Als ik fiets zit ik ook snel boven de 100 hoor. Ik moet echt heel veel moeite doen om rond die 115 te zitten als ik rustige duur moet rijden. Maar merk ook dat het tempo wat ik dan rijdt, wel wat aan het stijgen is, zonder dat m'n hartslag hoger wordt. Maar accepteer dat je in 1e instantie door alles en iedereen ingehaald wordt

Heb genoeg ritjes op die manier gemaakt van nog geen 25 gemiddeld. Maar begin nu ook te merken dat niet alleen de snelheid in die zone hoger wordt, maar ook als ik stukken doorrijdt, m'n herstel veel sneller is. Zat ik "vroeger" na een paar minuten "hard rijden" (rond omslagpunt = 160 voor mij) een paar minuten te hijgen, zit ik nu over het algemeen na een minuutje (wel rustig doortrappend) weer rond de 115.
De meeste mensen fietsen nauwelijks in hun lage hartslagzone. Als je met groepjes rijdt, zit je daar al vaak boven. En ondanks maandenlang rustige duur, als ik nu gewoon een stuk fiets zonder met m'n hartslag bezig te zijn, zit ik nog net aan in D1 maar regelmatig in D2. Is op zich niks mis mee verder, en het hangt van je trainingsdoelen af of het slim is om meer onderin D1 te fietsen. Ik vind dat voor mijzelf nuttig (vandaar dat ik een coach heb genomen) omdat ik op bepaalde punten wil verbeteren, en ik kwam zelf niet verder. En ik volg nu dus ook vrij strikt mijn schema en dat betekend zo'n 80% van mijn tijd onderin D1... rustig rijdend (wel hoge cadans trouwens), door alles en iedereen ingehaald worden. "Vogeltjes kijken" zoals het in sommige boeken wordt genoemd. Maar het heeft effect merk ik. En dat compenseert het irritante gevoel dat je zelfs door vrouwen wordt ingehaald
Overigens is maximale hartslag niet letterlijk de maximale hartslag die je op je scherm te zien kunt krijgen.... het is de hartslag die je ook nog eens iets langer dan 1 seconde vol kunt houden

Na mijn metingen heb ik regelmatig hogere hartslagen gezien (geloof dat mijn piek eens 188 is geweest), maar dat hou ik niet veel langer dan een seconde vol

Die 171 die uit de laatste meting is gekomen, kan ik nog wel eventjes volhouden (geen minuten uiteraard maar laatste keer lang genoeg om de "Col de Scheveningen" op te knallen).