensdag avond.
Ik heb afgelopen week de knoop ook doorgehakt en een gabba2 convertible gehaald. Zodat ik sowieso op zondag kan gaan. Met zo’n duur jasje kan ik niet gaan spinnen op zondag morgen ;-).
Ma en wo zal ik waarschijnlijk toch de spinningles/tacx opzoeken. En daarnaast ga ik zo’n drie keer per week met de ebike werken (30min enkel en door mee te trappen gemiddelde hartslag van 125). Mooie herstelritjes dus :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
krizzziz schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:54:
Iemand nog een tip van Aliexpress voor een mooi led lampje voor + achter. De hierboven genoemde oplossing is mooi, maar ik zoek het eigenlijk wat goedkoper zonder dat ik mijn tegenliggers zal verblinden...
Ik heb deze jaartje geleden gekocht. En ben er erg tevreden over. Ik krijg in ieder geval geen signalen van tegenliggers, dus ga ervan uit dat ik ze niet verblind :X

deze dus :

http://www.ebay.co.uk/itm/300995123433

[ Voor 5% gewijzigd door wienesroa op 21-08-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je moet ook goed opletten hoe je ermee omgaat. Het is op de hoogste stand best een felle lamp, dus de hoogste stand moet je gewoon niet in de stad gebruiken, en je moet de lamp natuurlijk goed naar beneden richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Vraagje... als ik op de pedalen ga staan en stevig aanzet dan hoor ik het licht "kraken" onder mij. Heb het idee dat het wellicht uit het bottom bracket komt.. wat zou dat kunnen zijn? lagers die versleten zijn? En is dat iets voor de LBS of kan ik eerst zelf zaken proberen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Wat voor crank heb je? Als het FSA is gok ik op de linkercrankarm. Die moet je dan even loshalen, schoonmaken, insmeren met montagepasta en weer vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

DjVe

Hatsaflats!

wienesroa schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:22:
[...]

Ik heb deze jaartje geleden gekocht. En ben er erg tevreden over. Ik krijg in ieder geval geen signalen van tegenliggers, dus ga ervan uit dat ik ze niet verblind :X

deze dus :

http://www.ebay.co.uk/itm/300995123433
Erg prettige lamp inderdaad. Ik stop de accu meestal in een oude bidon zodat ik die niet vast hoef te maken aan het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeBuCADnezar
  • Laatst online: 13-09 21:57
Ik fiets de hele winter door en heb dan 3 lagen aan. Thermo ondershirt, jersey lange mouwen en dan een winterjas (Shimano). Verder winterhandschoenen, helmmuts etc...

Ik lees heel veel lovende recensies over het Gabba fietsjack.
Is die dure Gabba het nu waard? Is er hier iemand die overgestapt is van een "gewoon winterjack" naar Gabba ?
Ik vind em nogal aan de prijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
DeFeCt schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:19:
Vraagje... als ik op de pedalen ga staan en stevig aanzet dan hoor ik het licht "kraken" onder mij. Heb het idee dat het wellicht uit het bottom bracket komt.. wat zou dat kunnen zijn? lagers die versleten zijn? En is dat iets voor de LBS of kan ik eerst zelf zaken proberen?
Ik zou eerst een controleren of alle bladboutjes goed vast zitten. Daarna kijken of speling op het geheel zit. Pak beide crankarmen beet en kijk of je deze haaks kan bewegen van je fiets.
NeBuCADnezar schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:48:
Ik fiets de hele winter door en heb dan 3 lagen aan. Thermo ondershirt, jersey lange mouwen en dan een winterjas (Shimano). Verder winterhandschoenen, helmmuts etc...

Is die dure Gabba het nu waard? Is er hier iemand die overgestapt is van een "gewoon winterjack" naar Gabba ?
Ik heb een Gabba en winterjack. Gabba heb ik vrijwel heel de afgelopen winter gebruikt en vind ik zelf heel erg goed. Alleen de paar keer dat het -5 graden of kouder was heb ik de winterjack aangetrokken. Ik vind Gabba de prijs waard maar je moet het als een goede allrond aanvulling zien en dus niet als een complete vervanging van een winterjack. Gabba kan je echter voor heel veel weer types gebruiken.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:06

Secsytime

Automagisch

TheLemon schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:35:
Wat voor crank heb je? Als het FSA is gok ik op de linkercrankarm. Die moet je dan even loshalen, schoonmaken, insmeren met montagepasta en weer vastmaken.
Dank hiervoor! Ik heb deze crank ook en vond het gekraak al bijzonder irritant (net niet irritant genoeg om naar de LBS te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 19-09 15:48

DeFeCt

je wéét toch

TheLemon schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:35:
Eerlijk gezegd geen idee wat voor crank ik heb, maar zal er naar kijken.
Graham schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:20:
[...]

Ik zou eerst een controleren of alle bladboutjes goed vast zitten. Daarna kijken of spelling op het geheel zit. Pak beide crankarmen beet en kijk of je deze haaks kan bewegen van je fiets.
[...]
Dank, gaan we ook doen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45

sapphire

Die-hard pruts0r

NeBuCADnezar schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:48:

Gabba is echt geniaal ! Echt verre van het beste kledingstuk wat ik gekocht heb tot dus ver :)

Vanavond een lekker ritje gemaakt naar Bodegraven á 36km. Moet zeggen dat dat echt zonder noemenswaardige moeilijkheden ging zelfs na een dag werken dus de conditie valt reuze mee :)

Ging met mijn zwagertje naar een BBQ van familie dus was ook lekker erna.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Dat de Gabba geniaal is, daar ben ik inmiddels van overtuigd maar ben erg benieuwd naar de combinaties die mensen maken. Zie hier veel die een korte mouw Gabba hebben i.c.m. de Nanoflex armwarmers of eventueel Thermoflex. Is dat een combinatie die goed te gebruiken is tot 5-7 graden ongeveer? (met goed ondershirt natuurlijk)

Lees trouwens ook vaak dat de convertible Gabba iets losser is qua pasvorm dan de korte mouw versie, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb dit jaar met de Gabba korte mouw + nanoflex arm- en beenstukken en nanoflex bibshort met een Craft extreme active ondershirt met lange mouwen en een Craft ondershirt met korte mouwen en over- en handschoenen gefietst in 3 graden en 3~4bft wind.
Lichaam was prima warm! Alleen een koud hoofd en nek, daarom nu een helmmutsje en Castelli head thingy gehaald :)

Echt super die combi, al een paar keer in een hoosbui terecht gekomen maar gewoon door kunnen rijden zonder het te koud te krijgen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Beanie schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:44:
Lees trouwens ook vaak dat de convertible Gabba iets losser is qua pasvorm dan de korte mouw versie, klopt dit?
Eigenlijk alleen wat losser rond de armen maar ik vind het wel enorm handig om ze uit te kunnen trekken. Zou ik nu weer de convertible nemen....waarschijnlijk niet en zou ik de korte mouwen versie pakken met losse arm stukken. Ik doe ze zelde uit maar je zakken zitten wel meteen vol als je het al doet, echter is het wel zo dat de zakken lekker groot zijn op de Gabba.

Weet overigens wel dat nano armstukken niet hetzelfde is als Gabba (stof). Gabba is wat dikker.

[ Voor 13% gewijzigd door Graham op 22-08-2015 01:26 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nanoflex laat veel sneller water door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik heb gisteren het Selle Italia Max Flite Gel Flow zadel gekocht. Qua looks niet zo mooi om te zien als zo'n dun sportief zadel, maar ik vind m zeker niet misstaan. Morgen eens testen of het echt zo'n comfortabel zadel is. Ik had de laatste in de winkel, dus had nog wat korting ook.

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:54

Pelle

🚴‍♂️

Inderdaad, die armsteunen zijn minder warm en minder waterafstotend dan de Gabba zelf. Ik heb afgelopen winter/voorjaar vanaf het vriespunt tot een graad of 18 met de Gabba + armstukken gereden, met een kort ondershirtje. Ging prima, maar onder de 5 graden toch net iets te koud.

Afgelopen woensdag ook met Gabba + ondershirt gereden (zonder armstukken), maar de 22 graden 's middags waren toen wel te warm, dus toen de hele rit met rits half open gereden.

Mijn 'echte' winterjas is eigenlijk een maat te groot, dus ik heb laatst een longsleeve Gabba 2 gekocht. In combinatie met een Castelli longsleeve ondershirt vermoed ik daarmee prima de winter door te kunnen komen. Onder het vriespunt fiets ik toch nauwelijks op de racer, ik haat gladde wegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Pelle schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:00:
Inderdaad, die armsteunen zijn minder warm en minder waterafstotend dan de Gabba zelf.
Jij met je aerobars ook :9

[ Voor 79% gewijzigd door Graham op 22-08-2015 11:13 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vannochtend een heerlijk rondje naar/langs de Rottemeren gereden :)

Kwam alleen volgens irritatiepuntje tegen, mijn Edge 500 verloor GPS signaal en stopte direct met opnemen van de rit. Snelheid ging gewoon door icm de GSC10 en opnemen wilde alleen doorgaan toen ik gps uit zette en bij aanzetten vond hij direct de satteliet weer maar ik mis een stukje nu :p

Ik heb al zitten vogelen op de Edge maar kan nergens duidelijk de optie vinden dat hij gewoon de afstand door moet opnemen. Wel de optie bij Gegevens opnemen "Cadans niet-nulgem.", die kan ik naar "Nul-gem" zetten maar of dat het oplost?

Autopause staat overigens op snelheid ingesteld dus je zou verwachten dat hij gewoon doorgaat aangezien die wel gemeten werd.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Stomme autocorrect ook :P
"Armstukken" dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Heerlijk stuk gereden vanmorgen. Om 09:00 uur vertrokken en 2,5 uur weggeweest. lekker 62 km gereden met een rustig tempo. Gemiddelde hartslag 134 (en bijbehorende snelheid van 24,5kmpu) en dik tevreden. Bewust op hartslag gereden, dus dat ging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Ik ga morgen ongeveer dezelfde afstand rijden, veel langer hoeft van mij ook niet.

Ik heb vanmiddag trouwens een Park Tool kettingreiniger gekocht. Werkt echt zeer goed en de ketting ziet er weer een stuk beter uit. De droge ketting weer ingesmeerd en de fiets rijdt nu weer geruisloos. Ik had dit al veel eerder moeten kopen, echt een aanrader.

Hoe vaak reinigen de meesten hier hun ketting eigenlijk? De verkoper zei elke keer na een regenbui en anders eens in de 3 weken, maar is dat niet wat erg vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Equator schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 18:38:
Heerlijk stuk gereden vanmorgen. Om 09:00 uur vertrokken en 2,5 uur weggeweest. lekker 62 km gereden met een rustig tempo. Gemiddelde hartslag 134 (en bijbehorende snelheid van 24,5kmpu) en dik tevreden. Bewust op hartslag gereden, dus dat ging goed.
Mijn Edge 810 eindelijk binnen, vandaag dus ook voor het eerst mijn hartslag mee kunnen nemen :p. Streven was te blijven rond ca. 145. Lukte redelijk de eerste grofweg 70 km tot over brouwersdam. Richting de grevelingendam sloeg de hitte echter flink toe, zoals gewoonlijk voor mij bij deze temperaturen een 'beetje' gedehydreerd, en zelfs bij gewoon op een bankje zitten en wat eten zakte het niet meer onder de 150 - 155 :p.

Vind warm weer prima, maar anderzijds mag het toch ook wel snel weer een graadje of 10 koeler, hehe. Jammer trouwens dat ze rondom het grevelingenmeer nog niet zo zijn van de waterpunten, in tegenstelling tot het stuk door de duinen ten noorden van Hoek van Holland. Voor dit weer toch wel zo lekker op de fiets ter verkoeling.
SToRM666 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:06:
Hoe vaak reinigen de meesten hier hun ketting eigenlijk? De verkoper zei elke keer na een regenbui en anders eens in de 3 weken, maar is dat niet wat erg vaak?
Eens per 2 - 4 weken reinig ik de ketting, beetje afhankelijk van waar ik gefietst heb. Na enkele duinritten dan hoor ik het zand gewoon altijd knarsen en reinig ik de boel weer eens grondig. En wekelijks wax tijdens de zomer. Als het nat is olie opnieuw op basis van het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Mij was het vandaag iets te warm... Om 0900 op de fiets gestapt voor een rondje van 115 km van Rotterdam via Gouda, Oudewater, Ijsselstein, Lopik en Schoonhoven. In vier uur gedaan, maar wat een hitte zeg...pff

Wat betreft ketting reinigen; na een regenrit in beginsel altijd, als het mooi weer is afhankelijk van de omstandigheden; na een droge asfaltrit in principe niet steeds, alleen na een paar weken; als het stoffig is en het kraakt, dan wel weer schoonmaken natuurlijk :)

[ Voor 68% gewijzigd door nare man op 22-08-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Heerlijk weer vandaag! Geen last van de hitte, vandaag mijn eerste 200km + gereden, rondje markermeer vanuit Utrecht, goed voor 217 km. Wel vaak drinken bij moeten vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Prima weer eigenlijk. Rondje Hoeksche Waard gedaan. Zat aardig windje ook dus misschien hielp dat wat met de temperatuur. Op terras was het erg warm iig.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Martijn-HK schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:01:
[...]

Thanks, die had ik nog niet gevonden! Goede aanbieding. Hoe bevalt die City Navigator Map? Of heb je die inmiddels vervangen voor een alternatief?
Het heeft even geduurd eer de levering rond was. Maar gisteren eindelijk de bundel met city navigator op kunnen halen bij Bever. Vandaag mee gereden. Dus kan je eindelijk een persoonlijke ervaring geven.

Om een lang verhaal kort te maken, ben ik blij dat deze bundel qua prijs weg ging voor de prijs van een performance bundel. De city navigator map is het geld, voor wat voor een doel dan ook, niet waard.

Nu is Rotterdam natuurlijk niets anders dan een groot dorp i.v.m. enkele andere Europese steden, maar hier begon het al met ontbrekende straten. Tot aan Spijkenisse, hetzelfde. Ik schat dat ongeveer 10 - 20% van de straten simpelweg ontbreekt op de kaart. Overigens niet alleen fietspaden, maar ook gewoon wegen voor auto's.

Vervolgens door de polders in Voorne Putten, Goeree Overflakkee en Schouwen Duiveland was een lachertje. Grofweg de helft, al was het niet meer, van alle wegen ontbrak. En op sommige punten waar een tractor door de modder de akkers in kan rijden, werd op de kaart aangegeven als weg.

Dit maakte het in het gebruik als navigatie ook erg ongemakkelijk. Want zodra er weer eens een weg rechtdoor was, welk niet op de kaart stond, dan kreeg je geen waarschuwing om af te slaan. En reeds je voor de zoveelste keer 'off course'.

Gaat snel vervangen worden door OFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Vandaag voor het eerst sinds het NK masters weer kunnen koersen bij WV Eemland. Was behoorlijk heet, achteraf gezien had ik met twee bidons moeten starten. Uiteindelijk nog 9e geworden bij de B's (7e in de pelotonsprint)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Ik reinig mijn ketting iedere 3-4 ritjes (iedere 250-350KM). Het kost me niet veel tijd (heb een houder voor mijn fiets waar ik hem alleen in hoef te hangen) en ik vind het heerlijk fietsen met een schone ketting en tandwielen (lekker stil :) )

Daarnaast reinig ik mijn fiets iedere 2-3 weken om hem netjes en schoon te houden.

Bovendien fiets ik met een groep waar iedereen zijn/haar fiets in een nette conditie houdt en aangezien ik een witte fiets heb valt het "nogal" op als hij vies is :)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Vandaag vroeg (7 uur) op de fiets gestapt ivm andere verplichtingen later op de dag. Zat om 08.30 uur aan de koffie met appeltaart (na 50 km fietsen. Uiteindelijk rondje van 104km gedaan.Warmte was toen nog prima te doen.
Vanmiddag de fiets maar weer even schoon gemaakt, maar bij terugplaatsen viel mij op dat er speling zit op het achterwiel. Ik hoop dat ik de fiets deze week nog even kan laten nakijken, maar is het schadelijk om hier mee door te fietsen? Ik ga waarschijnlijk vrijdag nog een langere rit doen (> 100km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
nare man schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:26:
Wat betreft ketting reinigen; na een regenrit in beginsel altijd, als het mooi weer is afhankelijk van de omstandigheden; na een droge asfaltrit in principe niet steeds, alleen na een paar weken; als het stoffig is en het kraakt, dan wel weer schoonmaken natuurlijk :)
rally schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:08:
Ik reinig mijn ketting iedere 3-4 ritjes (iedere 250-350KM). Het kost me niet veel tijd (heb een houder voor mijn fiets waar ik hem alleen in hoef te hangen) en ik vind het heerlijk fietsen met een schone ketting en tandwielen (lekker stil :) )
Het was de eerste keer in 2 jaar dat ik de ketting gereinigd heb, maar ik ga dat nu ook zeker vaker doen (een keer in de maand ofzo). Het is inderdaad wel zalig om geruisloos te fietsen als de ketting net gereinigd en gesmeerd is.

[ Voor 22% gewijzigd door SToRM666 op 22-08-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Hahaha.... Mijn eerste keer reinigen was ook na zo'n 1.5 jaar.

Maar toen ik mijn ketting de eerste keer schoon ging maken was dat een behoorlijke klus. Wat was dat ding smerig!
Het ritje daarna echter was echter een waar genot. Geen geratel en super soepel schakelen.

Ik heb een Pro-Elite Bike stand waar ik hem in kan hangen en dan eenvoudig de ketting, tandwielen en de fiets kan reinigen (en de ketting smeren). Hiervoor gebruik ik de Parktool.

Dan is het een kwestie van 15 minuutjes en klaar. :)

Overigens is het belangrijkste niet het soepeler schakelen en minder/geen geratel. Het reduceert slijtage enorm. En dat is de voornaamste reden om mijn fiets goed te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
Die warmte heb ik ook al een paar keer flink last van gehad. De vorige keren kwam ik echt moeizaam vooruit. Sinds kort heb ik een shirt wat veel meer open is waardoor mijn romp merkbaar koeler blijft. Daarnaast ben ik vandaag toch maar een keer zonder helm gaan rijden. Ik heb best veel haar, de combi met een helm maakt het als een warme muts. Samen met het shirt maakte het een flink verschil. Had vandaag zelfs voor mijn doen een hele snelle (lange) rit. 80 km @ 31,5km/h. Ben om 15h gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
Ik maak mijn ketting en tandwielen nu schoon met wd40, en mijn frame en soms ook de ketting met dasty of dasty, dat is een goedkope ontvetter van de zeeman. Vooral wd40 maakt de ketting echt goed schoon. Zijn er trouwens bezwaren om het op deze manier te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Van beide posts van je kan ik alleen maar dit zeggen 8)7 |:(

Voor je antwoorden zou ik even zoeken in dit topic.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
rally schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 22:55:

Maar toen ik mijn ketting de eerste keer schoon ging maken was dat een behoorlijke klus. Wat was dat ding smerig!
Het ritje daarna echter was echter een waar genot. Geen geratel en super soepel schakelen.
Er kwam inderdaad behoorlijk wat vuil af ja :X
Ik heb een Pro-Elite Bike stand waar ik hem in kan hangen en dan eenvoudig de ketting, tandwielen en de fiets kan reinigen (en de ketting smeren). Hiervoor gebruik ik de Parktool.

Mooie bike stand. Ik heb vandaag exact dezelfde Parktool set gekocht, ik ben benieuwd hoe lang die mee gaat. En gebruik je nog altijd dat spul dat erbij zat? Of gebruik je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
Je kunt ook gewoon een inhoudelijke reactie geven. Ik rij overigens verder altijd met helm, en ben me bewust van het risico.

Ik smeer de ketting dus niet met wd40, gebruik het alleen om schoon te maken. Na afspoelen met water en afdrogen met een doek gaat er een olie over speciaal voor de ketting. Ik heb het schoonmaken met wd40 ook ergens van dit forum dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Over geruisloze kettingen gesproken: na 2 jaar Squirt lube gebruikt te hebben, smeer ik de boel sinds een paar maanden met ouderwetse Kroon olie.

Wat een genot, qua kettingloop en geluid. Waar ik voorheen na iedere 100-120km weer opnieuw moest smeren, rijd ik nu 4-5 keer zo lang met minder geluid en beter schakelen.

Nadeel is dat alles snel vies en zwart wordt, maar als ik dat afzet tegen het grotere rijgenot dan blijf ik voorlopig bij de olie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
coen76 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:39:
Je kunt ook gewoon een inhoudelijke reactie geven. Ik rij overigens verder altijd met helm, en ben me bewust van het risico.

Ik smeer de ketting dus niet met wd40, gebruik het alleen om schoon te maken. Na afspoelen met water en afdrogen met een doek gaat er een olie over speciaal voor de ketting. Ik heb het schoonmaken met wd40 ook ergens van dit forum dacht ik.
Tuurlijk kan dat maar beetje zoeken lijkt vaak te veel gevraagd in dit topic. Terwijl dat eigenlijk het eerste is wat je zou kunnen doen.

WD-40 is een oplosmiddel. Ik zou het nooit gebruiken voor je ketting, ook al is het even om schoon te maken. Het lost immers ook de olie die in de rollers zit op die er vanuit de fabriek al in zit. Een droge doek werkt prima. Eventueel kan je degreaser gebruiken en sommige zweren bij lampenolie maar ik hou het het liever bij minimaal schoonmaak. Wordt je doek niet meer zwart dan is hij schoon en kan er nieuwe olie op.

Helm discussie is meerdere malen voorbij gekomen in de afgelopen weken zelfs. Ga voor een ander kapsel als je het te warm vind ;) Dat je het risico zelf neemt is 1 maar je leeft niet alleen op deze planeet, meer daarover in eerdere discussie.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
Prima argument om wd 40 daarvoor dus niet meer te gebruiken. Dasty had ik een keer getipt gekregen. Jammer, want beide werkte beter dan het schoonmaakmiddel van de fietsenwinkel. ik maakte mijn ketting voorheen altijd schoon met een parktool achtig apparaatje maar ik vind dat niet prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Gewoon de ketting in paraffine laten reinigen. Langdurig stil en weerstand verlagend. En de voorraad Ikea waxine lichtjes slinkt ook eindelijk. Meestal na 4-500km herhalen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Graham schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:56:
[...]
WD-40 is een oplosmiddel. Ik zou het nooit gebruiken voor je ketting, ook al is het even om schoon te maken. Het lost immers ook de olie die in de rollers zit op die er vanuit de fabriek al in zit. Een droge doek werkt prima. Eventueel kan je degreaser gebruiken en sommige zweren bij lampenolie maar ik hou het het liever bij minimaal schoonmaak. Wordt je doek niet meer zwart dan is hij schoon en kan er nieuwe olie op.
Ik ben laatst, door GCN, overgestapt op WD40 :P. Het spul werkt voor zover ik nu merk echt prima, maar ik was altijd al van de degreaser en daarna weer goed invetten. Op de mountainbike gebruik ik WD40 net zoals die gast van GCN ook gelijk als kettingsmeer en eerlijk gezegd gaat dat ook prima. Op de racefiets lijkt het me niet zo slim, het gaat om precies te zijn 1 rit mee dus dan blijf je bezig.

Ik merk nu met boeshield T9 wel dat eigenlijk het reinigen van de ketting met dat spul niet echt nodig lijkt, het neemt veel vuil mee naar buiten als je het maar lekker enthiousiast op doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 23-08-2015 08:04 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

SToRM666 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:38:
[...]

Mooie bike stand. Ik heb vandaag exact dezelfde Parktool set gekocht, ik ben benieuwd hoe lang die mee gaat. En gebruik je nog altijd dat spul dat erbij zat? Of gebruik je iets anders?
Voor de Parktool gebruik ik nu een algemeen ketting reinigingsmiddel. Dr. Whack F100.
Dat flesje dat bij de Parktool zat ging 4-5x mee en was toen op en een refil heb ik niet kunnen vinden.

Maar dat komt ook deels omdat ik in Polen woon en ik de taal niet echt machtig ben. Dus ik moet vrijwel al mijn fietsonderdelen op internet bestellen (hoewel ik gisteren eindelijk een adres heb gekregen voor een professionele fietsenwinkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

vhal

ಠ_ಠ

Ik haal de ketting er vanaf (hoi missing link) en stop het geheel even in een fles met lampenolie. Ik heb ik het wel over de eerste smering van een nieuwe ketting na 500-600km. Vervolgens laat ik de ketting even drogen en smeer iedere schakel in met een druppel Boeshield T9. Even een nachtje in laten trekken en vervolgens afnemen met een droge doek. Het voordeel van de T9 is dat het ook gelijk de oude smering weghaalt.

De aandrijftrein loopt nu als een zonnetje en deze blijft ook mooi schoon. Verder een kwestie van bijhouden.

Heeft overigens een e-bike maar een ketting is een ketting.

[ Voor 32% gewijzigd door vhal op 23-08-2015 09:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Iemand ervaring met een Shimano ketting en een KMC ketting op een 6800 groep? Vind dat de KMC enorme bak herrie maakt. Als de ketting kaarsrecht loopt dan gaat het íets beter. Zelfs dan vind ik het nog teveel. Super onderhouden ketting/aandrijflijn, daar ligt het niet aan. Heb nooit met een Shimano gereden, men zegt dat die stil loopt maar geloof er niks van. Komt volgens mij door de constructie van de cranckset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

KMC schijnt er om bekend te staan dat de kettingen gewoon meer geluid maken dus tja....?

Over de ketting discussie, ik gooi mijn ketting om de x kilometer en na regen/bagger-ritten altijd in een badje lampen olie. daarvoor eerst goed afnemen met een doek zodat er al veel zwarte bagger af is. Dan af en toe met een kwart er over heen en dan zie je de troep eraf komen in de olie. Dan goed afspoelen en drogen in een doek. Daarna iedere schakel juice lube, als die op is wil ik T9 proberen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Maar dat ze meer geluid maken is me bekend. Reed op de vorige racer een FSA cranck met KMC en die was hartstikke stil. Alsook op de MTB met een SLX cranck. Op de huidige racer dus ook KMC met een 6800 cranck en das een takkeherrie vind ik. Volgens mij fungeert de 6800 cranck als klankkast en is dat het probleem. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen met die cranck en een Shimano ketting. Omdat het dan nog niet veel zegt is het interessant om iemand te horen die beide kettingen heeft gereden op een 6800 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij 6800 met FSA crankset en die is muisstil :)

Even iets anders:

Ik heb nu een aantal maanden een andere wielset van Easton (AE70). Nu heb ik al zeker 3 keer gehad dat ik thuis kwam met een slag in het wiel, doordat er een spaak te los zat. Het gaat om het achterwiel en om de gekruiste spaken. Ik rij niet lomp en ben niet te zwaar (76 kg).

Ik merkte gisteren bij het reinigen van de casette ook dat er op de body van de naaf (waar je de casette dus op duwt) ook allemaal puntjes zitten. Met mijn vorige wielset (Willier OEM Fulcrum R7) had ik hier totaal geen last van. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Voor Easton wielen is dat normaal.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag: mijn wielen hebben platte spaken. Niets mis mee. Maar ... soms kom ik na een ritje thuis en staan er in het achterwiel een paar spaken gedraaid. Ik kan ze wel terugdraaien, maar dit hoort volgens mij echt niet. Het wiel is al een keer door de fietsenboer gefixt, maar het blijft terugkomen. Er is ook al een keer een spaak uitgeschoten (vanuit de naaf) waardoor ik 30km met een krom wiel naar huis heb moeten fietsen. Het zijn Mavic Aksium Race velgen, zelf weeg ik zo'n 105kg. Zou het kunnen dat deze wielen dat niet aankunnen? Moet ik dan wielen kopen die een hoger toelaatbaar gewicht aankunnen? Of is het puur een kwestie van (opnieuw) spaken?

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 23-08-2015 14:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Is niet normaal. Opnieuw spaken is economisch niet interessant gezien de nieuwwaarde.

Aksiums zijn niet geschikt voor jouw gewicht.

Ik zou voor iets handgespaakts gaan.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

havana schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:47:
Oh :') Gelukkig dat ik het nu aardig snel kan fixen (en er iets van leer), maar echt een duurzame set wielen is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 07:51
havana schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:47:
Je zou toch zeggen dat ze dat weleens gefixed hadden ondertussen. (?)
Wat betreft platte spaken die draaien: Dat hoort er een beetje bij, je krijgt ze nooit meer zo recht als dat ze uit de fabriek kwamen zodra er een slagje optreedt. Dat het echter vanzelf gebeurt en dat er vanzelf een spaak uitspringt is echt niet oke.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

havana schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:52:
Is niet normaal. Opnieuw spaken is economisch niet interessant gezien de nieuwwaarde.

Aksiums zijn niet geschikt voor jouw gewicht.

Ik zou voor iets handgespaakts gaan.
Ik vermoedde al zoiets. Zit nu naar Fulcrum Racing 3 te kijken. Volgens veel testberichten een super wiel met uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Edit: of ook Campagnolo Zonda. Is feitelijk zelfde als de Fulcrum.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 23-08-2015 16:36 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Prima wielen, doe je zeker geen miskoop aan.

Als je niet om de looks geeft zou ik gewoon een setje handgespaakte CXP's kopen.

36 spaken, Shimano 105 naaf, onverwoestbaar en nog geen 200 piek.

http://www.rosebikes.nl/a...p-33--105-5800/aid:162968

[ Voor 86% gewijzigd door havana op 23-08-2015 14:29 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Euh, aangezien ik mijn fiets nog wel eens ergens mee neem (en op slot moet doen) zoek ik van die assen die moeilijker open te maken zijn dan normale assen, zodat ik maar één van mijn twee wielen aan een slot hoef te hangen. Weet iemand waar deze te krijgen zijn? Ik heb verder ook geen idee welke wel, en welke niet op mijn fiets passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren eindelijk eens gedaan wat ik al langere tijd wilde: de kaap van de 300km ronden. Route was Rotterdam - Antwerpen - Rotterdam. Ging erg lekker. Ennmaal thuis hakte de vermoeidheid er pas in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hoiz schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:50:
Euh, aangezien ik mijn fiets nog wel eens ergens mee neem (en op slot moet doen) zoek ik van die assen die moeilijker open te maken zijn dan normale assen, zodat ik maar één van mijn twee wielen aan een slot hoef te hangen. Weet iemand waar deze te krijgen zijn? Ik heb verder ook geen idee welke wel, en welke niet op mijn fiets passen..
Bedoel je zoiets: https://www.pinheadlocks.com/store/en/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Die zijn ook wel nice, vooral mbt seatpost en stuur. Ervaring mee?. Zelf heb ik een setje quickreleases gekocht van BBB die alleen met inbus open te maken zijn. Gebruikt tijdens een weekendje London.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Ja, die! De dealer waar ik mijn fiets van had had ze echter voor 15eu, al zijn die met imbussleutel waarschijnlijk.. Helaas heeft hij ze niet meer op voorraad. Op zich niet erg, het is niet dat ik van plan ben mijn fiets urenlang weg te zetten, en het gaat eigenlijk maar om een v/d twee wielen (ander zit sowieso het kettingslot om).
Graham schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:20:
[...]

Die zijn ook wel nice, vooral mbt seatpost en stuur. Ervaring mee?. Zelf heb ik een setje quickreleases gekocht van BBB die alleen met inbus open te maken zijn. Gebruikt tijdens een weekendje London.
Ook interessant. En goedkoop! Hoe moet ik dat opvatten, zijn dat gewoon een stel kabels die je in elkaar schroeft en vervolgens met een inbus weer openmaakt?

Edit: Na wat inlezen is dat volgens mij idd wat ik zoek (een vervangende as met inbus 'slot'). Verder qua kwaliteit doet dit niet onder voor de as die er origineel in zat, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Hoiz op 23-08-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Quickrelease heeft weinig van invloed op je wiel, hij houdt hem alleen in de vork. Je zou het ook niet als as moeten zien, hij gaat daar immers door heen en draait niet terwijl jij fietst.

---

Komt er eigenlijk deze zomer nog een GoT ronde?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Graham schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:20:
[...]

Ik zou die BBB's pakken. Lekker cheap en zal prima werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Wow wat maken jullie vaak je ketting schoon! Als ik 1 x in de week ff een doek er overheen gaan en opnieuw invet (geen idee welk spul, fietsenmaker zei dat t goed spul was en t ruft niet naar olie...) is het veel....

Rij nu ondertussen 5000 km met de ketting/tandwielen die ik er nu op heb zitten. Noodzaak tot vervangen zit er wel aan te komen nu, maar kan nog wel heel ff mee....
Hoelang doen jullie met een setje?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
Toen ik nog 9 speed reed elke1500- 2000km nieuwe ketting, kost toch niets, nu rijdt ik 11 speed, moet het nog ff aanzien want zitten nog niet super veel km op deze fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

rally schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 22:55:

Ik heb een Pro-Elite Bike stand waar ik hem in kan hangen en dan eenvoudig de ketting, tandwielen en de fiets kan reinigen (en de ketting smeren).

Overigens is het belangrijkste niet het soepeler schakelen en minder/geen geratel. Het reduceert slijtage enorm. En dat is de voornaamste reden om mijn fiets goed te onderhouden.
Wat een dure standaard! Is er een reden dat je daarvoor bent gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Herrick schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:22:
...
Vanmiddag de fiets maar weer even schoon gemaakt, maar bij terugplaatsen viel mij op dat er speling zit op het achterwiel. Ik hoop dat ik de fiets deze week nog even kan laten nakijken, maar is het schadelijk om hier mee door te fietsen? Ik ga waarschijnlijk vrijdag nog een langere rit doen (> 100km).
Iemand nog adviezen?

Met betrekking tot de hele ketting smeren discussie kan ik aangeven dat ik in het WD40 kamp zit. Ik hanteer de werkwijze zoals in de video van GCN. Dat deed ik ook al met mijn ATB en daar fiets ik al 4 jaren probleemloos (en soepel) op rond. Ik zie het probleem dan ook niet zo. Wat is het ergste dat er kan gebeuren door deze methode te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

havana schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:25:
Prima wielen, doe je zeker geen miskoop aan.

Als je niet om de looks geeft zou ik gewoon een setje handgespaakte CXP's kopen.

36 spaken, Shimano 105 naaf, onverwoestbaar en nog geen 200 piek.

http://www.rosebikes.nl/a...p-33--105-5800/aid:162968
Wat vind je van de DT Swiss R24 Spline? 24 spaken voor, 28 achter en kan volgens de fabrikant tot 110kg aan. Ziet er een stuk aantrekkelijker uit dan de CXP33 en kost rond de 200 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 23-08-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Microkid schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:49:
[...]

Wat vind je van de DT Swiss R24 Spline?
Ziet er uit als een redelijke nukeproof wielset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ircghost schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:52:
[...]

Wat een dure standaard! Is er een reden dat je daarvoor bent gegaan?
Goede reviews en flexibel zodat ik er ook andere fietsen er in kan zetten/hangen.
Bovendien moest hij eenvoudig op te bergen zijn, in en uit elkaar te halen zijn en op ons balkon passen.
Ik had eerst een eenvoudiger model, maar de kwaliteit daarvan was aanzienlijk minder.
Toen ik de "gewone" fiets van mijn vrouw er in probeerde te hangen stond hij alles behalve stabiel. Maar ja... Was dan ook "maar" 80 Euro.

In onze woning in Nederland had ik een lift systeem van 40 Euro aan het plafond hangen. Helaas kan dat hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik veeg de ketting meestal af als hij er smerig uitziet. Met een doek met een beetje lampolie en daarna een droge doek. Dat is meestal om de 5 ritten ofzo, bij mij is dat een kleine maand. En ketting olie erop als hij geluid gaat maken, dat is misschien eens in de tien ritten.

Heb er net een nieuwe ketting op liggen, de vorige is geloof ik 5500km meegegaan en mijn cassette (ultegra) nu al bijna 10.000km. Dus die poetsmanie is niet echt nodig. Hoewel het wel mooi is als het er netjes uitziet allemaal. :)

Vanmiddag sinds lang weer eens een wat langer rondje gedaan, 110km Utrecht-Rhenen v.v. De wind stond perfect voor een heenreis door het bos en over de heuvels en terug over de dijk met 40+. Toch weer in de val gelopen van te weinig drinken, waardoor ik me niet meer top voelde de laatste 20km :(

[ Voor 22% gewijzigd door TheLemon op 24-08-2015 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

ramonlambal schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 20:06:
Toen ik nog 9 speed reed elke1500- 2000km nieuwe ketting, kost toch niets, nu rijdt ik 11 speed, moet het nog ff aanzien want zitten nog niet super veel km op deze fiets
Elke 1500-2000? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? :P
Mijn laatste (11 speed) ketting heeft er +/- 5500km op gezeten, toen gaf de kettingchecker duidelijk aan dat hij vervangen moest worden (0.75%).
Graham schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 16:31:
Komt er eigenlijk deze zomer nog een GoT ronde?
Zou wel leuk zijn ja. Dit jaar ga ik 'm alleen niet regelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
DjVe schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 19:18:

* DjVe heeft eindelijk ook een fietscomputers besteld....

Nouja sort of... Ik heb een Whahoo RFLKT+ met hartslagmeter besteld. Nog nooit gefietst met een hartslagmeter dus ben benieuwd :)
Hoe bevalt de RFLKT? Ben zelf aan het orienteren en overweeg de Wahoo producten, snelheid cadanssensor, hartslagband en dan ook de RFLKT.

[ Voor 4% gewijzigd door Exocet op 24-08-2015 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
1500-2000 km is echt veel te snel. 0,75 op de slijtagemeter vind ik trouwens ook te laat. Ik houd meestal 3500 km aan, dan gaan je cassette en voorbladen min of meer eindeloos mee.

De Lidl heeft trouwens deze week weer allerlei fietskleding in de aanbieding. Het is geen topkwaliteit, maar het voldoet.

[ Voor 26% gewijzigd door havana op 24-08-2015 10:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
Ja was ook wel snel, maar die kettingen kosten ongeveer niets (fietste toen ook nog niet zoveel, dus waren maar 2 kettingen per jaar) en vind altijd de fabrieksmering toch het lekkerst rijden :P

Heb inmiddels ook een kettingchecker gekocht, maar die heeft alleen 0.75-1, als jij zegt dat de .75 te laat is zal ik ook maar rond de 3500 preventief mijn ketting vervangen (als de .75 er dan nog niet in valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 07:51
Bij de meeste wielsets kan je zelf de speling eruit draaien. Is vaak wel googlebaar. Ik weet niet of het echt slecht is om iets te lang mee door te fietsen, maar speling verpest wel de wegligging van je fiets.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
Ligt er een beetje aan welk wiel, industrie lagers kun je niet echt veel aan afstellen, moeten dan nieuwe lagers in, shimano naven hebben cup conus en die zijn heel makkelijk zelf af te stellen met 2 conus sleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
TheLemon schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 00:01:
Vanmiddag sinds lang weer eens een wat langer rondje gedaan, 110km Utrecht-Rhenen v.v. De wind stond perfect voor een heenreis door het bos en over de heuvels en terug over de dijk met 40+. Toch weer in de val gelopen van te weinig drinken, waardoor ik me niet meer top voelde de laatste 20km :(
Ik heb vrijdag 2 nieuwe bidons gekocht welke wat groter zijn dan mijn vorige (750ml nu t.o.v. 500ml). Het was gisteren vrij warm, dus ze kwamen al direct goed van pas. Na 60km waren ze beide leeg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Pelle schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:27:
[...]

Elke 1500-2000? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? :P
Mijn laatste (11 speed) ketting heeft er +/- 5500km op gezeten, toen gaf de kettingchecker duidelijk aan dat hij vervangen moest worden (0.75%).

[...]

Zou wel leuk zijn ja. Dit jaar ga ik 'm alleen niet regelen :P
Me SRAM 1051 nu 8.130,4 km en nog lang niet op 0.75 misschien is de 10k wel te halen.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
havana schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:50:

De Lidl heeft trouwens deze week weer allerlei fietskleding in de aanbieding. Het is geen topkwaliteit, maar het voldoet.
Ik ga vanmiddag eens voor zo'n softshell kijken. Hopen dat er een beetje een geschikte maat tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
Gisteren weer een rondje gereden, deze keer een afstand van 41 km.
Iedereen die zei dat ik even aan de houding moest wennen had zoals het er nu naar uitziet gelijk.
Ik heb gisteren amper last gehad van m'n rug, daarbij moet ik wel bekennen dat ik m'n zadel niet meer teruggezet heb. Dit kan ik altijd nog gaan doen, voor nu laat ik het ff zo (zolang dit bevalt).

Van de wind heb ik niet heel veel last gehad, behalve op het einde (hallo tegenwind!). Verder heerlijk met de wind in de rug over de dijk kunnen crossen waarbij m'n snelheid jammer genoeg een beetje schommelde tussen de 30-40 km/u. Uiteindelijk wil ik hier nog wel wat op verzinnen zodat ik het wat scherper in de gaten kan houden, tot nu toe gaat alles achteraf via Strava (iPhone app).
Ik kwam gisteren echter wel gesloopt thuis door de wind op het laatste stuk, echter wou ik het toch zo snel mogelijk afleggen. Wat ook nog wel redelijk gelukt is (als beginner) met 25 km/u gemiddeld.

En ik heb nu twee mooie bruine/rode armpjes, je kan exact zien waar m'n wielrenshirt zat. :P Enige wat ik nu nog kan zeggen is dat ik dit veel eerder had moeten gaan doen. _/-\o_

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 15:35
BreadFan schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:05:
[...]

Ik ga vanmiddag eens voor zo'n softshell kijken. Hopen dat er een beetje een geschikte maat tussen zit.
Ik heb afgelopen winter zo'n softshell gekocht, wanneer het koud is, 0-10 graden oid vond ik hem perfect voor woon-werk verkeer. (thermoshirt met lange mouwen eronder). Voor de rest is het snel wat zweterig. Maar gezien de prijs perfect, heb er toen 10 euro voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Fanatix schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:20:

En ik heb nu twee mooie bruine/rode armpjes, je kan exact zien waar m'n wielrenshirt zat. :P Enige wat ik nu nog kan zeggen is dat ik dit veel eerder had moeten gaan doen. _/-\o_
http://www.velominati.com/the-rules/#7 :P

(ik zeg fuck the rules (uitzonderingen daargelaten), maar goed, het is leuk leesvoer)
roda_djavulen schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:40:
[...]

Ik heb afgelopen winter zo'n softshell gekocht, wanneer het koud is, 0-10 graden oid vond ik hem perfect voor woon-werk verkeer. (thermoshirt met lange mouwen eronder). Voor de rest is het snel wat zweterig. Maar gezien de prijs perfect, heb er toen 10 euro voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
BreadFan schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:13:
[...]

http://www.velominati.com/the-rules/#7 :P
(ik zeg fuck the rules (uitzonderingen daargelaten), maar goed, het is leuk leesvoer)
Haha, humor! Ik kan er wel om lachen al zeg ik op sommige inderdaad ook fuck the rules.
Ik gaat m'n benen de komende tijd nog niet scheren, en ik rijd toch echt op een triple. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik moet altijd wel lachen om de regels, vooral omdat sommigen zo heerlijk onpraktisch zijn. Zo hebben over het algemeen geen twee shirts precies dezelfde mouwlengte, zodat het al praktisch onmogelijk is om Rule #7 na te leven.

Overigens moet ik zeggen adt ik er niet helemaal ongevoelig voor ben, want soms voel ik me toch wel een lulletje rozewater op m'n triple, maar dat is vooral omdat ik de 30t echt nog nooit, maar dan ook letterlijk nooit, gebruikt heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Is natuurlijk een beetje afhankelijk van het beschikbare parcours en je doelstellingen. Ik probeer mijn beentempo niet te laten zakken onder de 80rpm bergop. Maar met een 42-25 lijkt me dat erg lastig bij bijvoorbeeld Keutenberg, DodeMan, Gulpenerberg, Eyserbosweg en noem ze maar op... Maar met een compact met 34-28 zal het ook wel lukken denk ik.. En ziet inderdaad wat beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Exocet schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:34:
[...]

Hoe bevalt de RFLKT? Ben zelf aan het orienteren en overweeg de Wahoo producten, snelheid cadanssensor, hartslagband en dan ook de RFLKT.
Ik heb in het MTB topic een eerste impressie achter gelaten: DjVe in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"

Als ik wat meer tijd heb, zal ik eens een uitgebreide review maken met foto's.

Hij werkt overigens echt prima. Nog helemaal geen bugs/fails tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:53
In eerste instantie had ik een dikke week geleden een Cube Peloton Race besteld. Echter hier toch van afgestapt. Het zat toch niet lekker genoeg. Nu het oog op een Merida Ride 400 laten vallen, volledig 105 11sp compact. Het uiterlijk van de fiets vind ik iets sportiever en de zit vind ik ook prettiger.
Wat vinden jullie van deze fiets? Iemand ervaring mee?
Kan hem nu met fietscomputer, bidonhouder en een paar 105 pedalen voor ongeveer €1100,- krijgen. Is dit een goede deal? Of raden jullie een andere/betere fiets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Zat wat terug te lezen in oude topics, leuk om te zien wat je dan allemaal tegenkomt :D
Onderstaande komt uit 2012:
Pelle in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17"
Gisteren voor het eerst sinds 14 (?) jaar weer eens meer dan 25km gefietst. [..] Uiteindelijk werd het 43km [..] Viel me niet tegen voor een beginner, sterker nog, dat smaakte naar meer. Dus misschien dat ik morgen of maandag een rondje van een km of 60 wil gaan maken. Heb alleen wel spierpijn als de neten, terwijl ik helemaal niet het idee had dat ik aan het verzuren was of tegen de limiet aan het rijden was.
Toch vandaag voor het eerst de magische grens van de 30km/h gemiddeld doorbroken, over een stuk van 41km. [..] De komende maand maar eens vaker van dit soort rondjes maken, en dan van de zomer kijken of de 80+ ritten me gaan bevallen.
Leuk om te zien hoe hard je conditie vooruit kan gaan, als je gewoon regelmatig je trainingsuurtjes blijft maken. Ik kan me die ritjes nog wel herinneren; nu voel ik me minder gesloopt bij tochten die 3-4 keer zo lang zijn en ook nog eens veel harder gaan.
Ik heb vandaag Strava ontdekt. [..] En wat al helemaal geweldig is, is dat je segmenten kunt creeëren van stukken die je gefietst hebt. Bijvoorbeeld een segment van 15km over een dijk, of juist van een klim van een kilometer omhoog.

[..]

Vandaag o.a. de Brienenoordbrug mee gepakt (1km @ gemiddeld 2.2%, in het midden is 'ie 3.4%). Moet nog een beetje klimmersbenen kweken, heb ik gemerkt, want het is natuurlijk een klimmetje van niks. Aan het begin van de brug had ik een andere wielrenner voor me, op een meter of 50 schat ik. Ongeveer 300m voordat ik boven was ging ik erlangs, met nog best een redelijk verschil in snelheid. Bovenop was ik helemaal kapot, volle bak op buitenblad naar boven gereden.
Thuisgekomen bleek dat met 27.6km/h gemiddeld te zijn. Maar de nummer 1 op die klim heeft het met 35km/h gedaan :o Dat valt dan weer ff tegen.
Een jaar daarna reed ik 'm zelf omhoog met 39,2 gemiddeld (en een 12e tijd, op (destijds) 2500 man) :+
Het grootste gedeelte in D1 gefietst, met als uitzondering een sprintje bergop bij het colletje van Bergschenhoek, en dik 3km stampen met zijwind @39km/h op de Middelweg. Dacht ik daar een aardige tijd neergezet te hebben, blijkt bij thuiskomst op Strava dat iemand anders datzelfde stuk een week geleden met 55km/h heeft gereden :X
Dan moet je een serieus motortje hebben zeg, wil je dat halen. Of windkracht 7 in de rug ofzo.
[..]
De rest van zijn route ging over gedeeltes waar je niet me de auto kunt komen, dus dat lijkt me dan weer niet voor de hand liggen. Maar een gemiddelde van 35.9 over een rondje van 56km is dan ook weer niet heel erg geloofwaardig. Ja, tenzij je met een groepje bent wellicht, waarbij je continu kop over kop rijdt?
2 jaar later reed ik zelf een rondje van 52km met 35,5 gemiddeld. En reed ik op het betreffende segment toch ook met een snelheid van 50 (waar die gast van de KOM het met z'n tweeen had gehaald).

Grappig, hoe je terugkijkend toch bepaalde snelheden of afstanden hebt gehaald die je toen niet voor mogelijk hield. Zelf vind ik dat ik een beetje stil sta qua ontwikkeling, maar als ik dan zo terug lees wat ik in 2012 allemaal graag had willen halen, dan zijn mijn verwachtingen van destijds meer dan uitgekomen :)
Pagina: 1 ... 23 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic