ANdrode schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:00:
[...]
Ik ben mij er van bewust dat we het over de totale ruimte in coax segmenten hebben - ik heb even een dikke header boven het lijstje gezet. Toch market Ziggo het als een '98% glasvezel netwerk', terwijl de VVDSL "ervaring" in mijn ogen meer weg heeft van glasvezel. Netwerk architectuur is een argument dat alleen als je gaat voor cost leadership strategie geloofwaardig is.
Of het glas of coax is, maakt niet uit. Het gaat erom dat de verbinding naar de eindgebruiker gedeeld is. Ook als het zuiver glas zou zijn, zou je niet de maximale bandbreedte over totale gedeelde stuk als snelheid aan een enkele gebruiker aanbieden. Of ja, kan best, maar dan weet je bij voorbaat dat diegene het lang niet gaat halen.
Weten we hoeveel up/downstreams er gebruikt worden in de gebieden waar 500 mbps geleverd wordt?
In
de analyse van Archie zie ik vier upstreams, zestien downstreams. In deze segmenten zitten
best veel modems....
Als 500 mbps in gebieden met 16 downstreams kan, dan kan 250 uit 8 downstreams ook.
Ik denk dat Ziggo snel naar modems met meer downstreams toe moet.
Mbt 500Mbps op 16 vs 200Mbps op 8 - vergeet niet dat 500Mbps duur is en slechts een klein aantal gebruikers gaat hebben. 200Mbps is daarentegen mainstream. 1 of 2 mensen met 500Mbps op 16 kanalen in een segment is veel minder problematisch dan tientallen mensen met 250Mbps op 8 kanalen. Dus ja, wil je grootschalig >200Mbps aanbieden, dan moet je meer downstreamkanalen hebben dan de huidige 8. Of je moet over op DOCSIS 3.1, wat afstapt van hele model van QAM-kanalen en alleen al door minder overhead bij OFDM efficienter is dus meer snelheid kan leveren
Dat gezegd, er is nog steeds geen enkele toepassing die meer dan 60Mbps down vereist, dus het blijft gebakken lucht en 'ik heb een grotere dan m'n buurman' verkopen

En tegelijkertijd half Nederland op de kast moet jagen door analoge radio te deprecaten.
Als KPN begint te uiten dat je bij VVDSL 'tot 3x zo snel upload als via de kabel' dan heeft Ziggo daar namelijk geen antwoord op.[/small]
Ik zie idd een stuk meer uitdaging in de upstream dan in de downstream. In de downstream is het kwestie van DOCSIS tegen analoge of digitale televisie af te wegen en wie weet ooit >860MHz te gaan. Maar upstream kan geen MHz hoger tot analoge radio een keer de das om gedaan wordt
en vervolgens een monsteroperatie begint om filters te vervangen in nagenoeg iedere straatkast, wat geheid jaren duurt 
.
Hoe ze het gaan verkopen? Tja, nu al is glasvezel ronduit superieur qua upload, toch lijkt dat buiten Tweakers-sfeer weinig zoden aan de dijk te zetten. De gemiddelde klant snapt al niets van een enkel getal, laat staan twee getallen. Komt natuurlijk bij dat KPN vastzit aan afstand tot DSLAM en al gaat het richting FttC, die "tot" blijft bij DSL een achilleshiel. We zullen zien