Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.734 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59
Eyserbosweg vind ik wel een van de mooiere klimmetjes, vooral het uitzicht en het bankje na de klim zijn leuk om daar even te pauzeren na de beklimming. Nog maar 1x gereden maar sta er 12975ste.
wackmaniac schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:16:
Tijdens de Eneco tour voor het eerst een renner met schijfremmen in de Pro Tour, Tim Kerkhof van Orange Roompot: http://inrng.tumblr.com/p...ith-disc-brakes-on-a-road
Ook wel mooie fietsen. Niet Di2 vind ik dan weer jammer ;)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:06
Dat team wordt gesponsord door SRAM. Die zal hun wireless electrische groepset toch wel bijna klaarhebben. AG2R reed er al mee in de tour.

Ik heb tot nu toe maar een paar honderd meter gereden met Ultegra Di2 10spd. Miste toch wel de mechanische feedback, dus ik weet niet zeker of ik een volgende fiets wel met Di2 wil, ondanks de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Kan ik me wat bij voorstellen (mechanische feedback), gok dat je daarom toch nog wat pros zonder Di2 zie fietsen. Maar de voordelen zijn mij genoeg om daarvoor te kiezen bij een volgende racer. Wireless zie ik eigenlijk niet zoveel voordeel in tov wired electrische groep. Ben wel benieuwd hoe de FSA electrische groep er uiteindelijk uit zal zien.

Veel rijders in de Transcontinental dit jaar reden met schijfremmen en electrische groepsets. Op dat soort afstanden snap ik wel waarom ze daarvoor gaan, minder kracht nodig voor het bedienen van beide. Zal je verbazen hoe zwaar het kan zijn om te schakelen met mechanische groep en het remmen. Zijn wel interessante stukken over geschreven door de Transcontinental rijders.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:31:
Ik kan met mijn 5700 prima trimmen, ook op het buitenblad. Het is een kwestie van heel voorzichtig tegen de shifter duwen. Maar inderdaad, op buitenblad naar binnen trimmen is lastiger dan op het binnenblad naar buiten trimmen.
Dank! :D Wist niet dat dat kon, stoorde me we weleens aan dat a) De ketting aanliep op het buitenblad, en b) Ik soms 2x moest shiften om terug te schakelen.

Gisteravond uitgeprobeerd met dank aan de posts hier, en nu blijkt dat gewoon de trimfunctie te zijn 8)7 It's not a bug, it's a feature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

BreadFan schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:53:
[...]

Dank! :D Wist niet dat dat kon, stoorde me we weleens aan dat a) De ketting aanliep op het buitenblad, en b) Ik soms 2x moest shiften om terug te schakelen.

Gisteravond uitgeprobeerd met dank aan de posts hier, en nu blijkt dat gewoon de trimfunctie te zijn 8)7 It's not a bug, it's a feature!
_O-

Ik dacht eerst ook dat het niet klopte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Graham schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:40:
Veel rijders in de Transcontinental dit jaar reden met schijfremmen en electrische groepsets. Op dat soort afstanden snap ik wel waarom ze daarvoor gaan, minder kracht nodig voor het bedienen van beide. Zal je verbazen hoe zwaar het kan zijn om te schakelen met mechanische groep en het remmen.
Dat bij lange afstanden geloof ik graag, de enige keer dat ik echt graag Di2 gehad zou willen hebben was bij de 220km Grenslandklassier. Veel heuvels dus vaak voor schakelen zorgde wel dat ik het voelde in m'n linkerhand en er op het laatst echt moeite mee had om naar het buitenblad te schakelen. Maar bij 200 km tochten zit ik zowiezo helemaal stuk, dus die hou ik maar beperkt tot hoogtens 1 per jaar ofzo (zodra ik de pijn van de vorige vergeten ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
P
matthijsln schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:04:
[...]

Dat bij lange afstanden geloof ik graag, de enige keer dat ik echt graag Di2 gehad zou willen hebben was bij de 220km Grenslandklassier. Veel heuvels dus vaak voor schakelen zorgde wel dat ik het voelde in m'n linkerhand en er op het laatst echt moeite mee had om naar het buitenblad te schakelen. Maar bij 200 km tochten zit ik zowiezo helemaal stuk, dus die hou ik maar beperkt tot hoogtens 1 per jaar ofzo (zodra ik de pijn van de vorige vergeten ben).
Precies. Al lijkt het met ook handig om je switches voor te schakelen via zo'n junctionbox op andere plekken op je stuur te hebben. Op tijdrit stuur of zelfs op je drops.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Zeker, ik sprint nogal eens in trainingswedstrijdjes of trainingen met m'n fietsclub en dan lijken me die sprintershifters om onderuit de beugels te schakelen ook wel tof.

Voor de andere discussie, mijn volgende fiets moet daarom ook zeker een 52 hebben. Met een sprint tegen de 60km/u (10 seconden 1100 W) zit je op 52x11 al op 100rpm.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijsln op 14-08-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 12:28
Ik zat laatst een beetje nieuwe fietsen te kijken op 12go en daar zag ik dat er veel fietsen met 52/34 zijn uitgerust. Is dit een beetje de nieuwe trend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Van 52/34 heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd. Bedoel je niet 52/36?

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
nare man schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:03:
Van 52/34 heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd. Bedoel je niet 52/36?
Dat zal het geweest zijn. Dan nog, gaat de 50/34 er langzaam uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat zou best kunnen, als je kijkt hoe agressief 52/36 wordt gepushed als de Next Big Thing, dat de voordelen van de compact en de double in zich verenigt. Bij een populair merk als Canyon kun je zelfs uitsluitend nog kiezen voor een 52/36 op de 'echte' racefietsen (bij de meer endurance-gerichte fietsen is het nog wel 50/34).

[ Voor 37% gewijzigd door nare man op 14-08-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
En toch heeft een 52 voor geen enkele wielertoerist ook maar enige meerwaarde.

[ Voor 48% gewijzigd door havana op 14-08-2015 15:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Daarmee ben ik het wel eens. De sprint die Matthijs laat zien gaat licht bergaf en bovendien kun je in een sprint nog wel doortrekken tot 115-120rpm als het moet. Dan kom je met 50-11 ineens al tot 65-68km/u. Meer dan dat halen wij stervelingen normaal gesproken niet.
Als er 12-speed komt ooit, dan is het misschien wel wat, maar tot die tijd heb je in 99,9% van de gevallen meer aan een 50 voorblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Bergaf zou het voor mij wel handig zijn. Maar dat is inderdaad ook het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
havana schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:27:
Helemaal mee eens. De opmerking dat een 52/36 de voordelen van een compact en een double in zich zou verenigen is dan ook niet mijn persoonlijke mening. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een compromis. Daarbij komt dat het argument dat je vaak hoort (o.a. door Canyon gepropageerd), dat je met een 36 langer kunt blijven doorrijden voordat je naar het grote blad moet schakelen, totaal niet overtuigend vind. In ons platte landje blijft een 39 als binnenblad gewoon ideaal, het verschil tussen 34 en 36 is vrij nietszeggend.

[ Voor 30% gewijzigd door nare man op 14-08-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 23:38
Ik denk dat voor beginnende wielrenners een 36 prettiger is als je gaat klimmen/wind tegen hebt. (of je moet weer een 11-30 casette monteren icm 39)
Dus dan begrijp ik de standaard 52/36 wel.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 10:45

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Ik heb een 52/36 en heb sinds gisteren achter 11-23 hopelijk kan ik nu wel lekker op het voorblad rijden.
Vaak is de 36 net te klein en de 52 net te groot. Als de nieuwe cassette niet de oplossing is dan ga ik proberen of een 39 goed werkt. (wordt officieel niet ondersteund door shimano ultegra 6800 )

Ik vond de 36 met klimmen prima overigens.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Mij lijkt een 34 in de echte bergen in het buitenland toch wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Niet onverwacht deze discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik heb gewoon 53/39 met 11-25 en voor dagjes ardennen met 20% dingen een 12-30 cassette.
Maargoed ik ben ook geen gemiddelde wielertoerist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:54

Pelle

🚴‍♂️

djlinsen schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:42:
Ik heb een 52/36 en heb sinds gisteren achter 11-23 hopelijk kan ik nu wel lekker op het voorblad rijden.
Vaak is de 36 net te klein en de 52 net te groot. Als de nieuwe cassette niet de oplossing is dan ga ik proberen of een 39 goed werkt. (wordt officieel niet ondersteund door shimano ultegra 6800 )

Ik vond de 36 met klimmen prima overigens.
Ik (50/34) baal van mijn aankoop van de 11-23. Want wil je op buitenblad rijden, dan rijd je 9 van de 10 keer met een flink scheve ketting. Dus of op tandwieltje 10 op het buitenblad, of tandwieltje 2 of 3 op het binnenblad.
Met een cadans van 95 zit je bij een snelheid van 30km/u dan continu tussen binnen- en buitenblad te schakelen. Ik heb mooi m'n 11-28 er weer opgelegd, die 11-23 bewaar ik wel voor als ik ooit nog een keer een tijdritfiets koop ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
havana schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:27:
Mwa, ik heb een 50/34, maar merk toch semi-regelmatig dat een iets groter blad voor wel handig zou zijn. Boven de 60km/h fiets kan je dan toch niet heel normaal meer fietsen en kost het ook gewoon snelheid, en als je af en toe een kommetje wilt pakken oid dan is dat toch wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
djlinsen schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:42:
Als je meer op het voorblad wilt rijden, kun je dan niet beter een 12-25 kopen in plaats van een 11-23? De hele verzettenrange schuift een stuk op omdat je de 11t inwisselt voor de 25t, maar de onderlinge sprongen zijn precies hetzelfde. Je hebt dan een extra bruikbaar verzet op je voorblad (om precies te zijn 52x19).

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 14-08-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Pelle schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:55:
[...]

Ik (50/34) baal van mijn aankoop van de 11-23. Want wil je op buitenblad rijden, dan rijd je 9 van de 10 keer met een flink scheve ketting. Dus of op tandwieltje 10 op het buitenblad, of tandwieltje 2 of 3 op het binnenblad.
Met een cadans van 95 zit je bij een snelheid van 30km/u dan continu tussen binnen- en buitenblad te schakelen. Ik heb mooi m'n 11-28 er weer opgelegd, die 11-23 bewaar ik wel voor als ik ooit nog een keer een tijdritfiets koop ofzo :P
Op de 19 gaat toch prima? Cadans van 90 bij 30km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Maar met een cadans van 95 kom je op de 34 niet boven de 29 km/u uit (34x14), terwijl je op de 50 dan al aan 33,6 km/u zit (50x18). 50x19 is best wel schuin op die cassette, met een 12-25 zou je inderdaad wel op de 19 kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 10:45

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

nare man schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:17:
[...]

Als je meer op het voorblad wilt rijden, kun je dan niet beter een 12-25 kopen in plaats van een 11-23? De hele verzettenrange schuift een stuk op omdat je de 11t inwisselt voor de 25t, maar de onderlinge sprongen zijn precies hetzelfde. Je hebt dan een extra bruikbaar verzet op je voorblad (om precies te zijn 52x19).
Het doel is om minder tussen voorblad en binnenblad te wisselen, mij maakt het niet uit waar ik op rij,
Met de 12-25 raak je op het binnenblad een tandje kwijt,

Eigenlijk moet ik gewoon gemiddeld 5km/h harder gaan rijden, heb ik geen last meer van dit issue ;)

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

maxoss schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:20:
[...]

Op de 19 gaat toch prima? Cadans van 90 bij 30km/h
Ja, maar als je vooral in de polder rijdt dan rijd je zelden lang dezelfde snelheid. 30 gemiddeld is prima te halen, maar het is hier vrijwel altijd windkracht 3 of 4, en dan rijd je óf 26-28 (wind tegen) of 33-35 (wind mee). Dat is de hele tijd wisselen tussen binnen- en buitenblad, en vervolgens ook je achterderailleur nog 6-7 tandjes opschuiven.

Rijd je wat meer landinwaarts of in de bossen dan heb je dit probleem een stuk minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
djlinsen schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:38:
[...]

Het doel is om minder tussen voorblad en binnenblad te wisselen, mij maakt het niet uit waar ik op rij,
Dan moet je een 11-28 of een 11-32 kopen, dan zit er een overlap tussen binnenblad en buitenblad, terwijl een 11-23 en een 12-25 daar juist een gat hebben. Moet je de sprongen van 2 tandjes wel voor lief nemen.
Eigenlijk moet ik gewoon gemiddeld 5km/h harder gaan rijden, heb ik geen last meer van dit issue ;)
Of een 39 binnenblad monteren inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Pelle schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:49:
[...]

Ja, maar als je vooral in de polder rijdt dan rijd je zelden lang dezelfde snelheid. 30 gemiddeld is prima te halen, maar het is hier vrijwel altijd windkracht 3 of 4, en dan rijd je óf 26-28 (wind tegen) of 33-35 (wind tegen). Dat is de hele tijd wisselen tussen binnen- en buitenblad, en vervolgens ook je achterderailleur nog 6-7 tandjes opschuiven.

Rijd je wat meer landinwaarts of in de bossen dan heb je dit probleem een stuk minder :)
Ik snap het wel, echter met een cadans van 80 rijd je nog 26.5 km/h.

[ Voor 80% gewijzigd door maxoss op 14-08-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Maar ik wil geen cadans 80 rijden, ik wil lekker op 95 ronddraaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hielko schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:58:
[...]

Mwa, ik heb een 50/34, maar merk toch semi-regelmatig dat een iets groter blad voor wel handig zou zijn. Boven de 60km/h fiets kan je dan toch niet heel normaal meer fietsen en kost het ook gewoon snelheid, en als je af en toe een kommetje wilt pakken oid dan is dat toch wel zo handig.
Dan moet je gewoon een 11 monteren. Bovendien, hoeveel wielertoeristen rijden er boven 60 per uur? 99,99% is niet bezig met KOM's en Strava maar wil gewoon fietsen.

@ Pelle

Een poldercassette i.c.m. een 34 is inderdaad waardeloos. Als je niet wilt sleutelen moet je een 34 combineren met een klimcassette, dan kun je op het buitenblad op het vlakke rijden (i.c.m. met grotere kransjes achter).

@ DDX

Ik denk dat je het juist ziet. Als jij van 20k/jaar naar "gewone" kilometrages gaat van pak 'm beet 5-10k per jaar dan ga ook jij smeken om een compact voor de heuvels en bergen. Al dan niet in combinatie met een klimcassette.

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 14-08-2015 18:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabri91
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 01:07
Beste mede Tweakers,

Wil mijn eerste racefiets kopen en zag deze op marktplaats, is het een goeie deal? over de frame zelf vind ik heel weinig op het internet.
http://link.marktplaats.nl/m954860734

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 14:43
Verzetten en scheve kettinglijnen. Heerlijk vind ik dat om te lezen.

Is er al een keer onderbouwd wat een scheve kettinglijnen nou precies veroorzaakt en in welke mate?

Groot/groot krijg je near perfect afgesteld (Ultegra 6800 met crank). Met een beetje stijf frame hoor je er nooit wat van.

Laat mij maar lekker rondfietsen met een 50/34 en 11/28. Prima voor alles in Nederland. 95% vd tijd ligt de ketting op groot voor en 4/5/6 vanaf groot achter. Overigens rijd ik niet in groepen. Dus die hoge snelheden haal ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 14-08-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

sabri91 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:32:
Beste mede Tweakers,

Wil mijn eerste racefiets kopen en zag deze op marktplaats, is het een goeie deal? over de frame zelf vind ik heel weinig op het internet.
http://link.marktplaats.nl/m954860734
Je begrijpt neem ik aan dat dit mogelijk geen full carbon fiets is voor die prijs? Er zitten leuke carbon plakkers op, maar aan het frame en voorvork te zien is dit geen carbon :)
In elk geval leuk fietsje om mee te starten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

*komt onder steen vandaan*

Zo na een drukke feestweek in eht dorp en veel klussen is het na 3 weken bijna niet fietsen weer tijd om aan de bak te gaan.

Allen nog bedankt voor de tips van vorige week wbt mijn voorderailleur, probleem zat hem als het goed is inderdaad in de begrenzing. Gisteravond bezig geweest met stellen en ik kon hem inderdaad makkelijk van het kleine blad laten klappen bij schakelen naar klein. Was best finesse nog om het goed te krijgen, 1 1/4 slag strakker en de ketting kwam het grote blad niet eens meer op :+ en een halve slag was nog te slap. Tussen de 3/4 slag strakker en 1 hele slag met het stelschroefje bleek de sweetspot (tijdens het stellen dan.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Fanatix schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:11:
[...]
Verhaal over fiets keuze....
Aangezien ik vorig jaar nagenoeg in eenzelfde situatie verkeerde zal ik mijn ervaring(en) er ook nog even in gooien. Persoonlijk heb ik de gedachte dat wanneer je zoveel aan het uitgeven bent je het beste nog iets kan oprekken naar datgene wat bewezen is. In dit geval dus een 105 groep of in elk geval de essentiële delen 105.

Ik heb een fiets gekocht met de gedachte er of heel lang mee te kunnen doen of dat het na een korte tijd zo verschrikkelijk zou zijn dat ik de boel toch weer zou verkopen. Gelukkig bevalt het wielrennen mij uitermate dus een verkoop is niet aan de orde, maar mocht dat wel het geval geweest zijn dan zou een fiets met 105 componenten net even wat beter in de markt liggen en eventueel tegen een betere prijs weer te verkopen zijn.

Maarrrrrr..... uiteindelijk zijn de componenten verre van het belangrijkste om het fietsen leuk te maken, en hier ga ik het bovenstaande weer tegenspreken. De zit en pasvorm die je hebt met een fiets is zoveel belangrijker. Aanvankelijk was ik helemaal overstag voor een Cube Peloton, maar de zit bleek verschrikkelijk te zijn. Daarna wat andere fietsen geprobeerd om zo uit te komen bij een Trek Madone met H2 geometrie.

Het is zoals Trek zelf zegt; een iets meer rechtop zit voor comfort. Na een jaar en een flink aantal kilometers kan ik niet anders zeggen dan dat het klopt, voor mij is het een perfecte match, maar dat verschilt per persoon. M.a.w. gewoon even gaan passen op een paar modellen die binnen je budget passen, is het 105 dan is het mooi meegenomen. Is het dat niet, dan nog rij je niet meteen 5km/h minder dan die knar op z'n Dogma.

* Die Trek 1.5 hebben ze trouwens bij Mantel voor 699 ;) Voor die 50 minder heb je toch mooi een paar bidons/houders en pompje.

[ Voor 30% gewijzigd door Beanie op 14-08-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Beanie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:55:
[...]

Het is zoals Trek zelf zegt; een iets meer rechtop zit voor comfort. Na een jaar en een flink aantal kilometers kan ik niet anders zeggen dan dat het klopt, voor mij is het een perfecte match, maar dat verschilt per persoon. M.a.w. gewoon even gaan passen op een paar modellen die binnen je budget passen, is het 105 dan is het mooi meegenomen. Is het dat niet, dan nog rij je niet meteen 5km/h minder dan die knar op z'n Dogma.
Het verschilt inderdaad per persoon. Voor mij is meer rechtop namelijk niets. Mijn voorkeur gaat uit naar een wat diepere zit, maar zonder hierbij de rug te bollen. Uiteindelijk is het dan ook erg persoonlijk.

Ik kan me dan ook alleen maar aansluiten bij het advies om te gaan passen. In mijn geval heb ik zo uiteindelijk ook voor een andere fiets gekozen dan waar in eerste instantie mijn oog opgevallen was. Simpelweg vanwege de zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 09:03
Ik ga me vanmiddag in eerste instantie ook gewoon laten meten en adviseren. Daarnaast is de zit inderdaad ook belangrijk, op papier heb ik nu een winnaar. En welke het echt gaat worden zal ik dit weekend hier nog posten.
Nogmaals bedankt! :)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:57
Ik fiets heel veel redelijk steile heuveltjes. Keutenberg, eyserbosweg, dode man etc. Eigenlijk alles in een straal van 50km van zuid limburg.
Ik rij nu een triple. En normaal is de 30x25 wel genoeg. Om harken te voorkomen heb ik ook setje klimvelgen met daarop een 12-30 tiagra blokje...

Ik lees dat een compact 34-28 zonder meer past. Hoeveel groter kan je van gaan?

Ik probeer mijn 'hoge' trapfrequentie bergop vast te houden. Maar bij langere tochten met klimmen boven de 10% is dat lastig. En ik wil Op mijn toekomstige fiets overstappen op compact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hangt van je achterderailleur af. Shimano heeft tegenwoordig korte kooi tot 28 en medium kooi tot 32 geloof ik. Campa kan tot 29.

SRAM heeft ook twee verschillende maten, grote maat heet daar WifLi.

Overigens past in de praktijk vaak veel groter dan wat de fabrikanten aangeven.

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 15-08-2015 11:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ondanks het feit dat ik ze veel te duur vind heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken en heb een setje Powertap P1 pedalen besteld via Mantel. Ik kreeg ze net binnen en heb ze direct geïnstalleerd. Precies zoals DC Rainmaker beschrijft, kinderspel, niet moeilijker of makkelijker dan gewone pedalen.

Even pairen met de Garmin en rijden maar. Eventjes 3 km door de buurt gefietst om te kijken of alles werkt, lijkt allemaal prima te zijn. Mijn links-rechts verhouding blijkt zo op het eerste gezicht 49-51 te zijn dus da's niet heel spannend verder.

Cleats zijn volgens mij inderdaad Wellgo RC7 cleats (staat er zelfs op) dus dat is goed nieuws want die kosten $10 per paar op Amazon.

Gevoelsmatig klopte mijn zadelhoogte niet meer helemaal wat in theorie zou kunnen kloppen daar deze pedalen een stack height van 14 mm hebben en m'n oude Time RXS pedalen 12.5. Maar ik vraag me af of je zo'n verschil wel kunt voelen dus ik laat het voorlopig even zo. Anders morgen het zadel even 1,5 mm omhoog doen.

Morgen een FTP-test doen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Met welke Garmin gebruik je de P1's?

Want ik heb een Edge 1000 (al wel de nieuwe firmware geinstalleerd) en daar zat nog een bug in dat de cranklengte niet ingesteld kon worden.

En ik zit nog te twijfelen tussen de Vector 2's en de P1's (licht in het voordeel van de P1's)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Edge 800. Dacht dat er voor de 1000 al een workaround was en als je 172,5 mm hebt zoals de meesten is er sowieso geen probleem want daar gaat ie standaard vanuit.

De reden dat ik voor de Powertaps koos is dat de installatie veel eenvoudiger is (geen momentsleutel nodig) en ook het wisselen van de batterijen is stukken eenvoudiger.

[ Voor 29% gewijzigd door havana op 15-08-2015 13:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik ben van plan een nieuwe racefiets aan te schaffen. Mijn budget ligt rond de €850,-. De fiets gaat gebruikt worden om zowel in Nederland als in de Franse bergen te gaan fietsen. Nu heb ik de volgende fietsen gevonden;

Sensa Milano LTD 105 2015
https://www.12gobiking.nl...sensa-milano-ltd-105-2015

Giant TCR 1 Rabo Compact
http://www.morsinktweewie...6.html#/maat-xl/kleur-wit

Bulls Harrier 105
http://www.morsinktweewie...0.html#/kleur-grijs_zwart

Alle 3 fietsen zijn (grotendeels) afgewerkt met Shimano 105.
Wat zouden jullie aankooptips zijn? Heeft iemand ervaring met bovenstaande fietsen of merken?

Alle tips zijn welkom:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:29

ormagon

Definitely Maybe

Na jaren van enkel fietsen op vakantie, Italië/Frankrijk met de Provence als grote favoriet vond ik het hoog tijd om ook in Nederland aan de slag te gaan zodat ik ook eens fatsoenlijke tijden kan neerzetten op bijvoorbeeld de Ventoux (ploeter nu in 2 uur omhoog). Heb een tweedehands Pinarello FP2 uit 2010 (model 2009) met Campagnolo Veloce gevonden (helaas wel triple) die helemaal is nagekeken, nieuwe ketting, bandjes etcetera. Volgende week ophalen en dan maar is echt aan de slag in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
thijsmunniksma schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:48:
Ik ben van plan een nieuwe racefiets aan te schaffen. Mijn budget ligt rond de €850,-. De fiets gaat gebruikt worden om zowel in Nederland als in de Franse bergen te gaan fietsen. Nu heb ik de volgende fietsen gevonden;

Sensa Milano LTD 105 2015
https://www.12gobiking.nl...sensa-milano-ltd-105-2015

Giant TCR 1 Rabo Compact
http://www.morsinktweewie...6.html#/maat-xl/kleur-wit

Bulls Harrier 105
http://www.morsinktweewie...0.html#/kleur-grijs_zwart

Alle 3 fietsen zijn (grotendeels) afgewerkt met Shimano 105.
Wat zouden jullie aankooptips zijn? Heeft iemand ervaring met bovenstaande fietsen of merken?

Alle tips zijn welkom:)
Het zijn allemaal fietsen met de oude 10-speed 105 5700 groep. Niet persé slecht, maar de nieuwe 11-speed 105 5800 is wel een grote stap vooruit. Zeker als je bedenkt dat je die voor 100 euro meer koopt: Check

Harrier is verder gewoon een prima fiets. Heb zelf een ouder model en er rijden er hier nog een paar rond, prima eerste fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:47
havana schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:26:
Ondanks het feit dat ik ze veel te duur vind heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken en heb een setje Powertap P1 pedalen besteld via Mantel.
Gaaf spul, het gemak waarmee ze te installeren zijn, trekt mij echt! Het is inderdaad een forse uitgave, maar als je een beetje gericht traint is het volgens mij al het geld waard. Plus natuurlijk allemaal extra mooie grafiekjes ed om naar te kijken als je na gedane arbeid weer thuis bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
WKO schijnt hèt programma te zijn voor analyse van powermetergegevens, dus ik heb de nieuwe WKO4 trial eens geinstalleerd. Wat. een. bagger. programma. Importeert driekwart van m'n .fit files niet, hangt minutenlang, wil je een chart bekijken zit je alleen maar naar een leeg scherm met een spinner gifje te kijken. Echt prutswerk van de programmeurs.

De open source kloon Golden Cheetah werkt redelijk, maar voor ik vind Strava Premium en Cycling Analytics enorm veel beter en gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Trainingpeaks werkt ook heel goed (schijnt), maar is niet gratis.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
En ik mag me hier nu officieel aanmelden, zojuist m'n eerste rondje op de racefiets gedaan.
Het is niet de met Tiagra afgemonteerde Sensa Milano geworden, maar die met 105.
https://www.12gobiking.nl/p/sensa-milano-ltd-105-2015

De Tiagra afgemonteerde fiets hadden ze niet in mijn maat en de 105 wel, nog voor er iets gezegd kon worden begonnen ze al over korting (prima, mij hoor je niet).
Uiteindelijk zo'n 3 uur lang in de winkel gelopen om nog alles te verzamelen en passen, maar het was het waard. Het personeel was ook erg vriendelijk en behulpzaam, alleen waren er op de kleding en accessoires afdeling iets té weinig mensen. Waar dit boven bij de fietsen zelf misschien iets té veel waren. En om dan nog maar te zwijgen over de temperatuur binnen.. })

M'n vriendin is overigens ook geslaagd en heeft de volgende fiets meegenomen:
https://www.12gobiking.nl/p/trek-lexa-sl-triple-2015

Net even met wat motregen een vlug rondje gedaan wat 11,5 KM bleek te zijn, het voelde echter maar als 5 KM zo soepel als dat het reed. M'n iPhone had ik thuis gelaten, maar met wat hoofdrekenen kom ik toch aan zo'n 30 KM/U.
Dit smaakt naar meer! :9

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Fanatix schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 18:47:
En ik mag me hier nu officieel aanmelden, zojuist m'n eerste rondje op de racefiets gedaan.
Het is niet de met Tiagra afgemonteerde Sensa Milano geworden, maar die met 105.
https://www.12gobiking.nl/p/sensa-milano-ltd-105-2015

De Tiagra afgemonteerde fiets hadden ze niet in mijn maat en de 105 wel, nog voor er iets gezegd kon worden begonnen ze al over korting (prima, mij hoor je niet).
Uiteindelijk zo'n 3 uur lang in de winkel gelopen om nog alles te verzamelen en passen, maar het was het waard. Het personeel was ook erg vriendelijk en behulpzaam, alleen waren er op de kleding en accessoires afdeling iets té weinig mensen. Waar dit boven bij de fietsen zelf misschien iets té veel waren. En om dan nog maar te zwijgen over de temperatuur binnen.. })

M'n vriendin is overigens ook geslaagd en heeft de volgende fiets meegenomen:
https://www.12gobiking.nl/p/trek-lexa-sl-triple-2015

Net even met wat motregen een vlug rondje gedaan wat 11,5 KM bleek te zijn, het voelde echter maar als 5 KM zo soepel als dat het reed. M'n iPhone had ik thuis gelaten, maar met wat hoofdrekenen kom ik toch aan zo'n 30 KM/U.
Dit smaakt naar meer! :9
Mag ik vragen wat je uiteindelijk voor de Sensa Milano met 105 hebt betaald? Heb je hem ook bij 12gobiking gekocht? Ben momenteel precies dezelfde fiets aan het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Sjoewe schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:02:
[...]

Het zijn allemaal fietsen met de oude 10-speed 105 5700 groep. Niet persé slecht, maar de nieuwe 11-speed 105 5800 is wel een grote stap vooruit. Zeker als je bedenkt dat je die voor 100 euro meer koopt: Check

Harrier is verder gewoon een prima fiets. Heb zelf een ouder model en er rijden er hier nog een paar rond, prima eerste fiets.
Wat merk ik in de praktijk van het verschil tussen de 5700 en de 5800? Als beginner lijkt mij beide afdoende, of niet?
Wat betreft het willen fietsen in de bergen. Heb verschillende dingen gehoord. De éen zegt ga voor een triple 10speed, de ander zegt ga voor een compact en zet er eventueel een andere cassette in met kleinere vertanding. Wat is wijsheid volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
thijsmunniksma schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:01:
[...]

Mag ik vragen wat je uiteindelijk voor de Sensa Milano met 105 hebt betaald? Heb je hem ook bij 12gobiking gekocht? Ben momenteel precies dezelfde fiets aan het overwegen.
Sure, €749,-. Ze begonnen op de fiets met 50 euro korting. Daarna nog wat korting gekregen op het overige spul. We zijn inderdaad bij 12GO geweest, kleine tip: als je doordeweeks kan gaan, DOEN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Fanatix schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:04:
[...]

Sure, €749,-. Ze begonnen op de fiets met 50 euro korting. Daarna nog wat korting gekregen op het overige spul. We zijn inderdaad bij 12GO geweest, kleine tip: als je doordeweeks kan gaan, DOEN!
Bedankt. Ik moet het via de webshop bestellen, helaas. Heb de komende tijd niet de mogelijkheid om er heen te gaan. Echter heb ik geluk dat ik onlangs al op de betreffende fiets heb gereden en dit mij naar behoren beviel.
Ik ga kijken of ik nog wat kan onderhandelen met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
thijsmunniksma schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Wat merk ik in de praktijk van het verschil tussen de 5700 en de 5800? Als beginner lijkt mij beide afdoende, of niet?
Wat betreft het willen fietsen in de bergen. Heb verschillende dingen gehoord. De éen zegt ga voor een triple 10speed, de ander zegt ga voor een compact en zet er eventueel een andere cassette in met kleinere vertanding. Wat is wijsheid volgens jullie?
Met 11 speed denk ik dat een compact met 11-28 in principe een prima verzet voor iedereen. Wil je iets lichter kunnen trappen dan kun je naar een 11-32 kijken maar dat betekent wel dat lijkt mij in Nederland dan weer vrij irritant.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, ga je het merken 10 of 11 speed... Dat is lastig te zeggen, maar wat je je wel moet bedenken is dat de prijs zo laag is omdat alle onderdelen dus overjarig zijn, of uit de huismerkbudgetbak komen zoals bij de Sensa. Want dat heet dan op eens LTD bij hun. Als je kwa budget maximaal een 10 speed koopt, zou ik eerder een Tiagra afgemonteerde fiets kopen uit dit modeljaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 13:33:
De reden dat ik voor de Powertaps koos is dat de installatie veel eenvoudiger is (geen momentsleutel nodig) en ook het wisselen van de batterijen is stukken eenvoudiger.
Duidelijk ook DCrainmaker review gelezen. :9 Hij is er ook helemaal te spreken over. Idd wel duur maar denk dat je een erg goede investering gedaan hebt, die met gemak jaren mee gaat. Enige waar ik naar benieuwd ben en Ray ook geloof ik was de cleats qua slijtage en compatibility met Look Keo zelf.
Fanatix schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:04:
[...]

Dat is beetje de standaard korting die ze geven daar op fietsen. Geloof dat ik bij mijn aankoop wat meer gekregen heb maar die was ook dan wel wat duurder :X Gefeliciteerd met fiets Fanatix!

[ Voor 30% gewijzigd door Graham op 15-08-2015 20:08 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Nice havana.
In hoeverre zijn delen van het pedaal eigenlijk te vervangen zonder dat je meteen een paar honderd euro kwijt bent ?
Pedalen zijn bij mij toch een slijtage deel.
Pas nog nieuwe pedalen moeten kopen omdat achterkant (deel waar je steeds in en uit klikt) deels afgesleten was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat zal moeten blijken, maar de service van Powertap (ook mbt de naven) staat wel goed bekend.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07
Ik begreep dat er sowieso een vervangingsset voor de body verkrijgbaar is en dat deze niet zo duur zou worden.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Graham schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:06:
[...]
Dat is beetje de standaard korting die ze geven daar op fietsen. Geloof dat ik bij mijn aankoop wat meer gekregen heb maar die was ook dan wel wat duurder :X Gefeliciteerd met fiets Fanatix!
Ik kreeg anders geen stuiver extra korting bij die dozenfietsenschuivers. Maar ja...iets met e-bike van ruim 2400 euro en advies- vs hun geadverteerde prijzen.

Maar wat iemand al zei, ga absoluut doordeweeks. Tijdens lunchtijd is wel de beste tijd. Zaterdagmiddag is een no-no. Waar ik mij wel aan erger bij die gasten zijn de lokkertjes op hun website om vervolgens een nieuw model aan te smeren met "korting".

Overigens lijkt Mantel sowieso goedkoper te zijn met onderdelen/fietsen...

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 16-08-2015 10:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Als je korting wil bij 12gobiking moet je een fiets bestellen die ze in de aanbieding hebben maar niet op voorraad is. Dan bieden ze je dezelfde korting op een fiets naar keuze (bij mij wel in ieder geval, ymmv ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
Ik heb zaterdag een garmin edge 1000 gekocht. Goed vandaag een ritje met een map die ik van gpsies gehaald had. Maar die bleek hij toch niet goed te volgen. E ook de turn by turn leek niet te werken en prachtding maar ik ga er precies nog iets langer over doen om het te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
Turn by turn vind ik ook niet werken bij de 810. Je vliegt te snel over de kruisingen, en de meldingen blijven te lang hangen waardoor je de volgende afslag mist.

Misschien moet je de route van gpssies even door basecamp halen en controleren met de kaart die in je garmin geladen is. Misschien kent hij sommige paden niet.

Ik heb hem nu een half jaar, en loop er ook nog wel mee te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Als je aanwijzingen wil moet je inderdaad iedere route zelf overtrekken in Basecamp of Mapsource, op exact dezelfde kaart als die op je Garmin staat.

Online planners kun je dus niet gebruiken.

Nu zijn er vele andere manieren maar dit is de enige juiste manier.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
Dan moet je daar eerst zo'n adventure voor aanmaken ofzo?

Wat een gedrocht van een applicatie is dat trouwens. Als je Gpsies en routeyou en simpelweg Maps ziet. Brrr

Edit:

Ondertussen heb ik ook al door waarom het best handmatig wordt gedaan in Basecamp. Als je ziet hoeveel die route soms verschilt dan snap ik dat m'n spel het niet al te fijn vindt.

Tof toestelletje!

[ Voor 38% gewijzigd door Tarkin op 16-08-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Laatst online: 12-09 23:54
thijsmunniksma schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Had hiervoor 5700 en heb nu 5800 op dezelfde fiets. Het schakelt iets soepeler, de shifters hebben minder travel nodig en schakelt dus ook sneller. Remmen zijn iets beter en het ziet er ook mooier uit met de vierarmige crank ipv vijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Tarkin schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:49:
Dan moet je daar eerst zo'n adventure voor aanmaken ofzo?

Wat een gedrocht van een applicatie is dat trouwens. Als je Gpsies en routeyou en simpelweg Maps ziet. Brrr

Edit:

Ondertussen heb ik ook al door waarom het best handmatig wordt gedaan in Basecamp. Als je ziet hoeveel die route soms verschilt dan snap ik dat m'n spel het niet al te fijn vindt.

Tof toestelletje!
Je kan ook gewoon online tools gebruiken en vervolgens zonder aanwijzingen rijden. Dit heeft vele voordelen en werkt altijd. Verreweg de meeste Garmin-gebruikers kiezen deze optie.

Goed om te weten: op het kaartscherm kun je 2 datavelden kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 16-08-2015 15:28 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Dat laatste doe ik ook altijd: rit op routeyou maken en gewoon de lijn op de kaart volgen. En sinds 1 van de laatste updates zie je nu ook beter waar he bent geweest (blauw is waar je bent geweest, paars waar je nog niet bent geweest) en dat is bijna altijd fijner fietsen dan met de turn by turn navigatie. Vind ik :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Turn by turn sucks idd. Gebruik het al heel lang niet meer, lijntje volgen werkt het beste.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Voordeel is ook dat het altijd goed gaat, ook bij fouten in de kaart en zelfs zonder kaart. De lijn staat er gewoon.

Enige onhandige is bij lussen en dubbele stukken. Maar daar zijn wel trucs voor.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Azrael schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 10:21:
Als je korting wil bij 12gobiking moet je een fiets bestellen die ze in de aanbieding hebben maar niet op voorraad is. Dan bieden ze je dezelfde korting op een fiets naar keuze (bij mij wel in ieder geval, ymmv ;)).
Zal het in overweging nemen. Als ik naar de website ga en een fiets wil bestellen dat niet in voorraad is, gaat bestellen mij ook niet lukken. Hij is dan niet toe te voegen aan de winkelmand.

Heb al even googled, er zijn veel webshops. Welke webshops raden jullie mij aan om voor een goede prijs/c.q. aanbieding een racefiets te kopen tot max €999,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Een cube peleton race 2015 met full 105 vond ik zelf wel een goede toen ik er begin dit jaar een wilde. Die was 999.

/edit: weet alleen geen webshop ervoor, heb die van mij gewoon in een winkel gekocht, met een meting erbij.

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy55 op 16-08-2015 18:51 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Speedy55 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:50:
Een cube peleton race 2015 met full 105 vond ik zelf wel een goede toen ik er begin dit jaar een wilde. Die was 999.

/edit: weet alleen geen webshop ervoor, heb die van mij gewoon in een winkel gekocht, met een meting erbij.
Die fiets heb ik inderdaad ook gespot en op gereden. Op zich zat de fiets naar wens, maar wil toch mijn vizier wat breder trekken. Stiekem hoop ik ook op leuke aanbiedingen van de Cube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:24

DjVe

Hatsaflats!

Radon R1 4.0 voor €899 met volledige 105 5800 montage, prima wielen (en ziet er leuk uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Aksium prima wielen...???

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heb er op 1 gebroken spaak na, zeker twee jaar probleemloos op gereden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Toch is er zoveel beters op de markt, ook in die prijsklasse. Bijvoorbeeld F7, die zijn ook nog eens 200 gram lichter.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Beetje natgeregend vandaag, haha. En niet op de windrichting gelet, dus van Rhenen tot Vianen kansloos tegen de wind in lopen harken. Maar toch wel lekker 100km op de luie zondag :)

https://www.strava.com/activities/370401269

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

havana schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:17:
Toch is er zoveel beters op de markt, ook in die prijsklasse. Bijvoorbeeld F7, die zijn ook nog eens 200 gram lichter.
Ik heb ook een set F7 liggen en dat zijn zeker ook goede wielen, maar een Radon R1 4.0 met die montage is gewoon een koopje. Je kan niet alles hebben hé? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Aksiums zijn rond de 1700 gram en F7's ook :?

Mijn ritje is alwéér niet doorgegaan :(
Was gisteren hondsberoerd, daardoor ruim 36u niks gegeten en amper gedronken. Dus vanochtend zo slap als een vaatdoek en knallende koppijn...nice

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:47
Waar het de bedoeling was om vanuit Amsterdam richting Utrecht en Amersfoort te fietsen, werd het onverwacht toch een soloritje vanuit Amsterdam. Ik wilde al een tijdje de kust volgen richting Den Haag. Dat is vandaag gebeurd, met nog een stukje extra O-)

Tot aan Hoek van van Holland was het aardig wind mee en ging het rap. Vervolgens ben ik wat rondzwervend , via een pontje e.d., bij Delft aangekomen. Toen ging het nog steeds vrij ok, waarna ik maar doorgefietst ben naar Leiden. Windje tegen, benen die langzaam maar zeker aan kracht inboetten: mijn langste rit tot nu toe moest ik uiteindelijk toch nog wel even verdienen. Waarschijnlijk was de energie ook een beetje op, mijn favoriete sportmantra "een pizzahut, een pizzahut, etc." kwam langzaam maar zeker opzetten. Uiteindelijk aangekomen op Leiden Centraal alwaar de Smullers mij voorzien heeft van een eerste energieboost :+ Al met al de moeite waard, en lekker slapen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
thijsmunniksma schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:46:
[...]

Zal het in overweging nemen. Als ik naar de website ga en een fiets wil bestellen dat niet in voorraad is, gaat bestellen mij ook niet lukken. Hij is dan niet toe te voegen aan de winkelmand.
Je moet ook een fiets nemen die je wel kunt bestellen. Dat zijn in principe alle fietsen waar niet bij staat "op voorraad" :P NB ik kan dit uiteraard niet garanderen, maar als je afhalen selecteert kan je 'm altijd nog annuleren mocht ie ineens toch geleverd kunnen worden ;)

Cube Peloton Race wordt overigens lastig, tenzij je een winkel kunt vinden die er toevallig nog eentje in jouw maat heeft staan. Daar heb ik ook naar gekeken aan het begin van de zomer maar die was overal al uitverkocht, erg populair model. Uiteindelijk ben ik voor de Peloton SL gegaan voor 949 euro bij 12go.

[ Voor 22% gewijzigd door Azrael op 16-08-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 12:37
Ik wil graag de wielen van mijn tourfiets upgraden, maar ik heb weinig kennis en ervaring met (het upgraden) van wielen. Vooralsnog heb ik altijd de standaard meegeleverde wielen gefietst. Mijn tourfiets is een Sensa Aquila SL 2015 /ultegra di2 afgemonteerd.

Ik ga binnenkort op vakantie. heb er inmiddels een bergverzet op zitten, maar wil ook graag nog wat lichtere wielen.

Huidige wielen zijn van Sensa zelf.
Supra Pro (alu clincher 30mm), 24 spaken voor, 28 spaken achter gewicht: 1890 gr (voor 800gr, acher 1080)

Ik kan bij mijn dealer een upgrade doen voor €350. Daarvoor krijg ik een 440 gram lichtere wielen voor terug (640 gr voor / 810 gr achter).http://www.sensabikes.com/supra/532/ra-elite-sl?c=7 Ik heb geen flauw idee van de kwaliteit van supra wielen. Lichter gaan is prima, maar dat moet niet ten koste gaan van mijn eigen veiligheid en de rolweerstand.

Lang verhaal kort waar moet ik opletten? Zijn er alternatieven die te overwegen waard zijn? Of ga ik uberhaupt weinig tot niets opmerken van 440gr lichtere wielen? Ik weeg zelf 67kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Nou, 440 gram gaat natuurlijk geen enorm verschil maken, maar als jij plus fiets iets van 77kg bent dan is het ongeveer een half procent. Als je Alp d'huez in een uur op fietst ben je dan 20 seconden sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Een wiel is een roterend deel. Gewichtsbesparing hierop zal het meest merkbare verschil leveren, gezien de reductie van het massatraagheidsmoment. Zo eenvoudig mogelijk uitgelegd, des te minder de roterende massa, des te minder de benodigde kracht om te acceleren. Bij gelijke snelheid maakt het niet uit waar op de fiets je het gewicht vandaan haalt.

Des te verder van het draaipunt het gewicht wordt weggenomen, des te groter het effect. Met andere woorden, een lichtere velg of band moet je het van hebben. Een lichtere naaf heeft hierin weinig van betekenis. De vraag is dan bij een wielset ook voornamelijk waar de gewichtreductie in zit. Indien dit niet in de velg zit, dan wordt het beoogde effect al gelijk een stuk minder.

Overigens is wat Hielko aangeeft terecht. De invloed op je prestaties zullen minimaal zijn. Je kunt je dan ook afvragen, hoeveel zijn die enkele seconden mij waard? Noodzakelijk is het als amateur namelijk niet. Hoewel jezelf zo nu en dan natuurlijk even iets cadeau doen ook niet verkeerd is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk maakt het volgens mij echt helemaal niks uit waar het gewicht zit. Acceleratie van 0 naar 30 oid kan je misschien een paar milliseconden sneller doen als je 440 gram van het wiel verplaatst naar het frame, als het als in de milliseconden uit te drukken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
Stijvere wielen dalen wel veel fijner en strakker af. Maar niemand weet iets van die supra's volgens mij dus het is koffiedik kijken. Zou ik sneller gaan voor een wat meer bewezen upgrade als een setje racing 3's of ultegra wielen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Betreft een lichtere velg en band, naaf is identiek. Die enkele seconden zijn mij eigenlijk totaal niet waard. Het oog wil ook wat, maar in mijn geval zijn de looks van de elite sl en pro zo goed als identiek haha. Het enige wat ik er dus eigenlijk mee opschiet is dat ik bij mijn vriendenclub kan gaan poggen dat mijn fietsje <7 kg weegt.

Ik denk dat ik in dit geval de €350 bewaar en verder spaar voor een powermeter.

[ Voor 17% gewijzigd door seez op 17-08-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Goede wielen zijn wel echt hun geld dubbel en dwars waard. Niet zozeer omdat ze wat lichter zijn (wat natuurlijk wel mooi meegenomen is), maar wel omdat ze stijver zijn en daardoor bijv. in afdalingen veel fijner rijden. Zou iig eerst goede wielen kopen voordat ik zou denken aan een powermeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Tsja, maar omdat ik weinig ervaring heb is het lastig oordelen of mijn huidige wielen voldoen. Voor aanschaf heb ik getracht uit te zoeken hoe goed de standaardwielen van een +€3000 fiets zijn. Maar ik werd helaas niets wijzer omdat de reviews van deze fietsen met 50mm carbon wielen zijn uitgevoerd.

Betreft afdalingen vind ik deze sensa vele male stabieler afdalen dan mijn cube sl road race en zelfs stabieler onder hoge snelheden dan c68 litening met Fulcrum Racing 44 wielen. Maar daar houd dan ook mijn ervaring met wielen op.

Mijn vraag is eigenlijk. Hoe kan ik op een objectieve manier wielen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Hielko schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:11:
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk maakt het volgens mij echt helemaal niks uit waar het gewicht zit. Acceleratie van 0 naar 30 oid kan je misschien een paar milliseconden sneller doen als je 440 gram van het wiel verplaatst naar het frame, als het als in de milliseconden uit te drukken is.
Daarom was ik het ook met je eens :p. De tijdswinst welk je behaald door gewichtsreductie op de fiets is en blijft erg beperkt. Maar indien je al ergens een verschil wilt maken, dan is het grootste verschil te behalen op de wielen.

Naar mijn mening zou het als amateur echter geen drijfveer moeten zijn achter de keuze tot het aanschaffen van een bepaald product.
seez schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:29:
Mijn vraag is eigenlijk. Hoe kan ik op een objectieve manier wielen vergelijken?
Ik denk niet dat er een geschikte objectieve maat is om wielen te vergelijken. Maar de subjectieve ervaringen van anderen kunnen in deze al veelzeggend zijn. Enkele van de populaire opties zoals de Fulcrum Racing 3 hebben niet geheel zonder reden hun populariteit gewonnen.

[ Voor 23% gewijzigd door psychodude op 17-08-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 17-09 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

De eerste lichting 2016-modellen van Canyon:

http://po.st/Bikes2016

Veel nieuwe kleuren (nu ook specifieke damesmodellen) en een Endurace AL 5.0 met Tiagra voor €899.

[ Voor 17% gewijzigd door Tourniquet op 17-08-2015 15:51 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik zie geen Ultimate CF SL met Force22 meer, jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het lijkt erop alsof het überhaupt alleen nog maar Shimano-groepen beschikbaar zijn voor alle 2016 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crowke
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-08 14:58
Ik vermoed dat Canyon de Campa modellen later zal lanceren... Tenzij ze niet langer Movistar sponsoren of Movistar het contract met Campa heeft stopgezet.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 17-09 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

crowke schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:40:
Ik vermoed dat Canyon de Campa modellen later zal lanceren... Tenzij ze niet langer Movistar sponsoren of Movistar het contract met Campa heeft stopgezet.
Dit is een eerste lichting inderdaad. Van Facebook:
2016 BEGINT VANDAAG!
Hoewel het pas 17 augustus is wordt vandaag de eerste lichting van onze 2016-modellen reeds aan jullie gepresenteerd. Werp direct een blik op ons vernieuwde aanbod via onderstaande link:
http://po.st/Bikes2016
Staat het 2016-model van het door jou gewenste model er nog niet bij? Tot medio oktober zullen we geleidelijk alle nieuwe modellen introduceren op onze website.
Voor specifieke vragen kun je ons bereiken op netherlands@canyon.com of 030 888 1415.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Besef je ook dat er zeker ook winst te halen is uit betere naaf, misschien niet zo zeer in het gewicht maar de ene naaf is de andere niet. Zeker qua lagers. Ik merk het verschil heel goed tussen met F4 en F7 set. Bollen veel langer door. DT-swiss maakt verdomt goede naven bijvoorbeeld. Waarschijnlijk gaat de ene naaf qua lagers ook langer mee dan de andere.

Enige upgrade die ik dit jaar gemaakt heb zijn wielen (F4 setje) en dat kost nou niet heel veel. Toch merk ik het in alles mbt fietsen. Specifiek bij afdalen, bochten nemen en op gang komen/blijven.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Ik fiets weer sinds een maand. En rijd ook met de lokale vereniging mee. Hier wordt aardig doorgereden. 35 gemiddeld op een rondje van 60km is niet vreemd. Dit is voor mij aardig afzien en goed meedraaien lukt nog niet aanklampen gaat aardig. Hoeveel trainings uren denken jullie dat er in gaat zitten om goed in een groep mee te kunnen draaien op die snelheid/intensiteit.

Ik weet overigens dat het ook goed is om af en toe rustig aan te doen. Echter bij slecht/minder weer zijn het vooral de fanatieke snelle jongens die nog rondjes rijden.

Dingen!

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic