Aangezien ik vorig jaar nagenoeg in eenzelfde situatie verkeerde zal ik mijn ervaring(en) er ook nog even in gooien. Persoonlijk heb ik de gedachte dat wanneer je zoveel aan het uitgeven bent je het beste nog iets kan oprekken naar datgene wat bewezen is. In dit geval dus een 105 groep of in elk geval de essentiële delen 105.
Ik heb een fiets gekocht met de gedachte er of heel lang mee te kunnen doen of dat het na een korte tijd zo verschrikkelijk zou zijn dat ik de boel toch weer zou verkopen. Gelukkig bevalt het wielrennen mij uitermate dus een verkoop is niet aan de orde, maar mocht dat wel het geval geweest zijn dan zou een fiets met 105 componenten net even wat beter in de markt liggen en eventueel tegen een betere prijs weer te verkopen zijn.
Maarrrrrr..... uiteindelijk zijn de componenten verre van het belangrijkste om het fietsen leuk te maken, en hier ga ik het bovenstaande weer tegenspreken. De zit en pasvorm die je hebt met een fiets is zoveel belangrijker. Aanvankelijk was ik helemaal overstag voor een Cube Peloton, maar de zit bleek verschrikkelijk te zijn. Daarna wat andere fietsen geprobeerd om zo uit te komen bij een Trek Madone met H2 geometrie.
Het is zoals Trek zelf zegt; een iets meer rechtop zit voor comfort. Na een jaar en een flink aantal kilometers kan ik niet anders zeggen dan dat het klopt, voor mij is het een perfecte match, maar dat verschilt per persoon. M.a.w. gewoon even gaan passen op een paar modellen die binnen je budget passen, is het 105 dan is het mooi meegenomen. Is het dat niet, dan nog rij je niet meteen 5km/h minder dan die knar op z'n Dogma.
* Die Trek 1.5 hebben ze trouwens bij Mantel voor 699

Voor die 50 minder heb je toch mooi een paar bidons/houders en pompje.
[
Voor 30% gewijzigd door
Beanie op 14-08-2015 21:55
]