Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.730 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zou eerst voor een fiets en benodigheden gaan. Gereedschap komt later wel ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 16:59
Iemand ondertussen al een concrete ervaring met de powermeter van 4iiii? Blijf in de running voor een powermeter maar nog niets concreet beslist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Graham schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:22:
28-11 monteren maybe...10sp heb jij he?
10 speed ja, heb een 12-30 cassette liggen, maar eigenlijk zijn alle klimmetjes hier max 8% dus prima te doen met 39x25

Deze deed vandaag wel even pijn met aantal stukken van 15% maar dan is het gewoon even doorbijten :)

https://www.strava.com/segments/7017048

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
sapphire schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:38:
[...]

Ik had het bij mijn eerste fiets door het [sarcasme] geweldige comfortabele [/sarcasme] gel zadel. De gel knelde de zenuwen in de zachte delen beneden af en dan ging de boel aan de voorkant 'slapen'.
En nu heb ik het als ik met een holle rug rijd dan krijg ik last van een 'slaapzak', misschien eens op letten ?
Ik denk dat ik een belangrijke oorzaak heb gevonden. Om de een of andere reden was mijn zadel een beetje naar achteren gekanteld. Mijn broek is ook al weer wat jaartjes oud, het is nog een orginele broek van het rabo team. Van de week maar eens testen of het nu beter gaat.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43

Pelle

🚴‍♂️

Dinsdag a.s. ga ik 3x de Ventoux rijden. Gisteren voor het eerst sinds een week weer gefietst. In de hoop dat die week rust me nog wat extra's zou brengen, een klein rondje gemaakt hier vanaf de camping. Dat viel ff vies tegen :X

De 3 cols in mijn rondje (64km, 1200hm) waren echt harken geblazen. Wellicht had het iets met de temperatuur te maken (gemiddeld 39, heb zelfs 43 op de Garmin gezien), maar nu na ruim een dag kan ik nog steeds voelen dat ik een flinke inspanning heb moeten leveren (a.k.a. spierpijn). Lang geleden dat ik dat gevoeld heb. Morgen ga ik 1x de Ventoux op, ter voorbereiding. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn. Op de een of andere manier heb ik het idee dat die week rust me meer kwaad dan goed heeft gedaan.

Nou ja, we gaan het zien. Dinsdag zal hoe dan ook vet afzien worden, of het nou lekker loopt of niet. Gisteren was in ieder geval wel de bevestiging dat ik geen ras-klimmer ben, maar meer een type voor Limburg of de Ardennen. Zo'n korte steile klim opknallen ligt me beter dan kilometers lang 9% omhoog harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Volgens mij begin je veel te hard aan de cols als ik naar je Strava kijk. Heb dezelfde fout gemaakt, maar na een paar ritjes (en beter doseren) in dezelfde omgeving als jij gaat het me al een stuk beter af dan het eerste ritje.

Veel succes morgen en dinsdag! Ik ga woensdag...

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59
Wat Taigu zegt. Maar ook rust is denk ik overdreven, iig een week is lang. 2 a 3 dagen is denk ik meer dat zat icm met uitfietsen of lekker laag hartslag + hoge cadence.

Succes beide en daal veilig af!

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:28

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Heeft iemand vanmorgen al gefietst door de duinen van Noordwijk/katwijk? Is het te doen of ligt er overal rotzooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ircghost schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:22:
Heeft iemand vanmorgen al gefietst door de duinen van Noordwijk/katwijk? Is het te doen of ligt er overal rotzooi?
Daar ben ik ook benieuwd naar, aangezien ik die kant op wil fietsen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben net terug!

Tussen Katwijk en Noordwijk liggen op een aantal plekken dikke plakken nat zand waar je stapvoets door heen moet. Amper takken op dat stuk.

Verder meer richting Wassenaar geweest. Tussen Scheveningen en Meijendel, her en der wat takken en vanochtend een paar stukken het fietspad afgezet vanwege omgevallen bomen/takken dus stukjes offroad :p maar daar werd hard aan gewerkt zag ik :)
Tussen Meijendel en Katwijk zag het er prima uit, een enkele bocht met veel dennenappels en naalden dus ook uitkijken als je hard aan komt rijden. En wat fijn zand maar dat stoort niet zo.

In en rondom Wassenaar was het een drama! Hele stukken fietspad amper begaanbaar door de takken, stukken afgezet door omgevallen bomen/takken. Delen over de weg gegaan, gewoon echt en rommel daar !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Thanks voor de update! Ik heb echt net een baalrit gehad, kreeg een dikke lekke band net voor Katwijk. Net na een bochtje zat er een gat van enkele cm's dik in ruw asfalt. Ik hoorde letterlijk de lucht ontsnappen. Ik had geen reserve band bij mij aangezien dit al mijn derde platte is in 5 weken tijd. En het gat was te groot om te plakken.

Dus net 5km door het gras terug gelopen (ivm SPD schoenen). En natuurlijk geen fietser die vroeg of ik wat nodig had, we zijn allemaal alleen op de weg blijkbaar :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:24

DjVe

Hatsaflats!

Het is ook een beetje dom om zonder reserveband op pad te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Tja, enerzijds anderzijds. Ik heb ook een keer 11km moeten lopen met een lekke band, dan leer je wel af idd om zonder reserve de deur uit te gaan. Aan de andere kant geen van de 75+ wielrenners die ik tegen kwam keek op of om terwijl ik met m'n fiets op mn schouder op door de berm liep, dat stak ook wel. Heb sindsdien wel een paar bandjes uitgedeeld, dus ik hoop op goed karma voor de volgende keer dat ik het weer eens vergeet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Je kan toch gewoon met platte band rijden, is beter dan zo'n heel eind te voet..

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Secsytime

Automagisch

witeken schreef op zondag 26 juli 2015 @ 13:09:
Je kan toch gewoon met platte band rijden, is beter dan zo'n heel eind te voet..
Tsja, als je je velgen op het spel wilt zetten wel ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Sjoewe schreef op zondag 26 juli 2015 @ 12:39:
Tja, enerzijds anderzijds. Ik heb ook een keer 11km moeten lopen met een lekke band, dan leer je wel af idd om zonder reserve de deur uit te gaan. Aan de andere kant geen van de 75+ wielrenners die ik tegen kwam keek op of om terwijl ik met m'n fiets op mn schouder op door de berm liep, dat stak ook wel. Heb sindsdien wel een paar bandjes uitgedeeld, dus ik hoop op goed karma voor de volgende keer dat ik het weer eens vergeet :+
Je kan het ook vragen aan ze natuurlijk ;) Maar minimaal altijd 1 reserveband mee, lange afstanden 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Graham op 26-07-2015 13:39 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Natuurlijk was het naïef van mij om zonder reserve op pad te gaan, maar is het nou echt zoveel gevraagd om op zijn minst te vragen of diegene wat nodig heeft al dan niet? :) Of leven we echt allemaal zo langs elkaar heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Ircghost schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:22:
Natuurlijk was het naïef van mij om zonder reserve op pad te gaan, maar is het nou echt zoveel gevraagd om op zijn minst te vragen of diegene wat nodig heeft al dan niet? :) Of leven we echt allemaal zo langs elkaar heen?
Naïef vind ik nogal een understandment eigenlijk maar goed.

Blijkbaar maar dat kan je ook van twee kanten zien zoals ik aangaf. Als ik iemand zie lopen met een (wielren)fiets denk ik niet automatisch aan problemen. Zeker als je daarvoor bij raast met 30+, een platte band valt dan iets minder goed op ;). Als ik iemand op een kruispunt zie sleutelen en ik moet daar sowieso stoppen zal ik iemand sneller aanspreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 26-07-2015 14:39 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:31

Vos

AFCA

Je kan ook stoppen en aan de voorbijkomende fietsers iets vragen. Als ik een lopende fietser zie in de berm die geen intentie toont dat hij iets nodig heeft fiets ik ook door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Graham schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:37:
[...]

Naïef vind ik nogal een understandment eigenlijk maar goed.

Blijkbaar maar dat kan je ook van twee kanten zien zoals ik aangaf. Als ik iemand zie lopen met een (wielren)fiets denk ik niet automatisch aan problemen. Zeker als je daarvoor bij raast met 30+, een platte band valt dan iets minder goed op ;). Als ik iemand op een kruispunt zie sleutelen en ik moet daar sowieso stoppen zal ik iemand sneller aanspreken.
Ik kan zeker ook iemand aanspreken, maar had niet echt iemand nodig wat dat betreft. 5km lopen doe ik liever dan dat ik iemand zijn reserveband gebruik. Maar ik zie niet in waarom het understatement is, dat vind ik een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
De meeste zullen gewoon door rijden. Een enkeling stopt en vraagt of er problemen zijn/ze kunnen helpen. Zo ook bij mij toen ik ongelukkig een tweede keer binnen één rit lek reed, en mijn reserve band dan dus ook al gebruikt had. Tich mensen voorbij zien komen. Inclusief enkele groepen. En ondanks dat ik stil stond, in de regen, wachtend op alternatief vervoer is er uiteindelijk maar één oud mannetje geweest welk vroeg of ik een bandje wilde hebben.

Valt een beetje binnen dezelfde categorie als elkaar groeten tijdens het fietsen. Heb het in het begin een tijdje gedaan, hoi zeggen tegen passerende fietsers. De meeste kijken je aan alsof je niet goed wijs bent, laat staan dat ze wat terug zeggen :p. Sociale interactie hoef je niet te verwachten.

Ook op de fiets, blijft toch typisch randstad.

Overigens wel grappig dat je zegt dat je in de afgelopen 5 weken tijd nu al voor de 3e keer lek rijd, nu dan maar geen reserve bij had :9. Meestal telt een gewaarschuwd man voor 2 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
Vandaag ook pech, achterpad doormidden gebroken. Taxi gebeld, geen zin om te lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

psychodude schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:25:
[...]

Overigens wel grappig dat je zegt dat je in de afgelopen 5 weken tijd nu al voor de 3e keer lek rijd, nu dan maar geen reserve bij had :9. Meestal telt een gewaarschuwd man voor 2 ;).
Ja ze waren op en ik had geen tijd om naar de LFB te gaan ;) ! De fiets zit nu toch al over de 1000km heen dus ik heb maar besloten om er naast een servicebeurt ook nieuwe binnen + buiten banden op te zetten. Volgens mij had de vorige eigenaar ze nog niet veranderd terwijl hij er onder andere de Mont Ventoux mee heeft beklommen incl training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Taigu schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 23:58:
Volgens mij begin je veel te hard aan de cols als ik naar je Strava kijk. Heb dezelfde fout gemaakt, maar na een paar ritjes (en beter doseren) in dezelfde omgeving als jij gaat het me al een stuk beter af dan het eerste ritje.

Veel succes morgen en dinsdag! Ik ga woensdag...
Denk dat het vooral weer gewenning was na een week niet fietsen. En de temperatuur werkte natuurlijk ook niet mee.

Vandaag 1x de Ventoux gedaan (vanuit Bedoin met afdaling naar Malaucene) en dat ging beter dan verwacht. Het bos vond ik heel vet afzien, maar na Chalet Renard leek de 6-7% opeens wel vlak. Heb niet hoeven stoppen en ook niet voluit hoeven gaan. Tijd redelijk volgens verwachting (1:46). Ik hoop dat ik overmorgen nog beter kan doseren, maar dat moeten we nog maar zien. Die middelste 10km van 9-10% moeten bij mij op omslagpunt, in D2 zou ik een cadans van 50 hebben ofzo, dat trek ik niet :P

http://app.strava.com/activities/354499377

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Pelle schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:17:
[...]

Denk dat het vooral weer gewenning was na een week niet fietsen. En de temperatuur werkte natuurlijk ook niet mee.

Vandaag 1x de Ventoux gedaan (vanuit Bedoin met afdaling naar Malaucene) en dat ging beter dan verwacht. Het bos vond ik heel vet afzien, maar na Chalet Renard leek de 6-7% opeens wel vlak. Heb niet hoeven stoppen en ook niet voluit hoeven gaan. Tijd redelijk volgens verwachting (1:46). Ik hoop dat ik overmorgen nog beter kan doseren, maar dat moeten we nog maar zien. Die middelste 10km van 9-10% moeten bij mij op omslagpunt, in D2 zou ik een cadans van 50 hebben ofzo, dat trek ik niet :P
Netjes man! Denk dat ik ook wel rond die tijd zou zitten zonder stops. Bos was zeker het zwaarste stuk. Hoe vond je de laatste paar honderd meter die nog even 10%+ gingen? :D

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Pelle schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:17:
[...]

Netjes gedaan hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Graham schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:27:
[...]

Netjes man! Denk dat ik ook wel rond die tijd zou zitten zonder stops. Bos was zeker het zwaarste stuk. Hoe vond je de laatste paar honderd meter die nog even 10%+ gingen? :D
Als je ziet dat je er bijna bent dan maakt het niet meer uit hoe steil het is. Kon nog mooi even versnellen om een andere kerel op een Wilier voorbij te gaan (voor de 3e keer tijdens de klim, was steeds een beetje stuivertje wisselen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 13:29
Goedenavond Wielerfanaten,

Ik ben van plan om ook te beginnen met de sport wielrennen.
Paar maten van mij doen dit al een tijdje en sinds ik gestopt ben met voetballen neig ik steeds meer om hier mee te beginnen.

Ik ben van plan om eerst eens een fiets te lenen of te huren, dit om dat ik wil voorkomen dat er dadelijk een fiets van 500/600 euro in de schuur staat zonder dat ik er gebruik van maak. Ik heb zelf al een beetje interessante artikelen gelezen betreft het kopen van een nieuwe fiets. Het zou namelijk slimmer zijn om een tweedehandse wielrenfiets te kopen via een LBS/ of Marktplaats, omdat de prijs een stuk minder snel daalt in verhouding met een nieuwe fiets. Aangezien ik een beginner ben lijkt me dit wel een slim idee.

Persoonlijke informatie:
Lengte: 187
Gewicht: 76
Budget: afhankelijk van de grote verschillen (kwaliteit/prijs), waarschijnlijk wel een tweedehandse fiets.

Zijn er veel verschillende modellen in wielrenfietsenland? Of heb je standaard goede modellen in een bepaalde prijsrichting?

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:02
Zojuist teruggekeerd van het jaarlijkse weekje fietsen in de bergen met oa de hier bekende writser, hielko en -MvZ-. Dit keer ging de reis naar de Dolomieten. We hadden via AirBnB een puik appartement gehuurd in Alleghe; een prima uitvalsbasis, die de mogelijkheid bood zowel de bekendere passen ten noorden als de iets minder bekende passen ten zuiden van Alleghe te bereiken.

We hadden het onzalige idee om 's nachts te gaan rijden en dan onderweg in Oostenrijk nog een bonusklim te pakken. Idee was om vanuit Kematen de Kühtai te bedwingen. Helaas bleek deze afgesloten en zijn we voor de tweede keus gegaan: Axemer Lizum. Goed te doen; met 7,2km en gemiddeld 8,6% niet te lang. Eenmaal boven zagen we nog net een man met één been op de fiets de top bereiken. Dikke kudo's. Pas tegen het eind van de middag kwamen we in Alleghe aan, dus uitladen en uitrusten.

Ik had ter voorbereiding een aantal routes uitgezocht en op de eerste dag werden de hagelnieuwe teamoutfits (laten maken via 36Cycling; puike kwaliteit) aangetrokken en werd de eerste route aangevangen: Via de Passo Falzarego naar Cortina en vervolgens over de Passo Giau terug naar het juiste dal. Hier ondervonden een klein nadeel aan onze locatie: voor de klimmen aan de noordkant moest al zo'n 10 tot 20km worden geklommen alvorens de echte klim kon worden aangevangen. Dat mocht de pret echter niet drukken; de omgeving is super. Vanuit Corvara is de Passo Falzarego zo'n 20,5km lang en gemiddeld 5,5% steil. Lekker inkomen zeg maar. Eenmaal boven afgedaald naar Cortina, naar de voet van de Passo Giau. Het was opvallend dat op veel plekken langs de klimmen waterpunten waren, maar in Cortina en tijdens de klim van de Passo Giau net niet. Het eerste deel tot aan Pocol ging uitstekend, maar daarna wordt de Giau een steile rakker: 8,6km met gemiddeld 8,3%. Er zitten een aantal vlakkere stukken in die verbloemen dat het leeuwendeel van de klim tussen de 9,5 en 11% zit. Na een welverdiende versnapering snel naar huis om de Tour te kijken met Italiaans commentaar

Dag 2 bracht ons naar de bekendste klim van de omgeving: Passo Pordoi. Na zo'n 20 km klimmen begint deze klim in Arabba. De Pordoi is een van hoogste passen in de omgeving en klimt tot 2239 meter. Dat gaat in 9,4km met gemiddeld 6,8% en is daardoor goed te doen. Na een afdaling naar Canazei begonnen we aan de klim van de Passo Fedaia met een paar druppeltjes uit de lucht. De regen zette niet door en dus vol goede moed naar 2057 meter hoogte. Vanuit Canazei is de klim beduidend minder zwaar dan vanuit Caprile kwamen we in de afdaling te weten. Vanuit Caprile zijn er hele stukken die ruim boven de 12% uitkomen. Dit zorgde wel voor snelheden van ruim 85km/h, zonder dat je hoefde bij te trappen.

Dag 3 had de Sellarunda op het programma: Vanuit Arabba achtereenvolgens de Passo Pordoi, vlak voor Canazei afbuigen naar de Passo Sella, en via de Passo Gardena naar de Passo Campalongo om vervolgens weer af te dalen naar Arabba. De Passo Sella begint eigenlijk op dezelfde plek als de Pordoi vanuit Canazei, maar wij hebben de route van de ronde gevolgd en deze neemt direct de afslag. Hierdoor in de Passo Sella aanzienlijk korter, maar waren we gezegend met vooral de steile stukken; 10% is meer regel van uitzondering. Het is een rare gewaarwording om 8% te zien als verlichting voor je benen :) Na wat vloeken en tieren (uiteraard als laatste) boven. Iets voorbij de top bij een voortreffelijk restaurant een pastaatje verorberd en toen door naar de mooiste klim van deze vakantie: Passo Gardena. Er hoeft in 5,9km slechts 250 hoogtemeters te worden overwonnen en deze rustige klim ging gepaard met een fantastisch uitzicht; genieten! Na een korte afdaling naar Corvara was alleen de 6,1km lange klim van de Passo Campalongo aanwezig in het routeboek. Met gemiddeld 5% op papier een eitje, maar na een lange dag klimmen toch nog wel een uitdaging. Gelukkig konden we ons daarna bijna 30km naar beneden laten rollen.

Na een verdiend biertje en een dagje rust zijn we naar het zuiden getrokken. Na een afzink naar Agordo hebben we eerst de Forcella Aurine gefietst; een klim die niet te steil is en na een korte afdaling reden we naar de andere kant van Agordo om ons geluk te beproeven met de Passo Duran. 12,5km lang met gemiddeld 7,9%. De laatste drie kilometer vlakken redelijk af, wat betekent dat er weer eens hele stukken 10+% aanwezig waren. Een pittige klim, ook omdat deze op 600m start en het dus erg warm was. Eenmaal boven afgedaald naar Dont om de dag af te maken met de Forcella Staulanza: 12,6km met gemiddeld 6,7%. Een beetje regen gehad in de laatste kilometers, dus snel jasje aan en afgedaald naar de droge kant van de klim.

Dag 6 ging wederom zuidwaarts; de andere zijde van de Forcella Aurine was de opmaat voor de Passo Cereda. Niet al te lang, maar met een eerste 500 meter 15% wel een die er direct vol invliegt. Na een lange afdaling konden we beginnen aan de 20km lange klim van de Passo Rolle. Lang dus en het venijn zat hem in de staart; het percentage kroop structureel naar de 9% en het begon redelijk hard te regenen. Afgemat bovengekomen en onder het genot van een hapje en een drankje afgewacht of de regen minder zou worden. Het plan was om de volledige afdaling naar de voet van de Passo Rolle te doen en dan de Passo San Pellegrino te doen, maar er bleek een kortere route. Omdat ik er een beetje doorheen zat heb ik laf de korte route gepakt en is de rest doorgereden op de originele route. Wat Google Maps echter gemakshalve niet meldde was dat de shortcut een extra klim bevatte en zo vond ik mijzelf ineens op de 9%-flanken van de Passo Valles: oeps. Na de afdaling kwam ik halverwege de Passo San Pellegrino uit, vlak voor het bordje dat waarschuwde voor 15% ... de komende 3km. Niet voor één gat te vangen hoopte ik op de top de rest van de groep tegemoet te kunnen rijden en dus en pas opgereden. Na 3km afzien volgde wederom een bordje: 18%. Ik was nog maar 3km verwijderd van de top, dus wat doe je? Je gaat door. Eenmaal boven volledig uitgeput en dus direct afgedaald en de laffe onhoog glooiende weg naar Alleghe opgedraaid. Dit werd de koninginnenrit van de vakantie met zo'n 130km, de rest van de groep zat op ong 150km.

De laatste dag van de vakantie stond in het teken van uitfietsen en/of "missende beklimmingen" doen. Ik besloot nogmaals de Pordoi op te fietsen en boven nog wat souvenirs te scoren, de rest besloot de bizarre Passo Fedaia vanaf Caprile te doen. Ik heb nog een keer alles gegeven in de klim en zo'n 7 minuten van mijn pr gereden. Reden genoeg voor Hielko om na terugkomst in het huisje nog een keer zijn stalen ros te bestijgen om mijn tijd weer te verbeteren :) Ikzelf heb me na de klim rustig naar beneden laten rollen, maar blijkbaar wel de 8e tijd ooit op een deel van de afdaling gereden. Als ik dat had geweten had ik wel bijgetrapt :)

Al met al een topweek gehad in een geweldige omgeving. We hebben heel veel zon gehad en een paar kleine buitjes. Alleghe bleek een fijne uitvalsbasis en bood ons op de rustdag zelfs nog uitzicht over de finish- en vertreklocatie van de Transalp-race. Nadeel was zoals gezegd de noodzaak om te klimmen om aan de voet van een aantal klimmen te komen, als dat je niet aanstaat zou je ook Arabba of, aan de andere kant van de Pordoi, Canazei als uitvalsbasis kunnen nemen. Al met al ruim 600km en zo'n 14 000 hoogtemeters. Niet slecht dacht ik zo.

Voor de liefhebbers kan ik de routes wel een keer als gpx aanmaken.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:28
Ben al wat aan het rondkijken voor een weekje fietsen tijdens carnaval. Laatste 2 jaar is de keuze Gran Canaria geweest, klimaat is dan helemaal prima en je hebt er mooie beklimmingen. Echter na 2 jaar is iets anders ook wel een keer leuk.

Iemand die een suggestie heeft? Zat zelf al naar Calp, zuid Spanje te kijken. Echter kan het daar nog wat koud zijn rond die tijd en de beklimmingen zijn ook minder als op Gran Canaria volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

maxoss schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:19:
Ben al wat aan het rondkijken voor een weekje fietsen tijdens carnaval. Laatste 2 jaar is de keuze Gran Canaria geweest, klimaat is dan helemaal prima en je hebt er mooie beklimmingen. Echter na 2 jaar is iets anders ook wel een keer leuk.

Iemand die een suggestie heeft? Zat zelf al naar Calp, zuid Spanje te kijken. Echter kan het daar nog wat koud zijn rond die tijd en de beklimmingen zijn ook minder als op Gran Canaria volgens mij.
Hoe neem je je fiets dan mee naar Gran Canaria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Secsytime schreef op maandag 27 juli 2015 @ 00:18:
[...]

Hoe neem je je fiets dan mee naar Gran Canaria?
Denk dat hij er daar een huurt. Dat doen de meeste hier.

[ Voor 60% gewijzigd door Graham op 27-07-2015 00:32 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
maxoss schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:19:

Ik woon in Calpe/calp dus ben misschien niet geheel objectief :)

Carnaval valt dit jaar vroeg in begin februari, gemiddeld in Calpe 16 tot 18c max dag temp.
http://meteocalpe.com/wxtempdetail.php

Calpe tot Benidorm heeft het droogste warmste winterse klimaat van het Europese vasteland dus geen wonder dat de meeste prof ploegen hier vertoeven tussen december en maart.

De belangrijkste beklimmingen zijn de beroemde Coll de rates en Vall de ebo. Verder is is er Tudons en Cumbre del sol waar Vuelta etappe 9 eindigt.

Wat routes
https://www.strava.com/routes/179099
https://www.strava.com/routes/180545
https://www.strava.com/routes/574966

YouTube: Mathijs de boer
mijn youbube kanaal staan video's voor impressie Costa Blanca(regio Marina Alta).

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Graham schreef op maandag 27 juli 2015 @ 00:31:
[...]

Denk dat hij er daar een huurt. Dat doen de meeste hier.
Wait what.. Je kan daar een racefiets huren?

Dan is dat een goede optie voor mijn volgende vakantie in het najaar :D. Bij welk bedrijf kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Secsytime schreef op maandag 27 juli 2015 @ 01:36:
[...]

Dan is dat een goede optie voor mijn volgende vakantie in het najaar :D. Bij welk bedrijf kan dat?
Jup meestal kan dat wel. Kan ook bijvoorbeeld op de niet eilanden maar wel populaire wielren bestemmingen. Oa dus ook in Bedoin in Frankrijk (Mont Ventoux). Echter is het natuurlijk makkelijk om je fiets naar Frankrijk mee te nemen.

Zelf nog nooit gedaan maar zoek even door het topic. Er wordt regelmatig over gesproken en anders post iemand het wel ;)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
Gisteren voor het eerst weer eens op de fiets gezeten. Maar nu merk ik toch dat ik serieus wat last heb van m'n beide achillespezen. Heeft er iemand een idee hoe dat zou kunnen? Verkeerde houding? gewoon te veel en te snel ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25
Ik heb dit jaar mijn eigen fiets meegenomen naar Tenerife. Uiteindelijk waren de kosten lager dan een fiets huren en het is toch altijd fijner om op je eigen fiets te rijden.

Ter vergelijking.

De kosten van mijn eigen fiets waren 120 euro (80,- voor het vliegtuig en 40,- voor de huur van een fietskoffer)
De kosten van het huren van een vergelijkbare fiets waren 170 euro voor 10 dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 27-07-2015 08:44 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:02
Tarkin schreef op maandag 27 juli 2015 @ 07:41:
Gisteren voor het eerst weer eens op de fiets gezeten. Maar nu merk ik toch dat ik serieus wat last heb van m'n beide achillespezen. Heeft er iemand een idee hoe dat zou kunnen? Verkeerde houding? gewoon te veel en te snel ineens?
Heb ik ook gehad, of je bent te hard van stapel gelopen óf je zadel staat net iets te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
Of je trekt teveel aan je pedaal in het achterste deel van de trapbeweging.
Secsytime schreef op maandag 27 juli 2015 @ 01:36:
[...]

De standaard huur toko op G.C. is free motion. Altijd goede nieuwe fietsen en prima service. Zoals gezegd echter kan je ook zelf je fiets meenemen in het vliegtuig. Ik heb dat nu tweemaal gedaan, gaat prima. Je bent ongeveer net zoveel kwijt als voor fietshuur of net iets minder en je rijdt op je eigen fiets.

Gisteren trouwens een klein funkoersje gereden als onderdeel van de omloop van Ijburg (georganiseerd door Gaul). Hoor ik in de tweede of derde ronde ineens de speaker de naam van tweaker M@cer noemen als 'gaat aan de leiding'. Ik reed toen vlak achter hem en effe kort gegroet, want het ging best hard erop (koersje duurde maar 17 kilometer). Een ronde of twee later geprobeerd met hem en nog een andere dude weg te rijden, maar dat was van korte duur (1 ronde). Daarna reden er twee gasten weg en heb ik een tijdje dood zitten gaan op plek 3,4,5 in M@cers wiel voordat hij me loste en zelf derde werd.
Ondergetekende in aktie:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/sc/1xh2cwrun6j0u86/AAAuVW-CeJD6YDXHooL4lnu0a?raw=1
M@cer derde:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/sc/i0xh8sjxc4k9zjv/AABsiyBqqz8HSV5CYSbFK3WRa?raw=1

[ Voor 117% gewijzigd door MrAngry op 27-07-2015 10:44 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

psychodude schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 20:45:
Zittend, licht verzet: 3:49. En ik voelde het toch wel. Fietsen met hoge RPM is redelijk vermoeiend voor mij, zeker opwaarts.
Dat is gewenning. Froom pakte ook niet zijn 1e berg in zijn leven direct met 100 rpm....
Als je gewend ben aan een beentempo van 90-95 (of hoger) is het stuk makkelijker om ook met hoog beentempo een heuvel/berg op te rijden. En het ligt ook aan je doel he: je PR dik verbreken op 1 klimmetje, of een lange tocht met meerdere klimmetjes. 1 x een klim om zo snel mogelijk boven te zijn doe ik ook op zwaar verzet, en gewoon stoempen en boven aan het zuurstof... Maar als ik een tocht van 160km rij met diverse klimmetjes, wil ik graag het einde halen. En dan rij ik toch echt liever lekker licht (niet TE licht, maar liever te licht dan te zwaar als ik moet kiezen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Was leuk gisteren in IJburg, toch weer heel anders dan op Sloten omdat hier wel echte bochten in zaten en het niet alleen maar keihard rechtdoor fietsen was, verder speelde de wind ook wel aardig mee.

Zat elke keer voorin het peleton (er deden een man of 25 mee) en kon elke keer mee. Alleen die ene keer dat er 2 weg gingen en ik de hoop had dat iemand anders het gat dicht zou rijden bleven ze weg.. Uiteindelijk derde geworden door in de sprint nog even alles eruit te persen :)

Vind het koersen rijden wel steeds leuker te vinden.. Geeft echt een hele andere dimensie aan het fietsen..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

psychodude schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:25:
[...]

Valt een beetje binnen dezelfde categorie als elkaar groeten tijdens het fietsen. Heb het in het begin een tijdje gedaan, hoi zeggen tegen passerende fietsers. De meeste kijken je aan alsof je niet goed wijs bent, laat staan dat ze wat terug zeggen :p. Sociale interactie hoef je niet te verwachten.

Ook op de fiets, blijft toch typisch randstad.
Toch wel apart, je zou het wel verwachten tussen wielrenners onderling. Bij hardlopers is het nagenoeg de normaalste zaak van de wereld om elkaar te groeten. Motorrijders doen het ook door hun been uit te steken. MTB'ers ook wel. Maar wielrenners...nee. Geen idee wat het is...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 15:20
Heeft iemand al een goedkope variant van de k-edge combo mount XL (voor bv de garmin 810 en gopro) gezien op eBay of DealExtreme? Het origineel kost nl 50 euro. Iets te duur naar mijn mening. Barfly maakt ze ook maar deze zijn van plastic en liever heb ik aluminium.

link: http://www.acecosportgrou...ombo-garmin-mount-xl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
vhal schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:21:
[...]

Toch wel apart, je zou het wel verwachten tussen wielrenners onderling. Bij hardlopers is het nagenoeg de normaalste zaak van de wereld om elkaar te groeten. Motorrijders doen het ook door hun been uit te steken. MTB'ers ook wel. Maar wielrenners...nee. Geen idee wat het is...
Ik denk dat het komt doordat wielrenners (even lekker generaliseren) best vaak grote ego's hebben. Er zijn er nogal wat die van zichzelf vinden dat ze de mooiste fiets hebben, de mooiste kleren, noem maar op. Ego en trots, daar komt ook de bizarre hoeveelheid stijlregeltjes vandaan, en daar past niet bij dat je je eigen ritje even onderbreekt om een andere rijder te helpen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
M@cer schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:13:
Was leuk gisteren in IJburg, toch weer heel anders dan op Sloten omdat hier wel echte bochten in zaten en het niet alleen maar keihard rechtdoor fietsen was, verder speelde de wind ook wel aardig mee.

Zat elke keer voorin het peleton (er deden een man of 25 mee) en kon elke keer mee. Alleen die ene keer dat er 2 weg gingen en ik de hoop had dat iemand anders het gat dicht zou rijden bleven ze weg.. Uiteindelijk derde geworden door in de sprint nog even alles eruit te persen :)

Vind het koersen rijden wel steeds leuker te vinden.. Geeft echt een hele andere dimensie aan het fietsen..
Kan je mij wat meer info geven over dat koersen rijden?

Mij lijkt het namelijk ook wel leuk om te doen. Echter twijfel ik of ik het aankan qua snelheden en heb ik geen licentie (ik woon in België).

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
LaurentS schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:16:
[...]

Kan je mij wat meer info geven over dat koersen rijden?

Mij lijkt het namelijk ook wel leuk om te doen. Echter twijfel ik of ik het aankan qua snelheden en heb ik geen licentie (ik woon in België).
Er zijn hier in Nederland, en waarschijnlijk dus ook in België, aardig wat clubs met afgesloten parcours. Als voorbeeld heb je in Amsterdam W.V. Amsterdam met een parcours op Sloten. Daar worden 3 a 4 keer per weer wedstrijden op gereden, je hoeft hier geen lid van de club voor te zijn.

Ik heb een basislicentie van de KNWU, waarmee je mee kan doen. Ze organiseren ook eens per week een wedstrijd voor Trimmers zonder licentie.

Het gaat vrij hard (meestal boven de 40 gemiddeld voor 1 tot 1,5 uur), maar wanneer je Solo 30-32 gemiddeld kan rijden kan je het echt wel bijhouden. In Peleton fietsen is gewoon veel minder inspannend.
De eerste keren gewoon een beetje achterin hangen en eens kijken hoe het allemaal gaat en dan na een paar keer proberen of je wat naar voren kunt opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

vhal schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:21:
[...]

Ik groet alleen als ik ergens fiets waar ik niet 5000 andere fietsers tegenkom.. Bij een ritje door de duinen op een mooie zomerse dag is er geen beginnen aan om iedereen gedag te zeggen. Op een druilerige dag juist wel... soort van elite clubje, die gekken die ook fietsen als het geen lekker weer is :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik probeer mensen die alleen of met z'n tweeën wel te groeten.. Even een handje, knikje of gedag zeggen is geen probleem, vaak krijg ik netjes reactie..

Mensen zonder helm of groepjes van meer dan 2 groet ik uit principe niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
M@cer schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:13:
Mensen zonder helm of groepjes van meer dan 2 groet ik uit principe niet
De laatste keer dat ik op de fiets zat (zonder helm, doe ik tegenwoordig vaak) gingen er 2 gasten tegen ons tekeer dat we idioten waren. Vond ik een beetje gek, ik vraag me af of ze dat ook bij elke fietser op een stadsfiets of elektrische fiets doen. Maar goed, ieder zijn meug ;)

Merk wel dat met het MTB'en iedereen elkaar groet, groot verschil :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Waarom bewust zonder helm fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik doe altijd een handje op het stuur optillen. Meestal wordt ik genegeerd, soms wordt er wat stuurs gekeken en heel soms een handje of knikje. Maar ik hou stug vol. Er moet toch iemand beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
In Italië afgelopen week iedereen gegroet en in 70% van de gevallen keurig groet terug gekregen. In Nederland ligt het percentage in mijn ervaring ong gelijk. Zonder helm groet ik overigens ook principieel niet (al aantal keer gezien dat een helm geen overbodige luxe is), maar groepen groet ik wel gewoon, vooral als ik ze voorbij rijd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Sjoewe schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:43:
Waarom bewust zonder helm fietsen?
Zweet me kapot in die dingen. En ik heb geen slechte helm. ;)

Ik zie er het nut gewoon niet van in als ik niet in een peloton of afdaling zit. Ik fiets bijna elke dag zonder helm door de stad net als duizenden anderen. Dan ga ik vaak net zo hard als op de racefiets en zigzag ik tussen trambanen door op 3mm bredere bandjes. Dat vindt niemand raar. Zet een helm op als stadsfietser en ze vinden je wel raar. Maar ga alleen over een breed fietspad langs de kust zonder helm en alle racefietsers vinden je raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:16:
[...]

Zweet me kapot in die dingen. En ik heb geen slechte helm. ;)

Ik zie er het nut gewoon niet van in als ik niet in een peloton of afdaling zit. Ik fiets bijna elke dag zonder helm door de stad net als duizenden anderen. Dan ga ik net zo hard als op de racefiets en zigzag ik tussen trambanen door op 3mm bredere bandjes. Vind niemand raar. Zet een helm op en ze vinden je wel raar. Maar ga alleen over een breed fietspad langs de kust zonder helm en alle racefietsers vinden je raar.
Volgens mij heb je dat wel eens eerder aangegeven in dit topic. Kan er wel wat bij voorstellen maar ik rij op de racefiets nooit zonder. Ook al rij ik alleen. Ik weet hoe hard ik fiets en er kan altijd wat gebeuren, dat heb je immers nooit volledig in de hand in het verkeer. Je kunt ook gewoon wegglijden in een bocht bijvoorbeeld.

En natuurlijk helpt het niet tegen iets als een sleutelbeen breken maar de inhoud van mijn hoofd acht ik redelijk belangrijk en met een licht hersenschudding er vanaf komen lijkt me beter dan erger letsel wat je voor altijd met je mee zult nemen. Ik heb al genoeg mensen zien vallen die er toch anders uit gekomen zouden zijn zonder helm namelijk, zij dat ze in een groep reden. Zweten blijf kloten, heb ik ook maar daarom gebruik ik dus een zweetband en als het weer wat kouder is een fietspet. Herfst/winter is zweten niet zo'n issue. Bij een lange klim in hitte zet ik hem bijvoorbeeld wel af.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als je door de stad net zo hard rijdt als solo op een racefiets dan zou je er verstandig aan doen om daar ook een helm te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik fiets tegenwoordig op m'n stads-racer ook met een helm op.
Maar ik ben ook wel een beetje ge-peer-pressured... Mijn vriendin werkt met hersenletsel-patiënten en als je hoort hoe mensen de rest van hun leven beperkt raken door veelal hele lullige (te voorkomen) ongelukjes, dan is wat zweet in je ogen toch wel een kleine prijs voor net even iets meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Makkelijk schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:20:
[...]

De laatste keer dat ik op de fiets zat (zonder helm, doe ik tegenwoordig vaak) gingen er 2 gasten tegen ons tekeer dat we idioten waren. Vond ik een beetje gek, ik vraag me af of ze dat ook bij elke fietser op een stadsfiets of elektrische fiets doen. Maar goed, ieder zijn meug ;)

Merk wel dat met het MTB'en iedereen elkaar groet, groot verschil :)
Dat je zonder helm fietst moet je zelf weten (uiteindelijk zal de natuurlijke selectie zijn weg toch wel vinden), ik heb alleen geen behoefte om dat soort mensen te groeten..

Net als groepjes die denken dat een 4 meter brede weg er speciaal voor hun is gelegd terwijl ze net aan 30 halen en de rest van de wereld alleen maar lastige obstakels vinden.

Op Tererife met 35 graden en het beklimmen van El Teide ook gewoon mijn helm opgehouden, ik heb niet eens meer door dat ik hem op heb. Ik heb er aan moeten wennen, maar ik kan me nu niet meer voorstellen om te fietsen zonder helm.

[ Voor 12% gewijzigd door M@cer op 27-07-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sjoewe schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:37:
Ik fiets tegenwoordig op m'n stads-racer ook met een helm op.
Maar ik ben ook wel een beetje ge-peer-pressured... Mijn vriendin werkt met hersenletsel-patiënten en als je hoort hoe mensen de rest van hun leven beperkt raken door veelal hele lullige (te voorkomen) ongelukjes, dan is wat zweet in je ogen toch wel een kleine prijs voor net even iets meer zekerheid.
Kun je nagaan, heb ik zelf op een hersenletsel groep gewerkt en daar had ik nog niet eens aan gedacht :+

Toen ik begon met fietsen was er hier in het dorp net een vrij bekend persoon van m'n vaders leeftijd verongelukt op de racert. Liep niet goed af omdat hij geen helm droeg, ik mag sindsdien niet eens zonder rijden van mijn vrouw (zou ik zelf ook niet doen).

@ Makkelijk, oplossing: coupe Mollema ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
Ah, de helmendiscussie. Het is jammer dat de discussie nog steeds gevoerd moet worden, hoewel iedereen natuurlijk recht heeft op zijn eigen mening en keuze.
Mijn vriendin is arts en heeft in de zomermaanden altijd een volle Intensive Care met zowel fietsers als motorrijders. Als je ziet wat daar voor een ongelukken mee zijn gebeurt en wat het verschil is tussen met en zonder helm, dan weet je dat je de rest van je leven een helm wil dragen met fietsen.

Mijn schoonvader is een aantal jaar terug ook verongelukt op de racefiets. Bij een snelheid van zo'n 30 km/h stak er na een bocht opeens een kind de straat over. Vol in de remmen en over de kop geslagen. Helaas had hij geen helm op en dat hebben we geweten ook. Paar weken kunstmatig in coma gehouden, 2 maanden lang niet aanspreekbaar geweest vanwege extreem geheugenverlies en daarna ruim een jaar herstel. Inmiddels is het bijna een wonder te noemen dat hij weer bijna de oude is geworden, hoewel hij nooit meer dezelfde persoon van voor zijn val is geweest.
Als het gaat om je eigen veiligheid en gezondheid kan je mijns inziens nooit voorzichtig genoeg zijn.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Het is zeker je eigen verantwoordelijkheid en natuurlijk mag iedereen een mening hebben maar je moet ook bedenken wat je je omgeving aandoet als je ten val komt zonder helm. Het is egoïstisch om te zeggen/denken dat je alleen jezelf er iets mee aandoet.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Maardiweb schreef op maandag 27 juli 2015 @ 20:43:
Ah, de helmendiscussie. Het is jammer dat de discussie nog steeds gevoerd moet worden, hoewel iedereen natuurlijk recht heeft op zijn eigen mening en keuze.
Mijn vriendin is arts en heeft in de zomermaanden altijd een volle Intensive Care met zowel fietsers als motorrijders. Als je ziet wat daar voor een ongelukken mee zijn gebeurt en wat het verschil is tussen met en zonder helm, dan weet je dat je de rest van je leven een helm wil dragen met fietsen.
Motorrijders zijn in deze toch niet echt vergelijkbaar, de snelheid van het voertuig zelf ligt vele malen hoger waardoor ook het risico bij een éénzijdig ongeval aanzienlijk veel groter is. Bovendien zijn IC patiënten niet representatief voor de gemiddelde val met fiets. Patiënten welk na een val met fiets op de IC belanden, binnen de leeftijd van de meesten van ons hier, zijn multitrauma patiënten na aanrijding met een motorvoertuig. Overig letsel speelt binnen die categorie een belangrijke rol in de definitieve outcome.

En wat bovendien niet vergeten dient te worden is dat zeker binnen die groep patiënten de bescherming van de fietshelm in deze eigenlijk niet toereikend is. Het letsel is minder in vergelijking met niet-dragers. Maar de kans op letsel is er nog wel degelijk.

Voor wat betreft de helmendiscussie naar mijn mening een irrelevante groep. Fietsers moeten we niet wensen te beschermen tegen motorvoertuigen met behulp van een fietshelm. Dit dient op andere wijze te gebeuren, o.a. door een gedegen infrastructuur welk het risico op ongevallen beperkt. Maar ook een strengere naleving op zichtbaarheid van de fietser en harder optreden tegen fietsen met alcohol op of negeren van rood licht.

De winst uit het dragen van een fietshelm moet je dan ook eerder zien in de winst welk behaald wordt in éénzijdige ongevallen en fiets versus fiets/voetganger/dier incidenten. Juist binnen deze groep wordt vooraf de kans op het probleem en de eventuele gevolgen toch al snel onderschat. Terwijl een ongeluk soms onvoorzien ook op jouw pad terecht kan komen. Terwijl dit toch juist de grootste groep blijft qua ongevallen met de fiets en met bijkomend hersenletsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik ben het helemaal met jullie eens hoor dat het een risico is. Ik begrijp alleen niet hoe iedereen zo hypocriet kan zijn om op een racefiets een helm te dragen en in de stad niet. Ik ben er verder niet van overtuigt dat al dat hersenletsel uit racefietsers bestaat. En ik ben er niet van overtuigt dat het allemaal voorkomen was met helmen. Maar als iemand altijd een helm draagt bij het fietsen kan ik dat alleen maar toejuichen natuurlijk.

Stadsfietsen ervaar ik ook bij lage snelheid als gevaarlijker. De grootste vijand van je hoofd is de stoeprand. Ik ken overigens ook uit mijn omgeving 2 gevallen van hersenletsel bij een fietsongeval, 1 was een stadsfietser en 1 een racefietser met helm. Mag wel bij gezegd dat de eerste het niet heeft gehaald.

Ik was eerst ook uit een diepe principele maar ongemotiveerde overtuiging tegen helmloos racefietsen maar sinds de fietsvakantie ben ik op stukken die ik als veilig ervaar gestopt. Overigens droegen we hem juist wél in de stad. Wat me wel verbaasde was dat de meeste vakantiefietsers die ik tegenkwam geen helm droegen.

Om nou te zeggen dat het egoïstisch is ten opzichte van anderen als me iets overkomt... Tja, ik heb een hobby's met een beduidend hogere kans om blijvend invalide te raken of te overlijden. Moet ik daar dan mee stoppen?

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 27-07-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nee gewoon een helm dragen en een kortere coupe nemen O-)

Overigens zegt je argument over in de stad fietsen meer over je fietsstijl op je gewone fiets dan over het gevaar in het algemeen. Ik fiets namelijk op mn gewone fiets beduidend langzamer en de pieken zijn veel lager dan op de racert. Speelt natuurlijk mee wat voor fiets je rijd want mijn stadsfiets is 2x zo zwaar, zit vrij rechtop, volledig geveerd wat veel energie opslokt en de banden zijn bijna 2x zo breed als de gemiddelde raceband.
Plus dat je anders zit en anders valt van zo'n fiets is mijn ervaring, en ik ben heel vaak gevallen op mijn stadsfietsen :+
Daarnaast zegt iedereen altijd dat de stoeprand zo gevaarlijk is maar als je gewoon opzij valt raakt van de meeste mensen hun hoofd gewoon de grond, ook zonder stoeprand of verhoging. Deel wat effectief kan valbreken daar gelaten uiteraard. En bij zo'n klap is en hel wél heel effectief.

Maargoed ieder moet het voor zich weten maar als ik moest kiezen tussen zweten (wat ik toch als een malle doe) of een grotere kans op hersenletsel dan weet ik het wel. Zeker als ik terug denk aan mijn werk met hersenletsel mensjes. want het klinkt heel vervelend en naar maar dat is het niet want het is gewoon veel erger dan je je kan voorstellen en je ergste vijand toewenst als het goed mis gaat :(

Dus...ik houd het hierbij.... :*)

[ Voor 57% gewijzigd door sapphire op 27-07-2015 23:51 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Mijn nieuwe hoge druk spuit werkt in ieder geval goed om de douche te reinigen :P. Ergens deze week de fiets zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Ircghost op 28-07-2015 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Met hoge druk?

Pas maar op dat je het vet/smering niet uit je lagers ed. spuit ! Word altijd voor gewaarschuwd....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

sapphire schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 00:21:
Met hoge druk?

Pas maar op dat je het vet/smering niet uit je lagers ed. spuit ! Word altijd voor gewaarschuwd....
Gelukkig kun je het reguleren, ik zal het op een stuk lagere stand zetten. Het gaat er vooral om dat ik buiten zonder slang de fiets kan schoonmaken :). En ik smeer altijd in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Gister in de afdaling van de Ventoux reed ik samen met een kerel van een jaar of 50, met het postuur (en de kale kop) van Pantani. We hadden stevig tegenwind, dus veel harder dan 70-75 ging het niet, maar die mafkees reed dus ook zonder helm |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Als ik een jaar geleden mijn helm (eenzijdig ongeval, gewoon over het voorwiel onderuit bij 10 km/u in de regen) niet opgehad had, had ik waarschijnlijk blijvend hersenletsel opgelopen. Uiteindelijk een half jaar revalideren dankzij de helm, die zijn werk uitstekend gedaan heeft en in twee stukken lag. Iedereen moet het zelf weten, ik kom niet in de buurt van mijn racefiets zonder mijn helm.

[ Voor 3% gewijzigd door ybastiaans op 28-07-2015 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik voel me naakt zonder helm op de racefiets. :P Begrijp ook niet helemaal waar de discussie vandaan komt. Ik dacht dat we die tijd wel voorbij waren.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:03
psvunited schreef op zondag 26 juli 2015 @ 21:35:
Goedenavond Wielerfanaten,

Ik ben van plan om ook te beginnen met de sport wielrennen.
Paar maten van mij doen dit al een tijdje en sinds ik gestopt ben met voetballen neig ik steeds meer om hier mee te beginnen.

Ik ben van plan om eerst eens een fiets te lenen of te huren, dit om dat ik wil voorkomen dat er dadelijk een fiets van 500/600 euro in de schuur staat zonder dat ik er gebruik van maak. Ik heb zelf al een beetje interessante artikelen gelezen betreft het kopen van een nieuwe fiets. Het zou namelijk slimmer zijn om een tweedehandse wielrenfiets te kopen via een LBS/ of Marktplaats, omdat de prijs een stuk minder snel daalt in verhouding met een nieuwe fiets. Aangezien ik een beginner ben lijkt me dit wel een slim idee.

Persoonlijke informatie:
Lengte: 187
Gewicht: 76
Budget: afhankelijk van de grote verschillen (kwaliteit/prijs), waarschijnlijk wel een tweedehandse fiets.

Zijn er veel verschillende modellen in wielrenfietsenland? Of heb je standaard goede modellen in een bepaalde prijsrichting?

Alvast bedankt,
Ik haak hier ook even op in, persoonlijke informatie is hetzelfde. Behalve dan het stoppen met voetballen, dat is al 13 jaar geleden. ;)
Ik neig naar een nieuwe fiets omdat je dan doorgaans weet wat je krijgt. En zoals hier http://www.futurumshop.nl...racefiets-wit-zwart.phtml heb je al een fiets voor €539,-.
Echter is dat nog steeds een hoop geld voor een potentiële hobby terwijl ik nog niet weet of het een langdurig iets gaat worden.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Als je niet weet of het een langdurige hobby gaat worden kun je ook een simpele fiets voor zeg 200 euro kopen en daar wat ritjes op maken. Heb je na een paar maanden het idee dat het een blijvende hobby gaat worden, kun je die altijd weer op marktplaats zetten en alsnog een nieuwe kopen. Of je blijft op de fiets van 200 euro rijden natuurlijk :) Kennisje van me rijdt al jaren op een goedkoop 2e handsje. Ligt er ook aan wat voor soort fietser je uiteindelijk gaat worden (hij rijdt lekker 2 x in de week een leuk stukje met "de jongens" en voor de rest boeit die fiets hem niet zoveel, nieuwer, lichter, hipper, whatever, je benen moeten ronddraaien en dan kom je er vanzelf wel :)).

De gemiddelde wielertoerist, en helemaal als je net begint met fietsen, merkt echt geen verschil in schakelgroepen, gewicht en stijfheid. Die is in het begin allang blij als je 3 uur op de fiets kunt zitten zonder dat je daarna kapot bent en 3 dagen niet kunt zitten van de pijn aan je kont :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Voor hetzelfde geld als je hier neerlegt voor een instap model kan je bij de fietsenmaker ook wel een jong-gebruikte tweedehands fiets kopen die net even wat betere onderdelen heeft. Het is wel echt alles uit de budgetbak op de gelinkte fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:44

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Fanatix schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:11:
[...]

Ik haak hier ook even op in, persoonlijke informatie is hetzelfde. Behalve dan het stoppen met voetballen, dat is al 13 jaar geleden. ;)
Ik neig naar een nieuwe fiets omdat je dan doorgaans weet wat je krijgt. En zoals hier http://www.futurumshop.nl...racefiets-wit-zwart.phtml heb je al een fiets voor €539,-.
Echter is dat nog steeds een hoop geld voor een potentiële hobby terwijl ik nog niet weet of het een langdurig iets gaat worden.
En een fiets blijft ook na de aanschaf waarde houden. Waarschijnlijk raak je een dergelijk goedkoop instapmodel lastig tweedehands verkocht als een fiets die in de aanschaf iets meer kost, maar op de markt nog wat meer waarde houdt...

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik zou nooit zo'n goedkope fiets aanschaffen. Als het niet bevalt en zet hem op marktplaats dan zal de opbrengst vrij minimaal zijn, en als het wel bevalt, zul je al heel snel tegen de technische beperkingen van deze absolute instapfiets aanlopen en zul je binnen één jaar ook alweer een nieuwe fiets willen. In beide gevallen schrijf je fors af.

Ik zou je gewoon vooraf een goed beeld vormen over de vraag of wielrennen iets voor jou is. Dat kan heus wel zonder ooit op een racefiets te hebben gezeten. En besluit je tot aanschaf over te gaan, schuif dan even die paar honderd euro extra over de toonbank. Voor 999 in plaats van die 539 heb je een Cube met volledige 105 5800-afmontage en daar kun je echt wel een paar jaar op rijden, ook als je wat serieuzer wordt. Als je dan later een betere fiets koopt kun je die oude best nog wel als winterfiets houden, daarvoor is de gelinkte Beone zelfs nog te slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:24

DjVe

Hatsaflats!

Voor €20 meer heb je een fiets met volledig Sora 2014 (wat prima spul is): http://www.fietssportief....il-race-sora-2014-15/1151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 22:17
ik zou als je wilt kijken of wielrennen iets voor je is ook zeker marktplaats in de gaten houden. Heb zelf met een paar keer op marktplaats zoeken een hele leuke fiets voor € 350 gehaald, 5 jaar oud, shimano 105 afmontage en aluminiu frame met carbon voorvork. Nu al circa 1900 km op gefietst en gaat lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:03
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik gaat me nog even verder oriënteren en dan waarschijnlijk beginnen met een goedkope fiets vanaf Marktplaats en die eventueel later inruilen voor een "echte" fiets.
Beginnen met een uitgave van 2-300 (400 voor een buitenkansje) voor een fiets ligt inderdaad meer in lijn met wat ik nu wens uit te geven. Er komen tenslotte ook nog wat accessoires bij voor we kunnen beginnen.
Als je iets doet, moet je het goed doen. :9

Naar verwachting meld ik mij binnenkort weer, mochten er dan mensen zijn in de omgeving van Culemborg die een tong over het asfalt willen zien slepen dan hoor ik het graag. _/-\o_

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Fanatix schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:31:
Ik gaat me nog even verder oriënteren en dan waarschijnlijk beginnen met een goedkope fiets vanaf Marktplaats en die eventueel later inruilen voor een "echte" fiets.
Beginnen met een uitgave van 2-300 (400 voor een buitenkansje) voor een fiets ligt inderdaad meer in lijn met wat ik nu wens uit te geven. Er komen tenslotte ook nog wat accessoires bij voor we kunnen beginnen.
Als je iets doet, moet je het goed doen. :9

Naar verwachting meld ik mij binnenkort weer, mochten er dan mensen zijn in de omgeving van Culemborg die een tong over het asfalt willen zien slepen dan hoor ik het graag. _/-\o_
Wat je ook kunt overwegen is een racefiets huren. Zeker onder het mom van als je iets doet, moet je het goed doen. En later inruilen voor een "echte" fiets. Je zult snel genoeg weten of het je ding is of niet. Daar ga je geen maanden of zelfs weken voor nodig hebben om te bezien.

Enkele dagen of een weekje (indien je meerdere vrije dagen hebt) een fiets huren kan dan erg aantrekkelijk zijn. Zeker indien je dit doet bij een partij welk ook fietsen verkoopt. Je kunt namelijk bij het overstag gaan tot aankoop soms namelijk nog wel een deel van de huurprijs terug krijgen in dat geval.

En vind je het nu echt helemaal niets, dan ben je met huren mogelijk goedkoper uit. Bij doorverkoop van een tweedehands blijft het toch altijd maar afwachten wat je krijgt. Zeker laat in het seizoen.

[ Voor 7% gewijzigd door psychodude op 28-07-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1691
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:15

CR1691

Hero of Time

Ik zou zelf ook dus nooit aan een goedkope beginfiets beginnen. Zoals eerder gezegd; je raakt hem waarschijnlijk niet snel kwijt als je wilt upgraden, vangt er weinig voor en het fietsplezier is gewoon beduidend minder.

Ik heb zelf bij de lokale fietsenwinkel gratis twee weken een oude Giant fiets kunnen lenen. Gewoon om stukjes van max een kilometer of 30 mee te kunnen rijden. Dat ging prima en ik raakte zo enthousiast dat ik zelf een fiets kocht. Huren werd toch al gauw 30/40 euro per dag. Nu was het kosteloos.

Toen ik eenmaal zover was om zelf een fiets te kopen heb ik vorig jaar een Trek Madone 3.1 uit het jaar 2013 gekocht. Volledig carbon en Shimano 105 groepen voor 1000 euro. Dat klinkt voor een beginner als een heleboel geld maar daar krijg je ontzettend veel voor terug. Oudere modellen zijn dus zeker interessant om te volgen. De Nieuwe Madone had bijvoorbeeld Tiagra groepen en was ongeveer even duur. Beter had ik het wat dat betreft niet kunnen treffen.

De fiets onderhoud ik heel erg nauwkeurig dus als ik over een paar jaar een nieuwe racefiets wil aanschaffen dan verwacht ik mijn huidige tegen een leuke prijs te kunnen verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door CR1691 op 29-07-2015 11:13 ]

PSN: Finally_Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:08
Dan gooi ik er ook nog maar even een mening tussen. Ik zou beginnen op een tweedehandsje. Zelf ben ik 16 jaar geleden begonnen op een destijds tweedehands Giant Cadex (die toen al bijna 10 jaar oud geweest moet zijn denk ik). 2 jaar geleden heb ik zelf pas een nieuwe fiets aangeschaft toen ik ook echt meer wilde fietsen dan ik destijds deed (vooral een mooiweer fietser daarvoor met een ~100km in de week in de zomermaanden). Nu gebruik ik hem nog steeds om in de wintermaanden meters te maken. Mocht het fietsvirus aanslaan kun je je oudbarrel dus ook altijd als sparefiets of slechtweer fiets laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ceaser schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:46:
Dan gooi ik er ook nog maar even een mening tussen. Ik zou beginnen op een tweedehandsje. Zelf ben ik 16 jaar geleden begonnen op een destijds tweedehands Giant Cadex (die toen al bijna 10 jaar oud geweest moet zijn denk ik). 2 jaar geleden heb ik zelf pas een nieuwe fiets aangeschaft toen ik ook echt meer wilde fietsen dan ik destijds deed (vooral een mooiweer fietser daarvoor met een ~100km in de week in de zomermaanden). Nu gebruik ik hem nog steeds om in de wintermaanden meters te maken. Mocht het fietsvirus aanslaan kun je je oudbarrel dus ook altijd als sparefiets of slechtweer fiets laten staan.
Eens met de poster hierboven.
Ik heb 5 jaar geleden mijn Ridley Triton van Marktplaats gevist voor 500 euro.
Campa Veloce (105 groep van Shimano) afgemonteerd, racewielen eronder en carbon voorvork.
Na 5 jaar is hij nog niet aan vervanging toe en gezeur heb ik er niet mee gehad (op een gebroken spaak na :P ).

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Iemand hier ervaring met de Mio Cyclo 305 HC.

ik heb het ding al een keer teruggestuurd omdat ik de cadance sensor niet gekoppeld krijg. Hartslagmeter koppelt direct.

Ook de nieuwe mio die ik toegestuurd heb gekregen heeft hetzelfde probleem. Misschien doe ik zelf iets verkeerd?

Heb het ding maximaal geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
En voor het koppelen ook even je trappers rondgedraaid, zodat die sensor wakker wordt?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
dreamscape schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:27:
En voor het koppelen ook even je trappers rondgedraaid, zodat die sensor wakker wordt?
van alles geprobeerd. Tijdens het fietsen proberen te koppelen. De Mio zowat tegen de sensor aangehouden.

Het rare was dat toen ik de nieuwe mio uit de verpakking haalde hij wel koppelde met de stock firmware. Daarna meerdere updates geinstalleerd en alles op de fiets gemonteerd en toen deed ie het niet meer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Gisteren was het dan zo ver: 3x de Mont Ventoux op, voor het goede doel. Onderstaand een (gedeelte) uit het verslag wat ik hierover schreef:

28 juli, 05.15. De wekker van m’n telefoon gaat af. Ik vraag me af waarom ik ooit aan deze actie ben begonnen. De maximaal 3 uur slaap van die nacht werkten daar niet echt aan mee. Onze tent staat 25 meter van het restaurant van de camping vandaan, waar tot 00.15 een filmmuziek-quiz werd georganiseerd. Of nou ja, echt georganiseerd was het niet, zet gewoon 40 dronken Fransen bij elkaar en wie het hardst het goede antwoord roept heeft gewonnen. Toen het was afgelopen was het de beurt aan de Nederlandse puberjeugd, die tot ruim 02.15 nog een bak herrie maakte waar hun ouders weinig van meekregen (want die lagen aan de andere kant van de camping lekker te slapen).
Dat, gecombineerd met de karakteristieke Zuid-Franse rukwinden die vaak ´s nachts de kop opsteken, én een gezonde dosis spanning voor de tocht waar ik een half jaar naar toe had geleefd, maakte dat ik niet bepaald met een fris gevoel opstond. Koffie zetten, halve pan pap maken, en even rustig ontbijten onder het genot van een halve liter bietensap. Het was de bedoeling om met z’n allen om 06.00 in de auto te zitten, zodat ik de eerste twee beklimmingen voor de lunch zou kunnen afronden. Maar Jantina sliep ook pas erg laat en was erg moe, dus ik besluit iedereen nog maar even te laten liggen. Zelf ga ik de auto verder inpakken, en om iets voor zeven uur maak ik de rest van het gezin wakker.

Tegen 07.15 zitten we allemaal in de auto. De rit van de camping naar Bédoin is 80km, en voert via allerlei slingerende binnenwegen en bergpassen. We stoppen halverwegenog even een kwartiertje omdat Daniël wagenziek werd. Gelukkig had Jantina eraan gedacht om daar pilletjes voor mee te nemen. Om 09.00 komen we aan op de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkt in Bédoin, en na het uitpakken en in elkaar zetten van de fiets en andere benodigdheden, start ik om 09.35 aan de eerste (en op papier zwaarste) klim van de dag.

Twee dagen eerder had ik deze klim al verkend, en daar was ik nu wel blij mee. Ik wist dat ik de eerste 6km rustig aan kon doen, in stevig duurtempo (de grens van D1/D2, voor wie het wat zegt). Ik laat me voorbij rijden door 2 strak gesoigneerde heren die er een flink tempo op nahouden, en weet dat als ik hun wiel probeer te houden ik mezelf nog wel tegen ga komen. Na 6km draai je het bos in, en daar begint het zwaarste gedeelte van de klim: 9km lang een stijgingspercentage van bijna 9-11%. Eergisteren was ik hier al redelijk stuk gegaan, maar omdat ik de aanloop vandaag rustiger heb genomen, kan ik dit stuk sneller rijden dan twee dagen geleden, met een hartslag die 10 slagen lager lag. Dat gaf de burger moed. Ik haal wat mensen in en groet iemand waarvan ik dacht dat het een Nederlander was. Het bleek een Duitser te zijn, die bezig was met een intercontinentale race van Geraardsbergen (België) naar Istanbul (Turkije), helemaal self-supported, dus mét ook nog eens 8kg bagage. En ik maar denken dat mijn tocht iets voorstelde. Bovenop de Ventoux lag het eerste checkpoint van die race. Hij was vet aan het afzien, en had aan opgeven gedacht toen de dag ervoor zijn achterwiel aan gort was gereden door een dwaze Fransoos op een rotonde. Gelukkig alleen materiële schade. Met een vervangend achterwiel wat hij ergens op de kop heeft kunnen tikken is hij alsnog verder gegaan. Na een kilometer of 4 naast hem gereden te hebben kan hij niet meer volgen, en wens ik hem een goede reis.

Het loopt erg lekker en ik haal iedereen in die ik tegenkom. Na 10km passeren Jantina en de jongens mij met de auto, en op ongeveer 11km staan ze me op te wachten voor een eerste stop. Ik vul m’n bidon bij, eet een mueslireep en ga snel weer verder, op weg naar Chalet Renard. Dat restaurant staat net op de boomgrens, en markeert het einde van het steile stuk in het bos. De warmte en de vliegen zijn het vervelendst, maar het motiveert enorm dat ik wederom iedereen die ik tegenkom kan inhalen. Bij Chalet Renard aangekomen vul ik weer even m’n bidon bij en rijd snel verder voor het laatste gedeelte van de klim. De eerste 2km (van 6-7%) voelen bijna vlak, en ik kan hier redelijk herstellen. De top van de Ventoux, met de kenmerkende toren van het weerstation, wordt zichtbaar en ik maak me op voor de laatste kilometers. Die zullen, naarmate je dichter bij de top komt, steeds steiler worden. Ik begrijp nu ook waar de Mont Ventoux zijn naam aan te danken heeft ,want het waait enorm. Klimmen met 8% is nog wel te doen, maar als je ook nog windkracht 4 tegen hebt is het andere koek. M’n fietscomputer geeft aan dat het 27 graden is, maar met die wind voelt het alsof het niet veel warmer is dan 10. Ik zie een hoop mensen ploeteren, maar kan wederom iedereen voorbij zonder dat ik me bovenmatig inspan. Afgezien van de 2 heren aan het begin van de klim, ben ik totaal zo’n 80 mensen voorbij gereden, niet slecht.

Afbeeldingslocatie: https://igcdn-photos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11337202_510352922445534_1512194866_n.jpg

Op de top is het even zoeken naar Jantina en de jongens, maar het is erg druk dus ze moesten de auto een paar honderd meter verder (op de afdaling naar Malaucène) parkeren. We maken een foto voor het bord (“Sommet Mont Ventoux 1911 m”), en bij de auto trek ik een ondershirtje aan, en m’n windjack, en ik begin aan de afdaling. Die is breed en overzichtelijk, dus het gaat flink hard naar beneden. De tegenwind en mijn niet zo aerodynamische jasje maken dat het niet zo heel hard gaat naar beneden (ik tik op het langste stuk de 79 aan, daar waar menigeen bij betere omstandigheden de 100 haalt). Maar goed, ik ben hier niet gekomen om zo snel mogelijk te rijden of mijn leven te wagen, dus ik vind het allemaal prima.

In Malaucène aangekomen wacht ik 5 minuten op Jantina en de jongens, drink ik een blikje cola, vul m’n bidon weer en spreek af om elkaar na 10km weer te zien. Om 12:40 begin ik vol goede moed aan de volgende uitdaging van de dag. Deze klim is onregelmatiger dan die vanuit Bédoin, en steile stukken van 10% worden afgewisseld met relatief vlakke gedeeltes. Aan de ene kant fijn om af en toe te kunnen herstellen, aan de andere kant kom je hiermee ook niet echt in een lekker ritme. Na een kwartiertje pauze en een sanitaire stop begin ik aan het helse middenstuk. Achtereenvolgens zie ik twee kilometermarkeringen van 12% en twee van 11%. Er zitten nagenoeg geen bochten in dit gedeelte, en zonder richtpunt lijkt er geen einde aan te komen. Deze klim is aanzienlijk minder populair dan de klim vanuit Bédoin, maar ook het hete tijdstip (het is nu 36 graden) zal er wel mee te maken hebben dat er vrijwel geen andere fietsers te bekennen zijn. Ik rijd langzaam naar een stelletje toe, en kan er tergend langzaam voorbij. Het snelheidsverschil is lang zo groot niet als eerder op de dag.

Een stukje verder wordt ik zelf ingehaald, door een jongen van een jaar of 20. Het ziet er erg gemakkelijk uit, dus ik verwacht dat hij fris aan de klim begonnen is. Binnen een paar minuten is hij uit het zicht, maar ik weet dat het volgende rustpunt eraan komt: het skigebied bij Mont Serein. Bidon bijvullen, even wat eten, en weer door. Na een relatief makkelijke kilometer gaat het weer verder. De benen doen pijn en de laatste 3 kilometer zijn erg zwaar, en ik kan merken dat ik al een paar uur op de fiets heb gezeten. Pakweg anderhalve kilometer onder de top denk ik aan de momenten waarop Jantina bijna geen lucht krijgt vanwege de zoveelste longontsteking, en m’n vader die soms nachten niet kan slapen door de bewegelijkheid die Parkinson met zich meebrengt, en ik realiseer met dat mijn afzien op dat moment maar erg relatief is. Een stuk minder fris dan eerder op de dag kom ik boven. We maken weer een foto en ik ben blij dat de twee moeilijkste beklimmingen erop zitten.De statistieken zijn goed (7 mensen voorbij gereden, door 1 iemand ingehaald), maar zo voelt het niet. We spreken af om elkaar in Sault weer te zien.

Afbeeldingslocatie: https://igcdn-photos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/t51.2885-15/11410535_928832020492453_94461995_n.jpg

De afdaling naar Sault is vanaf Chalet Renard echter nog 20km, en die zijn lang zo steil niet als bij de andere beklimmingen. Dit maakt dat je nog aardig bij moet trappen om een beetje snelheid te maken, en dat het bijna een half uur duurt voor je beneden bent. Officieel start de beklimming in het dorpje Sault zelf, maar ik speel een beetje vals door aan de voet van het dorpje te stoppen. De stevige noordwestenwind maakt de beklimming door het open veld niet makkelijk. Het is nooit heel erg steil (gemiddeld 5-7%), maar de vermoeidheid en de wind zijn niet goed voor het moraal. Na 10km zie ik de auto staan, en moet even zoeken naar waar Jantina en de jongens zitten. Die hadden een mooi plekje in de schaduw gekozen (en terecht, want ook hier is het nog 36 graden). Ik ga even in de auto zitten en Jantina masseert m’n kuiten met zonnebrand. Ik had gedacht dat dit stuk makkelijker zou zijn, dus dat was best een onverwachte tegenslag. Gelukkig wordt het na deze stop makkelijker: van 4% vlakt het af naar 1-2% en dat kan ik in rustig duurtempo doen, zodat ik weer wat verder kan herstellen. Jantina stopt regelmatig in de bochten om foto’s te maken, erg leuk en motiverend ook om steeds weer even langs de aanmoedigingen van (met name) Tobias te rijden.

Ook op deze klim kom ik heel weinig mensen tegen; ik haal er 3 in en tijdens de eerste stop rijd iemand anders me voorbij. Bij Chalet Renard maak ik me op voor het laatste gedeelte van de dag. Dit stuk heb ik nu al 2 keer eerder gereden (2 dagen geleden, en tijdens de eerste klim), dus ik weet wat me te wachten staat. De wind is nog harder geworden en de kracht is grotendeels weg uit m’n benen. Conditioneel trek ik het nog wel, maar de benen willen niet meer. De gedachte om weer even te stoppen spookt door m’n hoofd, maar ik bijt op m’n tanden en ga door. Op dit gedeelte is het weer wat drukker, ik kom onderweg naar de top nog pakweg 10 mensen tegen die er ook allemaal flink doorheen zitten. Een andere deelnemer aan de intercontinentale race, een monnik op een tourfiets, een vrouwtje van ruim over de 60 op de mountainbike, en een twee Nederlandse jongens met racefiets die zijn afgestapt en verder naar boven lopen.

Ik herinner me wat de Duitser eerder op die dag tegen me zei (“It’s all in the mind”) en vervolgens wat een andere Duitser (ex-profrenner Jens Voigt) altijd tegen zichzelf zei: Shut up legs!
Tegen zoveel wijsheid van onze oosterburen kan natuurlijk weinig op, en door afwisselend op de pedalen te duwen, eraan te trekken, en te staan werk ik me door de laatste bochten heen. Onder aanmoediging van Jantina, Daniel en Tobias trek ik nog even een sprintje op het laatste stukje en precies om 18.00 kom ik boven. Eerst kan ik even niks uitbrengen en moet ik een minuut uithijgen over m’n stuur, maar dan gaat het wel weer en maken we de derde foto van de dag bij het bord bovenop.

Afbeeldingslocatie: https://igcdn-photos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11313408_706415912796047_913713117_n.jpg

Ik krijg een gegraveerde medaille van de jongens, en een literfles Leffe Blond. Dat is nog eens een mooie kers op de taart, want de echte beloning en dé reden om dit allemaal te doen, is natuurlijk het geld dat door veel mensen ruimhartig gedoneerd is, ruim € 2700!

Strava: https://www.strava.com/activities/356126337
Klim vanuit Bédoin: 1u56m (waarvan 10m pauze)
Klim vanuit Malaucène: 2u19m (waarvan 20m pauze)
Klim vanuit Sault: 2u08m (waarvan 16m pauze)

Oh ja, M@cer en MMuilwijk: veel succes in september! Maar gezien jullie trainingsarbeid gaat jullie dat ook wel lukken :)

/edit
En nog wat foto's hier: Pelle in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Kudo's man! Was vorige week na even zoveel kilometers, maar 1000 hoogtemeters minder ook al redelijk gaar, dus kan me voorstellen dat je er redelijk klaar mee was :) Had je een reden om tijdens de klimmen te pauzeren? Ik probeer meestal gewoon door te kachelen, hooguit stoppen om snel een bidon te vullen, flink te drinken (als je hoog in je adem zit is lekker drinken funest voor je ritme is mijn ervaring) of een gelletje/reepje naar binnen te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Gaaf hoor. Zware maar mooie dag!

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Rudolf schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:31:
[...]

van alles geprobeerd. Tijdens het fietsen proberen te koppelen. De Mio zowat tegen de sensor aangehouden.

Het rare was dat toen ik de nieuwe mio uit de verpakking haalde hij wel koppelde met de stock firmware. Daarna meerdere updates geinstalleerd en alles op de fiets gemonteerd en toen deed ie het niet meer.
Klinkt heel stom, maar maakt de batterij in de cadanssensor goed contact? Ik heb de 305HC ook en had in het begin moeite om de cadanssensor te koppelen. Het probleem was verholpen na de batterij even uit de sensor te halen en hem weer terug te plaatsen. Het ontwerp van het batterijcompartimentje is niet super, dus misschien zat-ie net niet goed. Nu werkt alles prima, maar wel met de oude software, ik meen v3. Als ik jouw verhaal lees ga ik voorlopig maar even niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
nare man schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:45:
[...]

Klinkt heel stom, maar maakt de batterij in de cadanssensor goed contact? Ik heb de 305HC ook en had in het begin moeite om de cadanssensor te koppelen. Het probleem was verholpen na de batterij even uit de sensor te halen en hem weer terug te plaatsen. Het ontwerp van het batterijcompartimentje is niet super, dus misschien zat-ie net niet goed. Nu werkt alles prima, maar wel met de oude software, ik meen v3. Als ik jouw verhaal lees ga ik voorlopig maar even niet updaten.
ik heb de batterij er 30 seconden uitgehaald. Dit zo volgens coolblue de sensor resetten. Anders de batterij er 3 seconden omgekeerd in doen zou ook de sensor resetten. Beide geprobeerd.

Ik kijk net even een montagefilmpje van Mio zelf op youtube. En daar komen de magneetjes echt heel dicht bij de sensor. Misschien moet ik het toch nog beter uitlijnen. Schijnbaar gaat de sensor op slaapstand als deze een tijdje niet wordt gebruikt. Vanavond nog eens wat meer klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
De magneetjes moeten inderdaad echt heel dicht bij de sensoren komen, dat was bij mij eerst ook een issue, zeker omdat het spaakmagneetje een nogal el cheapo-schroefdraad heeft: als je hem stevig aandraait, schiet hij heel makkelijk weer los en kun je weer opnieuw beginnen. Lang leve Loctite dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
nare man schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:58:
De magneetjes moeten inderdaad echt heel dicht bij de sensoren komen, dat was bij mij eerst ook een issue, zeker omdat het spaakmagneetje een nogal el cheapo-schroefdraad heeft: als je hem stevig aandraait, schiet hij heel makkelijk weer los en kun je weer opnieuw beginnen. Lang leve Loctite dus :P
Merk jij trouwens ook dat de gps snelheidsmeter de snelheid niet nauwkeurig kan meten als je onder de bomen rijdt? of gebruik jij die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Schitterend verhaal Pelle, ik weet nu wat mij een beetje wachten staat op 11 September..

Stiekem hoop ik hem 4 keer omhoog te rijden, maar dan moet ik me wel echt heel goed voelen en moet alles echt meezitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Rudolf schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 15:08:
[...]

Merk jij trouwens ook dat de gps snelheidsmeter de snelheid niet nauwkeurig kan meten als je onder de bomen rijdt? of gebruik jij die niet?
Ik gebruik tot op heden de spaaksensor voor de snelheid en niet de GPS-meting, maar de spaaksensor heeft zijn eigen kuren, want die meet af en toe behoorlijke 'spikes' (plotseling 80 km/u). Daar had mijn Bontrager Trip overigens ook al last van. Volgens mij is dat niet te vermijden en tellen die spikes ook niet mee voor het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:47
Fanatix schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:31:
Ik ben overigens begonnen met fietsen op een 'hybride' mountainbike (Giant Roam, Deore afmontage). Met dunne banden erop was het ondanks de voorvering een prima wegfiets. Na een jaar bedacht ik me dat fietsen toch wel leuk is en heb ik een nieuwe racefiets gekocht. De Giant heb ik voor hetzelfde bedrag weer via Marktplaats kunnen verkopen: het model is algemeen genoeg om veel mensen aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Dank :)
Had je een reden om tijdens de klimmen te pauzeren?
Ja, beetje aandacht voor vrouw en kinderen ;)
Zelf rijd ik ook liever gewoon door, maar zeker de eerste stop van de derde klim was een pauze van 10-15 minuten wel welkom.
M@cer schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 15:18:
Schitterend verhaal Pelle, ik weet nu wat mij een beetje wachten staat op 11 September..

Stiekem hoop ik hem 4 keer omhoog te rijden, maar dan moet ik me wel echt heel goed voelen en moet alles echt meezitten :)
Thanks. Een vierde keer had ik niet aan moeten denken, oef. Maar met meer trainingskilometers (en ook hoogtemeters) moet dat wel te doen zijn. Ik heb er dit jaar op de racefiets nog maar 4300 op zitten. Volgens mij zit jij in september al op 3x dat aantal. En idem voor MMuilwijk, als het niet meer is :)
Wellicht als het wat minder warm zou zijn, en ik wat eerder op de dag begonnen zou zijn, en er nog zin in had gehad, dan zou een vierde keer er voor mij ook wel ingezeten hebben. Ik ben eigenlijk aan 1 stuk doorgegaan, maar in 2 pauzes van een uur tussen de beklimmingen kun je aardig herstellen, en dat heb ik niet echt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

En nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/ventoux/ventoux-01.jpg
Tijdens de beklimming vanuit Bédoin

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/ventoux/ventoux-02.jpg
Onderweg naar Malaucène

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/ventoux/ventoux-03.jpg
Onderweg naar Malaucène

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/ventoux/ventoux-05.jpg
De eenzame fietser

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/ventoux/ventoux-06.jpg
Flink afzien

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/ventoux/ventoux-04.jpg
Maar gelukkig kon ik nog lachen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik ga gewoon uit van 3x hoor in September, wat al een hele prestatie is, maar in mijn achterhoofd is dat stemmetje wel stiekem aan het roepen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Topprestatie Pelle! Petje Helmpje af!

[ Voor 20% gewijzigd door MrAngry op 29-07-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Hoi, ik lurk hier al een tijdje, maar zit nu zelf met het dilemma van de aanchaf van een nieuwe fiets.

Ik rijd nu een tijdje op een Giant hybrid/crossover, maar wil echt voor een wegracer gaan. Qua niveau ben ik gewoon instapper. Qua fietsen ben ik ook een mooi weer fietser; vooral zomers 200/300km in de maand, en af en toe een toertocht (ook heuvelachtig terrein). Budget voor fiets is rond de €1000/€1200 euro.

Ik zou het liefst nieuw rijden, maar als er goede 2e hands alternatieven zijn, sta ik daar ook wel voor open.

Zelf zat ik bijvoorbeeld aan iets als onderstaande fietsen te denken:

Jan Janssen bij de LBS
Of deze:
Bianchi nirone

En wat qua groep? Is tiara voldoende? of toch voor een tandje beter en voor 105 gaan? En dan een compact of een triple? Ervaring met mijn huidige fiets is dat ik toch wel graag een triple zou willen hebben.

Wat is jullie opinie in deze?

Alvast bedankt.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:31
@Pelle, gave foto's en een mooi verhaal + doel! Top!
Pagina: 1 ... 17 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic