Ik merk dat ik wat speling op de naaf van mijn achterwiel heb. Ik kan het wiel 1 mm tussen de remmen heen en weer bewegen. Is hier wat aan te doen?
Als er speling is tossen de as en de rest van de naaf kan je eventueel proberen of de moer (11) wat kan aandraaien op je de as (7), om eventuele speling te verwijderen. Als dat niet helpt zijn waarschijnlijk de lagers versleten.

Ik zou er in ieder geval niet te lang mee doorfietsen, want het zal alleen maar meer worden na verloop van tijd.
Worst case scenario:

Ik zou er in ieder geval niet te lang mee doorfietsen, want het zal alleen maar meer worden na verloop van tijd.
Worst case scenario:

Bedankt. Duidelijke uitleg! Het zijn vrijwel nieuwe wielen.Slijtage zou het dus niet mogen zijn. Ik ga die moer eens aandraaien van het weekend.
Een wiel is altijd heen en weer te bewegen. Het eerste oneindig stijve wiel moet nog uitgevonden worden namelijk. Is het heen en weer bewegen dus echt wel het gevolg van speling of gewoon het gebrek aan oneindige stijfheid?coen76 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:25:
Ik merk dat ik wat speling op de naaf van mijn achterwiel heb. Ik kan het wiel 1 mm tussen de remmen heen en weer bewegen. Is hier wat aan te doen?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
snap ik, maar ik voel eerst een mm vrije beweging. Daarna is de speling op en moet ik echt duwen om meer beweging te krijgen. Bij het voorwiel is het niet.
Tip: cyclewear.eu heeft veel korting op alles van Castelli en Sportful (25-40%).
135 euro voor een longsleeve Gabba 2 bijv., en 101 voor een gewone Gabba 2. Of 81 euro voor een Castelli Endurance X2 of Sportful Bodyfit Pro bib.
Beetje impuls-aankopen, maar goed, het is zulk fijn spul
135 euro voor een longsleeve Gabba 2 bijv., en 101 voor een gewone Gabba 2. Of 81 euro voor een Castelli Endurance X2 of Sportful Bodyfit Pro bib.
Thanks, bedankt voor je kleine review! Denk dat het dan idd de Mio wordt.Microkid schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 22:35:
[...]
Ik heb nu bijna een jaar de MIO 315HC en heb er niets dan lof voor. Geen vastlopers, lekker snel (zeker na de laatste 4.2 firmware update). Koppeling met cadans en hartslag sensor is een eitje en heb ik nog nooit hoeven te herstellen. Kaartupdates komen via internet. Je kan je schermen zelf instellen. Het ding is ook erg duidelijk en gebruikersvriendelijk. De handleiding heb je niet nodig, alles wijst zichzelf. Wat ik voornamelijk leuk vind is de surprise me optie. Je geeft gewoon aan hoeveel km je wilt fietsen en het ding verzint ter plekke 3 rondjes waar je uit kan kiezen. Ook de turn-by-turn navigatie is handig, gewoon een route aanmaken op afstandmeten.nl en importeren in je Mio, gaan met die banaan (of fiets in dit geval). Het algemene beeld wat ik op internet lees van de Garmin 810 is dat de navigatie wel eens te wensen over laat, en dat is nou juist waar de Mio erg goed in is. Heb er geen spijt van. Ik denk dat ze elkaar maar heel weinig zullen ontlopen, het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Ik kon de 315HC toen leuk kopen via een aanbieding, voor hetzelfde geld was het de Garmin geworden.
Vandaag voor het eerst met de Garmin 500 getest om te navigeren met een .tcx bestand die ik via de Strava route editor gemaakt had. Werkte verbazingwekkend goed.
Is het hierin ook mogelijk om voor elke bocht een waarschuwing/piepje te geven? Dat zou het echt afmaken voor mij!
Is het hierin ook mogelijk om voor elke bocht een waarschuwing/piepje te geven? Dat zou het echt afmaken voor mij!
Als je een route maakt op www.ridewithgps.com krijg je ook een cuesheet erbij in de .tcx zodat je ook de eerstvolgende afslagen in beeld kunt krijgen. Het enige nadeel is dat de cues precies óp de bocht/afslag liggen ipv ervoor. Eventueel kun je wel handmatig cuepoints toevoegen.Reynouts schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:42:
Vandaag voor het eerst met de Garmin 500 getest om te navigeren met een .tcx bestand die ik via de Strava route editor gemaakt had. Werkte verbazingwekkend goed.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Vandaag was het echt top weer op te fietsen, dus de jaarlijkse klassieker naar Renesse op de agenda gezet.
122km met een 32km/p gemiddelde is helemaal niet verkeerd. Prachtig weer, was nog net niet te druk (behalve als je met de auto op weg was naar Renesse
) en matige wind.
Zulke ritjes wil ik elke week wel!
122km met een 32km/p gemiddelde is helemaal niet verkeerd. Prachtig weer, was nog net niet te druk (behalve als je met de auto op weg was naar Renesse
Zulke ritjes wil ik elke week wel!
Mooie aanbiedingen ja! Ik heb nog geen castelli broeken, maar heb veel goede dingen gelezen over de Endurance X2. Ik ben 1.81 en normaal postuur (73kg), welke maat zouden jullie nemen? Ik denk L aangezien, vaak een maat groter dan normaal wordt aangeraden bij Castelli?Pelle schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:37:
Tip: cyclewear.eu heeft veel korting op alles van Castelli en Sportful (25-40%).
Bedankt voor de tip, heb lang getwijfeld over een Gabba maar nu toch maar eentje gekocht. Korte mouwen en gelijk een setje nanoflex armstukken erbij voor €22,75.Pelle schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:37:
Nu maar hopen dat de maat goed is (maat L besteld), heb een Velo shirtje in maat L die perfect is, maar ook een lange mouwen Puro shirt dat eigenlijk wat te krap is in maat L.
Ik denk dat je best XL kunt hebben, ben zelf 1.77 / 70kg en heb ook een XL broek van Castelli die gewoon prima zit al zou ik L ook wel passen.Roberttt schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:08:
[...]
Mooie aanbiedingen ja! Ik heb nog geen castelli broeken, maar heb veel goede dingen gelezen over de Endurance X2. Ik ben 1.81 en normaal postuur, welke maat zouden jullie nemen? Ik denk L aangezien, vaak een maat groter dan normaal wordt aangeraden bij Castelli?
[ Voor 25% gewijzigd door Tourniquet op 11-07-2015 19:23 ]
Ik ben zelf 1.73, 71 kg. En heb maat L qua broeken. Maat M kreeg ik simpelweg niet normaal over mijn bovenbenen getrokken. Omtrek mid bovenbeen 55 cm om een idee te geven.Roberttt schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:08:
[...]
Mooie aanbiedingen ja! Ik heb nog geen castelli broeken, maar heb veel goede dingen gelezen over de Endurance X2. Ik ben 1.81 en normaal postuur, welke maat zouden jullie nemen? Ik denk L aangezien, vaak een maat groter dan normaal wordt aangeraden bij Castelli?
Qua lengte valt dit overigens redelijk uit. Idealiter zou het 1 ~ 2 cm korter kunnen, maar is niet hinderlijk.
Ben ik de enige die verschrikkelijk veel moeite heeft met dit weer. Zowel deze als vorige week zaterdag enorm warm gehad. Vorige week echt oververhit, en uitgedroogd ondanks de vele bidons water. Ik kleed mij niet te warm, gewoon een bib + shirt. Iemand tips voor dit soort weer?
Rustig tempo, genieten van de omgeving. Meer dan dat ben ik boven de 25 graden echt niet toe in staat.coen76 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:28:
Ben ik de enige die verschrikkelijk veel moeite heeft met dit weer. Zowel deze als vorige week zaterdag enorm warm gehad. Vorige echt oververhit, en uitgedroogd ondanks de vele bidons water. Ik kleed mij niet te warm, gewoon een bib + shirt. Iemand tips voor dit soort weer?
Vandaag ronde van ca. 160 km gedaan. Zo'n 26 km/u gemiddeld. Mijn bidons tot 3 keer toe bijgevuld. En ondanks dat ik tegen het einde van de sessie meer dan 5L gedronken heb, stond ik zonder plaspauze netto op -2 kg na de rit. Bovendien zag ik eruit alsof iemand een busje tafelzout over mij had leeggegooid.
Wat je zou kunnen proberen is het dragen van een vochtige bandana. Bespaart mogelijk iets qua vochtverlies via je hoofd. Maar het verlies door zweet productie en ademhaling zul je enkel kunnen behelpen door zoveel mogelijk te blijven drinken.
Ik ruim 90 km vandaag, gemiddeld 27,5 kmh meer zat er echt niet in. Normaal vrij makkelijk rond de 30 km/h. Vanaf het begin gelijk erg warm gehad. Maar vooral de terugweg, tussen 12 en 14h erg warm. Om mij heen zie ik dat de meeste er toch veel minder moeite mee hebben. Ik kwam vlak voordat ik thuis was iemand op een mountainbike tegen. Die had 65 km gedaan op een 0,5 liter bidon. En die was nog niet eens leeg.
Een bandana is nog wel een idee misschien.
Ik was na alweer flink wat gedronken te hebben nog steeds 2 a 3 kg kwijt op de weegschaal. Daarnaast merk ik dat ik na de rit ook veel langer moe, en een beetje naar ben. Misschien moet ik die ritten van rond de 30 graden ook maar laten schieten de komende tijd
Een bandana is nog wel een idee misschien.
Ik was na alweer flink wat gedronken te hebben nog steeds 2 a 3 kg kwijt op de weegschaal. Daarnaast merk ik dat ik na de rit ook veel langer moe, en een beetje naar ben. Misschien moet ik die ritten van rond de 30 graden ook maar laten schieten de komende tijd
Ja en zorg ook dat je wat zout binnen krijgt onderweg. 
Had vandaag een afspraak in Amsterdam, dus toen maar de fiets gepakt, wat een heerlijk fietsweer.
Kon op de heenweg ook aansluiten in een lekker treintje dus wel heerlijk gekoerst. Eenmaal bij Amsterdam is het natuurlijk drama. Maar goed altijd beter dan in de trein
https://www.strava.com/activities/343721225
https://www.strava.com/activities/343886870
Had vandaag een afspraak in Amsterdam, dus toen maar de fiets gepakt, wat een heerlijk fietsweer.
Kon op de heenweg ook aansluiten in een lekker treintje dus wel heerlijk gekoerst. Eenmaal bij Amsterdam is het natuurlijk drama. Maar goed altijd beter dan in de trein
https://www.strava.com/activities/343721225
https://www.strava.com/activities/343886870
Ik zit hier wat te kijken naar nieuwe fietsen en kwam er twee tegen waarvan ik ze wel interessant vond. Ik zou zelf niet weten of de giant wel deftig zou zijn, want ribble is bekend voor zijn prijs kwaliteit.
Als er iemand anders hier andere ideeën heeft, ik wil een carbon fiets die liefst natuurlijk zo een diepe velgen heeft, maar dat is niet noodzakelijk, wat wel noodzakelijk is is een shimano ultegra en natuurlijk een beetje een deftig zadel, maar hier zijn de links naar de twee die ik goed vind.
http://www.giant-bicycles...498/75917/#specifications
http://www.ribblecycles.c...83&sub=conf_BB_ALL&bike=1
De Ribble met ultegra en nog wat andere veranderingen aan mijn zit staat, zadel en stuur komt op 1780. De ribble vind ik natuurlijk wel mooier maar de giant is bekender.
Als er iemand anders hier andere ideeën heeft, ik wil een carbon fiets die liefst natuurlijk zo een diepe velgen heeft, maar dat is niet noodzakelijk, wat wel noodzakelijk is is een shimano ultegra en natuurlijk een beetje een deftig zadel, maar hier zijn de links naar de twee die ik goed vind.
De Ribble met ultegra en nog wat andere veranderingen aan mijn zit staat, zadel en stuur komt op 1780. De ribble vind ik natuurlijk wel mooier maar de giant is bekender.
Vandaag ook lekker gereden. Bijna 150km. Ruim 3,5 liter vocht weggewerkt. Zolang je maar rijdt, is er nog een soort van verkoeling maar even stilstaan in de zon was echt heftig warm. Maar ja wel weer lekker richting Schoonhoven, keertje met het pontje over. Mooi ritje.
https://www.strava.com/activities/343767601
https://www.strava.com/activities/343767601
Exact expert nodig?
Nu diverse shops met flinke kortingen aan het smijten zijn wil ik daar eigenlijk wel van profiteren. Echter zoek ik naar een berere pasvorm. Hoofdzakelijk qua jersey.
Momenteel heb ik een Castelli. Maar de pasvorm is beroerd. Qua borstomvang (104) had ik een XL nodig. Qua buikomvang (79) een S. Enkele ondershirts heb ik van Craft en Agu. Zitten niet veel beter.
Bianchi Milano en Nalini heb ik voor Castelli ook nog gepast. Maar zat al helemaal rampzalig. Zou een voetbal mee kunnen dragen, of flinke bierbuik kweken om het passend te maken.
Is iemand van jullie misschien bekend met een merk met betere pasvorm bij deze combinatie borstomtrek/buikomtrek? De slimfit qua fietsshirts bij wijze van spreken.
Momenteel heb ik een Castelli. Maar de pasvorm is beroerd. Qua borstomvang (104) had ik een XL nodig. Qua buikomvang (79) een S. Enkele ondershirts heb ik van Craft en Agu. Zitten niet veel beter.
Bianchi Milano en Nalini heb ik voor Castelli ook nog gepast. Maar zat al helemaal rampzalig. Zou een voetbal mee kunnen dragen, of flinke bierbuik kweken om het passend te maken.
Is iemand van jullie misschien bekend met een merk met betere pasvorm bij deze combinatie borstomtrek/buikomtrek? De slimfit qua fietsshirts bij wijze van spreken.
Vanmiddag heerlijk met de wind mee kunnen fietsen, eerste stuk langs de kust naar Hoek v Holland 30-32km/h, vanaf Hoek v Holland tot Rotterdam een heel stuk 40km/h! (en nog ingehaald worden door een solist
). Vanaf Rotterdam door midden Delfland weer naar Den Haag gereden, flinke tegenwind en halverwege was ook mijn water nog eens op, hier reed ik niet harder dan 25km/h. Klikpedalen en schoenen zijn besteld, die had ik nog niet. Vraag me heel erg af hoeveel makkelijker het daarmee gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2015 01:42 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Je hebt wel een lichaamsbouw die vrij ongewoon is voor een fietser. Lijkt meer op die van een zwemmer of bodybuilder.psychodude schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 23:16:
[..]
Ik ben ongeveer even lang en zwaar (1.71/71), maar bij mij zitten jerseys van Castelli in M prima.
Borstomtrek 93, buikomtrek 86.
Qua broeken heb ik ook geen probleem met M (bovenbeenomtrek 56). Het enige waar ik een S van had moeten hebben zijn armwarmers, die trek ik in M op tot aan m'n oksels
Cube Agree Goede prijs/kwaliteitsverhouding. 1600€ voor een complete Ultegra groep.thibautb schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 21:49:
Ik zit hier wat te kijken naar nieuwe fietsen en kwam er twee tegen waarvan ik ze wel interessant vond. Ik zou zelf niet weten of de giant wel deftig zou zijn, want ribble is bekend voor zijn prijs kwaliteit.
Rose Xeon CRS-2000 Carbon frame, goede wielen en erg licht.
Cannondale Supersix . Met een 105 groep en slechte wielen, maar 5800 schijnt een hele goede groep te zijn en de wielen kan je later upgraden. Wel een erg goed frame, en imho het mooiste frame van de drie.
Cannondale CAAD10 Aluminium frame, maar rijdt nauwelijks slechter dan de Supersix. Ultegra groep, wielen kan je upgraden met het geld dat je overhoudt.
[ Voor 14% gewijzigd door peakrever op 12-07-2015 10:45 ]
Ik zou gaan passen. Tourniquet raadt XL of L aan, terwijl ik hier met een advies voor M kom. Ik ben zelf 1,82 en 73 kg en heb van Castelli alle kleding in M, wat dat betreft ervaar ik Castelli niet anders dan bijvoorbeeld Sportful (ja, ik weet het, zelfde fabriek...) of Morvelo.Roberttt schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 19:08:
[...]
Mooie aanbiedingen ja! Ik heb nog geen castelli broeken, maar heb veel goede dingen gelezen over de Endurance X2. Ik ben 1.81 en normaal postuur (73kg), welke maat zouden jullie nemen? Ik denk L aangezien, vaak een maat groter dan normaal wordt aangeraden bij Castelli?
Ik vind de rose en de cube het moost, maar wat zijn jullie meningen hier over ribble, volgens bike radar is zijn goedkoper broertje dat ook wat minder aero is en dus wat minder mooi de beste prijs kwaliteit die er bestaat. En dus verwacht ik dat de meer aero versie ook wel goed zal zijn, en die is met alle fietsen die je hier gegeven hebt toch beter prijs kwaliteit. Maar natuurlijk wel geen service van de winkel zelf, maar dat maakt me eigenlijk niet meer zo veel uit dankzij GCN.Arthur-M. schreef op zondag 12 juli 2015 @ 10:32:
[...]
Cube Agree Goede prijs/kwaliteitsverhouding. 1600€ voor een complete Ultegra groep.
Rose Xeon CRS-2000 Carbon frame, goede wielen en erg licht.
Cannondale Supersix . Met een 105 groep en slechte wielen, maar 5800 schijnt een hele goede groep te zijn en de wielen kan je later upgraden. Wel een erg goed frame, en imho het mooiste frame van de drie.
Cannondale CAAD10 Aluminium frame, maar rijdt nauwelijks slechter dan de Supersix. Ultegra groep, wielen kan je upgraden met het geld dat je overhoudt.
Wat ik eigenlijk zoek is gewoon een echte mooi fiets waarvan je wauw zegt, zoals ongeveer elke aero fiets. Daarom dat ik liever zo eentje wil dan een gewone carbon fiets.
Haha ja lastig... Ik heb voorlopig een Xl en L besteld. Ik heb wel eens shirtjes van Castelli gepast en toen was een maat M te klein. Mochten ze beide toch niet passen kan ik altijd nog de M bestellen, als die niet uitverkoopt.argro schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:15:
[...]
Ik zou gaan passen. Tourniquet raadt XL of L aan, terwijl ik hier met een advies voor M kom. Ik ben zelf 1,82 en 73 kg en heb van Castelli alle kleding in M, wat dat betreft ervaar ik Castelli niet anders dan bijvoorbeeld Sportful (ja, ik weet het, zelfde fabriek...) of Morvelo.

Het blijft idd gewoon lastig die maten, volgens mij valt het bij Castelli per serie of jaar ook gewoon anders.
Vergeet snelheid, is zo nietszeggend...Sport_Life schreef op zondag 12 juli 2015 @ 01:37:
Vanmiddag heerlijk met de wind mee kunnen fietsen, eerste stuk langs de kust naar Hoek v Holland 30-32km/h, vanaf Hoek v Holland tot Rotterdam een heel stuk 40km/h! (en nog ingehaald worden door een solist). Vanaf Rotterdam door midden Delfland weer naar Den Haag gereden, flinke tegenwind en halverwege was ook mijn water nog eens op, hier reed ik niet harder dan 25km/h. Klikpedalen en schoenen zijn besteld, die had ik nog niet. Vraag me heel erg af hoeveel makkelijker het daarmee gaat.
Exact expert nodig?
Effectief gezien trekt bijna niemand aan die pedalen....
Maar probeer eens staand stevig aan te zetten, zonder klikpedalen bloedlink. Met zó fijn
Maar probeer eens staand stevig aan te zetten, zonder klikpedalen bloedlink. Met zó fijn
Volgens m'n powermeter toch 25% van de kracht tijdens de opwaardse slag geleverd in een ritje laatst. Maar clipless pedalen moet je zowiezo hebbensapphire schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:37:
Ik trek toch echt regelmatig aan m'n pedalen hoor. Denk idd wel dat het grootste deel van het vermogen duwend is, maar zeker met klimmen of stevige tegenwind sjor ik echt die dingen ook omhoogsapphire schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:37:
Exact expert nodig?
Idem. Ik betrapte me er op dat ik bij fietsen (en spinnen) voornamelijk duw. Dat is niet efficiënt want je gebruikt niet al je spieren. Dus ben ik er op gaan letten om meer te trekken (over de techniek is veel te vinden op Google, o.a. hier). Op vlakke stukken merk je het een beetje, en op klimmetjes, als ik er echt op let, vlieg ik omhoog, sneller dan met alleen duwen. Het duwen/trekken geeft ook een heel ander gevoel in je benen, dus je weet wel dat je lekker bezig bent. Vooral het trekken voelt een beetje alsof je je schoen los wilt trekken uit je plaatje.Crazy D schreef op zondag 12 juli 2015 @ 19:14:
[...]
Ik trek toch echt regelmatig aan m'n pedalen hoor. Denk idd wel dat het grootste deel van het vermogen duwend is, maar zeker met klimmen of stevige tegenwind sjor ik echt die dingen ook omhoog
[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 12-07-2015 20:12 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Wanneer je ook aan de pedalen trekt is het niet perse efficiënter, maar je kan natuurlijk meer vermogen leveren dus handig tijdens een sprintje of tijdens een explosieve klim, of om je andere spiergroepen even te laten rusten. soms maak ik dan alleen een trek beweging (15sec ofzo) tijdens een lange klim.
De jongens van GCN hebben er ook een video over gemaakt.
Zonder clip rijden voelt voor mij zelf zeer onprettig, je duwt eigenlijk steeds je hoogste voet even van je pedaal af op het hoogste punt.
De jongens van GCN hebben er ook een video over gemaakt.
Zonder clip rijden voelt voor mij zelf zeer onprettig, je duwt eigenlijk steeds je hoogste voet even van je pedaal af op het hoogste punt.
Spicy!
Als je alleen maar duwt gebruik je voornamelijk je bilspieren en bovenbeenspieren. Bij het trekken gebruik je je kuitspieren en hamstrings. En aangezien het ene been duwt en het andere trekt lever je inderdaad meer vermogen.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
luxe probleem.... op zoek naar een nieuwe tijdritfiets maar kan niet kiezen tussen een argon18 en een Canyon speedmax.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2015 23:26 ]
Welke Argon18 specifiek?Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 23:26:
luxe probleem.... op zoek naar een nieuwe tijdritfiets maar kan niet kiezen tussen een argon18 en een Canyon speedmax.
Al gekeken naar de geometry van beide fietsen?
Zit daar veel verschil in?
Waar komt deze wijsheid vandaan als ik vragen mag? Wie of wat is de bron? Of het het geëxtrapoleerde eigen ervaring?sapphire schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:37:
Verwijderd
De argon e118 qua geometry alleen gekeken of ik pas qua maat (je kan er een hoop aan verstellen namelijk)wezep schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:09:
[...]
Welke Argon18 specifiek?
Al gekeken naar de geometry van beide fietsen?
Zit daar veel verschil in?
Volgens mij gebruik je juist meer je bovenbeenspieren (quadriceps) als je ook opwaartse kracht op je pedalen zet. Eerste keren dat ik clipless reed en lette op die opwaartse bewegingen had ik ineens spierpijn aan de bovenkant op mijn bovenbenen. Je moet niet alleen je benen krommen (waar je inderdaad je bilspieren en hamstrings voor gebruikt), maar je moet ook dat hele been naar boven krijgen (buigen op de hoogte van je heupen, waar je volgens mij je quadriceps voor gebruikt).Microkid schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:52:
Als je alleen maar duwt gebruik je voornamelijk je bilspieren en bovenbeenspieren. Bij het trekken gebruik je je kuitspieren en hamstrings. En aangezien het ene been duwt en het andere trekt lever je inderdaad meer vermogen.
Nee, zie kopje Fietstechniek
En dit plaatje over de gebruikte spieren per rondje.

[ Voor 49% gewijzigd door Microkid op 13-07-2015 11:22 ]
Nice! Waren niet mijn quads dus, maar spieren die daarnaast lopen? In ieder geval duidelijk spieren die je op de stadsfiets niet aanspreekt.Microkid schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:20:
Nee, zie kopje Fietstechniek
[afbeelding]
Vraagje, ik heb vorig jaar een Sensa Romagna gekocht, dat is deze versie in een andere kleurstelling.(http://stappenbeltzwolle....ite-105-2014#.VaOO6RPtlBc) De specs zijn gelijk en ik zit er over te denken om deze zomer een nieuwe wielset aan te schaffen, deels vanwege prestaties maar de looks spelen ook zeker mee.
Mijn oog is gevallen op een supra RC58 wielset (http://i592.photobucket.c...aRIOOL/Rides/P1080214.jpg), nou kan ik bij de winkel waar ik de fiets heb aangeschaft mijn huidige wielset inruilen op de nieuwe set maar wat zou een redelijke prijs zijn? Ik denk dat er ongeveer 2600/2800 km mee gefietst is in voornamelijk fraai weer.
Mijn oog is gevallen op een supra RC58 wielset (http://i592.photobucket.c...aRIOOL/Rides/P1080214.jpg), nou kan ik bij de winkel waar ik de fiets heb aangeschaft mijn huidige wielset inruilen op de nieuwe set maar wat zou een redelijke prijs zijn? Ik denk dat er ongeveer 2600/2800 km mee gefietst is in voornamelijk fraai weer.
Wat wil je er mee bereiken? Ik vraag me af of het zinvol is een gelijk bedrag aan wielen uit te geven als dat je hele fiets gekost heeft. Het zal wellicht een kg minder wegen, maar of dat nou zo'n grote invloed heeft op prestaties? Als je je fiets wilt upgraden zou je wellicht ook eens kunnen kijken naar een betere ketting, cassette, banden, zadel e.d.
Een concreet doel heb ik er niet echt mee, zoals ik aangaf gaat het mij deels om de prestaties maar ook zeker om de looks. Waarschijnlijk kan ik met een kleinere investering een groter resultaat behalen in prestaties, onder andere door onderdelen aan te schaffen die jij noemt.Microkid schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:44:
Wat wil je er mee bereiken? Ik vraag me af of het zinvol is een gelijk bedrag aan wielen uit te geven als dat je hele fiets gekost heeft. Het zal wellicht een kg minder wegen, maar of dat nou zo'n grote invloed heeft op prestaties? Als je je fiets wilt upgraden zou je wellicht ook eens kunnen kijken naar een betere ketting, cassette, banden, zadel e.d.
Daarnaast noem je de aanschafprijs, ik weet niet zo goed wat ik voor mijn huidige wielen kan krijgen maar had gehoopt op een bedrag van €150/€175. De aanschaf van de nieuwe wielen zou dan rond de €500 komen, dat is toch €600 minder dan de originele aankoopprijs. En tja soms zijn aankopen denk ik ook niet altijd rationeel, waarom zou iemand anders een fiets van 4k kopen ten opzichte van een fiets van 2,5k, ga je daar als amateur renner nou echt zoveel van merken...?
Ik zou die wielset lekker houden als reserve:
http://www.reinderswieler...mp-basic-10-speed-wielset
Dus 50-75 euro zijn ze nog waard.
edit: Die RC58 zijn echt overkill voor het frame.
Qua looks kan je wellicht voor een setje racing quattro's gaan dan. Zijn beter wielen dan je nu hebt met hogere velgen. En als je op budget veel betere wielen wilt kopen zou ik shimano ultegra 6800 wielen kopen (of fulcrum racing 3).
edit: Die RC58 zijn echt overkill voor het frame.
Qua looks kan je wellicht voor een setje racing quattro's gaan dan. Zijn beter wielen dan je nu hebt met hogere velgen. En als je op budget veel betere wielen wilt kopen zou ik shimano ultegra 6800 wielen kopen (of fulcrum racing 3).
[ Voor 47% gewijzigd door MrAngry op 13-07-2015 13:03 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Deze toevallig?BertP schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:21:
Vraagje, ik heb vorig jaar een Sensa Romagna gekocht, dat is deze versie in een andere kleurstelling.(http://stappenbeltzwolle....ite-105-2014#.VaOO6RPtlBc) De specs zijn gelijk en ik zit er over te denken om deze zomer een nieuwe wielset aan te schaffen, deels vanwege prestaties maar de looks spelen ook zeker mee.

Persoonlijk vind ik hoge wielen in Nederland met al die zijwind maar lastig fietsen. En deze wielen zijn imho zwaar overkill voor het frame.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Tuurlijk, de keuze is aan jou. Maar om een voorbeeld te geven: ik fiets nu 1.5 jaar en denk er (ook in overleg met een een aantal goede vrienden die veel in deze materie zitten) voorlopig nog lang niet aan om zaken als carbon wielen of frame te kopen. Die 1 á 2 kilo winst zet geen zoden aan de dijk. Ik heb juist geld uitgegeven om beter op de fiets te kunnen zitten. Denk aan een bike fit, goede schoenen (Northwave), SPL SL pedalen, goed zadel (SQLabs), betere cassette (6700 serie), betere ketting zodat alles lekker schakelt. Ik merk dat ik daar veel meer plezier van heb dan ik mogelijk van andere wielen zou hebben. Eerst maar eens een paar jaar lekker fietsen en dan bij een volgende fiets eens kijken naar dat soort upgradesBertP schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:52:
[...]
Een concreet doel heb ik er niet echt mee, zoals ik aangaf gaat het mij deels om de prestaties maar ook zeker om de looks. Waarschijnlijk kan ik met een kleinere investering een groter resultaat behalen in prestaties, onder andere door onderdelen aan te schaffen die jij noemt.
Daarnaast noem je de aanschafprijs, ik weet niet zo goed wat ik voor mijn huidige wielen kan krijgen maar had gehoopt op een bedrag van €150/€175. De aanschaf van de nieuwe wielen zou dan rond de €500 komen, dat is toch €600 minder dan de originele aankoopprijs. En tja soms zijn aankopen denk ik ook niet altijd rationeel, waarom zou iemand anders een fiets van 4k kopen ten opzichte van een fiets van 2,5k, ga je daar als amateur renner nou echt zoveel van merken...?
Dat is inderdaad niet echt de moeite waard, thanx voor je linkjeMrAngry schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:57:
Ik zou die wielset lekker houden als reserve:
Het is inderdaad die kleurstelling, zo:SnowDude schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:57:
[...]
Deze toevallig?
[afbeelding]
Persoonlijk vind ik hoge wielen in Nederland met al die zijwind maar lastig fietsen. En deze wielen zijn imho zwaar overkill voor het frame.
[afbeelding]
En thanx voor je advies voor wat betreft de hoge wielen, voor mij staat nog niks vast dus alle adviezen e.d. zijn welkom
Persoonlijk vin ik het een fijne fiets, en als ik op volgorde de zwakke plekken moet aanwijzen zijn het:
Banden
Zadel
Ketting
Crank
Wielen
Banden
Zadel
Ketting
Crank
Wielen
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Deze fiets heb ik nu ook ongeveer 1,5 jaar en moet zeggen dat ik mij ook sindsdien eigenlijk meer verdiep in de materieMicrokid schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:01:
[...]
Tuurlijk, de keuze is aan jou. Maar om een voorbeeld te geven: ik fiets nu 1.5 jaar en denk er (ook in overleg met een een aantal goede vrienden die veel in deze materie zitten) voorlopig nog lang niet aan om zaken als carbon wielen of frame te kopen. Die paar kilo winst zet geen zoden aan de dijk. Ik heb juist geld uitgegeven om beter op de fiets te kunnen zitten. Denk aan een bike fit, goede schoenen (Northwave), SPL SL pedalen, goed zadel (SQLabs), betere cassette (6700 serie), betere ketting zodat alles lekker schakelt. Ik merk dat ik daar veel meer plezier van heb dan ik mogelijk van andere wielen zou hebben. Eerst maar eens een paar jaar lekker fietsen en dan bij een volgende fiets eens kijken naar dat soort upgrades

Eens, de banden en ketting zijn al een keer vervangenSnowDude schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:07:
Persoonlijk vin ik het een fijne fiets, en als ik op volgorde de zwakke plekken moet aanwijzen zijn het:
Banden
Zadel
Ketting
Crank
Wielen
[ Voor 12% gewijzigd door BertP op 13-07-2015 13:09 ]
Waar heb jij je fitting gedaan dan? Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Al zou het dan alleen maar gaan om zadel en stuurhoogte.BertP schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:08:
[...]
Deze fiets heb ik nu ook ongeveer 1,5 jaar en moet zeggen dat ik mij ook sindsdien eigenlijk meer verdiep in de materieIk begin het steeds toffer te vinden en ben daarom ook wel opzoek naar 'mooie' upgrades voor deze sport/hobby. Een bikefitting heb ik recent gedaan en dat kan ik echt iedereen aanraden, had lichte knieklachten en die zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Nieuwe schoenen en zadel staan overigens ook nog op het verlanglijstje
Thanx voor je tips iig, wordt zeker gewaardeerd!
Dilemma...
Net ontdekt dat mijn vakantieadres niet eens zo heel ver van de Stelvio afzit, maar... loop met een ontstoken/geirriteerde slijmbeurs tussen mijn knie gewrichten. Opgelopen tijdens de Elfsteden tocht, verergerd tijdens Limburgs Mooiste de week erna, niet van kunnen genieten in de Eifel daarna en met 5 ibuprofen onderdrukt tijdens de Tour tocht de week daarna in Utrecht tot op het punt dat het zo'n pijn deed dat ik mijn pedalen niet meer rond kreeg....
Een rondje van 30km kan ik nu pijnloos fietsen, maar 68km met de fietsclub was woensdag nog teveel van het goede. Vakantie is pas over twee weken dus rust zou het nodige kunnen doen... vraag me af of de Stelvio dermate zwaar is dat ik van een koude kermis ga thuiskomen of dat ik het toch maar gewoon moet gaan proberen. Ik ben geen goede klimmer, maar het lijkt me toch erg gaaf om eens gedaan te hebben en als je er dan zo dicht bij bent....
Net ontdekt dat mijn vakantieadres niet eens zo heel ver van de Stelvio afzit, maar... loop met een ontstoken/geirriteerde slijmbeurs tussen mijn knie gewrichten. Opgelopen tijdens de Elfsteden tocht, verergerd tijdens Limburgs Mooiste de week erna, niet van kunnen genieten in de Eifel daarna en met 5 ibuprofen onderdrukt tijdens de Tour tocht de week daarna in Utrecht tot op het punt dat het zo'n pijn deed dat ik mijn pedalen niet meer rond kreeg....
Een rondje van 30km kan ik nu pijnloos fietsen, maar 68km met de fietsclub was woensdag nog teveel van het goede. Vakantie is pas over twee weken dus rust zou het nodige kunnen doen... vraag me af of de Stelvio dermate zwaar is dat ik van een koude kermis ga thuiskomen of dat ik het toch maar gewoon moet gaan proberen. Ik ben geen goede klimmer, maar het lijkt me toch erg gaaf om eens gedaan te hebben en als je er dan zo dicht bij bent....
De stelvio is zo zwaar dat je van een koude kermis gaat thuis komen. Dat gezegd hebbende, als je je auto aan de voet parkeert kan je altijd gewoon omdraaien en dan hoef je alleen nog maar te remmen. Het is een schitterende klim (van alle drie de kanten), maar het mooist vanaf Prato.
Bij Velometric, zitten in Barneveld. Prima ervaring gehad, duurt ongeveer 2,5 uur en kost dacht ik €150. Hoop geld maar wel de moeite waard. Als je even zoekt in dit topic, ik heb een tijdje geleden een PDF geplaatst waarin 8 verschillende aanbieders getest worden.Ircghost schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:09:
[...]
Waar heb jij je fitting gedaan dan? Ben ook wel benieuwd eigenlijk. Al zou het dan alleen maar gaan om zadel en stuurhoogte.
/edit, deze link was het, misschien handig om in de startpost te plaatsen?
http://jan-holleman.com/w.../2013/05/Meetsystemen.pdf
[ Voor 12% gewijzigd door BertP op 13-07-2015 13:22 ]
Top, ga ik even doen! Alvast bedanktBertP schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:14:
[...]
Bij Velometric, zitten in Barneveld. Prima ervaring gehad, duurt ongeveer 2,5 uur en kost dacht ik €150. Hoop geld maar wel de moeite waard. Als je even zoekt in dit topic, ik heb een tijdje geleden een PDF geplaatst waarin 8 verschillende aanbieders getest worden.
/edit, deze link was het, misschien handig om in de startpost te plaatsen?
http://jan-holleman.com/w.../2013/05/Meetsystemen.pdf
En ik ben bij Fietsbewegingsanalyse in Renkum geweest, ook zo'n 2 uur. Bleek dat mijn eigen vooronderzoek al z'n vruchten had afgeworpen. Hij was erg te spreken over m'n SPD SL pedalen, goede schoenen met goede Specialized zooltjes, SQLab zadel (die ook bij hem aan de muur hingen). Fietshouding (zadel, stuur, shifters, plaatjes) mankeerde wel het e.e.a. aan, maar dat kan je immers zelf niet echt controleren. Dat is nu gecorrigeerd en met resultaat, laatst 185km gefietst zonder problemenBertP schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:14:
[...]
Bij Velometric, zitten in Barneveld. Prima ervaring gehad, duurt ongeveer 2,5 uur en kost dacht ik €150. Hoop geld maar wel de moeite waard. Als je even zoekt in dit topic, ik heb een tijdje geleden een PDF geplaatst waarin 8 verschillende aanbieders getest worden.
With MrAngry. De Stelvio is wel even iets anders als de Camerig of de Loorberg. Ik heb flink afgezien vorig jaar, ondanks dat ik een redelijke conditie had. Wellicht heb ik mezelf onnodig pijn gedaan door 'm te willen beklimmen zonder te stoppen, maar reken maar op hele beklimming in D3 rijden.DeFeCt schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:09:
Dilemma...
Ik deed er uiteindelijk 2u20 over, vanuit Prato. Dat was 2u20m op exact mijn omslagpunt rijden, dus veel harder had ik niet gekund (maar voor mijn gevoel ook niet veel langzamer
Maar je kunt altijd kijken hoe het gaat; genoeg rust kan een hoop doen natuurlijk. En dan gewoon omkeren als je voelt dat je je knie aan het forceren bent. Fiets achterop de auto en dan met de auto omhoog om alsnog van de hele klim te genieten. Of, nog beter, jij rijdt ook motor toch? Die zijn daar vast wel te huur
GoT zou een "like" functie moeten hebbenPelle schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:49:
[...]
With MrAngry. De Stelvio is wel even iets anders als de Camerig of de Loorberg. Ik heb flink afgezien vorig jaar, ondanks dat ik een redelijke conditie had. Wellicht heb ik mezelf onnodig pijn gedaan door 'm te willen beklimmen zonder te stoppen, maar reken maar op hele beklimming in D3 rijden.
Ik deed er uiteindelijk 2u20 over, vanuit Prato. Dat was 2u20m op exact mijn omslagpunt rijden, dus veel harder had ik niet gekund (maar voor mijn gevoel ook niet veel langzamer).
Maar je kunt altijd kijken hoe het gaat; genoeg rust kan een hoop doen natuurlijk. En dan gewoon omkeren als je voelt dat je je knie aan het forceren bent. Fiets achterop de auto en dan met de auto omhoog om alsnog van de hele klim te genieten. Of, nog beter, jij rijdt ook motor toch? Die zijn daar vast wel te huur
Nu de Shimano zonnebril die ik een paar jaar geleden gratis bij m'n helm kreeg te veel krassen begint te krijgen, ben ik op zoek naar iets nieuws. Ik vind niet veel reviews, zie wel vaak Oakley voorbij komen. Maar 200+ voor een zonnebril vind ik een beetje teveel van het goede. Heeft er nog iemand aanraders?
Ik vind het kunnen wisselen tussen donkere en lichte glazen belangrijk, bij voorkeur via een systeem waarbij je niet met je vette vingers de glazen zelf hoeft vast te pakken. Heb ook een model gezien met meekleurende glazen, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vind het kunnen wisselen tussen donkere en lichte glazen belangrijk, bij voorkeur via een systeem waarbij je niet met je vette vingers de glazen zelf hoeft vast te pakken. Heb ook een model gezien met meekleurende glazen, heeft iemand daar ervaring mee?
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Ik heb zelf deze. Prima betaalbaar en met 3 kleuren glazen. Er is ook een ander model van deze waarbij het glas uit 1 deel bestaat.Antaresje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:07:
Nu de Shimano zonnebril die ik een paar jaar geleden gratis bij m'n helm kreeg te veel krassen begint te krijgen, ben ik op zoek naar iets nieuws. Ik vind niet veel reviews, zie wel vaak Oakley voorbij komen. Maar 200+ voor een zonnebril vind ik een beetje teveel van het goede. Heeft er nog iemand aanraders?
Ik vind meekleurende glazen ideaal. Hoef je nooit na te denken wat voor soort glazen je nodig hebt, en als je beetje lange rit rijdt kunnen de omstandigheden in de loop van de dag natuurlijk aardig veranderen. Heb zelf een Tifosi van E 100 oid, prima dingetje.
Als je next level meekleurend wilt: https://www.indiegogo.com...ing-lcd-sunglasses#/storyHielko schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:29:
Ik vind meekleurende glazen ideaal. Hoef je nooit na te denken wat voor soort glazen je nodig hebt, en als je beetje lange rit rijdt kunnen de omstandigheden in de loop van de dag natuurlijk aardig veranderen. Heb zelf een Tifosi van E 100 oid, prima dingetje.
Hier ook een meekleurende Tifosi; ideaal! Heb zelf een donkeroranje kleur glazen, bevalt uitstekend. Heb eerst drie jaar met el cheapo van de Lidl gereden, maar die was echt af. Heb ook gekeken naar Oakley, maar die prijzen zijn mij ook veel te gortig.
En Stelvio; het is een machtig mooie klim (alleen ervaring vanuit Bormio), dus ik zou idd auto aan de voet zetten en kijken hoever je komt. Is wel een taaie rakker, wees daarop beducht.
Zojuist klein juichmomentje: zelf een nieuw stuurlint gewikkeld. Voor de doorgewinterde mechaniekers hier waarschijnlijk een koud kunstje, maar voor mij een eerste keer. Klein schoonheidsfoutje bij een van de shifters, maar eigenlijk zeer tevreden. Lang leve GCN
En Stelvio; het is een machtig mooie klim (alleen ervaring vanuit Bormio), dus ik zou idd auto aan de voet zetten en kijken hoever je komt. Is wel een taaie rakker, wees daarop beducht.
Zojuist klein juichmomentje: zelf een nieuw stuurlint gewikkeld. Voor de doorgewinterde mechaniekers hier waarschijnlijk een koud kunstje, maar voor mij een eerste keer. Klein schoonheidsfoutje bij een van de shifters, maar eigenlijk zeer tevreden. Lang leve GCN
[ Voor 11% gewijzigd door wackmaniac op 13-07-2015 16:39 ]
Read the code, write the code, be the code!
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met meekleurende brillen, die niet al te duur zijn. Mijne is gaan scheuren bij het verwisselen van glazen. Dus het is tijd voor iets nieuws.
Of als je ook op zoek bent naar een nieuwe helm kun je de Giro Air Attack Shield overwegen.

No way dat ik daar mee ga rijden

Ik heb na het verliezen van mijn photochromatische shimano bril een photochromatische rudy project rydon gekocht. Behoorlijk duur maar het verschil is enorm. Deze hebben een veeeeeel groter bereik waardoor ik nu echt in schemering en volle zon kan fietsen wat met shimano niet lukte.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Inderdaad. Bewaar dat soort strapatsen maar voor de skipiste. En dan nog niet, eigenlijk
Punctuality is the politeness of kings
Die helmen zijn echt supervet, maar net als ≥40mm wielen, tijdritframes, dura ace meuk en snelpakken moet je er wel naar kunnen fietsen.
Nice, vandaag bericht van de FM. De draad in mijn shifter ging niet meer terug. Bleek iets te zijn afgebroken. Vervangen onder garantie. Daarnaast de achterband van nog geen jaar oud en ongeveer 1000km helemaal op en moet vervangen worden. En ik kan mijzelf niet meer dan 1 noodstop herinneren.
Ik zou zoiets niet kopen omdat het beter zou staan (in tegendeel) of omdat het je sneller zou maken (marginaal, waarschijnlijk), maar wel omdat het makkelijker is als je in tijdrithouding fietst. Ik merk dat ik moeilijk m'n hoofd tussen m'n schouders kan leggen, omdat ik anders tegen de bovenrand van m'n bril aankijk.dreamscape schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:17:
[...]
Inderdaad. Bewaar dat soort strapatsen maar voor de skipiste. En dan nog niet, eigenlijk
Je wilt zo diep mogelijk zitten, maar diep zitten en je hoofd recht houden is niet helemaal compatible
Zo'n soort helm kan dan wel helpen, doordat je geen brilmontuur meer hebt wat je zicht blokkeert in een nog verder voorovergebogen houding.
Als je een beetje kunt skiën is zo'n helm hartstikke vervelend, dat levert gegarandeerd tranende ogen op.dreamscape schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:17:
[...]
Waarom? Als iemand het leuk vindt en het geld er voor (over) heeft is het toch prima? Of moet ik ook een goede coureur zijn om een Ferrari te mogen kopen? Als ik het geld heb voor een Ferrari, koop ik ook een fiets met Super Record, en tegen die tijd fiets ik zeker minder goed dan nu.srk89 schreef op maandag 13 juli 2015 @ 19:44:
Die helmen zijn echt supervet, maar net als ≥40mm wielen, tijdritframes, dura ace meuk en snelpakken moet je er wel naar kunnen fietsen.
[ Voor 46% gewijzigd door argro op 13-07-2015 21:02 ]
Ik heb me suf zitten zoeken waar ik dat gelezen had maar kan het niet vindenargro schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:25:
[...]
Waar komt deze wijsheid vandaan als ik vragen mag? Wie of wat is de bron? Of het het geëxtrapoleerde eigen ervaring?
Misschien (nouja zeker weten) is mijn opmerking wat kort door de bocht. Strekking van het artikel was dat als je klikpedalen gaat gebruiken je niet "opeens" harder gaat rijden wat dus wel vaak word gedacht/gesuggereerd. Je kan de trek beweging wel gebruiken en ontwikkelen en dan levert het dus wel wat op (zoals meerdere mensen hierboven bevestigen maar dat zijn dus ook geen beginners) maar je gaat niet opeens omdat je vast zit met je voeten ook automatisch trekken .
Domme vraag misschien
Ik heb nu cheapo Agu schoenen met kunststof zolen. Nou wil ik die op termijn vervangen door andere schoenen. Mijn oog was al gevallen op de Shimano SH-R088, simpel Shimano-schoentje voor de prijs. Nou zag ik ook de nieuwere R171 en die is wel heel erg mooi. Is dat de meerprijs nou waard (waarde oordeel uiteraard ) of is het alleen wat stijver ?
Vandaag voor een collega eens gekeken naar zijn oude afgetrapte racert die hij aan een familielid gaat geven omdat zijn fiets gejat is. Een Union sakai uit eind jaren '70 en waarschijnlijk sindsdien ook niet meer onderhouden. Opzich een grappig ding met Shimano 2x5s
Helaas de naven en lagers verrot, spaken slap en slag in voorwiel. Trapas verrot met speling, versnellingen werken sort of, remmen klemmen en gaan niet symmetrisch, ketting versleten en kilo's bagger tussen de tandwielen. Nouja na heel wat werk rijd het....maar vraag niet hoe
Zou ik eerder voor de Giro Syth gaan als ik een nieuwe zou kopen.
@DeFeCt, dat onderdrukken met ibuprofen is al niet slim van je. Laat die berg schieten, hoe lastig het ook is, een blessuren moet je niet onderschatten. Daar krijg je echt flink spijt van, als je dat al niet hebt atm.
Van het weekend mee geweest naar Redhook crit in London (fixed gear) waar een vriend van me (Eric) mee deed. Op de donderdag via HvH naar Harwich gevaren en dan op de vrijdag ochtend met een vriendin naar London gefietst (geared). Best mooie route, ondanks sommige stukken die je over B wegen (80 km/h weg) moet rijden. Werd goed rekening met ons gehouden door automobilisten maar het blijft wennen. De wegen waren over het algemeen best goed, hier en daar wel een pothole of een diepe sleuf waar je goed je nek (of zeker je voorwiel) over zou kunnen breken maar dat mocht de pret niet drukken (ook de reden dat ik niet uiteindelijk op de laatste dag in het donker terug gefietst ben). Wel een paar mooie klimmetjes gedaan, al heb ik het redelijk rustig aangedaan doordat zij niet zo snel mee kon. Temperatuur was 25+ en toch wel zeker 5 keer gestopt bij een supermarkt voor water over de 140 K. In London werd het echt spannend.
Fietsen daar is goed opletten en tja het is sowieso allemaal links rijden maar dat had ik al aardig in de gaten gelukkig door de lange rit. Vooral de combinatie van de bussen, taxi's en vrachtwagens is spannend (heb ook de ritjes in London over het weekend met Garmin gedaan).
Uiteindelijk had Eric zich geplaatst tijdens 1 van de 5 kwalificaties. Overall uit alle kwalificaties stond hij 15de. Uiteindelijk is hij 54ste geworden tijdens de mannen finale. Behoorlijke prestatie als je zo ziet wie er allemaal mee reden. Maar komt ook deels doordat hij pecht had met een valpartij voor hem. Hoor er helaas een beetje bij tijdens fixed gear crits.
Nog wel meer gekke shit mee gemaakt overigens maar dat ga ik in blog vorm gieten
@DeFeCt, dat onderdrukken met ibuprofen is al niet slim van je. Laat die berg schieten, hoe lastig het ook is, een blessuren moet je niet onderschatten. Daar krijg je echt flink spijt van, als je dat al niet hebt atm.
Van het weekend mee geweest naar Redhook crit in London (fixed gear) waar een vriend van me (Eric) mee deed. Op de donderdag via HvH naar Harwich gevaren en dan op de vrijdag ochtend met een vriendin naar London gefietst (geared). Best mooie route, ondanks sommige stukken die je over B wegen (80 km/h weg) moet rijden. Werd goed rekening met ons gehouden door automobilisten maar het blijft wennen. De wegen waren over het algemeen best goed, hier en daar wel een pothole of een diepe sleuf waar je goed je nek (of zeker je voorwiel) over zou kunnen breken maar dat mocht de pret niet drukken (ook de reden dat ik niet uiteindelijk op de laatste dag in het donker terug gefietst ben). Wel een paar mooie klimmetjes gedaan, al heb ik het redelijk rustig aangedaan doordat zij niet zo snel mee kon. Temperatuur was 25+ en toch wel zeker 5 keer gestopt bij een supermarkt voor water over de 140 K. In London werd het echt spannend.
Uiteindelijk had Eric zich geplaatst tijdens 1 van de 5 kwalificaties. Overall uit alle kwalificaties stond hij 15de. Uiteindelijk is hij 54ste geworden tijdens de mannen finale. Behoorlijke prestatie als je zo ziet wie er allemaal mee reden. Maar komt ook deels doordat hij pecht had met een valpartij voor hem. Hoor er helaas een beetje bij tijdens fixed gear crits.
Nog wel meer gekke shit mee gemaakt overigens maar dat ga ik in blog vorm gieten
[ Voor 5% gewijzigd door Graham op 13-07-2015 21:15 ]
Net als met klikpedalen ga je er in ieder geval niet opeens harder van fietsen...sapphire schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:10:
[...]
Ik heb nu cheapo Agu schoenen met kunststof zolen. Nou wil ik die op termijn vervangen door andere schoenen. Mijn oog was al gevallen op de Shimano SH-R088, simpel Shimano-schoentje voor de prijs. Nou zag ik ook de nieuwere R171 en die is wel heel erg mooi. Is dat de meerprijs nou waard (waarde oordeel uiteraard ) of is het alleen wat stijver ?
Die verwachting had ik ook niet 
Gaat ij er vooral om dat je overal leest dat een stijve zool zoveel beter is, maar hoeveel beter dat is....?
En oog wil ook wat en daar betaal je uiteraard ook voor, ze zijn niet gek bij Shimano.
Gaat ij er vooral om dat je overal leest dat een stijve zool zoveel beter is, maar hoeveel beter dat is....?
En oog wil ook wat en daar betaal je uiteraard ook voor, ze zijn niet gek bij Shimano.
Kijk ook eens naar Northwave Sonic 3S. Komt vaak erg goed uit de test, carbon zool, super stijf, super licht (260gr) t.o.v. de Shimano's (498gr). Ik ben zelf dit jaar overgestapt van eenvoudige Shimano schoenen naar Northwave SRS Sonic (iets duurder modelletje, maar vergelijkbaar). Een wereld van verschil. Ten eerste een stuk lichter (de helft), dus geen "klompen" aan je voeten, en heerlijk geventileerd. Die Sonic 3S is 2 tientjes duurder dan de Shimano SH-R088 maar ik denk dat je er veel meer plezier van gaat hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 13-07-2015 21:39 ]
Mijn vorige waren shimano's die ik bij mijn eerste (2e hands)fiets kreeg, en waren eigenlijk een maatje te groot.
Ik was eigenlijk opzoek naar een mooi paar Sidi's , maar omdat ik bij de decathlon liep ben ik daar ook eens gaan kijken. Ik heb daar gelijk een paar gekocht
http://www.decathlon.nl/fietsschoenen-520-id_8343210.html
Prima schoentje , stukje smaller als mijn vorige shimano. Vond hem wel strak ogen , ondanks dat het b-twin is. en voor 90,- ongeveer de helft van een setje Sidi's. Ik kan ze echt wel aanbevelen.
Ik was eigenlijk opzoek naar een mooi paar Sidi's , maar omdat ik bij de decathlon liep ben ik daar ook eens gaan kijken. Ik heb daar gelijk een paar gekocht
http://www.decathlon.nl/fietsschoenen-520-id_8343210.html
Prima schoentje , stukje smaller als mijn vorige shimano. Vond hem wel strak ogen , ondanks dat het b-twin is. en voor 90,- ongeveer de helft van een setje Sidi's. Ik kan ze echt wel aanbevelen.
www.degroot-it.nl
Ik rij met die R088 en ik kan nou niet zeggen dat die zool slap is. Maar je moet rijden met wat je lekker vind zitten, alleen merk je dat pas echt na een wat langere rit.
Die Northwaves hebben helaas alleen maar klitteband, ben bang dat dat op termijn slecht word. Houd ze zeker in gedachte, mooie schoen! Bedankt voor de tip.
De B'twinns zijn alleen voor look, en ik gebruik spd-sl das jammer
Opzich zitten mijn cheape agu's ook wel lekker alleen is de zool gewoon slapjes en er begint vanalles te kraken aan de schoen
En tja het ziet er gewoon lomp uit als ik een nette Castelli set aanheb en die klompen eronder
De B'twinns zijn alleen voor look, en ik gebruik spd-sl das jammer
Opzich zitten mijn cheape agu's ook wel lekker alleen is de zool gewoon slapjes en er begint vanalles te kraken aan de schoen
En tja het ziet er gewoon lomp uit als ik een nette Castelli set aanheb en die klompen eronder
Volgens mij zit er geen verschil tussen Look Delta en Shimano SPD-L kwa gaten hoor. Had eerst Look pedalen op m'n fiets en nu SPD-L, maar ik kon de cleats zonder problemen wisselen. 
Zelf heb ik deze schoenen: Mavic Peloton, ben d'r echt happy mee, zitten lekker, wegen niks en een fijne pasvorm. Volgende setje wordt zeker weer Mavic
Zelf heb ik deze schoenen: Mavic Peloton, ben d'r echt happy mee, zitten lekker, wegen niks en een fijne pasvorm. Volgende setje wordt zeker weer Mavic
[ Voor 43% gewijzigd door Sjoewe op 14-07-2015 00:55 ]
Ik heb Sidi's met 3x klitteband per schoen, en daar merk ik na 3,5 jaar en bijna 20k aan ritten (ruim 400 stuks) nog helemaal niks van slechter wordende klitteband.sapphire schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:30:
Die Northwaves hebben helaas alleen maar klitteband, ben bang dat dat op termijn slecht word. Houd ze zeker in gedachte, mooie schoen! Bedankt voor de tip.
Hoe is de kant vanuit Santa Maria Val Mustair qua wegdek? Ik ben over twee weken een aantal dagen in Prato (toevallig wist mijn vriendin niet dat Prato het startpunt van de Stelvio klim is, dus de fiets gaat meeMrAngry schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:12:
De stelvio is zo zwaar dat je van een koude kermis gaat thuis komen. Dat gezegd hebbende, als je je auto aan de voet parkeert kan je altijd gewoon omdraaien en dan hoef je alleen nog maar te remmen. Het is een schitterende klim (van alle drie de kanten), maar het mooist vanaf Prato.

Everytime I suffer I become a better man because of it
Goed, perfect asfalt, dat is eigenlijk de umbrailpas, vanuit zwitserland dus.
Ook een mooie klim vanaf daar.
Heb vorig jaar de stelvio langs alle drie de kanten beklommen. Was wel koud toen, maar 4 graden en regen op de top.
Ook een mooie klim vanaf daar.
Heb vorig jaar de stelvio langs alle drie de kanten beklommen. Was wel koud toen, maar 4 graden en regen op de top.
Toen ik hem een paar jaar geleden deed zaten er daar stukken onverhard in, maar wel van het soort onverhard dat eigenlijk uitstekend te fietsen is.MMUilwijk schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 09:48:
[...]
Hoe is de kant vanuit Santa Maria Val Mustair qua wegdek? Ik ben over twee weken een aantal dagen in Prato (toevallig wist mijn vriendin niet dat Prato het startpunt van de Stelvio klim is, dus de fiets gaat mee) en wil graag de ontbrekende kant nog een keer doen. Maar Strada Bianchi op de Stelvio vind ik nou ook weer niet heel nodig.
@Roda: Nu helemaal verhard dus?
En het is altijd koud, toen ik hem deed vanaf Prato was het in het dal 37 graden (4 bidonnetjes weggeknald) en op de top 6 ofzo. Hij is gewoon best hoog
[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 14-07-2015 10:21 ]
Ik heb zowel de R171 als de 088, en beiden fietsen gewoon prima. De R171 is inderdaad lichter, maar ik kan eigenlijk geen verschil in stijfheid merken. Beide schoenen zitten comfortabel (relatief brede voeten), ook op langere tochten, en dat is toch het belangrijkste lijkt me. Ze zijn sowieso duidelijk beter dan het goedkoopste Shimano model wat ik voordien had.sapphire schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:10:
[...]
...Mijn oog was al gevallen op de Shimano SH-R088, simpel Shimano-schoentje voor de prijs. Nou zag ik ook de nieuwere R171 en die is wel heel erg mooi. Is dat de meerprijs nou waard (waarde oordeel uiteraard ) of is het alleen wat stijver ?
Tja, of het 't geld waard was - ik heb 130 betaald voor de R171 - durf ik niet te zeggen. Zorg dat je ze eens aan kan doen en testen, of tenminste makkelijk kan terugsturen mochten ze niet goed passen.
Nu je het zegt, er was een klein stukje, net na een bruggetje, 300 meter of zo, wat onverhard was, inderdaad uitstekend te fietsen. Dacht dat dat tijdelijk was vanwege werkzaamheden. Was iig zonder problemen op en af te fietsen qua wegdek. De koude was wat andersMrAngry schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 10:20:
[...]
Toen ik hem een paar jaar geleden deed zaten er daar stukken onverhard in, maar wel van het soort onverhard dat eigenlijk uitstekend te fietsen is.
@Roda: Nu helemaal verhard dus?
En het is altijd koud, toen ik hem deed vanaf Prato was het in het dal 37 graden (4 bidonnetjes weggeknald) en op de top 6 ofzo. Hij is gewoon best hoog
De klittenband van mijn 10 jaar oude sidi's werkt nog steeds probleemloos, verslapt niet!sapphire schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:30:
Raar... Is zo gek nog niet
Broeken zojuist gepast, de L zit prima, mooi strak overal, ook als ik op de fiets zit alles goed. Morgen maar een rondje fietsen, ben erg benieuwd naar de zeem!Roberttt schreef op zondag 12 juli 2015 @ 11:27:
[...]
Haha ja lastig... Ik heb voorlopig een Xl en L besteld. Ik heb wel eens shirtjes van Castelli gepast en toen was een maat M te klein. Mochten ze beide toch niet passen kan ik altijd nog de M bestellen, als die niet uitverkoopt.Bedankt voor het advies allen!
@Pelle, -MvZ- en Tsjulp: Bedankt allen 
Andere vraag waar ik sort of mee zit, ik fiets regelmatig naar hoek van Holland, en nu al een paar keer richting Rotterdam. Nu wil ik morgen dus van Rijnsburg naar Rotterdam- HvH en dan via de kust terug rijden.
Iemand nog een tip om van Leiden naar Rotterdam te komen, maar vooral van Rotterdam naar HvH te komen ?
Andere vraag waar ik sort of mee zit, ik fiets regelmatig naar hoek van Holland, en nu al een paar keer richting Rotterdam. Nu wil ik morgen dus van Rijnsburg naar Rotterdam- HvH en dan via de kust terug rijden.
Iemand nog een tip om van Leiden naar Rotterdam te komen, maar vooral van Rotterdam naar HvH te komen ?
Van Leiden naar Rotterdam kan via de Rotte.sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:18:
Ik weet niet precies waar je Rotterdam binnenkomt maar ik zou via het delfland naar de nieuwe waterweg fietsen en dan langs het water naar hoek van holland. Zie bijvoorbeeld delen van dit rondje: http://app.strava.com/activities/344517542.
Je zou als je bij de rotte uitkomt via bergschenbos, zestienhoven naar schipluiden en/of Maasland kunnen fietsen.
Je zou als je bij de rotte uitkomt via bergschenbos, zestienhoven naar schipluiden en/of Maasland kunnen fietsen.
Rotterdam - HvH doe ik zelf dusver nog altijd zoals bijv. binnen deze route (Overigens ook Leiden - Rotterdam hier te zien, maar niet meest ideale behoudens het stuk langs de Rotte):sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:18:
https://www.strava.com/activities/343814615
Langs boompjes, Erasmus MC, door Delfshaven en over de Schiedamseweg vind ik het te doen qua stoplichten. Niet té dicht op elkaar.
Het stuk Vlaardingerdijk is een ramp. Als de stoplichten aanstaan dan is het om de 100 - 200 meter een stoplicht, meerdere keren op een klein segment. Als de stoplichten uitstaan wordt het er ook niet veel beter op.
Ik weet niet of via Noord inhaken op Vlaardingen met minder stoplichten gepaard gaat. Gezien ik in het centrum woon is dit voor mij minder praktisch.
Tussen Vlaardingen Oost - Vlaardingen Centrum was ik hier een stukje binnendoor gereden. Vulcaanweg is een meer praktische optie. Binnendoor staat een hekje. Ben je eenmaal ter hoogte van Vlaardingen Centrum dan is de rest van de route vrijwel zonder stoplichten. En heb je binnen no-time de rest van het traject langs de kust te pakken.
Hoe is dat stukje langs park maasboulevard qua stopmomenten?Roberttt schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:57:
Ik weet niet precies waar je Rotterdam binnenkomt maar ik zou via het delfland naar de nieuwe waterweg fietsen en dan langs het water naar hoek van holland. Zie bijvoorbeeld delen van dit rondje: http://app.strava.com/activities/344517542.
Er zitten geen stoplichten in dat stuk, fietspad is wel iets minder (tegels een groot stuk). Zodra je afslaat bij de schiedamse weg tot de vlaardingerdijk kom je geen stoplichten tegen.
Van centrum Rotterdam naar HvH fiets ik meestal zoals in dit rondje:sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:18:
https://www.strava.com/routes/2508129
Vanaf de Erasmusbrug t/m Vlaardingen maar 4 stoplichten (2 op de Vierhavenstraat in Rotterdam, en 2 op de Vlaardingerdijk).
Maar het hangt veel vanaf of je in het centrum moet zijn of niet. Zo niet, dan zou ik zoiets doen:
https://www.strava.com/routes/2816493
Die is afgezien van 1 stoplicht bij Zoetermeer geheel stoplichtloos. Maar ook dat stoplicht is makkelijk te omzeilen door even om te rijden via Moerkapelle.
Ik heb uiteindelijk een Rudy Project Firebolt besteld. Die Photoclear glazen hebben een erg groot bereik, en ze zijn relatief betaalbaar. Ben nog wel benieuwd hoe het is om met een volledig frame te fietsen, heb daar voor gekozen omdat ik mooier vindt. Vrijdag komt ie binnen als het goed is, hopelijk heb ik van het weekend ergens tijd om ze een rondje te testen.maxoss schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:38:
Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met meekleurende brillen, die niet al te duur zijn. Mijne is gaan scheuren bij het verwisselen van glazen. Dus het is tijd voor iets nieuws.
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Hey Rijnsburg. Daar woon ik ook. Ik ben nu anderhalf maandje aan het fietsen en het bevalt me prima. Wat voor rondjes fiets jij meestal? Ik schiet meestal de duinen in en ben nog een beetje zoekende naar een leuke route van 50-75 km ongeveer...sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:18:
Battle.net || Strava
Ik vond het in het hardlooptopic, maar voor de wielrenners is dit natuurlijk ook wel interessant:
Vandaar dus even een crossquotePathogen schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:08:
Voor de Stravista's onder ons: gisteren heb ik met succes een 60-day Premium trial gestart via:
https://www.britishcyclin...remium-free-for-60-days-0
Werkt voor bestaande accounts, NIET voor bestaande Premium accounts. Ik heb het getest met credit card, en vervolgens direct opgezegd (blijft dan doorlopen tot de einddatum).
Punctuality is the politeness of kings
dankje! Meteen even gedaan, leuk om eens te proberen
@dreamscape, dank! Ook zojuist even geactiveerd
ehhhh..HOI
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic