Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.733 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 10:45

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

matthijsln schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:25:
Dit kan je zeker trainen en voeding is daar een belangrijk onderdeel van. Ik eet een koolhydraatarm/keto dieet en dat werkt voor mij erg goed.
Ontbijt en avondeten eet ik paleo dat is ook koolhydraatarm, lunch eet ik 4 sneetjes speltbrood
In mijn atletiek tijd at ik 2 x per dag warm (pasta/rijst) + 16 sneetjes brood.

100% koolhydraatarm gaat me niet lukken (lees, kost me veel te veel moeite en vind ik koolhydraten te lekker voor)

Wat betreft trainen, ik rij mijn rondjes over het algemeen al op lage intensiteit, ik geloof wel als ik 500km in de week op lage intensiteit ga trainen dat het dan iets beter zal worden, maar zoveel tijd heb ik niet. En tijdens mijn marathon uitstapje heb ik een jaar lang specifiek daarop getraind en dat hielp ook maar beperkt.

Het frustreert me enorm |:( dat fietsmaatjes met een prut conditie wel gewoon ontspannen 3 uur en langer kunnen fietsen.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Wat is lage intensiteit in jou beleving? Ik lees wel vaker dat mensen roepen dat ze een rustig rondje hebben gereden, maar dan hebben ze alsnog op 80% van hun omslagpunt gereden. Niet echt rustig zeg maar... Tussen de 60 en hooguit 70% van je omslagpunt is denk ik toch wel het maximale.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
havana schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:26:
Veel meer trainen in lage zone (vetverbranding).
Ik ben het artikel aan het zoeken, maar het kwam erop neer dat je nauwelijks meer vet verbrand dan bij een hogere hartslag. Het gaat om de totale verbranding, niet zozeer om de brandstof.

Gevonden!
Uit recent onderzoek van de Universiteit van New South Wales is gebleken dat een training met hoge intensiteit effectiever is om af te vallen dan een training met een lage intensiteit. De naverbranding als gevolg van de hogere intensiteit zorgt ervoor dat je gemakkelijker vet verliest. Probeer bijvoorbeeld te trainen op een hardloopband of op een fiets met intervallen van 1 minuut (snel) en 2 minuten (relatief rustig). Blijf tijdens de rustperiode op een rustig level doortrainen. Door deze trainingsmethode krijg je ook nog eens een beter uithoudingsvermogen. Dubbele winst!
https://www.fitness-tips.nl/afvallen/cardio-afvallen
Crazy D schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:13:
Wat is lage intensiteit in jou beleving? Ik lees wel vaker dat mensen roepen dat ze een rustig rondje hebben gereden, maar dan hebben ze alsnog op 80% van hun omslagpunt gereden. Niet echt rustig zeg maar... Tussen de 60 en hooguit 70% van je omslagpunt is denk ik toch wel het maximale.
60% is lage intensiteit.

[ Voor 67% gewijzigd door Tjebakka op 11-08-2015 15:20 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:06
djlinsen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:59:
[...]
veel te veel moeite
[...]
koolhydraten te lekker
[...]
zoveel tijd heb ik niet
[...]
Het frustreert me enorm
Ambities naar beneden bijstellen of stoppen met zeuren en er de schouders onder zetten! Makkelijke oplossingen zijn er niet, voldoening van hard werk en inzet gelukkig wel!

Ik snap ook niet waarom je niet van 4 sneetjes brood naar 1 kan gaan (zoals ik zelf doe) als je ontbijt en avondeten al Paleo is. Je bent er dan al een groot gedeelte :? Je moet wel meer vet eten. Met voldoende eiwit zorgt dit voor een verzadigd gevoel, dus honger is het probleem niet. Je moet wel van zoetigheid afkicken.
Tjebakka schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:15:
[...]
Ik ben het artikel aan het zoeken, maar het kwam erop neer dat je nauwelijks meer vet verbrand dan bij een hogere hartslag. Het gaat om de totale verbranding, niet zozeer om de brandstof.
Met een ademgasanalyse kan exact bepaald worden of je lichaam koolhydraten of vetten verbandt. De resultaten van mijn sportkeuring met inspanningstest:

TijdHartslagVetverbranding
1:0012899%
2:0014568%
3:0015360%
4:0016555%
5:0016556%
6:0017339%
7:0017944%
8:0018138%
9:0018428%
10:0018622%
11:001909%
12:001904%
13:001940%
14:001970%
15:001960%
16:002010%

Volgens de sportarts ging het percentage vetverbranding bij de meeste mensen veel sneller omlaag, dus dat was wel de bevestiging dat m'n dieet in dat opzicht goed werkt. 99% vetverbranding in rust haal je trouwens alleen in ketose. Als je een 'normaal' dieet eet zijn deze percentages dus al een heel stuk lager.

[ Voor 54% gewijzigd door matthijsln op 11-08-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
seez schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:29:
Misschien een hele vreemde vraag, maar is er een (uiteraard legale) manier om goedkoop/goedkoper aan een degelijke powermeter te komen? Ze worden weliswaar steeds goedkoper (vooral als je voor een eenzijdige powermeter gaat) maar €1000 is nog steeds een hoop geld. Ik fiets gemiddeld 250 km per week en gebruik mijn reistijd naar werk/huis (31 heen/ 31 terug) ook als training (intervaltrainingen in de randstad haha) Ik zou graag meer uit mijn trainingen willen halen. Ik gebruik vooralsnog mijn hartslag i.c.m. cadans om de intensiteit van een training te bepalen.
Power2Max is momenteel nog steeds in de aanbieding, vanaf 600 euro en dan heb je een volledige meting...

[edit] Ik zie dat de BOR en FSA Gossamers nu uitverkocht zijn, maar de SRAM GPX versie is nog wel beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door havana op 11-08-2015 15:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:54

Pelle

🚴‍♂️

Crazy D schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:13:
60-70% van omslagpunt is wel heel erg weinig hoor. Dat is de herstelzone.
De zone waarin je lange duurtrainingen wilt doen is D1, en dat is 75-85% van je omslagpunt.

Je kunt de HR-zones ook bepalen a.d.h.v. je maximale hartslag, en in dat geval ligt 60-70% wel dichterbij je D1. Maar de meeste berekeningen gaan uit van deze zones:

% van omslagpunt
60% < herstel < 75%
75% < D1 < 85%
85% < D2 < 95%
95% < D3 < 100%
100% < weerstand
Tjebakka schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:15:
Maar bij hogere hartslag verbruik je wel veel meer glycogeen. Bij lagere hartslag put je uit je vetreserves. Daarmee leer je je lichaam om efficient met energie om te gaan (want vetverbranding levert veel meer energie dan glycogeen-verbranding). Ik las laatst dit artikel: http://home.trainingpeaks...aining-during-race-season
Aerobic training is one of the primary methods to get you back on track during your early build phases. It taps into your body’s ability to burn fat as its primary fuel source [..] Continuing to train your body to use fat for fuel instead of its muscle glycogen stores is just as valuable during a road or mountain bike race as it is during early season training. This shift in your body’s usage of fuel becomes increasingly important as your race or training rides last more than a couple of hours. [..] Spending time in your aerobic zone also increases the capillary beds in your working muscles making it easier to get fuel and oxygen to those muscles. More oxygen and fuel to major muscles adds up to big performance gains when race day arrives. While it may feel that you’re not working hard there are critical adaptations that are occurring in your body that will, in the long run, allow you to become a more well rounded and successful athlete.
Waar jij op doelt met totale verbranding is volgens mij alleen van belang als je afvallen heel belangrijk vindt. Maar als traint met als doel beter / sneller / harder / langer te kunnen, dan is eventueel gewichtsverlies slechts een bijproduct van je inspanningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Pelle schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:43:
60-70% van omslagpunt is wel heel erg weinig hoor. Dat is de herstelzone.
De zone waarin je lange duurtrainingen wilt doen is D1, en dat is 75-85% van je omslagpunt.

Je kunt de HR-zones ook bepalen a.d.h.v. je maximale hartslag, en in dat geval ligt 60-70% wel dichterbij je D1. Maar de meeste berekeningen gaan uit van deze zones:
True, 60% was erg laag, eerder 70 inderdaad. Hoewel ik met meer zones werk (of beter gezegd m'n coach... :)) Vooral om te zorgen dat je ook weleens onderin D1 rijdt aangezien de meesten altijd te hoog in de zones rijden.

Maar ik lees ook veel dat op zich voor directe vetverbranding hoge intensiteit goed is, maar juist om meer energie uit vetverbranding te laten komen, is training op lage hartslag nuttig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

matthijsln schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:18:
[...]

Ambities naar beneden bijstellen of stoppen met zeuren en er de schouders onder zetten! Makkelijke oplossingen zijn er niet, voldoening van hard werk en inzet gelukkig wel!

Ik snap ook niet waarom je niet van 4 sneetjes brood naar 1 kan gaan (zoals ik zelf doe) als je ontbijt en avondeten al Paleo is. Je bent er dan al een groot gedeelte :? Je moet wel meer vet eten. Met voldoende eiwit zorgt dit voor een verzadigd gevoel, dus honger is het probleem niet. Je moet wel van zoetigheid afkicken.
Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar voldoening van hard werken is er alleen als er ook resultaat is.

Hard werken en inzet,dat heb ik in het verleden al geprobeerd, tijdens de periode dat ik voor de marathon trainde (doeltijd 2uur 30 dus geen pannekoeken tijd van de gemiddelde trimmer (boven de 4uur)). Ik weet wat het is om echt hard te trainen en alles er voor opzij te zetten. Ik liep tussen de 100 en de 130km in de week, verdeeld over 10 trainingen.

Mijn in ziens is een rondje van 3 uur ontspannen kunnen fietsen niet bepaald ambitieus. Zeker niet met 15 jaar topsport achtergrond in notabene een duursport. Verder vind ik het prima om 5uur over 100km te doen, als ik dat dan maar ontspannen kan doen. Maar zelfs in dat tempo ben ik na 2 uur op.(been there done that). Wat nog het beste werkt is om in 2uur 70km te rijden vol op mijn omslagpunt en daarna 1,5 verzuurd naar huis te harken, dat voelt beter dan de dubbele tijd verzuurd harken.

In mijn topsport periode heb ik inderdaad mijn ambities op een gegeven moment bijgesteld, marathon was blijkbaar niets voor mij.

Laag is voor mij rond de 130-35 en komt overeen met D1 wat pelle aangeeft en overeen komt met wat ik vanuit het hardlopen altijd geleerd heb.

Wat betreft het voedings verhaal, ik gebruik paleo als leidraad om gezonder te eten en te leven (minder gerafineerde suikers, geen voedsel uit pakjes zakjes potjes blikjes) en niet om beter te kunnen presteren, daar ben ik meer overtuigt van de high carb oplossing.

Genoeg gezeurd nu ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

djlinsen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:13:
Laag is voor mij rond de 130-35 en komt overeen met D1 wat pelle aangeeft en overeen komt met wat ik vanuit het hardlopen altijd geleerd heb.
Ik zou het iets lager houden, 125-130.

En zeuren mag, als er maar zinnige adviezen als reactie op kunnen komen ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

djlinsen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:13:
Mijn in ziens is een rondje van 3 uur ontspannen kunnen fietsen niet bepaald ambitieus. Zeker niet met 15 jaar topsport achtergrond in notabene een duursport.
Kan het zijn dat je overtraind bent?
Het is in ieder geval wel vreemd dat lange duurinspanningen vroeger geen probleem voor je waren, en nu opeens wel. Ik zou daarvoor zeker even langs een (sport)arts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen

djlinsen

Pelle schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:20:
[...]

Kan het zijn dat je overtraind bent?
Het is in ieder geval wel vreemd dat lange duurinspanningen vroeger geen probleem voor je waren, en nu opeens wel. Ik zou daarvoor zeker even langs een (sport)arts gaan.
Nee lange duur inspanningen zijn altijd een probleem geweest, dat is misschien een beetje verloren gegaan in heel het verhaal.

Ik ben na de marathonperiode bij de sportarts geweest ivm overtraining, maar die kon toen niets vinden wat daar op duide tijdens de inspannings test. Het enige opvallende wat ik me uit de test kan herinneren is dat de inspanningsfysioloog na 1 minuut in de fietstest al riep oh je begint nu al te verzuren, en toen mijn hartslag meer richting de 150 ging hij riep oh nee toch niet, nu gaat het wel goed. De sportarts is daar later niet op teruggekomen en ik realiseerde me het pas maanden later dat dat eigenlijk wel een gek moment was en ik daar over door had moeten vragen.

Wat dat betreft is het misschien nog steeds zinnig om opnieuw een inspannings test te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

havana schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:35:
[...]

Power2Max is momenteel nog steeds in de aanbieding, vanaf 600 euro en dan heb je een volledige meting...

[edit] Ik zie dat de BOR en FSA Gossamers nu uitverkocht zijn, maar de SRAM GPX versie is nog wel beschikbaar.
Tot vanavond 23:59 is de Stages Dura Ace 7900 bij Mantel te krijgen voor 552,30 (met dinsdagdeal kortingscode). Twijfel twijfel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een 7900 crankstel heb zou ik hem kopen , Heb zelf de 9000 en vond het er niet mooi uit zien dat het model anders is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:14

Mex

havana schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:35:
[...]

Is het mogelijk om die Rival versie te kopen en de spider te monteren op m'n Red crank?

Edit:

Deze dus --> http://www.power2max.de/e...max-classic-sram-rival-2/

[ Voor 20% gewijzigd door Mex op 11-08-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:52:
Als je een 7900 crankstel heb zou ik hem kopen , Heb zelf de 9000 en vond het er niet mooi uit zien dat het model anders is .
Heb 6800 crankstel, dat is ook de grootste reden voor m'n twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38
Strava routebuilder werkte dit jaar niet echt mee in Frankrijk.
Aantal keer gehad dat de route gewoon overharde paadjes of zelfs wandelroutes in de route opnam.

Voorbeeldje :

https://www.strava.com/routes/3059445

Snijd gewoon de weg af dwars door het bos. (niet eens onverharde paadjes oid)

In dit geval merk je het snel genoeg en blijf je gewoon op de weg fietsen, maar ook paar keer gehad afgelopen week dat ik een stukje klim en dat de weg doodloopt terwijl de route je het bos instuurt.....

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:06
Ik hou altijd de global heatmap ernaast. Je moet de route dan vaak wel even corrigeren maar ik vind het nog de beste tool om routes te maken. Met streetview erbij is het redelijk makkelijk een goede route te maken. Alleen jammer dat er geen hoogteprofiel op m'n garmin verschijnt. Misschien die dan weer door bikeroutetoaster of gpsies laten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik ben weer met beide beentjes op de grond helaas, na een relaxte vakantie in de Vogezen. De fiets was uiteraard mee, maar aangezien het nadrukkelijk een vakantie met het gezin was heb ik me ingehouden en vijf relatief korte ritjes gemaakt in drie weken.
Mooi gebied daar, met uitstekend asfalt. Eigenlijk beter dan in de 'Duitse Vogezen' (Zwarte Woud). Wij zaten vrij aan de rand, iets ten noordwesten van Gérardmer, dus de bekendste cols waren niet goed aan te fietsen vanaf de camping, toch vond ik genoeg leuke klimmetjes om me te vermaken.

Rit 1 ging eerst even een stukje naar beneden (Granges sur Vologne) om de gehele klim naar de camping en verder richting Gérardmer te kunnen doen. Dat was een pittig muurtje, 3km waarvan de eerste 1.5 aan 12% gemiddeld. Dan bij de camping vlak en vervolgens weer 3km klimmen aan 7% gemiddeld, met ongeveer 200m onverhard ertussen (echt onverhard met grote keien enzo). Daarna lekker afdalen en vals plat naar Gérardmer, door Xonrupt-Longemer en richting La Schlucht. Dat is een heerlijk lopende klim van 12km met meestal rond de 5-6& stijging. Het was wel boven de 30 graden, dus bovenop bidons vullen bij uiterst vriendelijk restaurantpersoneel. Toen afgedaald richting Münster over schitterend pikzwart asfalt. Dit waren ze net aan het aanleggen, dus nog even een stukje ruw wegdek en wachten op wat auto's, maar alsnog prettig. Ik wilde onderaan de klim omdraaien om dezelfde weg terug te nemen, maar het bleef maar (licht) dalen. In Münster dacht ik wel ongeveer beneden te zijn en ben ik omgedraaid.
De Schlucht vanuit Münster is een stuk langer en je overwint ook meer hoogtemeters (dik 700), maar ook nergens steil. Afdalen naar Gérardmer is wederom lekker, nauwelijks remmen en mooi asfalt. De klim terug naar de camping viel me wel zwaar, omdat die ook 3km was met het grootste deel boven de 8% en ik nog niet helemaal in de klim-modus zat, maar het was een lekkere rit.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0c-A4TcZgrPZumTWTNKq27C5eH9inGFzmgpaiGGIxzY=w640

Rit 2 was een kort rondje linksom naar Sapois en via de Col du Sapois (402hm) terug naar Gérardmer. Vanuit daar de D-weg naar Granges-sur-Vologne gepakt welke 11km lang gemiddeld 1-2% daalt, waardoor je heerlijk kunt koersen. Mijn gemiddelde kwam dan ook ongekend hoog uit voor bergritten op ruim 27km/u.

Voor Rit 3 besloot ik eerst met de auto naar Münster te rijden, over de col de la Schlucht heen en had ik het plan om via de Petit Ballon en de Markstein de Grand Ballon via het zuiden te beklimmen, dat moest een buitencategorie klim zijn en degene met de meeste hoogtemeters in de Vogezen. Het liep helaas iets anders. Eerst bleek ik de verkeerde weg genomen te hebben vanuit Münster zodat ik een mooie steile klim (10-14%) te pakken had, maar niet naar de Petit Ballon, via een omweggetje kwam ik daar uiteindelijk toch, om zo de tweede helft van die klim mee te pakken. Dit was een mooie klim, waar duidelijk de Tour overheen gekomen was aan alle namen op het asfalt te zien. Laatste stuk is echt een beetje Alpien, met boomloze vergezichten en koeienbellen. Gaat ook lekker boven de 9%, dus best stevig klimwerk. Mijn verzonnen route (mbv Strava en een zeer brakke internetverbinding) bleek niet echt mogelijk op meerdere punten. Ik daalde af in de enige mogelijke richting en kwam zo onderaan de Platzerwasel terecht. Dat beek een lekker pittige col te zijn die een kilometer of 9 eigenlijk steeds tussen de 8 en 11% blijft zitten, dus dat was aardig aanpoten op mijn lichtste 34x27 verzet en proberen onder het omslagpunt te blijven. Van daaruit over een beetje op-en-neer weg over de Route des Crêtes (schitterende weg!) naar Le Markstein gereden, leuke col is dat qua uitzicht en uitstraling. Ik zag de Grand Ballon toen liggen, maar besloot die niet meer op te zoeken, anders was ik nooit voor de beloofde 18:00 thuis geweest. Na een lekkere afdaling met een trage motorfiets voor me (irritant, hij reed net te snel om in te halen, maar langzaam genoeg zodat ik steeds onnodig moest remmen) en een nog tragere camper die ik gelukkig snel kon inhalen kwam ik in Linthal terecht waar ik een mooie doorsteek terug naar Münster zag staan op mijn Garmin kaartje. Dit bleek ook een mooie steile klim te zijn, meer dan 8% gemiddeld over 5,5km. Bovenaan helaas meerdere opties naar beneden, maar allen zeer onverhard. Dat was echt zwaar irritant, kreeg er zere polsen en hamstrings van en mijn ketting stuiterde er ook af. Beetje flashback naar de kasseistroken in Vlaanderen, maar dan nog slechter. Na een paar km werd het gelukkig weer asfalt en kon ik terug naar de auto rijden.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/dZy_iTVLxs-Hq-kJY-vvnjNm-SUPISRCvXxuXQaiYXM=w640

Rit 4 was weer een korter ritje. Eerst naar Gérardmer via het bekende 3e categorie klimmetje met stukje onverhard, ik had al op Strava gezien dat een KOM hier misschien mogelijk was of anders wel top 3 notering, dus ik besloot er voor te gaan, helemaal fris na de start. Dat lukte ruimschoots, de KOM gepakt op bijna een minuut van de nummers 2 en verder. Het scheelt natuurlijk dat er maar 50 man ofzo die klim überhaupt gedaan hebben, maar toch leuk meegenomen, Daarna de Col de Grosse Pierre opgereden naar La Bresse. Relaxte, goed lopende klim van 3e categorie. Vanuit La Bresse door richting Hohneck/Schlucht en iets daarvoor kon ik alweer afzakken naar Xonrupt-Longemer. Ik zag toen al een enorm donkere lucht hangen boven "onze" berg en vanaf Gérardmer begon het flink te regenen. Ik pakte weer de D-weg en had wederom een mooi tempo van rond de 40 te pakken, waardoor ik snel door de bui heen was, inmiddels wel doorweekt, maar ja. Op de muur naar de camping scheen de zon weer en ik heb daar toen mijn PR neergezet, ging lekker. Ook hier door veel stukken vals plat omlaag een gemiddelde van boven de 26, wat ik normaal niet haal in de bergen.

Voor rit 5 had ik plannen om La Schlucht nog eens op een goed tempo op de rijden en dan door naar de Hohneck. Dat ging goed, tijd op de Schlucht flink verbeterd en toen door over de Route des Crêtes naar de Hohneck. Dat bleek een heuse "sommet" te zijn, waar asfalt naartoe liep, dus die kon ik niet links laten liggen. Een kilometer steil omhoog via wat haarspeldbochten en verrot asfalt stond ik op het dak van mijn vakantie, op 1366m. Mooi uitzicht, maar helaas net niet de Alpen kunnen zien door iets de heiïge lucht. Dezelfde weg naar beneden en nog een paar km verder over de Route des Crêtes en daar lag een mooie afdaling naar La Bresse. Onderweg bleek mijn ketting er weer afgestuiterd te zijn en deze had ik ongemerkt helemaal in de knoop gedraaid in mijn trapper. Na een tijdje pielen toch weer goed gekregen, maar toen ik vanuit La Bresse de Col de Grosse Pierre vanaf de andere kant (richting Gérardmer) opfietste, vloog hij er weer vanaf :( . Toch eens een nieuwe ketting erop doen na 5600km en de voorderailleur weer eens afstellen. Het was deze dag 34 graden in de schaduw en daarvan heb ik vrij weinig gezien. Ondanks dat ik volgens mij aardig veel dronk, werd de hitte me toch teveel. Op die col vanuit La Bresse kroop ik omhoog en moest ik alle zeilen bijzetten om een paar km aan 6% nog goed te verteren. De muur naar de camping was echt harken met 40-50rpm, dat had niets met fietsen te maken.
Maar wel een heel mooie rit en weer een les geleerd :)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/5HMSFT10alFeJWoRuWV4QGugHC3YWPNtsa2bHrWFrD0=w640

Al met al een leuke kennismaking met de Vogezen, maar voor echt klimwerk moet je denk ik meer naar het zuidoosten een uitvalsbasis hebben of gewoon meer tijd voor lange ritten. Vorig jaar in het Zwarte Woud kon ik meer hoogtemeters maken in minder kilometers, ik heb ook het idee dat de bergen daar net iets hoger zijn.
Ik zag trouwens op Strava ook Rick van der Star vaak voorbij komen in dezelfde periode op dezelfde routes, dat is iemand hier uit het topic, maar wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59
DDX schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:17:
Strava routebuilder werkte dit jaar niet echt mee in Frankrijk.
Aantal keer gehad dat de route gewoon overharde paadjes of zelfs wandelroutes in de route opnam.

Voorbeeldje :

https://www.strava.com/routes/3059445

Snijd gewoon de weg af dwars door het bos. (niet eens onverharde paadjes oid)

In dit geval merk je het snel genoeg en blijf je gewoon op de weg fietsen, maar ook paar keer gehad afgelopen week dat ik een stukje klim en dat de weg doodloopt terwijl de route je het bos instuurt.....
Ook al in NL gehad zelfs.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik ben fan van routes maken met routeyou.com. Met de modus racefietsen-mooiste heb ik nog maar uitermate weinig dat ik op een slechte weg terecht kom.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Crazy D schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 07:12:
Ik ben fan van routes maken met routeyou.com. Met de modus racefietsen-mooiste heb ik nog maar uitermate weinig dat ik op een slechte weg terecht kom.
Ik gebruik liever afstandmeten.nl. Met de OpenCycle kaarten zie je alle fietspaden en ANWB knooppunten en kan je makkelijk zelf een route maken. Ik vind hem makkelijker dan routeyou.
http://routeplanner.fietsersbond.nl/ is trouwens ook wel aardig, zeker als je kiest voor de racefietsroute. Deze routes zijn vaak makkelijk door te fietsen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Microkid schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:13:
Ik gebruik liever afstandmeten.nl. Met de OpenCycle kaarten zie je alle fietspaden en ANWB knooppunten en kan je makkelijk zelf een route maken. Ik vind hem makkelijker dan routeyou.
http://routeplanner.fietsersbond.nl/ is trouwens ook wel aardig, zeker als je kiest voor de racefietsroute. Deze routes zijn vaak makkelijk door te fietsen.
Die ken ik ook. RouteYou kent trouwens ook de knooppunt routes, maar in mijn ervaring zijn dat lang niet altijd mooie doorfiets routes. Niet voor het eerst als een knooppunt route over verhard zand rijdt, zeker in Brabant al diverse malen gehad :( Gebruik knooppunt routes wel vaak als grove opzet voor een route/rit, en daarna zoom ik in om hier en daar wat leukere wegen te vinden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 12:28
TheLemon schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:17:
Ik zag trouwens op Strava ook Rick van der Star vaak voorbij komen in dezelfde periode op dezelfde routes, dat is iemand hier uit het topic, maar wie?
Dat ben ik! :w

Ik zat niet ver van jouw vandaan. Wij zaten in Corcieux.

Voor de volgende keer, er zijn best veel waterpunten waar je je bidons kunt vullen. Bovenop de Schlucht heb je een manneke pis, en in de afdaling net voor Munster zit ook een waterpunt.

Ik vond de petit ballon goed te doen, de platzerwasel was flink afzien. Had op klimtijden.nl gekeken en daar stond gem. 7%. Tijdens het klimmen gaf de garmin niet onder de 10% aan.

Mooiste klim vond ik Col du Linge. Bij Munster naar links door hohrod totaan de begraafplaats en loopgraven. Deze weg slingert omhoog en je hebt een mooi uitzicht over het dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Vorige week naar de lokale fietsenboer geweest om (i.h.k.v mijn verjaardag) eens rond te kijken naar een nieuwe fiets welke binnen het budget valt.

Lang rond gekeken en vooralsnog twee fietsen die mijn goedkeuring konden verdragen. Naast de eerder genoemde Giant Defy 1 werd mijn oog naar en Focus Culebro getrokken. De eigenaar van de zaak had nog een vergelijkbaar model boven staan welke hij tegen een mooi prijsje kon leveren.
HIj haalde de doos naar beneden en was zelf verrast dat het een fiets was die hij zelf niet had verwacht. Het bleek namelijk een Focus culebro sl 2.0 ag2r Team replica versie te zijn.

plaatje:
focus culebro

Hij zou de fiets in elkaar zetten en dan mag ik komen proefrijden. Waarschijnlijk komt het er op neer dat ik hem dan ook direct meeneem :P Ik hoop vandaag het belletje te krijgen dat hij klaar is..

* Equator kan niet wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Leuk verslag @TheLemon, met veel plezier gelezen. Zelf wil ik me het gezin ook nog wel een keer die kant op, maar het weer is daar in de zomer zo verdomde onvoorspelbaar dat ik het niet aandurf. Als ik namelijk ergens een hekel aan heb met kamperen is het wel regen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
havana schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:44:
Als ik namelijk ergens een hekel aan heb met kamperen is het wel regen.
Dat is in ieder geval wel de goede insteek. Dat fietsen in de regen, dat is namelijk geen enkel punt. Dat doen we gewoon. Als we daarna bij de tent maar niet in de regen hoeven te zitten. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
In m'n eentje kan ik er nog best tegen (heb een De Waard tent dus kan prima binnen zitten) maar met kleine bengels van 1 en 3 zie ik dat niet bepaald zitten :P

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:57
Gisteren voor de eerste keer deelgenomen aan de trainingskoers op Megaland Landgraaf (waarschijnlijk bekender van PinkPop, dan van de dinsdagavond koersen :-))... 1.5u tegen 44.5kmh gemiddeld en gefinished in peloton. Viel nee mee, maar ook niet tegen. Paar keer proberen in een kopgroep te komen, maar het verschil tussen een tourfietser (ik) en getrainde amateurs, lange afstandlopers etc... wordt dan toch pijnlijk duidelijk... Die gasten gaan echt hard tegen de wind in.... :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Net een SMS, de racefiets staat klaar. Damn, kon ik maar alvast naar huis.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Equator schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:01:
Net een SMS, de racefiets staat klaar. Damn, kon ik maar alvast naar huis.. :)
Heel veel plezier en veilige kilometers gewenst alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

havana schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:44:
Leuk verslag @TheLemon, met veel plezier gelezen. Zelf wil ik me het gezin ook nog wel een keer die kant op, maar het weer is daar in de zomer zo verdomde onvoorspelbaar dat ik het niet aandurf. Als ik namelijk ergens een hekel aan heb met kamperen is het wel regen.
Idd, precies daarom was het er al een paar jaar niet van gekomen om daarheen te gaan, maar nu waren de vooruitzichten fantastisch, waardoor we het aandurfden. Van de drie weken hebben we 2-3 echte regendagen gehad, nog 3-4 dagen matig/wisselvallig en de rest zonnig en warm, dus dat was boffen.
Met iets oudere kinderen (zwemdiploma's op zak) is Camping La Steniole trouwens echt een aanrader.

Dikke kudo's trouwens ook voor jou en Pelle vanwege het cinglé-brevet! Dat doe ik jullie voorlopig niet na, zeker niet met mijn huidige vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

dreamscape schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:45:
Dat is in ieder geval wel de goede insteek. Dat fietsen in de regen, dat is namelijk geen enkel punt. Dat doen we gewoon. Als we daarna bij de tent maar niet in de regen hoeven te zitten. :)
Hahaha :)

22 augustus ga ik een weekje naar de Loire. Op zich geen fietsvakantie maar de fiets gaat natuurlijk wel mee. Hoop toch wel op een beetje goed weer hoor :) (maar wel hotels dus het natte-tenten-probleem ken ik dan weer niet :))

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 11:14

Mex

Mex schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:03:
[...]

Is het mogelijk om die Rival versie te kopen en de spider te monteren op m'n Red crank?

Edit:

Deze dus --> http://www.power2max.de/e...max-classic-sram-rival-2/
Heb de vraag ingeschoten bij power2max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

TheLemon schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:17:
Daarna lekker afdalen en vals plat naar Gérardmer, door Xonrupt-Longemer en richting La Schlucht. Dat is een heerlijk lopende klim van 12km met meestal rond de 5-6& stijging.
Dat vond ik ook toen wij daar april vorig jaar waren. Echt de fijnste beklimming die we daar gedaan hebben. Goed asfalt, brede weg, nergens heel erg steil, en mooi slingerend. Jammergenoeg was het één en al mist en regen toen wij daar waren, dus van een uitzicht hebben we niet kunnen genieten.
Ik daalde af in de enige mogelijke richting en kwam zo onderaan de Platzerwasel terecht. Dat beek een lekker pittige col te zijn die een kilometer of 9 eigenlijk steeds tussen de 8 en 11% blijft zitten, dus dat was aardig aanpoten op mijn lichtste 34x27 verzet en proberen onder het omslagpunt te blijven.
Die vond ik gek genoeg heel erg lekker gaan op de een of andere manier. Ik heb het normaal gesproken niet echt op 8%+ klimmen, en het was voor ons de laatste serieuze klim van een 180km tocht, ,maar ondanks de 39x25 als kleinste verzet gaf ik maar een paar seconde toe op MMuilwijk op die klim, in D2. En die kon toen niet echt veel harder, als ik me goed herinner.

Mooi verslag verder :) Ik wil zeker nog wel eens terug, maar wat havana zegt geldt voor mij ook wel: het weer van anderhalf jaar geleden vond ik absoluut niet voor herhaling vatbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
LaurentS schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:28:
[...]

Deftige fietspaden in België?
Ik weet niet in welke streek van BE je woont, ik in Vlaams-Brabant en hier zijn er maar zelden deftige fietspaden. Enkel de rode zijn eigenlijk bereidbaar met een racefiets.
Heel dikwijls borduur af en borduur op voor elke zijstraat bvb. Ook zijn auto's helemaal respectloos in BE tegenover wielrenners. De hoeveelheid auto's die in de fout gaan tegenover fietsers tijdens een tocht, kan ik op 2 handen niet meer tellen.

Laatste fietstocht met mijn vader, 62 km op 2 uur 14. 5 auto's die met hun neus op het fietspad staan om de aankomende auto's beter te kunnen zien en die niet eens bewegen als je aankomt met je fiets. Dus dan moet je op de rijbaan om ze te ontwijken, gezien ze op het fietspad staan. Dan heeft er ook één mij bijna van mijn sokken gereden in een smalle beklimming. Het was een straat van ca. 3 meter breed denk ik, en er kwam een Mercedes stationwagen naar beneden, ik naar boven. Die raasde aan 60-70 km/u naar beneden en passeerde op amper 10 cm van mijn stuur, ik reed mooi aan de kant. En dan uiteraard ook zeker 5-6 auto's die te dicht bij passeren bij het inhalen of niet kunnen wachten om je in te halen, ook al komt er een tegenligger en je dan de pas afsnijden...

In Nederland zijn de fietspaden veel beter is mijn ervaring. Dit is een fietspad in België op 5 km van mijn huis (links van de weg te delen voor beide richtingen):
https://www.google.be/map...9aCA1w!2e0!7i13312!8i6656
Zou jij daarop fietsen met je racefiets? Dat is een weg op de terugweg die ik soms neem op het einde van een tocht, ca. 10 km lang en vlak/licht dalend waar je probleemloos 35-40 km/u rijd. Het fietspad zit vol met kuilen en verhogingen, je bent precies aan het veldrijden daarop.

Kortom in België moet je erg defensief rijden als fietser en er zeker niet van uitgaan dat de automobilisten hoffelijk gaan zijn tegenover jou. Mijn oom is een maandje geleden nog in het ziekenhuis gereden door een auto toen hij met zijn racefiets op weg was. De auto reed met een aanhangwagen en bij het nemen van een bocht door de auto is die aanhangwagen over hem heen gereden.
Mijn ervaring met automobilisten is toch dat het merendeel goed in de gaten houd dat de je niet hinderen. Als je een enkel eikels tegen komt is het mss niet duidelijk wie de eikel is in het verkeer.

Ik heb heel veel ervaring langs beide kanten en er zitten aan beide kanten rotte appels tussen. Natuurlijk is het direct die kutfietsers als je in de auto zit en die kutautos als je op de fiets zit.

Over fietspaden ben ik de laagste die ga zeggen dat het OK is in België. Helemaal niet. De ramp is gewoon dat er standaard niet op wordt gefietst onder dat mom. Terwijl de soms wel goede fietspaden zijn. Ze doe' de laatste jaren meer moeite. Laat ons ervan gebruik maken.

Verder: dorpskernen met de koersfiets zijn altijd een ramp. Ik mijd ze zoveel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 12:01
Wegens omstandigheden vervroegd teruggekomen van mijn vakantie in Kroatië. Nu wil ik graag toch nog iets van m'n vakantie maken en ben ik van plan om de auto naar de Ardennen te pakken en daar te gaan fietsen. Ik wil graag de wat langere klimmetjes gaan pakken i.p.v. het korte gestoemp.

De omgeving van Spa lijkt me wel wat en dan zat ik te denken om de Fleche de Wallonië van 2015 na te gaan fietsen. Als ik het parcours bekijk zitten hier best wel wat langere klimmetjes (o.a. Le Rosier en L'Ancienne Barrière) in.

De dag erop wil ik nog een tocht maken met langere klimmetjes van 5-10 km. Iemand tips (cols en/of routes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Waarom ga je niet naar de Eifel? Is even ver rijden en je vindt er veel meer langere klimmen terwijl het wegdek stukken beter is...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 15:35
10 kilometer ga je niet kunnen vinden, zo hoog word het niet in de ardennen. Naja ze zijn er wel, maar dan met stijgingspercentages van 2-3 %

Misschien eens op http://www.klimtijd.nl/regio/ardennen/langste? kijken Verder parcoursen van de bekende cyclo's en wielertochten raadplegen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
havana schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:44:
Waarom ga je niet naar de Eifel? Is even ver rijden en je vindt er veel meer langere klimmen terwijl het wegdek stukken beter is...
Is natuurlijk ook een optie om eventueel eerst de Ardennen te pakken en daarna door te rijden naar de Eifel. Heb je nog aanbevelingen/ervaringen van het langere klimwerk, omgeving en bestaande routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Nadat mijn vorige fiets in de prak was gereden door een scooter, toch maar gekozen om wat bij te leggen en een fiets met een betere groep te kopen. uiteindelijk nog een soort van redelijk bedrag van zijn verzekering gekregen.

Dit is nieuwe fietsje dan: Bulls Harrier 2015, volledig 105 5800. Kwam van sora (9speed) en moet zeggen dat dit toch wel echt een stuk lekkerder schakeld!

inmiddels 400 km op deze fiets gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/3pEiLyE-mrAPYUHlnKFDoPYfA1HFfZpkiHuSGTWQ9QQ-768x576.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 15:35
nette fiets, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
lochtejans schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:01:
[...]

Is natuurlijk ook een optie om eventueel eerst de Ardennen te pakken en daarna door te rijden naar de Eifel. Heb je nog aanbevelingen/ervaringen van het langere klimwerk, omgeving en bestaande routes?
Oh zeker. Hoeveel km moeten de routes zijn. Als uitvalsbasis zijn Rott, Simmerath, Monschau, Einruhr, Rurberg, Heimbach of Woffelsbach zeer geschikt.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
ramonlambal schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:03:
Nadat mijn vorige fiets in de prak was gereden door een scooter, toch maar gekozen om wat bij te leggen en een fiets met een betere groep te kopen. uiteindelijk nog een soort van redelijk bedrag van zijn verzekering gekregen.

Dit is nieuwe fietsje dan: Bulls Harrier 2015, volledig 105 5800. Kwam van sora (9speed) en moet zeggen dat dit toch wel echt een stuk lekkerder schakeld!

inmiddels 400 km op deze fiets gemaakt :)

[afbeelding]
Ik heb de 2014 Harrier, bevalt me nog steeds uitstekend!

Ik heb hem nu precies een jaar, en ik kan me dat SMSje waar Equator het over heeft ook nog wel herinneren. Vanaf dat moment sta je te popelen om "Tot morgen!" tegen je collega's te roepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
Is deze helm hier eigenlijk al besproken? Ziet er wel uit als een tweaker gadget voor wielrenners :)

https://www.indiegogo.com...afe-cycling-helmet#/story

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
De Eiffel ben ik zelf ook erg van gecharmeerd, toevallig afgelopen weekend vanuit Heerlen nog een ritje die kant op gemaakt. Goede wegen en mooie omgeving. Vooral die Ruhrsee route die Havana hier eerder weleens genoemd heeft is echt een aanrader 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
havana schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:51:
[...]

Oh zeker. Hoeveel km moeten de routes zijn. Als uitvalsbasis zijn Rott, Simmerath, Monschau, Einruhr, Rurberg, Heimbach of Woffelsbach zeer geschikt.
Afstand +/- 100 km (ronde). Ik heb geen specifieke uitvalsbasis, boek later een verblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BertP schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:08:
Is deze helm hier eigenlijk al besproken? Ziet er wel uit als een tweaker gadget voor wielrenners :)

https://www.indiegogo.com...afe-cycling-helmet#/story
Deze is een stuk interessanter: https://www.kickstarter.c...generation-bicycle-helmet

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/004/251/857/db1de6aa8468a7aa449c6838e8611f2d_original.jpg?v=1438595301&w=680&fit=max&auto=format&q=92&s=46c5a4bd2eca62e4a41494f37bf6e2ff

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

(jarig!)
Hahaha, dan ben je een fietsende kermisattractie zeg.

Wat ik van die andere helm niet snap, is dat ze voor het filmpje die helm niet even normaal op haar hoofd zetten. 8)7 Sowieso past die helm haar helemaal niet.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Tjebakka schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:37:
[...]

Hahaha, dan ben je een fietsende kermisattractie zeg.
Dat was mijn gedachte ook
Wat ik van die andere helm niet snap, is dat ze voor het filmpje die helm niet even normaal op haar hoofd zetten. 8)7 Sowieso past die helm haar helemaal niet.
Dat shot op 0:23... :X Die helm zit op het achterhoofd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het idee is leuk, maar niet zo geschikt voor wielrennen, omdat je over het algemeen je handen op de shifters of in de beugels hebt. Dan is het niet handig om ook nog knoppen te moeten bedienen voor de knipperlichten, of ze moeten hem zo aanpassen dat je via een soort satellietknop (net zoals de sprinter shifters bij Di2) toch vanuit de beugels/shifters de richtingaanwijzers kunt activeren.

In de stad is het dan misschien wel weer handig.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Tarkin schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:40:
[...]

Mijn ervaring met automobilisten is toch dat het merendeel goed in de gaten houd dat de je niet hinderen. Als je een enkel eikels tegen komt is het mss niet duidelijk wie de eikel is in het verkeer.

Ik heb heel veel ervaring langs beide kanten en er zitten aan beide kanten rotte appels tussen. Natuurlijk is het direct die kutfietsers als je in de auto zit en die kutautos als je op de fiets zit.

Over fietspaden ben ik de laagste die ga zeggen dat het OK is in België. Helemaal niet. De ramp is gewoon dat er standaard niet op wordt gefietst onder dat mom. Terwijl de soms wel goede fietspaden zijn. Ze doe' de laatste jaren meer moeite. Laat ons ervan gebruik maken.

Verder: dorpskernen met de koersfiets zijn altijd een ramp. Ik mijd ze zoveel mogelijk
Het merendeel let inderdaad wel redelijk op, maar in andere landen let zo goed als iedereen op heb ik gemerkt...
Je hebt volledig gelijk dat er aan beide kanten rotte appels bijzitten, maar daar hoor ik (hoop ik) niet bij.

Het bijkomende probleem met fietspaden is dat ze dikwijls ook geen oprijstrook oid hebben. Er is dan een borduur van 15 cm hoog en daarnaast het fietspad. Om er dus op te geraken moet je afstappen en je fiets erop zetten of erop springen met je racefiets. Met een MTB of een stadsfiets kan er wss gwn rechtop af rijden en erop geraken, maar met een racefiets met voeten die vasthangen, probeer ik dat niet.
Ik rijd er standaard op als het rode zijn of als ik trager rijd dan 30 km/u of het een drukke baan is en het dus gevaarlijk/storend is om op de rijbaan te rijden. Ik probeer mijn routes echter zo veel mogelijk grote banen en slecht asfalt te vermijden, google streetview is daar handig in, maar dat gaat moeilijk in België.
lochtejans schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:38:
Wegens omstandigheden vervroegd teruggekomen van mijn vakantie in Kroatië. Nu wil ik graag toch nog iets van m'n vakantie maken en ben ik van plan om de auto naar de Ardennen te pakken en daar te gaan fietsen. Ik wil graag de wat langere klimmetjes gaan pakken i.p.v. het korte gestoemp.

De omgeving van Spa lijkt me wel wat en dan zat ik te denken om de Fleche de Wallonië van 2015 na te gaan fietsen. Als ik het parcours bekijk zitten hier best wel wat langere klimmetjes (o.a. Le Rosier en L'Ancienne Barrière) in.

De dag erop wil ik nog een tocht maken met langere klimmetjes van 5-10 km. Iemand tips (cols en/of routes)?
Kijk eens in deze strava activiteit van mij: https://www.strava.com/activities/288431616, de Luik Bastenaken Luik route 2015 van 156 km, daar zitten heel wat leuke klimmetjes tussen ;) De Rosier is 5 km lang dacht ik.

[ Voor 20% gewijzigd door LaurentS op 12-08-2015 16:02 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Als ik een bochtje maak dan steek ik toch meestal mijn hand uit. Dat duurt een stukje langer dan even een knopje drukken op je stuur. Ik zou alleen andere layout van de knopjes zien met links op de linkerkant van het stuur en rechts rechts. Dan is het knopje drukken, handje steken, kijken en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Seriph schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:03:
Als ik een bochtje maak dan steek ik toch meestal mijn hand uit. Dat duurt een stukje langer dan even een knopje drukken op je stuur. Ik zou alleen andere layout van de knopjes zien met links op de linkerkant van het stuur en rechts rechts. Dan is het knopje drukken, handje steken, kijken en gaan.
Ik steek ook mijn hand uit en blijf dat ook doen. Heb er helemaal geen vertrouwen in dat mensen die lichten zien op een zonnige dag. Zelfs als het zouden zien dan letten ze er niet op. Mensen kijken naar handen bij fietsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
lochtejans schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:24:
[...]

Afstand +/- 100 km (ronde). Ik heb geen specifieke uitvalsbasis, boek later een verblijf.
Route 1. Met daarin onder meer de Rurberg, Kermeterhaus, Hammer Mauer en Panoramastrasse.

Route 2 met onder meer de Brandenberg de Widdauer Mauer (hufter!!) en Forsthaus Rothekreuz (klim van 7 km).

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 12-08-2015 19:24 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Bedankt! Mooie en voor mij uitdagende routes.

Ik kom binnenkort met een verslag.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Gisteren langs de fietsenboer geweest en tevreden thuis gekomen met de fiets. Wat een enorm verschil is dat met mijn 32 jaar oude Koga zeg.. Daar reed ik nooit op het buitenblad (52t) maar altijd op het binnenblad (42t) maar op deze fiets rijd ik met gemak op het buitenblad (50t). Dat zal vooral ook te maken hebben met 11 keuzes achter i.p.v. 6.

Keurig uitleg gekregen over de fiets, wat je wel en niet moet doen etc. Fietsbelletje, twee bidonhouders en een zadeltasje met achterbandje en bandenlichters erbij gekregen.

Zaterdag maar eens een tochtje rijden, eerder heb ik geen tijd..

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:02
havana schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:07:
[...]
Route 2 met onder meer de Brandenberg de Widdauer Mauer (hufter!!) en Forsthaus Rothekreuz (klim van 7 km).
Lekker, mijn tijd op de Widdauer Mauer is twee keer zo langzaam als de kom ;(

Read the code, write the code, be the code!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

Hello fellow humans

• nare man
Equator schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:19:
Gisteren langs de fietsenboer geweest en tevreden thuis gekomen met de fiets. Wat een enorm verschil is dat met mijn 32 jaar oude Koga zeg.. Daar reed ik nooit op het buitenblad (52t) maar altijd op het binnenblad (42t) maar op deze fiets rijd ik met gemak op het buitenblad (50t). Dat zal vooral ook te maken hebben met 11 keuzes achter i.p.v. 6.
Sterker nog, ik denk dat je vrijwel uitsluitend op het buitenblad zult rijden, ervan uitgaande dat je nu een compact hebt gekocht (50/34). In Nederland zul je voornamelijk van 50x21 tot (pak 'm beet) 50x13 rijden, met een uitzondering voor met name Limburg waar je nu en dan de 34 nodig zult hebben.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

nare man schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:21:
[...]

Sterker nog, ik denk dat je vrijwel uitsluitend op het buitenblad zult rijden, ervan uitgaande dat je nu een compact hebt gekocht (50/34). In Nederland zul je voornamelijk van 50x21 tot (pak 'm beet) 50x13 rijden, met een uitzondering voor met name Limburg waar je nu en dan de 34 nodig zult hebben.
Het is een compact 50/34 inderdaad.

Ik wil best geloven dat ik alleen maar op het buitenblad zal rijden. Ik heb echter - vooral vanwege het gevoel dat 52 te zwaar is voor mij - een tijd lang gekeken naar een triple met een 39 middenblad. Maar de proefrit was duidelijk, die 50 gecombineerd met de ruime keuze achter was overtuigend :)

Is het vreemd om (in het geval van harde wind) toch een 39 binnenblad te monteren?

• TheLemon

TheLemon

Nee zeker niet, dan doen er meer hier. Ik vind het erg fijn, zeker icm een 12(of 11)-23 cassette achter. Dan kun je met tegenwind of als je hersteltrainingen doet o.i.d. prima op het binnenblad rijden. Met een cassette tot 27 of groter is het niet zo nodig, want dat heb je al lichtere verzetten met je buitenblad, maar het is zeker een prima idee. Als je af en toe een binnenblad wisselen niet zo'n punt vindt tenminste.

• nare man
Totaal niet. Ik zou het zelfs zonder aarzelen doen. Voor het platte Nederland is 39/50 in combinatie met een strakke cassette, zoals 12-25, ideaal. Dan heb je van 39x19 tot 50x12 een vloeiende lijn, met stapjes van 6%, het kleinst mogelijke. Bovendien is de overgang van het kleine naar het grote voorblad veel minder abrupt dan bij een 34-50. Je kunt dan bij tegenwind of hersteltraining tot 39x16 of 39x15 rijden, en bij harder werk is de overgang naar 50x19 of 50x18 en verder gewoon top. Ga je wat steilere heuvels op, dan steek je de 34 vóór weer terug, desnoods in combinatie met een grotere cassette achter. Een kettingzweep en cassette-afnemer kost je maximaal 20 euro en het is een kwartiertje werk.

Ik heb zelf destijds gekozen voor een triple , maar dat was vóórdat de Ultegra 6800 beschikbaar was. Het gebruik van één steek voor alle tandwielen is IMO een van de beste uitvindingen van de laatste jaren (en onbegrijpelijk dat SRAM dat niet heeft, dat zou voor mij echt een reden zijn om bij mijn volgende fiets Ultegra te verkiezen boven Force22). Ik rijd nu met 30-39-50 en achter 12-23 10-speed. De 30 vóór heb ik nog nooit gebruikt: ik zit meestal tussen de 50x18 en 50x15, hooguit bij tegenwind op de 39x15 of 39x16. Het is alleen totaal de moeite niet om die triple crank (105 5700) te vervangen door een 5700 double, want dan moeten ook de shifters mee -- en voor dat bedrag heb je ook een nieuwe, volledige 105 5800-groepset. Dat komt wel bij de volgende fiets :)

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 13-08-2015 11:08 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TheLemon schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:03:
...
Met een cassette tot 27 of groter is het niet zo nodig, want dat heb je al lichtere verzetten met je buitenblad, maar het is zeker een prima idee. Als je af en toe een binnenblad wisselen niet zo'n punt vindt tenminste.
Maar het grote nadeel van groot-groot rijden is zelfs met trim een ratel. Dan heb ik liever een klein overlap in versnellingen.

Ik heb overigens geen idee wat voor cassette er achterop ligt. Het is een 11-speed cassette.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:24

DjVe

Hatsaflats!

Equator schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:18:
[...]

Maar het grote nadeel van groot-groot rijden is zelfs met trim een ratel. Dan heb ik liever een klein overlap in versnellingen.

Ik heb overigens geen idee wat voor cassette er achterop ligt. Het is een 11-speed cassette.
Ik rij nu al ruim een jaar met ultegra 6800 met 50/34 voor, en rij in omgeving Nijmegen eigenlijk alleen met het grote blad. Alleen bij hele stijle klimmetjes heb ik de 34 nodig. Die ratel heb ik alleen als ik echt groot - groot zou willen rijden, maar dat doe ik dus niet. Net als klein - klein.

Maar goed, een 36 tands blad kost de wereld ook niet, dus proberen kan geen kwaad.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Enige nadeel van je 34 binnenblad vervangen door een 39, is dat de combinatie 39/50 niet zo bedoeld is. In principe is de 34 bedoeld om met de 50 samen te gaan, de 36 met de 52 en de 39 met de 53. Ze zijn dus wel uitwisselbaar, maar niet perse altijd 100% werkend.

/edit
Het levert soms dus schakelproblemen op. Meestal bij het van 50 naar 39 schakelen, de ketting kan daarbij nogal eens tussen de 2 kettingbladen uitkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Pelle op 13-08-2015 13:48 ]

• nare man
[...]

Welke cassette je hebt is af te leiden uit de getallen die in de kransjes zijn gestanst. Staat er '11T' op de kleinste krans en '28T' op de grootste, dan heb je dus 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28 (althans bij Shimano, bij SRAM 11-28 zit er een 16T in en eindig je met 19-22-25-28).

Het is mijn idee dat de meeste compacts met Utegra 6800 verkocht worden met 11-28 cassettes, maar dat hoeft natuurlijk niet.

[ Voor 20% gewijzigd door nare man op 13-08-2015 12:21 ]

• Crazy D

Crazy D

wackmaniac schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 08:50:
Lekker, mijn tijd op de Widdauer Mauer is twee keer zo langzaam als de kom ;(
Boeien. Ik heb segmenten gehad waar ik bij de laatste 100 sta... van de 5000 :X

Ik rij best vaak op m'n 34 voor trouwens, heb 12-32 achter. Vooral met tegenwind heerlijk. Maar ik rij dan ook erg veel D1 met hoge cadans. Op grote blad kan ik wel in dezelfde hartslag rijden, maar met een lager beentempo. En ik hou m'n beentempo graag hoog :)

Exact expert nodig?

• TheLemon

TheLemon

[...]

Ja helemaal groot-groot moet je ook niet doen. Maar ik rij met de 12-23 cassette dan op 50-19 als uiterste verzet en dat gaat soepel zonder problemen. Zelfs op de 21 achter kan nog, maar doe ik liever niet.
Hoe kun je overigens trimmen op je buitenblad? Bij mijn 6700 shifter is het helemaal afschakelen of niet, geen tussenweg. Trimmen op het binnenblad kan wel, dat doe ik soms als ik achter op de 13 wil rijden (één na laatste tandwiel).

Wat Pelle zegt klopt inderdaad voor de nieuwe 4-arms crankstellen van Shimano. Ik heb een FSA-crank en daar kun je naar hartelust combineren zonder problemen.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TheLemon schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:42:
[...]

Hoe kun je overigens trimmen op je buitenblad? Bij mijn 6700 shifter is het helemaal afschakelen of niet, geen tussenweg. Trimmen op het binnenblad kan wel, dat doe ik soms als ik achter op de 13 wil rijden (één na laatste tandwiel).
Tja, ik schakel 1 klikje naar mijn binnenblad voor, en dat zorgt er blijkbaar voor dat mijn derailleur een mm opschuift naar binnen en daarmee iets meer ruimte geeft. Schakel ik nog een klikje naar beneden, dan schakel ik helemaal naar het binnenblad.

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
Pelle schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 11:54:
Enige nadeel van je 34 binnenblad vervangen door een 39, is dat de combinatie 39/50 niet zo bedoeld is. In principe is de 34 bedoeld om met de 50 samen te gaan, de 36 met de 52 en de 39 met de 53. Ze zijn dus wel uitwisselbaar, maar niet perse altijd 100% werkend.

/edit
Het levert soms dus schakelproblemen op. Meestal bij het van 50 naar 39 schakelen, de ketting kan daarbij nogal eens tussen de 2 kettingbladen uitkomen.
Volgens mij is dat tegenwoordig best flexibel. Ik rij zelf met 34/52 omdat ik mijn binnenblad enkel in de bergen gebruik. Werkte afgelopen zomer perfect. Scheelt natuurlijk wel met Di2 rij.

• nare man
TheLemon schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:42:
[...]

Ik neem aan dat je een 6700 met twee bladen hebt? Ik heb een 5700 triple en kan ook niet 'terugtrimmen', maar alleen de derailleur van het kleine blad een paar mm verschuiven richting het middenblad of van het middenblad een paar mm richting het grote blad. Andersom is het het hele blad terugschakelen of niks. Heeft het misschien te maken met de nieuwe 6800-voorderailleur? Die heeft namelijk wel een andere geometrie dan de 6700-voorderailleur.

[ Voor 39% gewijzigd door nare man op 13-08-2015 14:19 ]

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
Ik kan met mijn 5700 prima trimmen, ook op het buitenblad. Het is een kwestie van heel voorzichtig tegen de shifter duwen. Maar inderdaad, op buitenblad naar binnen trimmen is lastiger dan op het binnenblad naar buiten trimmen.

Op een triple is trimmen sowieso niet echt nodig, toch?

edit: overigens heb in nu een erg mooie mix gemaakt... Mijn fiets heeft een (bijna) volledige 5700 105-set, maar met een Tiagra cassette en bijbehorende ketting (4601). De cassette is nog in orde, maar de ketting is aan vervanging toe.
Ik heb geen 10-speed 105-ketting kunnen vinden en een 6701 (Ultegra) was bijna net zo duur als de 4601 (Tiagra). Nu heb ik dus een 105 die een klein beetje Tiagra en een beetje Ultegra mix is. Oh, en met een 39T binnenblad van TA. Het wordt dus wel een beetje een allegaartje zo :)

[ Voor 47% gewijzigd door dreamscape op 13-08-2015 14:41 ]

Punctuality is the politeness of kings

• nare man
Hm, vanavond ook maar eens proberen of ik dan kan trimmen vanaf het buitenblad. Op zich loopt alles goed, alleen op 50x18 heb ik net een beetje chain rub aan de binnenkant van de kooi. Maar dat is eigenlijk al op het randje van wat ik qua kettinglijn nog aanvaardbaar vind. Ik rijd meestal 50x17 of 50x16 en als er consequent een heel harde wind staat, pak ik stiekem gewoon de 39.

Jouw setup lijkt trouwens veel op die van mij. Ik heb ook een 105 5700, waar aanvankelijk een Tiagra-cassette (11-25) en Tiagra-ketting opzaten. Toen die versleten waren heb ik een Ultegra 6700-cassette geplaatst (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23) en een Ultegra 6600-ketting (de CN-6701 is asymmetrisch en zou met een triple minder goed werken, alhoewel ik dat niet zelf heb kunnen vaststellen).

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 13-08-2015 15:01 ]

• DDX
  • Laatst online: 23:38
Ik kan bij mijn 6700 triple gewoon trimmen op het buitenblad.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 09:03
Ik haak hier ook even op in, persoonlijke informatie is hetzelfde. Behalve dan het stoppen met voetballen, dat is al 13 jaar geleden. ;)
Ik neig naar een nieuwe fiets omdat je dan doorgaans weet wat je krijgt. En zoals hier http://www.futurumshop.nl...racefiets-wit-zwart.phtml heb je al een fiets voor €539,-.
Echter is dat nog steeds een hoop geld voor een potentiële hobby terwijl ik nog niet weet of het een langdurig iets gaat worden.
Om terug te komen op bovenstaand, ga ik toch op korte termijn een fiets kopen!
Ik heb in de afgelopen twee weken een aantal keer op m'n reguliere fiets wat rondes gedaan, ik rijd nu dus op een Gazelle Bahia. Waar je zeker wat KM's mee kan maken en waar ik nu dus nu inmiddels de 100KM grens gepasseerd ben. En ik kan in ieder geval zeggen dat ik van het fietsen enorm kan genieten! Het is geen monster afstand, en het had misschien wat meer gemogen, maar het is voor mij persoonlijk voldoende.

Ik neig echter nu naar de volgende drie fietsen:
https://www.12gobiking.nl...sa-milano-ltd-tiagra-2015
https://www.12gobiking.nl...ek-1-5-2015#content_specs
https://www.12gobiking.nl...td-105-2015#content_specs

Waarbij de laatste wel de grens van m'n budget is aangezien er nog wat spullen bij moeten. Twee tientjes extra voor een betere fiets is natuurlijk geen probleem, maar ik wil die opmerking niet eeuwig blijven herhalen tot het punt dat m'n huis te koop staat. :+
De winkel heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik hoor uit persoonlijke kring een hoop goede verhalen en lees deze ook terug op internet.
En aangezien ik momenteel zelf nog weinig verstand heb van het betere schroefwerk is de gedachte om hem elders over de toonbank te kunnen gooien ook wel fijn. ;)

Kan iemand die fietsen beoordelen? Ik lees vaak je moet minimaal 105 hebben van Shimano, maar als ik reviews online lees van o.a. de Tiagra en ook de Sora zijn dit prima groepen o.a. voor beginners. Natuurlijk wil ik er wel lang plezier van hebben, maar ik verwacht ook niet sneller dan Pantani de bergen op te vliegen.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• BreadFan
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 13:22:
[...]

Boeien. Ik heb segmenten gehad waar ik bij de laatste 100 sta... van de 5000 :X
https://www.strava.com/segments/7292661?filter=overall

Ik sta daar 24787 van de 26566 :+ 2 pogingen gedaan :P

Maar dat was op mijn oude fiets, met een kleinste verzet van 42x24. O-)

• nare man
@ Fanatix --

De ervaring die een bepaalde fiets je geeft, hangt niet alleen af van de versnellingsgroep, maar van zoveel meer, zoals de kwaliteit van het frame, het stuur, de wielen, et cetera. De fietsen die jij aandraagt zitten wat dat betreft net onder de grens die je naar mijn zeer subjectieve mening moet halen om wat langer met een fiets te kunnen doen dan puur beginnersniveau. Als je 150 euro meer uittrekt, je zit dan op 900 euro, dan heb je een fiets waar je wél langer mee kunt, bijv. deze Focus Culebro met 11-speed Shimano 105 https://www.12gobiking.nl.../focus-culebro-sl-20-2015 Dat zou een iets verstandiger investering zijn, naar mijn idee, waar je langer plezier van hebt zonder je te gaan storen aan de technische beperkingen.

Van de fietsen die je aandraagt is er niet één een heel duidelijke winnaar. Duidelijk is wel dat ze allemaal een beetje outdated zijn. De nieuwe Tiagra (4700) rolt nu uit en de nieuwe 105 (5800) is alweer bijna driekwart jaar beschikbaar. Overigens is het verschil tussen groepen die direct naast elkaar liggen in objectief-technische zin vaak kleiner dan het effect van slecht onderhoud. Het loont altijd de moeite om zelf in elk geval de basics van fietstechniek onder de knie te krijgen, anders kost het je elke keer 15 euro om eventjes de kabels te smeren of zoiets lulligs. Beetje zonde, hoewel we de LBS zijn business natuurlijk zeker gunnen.

Wil je toch kiezen uit die fietsen, dan zou ik zelf meer neigen naar die Sensa met Tiagra, omdat die tenminste 100% 4600 is afgemonteerd. De 100 euro verschil ten opzichte van die Sensa met 105 kun je dan (extra) besteden aan een goede kledingset: een broek met goede (!) zeem draagt oneindig veel méér bij aan fietsplezier dan het verschil tussen Tiagra en 105. Die Trek heeft wel een mooier frame, maar een FSA Vero-crank en meer no-name onderdelen (bijv. de remmen).

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 13-08-2015 16:43 ]

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 09:03
nare man schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:41:
@ Fanatix --

De ervaring die een bepaalde fiets je geeft, hangt niet alleen af van de versnellingsgroep, maar van zoveel meer, zoals de kwaliteit van het frame, het stuur, de wielen, et cetera. De fietsen die jij aandraagt zitten wat dat betreft net onder de grens die je naar mijn zeer subjectieve mening moet halen om wat langer met een fiets te kunnen doen dan puur beginnersniveau. Als je 150 euro meer uittrekt, je zit dan op 900 euro, dan heb je een fiets waar je wél langer mee kunt, bijv. deze Focus Culebro met 11-speed Shimano 105 https://www.12gobiking.nl.../focus-culebro-sl-20-2015 Dat zou een iets verstandiger investering zijn, naar mijn idee, waar je langer plezier van hebt zonder je te gaan storen aan de technische beperkingen.

Van de fietsen die je aandraagt is er niet één een heel duidelijke winnaar. Duidelijk is wel dat ze allemaal een beetje outdated zijn. De nieuwe Tiagra (4700) rolt nu uit en de nieuwe 105 (5800) is alweer bijna driekwart jaar beschikbaar. Overigens is het verschil tussen groepen die direct naast elkaar liggen in objectief-technische zin vaak kleiner dan het effect van slecht onderhoud.

Wil je toch kiezen uit die fietsen, dan zou ik zelf meer neigen naar die Sensa met Tiagra, omdat die tenminste 100% 4600 is afgemonteerd. De 100 euro verschil ten opzichte van die Sensa met 105 kun je dan (extra) besteden aan een goede kledingset: een broek met goede (!) zeem draagt oneindig veel méér bij aan fietsplezier dan het verschil tussen Tiagra en 105. Die Trek heeft wel een mooier frame, maar een FSA Vero-crank en meer no-name onderdelen (bijv. de remmen).
Dankjewel voor je reactie! Nu komt meer kennis en ervaring naar voren waar je met wat Google zoeken niet zo 1,2,3 mee uitkomt.
Ik kan zaterdag in ieder geval gewoon m'n mond open trekken en kijken hoeveel korting ze eventueel willen geven op de door jou gelinkte fiets.
M'n vriendin wilt mogelijk ook gaan kijken voor een fiets, dus mogelijk dat het wat extra ruimte geeft.

Nu zie ik wel bij de fiets die jij linkte de volgende remmen staan: Concept R540. Moet ik dit dan beschouwen als merkloos, of mis ik hier nu ook weer iets? Eveneens als de cassette waar alleen 11-speed - 11-28T staat.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Ircghost

Ircghost

Vandaag voor de verandering weer heerlijk gereden in de duinen! Gezellig volk en rustig / veilig genoeg voor een goede snelheid :).

Ik merk dat het wel lastig is voor mij om boven de 30km/ph te komen zonder wind / heuvel. Ik kan het heel lang volhouden op die snelheid maar daar boven lukt mij niet. Iemand die dit bekent voorkomt?

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:03
Goedkope spullen: meestal een behoorlijk gevoelig onderwerp. Als ik links en rechts op het internet lees dan moet je minimaal de duurste onderdelen nemen die je kan vinden. als je dat niet doet, dan fiets je veeeeeel minder snel en comfortabel, binnen enkele weken is alles stuk, het schakelt veel minder, het slijt sneller, enzovoort. Hetzelfde geldt voor de frames: je moet minimaal premium merk X hebben, want die zitten zoveel beter en doordachter in elkaar dan die goedkope merken.....

Mijn mening is anders: loop een gemiddelde fietsenzaak binnen en constateer dat 105 meestal het mooiste is wat ze verkopen (op enkele superdure showfietsen na), kijk op de weg en de meesten fietsen 'gewoon' met Tiagra of Sora. Je ziet ze alleen niet omdat de mensen die (willen) opvallen juist wel met die dure fietsen rondracen. Als deze onderdelen echt zo slecht zijn als ze je willen doen geloven zou niemand er op fietsen.

Wat, naar mijn mening, veel belangrijker is: geometrie van een fiets. De fiets kan nog zo duur zijn, nog zo'n goed/bekend merk zijn, als jij er niet lekker op zit, dan ga jij er niet veel lol aan beleven. En zoals Nare man al zegt: goede fietskleding maakt een groter verschil dan iets duurdere onderdelen.

Mijn mening: zoek een fiets uit waar je lekker op zit (dus ga passen en probeer een rondje te maken voor aankoop). En als je vervolgens Tiagra is minimum groepset aanhoud dan doe je als beginner geen miskoop.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
een goed afgestelde sora/tiagra fiets altijd nog lekkerder dan een slecht afgestelde dura ace...

...

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Fanatix schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:46:
Nu zie ik wel bij de fiets die jij linkte de volgende remmen staan: Concept R540. Moet ik dit dan beschouwen als merkloos, of mis ik hier nu ook weer iets? Eveneens als de cassette waar alleen 11-speed - 11-28T staat.
Volgens mij is Concept het onderdelenmerk van Focus. Ik had ook Concept-remmen op mijn Focus. Was weinig op aan te merken. Die cassette zal ws. wel gewoon Shimano zijn.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Ircghost schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:51:
Ik merk dat het wel lastig is voor mij om boven de 30km/ph te komen zonder wind / heuvel. Ik kan het heel lang volhouden op die snelheid maar daar boven lukt mij niet. Iemand die dit bekent voorkomt?
Tja, heb je het gevoel dat je je heel erg moet inspannen nu, of koers je gewoon lekker op je dooie akkertje?

Ben zelf de afgelopen maanden zelf steeds intensiever gaan fietsen en mezelf ook 'toegestaan' om wat meer te lijden op de fiets; dus toch op dat grote blad blijven stoempen tegen de wind in, gewoon wel in de regen doorkoersen en toch nog even dat extra blokje maken ipv rechte lijn naar huis na een rondje.
Ik kan nu veel beter afzien dan een jaar geleden. Dat heeft zich toch wel vertaald in dat de snelheid toch wel omhoog gaat en ik nu toch gewoon wel 34km/u makkelijk weg trap ten opzichte van 29km/u een jaar terug.

• GertjanO
  • Laatst online: 23:03
Maar vergis je ook niet in alle bijkomende kosten als je voor de eerste keer een racefiets koopt: pedalen, schoenen, helm, fietsbroek met zeem. Eventueel aangevuld met: bril, handschoenen, bidonhouders, fietscomputer, standaard (een racefiets heeft geen ingebouwde standaard), tasje met binnenband en kleinspul en ga zo maar verder.

Je zit zo op een paar honderd euro extra.

• nare man
GertjanO schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:57:
Mijn mening: zoek een fiets uit waar je lekker op zit (dus ga passen en probeer een rondje te maken voor aankoop). En als je vervolgens Tiagra is minimum groepset aanhoud dan doe je als beginner geen miskoop.
Zeker niet. Tiagra 4600 is prima en kan tegen een stootje. Het verschil in gewicht in de totale groepset met bijvoorbeeld 105 5700 ga je echt niet merken. Hell, Trek heeft gewoon Domanes en Emondas met Tiagra die voor 1500-1800 euro gaan (https://www.12gobiking.nl...ek-domane-41-compact-2015). Dat doen ze echt niet als je er niet met goed fatsoen op kunt racen.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 13-08-2015 17:28 ]

• havana
Ik rijd ook met een compact en ik rijd vrijwel nooit op het buitenblad. Op het vlakke monteer ik dan een 39.

Een 50 icm met een klimcassette kan ook maar dan heb je a) hele grote gaten in je verzet b) moet je vooraan vaak schakelen.

Beide werkt, het is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Vandaag overigens een heerlijk dagje Tecklenburg gedaan, kwam uit op 165 km met 2500 hm.

DIT IS MIJN WEBSITE

• nare man
Blegh. Ik zit de hele dag op kantoor te kijken naar het mooie weer, dat volgens Buienradar rond 20.00 moet overgaan in onweer met hagel en windstoten. So far voor mijn fietsavondje.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
nare man schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:49:
Blegh. Ik zit de hele dag op kantoor te kijken naar het mooie weer, dat volgens Buienradar rond 20.00 moet overgaan in onweer met hagel en windstoten. So far voor mijn fietsavondje.
Het is nu ca. 32 graden buiten. Prima weer om op een terras te zitten. Maar voor een snel rondje rotte pas ik momenteel toch even :p. Net een tikkie te warm.

Dit weekend in ieder geval weer prima te doen qua weer.
Ircghost schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:51:
Vandaag voor de verandering weer heerlijk gereden in de duinen! Gezellig volk en rustig / veilig genoeg voor een goede snelheid :).

Tot circa 28 - 30 per uur kun je zonder bijzonder veel training wel redelijkerwijs komen als solo rijder. Meer dan dat zul je al snel je training er op willen afstemmen. Train je specifiek? Of koers je enkel op relatief lage intensiteit (voornamelijk D1)?

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
GertjanO schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:16:
Je zit zo op een paar honderd euro extra.
Was het maar een paar 100 euro :P

• lochtejans
Tijd voor nieuwe banden, twijfel eigenlijk tussen de Continental Grand Prix 4000S II en de Schwalbe One. Ik heb met beiden geen ervaring. Ik fiets voornamelijk met droog weer tenzij onderweg een buitje valt.

Lastige keuze...

• Ircghost

Ircghost

psychodude schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:30:
[...]

Het is nu ca. 32 graden buiten. Prima weer om op een terras te zitten. Maar voor een snel rondje rotte pas ik momenteel toch even :p. Net een tikkie te warm.

Dit weekend in ieder geval weer prima te doen qua weer.

[...]

Tot circa 28 - 30 per uur kun je zonder bijzonder veel training wel redelijkerwijs komen als solo rijder. Meer dan dat zul je al snel je training er op willen afstemmen. Train je specifiek? Of koers je enkel op relatief lage intensiteit (voornamelijk D1)?
Ik rij zonder specifiek training doel. Rij meestal met 150/160 hrm rondjes van 40km met een snelheid van zo'n 28 kmp/h. Moet misschien maar iets specifieker gaan trainen..

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59
lochtejans schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:45:
Tijd voor nieuwe banden, twijfel eigenlijk tussen de Continental Grand Prix 4000S II en de Schwalbe One. Ik heb met beiden geen ervaring. Ik fiets voornamelijk met droog weer tenzij onderweg een buitje valt.

Lastige keuze...
Conti zou ik zeggen. 25 mm. Best ervaring mee qua merk (meerdere modellen). Verder wel Vredenstein Senso's gehad voor de winter period, ook fijne banden. Schwalbe (niet One) zat standaard op mijn fiets bij aankoop, vond ik maar niets ivm veel lek en niet fijne grip.

[ Voor 22% gewijzigd door Graham op 13-08-2015 20:47 . Reden: typo ]

grahamofthewheels.com

• rally
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Hier ook een stem voor de Conti's

http://www.deyterra.com

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Graham schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:40:
[...]

Conti zou ik zeggen. 25 mm. Best ervaring mee qua merk. Verder wel Vredenstein Senso's gehad voor de winter period, ook fijne banden. Schwalbe (niet One) zat standaard op mijn fiets bij aankoop, vond ik maar niets ivm veel lek en niet fijne grib.
Ik heb zelf ook de conti's, 23 mm in mijn geval.

Overigens voor wat betreft lekbestendigheid denk ik niet dat je je direct door de ervaring van één type band zou moeten laten sturen. Schwalbe heeft in ieder geval buiten hun aanbod aan racebanden namelijk een aantal nagenoeg onverwoestbare banden voor bepaalde type fietsen, en binnen dezelfde categorie fietsen ook betrekkelijk matige banden.

Hoe het zit met de lekbestendigheid van de One, persoonlijk geen ervaring, maar toen ik zelf rondkeek kwam ik de suggestie tegen dat lekbestendigheid van de One zelfs beter is dan de Grand Prix 4000S II. Voor mij viel de keuze voor de Conti's hoofdzakelijk wegens prijs, in aanbieding waren deze bijna voor de helft van de prijs ivm de One's op dat moment.

• Crazy D

Crazy D

BreadFan schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 16:40:
[...]

https://www.strava.com/segments/7292661?filter=overall

Ik sta daar 24787 van de 26566 :+ 2 pogingen gedaan :P

Maar dat was op mijn oude fiets, met een kleinste verzet van 42x24. O-)
16184e 8) zo te zien gereden tijdens de AGR waarmee is bewezen dat 100 km warmrijden nodig is :+

Exact expert nodig?

• M@cer
  • Laatst online: 19-09 09:25
1.879 ste hier :-)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Das toevallig, heb precies dezelfde positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Laatst online: 18:27
Hielko schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:48:
[...]

Humor, ik ook.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:02
Tijdens de Eneco tour voor het eerst een renner met schijfremmen in de Pro Tour, Tim Kerkhof van Orange Roompot: http://inrng.tumblr.com/p...ith-disc-brakes-on-a-road

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:57
Hielko schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:48:
[...]

My Current Place
276 / 26584
My Best Time
41s

Kom er wel regelmatig.

17/24 Efforts
Pagina: 1 ... 20 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic