Volgens het Eneco forum zou het de Inventum ecolution-solo kunnen zijn.thunder68 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:03:
[...]
interessant ding; als de prijsindicatie klopt zeker! Ik ga me maar eens inschrijven!
Iemand al bekend hiermee? Weet niet van welke hardwareleverancier hij is?
groet,
Ron
Nee nog niet gevonden, hij moet ook nog uitkomen voor Eneco, dus als jij hem eerder vindt, laat maar wetenreneeke1970 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:36:
[...]
Weet jij waar je hem zo kan kopen dan buiten Eneco om want ik kon hem niet vinden?
Ik lees dat het jaarverbruik wel 3000 kWh kan zijn van zo'n apparaat, of misschien was dat de versie die ook warm water genereert. In ieder geval, op dit moment 1200 m3 gas, stel dat dat apparaat dat kan terug brengen naar 500 m3 en daardoor 800 m3 (* 0.6 euro = ~ 500 euro) besparing oplevert. Je bent echter ook (als je geen overschot aan stroom hebt) ook 3000 * 0.20 euro = ~600 euro aan stroom kwijt. Klopt mijn redenering dat het eigenlijk alleen maar interessant is als je genoeg zonnepanelen hebt die deze extra stroom kunnen leveren?HenkS_ schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:38:
[...]
Volgens het Eneco forum zou het de Inventum ecolution-solo kunnen zijn.
[ Voor 61% gewijzigd door Red devil op 15-02-2016 18:40 ]
Verwijderd
heb deze ff aangemaakt ivm de warmtewinner
dit om OT te voorkomen maar wel interresante discussie
Eneco warmtewinner echt zo rendabel ??????
dit om OT te voorkomen maar wel interresante discussie
Eneco warmtewinner echt zo rendabel ??????
Die warmtewinner is inderdaad een goedkope warmtepomp. Zeker aangezien die 1000 euro plus 1000 euro subsidie (totaal 2000 euro) inclusief de installatie is.mux schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:24:
Zo, da's best een goedkope warmtepomp (en direct geschikt voor CV, ongeacht aanvoertemperatuur).
Voor mijn warmtepompboiler was ik al ruim 700 euro aan installatiekosten kwijt. Dat komt deels ook doordat er 2 x 6 meter aan koperleiding en nog eens 6 meter 40mm PVC condensafvoerleiding nodig was én nog een gasgeiser verwijderd werd. Al bij al weer een dag werk voor 2 loodgieters. Ter vergelijking: een CV-ketel vervangen lukt in een halve dag (< 1 meter leiding monteren).
@Mux: Nog bedankt voor de tip met de zuiver terugleverende aansluiting, zo kom ik goedkoop van mijn zonneoverschot af.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Heb je daadwerkelijk nu een miljard Wp op je dak liggen?
Nee, wel een relatief scherpe prijs maar niet de allergoedkoopste.Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:55:
[...]
Hmm matige afwerking.
De goedkoopste zeker?

Waar kan ik jouw set aanschouwen?

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 15-02-2016 20:39 ]
Ik zit al een geruime tijd mee te lezen in dit forum in de hoop iets wijzer te worden qua merk/type zonnepanelen.
Echter is het mij nou nog niet helemaal duidelijk hoeveel panelen ik maximaal kwijt kan op mijn dak (op het zuiden).
Ik heb het e.e.a. uitgemeten (van binnen uit), breedte: 5100mm x 4900mm.

Zelf zat ik te denken aan:
12x EC Solar 315Wp
1x Hosla bright 3680MTL
Zoals jullie zien hebben mijn buren een dakkapel die wel voor wat schaduw zorgt rechts onderin (zeg 3 panelen). Bij deze drie panelen zouden er dus een optimizer tussen gehangen moeten worden? (Correct me if i'm wrong).
Wellicht als het mij allemaal zeer goed bevalt, kan ik altijd nog 3 extra panelen op de uitbouw plaatsen.
Ik hoor het graag.
Echter is het mij nou nog niet helemaal duidelijk hoeveel panelen ik maximaal kwijt kan op mijn dak (op het zuiden).

12x EC Solar 315Wp
1x Hosla bright 3680MTL
Zoals jullie zien hebben mijn buren een dakkapel die wel voor wat schaduw zorgt rechts onderin (zeg 3 panelen). Bij deze drie panelen zouden er dus een optimizer tussen gehangen moeten worden? (Correct me if i'm wrong).
Wellicht als het mij allemaal zeer goed bevalt, kan ik altijd nog 3 extra panelen op de uitbouw plaatsen.
Ik hoor het graag.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Beste "zonneaanbidders"
Ik heb vandaag 2x Exendis GRIDFIT 55-120 met kabels kunnen scoren bij een kringloop bedrijf.Geen panelen.
Iemand een idee hoe ik deze kan testen en als ze goed zijn eventueel wat panelen bij kan gaan zoeken?
gr,
Ben
Ik heb vandaag 2x Exendis GRIDFIT 55-120 met kabels kunnen scoren bij een kringloop bedrijf.Geen panelen.
Iemand een idee hoe ik deze kan testen en als ze goed zijn eventueel wat panelen bij kan gaan zoeken?
gr,
Ben
Kijk hier even. Problemen zonnepanelen/converters: Deskundigen gezochtBenPi schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:07:
Beste "zonneaanbidders"
gr,
Ben
Wat jij wil werkt wel, maar gaat er niet uit zien.AMDFreak schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:29:
Ik zit al een geruime tijd mee te lezen in dit forum in de hoop iets wijzer te worden qua merk/type zonnepanelen.
[afbeelding]
12x EC Solar 315Wp
1x Hosla bright 3680MTL
Ik hoor het graag.
Beter voor jou is om de gewone maten te nemen van 1 x 1.65m, dan leg je het vol met 3 rijen
keer 5 panelen a 250wp oid = 3750wp, kan ook mooi op die Hosla bright 3680MTL
Persoonlijk zou ik dan weer gaan voor 15x 290wp van Jasolar of Suntech = 4350wp
En of die schaduw een probleem kan worden, ligt aan de stand van de woning, dat vergeet je
te vermelden. ( oeps, toch op het zuiden
(En je hebt de dak maten van binnen uit gemeten, dus heb je vast 5.10m bij 5m+ tot je beschikking
gaat dus wel passen ( maar meet het nog even na voor je eea besteld
Altijd ff buiten gaan meten, desnoods even 3 pannen in de hoogte en dan 3 pannen in de breedte, en dan pannen tellen.AMDFreak schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:29:
[afbeelding]
12x EC Solar 315Wp
1x Hosla bright 3680MTL
Ik hoor het graag.
Bij het gebruik van optimizers heb je altijd een minimum aantal optimizers, en dat zijn minstens 6 van het ene type en 7 a het andere uit mijn hoofd, dat kan je makkelijk googelen.
Dan gaan alle panelen per paneel op een optimizer, en dan naar de omvormer.
Je kunt ook kiezen m 2 strings te maken, en dan de beschaduwde panelen op 1 string en de rest op n andere, dan moet je wel weer rekening houden met ingangsspanningen van de MPP's van de omvormer.
dat is aanzienlijk goedkoper, maar dan verlies je wel wat.
En elke dag harde schaduw zou volgens de deskundigen niet goed zijn voor de (diodes van) de panelen.
met een beetje geluk haal je buiten de 5 meter en kan je 3 standaard maat panelen boven elkaar plaatsen.
en je platte dak? is dat nog inzetbaar?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 07:35:
kan al weer goed merken dat de zon wat hoger komt,

hier ook....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Mijn keuze zou ik in jou geval met een schaduw van een dakkapel vinden:AMDFreak schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:29:
[afbeelding]
12x EC Solar 315Wp
1x Hosla bright 3680MTL
Ik hoor het graag.
15x standaard paneel (1640 x 992), 3 rijen van 5 panelen breed
of
20x SF-170S (1257 x 977), 4 rijen van 5 panelen breed
(Die kan je ook nog eens uitbreiden met je uitbouw op dezelfde omvormer met 2x mppt ingang)
En dan eventueel op een (2e hands) SMA omvormer met schaduwmanagement (optitrac)
Heb je 3 fase in huis? Dan kun je ook leuk combineren met 15x standaard paneel in 1 string en op je uitbouw SF-170S panelen.
Een en ander is afhankelijk van je exacte maten en je (mogelijkheid tot aanpassen van) je meterkast.
Maar eerst eens nameten. Erg belangrijk.
Edit:
Wil je een ietsjes kleiner vlak volleggen met panelen kan je ook eens kijken naar de ECsolar 210 Wp.
3 rijen van 6 panelen breed, 18x 210 =3780 wp Vmpp= 38,6 V, 4848 breed en 4740 hoog
2 strings van negen panelen = 347 Vmpp, ideaal voor een stringomvormer. Alle panelen in portrait.
Dat kan op een hosola (die schaduw die je dan hebt wordt beperkt door de 9 panelen in 1 string en niet tot de andere string. Zie mattie112
Daarmee neem je eventueele schaduw voor lief, want hosola doet het niet zo goed met schaduw.
Maar omdat dit een aparte string is kan dat erg meevallen (klein dipje)
Wil je gaan uitbreiden zou ik uitwijken naar een SMA. De 2x 9 panelen op ingang 1. De rest van je uitbouw op ingang 2. Eventueel met SF-170 s, in series van 5 panelen.
Maar met de ECS 210 wp kan ook, afhankelijk hoe groot de oppervlakte is.
Ik blijf een SMA fan, geeft je iets mooiere mogelijkheden in zowel logging als schaduwmanagement.
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2016 11:55 ]
Waarom heeftie daar 3 fasen voor nodig??AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:04:
[...]
Mijn keuze zou ik in jou geval met een schaduw van een dakkapel vinden:
15x standaard paneel (1640 x 992), 3 rijen van 5 panelen breed
of
20x SF-170S (1257 x 977), 4 rijen van 5 panelen breed
(Die kan je ook nog eens uitbreiden met je uitbouw op dezelfde omvormer met 2x mppt ingang)
En dan eventueel op een (2e hands) SMA omvormer met schaduwmanagement (optitrac)
Heb je 3 fase in huis? Dan kun je ook leuk combineren met 15x standaard paneel in 1 string en op je uitbouw SF-170S panelen.
Waarom heeftie daar 3-fasen voor nodig?
Een en ander is afhankelijk van je exacte maten en je (mogelijkheid tot aanpassen van) je meterkast.
Maar eerst eens nameten. Erg belangrijk.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
15x 32 Vmpp = 480 V. Op zijn schuindak kan dus in 1 string.paulv1973 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:11:
[...]
Waarom heeftie daar 3 fasen voor nodig??
Op zijn platdak gooi je het vol met SF op de andere ingang van de omvormer.
SMA = schaduwmanagment, Hosola is dat niet in ieder geval. (mijn buren hebben het)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2016 09:15 ]
Kan toch gewoon met een 1 fase aansluiting ook....AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:14:
[...]
15x 32 Vmpp = 480 V. Op zijn schuindak kan dus in 1 string.
Op zijn platdak gooi je het vol met SF op de andere ingang van de omvormer.
SMA = schaduwmanagment, Hosola is dat niet in ieder geval. (mijn buren hebben het)
Dat klopt. Maar ik kijk altijd naar de ideale Vmpp van de omvormer en die zo goed mogelijk te benaderen ivm rendement.paulv1973 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:16:
[...]
Kan toch gewoon met een 1 fase aansluiting ook....
3-fase is ook meer toekomst gericht.
Maar laten we eerst een reactie afwachten ipv een hele lange discussie houden.
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2016 09:20 ]
Ik begrijp het.AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:18:
[...]
Dat klopt. Maar ik kijk altijd naar de ideale Vmpp van de omvormer en die zo goed mogelijk te benaderen ivm rendement.![]()
3-fase is ook meer toekomst gericht.
Maar laten we eerst een reactie afwachten ipv een hele lange discussie houden.
Maar ziet er niet naar uit dat er in de toekomst veel uitgebreid kan/gaat worden...
Verwijderd
Word de teugverdientijd dan circa 8jaar?
4jaar voor de pomp en 4jaar voor de panelen.
Omdat je nu extra stroom ga verbruiken moet je kosten voor de extra panelen apart zien.
http://www.volkskrant.nl/...der-gasverbruik~a4234227/
Omdat je nu extra stroom ga verbruiken moet je kosten voor de extra panelen apart zien.
Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:42:
[...]
Hij wordt iig geleverd door Eneco maar je hoeft niet perse bij hen af te nemen. Komt nog wel een onderhoudscontract bij van 5-10 euro per maand, dus dat drukt het rendement een beetje.
[...]
Wij zochten nog een nieuwe mechanische ventilatie unit (huidige maakt teveel lawaai) dus nu 2 vliegen in 1 klap. Er stond een artikel in volkskrant waarin stond dat hij ongeveer 1000 kWh per jaar verbruikt met een goede COP factor. Ik zit nu op 3300-3500 kWh per jaar dus moet dan richting 4500 kWh opbrengst, dus moet dan wel min 5000 WP op het dak neerleggen dan.
Onderhoud contract is denk ik geld klopperij,net als die toon met zijn abonnement kosten. Op de site van inventum beweren ze juist heel weinig onderhoud nodig te hebben, af en toe een nieuw lucht filter..... die kost trouwens 1300 met montage na subsidie aftrekVerwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:45:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
mmm, 3000kWh in een warmtewinner??Red devil schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:18:
[...]
Nee nog niet gevonden, hij moet ook nog uitkomen voor Eneco, dus als jij hem eerder vindt, laat maar weten
[...]
Ik lees dat het jaarverbruik wel 3000 kWh kan zijn van zo'n apparaat, of misschien was dat de versie die ook warm water genereert. In ieder geval, op dit moment 1200 m3 gas, stel dat dat apparaat dat kan terug brengen naar 500 m3 en daardoor 800 m3 (* 0.6 euro = ~ 500 euro) besparing oplevert. Je bent echter ook (als je geen overschot aan stroom hebt) ook 3000 * 0.20 euro = ~600 euro aan stroom kwijt. Klopt mijn redenering dat het eigenlijk alleen maar interessant is als je genoeg zonnepanelen hebt die deze extra stroom kunnen leveren?
hij gebruikt niet meer als 500W.
dus met 3000kWh kun je hem 6000 uur laten draaien.
of 24 uur per dag = 250 dagen per jaar.
maar in de lente of de herfst hoeft hij geen 24 uur per dag te draaien, dan is het niet zo koud in huis.
een 2000 uur laten draaien is al heel wat per jaar.
en dat zou dan 1000kWh aan warmte pomp uren zijn.
(hier komen dan nog ventilatie uren bij, ik gok even een 300kWh extra, maar je vervangt een ventilatie unit.
dus ik weet niet of je die mee wil rekenen.)
maar een beetje tweaker en onderzoeker krijgt hier wel een aantal meer uren uit.
(maar dan word het een beetje wat je persoonlijke situatie is en de mogenlijkheden.
een 3000 uur is niet helemaal onmogenlijk, maar word zeldzaam gehaald en meestal is er dan ook iets doms aan de hand, zoals het ontbreken van isolatie
de warmtewinner heeft een hele hoge cop.
(dit komt doordat hij altijd warme lucht van binnen gebruikt.
een stabiele aanvoer geeft een hoge cop heel het jaar door)
een cop van 4,4 is geen uitzondering.
dus 1m3 gas = 8 kWh
met de cop word dat:
8 kWh / 4,4 = 1,81kWh per m3 gas vervanging.
maar daar komt ook nog een beetje extra voor het besturingssysteempje + de pomp bij.
dus het komt grof weg op 2kWh per m3 gas uit.
gooi ik die 2 gegevens samen.
1000kWh (+wat je persoonlijke situatie nog extra kan doen) /2 kWh per m3 = 500m3 besparing.
en die kan dan nog goed oplopen naar de 700m3.
maar je 3000kWh is nog niet op, je hebt dan nog een 1800kwh over.
je hebt nog 500-700m3 gas over, daarvan is +/- 25m3 voor koken en 175m3 voor warm tap water.
maakt nog over een 300m3 tot 700m3.
laten we de 1800kWh gewoon eens in een elektrische verwarming stoppen.
dan besparen we nog eens 1800m3 / 8 kWh = 225 m2 gas.
is een leuke tussen oplossing, maar beter is een lucht/lucht warmte pomp te pakken (ook wel airco genoemd).
dan hebben we 1800 / (8 kWh / cop van 3 of 4 ) = 675m3.
oke nu kun je hem wel aardig berekenen.
en een 3000kWh extra opwekken maakt dat je vrijwel geen gas meer nodig hebt.
(maar isoleren waar mogelijk is zoizo verstandiger.
warmte die je niet verliest, hoef je ook niet op te wekken, dus dat telt dubbel.
maar ik zelf zou liever voor een ecolution combi 50 gaan als de ecolution solo(wamtewinner.
dan kun je met een simpele extra boiler ook warm tap water doen.
maar nee je hebt geen pv nodig voor die apparaten, ze zijn kosten effectief genoeg.
(maar o wat gaaf is het als je het zelf opwekt met wat pv.
maar je hebt wel een gezond verstand nodig, zodat je hem goed aanlegt en in regelt.
een verstandige tweaker kijkt verder als zijn neus.
(meeste gegevens die ik hier gebruik kloppen wel.
maar er is wel iets te schuiven gehand je persoonlijke situatie.
dus afwijkingen naar boven en naar beneden zijn goed mogelijk.)
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:45:
het verhaal van de Volkskrant is niet helemaal juist.reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:11:
[...]
Onderhoud contract is denk ik geld klopperij,net als die toon met zijn abonnement kosten. Op de site van inventum beweren ze juist heel weinig onderhoud nodig te hebben, af en toe een nieuw lucht filter..... die kost trouwens 1300 met montage na subsidie aftrek
maar al een stuk beter als dat van eneco.
en ja het is bij mij ook dat onderhoud contract + eneco marketing waarbij ik zo iest van heb als mmmm.
kunnen we het nog zonniger maken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik denk dat inderdaad de combo veel beter is, ik ga informeren bij het bedrijf die ook mijn cv beheert. Ga geen half jaar op Eneco wachten, straks is subsidie op......
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Op welke site zie jij 'm voor 1300? Volgens mij is hij 3899, hier gaat subsidie van 1300 vanaf, dan kom je op 2599 netto.reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:11:
[...]
Onderhoud contract is denk ik geld klopperij,net als die toon met zijn abonnement kosten. Op de site van inventum beweren ze juist heel weinig onderhoud nodig te hebben, af en toe een nieuw lucht filter..... die kost trouwens 1300 met montage na subsidie aftrek
ik zie hem voor 3200€ maar dat is dan de combi.Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:42:
[...]
Op welke site zie jij 'm voor 1300? Volgens mij is hij 3899, hier gaat subsidie van 1300 vanaf, dan kom je op 2599 netto.
https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050
maar die prijs kan ook wel een stukje onder de 2800€
(maar dan zie je ze alleen achter een website waar je een account nodig voor hebt.)
een ecolution solo (wamtewinner), weet ik zo niet wat die kost.
maar die heeft geen boiler dus is vast goedkoper.
ik weet niet hoe je aan 1300euro snoepsidie komt.
ik zie een 1000€
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 16-02-2016 12:52 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hoe kom jij dan aan die 2800 euro? En dit is exclusief montage/installatie, hoeveel zou je daar voor moeten rekenen?migjes schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:49:
[...]
ik zie hem voor 3200€ maar dat is dan de combi.
https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050
maar die prijs kan ook wel een stukje onder de 2800€![]()
(maar dan zie je ze alleen achter een website waar je een account nodig voor hebt.)
een ecolution solo (wamtewinner), weet ik zo niet wat die kost.
maar die heeft geen boiler dus is vast goedkoper.
ik weet niet hoe je aan 1300euro snoepsidie komt.
ik zie een 1000€
Bij budgetketel kost ie met boiler 3100 met montage en de solo 2600 ,en dan 1300 subsidie eraf....Red devil schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:54:
[...]
Hoe kom jij dan aan die 2800 euro? En dit is exclusief montage/installatie, hoeveel zou je daar voor moeten rekenen?
Bij warmtegarant is zonder montage!
1 PVoutput . Dongen NB
Allright, je bedoelt dat de 1300 subsidie er al af is toch? Want dat blijkt uit de advertentie van budgetketel (€ 4450,00 naar € 3150,00)reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:59:
[...]
Bij budgetketel kost ie met boiler 3100 met montage en de solo 2600 ,en dan 1300 subsidie eraf....
Bij warmtegarant is zonder montage!
dus 3150 euro inclusief montage
Onder nummer twee staat nog 1300 subsidie eraf, hoop niet dat bij hun prijs die subsidie er al af is, maar inderdaad wel beetje onduidelijkRed devil schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:11:
[...]
Allright, je bedoelt dat de 1300 subsidie er al af is toch? Want dat blijkt uit de advertentie van budgetketel (€ 4450,00 naar € 3150,00)
dus 3150 euro inclusief montage
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.budgetketel.n...combi-50.html#introductiereneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:16:
[...]
Onder nummer twee staat nog 1300 subsidie eraf, hoop niet dat bij hun prijs die subsidie er al af is, maar inderdaad wel beetje onduidelijk
Wat mij betreft is dit absoluut niet onduidelijk, de prijs is €4.450,- en na teruggave van €1.300,- energiebelasting kom je op de genoemde €3.150,-€ 4450,00
€ 3150,002
of € 59,77 per maand
INCLUSIEF MONTAGE EN BTW
2U kunt voor deze installatie € 1300,00 subsidie aanvragen.
Meer informatie over de Investeringssubsidie Duurzame Energie (iSDE)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bij warmteservice is de ketel 3280 euro maar daar wordt geen woord gerept over subsidie, is ook exclusief montage gok ik. Met 1300 euro subsidie kom je dan op 2000 euro en dan moet je nog de montage regelen?assje schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:24:
[...]
https://www.budgetketel.n...combi-50.html#introductie
[...]
Wat mij betreft is dit absoluut niet onduidelijk, de prijs is €4.450,- en na teruggave van €1.300,- energiebelasting kom je op de genoemde €3.150,-
Verwijderd
ff vraagje tussendoor
Ik heb dit aanbod gekregen van Sloopdecrisis.
Is dit een goed aanbod?
Het bovenste getal is van de nieuwe leverancier
*knip*, doe eens niet van die lange posts maken
Is dit een goed aanbod?
Het bovenste getal is van de nieuwe leverancier

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2016 13:52 ]
Die post hoort niet hier, maar past beter in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Zorg dan wel dat het leesbaar is, i.p.v. een lange lijst met tekst/getallenbreiVerwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:50:
ff vraagje tussendoor![]()
Is dit een goed aanbod?
Het bovenste getal is van de nieuwe leverancier![]()
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2016 13:53 ]
Voorwaarde voor subsidie is dat alles met installatie is, maar aangezien dat ook niks voorstelt kun je hem dus net zo goed zo kopen zonder subsidie. Maar voor deze prijs loopt de tvt voorbij tien jaar, dus hoe ze bij Eneco aan die berekening komen snap ik dan niet. Of het word echt lokkertje zodat ze aan onderhoud goud geld verdienenRed devil schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:49:
[...]
Bij warmteservice is de ketel 3280 euro maar daar wordt geen woord gerept over subsidie, is ook exclusief montage gok ik. Met 1300 euro subsidie kom je dan op 2000 euro en dan moet je nog de montage regelen?
1 PVoutput . Dongen NB
Situatie:
- Vloerverwarming
- Huis goed geisoleerd (door vorige eigenaar)
- HR CV ketel op begane grond
- Mechanische ventilatie, unit op 2de verdieping
- Houtkachel
- Geen verwarming op 1ste en 2de verdieping. Indien nodig maken we gebruik van een elek.kachel (Eurom RK2009N, 2000W) om de kou eruit te halen. Gebruik is minimaal.
- Koken op inductie
Wonen nu 8 maanden in het huis (jaren 90, 2-onder-1 'kap', maar feitelijk een zaagtand woning dus apart dak)
Elektriciteit tot nu toe: 1964 (v.a. juni 2015) + 382 (jan.2016) = 2346 kWh.
Gas: 416 (v.a. juni 2015) + 208 (jan.2016) = 624 m3
Als ik dit simpel omreken naar een jaar ((totaal_tot_nu_toe/
* 12) kom ik op afgerond naar boven op 3600 kWh en 1000m3 (dit zal m.i. naar beneden gaan omdat het lichter en warmer wordt)
Dak 1: helling (ongeveer) 55 graden, uit m'n hoofd 30m3, Zuid-Oost, maar met Dakkapel
Dak 2: helling (ongeveer) 20-30 graden, uit m'n hoofd 22m3, Zuid-Oost . Vorige eigenaar had 17 panelen op dit dak liggen. Opbrenst wat hij zei als ik het goed herinner ongeveer 3200 kWh.
Toekomstplannen:
- Zonnepanelen
- Nu ook geïnteresseerd (maar wel sceptisch) in bijv. de warmtewinner van eneco (echter nog geen testresultaten gezien) of inventum
Maatregelen zelf:
Op dit moment probeer ik de kWh naar beneden te krijgen. In de woonkamer heb ik sinds eind december alle spotjes (halogeen) /lampen vervangen door Hue (led). Totaal 9 en een pompschakelaar voor de vloerverwarming. Januari is wel de hoogste maand qua m3 (logisch vanwege de kou) en kWh (dec. was 341) . Ik ga nog met een energiemeter door het huis om de sluipverbruikers te achterhalen en bekijken hoe het met de mechanische ventilatie zit.
Vraag:
1. Is een warmtepomp interessant voor mij, want dit besluit heeft ook invloed op de aanschaf het aantal panelen.
( Ik lees wisselende reacties op http://www.installatie.nl/nieuws/warmtewinner-eneco/ , Lees nu ook de berekening van migjes en over de (zelfde) inventum, zal dit nog even goed doornemen.)
Hoeveel en wat voor soort panelen als ik voor bovenstaand wil gaan.
2. Of alleen zonnepanelen, zo ja wat is de 'beste' opstelling.
Voor beide geldt dat de panelen geen zon licht meer ontvangen zodra deze naar het westen gaat omdat het dak dan voor schaduw zorgt.
Vandaar ook hier de vraag, mocht dit in een ander topic horen hoor ik het graag. Aangezien ik het over het opwekken wil hebben denk ik in het juiste topic te zitten...
Plaatjes zeggen meer dan woorden, naast DAK 1 is het dak van de buren:
- Vloerverwarming
- Huis goed geisoleerd (door vorige eigenaar)
- HR CV ketel op begane grond
- Mechanische ventilatie, unit op 2de verdieping
- Houtkachel
- Geen verwarming op 1ste en 2de verdieping. Indien nodig maken we gebruik van een elek.kachel (Eurom RK2009N, 2000W) om de kou eruit te halen. Gebruik is minimaal.
- Koken op inductie
Wonen nu 8 maanden in het huis (jaren 90, 2-onder-1 'kap', maar feitelijk een zaagtand woning dus apart dak)
Elektriciteit tot nu toe: 1964 (v.a. juni 2015) + 382 (jan.2016) = 2346 kWh.
Gas: 416 (v.a. juni 2015) + 208 (jan.2016) = 624 m3
Als ik dit simpel omreken naar een jaar ((totaal_tot_nu_toe/
Dak 1: helling (ongeveer) 55 graden, uit m'n hoofd 30m3, Zuid-Oost, maar met Dakkapel
Dak 2: helling (ongeveer) 20-30 graden, uit m'n hoofd 22m3, Zuid-Oost . Vorige eigenaar had 17 panelen op dit dak liggen. Opbrenst wat hij zei als ik het goed herinner ongeveer 3200 kWh.
Toekomstplannen:
- Zonnepanelen
- Nu ook geïnteresseerd (maar wel sceptisch) in bijv. de warmtewinner van eneco (echter nog geen testresultaten gezien) of inventum
Maatregelen zelf:
Op dit moment probeer ik de kWh naar beneden te krijgen. In de woonkamer heb ik sinds eind december alle spotjes (halogeen) /lampen vervangen door Hue (led). Totaal 9 en een pompschakelaar voor de vloerverwarming. Januari is wel de hoogste maand qua m3 (logisch vanwege de kou) en kWh (dec. was 341) . Ik ga nog met een energiemeter door het huis om de sluipverbruikers te achterhalen en bekijken hoe het met de mechanische ventilatie zit.
Vraag:
1. Is een warmtepomp interessant voor mij, want dit besluit heeft ook invloed op de aanschaf het aantal panelen.
( Ik lees wisselende reacties op http://www.installatie.nl/nieuws/warmtewinner-eneco/ , Lees nu ook de berekening van migjes en over de (zelfde) inventum, zal dit nog even goed doornemen.)
Hoeveel en wat voor soort panelen als ik voor bovenstaand wil gaan.
2. Of alleen zonnepanelen, zo ja wat is de 'beste' opstelling.
Voor beide geldt dat de panelen geen zon licht meer ontvangen zodra deze naar het westen gaat omdat het dak dan voor schaduw zorgt.
Vandaar ook hier de vraag, mocht dit in een ander topic horen hoor ik het graag. Aangezien ik het over het opwekken wil hebben denk ik in het juiste topic te zitten...
Plaatjes zeggen meer dan woorden, naast DAK 1 is het dak van de buren:

Aangezien de zon weer begint te schijnen wordt het hoog tijd dat er op mijn nieuwbouw woning (nummer 4) wat paneeltjes komen te liggen. Aangezien ik alles elektrisch doe (Lucht/Water warmtepomp) wil ik zoveel mogelijk opwekken.
Mijn dak is 6meter breed x 5meter hoog. (Aan de linker bovenzijde de afvoer van de WTW)
Ik zat in 1e instantie aan de EC Solar Mono 210wp te denken (158cmx80,8cm), daar zou ik er dan 3x7=21 (minus 1 voor de afvoer) kwijt kunnen.. Dan zou ik totaal op 4200Wp uitkomen.
(er komen achter op de veranda ook nog panelen)
Maar als ik de 275Wp neem (158cmx106cm) zou ik 3x5=15 = 4125Wp. Ik kom dan op een breedte van 5,3 meter. Dan zou ik ook geen last hebben van de afvoer pijp...Qua hoogte kom ik dan op 4,74meter (zonder montagematerialen)
Wat is jullie mening?

Mijn dak is 6meter breed x 5meter hoog. (Aan de linker bovenzijde de afvoer van de WTW)
Ik zat in 1e instantie aan de EC Solar Mono 210wp te denken (158cmx80,8cm), daar zou ik er dan 3x7=21 (minus 1 voor de afvoer) kwijt kunnen.. Dan zou ik totaal op 4200Wp uitkomen.
Maar als ik de 275Wp neem (158cmx106cm) zou ik 3x5=15 = 4125Wp. Ik kom dan op een breedte van 5,3 meter. Dan zou ik ook geen last hebben van de afvoer pijp...Qua hoogte kom ik dan op 4,74meter (zonder montagematerialen)
Wat is jullie mening?

Ik zou overwegen 6 breed en 4 hoog, 24 dus, van solar frontier ,4060wp . Die panelen kun je ook heel eenvoudig later bij leggen aan andere kant van je huis en dan gewoon parallel erbij op een stecagrid,die vind een string van 6 wel lekker denk ik....alberthakvoort schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:16:
Aangezien de zon weer begint te schijnen wordt het hoog tijd dat er op mijn nieuwbouw woning (nummer 4) wat paneeltjes komen te liggen. Aangezien ik alles elektrisch doe (Lucht/Water warmtepomp) wil ik zoveel mogelijk opwekken.
Wat is jullie mening?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Maar met 4 hoog komt ik over de 5 meter, en dan zouden het er 23 worden ivm afvoer pijp...reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:33:
[...]
Ik zou overwegen 6 breed en 4 hoog, 24 dus, van solar frontier ,4060wp . Die panelen kun je ook heel eenvoudig later bij leggen aan andere kant van je huis en dan gewoon parallel erbij op een stecagrid,die vind een string van 6 wel lekker denk ik....
De sf is slechts 125×98 cm dus moet net passen op die schoorsteen na..... afzagen hahaalberthakvoort schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:36:
[...]
Maar met 4 hoog komt ik over de 5 meter, en dan zouden het er 23 worden ivm afvoer pijp...
Anders moet je terug naar twintig om vijf gelijke string van vier te behouden. Mogelijk heb je aan andere kant, of op dakkapel, of aanbouw ook nog plaats voor string van vier, die mogen best andere helling hoek of richting hebben. Hoe meer je vol puzzelt, hoe dichter je je verbruik benadert
[ Voor 32% gewijzigd door reneeke1970 op 16-02-2016 14:56 ]
1 PVoutput . Dongen NB
[Mierenneukmode]Afmetingen: 1.257 x 977 x 35 mm[/Mierenneukmode]reneeke1970 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:48:
[...]
De sf is slechts 125×98 cm dus moet net passen op die schoorsteen na..... afzagen haha
Anders moet je terug naar twintig om vijf gelijke string van vier te behouden. Mogelijk heb je aan andere kant, of op dakkapel, of aanbouw ook nog plaats voor string van vier, die mogen best andere helling hoek of richting hebben. Hoe meer je vol puzzelt, hoe dichter je je verbruik benadert
Ik ga voor een SolarEdge omvormer, aangezien ik op de veranda ook last van schaduw heb, rond uurtje of 2/3 is daar pas de volle zon.
[ Voor 10% gewijzigd door alberthakvoort op 16-02-2016 15:23 ]
Ze noemen het een warmtewinner, maar als ie lucht van binnen gebruikt win je er eigenlijk niets mee, je verliest alleen minder. Als je verder geen gas bijstookt is elke joule die je terugwint er een die eerst (elektrisch) het huis is ingegaan. Ik weet niet hoe efficient of duur ventilatiesystemen met warmteterugwinning zijn. Maar in principe is de warmtewinner niet meer dan een efficientere versie daarvan. Als je echt warmte wil winnen moet je linksom of rechtsom energie van buiten je huis naar binnen zien te pompen.migjes schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:35:
[...]
de warmtewinner heeft een hele hoge cop.
(dit komt doordat hij altijd warme lucht van binnen gebruikt.
Regeren is vooruitschuiven
Het idee is dat hij in je WTW zit en inderdaad koude lucht buitenshuis dumpt, net als een normale lucht/water-warmtepomp.
Maar een normale warmtepomp haalt zijn warmte uit de buitenlucht. Als je daar een COP van 4 mee haalt krijg voor elke kW elecriciteit 4kW in huis. Met die COP-waarde kun je eenvoudige berekening maken tov stoken met gas.mux schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:58:
Het idee is dat hij in je WTW zit en inderdaad koude lucht buitenshuis dumpt, net als een normale lucht/water-warmtepomp.
Maar die warmtewinner haalt de warmte uit lucht die uit je huis komt. Als hij in het begin van het seizoen aangaat stook verstook je bijvoorbeeld 1kWh electriciteit. Daarvoor krijd je 4kWh aan warmte in huis. Bij de volgende kWh elektriciteit die het systeem ingaat krijg je weer 4kWh terug in je huis. Van die 4kWh is nu meer dan 1kWh afkomstig van elektra. Een deel van wat je terugwint is immers afkomstig uit de elekticiteit van de eerste kWh die er ingegaan is. Je effectieve COP wordt dus eigenlijk steeds lager. als er nergens anders warmte je huis in gaat zal die uiteindelijk dalen naar 1: dan is alle warmte afkomstig van elektriciteit. Of zie ik iets over het hoofd?
jep.T-MOB schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:15:
[...]
Maar een normale warmtepomp haalt zijn warmte uit de buitenlucht. Als je daar een COP van 4 mee haalt krijg voor elke kW elecriciteit 4kW in huis. Met die COP-waarde kun je eenvoudige berekening maken tov stoken met gas.
Maar die warmtewinner haalt de warmte uit lucht die uit je huis komt. Als hij in het begin van het seizoen aangaat stook verstook je bijvoorbeeld 1kWh electriciteit. Daarvoor krijd je 4kWh aan warmte in huis. Bij de volgende kWh elektriciteit die het systeem ingaat krijg je weer 4kWh terug in je huis. Van die 4kWh is nu meer dan 1kWh afkomstig van elektra. Een deel van wat je terugwint is immers afkomstig uit de elekticiteit van de eerste kWh die er ingegaan is. Je effectieve COP wordt dus eigenlijk steeds lager. als er nergens anders warmte je huis in gaat zal die uiteindelijk dalen naar 1: dan is alle warmte afkomstig van elektriciteit. Of zie ik iets over het hoofd?
verlies heb je zodra het buiten kouder is als binnen.
dat is natuurlijk een duhuu, maar je moet toch ventileren en anders was je die warmte kwijt.
pas als het kouder is buiten als 4 graden heb je echt verlies.
(uitgaande lucht temperatuur van de warmtewinner is 4 graden.)
maar je moet toch ventileren, maar nu wel met een stuk minder warmte verlies.
in de praktijk komt het er op neer dat zodra het rond de <11 graden buiten is, je een extra bijstook nodig hebt.
maar je moet toch ventileren en nu hoef je minder bij te stoken.
de cop blijft altijd het zelfde, die veranderd niet.
de warmte winner heeft altijd een aanvoer van minimaal 17 graden lucht nodig, anders stopt hij met werken.
(is niet goed gezegd, eigenlijk kan hij niet verder koelen als 4 graden uitgaande lucht
en hij koelt altijd +/- 13 graden, hij heeft geen defrost nog een modulatie mogelijkheid.)
dit word door sommige mensen als een nadeel gezien, maar dat is het eigenlijk niet in de praktijk.
kunt het beter zien als een luxe.
je huis is altijd een minimale graad of 18-19 als je verstandig bent, anders moet je er niet aan beginnen.
(staat ook duidelijk uitgelegd in de handleiding.
vergeet die eneco marketing, please...
dat is allemaal onzin.)
hier vind je meer gegevens:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Ik vind het wel een interessant idee als volgende stap. Straks verwacht ik ca. 600kWh per jaar aan overcapaciteit te hebben, ik verstook jaarlijks ca. 1.000m3 gas, als de panelen liggen maar eens gaan rekenen of dat uit kan.migjes schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:39:
[...]
hier vind je meer gegevens:
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Het klinkt alvast leuk om de warmte die je anders naar buiten blaast te "redden". Waarschijnlijk zou het wel willen zeggen dat ik mijn binnentemperatuur (en daarmee gasverbruik) moet gaan verhogen. S'nachts en bij afwezigheid staat hij bij mij op 15gr en als ik alleen thuis ben staat hij nooit hoger dan 18gr. Alleen als mijn vriendin thuis is gaat hij op 20gr.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
mits je de juiste ventilatie type hebt.assje schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:54:
[...]
Ik vind het wel een interessant idee als volgende stap. Straks verwacht ik ca. 600kWh per jaar aan overcapaciteit te hebben, ik verstook jaarlijks ca. 1.000m3 gas, als de panelen liggen maar eens gaan rekenen of dat uit kan.
Het klinkt alvast leuk om de warmte die je anders naar buiten blaast te "redden". Waarschijnlijk zou het wel willen zeggen dat ik mijn binnentemperatuur (en daarmee gasverbruik) moet gaan verhogen. S'nachts en bij afwezigheid staat hij bij mij op 15gr en als ik alleen thuis ben staat hij nooit hoger dan 18gr. Alleen als mijn vriendin thuis is gaat hij op 20gr.
en je je huis gewoon altijd verwarmt tot minimaal 17 graden. (ik vind dit iets te krap, beter is gewoon 18-21 graden. dan heeft hij wat meer ruimte om lang te werken en is het sneller effectiever.)
heb je eigenlijk niet eens over capaciteit nodig van de pv, om kosten effectief te kunnen werken.
is wel leuk natuurlijk, maar hem stil zetten omdat het overschot op is is erg dom.
(maar een simpele airco (of lucht/lucht warmtepomp) die ook kan verwarmen is goedkoper.
alleen als ik dan de kwaliteit zie van die dingen, heb ik wel eens mijn twijfels daar over.
vooral de goedkope merken.
als je toevallig een valliant ketel hebt, dan is er een zelfde systeem te verzinnen, maar dan 2x zo krachtig.
een geoterm + ventilatie unit.
edit:
ik vind het over het algemeen slimmer om een volle warmte pomp neer te hangen.
en totaal niet te kijken of je overschot van de pv hebt.
warmte pomp vs gas, is vrijwel even duur.
gewoon een beetje extra stroom kopen is geen schande als je dan geen gas meer gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 16-02-2016 18:08 ]
Ik heb een mechanische ventilatiebox die altijd draait, met zo'n standaard 3 standenschakelaar. Douche zit overigens op een aparte pijp (+ventilator). Hij gaat dus alleen op hogere stand met koken/veel bezoek. Altijd stoken tot 18 graden geeft natuurlijk meer verlies maar aan de andere kant ook meer comfort.migjes schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 18:05:
[...]
mits je de juiste ventilatie type hebt.![]()
en je je huis gewoon altijd verwarmt tot minimaal 17 graden. (ik vind dit iets te krap, beter is gewoon 18-21 graden. dan heeft hij wat meer ruimte om lang te werken en is het sneller effectiever.)
heb je eigenlijk niet eens over capaciteit nodig van de pv, om kosten effectief te kunnen werken.
is wel leuk natuurlijk, maar hem stil zetten omdat het overschot op is is erg dom.![]()
(maar een simpele airco (of lucht/lucht warmtepomp) die ook kan verwarmen is goedkoper.
alleen als ik dan de kwaliteit zie van die dingen, heb ik wel eens mijn twijfels daar over.
vooral de goedkope merken.)
als je toevallig een valliant ketel hebt, dan is er een zelfde systeem te verzinnen, maar dan 2x zo krachtig.
een geoterm + ventilatie unit.
Airco e.d. zou allemaal kunnen maar dan moet ik dat ook ergens kwijt en moet ik mogelijkheid hebben ergens lucht in te blazen. Ik stook eigenlijk alleen beneden dus moet ik daar dan een inblaasmogelijkheid hebben. Alles is van beton dus heel eenvoudig is het niet. De eenvoud van het vervangen van de ventilatiebox staat me wel aan. Verder lijkt mijn situatie ongeveer perfect voor dat ding (incl. PV overschot).
Geen Vaillant ketel....
Eerst de panelen maar eens, daarna zwengel ik deze discussie nog wel eens aan in het topic dat er voor loopt (dan is er wellicht ook meer info over de details van dat ding van Eneco).
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 16-02-2016 18:11 ]
COP van het apparaat blijft constant, maar de COP van je hele verwarmingssysteem niet. Je bent warmte aan het terugwinnen uit warmte die je eerder (met elektriciteit) hebt opgewekt. Voor de energiebalans is het natuurlijk altijd gunstig om terug te winnen. Maar economisch is het maar de vraag of het gunstug is als je stroom versus gas moet afrekenen bij een energieleverancier. Zeker als je omwille van je warmtewinner geen nachtverlaging gaat toepassen. Elke joule die door je muren/ramen/dak de atmosfeer in gaat reken je af in elektriciteit.migjes schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:39:
[...]
in de praktijk komt het er op neer dat zodra het rond de <11 graden buiten is, je een extra bijstook nodig hebt.
maar je moet toch ventileren en nu hoef je minder bij te stoken.
de cop blijft altijd het zelfde, die veranderd niet.
Hierbij ook nog even mijn PV installatie in dit topic:

- 51 x Solar Frontier SF 170-S
- 2 x StecaGrid 3000, 1 x Omnik 3K-TL2
Op het schuine dak 42 panelen Z-W onder 45 graden, op het platte dak 3 panelen Z-W onder 15 graden en 6 panelen Z-O onder 15 graden. Op het platte dak nog ruimte genoeg voor eventuele uitbreiding
Solar Frontier Powerset 5.1, en later uitbreiding door middel van de Omnik 3K-TL2 en 21 extra panelen. Bij het leggen van de panelen van de Powerset heb ik hulp gehad, de latere uitbreiding heb ik zelf gedaan. De Omnik heeft stringen van 3 panelen, en dat werkt prima.
Op het platte dak in de winter een beetje schaduw van de buren. Op het schuine dak wat schaduw van de schoorsteen. De bovenste panelen op het schuine dak hebben nooit schaduw, de rij daaronder nu nog een beetje, maar over een maand niet meer. Links van de schoorsteen het hele jaar wat schaduw van de schoorsteen, maar door de stringen van 3 naast de schoorsteen en de oriëntatie op Z-W valt de opbrengst niet tegen.
Want ondanks wat schaduw een prima opbrengst: de Steca's hebben het afgelopen jaar 970 kWh/kWp opgewekt, de Omnik net iets minder, maar doordat ik in de loop van afgelopen jaar wat uitgebreid heb kan ik dit nog niet goed vergelijken.
De opgewekte kWh's gebruik ik grotendeels voor mijn warmtepompen.

Op het schuine dak 42 panelen Z-W onder 45 graden, op het platte dak 3 panelen Z-W onder 15 graden en 6 panelen Z-O onder 15 graden. Op het platte dak nog ruimte genoeg voor eventuele uitbreiding
Solar Frontier Powerset 5.1, en later uitbreiding door middel van de Omnik 3K-TL2 en 21 extra panelen. Bij het leggen van de panelen van de Powerset heb ik hulp gehad, de latere uitbreiding heb ik zelf gedaan. De Omnik heeft stringen van 3 panelen, en dat werkt prima.
Op het platte dak in de winter een beetje schaduw van de buren. Op het schuine dak wat schaduw van de schoorsteen. De bovenste panelen op het schuine dak hebben nooit schaduw, de rij daaronder nu nog een beetje, maar over een maand niet meer. Links van de schoorsteen het hele jaar wat schaduw van de schoorsteen, maar door de stringen van 3 naast de schoorsteen en de oriëntatie op Z-W valt de opbrengst niet tegen.
Want ondanks wat schaduw een prima opbrengst: de Steca's hebben het afgelopen jaar 970 kWh/kWp opgewekt, de Omnik net iets minder, maar doordat ik in de loop van afgelopen jaar wat uitgebreid heb kan ik dit nog niet goed vergelijken.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Mooie installatie hoor.Zubadan schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:23:
Hierbij ook nog even mijn PV installatie in dit topic:
[afbeelding]
Op het schuine dak 42 panelen Z-W onder 45 graden, op het platte dak 3 panelen Z-W onder 15 graden en 6 panelen Z-O onder 15 graden. Op het platte dak nog ruimte genoeg voor eventuele uitbreiding![]()
Kun jij nu ook verschil zien in rendement tussen de steca en de omnik . De ene word altijd omhoog gehemelt en de andere afgekraakt maar is dat ook terecht?
Ik denk zelf van niet, maar misschien heb jij daar ander beeld van?
1 PVoutput . Dongen NB
Heeft iemand een link naar het nieuwe vraag en aanbod topic!!??
een warmte pomp heeft een cop.T-MOB schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:40:
[...]
COP van het apparaat blijft constant, maar de COP van je hele verwarmingssysteem niet. Je bent warmte aan het terugwinnen uit warmte die je eerder (met elektriciteit) hebt opgewekt. Voor de energiebalans is het natuurlijk altijd gunstig om terug te winnen. Maar economisch is het maar de vraag of het gunstug is als je stroom versus gas moet afrekenen bij een energieleverancier. Zeker als je omwille van je warmtewinner geen nachtverlaging gaat toepassen. Elke joule die door je muren/ramen/dak de atmosfeer in gaat reken je af in elektriciteit.
maar een heel verwarmings-systeem heeft geen cop.
maar je moet 4 dingen uit elkaar houden.
1. je ventileert.
dus je bent 100% van de opgewekte warmte kwijt.
dit kun je dus voor >90% opvangen met een warmtewinner(ecolution solo/combi)
(zie ook punt 3 : met hoger buiten temperaturen als 4 graden voeg je dus warmte toe aan het huis.)
niet ventileren is geen optie, dat betekend dat je dood gaan vanwege zuurstof gebrek.
(ook in huizen zonder ventilatie komt er verse lucht binnen.)
met elk ander verwarming systeem ben je de warmte dus kwijt.
2. met een warmtewinner (ecolution solo/combi) haalt een graad of 13-15 uit de lucht.
en heeft daarvoor een minimum temperatuur aanvoer lucht nodig van 17 graden.
dus ja je moet je huis eigenlijk continu op temperatuur houden.
maar de besparing is hoger als het verlies van op temperatuur te houden.
(in mijn eigen huis is het al zo door de goede isolatie en vloerverwarming, dat ik zonder een warmewinner eigenlijk al beter het gewoon altijd het huis op temperatuur moet houden, dit stookt goedkoper als nacht verlaging gebruiken. pas als ik meer als 5 dagen weg ben is verlaging van de temperatuur zinvol.
3. met een warmtewinner (ecolution solo/combi) koel je de binnen lucht tot een 4 graden.
dus pas bij een buiten temperatuur van <4 graden gaat je ventilatie systeem weer verlies geven.
maar nu wel een flink stuk minder als dat je zonder draait.
maar is de buiten lucht > als 4 graden, dan komt die lucht in huis word gemengd met de binnen lucht tot minimaal 17 graden, en word er dus warmte het huis in gevoerd.
meeste mensen rapporteren dat het omslag punt rond de 11graden zit.
4. met de ecolution combi, die doet ook een boiler vullen met voor verwarmt water.
is een wat verstandigere beslissing in mijn ogen, die werkt ook in de zomer nog een aantal uur door.
of anders gezegd die kan meer uren maken per jaar.
en hoe meer uren de effectiever een warmte pomp word.
(je schaft geen duur apparaat aan om die maar een paar uur per jaar te laten draaien.)
die 4 punten draaien in een huis wel samen, maar om het te begrijpen moet je ze wel los van elkaar zien.
wat je na de warmtewinner(ecolution solo/combi) als extra verwarming wil gebruiken, maakt niet veel uit.
dit kan een andere warmte pomp zijn of gas, of elektra etc etc etc...
dat maakt niet uit, maar als je een super laag gas gebruik hebt als ik (>600m3), en je bespaart een 60% daar op. (de 60% is voor gewone gebruikers, een verstandige tweaker kan er wel meer uit krijgen.)
dan heb je nog maar 240m3 gas gebruik, ja dan kun je het restje ook gaan verwarmen met elektra.
of te wel het boeit niet meer, een gas ketel kopen voor 240m3 gas gebruik is dan ook erg dom aan het worden. (als je toch al een gas ketel hebt is het natuurlijk een ander verhaal.)
het mooie van iets als een warmtewinner (ecolution solo/combi) is eigenlijk dat hij 24uur per dag wil draaien.
en daardoor is de kans erg groot dat je pv set ook een flink aantal uren er van aan het leveren is.
ook het lage gebruik (<500W) word dan snel door de pv gedekt zelfs in de winter.
je saldeert dan wat minder.
dus afhankelijk van je persoonlijk gebruik van het huis kan het een fantastisch apparaat zijn.
maar het is zeker niet geschikt voor iedereen, zodra je al een WTW ventilatie hebt is hij vrij zinloos.
maar een WTW aanleggen is vaak wel een flinke operatie.
ook mensen die maar een paar uur per dag thuis zijn is het niet echt heel zinvol. (dan krijg je hem niet genoeg uren draaiend per jaar.)
maar dat is zoizo een algemeen probleem van warmtepompen.
die moet gewoon veel uren maken per jaar om effectief te zijn.
met gas kun je snel je huis verwarmen, maar warmte pompen willen het liefst het huis continu op temperatuur houden.
(wil je ook nog prijzen mee nemen, ja dan word het moeilijk.
zelf vind ik ook dat gewoon een warmte pomp ophangen die het volledige gebruik dekt een verstandiger plan is. maar dat heeft ook zo zijn voor en nadelen.)
Ik snap de losse componenten prima. Maar er is ook zoiets als de wet van behoud van energie. Stel dat je een heel behoorlijk geisoleerd rijtjeshuis hebt. Je hebt 50m2 dak en 70M2 gevel, allemaal met RC5. En je hebt 12m2 HR++ glas. Per graad verschil tussen binnen en buiten verlies je dan (120 * (1/5) + 12 * 1.1) = 37.2W. Om een temperatuurverschil van 7 graden in stand te houden moet er dus 7 * 0.0372 * 24 = 6.25kWH per dag aan warmte het systeem in.migjes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:00:
[...]
een warmte pomp heeft een cop.
maar een heel verwarmings-systeem heeft geen cop.
maar je moet 4 dingen uit elkaar houden.
Nu gaan we er ventilatie aan toevoegen. Ik kon geen redelijke schatting vinden over hoeveel energie je naar buiten pompt via je ventilatie. Maar stel dat dit evenveel is als je verliest in de rest van je huis. In de gasgestooke situatie moet je dan dus 12.5kWh met gas opbrengen. Dat is iets van 1.5 kuub, oftewel een euro tegen de huidige gasprijzen.
Met alleen de warmtewinner win je 90% van de naar buiten geventileerde warmte terug. Je moet dan dus 6.25 + 0.625kWh aan electriciteit toevoegen om de boel op temperatuur te houden. Als je dat moet inkopen tegen 19.5ct kost het je 1 euro 35.
Het kan zijn dat mijn schatting van wat je aan warmte verliest via ventilatie veel te laag is, of ik moet een andere denkfout maken. Maar ik zie niet zo hoe dit een interessante investering kan zijn. Nou ja, als je stroom "over" hebt misschien. Maar ook dan ben je beter af met een "echte" warmtepomp die warmte van buiten je huis naar binnen pompt...
Ik zie het verschil tussen "buiten" en "uit het ventilatiekantaal" niet. Als je twee seconden langer wacht is die lucht sowieso echt buiten, de temperatuur is alleen dichter bij optimaal en meer constant dan buiten.T-MOB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:01:
[...]
Het kan zijn dat mijn schatting van wat je aan warmte verliest via ventilatie veel te laag is, of ik moet een andere denkfout maken. Maar ik zie niet zo hoe dit een interessante investering kan zijn. Nou ja, als je stroom "over" hebt misschien. Maar ook dan ben je beter af met een "echte" warmtepomp die warmte van buiten je huis naar binnen pompt...
Alsnog hangt de effectiviteit inderdaad wel af van het aantal uur dat je normaal stookt en hoeveel uur en graden je nu dus extra moet stoken (wat extra verlies geeft).
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 17-02-2016 13:28 ]
ik denk dat je schattingen aardig kloppen.T-MOB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:01:
[...]
Ik snap de losse componenten prima. Maar er is ook zoiets als de wet van behoud van energie. Stel dat je een heel behoorlijk geisoleerd rijtjeshuis hebt. Je hebt 50m2 dak en 70M2 gevel, allemaal met RC5. En je hebt 12m2 HR++ glas. Per graad verschil tussen binnen en buiten verlies je dan (120 * (1/5) + 12 * 1.1) = 37.2W. Om een temperatuurverschil van 7 graden in stand te houden moet er dus 7 * 0.0372 * 24 = 6.25kWH per dag aan warmte het systeem in.
Nu gaan we er ventilatie aan toevoegen. Ik kon geen redelijke schatting vinden over hoeveel energie je naar buiten pompt via je ventilatie. Maar stel dat dit evenveel is als je verliest in de rest van je huis. In de gasgestooke situatie moet je dan dus 12.5kWh met gas opbrengen. Dat is iets van 1.5 kuub, oftewel een euro tegen de huidige gasprijzen.
Met alleen de warmtewinner win je 90% van de naar buiten geventileerde warmte terug. Je moet dan dus 6.25 + 0.625kWh aan electriciteit toevoegen om de boel op temperatuur te houden. Als je dat moet inkopen tegen 19.5ct kost het je 1 euro 35.
2 feiten neem je alleen niet mee.
1 als je ventileert ben je 100% van de warmte kwijt. (tenzij je al een WTW hebt, natuurlijk.)
ook als je dat met een "echte" warmtepomp opwekt. (het maakt niet uit waarmee je dat doet.)
met een warmtewinner niet.
2 mocht de buiten temperatuur hoger zijn als 4 graden. (wat de uitgaande temperatuur van de lucht is van de warmtewinner) voeg je door te ventileren dus warmte het huis in.
binnen komende lucht van b.v. 8 graden verhoog je wel weer naar een 20 graden.
maar gaat uit eindelijk weer naar buiten met 4 graden.
die is dus kouder als de buitenlucht er blijft dus warmte hangen in huis.;)
door nadelen van het apparaat, zoals geen defrost en modulatie.
is dus de grens van +/- 11 gaden buiten en dan pas hoef je te gaan bij verwarmen.
omdat de wamtewinner dan geen 17 graden warmte meer krijgt met gemengde binnen lucht.
het hoge rendement is eigenlijk heel simpel te verklaren.
de eerste kW die een warmte pomp het huis in pompt zijn het effectiefst, het word pas lastig voor een warmte pomp als de situaties minder prettig voor hem worden.
(zo als droge koude oosten wind, daar zit nu eenmaal weinig energie in die hij er uit kan pompen.)
(er zijn mooiere systemen als een warmtewinner, dat weet ik ook wel.
valliant heeft er een paar zoals de geoterm hybride ventilatie unit.
een warmte pomp die net zo als de warmte winner warmte haalt uit de ventilatie unit.
maar ook nog buitenlucht aanzuigt, dus het beste van beide werelden.
(maar die is helemaal dicht getimmer en werkt niet zonder valliant gas ketel er bij.
stelletje domme gas hoofden bij valliant, dit is erg zonde
maar een gewone lucht/water warmte pomp pakken en je ventilatie lucht vlak voor de lucht inlaat uit laten komen is simpel en effectief als je het kunt toepassen . )
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier.
Wat weegt een beetje oost-west opstelling met 7x2 SF 170 panelen in portret op een plat dak?
De panelen zijn al een 280 kg, dan nog het montagemateriaal en moet er nog ballast bij?
Kan een beetje garage dak van 3m breed en 7m lang met om de 50cm een dwarsbalk dit dragen?
Dak loop eigenlijk door en zal ongeveer 12m lang zijn, maar de laatste 5m zijn van de buurman en ga ik niet gebruiken.
Daarbij zal het geheel op een eigen groep moeten komen gok ik zo? Garage zit nu aangesloten op een groep die ook benedenverdieping van het huis voorziet.
Is het verstandig om een SF PowerSet te nemen of is een andere omvormer beter?
Wat weegt een beetje oost-west opstelling met 7x2 SF 170 panelen in portret op een plat dak?
De panelen zijn al een 280 kg, dan nog het montagemateriaal en moet er nog ballast bij?
Kan een beetje garage dak van 3m breed en 7m lang met om de 50cm een dwarsbalk dit dragen?
Dak loop eigenlijk door en zal ongeveer 12m lang zijn, maar de laatste 5m zijn van de buurman en ga ik niet gebruiken.
Daarbij zal het geheel op een eigen groep moeten komen gok ik zo? Garage zit nu aangesloten op een groep die ook benedenverdieping van het huis voorziet.
een garage dak moet 200 kilo per m2 minimaal kunnen dragen, anders mag een dakdekker de laag niet vervangen.loyske schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:31:
3X7X200 = 4200 kilo is het maximale gewicht waar op het berekend word.
(en meestal neemt men het dubbelen van dat getal voor de balken.)
ik denk wel dat je daar onder blijft
SF PowerSet is niet het juiste vraagje, sommige SF PowerSets zijn erg tof, maar andere zij gewoon gemiddeld.
(en echt heel veel maakt het niet uit, is maar net wat je plant, en dan kan een gewoon ook erg goed zijn.)
maar zoizo een omvormer voor 2x7x170Wp SF, ik weet geen goede oplossing zo snel.
maar zoizo een omvormer voor 2x7x170Wp SF, ik weet geen goede oplossing zo snel. 
[/quote]
Uh.... 2×3 op één mpp en 2×4 op de andere mpp misschien een idee....
[/quote]
1 PVoutput . Dongen NB
En er is veel minder van. En die lucht is alleen maar optimaal omdat je hem zelf elektrisch verwarmd. Zet een warmtepomp met in- uitvoer in een afgesloten ruimte en het wordt daar steeds warmer (en optimaler voor de WP), maat netto warm je de ruimte slechts op met de hoeveelheid electriciteit die je er in stopt.assje schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:28:
[...]
Ik zie het verschil tussen "buiten" en "uit het ventilatiekantaal" niet. Als je twee seconden langer wacht is die lucht sowieso echt buiten, de temperatuur is alleen dichter bij optimaal en meer constant dan buiten.
Dat nam ik wel mee, ik ga er vanuit dat er 6,25kWh verloren gaat via de ventilatie. In totaal dus 6.25 bij gas. Het blijkt iets lager te liggen.migjes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:30:
[...]
ik denk dat je schattingen aardig kloppen.
2 feiten neem je alleen niet mee.
1 als je ventileert ben je 100% van de warmte kwijt. (tenzij je al een WTW hebt, natuurlijk.)
Ok daar heb je een goed punt. Ik meende hier opgepikt te hebben dat de box het 90% van de uitgeblazen energie terugwint. Maar dat ligt dus iets anders wiki heeft berekeningen bij ventilatie. Als je 100 kuub per uur ventileert verlies/win je per graad verschil 33.3W. Met 11'C en 18'C (buiten binnen) kost ventileren je dus (7*0.033*24=)5.5kWh als je niets terugwint. De warmtewinner levert juist die 5.5kWh op (11 naar 4 is ook 7'C verschil). Het kost je dan dus 0.75kWh om je huis een dag warm te houden. Dat is inderdaad een aardige besparing t.o.v 1.5 kuub gas.2 mocht de buiten temperatuur hoger zijn als 4 graden. (wat de uitgaande temperatuur van de lucht is van de warmtewinner) voeg je door te ventileren dus warmte het huis in.
Wat je hier noemt zijn oplossingen waarvan ik beter kan volgen dat het effect heeft. Wat ze in elke geval voor hebben is dat ze het ook doen als het buiten heel koud is. En dat je ze ook kunt gebruiken als je - zoals ik - geen mechanische vetilatie hebt.(er zijn mooiere systemen als een warmtewinner, dat weet ik ook wel.
valliant heeft er een paar zoals de geoterm hybride ventilatie unit.
een warmte pomp die net zo als de warmte winner warmte haalt uit de ventilatie unit.
maar ook nog buitenlucht aanzuigt, dus het beste van beide werelden.
(maar die is helemaal dicht getimmer en werkt niet zonder valliant gas ketel er bij.)
stelletje domme gas hoofden bij valliant, dit is erg zonde![]()
maar een gewone lucht/water warmte pomp pakken en je ventilatie lucht vlak voor de lucht inlaat uit laten komen is simpel en effectief als je het kunt toepassen . )
[/quote]
Hier zat ik nou juist over te denken, ik ben bang dat een warmte winner veel harder gaat zuigen dan nodig is om aan zijn vermogen te komen, op zich niet erg maar maakt zon herrie 380m3 per uur.
Vraag me af of je dan niet een goedkope zwembad verwarmer kunt gebruiken, drie weg kraan er tussen voor buffer vat tapwater te verwarmen. Heb je er in zomer ook wat aan, gelijk airco op warme boven verdieping
[/quote]
Hier zat ik nou juist over te denken, ik ben bang dat een warmte winner veel harder gaat zuigen dan nodig is om aan zijn vermogen te komen, op zich niet erg maar maakt zon herrie 380m3 per uur.
Vraag me af of je dan niet een goedkope zwembad verwarmer kunt gebruiken, drie weg kraan er tussen voor buffer vat tapwater te verwarmen. Heb je er in zomer ook wat aan, gelijk airco op warme boven verdieping
1 PVoutput . Dongen NB
Een PowerSet 2.4-170-1p wordt volgens de handleiding (p4) aangesloten met 2 paralelle strings van 7 panelen. Of zoek je iets speciekers?reneeke1970 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:27:
[/quote]
Nee ik niet, ik deed de tekst van migjes op de verkeerde manier knippen, die gaf antwoord naar iemand anders.....T-MOB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:36:
[...]
Een PowerSet 2.4-170-1p wordt volgens de handleiding (p4) aangesloten met 2 paralelle strings van 7 panelen. Of zoek je iets speciekers?
Maar dat advies snap ik dan niet want pas vanaf de steca 3.6 kan hij 840 volt hebben.... hmm
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 17-02-2016 14:51 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Dat was antwoord op mijn vraagT-MOB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:36:
[...]
Een PowerSet 2.4-170-1p wordt volgens de handleiding (p4) aangesloten met 2 paralelle strings van 7 panelen. Of zoek je iets speciekers?
Maar mooi dat de 7 panelen dan in 1 string kunnen, zo kan ik oost en west apart aansluiten.
Mijn vraag was meer of ik voor een PowerSet, in mijn geval inderdaad de 2.4-170-1p, moest gaan of dat een andere omvormer eventueel een betere keus zou zijn?
sorrie overheen gekeken, ben ook maar mens.T-MOB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:27:
[...]
Dat nam ik wel mee, ik ga er vanuit dat er 6,25kWh verloren gaat via de ventilatie. In totaal dus 6.25 bij gas. Het blijkt iets lager te liggen.
het is niet 90%, dat is een te versimpeld marketing getal.Ok daar heb je een goed punt. Ik meende hier opgepikt te hebben dat de box het 90% van de uitgeblazen energie terugwint. Maar dat ligt dus iets anders wiki heeft berekeningen bij ventilatie. Als je 100 kuub per uur ventileert verlies/win je per graad verschil 33.3W. Met 11'C en 18'C (buiten binnen) kost ventileren je dus (7*0.033*24=)5.5kWh als je niets terugwint. De warmtewinner levert juist die 5.5kWh op (11 naar 4 is ook 7'C verschil). Het kost je dan dus 0.75kWh om je huis een dag warm te houden. Dat is inderdaad een aardige besparing t.o.v 1.5 kuub gas.
het is dat je lucht koelt van laten we zeggen 18 graden binnen naar 4 graden naar buiten.
dan is het afhankelijk van de buiten temperatuur van de nieuwe lucht die je huis binnen komt, het huis verwarmt of afkoelt(zij dat het beduidend minder afkoelt als normaal
ik heb ook geen mechanische ventilatie, sterker nog, een vrij lucht dicht huis (na mijn aanpassingen) .Wat je hier noemt zijn oplossingen waarvan ik beter kan volgen dat het effect heeft. Wat ze in elke geval voor hebben is dat ze het ook doen als het buiten heel koud is. En dat je ze ook kunt gebruiken als je - zoals ik - geen mechanische ventilatie hebt.
dus ventileren gaat hier zeer oncomfortabel met tochtige ramen. (vooral als de wind verkeert draait is het een ramp.)
dit ben ik wel zo beu
dat ik gewoon maar een ventilatie gaan aan leggen, maar helaas een balans ventilatie gaat niet lukken.
dus geen WTW voor mij.
een volle warmte pomp kan ik wel aan leggen, maar dan moet die achter het huis en kan ik geen tapwater maken. (afstand naar badkamer word dan te groot en nog meer lelijke buizen. ook is een 5kW unit eigenlijk al te zwaar voor mijn huis, ik hou de zaak al warm met een 1,5-2kW kacheltje)
dus voor mij is het erg handig om een ecolution combi op zolder te zetten, voor mijn tap water en wat verwarming. (simpele boiler er bij voor de laatste paar graden extra voor de regendouche/bad, is iets waar ik niet op bezuinig, ook ik heb mijn on zuinige kanten.
dan heb ik al zo weinig gas over, dat ik een simpel lucht in laat kan maken in de huiskamer.
en desnoods die lucht voor verwarm met een elektries element, maar het kan ook zijn dat ik daar wel een warmtepomp op ga hangen (airco). dit heb ik nog niet besloten.
(heb al wel hele mooie airco's gezien die ook de lucht kunnen bevochtigen en lucht van buiten kunnen halen, het is altijd erg droog in huis en heb ik voorverwarmde lucht van buiten.
dit kan dan ook het lichtste model zijn wat er is.)
het is dus de bedoeling dat de ecolution, dus in zijn 1tje de vloer verwarming warm houd.
(ik degradeer dus de hoofd vloerverwarming naar een bij verwarming, zolang mijn voetjes maar niet te koud worden.)
het bij verwarmen ga ik dan anders doen. (zij het aico, zij het elektriesch.
ik heb al genoeg kWh om het elektrische te doen, maar als ik het met een airco doe heb ik zelfs stroom over om te koelen in de zomer.
wat een luxe problemen zijn dit eigenlijk)
als je het apparaat op deze manier toepast is het best een leuke oplossing.
maar is dan wel erg toegespitst op mijn situatie, niet voor iedereen geschikt.
maar stiekem is hij dus veel effectiever als mensen op eerste blik denken.
geen probleem om een Turbo 1P omvormer te gebruiken.loyske schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:59:
[...]
Dat was antwoord op mijn vraag
Maar mooi dat de 7 panelen dan in 1 string kunnen, zo kan ik oost en west apart aansluiten.
Mijn vraag was meer of ik voor een PowerSet, in mijn geval inderdaad de 2.4-170-1p, moest gaan of dat een andere omvormer eventueel een betere keus zou zijn?
maar je wil 2x7x170Wp leggen en dat is maar 2380Wp.
de omvormer kan 4200W verwerken. (je hebt daardoor wel iets verlies, omvormer komt maar weinig in zijn rendement met zo weinig Wp, maar niet genoeg om het niet te doen.)
dus liever een kleinere goedkopere omvormer, gewenst.
(dit moet beter kunnen er zijn ook varianten die een 3000W doen, zoals de stecagrid.
is al een stukje beter als de powerset, maar nog niet helemaal waar het zou moeten zijn.)
terwijl je eigenlijk maar een 2000W omvormer nodig hebt (ook nog oost-west
het is dat ik geen mooie config zie met 2x7x170Wp, was het dat je 2x8x170Wp kon doe, dan kan je 2x2x4x170Wp stringen maken en paste het perfect op de kleinste hosola bright, en die is een stuk goedkoper.
optie van van reneke1970 kan ook wel, maar dan moet je wel 2x mpp hebben (kleinste hosola bright b.v.).
maar dan kun je de mpp's niet gebruiken voor oost-west, maar moet je gebruiken voor de verschillende lengte parallel stringen.. (en ook dit kan wel maar is niet 100% optimaal)
dus ik vind het lastig iets aan te raden.
tot nu toe is het allemaal gewoon zo iets van: het kan wel maar is niet optimaal.
dit kan vast beter.
ik zou er nog even beter over na denken.
De prijs van zo'n WTW is wel erg fors ten opzichte van mechanische ventilatie, maar stel dat je in plaats van die mechanische ventilatie box een WTW op zou hangen, dan krijg je voor 'vrij weinig' een hoop warme frisse lucht.migjes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:28:
[...]
ik heb ook geen mechanische ventilatie, sterker nog, een vrij lucht dicht huis (na mijn aanpassingen) .
dus ventileren gaat hier zeer oncomfortabel met tochtige ramen. (vooral als de wind verkeert draait is het een ramp.)
dit ben ik wel zo beu![]()
dat ik gewoon maar een ventilatie gaan aan leggen, maar helaas een balans ventilatie gaat niet lukken.
dus geen WTW voor mij.
Al 'dump' je die warmte in je schuur/garage/zolder/berging/... dat is altijd nog beter dan de vogeltjes er mee verwarmen. Je zult nog steeds moeten ventileren, want het is uiteraard dan niet in balans.
Maar dan ben ik wel bang dat je iets van marktplaats moet gaan oppikken, want de nieuwprijs van een WTW valt mij toch wel vies tegen.
prijs is niet een probleem, zou er zo 1 halen als het nut had. (hoewel mijn portemonnee wel een bodem heeft.TheGhostInc schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:02:
[...]
De prijs van zo'n WTW is wel erg fors ten opzichte van mechanische ventilatie, maar stel dat je in plaats van die mechanische ventilatie box een WTW op zou hangen, dan krijg je voor 'vrij weinig' een hoop warme frisse lucht.
Al 'dump' je die warmte in je schuur/garage/zolder/berging/... dat is altijd nog beter dan de vogeltjes er mee verwarmen. Je zult nog steeds moeten ventileren, want het is uiteraard dan niet in balans.
Maar dan ben ik wel bang dat je iets van marktplaats moet gaan oppikken, want de nieuwprijs van een WTW valt mij toch wel vies tegen.
alleen een ventilatie WTW maakt geen warm water waar mee ik een douche kan pakken
ik zou alleen mijn zolder iets warmer maken, maar daar zit ik eigenlijk nooit, is alleen maar een rotzooi opslag plaats.
dus is dan wel erg duur voor iets wat ik niet gebruik.
het lost geen probleem op en blijf ik de zelfde hoeveelheid gas gebruiken.
(ik verwarm de zolder nu ook al niet.)
aardig bedacht, maar het verhaal gaat helaas over het totaal plaatje.
een los onderdeel is helaas onzinnig als het verder niet past.
eigenlijk denk je iets te moeilijk.loyske schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:31:
leuk hoor die SF panelen, maar zo speciaal zijn ze niet.
(veel kWh per Wp
kosten technisch is het wel redelijk.)
neem 10x b.v. dit paneel:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
die kun je dan gewoon op zuid zetten met de normale methodes. (dat is toch beter als oost-west)
(alleen in Nederland zie je hem niet vaak, kijk je in Duitsland dan zie je hem wel.)
en kun je een gewone TL omvormer gebruiken, en door op zuid te zetten doe je toch meer als oost-west met SF.
maar dit paneel kun je ook in 1 string combineren met dit paneel:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
(het hoeven alleen maar de zelfde cellen te zijn, het zit toch allemaal in serie.
misschien past het net?)
maar je zou ook 3X landscape naast elkaar kunnen zetten op zuid.
en dan 3x achter elkaar. (alleen de diodes zitten dan niet goed met dit type paneel, liever een type waar het wel goed zit, maar weet er niet zo snel 1, maar zou toch wel kunnen.)
wil je het nog beter
kijk eens naar dit paneel:
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html
dat is een mono paneel, met een laagje dunne film(SF) er op geplakt.
dat zijn pas echte power panelen.
goedkoop nop, maar werken jep.
met 8x heb je al de zelfde hoeveelheid Wp als met SF, lol het is eigenlijk niet eens te vergelijken.
dat kan makkelijk op zuid, dus meer opbrengst als de SF optie.
edit:
als je wil knutselen en zelf een bevestiging maakt, dan kun je ook:
2x8x dit paneel doen op oost-west:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-172-euro-sunsolar/
dan heb je 3300Wp en zou ook kunnen op deze omvormer:
http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-688-euro-sunsolar/
je maakt dan gewoon een schuindak op je schuur
past met gemak, maar wel zelf een bevestiging bouwen of laten bouwen.
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 17-02-2016 17:13 ]
In die pricerange kun je ook naar BenQ 327Wp panelen. Per Wp verschilt het elkaar weinig, maar per m2 heb je dan 10% meer opbrenst. Het wordt wel heel erg duur allemaal. 15 van die BenQ panelen is al duurder dan een complete set met 24xSF, een omvormer en dakbevestigingmateriaal bij elkaar.migjes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:47:
[...]
wil je het nog beter![]()
kijk eens naar dit paneel:
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html
dat is een mono paneel, met een laagje dunne film(SF) er op geplakt.
dat zijn pas echte power panelen.
goedkoop nop, maar werken jep.
met 8x heb je al de zelfde hoeveelheid Wp als met SF, lol het is eigenlijk niet eens te vergelijken.
dat kan makkelijk op zuid.
is zeker zo.T-MOB schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:13:
[...]
In die pricerange kun je ook naar BenQ 327Wp panelen. Per Wp verschilt het elkaar weinig, maar per m2 heb je dan 10% meer opbrenst. Het wordt wel heel erg duur allemaal. 15 van die BenQ panelen is al duurder dan een complete set met 24xSF, een omvormer en dakbevestigingmateriaal bij elkaar.
maar ik moet werken met de versimpelde gegevens van: 3m breed en 7m lang.
en dan passen die jongens net niet, maar ik zou er niet vreemd van staan te kijken als er per ongeluk iets meer ruimte of minder ruimte is. (versimpelde gokken, vandaar dat ik meerdere opties geef.
maar over een maandje zijn deze jongens ook in het land:
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
maar ook deze passen niet in 3m.
Deze lijken inderdaad iets breder dan de gebruikelijke 99 cm? Worden ze een stuk duurder?migjes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:18:
[...]
is zeker zo.
en dan passen die jongens net niet, maar ik zou er niet vreemd van staan te kijken als er per ongeluk iets meer ruimte of minder ruimte is. (versimpelde gokken, vandaar dat ik meerdere opties geef.)
beste tweakers,
voor een hobbyproject zit ik met het volgende:
1. ik woon in een appartement en mag het platte dak niet gebruiken, heb wel een groot raam op zuid en een ballustrade op zuid
2. ik wil graag een beetje zonne-energie opwekken en dit loggen, puur ter lering en vermaak
nu vond ik op marktplaats iemand die nog Soladin 120/54 verkoopt voor € 30 en daarnaast thin film 54 Wp Kaneka panelen voor € 17,50/stuk. Helaas, de specs van die dunne film panelen passen niet bij de omvormer.
Panelen:
https://www.oeko-energie.de/downloads/kaneka54.pdf
Vmpp = 62 V, Impp = 0,87
Omvormer:
http://www.ikwilzonneener...asheet_specifications.pdf
MPTT voltage range: 18-30 W
MAx voltage: 38W
Klopt het dat ik die omvormer sloop als ik ook maar 1 paneel aansluit?
Zo ja, dan heb ik 2 ideeen:
1. Paneel openmaken en 2 strings paralel maken, maar geen idee hoe moeilijk dat is bij dunne film panelen (waterdichtheid maakt weinig uit voor mij, en of het stuk gaat ook niet echt voor dit geld)
2. Deel van het paneel afdekken en meten met multimeter voordat ik aansluit.
Hierbij probeer ik ook in te schatten hoeveel vermogen die panelen leveren als ze of binnen achter het raam staan (verticaal), of op de ballustrade met een hoek van 75 graden
voor een hobbyproject zit ik met het volgende:
1. ik woon in een appartement en mag het platte dak niet gebruiken, heb wel een groot raam op zuid en een ballustrade op zuid
2. ik wil graag een beetje zonne-energie opwekken en dit loggen, puur ter lering en vermaak
nu vond ik op marktplaats iemand die nog Soladin 120/54 verkoopt voor € 30 en daarnaast thin film 54 Wp Kaneka panelen voor € 17,50/stuk. Helaas, de specs van die dunne film panelen passen niet bij de omvormer.
Panelen:
https://www.oeko-energie.de/downloads/kaneka54.pdf
Vmpp = 62 V, Impp = 0,87
Omvormer:
http://www.ikwilzonneener...asheet_specifications.pdf
MPTT voltage range: 18-30 W
MAx voltage: 38W
Klopt het dat ik die omvormer sloop als ik ook maar 1 paneel aansluit?
Zo ja, dan heb ik 2 ideeen:
1. Paneel openmaken en 2 strings paralel maken, maar geen idee hoe moeilijk dat is bij dunne film panelen (waterdichtheid maakt weinig uit voor mij, en of het stuk gaat ook niet echt voor dit geld)
2. Deel van het paneel afdekken en meten met multimeter voordat ik aansluit.
Hierbij probeer ik ook in te schatten hoeveel vermogen die panelen leveren als ze of binnen achter het raam staan (verticaal), of op de ballustrade met een hoek van 75 graden
En wat dacht je van LG Solar NeON 2? Die past misschien net wel?migjes schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:18:
[...]
is zeker zo.
en dan passen die jongens net niet, maar ik zou er niet vreemd van staan te kijken als er per ongeluk iets meer ruimte of minder ruimte is. (versimpelde gokken, vandaar dat ik meerdere opties geef.)
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
Edit: De full black's hebben 300 wp en de normale 320 wp trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door Psycho_Mantis op 17-02-2016 17:26 ]
ik heb nog geen prijs durven te vragen, maar ik wil er 4.Red devil schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:21:
[...]
Deze lijken inderdaad iets breder dan de gebruikelijke 99 cm? Worden ze een stuk duurder?
(heb nog een steca 500 liggen en een schuur dakje.
dakje is vrij plat dus wil een paneel met een zij goot voor het water gebruiken.
werken zal die steca moeten met 1320Wp.
ik gok dat de prijs +/- 400€ per stuk inc BTW zal worden
niet tegen mij zeggen maar tegen loyske, is verder niet mijn probleem.Psycho_Mantis schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:23:
[...]
En wat dacht je van LG Solar NeON 2? Die past misschien net wel?
http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
loyske in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
(maar ik gok van niet, ik had de panda's gezegd die zijn net een paar cm korter, en dat past waarschijnlijk ook niet lekker.)
Die is er helaas niet meer, tweakers heeft besloten dat alles via de vraag en aanbod sectie moet - ik betreur dat nog steeds want dat werkt niet voor op tweakers incourante goederen.paulv1973 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:05:
Heeft iemand een link naar het nieuwe vraag en aanbod topic!!??
Dus terug naar ebay, marktplaats etc.
Zo zoek ik nog een 1000w omvormer voor een schuurprojectje maar dat mag ik hier niet vragen, misschien eens op zoek naar een eco-forum oid.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Met mijn installatie kan ik dat niet vergelijken i.v.m. verschillende oriëntatie, hellingshoek en deels schaduw. Afgelopen zomer heeft de Omnik het zelfs beter gedaan dan de Steca's doordat de panelen op 15 graden op de Omnik aangesloten zijn. In de overige maanden doen de Steca's het beter, maar dat komt door de panelen op 45 graden. Maar ik kan wel zeggen dat de Omnik het zeker niet slecht doet.reneeke1970 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:53:
[...]
Mooie installatie hoor.
Kun jij nu ook verschil zien in rendement tussen de steca en de omnik . De ene word altijd omhoog gehemelt en de andere afgekraakt maar is dat ook terecht?
Ik denk zelf van niet, maar misschien heb jij daar ander beeld van?
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Ach...franssie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:30:
[...]
Die is er helaas niet meer, tweakers heeft besloten dat alles via de vraag en aanbod sectie moet - ik betreur dat nog steeds want dat werkt niet voor op tweakers incourante goederen.
Dus terug naar ebay, marktplaats etc.
Zo zoek ik nog een 1000w omvormer voor een schuurprojectje maar dat mag ik hier niet vragen, misschien eens op zoek naar een eco-forum oid.
De melding dat je iets niet mag vragen....
Dan weten we toch genoeg...
Zo heb ik Solaredge eens benadert of ze ook losse onderdelen verkopen.
Antwoordt.... NEE. Hebben we niet.
Dus als je een SE5000 zonder afdekkap hebt, kun je die niet nabestellen bij Solaredge...

Vind ik wel een vreemd puntje.
Als ik een Opel/Ford of wat dan ook heb en ik mis een deur...
Dan kan ik die geheid bestellen bij de producent.

Wij gaan een nieuw huis bouwen en moeten vanwege EPC ook aan de zonnepanelen 
Nu heb ik een 2-tal platte daken waar ik ze op zou willen leggen (op de dakpannen vind ik echt niet mooi).
Is er ergens een "standaard" formule wat de opbrengs per m2 plat dak is
(afhankelijk van de ligging)
Nu heb ik een 2-tal platte daken waar ik ze op zou willen leggen (op de dakpannen vind ik echt niet mooi).
Is er ergens een "standaard" formule wat de opbrengs per m2 plat dak is
dat is erg jammer.Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:00:
Wij gaan een nieuw huis bouwen en moeten vanwege EPC ook aan de zonnepanelen
zonnepanelen worden dan gebruikt om de EPC omlaag te krijgen.
of te wel ze maken ergens anders in het bouwen van het huis gewoon een domme fout.
waarschijnlijk bezuinigen ze dan ergens op wat isolatie, en die is eigenlijk belangrijker als wat zonepanelen.
(eigenlijk zijn de EPC regels een beetje dom, er word een beetje misbruik van gemaakt.)
liever geen zonnepanelen bij het bouwen van het huis.
(wel zorgen dat er een extra lege buis van de meter kast naar de lokatie van de omvormer gaat.)
die kun je later wel toe voegen, gooi je geld maar op goede isolatie.
bij het bouwen van een huis kun je goed isoleren, later doen is vrij lastig en altijd minder goed.
dit is helaas erg persoonlijk.Nu heb ik een 2-tal platte daken waar ik ze op zou willen leggen (op de dakpannen vind ik echt niet mooi).
Is er ergens een "standaard" formule wat de opbrengs per m2 plat dak is(afhankelijk van de ligging)
veel beginners zijn erg bang voor schaduw, en leggen daardoor op een plat dak de panelen te ver uit elkaar.
maar eigenlijk kun je ze heel dicht tegen elkaar zetten. (de diodes lossen de schaduw problemen dan wel op)
dit maakt al een factor 2 verschil.
ook kun je de panelen gewoon oost-west leggen.
(noord-zuid is denk ik beter, maar dat durft een beginner nooit.
dan is iedere m2 gewoon bedekt van het dak.
en dan is het alleen nog maar hoe dure panelen wil je leggen.
dat kan verschillen tussen de 250Wp tot 330Wp (per +/- 1,65m2).
De Spouwmuren worden geisoleerd met Kingspan Kooltherm K8 spouwplaat dik 1 50 mm Rc=7,5 m2K/Wmigjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:09:
[...]
dat is erg jammer.
zonnepanelen worden dan gebruikt om de EPC omlaag te krijgen.
of te wel ze maken ergens anders in het bouwen van het huis gewoon een domme fout.
waarschijnlijk bezuinigen ze dan ergens op wat isolatie, en die is eigenlijk belangrijker als wat zonepanelen.
(eigenlijk zijn de EPC regels een beetje dom, er word een beetje misbruik van gemaakt.)
liever geen zonnepanelen bij het bouwen van het huis.
(wel zorgen dat er een extra lege buis van de meter kast naar de lokatie van de omvormer gaat.)
die kun je later wel toe voegen, gooi je geld maar op goede isolatie.
bij het bouwen van een huis kun je goed isoleren, later doen is vrij lastig en altijd minder goed.
De Beganegrondvloer wordt uitgevoerd als geisoleerde ribcassete betonvloer dikte conform berekeningen
constructeur, isolatie Rc=>4,5 m2K/W
Volgens mij niet echt een goedkope oplossing.
Omdat ik ook graag een L/W Warmtepomp wil toepassen (niet nodig voor EPC berekening) is een overschot aan PV wellicht handig.
Het platte dak van onze "veranda" is dus 5100x4510[...]
dit is helaas erg persoonlijk.
veel beginners zijn erg bang voor schaduw, en leggen daardoor op een plat dak de panelen te ver uit elkaar.
maar eigenlijk kun je ze heel dicht tegen elkaar zetten. (de diodes lossen de schaduw problemen dan wel op)
dit maakt al een factor 2 verschil.
ook kun je de panelen gewoon oost-west leggen.
dan is iedere m2 gewoon bedekt van het dak.
en dan is het alleen nog maar hoe dure panelen wil je leggen.
dat kan verschillen tussen de 250Wp tot 330Wp (per +/- 1,65m2).
Het platte dak van onze "carport" is dus 6200x7000
Zie hieronder plattegrond

Zie hieronder de aanzichten

Ik denk dat je nog even moet aangeven wat de orientatie van het een ander is, of ligt de noordgevel 100% noord? Verder wil je de panelen 100% plat leggen? Als je de panelen schuin op je carport legt vind ik dat nog meer afbreuk doen aan het ontwerp dan "gewoon" PV op het dak leggen. Komt er niet ergens een bijgebouw waar je het dak volledig in PV kunt uitvoeren (dus zonder pannen).
De oriëntatie staat volgens mij duidelijk vermeld op de tekeningen
De zuidkant is inderdaad vol het zuiden.
Ik denk dat ze iets onder een hoek moeten
Maar daar hebben jullie waarschijnlijk meer verstand van
Ik denk dat ze iets onder een hoek moeten
ik bedoel niet dat je geen PV moet nemen.Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:03:
[...]
De Spouwmuren worden geisoleerd met Kingspan Kooltherm K8 spouwplaat dik 1 50 mm Rc=7,5 m2K/W
De Beganegrondvloer wordt uitgevoerd als geisoleerde ribcassete betonvloer dikte conform berekeningen
constructeur, isolatie Rc=>4,5 m2K/W
Volgens mij niet echt een goedkope oplossing.
Omdat ik ook graag een L/W Warmtepomp wil toepassen (niet nodig voor EPC berekening) is een overschot aan PV wellicht handig.
maar de PV beter maar buiten de EPC kunt houden.
(daar ben je altijd beter mee af op de lange termijn.)
een goede isolatie is altijd erg relatief.
het klinkt niet fout wat je schrijft, maar kijk eens met google op de passieve huizen norm.
om ideeën op te doen.
dat lijkt dit maar een beetje net aan, lol.
een goede isolatie is veel belangrijker als wat PV.
warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.
(en val ook buiten alle belastingregels en maakt je echt onafhankelijk.)
ziet er uit als een leuk huisje.Het platte dak van onze "veranda" is dus 5100x4510
Het platte dak van onze "carport" is dus 6200x7000
Zie hieronder plattegrond
[afbeelding]
Zie hieronder de aanzichten
[afbeelding]
en daar moet wel iets leuks mee te verzinnen zijn.
een paar losse tip's (gewoon omdat ik ook niet alles uit een tekening kan lezen met deze beperkte gegevens.)
1. PV wil je eigenlijk zo hoog mogelijk installeert hebben.
hoe hoger hoe langer zon het pakt en de minder kans op schaduw.
2. PV moet je altijd naar de zon laten kijken.
dus zuid is geprefereerd.
maar de aarde maakt een vreemde baan om de zon.
(voor de "goed gelovige" onder ons: "de zon maakt een vreemde baan om onze aarde"
dat het al snel interessant is om een setje panelen vrij plat naar zuid te zetten en een setje vrij stijl naar zuid te zetten.
de p[latte doen het dan beter in de zomer, en de stijlen beter in de lente en herfst.
dan kun je meer Wp op een omvormer aansluiten en dat drukt de kosten.
dit kun je ook doen met oost-west.
voorbeeldje van mijn set:

en dan zie je dat oost en west op een ander moment hun top halen, dus ook zo kun je meer Wp op een omvormer hangen, en druk je wat kosten.
(of al deze dingen combineren op 1 omvormer, maar dan moet je flink gaan puzzelen.
(als je toch al voor een warmtepomp wil gaan.
denk ook aan een zonneboiler, je hebt toch al een boiler nodig met een warmtepomp, en dan kost een boiler met extra spiraal nog amper meer.
en warmte pompen hebben best nog wel wat moeite met het maken van tap water, dus het is al snel effectief.)
Mijn doel is niet om een passief huis te bouwen, maar om zo "goedkoop" mogelijk een mooi huis te bouwen.migjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:29:
[...]
ik bedoel niet dat je geen PV moet nemen.
maar de PV beter maar buiten de EPC kunt houden.![]()
(daar ben je altijd beter mee af op de lange termijn.)
een goede isolatie is altijd erg relatief.
het klinkt niet fout wat je schrijft, maar kijk eens met google op de passieve huizen norm.
om ideeën op te doen.![]()
dat lijkt dit maar een beetje net aan, lol.
een goede isolatie is veel belangrijker als wat PV.
warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.
(en val ook buiten alle belastingregels en maakt je echt onafhankelijk.)
Ik ben verder geen bomenknuffelaar of wereld verbeteraar, het gaat vooral om mijn eigen portomonee.
Tnx voor de tips, gaan we doen![...]
ziet er uit als een leuk huisje.
en daar moet wel iets leuks mee te verzinnen zijn.
een paar losse tip's (gewoon omdat ik ook niet alles uit een tekening kan lezen met deze beperkte gegevens.)
1. PV wil je eigenlijk zo hoog mogelijk installeert hebben.
hoe hoger hoe langer zon het pakt en de minder kans op schaduw.
2. PV moet je altijd naar de zon laten kijken.
dus zuid is geprefereerd.
maar de aarde maakt een vreemde baan om de zon.
(voor de "goed gelovige" onder ons: "de zon maakt een vreemde baan om onze aarde")
dat het al snel interessant is om een setje panelen vrij plat naar zuid te zetten en een setje vrij stijl naar zuid te zetten.
de p[latte doen het dan beter in de zomer, en de stijlen beter in de lente en herfst.
dan kun je meer Wp op een omvormer aansluiten en dat drukt de kosten.
dit kun je ook doen met oost-west.
voorbeeldje van mijn set:
[afbeelding]
en dan zie je dat oost en west op een ander moment hun top halen, dus ook zo kun je meer Wp op een omvormer hangen, en druk je wat kosten.
(of al deze dingen combineren op 1 omvormer, maar dan moet je flink gaan puzzelen.)
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat de PV installatie praktisch niet zichtbaar is, want ik vind die panelen foeilelijk. Dan maar wat minder efficiënt, ik wil ze liever helemaal niet zien.
Die vraag loopt al in een ander topic(als je toch al voor een warmtepomp wil gaan.
denk ook aan een zonneboiler, je hebt toch al een boiler nodig met een warmtepomp, en dan kost een boiler met extra spiraal nog amper meer.
en warmte pompen hebben best nog wel wat moeite met het maken van tap water, dus het is al snel effectief.)
precies daarom beter isoleren, veel verstandiger en goedkoper op de lange termijn.Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:33:
[...]
Mijn doel is niet om een passief huis te bouwen, maar om zo "goedkoop" mogelijk een mooi huis te bouwen.
Ik ben verder geen bomenknuffelaar of wereld verbeteraar, het gaat vooral om mijn eigen portomonee.
pv is maar een speeltje, in vergelijking met isolatie.
dan moet je al helemaal geen pv leggen, en lekker blijven betalen voor de stroom die ik voor je opwek.Tnx voor de tips, gaan we doen!
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat de PV installatie praktisch niet zichtbaar is, want ik vind die panelen foeilelijk. Dan maar wat minder efficiënt, ik wil ze liever helemaal niet zien.
(iemand moet zijn portemonnee trekken voor de stroom die ik lever, dank u, bij deze.
maar eigenlijk zeg je iets doms.
lelijk kan ook heel mooi zijn, genoeg mooie voorbeelden te vinden, maar dan moet je wel zelf gaan zoeken.
Ons nieuwe huis is (erg) goed geïsoleerd.migjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:39:
[...]
precies daarom beter isoleren, veel verstandiger en goedkoper op de lange termijn.
pv is maar een speeltje, in vergelijking met isolatie.
Op een gegeven moment kom je op het punt om die laatste 3% te kunnen halen je grote concessies en dure investeringen moet doen.
Ik moet PV gebruiken om de EPC norm te halen.[...]
dan moet je al helemaal geen pv leggen, en lekker blijven betalen voor de stroom die ik voor je opwek.![]()
(iemand moet zijn portemonnee trekken voor de stroom die ik lever, dank u, bij deze.)
maar eigenlijk zeg je iets doms.
lelijk kan ook heel mooi zijn, genoeg mooie voorbeelden te vinden, maar dan moet je wel zelf gaan zoeken.
Ik kan ook andere maatregelen nemen op de EPC norm te halen, maar die zijn weer te duur
En gelukkig maar dat iedereen zijn eigen smaak heeft, anders liepen we allemaal met dezelfde vrouw rond
Ik vind PV in ieder geval niet mooi om te zien.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 18-02-2016 12:53 ]
je huis is goed geïsoleerd naar Nederlandse norm.Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:52:
[...]
Ons nieuwe huis is (erg) goed geïsoleerd.
Op een gegeven moment kom je op het punt om die laatste 3% te kunnen halen je grote concessies en dure investeringen moet doen.
Ik moet PV gebruiken om de EPC norm te halen.
Ik kan ook andere maatregelen nemen op de EPC norm te halen, maar die zijn weer te duur
maar Nederlandse norm is kut.
dus als jij de PV gaat gebruiken om de Nederlandse norm nog slechter te maken en daar door nog minder isolatie hebt.
dan zul je moeten betalen voor je energie voor de rest van de tijd dat je er woont.
reken maar een uit hoeveel geld dat is, dat gaat best hard over al die jaren dat je er zult wonen.
Onder een hoek is wel beter, maar dat botst met je wens om ze niet te zien. Over de hellingshoek is wel een aardige verhandeling online. In deel 2 staat een interessante grafiek:Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:28:
De oriëntatie staat volgens mij duidelijk vermeld op de tekeningenDe zuidkant is inderdaad vol het zuiden.
Ik denk dat ze iets onder een hoek moetenMaar daar hebben jullie waarschijnlijk meer verstand van

De tilt factor is de hoeveelheid zonlicht ten opzichte van een horizontal vlak, dat dus recht tegen de hemel aankijkt. De hellingshoek in de grafiek is in dit geval genomen in de Bilt, en dan richting het zuiden. De ideale hoek van 30 graden levert je dus ~12% meer licht dan plat leggen. Met dat gegeven kun je zelf de afweging wel maken tussen mooi en de portomonnee.
De EPC norm heeft weinig te maken met goede isolatie, maar met met commerciële doeleinden.migjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:57:
[...]
je huis is goed geïsoleerd naar Nederlandse norm.
maar Nederlandse norm is kut.
dus als jij de PV gaat gebruiken om de Nederlandse norm nog slechter te maken en daar door nog minder isolatie hebt.
dan zul je moeten betalen voor je energie voor de rest van de tijd dat je er woont.
reken maar een uit hoeveel geld dat is, dat gaat best hard over al die jaren dat je er zult wonen.
Zo leveren allerlei "commerciële" partijen oplossingen om je EPC te verlagen terwijl het technisch en economisch gezien geen goede oplossingen zijn.
Welk alternatief is volgens jou beter als de eerder genoemde Kingspan Kooltherm K8 spouwplaat dik 1 50 mm Rc=7,5 m2K/W
Tnx voor de nuttige info!T-MOB schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:00:
[...]
Onder een hoek is wel beter, maar dat botst met je wens om ze niet te zien. Over de hellingshoek is wel een aardige verhandeling online. In deel 2 staat een interessante grafiek:
[afbeelding]
De tilt factor is de hoeveelheid zonlicht ten opzichte van een horizontal vlak, dat dus recht tegen de hemel aankijkt. De hellingshoek in de grafiek is in dit geval genomen in de Bilt, en dan richting het zuiden. De ideale hoek van 30 graden levert je dus ~12% meer licht dan plat leggen. Met dat gegeven kun je zelf de afweging wel maken tussen mooi en de portomonnee.
Als ik trouwens van de ongunstigste telling uit ga (250Wp (per +/- 1,65m2) kan ik dus op de platte daken 9800Wp opwekken, wat volgens mij ruim voldoende (teveel) is voor hetgene ik nodig heb.
[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 18-02-2016 13:03 ]
beetje moeilijk te zeggen met maar een enkel gegeven.Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:01:
[...]
De EPC norm heeft weinig te maken met goede isolatie, maar met met commerciële doeleinden.
Zo leveren allerlei "commerciële" partijen oplossingen om je EPC te verlagen terwijl het technisch en economisch gezien geen goede oplossingen zijn.
Welk alternatief is volgens jou beter als de eerder genoemde Kingspan Kooltherm K8 spouwplaat dik 1 50 mm Rc=7,5 m2K/W
isolatie is niet allen de muur maar ook het glas, ventilatie, dak vloer etc etc etc..
(vergeet ook niet de fundering.
een ketting is vaak maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
(hoewel die niet helemaal klopt met isolatie, glas blijft vaak het lastigste probleem.
maar ook de voordeur is een lek punt.)
denk ook aan een goede luchtdichte afwerking, dit is standaard niet zo in Nederland.
kost eigenlijk niks bijna extra behalve wat man uren, maar maakt de isolatie heel snel veel effectiever.
meestal worden de ramen met een afdichtings-rubbetje vast gezet, dit is niet lucht dicht dus even goed kitten en luchtdicht af smeren en voor een paar 10tjes extra is het al een stuk beter.
(dit noemen we ook passieve huizen norm)
simpel gezegd is de isolatie wel te verdubbelen, maar zoek eens op passieve huizen norm.
dat heeft niks met boom knuffelen te maken. (dan moet je meer zoeken naar ecologisch bouwen, dat knuffelt bomen meer. hoewel die weer graag bomen om haken en dat is niet echt knuffelen.)
Zullen we maar weer back on topic gaanmigjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:14:
[...]
beetje moeilijk te zeggen met maar een enkel gegeven.
isolatie is niet allen de muur maar ook het glas, ventilatie, dak vloer etc etc etc..
(vergeet ook niet de fundering.)
een ketting is vaak maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
(hoewel die niet helemaal klopt met isolatie, glas blijft vaak het lastigste probleem.
maar ook de voordeur is een lek punt.)
denk ook aan een goede luchtdichte afwerking, dit is standaard niet zo in Nederland.
kost eigenlijk niks bijna extra behalve wat man uren, maar maakt de isolatie heel snel veel effectiever.
meestal worden de ramen met een afdichtings-rubbetje vast gezet, dit is niet lucht dicht dus even goed kitten en luchtdicht af smeren en voor een paar 10tjes extra is het al een stuk beter.![]()
(dit noemen we ook passieve huizen norm)
simpel gezegd is de isolatie wel te verdubbelen, maar zoek eens op passieve huizen norm.
dat heeft niks met boom knuffelen te maken. (dan moet je meer zoeken naar ecologisch bouwen, dat knuffelt bomen meer. hoewel die weer graag bomen om haken en dat is niet echt knuffelen.)
Toch bedankt voor je tips, maar m.b.t. isoleren heb ik voorlopig geen vragen
het is altijd een totaal plaatje waar het echt om gaat.Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:18:
[...]
Zullen we maar weer back on topic gaanDit is volgens mij een PV topic, en geen isolatie topic.
Toch bedankt voor je tips, maar m.b.t. isoleren heb ik voorlopig geen vragen
betere isolatie = minder uren van warmtepomp(en zelfs minder krachtige warmtepomp) dus minder kWh nodig = minder PV nodig voor opwekking.
de isolatie werkt dus in dit geval 3X zo goed.
maar je eisen zijn al vrij onmogenlijk.
je wil ze niet kunnen zien, dus je wil de slechtste plaatsen van je huis gaan gebruiken.
met de meeste schaduw en waarschijnlijk te weinig om maar ook een echte deuk in je waarschijnlijk forse gebruik te kunnen slaan.
dus ja, beter kan ik het niet voor je maken. ik verzin dit niet.
succes.
Volgens mij ligt 1 plat dak vol op de zuid kant, ik wil dit nu niet de meest slechte plaats noemen om zonnepanelen te plaatsen.migjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:47:
[...]
het is altijd een totaal plaatje waar het echt om gaat.
betere isolatie = minder uren van warmtepomp(en zelfs minder krachtige warmtepomp) dus minder kWh nodig = minder PV nodig voor opwekking.
de isolatie werkt dus in dit geval 3X zo goed.![]()
maar je eisen zijn al vrij onmogenlijk.
je wil ze niet kunnen zien, dus je wil de slechtste plaatsen van je huis gaan gebruiken.
met de meeste schaduw en waarschijnlijk te weinig om maar ook een echte deuk in je waarschijnlijk forse gebruik te kunnen slaan.
dus ja, beter kan ik het niet voor je maken. ik verzin dit niet.
succes.
Ik zeg dat ik ze niet mooi vind, en in ieder geval niet op de dakpannen wil hebben, maar helemaal niet zien ontkom ik niet aan denk ik.
Een andere optie zou zijn om achterin de tuin een wal te maken en ze daar vol in de zon te zetten. Maar dat vind ik dat weer jammer van de tuin en het uitzicht.
hoe hoger de panelen hoe beter.Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:54:
[...]
Volgens mij ligt 1 plat dak vol op de zuid kant, ik wil dit nu niet de meest slechte plaats noemen om zonnepanelen te plaatsen.
Ik zeg dat ik ze niet mooi vind, en in ieder geval niet op de dakpannen wil hebben, maar helemaal niet zien ontkom ik niet aan denk ik.
Een andere optie zou zijn om achterin de tuin een wal te maken en ze daar vol in de zon te zetten. Maar dat vind ik dat weer jammer van de tuin en het uitzicht.
voorbeeld:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
http://www.antonboonstra.nl/energie/details_oud.php
dak was een paar meter hoger als de garage.
het gaat met PV niet over dat de panelen op zuid hangen, maar over het aantal uren dat ze licht vangen.
(zuid is dan wel het beste, maar hoe lager de minder uren ze licht vangen.)
je zou nog wel naar zoiets kunnen kijken.
http://zonneveranda.nl/
maar is wel duur en een vrij lage opbrengst per m2 (maar dat is vaak minder erg met dit soort oplossingen)
en dan moet je ook nog rekenen dat PV wel erg leuk werkt, maar je hebt veel m2 dakoppervlak nodig.
ik heb zelf nu een 16m2 op west en een 16m2 op oost. (en voor de 1/2 hoger rendement panelen, best duur.
dit is genoeg voor een 4200kWh+ per jaar en dat maakt voor mij een aardige over productie.
(ik scoor maar een 75% van wat het zou moeten doen, dit vanwege het lastige huis wat ik heb.
ik kan niet anders als oost-west werken.
ik klaag verder niet hoor, het is gewoon zo.)
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 18-02-2016 14:13 ]
De meeste panelen kun je kwijt door ze gewoon plat te leggen op iedere vierkante meter die je hebt(geen schaduw van elkaar ), opbrengst is ongeveer 87 procent van het vermogen. enige nadeel is dat zelfreinigend effect weg is en dat je ze iedere maand moet wassen. Maar je ziet ze niet, totaal geen ballast (vast schroeven).en heel eenvoudig zelf aan te leggenGrolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:54:
[...]
Volgens mij ligt 1 plat dak vol op de zuid kant, ik wil dit nu niet de meest slechte plaats noemen om zonnepanelen te plaatsen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb dus straks een plat dak van 22m2 (op het zuiden) en een dak van 43m2 (op het oosten) wat toch voldoende moet zijn om een 5000kWh per jaar op te wekken.migjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:04:
[...]
hoe hoger de panelen hoe beter.
voorbeeld:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
http://www.antonboonstra.nl/energie/details_oud.php
dak was een paar meter hoger als de garage.![]()
het gaat met PV niet over dat de panelen op zuid hangen, maar over het aantal uren dat ze licht vangen.
(zuid is dan wel het beste, maar hoe lager de minder uren ze licht vangen.)
maar is wel duur en een vrij lage opbrengst per m2 (maar dat is vaak minder erg met dit soort oplossingen)
en dan moet je ook nog rekenen dat PV wel erg leuk werkt, maar je hebt veel m2 dakoppervlak nodig.
ik heb zelf nu een 16m2 op west en een 16m2 op oost. (en voor de 1/2 hoger rendement panelen, best duur.)
dit is genoeg voor een 4200kWh per jaar en dat maakt voor mij een aardige over productie.
Ik verbruik op dit moment 3500kWh per jaar in mijn huidige (slecht geïsoleerde) woning.
In de kroeg hoorde ik voorlaatst dat zonnepanelen niet per definitie vol in de zon hoeven te staan om opbrengst te generen. Is dit kroegpraat, of is dit echt zo
Elke maand wassen is ook niet echt praktisch, is het daadwerkelijk zo erg, of is het verlies een paar % per maandreneeke1970 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:05:
[...]
De meeste panelen kun je kwijt door ze gewoon plat te leggen op iedere vierkante meter die je hebt(geen schaduw van elkaar ), opbrengst is ongeveer 87 procent van het vermogen. enige nadeel is dat zelfreinigend effect weg is en dat je ze iedere maand moet wassen. Maar je ziet ze niet, totaal geen ballast (vast schroeven).en heel eenvoudig zelf aan te leggen
Dat kan ik je over paar maanden vertellen want ik ga ze binnenkort zo monteren haha. Waarschijnlijk is het niet zo erg, hangt ook van omgeving af denk ik en vooral hoe hoog de opstaande rand van de panelen is. Als je een tientallen pagina terug gaat kom je foto tegen van iemand die ze zo op een schuur heeft liggenGrolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:11:
[...]
Ik heb dus straks een plat dak van 22m2 (op het zuiden) en een dak van 43m2 (op het oosten) wat toch voldoende moet zijn om een 5000kWh per jaar op te wekken.
Ik verbruik op dit moment 3500kWh per jaar in mijn huidige (slecht geïsoleerde) woning.
In de kroeg hoorde ik voorlaatst dat zonnepanelen niet per definitie vol in de zon hoeven te staan om opbrengst te generen. Is dit kroegpraat, of is dit echt zoOok het woord "daglichtpanelen" werd genoemd.
[...]
Elke maand wassen is ook niet echt praktisch, is het daadwerkelijk zo erg, of is het verlies een paar % per maand
1 PVoutput . Dongen NB
http://www.duurzameburen....ggen-vlak-op-een-plat-dak
Kijk hier bv, alleen die zitten dan niet geschroefd
Kijk hier bv, alleen die zitten dan niet geschroefd
1 PVoutput . Dongen NB
22m2 op het zuiden, geeft een +/- 16m2 aan panelen. (er is iets van tussen ruimte nodig tussen de panelen.)Grolsch schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:11:
[...]
Ik heb dus straks een plat dak van 22m2 (op het zuiden) en een dak van 43m2 (op het oosten) wat toch voldoende moet zijn om een 5000kWh per jaar op te wekken.
maakt met goedkope panelen een stuk of 10 X 260Wp = 2600Wp.
met een iets lager rendement is dat een 2100kWh.
dan het nog een keer op het oosten een keer doen 2x doen, maar daar haal je maar een 75%.
(maar hier liggen de panelen voor een gedeelte van de dag ook nog in de schaduw van het huis.
dus ben bang dat het iets minder word.)
dan haal je het misschien net.
maar je moet dan wel veel Wp kopen om het te halen.
doe je het zelfde op het schuine dak, kun je met een makkelijk 40% minder Wp af.
(als het niet veel meer is.)
dat is een ja en een nee.In de kroeg hoorde ik voorlaatst dat zonnepanelen niet per definitie vol in de zon hoeven te staan om opbrengst te generen. Is dit kroegpraat, of is dit echt zoOok het woord "daglichtpanelen" werd genoemd.
ik heb vrij veel schaduw door mijn oost-west.
op dit moment heb ik geen zon, maar een bewolking, dus mijn 5,6kWp geeft mij een 600W.
knalt het zonnetje door de wolken dan scoor ik een 1500W. (de zon schijnt nog erg schuin op mijn panelen.)
over een maandje knal ik naar de 3300W met een zonnetje.
(helaas geen etc etc voor mij.
mijn omvormer gaat niet verder als 3300W
dus nee, niet volle zon licht nodig, maar met is het wel 5X beter.
dus zie het iets wat relatief.
Hmm... Nu breng je mij ineens op een idee.. Wij zitten al een tijdje te denken aan een dubbele carport voor onze auto's. Gelijk eens even wezen googelen:migjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:04:
[...]
http://www.morrensolar.nl/carport-particulier.html
Hmm... Misschien helemaal geen slecht idee. Eens even laten bezinken en eens kijken wat het allemaal moet kosten. Duur jaar achter de rug (Zonnepanelen op het dak, huis laten schilderen, kunstgras in de achtertuin en een duur reisje naar NY), maar wel een erg interessant idee...
En extra bonus: Minder vaak de auto's krabben...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zijn er ook standaard afmetingen voor zonnepanelen 
Als ik deze website mag geloven zijn er meerdere standaarden
https://www.zonnepanelen.net/afmeting/
Als ik deze website mag geloven zijn er meerdere standaarden
https://www.zonnepanelen.net/afmeting/
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.